![]() |
hj-60 soa. yms... rakentelua
minkähän mittaset taka iskarit on alun perin? autossa on nyt 335-565mm reikä välillä olevat! jos tekee soan niin pitääkö pohjaan lyönti kumeja pidentää kuinka paljon ettei jouset katkea heti?
Edited by - bemaripoju on 26/07/2006 22:48:26 Edited by - bemaripoju on 15/12/2007 23:02:30 Edited by - bemaripoju on 13/01/2008 17:17:26 |
Kuulin tuossa, että hojoon sopisi hyvin jonkun Omega farmarin takaiskarit. Sopii kuulemma vakioalustalle sekä eteen että taakse, ja pitäisi hieman lisätä ulosjoustoa.
Onko jollain tarkempaa tietoa asiasta, esim minkä vuosimallin Omega on kyseessä? Iskarit kun on menossa vaihtoon, kun on aivan loppu. Onko muita ehdotuksia vakioalustan iskareiksi, kuin tämä Omega? |
niissä on kylläkin erimoiset iskarin yläpään kiinnitykset edessä ja takana! edessä pitkä pultti ja takana silmukka
|
No niinpä näkyi olevan. En ole ennen kiinnittänyt asiaan huomiota.
Kait se sitten on paras laittaa ihan vakioiskarit, jos ajosta 90% on kadulla? |
soassa suositeltavaa rajoittaa sisäänjousto siihen missä jousi on lähes suora kun taipuu väärinpäin niin on melko valmista tavaraa ja etupäässä pitää keksiä ohjausvarsille uudet kulmat/kiinnitykset nivelissä ei riitä liike.mieluiten kääntää raidetanko jousipakkojen yläpuolelle
#nimim iskarinkorvat auki revenneenä kuolleilla jousilla ulosjoustossa renkaan ja lokarin väli noin 80cm ja ohjausvarsi poikki# hae isompi leka kyllä se siittä lähtee... |
voiko ne olkalaakerin pulttien alle tulevat ohjaus varret kääntää väärinpäin ja asentaa ohjaustukivarsi jousien yläpuolelle? mitä ongelmia tulee eteen?
|
olen kuullut semmosen tarinan että onnistuis kun laikalla tasottaa ne varret niin kääntö onnistuis
hae isompi leka kyllä se siittä lähtee... |
noin itse toteutin,jarruletkuja pitää jatkaa
http://static.petrisimolin.com/galle...0soaetupaa.JPG http://static.petrisimolin.com/galle...soatakapaa.JPG http://static.petrisimolin.com/galle...n%20soalla.JPG hae isompi leka kyllä se siittä lähtee... |
jahka kelit lämpenee niin pitää ruvetaa puuhastelemaan soaa! pelottaa vaan että vääntyy toi ohjausvarsi kun on jousien alla!
|
Lainaus:
<center>Pajero - King of the road & off-road</center> |
Lainaus:
http://www.phnet.fi/public/mika.juss...4/p9120011.jpg |
kuinkas humu ottaako toi ohjaus varsi kiini joseen jos käätää täydet oikeelle ja on ristiriipunnassa?
Note! This message was posted anonymously! |
juu ottaa jos ei tee muutoksia
hae isompi leka kyllä se siittä lähtee... |
itte on ehtinyt muuttelemaan kun oli niin kovat ajo/testihalut kesti se muutaman ajokerran ennenkuin väsy poikki
hae isompi leka kyllä se siittä lähtee... |
mitenkä sitä sitte muutit?
|
en mitenkään,mutta kannattaa tehdä noin kun tossa mikjuksen kuvissa näkyy
totesin vain että kannattaa tehdä loppuun asti jos meinaa autoa pitää pidempään kuin siihen asti kun joku hajoo... hae isompi leka kyllä se siittä lähtee... |
kuinkas kun noi ackerman kulmat menee vituiks niin kuinka auto kääntyy kuivalla asvaltilla ja vaikuttaako maastossa kääntymiseen paljon?
|
Lainaus:
|
pystyisiköhän sinne koneistaan uudet ohjausvarret jotka ei muuttaisi kulmia noin paljoa! hitsi muutoksia ei viittis ainakaan tehdä alkuperäisii varsiin, voi oma ja muiden turvallisuus kärsiä!
|
Lainaus:
-1986 HJ-61- -1986 HJ-60- SLCK#113 |
Lainaus:
|
Lainaus:
-1986 HJ-61- -1986 HJ-60- SLCK#113 |
mitäs jos ne alkuperäset varret väärinpäin käännettynä laittais akselin taakse ja simpukalta tulevaa vartta varten etupuolelle yhden varren? tuleeko öljypohja tai perä tielle?
|
voisiko raidetangon jättää alkuperäiselle paikalle ja simpukalta tulevaa vartta varten laittaa limääräsen varren ylöspäin käännettynä!
Note! This message was posted anonymously! |
mä voisin laittaa kuvia omasta hoijakasta, kun tuli tos pari vuotta taaksepäin toteutettua soa omaan hoijakkaan... Laitas s.posti osote niin lähetän sulle kuvia...
Note! This message was posted anonymously! |
Tonne ainakin saa tuupata, kiitos: tvalman ät luukku.com
-1986 HJ-61- -1986 HJ-60- SLCK#113 |
mulle kans
|
ei ole posti kulkenut
|
naapurin HJ oli kokenut "yön aikana" pienen muodonmuutoksen... kertokoon itse lisää...
http://static.petrisimolin.com/galle...i-P6020121.JPG ennen.... http://static.petrisimolin.com/galle...i-P7210051.JPG ...ja jälkeen mitä sitte, vituiks se menee kummiski... |
rupesi toi auton mataluus ja lehtien kiinnikkeet auton akseleiden alla häiritsemään siinä määrin että piti ruveta rakentaan korotusta! ensinnä joutui taka-akselisto työn alle!
http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM1118.JPG uudet kiinnikkeet lehtijousille tein neliöputkesta leikkaamalla, sitte akseli auton alle ja pieni kardaanin kulmien tarkistus ja kiinnikkeiden hitsaus kiinni! http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM1125.JPG pelkkä takapää valmiina auto on aikalailla nokka maassa! sitten oli aika ottaa etuakseli käsittelyyn. purin akselin muuten tyhjäksi mutta perämurikan jätin paikoilleen. http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM1132.JPG seuraavaksi oli vuorossa vanhojen jousien kiinnikkeiden irroitus ja akselin koesovitus auton alle. http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM1138.JPG sitten oli vielä vuorossa napojen kääntö ja iskarikorvien teko. jos olis jättänyt alkuperäisiin korviin niin olis pitäny olla tosi lyhyet iskarit. http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM1139.JPG samalla etuperään tuli laitettua kitkalukko. muutamalla pellin soirolla ja prikalla tiukattuna. Edited by - bemaripoju on 26/07/2006 22:46:37 |
Lainaus:
Eikös ne silloin sojota ulospäin, \ /. Vai ottaako varsi sen jälkeen renkaaseen tai vanteeseen kiinni? |
Kertokaa nyt joku vihdoin miks ne navat pitää kääntää? Yhtä jyrkäksihän se kardaanin kulma menee tarpeeksi kippuroilla jousilla ilman SOAakin... Ja toisekseen, eikös kardaanin laippojen olisi periaatteessa oltava samassa linjassa: I---I eikä \---I ?
|
Tuo laippajuttu on ihan totta, tiedä sitten pyöriikö kardaanit tuossa niin hiljaa ettei kulmanopeusvaihteluilla ole mitään merkitystä.
-Maastoautossa on jäykkä etuakseli- |
Lainaus:
SOAa tehdessä kun joutuu lehtijousten kiinnikkeet tekeen jokatapauksessa uusiksi niin yleensä akselia pyöräytetään joitain asteita jotta pinjoni osottais enempi jakolaatikkoa kohden ja näinollen kartaanikulma muuttuis loivemmaksi. Tämä akselin pyöräyttäminen taas luonnollisesti vaikuttaa ohjauksen geometriaan koska ne navatkin kääntyy eri asentoon mitä vakiona, sen takia tehdään cut&turn eli tuo napojen kääntö jotta ohjaus saadaan takaisin alkuperäiseen olomuotoonsa. Kippuroilla lehdillä korottaessa napojen asento eli ohjauskulmat ei muutu tai muutos on hyvin pientä ellei sitten haeta loivempaa kartaanikulmaa laittamalla akselin ja lehtien väliin kiilapaloja jotka kääntää akselia. ____________________________ VAZ 2121 Niva SORONÓ Off-Road Team #1 Mansen Maasturi Club toveriniva(at)kotikone.fi |
Vielä kuvan kanssa selvennöstä...
http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM1138.JPG Tosta näkee hyvin että akselia on pyöräytetty alkuperäseen asentoon nähden, pinjoni osottaa jonkun verran ylemmäs mitä orkkiksessa. Lehtijousten uudet kiinnikkeet siis tulee eri asentoon kuin orkkiksessa. Toi akselin pyöräytys aiheuttaa sitten sen caster-kulman muutoksen. ____________________________ VAZ 2121 Niva SORONÓ Off-Road Team #1 Mansen Maasturi Club toveriniva(at)kotikone.fi |
Lainaus:
raidetanko jäi vielä alkuperäselle paikalle, ja simpukalta tulevalle varrelle laitoin ylimääräsen varren. pitää kattoo saisko sinne tehtyä joskus labs varsilla ja uusilla raidetangoilla paremmat paikat varsille! |
Kyllähän tuo tarkalleen tiedossa on että miten se tehdään, mutta että miksi niitä pakan kiinnikkeitä ei vaan hitsattais samaan linjaan toiselle puolelle akselia? Onko se kardaanikulma tosiaan liikaa sitten SOAn jälkeen?
|
tuntuis ainakin että ulosjoustossa loppuu vaihdelaatikon päästä kardaanin liikerata, jos ei akselia käännä. on se vieläkin aika jyrkkä!
|
Lainaus:
Se on paljolti autokohtasta että kuinka paljon se kartaanikulma muuttuu, korkeuden muutoskaan kun ei oo aina sama SOA:lla koska eri autojen akseliputket on eri kokoisia jne. Jos nyt ajatellaan vaikka k.o. Hojotaa, siihen tehdään SOA ja sitten nostetaan vielä vaikka koria ja sitten kun tilaa on niin nostetaankin vielä sitä jakolaatikkookin vähän paremmin suojaan. Akselin ja jakolaatikon korkeusero kasvaa aika reilusti ja kartaanikulma muuttuukin jo siinä kohtaa melko paljon. Kartaaneissakin on eroja ja tarkemmin siinä kuinka suuren kulman se ristinivel sallii. Alanmiesten sivuilta löytyykin hyvä kuva havainnollistaan: http://www.alanmiehet.com/kuvat/13_0...44d99c8beb.jpg Toisille voi olla helpompaa muuttaa kartaanikulma loivemmaks ja tehdä se napojen kääntö kuin sorvailla ja hitsailla kartaania pitemmäks ja vaihdella ristikoita tiuhempaan tahtiin?? ____________________________ VAZ 2121 Niva SORONÓ Off-Road Team #1 Mansen Maasturi Club toveriniva(at)kotikone.fi |
Tämä selvä. Etukartaanin hyvinvointia ajatellen siis... Ite väkräisin kyllä sellasen kardaanin että ylettyy ja taipuu joka asentoon ilman ylöspäin sojottavaa etumurikkaa.
|
paljokos siinä kartaanissa nyt sitten teidän viisaampien mielestä sopii olla kulmaa vielä ettei se haittaa normaaliajossa?
kysyy nimim. kerran kuussa uusi takakardaanin takaristikko mitä sitte, vituiks se menee kummiski... |
Lainaus:
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Elämä ilman riskejä on tylsää eikä tylsä elämä ole elämisen arvoista! |
tuonkin nyt tiesin... mutta onko mitään semmosta "yleensä" sääntöä mikä pätee vähän kaikkiin...
mitä sitte, vituiks se menee kummiski... |
Mulle on opetettu, että max. 17 astetta per ristinivel. Tämä tuskin on ihan ehdoton, mutta suuntaa-antava.
Kun kulma suurenee, niin ristikolle tulevat voimat kasvavat nopeasti. Vaikka haarukoiden muoto sallisi suurenkin kulman, niin hiukan arveluttaisi käyttää sitä. T, Antti |
Ite en kääntänyt Patrollissa etuakselin pinionin kulmaa ylöspäin, yks kardaani ainakin meni paskaks sen johdosta kun haarukat tapas toisiinsa ultimate ulosjoustossa uusien pakkojen johdosta.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. WIRMA Montenegros#10 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nelilehtiset pakat + riipukkeet takapäähän eli shackle reversal niin rupee kestämään. Tai sit tukivarret + kierrejouset. Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. WIRMA Montenegros#10 |
Toden näköisesti ottaa on alumperin otettu aikas likelle rengasta juuri kääntyvyyden takia.
|
Lainaus:
mitä sitte, vituiks se menee kummiski... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Pieni kulma (jotain 1-3 astetta) on hyväksi ristikon voitelulle ja tasaiselle kulumiselle. T, Antti |
SOAa tehtäessä ei tullut käännettyä pinjoneita ylöspäin just noiden kulmien yhtäläisyyksien säilyttämiseksi ja nyt pitäis ainakin takaperää koittaa kääntää pystympään. Ainakin kardaani olisi paremmin suojassa.
-- Patrol 3.3 4x4 Honda XL600 2x1 |
Itsellä siihen edes menneeseen Jeepin Wagoneeriin tein sen SOA:n.
En kääntänyt kulmia ollenkaan. Jeepissähän on tupla nivel jakiksessa, joten laitoin sellaisen myös akselin päähän. Sitten itse kardaani on traktorin ulosotto kardaanin liukua. Sitä saa hyvin varustelluista traktori liikkeistä metri tavarana, esim. Sponsored by: Aliranta, Koneosapalvelu OY, Vilppula. Tuo tuplanivel ei silti taivu määrättyä enempää, joten kun siitä runko osasta rälläköi tavaraa pois, niin rupeaa kulma isonemaan. Sitten seinä on ohut ja särkyy, joten ulkokehälle, ympärille pyöräytetään lattarauta pannaksi ja hitsataan kiinni. Kyllä rupesi kestämään, mutta hivenen kolisikin. Oli se keski molli väljä molemmissa tupla nivelissä. Sitten vielä. kun jouset eivät ole symmetrisesti. Keski naula on noin 3-4 cm lähempänä rungon pään kiinnitystä, norran keskeltä mitattuna. Käänsi jousen ympäri, jolloin naula on lähempänä riipukkeen pään kiinnikettä, jolloin akseliväli piseni hurjat 6-8 cm ja kardaanin kulma hivenen loiveni. Mutta eipä löydy auto enään minun pihasta, joten ei tarvitse murehtia kestävyydestä. |
Löytys näköjään kaupastakin tollanen akseli jossa on navat käännetty: http://www.proffittscruisers.com/suspension/soa.html
Harrastetaan sitä näköjään muuallakin. |
Käytännössä tuo laippojen yhdensuuntaisuus ei taida olla kovin paha juttu. Jakoavainkeuloissahan laipat kääntyy jo jousia pidennettäessä eikä niitä kukaan käännä toiseen suuntaan tuon takia. Se on todellisuudessa pahempi jyrinän aiheuttaja jos vahingossa kasaa kardaanin niin, että haarukat menee ristiin.
|
Kävässy joskus mielessä jos tekisi etukardaanin vakionopeusnivelistä tai vaikka kokeilumielessä HJ:n murroksista. Kääntökulmaa luulisi olevan enemmän ja käynti olisi tasaisempaa kulmista riippumatta. Joissain henkilöautoissa on jotain tämäntyyppisiä niveliä takakardaanissa.
Onko kellään kokemusta aiheesta? Timop Note! This message was posted anonymously! |
Geswaksella oli joskus myös moinen mielessä, Suzukin voimia kestävän murroksen löytäminen ei pitäisi olla ongelma.
Suunnittelu asteelle se on jäänyt. Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. WIRMA Montenegros#10 |
No eihän voimat ole mikään ongelma missään tapauksessa. Jos murros kerran kestää vetarilla niin kardaanilla sille tulee perävälityksen verran pienempi momentti, eli esim. 4.0 välityksellä yksi neljäsosa. Mutta mitähän se nivel tykkää kun kierrokset on nelikertaiset? Kuluuko liian nopeasti vai tuleekohan peräti silmille? Ja miten sitten käytännössä ne kääntökulmat ja käynti.
Timop Note! This message was posted anonymously! |
onkohan noi etu ja takaperät saman laisia? että voiko ton vanhan avoimen etuperän laittaa taakse kuluneen tilalle, että sopiiko ne c-klipsit poskirattaisiin vai pitääkö koneistaa jotenkin?
|
laitellaas nyt vähän tarinaa mitä on tullut tehtyä lisää tossa reilun vioden aikana.
eka oli auto vähän tehottoman tuntuinen niin piti asentaa ahdin joka oli aika kivuton homma, kun oli kaikki osat valmiina onnistui se päivässä eli aamulla tallille ja illalla ulos turbollisena http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM1699.JPG muutoskatsastus turbolle ja soalle onnistui kovalla väännöllä katsastus asemalla ja takapäätä piti pudottaa 5cm nyt on edessä navasta kaareen 62cm ja takana 57,5cm ja turboo varten todistus että hj61 ja 60 alustat on saman laisia, turbo on peräisin hj 61 koneesta ja mallia on ct-26. sen remppasin ja kokosin kahdesta itse ja vain tasapainotuksen teetin ammattilaisella. pakopesästä hitsailin kaksi halkeamaa jollain sertanium puikoilla ja en tiedä onko kuinka kestänyt, kun en ole sen koommin avannut. kytkinkin joutui heti vaihtolistalle, kun rupesi luistamaan lisääntyneen väännön seurauksena sitten renkaina käväisi fedima traialit, oli kohtuu hyvät ja helmapalkit kiertää taakse asti http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM0093.JPG kesällä tuli hommattua noi swamperit 33x13,5x15 ja vinssipuskurin tein jo talvella uusiksi. vinssi on nim jampelin tekemä http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM0112.JPG ja kun vinssi on laitettu niin sisään kun saa niin tottakai pitää ostaa cooleri ja ruveta survoon sitä liianpieneen tilaan. no kyllä se sinne mahtu lopulta ja tulipahan tehtyä korinkiinnikkeet ja kaikki uusiksi samalla, kun olivat ruostuneet http://static.petrisimolin.com/galle...u-HPIM1876.JPG ahtoputket menee akkujen alise tulipahan laitettua myös omavalmiste dumppi viimesin hankinta oli eteen kytkettävä lukko, jonka seurauksena oli että uudet tml murrokset meni hajalle 3tunnin sisällä siitä,kun oli lukon kytkentä vaijeri asennettu. se korjaantu asentamalla tml hd murrokset tilalle! edestä lokarin levikkeet tuli korvattua putkella, joka on osoittautunut aika kestäväksi http://static.petrisimolin.com/galle...i-PB241250.JPG moottorikin sai uuden kannentiivisteen, ja venttileiden hionnan. yllätys oli ettei karstaa näkynyt juuri mitään ja venttileiden seetipinnat oli hyvässä kunnossa. uudet suutimen tuli kans laitettua ja syöttöpumpun ennakko säädettyä. oli 10 astetta myöhäsellä kampiakselilta katsottuna! käyttämätön tehostimen pumppu löytyi kiviseltä ei ollut kyllä ihan samanlainen http://static.petrisimolin.com/galle...ajanpumppu.JPG sopi kyllä paikoillensa, kun irrotti säiliön ja muutti laippojen asentoa, ja siirti vanhasta letkujen paikat. tietoa ei ole mihkää toyotaan se kuuluu alunperin mutta näkyy toimivan myös hj simpukan kanssa! sellasta tälläkertaa seuraavaksi voisi suunnitella jakiksen laakerointia tai takaperään jotain luiston rajoittajaa |
|
sain tänään pakolämpömittarin asennettua, ja näkyi nousevan johki 420asteeseen täyskiihdytyksessä ylämäkeen
ei kovinkaan paljoo omasta mielestä! |
Lainaus:
|
lisää soppaaa... missä se sun anturi on?
mikään ei ole ikuista, mutta kestäisivät nyt edes järkevää käyttöä prkl... |
turbo on ct-26 ja ahtoja 0,9. ja anturi pakosarjaan porattussa reijässä ennen turboo.
savusta oon päätelly että ei viittis ruuvailla mutta ei se lämpöjä näy vie nostavan. |
taas olis edestä yksi lehti poikki. on vähän ruvennu kyllästyttään noitten latien vaihto! eihän se ole sitten kun kolmas kerta kuskin puolelle eteen. muuhinkin kulmin vaihtanut jo kertaalleen.
|
Sivu luotu: 16:34 (GMT +2). |