Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hydraulisylinterillä tehostettu ohjaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29336)

offroadjouni 31.01.2007 12:33

Hydraulisylinterillä tehostettu ohjaus
 
Olin vielä viikko sitten suunnittelemassa suunnistus-protoihin orbitroli-ohjausta, mutta säännöissähän sanotaankin että ei onnistu (Paulille kiitos huomauttamisesta). Eli ohjaus pitää välittää (myös) mekaanisesti. Plan B on sitten muuttaa tehostettu simpukka niin, että se ohjaa myös hydraulisylinteriä. Hydraulisylinteri toimii samalla ohjausiskarina, ja pumpun voin vaihtaa tarvittaessa isompaan.

Kysymyksiä:
  • Onko tälläisiä tehty Suomessa?
  • Mitä -Matti- sanoo katsastuksessa jos tulen leimalle asiallisesti tehdyn toteutuksen kanssa?
  • Missä autossa olisi nopeampi mekaaninen välitys - nykyinen LJ:n simpukka vaatii vähän liikaa ratin pyörittämistä?
  • Kuinkahan paljon simpukka mahtaisi kestää paineiden nostamista?

Muutamia esimerkkejä maailmalta:
http://www.pirate4x4.com/tech/billav...Tap/index.html
http://www.4x4wire.com/toyota/projects/roktoy7/
http://www.wildyoats.com/hydraulic_assist_tech.htm

/* Life Begins at 35" */

EeTee 31.01.2007 13:37

Meinasitko tämmöistä, ainakin tehdastekoisen luulisi kelpaavan katsastuksessa. Ahosensetä tietänee paremmin?

http://www.offroadpaja.fi/Landrover/Series_konv.htm#O

Rangeen joskus mietin tuollaista systeemiä. Mutta jäi haaveeksi, kun tuli suzuki hommattua metsäpeliksi.

ToyZuki SJ418
RR -76

Edited by - EeTee on 31/01/2007 13:47:04

JanneBlomgren 31.01.2007 17:00

Lopen Seppä tais olla eka joka ton teki, johonkin trialautoon se oli en nyt muista mikä se oli.

Ja itte tein tohon Hiluxiin samanlaisen syteemin joku vuos sitten. Ei ehkä onnistu kaikkiin simpukoihin tehdä toi. Tossa omassakin oli ihan muutamasta millistä kiinni se toinen reikä.


_________________________________

Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!

Kyllä jenkki on jees!

"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja

Jari 31.01.2007 17:26

kiinnostas, mutta kun ei käy järkeen että mitä tekevät

www.Offroadkainuu.com

www.hanakkatalo.fi
Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu.

volvolet-sugga 31.01.2007 18:19

joo noit sylintereitä luulis olevan raktori purkaamot vääränään, eikä uuskaan sarja
ollu kovin kallis, sarjassa tais tulla pumppu ja letkut mukaan, oon tommosta sydeemiä miettiny
tohon volvo rojektiin

tp-21 maastoautojen ehdotonta aatelia!
joku tietää aina enemmän kuin sinä(tai on ainakin tietävinään)
pirates of tuusulanmeri #3


Edited by - volvolet-sugga on 31/01/2007 18:21:26

-MAKE- 31.01.2007 18:35

Ottaa yhteyttä corvetteporukkaan. Vois ehkä löytyä tältäkin palstalta tietoa.
Siinähän on sellainen hieno sylinteritehostinjuttu. Peltonen vois tietää enemmän. Tosin en tiedä kuinka aktiivisesti se palstaa taas seurailee. Mokki on ainakin tossa pihassa aika orpona. Koita privaa tai mailia.

--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta

31.01.2007 20:47

joo tieliikennekatsastus laillinen koska mekaaninen ohjaus säilyy öljyjen hävittyä!
eräänlainen voimanlisääjä ohjaukseen
eikä ns.orbitroli

ei tarvi spekuloida sitä

Note! This message was posted anonymously!

Jare 31.01.2007 21:35

Lainaus:

quote:
Lopen Seppä tais olla eka joka ton teki, johonkin trialautoon se oli en nyt muista mikä se oli.

Ja itte tein tohon Hiluxiin samanlaisen syteemin joku vuos sitten. Ei ehkä onnistu kaikkiin simpukoihin tehdä toi. Tossa omassakin oli ihan muutamasta millistä kiinni se toinen reikä.


_________________________________

Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!

Kyllä jenkki on jees!

"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja
Jepulis jee. Isä-ukko tosiaan nikkaroi tuollaisen hydro assist tyyppisen ohjauksen meidän GAZ Specialiin( eli Jouni siihen, millä oltiin Leustussa hiekassa leikkimässä) muistaakseni 93 tai 94 ja hyvin on toiminu siitä saakka......paitsi ku kerran irtos varren toinen pää ja sehän tietty sukelsi vanteen ja jarrusatulan väliin.

Jenkithän kauppaa ihan valmiita sarjoja, mutta niinku Jannu sano, niin toisiin simpukoihin ton voi tehdä ihan kotioloissa, kunhan vaan tutkii tarkkaan mistä mitkäkin kanavat menee.

Meillä se on toteutettu Jeep Wagoneerin (joku 75-78 ikäluokkaa tais olla) ja Jannulla oliks se ny Nissan Terranon simpukka??

Paineita järjestelmässä meillä on joku noin 110bar ja pumppuna normaali wagoneerin pumppu.

Alunperin noita hydro assist ohjauksia tais olla Corvetessa, ainaki jossain vanhemmassa Fordin fairlanessa olen tuollaiseen törmänny ihan tehdas varusteena.

Nopeempi ohjaus ku LJ:n oma.....hmmmmmmm Millainen on Rangessa? Nissanit? Ai mutta hei Jouni suunnitteleks sä niitä Volvon akseleita nyt taas?? Niissähän on kuitenki ohjausvarret muutenki hieman eri mittaiset, ku LJ:ssä alunperin, niin voi muuttua ohjaus nopeus jo sitäkautta.....oleks miättiny??




<center>---------------------------------------

Land-Wagoneer rojekti

www.formula-offroad.fi


</center>


offroadjouni 31.01.2007 21:57

Lainaus:

quote:Nopeempi ohjaus ku LJ:n oma.....hmmmmmmm Millainen on Rangessa? Nissanit? Ai mutta hei Jouni suunnitteleks sä niitä Volvon akseleita nyt taas?? Niissähän on kuitenki ohjausvarret muutenki hieman eri mittaiset, ku LJ:ssä alunperin, niin voi muuttua ohjaus nopeus jo sitäkautta.....oleks miättiny??
Oon miettinyt mutten mitannut kun Volvolaiset ei oo vielä tallilla. Täytyykin laskeskella paljonko kierroksia tulisi.

/* Life Begins at 35" */

Ahosensetä 31.01.2007 21:57

Lainaus:

quote:Isä-ukko tosiaan nikkaroi tuollaisen hydro assist tyyppisen ohjauksen meidän GAZ Specialiin
OT: Olisko tämä?

http://static.petrisimolin.com/galle...AZ_Salonen.jpg


T, Antti



Edited by - Ahosensetä on 31/01/2007 21:58:46

Ahosensetä 31.01.2007 22:01

Lainaus:

quote:Missä autossa olisi nopeampi mekaaninen välitys
Rangen tehostettu 3.75 kierrosta tapista tappiin.


T, Antti

Jare 31.01.2007 22:09

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:Isä-ukko tosiaan nikkaroi tuollaisen hydro assist tyyppisen ohjauksen meidän GAZ Specialiin
OT: Olisko tämä?

http://static.petrisimolin.com/galle...AZ_Salonen.jpg


T, Antti



Edited by - Ahosensetä on 31/01/2007 21:58:46
OT: On sama auto (tosin nykyään jo hieman ulkonäkö muuttunu) ja kuva on vuodelta '93, mutta paikkaa en saanu heti mieleen.....alanks mä jo nyt unohtaan noita ajettuja kisoja???? Voisko toi olla Noormarkusta?




<center>---------------------------------------

Land-Wagoneer rojekti

www.formula-offroad.fi


</center>


Ahosensetä 31.01.2007 22:11

On se Noormarkusta.

offroadjouni 31.01.2007 22:24

Lainaus:

quote:Meinasitko tämmöistä, ainakin tehdastekoisen luulisi kelpaavan katsastuksessa. Ahosensetä tietänee paremmin?

http://www.offroadpaja.fi/Landrover/Series_konv.htm#O
Mites tuo käytännössä toimii? Simpukka ei ole tehostettu, joten mikä ohjaa nesteet sylinteriin? Onko sylkyn päässä joku vetoon/työntöön reagoiva venttiili?

/* Life Begins at 35" */

farmari 31.01.2007 22:34

http://www.viistonninen.com/myydaan/myyntisivu.htm

Ei paha?


Ahosensetä 31.01.2007 22:36

Joo, ohjausvarsi tulee kiinni sylinterissä olevaan tappiin,joka ohjaa venttiiliä. Tämäkin toimii kuten mekaaninen ohjaus, jos hydrauliikan paine puuttuu.

Noita on laitettu Series-Lantikan lisäksi yhteen Defenderiin ja pariin Volvoon.


T, Antti

Jörmelö 31.01.2007 22:36

haaroitetaan tähän tyyliin hj:n simpukasta.
http://static.petrisimolin.com/galle...o-simpukka.jpg
ite meinasin laittaa carinan tehostetun hammastangon avuksi volvon akseliin.


mikä ettei, varsinkin jos tykkää..

offroadjouni 31.01.2007 22:48

Onkos HJ:ssa ja LJ:ssä sama simpukka?

/* Life Begins at 35" */

Jörmelö 31.01.2007 23:01

oiskohan kiinitys pulttien reikäväleissä muutamien millien ero..muuten samallaisia.

mikä ettei, varsinkin jos tykkää..

offroadjouni 01.02.2007 11:03

Miltäs Jare ja Jannu tuo ohjaus tuntuu suhteessa pelkkään simpukkaohjaukseen tai orbitroliohjaukseen? Onko se ihan tunnoton?

/* Life Begins at 35" */

JanneBlomgren 01.02.2007 11:53

Näissä jenkeissähän ei alunperinkään juuri tuntoa ole eikä se ainakaan lisääntynyt tolla systeemillä. Toi taitaa riippua vähän siitäkin miten ison sylinterin sinne laittaa, isompi sylinteri = vähemmän tuntoa.

Ja toinen juttu on että mitä isompi sylinteri sitä enemmän öljyä se tarvii joka voi johtaa hitaampaan ohjaukseen, ei siis muutä välitystä mutta rattia ei vain pysty pyörittämään määrättyä vauhtia kovempaa.
Tämä ilmiö vielä korostuu automaatilla mutkaan tullessa kun koneen päästää tyhjäkäynnille. Tästä selviää pumpun tuottoa lisäämällä jos vain öljy pääsee simpukan läpi virtaamaan tarpeeksi nopeasti.

_________________________________

Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!

Kyllä jenkki on jees!

"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja

CJ7 01.02.2007 12:31

Mulla on CJ:ssä AGR:n simpukka "hydro assistilla". Tälläinen paketti:

http://www.agrperformance.com/produc...Jeep&model=104

Ihan toimivan tuntuinen paketti tähän mennessä. Viripumppu (korotettu paine + isompi tuotto) jotta riittää myös sylinterille olematta toivottoman hidas.

Ilmeisesti PSC:n http://www.pscmotorsports.com/ tai HOWE:n www.howeperformance.com/ ovat komponenteiltaan parempia, mutta myös aikalailla kalliimpia (ainakin HOWE).

Leimamies totesi, että onhan noita hydroja muissakin laitteissa ja kunhan ohjaus on "mekaanisesti välitetty" niin heille sopii.


Jare 01.02.2007 16:11

Joo eihän siinä juuri tuntoa ole, varsinki ku Seppä mulkkas simpukan venttiilin sellaiseks tysin tunteettomaks. Eli nyt ohjaus on sellainen, että ku jäisellä alustalla ja kapeilla fillareilla pyöräyttää ratin liikkeelle, niin ohjaus kelaa ittensä tappiin ilman vaikka rattiin koskee lainkaan. Mutta eihän toi koskaa tietty niin tunnotonole, ku hytikka ohjaus, eli kyllä toi sopivasti ryskäten lyö kynsille ihan siinä missä muukin mekaanisesti välitetty ohjaus. Ja kylhän parikertaa on hytikka ohjauski pistäny hanttiin, vaikka sen ei juuri pitäs rattiin asti kantautua.

<center>---------------------------------------

Land-Wagoneer rojekti

www.formula-offroad.fi


</center>


swamber 03.02.2007 13:28

Mullaki ois tuosa sama homma menosa, patrollin simpukka on aika lailla samanlainen tuo kuvasa toyotan oleva. Hydrauli lähöt tullee sammoihin kohtiin. Sylinterin tekoa kysyin paikaliselta sylinterin tekijältä ja n.220mm iskulla, 20mm varrella ja 40 männällä tommonen ns läpivetävä sylinteri normaalinnäkösenä ulospäin maksas 170€.
Onko muitten sylinterit tommosia vai onko tuohon olemasa joku kikka tavalliselle sylinterille ja minkä kokosia ootta käyttäny.

Kyllä lähtee?

jjtp 03.02.2007 13:42

noi läpivetävät sylinterit on vähän hankalia käyttää sentakia kun sen sylinterin runko pitäis asentaa kiinteeksi että pysyy paikallaan,eli tarvisi männänpäihin nivellyksen ns "koiranluun".
kun taas tavallinen kaksitoimi sylinterin voi kiinittää päistä,ja mikäähän ei estä käyttämästä vaikka kahta kaksitoimistä sylinteriä kun vain vetää letkut ristiin.

.
.
.
.
.
.
.
.
http://static.petrisimolin.com/galle...liverstars.gif
http://static.petrisimolin.com/galle...jtp-toyoff.jpg



JanneBlomgren 03.02.2007 18:23

Mulla on tavallinen hydraulisylinteri 40mm mäntä ja 20mm varsi, oli sopiva alkuperäisen ohjausiskarin paikalle asennettuna. Nyt hysteerisellä ohjauksella raidetanko tuli lähemmäs olkatappilinjaa ja on nyt pikkaisen liian heikko. Täytyy vaihtaa 50mm tilalle.

_________________________________

Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!

Kyllä jenkki on jees!

"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja

swamber 04.02.2007 12:49

Eli ei oo hullun tuntonen ohjaus vaikka eri tilavuudet ja voimat sylinterisä. Meinasin tuon läpivetävänsylinterin tehä normaali kiinnikkeiseksi eli toinen männänvarsi jää liikkumaan putken sissään jonka päässä on kiinitysnivel. Putkiosasta tullee n,kaks kertaa pitempi kuin varresta.

Kyllä lähtee?

Tumi 04.02.2007 21:43

Lainaus:

quote: hydro assist ohjauksia tais olla Corvetessa, ainaki jossain vanhemmassa Fordin fairlanessa olen tuollaiseen törmänny ihan tehdas...
Niin ja raskaassa kalustossa melkein missä vain, toi on tehostamattoman simpukan päässä...


swamber 20.02.2007 23:02

Nyt on patikasa hilippeet paikallaan. Joku volvon pumppu rimmattuna. Sylinteri 20 varrella, 40 männällä ja iskua 130mm. Tuntu toimivan ainaki talliolosuhteisa.

http://static.petrisimolin.com/galle...a%20valmis.jpg

http://static.petrisimolin.com/galle...paikallaan.jpg

Kyllä lähtee?

MotorPsycho 28.02.2009 13:40

olisiko tarkempia kuvia tai mittoja patrollin hydro assistentin letku lähtöjen paikoista simpukasta? mitenkäs ohjausiskarin paikalle sylinteri onko kukaan laittanut patrolliin ja mistä saisi käypäisen. ajattelin jos soveltaisi tuon ram lisäohjaustehostimen.

aslakki 28.02.2009 18:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MotorPsycho (Viesti 538004)
olisiko tarkempia kuvia tai mittoja patrollin hydro assistentin letku lähtöjen paikoista simpukasta? mitenkäs ohjausiskarin paikalle sylinteri onko kukaan laittanut patrolliin ja mistä saisi käypäisen. ajattelin jos soveltaisi tuon ram lisäohjaustehostimen.


tapsalta lainattu aika hyvä kuva...


http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1212226897

hilux -86 28.02.2009 21:39

iteä kiinnostais myös tää juttu et millase simpukan hiluxiin sais sovitettuu???

MotorPsycho 28.05.2009 21:21

no nyt olisi patrollissa assistantti paikoillaan. liikenteen seassa ajaessa ohjaus on parempi kuin ennen ja ei woplaile oikeastaan ollenkaan kun ennen niin teki. chevyn pumpulla on tuo mut siihenhän sai voimaa kun porasi isomman reiän mut minkä kokoisen kun en muista 3 vai 3,5 milliä vai mitenkä se nyt oli, ja sehän porattiin siihen murikkaan mistä lähtee paine letku simpukalle. muistelin et olisin porannut jo simpukkaan isomman reiän mut en ole varma kun on jo vuosia siitä,vai onko muita kikkoja viritykseen

JanneBlomgren 29.05.2009 06:07

Reikää suurentamalla saa lisää virtausta eli jos ei tule tarpeeksi litroja ohjaus jää hitaaksi.

Painetta korottamalla saadaan lisää voimaa.

http://westtexasoffroad.homestead.co...rsteering.html

laito 15.12.2010 19:30

olen porannut 3,5mm reijät poistanut simmilevyn ja venyttänyt jousen ohjeen mukaan. Ohjaus edelleen liian hidas . hj simpukka ja volvon pumppu onkohan joku asia mitä pitäisi vielä tehdä.

kany 15.12.2010 20:40

Vaikuttaako koneen kierrokset nopeuteen ollenkaan? Onko voimaa, hitausko on ainoa ongelma?

Jare 15.12.2010 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja laito (Viesti 722232)
olen porannut 3,5mm reijät poistanut simmilevyn ja venyttänyt jousen ohjeen mukaan. Ohjaus edelleen liian hidas . hj simpukka ja volvon pumppu onkohan joku asia mitä pitäisi vielä tehdä.


Hidas = paljon kierroksia tapista tappiin

Hidas = ohjaus "jumittaa" kun kääntää nopeesti


Kumpaa meinasit?

laito 16.12.2010 12:55

jumittaa kääntäessä. koneen4000 kierroksella parempi.
pitäskö siihen "nippaan"porata sivuttainenkin reikä porasin 3,5mm senkin.

JanneBlomgren 16.12.2010 16:09

Minkä kokoinen sylinteri, ja letkuissa riittävä halkaisija ettei mitään bensaletkua ole.

Yhdellä jenkkifoorumilla yhdellä hepulla oli vastaava ongelma ja yksi neuvoista oli että mahdollisimman ohuet letkut niin ohjaus nopeutuu:D

laito 17.12.2010 10:20

sylinteri 20mm varsi 40mm mäntä

hpotteri 17.12.2010 16:02

Tässä simppeliä ratkasua tehostamattomaan simpukkaan.

http://www.kartek.com/product/Steeri...rSteering.html

Mitä ohuempi torsion bar, niin sitä tunnottomampi ohjaus.

Löytyy lääkkeet myös hitaaseen ohjaukseen.

http://www.kartek.com/product/Steering/QuickSteer.html

Noita ite ihmettelin kun en suostunut suoraan uskomaan yksimielistä asiantuntijaraatia että volvoon on laitettava letukan simppa.

JanneBlomgren 17.12.2010 19:15

Eli ei ole sylinteri liian paksu.

Itsellä oli kerran joku vastaava ongelma, en muista enää tarkkoja oireita mutta vika oli paluuletkussa eli simpukalta pumpulle menevä. Päällepäin ehjä ja hyvän näköinen mutta oli särkynyt sisäänpäin:confused: eikä siten virrannut riittävästi ja ohjaus oli hidas.

maajo79 20.12.2013 09:31

Onkos kellään tietoa mihin kohtaan simpukkaan kairataan reijät keventävän ohjaussylinterin lähdölle
Kyseessä Chervolet Blazer -78

veijon-esso 20.12.2013 10:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maajo79 (Viesti 1080791)
Onkos kellään tietoa mihin kohtaan simpukkaan kairataan reijät keventävän ohjaussylinterin lähdölle
Kyseessä Chervolet Blazer -78

Mä kairasin niihin alumiinikansiin. Ne kun saa irti kätevästi, niin ei mene metallipuruja simpukan sisään missään vaiheessa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144564

Pyöreestä pohjakannesta paine oikealle kääntymiseen ja yläpuolisesta vasemmalle.

Kettu_ 21.12.2013 00:17

onkohan tälläinen kuinka vaikea rakentaa tuommoiseen ln65? mitä kaikkea tarvii jotta pääsee edes alkuun?

Viipo 21.12.2013 01:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ (Viesti 1081121)
onkohan tälläinen kuinka vaikea rakentaa tuommoiseen ln65? mitä kaikkea tarvii jotta pääsee edes alkuun?

Riippuu, onko valmiina tehostettu simpukka vai ei.

Kettu_ 21.12.2013 02:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1081140)
Riippuu, onko valmiina tehostettu simpukka vai ei.

on tehostettu.

Samppa79 21.12.2013 07:01

Läpivetäviä ohjaus-sylintereitä on vanhoissa leikkuupuimureissa orbitrolin kaverina. Kokonsa puolesta saattai olla sopivia. Toinen pää varresta on eräänlaisen jäykän putken sisällä ja putken päässä nivell. Päistä kiinni.

IironSika 21.12.2013 15:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ (Viesti 1081121)
onkohan tälläinen kuinka vaikea rakentaa tuommoiseen ln65? mitä kaikkea tarvii jotta pääsee edes alkuun?

Tarviit letkut, sylinterin ja Toyotan pumppua tehokkaamman tehostimen pumpun. Esimerkiksi Saginawin pumppu jenkeistä. Tuossa ohjeet simpukan poraamiseen: http://www.youtube.com/watch?v=zjbJ6479BKo

Ja tuossa ideoita sylinterin kiinnitykseen ym: http://www.pirate4x4.com/forum/toyot...sist-tech.html

Sylinterit ei maksa kuin reilun satkun uutenakaan hytikkaliikkeissä, joten ei paljon kannata vanhoja puimurin sylinterejä kattella. Joku 20/40mm sylinteri on passeli. Pituuden voit mitata kääntyvyyden mukaan.

helmapelti 22.12.2013 16:47

Eikö tollaisella hj61 vakiopumpulla saa mitään lisäapua?
Noi pumpun porailut ja paineennostot aiheuttaa vaan ongelmia.
38 pyörä 0,5bar paineilla ei tarvisi pyöriä asvaltilla yhdelläsormella mutta toi vakiotehostus ei käänny maastossa ja rajoittaa ajolinjoja.

Pieni apusylkky vois tehostaa riittävästi vaikka nopeus laskisi, maantiellä ei kauheaa nopeutta tarvisi ja maastossakin olis aikaa kääntää hitaamminkin kunhan kääntyisi.

Toi läpivetävä sylkky kuorikiinnityksellä kuullostais hyvältä niin olis sama molempiin suuntiin.

En tiedä näistä mitään joten neuvot olis arvokkaista.
Halvalla hyvää taas haussa.

Jani E 31.12.2013 20:44

Käykös tämä YouTube ohje nyt hj60 simpukan poraamiseen? Olisko joku 35-40mm männällä oleva hyvä apusylinteriks?

88 01.01.2014 13:25

Mä tilasin sähköisen 2/6 venttiilin jolla saa tiellä ajoon ton lisäsylkyn pois toiminnasta jolloin ohjauksen "tunto" pitäis olla parempi. Sitte katkasijasta sähköä kelalle kun siirtyy maastoon ni saa lisäsylkyn mukaan. Kun vaan ehtis pajottamaan.

jartsa78 14.03.2014 14:11

miks tossa toyotan simpukka videos porataan tohon "pitkään" painelinjaan? mikä estää ottamasta sieltä päädystä mihkä toi linja nyt menee. ajattelin vaan kun omassa on niin kaponen kohta että ei onnistu, mutta sieltä päädystä sais helposti ja olis tilaa.

minkälaista pumppua ootte käyttäny noissa projekteissa?
tää mun oma olis tulossa ln65 kakkakikkareeseen

revu 14.03.2014 18:45

Sitä "pitkän linjan" porausta ei ole mikään pakko porata keskelle sitä linjaa. Omaani porasin sen nipan hieman sivuun ja sit pitkällä poran terällä nippaan reikä sen linjan läpi.

Se poraus heikentää sitä päätyä ja se on ainakin mun mielestä ns heikoin kohta tuossa simpukassa jos meinaa paineita nostaa.

jartsa78 15.03.2014 00:24

nyt ei jotenkin hamottanu että millä tavalla pikkasen sivuun laitoit sen nipan.

mulla lähtee heti siitä rattiakselin päästä kapee harja noin 10mm levee sinne simpukan päähän asti, eikä siihen mun mielestä oo oikeen sivullakaan mitään parempaa paikkaa. pitää nyt huomenna tutkailla vähä lisää tosta omasta tota simpukkaa.

Jani E 29.06.2014 12:00

mulla on tossa hjssa histeerin varsilla liikettä 12,5cm niin olisko tollanen 40/20 150mm iskulla siihen sitten hyvä? vai 32/16? hjn omalla pumpulla aattelin kokeilla ainakin. mites siihen saa lisää virtausta? jotain holkkia porasin jo vuosia sitten, mutta ei silloin ainakaan vaikuttanut mitään...

sos 29.06.2014 17:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1142687)
mulla on tossa hjssa histeerin varsilla liikettä 12,5cm niin olisko tollanen 40/20 150mm iskulla siihen sitten hyvä? vai 32/16? hjn omalla pumpulla aattelin kokeilla ainakin. mites siihen saa lisää virtausta? jotain holkkia porasin jo vuosia sitten, mutta ei silloin ainakaan vaikuttanut mitään...

varmaan ainoa keino saada tuottoa lisää, on välitysten muuttaminen, eli pumppuun pienempi hihnapyörä

Jani E 13.09.2014 19:38

kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...

offroadjouni 13.09.2014 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1160458)
kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...

Minulla on 1,75"/0,75", eli n. 45mm/19mm ja mielestäni se on aika hyvä Jeeppiin. Aikaisemmin oli 1,5"/0,625" eli 38mm/16mm ja se oli mielestäni vähän turhan tehoton omaan kokoonpanoon. Isompi sylkky vaatii tietysti enempi tuottoa, mutta sen riittävyyttä on aika vaikea arvioida muuten kuin testaamalla. Minulla on PSC:n hipo-pumppu, joten tuottoa on ainakin myyntimiesten mukaan enemmän kuin alunperin.

Noista vaihtoehdoistasi lähtisin koittamaan 40/20 mm sylinteriä.

BJ-40/76 13.09.2014 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1160458)
kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...

Sen mitä luin, niin minulle ei selvinnyt lisätehostuksen tarve.

Mutta pikaisesti jäi mieleen että omalla pumpulla, ja tuottoa tarvitsit lisää? tuotto on minun käsittääkseni Litraa/min, ja sitä ei saa millään pumppuun lisää, siis kierrosta kohden, joten ainut vaihtoehto on lisätä kierroksia... -> ja alunperinkin tuo pumppu on välitetty siedettävän nopeaksi, minä en uskaltaisi välittää enempää kuin 1,5x nopeammaksi.
Painetta voi nostaa, mutta en tiedä kuinka paljon.

Ja sitten tuo lisäsylinterin mitoitus: mitä suurempi sylinteri, niin sitä enemmän pumpulta vaaditaan tuottoa, siis vaikka "ratitat" jäällä, niin renkaiden kääntyminen vaatii pumpulta vastaavaa tuottoa, siis koneelta kierroksia tms.
Ja kun puhutaan sylinteristä, niin sehän on läpi menevällä männällä? jos painetta on esim. 100 kg/cm2 niin tuolla 16/32 sylinterillä voima on 8,04cm2 -2cm2= 6cm2 -> 100 kg/cm2x6cm2= 600 kg,
20/40 sylinterillä n.942 kg,
Ja palkonko tuo tuo lisää voimaa? hyvä kysymys, minulla ei ole nyt täsmätietoa, mutta jos yrittäis arvata? hj-60/61 simpukassa oleva sylinteri on tilavuudeltaan vaikkapa noin 150cm3 (arvaus!), ja sillä saadaan raidetankoon vaikka 15cm liike (arvaus!) niin 100% hyötysuhteella, 100 kg/cm2 paineella raidetanko liikkuu vastaavasti, kuin 10cm2 sylinterillä, siis tuo 20/40 sylinterin iskutilavuus on likimain sama em. arvauksilla; siis voima tuplaantuu, mutta samoilla pumpun kierroksilla renkaat kääntyy puolella nopeudella.
Siis jos pumppu on jo alunperin ollut liian pieni tuotoltaan, niin kääntönopeus puolittuu... siis joko reilusti isompaa pumppua, taikka toinen kaveriksi. Monta kertaa on käynyt mielessä sähkökäyttöinen ohjaustehostimen pumppu; siis käsikäytöllä valitaan käyttöön painekytkimellä ohjattu, n. 1-2kw sähkökäyttöinen lisäpumppu, saisi ratitettua oikein kunnolla tyhjäkäynnillä...
(siis otetaan joku bensa-henkilöauton startti, ja siitä ketjuvälityksellä esim. hj-60 tehostimen pumppu pyörimään...:rolleyes:)

Jani E 19.10.2014 18:16

tuossa kun pyörittelin kierretappeja kädessä mitä itteltä löytyy, niin olisko 3/8" kierre hyvä sipukan kylkeen? muut oli sitten normi millisiä tappeja...

ktmexc 19.10.2014 18:35

R1/4 kierteet tein ne ainakin sopi hdj:n simpikkaan

jv 19.10.2014 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1169942)
tuossa kun pyörittelin kierretappeja kädessä mitä itteltä löytyy, niin olisko 3/8" kierre hyvä sipukan kylkeen? muut oli sitten normi millisiä tappeja...

R1/2" on ihan hyvä eli puolen tuuman jengat simpukkaan ja kaksois nipoilla lähdöt siitä eteen päin...

Jani E 19.10.2014 20:04

Kaksois nippa termi ei aukee? :D

JanneBlomgren 19.10.2014 21:43

Kaksoisnipalla taidetaan tarkoittaa nippaa jossa on uros kumpaankin suuntaan.
Eli toinen uros menee siihen reikään simpukassa ja toiseen päähän saa letkun kiinni, tällä tavalla letkun saa suunnattua haluamaansa suuntaan.

Jani E 20.10.2014 05:39

Tällästä nippaa käsissäni hypistelinkin kun asiaa suunnittelin ja kierteitä/ letkukokoja mietin.

Rytari 20.10.2014 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1170061)
Tällästä nippaa käsissäni hypistelinkin kun asiaa suunnittelin ja kierteitä/ letkukokoja mietin.

löytynee se puolentuuman tappi multa jos päädyt siihen että 3/8" on pieni...

Jani E 20.10.2014 09:52

Mä koitan tehä Eka sen 3/8" ja jos menee vituiks niin koitetaan sit sitä 1/2" :D

BJ-40/76 21.10.2014 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1170095)
Mä koitan tehä Eka sen 3/8" ja jos menee vituiks niin koitetaan sit sitä 1/2" :D

Ja kun teet kierrettä, niin sovita sitä tuplanippaa siihen kierteeseen huomattavan usein, ettet tee väljää kierrettä, jos meinaat tiivistää nipan kierteeseen; sopivan vajaaksi tehty kierre, ja nestemäinen tiiviste, taikka jopa kierrelukite, niin lukitsee nipan paikalleen, ja samalla tiiviiksi.
Toki jos tekee jyrsinkoneessa tms, niin siinähän samalla tulee tiivistepinta uzitille tms tiivisterenkaalle, mikäli materiaalipaksuus riittää

Jani E 21.10.2014 20:51

Jotain hydrauliputki kierre liimaa onkin tallissa. Vois sillä koittaa laittaa.

jv 21.10.2014 21:23

minä tein tiivistepinnan varovasti rälläkällä hiomalla ja hyvin piti usitilla...

matti.v 22.10.2014 19:36

eikös toi 1/2" ole ja aika iso/hankala porata simpukkaan, luulis että 3/8" riittää kun senkin pitäs riittää jotain 40 litran virtaukselle..:rolleyes:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1085921)
Mä tilasin sähköisen 2/6 venttiilin jolla saa tiellä ajoon ton lisäsylkyn pois toiminnasta jolloin ohjauksen "tunto" pitäis olla parempi. Sitte katkasijasta sähköä kelalle kun siirtyy maastoon ni saa lisäsylkyn mukaan. Kun vaan ehtis pajottamaan.


mites tämä toteutus muuten toimi? onko toi joku ilman sähköä läpivirtaava venttiili tjs:confused: eikös normi 2/6 lohkot pistä linjat tukkoon, saattaa tulla kankea käännellä..aika raju ohjausvaimennin taitaa sylinteristä tulla.:D

88 23.10.2014 04:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 1170787)
mites tämä toteutus muuten toimi? onko toi joku ilman sähköä läpivirtaava venttiili tjs:confused: eikös normi 2/6 lohkot pistä linjat tukkoon, saattaa tulla kankea käännellä..aika raju ohjausvaimennin taitaa sylinteristä tulla.:D

Juu ei oo pajotettu vielä paikoilleen. Tommonen 2/6 vaikka a ja b portit sekä 1 2 3 4. Sylinteriltä letkut a j b porttiin ja yhdistää letkulla ne jännitteettömänä sylinterille menevät portit, vaikka nyt sitte 1 ja2 Nyt renkaat pääsee kääntymään vapaasti koska sylkyssä oleva öljy pääsee männän ohi puolelta toiselle. Simpukalta tulevat letkut menee portteihin 3 ja 4 jotka ovat jännitteettömänä tukossa, eli sama tilanne kun simpukkaa ei olis edes porattu.
Venttiilin kelalle kun antaa sähköä portit a ja b yhtyyy portteihin 3 ja4 jolloin lisäsylkky tulee käyttöön ja yhdysletku porteissa 1 ja 2 on nyt tulpattu. Yhdysletkuun voi laittaa vaikka säädettävän kuristuksen jolloin saadaan säädettävä ohjausiskari silloin kun lisäsylinteri ei ole tehostuskäytossä.
En tiä toimiiko normisylkyllä koska männän eripuolilla on eri tilavuus...tuskin.

E:Toimii normisylkylläkin jos ton yhdysletkun kummstakin portista vie paisuntasäiliöön joka tasaa tilavuuserot.

Näin mä sen ainakin järkeilin.

Kankku 23.10.2014 06:31

[QUOTE=88;1170845]Juu ei oo pajotettu vielä paikoilleen. Tommonen 2/6 vaikka a ja b portit sekä 1 2 3 4. Sylinteriltä letkut a j b porttiin ja yhdistää letkulla ne jännitteettömänä sylinterille menevät portit, vaikka nyt sitte 1 ja2 Nyt renkaat pääsee kääntymään vapaasti koska sylkyssä oleva öljy pääsee männän ohi puolelta toiselle. Simpukalta tulevat letkut menee portteihin 3 ja 4 jotka ovat jännitteettömänä tukossa, eli sama tilanne kun simpukkaa ei olis edes porattu.
Venttiilin kelalle kun antaa sähköä portit a ja b yhtyyy portteihin 3 ja4 jolloin lisäsylkky tulee käyttöön ja yhdysletku porteissa 1 ja 2 on nyt tulpattu. Yhdysletkuun voi laittaa vaikka säädettävän kuristuksen jolloin saadaan säädettävä ohjausiskari silloin kun lisäsylinteri ei ole tehostuskäytossä.
En tiä toimiiko normisylkyllä koska männän eripuolilla on eri tilavuus...tuskin.

E:Toimii normisylkylläkin jos ton yhdysletkun kummstakin portista vie paisuntasäiliöön joka tasaa tilavuuserot.

Mitä sit tapahtuu kun kesken ajoa häviää sähköt?

Jani E 23.10.2014 06:48

Sylinterissä on r1/4 lähdöt...

veijon-esso 23.10.2014 09:29

Onks jollain ajotuntuma huonontunut tuolla lisäsylinterillä? omassa ainakin parani ominaisuudet maantiellä, tosi vakaa eikä woblaile. Ja toki se on parempi myös maastossa! :D

Edit: siis meinasin vaan tuon sähköventtiili rakennelman tarpeellisuutta, tuleeko vain turhaa monimutkaisuutta?

Viipo 23.10.2014 10:38

HJ:hin laitoin lisäsylinterin, ku ei sillä muuten voinu ajaa maantiellä boggereitten voplauksen takia. Mut sille sylinterille ei riittäny enää öljyn virtaus kunnolla, joten äkillisissä ohjausliikkeissä apusylinteri pisti kunnolla hanttiin.
Et mihinkään officrossiin ei tuo apusylinteri ole hyvä idea, sivuluisun oikaisu ei nimittäin onnistu...
Itellä sylinteri oli muistaakseni 20/40 ja letkut 3/8" jos joku sitä miettii...

88 23.10.2014 11:54

Jos sähköt häviää ajon aikana niin sylinterin antama lisätehostus vaan jää pois.

Itellä ajotuntuma tiellä huononi sylinterin myötä ja woblailu jäi pois. Sillä kuristuksella saa hillittyä sitä woblausta kun lisätehostus ei oo käytössä (tietty kaikkii muut jutut mistä se vatkaaminen johtuu pitää kattoa kuntoon ja tää kortti sitte vasta viimeisenä) Ihannehan olis jos lisäsylkyllä pystyis ratittamaan samoin kun ilmankin. Kuramato suskassa on toimiva ohjaus muuten mutta ei mitään tuntoa. Renkaitta kattomatta on rattituntumalla vaikea sanoa mihin suuntaan renkaat sojottaa tai mennääkö kantoa/kiveä päin.... siis mun mielestä. Esan kädet varmaan haistelee sitä ruoria erimalliin koska mä oon vaan koittanut sitä autoo joskus.

hiluvitkutin 23.10.2014 12:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1170861)
Sylinterissä on r1/4 lähdöt...

Minkäs kokonen reikä on sylinteriputkessa?
Eipähän se nippa kauheesti virtausta kurista ku on lyhyellämatkaa, se 3/8 letku varmaan ihan riittävä.

Viipo 23.10.2014 13:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1170948)
Minkäs kokonen reikä on sylinteriputkessa?
Eipähän se nippa kauheesti virtausta kurista ku on lyhyellämatkaa, se 3/8 letku varmaan ihan riittävä.

Kuristaa riittävästi. Tuossa kun laitoin hytikkaletkuja sora-auton uuden lavan perälautaan, nii tuli varttisella letkulla vedettynä pikkasta vaille hätänen liikkeissään. Kuristettiin nopeutta laittamalla pienellä reiällä olevat peltirikat (ulkohalkaisija 10mm) helmiliitokseen teräsputken etupuolle. En muista oliko 2mm vai 3mm reikä, mut perälaudan liikkeet hidastu reilusti.

Jani E 23.10.2014 15:58

sylinterissä on 6mm reikä? riittääkö? vai pitääkö purkaa ja porata isommaks?

kai tosta pumpusta vois sitä holkkia porata vähän vie isommaksi...
pumppu on uusittu parivuotta sitten...

Jani E 24.10.2014 20:03

Ei kellää kuvia ole poratuista hjn simpukoista?

Jani E 30.10.2014 20:11

tuollain ne nipat tuli laitettua simpukkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165491

tollainen korva tuli raidetankoon, vähän mietin olisko pitäny laittaa päälle vie kolmas putki päästä päähän ja siihen korva kiinni. tuohon vielä jotain pantoja kiristään 4kpl.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165489

ja tollaset pienet haitat hitsasin ettei rupee korva lipsuun...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=165490

Jani E 15.02.2015 21:58

mitähän leimasetä sanoo sylinteristä? vai onko se vaan ohjaus iskari :D

BJ-40/76 15.02.2015 23:04

Josko kuitenkin kommentoisin....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 1203692)
mitähän leimasetä sanoo sylinteristä? vai onko se vaan ohjaus iskari :D

Ainakin vähäkään välkympi vikamestari huomaa, että hitsattu ohjausosiin (raidetanko) kiinni. -> joka ainakin taannoin oli yksiselitteisesti kielletty.
Siis jos on masentunut/masentaa mielensä jostain kumman syystä, niin helppo pistää ajokieltoon tai pomppauttaa....

Vuosien takaisen ohjeen mukaan (siis konttorilta suullisena) Raidetangon vahvikkeen piti olla ns. irti, toki sai kiinnittää nivelen säädön klemmarin pultin alle, siis vahvikkeeseen lattaraudasta "prikka", joka "maalaisjärjellä ei voi heikentää rakennetta" tms.

Mutta voi mennä läpikin, jos tähdet sopivassa asennossa...

Edit:----------------------------

Oli niin nätisti tehty tuo putken vahvistus, että ei heti huomannut... eihän tuo suojaputki/sylinterin kiinnike pääse pyörähtämään? siis kiinni juurikin tuossa kiristimessä

Jani E 16.02.2015 06:45

Ei ole alkuperäseen raidetankoon hitsattu. Alkuperäinen on tuolla lisäputken sisällä.

veli-matti 16.02.2015 08:55

hydro assist
 
Mulla on toi hydroassist toteutettu xj jeepissä näinhttp://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=137184http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138225http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=138226:D

Jani E 31.08.2016 12:21

Mitähän tehostimelle tekis. Tyhjäkäynnillä ei ratti pyöri. Vähä ku antaa kaasua kääntyy hyvin. Tyhjäkäynnillä kankeempi ku ennen, kierroksilla hyvä. Porasin virtaus holkkia pikkasen sylinterin laiton yhteydessä, tuliko virtausta liikaa? Pumppu uusittu 40tkm sitte.

Nikuzai 31.08.2016 16:16

Saa valittaa jossei osu aiheeseen, mutta maastossa vehkeellä tulee pyörittyä, maantiellä takaohjattu on vaan niin kauhee vaaputin

Etenkin kun kysymys liittyy siihen jokilaiva ohjaukseen


Missä vois olla vika kun lämmettyään ei jaksa tehostaa kuin kierroksilla ja ohjaushan on se zetor tyylinen ohjausvarressa (mikä se ny on nimeltään :o) on venttiili joka ohjaa tehostus sylinteriä

Kylmänä jaksaa kääntyä tyhjäkäynnillä, mutta kun pumppu lämpenee 40-50°C kääntyy vaan kierroksilla ja siten et ratista tehostusta vastaan kattoo renkaita ja polkee kierroksia niin sen venttiilin liikeen verran kääntyy renkaat
Niijjoo talvella ei ole ongelmaa käännössä

Orb;ia ei viittisi rakentaa (ois kyllä paras vaihtoehto), jos selviää vaikka tehostajan pumpun vaihdolla ja sylinteriventtiilin rempalla

offroadjouni 31.08.2016 20:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jani E (Viesti 1314245)
Mitähän tehostimelle tekis. Tyhjäkäynnillä ei ratti pyöri. Vähä ku antaa kaasua kääntyy hyvin. Tyhjäkäynnillä kankeempi ku ennen, kierroksilla hyvä. Porasin virtaus holkkia pikkasen sylinterin laiton yhteydessä, tuliko virtausta liikaa? Pumppu uusittu 40tkm sitte.

Jos pumppu ei anna tarpeeksi painetta tyhjäkäynnillä että jaksaisi pyörittää renkaita niin sanoisin että pumpussa on vikaa.

offroadjouni 30.04.2018 14:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1170845)
Juu ei oo pajotettu vielä paikoilleen. Tommonen 2/6 vaikka a ja b portit sekä 1 2 3 4. Sylinteriltä letkut a j b porttiin ja yhdistää letkulla ne jännitteettömänä sylinterille menevät portit, vaikka nyt sitte 1 ja2 Nyt renkaat pääsee kääntymään vapaasti koska sylkyssä oleva öljy pääsee männän ohi puolelta toiselle. Simpukalta tulevat letkut menee portteihin 3 ja 4 jotka ovat jännitteettömänä tukossa, eli sama tilanne kun simpukkaa ei olis edes porattu.
Venttiilin kelalle kun antaa sähköä portit a ja b yhtyyy portteihin 3 ja4 jolloin lisäsylkky tulee käyttöön ja yhdysletku porteissa 1 ja 2 on nyt tulpattu. Yhdysletkuun voi laittaa vaikka säädettävän kuristuksen jolloin saadaan säädettävä ohjausiskari silloin kun lisäsylinteri ei ole tehostuskäytossä.
En tiä toimiiko normisylkyllä koska männän eripuolilla on eri tilavuus...tuskin.

E:Toimii normisylkylläkin jos ton yhdysletkun kummstakin portista vie paisuntasäiliöön joka tasaa tilavuuserot.

Näin mä sen ainakin järkeilin.

Jokos tämä on venttiili on paikallaan ja toimivuutta testattu käytännössä? Omasta assist-sylinteristä loppuu liikevara vähän kesken joten mietiskelin että mitä kaikkea muuttaisi seuraavaan evoluutioon. Jeeppi on vähän huono palauttamaan ohjausta, ja tämä voisi olla yksi tapa parantaa katutuntumaa.

88 30.04.2018 20:06

No en oo saanut aikaseks. Rakenna sä nyt tommonen kun mä en oo muka ehtinyt. Saahan sen venttiilin sieltä pois jos on susi systeemi.


Sivu luotu: 06:12 (GMT +2).