![]() |
kumpi mittari?
amppeeri vai volttimittari on parempi? kytketäänkö amppeerimittari laturin päähän miten??
Note! This message was posted anonymously! |
Ampeerimittari kytketään aina sarjaan.
Volttivärkki on hyödyllisempi. --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Oon jossain nähnyt sellaisiakin ampeerimittareita joita ei laiteta sarjaan,
siinä oli mukana samannäköinen anturi kuin pihtivirtamittareissa. Tällainen olis ainoa ampeerimittari mitä voisi itse ajatella asentavani omaan autoon, sarjaan kytkettävän pitäis olla vähintään 200A ja lentokonelaatua että sitä vois edes harkita. Mutta volttimittari riittää hyvin useimpiin tarpeisiin. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Nojoo, täytyykin olla varovaisempi "aina", "kaikki", "ei mikään" tyyppisten kommenttien kanssa.
--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Tiedä siitä volttimittarin paremmuudesta.
Se on oikeestaan vaan laturia ja akkuja varten. Jännitteen kun voi kytkeä hajalliseenkin kuormaan huomaamatta eroa,mutta yleensä ehjän ja risan virta-arvot heittää aika reilusti. Mutta molempi parempi eli pistä kummatkin. Avittaa vianhakua oleelisesti kenttäolosuhteissa. Note! This message was posted anonymously! |
Mites muuten tuollainen ampeerimittari sitten pelittää? Mittaako se kuinka paljon akuissa on vielä virtaa jäljellä? Eli jos auto on sammuksissa ja popittelee hieman niin näkeekö siitä mittarista milloin popitus pitää lopettaa että virta riittää käynnistykseen?
-- Ensi kesän hittituote on oma rakentelu projekti -- Nerd-O |
Hep !
Amppeerimittarilla näkee akun varaustilan / lataustehon kun auto on käynnissä ja toisaalta kun virta on päällä näkee kulutuksen, amerikkalaisissa yleensä mittarilla on korvattu latausvalo. Volttimittarilla näkee samat asiat.... Jotenkin näin se menee... muistaakseni, mutta kumpaakaan ei tarvi, kivat lisävarusteet ja näkeepähän uinnin jälkeen toimiiko laturi / akut Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Lainaus:
Mutta tässäpä jotaki tietoa... Virtamittari (amppeeri) voidaan kytkeä virtalukon kaavionumero 30 väliin Jännitemittari (voltti) kytketään rungon (-) ja virtalukon kaavionumero 15 napaan lisäksi. Nämä on perusajatukset, tietenkin autokohtainen kytkentä pitää tarkistaa Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Lainaus:
Volttimittarilla ehkä näkee parhaiten... antaa se ainakin suunnan kuinka paljon akun varaustila on. Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Moi,
> Ennen mittari kytkettiin laturin ns. paksuimman johdon väliin, nykyään jo normaalit piuhat riittää Eikun vanhanmallinen sarjaan kytkettävä ampeerimittari laitetaan akusta tulevaan "paksuun piuhaan", eli siihen josta autoon tulee kaikki sähkö poislukien startille menevä jööti piuha, ja mahd. sähkövinssin jööti piuha. Eli mittari näyttää akun purkautomisen (esim. poppia kuunnellessä kun kone ei käy) ja akkuun menevän virran ("latauksen") kun akkua on kulutettu ja laturi alkaa sitten täyttämään sitä. Uudenmalliset mittarit laitetaan samaan paikkaan, paitsi että piuhaa ei tarvii kierrättää mittarille kun siihen tulee se pihtivirtamallinen anturi. En heti näkemättä usko että missään autossa olis ampeeri- mittarille oikea kytkentä virtalukon nastoista, silloin kaikki aiton sähköt pitäis kiertää virtalukon kautta ja laturin tehosta riippuen sieltä pitäis kierrättää aika isoa virtaa (luokkaa vajaa 100A). Akuissa olevaa todellista varausta ei näytä suoraan mikään mittari, ellei akussa itsessään ole jonkinlaista "vaurausnäyttöä" (esim. exide ultrissa on jonkinlainen sellainen, mutta mulla näyttää aina vihreää). Jos ampeerimittari näyttää normaalist noin nollaa, laturi toimii ja akut ovat suurinpiirtein täynnä. Heti käynnistyksen jälkeen ampeerimittairn pitäis näyttää jonkin aikaa positiivista lukemaa, kun laturi puskee akkuihin käynnistyksessä kuluneen virran tilalle uutta latausta. Auton ollessa sammuksissa ampeerimittarin pitäis näyttää nollaa; jos näyttää plussaa muttari on rikki, ja jos näyttää miinusta niin jokin kuluttaa virtaa ja akut tyhjenevät ajan kanssa täysin (aika riippuu virran määrästä ja akun kapasiteesista, jos mikään laite ei ole päällä kyse voi olla myös (pienestä) oikosulusta jossain). Volttimittarin pitäis näyttää noin 14-15 volttia kun auto käy, ja luokkaa 12-13 volttia sammuksissa kun akkuja ei pureta. Jos auton käydessä volttimittairn lukema on tai laskee alle 13-14 voltin laturi on rikki tai sähköä kuluu simona (paljon lisävaloja, vinssi tms.). Tarkemmat lukemat riippuu laturin säätimesta ja akun kunnosta jne., yleensä riittää etä seurailee tilanteen/jännitteen olevan "normaali" omana autoon ja käyttötilanteeseen. Mulla on porttaalirangessa normaali halpis yleismittari (9€) volttimittarina, sitää tulee joskus tiirailtua kun ajetaan pimeässä eli kattovalojen kanssa usemapi tunti, erityisesti jos on tarvinnut vinssailla enemmän. Ampeerimittaria ei ole, enkä suunnittele sellaista laittavanikaan. Vanhanmallinen A-mittari jonka läpi kierää virta on paljon suurempi vikamahdollisuus kuin hyödyllisen tiedon näyttäjä (mun mielipide, ei fakta). Sellaisen antorilla varustetun ampeerimittarin voisn kuvitella laittavani jos moinen tipahtaisi syliin ihan ilmattex, mutta en oo silti varma maksaisko asentaminen vaivan. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Jospa kumminkin, mututuntumalla annnetut tiedot jätetään johonkin toiseen kertaan.
Amppeerimittaria ei laiteta missään tapauksessa startin ja akun väliin NO HÖ !!! Tarkoitit varmaan akun ja laturin väliin (kompa) jos ymmärrät vai tuliko se startin ja laturin väliin vai virtalukon ja laturin väliin. No muistakaa ennen kytkentää varmistaa releiden toiminta kaavio !!!! Amppeeri mittari oikein kytkettynä ei aiheuta minkäänlaisia vikatiloja vaikka se hajoaisi, laturi toimii edelleen. Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Tärkein pointti on tutustua auton sähkökaavioon, sieltä löytyy mittarin kytkentäpaikat, mutta toi mun kytkentätapa on joka mallissa toimiva, jos mittarin kytkentäkaavio antaa siihen mahdollisuuden.
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Uudenmalliset mittarit laitetaan samaan paikkaan, paitsi että piuhaa ei tarvii kierrättää mittarille
kun siihen tulee se pihtivirtamallinen anturi. En heti näkemättä usko että missään autossa olis ampeeri- mittarille oikea kytkentä virtalukon nastoista, silloin kaikki aiton sähköt pitäis kiertää virtalukon kautta ja laturin tehosta riippuen sieltä pitäis kierrättää aika isoa virtaa (luokkaa vajaa 100A). Paljonko LUULET tuon sinun kytkentätavan amppeerimäärät olevan, jos et tiedä, älä pidä omaa tapaasi varmanaAluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! Edited by - sjeeppi on 03/05/2006 13:22:00 |
Jospa sjoku olis vähän aikaa hiljaa ja ajattelis asiaa hieman.
> Amppeerimittaria ei laiteta missään tapauksessa startin ja akun väliin NO HÖ !!! Kuka tuollaista on väittänyt? > Amppeeri mittari oikein kytkettynä ei aiheuta minkäänlaisia vikatiloja vaikka se hajoaisi, laturi toimii edelleen. Ei pidä paikkaansa. Jotta (vanhanmallinen) ampeerimittari näyttäisi oikein, on se kytkettävä SARJAAN akulle menevään piuhaan, eli jos se hajoaa siten että virta ei kulje (mittari hajoo tai liitin irtoaa tai johto katkeaa tai jotain) niin eikö akun irtikytkentä ole jonkinlainen vikatila? Laturi toiminee edelleen ja tuottanee virtaa kunnes auto sammuu/sammutetaan ekan kerran, sitten virtaa ei tule mihinkään (paitsi startille mutta sekään ei saa herätettä, ja mahd. sähkövoinssille). kaipa ampeerimittari voi hajota myös siten että virta menee sen läpi, silloin kaikki toimii OK paitsi että se mittari ei näytä (oikein). > Paljonko LUULET tuon sinun kytkentätavan amppeerimäärät olevan Olisko mitään että ymmärtäis mitä ampeerimittari näyttää ja miten se toimii? Ampeerimittarin läpi menee parhaillaan/pahimmillaan virta, joka on jotain - moottori ei käy tai laturi ei toimi, ja kaikki mahdolliset sähkölaitteet on päällä, normaalitapauksessa ehkä joitain kymmeniä ampeereja, pajon valoja, istuin- tai ikkunalämmittimi tms. virtasyöppöjä laitteita niin alkaa se 100A lähestyyn helposti + moottori on käynnissä ja akut on (lähes) tyhjät, ja autosta on mahdollisimman kaikki sähkölaitteet pois päältä, akulle menee lähes koko laturin virta (moottorin pyörimiseen menevät sähköt poislukien, (vanhassa) dieselissä ei paljoakaan) ainakin akkujen vastaanottokapasiteetin rajoissa, en ole kokeillut mutta luulis että esim. hyvässä kunnossa oleville tupla-akuille maistuu virta kun niitä aletaan kunnolla lataamaan > mutta toi mun kytkentätapa on joka mallissa toimiva, jos mittarin kytkentäkaavio antaa siihen mahdollisuuden Niin olitko kuinka tosissasi että kaikista autoista löytyy virtalukon kaavionumero 30 ja ampeerimittari laitetaan sen väliin? Ei tuosta taida tarvita isommin inttää. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Nokiin laittakaan nyt muutkin hienoja teorioita ampeerimittarin toiminnasta ja kytkennästä, saadaan kotiasentajille erilaisia vaihtoehtoja :)
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
30 MERKINTÄ LÖYTYY KAIKISTA AUTOISTA
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Kysymys Paavolle kumpaan suuntaan se virta kulkeekaan autoissa ?
Virtamittari(amppeeri) kytketään sellaiseen paikkaan että se voi osoittaa sekä akun varautumista että purkautumista Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Kyllä Paavo on asian ytimessä.
Perinteinen Amppeeri mittari kytketään nimenomaan akun ja laturin väliin sarjaan ja kun se (oikein kytkettynä) näyttää plussaa tulee laturista kulutusta enemmän virtaa -> akku latautuu. Jos viisari menee miinuksen puolelle ei laturin tuottama virta vastaa kulutusta vaan akku purkautuu. Jännitemittari (siis Volttimittari) voidaankin sitten kytkeä melkein minkä tahansa jännitteisen johdon ja maan (siis auton korin) väliin. Vaikka sitten sinne virtalukon nastaan 30. Akkujen ja/tai laturin kunnosta ei kumpikaan kerro yksinään oikein yhtään mitään. Yhdessä niistä voikin sitten jo jotain päätellä. Jos siis virtaa kuluu reilusti ja sen johdosta alkaa jännite tippua voisi ehkä epäillä akun/akkujen virrankestossa olevan jotain häikkää tai sitten laturin menevän polvilleen. Todennäköisempi aiheuttaja on kuitenkin huono kontakti jossain maapiuhassa. Akun kuntoa ei saa testattua kuin akkutesterillä tehtävällä kuormituskokeella. Laturin täysissä voimissa oleminen selviää sekin vain kuormitustestillä. Kummassakin tapauksessa pistetään tarpeeksi virtaa valumaan johonkin kuormaan ja katsotaan pysyykö jännite riittävänä. Amppeerimittarin asentaminen autoon on melkoisen riskaabelia puuhaa. Kaikki laturin akulle ja kulutuslaitteille työntämä virta kulkee pienen mittariparan läpi ja samalla vielä pitkiä piuhoja pitkin rintapellin läpi kojelautaan ja useimmiten tietenkin ilman sulakkeita. Jos hommasta meinaa tehdä turvallisen pitäisi sulakkeet laittaa sekä laturin, että akun päähän ja siinä niitä sitten jo onkin epävarmoja liitoksia enemmän kuin kotitarpeiksi. Etenkin kun latauksen merkkivalo ajaa toimiessaan ihan saman asian. Siis varoittaa kuskia siitä, että enää ei laturin hönkä piisaa kulutukselle. Edit : Löytyykö jostain autosta valmiina shunnti-vastus jonka yli vaikuttavasta jännitteestä voisi mitata virran? Se olisi ainoa järkeenkäypä selitys tuolle SJeepin kytkennälle. Tosin silloin kyseessä ei enää olekaan virta- vaan jännitemittaus... Hmmm. Mielenkiintoista. I fell off the stairway to heaven and now I'm on a highway to hell Edited by - jta on 03/05/2006 15:07:05 |
esim. minun kotterossa on vielä sellainen jekku että laturilta ja startilta tulee suoraan akun + napaan josta lähtee muualle esim. pääkeskukselle/sulakerasialle. eli hieman hankala kytkeä plussaa ja miinusta näyttävä mittari. (onnistuu kyllä). ja paavo on ihan oikeassa nuissa pähkäilyissään...
kiitos ja anteeksi. MÖHKÖ Patrol Boar Project BY: OPA Edited by - OPA on 03/05/2006 15:14:39 |
että kai te ole ihan tosissaan noitten juttujenne kanssa.
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
kuinka vanha on vanhan mallinen amppeerimittari ???????
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
vanhan mallisella tarkoitetaan tässä yhteydessä, jo moneen kertaan sanottua, SARJAAN kytkettävää mallia. käytetty sähkön keksimisen jälkeen ja käytetään vieläkin.
MÖHKÖ Patrol Boar Project BY: OPA |
Tolla mon termistöllä "vanha" ampeerimittari on sellainen, joka laitetaan (akulla menevän) piuhan väliin, eli sarjaan.
Uus on sellainen, että sen anturi laitetaan tuon saman piuhan ympärille, sähkövirta kun synnyttää magneettikentän, joka on suoraan verrannollinen virran määrään, eli virta saadaan selville mittaamalla magneettikenttä johdon ympäriltä. Jos näille on virallisemmat nimet, niin kertokaa. Noita "uudenmallisia" ampeerimittareita näkee tosi vähän, valtaosa nykyään myynnissä olevista on "vanhaa" mallia, eli erittäin potentiaalisia pullonkauloja ja vikapaikkoja erityisesti maastoautoissa, joissa on isot laturit ja/tai paljon sähköä kuluttavia laitteita (pl. startti ja mahd. sähkövinssi, näitä ei yleensä laitetaan minkää mittarin perään kun virrat on nii isoja, normi ampeerimittarin skaala on luokkaa +/- 60A). > Kysymys Paavolle kumpaan suuntaan se virta kulkeekaan autoissa ? Vastaus sjeepille: virta kulkee autoissa samaan suuntaan kuin kaikissa muissakin sähkölaitteissa. Eli korkeammasta potentiaalista (jännitteestä) matalampaan, vaikka elektronit siis jouksevat just päinvastaiseen suuntaan. Vaihtovirta (tai -jännite, kummin vaan) on ihan samalla tavalla, napaisuus (potentiaaliero) vaan haihtelee jollakin taajuudella, joka joskus pysyy samana (sähköverkossa 50Hz) ja joskus vaihtelee (esim. taajuusmoduloidut radioläheykset). Muuta? "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
OT
> että kai te ole ihan tosissaan noitten juttujenne kanssa Joo oikeastaan ainakin mä oon, ei siis otsa kurtussa, mutta sillä tavalla että yritän tehdä tosiasiat selväksi, ja esittää epävarman tiedon tai mielipiteen siten että lukija osaa sen sellaiseksi tulkita. Mutta erehtyminen on inhimillistä, toiset vaan erehtyy useammin ja enemmäin kuin toiset... <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> [:8] :) Vaikka tää offipalsta onkin vaan "internetti", niin lukijoille/harrastajille olis varmaan parempi tai mukavampi että kerkustelu on pääosin asiallista ainakin tällä tekniikkaosastolla, sitsätti sopii paremmin sille muulle jutustelulle... Mutta meitä on moneen junaan, en oo ketään mihinkään tosikkomaisuuteen, kukin taaplaa tyylillään, ja on lähes poikkeuksetta hyvä että tyylit vaihtelevat, muuten olis tylsää. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Antaa olla.
mutta ääni volttimittarille o/ Edited by - Jari on 03/05/2006 16:44:57 |
Ampeerimittareita autokäytössä tapaa olla pääsääntöisesti kahta eri mittaustapaa käyttävää mallia. Suoralla mittauksella kaikki mitattava sähkö kulkee mittarin läpi. Tämä rakenne on kaikkein yksinkertaisin ja halvin toteuttaa, joten sitä on siitä syystä harrastettu autonvalmistajien toimesta niihin aikoihin kun autoissa vielä tapasi olla ampeerimittareita.
Epäsuora mittaus voidaan tehdä induktiivisesti tai resistiivisesti. Näistä tavoista yleisimmin autokäytössä on ollut resistiivinen mittaus. Siinä kaikki sähkö kuljetetaan pienivastuksisen shunttivastuksen läpi, ja mitataan vastuksen päiden välistä jännitehäviötä. Tälloin paksuja sähköjä ei tarvitse kuljetella mittarin luokse vaan mittaus suoritetaan "etänä". Induktiivista mittausta (yllämainittu virtapihtimittaus on yksi sen sovelluksista) ei ole juuri missään autokäytössä käytetty. Auton akulta tapaa lähteä paksua sähköä kahteen suuntaan: "startille" ja "muualle" ja tuon "muualle"-haaran varrella elää mm. laturi. Ei ole tarkoituksenmukaista kytkeä sarjaankytkettävää ampeerimittaria siten, että molempien haarojen virta kulkisi mittarin läpi. Tämä siksi, että startille menee joka tapauksessa sähköä melkein niin paljon kuin akku vain suostuu antamaan, joten se ei ole kovin merkityksellinen mittaustieto. Siksi sarjaankytkettävä ns. "perinteinen" mittari kytketään yleensä siihen "muualle"-haaraan jonka varrella laturikin asuu. Tällöin mittari näyttää ajon aikana (mutta ei startatessa) järkeviä. Shunttivastuksella resistiivisesti toteutettu mittaus ei ole asennusteknisesti niin haastava sovellus, kuin sarjaankytkettävä "perinteinen" mittari, joten sen läpi voidaan tarvittaessa kytkeä vaikka startinkin läpi menevä sähkö. Mittareissa kyllä harvoin asteikko riittää yli 40A virtoihin suuntaan tai toiseen, joten starttihetkellä kyseisenlainen mittari tapaa vetää viisarin tappiin. -Otto- |
Soitin asiast juuri aditaan.
Tavanomainen ampeerimittari (siis sarjaan kytkettävä) maksaa noin 35euroa. Shuntilla (eli "anturi" ja ite näyttömittari erikseen) ja mittarilla tulee hintaa yhteensä lähemmäs sata euroa. Offtopicina, VDO:n kierroslukumittari olikin kanssa toistasataa euroa.. kallista. Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
Lainaus:
http://www.wema.no/felles_filer/IAM-...d%20110135.pdf |
Tuolla asiasta jotain juttua ja kuvan tynkää.
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...ri/latkytk.htm Note! This message was posted anonymously! |
Ai niin, alkuperäiseen kysymykseen voisi vastata lyhyesti: volttimittari näyttää latausta ja kertoo akun varauksen kun moottori ei ole käynnissä. Ampeerimittarilla näkee hetkellisen kulutuksen tai latauksen virtamäärän. Volttimittari on minusta järkevämpi.
|
Sähkövirran suunta
Liikkuvat elektronit sähkökentän suuntaa vastaan eli negatiivisesta navasta positiiviseen napaan. Valitettavasti tämä juttu ei ole sähkövirran sovittu kulkusuunta, aikoinaan kun on selvitetty suuntaa tuli pienoinen virhe. Silloin aikoinaan määriteltiin suunta on positiivisesta negatiiviseen napaan. Mutta tämä vanha määritelmä on edelleenkin voimassa ja sen mukaisesti autoissakin tarkastellaan virtapiireissä tapahtuvia sähkövirtauksia. Juu tämä ei ole OT, vaan tämän kun ymmärtää on se peruslähtökohta autoon itse asennettaville sähkölaitteille. Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Lainaus:
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
nyybin kuva, vaikka onkin hieno, on meleko vanhasta vempeleestä.
sepäs olikin massikasta. edellisellä sivulla. jos katselee muutkin sivut niin huomaa ristiriitaisuuksia... MÖHKÖ Patrol Boar Project BY: OPA Edited by - OPA on 03/05/2006 16:57:18 |
Lainaus:
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Onpas täällä pulistu kun hetken on pois <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
Lainaus:
Nythän tosimies alkaa tosin vääntämään siitä, että mikä on auto, mutta jutellaan tässä nyt vaan näistä mittareista.<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Lainaus:
--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Moi,
> Ei varmaan kannata laittaa erillistä shunttia mutta mV mittarin kun laittaa Loistava idea, käyttää olemassaolevaa johtoa "shunttina"! Sitten pitäis vielä keksiä että miksi autoon ylipäätään tarviis laittaa ampeerimittari, jännitevahti (piippaa tai sytyttää/vilkuttaa näkyvän lampun jännitteen lastettua jonkin järkevän tason esim. 12 volttia alapuolelle, soppeli taso varmaan vaihtelee, ja sähköllä vinssatessa vahti varmaan hälyttäis jatkuvasti) olis mun mielestä paljon tarpeellisempi. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Jotta hyvä inttäminen ei loppuis kesken, niin:
> suunta on positiivisesta negatiiviseen napaan Tämäkään ei ole totta. Sähkövirran suunta on korkeammasta potentiaalista (jännitteestä) matalampaan päin, sen toisen ei siis tarvitse olla miinusmerkkinen tai "maa" (nollapotentiaali). Käytännön testi: laita 6 ja 12V akkujen miinukset yhteen, ja sitten plussat, jos akuissa on varausta (varsinkin siinä 12-volttisessa) niin virta alkaa kulkea, saattaa räpsähtääkin jos akuissa on potkua. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
imatran voima tai rovakairan sähkö, ei liity autosähköön
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Lainaus:
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
JÄNNITE eli potentiaaliero
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Lainaus:
Ja vastaushan kuuluu: Virta kulkee autoissa mihin tahansa suuntaan riippuen siitä mitenpäin auto on ajettu jokeen/ojaan tms. virtaavaan veteen.<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Isot pojat äläkää nyt täällä viittikö kinata selevää asiaa.<img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> Katotaan sitte seuraavalla yhteisellä safarilla miten se kulukee ja kytketään.!<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle> http://www.danasoft.com/sig/nann0.jpg Ei oo väliä onko 1 vai 0, vai onokoo??? Se HUUTAA joka pelekää!!! |
Kuule Paavo älä kytke 6 ja 12 voltin akkuja rinnan. saattaa tulla se 6 voltin akku silimille. käytä ainakin suoja laseja. alkuperänen kysymys oli kumpi parempi voltti vai ampeeri mittari akun kunnon tarkastamiseen autossa. ainoa oikea on voltti mittari hyvän akun kuormittamaton kenno jännite on 12.5v kaikki sen alle olevat kielivät huonosta varaustilasta tai viallisesta akusta. yhtäkaikki mittareista on hyötyä silloin kun niitä osataan tulkita oikein.
|
PERKELE!!!
Miksi olla vaikea, kun vähällä vaivalla voi olla täysin mahdoton?? |
Kertokaas sitten mistä sellasia hifi virtamittareita saa ja mitä maksaa?
************** Jussi ja Suzuki |
Lainaus:
Valmiita paketteja löytyi Blue-sea nimiseltä valmistajalta - venekäyttöön. Pomppas pariin saturaiseen. Tuollaisen saturaisen pintaan olevan meinaan istuttaa projektiautoon. Ja kummallekin akulle oman volttimittarin, jotta ne erotettuna näkee kummankin tilan. (toki vasta kun kytkee virran). Tai sitten vaihtokytkin yhdelle mittarille. Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
Hyvä volttimittari on sellainen missä on riittävän tarkka asteikko. itse mittaria ostaessani en katso hintaa vaan sitä että voin lukea mittaria vähintään kymmenyksen tarkuudella. semmosia mittareita on aika vaikea löytää. ja maksavatkin perkeleet. itse pidän aina harrastuksessa mukana yleismittaria. sillä selviää aina jos sitä osaa tulkita oikein. mistäkö niitä löytää käy aditassa tai jossin vastaavassa alan liikkeessä. omani olen ostanut yleiselektroniikasta stadista.
|
Lainaus:
Voisitko kommentoida? Note! This message was posted anonymously! |
Ois kyllä niin kiva kun nämä jotkin keskustelut käytäisiin livenä. Siinä veri lentäisi <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Kuiteskin..
Lainaus:
-- Ensi kesän hittituote on oma rakentelu projekti -- Nerd-O |
Isoot miähet ja kauhia poru <img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle>
Kumminkaan, vaikka on minkälaaset hifimittarit ja rensselit, nii ei se perkelehen auto lähäre käyntihi aamulla jonsei illalla oo akkuihin menny virtaa. Mutta alakuperääsehen kysymyksehen vastaten, laita volttimittari. Takuulla näköö lataako vai ei iliman autosähköinsinöörin koulutustasoakin. Ja jos jotain (yrittää)ymmärtää nii kylläpä tuasta on näköö minkälaises kunnos akut on.(ei toki luotettavasti) <img src=icon_smile_evil.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle> Eikä välttämäti tarvitte eres asteikkoa. Nousoo tiättyyn pisteeseen, vaikka X, kun virran laittaa päälle. Startin jäläkeen on vähän alle tai X:n kohoralla ja siitä pitäis pikkuhilijaa nousta pisteeseen Y joka on määrittelemättömällä asteikolla korkeammalla kun piste X. Sitten kun sattuu se kaunis päivä jolloin viisari ei nousekkaan lähellekkään pistettä Y, kannattaa epäillä jonkinlaista latausvikaa. P.S. Lainaus:
-- Patrol 3.3 4x4 Honda XL600 2x1 |
Lainaus:
-- Patrol 3.3 4x4 Honda XL600 2x1 |
Vastaan Paavon puolesta
Lainaus:
Toki virta voi olla suurikin mutta kun tässä nyt termeillä on alettu pelaamaan niin pelataan, perkele. Se todistaa sen, että virta voi kulkea "plussasta plussaan" Lainaus:
--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Lainaus:
Note! This message was posted anonymously! |
kiitoksia tiedoista -joppa-
Note! This message was posted anonymously! |
http://www.kerrolisaa.com/kuvat/Teoriavain.jpg
-Enemistö tarkoittaa joskus sitä, että kaikki idiootit on samalla puolella- -EUvostoliitto. Toverismin toinen mahdollisuus!- -Metallimusiikki on pelastanut monet Jeesukselta- http://www.petrisimolin.com/smiley/moon3.gif |
Lainaus:
Akkujen plus napojen potentiaalit ovat tässä tapauksessa SAMAT eli positiiviset navat muodostavat systeemin "maan" jolla tarkoitetaan yleensä yhteistä eli vertailupotentiaalia. No sama se, nyt vaan mitattava ominaisuus siirtyi miinus napojen puolelle eli yhtä hyvin voidaan todistaa, että virta kulkee myös "miinuksesta miinukseen" edellyttäen tietysti, että toisen miinuksen potentiaali on eri kuin toisen. Eli rautalangasta kieputtaen, virta kulkee vähemmän negatiivisesta enemmän negatiiviseen päin. Vielä hienomman mittauksen saa kun laittaa molempien, sekä plussien, että miinusten väliin ne ämpärimittarit ja vielä ristiin toisen akun plussasta toisen miinukseen ja vielä molemmin päin. Mitäs sitten? Selitä sinä välillä. Tässä kotitehtävä. Mitä virtamittarit näyttävät? Siis kaikki neljä. Annetaan vielä arvoja laskentaa varten: Akkujen napajännitteet siis 6V ja 12V 6V akun sisäinen vastus vaikka 0,2 ohmia 12V akun sisäinen vastus vaikka 0,3 ohmia Virtamittarien vastus vaikka 0,1 ohmia Akut ovat kapasiteetin ja jännitteen stabiliteetin suhteen ideaalisia eikä johtimien vastuksia oteta nyt huomioon. Lisäksi kaikki komponentit kestävät esiintyvät virrat ja jännitteet. Korroosiota ei esiinny. Eikö muutakaan hömpänpömpää. --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Hei ainstain
http://static.petrisimolin.com/galle...hreadrocks.jpg --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Lainaus:
Oisko "vaan" 6 eri virtaa määritettävänä. --zuk_newbie-- |
Maken kotitehtävästä, on mitä ilmeisimmin nyypille tarkoitettu, mutta tämä menee kuitenkin pieleen niin saa nyypi korjata. Helpotan tässä nyt siten että mittareita on vaan kaksi kerralla, nyypi voi laskea tilanteen jossa kaikki neljä mittaria ovat yhtä-aikaa kytkettyinä. PUImURI -> U=R*I eli I=U/R.
a) plussat ja miinukset yhdessä; U=12-6=6V ja R=0,2+0,3+0,1+0,1=0,7ohm -> I=6/0,7=8,6A b) plussat ja miinukset ristissä; U=12+6V=18V ja R sama kuin a) -> I=18/0,7=25,7A Molemmissa tapauksissa molemmat mittarit siis näyttävät samaa (kun niiden läpi menee sama virta...) Aika pieniltä tuntuu nuo virrat, laskinko väärin vai onko resistanssit yläkanttiin? "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Eli plussat ja miinukset on yhdessä ja vielä ristissä, ja kaikki mittarit ja johdot siis samaan aikaan kiinni?
Note! This message was posted anonymously! |
jep, aika monta virtaa laskea näin myöhään. Vertaillaan tuloksia päivemmällä<img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle>
--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Autosähköt on p0p, ne toimii ihan miten itse haluaa <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
Make osaa varmaan vastata tähän kun hänelläkin on laatuauto <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> Kaikki sen varmaan tietää että uazissa on ämpärimittari, joka kaiken lisäksi näyttää jotain. Mutta miten ihmeessä tämä värkki toimii?? Mittarille ei tule mitään jöötiä piuhaa vaan sinne menee 2 ohutta piuhaa. En oikein usko että 1987 (oman auton vuosimalli) uazissa olisi shuntti? Ja ei sitä sähkökaavioista oikein näe miten se toimii.. Joten mitä ne viisat neuvostoinsiinöörit tällä kertaa on rakentanut? UAZ-315126 "Ulyanovsky Avtomobilny Zavod" |
Lainaus:
Mut ei se haittaa nämä hyvät autothan toimii aina ! Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Katohan vaan, aina oppii uutta!!
Eli 31512 mallissa on kirjan mukaan VOLTTIMITTARI. Mutta oikeesti näissä intin vanhoissa kaluissa on ainakin tältä osin sähköt 469:n mallin mukaan.<img src=icon_smile_shock.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_shock.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_shock.gif border=0 align=middle> Ja mittarin virtapiiri menee näin. Akulta piuha solenoidille ja sieltä samasta liittimestä jatketaan mittarin MIINUS napaan. Mittarin plus navasta virtalukon AM nastaan ja sieltä käyttöön. Tässä on myös yksi niistä turvallisuustekijöistä mistä oli puhe siinä aken lapussa taannoin. Akulta tulee sulakkeella suojaamaton piuha hyttiin. --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Lainaus:
Tai tämä nyt on minun näkemys asiasta.. UAZ-315126 "Ulyanovsky Avtomobilny Zavod" |
No eihän hyvänen aika siitä vinssin eikä startin virrat läpi mene!!!
Ja ei se piuha ihan pientä ole, silmämääräisesti arvioiden 4-6mm2. Lisävalot ehkä menee jos ne olet niin laittanut. Mulla kaikki lisälaitteet tulee erillisten sulakerasioiden kautta eikä auton alkuperäiseen järjestelmään ole koskettu. --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
VMK nyybinä:
Mitäs sitten jos kytkee ämpärimittarin akun negatiiviseen napaan olettaen että starttimoottori on eristetty moottorinrungosta ja on omalla maadoituksella akkuun? Mitäs sitten jos startin maajohto on poistettu ja rakenne muutettu vastaamaan alkuperäistä eli startti maadoittaa moottoriin? Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
Lainaus:
--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
No perkele kaasuvaijerista!
Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
--Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
joo sori, kirjotin tohkeissani väärin. eihän siinä mene kun auton vakio zähköt läpi.. <img src=icon_smile_blush.gif border=0 align=middle> kaikki extra zähköheebelit menee sulakkeiden ja releiden kautta. minä en ole tämän auton sähköasiantuntija :)
mutta kuitenkin ne piuhat tuntuu minun mielestä tosi ohkasilta. kai se kuitenkin pitää uskoa että niistä se sähkö sitten menee läpi. UAZ-315126 "Ulyanovsky Avtomobilny Zavod" |
Johan tuli kinaa. Mahtuuko vielä mukaan väittelemään, sähköasentaja kun satun olemaan?!
|
Tottakai mahtuu<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
Paperit ja kynät esiin ja läksyjä tekemään. Aletaan kohta laittelemaan tuloksia esille<img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle> --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Lainaus:
Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! |
Ihan vain yhteenvetona tähänastisesta...
Virtaa (Eli siis Ampeereita) voidaan mitata kolmella tavalla : 1. Kytkemällä perinteinen virtamittari sarjaan mitattavan piirin kanssa. 2. Induktiivisesti laittamalla anturi johdon ympärille (johtimessa kulkeva sähkövirta aiheuttaa johtimen ympärille magneettikentän jonka voimakkuus riippuu suoraan virran voimakkuudesta, joka puolestaan indusoi mittaussilmukkaan mitattavissa olevan jännitteen) 3. Shuntti-vastuksella, joka niin ikään kytketään sarjaan mitattavan piirin kanssa. Vastuksen läpi kulkeva virta aiheuttaa tunnetun suuruisessa vastuksessa (resistanssissa) jännitehäviön, joka mittaamalla saadaan selville virran määrä. I = U/R. 1. tapa vaatii paksujen johtojen vetämisen mittauspaikalle (siis auton tapauksessa kojelaudalle). Hyvänä puolena tässä tavassa on halpa mittari. Huonoja taasen johtojen pituudesta ja liitoksista sekä itse mittarista johtuva resistanssi ja niin ollen jännitehäviö, sekä vikatilanteissa koko auton mykistyminen ja/tai oikosulku suoraan runkoon. 2. ja 3. tapa eivät vaadi paksuja johtoja eivätkä isojen virtojen kuljettamista kabiinin kautta. Riskit ovat pienemmät kuin tavassa 1, mutta vastaavasti laitteet ovat kalliimpia. Mahdollisen shunttivastuksen jännitehäviö on tietenkin pois akulle saapuvasta latausjännitteestä. Ilmeisesti (sjeepin viesteistä päätellen) ainakin joissakin autoissa on valmiina kytkentä latausvirran epäsuoralle mittaamiselle ilmeisesti joko tavalla 2 tai 3. Itse en ole moiseen törmännyt, mutta se ei ole mikään aukoton todiste siitä, etteikö niin voisi olla. Jännitemittaus (ne Voltit) on helpompi toteuttaa, sillä mittari voidaan kytkeä käytännössä minkä tahansa jännitteisen pisteen, vaikkapa tupakinsytyttimen plussan ja auton korin (virtapiirin maa) välille. Hinta, vaiva ja hyöty huomioiden jännitemittari on parempi vaihtoehto sähköjen väijyntään. Sekään ei tosin yksiselitteisesti kerro kaikkea. I fell off the stairway to heaven and now I'm on a highway to hell |
Erilaisia mittareita löytyy myös mm. täältä: http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/68.pdf
Äkkivilkausulla ainoa "keskinolla" mittari on +/- 120 uA, aika hempuleille sähköille siis. "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Lainaus:
Hmmm..... --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Virtamittareista kaksi näyttää 25 A ja toiset kaksi 5 A.
Note! This message was posted anonymously! |
Nonni tulihan eka vastaus<img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle>
Tosin nyt tarvitaan joku erotuomariksi sillä mun tulokset on 17,57A ja 39A. Kuka on guru laskennossa???? --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- |
Sivu luotu: 19:28 (GMT +2). |