Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kysy mitä vaan - vastataan jos jaksetaan 2024-2025 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=170510)

-MaTTi- 29.01.2024 18:17

Kysy mitä vaan - vastataan jos jaksetaan 2024-2025
 
Aloitetaas uus vitja kun viimevuotinen oli jo suljettu eikä voinut siihen jatkaa.

Eli kysymys, miksi ilmalämpöpumppua ei saa säädettyä 14-16°C välille? Ainakaan tuota Toshibaa (Polar 25) jonka talliin hommasin. Siinä on joku ylläpitolämpöasetus, jonka oletusarvo on 8°C , sen saa säädettyä 5-13°C välille. Sit normaali lämmitys 17-30°C. Puuttuu just sopivat tallilämmöt 14-16°C. No 13°C on ihan ok jos tekee jotain, mut jos vaan istuu ja tuumailee paitasilteen niin tulee pidemmän päälle vilunen olo. 17°C tuntuu jo vähän haaskaukselta isommilla pakkasilla, muuta lämmönlähdettä kun ei ole.

Lerssinen 29.01.2024 18:27

Termostaatteja voi huijata vastuksilla jos haluaa kikkailla, näin tiedän tehdyn.

Raaka_Arska 29.01.2024 19:04

Mulla on Mitsubishin ilmalämpöpumppu ja siinäkin on alin lämpötila 17 astetta.

-MaTTi- 29.01.2024 20:03

^ Mut mikähän on idis tämmöiseen lämmönrajaan?

FinnDRZ 29.01.2024 20:19

Vastausta ei ole, mutta tallissa mitsun ylläpito 8 tai 15, ja silloin se puhaltaa koko ajan hitosti. Normilämmityksen alaraja taisi olla 16, jolloin puhallus normaali. Voisiko olla että noissa asteissa kosteus muodostuu ongelmaksi?

-MaTTi- 29.01.2024 20:42

Ton Toshiban saa kyllä ihan pikkupuhallukselle ylläpitolämmölläkin.

FinnDRZ 29.01.2024 20:45

Edellisessä paikassa myös Cooper&hunter puhalsi norminopeudella myös ylläpitolämmöllä... Kommarien juoni?

Rytari 29.01.2024 22:59

Ei hemmetti miten HJ61:n kytkimen kuuluu säätyä tai jotain, auto täytyy aina startata vaihde päällä, käydessä ei saa vapaalta pykälää tupaan, vauhdissa ne joinkin menee, tuntuu siltä että työsylinterissä ei ole tarpeeksi liikettä, rekkaraudalla kun auttaa siirtohaarukasta sen saa irrottamaan kunnolla.

AlluK 30.01.2024 07:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1472068)
Ei hemmetti miten HJ61:n kytkimen kuuluu säätyä tai jotain, auto täytyy aina startata vaihde päällä, käydessä ei saa vapaalta pykälää tupaan, vauhdissa ne joinkin menee, tuntuu siltä että työsylinterissä ei ole tarpeeksi liikettä, rekkaraudalla kun auttaa siirtohaarukasta sen saa irrottamaan kunnolla.

Transiitti koneisessa Defessä vastaavaa on tapahtunut vuosien varrella pari kertaa.
Syynä yksi kytkinlevyn jousista hypännyt poikittain.

-MaTTi- 30.01.2024 12:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1472068)
Ei hemmetti miten HJ61:n kytkimen kuuluu säätyä tai jotain, auto täytyy aina startata vaihde päällä, käydessä ei saa vapaalta pykälää tupaan, vauhdissa ne joinkin menee, tuntuu siltä että työsylinterissä ei ole tarpeeksi liikettä, rekkaraudalla kun auttaa siirtohaarukasta sen saa irrottamaan kunnolla.

Saat sä polkimelta ja muistaakseni työsylkältäkin sitä säädettyä, mutta jos tilanne on se että se irrottaa mitä irrottaa jo alkupäässä poljentaa, on jotain syvemmältä paskana. Itellä sama homma FJ:n kanssa, kytkintä polttamalla paranee hetkeksi, mut nyt sitä on polteltu jo kait tarpeeks kun meinaa ajossa luistaa. Saas nähä mitä löytyy kun joskus ehtis pudottamaan taas laatikon alas.

Technics 30.01.2024 17:06

Kuka tahi mikä ylläpitää niitä heittolaatikoita mihin vanhaan paperilehtiaikaan heitettiin sanomalehti? Yhessä risteyksessä on semmonen ikävänä näköesteenä eikä siihen tule lehteä kellekään joten se joutais pois siitä. Kuka lähettää laskun jos käyn vaan massikalla nyppäämässä sen pois :D

Säätäjä_setä 30.01.2024 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1472051)
Aloitetaas uus vitja kun viimevuotinen oli jo suljettu eikä voinut siihen jatkaa.

Eli kysymys, miksi ilmalämpöpumppua ei saa säädettyä 14-16°C välille? Ainakaan tuota Toshibaa (Polar 25) jonka talliin hommasin. Siinä on joku ylläpitolämpöasetus, jonka oletusarvo on 8°C , sen saa säädettyä 5-13°C välille. Sit normaali lämmitys 17-30°C. Puuttuu just sopivat tallilämmöt 14-16°C. No 13°C on ihan ok jos tekee jotain, mut jos vaan istuu ja tuumailee paitasilteen niin tulee pidemmän päälle vilunen olo. 17°C tuntuu jo vähän haaskaukselta isommilla pakkasilla, muuta lämmönlähdettä kun ei ole.

Kysymys kiinnosti ja jututin tuttua lämpöpumppuasiantuntijaa. Hänen luvalla vastaus tässä:

"Tuo säätöalue normaalisti alkaa 16 asteen tietämistä ylöspäin ja on tullut vuosien varrella ns. eco tila osaan pumpuista, missä pumppu tavottelee 10 aastetta pyyntiä alempaa lukemaa...oisko kyse tästä tässä tapauksessa.
Tuo muutaman asteen läpötila voi vaikuttaa houkuttelevalta ylläpitolämpötilalta mutta harvoin riittää pitämään ulkoyksikön sulana sulatusjakson aikana, toki hieman sisätilan koko vaikuttaa asiaan, mutta pääsääntösesti pakkasilla aika käyttökelvoton ominaisuus.
t. jyrki "

Ei ollut ihan tuttu asia hänellekkään. Laitteen toimintaperiaatteen ja fysiikan kautta vastaus lienee tuossa ulkoyksikön sulatuksessa. Sulatusenergia kun revitään sisäyksikköä jäähdyttämällä. Matin mainitsema 14-16 asteen gappi on varmaan jotenkin hankala alue pumpulle missä se tuhlaa kaiken energian vuorottaiseen lämmittämiseen ja sulatteluun. Kertokoon joku lisää jos tietää varmemman vastauksen.

Rytari 31.01.2024 11:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1472073)
Saat sä polkimelta ja muistaakseni työsylkältäkin sitä säädettyä, mutta jos tilanne on se että se irrottaa mitä irrottaa jo alkupäässä poljentaa, on jotain syvemmältä paskana. Itellä sama homma FJ:n kanssa, kytkintä polttamalla paranee hetkeksi, mut nyt sitä on polteltu jo kait tarpeeks kun meinaa ajossa luistaa. Saas nähä mitä löytyy kun joskus ehtis pudottamaan taas laatikon alas.

No joo, säätö on ihan liiankin tiukilla, painelaakeri nojaa kokoajan asetelmaan, jotain on väärin joo, mutta en älyä mitä se vois olla, työsylinterin liikematka ei riitä, mutta kun toisen palstalaisen hj:ssa se liikematka on toimivalla kytkimellä alta puolet tosta. periaattessa kytkin toimii kun sitä rekkaraudalla auttaa haarukasta menemään tarpeeksi, ja se myös pysyy pohjassa kun sen sinne auttaa. kytkin on kovin uusi ja auton omistaja ei vielä ole halukas että aletaan lootaa purkimaan ja sitä uusimaan.

Raaka_Arska 31.01.2024 13:13

Miksi tämän foorumin viestien aikaleima on kaksi tuntia edellä?

Rytari 31.01.2024 14:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Raaka_Arska (Viesti 1472099)
Miksi tämän foorumin viestien aikaleima on kaksi tuntia edellä?

mehän ollaan muutenkin 2 tuntia edellä aikaamme

tekniikkamies 31.01.2024 15:59

Omat testit Mitsubishi LN35 ja LN50 lämpöpumpuilla antoi vaikutelman, himmailu kylmillä keleillä ei ollut hyvä kun yritin lämmittää LN50:llä pikkukoppia, josta lämpöä voi jakaa. Jos vetää kunnon tehol, toimii suunnitellusti.

Rupesi sulattelemaan liian pienel lämmityksel vähän väliä. LN35:lla lämmittänyt melko pientäkin tilaa täydel sisälämmöllä.

Plussakeleil himmailupumputus voi toimia.

Himmailupumputtimen pystys tekee jos sulatustarpeen tunnistusta parannetaan, mikseihän siinä jotain kameraa ja tekoälyä.

Macke 31.01.2024 18:23

Toshiban Super Daisekai jauhaa tässä nyt toista talvea 8-asteen ylläpitolämmöillä tuolla ulkorakennuksessa eikä ole jäätynyt kertaakaan. Ja se on päällä 24/7 oli pakkaset mitkä tahansa. Ehkä ei sitten lapissa toimisi, täällä etelässä tuntuisi toimivan.

-MaTTi- 31.01.2024 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1472097)
auton omistaja ei vielä ole halukas että aletaan lootaa purkimaan ja sitä uusimaan.

Aski alas, turha arpoo muuta.

Kartse1 31.01.2024 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1472097)
No joo, säätö on ihan liiankin tiukilla, painelaakeri nojaa kokoajan asetelmaan, jotain on väärin joo, mutta en älyä mitä se vois olla, työsylinterin liikematka ei riitä, mutta kun toisen palstalaisen hj:ssa se liikematka on toimivalla kytkimellä alta puolet tosta. periaattessa kytkin toimii kun sitä rekkaraudalla auttaa haarukasta menemään tarpeeksi, ja se myös pysyy pohjassa kun sen sinne auttaa. kytkin on kovin uusi ja auton omistaja ei vielä ole halukas että aletaan lootaa purkimaan ja sitä uusimaan.

Pää- ja työsylintereitä löytyy erikokoisilla männän halkaisijoilla ja "iskunpituudella".
Myös työsylinterin työntötangon pituudella on merkitystä.
Liian pitkä tanko painaa painelaakeria kokoajan ja lyhyt ei jaksa irrottaa, koska se ei lähde heti liikkeelle poljinta painettaessa.
Onko joku edellinen omistaja vaihtanut tietämättään väärällä iskulla/erikokoisella männällä olevan/t sylinterin/t.
Yhteen vaihdossa tulleeseen maasturiin joskus taannoin valkkasin kasan erikokoisia sylintereitä purkuautoistani ja sain kytkimen toimimaan ihan kunnolla.
Siinäkin oli kytkinpaketin vaihdon jälkeen alkanut kytkimen irroitus temppuilemaan. Ilmeisesti koko kytkinpaketti oli muutaman millin ohuempi kuin vanha paketti.
Työntötankoakin piti jatkaa sentillä.
Homma on tutkittava ajatuksen kanssa.

Rytari 01.02.2024 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1472109)
Pää- ja työsylintereitä löytyy erikokoisilla männän halkaisijoilla ja "iskunpituudella".
Myös työsylinterin työntötangon pituudella on merkitystä.
Liian pitkä tanko painaa painelaakeria kokoajan ja lyhyt ei jaksa irrottaa, koska se ei lähde heti liikkeelle poljinta painettaessa.
Onko joku edellinen omistaja vaihtanut tietämättään väärällä iskulla/erikokoisella männällä olevan/t sylinterin/t.
Yhteen vaihdossa tulleeseen maasturiin joskus taannoin valkkasin kasan erikokoisia sylintereitä purkuautoistani ja sain kytkimen toimimaan ihan kunnolla.
Siinäkin oli kytkinpaketin vaihdon jälkeen alkanut kytkimen irroitus temppuilemaan. Ilmeisesti koko kytkinpaketti oli muutaman millin ohuempi kuin vanha paketti.
Työntötankoakin piti jatkaa sentillä.
Homma on tutkittava ajatuksen kanssa.

mistäs sen noin vanhassa tietää mitä on vaihdettu, mutta vika on tullut ihan yhtäkkiä ns. kesken ajon eli tuskin vauhdissa on kukaan osia vaihtanut.

Bj Andy 01.02.2024 16:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1472097)
No joo, säätö on ihan liiankin tiukilla, painelaakeri nojaa kokoajan asetelmaan, jotain on väärin joo, mutta en älyä mitä se vois olla, työsylinterin liikematka ei riitä, mutta kun toisen palstalaisen hj:ssa se liikematka on toimivalla kytkimellä alta puolet tosta. periaattessa kytkin toimii kun sitä rekkaraudalla auttaa haarukasta menemään tarpeeksi, ja se myös pysyy pohjassa kun sen sinne auttaa. kytkin on kovin uusi ja auton omistaja ei vielä ole halukas että aletaan lootaa purkimaan ja sitä uusimaan.

Arvaus perustuen Bertan kytkytinremppaan n.18 vuoden takaa.
On se että kytkinakselim boorit on kulunut vanhan levyn mukaan tms. Joku vastaava oire oli silloin ja kun kyseessä oli ainoa tuotantolaitos/kinkerikyyti niin eipä sitä tullut uudelleen avattua. Sitkeesti kun sillä työnsi menemään niin viimein osat toisiinsa tottuivat ja kytkin on sittemmin toiminut.

Uusi lootakin tuli hommattua siltä varalta että boorit pyörähtää ympäri. Sitä odotellaan edelleen…

Kartse1 01.02.2024 16:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1472121)
mistäs sen noin vanhassa tietää mitä on vaihdettu, mutta vika on tullut ihan yhtäkkiä ns. kesken ajon eli tuskin vauhdissa on kukaan osia vaihtanut.

Lennossa tulleet oireet viittaa kyllä siihen, että sylinterien toiminta ja ilmavaivat pitää tarkistaa.
Omassa autossa alkoi pääsylinterin kumi valskaamaan lattiamaton alle ja vaivan huomasi vasta sitten, kun nesteet alkoi olla lopussa ja hori ilmaa.
Ei sitten enää korjaantunut ilmaamalla, vaan ostin suosilla uudet sylinterit ja sen kumiletkun työsylinterille.
Toi kumiletkukin alkaa vanhemmiten pullistelemaan ja se vie työsylinterin liikeradasta pois monta milliä.

Hessu888 01.02.2024 18:11

Ilpeistä vielä, niin uusimmissa Mitsuissa voi laittaa asetuslämpötilaksi 12 astetta eli todellinen tallissa jotain 10 paikkeilla, vanhoissa alin raja oli 16 ja sillä ainakin itellä oli todellinen lämpö 18 paikkeilla.

Jotkut väittää että 12 liian matala asetus kun sillä voi ulkoyksikkö jäätyä, mutta en ole ite sellaista kahdessa kohteessa huomannut 2 talven aikana.

Bj Andy 01.02.2024 18:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1472133)
Ilpeistä vielä, niin uusimmissa Mitsuissa voi laittaa asetuslämpötilaksi 12 astetta eli todellinen tallissa jotain 10 paikkeilla, vanhoissa alin raja oli 16 ja sillä ainakin itellä oli todellinen lämpö 18 paikkeilla.

Jotkut väittää että 12 liian matala asetus kun sillä voi ulkoyksikkö jäätyä, mutta en ole ite sellaista kahdessa kohteessa huomannut 2 talven aikana.

Joo. Jossain vanhoissa tuota jäätymistä on varmaan ollut, mutta tuo halpis innova on jo pari talvea hönkiny 8 asteen lämpöä talliin ja kyllä se osaa sulatella itsensä ihan hyvin.

Rytari 01.02.2024 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 1472131)
Lennossa tulleet oireet viittaa kyllä siihen, että sylinterien toiminta ja ilmavaivat pitää tarkistaa.
Omassa autossa alkoi pääsylinterin kumi valskaamaan lattiamaton alle ja vaivan huomasi vasta sitten, kun nesteet alkoi olla lopussa ja hori ilmaa.
Ei sitten enää korjaantunut ilmaamalla, vaan ostin suosilla uudet sylinterit ja sen kumiletkun työsylinterille.
Toi kumiletkukin alkaa vanhemmiten pullistelemaan ja se vie työsylinterin liikeradasta pois monta milliä.

sylintereistä ja letkusta me aloitettiin ja ne uusittiin ekana

vepele 04.02.2024 15:36

Kevytkuorma-auto,pakuksi?
 
Retkeilyauto mikä rekattu kevytkuorkiksi,muutos pakettiautoksi retkeily varusteilla.Onko mahdollinen muutos ja mitähän kustantas.
Tulee tietty käyttömaksut ja verotus muuttuu?Vissiin.
Kortin takia muutos

Lerssinen 05.02.2024 12:08

C1 kortti maksaa muutaman satasen, sillä kuittaa vuoden pakuverot ja loppu olis pelkkää säästöä :confused:

J-J 05.02.2024 15:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1472218)
C1 kortti maksaa muutaman satasen, sillä kuittaa vuoden pakuverot ja loppu olis pelkkää säästöä :confused:

Voipa se ajokortti muuttua toiseenkin suuntaan, joko vapaaehtoisesti tai tahtomatta.. Jos siis vaikkapa C-karsitaan aakkosista pois, mutta auton haluaisi pitää.

Varsinaiseen kysymykseen en osaa auttaa muutakuin sen ilmiselvän osan, että onhan omamassa riittävän pieni, että saa vielä vähän kuormaakin jos kokonaismassa pudotetaan 3500 kiloon. Ja tietysti matkustajien määrän ja sijoittelun osalta on eroa onko kyseessä kevytkuorma- vai pakettiauto, jos kyseessä siis ei ole puhtaasti matkailuauto.

-MaTTi- 05.02.2024 15:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vepele (Viesti 1472204)
Retkeilyauto mikä rekattu kevytkuorkiksi,muutos pakettiautoksi retkeily varusteilla.Onko mahdollinen muutos ja mitähän kustantas.
Tulee tietty käyttömaksut ja verotus muuttuu?Vissiin.
Kortin takia muutos

Valmistajalta jos saat todistuksen pakuluokan kokonaismassasta niin sit on toiveita. Maksaa varmaan n. 100-200€ riipuen katsastuspaikasta + toi todistus samaa luokkaa. Henkilöauto/matkailuautohan siitä kannattaa tehdä, pakusta joutusit maksamaan autoveron. Tietty verovapaan matkailuauton tilavaatimukset pitää täyttyä.

Kaupanpäälle tulee n. 750€ luokkaa oleva Trafin ajoneuvovero, joka kuorkkina alle satasen.

JasuT 05.02.2024 23:17

Tuohon pari-muutama viesti ylempänä olevaan ajokorttipohdintaan liittyen. Mitenkäs se menee tämmösellä tapauksella, joka on saanut C-kirjaimen korttiin, ennen viimeistä ajokorttiuudistusta? Silloin muistelin olleen, että viiskymppisenä pitäisi lääkärintarkastuksen kautta lähteä varmistamaan että on oikeutettu kortin haltijaksi? Tämähän muuttui siten että 45 -vuotiaat on ekaa kertaa syynissä, vaan sen muutoksen aikaan (oliko 2019?) oli jo tuo ikä saavutettu tai jotain semmoista..?

Tätä yritin selvittää, googlella sen jälkeen kun tragicomin sivuilta en löytänyt selkokielistä kertomusta että missäkö mentäisiin. Jossain tuli vastaan, että ko. laitos lähestyisi kirjeellä n. 4kk ennen 50v synttäreitä, vaan se aika meni jo tammikuun alkupuolella. Siis se 4kk ennakko, lähellä on että on enää 3kk synttäreihin...

Osaisiko joku kerto yksiselitteisesti missä mennään, virka-aikaan puhelimella tavoittelu on tietysti yksi mahdollisuus, tai kun kaupunkikierroksella taas käy niin jostakin ajovarman tai polliisin konttorista kävisi kyselemässä..?

Ei sillä, ettäkö olisi vielä kiire, mutta kun tietää miten helposti saa kiireettömiä aikoja tervauskeskuksesta, niin alkaa kohta olla niillä rajoilla ettäkö ehtiikö ja milloin...

Tietenkin voisi käydä poistattamassa sen yhden kirjaimen, vaan senhän sit tietää että heti tulisi joku kiva kevytkuorma-auto tms halavalla tyrkylle ja tarviis heti sitä lisenssiä. Se tosin olisi jo toinen kerta autokoulun jälkeen, kerran on tullut näille vuosille ajettua C-korttia vaativaa, ja sekin meni kuitenkin luvattoman puolelle kun oli kuulassa kolmisen tonnia kyytiä. Ei käynyt mielessäkään reissuun lähtiessä, kaverin haalimaan kalustoon tutustua tuota vertaa, ennenkuin paluumatkalla, taivaanrannan ollessa täynnä sinivilkkua kun ratsasivat kaikki, onneksi älyttiin ennen tilannetta käydä tarkistamassa liinojen kireys ja vaihdettiin sitten kuskia jolla oli vähän enemmän kirjaimia sekä lentolupakirja lisänä... Vaan kun siitä kirjaimesta tuli maksettua, ja opeteltua selviämään Scanialla kaupunkiliikenteessäkin, niin ihan helppoon en siitä olisi luopumassa, ainakaan vielä...

J-J 06.02.2024 10:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JasuT (Viesti 1472231)
Tuohon pari-muutama viesti ylempänä olevaan ajokorttipohdintaan liittyen. Mitenkäs se menee tämmösellä tapauksella, joka on saanut C-kirjaimen korttiin, ennen viimeistä ajokorttiuudistusta? Silloin muistelin olleen, että viiskymppisenä pitäisi lääkärintarkastuksen kautta lähteä varmistamaan että on oikeutettu kortin haltijaksi? Tämähän muuttui siten että 45 -vuotiaat on ekaa kertaa syynissä, vaan sen muutoksen aikaan (oliko 2019?) oli jo tuo ikä saavutettu tai jotain semmoista..?

Tätä yritin selvittää, googlella sen jälkeen kun tragicomin sivuilta en löytänyt selkokielistä kertomusta että missäkö mentäisiin. Jossain tuli vastaan, että ko. laitos lähestyisi kirjeellä n. 4kk ennen 50v synttäreitä, vaan se aika meni jo tammikuun alkupuolella. Siis se 4kk ennakko, lähellä on että on enää 3kk synttäreihin...

Osaisiko joku kerto yksiselitteisesti missä mennään, virka-aikaan puhelimella tavoittelu on tietysti yksi mahdollisuus, tai kun kaupunkikierroksella taas käy niin jostakin ajovarman tai polliisin konttorista kävisi kyselemässä..?

Ei sillä, ettäkö olisi vielä kiire, mutta kun tietää miten helposti saa kiireettömiä aikoja tervauskeskuksesta, niin alkaa kohta olla niillä rajoilla ettäkö ehtiikö ja milloin...

Taitaa tuo 4kk aikaikkuna kirjeen lähettelylle koskea tekstien perusteella lähinnä ajokortin voimassaolon päättymistä. Tosin sanottiin tuolla, että kirje lähetellään myös tuosta lääkärinlausunnosta, mutta siinä ei sitten erikseen manittu enää miten aikaisin se olisi odotettavissa.
Kannattaa sitä aikaa varailla sitten mahdollisimman pian, ettei juutu hoitojonoon.. Lääkärin kirjoittama todistus on voimassa 6kk, eli sen verran voi ottaa ennakkoa :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Traficom
VELVOITE TOIMITTAA LÄÄKÄRINLAUSUNTO MÄÄRÄTYN IÄN PERUSTEELLA
Säilyttääksesi ennen 19.1.2013 myönnetyn kuorma- tai linja-auton ajokortin sinun tulee toimittaa lääkärinlausunto poliisille viiden vuoden välein siitä lähtien, kun täytät 50, 55, 60 ja 65 vuotta.

Eli vanhalla kortilla saa ajaa 50v asti ilman joulujuhlaliikkeitä, tuoreempi vanhenee 45v kohdalla. Ja kaikki vanhat kortit sitten ihan uudistettava viimeistään 18.1.2033 vaikka kortissa itsessään olisi pidempi leima. Eli siinä kohtaa pitää täyttää jo muitakin lomakkeita ja ottaa muutama vuosikymmen tuoreempi kuvakin.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Traficom
Vaikka asiakas ei olisi saanut kirjettä, hänellä on silti velvollisuus toimittaa lausunto poliisille. Lääkärin tulisi lähettää lausunto suoraan poliisille, mutta asiakas voi myös itse toimittaa sen.

Lisätietoja poliisille toimitettavan lääkärinlausunnon toimittamisvelvollisuudesta saat poliisilta. Poliisi voi määrätä lääkärinlausunnon toimittamisen laiminlyöneen ajokieltoon.

Eli ei voi jäädä kirjettä odottelemaan tai vedota siihen, ettei kirjettä ole tullut, jos ratsiassa poliisi alkaa kyseenalaistamaan ajolupaa.
Lainaukset sivulta Traficom: Kuljettajan ajoterveys

wikke 06.02.2024 11:24

Itselleni tuli tuo muistutus kaksivuotta sitten huhtikuun alussa, ja pyöreät täyteen elokuun lopussa.

Mitään papereita ei itse tarvinnut mihinkään toimitella, vaan ne menivät lekurilta suoraan. Itselle kyllä jäi paperi.

JiiPee 06.02.2024 12:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1472240)
Itselleni tuli tuo muistutus kaksivuotta sitten huhtikuun alussa, ja pyöreät täyteen elokuun lopussa.

Mitään papereita ei itse tarvinnut mihinkään toimitella, vaan ne menivät lekurilta suoraan. Itselle kyllä jäi paperi.

Kaikilta lääkintäasemilta ei mene, vaan itse joutuu viemään. Kannattaa varmistaa asia tutkivalta lääkäriltä.

Minä sain lääkäriltä mukaan todistuksen Ajovarman toimipisteeseen vietäväksi, mutta siellä sitten ilmeni, että se olikin väärä lomake tai hieman väärin täytetty. Onneksi siinä oli tarvittava tiedot ja lausunto kirjattuna, koska muuten olisi tullut uusi reissu takaisin lääkintäasemalle. Todistukseen oli kirjattu myös ylimääräisiä tietoja, joita Ajovarman täti ei halunnut heillä olevan, joten hän otti todistuksesta heille arkistoon jäävän kopion peittäen osan tiedoista. Sain alkuperäisen todistuksen takaisin.

Ajovarman tädin mukaan ei ollut lainkaan poikkeuksellista, että asiakas tulee väärän tai väärin täytetyn todistuksen kanssa ajokorttinsa voimassaoloa jatkamaan. Hän kertoi, että ikäväkseen joutuu aika usein käännyttämään asiakkaita takaisin ja tulemaan sitten oikean todistuksen kanssa asioimaan uudestaan. Lääkärien osaamisessa olisi selvästi kehittämisen varaa näihin viranomaistodistuksiin liittyen.

wikke 06.02.2024 12:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1472243)
Kaikilta lääkintäasemilta ei mene, vaan itse joutuu viemään. Kannattaa varmistaa asia tutkivalta lääkäriltä.

Tämä hyvä tietää.

JasuT 06.02.2024 12:33

Joo. Kiitos kaikille osallistuneille. Eiköhän tämä tästä hissuksiin selviä. On vaan tuota tietoa kätevästi vähän ympäriinsä, ja toistensa kanssa ristiin, niin pieni ihminen joka ei tämmöisten kanssa ole puljannut on kyllä hitusen hukassa...

https://www.suomi.fi/palvelut/ajokor...b-a38676a0b650

Tuommoisen sitten yksi kaveri vielä oli löytänyt, ei käynyt itsellä mielessäkään lähteä tuolta sitä etsimään. Parastahan tässä sitten on se, että artisti on se joka kärsii, jos ei itse oikeaa tietoa saa etsittyä. Leppoisaa varmasti olisi ollut sopivassa liikennetilanteessa kuulla ajo-oikeutensa loppuneen kun setä sinisissä sen perään kyselee...

wikke 08.02.2024 14:22

Onkohan aivan tuhoon tuomittu yritys koittaa saada 2mm messinkiin 30mm tavan "yleisreikäsahalla" (jossa mainittu kyllä metalli)?

Micco 08.02.2024 20:03

Millaista tarkoitat yleisreikäsähalla?

wikke 09.02.2024 09:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1472303)
Millaista tarkoitat yleisreikäsähalla?

Joo sori, siis semmoista kuppi mallista missä hammastus lähinnä rautasahaa vastaava. Sen kaltaista kokeilinkin, todeten että sopii lähinnä lämmon (lämpeni niin työkalu, työstettävä materiaali kuin työstäjäkin) tuottamiseen, ja lopputulos ei tyydyttänyt vispaamisesta johtuen. Joutui syömään laiskuutensa ja lähtemään sinne mistä löytyi kunnon kovametalli reikäsahat.

Kaato 15.02.2024 16:26

Toyotan jarrujen arvoitus.

Kyseessä siis -91 4Runner, takana perinteistäkin perinteisemmät rumpujarrut.

Oireet seuraavanlaiset;

Jarrukenkien automaattisäätö säätää kengät kiinni rumpuihin, jonka jälkeen jarrut laahaa ja rummut kuumenee.

Kun jarrut kasaa, ja sen jälkeen kiskoo käsijarrua, kuulee ihan selvästi kuinka automaattisäädön mekanismit naksuu molemmin puolin eli järjestelmä sinällään toimii. Mutta sitten kun kiesillä lähtee ajamaan ja muutaman kerran käyttää käsijarrua niin kohta jarrut alkaa laahata.

Jarruissa on uutta jarrukilvet, työsylinterit, kengät, rummut ja kaikki jouset ym hilppeet jotka tulee rummun sisälle, myös käsijarruvaijerit on uudet.
Mikään paikka ei siis ole ruosteessa/jumissa. Myöskään käsijarruvaijeri ei ole liian tiukalla, mikä voisi aiheuttaa sen ettei kengät palauta.

Jarrurummut mittasin koska epäilin niiden olevan soikeat, heittoa oli toisessa 0,20 ja toisessa 0,25. Tuon ei pitäisi mielestäni vaikuttaa.

Ameriikan foorumeilta löytyy yksi vastaava tapaus, jossa ongelma ratkesi vaihtamalla tarvikejarrukengät Toyotan alkuperäisiin.

Jarrukengät on kyllä tarvikeosat, mutta ainakin ne asettuu rumpua vasten ihan nätisti.

Olen tässä harkinnut että tilaanko ne Yotan alkuperäiset kengät, vai jätänkö sen automaattisäädön vivun sieltä kokonaan pois, jolloin jarrut säädetään manuaalisesti hollille. Toki niitä joutuu sitten myöhemminkin aina vähän säätelemään kun kengät kuluu.

Vai olisko kenelläkään tarjota tähän joku vaihtoehtoinen ratkaisu mistä tuo ongelma voisi johtua.

wikke 15.02.2024 19:51

Tähän tapukseen suorilta vastaamati, niin pariinkin otteeseen itse tarvike kenkien kanssa ongelmiin törmänyt. Bertoissa tuntui aina olevan tarvikkeiden kanssa taistelua. Viimeksi SJ-413 kanssa. Näennäisesti (ja silmämääräisesti) soppaiset tarvike kengät vittuili oikein urakalla.

Jos jaksat avata, niin katsoppa onko kengät ottaneet lainkaan tasaisesti rumpuun.

Hessu888 15.02.2024 23:10

Mahtaako ne takajarrut toimia kunnolla edes silloin jos otat ne automaattisäädöt pois ja säädät ne ite?

Mahtaako vika olla kengissä jos jäävät liian lähelle rumpua? Koska eikös se tarkoittaisi että kenkien pitäisi upota rummun sisään jotta automaattisäätö pääsee yhden naksun eteenpäin?


Ne kengät kuluu niin hitaasti että jos kerran viidessä tai kymmenessä vuodessa säätää kenkiä lähemmäksi, niin ei iso työ ole. Mun mielestä ne automaattisäädöt on melko tarpeettomat.

Ite huomannut omissa autoissa aikanaan että tarvikemallin automaattisäätölipare ja se kengässä kiinni oleva vipu ei ole mitoitukseltaan samat kuin alkuperäiset osat olleet ja jos oikein muistan, niin olen käyttänyt niissä alkuperäiset osat mieluummin. Samoin ne akselien paksuudet vaihtelee mihin ne vivut tulee kiinni kengissä.

Koita eka ilman automaattisäätöjä.

Kaato 16.02.2024 09:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1472446)
Jos jaksat avata, niin katsoppa onko kengät ottaneet lainkaan tasaisesti rumpuun.

Täytyypä tutkia, jarrut on joka tapauksessa taas purettava. Mutta se menee jo rutiinilla.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1472449)
Mahtaako ne takajarrut toimia kunnolla edes silloin jos otat ne automaattisäädöt pois ja säädät ne ite?

Mahtaako vika olla kengissä jos jäävät liian lähelle rumpua? Koska eikös se tarkoittaisi että kenkien pitäisi upota rummun sisään jotta automaattisäätö pääsee yhden naksun eteenpäin?

Otan nousuviikolla tuon työn alle, sitten on kokeiltu sekin.

Ja jälkimmäinen on erittäin hyvä kysymys. Se tästä tilanteesta tekee aika kummallisen. Noita automaattisäätöjä on kuitenkin ollut jarruissa iät ja ajat, eikä se mekanismi mikään kovin monimutkainen ole.

H&K 18.02.2024 12:53

Mulla oli sama ongelma joskus aikanaan LJ:n takajarrujen kanssa.

Oman tulkinnan mukaan johtui siitä että jarrukengät otti kiinni ihan yläreunasta, käsijarruvivuson yläpuolelta. Tällöin kun käsijarrua vetää niin tulee vipuvarsi, joka työntää jarrukenkää ulospäin siten että alapään kiinnituspiste irtoaa kiinnityspinnastaan niin pitkään että kenkä ottaa kiinni käsijarruvuvuston kohdalta joilloin vipuvartta ei enää ole, ja jarru alkaa pitämään kunnolla.

Tällöin kenkä on jo liikkunut niin pitkään että säätö napsahtaa pykälän piukemmalle.

Korjaus oli että jarrukenkiin, alapään kiinnityskohtaan, hitsasin 4" naulasta katkaistun lisäpalan.

vellihousu 19.02.2024 01:46

Suzukissa piti muistaakseni ihan jarrupolkimella säätää ne napsut. Eli vaijeria löysäsin ja polkimella kengät lähelle, sit vaijerista tarvittaessa hienosäätö kässärille.

Kaato 19.02.2024 17:54

Tänään taas jarruhommia.

Kokeilin ensin niin että poistin automaattisäädön vivut kokonaan, ja säädin manuaalisesti kengät lähelle rumpua. Käyttöjarru toimi moitteetta, mutta käsijarru oli tehoton vaikka kengät sääti ihan laahausrajalle.
Talvisella lumipolanteellakaan ei käsjarrulla saanut takapyöriä vauhdista lukkoon.

Sitten taas jarrut auki ja kengät pöydälle, hitsasin kenkien alapäähän nuo mainitut 4-tuuman naulasta katkaistut pätkät.
Jarrut kasaan, tällä kertaa automaattisäätimien kanssa. Taas naksuu niin kuin kuuluukin kun käsijarrua kiskoo, eli säätimet toimii.
Koeajolle, käyttöjarru toimii edelleen moiteetta. Mutta muutaman kerran kun käsijarrua käyttää niin alkaa laahata, rummut kuumenee.
Jarrut laahaa siis niin paljon että tasaisella hallin lattiallakaan autoa ei jaksa enää käsivoimin työntää.

No, taas jarrut auki, ja automaattisäätimien vivut pois. Sitten kasaan, ja jarrukilven reiästä säätäen kengät hollille.
Tämän jälkeen en tehnyt kuin lyhyen koeajon, käyttöjarru toimii etelleen, ja käsijarrukin alkoi ottaa niin että ainakin lumipolanteella molemmat pyörät menee lukkoon.

Käyn vielä jossain vaiheessa ajamassa vähän perusteellisemman koeajon, mutta nyt näyttää että jarrut toimii. Tosin ilman automaattisäätöä.

Vaikuttaa siltä että ongelman ydin on noissa jarrukengissä.

-MaTTi- 21.02.2024 00:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaato (Viesti 1472508)
Vaikuttaa siltä että ongelman ydin on noissa jarrukengissä.

Niin on. Jostain kohtaa ei ole yhteensopivat. Laita vaan ne orkkikset.

Kaato 21.02.2024 19:06

Kävin tänään ajelemassa ja kyllä ne takajarrut nyt toimii.
Ilmeisesti tuo hitsauspatentti muutti kenkien asentoa rumpuun nähden jotenkin suotuisammaksi tjsp.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1472537)
Niin on. Jostain kohtaa ei ole yhteensopivat. Laita vaan ne orkkikset.

Jätän ainakin toistaiseksi nuo tarvikekengät paikoilleen, mutta siinä oot kyllä oikeassa että helevetin paljon vähemmällä työllä pääsee jos laittaa suoraan ne alkuperäiset:D

Jos päädyn jossain vaiheessa hankkimaan oem-kengät, niin täytyy ihan mielenkiinnosta tehdä vertailumittauksia tarvikekenkiin.

JasuT 28.02.2024 17:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JasuT (Viesti 1472246)
Joo. Kiitos kaikille osallistuneille. Eiköhän tämä tästä hissuksiin selviä. On vaan tuota tietoa kätevästi vähän ympäriinsä, ja toistensa kanssa ristiin, niin pieni ihminen joka ei tämmöisten kanssa ole puljannut on kyllä hitusen hukassa...

https://www.suomi.fi/palvelut/ajokor...b-a38676a0b650

Tuommoisen sitten yksi kaveri vielä oli löytänyt, ei käynyt itsellä mielessäkään lähteä tuolta sitä etsimään. Parastahan tässä sitten on se, että artisti on se joka kärsii, jos ei itse oikeaa tietoa saa etsittyä. Leppoisaa varmasti olisi ollut sopivassa liikennetilanteessa kuulla ajo-oikeutensa loppuneen kun setä sinisissä sen perään kyselee...

Asia on viety loppuun. Lääkäri tavattu, eikä hän nähnyt mitään syytä lähteä kirjaimia kortista vähentämään. Vielä kerran kiitoksia vihjeistä miten asiassa edetään, oma etsiminen kun ei oikein tulosta tuottanut niin kyllä täältä vaan apu löytyi..!

Kaitsu67 28.02.2024 23:11

Joskus funtsinu et pitäiskö se C1 käydä ajamassa, mutta kun ikää on jo sen verran (kohta 57), niin ilmeisesti ton C1:en kanssa joutuisi myös alkaa vähän väliä jotain lääkärintodistuksia toimittelemaan?

Itsellä siis AB e.

45 kun täytti, tuli miliisiltä kirje, että piti joku näkötesti silmälääkäriltä toimittaa. Hauskaa siinä oli se, että kun syntsät on Toukokuussa, niin vähän unohtu se keväällä tullut kirje ja syksyllä soittelivat perään, että perutaanko kortti vai toimitatko sen silmälääkärin todistuksen :D.

Se nyt ei ollu vielä se paras hauska, vaan se, että jos olis ollu vähän myöhemmin, olis tullu se uus EU laki voimaan seuraavana vuonna eikä olis mitään tarvinnu toimittaa. Eli kuukausista oli toikin aikanaan kiinni...:rolleyes:

Catrik 11.03.2024 21:18

Omistan Mitsubishi Canterin ja huomasin, että trafin sivuilla lukee ajoneuvoluokkana MUU/MUU. Mitähän se tarkoittaa? Kyseessä on kippilavalla varustettu kuorma-auto, jossa on alas laskettavat/irroitettavat laidat.

https://img.aijaa.com/b/00185/15226839.jpg

AlluK 12.03.2024 07:43

^ lehehmänkuljetusajoneuvo?

Kaato 13.03.2024 16:15

Näkeekö joku maksumuurin taa?

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010270170.html

Millaisia käänteitä vanhan tojotan kaupassa on ollut?

AH 13.03.2024 16:42

Paikallislehdessä oli juttu. Tunnin koeajon jälkeen kaikki ok, kaupat sovittu. Samana päivänä hajosi kytkin, korjaamolla havaittiin muutakin remonttia, kuten vetarin kumi rikki ja vetarissa väljää ym. Korjaamon arvio 3000€. Lopputulos, ostaja maksaa molempien oikeudenkäyntikulut ym. Tämmöset muistinvaraisesti.

Catrik 15.03.2024 20:29

Onko L7e ajoneuvoluokan perävaunulle, tai niiden yhdistelmälle, joku maksimipituus? :confused: Ei löydy mistään dokumentista mitään mainintaa.

E: löytyi, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 "m Muu kuin j, k, l, n tai o kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50"

joppeoo 22.03.2024 10:00

Askelmoottori kaasulle Valmet metsäkoneisiin
 
Löytyiskö keltään askelmoottoria Valmet metsäkoneen kaasun säätöön, 840.ssä ja 901.ssä ilmeisesti samanlaiset
tyyppi nro. 0206002111. Bosch/BXP tekijänä.

Vähän selattu nettiä niin alkaa olla tiukassa löytyä.

tekniikkamies 04.04.2024 18:35

https://yle.fi/a/74-20081963

Mistä johtuu, että itse saa laitettua jonkinmoisen töpselin ellei peräti kokonaisen keskuksen, josta ladata sähköautoa käden käänteessä ja halvalla?

Toinen juttu mikä ihmetyttää, miksi niin moni kiinteistö hylätään jos siinä jotain laittoa kun parannuksia tekee tarvittaessa puoli-ilmaiseksi? Ei tietysti kaikkia hommia jos tarve asentaa hissejä tai muuttaa rajusti käyttötarkoitusta. Kotiin hankin viimeistä huutoa olevat keittiövarusteet joillain saturaisilla.

Nykyisin on käteviä työkaluja ja koneita, joten luulisi kehityshommien sujuvan hyvin ja joutilaana on ennennäkemättömän hyvin koulutettuja ihmisiä.

Hessu888 05.04.2024 17:25

Oliko Tekniikkamiehen kysymys, että mistä johtuu noi artikkelissa mainitut kovat hinnat, jos itsekin pystyy laittamaan halvalla töpselimallin?

Vanhoissa kiintristöissä ei riitä sulakekoko tai syöttökaapelin koko jos laittaa monta tehokasta latauspaikkaa. Jos pitää vetää isoa ja kallista syöttökaapelia ja maksaa kaivuri niin kalliiksi voi tulla. Sähköyhtiöillä on toki ikähyvitys syöttökaapeleille jolloin he maksavat uudet isommat syötöt ja muuntajamuutokset jopa kokonaan jos kiinteistö vanha. Esim. 50-luvun kiinteistöön saa ilmaiseksi ne.

tekniikkamies 05.04.2024 18:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1473343)
Oliko Tekniikkamiehen kysymys, että mistä johtuu noi artikkelissa mainitut kovat hinnat, jos itsekin pystyy laittamaan halvalla töpselimallin?

Vanhoissa kiintristöissä ei riitä sulakekoko tai syöttökaapelin koko jos laittaa monta tehokasta latauspaikkaa. Jos pitää vetää isoa ja kallista syöttökaapelia ja maksaa kaivuri niin kalliiksi voi tulla. Sähköyhtiöillä on toki ikähyvitys syöttökaapeleille jolloin he maksavat uudet isommat syötöt ja muuntajamuutokset jopa kokonaan jos kiinteistö vanha. Esim. 50-luvun kiinteistöön saa ilmaiseksi ne.

Ite laittelin maahan kaksi 2,5 neliöistä 5 johtimista kaapelia ja 6 neliöisen aurinkosähkökaapelin, jotta lisää vaihtoehtoja vaikka sähköauton lataukseen, ettei ole rakennusten lähellä. Sellaista oli ylimääräisenä.

Vanha kiinteistö, johon tuli sähköauto on esim. maatila, johon tarkoitus tulla 125 ampeerin liittymä. Siellä kaivinkonekin omasta takaa.

Se ei tunnu hyvältä idealta, että joka paikassa olisi maksimaalisen nopea lataus.

Hessu888 06.04.2024 11:43

Museokatsastuksesta kysymyksiä:

- Saako moottori ja vaihteisto olla vaihdettu alkuperäisestä poikkeaviin jos ne on olleet kuitenkin saatavissa saman mallisarjan autossa? Esim W126 280SEL olisi laitettu 5 litrasen kone tai PZJ75:essa ois 1HZ, 1HZ turbolla, taikka 1HDT.

Netistä löytyy tietoa että tällaisia on hyväksytty, mutta onko se yleinen linjaus vai tarkastajakohtainen juttu?

suzs205 06.04.2024 14:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1473355)
Museokatsastuksesta kysymyksiä:

- Saako moottori ja vaihteisto olla vaihdettu alkuperäisestä poikkeaviin jos ne on olleet kuitenkin saatavissa saman mallisarjan autossa? Esim W126 280SEL olisi laitettu 5 litrasen kone tai PZJ75:essa ois 1HZ, 1HZ turbolla, taikka 1HDT.

Netistä löytyy tietoa että tällaisia on hyväksytty, mutta onko se yleinen linjaus vai tarkastajakohtainen juttu?

https://www.autohistoriallinenseura.fi/15
"Moottori alkuperäinen tai vastaava."

Eihän kukaan tiedä mitä noissa autoissa on ollut, jos ei jostakin syystä satu kohdalle tarkastaja joka on kiinnostunut juuri kyseisestä mallista.

Hessu888 06.04.2024 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 (Viesti 1473366)
https://www.autohistoriallinenseura.fi/15
"Moottori alkuperäinen tai vastaava."

Eihän kukaan tiedä mitä noissa autoissa on ollut, jos ei jostakin syystä satu kohdalle tarkastaja joka on kiinnostunut juuri kyseisestä mallista.

Kiitoksia!

nemola 07.04.2024 09:07

Mikä olisi paras (?) tapa tehdä U-käännös kytkettävällä jäykällä nelivedolla, jos oletetaan, että alla pinta kantaa suoraan ajamisen, mutta ei liikaa (jota määrää ei tiedä etukäteen) eestaas hieromista käännettäessä ja vajaaveto ei riitä etenemiseen paikaltaan?

Olisiko se hitaalla nelivedolla tarvittavan loivat yksittäiset käännökset (jota määrää ja jyrkkyyttä ei tiedä etukäteen), jolloin U-käännös vaatisi n kpl eestaas ajelua? Vai vauhdissa vaihto vajaavedolle ja käsijarrukäännös? :D Vaihto jäykistelemättömään nelivetoon? Vai jotain muuta? Ulkoisin apuvälinein tai mieluummin ilman. Tilaa käännökseen on riittävästi tavasta riippumatta.

Hcet 07.04.2024 11:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nemola (Viesti 1473377)
Mikä olisi paras (?) tapa tehdä U-käännös kytkettävällä jäykällä nelivedolla, jos oletetaan, että alla pinta kantaa suoraan ajamisen, mutta ei liikaa (jota määrää ei tiedä etukäteen) eestaas hieromista käännettäessä ja vajaaveto ei riitä etenemiseen paikaltaan?

Olisiko se hitaalla nelivedolla tarvittavan loivat yksittäiset käännökset (jota määrää ja jyrkkyyttä ei tiedä etukäteen), jolloin U-käännös vaatisi n kpl eestaas ajelua? Vai vauhdissa vaihto vajaavedolle ja käsijarrukäännös? :D Vaihto jäykistelemättömään nelivetoon? Vai jotain muuta? Ulkoisin apuvälinein tai mieluummin ilman. Tilaa käännökseen on riittävästi tavasta riippumatta.

Ratti linkkuun haluttuun suuntaan ja ajaa. Hieromisella sitä yleensä vain upotaan syvemmälle.

nemola 07.04.2024 11:59

Ok, toki sillä edellytyksellä, että linkkuun käännettyjen renkaiden pito riittää ohjaamaan. Jos ei, niin sitten vaikka lumiketjut niihin tai muuta pitoa lisäävää. Niiden puuttuessa joku toinen kani käyttöön hatusta.

Kaitsu67 11.04.2024 23:24

Tällaset on rikki (siis oikarissa) eli en saa mittaamalla selville onko bipolaari vai FET trankut kyseessä,
enkä mistään omista datakirjoista löytäny ko. merkinnällä mitään.
Netistäkään ei oikeen mitään varmaa löytynyt, ainakaan vielä....täällähän on elektroniikkamiehiä enempikin,
jos joku saattais tunnistaa.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245001

Arska 12.04.2024 06:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1473442)
Tällaset on rikki (siis oikarissa) eli en saa mittaamalla selville onko bipolaari vai FET trankut kyseessä,
enkä mistään omista datakirjoista löytäny ko. merkinnällä mitään.
Netistäkään ei oikeen mitään varmaa löytynyt, ainakaan vielä....täällähän on elektroniikkamiehiä enempikin,
jos joku saattais tunnistaa.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245001

2sd2059

Kaitsu67 12.04.2024 09:44

OK, thanks! No tolla löytykin, eli näyttäis normi tehotrankulta,
eikä FET:ltä.

Pitää zekata olisko joku sopiva korvaava jos ei just tota löydy.

Technics 13.04.2024 17:55

Kellään käyttökokemusta tämmösestä?

https://www.ikh.fi/fi/hallitunkki-bi...-2ton-tle10420

Ois hyvä kun hiekkapihalla tulee tunkkailtua ja kävinki hypistelemässä tuota paikallisessa mutta jäi vielä kauppaan. Rupes nuo muovipyörät pelottamaan, semmoset ei oo ikinä kestäny missään. Toki muovia on monenlaista ja sitä voi tehä monella tavalla, oisko nuo vähä topakampaa mallia? Laakeroitu ainaki oli.

Kaitsu67 14.04.2024 12:52

Vanhassa nauhurissa on tollaset liitännät, nauhurissa on itsessään myös vahvistin. ohjekirjaa tms. ei ole löytyny, eli onko kellään noista symboleista enempi tietoa,
kun itse en tunnistanut kuin osan, mielestäni näin mutta korjatkaa toki:

Ylärivi: 1. Mikrofoni 2. Levysoitin 3. Kaiutin (2 pin Din kun näyttäis olevan)

Alarivi: 1. Stereo ?? mitähän tää tarkottanee mitä tähän kytketään?? 2. nauhuri?? 3. moninapainen din, onko toi joku kaiuttimen symboli myös ?? erilainen kun tossa ylärivissä. Voisko olla korvakuulokkeet?

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245005

JiiPee 17.04.2024 07:18

Alarivi, vasen "Stereo" on ulkoinen signaalilähde, esim. nauhuri, radio tms. "linjatasoinen" laite. Keskellä oleva voisi olla sisäisesti kytkettynä vasempaan (saa miksattua kahdesta lähteestä) tai sitten näille kahdelle on käyttöpaneelissa jokin source-valintakytkin, samanlainen ulkoisen signaalilähteen liitin kuitenkin. Oikealla on kuulokeliitäntä.

Kaitsu67 20.04.2024 16:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1473513)
Alarivi, vasen "Stereo" on ulkoinen signaalilähde, esim. nauhuri, radio tms. "linjatasoinen" laite. Keskellä oleva voisi olla sisäisesti kytkettynä vasempaan (saa miksattua kahdesta lähteestä) tai sitten näille kahdelle on käyttöpaneelissa jokin source-valintakytkin, samanlainen ulkoisen signaalilähteen liitin kuitenkin. Oikealla on kuulokeliitäntä.

Right, tossa vähän kans hämää toi "import", joka on ilmeisestikin vaan noihin keskimmäisiin.

JasuT 23.04.2024 09:24

Renkaista mieltä askarruttavaan kysymykseen jos joku jotain vastaisi. Kuvien kanssa kysymykset..:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245051
Tuollai hupsusti "sisäpinta" irronnut, kudoksia näkyvissä..?

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245052
Ja kumin murusia ihan runsaasti sisällä. Kyseessä Michelinin millikokorenkaat, eli TRX 190/65HR390...

Irtoaako kuminmurusta ja lopulta sisäpinta vajailla paineilla kaahatessa? Kumi oli yllättävänkin pehmoista vielä, vaikka ikää noilla on ja ajojen loputtua ovat saaneet ulkosäilytystä osakseen. Kyljet ja jalkaosa on rakenteeltaan vähän toisenlaiset, pienilläkin paineilla kantaa eikä vajausta oikein huomaa, tämmöinen heinäkeppi voi vaikka istua pystyssä olevan renkaan päällä vaikkei vannettakaan enää ole tukena, ei painu kasaan...

kivinen 23.04.2024 16:36

Tubeless kalvo on irronnut kudoksien päältä ja löytyy muruina renkaan sisältä.

Tyhjänä ajetuissa renkaissa tuota näkee.

JasuT 23.04.2024 16:46

Tuo tukee omaa oletusta, että olisi vajailla paineilla ajettu. Etenkin kun oli käsitys että olisi ollut takapyöränä tämä, ja auto mistä nämä on on huomattavan etupainoinen eli paineen puutosta ei välttämättä edes ole huomannut jäykkäkylkisessä renkaassa etupainoisessa autossa...

Harmittavasti, olisi ilman tuota vauriota päässyt vielä varapyöräksi, mutta todennäköisesti ei siinäkään sitten toimisi...

kivinen 23.04.2024 17:22

Laita siihen sisäkumi. Toimii, jos runko ei ole vielä pettänyt. Jos on pystyheittoa, runko on takuulla rikki ja ei kannata enää käyttää.

Kaitsu67 28.04.2024 11:00

Ulkovarastosta kun siirteli kamoja, takaa yllättäin paljastui tollanen pesännäköinen viritys sala-asukista. Oli kuitenkin tyhjä, enkä ole asukkia nähnyt vaikka välillä koittanut kytätä.
Oisko tollanen oravan kyhäämä?

Varastoon ei kovin kummosia menoaukkoja ole, niin yllätti että tollasia risuja on saanu kerättyä sinne :confused:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245085

Defemasiina 28.04.2024 19:25

Kyllä oravalta vaikuttaa. Jättää useinkin tekeleensä kesken ja vaihtaa paikkaa. Juuri tuollaisista aineksista.

Catrik 17.05.2024 12:21

Millä saa vetää 950 kg jarrutonta hinattavaa laitetta?

Tieliikennelaissa sanotaan näin:

"Ajoneuvo, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, sekä auto, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 750 kilogramman painoinen jarruton hinattava ajoneuvo", jolloin suurin sallittu nopeus on 60 km/h.

Tietääkseni minkään henkilö- tai pakettiauton rekisteriotteessa ei lue jarruttoman perävaunun luokittelumassana yli 750 kiloa. Saako näillä kuitenkin vetää yli 750 kg jarrutonta hinattavaa laitetta, kunhan ei ylitä 60 km/h nopeutta? Vai mikä juttu tässä on mitä en tajua.

Naapurilla on tuollainen asuntovaunun rungolle tehty sauna, joka on rekisteröity hinattavaksi laitteeksi.

Heguli 17.05.2024 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Defemasiina (Viesti 1473756)
Kyllä oravalta vaikuttaa. Jättää useinkin tekeleensä kesken ja vaihtaa paikkaa. Juuri tuollaisista aineksista.

Naakka kanssa kerää tollasia tikkuja esimerkiksi savupiippuihin.

JasuT 13.06.2024 13:55

Tuli taas mielenkiintoista ajo-oikeuteen liittyvää selvitettäväksi. Kyseessä alkujaan Suomessa syntynyt, ja täällä vielä 15 vuotta sitten asunut, mutta muuttanut Etiopiaan tuolloin. Sitä en tähän hätään saanut selville, onko vielä Suomen kansalainen, eli salliiko Etiopian laki kaksoiskansalaisuutta, mutta ainakin se on jo selvinnyt ettei ole oikeutettu terveydenhoitopalveluihin. Selvisi viime- vai toissareissulla, umpisuolen puhjetessa, että rahalla saa hoitoa -ei sosiaaliturvan perusteella vaan rahapussia sai raottaa, eikä ihan vähän...

Tuli esille tämä pohdinta, kun nyt meinaa äiteen autoa pummata lainaan, että mitenkähän tämmöisessä tapauksessa on ajo-oikeuden kanssa? Muistelen että kirjaimia olisi AB eli ei ole vielä tullut lääkärintodistuksen vaatimista kun ei C:tä ole. Toivottavasti en muista väärin. Jos olisi C niin ajo-oikeus olisi kyllä kadonnut kun ei olisi lääkärinlausuntoa pystynyt hankkimaan, mutta nyt ollaan siinä uskossa ettei tuota vielä olisi tarvittu...

Yritin selata tragicomin ajokotti-info -osastoa, ja Autoliiton sivuja, mutta mitään valaisevaa en toistaiseksi löytänyt. Tunne on vahva ettei ongelmaa olisi, kun kerran on Suomen Polliisin myöntämä kortti joka ei pitäisi olla mennyt vanhaksi tms, mutta aiheuttaako tuo yli 15 vuoden ulkomailla asuminen, sinne pysyvästi muutto, tässä tilanteessa jotakin..?

Voipi olla että kilautus Polliisille valaisee asiassa, mutta kysytään täältä ensin. Kun on vielä kolmisen viikkoa tilanteen eskaloitumiseen aikaa...

JasuT 13.06.2024 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dervish (Viesti 1474596)
Varmaan kannattaa kuitenkin trafin suuntaan kilautella kun kyselee onko ajo-oikeus vielä olemassa.

Joo, totta. Selvitellään kun sopiva hetki tulee.

kopi 15.06.2024 07:31

Tuoltahan ajo-oikeuden olemassaolon pitäisi saada selvitettyä.

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kan...ljettajatiedot

JasuT 15.06.2024 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kopi (Viesti 1474616)
Tuoltahan ajo-oikeuden olemassaolon pitäisi saada selvitettyä.

https://www.traficom.fi/fi/asioi-kan...ljettajatiedot

Sieltähän se selvisi. Kiitos. Helpotti vielä, kun muistaa syntymäajan, kerrasta löytyi tarvittavat tiedot...

Eilen yritin puhelimella tavoitella jotakin joka jotain tragicomilla tietäisi, vaan kun läpi ei päässyt. Robotin kanssa pääsi keskustelemaan, että mitä haluaa tehdä, ja aina lopputulemana "olet jonossa, edelläsi on vielä n. kappaletta asiakkaita", eikä se jono alle puolen tunnin tuntunut mihinkään katoavan. Muutakin tekemistä oli kuin kasvattaa puhelinlaskua tekemättä mitään...

ISE 19.06.2024 17:44

Heip.kyseessä moottoripyörä Kawasaki zr-7 vm.99 sylinterin 4 on anturi k-tric käsittääkseni se antaa käskyn aikaistaa syttöennakkoa kun seos rikastuu.kun irroitin anturin liittimen moottorin käytös muuttui huomattavasti vääntö parani koko kierrosalueella, onko tämä jokin alkeellinen päästönpuhdistus vempain?

-Jarkko- 07.08.2024 00:01

Kuinka kauan saa jutella kuolleelle koiralle ennenkuin joku huolestuu

G13b 07.08.2024 07:57

^Meidän aika surkea piski kuoli reilusti yli kymmenen vuotta sitten, vieläkin höpöttölen joskus sille, ei kannata huolestua.

Joni. 24.08.2024 21:51

3) N3-luokan ajoneuvon ja suurimmalta sallitulta massaltaan yli 7,5 tonnia olevan N2-
luokan ajoneuvon etuosassa kaksi ylimääräistä etuäärivalaisinta; valaisimet on sijoitetatava korkeussuunnassa tuulilasin yläreunan yläpuolelle
tarkoittaako tämä sitä että Dodge Ramin lavakaaressa olevassa lisävalossa olevat parkkivalot kelpaa myös katsastuksessa muistaakseni täällä jossain viestiketjussa jotain sen suuntaista tietoa myös olisi ollut

-Jarkko- 25.08.2024 00:07

Keräileekö kukaan tommosia vanhoja kirotukoneita? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245751

-Jarkko- 30.08.2024 00:48

Mutku ei ni ei...jos olisin hintatietoa vailla niin olisin kysynyt sitä, vitun apinat? Kolme banaania??? 1000 dollaria viiva 25 egee. Muttakun kysyin että keräileekö kukaan näitä? :D

-MaTTi- 30.08.2024 13:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Joni. (Viesti 1475830)
3) N3-luokan ajoneuvon ja suurimmalta sallitulta massaltaan yli 7,5 tonnia olevan N2-
luokan ajoneuvon etuosassa kaksi ylimääräistä etuäärivalaisinta; valaisimet on sijoitetatava korkeussuunnassa tuulilasin yläreunan yläpuolelle
tarkoittaako tämä sitä että Dodge Ramin lavakaaressa olevassa lisävalossa olevat parkkivalot kelpaa myös katsastuksessa muistaakseni täällä jossain viestiketjussa jotain sen suuntaista tietoa myös olisi ollut

Kelpaa, mutta tuo sun lainaus koskee, kuten siinä lukee, yli 7.5 tonnisia.
E-sääntö 48 sallii:
Lainaus:

Lukumäärä
Kaksi eteenpäin näkyvää ja kaksi taaksepäin näkyvää.
Lisävalaisimia voidaan asentaa seuraavasti:
a) kaksi eteenpäin näkyvää
b) kaksi taaksepäin näkyvää.
Eli eteenpäin saa olla 4 kpl äärivaloja.

-Jarkko- 30.08.2024 22:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- (Viesti 1475909)
Mutku ei ni ei...jos olisin hintatietoa vailla niin olisin kysynyt sitä, vitun apinat? Kolme banaania??? 1000 dollaria viiva 25 egee. Muttakun kysyin että keräileekö kukaan näitä? :D

Vähemmilläkin promilleilla saattais kyl pärjäillä, sorry:p

tekniikkamies 31.08.2024 09:06

Minkä kokoiset renkaat mahtuu Scoda Octavia 2009, vanteita 15" ja 16", meinasin jos sais aavistuksen lisää korkeutta?

Nyt alla 195/65/15" kesärenkaat.

Ehkä myös hiukan jämäkämpää kuin Hakkapeliitta Green 3.

Harkitaan myös pakettiauton renkaita koska henkilöauton renkaat hajoaa niin helposti.

wikke 31.08.2024 13:26

Äkkisältään vosi kuvitella että juurikaan isommat eivät mahdu elämään, sillä Scout "maasturi versiossa" oli juurikin viisitoistaisina tuo 195/65 ja kuusitoistaisina 205/55.

tekniikkamies 31.08.2024 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1475936)
Äkkisältään vosi kuvitella että juurikaan isommat eivät mahdu elämään, sillä Scout "maasturi versiossa" oli juurikin viisitoistaisina tuo 195/65 ja kuusitoistaisina 205/55.

Audi A3 2004 kävi ainakin 205/60/16", seuraava omistaja vaihtoi jousetkin.

Kotona on vääränlaisella vanteella 205/70/15" jos laittas Skodan vanteelle, pystys tutkimaan.

Tehopulasta menopeli ei ihmeemmin kärsi, sen osalta renkaita vois korottaa.

wikke 31.08.2024 14:17

Ja Audi ja Sokadahan aina samoja. Unohdin. ��

Tuo esimerkkisi Audista on 5% profiilin korotusta, ja mainitsemillasi jo 15% mikä nykyisissä katukikkareissa jo aika paljon. Mutta kokeile toki jos soppaset kumit ja vanteetkin jo valmiin.

tekniikkamies 31.08.2024 14:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1475938)
Ja Audi ja Sokadahan aina samoja. Unohdin. ��

Tuo esimerkkisi Audista on 5% profiilin korotusta, ja mainitsemillasi jo 15% mikä nykyisissä katukikkareissa jo aika paljon. Mutta kokeile toki jos soppaset kumit ja vanteetkin jo valmiin.

Karkeasti katsottuna samansuuntaisia, samanlaisia rengaskokoja, koneita...

Audi kärsi mataluudesta, meni uudelle käyttäjälle ehjillä jousilla ja hiukan korkeammilla renkailla. Renkaat näytti vakiolta.

Skodassa enempi voimaa, webasto ja vetotokoukku, sitä ehkä viitsii vähän parannella kun renkaita joutuu uusimaan.

wikke 31.08.2024 18:23

Joo... ��

Joni. 06.09.2024 05:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1475914)
Kelpaa, mutta tuo sun lainaus koskee, kuten siinä lukee, yli 7.5 tonnisia.
E-sääntö 48 sallii:


Eli eteenpäin saa olla 4 kpl äärivaloja.

No niinpä lukikin mutta hyvä että laitoit tuon oikean säännön kiitosta vuan.

tekniikkamies 14.09.2024 08:05

Olikos täällä omakohtaista kokemusta RVS- käsittelystä?

Kokeillut perään ja moottoriin. Vähän hankala kotioloissa analysoida, mutta saattaa jopa tehdä jotain.

Kaitsu67 14.09.2024 09:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1476176)
Olikos täällä omakohtaista kokemusta RVS- käsittelystä?

Kokeillut perään ja moottoriin. Vähän hankala kotioloissa analysoida, mutta saattaa jopa tehdä jotain.

Kyllä mun mielestä autto aikanaan vähän laiskaan Iveco 35-10:in pannuun ku laitoin sitä. Vedot kyllä parani vanhassa diesel padassa.
EDIT: tais olla suositus tehdä kaks käsittelyä, ja muistaakseni tän kanssa tuli niin tehtyä.

Laitoin sitten samaa johonkin toiseenkin, oisko ollu Classikki Rangen V8 pata se toinen, tasoitti kyllä käyntiä muistaakseni siinäkin.
Saatoin laittaa johnkin toiseenkin vielä, mutta pitäis tarkistaa huoltokirjoista kun ei enää muista ulkoa kun jo aikaa. Et itellä ei ainakaan huonoja kokemuksia ko. käsittelystä.

Ja taisin itekin laittaa jonkun perään kanssa, mutta sitä en enää muista vähenikö jollotus tuolloin. :rolleyes:


Sivu luotu: 16:46 (GMT +2).