![]() |
π Nissan Terrano1 hyytyi tielle
Tiedot
▪︎ Nissan Terrano 1 vm 1991 ▪︎ VGE 3.0 litran bensamoottori ▪︎ automaattivaihteisto ▪︎ WD21 korimalli ▪︎ VIN: JN1WHYD21U0106864 ▪︎ BFGoodrich TA KM3 M+S POR renkaat ▪︎ Varta silver 85Ah akku ▪︎ Seeker 140° lisävalot ▪︎ Referenssi etuvaloilla max 100 π 2x20=40 halogen valot π 2x30=60 led kaukovalot - pien ledit 12.5x2=25ref eri kytkin Olosuhteet ▪︎asfaltti tie <-- 2WD/ D-asento (ei D1/D2) ▪︎sankka sumu aamulla klo 5 <-- kosteaa ▪︎valoina pitkät ja 4 työvaloa ▪︎hidas vauhti <-- sumun takia ▪︎D <-- olisko D1/D2 ollut parempi ▪︎maastorenkaat <-- 33" raskaat ▪︎takana lyhyttä ajoa veneelle <-- akkua ei ladattu ▪︎täysi tankki, noin 10l jerrykannusta sihdin läpi * alkoi hidastua, pysäytin 16km ajettuani * kone sammui + lähti käyntiin vähän ajan päästä ▪︎ käytin kierroksilla + 100km/h kulki ok 16km takaisin ▪︎ autotallissa ▪︎ akkulaturi näytti 1.8 arith ▪︎ akku latautui täyteen yön yli <-- Varta silver 85Ah akku ostettu 29.6.2020 Status ▪︎ ei ajettu ▪︎ tarve lähteä erälle asap ▪︎ huolto tilattu mutta aika vasta lokakuulla ▪︎ ei tutkittu ECU vikakoodia Mikä seuraavista todennäköisimmin auttaa (1) polttoainetankki tyhjennettävä ja huuhdeltava ? (2) sytytyspuola vaihdettava ? (3) polttoaine suodatin vaihdettava ? (4) sytytystulpat vaihdettava ? (5) laturi vaihdettava ? (6) syrytystulpat vaihdettava ? (7) usb laturi näyttämään miten auton laturi lataa (8) öljynpainemittari näyttämään öljyn paineen (9) polttoaine pumppu ? (10) polttoaine pumpun rele vaihdettava ? Mitä yrittää ? (11) ECU vikakoodin selvittäminen - haastava box hanskalikerossa jota käytetään ruuvimeisselillä ja osattava tulkita vilkutusten määrästä ja väristä koodi mikä voi resetoitua ettei huolto näe (12) epäillä muuta kuin akkua ja laturia koska miten pääsin ok takaisin ? (14) katsoa että akun miinus napa kunnolla kiinni rungossa ? (15) turha murehtia, sammui koska takana pätkäajoa ja nyt joutu kostealle (sumu) kelille ? (16) lisää lyhyttä testiajoa metsäteillä ? (17) kaipaa vain lisää ajoaja uutta bensaa !? (18) mitään osaa ei kannata vaihtaa ellei todeta että ao osa on viallinen !? (19) joku sähkö vika ? (20) virranjakaja ? (21) luoda tilanne uudelleen ja hinauttaa tieltä/metsätieltä/offroad oloista ? Toteutettavia neuvoja mielellään, esim seuraavat rajaan pois: (22) en vaihda dieseliin ~ V6 3.0 bensakone toiminut hyvin (23) en vaihda uuteen maastoautoon (24) en vie korjaamolle "tutkittavaksi" - liian kallista, vikavaihtoehtoja liikaa Asialliset neuvot tervetulleet, esim uuden osan tilaaminen ja korjaamolla asennuttaminen sekä esim polttoaine järjestelmän puhdistaminen voi olla viisasta kunhan osien ja työn hinta kohtuullinen ja todennäköisyys että vika korjaantuu on suht hyvä. En ole kovin tee-se-itse taitoinen enkä omista enkä hallitse hyviä mittalaitteita enkä työvälineitä eikä ole pajaa korjata. Eo listakin on offroad kavereilta saatua. Kiitos etukäteen hyvistä neuvoista ja pysykää koronavirukselta terveinä! |
Mikä todennäköisin syy siihen että V6 bensakone sammuu kesken ajon ?
|
Lainaus:
Lainaus:
Bensakone tarvii polttoainetta (bensiiniä), ilmaa, puristuksia ja kipinän (sähköpuoli) jotta käy, eli jos kone sammuu, eikun tutkimaan mikä noista edellämainituista uupuu. Tulppaa vaan irti ja tutkimaan tuleeko pyörittäessä kipinää, syöttääkö polttoainetta, onko ilmanputsari tukossa jne...melko helposti pääsee alkuun ja saa osviittaa missä noista osastossa vika saattaisi olla. Testeristäkään ei tietysti ole haittaa jos sellaisen saa käsiinsä, mutta perinteisillä konsteillakin saa jo pikkaisen hajua, mistä osastosta kannattaa jatkaa etsintää pidemmälle mikä noista tarpeellisista upuu, ja mikä siellä ketjussa krenaa. Mutta jos kerran ei itsellä ole riittäviä taitoja tai kiinnostusta/mahdollisuustta tutkia, niin vie sitten suosiolla sinne pajalle/korjaamoon ja antaa ammattilaisten hoitaa kuntoon tai pyytää niiltä kokeneemmilta offroad-kavereilta apua jos mahdollista. |
Δ DIY Nissan Terrano 1 VGE 3.0 13.9
■ On-board Diagnostic System käytetty
▪︎ meisselillä käytettävä box hanskalokerossa ● Mode III - virta päällä + koodi 55 = kaikki ok ▪︎ ao järjestelmän mukaan kaikki kunnossa ● Self Diagnostics ajettu ( lisää testejä) ▪︎ Mode V - 5 min moottori käynnissä + mikään valo-kombinaatio ei syttynyt ts todennäköisesti kunnossa myös ▪︎ camsaft position sensor ▪︎ ignition signal ▪︎ mass air flow sensor ● Nollattu koodit / Mode IV - ajolla + koodi valot käyttäytyi kuten pitää ts todennäköisesti ok myös: ▪︎ throttle position sensor ▪︎ starter signal circuit ▪︎ speed sensor circuit ● Eo testien aikana moottori + starttasi ok + kävi tyhjäkäynnillä ok + pelitti eo testiajossa ok + meni pois päältä ok jatkan testejä neuvojen & kykyjeni mukaan kiitos paljon neuvoista ! |
eipä mittään
|
Status 13.9 Nissan Terranolla
▪︎tallissa
▪︎ei lisää testiajoja suunnitteilla * suositus, mutta ehkä sucks !? päätelty: <-- ehkä väärin ? ▪︎polttoaine (pa)-tankki täytyy tyhjentää ▪︎pieni erä uutta bensaa tilalle ▪︎pa-pumpun rele kannattaa vaihtaa huom: pa-pumppu on tankin sisällä ! ▪︎mittaamalla tutkittava pa-pumppua ratkaisematta: * pystyykö pa-pumppua tutkimaan avaamatta tankkia ? * entä jos mittauksen mukaan pa-pumppu rikki ? * korjaamo ei pysty pa-pumppua tilaamaan ! * www kuten autodoc ei ole ! * uusi pa-pumppu kallis, ehkei tarvetta ? hylätty: ▪︎ polttoainesuutin tuskin syypää ~ niitä on 6 kpl V6-moottorissa tehty-itse ▪︎ kontrolliyksiköllä vika diagnoosit ▪︎ CRC käsittely ▪︎ tarkastettu akun maadoitus neuvot edelleen tervetulleita! |
Testiajo Nissan Terrano 1 VGE 3.0 15.9
Testisuunnitelma (alustava):
▪︎ - 2°C ... +7°C pouta - ei sumuinen & ei kostea ▪︎ lämmityksessä - ei ilman kun jo pakkasta ▪︎ täysi Varta silver 85Ah akku - ei vajaa ▪︎ n.80km - hyytyi 16km päässä ed kerran ▪︎ soramaantie ja -metsätie - ei asfaltti ▪︎ minimi kuorma - ei varusteita kuten kun hyytyi ▪︎ 80-100 kmh soramaantie - ei 40-50km/h ▪︎ enemmän kierroksilla - ei sumu hidastamassa ▪︎ 4WD /High metsätiellä ja D ▪︎ seisottaminen useita tunteja ▪︎ 4WD /Low sorakuopilla ja D1/D2 sekä R ▪︎ norm paine - BFGoodrich TA KM3 M+S POR ▪︎ valoisa aika - ei pitkiä valoja, ei työvaloja ▪︎ sama 98E millä viimeksi hyytyi kesken matkan ▪︎ diagnostiikka nollattuna ▪︎ Samsung A71 ladattuna - ei USB laturissa ▪︎ tankissa n 60l = 130€ ! - antaa palaa jos kerran kuljettaa kun edessä tod näk pa-tankin tyhjennys! Avoinna mm. ▪︎ mitä testata, millä, miten heti kun hyytyy ? ▪︎ mitä osia yrittää vaihtaa - vai ei mitään ? ts kokeilla starttaako ja tuoko takaisin taas ? ▪︎ mitä valokuvata/videoida jos hyytyy ? Palautteet erittäin tervetulleita ! |
Nissan Terranon hyytymisestä 14.9
DIY yritys 16.9 (testiajo 15.9 siirretty)
▪︎ CRC-käsittely ke pa-pumpun liittimille DIY joka saattaa ratkaista kaiken ts teoria on että pa-pumppu oireili kosteassa sumussa koska liitoksissa hapettumaa ja/tai liitokset ei kiinni ja/tai kosketus JP 14.9 Nissanissa polttoaine tankin putki ohutta peltiä mikä lahoaa usein ja jos so putki on rikki niin tankkiin menee vettä ts vaikka pa-pumppu toimii niin ei auta vaikka imee kuraa ja vettä ! Koottua korjaamoilta ti 14.9 A <-- myyjä, tietää paljon,ex korjaaja ▪︎ sähköpuolella kosketushäiriö ▪︎ etsi pa-tankin kansi ▪︎ irrota sähköliittimiä ja CRC käsittele ▪︎ EI ole polttoainepumppu & eikä sitä saa ! & ja törkeän kallis ! ▪︎ EI ole polttoaineessa <-- (!?) ▪︎ ao rele voi aiheuttaa <-- ostin B <-- sähkötyöt 5.10 tekevä ▪︎ tulee tutkimaan polttoainepumppua ▪︎ jos ei ole ok ehkä voi rakentaa jos ei saa ▪︎ tankin polttoaineelle ei ole tynnyriä ▪︎ jos hyytyy ajossa uudestaan - starttaa - 5 sek sisällä pitäs kuulua pa-pumpun ääni ps jos normaali kuulo C ti 14.9 ▪︎ polttoainepumppu ajottain ei ehkä toimi ts ei kokonaan ole rikki ▪︎ tankissa oleva 60l voi ehkä käyttää ts. kannattaa laskea johonkin/ajaa ▪︎hyytymistilanne kannattaa yrittää luoda ts ei välttää esim osia vaihtamalla ▪︎ tutki polttoaineen väri laskemalla kannuun ts onko sakeaa tms ? onko vettä ? ▪︎ pa-tankin tyhjennys pohjaproppu auki ▪︎ polttoainesuodattimen vaihto ei ▪︎turha tankata huoltamolla huom: ** 2x60=120l x 1.85€ = 220€ ** Palautteet edelleen tervetulleet ja kiitokset aikaisemmista ! |
Forte Fuel System Cleaner Advanced
Onko kellään kokemuksia ao aineesta ?
|
jäänestoaine Masinol
Olisiko lämpötilojen psinuttua nollan runtumaa syytä lisätä bensaan jäänestoainetta Masinol ?
|
Ei terve auto Masinolia kaipaa, mutta jos tankkiin on päässyt vettä niin siihen vo auttaa. Testaa yksi sellainen. Itse en tankkia tyhjentäisi, kun se on aika työlästä. Polttoaineongelmat kosteuden kanssa on tyypillisiä jos tankki on melkein tyhjä, joten itse tankkaisin täyteen silläkin riskillä että se pitää myöhemmin tyhjentää mahdollisen hiekan/ruosteen vuoksi. Jos tankki tai täyttöputki vuotaa niin siitä pitäisi tulla myös hajua ulospäin. Haiseeko?
|
ei haise.
kiitos neuvoista, en lisää. tankki plus 4 jerrytankkia ovat täysiä. |
PA-pumpun liitin DIY 15.9.2021
▪︎ puhdistettu hiekasta yms liitännät
▪︎ CRC käsitelty mitä pystyi nb: * irrotettava suoja päällä ei suojaa ulkoa * ts. * tieltä päässyt liittimiin hiekkaa, kuraa * ▪︎muovikotelo ja pressukangasta suojaamaan ~ ei liian tiivis ettei kondensoidu vettä (ruoste) ▪︎polttoainepumppu surisi kun starttas nb: vaimea surina, kaveri oli onneks hyväkuuloinen ~ jos tavaraa ja maastossa niin tuskin kuulis! |
Forte fuel system cleaner tilattu 15.9
Forte fuel system cleaner tilattu 15.9
>> https://www.rst-steel.fi/kuorma-auto...9/#description |
USB tikulla Terrano 1 laturin testausta 16.9
▪︎ USB-tikun näytöstä näkee auton laturin
tuottaman jännitteen, odotusarvo n 14V >> https://auton.fi/tuote/usb-autolatur...a-ek-18000329/ (1) Miksi vain noin 12V kun otti auton tallista ? (2) Miksi vain noin 12V lyhyellä testiajolla ? (3) Miksi ok lukemat auton seisottua n 30min ? a) 14.1V tyhjäkäynnillä !? b) 14.3V kierroksilla 4000 paikallaan !? huom: ~ (1) - (3) vastaavat ehkä hyytymis-ongelmaa ts Aamu 10.9 kun hyytyi 16km jälkeen sumussa: Teoria: (4) akku ei tod näk täysi 10.9 aamulla (5) tosi hitaalla vauhdilla min vauhdilla ei riittänyt laturin teho sekä akun että muun sähköllä toimivan systeemin lataukseen (6) akussa riitti virta kun käynnistin (7) paluumatka onnistui koska (a) kovat kierrokset n 100km/h (b) min heikot halogen valot vain koska sumu oli hälvennyt (8) Tarkistettu tilatusta Nissan laturista + On sisäisellä jännitteen säätimellä ! >> https://auton.fi/tuote-osasto/laturi...volle/UFK-985/ (9) Tilattu myös ao laturin hihna >> https://auton.fi/ (10) Offroad DIY ! - jos saa ajoissa tilatut osat maastoon ja Terranon ao "kenttähuolto pisteeseen"! |
USB tikun lukemat Terrano 1 laturista 17.9
(1) start ja autotallin edessä
▪︎ 14.1V <-- OK ref: tech man EL-20 p. 1274 SDS alternator jännite spec 14.1V -14.7V / VG30E (2) 50m ajon jälkeen tyhjäkäynnillä parkissa ▪︎ 12V <-- ** ei hyvä ** (3) ▪︎ laturin hihna näytti kulahtaneelta ▪︎ johdot ja liitännätkään eivät vakuuttaneet (4) ▪︎ uusi hihna toivossa tänään ▪︎ kun hihna sitten uusi laturi tilalle >> auton.fi (5) kierroksilla 5000 kokeiltu parkissa * 12.1V vaikka kierroksia mikä ei hyvä |
Laturin vaihto epäonnistui 17.9
▪︎tilattu laturi ei käynyt
▪︎uusi tilattu, samalla hihnoja (2) ▪︎soitettu auton.fi; palautus ok ▪︎auto toi korjaamolta ok ja lataus noin 14.1V ajon aikana ▪︎ ens viikolla uus yritys vaihtaa laturi |
Mitä tehdä varaosan.fi verkkokaupasta tilatuille
Mitä tehdä varaosan.fi verkkokaupasta tilatuille
osille jotka ei ehkä käy kuten laturi joka väärä vaikka reg no ok ja heidän tietojärjestelmä vakuutti osien autooni sopivan: (a) palautan samalla kun laturin (b) jätän varaosiksi (c) asennusta yritän ti 5.10 (1) bensiinisuodatin <-- | (a) | (b) | (c) | (2) ilmanpuhdistin <-- | (a) | (b) | (c) | (3) sytytystulpat <-- | (a) | (b) | (c) | (4) sytytyspuola <-- | (a) | (b) | (c) | (5) öljynpainemittari <-- | (a) | (b) | (c) | ps. tälläista kuulemma sattuu usein jos auto on made in Japan, ao maan valmistajat eivöt anna piirustuksia eikä speksejä osia valmistaville ! |
Jatkosuunnitelmasta kysymyksiä 18.9
1) Asennus 20.9 korjaamolla
▪︎uuden korjaamon tilaaman laturin asennus uudella korjaamon tilaamalla laturin hihnalla ja ohjaustehostimen hihnalla ts. vastuu osien sopivuudesta kuin työstä korjaamolla eli ei edes auton.fi laturin hihnaa yritetä kerran ei heidän toimittamansa laturi käynyt (2) USB-tikun näyttöä ja autoa tarkkaillen: - odote 14.1V - 14.7V ts speksien mukainen eli ei 12V tietämille kuten nyt ▪︎tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla testi hallissa ▪︎koeajo korjaamon pihalla ▪︎koeajo pitemmällä ▪︎seuraavan huollon varaaminen ▪︎taajamassa auton käyttö ▪︎sorateillä pitempiä matkoja ▪︎jatkotoimenpiteet mikäli vika ei korjaannu (3) Akun varauksen tarkkailu ▪︎ Varta silver dynamic ▪︎ 85Ah 800A (en) ▪︎ ostettu 2020 hinta 145€ ts akku pitäs olla vieläkin hyvä joten akun lataus pitäis pysyä hyvänä uudella laturilla ja uusilla hihnoilla ? (4) Onko eo suunnitelma ok ? (5) Jos ei, niin miltä osin pitäs muuttaa ? (6) Onko miten todennäköistä että Nissan Terrano vielä hyytyy ? (7) Mikä sitten neuvoksi hyytymisen korjaamiseksi? vai (8) Rohkeasti viikoksi maastoon - mukana kun on kavereita jotka offroad autoista tietävät ja osaavat korjata kentälläkin !? |
Terrano ei edelleenkään toimi - selvennys.
|
Lainaus:
|
laturi ei toimi ja vaihdetaan uuteen ma 20.9
Terranolla ei voi lähteä reissuun pitemmälle matkalle koska laturi ei aina lataa akkua kuten pitäisi ts välillä ok 14.1 - 14.7 mutta välillä 12V eli ei riittävästi.
Muuten ilmeisesti pelittää ok ja vois käyttää vaikkapa ostoskärrynä kun välillä laturilla latais autotallissa. Pelittänee off road reissulle kun saa asennettua uuden laturin ja hihnan siihen. Voin olla väärässä. |
Laturin ja laturin hihnan vaihto 20.9
● uusi laturi
▪︎ vanhasta laturista pyörä, muuten ok ● uusi hihna, myös ohjaustehostimen * vanha laturin hihna oli huonossa kunnossa ▪︎ ~14.1V - 14.3V USB tikun näyttö ▪︎ ~14V huoltamon mittaus VIKA tod näk KORJATTU ! Kiitos hyvistä neuvoista niitä antaneille! |
Minua mietityttää tässä se asia, että sammuiko virran puutteeseen, koska lähti ilmeisesti ilman apuvirtaa käyntiin? En ole asiantuntija varsinkaan bensa vehkeistä, mutta vanhan dieselin tapauksessa minun mielestäni ei näin tapahtuisi.
|
Lainaus:
Itse olisin ajatellut että jokin tilapäinen ohimenevä häiriö mikä ei aiheuta sen suurempia toimenpiteitä. Varsinkin kun tuo ei ilmeisesti ole uusinut? |
Kiitos teorioiden kyseenalaistamisessa !
Nissan VG30E bensakone joutuu nyt töihin ja eo väittämät koetukselle. |
Forte fuel system cleaner lisäys 21.9
▪︎ auttanut joillakin offroad kavereilla
▪︎ riskinsä tämänkin aineen käytöllä ▪︎ voi vaurioittaa mm lambda tunnistinta jota vaikea saada VG30E mooriin ja jos saa tilattua ei varmaa miten Nissan Terranon ECU yksikkö siihen reagoi ▪︎suositus pullo mahd tyhjään 40l tankkiin ▪︎minimoin riskiä en maksimoi aineen tehoa ▪︎1/5 kuhunkin neljään 20l jerrytankkiin = 4/5 ▪︎loput 1/5 auton tankkiin Vinkki kaverilta, joka huoltanut hyvin tätäkin maastoautoa ja joka siirtyi raskaampaa kalustoa huoltamaan - on saanut ao aineesta apua omiinsakin ajoneuvoihin >> https://www.rst-steel.fi/kuorma-auto...9/#description |
Lainaus:
Tuosta lambda-anturista: https://www.rockauto.com/en/catalog/nissan,1991,pathfinder,3.0l+v6,1211881,exhaust+&+e mission,oxygen+(o2)+sensor,5132 Muutama vaihtoehto. Todennäköisesti suomestakin löydät, liittimet on varmaan samat muissakin nissaneissa ja muutenhan sen toiminta ei eroa. Se antaa seoksen mukaan jännitteet sille eculle ja ecu sitten ohjaa polttoaineensyöttöä sen mukaan. Lambdat on ihan kulutustavaraa, jossain ohjeissa vaihtoväleiksi annettu 160tkm. Ja mikä tuo puhdistusaine nyt onkaan, niin todennäköisesti lanttaamalla sen suosituksia huomattavasti laimeammaksi, et saa sillä mitään vaikutusta. EDIT: ilmeisesti alkuperäiseen hyytymisongelmaankaan ei ole ratkaisua löytynyt. No sumussa ajettu ja päällä alkuperäiset pitkät ja 4kpl lisävaloja, joiden tehosta ei mitään hajua. Halogeenit kuitenkin ottaa sen 110W eli ~9A ja takavalot, mittarivalot yms. pari-kolme amppeeria siihen päälle. No ne lisävalot voi ottaa sitten mitä vaan, kun niistä ei tehotietoa ole. Lämppärin puhallin todennäköisesti päällä ja tietysti se bensapumppu ottaa jotain. Jos lisävalot on luokka 50W/kpl tai jopa enemmän, niin onhan se mahdollista, että laturissa ei riitä puhti ja syö matkassa akunkin tyhjään, minkä takia bensapumppu hyytyy myös ja matkanteko hidastuu viimein pysähtymiseen asti. Mutta miksi se sitten olisi lähtenyt hetken päästä uudelleen käyntiin. Se ei tuo kuitenkaan tuota teoriaa. No jännitteensäädin tietysti noihin latausongelmiin voisi olla syynä, laturin lisäksi. Mutta pikkuhiljaa hyytyminen viittaa enempi polttoaineongelmaan, suodatin oli vissiin puhdas? Vettä jos olisi tankissa sammumiseen asti, niin sittenkään ei lähtisi käyntiin uudelleen. Jotain mujua linjassa, joka virtauksen mukana ajelehtii ja koneen sammuttua on painunut takaisin tai esim. suodattimen pohjaan. Joskus ooppelissa oli semmoinen vaiva, että saattoi mennä pitkään ilman oireita, sitten alkoi hyytyä kunnes sammui. Hetken päästä uudelleen käyntiin ilman ongelmaa ja meni joko pitkään tai hetken päästä hyytyi, ei voinut ikinä tietää. No polttoainelinja oli jostain töhnästä tukossa ja sitä tuli tankista lisää. Paineilmalla konehuoneesta tankkiin päin ja tankki tyhjäksi. |
Pakkasaamu reissu Terranolla 22.9
Pakkasta lähtiessä.
Raskas kuorma. Kuutamo. Sumua paikoittain. Hyvä näkyväisyys pääasiassa. Matkavauhti normaali. Asfalttia, soratietä, kivikkoista maastoakin. USB tikku näytti auton laturin lataavan ok. Terrano toi ok kamat erämaan tukikohtaan. |
Sumussa tihkusateessa reissu Nissan Terranolla 23.9
Nissan Terrano toimi hienosti
ja USB tikku näytti VGE 3.0 litra bensakoneen laturin toimivan hyvin. |
Lainaus:
Sori OFFI-topic... |
Lainaus:
Kyllä likainen tiskikin likoaa paremmin lavuaarissa puolen tunnin aikana kuin pelkällä fairilla minuutissa. Lainaus:
|
Nissan Terrano toimii OK.
Ei hyytymistä kesken matkaa enää
olipa sää sumuinen, pakkanen, kostea taikka reitillä vaikeitakin maastoja ja kuormaakin sai olla mikä kyytiin mahtui! Uusi laturi uusine hihnoineen oli ratkaisu. Kiitos kaikille neuvoista ja hyvää lokakuuta! |
Alkuperäinen laturi uupui minulla noin 25 vuoden ja 240000 kilometrin jälkeen. Sen kuoleminen oli jokseenkin salakavalaa ja mysteeriongelmia oli ajoittain. Laturin vaihdon jälkeen ilmeni vielä erinäisiä ongelmia, mutta akun maajohdon kiinnityksen hinkkaaminen auttoi. 30-vuotias Datsuni purkaa akkua aina jostain, joten jos en aja, niin älylaturi lataa kiinteänä peliin alla. Minulla on Eberi, rokkikoneet ja kasa ledivaloja, jolloin tuntuu ettei 100 Ah ole tarpeeksi. Alkuperäiskokoisella ei voi oikein käyttää mitään lisälaitteita ja sopivan isomman löytäminen on erittäin haastellista.
|
Laturin kestävyydestä Nissan Terranossa(Pathfinder USA)
Kiitos hyvästä palautuksesta mikä
muistutti hyvin minua siitä, ettei 20v toimivuus ollut ollenkaan heikko suoritus Terranon laturilta ! Ja vanhasta laturista on uuteen otettu pyörä, että hihnat linjassa ja mikä hyvää mielestäni ettei edelleenkään samaan pyörään ole yhdistetty muita hihnoja. 20 vuotta toimiminen kelissä kuin kelussä ja niin maanteillä kuin offroad oloissa sekä yhteensopivuus ovat kova sana verrattuna vaikkakaan ei sama tekniikka: * Huawei Honor 8 hyytyi lopullisesti * Samsung A71 hyytyy vuorokaudessa * Nokia kännykkä hyytyy noin 2 viikossa * Jumpstarter alkaa hidastaa pienelläkin pakkasella * Varta suton akku vaihdettava säännöllisesti vanha akku toimii 360 LED työvalona sekä USB laitteiden latauksessa ... Uudella laturilla ja sen hihnalla Pathfinder on vienyt erämaihin ja tuonut sieltä takaisin niin pakkasilla kuin kosteilla kelillä |
Kiitos hyvästä palautuksesta mikä
muistutti hyvin minua siitä, ettei 20v toimivuus ollut ollenkaan heikko suoritus Terranon laturilta ! Ja vanhasta laturista on uuteen otettu pyörä, että hihnat linjassa ja mikä hyvää mielestäni ettei edelleenkään samaan pyörään ole yhdistetty muita hihnoja. 20 vuotta toimiminen kelissä kuin kelussä ja niin maanteillä kuin offroad oloissa sekä yhteensopivuus ovat kova sana verrattuna vaikkakaan ei sama tekniikka: * Huawei Honor 8 hyytyi lopullisesti * Samsung A71 hyytyy vuorokaudessa * Nokia kännykkä hyytyy noin 2 viikossa * Jumpstarter alkaa hidastaa pienelläkin pakkasella * Varta suton akku vaihdettava säännöllisesti vanha akku toimii 360 LED työvalona sekä USB laitteiden latauksessa ... Uudella laturilla ja den hihnalla Pathfinder on vienyt erämaihin ja tuonut sieltä takaisin niin pakkasilla kuin kosteilla kelillä |
Ei ole hyytynyt lokakuussakaan Nissan Terrano
On toiminut hyvin lokakuussa kuten syyskuun looussakin uudella laturilla säässä kuin säässä ja niin maanteillä kuin erämaissa ja laturi näyttää USB tikun mukaan lataavan kuten pitääkin.
|
Kuumenemisen mahdollisuudesta Terranon hyytymiseen
10.9 Terranon hyytymisvaihtoehtona
ei todrnnäköisesti voi sulkea pois kuumenemisen mahdollisuutta. Tämän Terranon (Pathfinder) V6 VG30E moottorilla on taipumusta lämmetä liikaa jos autolla ajaa liian kauan liian hitaasti ja ulkolämpötila on liian korkea ao ajolle. 10.9 aamuna oli sankka ja tiheä sumu pakottivat ajamaan erittäin hitaasti ja oli vielä pilkkopimeää sekä normaalia lämpimämpää.. Auto oli sivussa tieltä konepelti auki jonkin aikaa ennenkuin käynnistin eli moottori ja konetila kerkes jäähtyä. Myöhemmin syys-lokakuun vaihteessa pohjoisen erämaita reissatessa oli poikkeuksellisen lämmintä. Ajettaessa pitempään hiljaa kivikkoisella metsäosuudella alkoi moottori lämmetä mutta viileni taas kun pääsin lisäämään vauhtia paremmilla osuuksilla. Terranosta on kyllä vaihdettu vesipumppu melko äskettäin, jäähdytysnesteet ovat ok ja syyläri ok - oireen kanssa tulen toimeen. 10.9 aamuna todennäköisesti kuljettajallakin keitti enkä analysoinut tilannetta tarpeeksi. Eli vaikka laturin vaihto olikin välttämätön ja viisas teko, eikä Terrano ole hyytynyt sen jälkeen, niin on olemassa mahdollisuus että todellinen syy olikin moottorin ja järjestelmän ylikuumeneminen. Voin olla väärässä. |
10.9 Terranon hyytymisvaihtoehtona
ei todennäköisesti voi sulkea pois kuumenemisen mahdollisuutta. Tämän Terranon (Pathfinder) V6 VG30E moottorilla on taipumusta lämmetä liikaa jos autolla ajaa liian kauan liian hitaasti ja ulkolämpötila on liian korkea ao ajolle. 10.9 aamuna oli sankka ja tiheä sumu pakottivat ajamaan erittäin hitaasti ja oli vielä pilkkopimeää sekä normaalia lämpimämpää.. Auto oli sivussa tieltä konepelti auki jonkin aikaa ennenkuin käynnistin eli moottori ja konetila kerkes jäähtyä. Myöhemmin syys-lokakuun vaihteessa pohjoisen erämaita reissatessa oli poikkeuksellisen lämmintä. Ajettaessa pitempään hiljaa kivikkoisella metsäosuudella alkoi moottori lämmetä mutta viileni taas kun pääsin lisäämään vauhtia paremmilla osuuksilla. Terranosta on kyllä vaihdettu vesipumppu melko äskettäin, jäähdytysnesteet ovat ok ja syyläri ok - oireen kanssa tulen toimeen. 10.9 aamuna todennäköisesti kuljettajallakin keitti enkä analysoinut tilannetta tarpeeksi. Eli vaikka laturin vaihto olikin välttämätön ja viisas teko, eikä Terrano ole hyytynyt sen jälkeen, niin on olemassa mahdollisuus että todellinen syy olikin moottorin ja järjestelmän ylikuumeneminen. Voin olla väärässä. |
Jos se sun autosi ylikuumeni syyskuussa, niin miten se toimi keskellä kesää, 30 asteen helteessä???
|
Terranon kuumenemisesta kesähelteillä
Hyvin on Terrano mielestänin pelittänyt kovillakin
kesähelteillä erilaisissa ympäristöissä. Offroad poikkeavista esimerkkinä practical rata (> 10 stagea hiekkamontuissa) , missä auto seisonut paahtavassä helteessä tuulelta suojaisilla sora-stageilla ja missä siirtymä joillekin 4wd low vaihteella pehmeää hiekkaväylää ajaen painavalla lastilla (steel plate,ammo yms) Kerran kesässä 30°C helteessä eri paikassa joutuessaan seisomaan pitkään (poikkeus) ja sen jälkeen kun piti ajaa 4wd low vaihteella metsässä niin A/T Oil Temp valo syttyi. Pysäytin. Tyhjäkäynnille. Vaihde P asentoon. Varroin aikani ja tilanne meni ohi ok. Eo tapausra tutkittiin ja todettiin: ▪︎ vaihdelaatikon jäähdyttimen kunto ok (VG30E:ssä oma jäähdytin syylärin edessä) - ja oma nestekierto ▪︎ vaihdelaatikko ei ollut mutainen ▪︎ alustan pesin varuilta ▪︎ vuotoja (pun neste) en havainnut ▪︎ vaihteistoöljyn määrä ok ( moottoritilassa mittatikku) ▪︎ vaihteistoöljyn väri ok ▪︎ vaihdelaatikossa ok ▪︎ kytkin ok ▪︎ tyhjäkäynnille jättäminen auttoi (ja viisasta) Olen itse kaukana täydellisyydestä joten Terranon kerran kesässä tosi kesähelteillä kuumetessa annan anteeksi etenkin kun olisin voinut välttää tilanteen ja unihtamatta sitä tosiseikkaa että se varoitti tilanteesta A/T Oil Temp valolla. |
Millanen puhallin jäähdyttimellä? Varmaan moottorissa viskokytkin, se ei pelaa.
|
viskokytkin englanniksi
Mikä on viskokytkin englanniksi ?
Voisin yrittää etsiä englannin kielisistä manuaaleista. Jäähdyttimen tuuletin kyllä käynnistyy tarvittaessa automaattisesti. Testailen nyt renkaita mudassa mutakeleillä ennen pakkaskelejä joten vastailen harvakseltaan mutta siis kiitos kaverit kommenteista ja ideoista ! |
Lainaus:
|
Mun WD21 2.4S moottorilla varustettu Pathfinder (Afrikantuonti Terzi) hyytyili kesken ajon, syy löytyi bensapumpun sähkönsyötöstä tankin päällä: johtojen liitokset pumppuun olivat niin hapettuneita, että toisen tinaus suli osin irti. Välillä toimi, sitten ei, mutta lämpesi lopulta oikein kunnolla...ei kovin terveellistä tankin katossa. Mielestäni pumpuksi pitäisi käydä mikä vaan riittävän tehokas, aikoinaan ostaja laittoi pirssin liikkeelle Bilteman halpispumpulla, imu kanisterista apparin etujalkatilassa. Rock Autosta olisi joku alkuperäistäkin vastaava kampe aikoinaan löytynyt, en ole tosin vuosiin seurannut saatavuutta. Yllättävän paljon on vieläkin osaa Motonetissä, kun auto on monessa paikkaa etuoven takalaitaan saakka yhtenevä King Capin kanssa. Viskoa ei myöskään meinannut löytyä mistään, oli lopulta edullisempaa laitta sähköflekti tunneleineen syylärin perään. Tuntui, että huimat 105 heppaa uutena tuottanut kone kiitti jatkuvan vastuksen vähentämisestä! P.S. Kikotin on taas myynnissä projektina lumiauravirityksen kanssa, löytyy Torista!
|
Bensapumpun liitoksesta Terranossa
Kiitos ao vastauksesta !
Minäkin puhdistin bensatankin päällä olevat bensapumpun liitokset. Sen lisäksi tein suojan niille, koska liitoksiinhan tule suoraan maastosta rapaa, kuraa ja mitä tahansa - ao hyytymispäivänä ainakin rutkasti vettä ja loskaa tien pinnasta. Ei ole ainakaan pahentanut ja kaverit varmisti ettei suoja ollut mallia Destroy It Yourself ts ettei liitokset hapetu suojani takia. |
Nissan Terrano ei ole enää hyytynyt tielle - tilanne 28.10.2021
Terrsno ei ole enää hyytynyt ei maanteille eikä metsäteille eikä maastoon ei kesä eikä alkutalven keleillä.
Kiitos vinkkejä antaneille ja hyvää loppuvuitta! |
Terrano ei enää ole hyytynyt - ei eilenkään
3 Liiteet
Terrano ei enää ole hyytynyt - ei eilenkään, josta kuvat.
|
Sivu luotu: 11:41 (GMT +2). |