![]() |
Finland trophy retro 1-2.10 2021 HUOM! HUOM! ILMOITTAUTUMINEN PÄÄTTYY 22.9 klo24.
Kesä menny sika nopeesti ja illat pimenee, se kai on syksy edessä :D
Yleiset säännöt Kilpailu on tarkoitettu maastoautoille (kokonaispaino alle 3500kg) Kilpailussa ajetaan neljässä luokassa: Original, Standard, Modified ja safariluokka. Ajoneuvoissa henkilöluku määräytyy istuimien ja turvavöiden määrän mukaan. Kaikissa luokissa on vain yksi vinssi sallittu (sijoitus ja vetosuunta vapaa). Ylimääräiset vinssit sinetöidään katsastuksessa. Turvakaaret eivät ole pakollisia, mutta mukana saattaa olla myös vaarallisia rasteja, joiden hakemiseen turvakaarettomalla ajoneuvolla on käytettävä omaa harkintaa ja varovaisuutta. Kaikilla luokilla on samat rastit. Hyväksyttyyn kilpailusuoritukseen vaaditaan yksi hyväksytysti haettu rasti. Kaikki GPS:ään perustuvat suunnistuslaitteet ovat kiellettyjä. Digitaalikarttojen käyttö on kielletty. Rastista/rastipuusta vinssaaminen kielletty. Lady-tiimeille sallitaan +2 tuumaa korkeammat renkaat. Kaikille luokille pakolliset varusteet: Jauhesammutin, minimi 2kg. Ensiapulaukku. Toimiva gsm-puhelin. Hinauspisteet auton edessä ja takana. Puunsuojaliina ja hinausköysi / liina + 2 sakkelia. Vasara Analoginen kompassi Katsastuksessa on esitettävä edellä mainitut varusteet sekä ajoneuvon asiapaperit Original Auton tulee olla rekisteröity ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus. Maksimi rengaskoko 31” (787mm). Autoa saa korottamalla jousitusta muuttamalla 51mm. Porttaaliakselit eivät ole sallittuja. Standard Autossa tulee olla vähintään siirtokilvet ja voimassa oleva liikennevakuutus. Maksimi rengaskoko 33” (838mm). Porttaaliakselit eivät ole sallittuja, paitsi uaz. Modified Autossa tulee olla vähintään siirtokilvet ja voimassa oleva liikennevakuutus. Maksimi rengaskoko 39,5” (1003mm). Porttaaliakselit ovat sallittuja . Maksimi rengaskoko on tällöin 36” (914mm). Hydrauliohjaus on sallittu. Safari Autossa tulee olla vähintään siirtokilvet ja voimassa oleva liikennevakuutus. Luokka on täysin vapaa kaikille maastohenkilöautoille. Luokalle ei jaeta palkintoja, mutta safariluokankin osallistujat osallistuvat arvontaan. Kaikilla luokilla pakolliset muut asiat: Yleisillä teillä tulee noudattaa tieliikennesääntöjä. Kaikissa autoissa oltava tieliikennelain mukaiset valot ja niiden on toimittava. Mukana olevat varusteet tulee olla hyvin kiinnitettyinä. Moottorisahan ja kirveen käyttö ja mukana kuljettaminen on kielletty. Vinssatessa puita hyväksikäyttäen on käytettävä puunsuojaliinaa ja liina laitettava mahdollisimman alas puun juureen. Luonnon tarpeeton vahingoittaminen ja roskaaminen on kielletty. Ulkopuolisen avun käyttö on kielletty rastien ja reittien etsimisessä. Kartassa merkittyiden alueiden ulkopuolella, ei saa poistua yleisiltä teiltä. Yli yhden litran öljyvahingot ilmoitettava välittömästi kisatoimistoon. Nopeusrajoitus kaikilla hiekkateillä max on 60 km/h ellei muuten ole merkitty. Kilpailupaikalla ilmoittatutuessa oltava mukana voimassaoleva rekisteriote tai katsastustodistus! Järjestäjällä on oikeus rajoittaa kilpailijoiden määrää ja muuttaa sääntöjä. Sääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus!!! Kilpailun aikataulu. pe 1.10 13.00-17.00 Ilmoittautuminen 14.00-17.30 Katsastus 18.00 Ohjaajakokous 19.00 Kilpailu alkaa La 2.10 9.00-12.00 Pakollinen ruokarasti(käynti) 15.00 Maaliin tulo Tuloslaskenta 19.00 Palkintojen jako. Palkintojen jako/ afterpartyt suoritetaan seurapirtillä. Kisakeskus. Syväsmäen seurapirtti, Syväsmäentie 83, 52520 Syväsmäki. Ilmoittautuminen tapahtuu alla olevasta linkistä ja ilmoittautuminen loppuu 22.9 klo 24. https://maasturistit.fi/finland-trop...inen-retro-fi/ Kilpailun osallistumismaksu, 130€ tulee olla maksettuna ja ilmoitautumisen yhteydessä lähettäkää liitteenä kuva kuitista tai verkkopankkisivun kuvankaappaus. Maksaessa viesti kenttään: ”FT retro 2021 tiimin nimi ja luokka”. Kilpailumaksu 130 euroa suoritettava tilille Maasturistit Ry, Hirvensalmen Osuuspankki FI33 5054 0220 0201 47 Jälki-ilmoittautuminen 150e. yhteystietoja; Kilpailunjohtaja Tuomas Vitikainen puh. 0500 517890 Katsastus Kimmo Häkkänen puh. 045 6754747 Kilpailualueen yleislehtijakonumerot 312410 314201B __________________ Maasturistit ry ILMOITTAUTUNEET . Original SST Jari Havasalo Marko Harjunen mitsubishi pajero kaurahattu/etsama Jukka Kortelainen Jarmo Huttunen dacia duster team naapero Sami Kohvakka Jokke Kohvakka Suzuki sj410 etsama sinisorsa Jarkko Kortelainen Janne Kortelainen jeep grand cherokee temmitiimi monkeys Simo Juopperi V-P Haataja suzuki sj410 sussuki team Jukka Johansson Riikka Johansson suzuki samurai kummajätkä team2 Veli-Matti Laapotti Toni Avikainen suzuki sj410 temmitiimi boystoys Jimi Hämäläinen janne Härkänen suzuki samurai never satisfied Kai Sandholm Esa Valtanen range rover Standard team povi Katri Tervala Iida Pöyry datsun patrol team syväjumi Ilkka Räsänen Oskari Turunen laikka-pajero team fubar Joni Naukkarinen Jarkko Naukkarinen jeep grand cherokee team pelokas Antti Linnavuori Lauri Linnavuori range rover classic karhukopla Oskari Karhu Antti Karhu land rover defender valkoinen Harri Pasanen Ville Hurskainen mersu g kummajätkä team3 Joni Tuominen Pasi Kiviranta suzuki sj410 mmr Toni Koskinen Jani-Pekka Katisko jeep cherokee xj team MMC Mikko Soini Klaus Lampinen toyota land cruiser rj70 etsama nuoriso-osasto Klaus Mesiäinen Kari Saikkonen nissan patrol KGB Einari Ruuskanen Jesse Pylvänäinen uaz cabriolet evo2 kivireki racing JP Huuhtanen Jani Muhli jeep cherokee team atleetit Sami Karonen Ville Halme mitsubishi pajero PaMaas 2 Reijo Perälä Merja Perälä suzuki PäHäMa 1 Tapani Virtanen Santeri Seppänen mitsubishi pajero team töhöt Tarmo Räsänen Joonas Vartiainen nissan pickup Modified harharasti Mikko Kallio Pertti Leppänen suzuki sj410 kummajätkä offroad team 1 Juha Järvinen Jani Lylyoja toyota lj70 myrskylyhty Ari Tuomi Mikko Tuomi suzuki samurai kummajätkä offroadteam 4 Petteri Rantanen Juiseppi Leskinen suzuki sj team litle black Janne Siikarla Ville Kaivonen team naapero jr Henry Kohvakka Jussi Piskonen mitsubishi pajero team rapakko Marko Niinimaa Antti Mällinen suzuki team tikkurilan romu Toni Laesmaa Ville Kippo land rover defender team poBi Risto Pitkonen Juho Kortelainen Range rover classic CF line Toni Leppäkari Mikaen Näveri toyota hilux 4x4parts racing team1 Charles Wirbergh Jarno Halme jeep wrangler tj KRM Juha Kääriäinen Antti Kolehmainen kikotin offroad team turistit Jari Pöyry Tuomo Pöyry land rover discovery pamaas#1 Anssi Perälä Janne Roslund sinivalkoinen tötterö savon suharit Miihkali Rossi Niko Kauppila toyota hilux temmitiimi"jr" Saku Juopperi Mikko Lampinen toyota 270cdi team ruuti offroad Janne Sormunen Pasi Arvelin toyota rj tasmanian devil team mätä Elmo Saarinen Jesse Frantsi pajero maalaispojat Ville Paappanen Elmeri Laitinen toyota hilux team flaming moonshiners Janne Mankkonen Ville Laaksonen toyota land cruiser Safari stuck as fuck Juuso Naaranoja Pekka Suominen toyota 4runner team asis Herkko Limnell Petteri Marjasto toyota hilux vannepaja Esa Mäkelä Aki Korhonen jeep neljänelosta Veikko Puikkonen Veera Puikkonen poro patrol crazy ghosts x team Julia Tenhunen Vesa Tenhunen land rover disco 4x4parts racing team2 Leevi Halme Vertti Viljakainen ford bronco2 kuivaniemen paskamatkat Arto Kuivaniemi Aku Kuivaniemi toyotarj70 sunbiili Marko Ojaniemi Janne Altonen mitsubishi pajero team kelmi racing Jari Klen Jani+Jimi Klen mitsubishi pajero SWT Saku Ahonen Jan Löngren gmc jimmy hauhon harhailijat 2 Jussi Sillanpää Antti-Jussi Lanki mitsubishi pajero |
Ilmoittautuminen on just napsaitettu taas päälle, eli löytyy:
https://maasturistit.fi/finland-trop...inen-retro-fi/ |
Harmillisesti sattuu mm rallin kanssa samaan aikaan.
|
Saapiko siirtymät suorittaa trailerilla?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ennakko ilmottautuminen päättyy?
|
Lainaus:
Tuommonen näytti olevan maasturistit.fi sivulla Jerppa |
ja huomioikaa sitten että palkintojen jako ja afterpartyt on tänä vuonna seurapirtillä joten pistäkää telttaa tai asuntoautoa mukaan :D
kanttiiniin kehitetään illaksi lämmintä sapuskaa yms. |
HUOMIO!! HUOMIO!!
Viimeinen ilmoittautumis päivä vaihtui 22.9 klo 24 mennessä. alkuperäinen päivämäärä oli väärä jotta saamme paidat tilattua kaikille niin 22.9 on oikea päivämäärä . viimeinen ilmoittautumis aika 22.9 klo 24.00 |
karttalehtijako
Moro,
En nopeasti löytänyt enää MML:n svuilta mahdollisuutta etsiä karttoja yleslehtijaon mukaan. Olisko mahdollista jakaa kilpailualueen nurkkapisteet koordinaatteina tai linkki, mistä ko. karttalehdet löytyy? Edit: Lehtijako löytyy MML:n sivuilta "Vanhat painetut kartat" osiosta alla linkki. http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/ |
|
Tiedoksi kilpailijoille!!
Varikko alueelta on saatavana sähköä 10e/autokunta, maksu ilmoittautumisen yhteydessä kisakeskukseen!!! Omat roikat mukaan! |
Onko jälki-ilmoittautumisessa maksu vain käteisellä paikan päällä vai toimiiko jotkut digidigimaksut kuten kortti tai mobilepay?
|
Lainaus:
|
Voi maksaa myös tilisiirtona kuten ilmottautumisessa mainitaan. Todistus maksusta mukaan kilpailutoimistoon ilmottautuessa.
|
Tulokset
ORIGINAL 1 temmitiimi boystoys 590 2 temmitiimi monkeys 540 3 sussuki team 330 4 kummajätkä team2 230 5 team naapero 200 6 SST 125 7 etsama sinisorsa 115 8 never satisfied 115 9 kaurahattu/etsama 35 STANDARD 1 PaMaas 2 390 2 Team syväjumi 360 3 kummajätkä team3 325 4 KGB 260 5 team pelokas 250 6 karhukopla 235 7 etsama nuoriso-osasto 230 8 kivireki racing 200 9 Team povi 185 10 PäHäMa 1 145 11 team töhöt 145 12 team MMC 135 13 team fubar 115 14 team mangrove swamp ecosystem racing 95 15 MMR 85 16 valkoinen 17 team atleetit MODIFIED 1 Harharasti 630 2 team litle black 585 3 4x4parts racing team 1 555 4 KRM 540 5 Team Relax 480 6 kummajätkä offroadteam 4 475 7 myrskylyhty 435 8 temmitiimi JR 430 9 Pähäma #69 415 10 offroad team turistit 400 11 team flaming moonshiners 380 12 team rapakko 350 13 PäHäma2 310 14 team tikkurilan romu 305 15 Team poBi 305 16 Offgasm Racing 255 17 cf line 225 18 maalaispojat 190 19 team ruuti offroad 175 20 savon suharit 160 21 team naapero jr 110 22 Pamaas#1 90 23 team mätä 90 24 Kummajätkä offroadteam 1 45 25 team täyskaasu1 SAFARI 1 vannepaja 625 2 crazy ghosts x team 260 3 Team Mashbox 185 4 team kelmi racing 130 5 SWT 105 6 kuivaniemen paskamatkat 100 7 hauhon harhailijat 2 95 8 sunbiili 35 9 stuck as fuck 10 team asis 11 neljänelosta 65 12 4x4parts racing team 2 13 Team Täyskaasu2 |
Team Naapero kiittää järjestäjiä ja maanomistajia kisoista, hauskaa oli taas koko rahan edestä ja saatiin myös samalla nuorimmalle perheenjäsenelle kisakokemusta :)
|
Oliskos mahdollista saada linkkiä,listausta,kuvaa taikka fotoo semmosesta dokumentista, joka yhdistää auton kilpailijanumeron, tiimin ja ketä siihen tiimiin sisältyy. Mahdolliselle videotallenteelle vähän pohjatietoja siis kyselen :confused:
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Tuossa pitäisi olla tarkemmat tulokset, tuloksen laskennassa käynyt pieni kämmi tasapistetuloksien kanssa. Aikaisempi maaliintuloaika pitäisi olla paremmalla sijoituksella, mutta menkööt nyt näin, kun ei palkintosijoihin vaikuttanut.
|
Kiitos järkkäreille ja kanssa kilpailijoille
Kivaa oli 😊 |
Team fubar:ilta kiitokset hienoista maastoista ja kisasta! Erityiskiitos etsaman porukalle! Meinasi loppua ajot ensi metreille vaan onneksi järjestyi melkein sopivia osia mistä rälläkällä tuli sopivia. :D
|
Meillä pukkaa palautepalaveria liittyen kilpailun järjestelyihin. Nyt olisi kiva kuulla yleistä mielipidettä onnistumisista ja parannettavista asioista.
Aikaisemmin kyliltä kuultiin palautetta kartoista, nyt pyrittiin parantamaan ja omasta mielestämme onnistuimme, kiitos Mylppy. Tänä vuonna palkinnot jaettiin seurapirtillä, siintä mielipiteitä kumpi parempi, huvikumpu vai pirtti?? Muita kehitysideota otetaan mieluusti vastaan. |
Muutama kuva löytyy myös tuolta. Saa jakaa!
https://flic.kr/s/aHsmWQojNJ https://live.staticflickr.com/65535/...6f535e81_c.jpgP1484926 by Mikael T, on Flickr https://live.staticflickr.com/65535/...56de7676_c.jpgP1485090 by Mikael T, on Flickr https://live.staticflickr.com/65535/...9eb48b0e_c.jpgP1485181 by Mikael T, on Flickr https://live.staticflickr.com/65535/...3804fcb2_c.jpgP1495339 by Mikael T, on Flickr |
Kisakuulumisia ja kaivattuja palautteita
Viime vuonna meidän ensimmäinen retro-osallistuminen keskeytyi auton hajottua heti yleisörasteilla. Eihän siinä auttanut kuin lähteä uusiksi ottamaan ensituntumaa varsinaisiin ajoalueisiin. Viime vuonna lähdettiin ajelemaan ihan hengailumielellä siviili-Jeepillä, mutta tänä vuonna laitettiin itsellemme tavoitteeksi vaatimattomasti kaikkien rastien hakeminen. Aika kunnianhimoista, mutta olihan siinä useampikin tiimi viime vuonna onnistunut. Meillä kaiken lisäksi auto ensimmäistä kertaa pitkässä kisassa, apukuski oli ensikertalainen ja kaikki ajoalueet tuntemattomia, joten tavoite ei ollut ainakaan asetettu helpoksi.
Miehistö hioutui heti alkumetreiltä yhtenäiseksi tiimiksi. Homma lähti muutenkin ihan kivasti käyntiin, kun saatiin poimittua kaikki yleisörastit ilman kalustovauriota. Ensimmäisellä varsinaisella ajoalueella ehdittiin melkein ensimmäiselle rastille asti, kun apukuskin penkki repeytyi irti lattiasta. Isompia ongelmia välttääksemme sidoimme penkin pitkällisellä operaatiolla ja kolmella kuormaliinalla, jotka onneksi pitivät penkin kohtuullisesti paikoillaan koko loppumatkan. Alueet oli hienoja. Menokin maistui. Välillä oli pientä epäluuloa suuntiman suhteen, kun ei ainoitakaan tuoreita jälkiä ollut maastossa rastia lähestyttäessä. Ja tokihan sitä oltiin parilla alueella ns. aivan kuutamolla, mutta aikansa ajeltuaan tai käveltyään sentään aina löytyi jotain josta pääsi uusiksi kartalle. Kertaalleen ajettiin vahingossa kiellettyä tietäkin, kun ei yhtään tajuttu missä kohtaa oltiin menossa. Tässä olisi yksi kehitysidea, että ns. selkeisiinkin paikkoihin on syytä laittaa nauha tai kieltomerkki, jos kyseiselle uralle tai tielle ajaminen on ehdottoman kiellettyä - joku kun saattaa kuvitella olevansa jossain täysin muualla. ;) Kiellettyjen ja sallittujen teiden merkkaus oli sinällään aivan selkeä, mutta merkkaustapaa voisi vielä harkita. Nykyisessä tavassa tiemerkintä peittyy liian tehokkaasti kiellon alle! Lisäksi alueen raja ja kielletty tie oli merkattu täysin samanvärisellä yhtenäisellä viivalla, joka ei ollut kovin selkeää etenkään silloin kun merkinnät olivat kartalla samassa kohtaa (rastin 90 pohjoispuolella). Kannattaisi myös välttää aluerajan piirtämistä tielle, koska sama saadaan selkeämmin aikaiseksi rajaamalla alue tien viereen. Toki sallituilla teillä vihreä peitti tiemerkinnän ja samalla tien koon tehokkaasti, muttei se ollut silti sekoitettavissa miksikään muuksi merkinnäksi. Muutoinhan kartat oli hyvinkin selkeitä. Erinomainen parannus (joka auttaa etenkin niitä joille alueet eivät ole entuudestaan tuttuja) oli laittaa alueille rajat ja sisäänmenoreitit! Viime vuoden kartoilla oli erinomaisen epäselvää, että mistä alueille sai mennä (etenkin Letrun ja Vuorenmaan osalta oli löydettävissä muitakin sisäänmenoja kuin pohjoisen suunta). Viimeiselle ajoalueelle saavuttaessa tavoite näytti vielä hyvinkin saavutettavalta. Vaan niinhän siinä sitten kuitenkin lopulta kävi, että yksi rasti jätettiin ihan suosiolla ottamatta. Olisi kai sinne saareen päässyt, mutta ei kiinnostanut sukeltaa - sen enempää autolla kuin vinssiapinana. Ei olla oikein koskaan arvostettu syviä märkiä paikkoja eikä edelleenkään nähdä mielekkäänä ajaa autoa ikkunoita myöten veteen. Joillekin tämä voi olla nimenomaan se juttu, mutta mielellään laittaisin tämänkin sinne kehitysidealaariin, että onko tuo hyvä idea - etenkin kun vesistön rannoilla oli mökkejä, jotka eivät varmasti öljyä kaipaa järveensä. Yleisörastialueelle tulee alussa väkisinkin ruuhkaa. Sitä voisi helpottaa rakentamalla rasteista läpiajettavia, jolloin jonottaminen vähenisi huomattavasti. Yleisöalueella voisi varmasti hyödyntää kielletyn ajosuunnan merkkejä läpiajosuunnan määräämiseksi, kun koko ajan on valvovia silmiä toteamassa laittomat suoritukset. Myös kahteen suuntaan ajettavan esteen takana voisi olla niin paljon tilaa, että autoja voisi olla rastin ja esteen välissä useampia - tämäkin vähentäisi jonoja. Alueilla rastit ovat aika harvakseen, joten tarkan sijainnin tietäminen maastossa on monin paikoin aika mahdotonta. Rastituksessa oli mielestäni käytetty hyvää tapaa, että rastit olivat suoraan olemassa olevilla urilla eikä kymmenen metriä uran sivussa. Tämä auttaa huomattavasti ensimmäisenä alueilla ajavia, jolloin ensimmäisenä saapuva ei kärsi kohtuuttomasti rastien etsimisestä (koska seuraavat jo näkisivät piston uran sivuun). Kaikkineen oikein kivat kisat. Mukavan lyhyet siirtymät! Hienoja maisemia. Kelit suosi. Mitä sitä voisi muuta ihminen toivoa. Kiitokset kisasta. |
Lainaus:
Jeepistien on pidettävä yhtä 😁 Kaikesta päätellen patentti kesti kasassa? Etsama Sinisorsa Www.facebook.com/etsama |
Lainaus:
|
Kiitoksia täältäkin järjestäjille mukava kisa tullaan.myös ens vuonna :cool:
|
|
Mukava oli palata näihin kuvioihin noin 13 vuoden tauon jälkeen. Paperikartalla ei ole tullut suunnistettua autolla aikaisemmin ja sen huomasi. Melkoisen hukassa oltiin välillä, varsinkin pimeässä. Kisakartat ei taida olla oikein riittäviä jos oikeasti aikoo kisaa ajaa, tai ainakin ne ovat kovin epätarkkoja. Paikallistuntemus on lähes 0, joka varmasti aika ratkaiseva asia, mutta varmasti helpompaa ensi vuonna jos samat alueet.
Ohjauskokouksessa varoitettiin ajamasta rastivaijereiden päälle mutta pimeässä se olikin aika haastavaa, kerran kuului sähkötolpan juurella naps ja arvasin heti että rasti löytyi, no vaijerin sai onneksi sidottua kiinni. Yöllä metsässä temmeltäessä hävisi yksi punavartinen vasara ja yksi lyhyt puunsuojaliina, onneksi oli varauduttu useammalla kappaleella. Auto kesti hienosti koko kisan ja vauriot oli aika kosmeettisia. Naru katkesi kerran yleisöalueella aivan naurettavassa vedossa, vielä noin 30 m pätkä mutta se saatiin helposti pleissattua. Yksi beadlock pultti katkennut ja bikinitoppi vielä repesi johonkin kaatuneeseen koivuun "vanhalla" kisa alueella. Räikkään pitää kyllä tehdä pieni huolto kun tuntuu olevan pääakselin liukulaakeri niin väljä että vuotaa jo öljyä. Miten muuten nuo rastit on pisteytetty? Kerättiin about 70 rastia ja pisteitä 415. Missään ei tainnut olla näistä mitään mainintaa? Tuleeko ruoka ja maalirastista enemmän pisteitä tai mikä selittää että keskimääräisesti laskettuna olisi noin 6 pistettä per rasti. |
|
Lainaus:
|
Samaa mieltä todella hyvä.
|
Onko tänä vuonna kisoja?
|
Nostellaampa tätä. Olen kuullut huhua että kisa järjestettäisiin mutta voisiko joku vahvistaa tämän ja ilmoittaa päivämäärät. Olisi vähän helpompi suunnitella tulevaisuutta.
|
Lainaus:
|
Kaverin puolesta kyselen, joko voi ilmottautua :confused:
|
FT Retro 2022
Retro ajetaan tänäkinvuonna 30.9-1.10. Virallinen kilpailukutsu yritetään saada piakkoin julki.
|
Sivu luotu: 00:36 (GMT +2). |