![]() |
Romutuspalkkio 2021
Jos pihassa seisoo romutusta odottavia projekteja, niin kannattaa lukaista romutuspalkkion ehdot.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...yt-kysymykset? Auton pitää olla edellisen kalenterivuoden aikana vähintään päivän liikennekäytössä. Eli jos autosi on seissyt pitkään niin nyt 2020 puolella päiväksi liikennekäyttöön ja voit sen vaatimuksen puolesta hakea romutuspalkkiota 2021. Tuolla on siis jaossa tonnia sähköpyörään ja vähäpäästöisiin bensa/diesel autoihin sekä pari tonnia lataushybridi-, kaasu- ja etanoliautoihin. Jos löydätte kiinnostavia sähköpyöriä tai autoja, joihin saa romutuspalkkion, niin tuokaa julki. |
Se ei varmaan auta asiaa jos auto ei ole leimattu viime vuonna ollenkaan? Eikä näin ollen myöskään tänä vuonna. Mulla ois kyllä yksi amerikan romu mikä pitäs romuttaa, mutta tuo päivä ajossa on vähän liikaa sille kun ei siinä paskassa ole edes vaihteistoa. Muutoin voisi vaikka sähköpyörän ostaa. 1000e alennus ois ihan jeppis sellaiseen kun mitään halpaa sähköautoa ei ole vielä olemassakaan.
|
Lainaus:
Nythän olisi hyvä hetki romuttaa omistukseen jääneet haamuautot eli jotka on vain järjestelmässä nimilläsi, mutta hävinneet esim varaosakäyttöön jo vuosia sitten. |
Noita romuja jos vielä löytyy useampi pihasta kannattaa paalata kaikki ja hakea ilmanen sähköpyörä tai sähköauto isolla alennuksella. Itseä oikein harmittaa että tuli jokunen vuosi sitten siistittyä romuja pois, kun nyt niillä olisi arvoa.
|
Lainaus:
Ja eikös se minimivero ole 10€ jonka laskuttavat, vaikka olis vain päivän liikennekäytössä? |
Jep, liikennekäyttöönhän voi ottaa, vaikka omistaisit vain pelkät paperit autosta. Romutustodistuksen kirjoittaminen voi olla hieman kyseenalaista, mutta kyllä varmasti sellainenkin romari löytyy, joka sen suostuu tekemään vaikka ei saisi kiloakaan kierrätysmateriaalia. Ja voihan romarille antaa jotain muuta romua katteeksi.
|
Niin näin tuolla ehdoissa lukee "Romutettavan henkilöauton pitää olla ensirekisteröity vuonna 2010 tai aiemmin. Vuonna 2020 romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2019 ja vuonna 2021 romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2020. Romutettavan auton täytyy myös olla liikennekäytössä romutuspäivänä."
Ei tuossa tosiaan mainita sanallakaan sitä, että se pitää olla leimassa. Tuolle romulle riittäisi siis kun ottaisin sen liikennekäyttöön vaikka sillä ei voi ajaa. Ja pidän sen liikennekäytössä vaikka tuohon ensi vuoden alkuun kun sille saisi romutuksen. Viikosta nyt ei kauheasti tule veroja + vakuutusmaksuja. Mistähän tuon voi varmistaa, että siitä saisi tuon edun? Meinaan vaan kun tässä on vähän viimeiset päivät saada tuota, koska se pitää olla tänä vuonna liikennekäytössä. |
Soitin trafiin tuosta. Sen auton ei tosiaan pidä olla edes leimassa. Se pitää olla tänä vuonna otettu ajoon ja se pitää olla myös ensi vuonna otettu ajoon. Eikä haittaa vaikka kilvet ois palautettu siitä pelistä.
|
Minä olen sähköautoilua kavahtanut, ei ole luottamusta sähköauton toimintaan kylmissä olosuhteissa. Eikä noita latauspisteitä ole liian tiheässä. Sitäpaitsi polttomoottorin ääni kuulostaa hienolta, esim. 48 mm tupla-Weberien imuäänet, V6 ja V8 käyntiääni ihan semmoisenaan jne.
Tuo romutuspalkkio yhdistettynä pihan siivoukseen johtaa joka tapauksessa sähköauton ostoon. Kun selvisi, että useamman auton romutuspalkkion voi yhdistää yhden auton ostoon, ei tarvinnut enää paljon miettiä. 10 menee mulla paaliin... Osa täysin kunnossa ja leimassa, osassa laittoa. Kuitenkin niin päin, että tuo 2000 euron romutuspalkkio on enemmän kuin mitä keskimäärin autoista jäisi korjauskustannusten jälkeen. Siihen sitten sähköauton hankintatuki 2000 eur ja autoliikkeen 500 eur kaveriksi. Vielä lisäyksenä, jää noita dieseleitä vielä taloon muutama, ettei jalattomaksi joudu. Vaikka palais sulakkeet, tuuli tyyntyisi ja vesi virtaisi vastamäkeen. |
Lainaus:
On kyllä tupla-Weberin "korinassa" sitä jotain, semmoisia kun on kolme tuossa odd-fire V6:n päällä -kunhan kuolonkorinastaan selviää jälleen eläväksi. Vaikka ovat "vain" 42 niin kyllä se kiva äänimaailma niistä löytyy... Ja jos ei olisi tuplat niin hävyttömän hintaisia nykyään, niin olisi kyllä Rangen koneessakin moiset, ei se bensankulutus paljoa enää Strombergeista nousisi... Ne neljä tupla-Weberiä maksaisi kylläkin enemmän mitä romutuspalkkiona saisi, silti ennemmin törsäisin sen kaasareihin kuin ruttaisin toimivan laitteen... |
Yksi pientä laittoa vaativa v-wagen on verstaalla vienyt tilaa useamman vuoden, sellainen tonnin kesäauto. Taidan laittaa sen nyt lopetukseen, kun pitäisi muuten ainakin käydä kaikki jarrut läpi uusin kulutusosin, uusia moottoriin venttiilinvarren kumit yms. "pientä". Sähköavusteinen PP kävi emännän korvaan sen verran houkuttavasti, että taitaa tämä olla suunnitelma.
|
8 miljoonaa varattu että saadaan mahdollisimman moni vanha auto pois tilastoja rumentamasta!! varmaan sähköfillarien myyntiin hyvä boosti kun 1000e saa yhdestä pelistä tukea, varmaan tällaiseenkin voi liimata useamman raadon palkkion yhteen? onko joku löytänyt jostakin pienellä printillä kirjoitetun jutun jossa onkin mainittu että esim. pyörään täytyy olla omarahoitusosuutta tietyn verran, vai voiko ostoksen tehdä oikeasti vain ja ainoastaan käyttämällä tätä romutuspalkkiota?
|
Kannattaa toimia heti jos etua aikoo saada. Minimi 1000€ hyvityksellä jaossa 8000kpl etua, joten määräraha loppuu varmaan aika nopeasti.
|
Lainaus:
|
https://k-auto.fi/romutuspalkkio/
4. Romutuspalkkion saaja voi hakea romutuspalkkiota useammasta autosta. Yhden uuden auton hankintaan voi käyttää useamman romutuspalkkion. |
Ja tuo romutuspalkkio lienee käytettävissä myös kaasuautoihin. Riittävästi kun olisi romutettavia pihassa, niin Audi A5 G-Tron olis ihan magee:cool:
|
Lainaus:
|
Ymmärsin kun jostaki luin että eka pitää ostaa pyörä ja sitten lähettää trafille romutustodistus ja pyörästä kuitti niin arvioivat että saako avustusta vai ei ja paljonko sitä saa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Näyttäisi myös siltä, että jos ottaa sähköauton niin saa 2000e jokaisesta romutettavasta autosta. Vaikka puhelimessa trafissa sanottiin toisin. Joku oli sähköpostilla kysynyt ja se oli saanut niiltä tiedon, että saa 2000e. Eilen kun kävin vw liikkeessä niin ne sanoi myös, että saa 2000e jokaisesta romutettavasta autosta. Joten romutin kaksi autoa ja tilasin upin. Pääsee vinkumaan millaisia paskoja nuo sähköautot on. |
Millainen koreografia tuossa autojen romuttamisessa, auton ostamisessa ja romutuspalkkioiden hakemisessa oli?
|
Lainaus:
|
Trafi on näköjään kaikessa hiljaisuudessa muuttanut käytöntöä. Usean auton romutus ei ole mahdollista. Vain yksi romutus per henkilö. Nyt meneekin sitten mielenkiintoiseksi kun jengi on romuttanut useita autoja ja sen perusteella tilannut uusia autoja. Nyt jos siellä sitten on romuttanut vaikka 10 autoa ja trafi antaa vain yhdestä palkkion niin kuka maksaa ne 9 muun auton romutuspalkkiot?
Onneksi itse ei romuttanut kuin kaksi autoa. Mutta en minä silti itse ala maksamaan sitä puuttuvaa 2000e summaa jos trafi ei sitä maksa. Voipi automyyjä sitten joutua ongelmiin. Toisaalta ne voi myös perua koko kaupan sitten tuon perusteella. Minkä myötä päästään siihen, että en olisi edes romuttanut niitä autoja jos niitä ei olisi voinut käyttää romutuspalkkioon. Mielenkiintoinen soppa tulossa. Ihmettelen myös kun uutisissa ei mainita missään tästä asiasta. Tämä linjaus tullut nimittäin jo tiistaina ilmeisesti voimaan. Uutiset keskittyy vain koronaan ja jenkkien vouhotukseen. |
Vähän ihmettelinkin tuota, että saa useampaan autoon...romutuspalkkioihin varatut rahat olis aika äkkiä loppu.
Halpoja romuja kun ostaa kymmenen ja romuttaa à2000€ niin parikytdonaa autokauppaan plakkarissa. :D |
"Romutettavan auton on oltava ollut romutuspalkkion saajan omistuksessa vähintään vuoden ajan ennen auton romuttamista. Riittää, että romutuspalkkion saaja on ollut romutettavan auton haltijana vähintään vuoden ennen auton romutushetkeä, vaikka hän ei olisikaan ollut auton omistaja. Romutuspalkkion saajan on oltava uuden palkkiolla ostettavan auton omistaja tai haltija."
"romutustodistuksen ja uuden auton tilaussopimuksen on oltava päivättyjä aikaisintaan 1.12.2020 ja viimeistään 31.12.2021." Tässä vaiheessa suotta ruveta romuja hamstraamaan. Tai siis ikinähän näin ei ole, mutta siis romutuspalkkio mielessä... :) |
Lainaus:
Lakia ja iltalehteä lukemalla asiasta saa kyllä erilaisen kuvan. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...#Pidp447207808 https://www.iltalehti.fi/autouutiset...6-7db0480ea661 |
Aika jännä on Trafin verotuspäällikön rooli.
Johtavana virkamiehenä tulkitsee lakia 21.12.2020 siten, että useampia romutustodistuksia voi käyttää yhden auton ostossa. Sama henkilö sitten väistelee 7.1.2021 samassa asiassa. Laki ei ole tässä välissä muuttunut. Vienpä huomenna sitten neljännen romutettavaksi... |
Lainaus:
|
Jotain epäselvyyksiä tuossa taitaa olla.. https://www.is.fi/autot/art-2000007727067.html
|
"Vanhoista autoista maksettavissa romutuspalkkioissa epäselvyyksiä – Traficom selvittää asiaa, nippuromutukset keskeytetty"
https://www.is.fi/autot/art-2000007727067.html "Useammasta kuin yhdestä romutettavasta autosta saadun romutustodistuksen käyttäminen osamaksuna uuden auton kaupassa on tällä hetkellä keskeytetty, kertovat useat uusia autoja myyvät kauppiaat" "Traficomista uusien autojen kauppiaille välittyneen tiedon mukaan ”nippuromutustodistuskaupat” on nyt siis keskeytetty ja aiheeseen liittyvä uusi viranomaisohjeistus on tulossa julki todennäköisesti viimeistään ensi viikolla." Edit: Jull oli vikkelämpi... |
Lakiehdotuksessa useamman romutustodistuksen käyttö oli estetty, mutta lopullisesta laista se oli jäänyt pois.
Nyt tulee varmaan lakimuutos asiasta ja sen aikaa Supernippuromuttajat on jäähyllä. |
Soitin eilen Tragicomiin, tuskastunut asiakaspalvelija kertoi heidän olevan ihan yhtä tietämättömiä tilanteesta.
Kuulemma hallinnollinen päätös tulossa... Kovin on surkeaa tuo lain valmistelu, säätäminen ja tulkinta Suomessa nykyään. |
Ehtiköhän kukaan nippuromuttaja saada oikeasti kauppoja vietyä läpi? Ei tässä montaa arkipäivää ollut, mutta jos joku olisi oikein nopea olisi saattanut ehtiä. Harmi vaan, että maaseudun vanhan liiton romumiehet ei välttämättä niin osannut kiirehtiä, tai että olisivat tajunneet että pitää ottaa romuautot liikennekäyttöön vuoden viimeiseksi arkipäiväksi. Olisi kiva ollut saada romutarhoja pienemmiksi.
|
Uutisissa joku kehui, että 8 autoa on romuttanut vaihdossa uuteen. Oliskohan ollut keski-suomi-etelä-savo paikallisuutiset, mutta ei jaksa niitä kelata edes tuoreina kovin tarkasti.
|
Lainaus:
Telkkarin uutisissa oli se juttu. Vanhempi ukkeli, oli ostamassa jotain pikku tojotaa. |
No hyvä että joku kerkes :D
|
Samaa miältä.
Lainaus:
Svidun spedet arkadianmäen hiekkalaatikolla. Seka svidun traficom pikkutakkimiähet, mikä se nyt oikeesti nimeltä olikaan.... Matti voi tarkentaa.... |
Eilen automyyjä sanoi jonkun romuttaneen 15 autoa. Hölmö kaveri olisi vielä ostanut Renaultin Capturia sillä rahalla. Mutta ei kuulemma oteta nyt vastaan usean auton romutuksia. Yhden auton romutuksia otetaan. Tuokin kaveri oli kuulemma jo romuttanut autonsa. Se onkin kiva kun romutat autos ja et saakkaan niistä sitä mitä luvattu. Oisko ne vaan ollut hyödyllisempää jättää edelleen sinne pellon laitaan makaamaan ja luovuttamaan varaosia.
|
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...keli-1.1290872
Romutuspalkkion ehtoja tarkennetaan – uuden auton hankintaan voi käyttää vain yhden palkkion |
Eli näillä näkymin he ("supernippuromuttajat", vai mikä se termi nyt oli) jotka olivat ajoissa liikenteessä saavat hyötynsä pitää. Toisaalta tänä vuonnahan se olisi jo muutoinkin myöhäistä.
"Muutoksen myötä kielletään" Eli ei siis taannehtivasti. |
Jos nää supernippuromuttajaidolimme hoitivat kaikki temppunsa voimassa olevan lain mukaisesti, niin he ovat oikeutettuja saamaansa hyötyyn. Jos Tragikom ei myönnä etua, voi asian viedä hallinto-oikeuteen ilmaseks kuten tuontiautoverosotkuissa tehtiin.
Se onkin sitten mielenkiintosta, että kun lakimuutosta ei ole vielä tehty, niin millä mandaatilla joku (kuka?) on kieltänyt yksityisiä firmoja romuttamasta yksityisten henkilöiden autoja? Tai käytännössä kirjoittamasta todistuksia. Mikä sanktio siitä tulisi jos kirjottaisi todistukset? Mä oon aika varma, että se joka romututtaa autolaaninsa vieden joka romun eri firmaan eli yhdeltä romuttajalta aina yksi todistus, keräämällä kasan todistuksia ja tilaamalla uuden auton ennen kuin ehtivät lakimuutosta tekemään, saa sen ilmasen sähköauton viimeistään hallinto-oikeuden kautta. Toinen vaihtoehto ottaa joka autosta parin tonnin korvaus valtiolta korkoineen jos makso patteriauton omilla rahoilla aiemmin. Mutta onhan se helvetin kuvaavaa että vihertaistolaisilla on hallituksessa aikaa hoitaa kiireaikataululla tällaista marginaalista porsaanreikää, mutta sitten sitä aikaa ei löydy rokotusasioiden tai työllisyystoimien suunnitteluun. |
Ei kukaan, tai mikään (rekisteröity romuautoja vastaanottava) taho voi kieltäytyä tekemästä romutustodistusta.
Hallitus ilmeisesti kuvitteli kaikkien haluavan sähköpolkupyörän tai joukkoliikennelipun "romu"autostansa. |
Lainaus:
|
Tuolla kanssa jotain juttua asiasta. Joku romuttanu yli 100 autoa.
https://www.talouselama.fi/uutiset/t...-092ab7214964? |
Aivan mahtava juttu, jos joku saa yli 200 000€ arvoisen sähköauton romutettuaan varmasti rakkaan yli 100kpl vanhempien autojen kokoelmansa. Voi sitä kateellisten määrää ja köyhien ulinaa :D
Äkkiä katsottuna Porsche Taycan lienee ainoa yli 200k€ sähköauto mitä on myynnissä |
Lainaus:
|
"Traficom tiedotti maanantaina iltapäivällä, että uuden lain voimaantuloon asti uuden vähäpäästöisen auton hankintaan voi hyödyntää useampia romutuspalkkioita. Traficomista kerrottiin maanantaina iltapäivällä, että niin sanotut niputushakemukset voidaan siis hyväksyä, jos ne täyttävät vaaditut ehdot."
Lähde: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/k...4-6850ef56d68f |
Voi tätä turhan sekoilun määrää.
Laki on voimassa. Toimeenpano keskeytettiin. Uutta lakia tehdään. Toimeenpanoa on pakko jatkaa, kun laki on voimassa ja kansalaisten sekä autokaupan juristit on äreänä. Hätäisimmät ja ahneimmat ehtivät hyödyntämään voimassa olevaa lakia. Uusi laki tulee joskus, kun tukikausi on puolessa välissä. Ja uuden tekeillä olevan lain tärkein vaikutus on se, että saadaan lainsäädäntö näyttämään "oikeudenmukaiselta" päättäjien puolueiden omien kannattajien silmissä. |
Joku romutti 100 autoa :)
https://www.is.fi/autot/art-2000007748778.html Tuon tekstin mukaan useampia todistuksia voi edelleen hyödyntää. |
Sadan auton nipun liikennekäyttöön otto päiväksi taitaa aika minimissään 2500€ kulu ja onhan ne romutkin aina jonkun arvoisia, toki uutisentekijän mielestä se 200k€ on nyt saatu ilmaiseksi...
|
Ja osa kelpuuttaa käytännössä tyhjäks kalutut korit autoina.
Ei tiedä mikä w124 purkamo mahto olla kyseessä tässä. Tuskin mitään helmiä lähti paaliin. |
Romutin yhden saksalaisen ehdot täyttävän kaaran, ostin Helkaman sähköpyörän ja laitoin tukihakemuksen sisään. Olin aiemmin vähän skeptinen moisen polkulaitteen tarpeellisuudesta, mutta mielipide on muuttunut nyt, kun sitä on päässyt pakkasien jälkeen kokeilemaan. Hyvä peli se pyörä on. Kyllä ajomatkat pitenee ihan varmasti reilusti verrattuna minun edelliseen, 80-luvun alussa ostettuun väkisinpoljettavaan Tunturiin verrattuna.
|
Perjantain Lounais-Suomen uutisista. -95 avoescortti paaliin ja sähköpyörä tilalle.
Eikös tuo ole suht harvinainen malli? Olisko kannattanu kuitenkin myydä jollekin asiaan vihkiytyneelle Ford harrastajalle. |
Lainaus:
Kiinnostaisi miten kehitellä tai hankkia vielä parempi kevyt sähkökulkuneuvo. Sähkömopossa saa olla 4000 wattia. Sähköpyörän hauskuus on siinä, että sen voi nostaa esteen yli eikä muut yleensä vedä siitä herneitä nenuun. Kansivetoinen sähköpyörä tuli myös kehiteltyä joskin ostin etuvedon avaimet käteen asennuksella. Ihan hyvä oli ajaa. Tekisi mieli lisätä läskiin etuveto. |
Nyt niputus ei sitten onnistuisikaan. Melkoinen farssi.
"Traficom tiedotti maanantaina katsovansa, että voimassa olevan romutuspalkkiolain säännökset mahdollistavat vain yhden romutuspalkkion yhtä hankittavaa henkilöautoa kohden. ”Tarkoituksena on, ettei kenellekään syntyisi kohtuutonta etua ja että valtiontukea jaettaisiin oikeudenmukaisesti”, kerrotaan Traficomin tiedotteessa." https://www.talouselama.fi/uutiset/t...d-04366cd50354 |
Juu, Tragicom:han se on, ei siitä pääse mihinkään :D
|
Kaikki jotka on romuttaneet useampia autoja voimassaolevan lain mukaan, tulee viedä asia hallinto-oikeuteen mikäli traficom ja lainlaatijat yrittää ämpyillä asiassa vastaan.
Eihän se niin voi mennä että toimit lain mukaan, ja kärsit siitä rahallista tappiota kun lainlaatijat on valmistelleet lain huonosti ja koittavat muuttaa sitä takautuvasti. |
"Kuka maksaa tilatut autot?
Autonsa romuttaneet, palkkiolomakkeensa hakeneet ja uuden auton jo tilanneet ovat nyt ihmeissään. Mitä tapahtuu autoille, jotka on ajateltu maksettaviksi ainakin osin usealla romutuspalkkiolla. Voiko kaupat perua ja kuka vastaa kuluista, ostaja vai kauppa, joka on lakiin vedoten luvannut, että romutuspalkkiot kelpaavat." https://www.iltalehti.fi/autouutiset...3-e6f734c82237 Entäpä miten korvataan mahdollisesti romutettujen autojen (mm. mahdollinen käyttö) arvo? Ja ketkä nekin päättää, mikäli korvataan? |
Tässä alkaa selkeesti seuraavaksi väsytystaistelu nippuromuttajien ja valtion välillä ja jos jaksaa odottaa muutaman vuoden, saa rahansa pienen koron kera. Ihan sama kuvio kuin aikanaan tuontiautojen kanssa.
Veikkaan että viikon sisällä kehiin astuu Petteri Snell ja tekee Pro Bono -sopparin romuttajien kanssa. Eli nyt romuttajat peruu sähköauto-ostoksensa ja maksaa kiltisti peruutusmaksut, sitten itse tai juristin välityksellä hallinto-oikeuteen selontekoa että lain mukaan on toimittu koko ajan ja korvausvaatimuksena (autojen määrä x 2000e + peruutusmaksut) x (1 + lain mukainen korko) + juristin kulut. Muutaman vuoden saa venailla ja sitten jos ei tule rahoja, niin oikeusjärjestelmä ei enää toimi ollenkaan. Uskon että se kyllä toimii, mutta koittavat nyt vaan selitellä ja pelotella kun eivät muuta enää voi. Mitäs se vasemmisto viime hallituskaudella muuten avautui huonosta lakivalmistelusta.... tais nyt mokata ite vähän räikeemmin. |
Poliisiakin ollaan sotkemassa selvittelyyn. 🤦🏻*♂️ https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...6304#gs.r8lajy
|
Lainaus:
Ei vaan, eihän silläkään ole väliä koko asiassa. Pääasia että tukku romotustodistuksia hyvässä jemmassa, tai ainakin kopiot. |
Lainaus:
Tuossa on muuten myös mahdollista laittaa auto myös toisen nimiin, ilman tämän toisen henkilön tietoa. Riittää ilmeisesti vain osoite ja nimi. Sekä väärennetty allekirjoitus. Sen jälkeen tämä kaveri kenen nimiin auto laitettiin on todistettava, ettei ole ostanut edes koko autoa. Ja milläs todistat kun sulla ei ole kauppakirjaa koko hommasta kun et ole edes kauppaa tehnyt. Tämänkin trafi mahdollistaa. https://www.is.fi/taloussanomat/yrit...gGxf3HsMSCaA5Y |
Mites toi soppa pääsee syntymään vaikka kuinka veivais noita kauppakirjoja eestaas seurueen välillä...? Siis trafin järjestelmät sillä varmaan saa entistäkin sekaisemmaksi, mutta miten se auttaa romutustodistuksiin?
eikös romutustodistukset oo se joka määrää ja jokainen todistus kohdistuu johonkin valmistenumeroon? ja samaa autoa ei voi fyysisesti monta kertaa romuttaa. Jos romumiehet on kirjotellu todistuksia ilman autoa, niin sitten on petosteltu ja häkki heilahtaa. |
Vaikka Trafin systeemit on mitä on, mutta romutustodistukset on silti jonkun tarvinnut tehdä. Onhan niitä joku romufirma voinut tehdä vaikka pelkistä runkolapuista, mutta tuskin pelkistä papereista sentään. Jos näin on tehty, niin sitten poliisi tutkii romufirmaa varmasti.
Sehän se kiva ois jos Kyösti ois laittanut naapurin uuden mersun nimiinsä, hakenut siitä romutustodistuksen ja nyt mersulla ei saa enää ajaa :) |
Tänään Radio Suomen haastattelussa Trafin ylijohtaja Kati Heikkinen kertoi lakia muutetun siten että nippuromutukset eivät ole mahdollisia.
No, pistinpä kansanedustajalle viestiä asiasta. Ei ole laki muuttunut näin sisäpiirin tiedon mukaan. Joku valehtelee, näyttää sille että kohta on joko Tragicom nurin tai johtajat vaihtuvat. |
Ei ehkä kannata yrittää pidättää hengitystä siihen asti. :)
|
Eikös se ollu tarkotuskin, vanhat autot romutukseen.?
Pitäs olla tyytyväinen kun näin tapahtui. Ei kelvannu sekään. |
Kun joku tarvi nii kylä löyty aika usea,
|
"Kansanedustaja Juha Mäenpää vei 13 autoa romuksi – heti seuraavana päivänä alkoi tulla lunta tupaan: ”Helsingissä eivät varmaan ymmärtäneet...”
Traficom on pannut moniromuttajien palkkiot jäihin." https://www.is.fi/autot/art-2000007771275.html Katkelmia edellisestä: "Ei takautuvalle lainsäädännölle Lunta alkoi tulla tupaan heti romutusta seuraavana päivänä. Traficom ilmoitti keskeyttävänsä moniromutuksista maksettavien palkkioiden käsittelyn. Keskeytyksen jälkeen myös lakia ilmoitettiin uudistettavan siten, että moniromutukset eivät olisi enää mahdollisia. Perussuomalaisten kansanedustaja kritisoi suorin sanoin moniromutusten jäädyttämistä. Takautuvalla lainsäädännöllä asiaa ei saa korjata. Etenkin kun ministeriötä ja Traficomia myöden on aiemmin todettu nippuromutusten olevan mahdollisia. – Asian pihvi ei ole enää pelkkä romutuspalkkio ja jaossa oleva 8 miljoonaa euroa, vaan kysymys on kansalaisten luottamuksesta viranomaisten antamiin ohjeisiin. Ei lakeja ja tai lain tulkintoja voi muuttaa mielivaltaisesti jälkeenpäin." "Juha Mäenpää itse kertoo soittaneensa romutusprosessiin liittyen Traficomiin 5–6 kertaa ja toimineensa saamiensa ohjeiden mukaan. – On olemassa luottamuksen suoja -periaate, jonka mukaan viranomaisten antamiin ohjeisiin tulee voida luottaa, hän painottaa. Mies kantaa huolta myös autoliikkeistä, jotka ovat myyneet ja tilanneet autot, jotka mahdollisesti jäävät nyt käsiin. Ja halpaa ei tule olemaan käräjöintikään asiasta. – Se vasta valtiolle kalliiksi tulee, kun asiasta lähdetään käräjöimään, Mäenpää pelkää." |
Traficomin sivuilla kerrotaan 23.12.2020 varatuiksi 4,4% romutuspalkkiorahoista.
Lainaus sisäministeri Ohisalon tämänpäiväisestä haastattelusta:– Meillä asuu kuitenkin valtavan paljon ihmisiä paikoissa, joissa voi valita pyörän. Romutuspalkkiosta on käytetty jo puolet siihen, että ihmiset ovat hankkineet vanhan auton tilalle sähköpyörän. Traficom salaa tietoa, millä oikeudella? Tarkoitus lienee saada ihmiset edelleen romuttamaan autoja, ilman korvausta. |
Tässä maassa uunotetaan kansalaisia aina autoasioissa. On ollut vaikka minkälaista autoveromuutosta, dieselkuskien rankaisua jne. ja kaikki on tulleet uusien autojen ostajien tai uudehkojen tuontiautojen tuojien tappioksi.
Ei tule menemään montaa vuotta kun jokainen velkateslan ostanut huomaa, että keksitään uusi raippavero, jolla saadaan kerättyä heiltä ne polttoaineissa menetetyt veroeurot. Ensin toki odottavat että ne sähköautot yleistyvät :) Suomessa on niin iso osa kansaa joka joutuu pakosti ajamaan parin tonnin bensavehkeillä 10e/h duuneihin, ettei niitä voi laittaa millään verovajeen maksajiksi, ei polttoaineiden hinnoissa eikä vanhojen autojen käyttömaksuissa. |
Lainaus:
Harmi ettei Ohisalo kertonut moniko romutti autonsa saadakseen bussilipun. Kai niitäkin on jo miljoonalla mennyt... Jos tuo Ohisalon fillaripuhe pitäisi paikkaansa, niin pyörän ostajat romuttaisivat autoja niin kovaa tahtia että siinä ei moni sähköauton ostaja ehtisi saada tukea kun rahat olisi jo loppu. |
Ja koska tämän hankkeen tarkoitus on vähentää liikenteen päästöjä, niin olisi hauskaa tietää, että millainen prosentti roskiin menneistä autoista poistui ihan oikeasti liikenteestä, eikä pelkästään pihan perältä lojumasta, kun päästöt on jo muutenkin nollassa sellaisen auton kohdalla.:rolleyes: No, osa porukasta ehkä ajaa nyt vähemmän sillä autollaan, kun uudella sähköfillarillakin on kiva laskea menemään.
Mutta pääasia kuitenkin, että viherpiiperöillä on hyvä mieli...:D |
Niin. Saattaapi olla että tuon myötä jotkut ajavat nyt sähköfillarilla aiemman lihasvoimaisen sijaan (kuluttavat siis "tyhjästä" tulevaa sähköä), mutta ajavat silti sen mitä ajavat autolla, niin kuin ennenkin. Rahoittajana ollut se jo aikoja pihanperällä ollut raato jonka saastuttaminen ollut vuosia tasan 0. Eikä suinkaan Hutitisalon aatteen mukaan siirtynyt pelkästään pyöräiliäksi.
|
Sähköpyörän suosio perustuu siihen, että niillä, joilla on vanhoja autoja
ei ole varaa velkaantua loppuiäkseen ostamalla sähköauton. Sähköpyörä on nyt viisas valinta romutuspalkkion hyödyntämisessä. Tekniikka varmasti kehittyy paremmaksi ja halvemmaksi sekä kilpailu kovenee. Tuosta yhtälöstä pitäisi seurata, että perussähköauton hinta lähestyy joskus kymppitonnia ja taloudellinen elinikä kymmeniä vuosia. |
Taitaa hienoin asia sähköpyörässä olla kesäillan terassikäynti. Vaikka jaloissa ei olisi enää illan päälle potkua poljinten pyörittämiseen, kotiin pääsee. No, pääsee jos pääsee.
|
Lainaus:
Minulla se kolme viikkoa sitten ostettu sähköpyörä on ainakin säästänyt monta esilämmitystä ja pätkäajoa autolla. Verstaalle töihin on matkaa kilometri ja kylän kaupoille kaksi. Kun meidän talo on harjun laella, noin 30 metriä kyläkeskusta ylempänä, niin on sillä vaan mukava polkea ylämäkeen kauppakassin kanssa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Itsellä on töihin pyöräteitä pitkin 17km suuntaansa, ja vahvasti miettinyt välillä sähköpyörän ostoa. Julkisilla kulkeminen on täyttä paskaa - itsellä menee tuohon matkaan 1h 15min-1h 45min. kun autolla 12-18 minuuttia - mutta voisin pitää auton vaihtoehtona sähköpyörää jolla kuitenkin tulee sekä ulkoilua että liikuntaa, ja matka-aikakin pysyisi kohtuullisena. Muutama työkaveri on ostanut plug- in hybridejä, työmatkat menee käytännössä 100% sähköllä. Yksi sanoi ostaneensa auton viime vuonna alkukeväästä, ja ensimmäisen vuoden aikana tankkasi auton tankin muutaman kerran. Kilsoja kuitenkin tuli n.15 000, eli työmatkat + kodin lähellä pyörimiset meni puhtaasti sähköllä ja ehti autokin latautua välillä. Kyllä nuo toimii täällä missä etäisyydet on lyhyempiä ja jos latausmahdollisuus olemassa. Eri asia haja- asutusalueilla tai jos kuljettavat matkat on pitkiä. |
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...keli-1.1306926
On se kumma kun virkamiehet antaa väärää tietoa. Mihinkään ei tänä päivänä voi luottaa. |
Olen tuonne Trafiin soittanut ja kysellyt asioita. Eilen kysyin edellämainittuun Hutisalon haastatteluun liittyen, onko Romutuspalkkioon varattua rahaa vielä jäljellä? Rahaa kuulemma on.
Ja asiantuntijakin soittaa, liittyen näihin nippuromutuksiin. Valitettavasti soittanee siinä vaiheessa, kun laki muuttuu. Jos muuttuu. Kolme viikkoa on mennyt ensimmäisestä soittolupauksesta. Siihen saakka noudatetaan voimassa olevaa lakia, ja hallinto-oikeudessa tavataan, kunhan arvon Tragicom tekee päätöksen. Kunhan ehtivät ja viitsivät. Jos viitsivät. Ei siitä päätöksestä voi valittaa, jos sitä ei tehdä. Toki virkamies syyllistyy virkavelvollisuuden rikkomiseen, jos ei tee viranhoitoonsa kuuluvaa päätöstä, vieläpä kohtuullisessa ajassa. Kuka senkin taas määrittää... Niin, joo. Pitäisi pystyä yksilöimään se virkamies, joka on viranhoitonsa laiminlyönyt. Ei kai sellaista Trafissa ole? |
Huhujen mukaan aika puutteellisia autoja liikennekäytössä 2x päivän/pari
Pitkään mietin, kirjoitanko vai en. päätin kirjoittaa kun Chit-Chat
Ja nämä on ns. mielipiteitäni/käsityksiäni/tms. Siis Huhut kertoo, että noista romutustodistuksen saaneista autojen omistajien autoista on päätynyt kierrätykseen osa lievästi ns. puutteellisena/riisuttuna. Ja jos autosta viedään tuohon "romutukseen" vain "osa", ja se on liikennekäytössä "päivän": Samoin kuin aikaisemmin piti olla "päivän?" liikenteessä, vaikka vain runkonumerona? Olisko pahin skenaario, mitä noista "vajaista-"(siis alle puolet autosta) romutustodistuksista voisi koitua, vois olla suuruusluokkaa seuraava: -> kun vaadit romutustodistuksella romutuspalkkiota, niin pitääkö esim. yli puolet autosta romuttaa? Maallikkona luin, että ajoneuvon pitää olla liikennekäytössä romutuspäivänä. Voiko verottaja/trafi vaatia romuauton "uudelleen verottamista" sillä perusteella, että Romutuspalkkion hakija on: -kirjottanut hakemukseen, että auto on ollut liikennekäytössä aikaisemmin, ja on liikennekäytössä romutushetkellä? Vaikka yli puolet on kierrätetty varaosina yms. siis: Jos noita "riisuttuja" autoja on romutustodistuksin romutettu, ja alle puolet romutuksessa, niin voi tulla kalliiksi? Ja minun hataralla muistilla: ainakin joskus tulkittiin tuota kanta-auto sääntöä, että alkupräisestä pitää olla yli puolet jäljellä? Kaikki ylläoleva ns. muistinvaraista, kannattaa tarkistaa.... P.S Aika monella harrastajalla on muistona kilvet ja runkonumero vuosikymmenten takaa. Ja olisi kiva sähköinen Läskipyörä, mutta ei järkevää romutuskohdetta... (pari liikennekäytössä olevaa autoa pihassa, jotka kelpaisivat, uusin ns. rippikouluikäinen, ja vanhempi ns. museoikäinen...) |
"Yli 200 ihmistä romuttanut autonsa turhaan Traficomin mokan vuoksi".
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9...8-8fc85ff7c03f Artikkelista: "SK:n mukaan autonomistajille oli annettu ymmärtää, että romutuspalkkion voisi saada samalla kertaa useasta autosta. Hallitus on kannustanut autoilijoita romuttamiseen, jotta autoilijat ostaisivat vähäpäästöisempiä kulkuneuvoja, kuten sähköautoja. Romutuspalkkion suuruus on 2000 euroa. Lain tulkinnanvaraisuuden vuoksi Traficom tiedotti kuluttajille virheellisesti, että romutuspalkkio olisi mahdollista saada useasta autosta. Virhe on johtanut siihen, että yli 200 henkilöä on romuttanut turhaan useamman kuin yhden auton." Noh, yllätyikö joku oikeasti että luikerreltiin? |
Traficom vastaa virheestään, mikäli Suomi on edelleen oikeusvaltio.
|
Traficom vastaa virheestään, mikäli Suomi on edelleen oikeusvaltio.
**** Edelleen, mikäli voimassa oleva laki kieltää nippuromutukset, miksi valmistelussa on lakimuutos, joka kieltää nippuromutuksen? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eilen vai oliko toissapäivänä uutisissa Trafin asiantuntija kertoi että sähköpyöriin olisi haettu 1000kpl päätöstä ja autoihin 700kpl. Lisäksi 50kpl tms. oli hakenut julkisten lippua.
Eli noi kun laskee yhteen, niin 2,5 miltsiä olisi vasta käytetty. Ohisalon kommentti että puolet käytetty sähköpyöriin voisi sitten tarkoittaa puolta em. yhteismäärästä, ei sitä että varatusta summasta olisi puolet mennyt fillareihin. On tää kyll todellinen farssi kun Trafi on tulkinnut lakia kirjaimellisesti kuten romuttajatkin, mutta lainsäätäjän mukaan lakia olisi tullut tulkita toisin kuin se oli kirjoitettu. Autoverotukseen liittyvissä virkamiesten sähköposteissa luki ennen vanhaan että mikään kirjoitettu ei ole valtiota sitovaa. Eli toisin sanoen mihinkään vastaukseen ei voi täysin luottaa. Mahtaako Trafin sähköposteissa lukea samat litaniat? |
Nykyään tuntuu olevan omituisia käsityksiä lainsäädännöstä.
Hallitus tekee lakiesityksen, eduskunta säätää lain. Eduskuntako nyt älähtää, että romutuspalkkiolakia tulkitaan väärin? Edelleen, miksi hallitus haluaa muuttaa lakia siten että se kieltäisi nippuromuttamisen, jos se jo nykyisellään kieltää nippuromuttamisen? |
Tragi... Ei kun siis Trafikomedia.
|
"Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta pyytää romutuspalkkion tulkintasekaannuksesta selvitystä ministeriöltä, Traficomilta ja ministeri Timo Harakalta (sd)."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/...7-32a566ba000a |
No niin, uutisten perusteella Niinistö allekirjoittanee huomenna 26.2 korjatun romutuspalkkiolain.
Tämän jälkeen tehdyt nippuromutushakemukset eivät tule onnistumaan. |
"Paljon keskustelua herättäneeseen henkilöautojen romutuspalkkiota koskevaan lakiin tulee perjantaina muutos."
https://www.is.fi/autot/art-2000007826546.html "Asiasta syntyi viime vuonna epäselvyyttä, kun Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedotti, että romutuspalkkion voi saada useammasta kuin yhdestä autosta." Lainaus:
Niin, hitusen kyllä epäilen että yhtään ketään ei saa kuin yhdestä romutetusta hyvitystä. Toivottavasti olen väärässä. Se että jos asioita ruvetaan takautuvasti suhmuroimaan vaikka se johtuisikin "tiedotusvirheestä" ja kansalaiset silloisen vallitsevan virallisen tiedon mukaan toimineet, syö tietyiltä piireiltä sen vähänkin uskottavuuden ja luotettavuuden. |
Se, että nyt tehdään lakimuutos, on hyvä peruste sille, että ennen tätä muutosta moniromuttaneet saavat useamman palkkion. Jos mikään ei muuttuisi, lakimuutoshan olisi tarpeeton.
Petteri Snell vaan ajamaan asiaa niin aivan varmasti tulee korvaukset valtiolta. Tämä koskee tietenkin vain rehellisesti oikeita autoja romuttaneita, ei mitään väärennetyillä papereilla kikkailleita. Koska mahdollisessa oikeudenkäynnissä pengotaan asiakirjat ja todisteet huolellisesti läpi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ihan turha enää alkaa vinkumaan niputtajista, koska ohjeistus tuli päättävältä taholta ja ihmiset toimi sen mukaan. Korvaukset pitää saada, jos on hakenut ennen lain muutosta, eikä ole harrastanut mitään suhmurointia. |
Pitänee muistaa että tuontiautojen verotuksistakin lienee vielä väännetään kättä, vaikka osa niistäkin taitaa olla jo paalissa...
|
Sivu luotu: 06:18 (GMT +2). |