![]() |
Kysy mitä vaan - vastataan jos jaksetaan 2024-2025
Aloitetaas uus vitja kun viimevuotinen oli jo suljettu eikä voinut siihen jatkaa.
Eli kysymys, miksi ilmalämpöpumppua ei saa säädettyä 14-16°C välille? Ainakaan tuota Toshibaa (Polar 25) jonka talliin hommasin. Siinä on joku ylläpitolämpöasetus, jonka oletusarvo on 8°C , sen saa säädettyä 5-13°C välille. Sit normaali lämmitys 17-30°C. Puuttuu just sopivat tallilämmöt 14-16°C. No 13°C on ihan ok jos tekee jotain, mut jos vaan istuu ja tuumailee paitasilteen niin tulee pidemmän päälle vilunen olo. 17°C tuntuu jo vähän haaskaukselta isommilla pakkasilla, muuta lämmönlähdettä kun ei ole. |
Termostaatteja voi huijata vastuksilla jos haluaa kikkailla, näin tiedän tehdyn.
|
Mulla on Mitsubishin ilmalämpöpumppu ja siinäkin on alin lämpötila 17 astetta.
|
^ Mut mikähän on idis tämmöiseen lämmönrajaan?
|
Vastausta ei ole, mutta tallissa mitsun ylläpito 8 tai 15, ja silloin se puhaltaa koko ajan hitosti. Normilämmityksen alaraja taisi olla 16, jolloin puhallus normaali. Voisiko olla että noissa asteissa kosteus muodostuu ongelmaksi?
|
Ton Toshiban saa kyllä ihan pikkupuhallukselle ylläpitolämmölläkin.
|
Edellisessä paikassa myös Cooper&hunter puhalsi norminopeudella myös ylläpitolämmöllä... Kommarien juoni?
|
Ei hemmetti miten HJ61:n kytkimen kuuluu säätyä tai jotain, auto täytyy aina startata vaihde päällä, käydessä ei saa vapaalta pykälää tupaan, vauhdissa ne joinkin menee, tuntuu siltä että työsylinterissä ei ole tarpeeksi liikettä, rekkaraudalla kun auttaa siirtohaarukasta sen saa irrottamaan kunnolla.
|
Lainaus:
Syynä yksi kytkinlevyn jousista hypännyt poikittain. |
Lainaus:
|
Kuka tahi mikä ylläpitää niitä heittolaatikoita mihin vanhaan paperilehtiaikaan heitettiin sanomalehti? Yhessä risteyksessä on semmonen ikävänä näköesteenä eikä siihen tule lehteä kellekään joten se joutais pois siitä. Kuka lähettää laskun jos käyn vaan massikalla nyppäämässä sen pois :D
|
Lainaus:
"Tuo säätöalue normaalisti alkaa 16 asteen tietämistä ylöspäin ja on tullut vuosien varrella ns. eco tila osaan pumpuista, missä pumppu tavottelee 10 aastetta pyyntiä alempaa lukemaa...oisko kyse tästä tässä tapauksessa. Tuo muutaman asteen läpötila voi vaikuttaa houkuttelevalta ylläpitolämpötilalta mutta harvoin riittää pitämään ulkoyksikön sulana sulatusjakson aikana, toki hieman sisätilan koko vaikuttaa asiaan, mutta pääsääntösesti pakkasilla aika käyttökelvoton ominaisuus. t. jyrki " Ei ollut ihan tuttu asia hänellekkään. Laitteen toimintaperiaatteen ja fysiikan kautta vastaus lienee tuossa ulkoyksikön sulatuksessa. Sulatusenergia kun revitään sisäyksikköä jäähdyttämällä. Matin mainitsema 14-16 asteen gappi on varmaan jotenkin hankala alue pumpulle missä se tuhlaa kaiken energian vuorottaiseen lämmittämiseen ja sulatteluun. Kertokoon joku lisää jos tietää varmemman vastauksen. |
Lainaus:
|
Miksi tämän foorumin viestien aikaleima on kaksi tuntia edellä?
|
Lainaus:
|
Omat testit Mitsubishi LN35 ja LN50 lämpöpumpuilla antoi vaikutelman, himmailu kylmillä keleillä ei ollut hyvä kun yritin lämmittää LN50:llä pikkukoppia, josta lämpöä voi jakaa. Jos vetää kunnon tehol, toimii suunnitellusti.
Rupesi sulattelemaan liian pienel lämmityksel vähän väliä. LN35:lla lämmittänyt melko pientäkin tilaa täydel sisälämmöllä. Plussakeleil himmailupumputus voi toimia. Himmailupumputtimen pystys tekee jos sulatustarpeen tunnistusta parannetaan, mikseihän siinä jotain kameraa ja tekoälyä. |
Toshiban Super Daisekai jauhaa tässä nyt toista talvea 8-asteen ylläpitolämmöillä tuolla ulkorakennuksessa eikä ole jäätynyt kertaakaan. Ja se on päällä 24/7 oli pakkaset mitkä tahansa. Ehkä ei sitten lapissa toimisi, täällä etelässä tuntuisi toimivan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Myös työsylinterin työntötangon pituudella on merkitystä. Liian pitkä tanko painaa painelaakeria kokoajan ja lyhyt ei jaksa irrottaa, koska se ei lähde heti liikkeelle poljinta painettaessa. Onko joku edellinen omistaja vaihtanut tietämättään väärällä iskulla/erikokoisella männällä olevan/t sylinterin/t. Yhteen vaihdossa tulleeseen maasturiin joskus taannoin valkkasin kasan erikokoisia sylintereitä purkuautoistani ja sain kytkimen toimimaan ihan kunnolla. Siinäkin oli kytkinpaketin vaihdon jälkeen alkanut kytkimen irroitus temppuilemaan. Ilmeisesti koko kytkinpaketti oli muutaman millin ohuempi kuin vanha paketti. Työntötankoakin piti jatkaa sentillä. Homma on tutkittava ajatuksen kanssa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
On se että kytkinakselim boorit on kulunut vanhan levyn mukaan tms. Joku vastaava oire oli silloin ja kun kyseessä oli ainoa tuotantolaitos/kinkerikyyti niin eipä sitä tullut uudelleen avattua. Sitkeesti kun sillä työnsi menemään niin viimein osat toisiinsa tottuivat ja kytkin on sittemmin toiminut. Uusi lootakin tuli hommattua siltä varalta että boorit pyörähtää ympäri. Sitä odotellaan edelleen… |
Lainaus:
Omassa autossa alkoi pääsylinterin kumi valskaamaan lattiamaton alle ja vaivan huomasi vasta sitten, kun nesteet alkoi olla lopussa ja hori ilmaa. Ei sitten enää korjaantunut ilmaamalla, vaan ostin suosilla uudet sylinterit ja sen kumiletkun työsylinterille. Toi kumiletkukin alkaa vanhemmiten pullistelemaan ja se vie työsylinterin liikeradasta pois monta milliä. |
Ilpeistä vielä, niin uusimmissa Mitsuissa voi laittaa asetuslämpötilaksi 12 astetta eli todellinen tallissa jotain 10 paikkeilla, vanhoissa alin raja oli 16 ja sillä ainakin itellä oli todellinen lämpö 18 paikkeilla.
Jotkut väittää että 12 liian matala asetus kun sillä voi ulkoyksikkö jäätyä, mutta en ole ite sellaista kahdessa kohteessa huomannut 2 talven aikana. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kevytkuorma-auto,pakuksi?
Retkeilyauto mikä rekattu kevytkuorkiksi,muutos pakettiautoksi retkeily varusteilla.Onko mahdollinen muutos ja mitähän kustantas.
Tulee tietty käyttömaksut ja verotus muuttuu?Vissiin. Kortin takia muutos |
C1 kortti maksaa muutaman satasen, sillä kuittaa vuoden pakuverot ja loppu olis pelkkää säästöä :confused:
|
Lainaus:
Varsinaiseen kysymykseen en osaa auttaa muutakuin sen ilmiselvän osan, että onhan omamassa riittävän pieni, että saa vielä vähän kuormaakin jos kokonaismassa pudotetaan 3500 kiloon. Ja tietysti matkustajien määrän ja sijoittelun osalta on eroa onko kyseessä kevytkuorma- vai pakettiauto, jos kyseessä siis ei ole puhtaasti matkailuauto. |
Lainaus:
Kaupanpäälle tulee n. 750€ luokkaa oleva Trafin ajoneuvovero, joka kuorkkina alle satasen. |
Tuohon pari-muutama viesti ylempänä olevaan ajokorttipohdintaan liittyen. Mitenkäs se menee tämmösellä tapauksella, joka on saanut C-kirjaimen korttiin, ennen viimeistä ajokorttiuudistusta? Silloin muistelin olleen, että viiskymppisenä pitäisi lääkärintarkastuksen kautta lähteä varmistamaan että on oikeutettu kortin haltijaksi? Tämähän muuttui siten että 45 -vuotiaat on ekaa kertaa syynissä, vaan sen muutoksen aikaan (oliko 2019?) oli jo tuo ikä saavutettu tai jotain semmoista..?
Tätä yritin selvittää, googlella sen jälkeen kun tragicomin sivuilta en löytänyt selkokielistä kertomusta että missäkö mentäisiin. Jossain tuli vastaan, että ko. laitos lähestyisi kirjeellä n. 4kk ennen 50v synttäreitä, vaan se aika meni jo tammikuun alkupuolella. Siis se 4kk ennakko, lähellä on että on enää 3kk synttäreihin... Osaisiko joku kerto yksiselitteisesti missä mennään, virka-aikaan puhelimella tavoittelu on tietysti yksi mahdollisuus, tai kun kaupunkikierroksella taas käy niin jostakin ajovarman tai polliisin konttorista kävisi kyselemässä..? Ei sillä, ettäkö olisi vielä kiire, mutta kun tietää miten helposti saa kiireettömiä aikoja tervauskeskuksesta, niin alkaa kohta olla niillä rajoilla ettäkö ehtiikö ja milloin... Tietenkin voisi käydä poistattamassa sen yhden kirjaimen, vaan senhän sit tietää että heti tulisi joku kiva kevytkuorma-auto tms halavalla tyrkylle ja tarviis heti sitä lisenssiä. Se tosin olisi jo toinen kerta autokoulun jälkeen, kerran on tullut näille vuosille ajettua C-korttia vaativaa, ja sekin meni kuitenkin luvattoman puolelle kun oli kuulassa kolmisen tonnia kyytiä. Ei käynyt mielessäkään reissuun lähtiessä, kaverin haalimaan kalustoon tutustua tuota vertaa, ennenkuin paluumatkalla, taivaanrannan ollessa täynnä sinivilkkua kun ratsasivat kaikki, onneksi älyttiin ennen tilannetta käydä tarkistamassa liinojen kireys ja vaihdettiin sitten kuskia jolla oli vähän enemmän kirjaimia sekä lentolupakirja lisänä... Vaan kun siitä kirjaimesta tuli maksettua, ja opeteltua selviämään Scanialla kaupunkiliikenteessäkin, niin ihan helppoon en siitä olisi luopumassa, ainakaan vielä... |
Lainaus:
Kannattaa sitä aikaa varailla sitten mahdollisimman pian, ettei juutu hoitojonoon.. Lääkärin kirjoittama todistus on voimassa 6kk, eli sen verran voi ottaa ennakkoa :) Lainaus:
Lainaus:
Lainaukset sivulta Traficom: Kuljettajan ajoterveys |
Itselleni tuli tuo muistutus kaksivuotta sitten huhtikuun alussa, ja pyöreät täyteen elokuun lopussa.
Mitään papereita ei itse tarvinnut mihinkään toimitella, vaan ne menivät lekurilta suoraan. Itselle kyllä jäi paperi. |
Lainaus:
Minä sain lääkäriltä mukaan todistuksen Ajovarman toimipisteeseen vietäväksi, mutta siellä sitten ilmeni, että se olikin väärä lomake tai hieman väärin täytetty. Onneksi siinä oli tarvittava tiedot ja lausunto kirjattuna, koska muuten olisi tullut uusi reissu takaisin lääkintäasemalle. Todistukseen oli kirjattu myös ylimääräisiä tietoja, joita Ajovarman täti ei halunnut heillä olevan, joten hän otti todistuksesta heille arkistoon jäävän kopion peittäen osan tiedoista. Sain alkuperäisen todistuksen takaisin. Ajovarman tädin mukaan ei ollut lainkaan poikkeuksellista, että asiakas tulee väärän tai väärin täytetyn todistuksen kanssa ajokorttinsa voimassaoloa jatkamaan. Hän kertoi, että ikäväkseen joutuu aika usein käännyttämään asiakkaita takaisin ja tulemaan sitten oikean todistuksen kanssa asioimaan uudestaan. Lääkärien osaamisessa olisi selvästi kehittämisen varaa näihin viranomaistodistuksiin liittyen. |
Lainaus:
|
Joo. Kiitos kaikille osallistuneille. Eiköhän tämä tästä hissuksiin selviä. On vaan tuota tietoa kätevästi vähän ympäriinsä, ja toistensa kanssa ristiin, niin pieni ihminen joka ei tämmöisten kanssa ole puljannut on kyllä hitusen hukassa...
https://www.suomi.fi/palvelut/ajokor...b-a38676a0b650 Tuommoisen sitten yksi kaveri vielä oli löytänyt, ei käynyt itsellä mielessäkään lähteä tuolta sitä etsimään. Parastahan tässä sitten on se, että artisti on se joka kärsii, jos ei itse oikeaa tietoa saa etsittyä. Leppoisaa varmasti olisi ollut sopivassa liikennetilanteessa kuulla ajo-oikeutensa loppuneen kun setä sinisissä sen perään kyselee... |
Onkohan aivan tuhoon tuomittu yritys koittaa saada 2mm messinkiin 30mm tavan "yleisreikäsahalla" (jossa mainittu kyllä metalli)?
|
Millaista tarkoitat yleisreikäsähalla?
|
Lainaus:
|
Toyotan jarrujen arvoitus.
Kyseessä siis -91 4Runner, takana perinteistäkin perinteisemmät rumpujarrut. Oireet seuraavanlaiset; Jarrukenkien automaattisäätö säätää kengät kiinni rumpuihin, jonka jälkeen jarrut laahaa ja rummut kuumenee. Kun jarrut kasaa, ja sen jälkeen kiskoo käsijarrua, kuulee ihan selvästi kuinka automaattisäädön mekanismit naksuu molemmin puolin eli järjestelmä sinällään toimii. Mutta sitten kun kiesillä lähtee ajamaan ja muutaman kerran käyttää käsijarrua niin kohta jarrut alkaa laahata. Jarruissa on uutta jarrukilvet, työsylinterit, kengät, rummut ja kaikki jouset ym hilppeet jotka tulee rummun sisälle, myös käsijarruvaijerit on uudet. Mikään paikka ei siis ole ruosteessa/jumissa. Myöskään käsijarruvaijeri ei ole liian tiukalla, mikä voisi aiheuttaa sen ettei kengät palauta. Jarrurummut mittasin koska epäilin niiden olevan soikeat, heittoa oli toisessa 0,20 ja toisessa 0,25. Tuon ei pitäisi mielestäni vaikuttaa. Ameriikan foorumeilta löytyy yksi vastaava tapaus, jossa ongelma ratkesi vaihtamalla tarvikejarrukengät Toyotan alkuperäisiin. Jarrukengät on kyllä tarvikeosat, mutta ainakin ne asettuu rumpua vasten ihan nätisti. Olen tässä harkinnut että tilaanko ne Yotan alkuperäiset kengät, vai jätänkö sen automaattisäädön vivun sieltä kokonaan pois, jolloin jarrut säädetään manuaalisesti hollille. Toki niitä joutuu sitten myöhemminkin aina vähän säätelemään kun kengät kuluu. Vai olisko kenelläkään tarjota tähän joku vaihtoehtoinen ratkaisu mistä tuo ongelma voisi johtua. |
Tähän tapukseen suorilta vastaamati, niin pariinkin otteeseen itse tarvike kenkien kanssa ongelmiin törmänyt. Bertoissa tuntui aina olevan tarvikkeiden kanssa taistelua. Viimeksi SJ-413 kanssa. Näennäisesti (ja silmämääräisesti) soppaiset tarvike kengät vittuili oikein urakalla.
Jos jaksat avata, niin katsoppa onko kengät ottaneet lainkaan tasaisesti rumpuun. |
Mahtaako ne takajarrut toimia kunnolla edes silloin jos otat ne automaattisäädöt pois ja säädät ne ite?
Mahtaako vika olla kengissä jos jäävät liian lähelle rumpua? Koska eikös se tarkoittaisi että kenkien pitäisi upota rummun sisään jotta automaattisäätö pääsee yhden naksun eteenpäin? Ne kengät kuluu niin hitaasti että jos kerran viidessä tai kymmenessä vuodessa säätää kenkiä lähemmäksi, niin ei iso työ ole. Mun mielestä ne automaattisäädöt on melko tarpeettomat. Ite huomannut omissa autoissa aikanaan että tarvikemallin automaattisäätölipare ja se kengässä kiinni oleva vipu ei ole mitoitukseltaan samat kuin alkuperäiset osat olleet ja jos oikein muistan, niin olen käyttänyt niissä alkuperäiset osat mieluummin. Samoin ne akselien paksuudet vaihtelee mihin ne vivut tulee kiinni kengissä. Koita eka ilman automaattisäätöjä. |
Lainaus:
Lainaus:
Ja jälkimmäinen on erittäin hyvä kysymys. Se tästä tilanteesta tekee aika kummallisen. Noita automaattisäätöjä on kuitenkin ollut jarruissa iät ja ajat, eikä se mekanismi mikään kovin monimutkainen ole. |
Mulla oli sama ongelma joskus aikanaan LJ:n takajarrujen kanssa.
Oman tulkinnan mukaan johtui siitä että jarrukengät otti kiinni ihan yläreunasta, käsijarruvivuson yläpuolelta. Tällöin kun käsijarrua vetää niin tulee vipuvarsi, joka työntää jarrukenkää ulospäin siten että alapään kiinnituspiste irtoaa kiinnityspinnastaan niin pitkään että kenkä ottaa kiinni käsijarruvuvuston kohdalta joilloin vipuvartta ei enää ole, ja jarru alkaa pitämään kunnolla. Tällöin kenkä on jo liikkunut niin pitkään että säätö napsahtaa pykälän piukemmalle. Korjaus oli että jarrukenkiin, alapään kiinnityskohtaan, hitsasin 4" naulasta katkaistun lisäpalan. |
Suzukissa piti muistaakseni ihan jarrupolkimella säätää ne napsut. Eli vaijeria löysäsin ja polkimella kengät lähelle, sit vaijerista tarvittaessa hienosäätö kässärille.
|
Tänään taas jarruhommia.
Kokeilin ensin niin että poistin automaattisäädön vivut kokonaan, ja säädin manuaalisesti kengät lähelle rumpua. Käyttöjarru toimi moitteetta, mutta käsijarru oli tehoton vaikka kengät sääti ihan laahausrajalle. Talvisella lumipolanteellakaan ei käsjarrulla saanut takapyöriä vauhdista lukkoon. Sitten taas jarrut auki ja kengät pöydälle, hitsasin kenkien alapäähän nuo mainitut 4-tuuman naulasta katkaistut pätkät. Jarrut kasaan, tällä kertaa automaattisäätimien kanssa. Taas naksuu niin kuin kuuluukin kun käsijarrua kiskoo, eli säätimet toimii. Koeajolle, käyttöjarru toimii edelleen moiteetta. Mutta muutaman kerran kun käsijarrua käyttää niin alkaa laahata, rummut kuumenee. Jarrut laahaa siis niin paljon että tasaisella hallin lattiallakaan autoa ei jaksa enää käsivoimin työntää. No, taas jarrut auki, ja automaattisäätimien vivut pois. Sitten kasaan, ja jarrukilven reiästä säätäen kengät hollille. Tämän jälkeen en tehnyt kuin lyhyen koeajon, käyttöjarru toimii etelleen, ja käsijarrukin alkoi ottaa niin että ainakin lumipolanteella molemmat pyörät menee lukkoon. Käyn vielä jossain vaiheessa ajamassa vähän perusteellisemman koeajon, mutta nyt näyttää että jarrut toimii. Tosin ilman automaattisäätöä. Vaikuttaa siltä että ongelman ydin on noissa jarrukengissä. |
Lainaus:
|
Kävin tänään ajelemassa ja kyllä ne takajarrut nyt toimii.
Ilmeisesti tuo hitsauspatentti muutti kenkien asentoa rumpuun nähden jotenkin suotuisammaksi tjsp. Lainaus:
Jos päädyn jossain vaiheessa hankkimaan oem-kengät, niin täytyy ihan mielenkiinnosta tehdä vertailumittauksia tarvikekenkiin. |
Lainaus:
|
Joskus funtsinu et pitäiskö se C1 käydä ajamassa, mutta kun ikää on jo sen verran (kohta 57), niin ilmeisesti ton C1:en kanssa joutuisi myös alkaa vähän väliä jotain lääkärintodistuksia toimittelemaan?
Itsellä siis AB e. 45 kun täytti, tuli miliisiltä kirje, että piti joku näkötesti silmälääkäriltä toimittaa. Hauskaa siinä oli se, että kun syntsät on Toukokuussa, niin vähän unohtu se keväällä tullut kirje ja syksyllä soittelivat perään, että perutaanko kortti vai toimitatko sen silmälääkärin todistuksen :D. Se nyt ei ollu vielä se paras hauska, vaan se, että jos olis ollu vähän myöhemmin, olis tullu se uus EU laki voimaan seuraavana vuonna eikä olis mitään tarvinnu toimittaa. Eli kuukausista oli toikin aikanaan kiinni...:rolleyes: |
Omistan Mitsubishi Canterin ja huomasin, että trafin sivuilla lukee ajoneuvoluokkana MUU/MUU. Mitähän se tarkoittaa? Kyseessä on kippilavalla varustettu kuorma-auto, jossa on alas laskettavat/irroitettavat laidat.
https://img.aijaa.com/b/00185/15226839.jpg |
^ lehehmänkuljetusajoneuvo?
|
Näkeekö joku maksumuurin taa?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010270170.html Millaisia käänteitä vanhan tojotan kaupassa on ollut? |
Paikallislehdessä oli juttu. Tunnin koeajon jälkeen kaikki ok, kaupat sovittu. Samana päivänä hajosi kytkin, korjaamolla havaittiin muutakin remonttia, kuten vetarin kumi rikki ja vetarissa väljää ym. Korjaamon arvio 3000€. Lopputulos, ostaja maksaa molempien oikeudenkäyntikulut ym. Tämmöset muistinvaraisesti.
|
Onko L7e ajoneuvoluokan perävaunulle, tai niiden yhdistelmälle, joku maksimipituus? :confused: Ei löydy mistään dokumentista mitään mainintaa.
E: löytyi, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 "m Muu kuin j, k, l, n tai o kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50" |
Askelmoottori kaasulle Valmet metsäkoneisiin
Löytyiskö keltään askelmoottoria Valmet metsäkoneen kaasun säätöön, 840.ssä ja 901.ssä ilmeisesti samanlaiset
tyyppi nro. 0206002111. Bosch/BXP tekijänä. Vähän selattu nettiä niin alkaa olla tiukassa löytyä. |
https://yle.fi/a/74-20081963
Mistä johtuu, että itse saa laitettua jonkinmoisen töpselin ellei peräti kokonaisen keskuksen, josta ladata sähköautoa käden käänteessä ja halvalla? Toinen juttu mikä ihmetyttää, miksi niin moni kiinteistö hylätään jos siinä jotain laittoa kun parannuksia tekee tarvittaessa puoli-ilmaiseksi? Ei tietysti kaikkia hommia jos tarve asentaa hissejä tai muuttaa rajusti käyttötarkoitusta. Kotiin hankin viimeistä huutoa olevat keittiövarusteet joillain saturaisilla. Nykyisin on käteviä työkaluja ja koneita, joten luulisi kehityshommien sujuvan hyvin ja joutilaana on ennennäkemättömän hyvin koulutettuja ihmisiä. |
Oliko Tekniikkamiehen kysymys, että mistä johtuu noi artikkelissa mainitut kovat hinnat, jos itsekin pystyy laittamaan halvalla töpselimallin?
Vanhoissa kiintristöissä ei riitä sulakekoko tai syöttökaapelin koko jos laittaa monta tehokasta latauspaikkaa. Jos pitää vetää isoa ja kallista syöttökaapelia ja maksaa kaivuri niin kalliiksi voi tulla. Sähköyhtiöillä on toki ikähyvitys syöttökaapeleille jolloin he maksavat uudet isommat syötöt ja muuntajamuutokset jopa kokonaan jos kiinteistö vanha. Esim. 50-luvun kiinteistöön saa ilmaiseksi ne. |
Lainaus:
Vanha kiinteistö, johon tuli sähköauto on esim. maatila, johon tarkoitus tulla 125 ampeerin liittymä. Siellä kaivinkonekin omasta takaa. Se ei tunnu hyvältä idealta, että joka paikassa olisi maksimaalisen nopea lataus. |
Museokatsastuksesta kysymyksiä:
- Saako moottori ja vaihteisto olla vaihdettu alkuperäisestä poikkeaviin jos ne on olleet kuitenkin saatavissa saman mallisarjan autossa? Esim W126 280SEL olisi laitettu 5 litrasen kone tai PZJ75:essa ois 1HZ, 1HZ turbolla, taikka 1HDT. Netistä löytyy tietoa että tällaisia on hyväksytty, mutta onko se yleinen linjaus vai tarkastajakohtainen juttu? |
Lainaus:
"Moottori alkuperäinen tai vastaava." Eihän kukaan tiedä mitä noissa autoissa on ollut, jos ei jostakin syystä satu kohdalle tarkastaja joka on kiinnostunut juuri kyseisestä mallista. |
Lainaus:
|
Mikä olisi paras (?) tapa tehdä U-käännös kytkettävällä jäykällä nelivedolla, jos oletetaan, että alla pinta kantaa suoraan ajamisen, mutta ei liikaa (jota määrää ei tiedä etukäteen) eestaas hieromista käännettäessä ja vajaaveto ei riitä etenemiseen paikaltaan?
Olisiko se hitaalla nelivedolla tarvittavan loivat yksittäiset käännökset (jota määrää ja jyrkkyyttä ei tiedä etukäteen), jolloin U-käännös vaatisi n kpl eestaas ajelua? Vai vauhdissa vaihto vajaavedolle ja käsijarrukäännös? :D Vaihto jäykistelemättömään nelivetoon? Vai jotain muuta? Ulkoisin apuvälinein tai mieluummin ilman. Tilaa käännökseen on riittävästi tavasta riippumatta. |
Lainaus:
|
Ok, toki sillä edellytyksellä, että linkkuun käännettyjen renkaiden pito riittää ohjaamaan. Jos ei, niin sitten vaikka lumiketjut niihin tai muuta pitoa lisäävää. Niiden puuttuessa joku toinen kani käyttöön hatusta.
|
Tällaset on rikki (siis oikarissa) eli en saa mittaamalla selville onko bipolaari vai FET trankut kyseessä,
enkä mistään omista datakirjoista löytäny ko. merkinnällä mitään. Netistäkään ei oikeen mitään varmaa löytynyt, ainakaan vielä....täällähän on elektroniikkamiehiä enempikin, jos joku saattais tunnistaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245001 |
Lainaus:
|
OK, thanks! No tolla löytykin, eli näyttäis normi tehotrankulta,
eikä FET:ltä. Pitää zekata olisko joku sopiva korvaava jos ei just tota löydy. |
Kellään käyttökokemusta tämmösestä?
https://www.ikh.fi/fi/hallitunkki-bi...-2ton-tle10420 Ois hyvä kun hiekkapihalla tulee tunkkailtua ja kävinki hypistelemässä tuota paikallisessa mutta jäi vielä kauppaan. Rupes nuo muovipyörät pelottamaan, semmoset ei oo ikinä kestäny missään. Toki muovia on monenlaista ja sitä voi tehä monella tavalla, oisko nuo vähä topakampaa mallia? Laakeroitu ainaki oli. |
Vanhassa nauhurissa on tollaset liitännät, nauhurissa on itsessään myös vahvistin. ohjekirjaa tms. ei ole löytyny, eli onko kellään noista symboleista enempi tietoa,
kun itse en tunnistanut kuin osan, mielestäni näin mutta korjatkaa toki: Ylärivi: 1. Mikrofoni 2. Levysoitin 3. Kaiutin (2 pin Din kun näyttäis olevan) Alarivi: 1. Stereo ?? mitähän tää tarkottanee mitä tähän kytketään?? 2. nauhuri?? 3. moninapainen din, onko toi joku kaiuttimen symboli myös ?? erilainen kun tossa ylärivissä. Voisko olla korvakuulokkeet? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245005 |
Alarivi, vasen "Stereo" on ulkoinen signaalilähde, esim. nauhuri, radio tms. "linjatasoinen" laite. Keskellä oleva voisi olla sisäisesti kytkettynä vasempaan (saa miksattua kahdesta lähteestä) tai sitten näille kahdelle on käyttöpaneelissa jokin source-valintakytkin, samanlainen ulkoisen signaalilähteen liitin kuitenkin. Oikealla on kuulokeliitäntä.
|
Lainaus:
|
Renkaista mieltä askarruttavaan kysymykseen jos joku jotain vastaisi. Kuvien kanssa kysymykset..:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245051 Tuollai hupsusti "sisäpinta" irronnut, kudoksia näkyvissä..? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245052 Ja kumin murusia ihan runsaasti sisällä. Kyseessä Michelinin millikokorenkaat, eli TRX 190/65HR390... Irtoaako kuminmurusta ja lopulta sisäpinta vajailla paineilla kaahatessa? Kumi oli yllättävänkin pehmoista vielä, vaikka ikää noilla on ja ajojen loputtua ovat saaneet ulkosäilytystä osakseen. Kyljet ja jalkaosa on rakenteeltaan vähän toisenlaiset, pienilläkin paineilla kantaa eikä vajausta oikein huomaa, tämmöinen heinäkeppi voi vaikka istua pystyssä olevan renkaan päällä vaikkei vannettakaan enää ole tukena, ei painu kasaan... |
Tubeless kalvo on irronnut kudoksien päältä ja löytyy muruina renkaan sisältä.
Tyhjänä ajetuissa renkaissa tuota näkee. |
Tuo tukee omaa oletusta, että olisi vajailla paineilla ajettu. Etenkin kun oli käsitys että olisi ollut takapyöränä tämä, ja auto mistä nämä on on huomattavan etupainoinen eli paineen puutosta ei välttämättä edes ole huomannut jäykkäkylkisessä renkaassa etupainoisessa autossa...
Harmittavasti, olisi ilman tuota vauriota päässyt vielä varapyöräksi, mutta todennäköisesti ei siinäkään sitten toimisi... |
Laita siihen sisäkumi. Toimii, jos runko ei ole vielä pettänyt. Jos on pystyheittoa, runko on takuulla rikki ja ei kannata enää käyttää.
|
Ulkovarastosta kun siirteli kamoja, takaa yllättäin paljastui tollanen pesännäköinen viritys sala-asukista. Oli kuitenkin tyhjä, enkä ole asukkia nähnyt vaikka välillä koittanut kytätä.
Oisko tollanen oravan kyhäämä? Varastoon ei kovin kummosia menoaukkoja ole, niin yllätti että tollasia risuja on saanu kerättyä sinne :confused: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245085 |
Kyllä oravalta vaikuttaa. Jättää useinkin tekeleensä kesken ja vaihtaa paikkaa. Juuri tuollaisista aineksista.
|
Millä saa vetää 950 kg jarrutonta hinattavaa laitetta?
Tieliikennelaissa sanotaan näin: "Ajoneuvo, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, sekä auto, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 750 kilogramman painoinen jarruton hinattava ajoneuvo", jolloin suurin sallittu nopeus on 60 km/h. Tietääkseni minkään henkilö- tai pakettiauton rekisteriotteessa ei lue jarruttoman perävaunun luokittelumassana yli 750 kiloa. Saako näillä kuitenkin vetää yli 750 kg jarrutonta hinattavaa laitetta, kunhan ei ylitä 60 km/h nopeutta? Vai mikä juttu tässä on mitä en tajua. Naapurilla on tuollainen asuntovaunun rungolle tehty sauna, joka on rekisteröity hinattavaksi laitteeksi. |
Lainaus:
|
Tuli taas mielenkiintoista ajo-oikeuteen liittyvää selvitettäväksi. Kyseessä alkujaan Suomessa syntynyt, ja täällä vielä 15 vuotta sitten asunut, mutta muuttanut Etiopiaan tuolloin. Sitä en tähän hätään saanut selville, onko vielä Suomen kansalainen, eli salliiko Etiopian laki kaksoiskansalaisuutta, mutta ainakin se on jo selvinnyt ettei ole oikeutettu terveydenhoitopalveluihin. Selvisi viime- vai toissareissulla, umpisuolen puhjetessa, että rahalla saa hoitoa -ei sosiaaliturvan perusteella vaan rahapussia sai raottaa, eikä ihan vähän...
Tuli esille tämä pohdinta, kun nyt meinaa äiteen autoa pummata lainaan, että mitenkähän tämmöisessä tapauksessa on ajo-oikeuden kanssa? Muistelen että kirjaimia olisi AB eli ei ole vielä tullut lääkärintodistuksen vaatimista kun ei C:tä ole. Toivottavasti en muista väärin. Jos olisi C niin ajo-oikeus olisi kyllä kadonnut kun ei olisi lääkärinlausuntoa pystynyt hankkimaan, mutta nyt ollaan siinä uskossa ettei tuota vielä olisi tarvittu... Yritin selata tragicomin ajokotti-info -osastoa, ja Autoliiton sivuja, mutta mitään valaisevaa en toistaiseksi löytänyt. Tunne on vahva ettei ongelmaa olisi, kun kerran on Suomen Polliisin myöntämä kortti joka ei pitäisi olla mennyt vanhaksi tms, mutta aiheuttaako tuo yli 15 vuoden ulkomailla asuminen, sinne pysyvästi muutto, tässä tilanteessa jotakin..? Voipi olla että kilautus Polliisille valaisee asiassa, mutta kysytään täältä ensin. Kun on vielä kolmisen viikkoa tilanteen eskaloitumiseen aikaa... |
Lainaus:
|
Tuoltahan ajo-oikeuden olemassaolon pitäisi saada selvitettyä.
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kan...ljettajatiedot |
Lainaus:
Eilen yritin puhelimella tavoitella jotakin joka jotain tragicomilla tietäisi, vaan kun läpi ei päässyt. Robotin kanssa pääsi keskustelemaan, että mitä haluaa tehdä, ja aina lopputulemana "olet jonossa, edelläsi on vielä n. kappaletta asiakkaita", eikä se jono alle puolen tunnin tuntunut mihinkään katoavan. Muutakin tekemistä oli kuin kasvattaa puhelinlaskua tekemättä mitään... |
Heip.kyseessä moottoripyörä Kawasaki zr-7 vm.99 sylinterin 4 on anturi k-tric käsittääkseni se antaa käskyn aikaistaa syttöennakkoa kun seos rikastuu.kun irroitin anturin liittimen moottorin käytös muuttui huomattavasti vääntö parani koko kierrosalueella, onko tämä jokin alkeellinen päästönpuhdistus vempain?
|
Kuinka kauan saa jutella kuolleelle koiralle ennenkuin joku huolestuu
|
^Meidän aika surkea piski kuoli reilusti yli kymmenen vuotta sitten, vieläkin höpöttölen joskus sille, ei kannata huolestua.
|
3) N3-luokan ajoneuvon ja suurimmalta sallitulta massaltaan yli 7,5 tonnia olevan N2-
luokan ajoneuvon etuosassa kaksi ylimääräistä etuäärivalaisinta; valaisimet on sijoitetatava korkeussuunnassa tuulilasin yläreunan yläpuolelle tarkoittaako tämä sitä että Dodge Ramin lavakaaressa olevassa lisävalossa olevat parkkivalot kelpaa myös katsastuksessa muistaakseni täällä jossain viestiketjussa jotain sen suuntaista tietoa myös olisi ollut |
Keräileekö kukaan tommosia vanhoja kirotukoneita? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=245751
|
Mutku ei ni ei...jos olisin hintatietoa vailla niin olisin kysynyt sitä, vitun apinat? Kolme banaania??? 1000 dollaria viiva 25 egee. Muttakun kysyin että keräileekö kukaan näitä? :D
|
Lainaus:
E-sääntö 48 sallii: Lainaus:
|
Lainaus:
|
Minkä kokoiset renkaat mahtuu Scoda Octavia 2009, vanteita 15" ja 16", meinasin jos sais aavistuksen lisää korkeutta?
Nyt alla 195/65/15" kesärenkaat. Ehkä myös hiukan jämäkämpää kuin Hakkapeliitta Green 3. Harkitaan myös pakettiauton renkaita koska henkilöauton renkaat hajoaa niin helposti. |
Äkkisältään vosi kuvitella että juurikaan isommat eivät mahdu elämään, sillä Scout "maasturi versiossa" oli juurikin viisitoistaisina tuo 195/65 ja kuusitoistaisina 205/55.
|
Lainaus:
Kotona on vääränlaisella vanteella 205/70/15" jos laittas Skodan vanteelle, pystys tutkimaan. Tehopulasta menopeli ei ihmeemmin kärsi, sen osalta renkaita vois korottaa. |
Ja Audi ja Sokadahan aina samoja. Unohdin.
Tuo esimerkkisi Audista on 5% profiilin korotusta, ja mainitsemillasi jo 15% mikä nykyisissä katukikkareissa jo aika paljon. Mutta kokeile toki jos soppaset kumit ja vanteetkin jo valmiin. |
Lainaus:
Audi kärsi mataluudesta, meni uudelle käyttäjälle ehjillä jousilla ja hiukan korkeammilla renkailla. Renkaat näytti vakiolta. Skodassa enempi voimaa, webasto ja vetotokoukku, sitä ehkä viitsii vähän parannella kun renkaita joutuu uusimaan. |
Joo...
|
Lainaus:
|
Olikos täällä omakohtaista kokemusta RVS- käsittelystä?
Kokeillut perään ja moottoriin. Vähän hankala kotioloissa analysoida, mutta saattaa jopa tehdä jotain. |
Lainaus:
EDIT: tais olla suositus tehdä kaks käsittelyä, ja muistaakseni tän kanssa tuli niin tehtyä. Laitoin sitten samaa johonkin toiseenkin, oisko ollu Classikki Rangen V8 pata se toinen, tasoitti kyllä käyntiä muistaakseni siinäkin. Saatoin laittaa johnkin toiseenkin vielä, mutta pitäis tarkistaa huoltokirjoista kun ei enää muista ulkoa kun jo aikaa. Et itellä ei ainakaan huonoja kokemuksia ko. käsittelystä. Ja taisin itekin laittaa jonkun perään kanssa, mutta sitä en enää muista vähenikö jollotus tuolloin. :rolleyes: |
| Sivu luotu: 16:46 (GMT +2). |