Mitä varata maastoautoon tosi talviolosuhteisiin ?
Mitä varata maastoautoon tosi talviolosuhteisiin ?
|
Pipo, hanskat, lämpimät vaattet, lumiharja ja jääskraba - niillä pärjää aika pitkälle talviolosuhteissa. Sit jos pelkää että jää jumiin eikä autossa ole sulan maan aikanakaan mitään tarvittavia välineitä (vinssi, hilift, yms. tavalliset), niin ostaa vaikka paketin makkaraa ja pullon viinaa. On ainakin jotain tekemistä siksi aikaa kun saa jonkun jeesaamaan irti jumista.
|
Lainaus:
|
Taas mennään ja viedään... :D
|
Kännykkä, jossa akku täydessä latingissa, voi soittaa Hondamiehen hätiin paikalle.
+ noi Timo L:n mainitsemat, jos ei satu olemaan kenttää tai luuri sattuu häviämään lumeen. |
Miksette vaan bannaa tota apinaa?
|
Pissapojan säiliöön kannattaa suosiolla laittaa pirtua kun perus pakkasnesteet ei kestä kuin -40 astetta. Ei sitten halkea se uniikki säiliö. Pissapojan moottorin liittimiin voi sipaista jääkarhun rasvaa, niin toimii kontaktit vaikka ajais Antarktikselle asti makkaraa paistamaan.
|
niinpä..
|
millaiset lapiot tarpeellisia
maastoautossa tosi talviolosuhteisiin ? |
Lainaus:
Ketjuvartiset, voi sitten kaivamisen lisäksi käyttää renkaissakin. |
Lainaus:
Halvoin off road parannus autoon voi olla vaikka työvalot, jotka näyttää taakse kun auto käännettävä hankalassa paikassa. |
Lainaus:
nuo yllä ja nämä https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=75500 tarkennus, mitä on "Tosi talviset" olosuhteet? tällaiset? https://www.youtube.com/watch?v=n0YF...Off-RoadVideos |
:D:cool:
|
Minkälaiset kirveet maastoautoon tosi talviolosuhteisiin ?
mitkä kirveet osottautuneet palstalaisille
hyviksi pitää maastoautossa mukana offroad reissuilla tosi talviolosuhteissa ? |
Veistokirveellä voinee veistellä esim. vitsejä. :D
|
Lainaus:
https://www.fiskars.com/fi-fi/rakent...8-lb36-1020220 |
Lainaus:
Pitää kyllä pahaa ääntä, kun narusta nykäisee. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Kunnon makuupussikin kannattaa pitää aina mukana. Ja yöpukuahan sä käytät.
|
Millainen pistolapio maastoautoon tosi talviolosuhteisiin ?
Millainen pistolapio osottautunut
hyväksi tosi talviolosuhteissa ? Mistä pistomateriaalissa käytetyssä materiaaleista hyötyä tosi talviolosuhteisiin: polypropeeni ? hiiliteräs ? karkaistu laatuteräs ? muu mikä ? Mitkä muut ominaisuudet maastoautossa pidettävässä pistolapiossa tärkeitä tosi talviolosuhteissa ? Ilmeisesti syytä pitää sekä pistolapio(t) että lumilapio(t) matkassa ? |
Lainaus:
Jos muita ominaisuuksia pitää olla, niin ehdottomasti lämmitettävä lapio-osa ja kärki, jos on pahasti maa jäässä. Ja kyllä niitä lapioita on syytä olla molempia vähintään 5kpl mukana eri puolille autoa sijoitettuna "easy access" tyyppisesti. |
Siinä on nelivetoauto, jossa varauduttu talveen niin hyvin, että tarpeeksi talvista on vain harvoin...
https://youtu.be/K2VarRSENAU?si=jsHwZKDIh8vFCS0W |
Lainaus:
|
Mitä tulentekoon maastoauton matkaan tosi talviolosuhteisiin ?
Mitä varata maastoauton matkaan tulentekoa varten
tosi talviolosuhteissa ? |
Karkku ja limsiö
|
Tosi neuvo tulentekoon tosi offroad mieheltä
Tosi offroad mies neuvoi, että viisasta varata
maastoauton matkaan tulentekoon: sytytyspussit, koivupuuta, talvikaasua sytyttimeen, myrskytikut, lapio, tukkisakset, vesuri mikä neuvo vaikuttaa viisaalta ja asialliselta - päinvastoin kuin palstalle pesiytyneiden lobbareiden "neuvot" ja Z-punkkereista haittaohjelmilla tuotetut "vitsit" - ja ainakin tuo tosi offroad kaveri antoi neuvon maastoautonsa ikkunasta suoraan kasvotusten ja reilusti seisten neuvojensa takana mies miehelle eikä piilotellut nimimerkin takana virtuaali alustoilla |
Tota noin, nyt tämä teksti alkaa haiskahtamaan kyllä yhdeltä jo aikaisemmin palstalta "poistuneen" sankarin alter egolta.
Miksi dragonxi spämmäät palstaa näillä älyttömyyksilläsi? Saatko jonkinlaisen henkisen tai fyysisen tyydytyksen kirjoittelustasi? |
Lainaus:
|
Lainaus:
tosi talviolosuhteisiin, minkä merkkiset ? Käytän itse Pewag Austro Super lumiketjuja, jotka osottautuneet hyviksi tosi talviolosuhteissa ja käteviksi panna päälle. https://www.pewag.com/ |
Oisko Gunnebo merkkiset ja alunperin Volvo 303sta lähtöisin
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Alteregoihin sun muihin kantaa ottamatta itse kannan kuituisia syttypaloja ja kipinärautaa siellä missä tarttee saada tulet aikaiseksi. Halkaisee tollasen palan, rapsuttaa puukolla pinnan nöyhtäiseksi ja raapasee kerran kipinäraudalla niin siinä on liekki. Koen toimintavarmemmaksi kuin tulitikut tai kaasusytyttimet.
Kipinärauta ei tykkää paskaa vedestäkään, syttypalat kulkee minigrip pussissa. Myrsky hankaloittaa tietty niin kuin kaikkien muittenkin metodien kanssa... |
Kannattaa myös huoltaa perustekniikka ennen talvea,öljyt ja moottori Jakopää on oltava kunnossa jos joutuu kunnon hapella vetämään lumessa.lisävarusteilla ei ole käyttöä jos auto ei muutoin ole luotettava.ja 3.0v 6 aika tarkka.
|
Perustekniikan huolto hyvä palaute, thanks!
Lainaus:
Perustekniikan huolto hyvä palaute, thanks! Lisään jakopään hihnan tarkistuksen huoltoihin, joissa oli ennestään moottorin huoltamiseen - 5W-5 öljynvaihto - öljyn suodattimen vaihto - ilmanpuhdistimen vaihto Kyseessä VG30E , 3.0 litran V6 bensamoottori, Nissan Terrano 1 vm 1991 (Pathfinder), matkassa jerrykannussa 98E löpöä. Katsastus on 15.2.2024 joten on 3kk aikaa hankkia mahdollisesti tarvittavat varaosat maailmalta, mikäli päästöissä 15.11.2023 ilmenee ongelmia Ajan VG30E koneen lämpimäksi mittaukseen maantieajolla D1/D2 (ei D) norm (ei 4wd). Toivon että päästöt heti ok, koska kontrolliyksikkö on luotettavaa 90-luvun sulautettujen järjestelmien tekniikkaa missä säätö tapahtuu ruuvimeisselillä tuijottamalla pieniä LED valoja ja tulkitsemalla niistä diagnostiikkakoodi teknisen manuaalin (eng) avulla ts prossissa palaa aikaa ja rahaa kaikki huoltamot/huoltomiehet ei osaa/tee. Lunta ei vielä täällä ole sen verran että voisi tosi talviolosuhteista puhua eikä routaakaan, jäästä puhumattakaan Valmistautumaan pystyy, kiitos vinkistä ! |
Sytytysraudasta nuotion tekoon tosi talviolisuhteissa
1 Liiteet
Lainaus:
Sytytysrauta | kipinärauta hyvä vihje nuotion tekoon tosi talviolisuhteissa Ei kokemusta, päädyin Gerber sytytysrautaan, jonka tuotekuvaus: Luotettava selviytymistyökalu, jolla tule voi sytyttää ulkona. Täydellinen mukaan otettavaksi vaelluksille, selviytymisretkille ja telttaretkille. Erittäin käyttäjäystävällinen. Vedä raaputinta sytytysraudalla, sisäänrakennettu vedenpitävä sytykesäilö. Erittäin kompakti kokoon taitettuna, käytännöllinen ja kevyt. Voidaan kuljettaa repussa tai kiinnittää avaimenperään. Remmi sytytysraudan varmaa kiinnitystä varten, 100 desibelin hätäpilli. Vaikuttaa kätevältä lisältä tulentekokassiini, jossa on nyt - sytykkeinä tuohta, tervasta, kiehisiä - takkatulitikut bensa ja kaasusytkäri - koivupilkkeitä - retkikirves - kaasusytytin säiliön kiinnitettynä, mistä kokemuksena * kaasusäiliö syyta suojata, kuvassa säiliö suojattu termarin paksulla pussilla koska kaasupullo menee helposti puhki, kerran kuusen terävä alaoksa huomaamattomasti puhkaisi ja kylmässä talvikaasukaan ei aina pelitä ja kaasupullo pitäs muistaa talveksi vaihtaa ref: https://www.staypro.fi/puutarha-vapa...srauta-3074369 |
Lapio vaihtoehdoista tosi talviolosuhteisiin
2 Liiteet
Lainaus:
olla matkassa että löytyy lapio erilaiseen lumeen/hankeen/penkkaan ? Pehmeään lumeen perinteinen lumilapio on ok, mutta tiukemmassa tuiskulumessa, raskaassa suvilumessa voi esimerkiksi alumiininen pettää ks liitteen kuva Uuden hankkiminen edessä, siksi kysyin vinkkejä. Pistolapio osottautunut käteväksi silloin kun lapioitavana tiukempaa tuiskukinosta tai aura-auton tekemä jäistä penkkaa missä seassa voi olla soraa, jolloin heikommin tehdyn tai aikansa palvelleen pistolapion kanssa voi käydä kuten liitteen kuvassa. Uuden hankkiminen edessä, siksi kysyin vinkkejä, mitkä tervetulleet, näkyy hintahaitari olevan melkoinen eikä tietoa etenkään markkinoilla olevien pistolapioiden kärjen materiaaleista onko todellista merkitystä. |
Betonilapio on hyvä kompromissi pehmeeseen ja kovaan esim. Fiskarsin tekemänä. Pistolapiolla toki hyvä rikkoa kaikkein kovinta penkkaa, mutta ei sillä saa oikeen muuta talvella tehtyä.
|
Kunnon varaosapaketti vetoniveliä kardaanit ,hyvät akku työkalut mutterimylly pora agrikaatti ja johtoja.näillä pärjää jo aika pitkälle.+ruokaa riittävästi.
|
Kiitos vihjeistä tosi talviolosuhteisiin!
I owe you guys,
thanks a lot & take care there! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kamiina.
|
Maastoautossa pidetyistä tarvikkeista pikkupakkasessa
4 Liiteet
Pakkasta oli aamulla -11°C
Usvan hälvettyä ja taivaan kirkastuttua -15 °C Lunta oli hiihtää eräsuksilla ja suot sekä lammit kantoivat, metsäteillä vain hieman lunta, matkassa olleita lumiketjuja ei tarvinnut. Pakkanen vaikutti seuraavasti: * älykännyn patterit eivät kestäneet kovin hyvin pakkasta, matkassa oli varuilta perinteinen kännykkä sekä kompassi - karttaselain sovellus ja gps kuluttavat normaalia enemmän kännykän virtaa * takaluukku ei pysynyt ylhäällä.kuin wolfcraft asennustuella, joka oli mukana, maastoauton systeemit pettivät ref: https://www.motonet.fi/tuote/wolfcra...oduct=75-00501 + polttopuu halkesi helpommin, ei tarvetta mukana olleille halkaisukiilalle eikä lekalle vaan kirves riitti ja ei tarvetta kaasulle ei sytkäreille eikä tulitikuille jotka olivat matkassa ref: https://www.staypro.fi/puutarha-vapa...srauta-3074369 + eräsukset toimivat ja lunta oli riittävästi soilla kun taas metsissä liian vähän ref: https://www.kiteensuksi.fi/ + alumiinen taitettava työpukki osottautui käteväksi kattotelineeltä otettaessa ja sinne lastatessa sekä autopeiton virittelyssä ref: https://www.lakeudenkone.fi/product/...elma-alu-610mm + Stormforce autonpeite pysyi ja suojasi hyvin osottautui tarpeeksi isoksi kattotelineen sekä sille pantujen duksien, ahkion kuin myös asennettujen työvalojen kanssa ref: https://autopeite.fi + offroad lisävalot näyttivät erittäin hyvin ref: https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisavalo_purelux_770 + lumilapiolle oli käyttöä ja oli kätevä luminpuuterilunta joten pistolapiolle ei tarve ref: https://www.ikh.fi/fi/lapio-alumiinipesa-mikko-ekup35 Tosi vaativiin talviolosuhteisiin ei voi verrata mutta lunta ja pakkasta sen verran että jotain oppi niitä odotellessa. |
Lainaus:
|
Nesteistä maastoautossa -11 °C -15 °C pakkas reissussa
3 Liiteet
EI
* pienet vichypullot - jäätyivät maastoauton sisällä parkissa ref: https://www.olvi.fi/en/products/waters/olvi-vichy-en/ OK + jäähdyttimenen neste testattu kestävän -40 °C + moottoriöljyt - öljysuodatinkin vaihdettu Mobil 1 FS X2 5W-50 ref: https://www.mobil.fi/fi-fi/products/mobil-1-fs-x2-5w-50 + lasinpesuneste -30 °C kesto + juomavesi ei jäätynyt Highland Way skottiviski muovipulloissa joihin laskettu lämmintä vettä lähtiessä + teevesi termarissa johon laskettu kuumaa vettä ennen kuin panin teeveden + kahvi termarissa johon laskettu kuumaa vettä ennen kuin panin kahvin mustana juotu, ei riskiä että kahvimaito jäätyis |
Tankkauksesta talviolosuhteisiin
4 Liiteet
Lumimyräkän takia tankkasin vasta palattuani
Norfolk Pro 4x6-5m pressutallissa ref: https://www.grillikauppa.com/pressut...-3-4x6-5m-500g 5l tankkasin Rowy Component 11.3 litrantankista muovisen korkin kanssa oli oltava tarkkana ettei se rikkoonnu pakkasessa ja sitä suppiloksi muuntaessa ettei osia tipu ref: https://www.tuontitukku.fi/koneja-au...2/#description 20l Jerry kanisteri meni kokonaan ja ongelmitta pakkasessakin lumessa nelivedolla ajettessa VG30E, 3.0 litran V6 bensamoottorilla yksi jerry vähintäin syytä olla matkassa, keli voi talvella muuttua tosikin vaativaksi https://www.motonet.fi/tuote/jerryka...roduct=28-2120 |
Eiköhän tämä täysin turhanpäiväinen paskanjauhanta voisi jo loppua? :rolleyes:
|
Kuormaukseen ja kuljetukseen maastoautolla talviolosuhteissa
Seuraavat - köysien lisäksi- osottautuneet
hyödyllisiksi olla maastoauton matkassa kattotelineellä kuormaukseen ja kuljetukseen: QUICKLOADER-Rebel-camo-kuormaliina-turvakoukuilla-1200-kg-29-mm-X-45-m-2kpl ref: https://m.motonet.fi/fi/tuote/650249...caAlwAEALw_wcB QUICKLOADER mustekala-salpakoukuilla ref: https://m.motonet.fi/fi/tuote/650248...la-80-cm-X-8mm QUICKLOADER-Strap-kiinnitysremmi-50-kg-110-cm-2-kpl ref: https://m.motonet.fi/fi/tuote/650251...g-110-cm-2-kpl Varoituslippu-punainen ref: https://m.motonet.fi/fi/tuote/451220...lippu-punainen Kuormattavasta tavarasta riippuu mitä ja miten kulloinkin käyttää.Työvalot ja otsalamppu useinkin tarpeen. Kätevä ollut myös: Alumiinen taitettava työpukki ref: https://www.lakeudenkone.fi/product/...elma-alu-610mm Vinkkejä saanut offroad kavereilta ja metsäkoneiden kuljettajilta, kiitos heille! |
Näköjään turhanpäiväinen paskanjauhanta vaan jatkuu, trolli mikä trolli.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Käyttääkää pojat sitä ignorelistaa, kun ei modet kerran osaa häiriköitä bannata.
|
Näinhän se on..
|
Älkäähän nyt, mukavahan se on lukea ja ihailla että joku on selvinnyt noin kovassa kelissä hengissä takaisin. Ite en uskaltais ulos ollenkaan tommosissa vaativissa olosuhteissa
|
Eiköhän toikin keli olis ollu täysin tekemätön paikka tsadilaiselle soijalattea lipittävälle neourbaanille trendihipsterille, niin mikä nyt sit lopunviimein on vaativaa olosuhdetta kenellekin ;)
|
Sun Jeeppi juttus vuosikausia on kuitenkin oikeita, autosta joka ei valmistu tai et halua sen valmistuvan ikinä?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikös täällä joku joskus aikasemmin kirjotellu, että tää lohikäärmemies spammailee samanlaista jargonia joillain muillakin palstoilla... |
Lainaus:
Nyt saatavilla myös Erälle netissä ;): "dragonxi Liittynyt: 04 Jou 2023 Viestejä: 4 LähetäLähetetty: 06.12.2023 19:35 Viestin aihe: Siteiden asennuksesta Peltosen Metsäsuksiin huomioitavaa Vastaa lainaamalla viestiä Mitä huomioida siteiden asennuksessa Peltosen Metsäsuksiin kun [1] Talvimaastokenkänä Meindl Garmisch II GTX miesten vaelluskengät Koko: 44 Paino: 820g [2] Siteet oac-erasiteet-ea-binding-20 paino 1,158 kg [3[ Sukset Peltonen Metsa Step Metsasukset pituus 270cm leveys 7 cm [4] Hiihto syvässä lumessa linnustukseen Hiihtäjä: 183 cm Paino: 90 kg (varusteineen) Selässä: 1 kg (tetsari) Rinnalla: kiikarikivääri vaimentimells 6 kg Perässä: ei ahkiota [5] Mittailtu tämän foorumin vinkkiä käyttäen siteen paikka Peltosen Metsäsukselle http://forum.eralle.net/viewtopic.ph...n+mets%E4suksi Kiinnityspiste 455 säännöllä 1. Suksen pituus kannasta kärkeen suorinta tietä 2660 mm 2. Kengän pituus 320 mm 3. Laskettu 45,5 % kohdan 1 pituudesta. 45.5 x 2660/100= 1210 mm Lisätty siihen puolet hiihtokengän pituudesta 1210 +320/2 = 1370 mm 4. Mitattu suksen kannasta lukien kohdan 3 summa, 137 cm - ei merkattu sukseen 5. Saatu siteen asennukseen ohje asentaa siten, että hiihtokengän kärki, on kohdan 4 merkin kohdalla [6] Katsottu videoita kuten YoTube: how to mount oac ea binding [7] Ostettu epoksiliima Power Epoxy [8] Varattu laudanpätkä harjoitteluun Uudet sukset, joten mietinnässä miten edetä. Ohjeet ja videot todennäköisesti ok mutta niissä kokenut esittelijä tekee ihanne olosuhteissa heti sen toimivan asennuksen. Vertaan vielä missä kohti vanhoissa Karhu eräsuksissa on perinteiset kantasiteet Nokian talvukumisaappailla mihin eritoten olen kyllästynyt, ne kun ei vaan ole tosi kylmää kestäneet esim jos suolla veteen hiihtää. Mikä voi mennä pieleen ? Jos mokaa esimerkiksi ruuvien paikat, niin miten korjata virhe ? Vinkit tervetulleet!" http://forum.eralle.net/viewtopic.ph...light=#2032363 "dragonxi Liittynyt: 04 Jou 2023 Viestejä: 4 LähetäLähetetty: 06.12.2023 22:59 Viestin aihe: Kiitos vinkistä laitattaa siteet ammattilaisella. Vastaa lainaamalla viestiä Kiitos vinkistä laitattaa siteet ammattilaisella. Tutkin löytyykö paikkakunnalta ammattilaista. Vastaukseni: Talvikumisaappaat, joita mulla ollut, ovat vuotaneet tosi kylmään veteen joutuessaan koska niistä on liimakerrokset pettäneet eikä niitä suutarin mukaan saa korjattua. Kolmannet samaa merkkiä, olen huoltanut kuten pitää, siitä ei ole ollut kiinni, ja viimeiset uudet vuotivat heti eka reissulla. Pystyn niillä silti hiihtämään eikä jalat kastu kunhan en tipu hangen alla olevaan sulaan. Niissä on vaihdettavat vuoret, mikä hyvä mutta jos reissussa kemgät alkavat vuotaa niin ei kuivista varavuoristakaan pitkää iloa ole. Ne ovat ainoat jotka käyvät nyky siteiisini. Kokeilin jo noita Meindl Garmisch II GTX talvivaelluskenkiä, joissa on lammasvuori, lumessa kävellen tehden metsälenkin, eikä varpaita palellut, tosin vain -10 °C. Niissä ei ole vaihdettavaa sisävuorta. Kumia niissäkin on alempana, joten nähtäväksi jää miten kylmää vettä kestävät, kun tipahtaa. Uusista siteistäkään en vielä tiedä miten pakkasta kestävät. Pidän jatkossa maastoauton kattotelineellä kahta eräsuksiparia ja sisällä kahta hiihtokenkäparia kunhan saan uudet käyttöön." http://forum.eralle.net/viewtopic.ph...light=#2032370 "dragonxi Liittynyt: 04 Jou 2023 Viestejä: 4 LähetäLähetetty: 07.12.2023 13:43 Viestin aihe: Kiinnityspiste 455 säännöllä laskien vrt suksella tasapainot Vastaa lainaamalla viestiä Kiinnityspiste 455 säännöllä laskien vrt suksella tasapainoten Talvimaastokenkä oli sidottuna Peltosen 270cm pitkän metsäsuksen päälle kevyellä nyörillä ja suksi asetettu pyöreän kartonkisylinteriputken päälle tasapainoon jolloin 455 säänöllä laskettu ja toiseen sukseen merkitty kiinnityspiste oli 5cm taaempana eli lähempänä kantaa kuin tasapainopiste suksella talvivaellus saapas kiinnitettynä ts etsittäessä tasapaino suksille talvimaastokengät suksiin sidottuna tuli kiinnityspiste 5cm edemmäksi kärkeen päin ja silloin suksi oli tasapainossa rullaputken päällä tyhjä talvimaastokenkä kiinnitettynä keveillä remmeillä sukseen Kumpaako kiinnityspistettä käyttäisi lumessa hiihtoon ? Mitä huomioida kiinnityspisteen valinnassa kun tammikuun talvilinnustuksessa umpihangessa hiihtoni tapahtuu pääasiassa tasaisilla ja etupäässä ei ojitetuilla soilla, painoni on 90 kg varusteineen ja edessä rinnalla on 6kg painoinen kiikarikivääri vaimentimella ja selässä tetsarissa korkeintaan 1 kg ts ei painavaa reppua eikä rinkkaa selässä enkä vedä ahkiota perässäni Miten ja missä tilanteissa vaikuttaa haitallisesti jos asennan kiinnityspusteen liian eteen ? tai liian taakse ? Esimerkiksi metsään lähdettäessä autolta saattaa olla aurauspenkka tai metsätien oja ja vaikka miten yrittää välttää niin törmää ojituksiin niin hakkuilla kuin soiden reunoilla, jolloin se nousu toiselle puolen ojaa on usein hankalin. Mittaamani 5cm ero kiinnityspisteeksi onko miten oleellinen ? Itse meinaan kiinnittää jo senkin takia, että lähin paja satojen kilometrien päässä ja oppii kantapään kautta eikä ole välitöntä kiirettä kun on vanhat toimivat Karhu metsäsukset ja tietää melko varmasti mitä soita, järviä välttää talvikumikengillä, joiden kanssa kokeilin sorsastuksessa kahluusaappaissa käyttämiäni neopreen "tossuja" ja kun uusi kumikenkä vuoti hyisissä suolätäköissä ei niistäjään ollut iloa. Tänään -20°C kokeilla kävellen noita tavimaasrokenkiä kuitenkaan jäälle varsin menemättä , on nostanut vettä sinne. Hyviä ideoita ja kokemuksia porukalla, kiitos niiden jakamisesta!" http://forum.eralle.net/viewtopic.ph...light=#2032430 |
Toiset haluaa paneutua asioihin tarkasti detaljien kautta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onaniemi kyllä selittäisi paljon, siellä älykkäät ihmisenalut jekuttelee internetissä pahaa aavistamattomia kansalaisia. Toki niistäkin iso osa todellisuudesta niin erkaantuneita että saattavat kysellä tosissaankin :D
|
Niin, vai onko kyseinen hahmo todellisuudessa edes lihaa ja verta? ;)
|
Lainaus:
Lainaus:
|
hohhoijaa..
Outoja kirjotusvirheitä,outoja sanoja, sanoppa lohikärmes jotain mahdollisimman epäkorrektia et tiijetään ettet oo Botti. Voe toinnii,ossaaks botti savvoo??
|
Lainaus:
Tunnen ko henkiloön liiankin hyvin. Onneksi ei ole tarvinnut vielä lähteä hänen "erittäin vaativiin olosuhteisiin ajelmaan mukaan":D:D Meillä on paikallisella autokorjaamolla riittänyt hänestä monet hyvät tarinat.:D:D |
Mikähän mahtaa olla ongelma jos joku kirjoittaa eri tyylillä kun sama oikeus pysyy itselläkin?
Muistan omilta kouluajoilta kun menin TPS pipo päässä kouluun Lahteen, enkä itse tiennyt mitään urheiluseuroista, niin jollain oli sanomista kun pipo ei ollut Lahdessa toimivan urheiluseuran. Näkisin jokaisen kansalaisen velvollisuudeksi huolehtia, että jokainen voi olla omana itsenään. Sehän on samalla vakuutus itsellekin, ettei tarvi vetää jotain teatteriroolia. Mä olen ollut vaativalla retkellä Otaniemessä kun sieltä pääsi kumiveneellä merelle. |
Sivu luotu: 12:38 (GMT +2). |