![]() |
Suzuki K100RS
7 Liiteet
Projektilla on surullinen alkupiste.Taisi olla 2014 kun kundi lainasi faijan Bemaria kun piti käydä kavereiden kanssa Tampereella. Pitkä tarina lyhyesti: Kundi selvisi, Bemari ei. Selitys tietysti oli, että kuuttakymppiä ajoin. Pyörä kasassa molemmilta sivuilta, keula taipunut, etuvanne solmussa, tankki saanu vähän hittiä yläpuolelta ja alapuolella keskiständi taipunut muodottomaksi. Ihme kyllä motti säilyi ehjänä.
Samoihin aikoihin Juuso oli ostanut tollasen 410 LWB raadon. Taisi olla lavan osien takia. Kunhan onnettomuudesta oli selvitty ja vaimo motivoinut minut luopumaan moottoripyöräilystä niin idea heräsi. Mitäs jos noista kombinoitaisiin Suzuki K100RS special edition. Pääsisi itse vielä ajamaan Bemarilla. No tästä alpupisteestä on nyt kulunut 10 vuotta, mutta nyt viimein on alkanut tapahtumaan jotain. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720738677 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720738661 |
Varhaista tuumailua
3 Liiteet
Ensimmäinen havainto oli, että Bemarin kone on aika pitkä ja myäs leveä.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720739917 Kardaaniveto tietysti helpottaa kytkentää, mutta kardaanihan on ihan moottorin oikeassa laidassa. No ei vielä murehdita tätä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720739917 Ja sitten se havainto, että jos vehkeellä meinaa peruuttaa niin 410:n vaihteistohan siihen on laitettava mukaan. Sattumalta tuli sovitettua vaihdelootan lähtöpuolen yokea kytkinakseliin ja sopihan se. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720739917 Tuosta vaan puuttui tukilaakeri mikä normaalisti on vauhtipyörässä. No ei hätää käännyin muuan keverini puolee joka harrastaa konepajahommia. Näin syntyi tukilaakeri input akselille. https://www.youtube.com/watch?v=01RGl8S5dxo https://www.youtube.com/watch?v=RP4uMLFKzcs |
410 rungon entraus
8 Liiteet
10v hautomisen jälkeen projekti nytkähti liikkeelle 410:n rungon entrauksella. Viime kesänä siihen uhrattiin muutama tunti ja tänä kesänä vähän lisää. Haperoa on sano. No kun tarpeeksi tekee uusia paloja ja osia niin eiköhän siitä vielä kantavan saa.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720741322 Näillä tempuilla siihen saatiin jouset ja akselit alle niin, että projektia on helpompi siirrellä ja pääsee sovittelemaan vaihteistoja ja mottia. |
Synnytys käynnistyy
4 Liiteet
Tiukkaa tekee joka suunnassa, mutta ei lannistuta vielä.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720742121 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720742121 Tässä on suunnilleen "pääpiirustukset". Motti tohon jotenkin vinoon ja vaihteistot perään. Vaihteistoja joutuu siirtämään taaksepäin ja ehkä välikardaaniakin lyhentämään. No tällä konfiguraatuolla yritetään. Ettei kaikkia akseleita tarttis tehdä uusiksi niin hyvä oivallus oli vaihtaa etu- ja takakardaani ristiin. Näin jakolaatikko siirtyy noin 100mm taaksepäin. Tietenkin kiinikkeet pitää askarrella uuteen paikkaan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720742444 |
Tekeminen alkaa
2 Liiteet
Puusilmästä materiaalia ja Bemarin rungosta kiinikeitä. Kuvassa näkyvä Liiterin saha osoittautunut hintaansa paremmaksi työkaluksi.
|
Moottorin kiinikkeet
6 Liiteet
Prätkässä kone roikkuu rungosta. Tästä lähti versio 1.0 toteutus etenemään. Poikittaispalkit eteen ja taakse sitten koko paketti tolppien ja vaimenninkumien nokkaan.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720743938 Ohjausvaihteen ympärille joutui tekemään tollasen himmelin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720743938 |
K100RS Motti paikallaan
3 Liiteet
Motti paikoillaan tai ainakin v1.0 oletetulla paikalla. Jakolaatikko on vielä tuollaisten mitoituskannakkeiden varassa eli sitä voi siirrellä vapaasti.
Tiukkaahan tuo tekee ja vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä. Lisäksi on keksittävä miten vaihteiston vääntötuenta kannattaa tehdä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720744471 |
Teillä hienoja projekteja👍
|
Lainaus:
https://alanmiehet.com/Vaihteisto Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania. Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla. |
Eikös tuossa prätkän vaihteiston lähdössä ole kuitenkin nivel, joka sallii alkuperäissovelluksessa takahaarukan liikkeen? Ja jos nivel tulee alkuperäisen kytkimen liitäntään, niin siinähän sitten on kaksi niveltä...
Toimisiko sellainen, että tekisi niin lyhyen kuin mahdollista, vaihteistojen kiinnityksestä, siis kiinnittäisi toisiinsa niin nivelten liike pysyisi vakiona ja samalla tulisi vaihteisto väännönhallintaa kun olisi kiinteästi toisissaan ne? Olisi voimapaketti yhtenä yksikkönä, eikä erillisinä..? |
Hieno projekti.
|
Lainaus:
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=17360 |
Väliakseli / nivelet
Ei tullut ennen pätkimistä otettua kuvaa K100:n kardaanista, Aikaisemmassa kuvassa rakenne kuitenkin näkyy jollain tarkkuudella. Kardaanissa on vain yksi nivel mikä on asemoitu aika tarkkaan svingin laakeripisteiden linjaan. Ei se ainakaan tuossa konfiguraatiossa ravistellut. Ehkä pitää vaan kitrraa yhden nivelen rakennetta ja miettiä lisää sitten kun ongelmat on käsissä.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720739917 |
Koekäytön valmistelua
2 Liiteet
edistyy aika hitaasti. Välillä terapianäpertelyä eli johtosarjan perkausta ja koekäytön valmistelua, Kone kun on seissy 10v kylmässä niin pitää tutkia onko kerännyt ongelmia.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720992195 |
Paskaa potkuriin
3 Liiteet
Onneksi tuli katsottua tankkiin ennen asennusta/koekäyttöä. Nykymaailman bensa tehnyt täystuhon. Tankissa olevan pumpun ripustuskumi muuttunut mustaksi limaksi ja kokkareiksi. Pumppu pudonnut pohjalle ja rikkonut oman imusihtinsä. Musta tavara (entinen kumi) on kuin sulaa bitumia, Tarttuu kaikkialle, mutta ei lähde millään pois. Kokeilin kaikkia tallin kemikaaleja tuloksetta. Pitää vielä hommata pirtua, asetoonia, xyleeniä ja tinneriä. Hyvä opetus nykybensan vaaroista.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721083224 |
Lisää paskaa potkuriin
4 Liiteet
Kun tankki ja pumppu jäi odottamaan ratkaisua niin päätin kokeilla toimiiko startti ja sähköt yleensä. No mykkä paskahan laitos on, Bensapumpun/päävirta rele vetää, mutta starttia ei tule.. Tuntikausien selvittelyn jälkeen diagnoosi on seuraava:
Laitteessa on kaksi ohjainyksikköä. Ruiskua ohjaa analoginen ECU Bosch 0 280 000 313. Sytytystä ohjaa oma purkki Bosch 0227 401001. Sytytyspurkki antaa myös starttiluvan. Tätä starttilupaa ei vaan koskaan tule. Koitin purkaakin boxin, mutta ei aukea kuin elektroniikkaverstaalla. Tässä illalla surffatessa löytyi hyödyllinen Ranskalaisen nettisivu missä selvitetty purkin sielunelämää oikein urakalla. http://fp.div.free.fr/electro/all_k100/all_k100.html https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721084429 Sitten tiedustelu. Sattuuko kenelläkään olemaan nurkissa tai tietoa kellä olisi tällainen Bosch 0227 401001 sytytysmoduli. Myös vara ECM Bosch 0 280 000 313 kiinnostaa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721084683 |
Bosch 0227 401001 vianhakua
7 Liiteet
Bosch 0227 401001 purkkihan aukesi pienen askartelun jälkeen. Liitin ja transistorit piti juottaa irti ennen kuin piirilevyn sai irti. Ymmärrettävää 80-luvun tekniikkaa. Ensimmäinen vikakin näkyi heti. Kellertävät Rifa-merkkiset konkat ovat tunnettuja siitä, että kuori murtuu ajan kanssa, kosteus pääsee sisään ja sitten alkaa tapahtumaan. Nämä kon ovat aikanaan olleet parhaan maineessa niin myös hp, Tektronix sun muut mittalaitevalmistajat ovat aikanaan käyttäeet näitä verkkofilttereissä. Seuraus vaan on, että räjähtelevät pahan hajun ha hirveän siivon kera. Jos kiinostaa niin hakuun vaan "rifa capacitor explosion" niin lukemista ja katseltavaa riittää.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721239215 Ranskalaisen piirtämän piirikaavion avulla debuggaus löhti hyvin käyntiin. Prossukin tuli tunnistettua. Philipsin tekemä, mutta arkkitehtuuriltaan Intel MCS-48 sarjan vehje. Tarkemmin 8021 variantti. Useamman tunnin istumisen jälkeen oli pakko luovuttaa ja todeta, että itse prosessori piiri on risa. Tälle vialle ei sitten voikkaan mitään. Vaikka tollasen menneen maailman prossun EPROM versiona jostain löytäisikin niin sisälle tulevaa Bosch softaa ei tietenkään saa mistään eikä mitenkään. Diagnoosiksi tuli: Prossun oskillaattori ei värähtele, kidekin tuli testattua. Vien noin 60mA virtaa ja lämpenee poikkeuksellisen paljon. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721239868 Käytetty purkki tilattu maailmalta. Katsotaan mitä sieltä tulee. Todennäköisesti Rifa konkkavika ainakin mukana. |
CDI sytytys vai onko?
2 Liiteet
Purkin transistoreiden kuntoa mitatessa tuli mieleen kysymys: Miksi näitä sytytysjärjestelmän ohjaimia kutsutaan harhaanjohtavasti CDI yksiköiksi? Tämä lyhenne CDI kun tarkoittaa Capacitor Discharge Ignition eli järjestelmää missä sytytysenergia ladataan kondensaattoriin ja laukaistaan sieltä sytytyspuolaan mikä toimii muuntajana.
Tämä Boschin systeemi on menneestä maailmasta tuttu Kettering/Delco järjestelmä. Tässä katkojan kärjet on vaan korvattu transistorikytkimellä ja ohjaus tapahtuu mikroprosessorilla. Kettering järjestelmässä sytytysenergia ladataan sytytyspuolan magneettikenttään ja kipinän hetkellä vapautetaan sieltä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721240777 |
Eikös toi nyt sit menis niin, että jos olis BMW "tosiharrastaja" niin hommaisi jotain tollasen boxin ja prommerilla imasis bitit talteen siitä satiaisesta? Tiedä häntä vaikka maailmalta joku sellanen tyyppi löytyisikin joka sen operaation olisi tehnyt. Sen jälkeenhän niitä prommeja voisi ohjelmoida mielin määrin :)
Toinen vaihtoehto ehkäpä sitten kasata joku speeduino sitä mottia ohjastamaan. Täällä näköjään joku vastaavan kanssa puuhastellutkin https://www.speeduino.com/forum/viewtopic.php?t=3878 |
Olisko Ignitechillä jotain tuotetta josta olisi apuja tuohon?
www.ignitech.cz Itse olen tilannut tuolta pariin Hondan XLV:hen sytkäpurkit,jolla sai deletoitua kaikki vanhenevat ja harvinaiset alkuperäiset komponentit pois käytöstä. |
Sytytys- ja moottorinohjain
2 Liiteet
Kiitoksia kommenteista. Netin syövereistä tilattu vaihto.osa. Katsotaan ensin mihin sen kanssa päästään, Oikein kovan paikan tullen tuollainen waste spark ohjain syntyy vaikka valkoiselta paperilta eteenpäin.
Ajan kuluksi tutkin LE Jetronic moottorinohjainta, Sillätavoin hieno vanha disaini, että kortilla on vain yksi elektrolyyttikondensaattori, Tämä vähentää ajan kuluessa syntyvien vikojen mahdollisuutta kun ei ole vikaantuvia komponentteja. Irroitin konkan ja mittasin sen. Oli ihan spekseissään tämä 40 vuotta vanha ROE-merkkinen konkka, https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721859619 |
nysväystä ja 3D osia
8 Liiteet
Edelleen osia odotellessa pientä terapianysväystä. Pengottu laarinpohjalta vanhat iskarit esiin, etsitty jotenkin poimivat, putsattu ja maalattu. Takaiskareiksi löytyi muuten hyvät Girlingit, mutta toisesta oli suojakuoren kiinnitys murtunut, Tähän syntyi 3D printterillä korjausosa, Sika 521:stä väliin ja menoksi.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721861831 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721861831 Kun vauhtiin päästiin niin tuli mieleen koittaa tulostaa jakolaatikon kannakkeet TPU-muovista. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721861831 Vahvaltahan tämä TPU muovi tuntuu. Käytössä sitten selviää kestääkö. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721861831 |
koekäytön valmistelua
5 Liiteet
Sytytysboxia odotellessa tullut tehtyä pieniä juttuja koekäytön valmistelussa. Akkukotelo kaapelointeineen ja tankin kiinikkeet sekä väliaikaiset bensalinjat.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1722374757 Tankki saatu jollain tavalla pestyä. Uudet pumpun kiinikkeet ja filtteri tankkiin. Tankkia kasatessa tuli väistämättä mieleen kätilön hommat. Tässä kun 100mm reijästä yhdellä kädellä kasataan pumput ja himmelit tankkiin. :eek: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1722374757 |
Mittariremonttia
3 Liiteet
Tutkittu mittaristoa tai paremminkin mitä siitä oli jäljellä. Nopeusmittari oli mennyttä kamaa, No ei sillä mitään olisi tehnytkään. Rundimittari toimi ja kohtuuvaivalla sai harsittua ja liimailtua mittariston rungon ja kotelon kasaan. Nopeusmittarin tilalle tuli brute force asennuksena akkujännitteen mittari, Bensamittarivalotkin toimivat :) Samoin vaihteen valinnan indikaattori sun muut varoitusvalot. Kellosta pari segmenttiä pimeänä. Eiköhän näillä pärjää.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1722375526 |
Bensafiltterin ruumiinavaus
3 Liiteet
Päivän nollahommana tuli tehtyä ruumiinavaus vanhalle polttoainelinjan painesuodattimelle. Tässä tapauksessa näyttäisi siltä, että filtteri on tehnyt sille kuuluvat hommat ja rankimman kautta. Toivottavasti suuttimia ei ole jumissa,
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1722376193 |
BMW-Suzuki liitos
5 Liiteet
Edelleen koekäyttöä (sytytysboxi) odotellessa sain rakennettua nivelen/akselin Bemarin moottorin ja Suzukin vaihteiston väliin, Kulma ei ole mitattu, mutta parin-kolmen asteen luokkaa. Koekäyttö paljastaa sitten toimiiko.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723068872 |
Vaihteiston_kiinikkeet
5 Liiteet
Vaihteistolle tehty kiinikkeet v1.0. Kaikki kumityynyjen varassa. Jakolaatikko tulee aikaisemmin esiteltyjen TPU.muovista tulostettujen kiinikeiden varaan.
Vaihteisto ja jakolaatikko siirtyivät noin 130mm taaksepäin. Katsellaan sitten korin sovittelussa sopiiko ilman suurempia modauksia. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723069873 |
Jarrujen duunausta
3 Liiteet
Vaikka keksintö ei vielä liikukkaan niin myös jarrujen rakentaminen on alkanut. Tarvikeosien asentamisessa tulee näköjään aina jotain sepitettävää. No kiinni meni ja toiminta selviää myöhemmin.
Pelastin kaikki säilyneet putket ja letkut kun omassalogistiikassa oli tapahtunut virhe ja kaikkia osia ei ollutkaan tilattuna. Letkut jopa yllättivät. Siivoamisen jälkeen paskan alta paljastui virheettömät Toyoda latkut vuosileimalla 1983. Menee jatkoon ilman muuta. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723070525 |
ristinivelet ja kardaanit
1 Liiteet
Liittyen aikaisempaan keskusteluun voiko yhdellä ristinivelellä yhdistää moottorin ja lootan. No vastaus on: Nähtäväksi jää.
Teoriat ja ristinivelen trigonometria on tunnettuja juttuja. Ristinivel aiheuttaa nivelen kulmasta riippuvan kulmanopeuden värähtelyn lähtöakseliin. Kulmanopeuden muutokset muuttuvat tietysti myös momenttivärähtelyksi. K100:n lodjussa on jonkunlainen jousella tehty momenttivärähtelyn vaimennin. Asiasta löytyy paljon selitystä ja tieteellistä aineistoa. Hakusanalla U Joint tai Universal Joint löytyy luettavaa. Tässä pari linkkiä havainnollisiin juu tuubi videoihin jos asia kiinnostaa. https://www.youtube.com/watch?v=LCMZz6YhbOQ https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY Lisätään tähän vielä kuva tuosta K100 vaihteistosta. Input shaft osat 7,8 ja 9 on tuo vaimennin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723073825 |
Lainaus:
Eihän sitä tiedä milloin niitä tarttee :D :D :D Aikanaan kun tuli korjattua ihan ammatiksi tietokoneita, silloin kun niitä vielä piirilevytasolla valmistajilla korjattiin oskilloskoopin, yleismittarin, skemojen ja kolvin kanssa....pintaliitostekniikka kun tuli, niin niitäkin joku vuosi korjattiin ainakin emolevyjä, mutta sittenhän ne aika pian alettiin nakellla menemään ja uutta korttia vaan viallisen tilalle. Oheislaitteille ja näytöille kävi sama jo vähän aikasemmin (näppäimistöjä ja jopa hiiriäkin joskus korjattiin takuuaikana). |
koekäynnistys
8 Liiteet
Sytytysboxi tai oikeastaan kaksi kappaletta saapui. Boxi kiinni ja käynnistyslupa.signaalihan sieltä tuli.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723322827 Lähti kyllä, mutta kävi erittäin huonosti. Kipinä kunnossa ja bensapaineet spekseissä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723322827 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723322827 Putkien lämmöistä pääteltynä kävi vain kahdella pytyllä. Tulpat irti ja tutkimusta. Tässä tuli taas sellainen "paska löystyy" hetki. Nelosen tulppa alumiinisärsselissä. :eek: Onko sylinterinseinämää vai mitä? https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723322827 Puristuspaineethyvät ja tasaiset. Osoittautui, että sörsseli on joskus reippaasti vedeltyä alumiinitahnaa. Huh. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723322827 Hauska yksityiskohta. Varusteista löytyi reilu 60.000km eurooppaa kiertäneet varatulpat. Yhdestä kärkiväli kasassa muuten priimat. No käynti ei muutunut tulpanvaihdollakaan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723322827 Pitkä seisominen ja tankista löytyneet bensapumpun entisen kannakkeen jämät ja mäskit antoi vihjeitä tukossa olevista suuttimista, Kolmosen ja nelosen johtojen irroittaminen ei muutanut käyntiä mitenkään. Antamalla suoraan akkusähköä suuttimelle solenoidi lähti liikkeelle (ääni muuttui), mutta käynti ei parantunut. No nyt on tilattu suuttimien huoltokitti ja suuttimet menossa pesuun. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723322827 |
Nivel
Sen verran pärähti, että pääsi ottamaan ensimmäiset tyypit väliakselista/nivelestä. K100:n vaihteistosta vitonen silmään ja menoksi. Nivel ei ainakaan pyrkinyt karkuun. Eikä värinöita . Koe tosin ilman vetoa. Vasta vedossa mahdollinen momenttivärähtely aiheuttaa ilmiöitä ja mahdollisia ongelmia. Koe ei myöskään ollut pitkäkestoinen kun vaihteisto on vielä ilman öljyä ja konekkin kävi huonosti. No rundeja siitä kuitenkin irtosi.
|
Pikkujuttuja zündung boxit
2 Liiteet
Täytehommana purkuosana hankitun sytytysboxin tutkimuksia. No sieltähän löytyi kuolemaa tekevät Rifa konkat. Vaihtoon ja purkki kiinni.
Muuten pikkujuttu mutta tämä yksikkö on hankala purettava. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723588180 |
Bosch suuttimet
1 Liiteet
Valmistautumista suuttimien pesuun / elvyttämiseen. Jemmasta löytyi jostain vanhasta projektista jääneitä suuttimia 0280150227. Päätin uhrata yhden tieteelle jotta sisäinen rakenne selviäisi tarkemmin. Sorvilla auki ja tutkimaan. Onhan hienosti hiottuja osia ja pieniä välyksiä. Tutkimukset antoivat aavistuksen siitä, että pesu ei tule onnistumaan tosta vaan.
Minulla ei ole tietoa mistä autosta nämä 0280150227 suuttimet ovat. Jos joku tunnistaa niin voi vastata. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723588443 |
Suuttimien pesu
4 Liiteet
Ensimmäinen rasti oli 40v paikallaan olleitten suuttimien irtisaaminen. No lopulta irtosi ja vieläpä ehjänä.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723589045 Löysin vielä 2003 rakennetun suutintesterin. Polttoainepöntössä / painesäiliössä oli vaan kumiosat hapantuneet. Kun en parempaakaan keksinyt niin testilitkuna toimi pienkonebensa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723589045 Testerin asetukset olivat 33Hz ja 66% duty cycle. Jotta mittalasia olisi helpompi lukea vetäisin viisi jaksoa / testi. Pönttö ja retelit ei kestä täyttä 2,5bar painetta. Testit tehty 1 bar paineella. Tällä testisetupilla pääsee vertaamaan suuttimia keskenään. Vertailu speksiin vaatisi vähän lisää virittelyä. Jonkun brosyyrin mukaan näiden 0280150705 suuttimien tuotto pitäisi olla 150,8 cc/min 2,5 bar paineella. Tulokset seuraavat. 1 38 ml 2 30 ml 3 28 ml 4 13 ml toinen veto 10 ml Kakkonen vähän kyseenalainen. Kolmonen huono ja nelonen selvästi tukossa. Jopa paljaalla silmällä näki kuinka suuttimen kärki oli kovaa könttää täynnä. Mikroskoopilla kama näytti jonkinlaiselta hartsilta. 10v seisominen bensanjämät fuel railissa tekee tehtävänsä :mad:. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723589045 Pesunesteeksi bensaa ja injector cleaneria. Suuttimet ultraäänipesuriin ja välillä niiden päristelyä pesun käydessä. Ykkönen oli tällä mittauskierroksella luokassa 36ml. Kakkonen tokeni heti 32ml tasoon. Kolmonen 30ml tasoon ja yön liuotksen sekä lisäpesun jälkeen 34ml tasoon. Eli 1, 2 ja 3 ovat jo samassa suuruusluokassa. Nelonen parani pesun jälkeen vähän 17ml, mutta edelleen selvästi tukossa. Bensa/cleaner liotus ja uudet pesut eivät parantaneet tilannetta. Mikroskoopilla katsottuna kova könttä pysyi kärjessä kiinni ja tietysti samaa kamaa sisällä. Sattumalta keksin kokeilla piirikortinpesuainetta. Tämä tuntui liuottavan kökköä. Useamman tunnin ähräyksen jälkeen neloselle alkoi tulla 25ml tuloksia. Paranee, mutta edelleen huono. Liuotushoito jatkuu ja varoiksi uusia suuttimiakin tilattu. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1723589045 Saa ehdotella jos tiedossa on ärhäkämpiä suuttimien pesuaineita. |
Vaihteet
1 Liiteet
Suuttimia odotellessa voimansiirrolle tehty koekäyttöjä. Ainakin ilman kuormaa kaikki tuntuu toimivan hyvin.
Tein myös laskuharjoituksen välityksistä. Vaihteitahan tulee 40 eteen ja 10 pakkia. Välityssuhteet 150:1 ... 11:1 välillä mikäli lähtötiedot ovat oikein. Ihan tarkkoja duplikaatteja ei ole, mutta hyvin lähellä olevia yhdistelmiä kyllä. Käytäntö tulee sitten osoittamaan miten näillä sitten ajellaan. Toistaiseksi arvaus on, että Bemarin loota toimii aluevalitsimena ja Suzukin vaihteistolla ajetaan. Yksi tuntematon muuttuja on vielä prätkän suht pieni kytkin mikä puoltaa Bemarin laatikon pienten vaihteitten käyttöä. Tässä taulukko välityksistä. |
Savupiippu osa 1
9 Liiteet
Pakoputken rakentelussa tarkoitus oli hyödyntää alkuperäisiä osia niinpaljon kuin vaan voi. Hieno rosteriputki ja aavistus siitä, että sakemanni on rakennellut jotain sinne sisäänkin. Rohkeasti vaan kylki auki mutta ei ihan heti tyvestä.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724185811 Ensimmäinen havainto oli, että valtavan paksusta kamasta tehty. Koko pönttö painaa varmaa 10kg. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724185811 Aavistus, että putkessa on Münchenin tiedettä osoittautui heti oikeaksi. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724186205 Lähtöjen pituuksien tasauksia ja muutakin pimeää tiedettä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724186205 Sovittelua paikoilleen. Toteamus, että nurinpäin käännettynä sopisi kuin sormi nenään. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724186205 Ei siinä auttanut muu kuin rälläkkä kouraan ja kääntämään sisäkaluja peilikuvaksi. Mutu menetelmällä koitin pitää lähdöt niin saman mittaisina kuin tällä rakenteella pystyy. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724186205 Oma Argon pullo oli Johanneksen tallilla ja Johanneksella on muutenkin parempi TIG kone. Eikun sinne harsimaan pönttö kasaan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724186205 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724186205 Halus näyttää faijalle ja kundihan vetäisi priima saumat pönttöön. :D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724186205 |
Savupiippu osa 2
2 Liiteet
Aarrelaarista löytyi vanha Walkerin pönttö. Ollut joskus Rangen kakkospönttönä, mutta ei kovin kauaa kun pönttöön liimattu paperinen stikkeri oli vilä ehjä.
Tuli aika kompakti putki. Kone käy edelleen kolmella, mutta äänimaisema vaikuttaa hyvältä. Möreä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724274513 |
Öljynvaihto
5 Liiteet
Tais olla jo aika. Huoltokirjan mukaan edellisestä oli 19 vuotta:eek:
Sitten varsinainen tarina. Voiko öljynvaihto olla vaikea homma? No se selvisi työn edetessä. Moottoria asemmoidessa öljypropun paikka ja filtteripesän kansi eivä olleet sen kummemmin mielessä. Hurja tuuri proppuun ja filtteriin pääsi käsiksi irroittamatta etuakselia. Niin ja filtteri mahtui tulemaan kolostaan ulos. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724357144 Filtteripesän kansi näytti vähän huolestuttavalta. Moottori menee aika pieniksi kun sillä aikansa ajelee kahtasataa! No varmaan jotain tekemistä tolla öljyn iälläkin. Raato tosin seissyt viimeiset 10 vuotta, mutta kyllä 9v öljynvaihtovälikin taitaa olla speksin ulkopuolella. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724357144 K100:ssa filtteri on öljypohjassa sisällä. Taitaa olla jossain DIN standardissa puutteita kun Mann työkalu ei mahtunut tonne pesäkoloon. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724357144 No juuri tällaisia tilanteita vartenhan näitä sorveja on hankittu. Työkalu mittoihin ja homma jatkui. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724357144 |
Öljynvaihto extra content
5 Liiteet
Lisämateriaalina filtterin ruumiinavaus. Näistä oppii aina jotain.
Edellisessä öljynvaihdossa käyttöön menny näköjään tuntematon Hiflofiltro filtteri. No purkki auki ja tutkimaan. Mekaaninen rakenne osoittautui ihan kelvolliseksi. Ylipaineventtiilit ja kaikki. Purkin pohjalta löytyi samanlaista mustaa sakkaa kuin öljypohjastakin. Leikkelin myös suodatinpaperin auki. Paperia noin 2,1 metriä. Suodatinpaperissa ei näkynyt metallia eilä sakkaakaan. Yksittäisiä vähän oudon näköisiä mustia knöölejä kylläkin. Olisko jostain tiivisteestä? Mielikuvitus ei vaan riitä mistä. Nokkaketjun kiristinmekanismissa voi tietenkin olla materiaalia mistä irtoaa tollasia paloja. Pitää studeerata service manuaalia. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724358301 |
Lainaus:
Kyllähän tämä on tuttu jo? https://www.bike-parts-bmw.com/ |
Musta moska öljyssä
2 Liiteet
Kiitoksia sisua45:lle. Ei ollut tuo BMW varaosakauppa tuttu. Laitetaan talteen jos tarttee jotain oikeita varaosia.
Öljypohjassa ja -filtterissä olleen mustan moskan arvoitus ei ole varmasti selvinnyt, mutta service manuaalia tutkimalla kaksi teoriaa on ylitse muiden. Kama on peräisin nokkaketjun kiristimistä ja ohjureista. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724618916 Toinen ehkä todennäköisempi lähde on moottorin lähtöakseli. Allaolevassa kuvassa näkyy värinänvaimennin osat 5...8. Osat #6 on kumia ja niistähän aivan varmasti jauhautuu tavaraa mikä jää öljyyn tämä värkki kun pyörii öljypohjan sisällä. Toinen samankaltainen dampperi on laturille, mutta se on ulkopuolella ja kuiva rakenne. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724618916 |
Karossi
3 Liiteet
Hytti ( tai rehellisesti mitä siitä on jäljellä :mad: ) esiin romukasasta ja tutkimaan.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724620322 Kasvusto sun muu tavara pois hytistä, pesu ja tutkimaan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724620322 No tässähän tarvittaisiin pikapeltiseppää. :eek: Vähän puuttuu peltiä ja loputkin aika pehmeetä. Miksi nämä kaikki ovat näin mätiä. Menee inspis duunaamiseen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724620322 |
Uudet suuttimet
7 Liiteet
Ei tullut otettua kaikista vaiheista kuvia, No saksalaiselta romikselta tuli setti suuttimia. Sivuhavainto, että K1200 mallissa on samat suuttimet. Ensimmäinen kokeilu osoitti, että kaikki olivat tukossa ja mykkiä. Tavara vaan oli erilaista mustaa tervaa. Liuotushoidon jälkeen kaikki lähtivät toimimaan ja omalla testerillä mittaus-sarjat 38 ,,, 40ml eli samaa suuruusluokkaa kuin alkuperäiset auki olevat.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724883147 Korjaus-sarja kun oli hankituna niin vaihdoin näihin suodattimet. Vanhojen irroitus on brutaali toimenpide. Ruuvi hanuriin ja vääntää filtteri ulos. Ei vaan kannata ruuvata liian syvään. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724883147 Sitten finaali pesu. Carb Cleaneria läpi. Putelissa on sen verran kovempi paine kuin omassa testerissä, että suihkun kuvion näki hyvin. Kaikki kunnossa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724883147 Netin "opetusvideoissa" filtterit hakataan vasaralla paikoilleen.:eek: Käytin kuitenkin sivistyneempää menetelmää. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724883147 Vanhoja irroitettuja filttereitä tutkiessa kolme oli liuotuksessa puhdistunut hyvin, mutta yksi oli edelleen puoliksi tukossa. Aika hienosilmäistä verkkoa. Mikroskoopilla näkee juuri ja juuri reijät. Suuttimet kiinni ja koekäynnistys. Käy neljällä ja tasaisesti. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724883147 |
Kytkin
4 Liiteet
Kytkin tai oikeastaan kytkimen vipu. Ei niin pientä hommaa, ettei siihen saisi menemään useamman tunnin.
Kytkimen käyttövipu oli jäänyt irti kun kytkinakselin painelaakerin suojakumi oli riekaleina ja vuoti öljyä. Painelaakeri kun on vaihdelootan öljytilassa. Uusi suojakumi oli hankittuna, mutta jäi asentamatta ennen koneen nostoa paikalleen ja pakoputken rekennusta, No vivun akselihan ei enää mahtunutkaan paikoilleen purkamatta pakoputkistoa :mad:. Ei jaksanut ryhtyä tähän. Helpompi homma oli kaivaa kolo toiselle puolelle ja pujottaa sieltä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1724884975 Kun vivuston sai kasaan niin bonus vikana esiin tuli kiinni ruostunut kytkin. Ei auennut käsivoimin. Meisseli rohkeasti ristikon väliin, vitonen päälle ja starttinappulaa. Vähän hirvitti, mutta aukes. |
Jarrupääsylinteri
8 Liiteet
Välihommana meinasin kunnostaa jarrupääsylinterin. No homma alkoi sillä, että se ei meinannu irrota.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725314606 Seuraava rasti olikin pääsylinterin männät. Ensimmäinen tuli ulos ilmanpaineella. Toinen ei liikahtanut mihinkään. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725314606 Huoltokirjassa hyvät selitykset miten tällainen kaksipiiri-sylinteri toimii, mutta ei sanaakaan miten se puretaan. Neuvoa antavan jälkeen välähti, että reikä hanuriin niin pääsee tuurnalla lyömään männän ulos. Toimi hyvin. Sitten vaan kierteet reikään ja huoltotulppa paikoilleen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725314606 Tällainen kaksipiiri-sylinteri on loppujen lopuksi aika monimutkainen systeemi. Venttiiliä ja vieteriä riittää. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725314606 SJ410:n sylinteriin olisi löytynyt korjaus-sarja erään toimittajan hyllystä. Onneksi varmistin sopivuuden. Korjaus-sarja olisi ollut 22mm sylinterille ja tämä rumpujarrullinen 410 on 19mm sylinterillä. Ostin jo motonetistä jarrusylinterihoonin 19-63mm. No tämähän ei mahtunut ollenkaan tuohon 19mm reikään. Kotitekoisella hiomapaperihoonilla sylinteri tuli jonkinlaiseen kuntoon. Mäntien purku ja tiivisteiden putsaus tuotti päätöksen, että näillä kasaan ja kaasua. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725314606 |
Karossi v2.0
6 Liiteet
Johtosarjan ja kymmenien ylimääräisten johtometrien siivoamisen aikana järki voitti. Tästä ei millään työmäärällä saa käyttökelpoista hyttiä. Hylkyyn vaan. :mad:
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725316078 Onneksi näitä on puskissa varastoissa. Noh ei ihan sama malli, mutta eiköhän tästä saa taiteiltua jonkinlaisen Laikka Avon. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725316078 Tässä tentään on suurin osa korinkiinnityspisteistä jäljellä (ainakin mittoja varten). Hyvältä ei kuitenkaan vaikuttanut kun pestessä puutarhaletkun paineella meni paikoitellen läpi. :eek: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725316480 Löyty vielä joitain rungon mittoja (pdf faili). Näistä saattaa olla apua muissakin projekteissa. |
My First Laikka-Avo
4 Liiteet
Tästä se lähtee. Niinhän ne lääkäritkin piirtelee tussilla nahkaan mistä leikellään. Moni yksityiskohta on vielä tässävaiheessa hämärän peitossa eli fiiliksellä mennään.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725832580 Ja siitähän se hyötyosa irtosi turhasta tilasta ja painosta. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725832580 Sitten vaan koesovitus ja piirtelemään mistä tarttee leikellä tekniikalle tilaa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725832580 Tämä olikin jo tiedossa, että nämä kytkinkellon jämät tarvitsevat tilaa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725832580 |
6 Liiteet
Tästä se lähtee. Paikoitellen löytyi tervettäkin peltiä. Hyppyytti muuten aika monta kertaa Jameksen hyttiin ja takaisin. Muutenkin mielenkiintoinen kokemus laskea hytti yksin paikoilleen. Oivallus oli laittaa muoviputken pätkä jakolaatikon kepin päähän ja ohjasnarut koriin millä pystyi Jameksen hytistä kääntelemään koria.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725833613 Rapoflex ei petä. Hyvällä limpulla on kiva leikellä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725833613 Alumiinille tietysti oma kiekko. Turhat knöölit pois. En alkanut leikkelemään koko kytkinkelloa pois jottei lootan rungon lujuus häviä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725833613 Vaikka pohja on reikiä täynnä :rolleyes: niin vaihdekepeillekin piti tietysti tehdä uudet aukot. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725833613 Lopulta loksahti paikoilleen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725834532 Jotain pikkujuttuja jäi vielä muokkausta odottamaan. Esimerkiksi Bemarin kytkinvipu jäi niin lähelle koripeltiä, että ei uskaltanu jättää noin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725834532 |
Muita juttuja
3 Liiteet
Ilman korjaus-sarjaa huollettu jarrupääsylinteri tuntuu toimivan ihan hyvin. Jarrut vaativat kuitenkin vielä säätöä. Kengät liian kaukana.
Koria duunatessa huomasin, että on sitä syäny muutkin kuin ruosta, Nälkä pitää elukoilla olla kun Suzukikin kelpaa.:D Moottorin kiinikeitä taiteillessa jäi huomaamatta, että rättinivelenyksi pultti ottaakin putkeen kiinni. Hirmu tuurilla kuitenkin pyörii. Pitää näyttää Rapoflexiä sille. |
onnettomuus
2 Liiteet
Korin ruostehommat oli tarkoitus jättää tuleville kesille. Osoittautui kuitenkin, että kuskin lattiaan on laitettava lappu jottei patiinit putoo mettään. Patiineista puheenollen taisin oppia kerrasta, että tällaisia pikkuhommiakaan ei kannata tehdä ilman suojavarusteita. Putos nimittäin klöntti hehkuvaa rautaa kenkään. Tuli ihan hyvä kraatteri.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725835616 |
Kori kiinni
4 Liiteet
Originaali korin kiinityspisteet hävinneet niin mietin oikotietä miten karossin saisi kiinni ilman, että projekti taas leviää käsiin. Pohjassa oli hyvät jäljet kohdissa missä alunperin ollut kumilappuja välissä. Nämä kohdat vaikuttivat kisäksi "lujilta". Idea kasvoi niiden ympärille. Vähäm uutta palkkia (huonekaluputkea) hungon päälle ja lisää kiinityspisteitä. 50x50 putkella tulee samalla noin 40mm korin korotus kun kumilaput jäivät välistä pois.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725836130 Vähän terapianäpertelyäkin mahtui mukaan kun uusien palkkien sisään piti viritellä vastamutterit. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725836130 Ja yksi etappi saavutettu. Kori kiinni kahdeksalla pultilla. Parannellaan myöhemmin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725836130 |
Sähköhommia sun muuta näpertelyä
4 Liiteet
Sähkölaitteiden osasijoittelun määräsi lähinnä Bemarin johtosarja. Kaikki kama kannattaisi tietysti sijoittaa hytin puolelle, mutta ei jaksanut ainakaanan tässä vaiheessa tekemään uutta johtosarjaa. No jotain osia kuten ruiskun aivot pääsi kabiinin puolelle.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725837238 Samasta syystä mittaristo asettui siihen mihin johdot riittivät. Siirtyy kyllä myöhemmin oikealle paikalle. Ja sitten jälleen välietappi eli koekäyttö. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725837238 |
koeajovalmistelua
4 Liiteet
Näpertelyosastolla oli vielä tekemistä. Kaasu- ja kytkinvaijerit piti liittää polkimiin. Kaasu onnistui helposti, mutta kytkimessä on kuitenkin sen verran voimaa, että 1mm hitsauslangasta tehty lenkki luisti vaijerin nippelin ympärillä. Pitää myöhemmin tehdä parempi osa tuohon.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725837896 Aarrelaarin kätköistä sopiva penkki (taitaa olla Maken Samuraista) ja asennus. Senverran pehmee hytti, että penkin kiinityspisteet ei ollu enää ihan mitoissaan. No pientä hienosäätöä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725837896 Kaiken aherruksen jälkeen se jännittävä hetki lähestyi. Uskaltaako lähteä koeajolle? Jarruja kun ei vielä ole niin kaasupolkimen liike rajoitettu noin puoleen. ;) |
Suuri päivä on koittanut
3 Liiteet
Ei tällä työnäytteellä vielä päästä Pinafarinalle korimuotoilijaksi, mutta ei lannistuta. Tästä on nimittäin tulossa tukkikärry.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1725838844 Ensimmäiset havainnot: - Hitaat vaihteet ovat hitaita :). Välityshän on noin 150:1. - etuakselin joustos pitää rajoittaa, ottaa kiinni öljypohjaan. - Äänimaailma on kunnossa, mutta meteli hytissä hirvittävä. - Ainakaan hitaissa vauhdeissa ristinivelten kolmanopeusvärähtelystä ei tunnu olevan haittaa. - Bemarin pieni syylari ei tule riittämään metsäajossa. Flekti kyllä toimii, mutta jähtee turhan korkealla lämmöllä (vähän yli sata) käyntiin. |
Onneksi olkoon koeajosta, aikamoinen vehje.
Hevosvoimia tuli nyt vissiin puolet lisää, eli 45 -> 90 hv. Ja vääntö nousi 71 Nm -> 85.8 Nm. Litraista konetta toiseen saman kokoiseen verraten. Yllätyin vähän siitä, että mp moottorissa on vain 2 mm lyhyempi isku kuin Suzukissa. Molemmat pitkäiskuisia. Moottoripyörän kone on tietysti huomattavasti ylävireinen, mutta kai se alhaaltakin jotain vetää. Ja aina kun mp moottori laitetaan autoon, niin tarpeeksi tiheät välitykset ovat paras varuste. Koeajo videoita odotellessa. Vaikka pientä täyskaasu kiihdyttelyä, esim maltillisilla 8500 kierroksen vaihdoilla :D |
koeajoa
Tässä malliksi pari revitystä. Bemarin lootassa kolmonen, Suzuki nelonen ja H4. Lähtee pelottavan sähäkästi. Kaasupoljinkaan ei mene vielä aivan pohjaan. Loppunopeus varmaan 80 luokkaa.:eek:
Joo tuo K100:n motti oikeasti herää siinä kuuden tonnin paikkeilla. Prätkän koneessa kun vauhtipyörä- ja kampiakselimassat pienehköt niin hyvin kierrosherkkä peli. Ei tartte odotella vastaako kaasuun. |
Nippelihommia
5 Liiteet
Kirjaimellisesti nippelihommia. BMW kytkinvaijeri-Suzukin poljin liitos ei miellyttänyt tilaajaa. Sorvi käyntiin ja tekemään nippeleitä. No ei niin pientä hommaa, että ei tulisi yllätyksiä vastaan. Mallina ollut uusi Suzukin vaijeri olikin erilainen mikä myöhemmin läytyi romuista elinluovuttajaksi. Suunitelman vaihto lennossa ja hyvähän tuosta tuli.
Suzukin vaijerin liittämisessä pulttiin tuli kokeiltua uutta menetelmää. Kovajuotos induktiokuumentimelle. Tällaisissa hommissa toimii erinomaisen hyvin. Ei tullu otettua kuvaa itse juotoksesta. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726174020 |
Nitto-ratti
1 Liiteet
Kuoreton ratti alkoi hajota käsiin heti. Pikaratkaisuna teippiä ympärille. Nitto eristysnauha tuntuu toimivan hyvin tässäkin tarkoituksessa.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726174956 |
Jarrua
4 Liiteet
Käsijarrukamathan ei enää mahtuneet alkuperäiselle paikalleen. No ehkä olisi mahtunut, mutta vaijeria ei olisi saanut kiinni. Eihän tuossa muuta kuin profiilia pätkiksi ja jarrukahvalle pintapukki. Siitähän tuli warma käsijarru. Säätöä tai uusia kenkiä vailla kun kahva nousee ihan pystyyn. Pitää kyllä.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726430053 |
motivaation hakua
1 Liiteet
Autosta puuttuu vielä ovet, ikkunat, koko keula ja paljon muuta oleellista. Ei vaan napaa nämä isommat hommat niin ajankuluksi taas näpertelyä.
Jäähdyttimen paisuntasäiliölle kiinikkeet. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726430756 |
Näpertely jatkuu
3 Liiteet
Näpertely jatkuu pienillä sähköpuolen parannuksilla.
Tankkiin menevä johtosarja uusiksi ja suojaputkeen. Bemarin mittaristossa on hieno kolmion mallinen yleisvaroitusvalo. Kuvassa kolmio ei vaan näy kun on niin kirkas valo. Heräsi idea tehdä siitä vaikka jarrunesteen määrästä varoittava valo Suzukin jarrunestetankissa kun kerran on kellukekytkin. Muuten meni kerralla maaliin, mutta korjatussa pääsylinterissä kellukekytkin oli poltettu. Taas aarrelaarille ja uusi korkki/kytkin ja kaikki toimii. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726431301 |
Vaihdekeppien peitelevyt
5 Liiteet
Kun kerran peltisakset oli esillä niin samaan vetoon peitelevyt vanhoille ja uusillevaihdekeppien reijille.
Ainoat hankalat päätökset olivat minkälaiset haitarikumit ja miten kepeille laittaisi. Koska elämme kiertotaloudessa niin pelti on himassa vaihdetun lämminvesivaraajan kuoripeltiä. :D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726432199 |
Joustovarat
1 Liiteet
Isompi ratkaisua odottava juttu on etuakselin joustovarat. Banjon ja öljypohjan välissä noin 50mm tilaa. Vaihtoehtoja lienee:
- rajoittaa joustoa - korottaa jousia - muita ideoita ? https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726432705 |
Pistä hennot kierrejouset lisäksi korottamaan etupäätä niin tulee rakoa ja mahdollisesti pehmeempi.
Ainakin aikanaan itse kun laitoi hj Tojotaan lisäjousiksi niin pehmeni alusta. Ja edullinen ratkaisu.:D |
Hioo bemarin öljypohjan jäähdytysripoja alaspäin sen minkä pystyy ja sitten sisäänjouston rajoitusta. Iskarien kiinnitystä muuttaa samalla, että saa kaikki ulosjoustot käyttöön.
tai Etuakselia eteenpäin ja muutos nelilinkille, coiloverit ja ohjauksen muuttaa orbitroliksi. p.s. Mistä tuossa vaihdetaan bemarin vaihteita? |
Kuivasumppu.
|
Kiitos vinkeistä. Pitää tuumailla kunhan saa vehkeen vielä oikeasti ajokuntoon.
En ole livenä huomannut, mutta kun tuota kuvaa katselee niin vasen jousi taitaa olla morjens. :( |
Bemarin vaihteet
5 Liiteet
Tais olla Kivinen kun kyseli miten K100:n vaihteita vaihdellaan. Olin jo ostanut tällaisia pieniä kulmaniveliä ja mielessä oli tangoistakasatu vivusto.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726781497 Koska tämä koko projekti on evoluutio disainia fiiliksen mukaan niin tämäkin suunitelma muuttui. Kun hypistelin kytkinvaijerin jämiä mistä olin leikannut polkimen lenkin ja vaijerin pätkän niin alkoi tuntumaan siltä, että tuon 3mm halkaisijaltaan olevan vaijerin jäykkyys riittäisi myös työntämään vaihdepolkimen jämää. Sattui Espoo-päivä väliin niin tein vaijeriliitoksen polkimeen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726781497 Olin jo leikellyt palaset vaijerin kuoren kiinittämiseksi moottorin kannakeisiin kun hiffasin, että sytytyspuolien suojakotelon ruuvit on just oikealla paikalla yksinkertaisen kiinikkeen toteuttamista varten. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726781497 Ja sitten tietysti viimeistely. Hieno sorvilla pyyhkäisty (nou 3D) shifterin nuppi. :D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726781497 |
Ikkuna
3 Liiteet
Tuli vielä harjoiteltua miten 410:stä irroitetaan tuulilasi (ehjänä). :rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1726782707 Edittiä / lisäys Niin ja menihän se myös ehjänä paikoilleen.:) https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1729627722 |
Lisää nippelivirityksiä / vaihdekepin nuppi
4 Liiteet
Rakentelu pysähtyi tälle syksylle kun väliin tuli terveysongelmia. Pieniä askarteluluokan virityksiä kuitenkin tehty.
Jakolaatikon kepistä puuttui nuppi. Ei muuta kuin 3D-osasto töihin. :) https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1729628068 |
Ryyppyvipu
5 Liiteet
K100:n kahvassa oleva ryyppyvipu pn kaksivaiheinen kuulalukkoineen. Ehkä sakemannin over engineered osa, mutta toimii hyvin. Kahvalla kun ei ollut enää näkyvissä olevaa käyttöä niin turhat pois ja autoon.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1729628533 |
Virtalukko ja starttinappula
6 Liiteet
Jostain tuli taas halu säilyttää Bemarin oma virtalukko. Kaveriksi tarvitaan tietysti starttinappula kun tuossa prätkän lukossa ei starttiasentoa ole. Nappulaksi löytyi hieno vandaalin kestävä valolla varustettu painike. Jälleen 3D-osaston puheille ja kiinikkeet tälle paketille. Tuli jälleen hieno osa. :)
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1729629096 Asennusvaiheessa paljastui sytytysboksin piilovika. Napissa kun on valo ja sytytysboksi antaa starttiluvan tai paremminkin estää startin koneen käydessä ajattelin hyödyntää valon osoittamaan starttivalmiutta. Näyttää kuitenkin siltä, että sytytysboksissa on yksi transistori palanut skorbariin ja starttilupa on jatkuvasti päällä. Kukahan tuonkin korjaisi? :D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1729629096 |
suunitteluvirhe
2 Liiteet
Ei niin pientä juttua, että ensin kannattaisi hankkia oikeat lähtötiedot ja funtsailla vähän ennen kuin ryntää tekemään.
Kytkentähän toimikin näin: Starttikytkintä painettaessa starttirele (8) saa jännitteen. Sama piiri kytketty myäs sytytysyksikälle(1) ja ECM:älle (12) jotta purkit tietävät että nyt startataan. Molempien yksiköiden inputissa on jastuksia ja transistori kuormana. Tarvittava virta ei ole iso, mutta virtaa kulkee kuitenkin. No tämä asennettu nappulan ledihän "näkee" nämä vastukset starttireleen läpi. Hyvä LED ei tarvitse kuin 1mA virran niin loistaa jo kummasti. Sitten vaan keksimään diodilogiikkaa millä tilenne korjataan. Kuvan alanurkkaan lisätty kaksi diodia millä ledin haamupalaminen estetään. Toisessa kuvassa diodipari kutistesukkaan asennettuna johtosarjassa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1729877388 |
tekemistä talveksi EPAS ohjaus
7 Liiteet
Varsinainen paja laitettu talviunille, mutta jotenkin pitää edistää projektia. On tullut aika tutustua sähköisiin ohjaustehostimiin ja kokeilla sellaista. Arpa osui Tojota Yariksen EPAS systeemiin. Voimista ei vielä tiedä mitään, mutta tehostinpaketin pieni koko oli hyvä valintaperuste.Rojua maailmalta ja tutkimaan.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1730499283 Sitten sen verran Suzukin hytin osia kyytiin, että pystyy tekemään mitoitusta. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1730499283 Vähän ahtaaltahan asennustila näyttää. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1730499283 Mahdollinen vaihtoehto on konehuoneen puolelle. Nämä Tojotan kamppeet ei vaan ole vesitiiviitä eli tarkoitettu sisätiloihin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1730499283 Kamakasassa tuli kahden valmistajan paketteja. Jtek ja Koyo. Sama toiminta, mutta pieniä rakenne eroja. Akseleiden sovitteiden tekoon liittyen. Tulot ja lähdöt tietenkin eri mitoilla ja spoorituksilla. Yksikään mitta ei myöskään täsmää Suzukin nivelten tai rattiakselin mittojen kanssa. Eiköhän näistä selvitä kunhan vaan keksii paketille hyvän paikan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1730499283 |
EPAS tutkailua
7 Liiteet
Ajankuluksi tutustuttu EPAS tehostajan rakenteisiin.
Aivot on yhdistelmä tehoelektroniikkaa ja säätöpiiriä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731257442 Sitten tietysti moottori ja vaihteisto. Moottori on pienen starttimoottorin kokoinen. Max virrasta ei vielä tietoa. Vaihteisto matoruuvi/muovinen kehäpyörä. Aika näyttää miten tulee hestämään. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731257325 Koko homman juoni on kuvassa näkyvä delta kulma-anturi. Akselin sisällä on torsion bar jousi ja paketti myötää tuosta limittäin olevien hampaiden kohdalta. +/- muutos tunnistetaan seuraavassa kuvassa näkyvillä keloilla. Kelojen kaverina on vähän elektroniikkaa millä signaali käsitellään prossulle/säätöpiirille sopivaksi. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731257325 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731257325 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731257441 |
EPAS kiinikkeiden tekoa valmistelut
7 Liiteet
Tavoite oli sijoittaa tehostin hytin puolelle jos vaan mitenkään mahtuu. Armotonta mittailua ja funtsailua mihin asentoon ja miten kiinni. Suzuki simulaattori eli hytin poikkiputki ja poljinhylly auttoivat tässä paljon.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731259000 Vielä päätös kummasta Koyo vai Jtek kummsta lähdetään tekemään. Tarkemmassa tutkiskelussa kun paljastui pieniä eroja vaikka kuinka. Lähinnä rattiakselin puolelta. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731259000 Jtekkejä kun oli kaksin kappalein niin arpa osui siihen. Eikun purkamaan. No Japanilainen oli tehnyt jekun. Säätövivin lukituspultti aukesi oudon tahmeasti ja julmalla voimalla. No siinähän olisi ollut vasen kierre. :D Sitten vaan funtsailua ja mitoitusta. Alkoi näyttämään siltä, että kyllä se tohon mahtuu ja jalatkin menee vielä polkimille. Samoin näytti siltä, että akseleita sopivasti pätkimällä ja modifioimalla voimansiirtokin saadaan kasaan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731259000 |
EPAS kiinikkeet & akselit
7 Liiteet
Raaka työ tehtiin kaverin pajalla kun oma nukkuu jo talviunia. Homma alkoi tilan tekemisellä Jtek murikalle.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731260008 Vaikeimmaksi rastiksi osoittautui tehdä kiinikkeet siten, että paketti on myös purettavissa. :eek: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731260008 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731260008 Rattiakselin sovite tehtiin isossa sorvissa kun kamat ei kotisorviin mahtuneet. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731260065 Jotain näpertelyä kotipajallekin. Tulipeltiin tulevan laakeripesän päätin tehdä kokeeksi pikkusorvilla. Toinen pää suunnilleen valmis. Jatkuu kun laakerit tulevat ensi viikolla. Tarkoitus on laittaa kaksi 18x30x7 kuulalaakeria tuokon putkeen/laittaan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731260065 |
EPAS kohti valmistumista
8 Liiteet
Projektia varten tilatut laakerit saapuivat ja tekeminen jatkuu. Meininki oli käyttää 18x30x7 laakereita, mutta tilasin varoiksi myös mitan molemmin puolin olevat lakrut. Pesän voi tietenkin tehdä haluamiinsa mittoihin, mutta akselin kanssa oli pientä epävarmuutta saako sovitettua 18mm reikään vai pitääkö ohentaa tai tehdä täyteholkkia.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731519702 Laakeripukin teko pikkusorvilla oli hyvä harjoitus. Lastuakin tuli pari purkillista. Sitten voikin heittää arvoituksen: Mistä laakeripukin aihio on kotoisin? https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731519702 Sitten taas kaverin pajalle. Vähän sovittelua, akselit isolla sorvilla pätkiksi ja mikkiliimaa väliin. Tässä lopputuote viimeistelyhitsauksia vaille valmis. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1731519743 |
voima-anturi
6 Liiteet
Viestiin #76 liittyen. Uteliaisuus voitti ja tutkin tarkemmin miten rattiakselin voima-anturi on toteutettu.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732662209 Anturikelojen signaaleista ei heti selvinnyt mikä mittausperiaatteen ydin on. Referenssikäämiin ja mittauskäämiin meni tai paremminkin niiden yli vaikutti 5kHz noin 3V siniaalto. Käämien signaalit keskenään vastavaiheisia eli 180 asteen vaihe-erolla. Kun anturia väänteli niin mikään mittareissa näkyvä ei muutunut. Koko modulin lähtö signaali kyllä reagoi voiman muutoksiin ihan hyvin. :confused: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732662209 Anturiyksikön kortti irti ja ihmettelemään lisää. Sen verran haastetta, että kortti on juotosliitoksilla kiinni anturikeloissa. No alapuolelta paljastui Koyon oma speciali piiri eli tästä ei paljoa irronnut. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732662209 Sitten aivosolu löysi kytkennän toiseen. Tuohan on selvä induktanssin mittaus. Toisen solenoidin ydin on referenssihampaat ja toisen mittaushampaat. Referenssikäänin induktsnssi noin 9,5mH Mittauskäämi Keskellä 9,3mH Vastapäivää laita 8,8mH Myötäpäivää laita 9,7mH Se jäi vielä selvittämättä miten tämä Koyon piiri induktanssit mittaa, mutta eipä sillä väliä ole kun kerran toimii hyvin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732662209 Toimintaan liittyen. Laite kasaan ja tarkistusmittaukset. Seurasi pelästyminen. Molemmat ulostulosignaalit makasi 7V yläpuolella eikä reagoineet mitenkään vääntelyyn. Ehkä rikoin sen. :mad: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732662209 Unta yön yli ja juttu selvisi. Anturista ECU:lle menevät signaalit ovatkin virtoja eikä jännitteitä. ECU:n päässä signaalit on päätetty 500 ohmin vastuksiin. Tämä tarkoittaa, että signaaleiden keskikohta noin 2,5V vastaa 5mA virtaa. Tällä ratkaisulla lienee haettu vikasietoisuutta ja vikojen varmrmpaa paljastumista. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732662209 |
Testipenkki
3 Liiteet
Tämä EPAS tarina leviää niin, että olisi ollut oman topikin paikka. No kun aloitettu tänne niin jatketaan samaan.
Mielessä pyörinyt, että jotenkinhan vehkeen ominaisuudet pitää selvittää ennen ensi kesän autoon asentamista. Ilmaan piirtyi nopeasti testipenkin piirustukset millä voimia ja käyttäytymistä pääsisi mittaamaan. Testijärjestely olisi pari vaakaa ja painoja. Tietysti moottorivirrat ja mitä myöhemmin mahdollisesti CAN väylästä irtoaa. Kaverin pajalla metallista kiinikkeet ja momenttivarret. Varsille mittoja hihasta. Koska Suzukin ratin halkaisija on 40cm niin tämä varsi 20cm mittaiseksi. Tässä roikkuva paino / 5 = momentti ratissa (kpm) eli kilopondimetriä voima millä rattia väännetään. Lähtöpuolen varren mitta hihasta kun tehostimen voimista ei ollut vielä mitään tietoa. 40cm tuntui sopivalta ja voihan sitä muuttaa jos tarvetta on. Tällä vivulla vaan näyttö / 2,5 = momentti lähdössä(kpm). https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732664444 Vaakojen kiinnitystä varten tukeva puinen runko. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732664444 Pientä hienovirittelyä ja testipenkki valmis mittauksiin. Varret mitoitettu siten, että mittauksia voidaan tehdä myötä- ja vastapäivää. ECU kun käsittelee kummankin suunnan erikseen niin niistä voi löytyä jotain erojakin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732664444 |
ensimmäisiä kokeita
2 Liiteet
Jo ennen pukkiin kiinittämistä tuli tehtyä ensimmäisiä kokeita. Voimantunnettahan siinä oli. :D Ensimmäisiä selvitettäviä asioita oli paljonko systeemi ottaa virtaa ja saako CAN väylästä mitään tolkkua.
Ilman yhteyttä muihin järjestelmiin ohjain toimii itsenäisesti jonkinlaisessa keskiarvo modessa. Tässä tilassa maksimi virta staattisessa tilassa näytti olevan noin 12A eli 150W tehoa. Jossain muutostilanteissa virta kävi yli 20 Ampeerin kun 20A powerin virtaraja laittoi kaupan kiinni. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732666400 CAN väylän kytkennätkin onnistui ja purkki höpöttää heti omiaan kun virrat kytketään. Tarkemmin lähettää kolmea sanomaa: 0x260 8 00 00 00 00 00 FF F5 5E 0x260 8 00 00 00 00 00 00 16 80 0x394 1 03 0x4c8 8 09 00 05 08 00 00 00 00 Näistä ei tietenkään löydy mitääntietoa maailmalta. Kokeellisesti selvisi heti, että sanoman 0x260 5 ja 6 ovat voima-anturin arvo. Tavu 7 on tarkistussumma. Voima lukema keikkuu lepoasennossa muutaman kympin nollan molemmilla puolin. Maksimi lukuarvot näyttäisi olevan +/- 3392. Sanoma 0x394 on mitteinä tulkittuna laitteen toiminnan tilaan liittyvä viesti. Tässä näkynyt lukuarvoja: 3, 0 ja 4 Sanoma 0x4c8 sisältänee myös laitteen toiminnan tilatietoja . Tulkintaa ei vielä ole. Niin CAN väylän nopeus on 500kbps ja EPAS ECU sisältää väylän päätevastuksen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732666400 |
Mittaukset alkakoon
8 Liiteet
Auton sähkökaavion perusteella kytketty sähköt, virtalukkosignaali ja CAN väylä.
Tässä heti muutamia havaintoja: Virtalukko päälle niin systeemi kuluttaa 400...500mA. Virtalukko pois kulutus tippuu 180mA tasoon. Tässä tilassa systeemi pitää itseään noin 8 minutin ajan ja sammuttaa sitten itsensä. Tässä tilassa Moottori ja kaikki ulkoiset toiminnat on pois pelistä. Mitä lie touhuaa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732669763 Testejä varten varautuminen isompiin tehoihin. Onneksi pajalla on tällainen "sikapoweri" tehotestejä varten. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732669763 Pieni yksityiskohta. Ilmaan piirretyssä suunitelmassa vipujen painoja ei tullut huomioitua. Kalibrointi vaati tällaisen taarapussin millä saa vehkeen tasapainoon. Virhe ei ole suuri, mutta virhe kuitenkin. :rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732669763 Sitten vaan mittaukset käyntiin. Tähän väliin havainto / tiedonmuru. Kuvassa näkyvä 10kg puntti vetää jo systeemin rajoittimelle.Tuo 10kg kun on 2 kpm rattimomentti. Myöhemmin tuli mieleen mitata kiertojousen (torsion bar) alue missä pohjaa stoppariin. Tämä on vain noin 1 kpm. Tämän rajan jälkeen tehostin ei enää tunnista lisävoimaa. Rattiin tarjottu lisävoima tietenkin välittyy ja sumautuu ohjausakselille, muta ilman lisätehostusta. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732669763 Sitten ensimmäiset tulokset. Tässä laite vielä stand alone modessa get home parametreillä. in 2kg / 0,4kpm out 5kg / 2kpm = 5x vahvistus 7,1A moottorivirralla / 98W teholla in 4kg / 0,8kpm out 8kg / 3,2kpm = 4x vahvistus 12,5A moottorivirralla / 173W teholla in 10kg / 2kpm (yli tehostusalueen !) out 10kg / 4kpm = 2x vahvistus 12,5A moottorivirralla Tästä tulkittuna get home tilassa max vahvistus neljä tai vähän yli 12,5A virralla. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732669763 Sitten kuluikin suunittelukonjakkia ja google aikaa useampi tunti. Netti on tietysti täynnä käärmeöljytarinoita tässä tapauksessa lähtien siitä, että tehostusta ohjataan moottorin kierrosluvulla (siis hybridissä !). Aikansa kun kaiveli niin jostain Prius häkkeröinti sivustolta löytyi Priuksen nopeus-sanoman rakenne. Päätin kokeilla tätä jos olis sama näissä Yariksen aivoissa. Nopeusviestin 0x0B4 rakenne on seuraava: ID: 0x0B4, Len: 8, Data: 00 00 00 00 CN B6 B7 CS CN on juokseva sanoman järjestysnumero 0 - 255 B6 ja B7 * 0,0062 = nopeus (MPH) CS on tarkistussumma missä mukana datan lisäksi pituus ja viestin numero. Muutama rivi koodia Arduino kortille ja nopeusgeneraattori oli siinä. Ihme kyllä toimi laakista. Tätä viestiä ei pystynyt simuloimaan PC:n CAN analysaattorilla johtuen tuosta sanoman juoksevasta numerosta. Pieni turvakikka millä vastaanottaja voi päätellä, että data ei ole vanhaa tavaraa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732669763 Nopeusgeneraattori https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732669763 Nythän alkoikin sitten tapahtumaan. Ensimmäinen koe laittaa Yaris kulkemaan 100mph nopeutta. Tehostus muuttui heikoksi ja maksimi moottorivirta 9A tienoille. Sitten toinen laita 10mph vauhti. Moottorivirta 18A (jatkuva) ja systeemin vahvistus x6. Tässä palaakin sitten jo 250W tehoa. Aivolaatikossa onneksi tuntuu olevan lämpösuoja. Systeemi alkoi putoilla lämpökatkaisuun. Kun jäähtyi niin taas mentiin. Lämpökamera esiin ja tutkimaan. Eihän tämä hyvältä näytä. Aivolaatikon pintalämmöt käyvät 70 asteen tienoilla ja mottorikin pienen rääkkäyksen jälkeen 60 asteinan. Mettäajoa ajatellen pitää alkaa keksimään jäähdytystä laittelle. Muuten tuntuu olevan edellytykset toimia ihan hyvin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1732669763 Tästähän on hyvä jatkaa tieteen tekemistä. |
On kyllä hienoa nähdä tälläistä hakkeri-asennetta ja -osaamista!
|
Juu hienoa tutkimista ja rakentamista vaikka puolet selostuksista onkin itselle aivan hepreaa.:D
Mutta mielenkiinnosta kiva seurata. |
Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti.
Vielä kun ymmärtäisi jotain. :) |
Askartelua
9 Liiteet
Kiitoksia kommenteista ja kannustuksesta. Tekemällä oppii. :D
Askartelu jatkuu. EPAS aivo/tehoelektroniikka laatikko asennettu jäähdytyslevyyn. Liian pienet koneet "löivät taas kynsille". ECU ei mahtunut jyrsinkoneen leukoihin. Kiinitystä varten piti tehdä oikea reteli alumiiniprofiileista. Kesti kuitenkin jyrsinnän ja jälkikin oli ihan priimaa. Tollasen jäähdytysrivan koneistaminen onkin sitten ihan oma ja jännittävä kokemus kun rivat pyrkivät nappaamaan terään kiinni. Peltikoteloon pistehitsattujen kiinikkeiden irroituksesta ei tullut kuvia, mutta ihan yhtä jännittävää kuin jäähdytysrivan koneistus. Purkkia kun ei saa tukevasti kiinni mitenkään. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1733098347 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1733098347 Alla lisää kuvia. |
koeajoa
2 Liiteet
Koeajo jäähdytetyllä purkilla meni hyvin. Nyt oli tarkka vaaka käytössä. Osoittautui kuitenkin, että Liiterin kalavaaka on käytännöllisempi. Tämä Liko kun menee nukkumaan parinkymmenen sekunnin jälkeen ja uusi käynnistys automaatti taaraa näytön.
Systeemi ei enää putoile lämpösuojaan. Järjestelmässä on kuitenkin sellainen ominaisuus, että jos toivottomasti vääntää stopparia vastaan niin muutaman kymmenen sekunnin jälkeen systeemi pienentää moottorivirtaa ja tietysti voimakin vähenee. Palautuu heti kun tekee jonkun ohjausliikkeen. ECU:n lämmöt pysyvät nyt hallinnassa. Käytäntö näyttää miten käy moottorin kanssa. Aika hottentottia on. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1733099169 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1733099169 |
Tuloksia
3 Liiteet
Tänään tuli tehtyä mittauksia ja tuloksiakin tuli. Ensin parantelin Arduino kortille hätäisesti tehtyä CAN nopeus-sanoma generaattoria. Potentiometri kylkeen ja vähän lisää softaa. Nyt potikalla voi säätää CAN sanoman sisältämää nopeutta välillä 0 ... 127mph. Kundi kommentoi heti, että eihän Yaris kulje noin kovaa. No kuittasin, että tämä onkin GR malli. ;)
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1733103322 Tässä kuva miten akkujännite vaikuttaa moottorivirtaan kun kaikki muu pysyy vakiona. ECU säilyttää tehon vakiona eli kun jännite putoaa niin virta kasvaa. Tämä ei ole välttämättä hyvä ominaisuus jos akku alkaa joskus oikeasti vajoamaan. Voima pysyy, mutta akku tyhjenee vaan nopeammin. Ylempi kuva 2kg puntti ratissa ja 0 mph vauhti CAN väylässä. Alempi kuva on 2kG puntti ratissa ja CAN väylä irti. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1733103322 Tässä kuvassa nopeuden vaikutus moottorivirtaan. Ratissa 2kg puntti ja akkujännite 13,5V. Tässä mittauksessa sivutietona selvisi myös, että CAN väylä irti tilanteessa ECU ajaa systeemiä 50mph parametreillä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1733103322 |
SJ410 mittaristo ja EPAS ohjaus
3 Liiteet
Ollu tarpeeksi sadepäiviä niin projektikin edistynyt hieman. SJ410:n mittaristoa modifioitu Suzuki K100RS yhteensopivaksi. Seuraavassa vähän tarinaa tästä osaprojektista.
Taatusti Suomen ainoa ja voi olla maailman mittakaavassakin ainos SJ410 missä säädettävä ohjaustehostin. Nuppi mittareiden välissä. Voi olla, että näytöt vielä muuttuu, mutta V1.0 mallissa. - alin tehostin % - keskimäinen akun lataus/purkuvirta - ylin akkujännite tai lämpötila. Näitä lämpöjä voi tulla lisääkin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739049119 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739049119 |
näyttösysteemi
5 Liiteet
Erästä muuta projektia varten piti kehittää hyvin näkyvä näyttöjärjestelmä. Näytöiksi valikoitui yksinkertaiset 7-segmentti LED näytöt. Näistä tuli ensialkuun tehtyä pari eri kokoversiota. Pienempi 0.3" moduli valikoitui tähän 410:n mittaristoon asennettavaksi. Näytöissä idea on itsenäiset modulit mitä voi sitten ketjuttaa tarvittavan määrän peräkkäin. Moduleissa voi tietenkin näyttää mitä vaan mikä pälkähtää softa-ukon päähän.
Itse prossu systeemissä on melko vaatimaton Arduino Nano moduli. Arduino valikoitui jälleen helpon kehitys/ohjelmointiympäristön ansiosta. Prossukortille joukko mittauksia ja muuta tarvittavaa I/O tavaraa. Mittauksia: - pari lämpötilaa - pulssilaskenta (rundit tai nopeus) - potentiometrin luku - virtamittari - pari jännitemittausta - lisäksi CAN väylä vaikkapa EPAS kontrollerin ohjausta varten https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739051582 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739051582 Näyttöjen kiinnitystä varten SJ410:n mittaristoon 3D-osasto ahkeroi tällaisen sovitelevyn. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739051582 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739051582 |
SJ410:n mittariston modaus
5 Liiteet
Sitten uusi sielu SJ410; mittaristoon.
Raaka peli sano Graanberi. Jyrsinkone käyntiin ja turhat pois. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739052881 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739052881 Ja asennuspelti prossukortille. Asennetusta kortista kuvia jo aiemmin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739052881 Virta-anturille löytyi sopivankokoinen valmis kotelo niin ei tarvinnut asioida 3D-osastolla. Tämä ensimmäisen version virta-anturi on +/-100A peli. Selviää myöhemmin voiko K100:n starttivirrankin ajaa mittauksen läpi. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739052881 Hauska tapahtuma. Ajattelin samalla nollata SJ410:n matkamittarin kun tässä kerran alkaa auton uusi elämä. Mittarin rakenne on sellainen, että matkamittaria ei pääse helposti (ehjänä) purkamaan ja nollaamaan. No kun ajalla ei ollut merkitystä niin jätin pienen motin pyörittämään mittaria "pakilla". Taulussa oli vähän päälle 3500km. Mittari parka tykkäs huonoa ja leikkas kiinni jossain 15 tunnin paikkeilla. Ei ole Suzukin insinöörit ajatelleet, että joku ajaa 15 tuntia yli kahtasataa pakilla! :eek: Sai kuitenkin herkisteltyä ja lopulta nollattua. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739052881 |
EPAS ohjauksen yksityiskohtia
2 Liiteet
Tojotan EPAS aivojen toiminnasta selvinnyt vielä muutama oleellinen yksityiskohta.
Tojotan purkissa alijännitesuojaus laukeaa noin 9V kohdalla. Ei palaudu tästä itsekseen akkujännitteen noustessa. Järjestelmän ON-ohjauslinjaa pitää käyttää pois päältä niin tehostin herää taas. Tätä varten laitoin säätöön Off tilan eli nupista voi kääntää systeemin pois päältä. Toiminto voi olla hyödyllinen jos akku alkaa hiipumaan. K100:n laturi kun on vain 20A peli ja ei ole mitään helppoa konstia vaihtaa sitä isompaan. Toinen havainto on, että CAN väylää pitkin lähetettävä ajoneuvon nopeustieto (tehostuksen voimakkuus) ei saa olla olemassa kun EPAS purkille annetaan ON-komento eli sähköt päälle. EPAS aivot virkoavat suht hitaasti. Ottaa reilu 6 sekuntia ennen kuin voi tarjota nopeustietoa EPAssille. Mikäli CAN väylän nopeustieto olemassa aikaisemmin niin EPAS systeemi jää vikatilaan ja ei tehostinta. Edellämainituista syistä systeemiin joutui vielä lisäämään kytkimen (releen, kuvassa sininen möykky) millä EPAS purkille annetaan ohjausjännite. Rele on tietenkin softan hallinnassa missä tehdään viiveet ja muu tarvittava logiikka. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1739054079 |
Hieno projekti!
Tässä vaiheessa turha huudella, että miksi ei laita konetta pystyyn? Noita K100 koneita on briteissä laitettu mineihin aika säännöllisesti, en muista tarviko muuntosarjan siihen vai oliko vaan kun halusivat vaihtaa jakopään ketjusta remmiin. Tills.de saa hyvin osia tuohon mottiin, myös EV14 suuttimia jne. |
Mielenkiintoista.
Hakemalla löysin vaan juttuja missä K100 kansia laitetaan Minin 1275 lohkon päälle. Mielenkiintoisia juttuja nämäkin. Jonkun sattuman seurauksena sylinterien etäisyys näyttää täsmäävän. :eek: Tuntuu vanha rauta virkistyvän aikalailla uudesta hatusta. https://www.youtube.com/watch?v=oH0rLLo3tRc https://www.youtube.com/watch?v=WppBkGxn8uE Laita linkki jos jossain on oikeasti projekti missä K100 motti on asennettu pystyyn. Edittiä Löytyi vielä tallainen kollaasi. Useampi video Mini-BMW koneen rakentamisesta. https://www.youtube.com/@performanceclassics1986/videos |
Lainaus:
Bensa virilastuja saa tuohon saksasta ja Tills.de paremmat EV14 suuttimet jos haluaa lisää hönkää koneesta. |
Bolt On kitin asennus
5 Liiteet
Tänään oli se jännä päivä kun Juuson kanssa tutkittiin sopiiko talvella valmisteltu Bolt On kitti paikoilleen. Ja sopihan se ilman mitään modiksia. Alla muutama kuva.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1743443562 Samaan pakettiin tuli Maken lahjoittama Samurain ratti. Miellyttävämpi kuin autossa ollut koinsyömä ralliratti. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1743443562 |
Koeveivaus
Asennus ei tullut valmiiksi tänään, mutta EPAS "vikatilassa" 50% tehostusta pääsi kokeilemaan. Ensivaikutelma hyvä. :)
https://www.youtube.com/watch?v=cCud60AC1ts . |
tehostimen kytkentä
8 Liiteet
Sähköjen kytkeminen alkoi virtamittarin ja lisäsulaketaulun asennuksella. Alla jälleen juttuun liittyvä kuvakollaasi.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1743538241 EPAS aivoille löytyi paikka vaihdelootan päältä. Muitakin vaihtoehtoja olisi, mutta tässä asennuksen riemussa tuli mietittyä sitäkin, että jos joskus joutuu irroittamaan niin miten helposti onnistuu. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1743538241 Mittaristo paikoillaan ja kytkennät tehty. Totuuden hetki ja buuttasihan se. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1743538241 Virta kelpaa masiinalle. Huiput 25 ... 27A kun kääntää topparia vasten. Käyttö paljastaa miten tieni laturi jaksaa pitää akun varauksessa. Nyt testiajossa on ikivanha puolikuntoinen Optima. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1743538241 |
konkat
Lainaus:
|
Sivu luotu: 11:08 (GMT +2). |