![]() |
hilux ln 110 turbotus.
elikkäs. ois tämmäne tilanne et mul on vm.89 hiluksi ja mul ois siihe ostettun lj 70:sen turboriisselikone.. kysymys kuuluu et mitä lappui ja lippui tarvihean siihen et saan sen leimaan??? ku suyomee ei autoluojuksen mukaan o tuatu yhtään vastaavaa turboriisselihiluksii-> ei saa vertailulappui.... kaikki pienikin informaatio on tarpeen..
kiitos itseäni viisaammat... Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!! Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia.. |
Lainaus:
Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia.. |
Lainaus:
Jos sattuis olemaan tehokkaampi pata, pitäisi vertailukohtana käyttää vastaavaa bensamallia. Siinä on samat jarrut yms. alustanosat, joten mitään muutoksia autoon ei edelleenkään tarvittaisi. _______________________________________________ Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15 |
sen vertta tars selventää viä et mitä meinaa käytönaikane mittaus??
Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!! Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia.. |
Lainaus:
Inssi polkee konetta samalla tyylillä kuin kuuluisassa vertauksessa postimies naapurin muijjaa..... Sit vain katotaan mitä mittari näyttää kun on porot torvessa. -- Wannabe OFF-roader -- l-200@offipalsta.com http://www.petrisimolin.net/gallery/...u%20pajero.JPG |
Näinpä.
_______________________________________________ Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15 |
juuja sain.. kettu kuittaa, kiittää ja kumartaa...
Kun Toyotalla ajaa ni naiset makaa jos muulla ajaa se pakit takaa!!!! Perinteinen suomalainen offroad auto: ulkopuolella kusiaisia ja sisällä paskiaisia.. |
Jatketaanpa tähän. Eli omaan LN110 -89 Hiluksiin on nyt laitettu T03 ja cooleri.
Käsittääkseni 2L2:ssa olis 84hv tehoa, entäs siinä bensamallissa, onkos se Y-moottorilla oleva ja paljonkohan siitä on tehoa otettu? Tarkotus olisi vaan pian saada tehomittaus tehtyä ja olisi hyvä tietää, mitä tehoja pitää tavoitella jos käyttää tota tehokkaampaa bensamallia verrokkina. <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> Ja toinen homma sitten se, että tarviiko teholapuissa näkyä ahtopaineiden lisäksi kierrosluku, kun toi oma on karvalakkimalli ilman kiekkamittaria? <img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle> |
Omassa bensahilussa oli aikoinaan 92 pollea tehtaan mukaan jos en väärin muista.
Inssi näkee jengat omalta koneeltaan. ------------ http://users.kymp.net/dsl11271/Offikka/ToyotaJapan.gif Hiluxiin 33" |
onkos tollasessa -95 mallisessa hiluxissa enemmän jotain vaatimuksia jos sitä alkaa ahtaamaan?
|
Ei ainaskaan -97 ollu, eikä ollu merkintää vähäpäästöinen
T.harri |
Lainaus:
Lainaus:
Kierroslukua ei tarvita, mutta eiköhän siinä testilaittessa ole anturit sitä varten. Lainaus:
Lainaus:
_______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
Lainaus:
|
kaveri suunnitteli oman hilunsa vm. 93 turbotusta mut tyssäs vähäpäästösyyteen, ite olen siinä käsityksessä että vähäpäästösiä on 95---> kun perä laitaan ilmesty se CDI teksti, vai mikä lie olikaan, vihree txt kuitenkin.
vm.91 Hilux 4WD vm.91 L200 4WD |
Lainaus:
PAKOKAASUPÄÄSTÖT AUTOT TÄYTTÄVÄT 1.1.1993 ALKAEN KÄYTTÖÖN OTETTAVIA KOSKEVAT ANA (520/92) 18B PYK:N VAATIMUKSET SEURAAVASTI: MALLI VALMISTENUMEROSTA ALKAEN LN110L- JT132LNB809011013 Eli tuosta valmistenumerosta eteenpäin Hiluxit tulkitaan vähäpäästöisiksi. _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
Noniin! Kiitoksia konsulttiavusta, nyt on mittaukset tehty ja 97hv, 204Nm ja 0,65 painetta.
Paha vaan kun toi Hesuksen aikanen T03 tuntuu melko isolta kun tehokäyrät on ku bensakoneessa.. Nousee vaan kokoajan, kunnes ei uskalla kierrättää enää. <img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle> Noo, ehkä myöhemmin pienempi tilalle. |
Joo se takaluukun vihreämerkki taisiolla cd, eli ei tarkottanut mitään varustelutasoa, vaan clean diesel. Pikkumuutoksiahan siinä oli ainaki pumpulla ja suuttimilla ettei savutellu senkäänvrtaa mitä aiemmat. Kyllä sen pakokaasutestissä huomasi pienempinä päästöinä, sikäli mikäli silti tuossavälissä ei tainnu ne katastuksen ohjearvot muuttua ?
Eli jos ei kellekkään kerro, niin uudempaan autoon (cd malliin) saatto laittaa vanhemman koneen, ja läpi menee päästöjen puolesta. Mutta mutta, jos meet kertomaan konttorilla, että motti on vaihtunu vanhemmasta, niin siihen tyssäää- kaverilla oli tuollanen tuuri kun meni Hiacestaan liikoja lörpöttelemään. 94 Hiace ja 90 kone.... Mitenhän itelläni aikanaan, kun 98 tbo 2lt koneen vein 90 Hiluksin nokalla konttorille, kesken se homma jäi, vaikka auton alkuperänen ote oli mukana mistä kone oli otettu, ja kauppakirjaa jne siitä. Piti sitten lähteä varaosaliikkeisiin ja Tojotalle hakemaan vertailutietoja varaosakirjoista, että onko samat jarrut ja jouset jne. Eli varaosakirjoista numeroita kattelemaan ja pyyää leimoja kopioihin sitten, samoin tosiaan ousituksen osalta. Erona oli takajousien lehtien määrä, ln 170 on alunperin 1 lehti enemmän, ja se olikin jo onneksi tullut lisättyä, että keplasi sitten, muuten siis oisi tuohon taas tökkässyt muutoskatastus. Konttorilla oli erityisen kiinnosunut "etteihän" siinä nyt ole intercooleria , mitähän pahaa siinä oisi ollut sitten, jos se oisi löytynyt ?? Tuo "käytönaikainen" savumittaus juttu - mitä se oikein on, selvennystä vielä vähän. Eli aiemmin joku sitä kyseli, ja vastailtiinkin- mutta siis - Onko se verrattavissa siis ihan normaaliin dsl savumittaukseen, mitä tehään muutenkin vuosikatsastuksen yhteydessä ? Ei sen kummempi ? Omassani tuolloin tuon sain ohitte sillä koneen alkuperä selvityksellä, ja otteella kun oli mukana , mistä autosta siis kone oli otettu . Laskeskellaanko tänäpäivänä kone prosentteja vielä, ja mitä ne on laatikonkin osalta ja koneesta jos ne vaihtas uudemmasta . tuntuuko että onnistuu ? Edited by - tonnisata on 14/08/2007 21:46:38 Korjattu "hoonosoomi" kirjotusvirheitä :-) ja aiheestakin . Edited by - tonnisata on 15/08/2007 22:57:58 |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
_______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
eikö muka joudu penkittämään jos 90vm. hiluksin turbottaa, mut ei laita välijäähyä???vai pelkästään siinä tapauksessa jos laittaa mallisarjaan kuuluvan turbon?
Mistä te ootte saanu ne paperit vertailu moottorin kelpoisuudesta, kun itte en ainakaan saanu toyotan varaosa liikkeestä enkä toyotainfosta? ...ihanan kallista... |
Turbottaminen tai coolerin asentaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon ja silloin pitää olla penkkilappu.
Lainaus:
|
Toyota info- melkonen kaveri se siellä... ketähän oisi neuvonut tai auttanut oikeasti , ihmettelen. (mun mielipide vaan)
tuntuuko että onnistuu ? |
juu, melko turha info... enpä oo henk.koht. saanu vielä yhteenkään ongelmaan (liittyen autoon) apua sieltä....
...ihanan kallista... |
Lainaus:
Lainaus:
_______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 Edited by - -MaTTi- on 16/08/2007 17:36:38 |
Nyt lähti meikäläisenkin turbotus alkuuun, vm.91, LN110, 4WD, aj. 304tkm.
Onkelmana lähinnä se että mistä laitan turbon paluu öljyn, öljypohjan irrotus vaatis pikasesti katottuna etuperänkin irrotuksen. Niin tuolla oli puhetta että verrataan pensahiluxiin, eli paljonko tuohon sais lisätehoa ottaa, tuon 20% mukaan? Eli pääsenkö siis vertaamaan tehokkaampaan, jolloin saisin tuon liki 120hv? kun nyt vakiotehon ollessa 80, päästään noi 100hv. Ja jos pensamallissa on 100, niin sillo oltais 120hv. Jarruthan on aika samat? vm.91 Hilux 4WD vm.91 L200 4WD |
Kyllä se öljyn paluu pitää sinne öljypohjaan laittaa, ja sitten tosi huolellinen puhdistus tiivistepinnalle ja kunnon liima väliin( ei mitään motonet laatua). Itse liimasin wurthin moottorisilikoonilla, mutta ei ole kaikilla pitänyt silläkään. Etuperä on suht simppeli pudottaa pois tieltä, kun ottaa kardaanin pois ja kaikki kiinnityspisteet auki ja toinen etuvetari irti. Tulee ihan reilusti tilaa touhuta, kytkinkopan ja koneen väliset tukiraudat kannattaa myös napata pois, niin pääsee hyvin sen surullisenkuuluisan tiivistepinnan kimppuun.
|
tarkoitatko tiivistepinnan putsaamisella, ja puunaamisella, öljynpohjan ja koneen välistä liitosta? Vaiko sen öljypohjaan hitsattavan nipan ja letkun liitosta. Ei perkkeeee, eikö tosiaan mitään muuta konstia, ole, entä jos poraan vaan reijän öljypohjaan ja hitsaan nipan kiinni ja huuhtelen siitä nipan reijästä hyvin öljypohjan tuleeko sieltä purut pois? Vai onko siellä jotain mihin ne jää kanittamaan. No tarvii kait tutkia tarkemmin tuon öljypohjan pudottamista. Pitäiskö samalla heittää kiertokankien laagerit uudet?
vm.91 Hilux 4WD vm.91 L200 4WD |
Joo juurikin koneen ja pohjan välistä pintaa tarkotan. Tuppaavat vuotamaan herkästi, kun ei ole muuta tiivistettä kuin liima. Itellä piti kyllä hyvin kun teki huolella. En laittais ilman pohjan irrottamista, kun on syytä hitsata molemmin puolin, ja on aika huonosti tilaa tehdäkkin paikoillaan.
|
Nyt on pakko kysyä tähän väliin, eikös nyt ole kyse LJ70:n 2.4D:stä, eli 2L tai 2L2-moottorista? Siihen koneeseen nimittäin saa kyllä öljypohjan tiivisteitä lähes jokaisesta tarvikeliikkeestä ihan hyllystä. Juuri omaanikin vaihtoin.
|
No en tiedä saako, siis kone on 2l2 ja alunperin on liimaamalla ainakin.
2lt:n öljypohjassa tais kyllä ollakkin tiiviste, mut sehän on vanhempi konekin. Tiedä sitte, mutta kannas oli minun mielestä tosi kapee (siis tiivistepinta) ja siksi lienee vaikee saada pitämään. Edited by - Holle on 12/05/2008 18:39:17 |
ite en tosta osaa sanoa, mutta kone on vm.91, LN110, eli 2L2 kaiketi..
vm.91 Hilux 4WD vm.91 L200 4WD |
Jep. Öljypohja on 2L2-koneessa erilainen kuin 2L- tai L-koneessa, mutta tiiviste on sama, ja öljypohjat on vaihtokelposia keskenään. Voi tosiaan olla, että tehtaalta lähtiessä 2L2 on ollu liimalla tiivistetty, mutta L- ja 2L-koneiden öljypohjan tiiviste passaa suoraan tuohon uudempaankin.
EDIT: niin, siksi varmaan 2L2-koneessa ei ole tiivistettä kun on oletettu että valupohjan tiivistämiseen riittää liima. 2L- ja L-koneessahan on peltipohja. No, joka tapauksessa se vanhempi kumitiiviste sopii sinne suoraan. Edited by - Mazza on 12/05/2008 19:32:08 |
Peltipohja on mulla ainakin 2l2-koneessa, eikä tiivistettä.
Note! This message was posted anonymously! |
Niin, jatkeetaan aiheella elikkä sama homma edessä,mutta teen oman peltisarjan ahtimelle. Tarkoitus olisi hiluxin vakio (2l) konetta piristää vähäsen ahtimella.
Ahtimeksi olen näin kolmen erilaisen Turbo ajokin perusteella valinnut Ct20.sen,jota kaikki vähän moittii.Tästä tulee nyt kuiteski tälläinen kokeilu : http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87918 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87915 Kuvista on nähtävistä vähän pitempi peltisarja ahtimelle, jonka tarkoituksena olisi jättää tilaa vällärille moottorin päälle. olen kyseisen version nähnyt livenä kahvittelu tapahtumassa Veijo shellillä pääkaupunkiseudalla, jonkun kaverin hiluxsissa, en muista kylläkään nimeä :) Tuleeko tästä mitään? Sarja on vasta hepeillä kiinni, niin tarkkavainen huomaa ahtimen olon vinossa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87916 |
Öljypohjista..
Hilukseissa öljy pohja vaihtu muistaakseen -89 jolloin siitä uudemmat on aina liimalla,sitä vanhemmat kumi tiivisteellä. Sit tiiviste ei istu kunnolla liimattavaan malliin,eikä tiivisteellistä taho saada pitämään liimalla. Johtuu siitä et niissä on aavistuksen korkeus ero,muistaakseen myös se kannas laakeri kaulan kohdalla oli eri levynen. Kuitenki L,2L ja 2L2 öljy pohjat käy ristiin,lohko on sama. Sillä ei oo merkitystä onko turbolla vai ei,lohkoon ei oo stanssattu turboa erikseen mutta erottaa oikean puolen moottori korvakkeen välissä olevasta öljyn paluu reijästä. Muistaakseen 65 ja 110 ÖP on sama paitsi tiiviste eri,170 on eri mut käy 110 mut ei 65. 65 käy 110 en oo 100%varma. Taka tuupparista ei käy koskaan 4wd. Kuhunkin ÖP kuuluu oma imuputkensa,paitsi 170 käy 110 mut ei toista päin,kuitenkin 170 imee alempaa joten ei oo hyvä sotkea keskenään. Läjässä on oma ÖP mut käy muistaakseen 65 mut ei muihin. Nää nyt näin äkkiä...
|
Siinä tuli asiaa, niin tarkoitus oli laittaa poisto mahdollisimman ylös öljypohjaan.
Täytyy miettiä yllä olevan perusteella olisiko imuputki ja ö-pohja vaihdettava? Voi olla,jos kokeilisi hydraliikka tiiviste ainetta tiivisteen pitämiseen... |
tuota minne asti tuo turbo tulee konehuoneessa? ja siitä dp:n pyörittely alas voi olla jo haaste tai sitten pelkkä hidaste, voi kyllä olla että tuo kuva vaa vääristää
|
Lainaus:
Edit: Jos kerran tavoittelet koneen päälle tilaa niin mikset laittais turboo pakosarjan alapuolelle? |
Samaa mieltä MaTTin kanssa et lyhyemmmät putket ois paremmat ja noi pakoputkikäyrät ei kestä ku pyhättömän päivän jo sitäkään. Itte tekisin niistä valmiista vesijohtomutkista tais olla seinämävahvuus jotain 3-4mm luokkaa
|
Niin, 12 vuotta käsissä pyöritellyt niitä lämpöputkenkäyriä...niistä sais paremman.
Tämä on kokeilu miten pitkään kestää Bilteman huippu käyrät :=). Itseasiassa peltisarja lyhenee niin,että on ainoastaan 35cm Ahtimen takaosaan, siirettäväksi tulisi tuulilasin pesusäiliö. Arvelin laitaa tukea ahtimelle kannesta tai lohkosta...se miten pitkään menee kun peltisarja syöpyy läpi tulee kokeiltavaksi. Tämä vois olla versio 1 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
mikä on käyrien sisähalkaisija? näyttää aika karkeen kokoiselta....
|
Lainaus:
42mm*38mm.Mittasin kyllä tiivisteen kanssa,että pitäis jäädä tiiviste pintaa ja pultit menee hylsällä kiinni. |
ei kyllä hirveesti pakoaukkoo suurempaa putkea kannata käyttää hidastaa vaan kaasun kulkua ja jää pyörteilemään. jotenkinhan se laskettiin pakoventtiilin tilavuudesta mikä ois optimaalinen? eli tekee pienemmästä ja muokkaa sitten pakoaukon muotoseks. ja tosiaan kuten edellä mainittiin niin diiselissä mahdollisimman lyhyt mutta kuitenkin jouheva, oikein olet kyllä pulssittanut.:) ja ja sittenkun toi sarja murtuu niin tee kunnon kamasta vähän lyhyempi. jos tuet turbon niin tee kuitenkin sellainen että pääsee elämään/laajenemaan eli ns turbo hirttämällä on paras vaihtoehto. tsemppii !
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84351
tuuossa omaa sötöstä, eli lyhyt on ja putken sisähalkaisija pakoaukon kansa samankokoinen, hiukan jopa pienempi ja vigutettu kartioksi alkupää. parempikin voisi olla, ja mutkia meni parinkymmenen euron edestä ainoastaan. |
"BryGin KUVA"
tuuossa omaa sötöstä, eli lyhyt on ja putken sisähalkaisija pakoaukon kansa samankokoinen, hiukan jopa pienempi ja vigutettu kartioksi alkupää. parempikin voisi olla, ja mutkia meni parinkymmenen euron edestä ainoastaan.[/QUOTE] Jo vain on hyvän näköinen ja lyhyt sarja.Ei taida tuota lyhyemmäksi enää paljon saada, jos ei valamalla tee. Käytitkö 11/2" käyrää vai 11/4":n ?. Täytyy Versio 2 tehdä niistä vesiputken käyristä. Versio 1 menee kuiteski tehomittaukseen, kun täytyy se lappu saada katsastukseen. Matti varmaan katsastaa ilmaiseksi ,jos pukkaa takapyöriltä yli 100hv. :D:D:D |
Lainaus:
putkien saumat kollektorin sisältäkin ja porkkanalla hioin enimmät röpellöt pois. |
brygin pakosarja on onnistuneen näkönen!:) neloseen ei tosiaan oikeen järkevästi tuota lyhyempää saa tehdyksi kun tulee tuon pulssituksen kanssa sit ongelmia. toisaalta pulssituskaan ole tärkein näissä budjetti projekteissa mutta aina parempi kun tekee kerrallahyvän! nälkä kasvaa syödessä ! :D
|
No lyhensin reippasti, niin mahtuu paikalleen sen enenpiä muutoksia, nelosen putki
meni piloille, mutta kuten todettu tämä on Versio 1 :=). http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88108 eli laipasta ahtimen takaosaan 29cm ja laipan yläreunasta ahtimen päälle 20cm. |
eiköhän sillä jo makuun pääse ! :D
|
Lainaus:
|
Jaahas ollaan tässä vaiheessa, eli huohotin putken tulppaus ja kytkeä huohotin jonnekkin.:)
Öljyn paluuletku ja paineletku on jo kytkettynä koneeseen, itseasiassa pakopuoli viellä rakentamatta,ahdin mahtuu hyvin konepellin alle ja ajovalojen pesutikin mahtuu paikalleensa ja akku...toistaiseksi pois otettu tieltä.voi olla,että laitetaan oma ilmanputsari käyttöön viellä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88628 Ylemässä kuvassa on hyvin näkyvissä sarjan paksuus ja öljyletkut. Tilaa on ruhtinaallisesti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88630 Kai se on ventiilinkoppa maalattava lämpömaalilla kans:) Maalattiin ja koe ajoa oli kans varmaan sen 25km.Kaikkien kommeluksien jälkeen pelas hienosti: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88643 Tukikeppi ja alumiini lämpöpelti vielä tehtävä ja huohotinputken laittoa,mutta ei tosiaan estä ajoa :) Nuhapumpusta reippaaksi kulkijaksi,suosittelen... |
Tommonen käppyrä tuli,joku vois laskee väännön:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89545 Oletusarvona 2,4d vaparin huippukierrokset :) Mittauspaikka Klaukkalan Diesel |
Onko kuvia Missä otit öljypaine ja mihin paluu mene?
|
klaukkalan diiselis on vaa ryntäys penkki missä on hyvä ajaa katsastus lappuja tehokkaisiin autoihin :D en tiedä sun tapauksessa kun on noin pieni turbo niin varmaan ehti paineet nousta mut iso turbosissa autoissa ryntäys penkissä tulee aika kesyjä lappuja. :D
|
Lainaus:
niin norm banjoliittimellä (tuplapultti kierre M10*1,25 ) öljynpaineletkua pitkin ja paluu 22mm (letku sisä 25mm) moottorin kylkeen t-haroitus alipainepumpun paluun siten ,että 22mm-10mm(alipainep.)-13mm.Elikkäs lopussa vähän ahdistaa kun 22mm supistuu 13mm(porattu maksimiin).Tuntuu toimivan. |
Lainaus:
irtosi tällä 1 versiolla.Seuraavaksi on uutta projektia suunnitteila, katsotaan , jos ahdin ja auto vaihtuisi ;) |
Lisää tietoa 2l2:sen turbotuksesta kaivataan. Lähinnä tuo öljynpaine turbolle kiinnostaa. Onko se banjoliitin mikä menee alipainepumpulle samassa kanavassa kuin esim öljykello? Eli riittääkö paine varmasti turbolle saakka. Ei kehtais uutta ahdint kokeilulla tuhota:) Eli turbottajat mistä olette näissä vaparilohkoissa öljyn ryöstäny?
Itse meinasin urakoida paluulle puolentuuman reijän lohkoon siihen kohti missä se on vakiona turbossa ja letkukara siihen. Semmuinen pyöreä tasanne sen panjoliittimen vieressä... |
Tarkkana
Lainaus:
|
Lainaus:
|
joo täytyy tarkistaa se öljyn määrä. Oisko ahdin ollu holset td04 tai joku, ei mikään mahti mutka.
Joo no sitten mä teetän vaa toisen öljyletkun panjoliittimella ja ryövään sen siitä alipainepumpun linjasta. Pikkase vaa äkkiseltään näyttää että se panjoliitin tulee tuossa mittakaavassa sen suunnitellun öljypaluun eteen. Mutta jos hommais ne kummatkin letkut uudet ja ja laittaisi lyhyemmän pultin ja siirtäisi letkut lähemmäksi lohkoa ni tulis parempi tila paluulinjan nipalle lohkoon... Ymmärsinkö oikein että moni on värkännyt sen paluun t-haaralla siihen alipainepumpun paluu linjaan. Eikös tuo kuristu sillätavoin jo aika reilusti. Turbolta lähtevä linja on jotakuin 15-18 mm sisähalkaisijaltaan? Onko tuossa turbon asennossa muuten jokin tarkka sääntä paluun ja paineen suhteen? Vai voiko sitä kallistaa jossain määrin, vai onko ehdotonta että paluu on suoraan alapuolella? |
itse olen kairannu öljy pohjaan reijän paluulle ja paineen lohkon taka osasta olevasta valmiista propusta johon tulee öljyn paine.
|
ei sulla olis tarkempia ohjeita tai kuvia mistä se roppu tarkalleen ottaen löytyy?
Mikä on se iso kuusiokoloroppu mikä on konen etupääsä lähellä jakopään koppaa? |
Lainaus:
Ja melkolailla pystysuunnassa se paluu pitäisi lähteä, toki muutaman asteen heitot ei meinaa mitään, kallistuuhan se ajaessakin... |
Lainaus:
|
joo siellä on semmuinen pieni roppu hyvin takapäässä. Siinä on sellanen neliö mistä sen saa auki. ilmeisesti siinäkin on 1/8 kierre. Siitä sen öljyn kyllä sais tosi kivuttomasti. Pitää laittaa samalla t-haara ölynpainemittarille samasta ropusta. Mikä lie alkuperäien tarkoitus?
Kattelin sitä alipainepumpun paluu nippaa. Ei siitä kyllä saa ku maksimissaan 10mm sisäreijällä olevan paluun. Ei oikein kehtaa niin paljon kuristaa, tuorbolta kuitenkin tulee yli 15mm. Pitää ottaa itteensä niskasta kiinni ja porata siihen orkkis paikkaan se reilumpi letkukara. Pitää vaa se panjoliitin asentaa lyhyempään varteen että nipalle tulee tilaa... Mikään ei ilmeisesti estä vaikka panjon ja öljykellon järjestystä muuttaa jos ne on kerta samassa kanavassa? |
Miksei sitä paluuta voi laittaa suoraan öljypohjaan?:confused:
|
Lainaus:
Sen neliökantapropun alkuperäinen tarkoitus on tukkia porausreikä runkolaakerin öljykanavan päästä. |
Ok. eli kyllä sieltä sit öljy riittää. Joo ei sillä kait väliä, eka meinasin laittaa öljypohjaan. Mutta sitten tuli töissä sorvuutettua nippa ym killkeet siihen lohkon kylkeen. Näin jossain kuvia ku joku poras siihen sen reijän ja päädyin siihen ratkaisuun...
|
Jatketaanpa tätä topikkia, kun samasta moottorista kysymys.
Eli kun vapariin laitetaan turboa, niin miten vaparin syöttöpumppu toimii? Tarkoitan siis, että jos vain syöttöjä ruuvataan lisää, niin alkaako kuinka pahasti pukkaamaan savua silloin kun ahtopaine ei ole ehtinyt nousta, kun syöttö ei säädy paineen mukaan. Vai onko vain kuskista kiinni, ettei kerralla polkase kaasua pohjaan asti? Ja aiheuttaako se ongelmia katsastuksen päästömittauksissa? Ja mihin teholukemiin tuolla vakiopumpulla on mahdollista päästä? Lisäksi kysymys Mitsun hukkaportittomista turboista, eli jos semmosen laittaa, niin säädetäänkö tehot/ahdot pelkästään syöttöruuvilla, vai tarvitseeko se erikseen hukkaportin tai dumpin? Nuita Mitsubishejä tuntuis olevan tarjolla hyvin, siksi siitä kyselen. Moottori on siis 2L2 ja on paikallaan -89 neliveto hiacessa. Auto on jokapäiväisessä käytössä, joten pitäs vielä pysyä suht luotettavana. Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi. Tavoite olisi siis ensisijaisesti saada hieman lisää voimaa pienellä rahalla. Toki jos sitä voimaa saa enemmänkin samalla vaivalla ja kohtalaisella hinnalla, niin aina parempi. Saa tarjota hyviä tai halpoja turboja, coolereita ym. hilpettä. Ja neuvoja, kun en ole ikinä mitään konetta turbottanu. |
Lainaus:
Siis mulla oli vm.-81/82 2,3 td Galantti (ilman hukkaporttia) ja tehoa 82 tai 84 hv ja omapaino 1250kg. Pelkästään syöttöjä lisäämällä, ja pikkasen lisää ennekkoa, (ja pumppuun oli nähtävästi tehty "kotiinkutsuna" tuo ns. kylmäkäynnistys-modaus, jos ei tehdastoimituksena) tuo minun mitsu kiihtyi paljon rivakammin, kuin kevyempi 2 litrainen sisar.(reilu 100 hv) Toki piti kiihdyttää kaasupohjassa (kokoajan, 2 laatikkoa levisi 2-3 vaihdon epäonnistuttua). Mutta silloin oli "ongelmana" lämmöt, pakosarja ja -pakopesä hohti pimeässä, kun "käytiin heittämässä vettä" nopean etenemisen välissä. -> pakopaineet oli varmasti "tapissa". ja jos pitäs nyt alkaa arvaamaan tehoja, niin ei varmaan ollut 1,5x alkoperäiset, oliskohan ollut reipas 100 hv? -> Ja eikö tuo 2L2 ole jo tehokkaampi vaparina, kuin tuo 82hv? -> aivan liian peini tuo 82 hv 2,3 td mitsun turbo, jos haluaa lisää tehoa luotettavuuden kärsimättä. Kävin kokeilemassa mitsu l200, 2,5 L vapaastihengittävä dsl, vm.n. -89, ja siihen oli laitettu Bensturbo saabin ahdin (n. 170hv?, 2? Litraa, oliskohan ollut 900?) Ja vain syöttöä lisäämäällä veti huomattavan hyvin, toki jos täyskaasulla vedätti alle ahtimen heräämisen, olisko korvakuulolta 1500- 2000 rpm, niin työnsi kyllä lakua putkesta, mutta jos ajeli tyhjänä normaalisti liikenteen mukana, niin ei savuttanut: mutta jos halusi voimaa ilman savua, niin kaipasi kierroksia, mutta silloin löytyi myös voimaa aivan erimalliin, kuin vakiosta. Ja katsastukseenhan voi pikkasen säätää, jos tuntuu että savuttaa? toki noita turbon pumppujakin voisi saada "sopivasti" Ja tuohon kommenttiin """""""""Nykyisillä tehoilla pärjää, kun ajaa takavedolla, mutta talvikeli ja neliveto tekee siitä jo todella laiskan. Ja kun kärry laitetaan perään, niin lenkkeilijät juoksee ylämäessä ohi""""""""" -> tuo vakiopumppu "riittää" järkevästi, siis arvaus, VAJAASEEN 1,4x tehoon, mutta se on aikapaljon, vaikka olisi vain 30% lisää tehoa, se voisi tarkoittaa käytännössä sitä, että k.o hiace taapertaa ylämäen ylös ylikuormattuna nopeammin, kuin vakio tyhjänä. P.S minkä tehonen/mistä tuo kone on, eikä k.o hiacessa pitäs olla 2L n. 76 HV p.s.s jos aletaan hakemaan tehoja, jotka on esim. 1,5x vakio, niin luotettavuus alkaa kärsimään huomattavan paljon, tarvitsee välttämättä? coolerin, ja on ns. yhden miehen auto. p.s.s.s nuo uudemmat "juuttuvasiipiset" ahtimet on myös ilman hukkaporttia, niistä ei "omistuskokemusta" |
Lainaus:
Tuo kone on edellisen omistajan aikana jo vaihdettu, se on käsittääkseni -90 luvun alkupuolen hiacesta. Tehoista ei tietoa. 30 % tehonlisäys on varmastikin minun käyttöön riittävä. Cooleria jokapaikassa suositellaan koneen säästämiseksi, niin samallahan senki laittaa, ei se montaa kymppiä kuiten maksa. Kiitos vastauksesta, selvitti asiota huomattavasti! |
Se muuttuva siipinen on vähä harhaanjohtava, ei siellä siivet mihinkään muutu.
Pakopesän kiertää sellanen läppärivistö mikä aukeaa kun säädetty paine saavutetaan, toimii vähän niinku hukkaporttina. Näihin vanhempiin ku sellasta räplää ni vaatii jonnii verran säätö testiä että saa paineensäädön pelittää hyvin. Ku normaalistihan sen hoitaa auton äly näissä uudemmissa. Mutta on hyvä ku saa säädettyä. Kyllä se pumppu riittää että lastin kanssakin pysyy muun liikenteen mukana. |
Nyt ois hyvät neuvot tarpeen. Sain ron auton käyntiin ja aloitin koeajon, no ei kauan iloa kestäny ku rupes öljyä tursuamaan pakoputeksta savun saattelemana. Aikani koekäyttelin autoa ja yritin tuskia mistä öljyn pöllytys johtuu ja tein diaknoosin että ahtimen tiivisteet olisi kaput. Nos lähetin turbon takaisin liikkeseen huollettavaksi.
No tänään tuli selvitys että ahdin on ihan ehjä ja ei oireile koeajopenkissä millään tavalla. syyksi epäiltiin huonoa paluulinjaa. Siis porasin sen paluun lohkoon samalle paikalle ku se on turbon lohkossa ja kokeilin vielä lopuksi löpöllä että hynvin virtaa öljypohjaan. Öljunpaineet on jotain 5 bar paikkeilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä alle 2bar. Paine tulo on kuristettu muutamaan milliin jne... Mutta nyt kun autoa käyttää ei öljy kulje riittävästi poispäin ja ahdin tulvii. Mikä helvetti voi aiheuttaa moista. Katsoin vielä äsken irtolohkosta että kyllä se reikä tulee mukavasti siihen runkolaakerin korkeudelle vapaaseen tilaan. Onkohan turbon lohkossa joku ohjauspilli lohkon sisäpuolelle ohjaamaan öljyvirtaa? Vai onko tuo mun kone niin hoto että kampikammiossa on jotenkin vastpainetta.(ei kyllä mahdollista). Pitääkö se paluu kuitenkin hitsata suosiolla öljypohaan 10cm alemmaksi tai jotain? Kuka keksii syyn? |
4 hiluksia turbottanu ja laittanu öljypohjaan paluun , öljyn kierto toiminut aina. noin 16mm paluu letku ja putki ollut. onko sulla se paluu minkä kokonen liian pieni se ei saa olla!
|
Lainaus:
|
Mulla vähä samaa oiretta, alakerrassa tuntu olevan painetta. ei vissii huohotin kunnolla pelaa,oisko liian pitkä putki ja pieni. En vielä kerenny tutkia...laitoithan sun huohotin letkun pois siitä nykyisestä painepuolest, imusarjasta?
|
joo on 16mm, saman kokoinen ku mikä tuli se lähtöliitin sen turbon mukana. Mulla kyllä on se huohotin siinä vakiopaikassa:o siinä vika. Tajusin itekkin aamulla että tuli poljettua ahopaineet venttiilikoppaan...
|
Lainaus:
|
joskus oli muutamassa turbotetussa hoojiissa ongelma että, jos huohotin meni ulko ilmaan vuoti kampparin stefa ja taka stefa, mutta kun laitto sen imemään ilman putsarin kautta ennen turboa, kuten turbo moottoreissa yleensä,loppui stefojen vuoto.
|
Lainaus:
|
no Jos ton tyrkkää ilmansuodattimen putkeen ni pelottaa kyllä että kohta on tiedossa kunnon öljyryntäys moottorissa. Kuiteski huohottaa aika lailla tollanen 505 tkm ajettu maamoottori. varmaan kertyy öljypaskaa cooleriin ym ja sieeltä ku se lähtee kieroon ni se on lorun loppu... Pitäskö tehä sellainen huohotus säilio mihin putki tulee venakopasta ja sitten imis sieltä taas turbon imupuolelle??
|
Ei maksa vaivaa tehä, jos ei tigiä ja metallia ihan ole saatavilla. Rallyrace myy juuri tollasta pönttä alle huntilla. Toimii dieselissä paremmin kuin hyvin!
|
Joskus olen nähnyt dieselin coolerin, mikä oli varmaan puolillaan öljyä/vettä.
Lainaus:
Mitä jos tekis coolerin jälkipuolelle tyhjennys propun? jos valupäätyinen cooleri, niin vois peltikattoruuvikin toimia proppuna? Siis proppu auki, auto käymään, ja käyttäisi kiekkoja niin korkealla, että ahtopaine ajaisi öljyn/kosteuden pois. (ja jos mekaaninen flekti, niin rasvaa alustaa siinä samalla) |
Joo onhan niitä paljonkin autoissa coolereita missä on roppu tuota varten. Ei kyllä tuossa toimi. On sen verran ahdastu coolerin alapää että ei sinne pääse käsiksi kun purkamalla taas koko keulan.
Mä en kyllä ymmärrä oikein tota funktiota että huohotuksessa pitää olla imua? Eihän raktoreissa ei muissakaan isommissa peleissä harvemmin ole johdettu öljykuraa imupuolelle. Eikä niissä tunnu ikinä olevan mitään huohotus ongelmia. On kyseessä turbo tai vapari... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Pahoittelen sanavalintaa. Ehkäisee olisi ehkä parempi sana. Mutta uusissa koneissa minusta se huohotuksen lämmitys on monen tekijän takia. Koneet käy kylmempänä, huohottaa vähemmän(?), imu vaikeampi toteuttaa, niin että putki ei mene missään vaiheessa yläviistoon, huohotinputki voi ottaa pahasti ajoviimaa tai joitain muita syitä. Ja joo E mallin kadetti on tunnettu tuosta tavasta jäätää huohotinputkea, mutta eikö kaasarikoneissa imu ole aika heikko suodatinkotelossa, varsinkin jos ennen suodatinta. Ainakin Kadetin imu on paljon heikompi, kuin patrollin ennen turboa otettu imu. |
Viittauksella kaasarikoneisiin tarkoitin taipumusta jään kertymiseen kaasuläpän tai luistin kohdille pienellä kaasulla, eli alipaineen ollessa suurimmillaan.
|
http://www.hevosvoima.com/shop/index...oducts_id=6373
Tuolla on tollasia pillejä putkeen, tiedä sitten aiheuttaako imua kuten luvataan. |
Lainaus:
Itellä paikallaan tollainen. Tosin laitoin hanan letkuun tuon ja huohotinpöntön välille. Normi ajossa toimii tosi hyvin, mutta sillon jos lähtee kiihdyttelee rankemmalla kädellä tai antaa tossua enemmän, niin dieselissä tulee niin paljon savua että se linja muuttuu ylipaineiseksi ja työntää savut huohotinpönttöön. :eek: Siksi tuo hana on ihan jees tuossa välillä, ja kesäaikaan varmaan pidänkin kiinni, kun tuskin tarvihtee imua ja toi pönttö hengittää kuitenkin vielä ulkoilmaankin. |
Lainaus:
|
Viimein sain hiacen toimimaan, kyllä meinas oikein hymyilyttää koeajolla. Pakosarjan teko oli projektissa aika haastavaa ja muutenkin osien sovittaminen, kun ei hiacessa oikein ylimääräistä tilaa ole. Vielä kaipaa säätöä ja tavaratilan puoleista moottorinkoppaa pitää muokata/tehdä uusi. Ahdot ajattelin säätää n. 0,7 baariin ja sitten pumppu savutuksen mukaan kohdilleen. Nyt paine nousee niin kauan ko uskaltaa kaasua painaa.
Kokeilin tehdä itse tuollaista pakoputkihuohotinta, mutta kovemmin kaasuttaessa sieltä puski savua, joten hylkäsin sen. Voi olla, että loppuputkessa on liikaa vastapainetta, tai en sitten vain osaa. Jokatapauksessa laitoin huohotuksen imulle ennen turboa. Aiemmin minulla on ollut vain letkunpätkä suoraan ulkoilmaan, katsotaan vähentääkö tuo öljyntiputusta. Turbon paluuöljylle tein liittimen öljypohjaan öljypinnan anturin paikalle, se kun oli jo valmiiksi rikki. Vähän säästi vaivaa, kun ei tarvinnut irrottaa öljypohjaa. Sitä anturia ei vain taida hiluxeissa olla. |
Iloitsin liian aikaisin. Taas alkoi pakosarjan ja kannen välistä pukkaamaan savua. Saa nähä millä sen saa pitämään. Se on varmaan vähän mutkalla, tai vääntyy lämmetessään.
|
Hitsasitko sarjan irrallaan kasaan?
|
Lainaus:
Voi olla, että pakoputkikin ahdistaa liikaa, kun oli turbon ja pakosarjan välistäkin vuotanu ja vähän turbon ja downpipen kartioliitoksesta. Ensimmäiset koeajot tein suoralla putkella, silloin en ainakaan huomannut, että olisi vuotanu mistään. Pitää vielä kattoa, tarviiko sitä hio lisää ja laitan enemmän pultteja, kun kannessa on jo kierteet valmiina. |
Lainaus:
|
Käytin pakosarjan taas irti. Pari tuntia hioin sitä, enimmät rälläkän lamellilaikalla ja tiivisteen kohdalta nauhahiomakoneella. Vatupassilla mittailin, että millon on suora. Lisäksi vaihdoin uuden tiivisteen. Muutaman kilometrin koeajon kävin ja tuntuu pitävän. Huomenna käyn vähän pitemmän reissun vielä, ennen ko kasaan moottorin kopat yms.
Tein pakosarja laipan 100*100*10 kulmaraudasta. Toiseen puoleen reiät kohilleen ja toista kanttia pienensin ehkä n. 5 senttiseksi ja tein reiät mistä mahtuu yläpultit kirimään kiintoavaimella. Kantta vasten olevaa osaa en kaventanut yhtään, joten oli aika homma hiomakoneella sitä suoristaa, mutta tuntu se onnistuvan. Tein nuin järeän, kun ajttelin, että se ei lämmetessään niin vääntyilisi, siksi en myöskään halua sitä leikellä, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti. |
Lainaus:
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä. Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa.... p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää... |
Näin se menee.
Lainaus:
|
Sivu luotu: 02:57 (GMT +2). |