![]() |
Rengassuosituksia?
Kokemuksia ja suosituksia renkaista 16 tuuman vanteille? Löytyykö hyviä ja halpoja....?
|
Englantilainen AVON 16*255*50, tingittynä n.670e tasapainotettuna vanteelle 4kpl. Nopeusluokka W= 270km/h, tosi hiljaiset.Hyvä hinta-/laatusuhde. Olen ollut tyytyväinen.
Sitten on GOODYEAR EAGLE saman kokoiset, nopeusluokka ZR= rajoittamaton, hieman tukevampi ajaa, mutta huomattavasti äänekkäämpi ja kalliimpi, n.1100e. Note! This message was posted anonymously! |
Hmmm.... Avon vaikuttaakin mielenkiintoiselta, ainakin jokapäiväiseen ajoon. Oletkos kokeillut niitä nopeassa ajossa radalla?
Note! This message was posted anonymously! |
Avon renkailla olen ajanut Ahvenistolla, ja pito oli erinomainen. Johtunee siitä, että kumiseos on pehmeähkö, mutta siksi myös hiljainen.
Note! This message was posted anonymously! |
AVON kuulostaa hyvältä, aihe kun on kesällä ajankohtainen. Mistä kyseistä rengasta saa?
|
Esim. Euromaster myy Avonia, muista tinkiä, ohjehinnoissa on ilmaa, kantsii kysellä usealta rengasfirmalta ja vertailla hintoja. Näin talviaikaan voisi saada kesäkumit edullisimmin, koska ei ole sesonki aika, ehkä....
Note! This message was posted anonymously! |
tiedättekö on löytyykö noita avoneita 275/40 17" kokoon? Yli päänsä haluan vetteeni mahdollisimman edulliset renkaat eli hinta/laatusuhteen pitää olla kohdallaan koska itselläni vette on ensi kertaa tuleva kesänä alla joten voipi olla renkaan kuluminen nopeampaa kuin laki sallii=) ja ei viitsisi oikein ostaa kalleinta mitä hyllyltä löytyy
Note! This message was posted anonymously! |
Löytyy.
Omassanikin on alla Avon ZZ1 |
Lainaus:
Toni Vette '91 Kupla ´67 Kupla '00 Land Rover '66 |
Kaikki koot ja muutkin löytyy helpoiten kun käy katsomassa firman webbisivuilta.
http://www.avontyres.com/passenger.html -maku |
Jos ei Finnvetteä lasketa niin mikä paikka osaa vaihtaa uudet renkaat jos vetessäni on UJ6 Low tire Pressure Warning system. Olin lukevinani että siinä voi ensikertalainen rikkoa mekanismin. Pitääkö paikkansa? Kertokaa missä olette vaihdattanut täällä Helsingin alueella
Kiitos Note! This message was posted anonymously! |
Näköjään kukaan ei ole vielä valottanut tätä Low tire pressure kysymystä, mutta mielelläni kuulen asiast eli voiko mennä euromasterille vaihdattaa avonit alle ilman että täytyy pelätä jonkun rikkoontumista. Kertokaa kokemuksistanne koska kaikki vinkit mielellään kuulisin=)
Note! This message was posted anonymously! |
Käy MetroAutossa Helsingin Kalliossa:
4. linja 3-5, 00530 Helsinki Puh (09) 615 781 Automyynti (09) 61578560 Fax (09) 753 8451 Luulisi heidän osaavan kun kerran myyvät Chevroletia. Kerro sitten tänne foorumiin kuinka kävi! Note! This message was posted anonymously! |
Niin mutta yleensä jos menet muualle osaavalle saatat saada renkaat ja vaihdon halvemmalla kun Metro-Autossa ottavat nenän kaivuustakin 100eur tai ainakin mukavan Metro-Auto lisän.
Note! This message was posted anonymously! |
Hesan Metrosta ei ole kokemuksia.
Vaihto onnistuu rengaskoneelle kuin rengaskoneella, kunhan on varovainen ja ajattelee mitä tekee. Anturi on (tai ainakin pitäisi olla) vastakkaisella puolella venttiiliin nähden renkaan ulkosivulla. Renkaan poistaminen vanteelta tulee siis aloittaa sisäsivulta ja jatkaa sitten varovasti ulkopuolelta. EIKÄ MURJOA anturin kohdalta. Päällelaitto on aika helppo kunhan nostaa varovasti anturin yli. Uudemmilla "alumiinivanne" koneilla, jossa nylon renkaat paunavat renkaan vanteelta onnistuu vielä paremmin. Neljä pyörää vaihdetiin onnistuneesti tosi nyrkkipajalla valvovan silmäni alla. (Tampereen Metron alihankkija.) Yhtä pyörää pyöriteltiin myöhemmin uudenmmalla koneella ilman vaurioita. |
Lainaus:
-------------- 1988 Corvette |
Annatko yhteystiedot niin hommaan myös kyseiset kun on ensimmäinen kesä tulossa niin ei viitsi ostaa kalleimpia jos vaikka takapyörät sutivat ensi alkuun herkemmin=)
Kun soitin eilen Euromasterille sanoivat etteivät tuo 275/40/17 nakkeja enää ollenkaan suomeen sanoivat vain että kysele muualta. Note! This message was posted anonymously! |
Viikissä eivät ainakaan itse vaihda (Metro-Auto), vaan teettävät jollain rengasfirmalla siinä vieressä.
Note! This message was posted anonymously! |
Tietääkö kukaan mistäpäin Oulua voisi saada noita Avoneita kokoon 255/50/16? Muutamasta paikasta olen kysellyt ja ei oikein tahdo löytyä. Muutenkin tuo rengaskoko on niin harvinainen.
|
Minua taas kiinnostaa tuo Hankookin 275/40/17 koko. Jtammel kun kerit niin kerro maahantuoja jolta hjommasit nuo kyseiset nakit?
Kiitoksia avusta, Note! This message was posted anonymously! |
Paras tähän mennessä on General xp2000.Ei mutkittele urissa ja niissä on vahvistettu ulkoreuna,joten kestää kanttailla mutkiin reippaasti.Us-Parts myy ja hinta ei ole paha laatuun nähden.Ostan vastakin aina näitä.
Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
maahantuojan varastossa mutta en tiedä mikä on tämän hetkinen tilanne. -------------- 1988 Corvette |
Lainaus:
Lämmettyän pitävät mukavasti, märkä pito tuntuu todella surkealta. Toisaalta ei ole mihin verrata. Millä olet ajallut aikaisemmin? Olen harkinnut Goodyearin F1 kumeja kun sade on monesti suomessa enemmän sääntö kuin poikkeus. t.Kallu Note! This message was posted anonymously! |
Moro!
Ostin just uudet BFGoodit ProfilerG, nopeusluokka W ja runko on michelinukon. Ajanut 20km, hiljaiset kuin mitkä ja pitookin tuntuu löytyvän. Myöhemmin kun pääsee Ahvenistolle kokeilee, niin tietää todellisen pidon. Autona on -85 ja renkaat kevyesti alikokoa 245/45R16. Ero niin pieni, ettei väliä. Ostopaikka oli TiRe Tikkurilasta ja hinta allelaitettuna 690ekee. Jussi |
Minun mielestä sillä kyllä on väliä. Nimittäin ero on renkaan halkaisijassa 3,45 cm. siis 245/45-16 ja 255/50-16 joka on oikea koko. Melkein kolme ja puoli senttiä.Tämä aiheuttaa jo merkittävän virheen nopeusmittarissa eli mittari näyttää nyt liikaa helposti 10 km/h. Täytyy muistaa että renkaan korkeus on ko prosenttia renkaan leveydestä. Elikkä 245/50-16 on myös liian pieni rengas -85 Vetteen!
Note! This message was posted anonymously! |
Kyllä 245/45R16 rengas käy ihan hyvin vetteen. Olen käyttänyt sellaisia takana ja edessä 225/50 R 16 renkaita ja toimii varsin hyvin meidän uraisilla teillä.
Mittarivirhettä tietenkin tulee, mutta kokoero tarkoittaa vain 5% eroa kehämittojen välillä ja noilla renkailla oman mittarini tarkistettu virhe on 6km tunnissa ja virhe on oikein päin. Elikä pitää ajaa tuon verran kovempaa että ajaisi oikeata nopeutta. Jari Note! This message was posted anonymously! |
Moi!
Ottamattatta mitenkään kantaa rengasvalintoihin, vaan pikemminkin renkaiden halkaisijan muutokseen, on todettava että mikäli alkuperäiskoon korvaa toisella,ei mittarivirhe ole matemaattisessa mielessä lineaarinen niinkuin äkkipäätä voisi kuvitella. Esimerkiksi on väärin luulla, että mittarivirhe on kokoajan 6km tunnissa. Mittarivirheen voi laske helposti (olettaen että mittari näyttää oikeaa lukemaa alkuperäisellä rengaskoolla). Laskukaava supistuu seuraavanlaiseksi: Renkaan halkaisija kasvaa: (uusi halkaisija/alkuperäinen halkaisja)* nopeus esim. rengaskoon muutos 15":sta 16":seksi mittarin näyttämä todellinen nopeus 80km/h (16/15)*80= 85,3 km/h 100km/h 106,6km/h 200km/h 213,3km/h 245km/h 261,3km/h 300km/h 320 km/h Vastaavasti, jos renkaan halkaisija pienenee: kaava on (alkuperäinen halkaisija/uusi) * nopeus t. JPSH Note! This message was posted anonymously! |
Tuossa edellisessä on kyllä logiikassa virhe, eikä se noin mene.
Kun on sähköinen pulssianturi joka laskee kardaanin kierrosluvun ja sen perusteella saadaan nopeus ja matka tiedot, pysyy nopeusvirhe suoraviivaisena koska renkaan kierroksella kulkema matkakin pysyy aina vakiona. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
{[(renkaan leveys(mm) * profiili/100) * 2 ]+ [vanteen halkaisija(tuuma) * 25,4 (mm/tuuma)]} * pi = renkaan kehä. Esim 215/40-17: [(215*40/100* 2) + 17*25,4] * 3.14 = (172 + 431,8) * 3,14 = 1896,53mm Esim 215/35-18: [(215*35/100* 2) + 18*25,4] * 3.14 = (150,5 + 457,2) * 3,14 = 1908,79mm ************************* There's nothing like sex. ************************* |
Moi!
Ei siinä satu mitään logiikkavirhettä olemaan. Tosin esimerkissäni oli huonosti valittu nuo 15" ja 16". Helpoiten halkaisijan saa metrimitalla mittaamalla =). (Ehkä tuo esimerkki sopisi paremmin opelin renkaisiin =) ) t. JPSH Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
PS Sama kaava pätee myös veten renkaisiin. PPS Pelimies tunnustaa virheensä. ************************* There's nothing like sex. ************************* |
Moi!
Todistus. keskinopeus v saadaan kaavasta v=s/t, missä s=kuljettu matka ja t on matkaan käytetty aika. Siis nopeus akuperäisellä rendaskoolla: (1) v1=s1/t=pi*d1/t, missä d1 = renkaan halkaisija Uudella rengaskoolla: (2) v2=s2/t=pi*d2/t, missä d2 = renkaan halkaisija Kun kaavasta (1) ratkaistaan aika t, saadaan (3) t=d1*pi/v1 Kun tämä sijoitetaan kaavaan (2), saadaan (4) v2=(d2/d1)*v1, missä siis v2 on todellinen nopeus d2 on uuden rengaskoon halkaisija d1 on alkuperäisen renkaan halkaisija v1 on mittarin näyttämä nopeus. Siis kaavaa (4) käyttämässä voi laske todellisen nopeuden. Sellainen virhe alkuperäisessä tekstissäni oli, että ei tarvita muita kaavaoja, sama kaava käy kasvoipa tai pienenipä renkaan halkaisija. Näin se tuli todistettua. Mutta tätähän teen työksenikin =) t. JPSH Ps. Siihen en ottanut kantaa miten renkaan profiili vaikuttaa halkaisijaan, mutta oli hyvä että tuli sekin kaava tiedoksi - empä ollut sitä edes pohtinut - aina sitä voi oppia jotain uutta. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
************************* There's nothing like sex. ************************* |
Voisitteko kertoa mikä pulju suomessa myy Kelly Charger renkaita kokoa 245/50 - 16. Kiitos etukäteen.
Note! This message was posted anonymously! |
Sivu luotu: 15:31 (GMT +2). |