![]() |
beadlock kehät
Olis vanteiden teko ajankohtaista,mitkä beadlock kehät kannattaa hommata
"Jormalaisen"malli vai Offivarusteen kehät?Offivarusteella aika paljon kalliimmat onko myös paremmat? Porlan pajan kolmiosaiset ei oikein innosta. Sami |
http://www.neliveto.net/epages/Plane.../Products/1010
Tuola on kans jotain. Näyttäis olevan kyllä vaan kalliimmat kun noi offivarusteen. EDIT: samisami3 vastausta odotellessa<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> -Offroad Ylä-Pirkanmaa- -Kuvia tapahtumista- Edited by - samisami2 on 26/12/2006 21:42:14 |
Mitäs muuta eroa noissa offivarusteen "pro" ja "bulk" kehissä on kuin 150€ hintero?
Ei ihan saa tuosta ylemmästä kuvasta selvää. Lisäksi olisi mukava kuulla perustelut miksi ei suositella tupeleksina ajamaista "bulk" kehillä? http://www.offivaruste.com/catalog/images/KooPee.jpg http://www.offivaruste.com/catalog/i...sarja300px.jpg ____________________________________ - eskimo OffRoad Kainuu, SLCK #110 |
Jormalaiset valmiiksi kasatut ja kierteytetty (m8) hinta oli jossain 160-180€ välillä kun itse ostin keväällä.
http://static.petrisimolin.com/galle...ak-vanteet.jpg |
Lainaus:
Bead Lock "Pro" Bead Lock sarja vaativaan kilpa- ja harrastekäyttöön. Huom! yhdestä osasta laserleikatut Hardox- suurlujuusteräksestä valmistetut Bead Lock rengaslukot eivät tarvitse sisärengasta, eikä sisärenkaita myöskään suositella käytettäväksi näiden kanssa. Kierteet valmiina lukkolevyssä, ei tarvitse kierteyttää tai tumpuloida muttereiden kanssa. Bead Lock rakennussarja "economy" Osista hitsattava Bead Lock rakennussarja, hitsataan vanteen ulkokehälle jolloin lukitsee renkaan vanteelle matalilla paineilla. Suositellaan sisärenkaan käyttöä tällä lukkomallilla. www.alanmiehet.com #1 |
olisko kellään mitään piirrustuksia kehistä?
<center>-87 Lada Niva ¤projekti kesken¤- -Niva offis projekti *keskenpahasti*- Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk</center> |
Mitäs eroa tolla Offivarusteen "pro"satsilla on Jormalaisen kehiin kuin n.100e hinnan ero?
ei taida olla käytännössä isoa merkitystä onko kehät Hardoxia vai tavan patarautaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jormalaisen kehät on ns.52:sta,miten se nykyään sit ilmotetaankaan. Mukana ku pukama,se o vi(n)ssi homma! http://www.ipefix.fi http://www.rhteam.com Tee sinäkin työstä harrastus...eiku.. |
Lainaus:
Tunnostaa nykyään, että jos joku "ihan mikä tahansa käikäle" on tehty Hardoksista niin se on automaattisesti parempi kuin tavan raudasta tehty. Siis mitä vastinetta saa jos investoi tuplahinnan laserilla leikattuihin hartoksi kehiin? Tykkääkö se kumi siitä hartoksista jotenkin enemmän ja vanne ei hylji ratasta niin helposti <img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Äkikseltään ajateltuna tavanraudasta tehdyt kehän ajaa täsmälleen saman asian. Tietenkin saahan sillä paremmalla mallilla katu-uskottavuutta offipiireissä. ____________________________________ - eskimo OffRoad Kainuu, SLCK #110 |
Lainaus:
www.alanmiehet.com #2 Edited by - MK on 29/12/2006 19:24:37 |
Lainaus:
Liikkuva jääkaappi rules.... |
Modet olikin taas ajan tasalla...
Edited by - Olppa on 30/12/2006 16:18:28 |
Lainaus:
Hienoja termejä..S355 jne. Näyttää olevan materiaalitekniikka hallussa <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Tarkastatko joka kerta evään kun saat jostain käikäleen kouraan vai luistaako lanka paremmin kun myyjä kertoi tavaran olevan hardox xyzbv:tä Kerroppas sitten paljonko ohuempaa materiaalia voidaan käyttää bedlock kehissä jos materiaali on hardoxia tavan pataraudan sijasta? Jos kehä tulee 27 pultilla 15" vanteen ympärille niin ei kovin kaksisia eväitä tarvi kehän olla. Taitaa olla Alanmiehillä lehmän uitto meneillään... ____________________________________ - eskimo OffRoad Kainuu, SLCK #110 |
S355 taitaa olla sen 52:n nykytermi,ja se ainakin on tälläsen "kyläsepän" hitsattavissa vanteeseen tavan kotikoneella,ja oikee hardoxi ei niin helposti hitsattavissa,se on taivahan tosi.
Ja pyörivät massat;taitaa kumminkin meiän lajissa olla lillukanvarsia,versus kaikki roina mitä muutenkin mukana kuljettaa<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle> Mukana ku pukama,se o vi(n)ssi homma! http://www.ipefix.fi http://www.rhteam.com Tee sinäkin työstä harrastus...eiku.. |
Itellä kokemuksia X-valmistajan kehistä...38,5" vuoti kehän ja vanteen välistä..pikku tiukkaus ja kehä alko taipumaan huolestuttavasti sisäänpäin...oli mitä materiaalia hyvänsä niin millin puolentoista lisäys ainevahvuuteen olis tehny hyvää...niin ja kiristys toteutettiin momenttiavaimella tasaseen eikä noin suunnileen ranne momentilla...
Tästä väittämästä tein seuraavan johtopäätöksen... -Olisko tosta millin/puolentoista ainevahvuuden lisäyksestä tullut lisäpaino ollut liikaa suhteessa kiristettävyyteen... Mielestäni ei olis ollut...puhutaanhan abaut joistain sadoista grammoista - - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# SLCK Member #51 kayttaja"at"offipalsta.com cruiser60"at"luukku.com www.slck.net http://www.petrisimolin.net/gallery/...yttaja-sig.png |
Lainaus:
Itte kopasin sormella piruuttani Irokin sisäpintaa niin hoksasin heti ettei ihan pikku momentilla saa pitävää jos pelkkää rautaa meinaa käyttää tiivistysaineena.... Suosiolla ajatelin vetää sikaliimasiivun eristeeksi. ____________________________________ - eskimo OffRoad Kainuu, SLCK #110 |
Jos asiakas "antaa" liimata pinnat,liimaan ne aína.Se ei ole hinta eikä paino kysymys!Olkoonkin kehät kenen hyvänsä!
Mukana ku pukama,se o vi(n)ssi homma! http://www.ipefix.fi http://www.rhteam.com Tee sinäkin työstä harrastus...eiku.. |
Olen samaa mieltä siitä että Hardox on hivenen yliarvostettua, mutta koska se on ehkä tunnetuin kulutusteräs laatu niin olkoot. Ei se nimi siitä parempaa tee, mutta teräksen lujuusarvojen vähättely tuon kestävyyden suhteen on muutamissa ylläolevissa postauksissa aika räikeää. Lujuudella on merkitystä.
Otetaampa esimerkkinä tuo S355:n, vanhalta nimeltään Fe52:n myötöraja: 355N/mm2 Vastaavasti Hardox 450 myötöraja on 1200N/mm2, joten jokainen voi nyt laskea montako milliä paksumpi kehän tulisi olla jotta sama lujuus saavutetaan. Oheiset arvot ovat nopean Googlettamisen tulosta ja ovat ilmoitettu 16-20mm paksuudelle joten ne eivät ole ohuemmilla levynpaksuuksilla aivan paikkansapitäviä, mutta ero tulee varmasti selväksi. |
jaa ja mun viesti poistettu täältä... olikin niin asiaton! ei jumalauta.
Tää on taas vaan mun mielipide. |
Oli se, on ollu ennenkin juttua että turpa kiinni jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Pyörivissä massoissa on merkitystä myös sillä, kuinka kaukana keskiöstä ne pyörivät.
Tässäkin topicissa mainittu 38,5" renkaan halkaisijana, ja otetaan renkaaksi vaikka uus swampperi, olkoon tsl tai pökkyrä, niin kyllä sen 15" bead lock-kehän merkitys on aika pieni tuon rattaan kulutuspinnan massaan ja hitauteen verrattuna. Vähän samoilla linjoilla oon komk:in kans, ei se nimi aina tee asiasta parempaa, ja kulutusteräs on kuitenki nimensä mukaan kulutusterästä, erikseen kehitetty kulutusta kestämään. Sitte jos tarkotus ois tehä rautapyöriä, joilla ajella, se ois kyllä ehottomasti paikallaan. ______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
Lainaus:
Sitten vähän OT: Mutta silti napalukkojen tarpeellisuutta usein perustellaan vetareiden ja etukardaanin hitaudella, joka on pinempi kuin yhden beadlock-kehän ... Sorry, oli ihan pakko :) |
Niin löytyikö kellään piirustuksia, vois valmistaa ihan ite, aatteleppa sitä
STILL PLEIS VIT TRAKS ! |
|
Lainaus:
STILL PLEIS VIT TRAKS ! |
Lainaus:
Jos syntyy yhtä hyvin tehtyjä kuin Jormalaisen kehät,niin tilaan heti kolme sarjaa ja voisin maksaa jopa 100€/sarja! |
juu juu niinphä, tuli vaan mieleen josko nuo tekis yhdetä kappaleesta, siis sisempi ja ulompi kehä. Noi kai on molemmat kolmesta eri kappaleesta kasattu, onko siinä sitten jokin tiivistävä pinta vanteen ja sisemmän kehän välissä, vai miten noi tiivistetään... sikakitilläkö ?
Kyselen kun en ole ikinä nähnyt purettuna tuota systeemiä STILL PLEIS VIT TRAKS ! |
Lainaus:
Toisaalta, ihan kuin olisin jossain päin Herttoniemeä nähnyt lojumassa jonkun itse tekemän pataraudasta leikatun beadlockin ulkokehän, joka oli kiristelyn seurauksena pysyvästi hakeutunut lautasen muotoon. Eli sikäli voisi ehkä päätellä että jännitykset ovat kehissä aika merkittäviä vaikka yksittäisen ruuvin kiristysmomentti onkin aika pieni, ja materiaalin lujuusominaisuudet olisivat olennaisia peruskäytössäkin, vaikka joka tapauksessa pitäisi kehät tällöin (minusta) tehdä paksummasta levystä jotta ruuveihin ei tule asentovirheitä. Omat beadlockini taitavat kuitenkin syntyä muoviputkesta... Edited by - JF on 30/12/2006 10:16:05 |
mikäs teillä on tuon ulomman kehän halkaisia ,itellä 425mm .ei tahdo istuu swamberin reunaan oikeen hyvin
|
Asiasta mitään ymmärtämättä, mutta mikäli en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin lujuusteräs on myös aika paljon huonompaa vääntymään myös hitsatessa, saati sitten kiristettäessä. Jokainen voi sitten ihanite päätellä kumpiko on parempaa, itse kyllä mielelläni uhraisin muutaman rahan enemmän kehiin, jos siihen ois varaa, tosin kaipa noi tavallisesta rauasta tehdytkin on paremmat kun ilman<img src=icon_smile_shock.gif border=0 align=middle>
<center> NÖY PÄNIK</center> |
kyllähän kaikkee voi tehdä ite, ja jos on vehkeet ja intoa niin mikä ettei
ihmettelen vaan että jos on niin miks kysellään esim. piirustuksia, mitta käteen ja tekemään, istuu just niinkuin on mitattu huomioikaa hinnoissa sitten kierteytys, pultit, yksi/moniosaisuus, ja materiaali työjäljen lisäks -pee- ...ei se satu... <img src=/smiley/coolgleam.gif border=0 align=middle> Pees hevi Gees <img src=/smiley/coolgleam.gif border=0 align=middle> jatila offroad ry rover ystävät ry #235 slck ry pähäma ry team UTZ MAN ZAA Edited by - pee on 30/12/2006 10:24:05 |
Nuiden beadlockien ajossa on sellanen mukava hintaan vaikuttava homma että levyn täytös on aivan pers***tä! Jos tekee sisä ja ulkokehät yhdestä osasta ja vaikka nestaa keskellekkin tavaraa, niin kunnon materiaalista tehdessä uppoaa materiaaliin mukavasti euroja. Ja ajo on muutenkin suht hidas johtuen kierteiden alkureikien määrästä ym. muodoista. Ja harvassa leikkaavassa koneessa on kierteytyspäätä jolla saa esim. 6mm domexiin M8 kierrettä, eli käsin kierteytykseen mennee.
Rälläkällä ja porakoneella sais varmasti tehtyä aika halvalla... Pohojammaan offroad ry |
Lainaus:
http://static.petrisimolin.com/galle...-venttiili.jpg Läjäsin nuo ilman massoja, hyvin on ilmat pysyny. Ainakin niissä jormalaisissa jotka mulle tuli on ulkokehä valmiiksi "lautaselle" pukattu. Materiaalin lisäksi kehän sisäreiän halkaisija vaikuttanee myös "lautaselle" menoon. Ei ole minun ajoja haitannu vaikkei pannukakut olekkaan. OT: Ahosensetä, kyl mää nääs väittääsin että voiman tullessa renkaiden kautta etukardaanin hitausmomentti on isompi kuin beadlockkien :) Pitäiskö pikkuhiljaa valjastaa laskentapuolen kaverit töihin niin saatais piste aikaiseksi<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> |
OT: Ehkä etukardaani lähestyy samaa perävälityksen vuoksi. Hitausmomenttiin ei yhtään vaikuta voiman tulosuunta. Se riippuu vain massasta ja sen keskietäisyydestä pyörimisakselista.
|
Huom! Tätä ei kannata lukea ellei napalukkomysteeri kiinnosta.
Kommentoidaan nyt ihan kieli poskella, että redusoitua hitausmomenttia (tällä kertaa esim. siellä napalukossa) laskettaessa vaikuttaa välitys toiseen potenssiin. Kun maastoauton vetopyörästössä on lähes poikkeuksetta yli neljän luokkaa olevat välitykset, on etukardaanin hitausmomentti siten huomioitava vähintään kuusitoistakertaisena. Jred = käytettävän akselin (kardaani) hitausmomentin vaikutus käyttävällä akselilla (napalukko) J2 = kardaanin hitausmomentti w1 = kulmanopeus pyörännavassa w2 = kulmanopeus kardaanissa i = välitys Liike-energiat: (1/2)Jred*w1^2 = (1/2)J2*w2^2 -> Jred = J2*(w2/w1)^2 = J2/(i^2) koska w1/w2 = i -> w2/w1 = 1/i Eikä tuossa edes huomioida hyötysuhdetta eli kaavat pätevät häviöttömälle voimansiirrolle. Eli tuossa voisi olla jotain laskennallista lähtökohtaa napalukkojen kiinniolosta johtuviin tuntoelämyksiin, vaikka vetopyörästön hitausmomentti onkin sinänsä mitätön renkaaseen verrattuna (joka olisi J1 tässä tapauksessa, Jred on vain J2:sta johtuva lisä). Edited by - JF on 30/12/2006 12:22:35 |
Lainaus:
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.-- Kuvia matkan varrelta |
Lainaus:
Liikkuva jääkaappi rules.... |
Lainaus:
En ole ostanut Varusteesta ikinä itselleni tai muille Beadlockkeja, eikä tarvitsekaan. Meidän levyt olen itse mitoittanut ja leikkauttanut ostetusta kulutusteräslevystä. Ne on itse hitsattu vanteisiin, eikä ne todellakaan tarvitse mitään sikamassoja, jotta rengas pitää tubelessina ilmaa, renkaasta riippumatta. Varusteen myynnin määrä ei suoraan sanoen kiinnosta vitun vertaa, koska sieltä ei ole mulle ikinä mitään palkkaa maksettu. Laitoin aiemmin Varusteen tekstit esille, kun et itse näyttänyt niitä löytävän. Että kerropa nyt mitähän lehmää tässä uitellaan? Olisi todella kiva tietää, kun ne kerran Kainuusta käsin niin hyvin tunnetaan? www.alanmiehet.com #1 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Liike-energia onkin asia erikseen. Edited by - JF on 30/12/2006 23:51:35 |
Lainaus:
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.-- Kuvia matkan varrelta |
Jatketaan napalukkokeskustelua täällä:
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=34007 |
Juu nythän toi asia valkeni ja kun miettii miksi noi on tehty kolmesta kappaleesta, "terästä säästyy huomattavasti"
Kiitos Rak:lle toi oli selventävä kuva, nyt ei muutakuin suunnittelemaan ja tekemään. O.T tämähän oli piitlokki keskustelu alunperin, mietn napalukot tähän liittyy ?????????????????????????????????????????????????? ??????????? STILL PLEIS VIT TRAKS ! |
kyllä näillä raudan hinnoilla kannattaa ilman muuta tehdä kehät useammasta palasta. mutta siitä alkaakin tulla eroa kehien laadulle ja mittatarkkuudelle miten kehät tehdään. jos polttokoneen käyttäjä laittaa pienesti aikaa ja hitsaa aihiopalat ennen lopullista polttoa yhteen niin onhan se eri juttu kuin palapelinä toimitettavat kalikat.
viime keväänä hitsasin kahdet "jormalaiset" ja yhden setin muualta tulleita valmiita rinkuloita, onhan se eri hienoa pudottaa valmis kehä vanteelle ja alkaa hitsata. ei tartte asetella ja turata irtopalojen kanssa, siinä saattaa hitsarikin alkaa lämmetä ihan suotta. http://static.petrisimolin.com/galle...antti-tipu.jpg |
Jos joku niistä beadlockeista haluaa vielä keskustella niin miten tommoset palapelit olisi paras hitsata?
Pulttaa sisä- ja ulkokehän tiukasti limittäin yhteen ja hitsaa ulkopuolilta omat kehänsä kiinni ja toivoo ettei käy vetelemään? "Suck my dick" -Ron Jeremy Montenegros#10 |
yks keino mikä tulis mieleen on heftata kehä paksun/suoran levyn päälle ja siinä turauttaa palikat yhteen.
|
aihetta sivuten...
yleensä noita kehiä on 15" ja 16" vanteille, mutta onko noita saatavilla jenkkien käyttämille 16,5" vanteille, vai tarviiko teettää erikseen? ja jos saa valmiina ni mistä? kiitos. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
|
kiitos. mistäs tän Jormalaisen tavoittaa ja saako kehän mallin ja materiaalin valita (tietysti hinta sen mukaan, mielellään yksiosainen kehä)?
Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
Hmm... Itseäni kiinnostaisi ulkokehät rosterista.... Täytyykin kysyä vad kostar det... |
mikan vinkkaamassa viestissä lienee vanhaa tietoa (mun mielestä)
dirtyn nro (oli ainakin kk sitten) 040 874 6208 minä kun kehät tilasin pyysin 6 mm tavarasta. ei tarvii ihmetellä taipuuko vai ei. ostamani kehät on useasta osasta poltettu (lienee saavutetaan merkitävää säästöä materiaali menekissä) mutta valmiiksi kokoon hitsattu, reunavahvikkeineen!!! kehä kiinni vanteeseen ja tubeleksena pelaa. |
Mielestäni bead lockkien ilmojen pysyminen ja kesto on pitkälti hitsurin ammatti taidoista kiinni. Mulla on offivarusteen 15" kehät yksi osaset ja hyvin pelittää ilman sikakittejä. Sen verta mitä on kivikoissa kohlittu niin en mä kyllä (paska rautaisa)kehiä laittais. Se on helppo todeta otta vasaran ja lyö esim. lumiauran kulutus terään tai siihen päälle niin jälkii kertoo kaiken.(Esim. Tuli vaan mieleen jos käytetään hartoksia.)
Hartoksi (450) on muutenki hyvä rakentelu aine olen tehnyt 4mm aineesta pohjapanssarit, jakarin pedit,jousen riipukkeet. Edut keveys ja kun ajaa kiveen kiinni niin ei tule leikkaus ilmiötä ja ei lähde helposti murtumaan kun tulee rasituksia. Haitta VITUN KALLISTA ainetta. |
tässä olis 60" deadlok vannetorni "jormalaisilla", on dot merkitty ja näillä on sallittua ajaa kaikkialla missä haluaa <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
http://static.petrisimolin.com/galle...vannetorni.jpg http://static.petrisimolin.com/galle...x15%20inch.jpg |
Miten kierre kestää "pataraudassa" / kulutusteräksessä?
Olen joutunut muutaman mutterin laittamaan, kun on kierre pettänyt vuotoa kiristäessäni. Raudan laatua en tiedä, kun valmiina ostin. Vaatiiko kulutusteräs pultilta jotakin ominaisuutta? Terv Jyty |
ohueen levyyn taitaa olla paha tehä kunnollista kierrettä...
Mulla ois muuten tuolla laatikollinen hits,muttereita. vink vink helpottuu tuo kierteytys www.Offroadkainuu.com www.hanakkatalo.fi Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu. |
Ainakin "auran siivessä"kierre kestää pirun hyvin,paineilmavääntiöllä ja konekierretapilla hieman fluidia ja vot.
materiaalivahvuudet 3mm-12mm aine hardox 350 ja kovempaa lähes päivittäin tulee noita kierteitä väännettyä kulutusmateriaaleihin - - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# SLCK Member #51 kayttaja"at"offipalsta.com cruiser60"at"luukku.com www.slck.net http://www.petrisimolin.net/gallery/...yttaja-sig.png |
Lainaus:
HJ61 -89 HDJ80 -94 LJ70 -88 SLCK #68 http://www.maplehill.fi/ |
Millä ootte irrottanu betlokit vanteista, ku luin täältä että niistä tulee isot hitausvoimat?
Note! This message was posted anonymously! |
Hain itelle piltemasta sellasen jousilajitelman jonka asensin tässä viikonlopun aikana noitten kiristyspulttien alle niin saa ne kehät pois jousittamattomasta massasta jolloinka saa ne hitausvoimatkin puolta pienemmiksi. Laittelen kokemuksia jahka pääsen täässä taas metsänpuolella käymään jos antais nuo bedlogit vielä ainakin olla paikallaan.
-Lyttis- Note! This message was posted anonymously! |
plasma leikkausta vois koittaa mutta voi olla että sun vanteet on pilalla kuten ahonsetä on tossa todennut..
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...age=2&ARCHIVE= Edited by - longfiedteam on 21/01/2007 13:39:24 |
Lainaus:
Minkä kokoset sulla ois tarjolla, millä jaolla? <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> ______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
Lainaus:
|
Lainaus:
HJ61 -89 HDJ80 -94 LJ70 -88 SLCK #68 http://www.maplehill.fi/ |
Varsin mielenkiintoista kirjoittelua materiaaleista: Jonkun pitäisi hakea Miekojan metalliopin kirjan käsiinsä ja kertoa porukalle mistä on kyse! Itse olen turhan laiska lähteäkseni alakertaan kirjaa hakemaan.
Ulkomuistista ladellen: HARDOX on erittäin lujaa työstökarkenevaa terästä, joka soveltuu mm. kaivurien kauhojen kynsien materiaaliksi. Samalla materialin kimmoisuusarvot ovat huonot dynaamiselle kuormitukselle altistuville rakenteille, kuten auton vanteet. Onneksi vanteista löytyy rakenne joka kestää ja kompensoi dynaamista kuormitusta eli itse vanne. Joten todellisuudessa HARDOXIN käyttö on aivan turhaa vanteisssa. Normaali EN 355N toimii jopa paremmin ko. sovelluksessa. Lisäksi suurimmassa osassa rakenteissa, jossa käytetään HARDOXIA käytetään yleisesti vääriä hitsauslisäaineita ja ei käytetä rakenteen mitoituksessa ko. materiaalin tuomia hyötyjä. Joten pääasiassa HARDOXIN käyttö vanteissa on rahan tuhlausta. Tosin eron ei pitäisi olla mitenkään dramaattinen. |
Lainaus:
ja mä meen metsään ilman Beadlock,kei.....ei niit ollu ennenkään -Ai pehmeetä vai ? Siin on toi maanvetovoima vaan vähän kovempi - |
Lainaus:
Tumpula Racing Team |
Lainaus:
------------------------------------------------ http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/search.asp ------------------------------------------------ |
Lainaus:
Hardoxin käyttö bedlokeissa on täysin turhaa, imho. Jos halutaan kevyempiä niin tehdään alumiinista tms. Mitä tulee noihin ulkokehien taipumiseen kiristäessä niin jos kehä tarvii kiristää niin kireälle, että kehien väli alkaa olemaan alle 14mm tai alle (swamppereilla), niin kannattaisi miettiä miten hitsaus on suoritettu. ps, hyvä allekirjoitus<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Muistitko käyttää <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/search.asp |
HYVÄT HERRAT!!! Oli lähellä että olisin malttanut pitää turpani kiinni, mutta en taaskaan onnistunut. HARDOX on TUOTEMERKKI SSAB:lta!!! Eli niinkuin Toyotalla on esim. Land Cruiser
Hardoxia on eri kovuuksia, hardox 400, 500, 600, 700 jne. Eli brinellin asteikolla ilmoitettava kovuus. Eri kovuuksilla on luonnollisesti eri ominaisuudet hitsattavuuteen, koneistettavuuteen, karkaisuun jne. Älkää ihmeessä käyttäkö Hardoxia joka saatanan paikkaan(varsinkaan jos ette edes tiedä, mikä lujuus on kysymyksessä) kun on olemassa kymmeniä eri suur-lujuus teräslaatuja ja varmasti moni niistä on ominaisuuksiltaan parempi vaihtoehto eri kohteisiin verrattuna Hardoxiin. Toinen asia on se mitä LaaLaa tossa jo ehti vähän kysäistäkkin eli ihan mielenkiinnosta: Käsi ylös, joka on ajanut beadlockin paskaksi? Itse en ole ainakaan vielä onnistunut vaikka olenkin viime aikoina ajellut kuin pulloperse sika jyrkänteitä alas ja ylös. Onneksi viimeisimmät kaverit jotka ovat ottaneet osaa keskusteluun näyttävät tajuavan, mistä on kyse... Ei millään pahalla muita kohtaan... P.S Jos oikeasti haluaa ruveta kikkailemaan ns. hipo materiaaleilla, kannattaa soittaa vaikka rautaruukin tai steenin tai ihan minkä tahansa teräs firman myyntiin ja selittää metalurgille tai jollekkin muulle tohtorille mitä aikoo tehdä ja sitten kysyä mistä materiaalista ko. kohde kannattaa duunata. Nobelin rauhanpalkinto sille, joka keksi ilokaasun!! |
oisko kellään kuvia järjestyksessä tuon palapeli beadlock kehän kokoamisesta?
oon nyt tuossa keittiöm lattialla (poika on päikkäreillä ja vaimo töissä) pyöritelly tuota sarjaa ja miettiny et miten tuon sais helpoiten kasaan? on aika työlään oloinen sarja... "tämmöstä tänään" |
Lainaus:
kaukas 4x4`n ski |
reijät on mut neki joutuu poran kans viellä läpi käymään.
kierteitä ei ole. enkä tiiä saako nuihin ees kierteitä. ei ole kovin paksua tavaraa. saappa nähä nostanko varaston hyllylle oottelemaan parempia aikoja.. no tiiänpä etten enää osta palapeli mallia:) "tämmöstä tänään" |
HEH HEH Jormalaisen kehät on jeezpelit <img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle>
---------------------------------------- Höh, mie lähen tallille korjaamaan jotain... |
Miekii oon ollu tyytyväinen jormalaisiin. Vähän oli nihkeä ruuvailla pultteja kiinni, mut ei oo vuotanu, ei oo sikamassaa eikä oo pulttejakaan menny poikki ku yks ennenkuin ajoin metriäkään liiallisen kiristyksen vuoks.
"Suck my dick" -Ron Jeremy Montenegros#10 |
Itse piirtämällä ja teettämällä sai kans ihan hyvät yks osaiset kehät. Eikä hinta mun mielestä ollu ihan älytön.
kaukas 4x4`n ski |
Lainaus:
Joo ei se cad:lla ole kummonen homma kehiä piirrellä, mutta mitähän maksoi kehykset, jos ei hinta ollut ihan älytön? TEMÄHIK |
Lainaus:
kaukas 4x4`n ski Juho Haapakorpi |
Olen hitsaillut sisäkehiä kiinni. Ekat renkaat pitäisi laittaa paikalleen. Irokki on sisäpinnalta aika nyppyläinen.
Pitääko renkaan sisäpintaa tasoittaa? Jos tiivisteeksi jotainvoi laittaa, niin mitä? Kuinka tiukalle pultit joutuu laittamaan (30kpl 8mm pultti)? Aikaisemmassa replyssä mainittiin katkennut pultti jo asennusvaiheessa. Pitääkö tosiaan äärimmilleen kiristää? Just do it! Edited by - jappe on 02/05/2008 08:28:35 |
Lainaus:
|
Kattelin et M8 (8.8) pultille MAX. momentti ois 27 Nm. Ite kiertelin pulttikoneella ristiin (momentti ykkösellä) löysiä pois, loput räikällä ja kyynärpäämomentilla.
Eka ajelukerran jälkeen sai kiristellä jonkun verran, eli vaatinee ajoittaista tsekkailua. ---------------------------------------- Höh, mie lähen tallille korjaamaan jotain... AnoNyybit vittuun palstalta <img src=/smiley/machinegun.gif border=0 align=middle> Edited by - Arska-tehtaalta on 02/05/2008 09:00:58 |
Lainaus:
Hitsaus ja mahdollinen hionta tulee suorittaa niin hyvin, että ylimääräisille tiivisteaineille ei ole tarvetta. Laita pultit sen verran kiinni, että pitää ilmaa.(kts. edellinen kohta). Ota kiristysvehkeet mukaan, jotta voit ensimmäisellä ajoreissulla kiristää tarpeen vaatiessa. Tiukassa pitää olla, ei apinanraivokireydessä. Jos menit epäonnistumaan kohdassa 2, pura rengas vanteelta ja hitsaa/hio mahdolliset vuotokohdat uudestaan. Tässä auttaa, jos olet joskus tehnyt edes jotakin metallipinnan tarkastusta. Jos vuoto on luokkaa kuukaudessa rengas tyhjäksi ja olet laiska kuten minä, laita purkki renkaan paikkausainetta sisään ennen ajoreissua. Ei toimi kovempiin vuotoihin. Just do that, ja noin. www.alanmiehet.com #1 |
Mukava päästä kokeilemaan parantuuko pito. Mökillä on yksi tasainen jyrkkä kallio. Nyt kun se on hinkattu puhtaaksi, olen vain kerran päässyt ajamalla ylös. Jos se alkaa onnistumaan niin sitten on paineilla vaikutusta. Olen ajanut 0,6 barin paineilla ja 0,4 bariin olisi tarkoitua laskea.
Just do it! |
Oliskohan "järkeä" laittaa 20" vanteelle tupla beadlocit?
on 9" vanne ei tubeless johon pitäs tunkee 14.5 kumi, ei jaksais sisäkumeja laittaa ja eikä taida pysyä ilmankaan. Pälkähti vaan tommonen mieleen:) |
Meinasitko ihan tollasta perinteistä mallia? Mites mahtuu bead-lock levy olemaan sisäpuolella?
Vai tylsästi jotain tällaista: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:A...IzDIHYYeb_g1SA Tokihan ne vanteet voi levittää, jos kapeus ahdistaa ja tubelesshumpinkin voi vaikka hitsailla... Myytkö ne mulle aihioksi? |
Ihan perinteisiä kehiä meinäsin, ei nyt ajatus kulkenu loppuun asti.
Eí ne tosiaan mahdu oleen sisäpuolella:( tubleshumpin hitsaaminen kävi myös mielessä, jospa hitsaan humpin akselin puolelle ja kehän ulkopuolelle. Tiedustelen vielä jo saan jostain sopu rahaan toiset vanteet, niin voin vaikka vaihtaa nää nalleen. |
Lainaus:
|
10-12" leveet ja 20" tubelekset mokkiin mulla siis
|
Oon jo ehtiny hävittää kaikki mogin vanteet maailmalle...
|
Lainaus:
Nykyisistä hioin kevyesti lamellilaikalla renkaan jalkaosan sisäpinnassa olevan rihlauksen pois. Nyt ei oo tarvinnu vuotamisen takia lisätä ilmaa kertaakaan, ja kehiä ei tarvii kiristää lähellekkään niin tiiukkaan ku edellisillä renkailla. Eli toimii tasoitettunakin hienosti. |
1 Liiteet
Aihetta sivuten, ei viitsi uutta ketjua aloittaa... Kenen tekemät kehät kuvassa? Joltain vanteiden aiemmalta omistajalta päässeet ulkokehät hukkumaan, uudet pitäisi jostain hommata. :) Ajattelin ensin että teen ostoilmoituksen, mutta vähän hassua sekin jos ei tiedä mitä olisi ostamassa. :D
|
viime talvena jormalainen teki vanteet mulle, ollu kohta puolivuotta koskematta eikä ole juuri vajonnut kun tarkistin rengaspaineet, yksi rengas vajonnut 0.4bar.
|
Huutelen taas hulluja mutta jos nollabudjetilla mankeloit ohuesta lattaraudasta lukonpuolikkaat ja hitsaat ne yhteen ja ne on minimilevyiset niin käytössä ne taipuu niin mutkalle että pultit on 30 asteen kulmassa vääntyneinä eikä kehät enää suoristu ilman moukaria.
Jos sellaiset tekee niin väliin pitää tehdä soviterengas jostain ja voi kestää hyvin. Käytännössä ei ole merkitystä onko kierteet vai vastamutterit, keskittäminen on tietenkin tärkeä. Mulla halkaistavat ojarumpulukkovanteet joissa laipat 10mm enmuistamitä ja 52 8mm pulttia. Jäykkyshän riippuu materiaalivahvuudesta vaikka lujuus olisi mitävaan, kiristäessä pulttia vituttaa jos se kääntyy mutkalle vaikka levy kestäisikin. Huollettavuus kärsii jos pultit on mutkalla. |
Kestäiskö 650 5mm aine kehissä,JOS tekis ulompaan kehään sellasen "rajoittimen" mikä kiristysvaiheessa stoppaisi sisempään kehään ja estäisi näin kehän vääntymisen/veisi puristusta enemmän kumin puolelle??:rolleyes:
Paljonko toi väli on mitä jää kehien väliin kun pultit vedetty tiukkaan,oisko 10-12mm? lähelläkään |
1 Liiteet
Lainaus:
tein itelle musitaaakseni 4mm rosterista ekat versiot. Kehällä vähän turhan paljon tavaraa korkeus suunnassa seuraavista tulee ultra kepeet. Nää seuraavat tulee titaanista tai lentokonealumiinistä Voin koittaa mittailla rakoa huomenna pajalla mitä se on bokkereilla muista en osaa sanoa... |
Semmonen puoli tuuma suunnilleen se väli. Tosin tulee suhteellisen lähelle pultteja se apukehä, että sais kovin isoa painetta kumille? Kokeilemalla varmaan löytyy sopiva mitta...
|
kepeys se tässä oli mielessä täälläkin,Pitää tehdä tosta kovasta vitosesta ja lopuksi hakea se rako kohilleen,Kun renkaan reuna on vähän hakenut paikkaansa!
Mites pulttimäärä,Edellisissä oli 30kpl 15" oisko toi sopiva vai voisko vielä harventaa,Ai niin nää tulis 16" vanteelle? JA suzzukiin,Joten ei joudu painojen puolesta koville.. |
Edellisessä työpaikassa ajelin laserilla noita rinkuloita mmc650:stä. Kierteet tehtiin kierteytys koneella, joten takuulla oli suorassa. Ulkokehä pitää mielestäni olla myös kovasta materiaalista, muuten menee mutkalle kiristettäessä. Näin jälkeenpäin ajatellen, olis pitänyt ottaa pikkuvikaiset talteen eikä heittää roskiin :)
|
Heitetään nyt vaikka tämän topikin perään, että mikähän mahtaa olla Jormalaisen puh.nro. tänä päivänä??
|
Ihan yleisestä mielenkiinnosta:
Siis nuo beadlock kehät ovat aina? olleet pelkkien pulttien varassa, ja kun aikansa elää, niin pultit katkeilee?
Onko kukaan kokeillut semmoista versiota, missä kehien keskinäinen liikkuminen olisi estetty, siis esim. 6 kohtaan olisi vanteessa n. 50mm pitkä lattarauta, joka menisi ulkokehässä olevaan koloon, ja lukitus vaikka 3 kpl M10 pultilla kehään hitsattuun 10 mm vahvaan lipareeseen (siis pultit kehien pulttien välissä, säteen suuntaisesti) toki tuosta se haitta, että elämistä ei enää tapahtuisi renkaan rungossa vannekehän alueella. |
Sivu luotu: 02:20 (GMT +2). |