![]() |
Suosituksia auton hankintaan
Hei,
Tuli tarve autolle jolla pääsee mäkeä ylös kelissä, kun kelissä. Uutena tulokkaana arvelen, että tältä foorumilta löytyy suomen paras tietämys nelivetojen suhteen joten päätin rekisteröityä ja pyytää hieman apua. Hieman taustaa. Tähän saakka olen päässyt paikasta A paikkaan B aina etu- tai takavetoisella. Kelejä ja teitä on ollut monenlaisia mutta aina on jotenkin päästy ryömimään eteenpäin (tai peruuttamalla lumista metsätietä, kun etuperin ei päässyt). Kerran olen päässyt kokeilemaan ihan oikeaa nelivetoa kunnon metsäsafarilla (deep lake safari). Autot oli isoja ja rumia ja kamalia ajaa metsätiellä mutta, kun tie loppui niin oli itseasiassa aika kivoja ajaa :) Nyt tuli tarve päästä työn merkeissä näkötornille päivittäin ja yleensä tavaroiden kanssa. Yritin omalla etuvetoisella ja matka tyssäsi viimeiseen jyrkkään mäkeen (tiesin kyllä jo etukäteen, että ei mene mutta piti kokeilla). Nyt olisi tarve hommata auto millä tuon mäen pääsee ylös AINA. Tarvittaessa myös peräkärryn kanssa. Peräkärry ei ole välttämätön peilijäällä. Tarvittaessa voidaan käyttää ketjuja renkaissa (ostetaan jos tarvitaan). Autolla ajetaan n. 10km kohteeseen ja viimeinen pätkä on noin 800m. Joskus olisi kiva käydä autolla myös itä-suomessa maantietä pitkin ja joskus olisi kiva ajella myös huonossa maastossa. Umpimetsään ei ole pakko päästä. Auto voi olla etu tai takavetoinen normaalisti mutta tarvittaessa kaikki pyörät pitäisi saada vetämään ilman ihmeellisiä viskoja/elektroniikkaa (saa olla jos toimii). Autolla ajaa yleensä parempi puoliskoni, joten jonkinlainen siisteys / helppokäyttöisyys olisi suotavaa. Itse voisin autolla vähän 'harrastaakin'. Hintaluokka voisi alustavasti olla jotain 3-5t€ eli mitään uutukaista ei olla hankkimassa. Auto saisi mielellään olla 2000 luvulla tehty ja jotenkin kohtuullisilla kilometreillä. Tarvittaessa ja hyvillä perusteluilla voidaan budejttia hieman nostaa. Äkkiä katsottuna nettiautosta osui silmiin Land Roverin Freelanden, Jeepin Compass. Kaverin Mersun ML:llä käydään kohteessa viikonloppuna kokeilemassa. Jyrkähkössä mäessä liukkaalla on ilmeisesti ajoneuvon keveydestä hyötyä (Fysiikkaa)? Joten mitään kovin massiivista autoa ei kannattane harkita? Eniten kaipaisin Merkki/Malli ehdotuksia. Kiitos jo etukäteen. |
2 Liiteet
Muijalle hommattiin syksyllä 2013 mallin Duster metsästysautoksi.
Olen yllättynyt tuon kulkukyvystä, aika pahoista paikoista menee ja hyvä ajaa maantielläkin. Tuossa kyllä 40mm korotus, joten ei jää heti vattaankannatukselle. 5000 eurolla voi saada jo 2010 luvun alkupuolen nelivedon .Esim https://www.nettiauto.com/dacia/duster/11865232 Niissä siis normi etuveto. Auto asento(vetää tarvittaessa takapäästäkin) Lukittu 4wd (ns tönkkö/yhtäpuuta) Noissa vanhahtavaa koeteltua tekniikkaa ja osatkin halpoja. Eikä ole paskemman näköinenkään Romanialaiseksi halpisautoksi. Itsetunto tietyski pitää olla kunnossa kun Dusterilla ajaa. |
Mä sanoisin et kannaattaa kattoa ja kokeilla myös kia sorento.
Mulla oli tommonen 2.5crdi automaatti. Hyvä ajaa pitkääkin matkaa, aikaluotettava oli mulla ainakin vaikka yli 400tkm ajettu, ketterä takavetoisena ja isokin kärry tuli hyvin perässä,polttoaine kulutus oli mun mielestä tommoseksi kohtuullinen alta 10l maantiellä. Lämmin talvella ja hyvät varusteetkin. Ruoste taitaa noissa olla suurin murhe ja vähän tehoton mun makuun alkupään mallit. |
Jos vielä jostain löytyy siisti yksilö niin Terrano II, jos ei ole laho niin ostamisen arvoinen. Alusta on wanhaa tekniikkaa ja neliveto kanssa, sähköä ole kuin malliksi moottorissa mutta mihinkään vikavaloon ei sen liikkuminen pysähdy..
|
Tohon budjettiin esim. Honda CR-V, bensa Impreza. Mihin tahansa nelivetoon päädyt niin ihan mitä tahansa kuka tahansa sanoo, niin se neliveto pesee etenemiskyvyssä aina sen etu tai takavedon. Me asutaan paikassa mihin ei oo talvella asiaa muilla kuin nelivetoisilla ja aika montaa erilaista nelivetoa on tullut kokeiltua. Surkein on ollut nelikko Suzuki Liana. Paras perus auto nelikkona on ollut Subaru Impreza, mutta kaikki nelikot pesee ne vajaavetoiset. Terranokin ollut ja se on myös hyvä mutta vaikea löytää vähäruosteinen.
|
No en sano tähän, että osta HJ mutta eikö noi Freelanderit ja Kompassit ole melkosia vikapesäkkeitä katsastusraporttien ja hintojen perusteella? Haluaako sitten sellasen riesakseen?
|
Lainaus:
|
Freekku etenee kyllä hyvin, mutta sen kanssa pääsee kyllä "harrastamaan", varsinkin jos ei ole erittäin hyvä huoltohistoria tiedossa...osat ei tosin ole kalliita, jos itse pystyy tekemään....Toisaalta muissakin 3k-5k hintaluokan autoissa riittää melkovarmasti puuhaa...:rolleyes:
|
Viimeisimmän erän Suzuki Grand Vitara täyttää toiveet, tässä yksi esimerkki: https://www.nettiauto.com/suzuki/grand-vitara/11828220
Löytyy jatkuva neliveto jakolaatikolla, alennusvaihteisto, hyvät tilat ja asialliset ajo-ominaisuudet. Ja taattua japsilaatua. Bensakone vie kympin pintaan menovettä ja jos enempi ajelee, niin voi pohtia dieseliä. |
Mikäli aloittaja onnistuisi vaikka tuplaamaan budjetin, niin noissa Suikero Grandeissa rupeaisi jo vähän valinnan varaakin löytymään. Vanhemmatkin ihan oikeasti mukavia, ja linevät aika vähä vikaisten maineessa.
" Autolla ajaa yleensä parempi puoliskoni, joten jonkinlainen siisteys / helppokäyttöisyys olisi suotavaa. Itse voisin autolla vähän 'harrastaakin'. Hintaluokka voisi alustavasti olla jotain 3-5t€ eli mitään uutukaista ei olla hankkimassa. Auto saisi mielellään olla 2000 luvulla tehty ja jotenkin kohtuullisilla kilometreillä." Liki mahdoton yhtälö. |
4-vetoinen V70 Volvo jostain -05 tienoilta olisi varmaan vähävammainen, mukava ja turvallinen vaihtoehto tollaseen perus maantieliikkumiseen. Dieselinä vie yllättävän vähän vieläpä soppaa tollanen laite. Kulkenee tarvittaessa jotain vanhaa metsätietä, mutta eihän se maastoauto ole.
Itse siirryin kohtuu tuoreista bemareista 20-v vanhaan V8 Grand Cherokeehen käyttöautoilussa eikä vielä ole suuremmin harmittanut. Vie enemmän soppaa mutta eipä tartte yhtä usein ruuvata kuin saksan premiumia. Toki jotain pientä on joutunut korjata, loppu pajoittaminen mennyt harrastamisen / ylihuoltamisen piiriin. Tollasella nyt sitten varmaan pääsee normipulliainen ihan just sinne mihkä tartteekin. On sisältä sen verran siisti laite että uskoisin kelpaavan puolisollekin, mutta jäykkä akselinen maasturi on aina jonkinmonen traktori verrattuna erillisjousitettuun moderniin autoon siellä maantien puolella. Ei mitenkään kaamea kuitenkaan. |
Tarkoititko isompi pyöräistä Volvoa eli xc? ei ollenkaan huono 4veto vaihtoehto tie käyttöön
|
Juu ne XC / Cross Country vermeet oli mielessä, XC lienee vaan reilusti kalliimpi vielä ku tollanen Cross Country vai mikä nyt olikaan se korotettu 4-vetofarkku?
|
Lainaus:
Parempi neliveto audin torsenilla varustetuissa malleissa. |
Millasia nuo on. https://www.nettiauto.com/toyota/rav4
Noita ainakin pilvin pimein kaupan. Tietysti tuossa hintaluokassa jo hyvän matkaa taivaltaltakin takana. |
Onko nille näkäalatorneille talvella auratut tiet vai teitä ollenkaan? Jos ei ole, niin sitten menee autovalinta vielä vähän haastavammaksi, ainakin tän talven lumimääriä ajatellen.
Suosittelen hankkimaan takakonttiin varalle ahkion, ostit sitten melkeen minkä vaan ilman lukkoakseleita olevan vehkeen. |
Lainaus:
|
Kiitos kaikille kommenteista tähän mennessä. Täällä google laulaa ja tietämys nelivedoista lisääntyy. Nälkä kasvaa syödessä, tosin välillä tuntuu, ettei mikään ole hyvä. Valitseminen on vaikeaa.
Budjettia joutunee hieman hinaamaan ylöspäin. Tällä hetkellä katselen n. 6000-7000 luokkaa. Tuo Grand Cherokee näyttää ihan hyvältä ja Suzukin Vitarat. jokunen Land Roverin Discoverykin tuohon rahaan on myytävänä, en tiedä tosin miten raatoja ovat. Saa ehdotella vielä lisää, laitan omia pohdintoja tänne lisää, kun löytyy jokin kiinnostava. Onko missään sivustolla listattuna automalleja missä olisi tuo keskilukko (Middle differential lock)? Tämän hetkisen näkemyksen mukaan tuo olisi aika olennainen. Etu- ja takalukot olisi sitten jo kova juttu, mutta ei taida tässä budjetissa löytyä (osaako joku kertoa mistä malleista löytyy?). Tuo mäki tuonne on kunnallisen aurauksen piirissä mutta varmasti siellä viimeisimpien aurattavien listalla. Kyllä tässä sen verran kipinä on iskenyt, että vähän muuallekin pitää päästä kuin tuo mäki ylös :) |
Rajaat hakua niin, että moottori oikeinpäin, eli pitkittäin.
Missähän malleissa on näin? |
Lainaus:
Henkilöautomalleista: audi a6(vanhemmat a4 myös), vanhat passatit, mersu e, jne... Tuohon tarkoitukseesi voisi olla hyvä esim pajero. Etu- ja takalukot löytyy esim: hdj80, mb g Jeep grand cherokee löytyy myös automaattisesti kytkeytyvät lukot |
Land rover discovery
|
^Näkyy noita kakkos-Discojakin mahtuvan annettuun hintahaitariin. Vähän ajettua ei toki noilla kriteereillä saa, mutta mikä on sitten paljon? Kaverilla jatkuvassa ajossa kohta kuussataa tuhatta ajettu -99 Disco II, mitään mahdottomia ei sen kanssa ole ollut viimeiseen 150 tuhanteen mitä on tullut seurattua. Noutoreissullakin olin mukana, ja nykyään samassa talossa asutaan, ja yhteistä tallia sotketaan, väkisin tulee nähtyä mitä sen kanssa vastaan tulee...
Tallissa on kyllä hissukseen etenemässä manuaalivaihteisen Discon koneremontti, kaveri meinasi että saattaisi joutaa myyntiin kun saa valmiiksi. Ei tosin kiireaikataululla synny, mutta kevään aikana ehkä kuitenkin..? Pikkuvikaisena noita on löytynyt alle parin tonnin, ja halvin tontille eksynyt kulmakolaroitu oli reilusti tonnin alapuolella. Jos vaan yhtään työkalut ja -halut löytyy, niin kunnostamalla pikkuvikaisen saattaa saada hyvänkin yksilön suht edullisesti. Osat näihin on yllättävänkin halpoja, eikä ruoste pahasti vaivaa... Pakuksi rekisteröitynä tuommoinen on dieselveron osalta vielä maltillinen, täyspaikkaisena sitten meneekin aika hinnakkaaksi... |
Lainaus:
Suosittelisin bensa subarua 2.5l koneella ja nasta renkaita. Itellä on outback 06 automaatti.ajettu 4000 000km.kolome etellistä talavea ollu raskaassa työkäytssä.vejetty yli1000kg.kärryä joka säällä ja ylleensä oltu ennen auraautoa liikenteessä ja aina on perille päästy! Iliman kärryä ja mihcelinin nastarenkailla on aina hyväkeliajella. Vähät on ollu remontit takalaakeri ja vetoakseli ainoita tähänmennessä. Suurin osa osista on tosi halapoja verrattuna moneen muuhun merkkiin.esim. täyd.vetoakseli skf merkkinen n100€.laakeri myös n100€. Jakopää+vesipumppu.200€. on helppo itelläkin huoltaa. |
Aika paljon kertyy kilsoja vuoteen. Hyvin on kestänyt. :)
|
Älä osta ollenkaan jos et oikeesti tarvii....
Auto universumin huonoin hankinta....Arvonalenemasa puolesta.
Ja suurin syy: Kuinka moottoriiliikkujaa verotetaan tässä yhteiskunnassa ja universumissa. Näiden perusteella jätä hankkimatta jos haluut kuluttaa sitä mitä oot 3 tai 5v. sitten tienannut. Ja jos haluut joskus ostaa sitä mitä haluut, muuta kun moottori kulkineita. |
Lainaus:
Aina ollu misukat talvella alla? Sarja per vuosi, vai riittääkö ees, paljonko tulee talvikilsoja? |
-Nissan Terrano II, jos jostakin löytyy järjellisillä kilometreillä.
-Jeep Cherokee, hintataso alkaa olla myös kohdillaan... -Land Rover Discovery varauksin - voi tulla enempikin harrasteauto kuin ajoauto... |
Lainaus:
Eli lyhyesti, bensakoneinen Subaru Outback tai Forester katseluun. Ruoste lienee suurin huolenaihe, muuten yksilöitä. Outbackissa lienee 2.5 järkivalinta, Foresteria löytynee myös turbona. |
Miten olis joku nelivetoinen pick-up? Lavalle menis se mitä peräkärryssä olis tarkoitus kuljettaa.
Toyota Hilux esim. Toki tuossa hintaluokassa joutunee katteleen 90-luvun pelejä, mutta ovat pomminvarmoja vehkeitä... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Alkuperäinen kirjoittaja*Festo*
"Autolla ajaa yleensä parempi puoliskoni, joten jonkinlainen siisteys / helppokäyttöisyys olisi suotavaa." Hilux täyttää hyvin tämän kriteerin. Vaimollani oli -89 LN110 kymmenen vuotta käytössä ja tykkäsi kovasti autosta.... Tässäpä esimerkiksi: https://m.nettiauto.com/toyota/hilux...nt=14&vifNav=Y |
testattu
Kävimme koeajamassa mäkeä ylös kaverin MB ML:llä ja ylös päästiin aika vaivattomasti vaikka jouduttiin melkein pysähtymään mäkeen jalankulkijan vuoksi. Mäkeä ei ollut aurattu ja pehmeää lunta oli n. 10-15cm. Eli autolla on mahdollista tuonne päästä. :) Se, että pääseekö sinne vielä peräkärryn kanssa niin jää nähtäväksi, varmaan ainakin, kun mäki on aurattu.
Tampereen suunnalla on pari kolmannen sukupolven Jeep Grand Cherokeeta, joita ajattelin käydä katsomassa. Onko noista foorumilaisilla kokemuksia, onko jatkuvaa korjausta? Ja pääseekö tuollaisesta eroon jos jossain vaiheessa perille tehdään parempi tie? Tuollaisia MB ML:iä olen myös katsellut, niissä on ainakin alkupään versiossa ollut jonkun verran murheita. Samaten Land Roverin D3:sissa (joku yksilö oli pirkanmaan alueella budjetin rajoissa) Tekeekö RAV4/CRV/Freelandereilla mitään? Kiitos jälleen vastauksista tähän mennessä. |
Mites tuo Radiksen mainitsema nelivetopickup?
|
Ei se pick-upkaan mahdoton ole. Kuomullinen pitäisi olla tosiaan, kun pääasiassa kuskataan kahvilatarvikkeita / Kakkuja etc., että voi sateellakin viedä.
Jotenkin on tosiaan tuohon ML / Jeep suuntaan nyt katse kohdistunut. Yritän päästä Jeeppiä koittamaan tänään niin tietää vähän millainen peli se on. |
Nissan Terranossa 2:ssa on vakiona kitkalukko taka-akselilla, tai on ainakin ollut kolmessa mitä olen itse omistanut. Menee sun budjettiin helposti. Ruostejutut kannattaa tosin tarkastaa tosi huolella, mutta hyviäkin yksilöitä varmasti on.
|
Jeep
Hei,
Tänään tein kaupat 2006 Jeep Grand Cherokeesta (wk). Tuolla nyt tuntuu ainakin pääsevän mihin tahansa autolla pitää päästä :) Auto on lisäksi siistin näköinen. Vähän mentiin yli budjetin mutta ainakin olen tyytyväinen hankintaan. Kiitos foorumille avusta ja vinkeistä. Jos jollain on vielä hyviä suosituksia missä tuollaista kannattaisi jatkossa huollattaa Tampereen seudulla niin saa vinkata. |
Lainaan lankaa ja kysyn suosituksia maasturin/citymaasturin hankintaan näillä lähtökohdilla:
Auto tulisi arkikäyttöön, asun yksin koiran kanssa ja liikutaan suht paljon huonommilla teillä, ei kuitenkaan ihan keskellä metsää, mutta hoitamattomilla teillä kuitenkin. -Budjetti 5000 - 15 000€ -Työmatka 4km suunta -Diesel ja bensa molemmat käy -Manuaali ja automaatti molemmat käy -Pieni kulutus plussaa -Kompakti koko plussaa Vähän tutkinut eri vaihtoehtoja ja suurempaan punnailuun ottanut nyt: Dacia Duster, RAV4, Grand Vitara. Saa ehdottaa jos tulee mieleen joku sopiva! |
Nimimerkistä näkyy(?), että olen kokeillut mm MB G, " Jeep, kumpaakin 2 eri, ym. Nyt Uusi tuttavuus Subaru Forester viime vuosikymmeneltä, alkuvaikutelmat varsin myönteiset. Kunnon neliveto huonoille teille, mutta tällä en lähtisi tiettömään risukkoon. Jos pysyttelet jonkilaisilla tieuruilla, kannattaa kokeilla ja verrata mm. RAVia tähän, ehkä hämmästyt - myönteisesti!
|
Suzuki Jimny
|
Lainaus:
|
Tuolla hintahaitarin yläpäällä saa jo melko uuden Dusterin. Jos on naku niin muuttaa pakettiautoksi, niin vuotuinen ajoneuvoverokaan ei isosti rassaa. Renun 1.5 Dci myös hyvässä maineessa, kuluttaa nurkkaajossa 6-7L ohjelmoituna (140hv, 300Nm)
|
Samatuli uudestaan(:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Sinun pitäisi ajaa 100.000km 3000€ kalliimmalla, 2l vähemmän kuluttavalla autolla, että olisit edes tasoissa. 110.000km kohdalla olisit sen 300€ voitolla siitä 2l pienemmästä kulutuksesta hankintahintaan nähden. Mikäli ymmärsin niin vuotuiset kilsasi lienee sangen vähäiset (kuvitellaanko vaikka että 2500km?), niin kannattaako laittaa esim. 3000€ enemmän rahaa autoon joka kulutukseltaan 2l pienempi koska säästää polttoainekuluissa 75€/vuosi??? Vähillä vuotuisilla ajomäärillä ei nyt vain hirveästi ihan oikeasti kannata sitä kulutusta tuijottaa, tai varsinkaan kovin siitä pienemmästä kulutuksesta ajokin hinnassa maksamaan... |
Lainaus:
|
2015 tai tuoreampi Vitara, mennee just siihen 15k luokkaan halvimmillaan ja meidän tollasen keskikulutus on 6.6 litraa noin 10km suuntaansa kyläpyörityksessä 1.4L bensalla.
|
Lainaus:
Kaikki kannattaa aina suhteuttaa. On hahmoja jotka saattavat ajaa pitkiäkin matkoja vain koska jossain halvempaa menovettä tankatakseen, eikä mieti paljonko sitä hakureissulle kuluu. Olemme ilmaisten muoviämpäreiden kansaa. Ilmaisen (1€ arvoisen) kiulun tähden ajetaan 100km ja vielä jonotetaan parhaimmillaan... |
Ja sitten jos alkaa laskemaan, että mitä kunkin auton arvo laskee vuodessa, niin saattaa huomata että pienillä kilsoilla polttoaineen kulutuksella ei ole paskan väliä jos auton arvo vaan pysyy paikoillaan tai jopa nousee kuten Toitsuissa.
Nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus että pääomakulut eivät ole kuluja ja kytätään vaan litroja/100km. Ollaan kohta yhtä todellisuudesta vieraantuneita kuin saksalaiset jotka uskoo että auto räjähtää kun on 200tkm mittarissa. Jos tankilla käynti ahdistaa, niin kannattaa ostaa patteriauto. |
^ Näinpä. Omakin Toitsu maksais edelleen saman kuin 10 vuotta sitten ku ostin. Tai niillä maileilla mitä sillon oli mittarissa niin kalliimpi olis reilusti.
|
Tuskinpa tuolla matkalla mikään alle kympin menee...
|
Löytyikö tuohon joku peli? Tuolla kun ehdotetaan jotain toitsua niin ilmeisesti tarkoitetaan jotain HJ:ta? No jos otetaan melkein mikä tahansa 2000-luvun citymaasturi niin ne päihittää käyttökuluissa ja ajettavuudessa tuollaisen ikä lopun HJ mennen tullen. Sellaista perus HJ:ta voi olla muutoinkin nykyään vähän nihkeä enää löytää kun kaikki alkaa olla enemmän ja vähemmän rakennettuja. Ja kun siellä mittarissa alkaa olla se puoli miljoonaa niin se ei ole kovin luotettava peli. Sieltä voi hajota mikä vain. Paljon todennäköisemmin pääsee perille autolla millä on 200tkm mittarissa. Tuossa ML mersussa on muuten vähän samoja ongelmia kuin HJ:ssa. Ne on yleensä helvetisti ajettu, ne mätänee todella vauhdilla ja karmeat ylläpitokulut. Itse katsoisin suoraan jotain noita citymaastureita. Koska offi ominaisuuksille ei ole yhtään mitään tarvetta.
Duster on jeppis. Ne ei ole mätiä. Ne menee todella pienellä. Ylläpito on halpaa. Osat on halpoja. Kialta ja Hyundailta Sportage/Tuscon. En tie onko niissä ruoste kuin suuri ongelma. Jos nuo on liian pieniä niin Hyundailta Santa Fe vuosimallista 2006 eteenpäin. Sitä vanhempaa koppaa en kyllä suosittele. Itsellä on tuossa nyt ollut n.7 luokkaa kaupungissa kulutus. Se on aika jeppis peli ajella maantiellä. Maantiellä pienimmillään menty 5.6 kulutuksella. Hiljainen. Todella hyvät tilat. Tuo alkuperäinen radio on vaan pikkusen kummallinen laitos. Siinä ei ole nimittäin rds toimintoa, joka on vähän outoa. Ei se muualla haittaa kuin maantiellä kun taajuudet vaihtuu niin se pitää käsin vaihdella ja arpoa mikähän se uusi taajuus on. Itse koppa näyttäisi todella hyvin kestävän ruostetta. Sitä ei ole kopassa, mutta akselistoissa on ruostetta. Sekin näyttäisi keskittyvän taakse. Edessä apurunko on ruosteessa vaikka muutoin keula on melko ruosteeton. Sit on tietty hondan cr-v.. Ne ilmeisesti toimii vaan vaikka itse nelivetojärjestelmä on varmaan markkinoiden surkein. Mut tuskimpa perus käyttäjä yhtään mitään eroa noissa huomaa. |
Jeep
Hankittu Jeeppi pääsi juttuun ja kuvakin on viimeisimmässä yrittäjä lehdessä.
https://www.yrittajat.fi/pirkanmaan-...a-lehti-299911 Kiitos vielä palstalaisille avusta. Lumi/sohjo/jääkeleillä oli kyllä Jeeppi vertaansa vaille. On se melkoinen menijä! Melko painavaakin kuormaa vedettiin peräkärryssä mäkeä ylös 15cm sohjossa. Linkin voi ylläpito poistaa jos menee liikaa mainonnan puolelle. Ajattelin, että osallistuneita voisi kiinnostaa tarina taustalla. |
Sivu luotu: 17:36 (GMT +2). |