![]() |
Jarrullisen peräkärryn paino rek otteessa..
Pikappia myydessä tuli eteen että nykyisessä rek otteessa ei ole koukusta mitään mainintaa ja ålandin aikaisessa on jarrullisen kärryn paino 2000kg ,eli liian vähän. Kun toi on neliveto ja tahtoo 3500kg otteelle..
A-katsastuksen heppu lojolta ei suostu kirjoittamaan sanelun mukaan, eli dokumenttia tarttis. Mistä? Täällä on varmasti asiaa käsitelty, mutta minkä topin alla niin.. Kyllä lähtee.. |
Jos rekisteriotteessa ei lue mitään, on vetopaino (M1-ajoneuvossa) auton kokonaismassa.
Jos taas on M1G-ajoneuvo, on vetopaino 1,5x auton kokonaismassa. Tästä syystä saisin pätkällä lantikalla vetää 3300kg. Ja yhdistelmän kokonaismassa 5500kg. Ajakoon tuollaisella yhdistelmällä ken tahtoo, minä en uskaltaisi. Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
Ja ymmärtääkseni se dokumentti mitä kaipaat, löytyy niitattuna
vetokoukun runkoon. Mutta ei sillä kahden tonnin vetokoukulla saa kahta tonnia enempää otteeseen, eli vetokoukkukauppaan mars. |
Noissa jenkki vehkeissä on aivan ihmeellisiä vetopainoja. Kerran olin ostamassa -94 suburbania ja sillä ois saanu vetää 400kg jarrutonta ja 900kg jarrullista.....Kysyin tutulta katsastunmieheltä asiasta niin sanoi että jenkkilästä on tullut painorajat ja johtuu siitä että joku pappa oli ajanut jollain isommalla vetopainolla maisemaan niin tehdas oli puottanut vastuun pelossa pieneksi vetopainot ettei tarvi mennä käräjille. Ostin sitten semmoisen suburbanin jossa ei oo merkattu vetopainoja niin saa vetää jarrutonta 750kg ja kokonaismassan verran jarrullista eli 3650kg. auto on kuoma-auto.
379cid chevy 4x4 |
Lainaus:
-- Elämä ilman nelivetoa on turhaa -- Nerd-O |
Mutta oliko se vani M1G luokan peli ?
|
Ja faktatieto täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
32 a § (25.9.2003/821) Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista: a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa; b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta; c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia; d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia; e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa; f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa. Suurin teknisesti sallittu massa tarkoittaa valmistajan sallimaa massaa, mikä löytyy auton tyyppitiedoista LTJ:stä esim. katsastusasemilta. |
mitäs jos otteessa lukee muuta??, esim. lukee jarrullinen 1000kg ja siihen ei mitään syytä miksi rajoitettu.
Caravaanari Land Rover http://personal.inet.fi/koti/hietsu täällä projekti!! http://cros4wd.com/ edit jarruton->jarrullinen Edited by - hietsu on 17/08/2006 21:39:12 |
Otteessa lukee aina vain: AJONEUVOMALLILLE SALLITTU PERÄVAUNUN SUURIN MASSA JARRUIN xxxx KG, MASSA JARRUITTA xxx KG. Ei siinä ole selitetty koskaan mikä sitä rajaa.
Jos lukee jarruton 1000 kg, niin silloin siinä on virhe. Max. on 750 kg, eikä tässä maassa ole rekisterissä painavempia jarruttomia. Edited by - -MaTTi- on 17/08/2006 18:46:05 |
Mihinkähän tuo Rangen 2000kg vetokyky perustui, kun sellaisen laittoi otteeseen reilu vuosi sitten. Pyysin kyllä sitä 3500kg kun sellainen koukkukin on ja monissa rangeissa kuiten on sellainen myös otteessa. Ensin meinasi laittaa omapainon 1750kg mukaan, mutta jostain katsoi sitten tuon 2000kg kun purnasin hieman.
Nuiden Matin oikeiden ohjeiden (lakien) mukaan, mun tulkinnalla sais tuon 3500kg. Voikohan tuon muuttaa jälkikäteen. Auton kokonaismassa on 2504kg ja koukussa lukee 3500kg ja tehdas lupaa tuon hayenesin kirjankin mukaan 4000kg nelipyöräiselle jarrukärrylle. _ _ _ _ _ _ _ #RR V8 -76# #LR S1 -55# |
"jarruton" tarkoitin siis jarrullinen, eli juuri mitä härvelikin sanoi että koukku ja tehtaan ilmoittama enemmän kun otteessa.
Caravaanari Land Rover http://personal.inet.fi/koti/hietsu täällä projekti!! http://cros4wd.com/ |
Minä ostin varmuuden vuoksi grand cherokeen. Cherokeessa on saman mallin ja saman vuoden
autoissa vetopaino 1700 - 3500 kg. En halunnut ottaa riskiä, että arpoisivat tuon 1700 kg. Grandiin sain 3300kg. Se riittää minulle hyvin. Just do it! |
Ja tosiaan ennenvanhaan valmistajan sallimista massoista ei välitetty tuon taivaallista, siksi on niin kirjavia vetopainoja samanlaisissa autoissa.
Esim. LJ70 valmistajan sallima on 2000 kg, mutta kovin monella lukee 3500 kg otteessa. Jos massat tuntuu liian pieniltä, voi soitella katsastuskonttorille että onko valmistajan sallimat mitkä. Ne pitäisi saada muutoskatsastettua otteelle muutamalla kympillä. |
Jos massat tuntuu liian pieniltä, voi soitella katsastuskonttorille että onko valmistajan sallimat mitkä. Ne pitäisi saada muutoskatsastettua otteelle muutamalla kympillä.
Juuri tätä haeskelin, kun oli edeelisessä jenkki maasturissa tuo 1080kg ilman mitään syytä, koukussa luki 2800kg ja valmistajan lupaama oli 2200kg. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
|
HDJ:saa on 3500 kg valmistajan sallima koukkupaino ja voidaan merkata otteelle, olipa koukkua tai ei.
|
Ite asentelin ex kzj:hin vetokoukun ja konttorilta kyselin merkintää otteeseen, niin sanoivat, että ei sitä tarvi merkitä. Olivat sitä mieltä, että valmistajan ilmottaman mukaan menee.
Otteella ei siis lukenu vetopainoa ollenkaan. |
Mites kun mulla on tossa pajerossa otteen etusivulla 3300kg koukkupaino, ja kakkossivulla lukee lisäteidoissa 3500kg. Kumpaakohan näistä pitäs uskoa? :D
|
No mites sitten kuin on kyseessä kevyt-ka ja otteessa lukee max vetopaino 2000kg?! Saako muutettua isommaksi jotenkin?
Kyseessä ducato 2 Konttorilla leiman yhteydessä olivat huulipyöreänä.... Eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata. Käytännössä tuo vetää PALJON paremmin vaikka 3tn kuin esim. transhit sille sallitut maximit. :D -sami- |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Tais olla vaan ku ekalla kerralla meni joku pieleen ja oli jo toisen kerran tulostanu laput ulos, niin ei kolmatta kertaa viittiny alkaa tulostelemaan papereita ja sano vaan, että ei sitä tarvi sinne merkitä :D En miekään kehannu sitte alkaa tinkaamaan |
Lainaus:
Mutta, katoppas missä se on kiinni ja kuinka paksua tuo palkki on.... Sitten selviää välittömästi miksi fiude rajoittaa painon 2ton rajaan! Ja kaikenkukkuraksi takariiputhan on kiinnityspisteiden takana, jolloin revetessä saattaa tulla äiteetä ikävä!!! Ja Ducato 2 on kuuluisasti mädäntyvä juuri takahelmastaan!!! Ei provosoiden vaan jokapäiväisesti näitä autoja (poistuu koko ajan vahvuudesta) skruuvaillen... |
Mitenkäs se nykyään on noitten verrokkien kanssa, kun tota wagoneeria on saanut 3500kg:n koukulla mutta tossa vihreesssä vessassa on vain 1740kg ja konttorilla inttävät että olis muka valmistajan ilmoittama.
Valmistaja vaan on ilmottanut noille jotain ihan muuta.. Toi 1740kg on jollain konttorilla leivottu otteeseen. Kuopiossa kuulemma saa 3500 otteeseen mut ei jaksais sinne asti lähteä.. Mites asianlaita oikeesti menee? Olis kaksikin, toine samaa vuosikertaa ja toinen vuoden pari vanhemi wago/chero, jonka paprut sais verrokiksi ja kummassakin 3500kg koukku. |
Mie kanssa inisin tuosta cherokeen (vm-90) huimasta 450 kg jarruttomasta vetopainosta. Mutta jotain muminaa oli vastauksena. Jotain et joo, paska Mäihäniemen, ja voi voi... Eli jos haluan laillisesti vetää venettä, pitää aina ottaa tuo käyttöperhebussi Transportteri ajoon. Jotenki tuo Jeeppi ois minust siihe hommaan vaan parempi...
|
Minne hävisi 3500KG katsastuksessa
Matti miksi hävisi trafin tietojärjestelmä uudistusten jälkeen rekisteri otteista tuo 3500Kg, kun vain katsasti auton mikä muuttui entisillä vanhoilla autoilla. Uusilla ymmärrän kyllä koukku vaatimusten uusiutumisen tosin aika järeitä nuo koukut saa nykyään olla, kuin ei entisilläkään 3500Kg nyrjäyttänyt koukkua tai vieny vetoautoa?Ihmettelen vain Käytännön muuttumista myös vanhemmista maailman tappiin isoilla kuormilla vedetyillä autoilla.
|
Lainaus:
|
Oma ongelma on se, että omalla hiluxilla saa vetää vain 1500kg jarrullista peräkärryä. Itselleni riittäisi hyvin se, että saisi vetomassan korotettua tuosta 1500kg tuonne n.2000kg.
Olin toyotaan yhteydessä ja antoivat sieltä vastaukseksi,että vm. -90 suurin valmistajan ilmoittama vetomassa on 1500kg. Mutta vetomassoja on korotettu heinäkuussa 1991 2000kg ja joulukuussa 1992 2100kg. Kaikki muutokset on tietysti valmistenumero kohtaisia. Kysyin toyotalta et pystyiskö he kirjottamaan todistuksen siitä et mikään ei ole muuttunut auton rungossa,alustassa tai jarruissa. He eivät tietenkään sitä suostuneet kirjoittamaan,koska toyota auto finland oy ei kirjoita mitään toyota autojen muutoksiin. Eli jostain kun saisi todistuksen että mikään ei ole muuttunut vuosimallien välissä,niin vetomassan voisi saada korotettua tuohon 2000kg/2100kg? Kopioin tekstin suoraan tuolta kysy/vastaa hilux topikista. Onko mahdollista saada vetomassaa ylöspäin? Autooni on myös muutoskatsastettu auravarustus,jolloin etuakselin painoraja ylittyy ja nopeus max. 50km/h. Niin ja ilmeisesti vw tarossa vetomassat ovat -89 ja -90 2000kg? Onko tuosta mitään apua? Vai täytyykö trafilta ruveta poikkeuslupaa anomaan? Ja autoni oli toyota hilux ln110 vm. -90 4wd. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tarkka lukema oli 3815kg.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Meillä on työpaikalla EHDOTON ohje, että alustamallin Ducatoja mihin voidaan laittaa irtonainen lava, kusikoppi tjsp. päälle, ei saa missään nimessä ajaa pelkällä tyhjällä alustalla kovempaa kuin 10km/h, ja laivan rampeissa/ kuopissa/ töyssyissä sitäkin hitaammin. Ennenkuin tämä ohje tuli voimaan, niin useampikin Ducaton takapää nitkahti hytin takaa lehmänselälle - eikä niillä sentään ajettu 30km/h kovempaa nopeutta :eek: Tuo uusi Ducato on muuten kamalimpia ajokokemuksia elämäni aikana - ajoasento on niin järkyttävä ja ergonomia sitäkin huonompi, ettei mitään rajaa. |
Omasta LN110stä katoin kilvestä niin oli 2515kg 4515kg massat ja otteessa siis näitten erotus 2000kg.
|
No niin,tuli hommattua tollanen nissan patrol ja siinä vetomassat ykkös sivulla ilmoitettu vain jarruttomalle kärrylle ja se on 750kg. Jarrullisen kärryn kohta tyhjänä,mutta kakkos sivulla ilmoitetaan jarrullisen kärryn painoksi 1500kg ja jarruttomalle tuo 750kg. Katsoin sitten tyyppikilvestä massa lukemat ja ykkös kohdassa oli 2600 ja kakkos kohdassa 5200kg. Eli eikö nyt ole mahdollista korottaa tuo jarrullisen painon massa ylemmäs? Tarvitseeko vahvemman koukun?
|
Onko kenelläkään tietoa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Koukun kilvessä lukema 2200kg. Riittääkö käynti konttorilla pelkkien papereiden kanssa vai tarviiko käyttää autoa myös? |
No niin. Kävin äsken katsastusasemalla kysymässä tuota vetomassan korotusta ja kuulemma valmistajalta tarvitsen lapun josta selviää valmistajan sallima vetomassa. Sanottiin myös että se on aivan sama mitä tyyppikilvessä lukee.
Eli löytyykö joltain lappua,josta selviää valmistajan sallimat vetomassat? Vai vaihdanko vaan konttoria? Autohan oli nissan patrol vm. -84 |
No nyt kävin toisessa paikassa,jossa ei heti tyrmätty kysymystä. Eli sieltä löydettiin,että koukku rajoittaa ja koukun vaihdolla saa nostettua tuonne valmistajan ilmoittamalle 2600kg.
Kysymys kuuluukin,mistä löydän isommalla vetokyvyllä olevia koukkuja? |
Lainaus:
3000 kg koukku, vähän yli 200€ postikuluineen. Uudempiin sais halvemmalla. Edit: löytyyhän noita suomalaisestakin nettikaupasta: https://vetokoukkukauppa-com.intrast...cttowbar_step1 |
Lainaus:
Eli yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa 5866kg, rupee jo painaa.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vetopainot?
Kukahan ja missä arpoo otteisiin noi vetopainot?
Omassa Jeep Cherokee (KJ) -01 3,7l V6 Bensa. Omamassa 1922kg Kokonaismassa 2540kg Jarrulinen kärry 2160 kg. Nettiautosta -06 3,7l bensakone Omamassa 1941kg Kokonaismassa 2540kg Jarrulinen kärry 3360 kg. Nettiautosta löytyi -03 2,8l Diesel Omamassa 2031kg Kokonaismassa 2540kg Jarrulinen kärry 3500 kg. ja toinen samalainen jossa ei ollut massoja ja jarrullinen kärry 3360 kg. Hämmilläni olen?? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Vetopainot?
Joo, hämmästyttää vaan pientä maasturilla ajeliaa tuollainen?
Vai pitäisikö ajatella positiivisesti ja todeta että on se hieno että on sellaisia Jeepejäkin joilla saa vetää 3500kg Eli se on vaan valinta kysymys millaisella vetokyvyllä olevan auton ostaa. t. Ismo Ämmä |
Tässä tämmöinen pikkuasia vaivannut pienen hetken. Oli uutisissa, että oli peräkärrimies saanut sakot kun oli ajanut tyhjän trailerin kanssa (omapaino alle 750kg). Hänellä ei siis ollut pikku e:tä. Oli menettänyt korttinsa kuukaudeksi tästä rikkeestä, kun ei kortti riitä ajamaan traileria täytenä.
No periaatteessa tuo kuulostaa loogiselta, joskin aika tyhmältä, kun hän olisi voinut laittaa trailerin jarruttomaan kärriin ja vedellä sitä (oli laskenut että juuri menisi 750kg kärriin). Mielestäni tuo kuitenkin on turvallisempaa vetää tyhjää traileria, kuin kärriä mihin on traileri lastattu jotenkin päin roikkumaan. No varsinaisesti tässä nyt ei tuossa ihmetytä mikään, mutta mites kun suurimmalla osalla trailerin vetäjistä ei taida autossa riittää vetokyky siihen trailerin maksimiin? Onko tämä aina ollut näin vai onko joku muuttunut, kun useinhan noi trailerit 2700kg ja yli, eikä näin ollen paljon pakettiautoilla (2-veto) vedellä. Vai onko tämä nyt jotenkin eri asia kuin tyhjän trailerin ajaminen ilman pikku eetä? |
Lainaus:
|
Kärryn vetäminen tyhjänä?
Ite just funtsin tätä samaa kun tossa trailerita kattelin vaan turha on hankkia ennen kuin on riittävän vetokykyinen veturi leimassa.
Niinhän se on että on ihan sama onko kärry tyhjä vai täyteen lastattu niin pitää olla sellainen auto vetämässä jolla voi sitä kärryä vetää maksimikuormassa ja sitten pitää kuskilla olla vielä kortti jolla saa tuollaista yhdistelmää kuskata. Maalaisjärkeen kävisi jotta katsottais kärryn paino + kuorman paino ja veturiksi riittäisi auto jossa vetokyky riittää + kuskilla korrti jolla kuskata. Pystys myös tyhjää kärryä viemään paikasta toiseen pienemmällä autolla. Vaan näinhän ei ole???? Kummallista? t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Mulla on käsitys et kun on pikku-e niin silloin mennään puntarimassoilla ja tossa ukon tapauksessa mentiin paperimassoilla kun ei ollut sitä pikku e;tä Ja kaikkien typerimmäksi homman teki se, et jossois lastannu sen kärryn muulin päälle niin ois ollu ihan laillinen vetää, kun passatissa ois jarruttomaan riittäny massat Meilläkin auto traileri jonka omamassa 800kg, niin mulla on käsitys sieltä täältä kyselyn jälkeen, et saan siirtää sitä tyhjänä esim. vectrallani :confused: :confused: :confused: Mutta mikä se totuus ny sitten tällä hetkellä on :confused: :confused: :confused: |
Ite kun ajoin viimevuonna ton pikku e:n ihmettelin noita samoja asioita, kun ensin yritti tavata Trafin ja poliisin sivuilta miten se on.
Lähinnä siksi, kun ajoin "inssin" liisarilla, 4x4 Octavia Scoutilla ja siinä oli vetokoukkupaino pienempi kuin hevoskopin kokonaismassa, mutta kärrin omamassa oli päälle sen, mikä minimissään piti olla ja rekisteriinmerkatulla täydellä lastilla ei auton koukku olisi riittäny. Eli koitin selvittää, saako sitä tyhjänä vetää vaikka kärrin maksimipaino on suurempi kuin mitä auton koukkuun saa laittaa ja kelpaako ko. yhdistelmä inssiin jos yhdistelmään vaaditut painot täyttyy. Soitto katsastuskonttorille > käskivät soittaa Trafiin > soitto Trafiin > käskivät soittaa poliisiin, joka valvoo asiaa > soitto poliisiin > käskivät soittaa katsastuskonttorille jossa vastaanottavat tutkinnon/inssin > soitto taas konttorille, sanoivat, että kyllä käy, näin on heillä Trafin ohjeet :confused: Eli viranomaisetkin tuntuvat olevan tosi hyvin perillä tästä...:D |
Lainaus:
|
Sopivaa vuokra traileria?
Koitimpa sitten estiä josko löytyis sopivaa vuokra traileria käyttööni.
Jeep Libertylläni saa vetää 2160 kg Vedettävä jeep Cherokee painaa 1590 kg joten trailerin omapainoksi jäisi max. 570 kg. Löysin seuraavia vuokra trailereita. -kantavuus 1430kg ja omamassa 570kg = 2000kg -kantavuus 1820kg ja omamassa 680kg = 2500kg. Todellisuudessahan koukussa olisi painoa 2270kg joten enään 110kg ylipainoa. Mahdoton yhtälö siis. Kumpihan on sakottaessa kalliimpaa. 160kg kärryssä ylipainoa vai 340 kg koukussa ylipainoa? Ylempi ainakin näyttää pienemmältä pahalta? Huvittavaa on myös että löysin Nettiautosta Libertyn pienemmällä koneella jossa oli koukku paino 3500 kg????? t. Ismo Ämmä |
Vaihtoehto 1. ja autosta jos purkaa romua tuon 160kiloo pois ja nakkaa veturin peräkonttiin. :D
|
Lainaus:
Oon kerran nähny kun jokkis väki purki renkaat ja ovet irti 244 volvosta ja nosti ne farkku volkkariin Samalla nostivat akun ja tankinkin sinne ja laskivat nesteet kanisteriin Nyt tuli mieleen, et oisivatkohan sihdanneet siihen lainsallimaan ylikuorma %;saan Kyllähän maastorenkaista tulee nopeesti 30kg rengas ja riittääkö ees |
Sopiva traileria vuokralle?
Joo.
Tuo 1590kg on Cherokeen rek. otteeseen merkattu omamassa. Nykyjäänhän Cherokeessa on ,vinssi, maastokumit, putkipuskurit, panssarointia, korotuspalikkaa, joten ei taida punnituksessa tuo 1590kg enään edes riittää. Tarvii laittaa tuosta pihalta ZJ leimaan (3500kg) niin sitten ompi millä vedellä ja myydä Liberty "vajaa vetoisena" meinaan kuorman suhteen. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
Suomi-KJ:ssakin on toisinaan ollut väärät kärrymassat otteella... |
Veto painoja?
Miltähän instanssilta saisi vastauksen että mihin noin vetopainot oikeasti perustuu kun ovat mitä sattuu?
Eikö niitä saisi yhdenmukaistettua? Tietysti niin että kun löytyy verrokki auto niin sen mukaan saisi vetopainoa nostettua jos koukussa potkua riittää. Vai kävisköhän siinä niin että kaikkia pudotettais pienempään päin turvallisuuden nimissä? Vaan ei taida ketään muita kiinostaa kuin meitä joilla on autoissa pienemmät vetopainot kuin jonkun muun vastaavassa? t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Sivu luotu: 20:29 (GMT +2). |