Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vaijereista maastoauton edestä kattotelineelle/katolle kysymyksiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=169250)

dragonxi 19.04.2023 14:15

Vaijereista maastoauton edestä kattotelineelle/katolle kysymyksiä
 
3 Liiteet
Mikä noiden vaijerien rooli/tehtävä on ?
Miksi etukiinnitys joissain karjapuskurissa
ja toisissa konepellissä ?
Kiinteä vai joustava kaapeli parempi ?
Mikä tehtävä niillä vaijereilla, jotka eivät
katolla mene kattotelineeseen ?
Yleensä vaijereita on kaksi ja niitä näkee
etenkin maatoautoissa, joissa on kattoteline.
Ovatko Suomessa sallittuja ?
Minkälaisia kokemuksia offispalstan porukalla näistä?
Miten paksuja ?
Materiaali ?
Joustava ?
Kiinnitykset ?
Irrotettavat ?
Säätö/kiristys mahdollisuus ?
Vinkkejä ?

hiluvitkutin 19.04.2023 15:10

Niitä on käytetty vaatteiden kuivaamiseen.
Vesistön ylityksen jälkeen jos appari kastuu, tai jopa kuljettaja.
Näppärä pistää pöksyt kuivamaan. Konehuoneestakin hohkaa sen verran lämmintä, että kuivahtavat äkkiä.
Ristiin ei kannata laittaa, näkyvyys heikentyy.

wikke 19.04.2023 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1466553)
Ristiin ei kannata laittaa, näkyvyys heikentyy.

Mikäli kuitenkin haluaa ristiin, niin sähköistetyissä pitää muistaa eristys! Ja mieluiten siten että plus vaijeri akun puolelta, ja miikka taasen vastaiselta. Siis takaapäin peilistä katsoen. Senhän takia näitä aika harvoin Esim. Bertoissa ja muissa 24v orkkiksemmissa Toitsuissa näkee, kun akut kummallakin puolella konehuonetta. Ongelman toki voi poistaa kääntämällä toisen akun ylös alaisin, mutta kiinnikkeeseen (jos orginelli) niin joutuu laittamaan pidemmät pinnapultit koska tellinettä vastaan kantavat navat nostavat akkua oman mittansa verran. Sähköistetyissä myös syytä olla salamoinnin varalta maapiuha, jonka pituus toki helppo laskea: Bushcablesien yhteen laskettu pituus (ilman mahdollisia vantteja tms. kiristimiä, mikäli umpijäjäykkiä eli ns. "soivia"/jäykähköjä lue: vetojousilla varustettuja) x laturin pultinreikien väli, ja jaetaan tämä ajokin kokonaispituudella. Simppeliä! :)

Mihin ajokkiin nämä ovat tulossa?

ISE 19.04.2023 19:52

:DJa kannattaa muistaa että sähkölinjat ei ole lähellä ns.hyppysähkö.särkee helposti laturin.

Hessu888 19.04.2023 20:18

Eikö noi vaijerit olekaan sitä varten, että niillä saa roikotettua mätiä etulokareita ryhdissään?

MattiH 19.04.2023 21:35

Minä taas oon aina kuvitellut, että vaijerit ovat ohjaamassa oksia pois tuulilasilta kohti kattoa.

hiluvitkutin 20.04.2023 06:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MattiH (Viesti 1466566)
Minä taas oon aina kuvitellut, että vaijerit ovat ohjaamassa oksia pois tuulilasilta kohti kattoa.

Kaikkee sitä ihmiset kuvittelee😄😄😄

Kaitsu67 20.04.2023 08:48

Defendereissähän ne ovat sitä varten, että kun lähdetään supernopealla kiihdytyksellä, ei kattoteline pääse putoamaan kyydistä, kun siellä on painoakin.

"Materiaali ?"

Lisätään tohon kysäriin vielä että Piippo-naru on pop, heavy duty käytössä joku purkkarin vantti sitten kova sana, kun on vielä hapokastakin ni ei sitte ruostu jos wadingia harrastaa meren rannoilla, varsinki suolasempien ku Suomenlahtihan on melko murtovettä suolapitoisuudeltaan.

"Säätö/kiristys mahdollisuus ?" ja jos tohon maston vaijeriin lähtee, niin siihenhän saa jollei jo ole vanttiruuvin jolla voi sitten kirrata ne lokasuojat haluamalleen mutkalle. :D

Nasty 20.04.2023 23:17

kyllä mää sanon että noi vaijerit pitää noita vanhoja maastureita kasassa jos sattuu runkopalkki mätänee ,ja sitten niissä voi kuivata housut jotka pesty jarruraidoista puhtaaks kun meinas maasturi hypätä seljälleen. tosin nuo vaijerit kai myös tekee maasturista ns vauvamukin että oli kallistus mikä tahansa niin se pyörähtää aina pyörilleen.kiristys vara on hyvä olla jos ei mainaa takas pyörilleen männä niin saattaa vaijerit vaatia kiristystä jotta saavutetaan vauvamuki ilmiö takaisin. jotkut amatöörit kyllä noita käyttää ettei oksat ja muut romut osu lasiin vaan nousee auton yli , mut ne on kyl vaan iha sellaset offi amatöörit.ns ammattilaiset käyttää noita vaihereita myös jousipyssyn korvikkeina jos on eksytty jänkään ja uhkaa nälkäkuolema , ei tartte kun veistellä nuolet niin jotain riistaa metsästää kun auton vaijerit toimii kuin jousipyssy , tietty käänteleminen on hidasta ja ruoka kyllä saattaa karata kun auton starttaa niin onpi kyl suotavaa jos meinaa eksyä konvertoi sen maasturin ensiksi kulkee patterisähköllä niin metsästys helpottuu kummasti

dragonxi 22.04.2023 17:00

1 Liiteet
Oksien ohjaukseen tuulilasista pois
käyttävät mm. USA:ssa ja Australiassa.
offroad harrastajat sekä metsurit.

Ovatko Suomessa sallituja ajettaessa
maanteillä/metsäteillä/maastossa -
miten trafi suhtautuu ?

Meniskö katsastuksessa Suomessa läpi -
mitä sanoo katsastusmiesten käyttämä
opus ?

Mikä olis hyvä tee-se-itse (DIY) ratkaisu
Front Runner Branch Deflectors
tilalle ?

Sen lisäksi ao tuote on kallis ei se
ilmeisesti kovin hyvin pidä eikä asennu
maastoautoon jossa jykevä
karjapuskuri ja kiinteä kattoteline ?

Mistä osista/tarvikkeista sais paremman
varmasti pysyvän ja nopeasti kiinnitettävän
suoraan karjapuskuriin
ja kiinteään kattotelineeseen ?

ks kuva: päiden koukut pienet ja saattavat
irrota maastossa/tositilanteessa ? ja
säätövarakin loppua ?

tuoteselostus ja web linkki:

Front Runner Branch Deflectors AKA Bush Wires
£165.00
Front Runner Branch Deflectors

Deflect branches away from your wind screen
with this simple yet ingenious cable system.

A simple and effective cable system
that deflects branches away from your wind screen.
Perfect for navigating through thick bush and dense greenery.

4mm Stainless steel wire rope.
Supplied with eye bolts to secure on roof rack.
Turn buckles to fit on bull bar included.

Consists of:
2x 110mm (4.3") M6 Turn Buckles
2x 2m (6.6') Stainless Steel Cables with Fortified and Clamped Loops
2x Front Runner Galvanised Tie-Down Rings

Weight:
1kg (2.2lbs)

Note
Designed for off road use only.
Please be aware of road traffic laws
before having these fitted to your daily driver
as they are illegal to have on road vehicles in some countries.

https://www.devon4x4.com/front-runne...ush-wires.html

Koivunoksa 22.04.2023 20:25

Unohda ja koko homma. Tuskin niin pahaan puskaan tulee ajettua että oikeasti nuista tarvii. Lisäksi ei kelpaa katsastuksessa. Ainakaan meidän kylällä. Ja poliisiakin kiinnostaa liikaa tuolla liikenteessä moiset sinkitty ikkunan pelissä. On kokemusta. Joten kuten sanoin niin unohda. ;)

Nasty 23.04.2023 03:14

ei kai suomessa juurikaan niin tiheää puskaa ole jossa noita tarvis ja varsinkin jos ei ole kattotelinettä niin melko turhat kyllä tuulilasi ne oksat ohjaa auton yli

dragonxi 23.04.2023 09:06

Saisko vanttiruuveilla kätevästi irrotettavat vaijerit
puskaisille osuuksille autioituneiden kylien
metsittyneille raiteille, vesottuneiden hylättyjen
peltojen traktoriurille, rajavyöhykkeiden läheisille
metsittyneille mutta maastoautolle sopivan
huonokuntoisille eräteille pohjoisen selkosille
tai etelästäkin löytyville metsäkoneen urille -
vain offroad osuuksille ja vain tarvittaessa
ja/tai jos kyydissä kaveri, joka kotimaassaan
on erätaipaleilla itse tottunut niitä käyttämään
ja tuntee olonsa turvallisemmaksi jos ne
virittää ao osuuksilla suojaksi - mitäpä
sitä ei offiskaverien eteen tekisi ja virittelisi ?

Miten esim ?
Vanttiruuvi haponkestävää terästä AISI 316.
• Kierre M5
• Rungon pituus 80 mm
• Kokonaispituus 130-190 mm
• Murtolujuus 750 kg
• Sisältää lukitusmutterit
https://m.motonet.fi/fi/tuote/387635...0aAqsUEALw_wcB

Entäpä joku ja mikä näistä ?
https://www.erlatek.fi/muut_tuotteet/vanttiruuvit

sisua45 23.04.2023 16:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1466631)
Miten esim ?
Vanttiruuvi haponkestävää terästä AISI 316.
• Kierre M5
• Rungon pituus 80 mm
• Kokonaispituus 130-190 mm
• Murtolujuus 750 kg
• Sisältää lukitusmutterit
https://m.motonet.fi/fi/tuote/387635...0aAqsUEALw_wcB

On tuo M5 kierteinen hovin hentoinen, mielummin esim:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/387638...ka-M8-AISI-316

ISE 23.04.2023 19:22

Linkkimastoissa käytetty vaijeri on justiinsa sopiva,kestää oksien yms...pikku raapaisut.

Kaitsu67 23.04.2023 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1466631)
Saisko vanttiruuveilla kätevästi irrotettavat vjos kyydissä kaveri, joka kotimaassaan
on erätaipaleilla itse tottunut niitä käyttämään
ja tuntee olonsa turvallisemmaksi jos ne
virittää ao osuuksilla suojaksi

Onpa pelot....:D

Nasty 23.04.2023 23:25

Noilla kirjoituksiin käytetetyllä ajalla ois jo motonetista hakenu vaikka 2 kpl m8 vantteja ja vaijeria ja hitsaillu etupuskuriin ja kattotelineeseen latan rautaa jossa reikä ja vetäs vaikka yläpään sakkelilla reijästä kii jossa vaijeri kii ala alas kiristäis vantilla.

hiluvitkutin 24.04.2023 05:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1466631)
Saisko vanttiruuveilla kätevästi irrotettavat vaijerit
puskaisille osuuksille autioituneiden kylien
metsittyneille raiteille, vesottuneiden hylättyjen
peltojen traktoriurille, rajavyöhykkeiden läheisille
metsittyneille mutta maastoautolle sopivan
huonokuntoisille eräteille pohjoisen selkosille
tai etelästäkin löytyville metsäkoneen urille -
vain offroad osuuksille ja vain tarvittaessa
ja/tai jos kyydissä kaveri, joka kotimaassaan
on erätaipaleilla itse tottunut niitä käyttämään
ja tuntee olonsa turvallisemmaksi jos ne
virittää ao osuuksilla suojaksi - mitäpä
sitä ei offiskaverien eteen tekisi ja virittelisi ?

Miten esim ?
Vanttiruuvi haponkestävää terästä AISI 316.
• Kierre M5
• Rungon pituus 80 mm
• Kokonaispituus 130-190 mm
• Murtolujuus 750 kg
• Sisältää lukitusmutterit
https://m.motonet.fi/fi/tuote/387635...0aAqsUEALw_wcB

Entäpä joku ja mikä näistä ?
https://www.erlatek.fi/muut_tuotteet/vanttiruuvit

Mitä nuo sun ao:t tarkoittaa?

Bj Andy 24.04.2023 19:51

Muualla niitä käytetään, meillä ei jostain syystä niinkään. Mutta tarpeeseen ne on keksitty ja jos noita puskoituneita reittejä ajelee niin kokeile ihmeessä.

Sen virkahan on nostaa roikkuva oksa katon yli ettei vie pyyhkijoita yms.

Leimalla ne tuskin saa olla paikallaan kun äkkiä joku keulaan sotkeutuva fillaristi tai jalankulkija osaa teloa itsensä vielä kertaluokkaa pahemmin kuin pelkästään kierimällä konepellin yli ja katuun….

Harriko 25.04.2023 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1466669)
Muualla niitä käytetään, meillä ei jostain syystä niinkään. Mutta tarpeeseen ne on keksitty ja jos noita puskoituneita reittejä ajelee niin kokeile ihmeessä.

Sen virkahan on nostaa roikkuva oksa katon yli ettei vie pyyhkijoita yms.

Leimalla ne tuskin saa olla paikallaan kun äkkiä joku keulaan sotkeutuva fillaristi tai jalankulkija osaa teloa itsensä vielä kertaluokkaa pahemmin kuin pelkästään kierimällä konepellin yli ja katuun….

Yllättävää kyllä, mutta olen katsastanut autoni nyt 10 kertaa, eikä koskaan kukaan katsastaja ole kiinnittänyt niihin mitään huomiota (kerran katsuri sormeili vanttiruuvia mutta ei kommentoinut mitään).

dragonxi 26.04.2023 08:53

1 Liiteet
Kiitos palautteista, you guys rock!

Onko Suomessa sallittu köysien pitäminen
kuten kuvassa löysällä yleisillä tieosuuksilla -
silloinhan ei olisi vaaraa, mihin viitattu
palautteissa - vain maastoajossa virittäisi
suojaamaan oksilta ?

Millainen köysi kävisi vaijerin sijasta ao.
käyttötarkoitukseen ja millainen vanttiruuvi,
ilmeisesti köyden oltava paksumpi kuin vaijerin järeämpien
oksien varalta muttei liian paksukaan ?

Onko vaijeri parempi kuin köysi ao tarkoitukseen
- molemmat saa vanttiruuveilla irrotettaviksi
ja molempia löytyy ilmaiseksi/edullisesti
tee-se-itse (DIY) ratkaisuihin ?

ps.yritän kirjoittaa lyhyemmin ja lyhentää
selvemmin:
ao. = asian omainen
DIY = Do It Yourself/Destroy It Yourself
riippuen ao. asiayhteydestä

veijon-esso 26.04.2023 12:49

Kunnon laivaköyttä vaan satamasta. Muuten ei oo uskottavat risuköydet.

wikke 26.04.2023 18:49

"Tuotekuvaus
Punottu rajausköysi. Sopii sekä sisä- että ulkokäyttöön. Köyden päissä on pikalukot.

Punottu, 1500mm, musta, ruostumaton teräs
Tuotenumero: 310820
Kätevät klipsit
Yksityiskohdat ruostumattomasta teräksestä
Punottu


Tuotetiedot
Pituus:
1500 mm
Halkaisija:
30 mm
Nauhan väri:
Musta
Pikalukitus väri:
Ruostumaton
Suositeltu henkilömäärä asennusta varten:
1
Arvioitu asennusaika/hlö:
5 Min
Paino:
0,65 kg"

https://www.ajtuotteet.fi/vastaanott...hoCo40QAvD_BwE



Nopea irroittaa katsastukseen, ja kiinnittää leiman ollessa vielä kostea...

hj 60/61 26.04.2023 19:08

Itellä on nuo vaijerit sen tähden, että saa aerodynaamisuutta parannettua HJ:ssa...:rolleyes:

wikke 26.04.2023 19:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1466723)
Itellä on nuo vaijerit sen tähden, että saa aerodynaamisuutta parannettua HJ:ssa...:rolleyes:


Leikkaahan ne ilmaa. ;)

Kettu_ 27.04.2023 00:10

Mites räpsy lanka? Siitä jäis ainaki kiva väri aina ku räpsäsee oksaan tai katolleen niin voi sitte joutessaan räpsiä merkkiä maahan, värinki saa ite päättää punasen ja sinisen välistä.

driimis 27.04.2023 15:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ (Viesti 1466729)
Mites räpsy lanka? Siitä jäis ainaki kiva väri aina ku räpsäsee oksaan tai katolleen niin voi sitte joutessaan räpsiä merkkiä maahan, värinki saa ite päättää punasen ja sinisen välistä.

On sitä keltaisenakin!

wikke 27.04.2023 16:04

Ja vihreää & kakanruskeaakin kalkkia noihin löytyy, jos vaikka ajokissa camo-kuosi...

dragonxi 28.04.2023 08:53

1 Liiteet
Mitä katsastus ja trafi sanovat konepellin
kuvan tyyppisestä konepellin vahvistamisesta,
missä vahvistukseen kiinnitetty kattotelineeseen
menevat vaijerit oksilta suojautumiseen ?
Onko kukaan offipalstalaisista vahvistanut
konepeltiä ja miten/millä materiaalilla ja
onko saanut katsastettua eikä poliisi ole rankaissut ?
Mikä olisi irrotettava ratkaisu konepelti-
vahvistukseen, jota vain maastossa käyttäs?

wikke 29.04.2023 07:34

Tavan lihaisaa poliisia, tai peltipoliisia tuskin kiinnostaa. Mutta konepeltipoliisia jo saattaakin.

dragonxi 29.04.2023 13:12

1 Liiteet
+/- jos kuvan mukainen kiinnitys
ao vaijereille maastoauton etuosassa ?

VeeWee 29.04.2023 13:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1466772)
+/- jos kuvan mukainen kiinnitys
ao vaijereille maastoauton etuosassa ?

Ootko jo huomannut et ovat kiinni lokasuojissa?

FinnDRZ 29.04.2023 19:04

...kyynel...

Hessu888 29.04.2023 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1466772)
+/- jos kuvan mukainen kiinnitys
ao vaijereille maastoauton etuosassa ?

Münchenin kilvet tossa, niin tuskin on ajettu mettässä muuta ku kuvaushetkellä :) Semmosia ne saksalaiset on...

LaaLaa 29.04.2023 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1466772)
+/- jos kuvan mukainen kiinnitys
ao vaijereille maastoauton etuosassa ?

Ongelmaksi muodostuneen tuossa tapauksessa kiinnityksen heikkous muovisessa lokasuojassa tai kiinnipysyminen muovisessa turvakehikossa/kattotelineessä.

wikke 29.04.2023 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 1466795)
Ongelmaksi muodostuneen tuossa tapauksessa kiinnityksen heikkous muovisessa lokasuojassa

Jos kiinnike läpi, niin siistii rei´änreunat huolella, ja paksumpaa matskua alle "prikaksi" niin kyllä se pyörittelyä kestää repeämättä. Vaikka jostain jauheliha- tms. safkalaatikosta.

Hessu888 29.04.2023 20:44

Vaikka miten dragon sitten tekeekin kiinnitykset, niin heikoin lenkki on se lokari. Joku perus 6mm vaijeri kestää 2000kg vetoa ja kestäähån ne sakkelit yms. myös hyvin, niin tee ihan millä osilla vaan Puuilosta/Motonetista löydät, niin varmasti kestää.

Nasty 29.04.2023 22:56

konepelti kannattaa vahvistaa vanhalla ratakiskon pätkällä sitä kun hitsaa molemmin puolin kii niin on vahva ja tukeva konepelti.

Kaitsu67 29.04.2023 23:02

Vaijerit olis asentanu halutessaan jo monta kertaa ajassa, mikä mennyt täällä kysellessä ja netistä kuvia kaivellessa....:D

Harriko 30.04.2023 10:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1466810)
Vaijerit olis asentanu halutessaan jo monta kertaa ajassa, mikä mennyt täällä kysellessä ja netistä kuvia kaivellessa....:D

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, ja nythän se on tekemistä vaille valmis:)


Sivu luotu: 08:16 (GMT +2).