![]() |
Kaapeli tyyppisistä lumiketjuista kysymyksiä
Kaapeli tyyppisistä lumiketjuista onko
millaisia kokemuksia palstalaisilla ? USA:ssa käyttävät niitä, ks esim Cable 285/75-16 Truck Tire Chains https://www.tirechainsrus.com/ Niissä on ilmeisesti omat etunsa, ks https://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...=0&cspheader=1 mutta ovatko yhtä tehokkaat tosi talvessa kuin perinteiset lumiketjut ? Edut/haitat verrattuna perinteisiin lumiketjuihin ? |
Hintaansa nähden tavalliset Bilteman lumiketjut oli ok vaikka talvella puunkaatohommassa, voi tampata kulkureitin ja ottaa pois kun reitti tarpeeksi hyvä.
|
Mikä Bilteman lumiketjuista käy
285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla ? Ellei Biltemalta löydy ao lumiketjuja olisivatko seuraavat ok 285/75R16 renkaille 8x16” vanteilla 361,18€/2 paria https://www.1001renkaat.com/lumiketj...tr-rtr/112c-93 |
Lainaus:
Jos niissä jotain huomautettavaa on, ehkä kiinnitysmekanismi, mutta kiinnitystä voi itse parantaa. Laitto renkaalle ei kovin hääviä, joka varmaan vikana muissakin lumiketjuissa kun olosuhde ei miellytä silloin kun tarvii. Siksi sopisi vaikka pihassa lumiauran työntöön, koko talvi ketjut päällä. Voin laittaa yksityisesti pienen videon. |
Lainaus:
|
Helppokäyttöisyys yksi tosi hyvä palaute
- monia muita sivuuttamatta! Talviolosuhteissa, lumisessa maastossa , pyryssä ja pakkasessa tuollaiset kaapelityyppiset lumiketjut saattas olla vaikeampia asentaa kuin perinteiset lumiketjut - ainakin seuraavan artikkelin mukaan, jonka löysin hakuavaimella cable tire chains The Best Tire Chains for Snow in 2022 https://gearjunkie.com/motors/best-tire-chains-for-snow Overall Best Snow Chain: Security Chain Company SZ143. Pros: Versatile design works with virtually all vehicle types Very low profile on the tires Relatively easy to install Cons: On the more expensive side Installation can be finicky with small components in cold weather Chains can slip off if not installed properly https://www.amazon.com/Security-Chai...7958074&sr=8-3 Onkohan Suomessa joku lehti/taho testannut näitä kaapeli tyyppisiä lumiketjuja ? |
Ja tosiaan. Noilla linkin kentjuilla voi ehkä ajaa hieman pitemmänkin siivun. Itellä on tikapuuketjuja ja ne on semmosia että niillä ajetaan vain se minkä tarvii, eikä kovin kovaa. Jytinä on sitä luokkaa. Ne tosin on lyhennettyjä kuorkin ketjuja, eli hieman paksuja kevyeen kalustoon, mutta poikki menee nekin tiukassa paikassa.
Ja ketjut toimii liikkeellelähtöapuna niinkin että työntää ne matoksi pyörän alle. Kuuluu ihan vakio varustukseen Itellä ja mielestäni rekoissa pitäisi olla pakolliset talviaikaan… Ain niin. Kun hommaat ketjut niin treenaa niiden asennus ennen kuin niitä tarvitaan, ja jos tarvii niin lyhennä varsinkin sisäpuoli sopivaksi. |
Bilteman ketjuilla ajelin pienen matkan taajamassa 40 km/h rajoituksella ja erilaisissa paikoissa kokeilin minkä verta on hyötyä. Hyöty takapyörissä oli sellainen jos on vaikka puuta roudaamassa peräkärryllä järven rannasta kapeata tietä, pääsee mäen varmemmin kärryn kanssa ylös.
Toisaalta kunnollisilla talvirenkailla ne oli siitä turhat kun kulkuväylä kovettui pian, että meni ilman ketjujakin. Ero olisi ehkä aika mahtavakin jos autossa on vaan mud terrainit tal all terrainit. Kapea talvirengas ei ollut niin hyvä lumen tamppauksessa, tilanteessani olisi voinut ketjut olla takana kapeilla talvirenkailla ja edessä leveät. Jäälle pystyi tamppaamaan hyvän tasaisen alustan hommia varten ja ketjut voi olla vaikka vain varalla jos ylös on muuten vaikea päästä. |
Kiristämisistä pysäytyksineen ilmeisesti välttyy
The Security Company Super ZLT chain series kaapelilumiketjuissa, mikäli uskominen seuraavaa: "The very best part is that the rubber tensioner keeps you from having to drive forward a bit and re-tightening everything" https://www.adventure-journal.com/20...hain-review-2/ |
Näyttää aika löyhiltä....
Siis pellistä tehdyt lukot on hitsattu? vaijeriin: Kun sudittaa, ja löytyy kanto tai kivenreuna, niin jos lukko kestää, niin tuo käsijarruvaijerin näköinen vaijeri katkeaa?
Ja tuo kuminauha- kiristys varmaan aiheuttaa myös ongelmia; kettinki elää aivan liikaa sudituksessa, pysyyköhän päällä? -> Maasturin (kevyet kuorma-auton ketjut) ketjut on tehty muistaakseni 6-7mm lankavahvuisesta kettingistä. Pienten traktorien (siis -50 ja 60 luvun) ketjut on tehty joko 8mm langasta, tai 10mm langasta, jos rankempaa metsäkäyttöä. |
Lainaus:
Minä ostin aikanaan eBay:n kautta Englannin armeijan lumiketjuja (valmistaja Pewag) ne painaa 18 kg/pari... Ja kun Lantikkaa laittaa kaikkiin renkaisiin nuo ketjut niin meno jatkuu vaikka lunta on 45-47 cm. |
Mikä König 285/75R16 lumiketjuista
olisi sopiva maastoautooni lumisille metsäteille kun en mutaolosuhteita etsi vaan sydän talvella lumisille metsäteille yritän ja alla on uudet LT285/75R16 nastarenkaat 8x16” vanteilla: https://www.konigchain.com/configura...-professional/ (1) König POLAR PRO 1306 5.5MM (2) König POLAR PRO 0296 4.5MM (3) König RALLYE PRO HD 1306 7MM (4) König RALLYE PRO 1306 5.5MM (5) König DR 5143 7MM (6) König Rallye Off-road https://www.konigchain.com/shop/cata.../view/id/65635 Suomesta en ole löytänyt 285/75R16 renkaille Konig lumiketjuja, joten panin valmistajje kyselyn, saisko jostain muusta EU maasta. https://www.konigchain.com En ole UK:sta vielä etsinyt, pitää tutkia sieltäkin. 285/75R16 renkaille on haasteellista saada minkään tyyppisiä lumiketjuja ! |
Lainaus:
|
Dotz Extreme Dark teräsvanteet
8x16” ET-25, keskireikä 110mm https://www.dotz4x4.com/EN/wheels/dakardark LT285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat...aat/285-75-16/ Make: Nissan Model: Terrano 1:(EU) / Pathfinder 1 (USA) Transmisson: Automatic, 4WD Engine size: 3.0 liter 148hp Engine type: VGE3.0 petrol V6 Chassis: WD21 5-door Km: N/A |
https://www.adventure-journal.com/wp...17/10/done.jpg
Jos ajat kesärenkailla ja täytyy päästä viiden sentin lumessa eteenpäin, niin varmasti auttaa. Mutta paksussa hangessa nuo rimpulat eivät taida kestää edes yhtä reissua? Jos todella tarvitset ketjuja ja viitsit vielä käyttää niitä, niin osta kunnolliset. Eli paksut, painavat ja karkeat. |
Kun kerran nastarenkaat jo on, eli pitää päästä oikeasti hankeen, niin jompi kumpi noista 7mm ketjuista. Nuo ohuemmat olisi ns. Nastojen korvikkeet, ja kitkojen jatkeet.
Mutta ovat selkeesti ammattikamaa joten tuskin joudut pettymään. Ketjujen funktio on siinä että niiden kanssa mennään perille ja tullaan pois. Tiukassa paikassa niillä jauhetaan polanteesta läpi että saadaan soraa pyörien alle. |
Tuolla jotain ammattikäyttäjien ketjuja https://www.euroket.fi/lumiketjut/
Ei antanut sentään piikkiketjuja 285/75-16:lle, mutta parit mallit löyty |
Mahtaako ne kevyen kaluston ketjuilla ajelut kovin ammattimaisia olla jos maantielle ei niiden kanssa huvita mennä?
Miten jytkyt ketjut vaan voisi laittaa jos vaihtaa pyörät ketjuineen. |
Pewag vinkistä kiitos!
Osuinko samoihin lumiketjuihin: Pewag austro super A 84 S #2955 -Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia. -Tilavaatimus 20mm!! -Valmistettu titaanista -Materiaalivahvuus min.5,6mm -Hitsatut kiinnitys renkaat. https://www.pewag.com.au/shop/pewag-austro-super-1.html Pewag austro super reinforced A 84 SV #02071 -Manuaali kiristeinen, ei rikkoutuvia osia. -Tilavaatimus 25mm!! -Valmistettu titaanista -Materiaalivahvuus min.5,6mm -Hitsatut kiinnitys renkaat. https://www.pewag.com/shop/en/pewag-...einforced.html |
Miten suhtautua varoitukseen
"Ketjut saattavat jättää vanteisiin jälkiä" ? Dotz Extreme Dark vanteet kun piti tilata Sveitsistä ja ovat sen verran arvokkaat että minimoisin mahdollisia jälkiä vanteisiin ja mistä riski 25mm ketjuilla muttei 20mm ketjuilla ? Eikö kumpikin vaihtoehto voi jättää vanteisiin jälkiä, jos ketju tulee vanteen päälle, kun se kuitenkin hieman elää siinä ? Onko vaarallista olettaa, että Terranossa allaolevissa vanteisiin tulisi jälkiä vain siihen ulkosarveen, mihin tasapainot on kiinnitetty - jos siihenkään, koska kumi on hieman vannetta ulompana talvirengas-vanne kombossa 285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat https://www.nokianrenkaat.fi/talvire...apeliitta-lt3/ & 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark vanteilla https://www.dotz4x4.com/EN/wheels/dakardark ref: “Assumptions are the mother of all fuck ups!” |
Olisko niin, että kaapeliketjut on kehitetty
USA:n länsirannikon osavaltioihin vuoristoalueiden mökeillä vapaa aikaansa viettäville - siellä kun viikonloppuaan viettävä voi aamulla herätä melkoiseen lumikerrokseen Tyyneltä Valtamereltä vuorille tulevien pilvimassojen tiivistyessä lumeksi. Kuten palstalla on hyvin usein todettu niin lumiketjuja on moneen käyttötarkoitukseen. Itse alan kallistua järeimpiin perinteisiin, mihin vaakakupin kallistaneet palstalaisten neuvot, joista kiitokset niitä antaneille - eikä näitä kaapeliketjuja taida pitkään aikaan Euroopan markkinoille ilmestyäkään. |
Ei mitn
|
Lainaus:
https://www.ebay.com/itm/37247433002...Bk9SR6Cgo_-MYQ Vaan ei taida 285/75r16 sopia noihin. |
Olisiko helpoin ja halvin vaihtoehto laittaa palstalle ostoilmoitus Volvon C3XX ketjuista ja sovittaan ne paikalleen?
Volvon rengaskoko 280/85R16 ja noita ketjuja luulisi porukoilla lojuvan ylimääräisinä nurkissa. Noita autoja raahattiin Suomeen ihan sikana 2000-2010 välisenä aikana. |
Nyt oikeaan suuntaa menossa....
Lainaus:
Siis nuo "kevyt ketjut" on oikein hyviä, jos pitää näyttää esim. norjassa poliiseille, että on ketjut. Ja jäällä, silloin kuin kesärenkailla (esim. keskieuroopassa kaikkialla ei saa käyttää nastoja) pitää ajaa mäkisellä, jäisellä tiellä. Ja kestäähän nuo ajaa nastarenkailla lumisella metsäautotiellä, vaikka lunta on sen verran, että ilman ketjuja eteneminen pysähtyy..... MUTTA: Kun tulee se tilanne, että ns. meinataan jäädä kiinni/jäädään kiinni, ja tilannetta korjataan sudittamalla/kaivattamalla, niin alkaa nuo "jäisen tien ketjut-" olla lujilla; Siis jos sudittaessa sattuu joku, esim. kiven reuna, ottamaan kiinni ketjusta, niin yleensä on 4 vaihtoehtoa: a) kivi pyörähtää jäisestä tiestä ketjun mukaan b) ketju pyörähtää renkaan päällä c) rengas pysähtyy muutaman sentin matkalla d) ketjun katkea; jolloin yleensä alkaa aika meteli; ketju katkeaa yleensä ns. selän poikki olevasta ketjusta, ja katkenneen ketjun päät "kopistelee" ruosteet (ja pellit) pois.... |
Lainaus:
"Made of TitanGrip® material for long life span" :D:D |
Lainaus:
Hauskempi vaihtoehto harrastamiseen voisi olla kompressori autossa, jotta voi laskea ja nostaa paineita. Keskustelunavaajan renkaat pelaa ehkä sinänsä hyvin. Joissain muissa maissa voi olla alla niin huonoja talvirenkaita, että ketjut suositummat. Jos ketjuilla ruvetaan pedaali syvällä kaivattamaan, niin taitaa mennä soppaa aika paljon ja tulee jälkiä. Kevyellä tyylillä pääsee aika hyvin ja ei tarvi niin rajua mitoitusta. Itse saatan talvella tehdä niin rajun off road suorituksen, että vedän kettinkiä tai liinaa sopivasti kireälle kaadettavaan puuhun. Viimeksi kaivatin vähän, jotta auto pysyy varmemmin paikallaan. |
Weissenfels Clack & Go lumiketjuista
Onko kokemusta / mielipidettä ? Voivatko toimia ja olla niin helppokäyttöisiä sekä vannetta vahingoittamattomia kuten mainostavat ? The Weissenfels Clack & Go SUV RTS The Clack & Go technology controls the tension, so there is no need for you to repeatedly manually retension the chains. In addition, the system centers itself and keeps itself balanced. With practice, you will be able to put on or remove the chains within one minute. The chain is designed to not damage the rims of the SUV, so there are no links running along the rims. The links are made strong and compactly, giving you a sustainable product that runs smoothly. Specifications EAN 4008244316938 Product Snow Chain (set of 2) Manufacturer Weissenfels Type SUV Clack & Go RTS 112C Inside clearance 13 mm Stylish black links that are less noticeable Suitable for large wheels and wide tires For SUVs, but also high-performance cars and commercial vehicles High comfort 30% less vibration Ideal for first time users Very easy installation with Clack & Go Automatically centers, re-tensioning not required Easy to unhook Meshed chain with high grip Suitable for cars with ABS / ESP Weissenfels For over 30 years... The proprietary Clack & Go technology ... https://www.snowchainstore.co.uk/wei...ck-go-rts-112c |
Helppokäyttöisyyttä ketjuissa on silloin jos laittaa helpossa paikassa valoisassa. Harjoittelua.
|
BORON lumiketjuista
Onko kokemuksia/näkemystä BORON lumiketjuista ? Ref: https://tirechain.com/ 285/75R16 https://tirechain.com/285-75-16-tire-chains/ $279.01 285/75R16LT, 285 75 16 BORON ALLOY Cam Tire Chains BORON ALLOY Tire Chains made of 10B21 STEEL LASTS UP TO 83% LONGER THAN STANDARD ROCKWELL 53 STEEL. Includes Cams and Cam Tool Truck Tire Chains, 9/32 (7.14mm) thick cross chains Recommended for off road ... https://tirechain.com/285-75r16lt-28...m-tire-chains/ $323.18 BORON ALLOY Tire Chains made of 10B21 STEEL LASTS UP TO 83% LONGER THAN STANDARD ROCKWELL 53 STEEL. Includes Cams and Cam Tool 3829RBC Truck Tire Chains, 9/32 (7.14mm) thick cross chains Recommended for off road, over the road, chain law, semi trucks. https://tirechain.com/285-75r16lt-28...r-tire-chains/ Miten alumiininen lumiketju kestää muista materiaaleista valmistettuihin verrattuna ? |
Moneen rengaskokoon sopivat lumiketjut ?
Mihin perustuu moniin rengaskokoihin sopivat lumiketjut ? Yleensä ao web sivuilla on konfoguraattori sovellus jolle voi syöttää rengasmitat kuten 285/75R16 Näkee kuitenkin web sivuja joissa lumiketjut käy tosi moneen rengaskokoon - missä jippo/catch ? Esim snovit https://www.4x4offroad.fi/fi/tuote/s...miketju-172010 |
Kehämitta pysyy suunnilleen samana, (toki leveyskin vaikuttaa osaltaan). Esim (https://www.4x4offroad.fi/fi/tuote/s...miketju-172010) 315/30×22 = matala rengasprofiili ja suuri vanne , 33×12.5×15 = korkeampi rengasprofiili ja pienempi vanne.
|
Painoko vai mikä kertoo totta
lumiketjujen materiaalista ja kestävyydestä ? Onko EU tai muita standardeja joihin voisi luottaa ts jos lumiketju täyttää ao standardin niin tietää, ettei mikään "ihme titaani" ole tai että ainakin asiallisesti vahvaksi testattu - 83% ja 8x kun epäilyttävät ? Esimerkkejä, jotka herättivät kysymyksiä: (1) König POLAR PRO 1403 7MM Chain made in K-Premium Steel = ? (2) König RALLYE PRO 1403 7MM Hardened, galvanized pattern chain = ? (3) Pewag austro super reinforced A 84 SV Chain made of Titan Grip = ? (4) BORON ALLOY Cam Tire Chains made of 10B21 STEEL = ? lasts up to 83% longer than standard Rockwell 53 steel = ? (5) Made In USA 285/75-16 Pewag Square 7mm Snow Tire Chain Lasts up to 8x longer ! than standard twist-link chain with Rockwell Hardness of 63 = ? |
Jos ja kun sinulla on teräsvanteet niin ei niitä ketjut pieksä. Ongelma on jotkut 22” ylileveät aluhipleevanteet joilla 30 sarjan kumit.
Tuo mainittu titangrip tm. Onnee se ketjun profiili tms. Noista pevag, ym. Ketjuista jokainen lienee laatukamaa. Jos vielä heitetään tämä kehiin… https://www.nosted.com/produkter/kje...indre-kjoretoy Ei muuta kun valkkaat mieleiset. Meillä kun yleisesti ajellaan hyvillä renkailla talvella, niin ketjuja tarvitaan vasta ääri olosuhteissa. Toisaalta harvoin tulee kerralla yli 30 cm lunta niin ettei sitä keretä auraamaan. Alpeilla kun sitä saattaa tulla ja vielä märkänä, ja mäet on pitkiä, niin siellä tarvii nastattomien allseason pyörien päälle ketjut joilla voi ajaa pitkiäkin matkoja. Itsellä ketjut päällä n.1-3 kertaa talvessa. Edes auratessa niitä ei tarvinnut kuin silloin tällöin. Ja silloin niitä tarvii niin ajomukavuus ei ole päällimmäinen kriteeri. Mutta jos talvella tarvii päästä kärri perässä periferiaan ja takaisin, niin ei ole huono asia että ketjujen kanssa voi ottaa myös vauhtia mäkiin. Kuitenkin kerta nousu on mukavampi kuin peruutusnäytös tai mäkilähtöharkat. Mutta tärkein vaatimus on että ne pitää olla riittävän helpot laittaa päälle. Loput on sitten painotusjuttuja. |
Thanks guys!
I owe you! |
1 Liiteet
Hinta/laatusuhde on näissä bilteman ketjuissa ihan bueno, hinta parille ~50€, helppo asentaa jopa jumissa ollessa, kunhan kaivaa lunta pois tieltä.
Kuvan renkaat koossa 235/70R16, tosin istuvat paremmin vähän isommalle renkaalle (245/75R16) |
Lainaus:
|
Käykö ketjuksi Nosted
hokillinen/piikillinen ketju kun Terranossa on 285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla ? Sain ao tyyppisistä ehdotuksen, jossa ilmeisesti viitattu lumiketju on TRYGG Classic https://www.nosted.com/en/trygg-classic Mitkä ovat edut ja haitat jos hankkii hokilliset/piikilliset ketjut nastarenkaiden päälle ? Onko edes mieltä/käyttötarkoitusta ? Ovatko kyseessä kitkarenkaiden päälle pantavat lumiketjut ? Onko viisaampaa hankkia nimenomaan nastarenkaiden päälle sopivat lumiketjut ja mitkä ne olis Nosted tapauksessa, ks https://www.nosted.com/en/configurator/tire-chain RIM 16 Width / Profile Tire 285/75 Olisko seuraava varteenotettava: TRYGG Scan Trac 5mm https://www.nosted.com/en/trygg-scan...&tire=285%2F75 Vai joku muu lumiketju ao valmistajalta RIM 16 Width / Profile Tire 285/75 nastarenkaille ? |
Piikkiketjuista mitä mieltä
palstalaiset seuraavista väittämistä: "piikkiketjut pitää jos on jäätä" "normaalit ketjut eivät pidä jäässä" "ei ole väliä onko nastarenkaat koska niiden nastat ei yllä jos on ketjut" "piikkiketjut hyvät mutta laittaessa pitää katsoa etteivät piikit rengasta päin" |
Nuo tikapuuketjut on melkoisen brutaalit. Minulla on noita käytössä ja jytinä on kova, ja mitä kovempi alusta niin sitä kovempi jytinä.
Helpot laittaa päälle ja ottaa pois. Mutta noilla ei ajeta yhtään ns.turhaan. En suosittele vähänkään herraskaisempaan käyttöön. Trygg on norjalainen ketju. Siellä suolainen merituuli jäädyttää vuoristotiet joten siellä tarvii piikkit. Lumessa ja polanteisilla sivuteillä ei ole niin justiinsa. Mihinkä noilla ketjuilla pitikään päästä? |
Lainaus:
Voi olla piikit jos haluaa. |
Vastauksena mihin piti päästä:
Lumisiin metsiin, jäätyneille soille ja järville niin hakkuille kuin metsiin eräsuksilla pitäs päästä hiihtämään, missä haasteina: Alkupätkä yleistä pikitietä, joka voi olla jäinen eikä välttämättä aurattu: uudet 285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla - korvattu Continental 235/75R15 nastarenkaat brasilialaisilla 7x15” ET -13 teräsvanteilla. - haettu lisäpitoa hiekottamattomille osuuksille Toinen pätkä on kapeaa soratietä, jossa kohtauslevennykset, vastaan tulee usein tukkirekkoja, vaikein kohta kangasaukea, jossa tie murtunut, hakkuuaukea, tuuli voinut kinostaa tiukat dyynit, ei puita mihin vinssin sais kiinni. Ainut keino lapioida, lisätä kirveellä puita ja oksia alle, joskus toiselta puolen kiinnijääneen maastoauton kanssa tehty yhteistyötä. Kolmas pätkä auraamatonta metsätietä, mitä pitkin metsätie risteykseen n. 500m, josta mielellään jatkas vielä 1 km:n. Eo uudella rengas-vanne kombinaatiolla haettu lisäkorkeutta metsäteille, joiden keskiosa on korkea, pohja soraa. Valitettavasti aikaisemman rengas-vanne kombon hyvät norjalaiset lumiketjut ovat liian pienet uusille renkaille, siksi etsin. Palatessa voi olla haasteena tielle pääsy, jos aura-auto sattunut käymään, tuiskun synnyttämät kinokset hakkuuaukeiden kohdalla, jos tie ei aurattu - unohtamatta omia mokia peruutellessa, käännöksissä. Ei siis metsätraktori urille, ei upottaville osuuksille, ei savipohjalle, ei kannokkoon, ei kivikkoon, ei järven jäälle, ei tuntureille. Norjalaisen Nostedin Suomen edustaja vastasi - kertomatta tarkemmin: " Ei ole järkevä laittaa piikillisiä. Tulee todennäköisesti ongelmia. Piikittömiä emme pysty toimittamaan. " Pyysin Nostedilta heidän Ruotsin edustajan yhteystietoja, koska jos syöttää konfiguraattorille https://www.nosted.com/en/configurator/tire-chain tiedot RIM:16 Width / Profile Tire: 285/75 niin palvelin antaa seuraavat (1) 452015 TRYGG Classic Double Duty 6mm (27kg) https://www.nosted.com/en/trygg-stan...&tire=285%2F75 (2) TRYGG Scan Trac 5mm https://www.nosted.com/en/trygg-scan...&tire=285%2F75 (3) TRYGG Square easy-on https://www.nosted.com/en/trygg-squa...&tire=285%2F75 (4) TRYGG Classic https://www.nosted.com/en/trygg-clas...&tire=285%2F75 Eikö joku vaihtoehdoista (2) (3) ja (4) kävis - vain (1) on nastallinen (studded) ? Aikaisemmat norjalaiset piikittömät lumiketjut pelitti ok itselleni, joten yritän tutkin saisko Ruotsista tai sitten Norjasta kaverien kautta - mikäli laatu ja hinta kohdallaan kun huomioi tullit ja valuuttatappiot. |
Teknisiä haasteita näköjään
riittää kun on lähtenyt rengas ja vannekokoa kasvattamaan talviajoon Nissan Terrano 1:llä ! Esimerkkejä sarjasta "lunta tupaan" kaverien kommentteja: "Suurin ongelma kun Terranossa ei ole lukkoja akseleilla, niin se ei vedä kuin 2 renkaalla" " Jos ajat kallelleen, niin pyörii vain ne renkaat jotka ilmassa, ne jotka maassa ei tee mitään" "Kitkalukko voi olla taka-akselilla, mutta sekään tuskin pitää, yleensä kulunut 200 000 km:n jälk" "Kallista tehdä siitä 100% neliveto" "Varmaan 2500€ maksas kytkettävät lukot" "Vain 2 pyörää vetää sulla" "Aina kaksi ristikkäistä, koska sulla tadauspyörästö, muuten autolla ei vois kääntyä" "Vain kunnon offroad kamppeissa neljä pyörää vetää" "Terranossa veto menee sinne missä helpoiten pyörii" Tuli näköjään luettua huonosti speksit: Make: Nissan Model: Terrano 1:(EU) / Pathfinder 1 (USA) Transmisson: Automatic, 4WD Engine size: 3.0 liter 148hp Engine type: VGE3.0 petrol V6 Mutarenkailla 33x12.50R15L ®BFGoodrich TA KM3 M+S POR olen maastoon ja maastosta päässyt salomaille, muttei ne varninaisia offroad ajoja olleet vaikkakin autolla on ajeltu katiskoita viemään savi ja kivikkoteitä kevätpyyntiin ja eräretkillä ajettu omille paikoin mutaisille, upottaville osuuksille. Lumiketjut uusille korkeimmille nastarengas taitaa ollakin sellainen haaste, että viisasta harkita ettei hanki niitä ja pitäytyä auratuilla hiekoitetuilla teillä näillä renkailla sekä välttää isoja mäkiä ajellen siellä missä Terranon tehot riittää!? |
Jos kokeilis eka kahdel ketjul ja tutkailis miten mahtuu pyöriä?
Olet kehittänyt menopeliä ja silloin ihan hyvin. Näkee vähän miten välitykset ja voima käyttäytyy. Eka riittää ketjut joilla pääsee testailee. |
Thanks!
Kahdet eli yhden setin jos tosiaan hankkis ensin, niin ilmeisesti ideassa olis mainitut edut ja eturenkaisiin jos laittas niin näkis että varmasti sopivat autoa käännellessäkin. Elleivät käy vieden liikaa tilaa niin takarenkaisiin ne kyllä käy ja kun huonoja ei hanki niin ei rahakaan pala turhaa - myyjät ei tämän koon palautusta hyväksy. Ilmeisesti etu ja takarenkaiden lumiketjujen ei tarvitse olla täysin samanlaisia, jos esim ei ole eka pariin täysin tyytyväinen ? Pewag lumiketjuista: Titan Grip® termistä sain kiitettävän nopeasti ja ainakin itselleni selventävästi ao liikkeeltä seuraavaa tarkennusta, mihin toivon palstalaisilta kommentteja: Ao liike tarkensi: "mainostavat ketjun pitokykyä seoksen kanssa tuolla keksimällään nimellä" - ts foorumissa oikein kommentoitiin ettei ketjuja titaanista ole valmistettu "grip viittaa ketjun pitoon. Se on kantikas. Ja kuvioitu. Ketju profiilissa on urat ulkopinnassa." - Onko foorumilsisten mielestä eo tekniikalla miten merkitystä ja millaisilla talvikeleillä ja pinnoilla se toisi lisäetua muiden valmistajien lumiketjuihin ? Ketjun materiaalista: "Valmistaja ei kerro" - OK mielestäni; liikesalaisuus Kahden ketjun koostumuksesta: "Ei eroa. Se on kaikissa sama" - OK mielestäni, kysyin koska joudenkin valmistajien eri ketjujen materiaali voi poiketa, ks seuraava: Paino: "Austro super reinforced 29,6kg/pari Pewag Austro Super 18,80kg/pari" "Paino tulee materiaalin määrästä ja ainevahvuudesta" Linkki lumiketjujen konfiguraattoriin: https://www.pewag.com/snow-chain-configurator/ Choose tire dimension RIM 285/75 16 Antaa seuraavat kaksi lumiketjua: (1) pewag austro super A 84 S #29555 (2) pewag austro super reinforced A 84 SV #02071 Ilmeisesti teknisesti molemmat lumiketjut olisivat Terranoon OK ? Onko lumiketjujen hankintaan/vertailuun ominaisuuksissa jitain ja mitä mittalukuja. Painoon on viitattu aikaisemmin, tässä tapauksessa Austro super reinforced 29,6kg/pari Pewag Austro Super 18,80kg/pari eli 29,6kg olis parempi - mutta montako euroa/kg on viisas valinta ? |
Jos jotain piikikkäitä ketjuja, takavoimansiirto varmaankin kestävämpi. Näkis vähän mikä tehon tarve jos enempi vastustavaa lunta. Samalla voi testata miten edessä tilaa.
Tikapuumalli kannattaa välttää täristävyyden takia. |
Paino (kg) lumiketjujen hankinnassa ?
Mitä kg arvoja olis viisasta edellyttää, odottaa, korkeintaan kelpuuttaa ? Esimerkkejä tutkimieni lumiketjujen (parin) painoista: 36kg koenig-rallye-pro-1403-7-mm 29,6kg Austro super reinforced 18,80kg Pewag Austro Super 16kg Nosted F480182 FRONT Light Load 16kg 400586 TRYGG Classic 6mm 16kg F480182 FRAM Square easy-on 13kg 477182 SAFE Scan Trac 5mm Onko tuossa joukossa liian keveitä tai liian raskaita, kun ketjut tulevat Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaille 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla ja autona on Nissan Terrano 1:(EU) / Pathfinder 1 (USA) Transmisson: Automatic, 4WD Engine size: 3.0 liter 148hp Engine type: VGE3.0 petrol V6 - kun lumiketjujen hintaa/kg ei laske - eikä vertaa hankittujen uusien nastarenkaiden ja vanteiden yhteishintaan - vai pitäisikö ? |
Jos ne on hirveen painavat, ei ehkä huvita ottaa mukaan ja raskaammat laittaa. En tiedä minkämoiset hitaat välitykset tuossa on, mut Tuubivideoiden perustaalla kuvittelisin et on ihan kova menijä jos saat edes kaksi ketjua.
Herraskaisempi konsti on muuttaa rengaspaineita. On hyvä olla aina joku kikka varalla, yhdet on ketjut ja sellainen määrä konsteja riittää et pärjää. Ketjuillakin rajat tulee joskus vastaan. Mul esim. takana ketjut ja moottorikelkal tampattu mut upottava oli edelleen paha rasti. https://youtube.com/shorts/ZPOP3lYLe1w?feature=share |
Miten helpolta näyttää
pewag austro super lumiketjujen päällepano ? Ref: Article number: 29555 Tensioning System: manual https://www.pewag.com/snow-chain-configurator/ 185/75R16 <-- anna renkaan leveys/profiili ja vannetieto show product <-- klikkaa https://www.pewag.com/shop/en/catalo...d/50262/#29555 Videos <-- päälle pano/pois video Miltä ketjujen päällepano näyttää manuaalissa ? Downloads <-- lataa Miltä kiristys näyttää ? Pysyvätkö nuo ketjut hyvin päällä ? Miltä pois päältä panon helppous näyttää? |
Tuo alempi on varsin Ok. Ei mitään muovi hokkuspokkus himmeleitä.
Tuo malli sopii pidemmillekin siirtymille. Ei ole väliä mikä valmistaja. |
Pidemmillekin siirtymille sopivien
lumiketjujen saapumista Itävallasta odotella kiitos neuvoista sinulle - unohtamatta kaikkia niitä palstalaisia, jotka ovat auttaneet vinkeillään - ja hyviä talvielämyksiä palstalaisille, missä sitten olettekin. Täällä pohjoisessa alkaa jo olla lunta vaaramaisemissa, pakkaset pikku hiljaa routia maata, suot ja lammet kantaa ja kun lunta ja pakkasta on luvassa niin kelpaa lumiketjujen saapumista odotellessa kaivella esiin talvivarusteita lumireissuille. Kuten muissakin yhteydessä olen todennut, you guys rock ! |
Kiitos vinkistä aloittaa yhdellä
lumiketjuparilla. 285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteille asentanut rengasliike jo uumouli, että edessä voi tehdä tiukkaa ketjujen kanssa. Tutkitutin toisen kerran eri rengasliikkeessä ja etupyörät ääriasennoissa ao ketjujen vaatimalla tilalla kuin myös ketjujen kiristysmekanismista johtuen etuosassa tulis turhan tiukkaa, jos joutuu kääntelemään paljon, mitä en lumisilla metsäteillä voi välttään. Tilasin yhden parin ja kun tarve tulee asetan lumiketjut ketjut takapyörille. Hankkimalla uudet isommat vanteet ja nastarenkaat sain tiettyjä etuja kuten lisäkorkeutta ja uudet nastarenkaat - hintana se, etten näyttäisi pystyvän kaikkiin pyöriin lumiketjuja niitä tarvitessani laittamaan kuten Continental 235/75R15 nastarenkaat 7x15” ET -13 kombinaatiolla. - ainakaan hankkimatta vähemmän tilaa vievää toista lumiketjuparia. Toisen parin jos aikanaan hankin, niin se ei tule olemaan kaapelityyppiä, koska ne eivät ole parhaat mahdolliset käyttötarkoituksiini - minkä palstalaiset kiitettävästi hoksasivat - - joillekin muille ne voivat hyvätkin olla. |
Jos ne on edessä niin tietysti on syytä tietää miten paljon niiden kanssa voi käännellä. Ottaa ne itsellänikin kiinni, mutta nuo vaan kuuluu hanskata jos ketjujen kanssa touhuaa.
Takapyörissä ne jytyyttää vähemmin rattia eikä ole sitä tilaongelmaa ainakaan niin äkkiä. Kokeilemalla selviää kuinka käy. |
Sukkaa tassuun jos ketjut/vaijerit ei maistu: https://www.youtube.com/watch?v=NpMmu0AliG0
|
Sivu luotu: 06:44 (GMT +2). |