![]() |
Erilaiset keinot öljyn lisäämiseen periin/laatikoihin
Minkälaisilla ratkaisuilla laitatte öljyt periin ja vaihteistoon? Eli kun pullosta kaataminen ei onnistu tai olisi vaikeaa. Jotain puuilon käsipumppua koitin joskus mutta ei sillä tullut mitään koko hommasta. Joku porakonepumppu ois ehkä paras edullisista ratkaisuista, mutta ei löydy kunnolla tietoa toimivuudesta kylmänä.
https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvi...epumppu-tr-20/ Tämä vaikuttaisi järkevimmältä mitä löydän mutta en löydä kunnollisia käyttökokemuksia kylmälle öljylle. Joku 2L/min ois mielestäni jo täysin riittävä virtaus. Paineilmalla puhaltavat on yks vaihtoehto mutta kallita valmiina ja vie suurehkon tilan ja löytyy aina erikseen laittaan säiliöön oikean öljyn. Pumpulla saa suoraan astiasta tarvittavan määrän. |
Tallille tehtiin aikoinaan jostain vanhasta ohj.tehostajan pumpusta laatikoiden yms. täyttö pumppu. Aluksi käytettiin poralla ja myöhemmin liitettiin joku 12V sähkömoottori suoraan pumppuun.
|
Vanhasta 6 kg:n sammuttimesta tein. Noin puolitoistametrinen letku jonka päässa sulkuhana ja kupariputkesta koukkupää. Todella helppo ja nopea käyttää, mutta täytyy tuo tietysti täyttää, ja "ladata" paineilmalla. Tyhjennys käy helposti, sit kun laatikko/perä on täynnä, laskee loput takaisin kannuun:)
|
pienestä sammuttimesta tehty laite. tubelesventtiili kylkeen jotta saa pienen paineen ja sit saan letkua tarvittava määrä, sammuttimen kahvaa painamalla annostelu. imuputki kun menee pullon pohjalle ja laittaa kohteen mukaisen määrän öljyä niin sen loppuessa tietää että homma valmis.
pullon pohjalle jää niin pieni määrä öljyä että ei laadut suuremmin sekoitu, ja meillä tätä ei käytetä kuin vaihteisto ja peräöljyjen laittamiseen niin sillä ei niin suurta merkitystä jos gl-5 seassa tippa esim. gl-4 |
Toisissa purkeissa on jo valmiiksi ulosvedettävä tuubi korkissa, joka helpottaa hommaa. Itse laitan purkit aina kuumaan veteen lavuaariin lämpenemään, niin ölppä kulkee melko liukkaasti kuin jos ruuttaa "kylmänä".
Olen ottanut noita tuubillisia korkkeja talteen, kun monet purkit on samalla korkkikierteellä, vaihtaa vaan korkin. Jos laittaa tuubin jatkoksi pätkän letkua, saa helpotusta ahtaissa paikoissa. Ei kuitenka tässä tapauksessa voi kovin pitkää käyttää, muuten jää liikaa purkkiin ja letkuun. Monesti putelin pystyy kuitenkin kääntämään samaan tasoon tai jopa vähän yläviistoon, jolloin sen kyllä saa tyhjäksi asti. |
Lainaus:
https://www.biltema.fi/veneily/venem...ppu-2000034861 pumpun öljyjen suodatussysteemin, jossa pumpulla saa öljyt hydraulisuodattimen läpi. Muuten olen pärjännyt Castrolin öljypurkilla, jossa kätevä pää. |
Sammutin täälläkin. Toinen innovaaatio on pienestä hydemoottorista tehty porakonepumppu. Sillä vaihtaa ja lisää öljyä todella kätevästi minne vain.
|
Mulla on tommonen paineilmakäyttöinen venttiilin toimilaitteen alumiinisylinteristä itse kasailtu laitos. Täyttö tuossa säätimen vieressä näkyvä tulppa.
https://volkkaripalsta.com/keskustel...8367888285.jpg |
Sammuttimesta minäkin tehnyt, letkut ja päät vielä pikaliittimin irroitettaviksi niin toimii moneen hommaan. Veivailin aikoinaan kaikenmaailman porakonepumpuilla ja ne oli ihan saatanasta tuohon sammutinpatenttiin verrattuna.
|
Mullakin olis pari vanhaa pienehköä sammutinta joista vois kyhätä.
Onko jotain rakennusvinkkiä antaa? Oletteko turauttaneet sisällön ulos ja sitten purkaneet vai jotenkin laskeneet paineet pois ja avannu ja sitten sisälmykset pois? |
Öljynvaihtopuristin, ei ole kallis eikä tarvi rakennella.
Joku teesekinitsemies tekee sellasen vaikka vanhasta tyhjästä sika putkilosta... |
Lainaus:
-ne on heti öljystä sotkussa -tosi raskaita käyttää varsinkin kylmällä öljyllä -hankala käyttää auton alla -vajaasta purkista vaikea ottaa öljyä, varsinkin auton alla, kun molemmat kädet tarvii pumppuun. Joko purkki kaatuu ja jossain välissä se letku luipertelee pitkin poikin tiputellen öljyä joka paikkaan. |
Lainaus:
Noissa kannattaa halvimmat peltiset Kiinan paskat (no niin kait liki kaikessa) kiertää, ovat lähinnä kyynärtaipeen ja kainalon öljyäjiä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Oliko meillä s.posti vai privakeskustelu mahdollisesti :rolleyes: ? 2kilosia olis vapaana, kertalatauksessa vaan ei aina ole hyötyä, kun mulla on eri autoissa aina vähän eri ölppiä perät/vaihteisto/jakis.... |
Lainaus:
Tämä toiminut hyvin: https://www.biltema.fi/veneily/venem...ppu-2000022625 https://productimages.biltema.com/v1...e/2000022625/3 Käy suoraan 1.5 litran limupullon jengaan. Pidempi letku vaan imupuolelle. Hidashan tuo toki on, mut sisäsiisti. |
Sammuttimesta tehneet: miten öljyn lisääminen? Kahvan jenkaanko tratti? 20:n tonkasta jos olis tarkoitus kaataa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
3 tonnisen Yale trukin hydraulipumppu, joka ei kuluneena enää nostanut paineita riittävästi, ja sitä pyörittämään porakone. Haponkestävästä leivottu 20 litran säiliö. Kansi päällä, jottei mene öljyn sekaan likaa. Helppo annostella öljyä tarkasti, kun porakonetta voi pyörittää hiljaakin tarvittaessa. |
Lainaus:
|
Samat työtavat mulla, tonkasta sellaseen litran nokalliseen mittakannuun ja sitten vaan kahva irti ja pöntön kyytiin. Toistoja sitten tarvittava määrä että saa riittävästi öljyä kyytiin.
Glorian 6kg vanhemmissa jauhesammuttimissa on ainakin se nousuputki valmiina ja niissä muistaakseni on kahvassa suoraan schrader-venttiilikin eli onnistuu paineistaa renkaantäyttölaitteella. Mun on tollanen Presto 6kg sammutin josta löytyy kanssa, mutta oikasin vielä sen verran että hitsasin palloventtiilin suoraan pyttyyn ja siihen ilmaletkuun sopiva nippa jotta on nopsakka täytettävä. Paineitahan sinne ei tartte paljoa laittaa niin en kokenut suuren suureksi riskiksi hitsata tuota hanaa pyttyyn. Omalla vastuulla tietty. Paineitten nousun näkee tosta sammuttimen mittaristakin näppärästi. https://mackest.blob.core.windows.ne.../takapera8.jpg |
3 Liiteet
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta olen myös tälläselläkin saanut redlinen (notkeat) öljyt joskus mesen perään ruikattua onnistuneesti https://www.motonet.fi/fi/tuote/808712/Lappopumppu |
Lainaus:
Sitten puhdistus ja jos on semmonen malli missä on valmis venttiili, niin sehän pelaa tuommoisenaan. Varoventtiili jos on pohjassa, niin ylipaineella saa äkkiä nettivideomateriaalia aikaan...😁 |
1 Liiteet
Ainiin, mullahan lojui noita aihoita ympäri ämpäri varastoja :D Rosterisessa on valmiina mittari, täyttöventtiili, ylipaineventtiili ja tietty painepumppu ja kaatosuppilokin. Nostoputki on aika pieni, n. 5mm ID, mutta kokeilen sillä ensin. Tiivisteet vaan kaipaa uusimista.
Vastaavia uusia saa melko edullisestikkin https://www.motonet.fi/fi/tuote/8500...-L-Paineruisku Onko mitään syytä miksei tämmöinen toimisi suoraan, kun vaan vaihtaa nostoputken, venttiilin ja letkun isompaan? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja öljy turvottaa tiivisteet noista monesti paskaks. Vaik laittaa isomman letkun niin taitaa orkkis sisuskalut olla liika pienellä reijällä. Mun mielest se sammutin on paras. |
Lainaus:
Vähän kun menee kylmemmäksi niin joku 80W-90 rupeaa olemaan aika siirappia. |
Sen takia aina lämmitän purkit, kuten jo tuola aikasemmin tuli mainittua. Ekan kerran jälkeen ei sit viitti jatkossa kylmien ja jäykkien kanssa taiteilla lainkaan.
|
Itse käyttämäni metodit:
- Päävaihteistosta vaihdekepin irroitus ja öljyn täyttö vaihdekepin reiän kautta. Toimii 100% eikä yleensä tarvitse, kuin pari ruuvimeisseliä, sopivat hylsyt ja vähän huolellisuutta sisustan purkamisessa. merkistä ja mallista riippuen ehkä jotain torxeja. Plussana voi halutessaan täyttää laatikkoon enemmän kuin täyttöproppu antaa periksi. Myös plussana jos joku älyttömän kokoinen pakoputki menee vaihteiston vierestä, niin ei aiheuta sen kummempaa hätää täyttöpropun tilan kanssa. Tämähän toki toimii vain autoissa missä moottori on "oikein päin" - Toyotan etuvetoisissa joku aika iso letku + letkun päähän sopiva ratti = yhdistelmä millä saa yläpuolelta täytettyä vaihteistoöljyt etuvedon laatikkoon - 6mm? letkua joku pätkä ja 5mm poranterä. 1l Purkki vaihteistoöljyä, poralla 5mm reikä korkkiin ja 6mm letkun saa survottua reikään. Jossain versiossa jopa liimasin tiivisteliimalla letkun pään korkkiin, mutta pitänee ilman liimaakin. Tolla saa puristeltua perään ja jakolaatikkoon öljyt litran purkista, mutta öljypurkkia pitää pitää jonkun lämmittimen edessä tai tehdä operaatio kunnon kesäkelissä ja letku ei missään nimessä saa olla kovinkaan pitkä. Muuten ei purkin lytistyessä kasaan pääse ilmaa takaisin purkkiin päin - https://www.puuilo.fi/peraoljypumppu...BoCLRQQAvD_BwE Toikin on testattu. Vaatii modifiointia imuputkeen: imuputki ei ylety lähellekkään säiliön pohjaa ilman, että siihen tekee jatkon. Muuten todella ylivertainen laite laittaa öljyä paikkaan, johon ei kerta kaikkiaan irtopurkilla mahdu. Syöttöletkussa on koukku joka pitää syöttöletkun täyttöpropussa paikallaan, eikä itse tarvitse keskittyä, kuin pumppaamaan kahvalla lisää öljyä sisään. Miinuksena tarvitsee auton alla normaali 2000 luvun nelivetohiluxin verran tilaa. - Esim. Mag1 merkkisissä peräöljypurkeissa on kaatonokka purkin kannessa, minkä auki leikkaamalla saa öljyt suoraan perän täyttöpropusta sisään. - Aika monessa kytkettävässä nelivedossa jakolaatikon täyttöproppu on niin hyvin selvillä vesillä, että sinne mahtuu työntämään öljyä juuri edellä mainitulla letkupatentilla tai ihan pullosta missä on jota kuinkin valmis nokka. - https://www.puuilo.fi/oljynvaihtopumppu-12v Jotain tota vastaavaakin keksintöä olen käyttänyt vaihteistoöljyn pumppaamiseen. Toimi yllättävän hyvin todella viileässä syyskelissä. Miinuksena öljyn vaahtoutuminen ja se, että tuo ei tosiaan kestänyt kuin pari käytttökertaa kylmillä öljyillä. Joku tiiviste kyrvähti ja öljyä alkoi hikoilemaan pumpun päästä. Tätä nykyä en edes tiedä ko. pumupn sijaintia... Kaikissa näissä yhteistä on se, että alle kesäkelin (~+20C) öljyn juoksevuus vaikeuttaa operaatiota todella paljon. Kannattaa siis todellakin panostaa vaihteistojen ja perien öljyasioihin kesällä! |
12 kg sammutin
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234445
12 kg sammuttimesta tein öljyn täyttölaitteen.putki pohjalle,niin tulee tyhjäks ja ylipaineventtiili josta voi laskee ilmanpaineet pois kun laittaa uutta öljyä. |
On monta tapaa....
Lainaus:
Silloin riittää, että tyhjennät, tavalla taikka toisella, jauheet pois. Nousuputki on yleensä jonkin verran pohjan yläpuolella, kannattaa jatkaa pohjaan asti (noin 1-2 cm) Ja letkunpäähän kannattaa laittaa esim. kupariputkesta jatko, joka kaartuu 90 astetta. Pieni ilmavuoto tuon säiliön ja paineventtiilin yms välissä ei ole paha Pykälää suurempitöinen on silloin, jos haluat hanan täyttöletkun nokkaan, pitää viritellä tuo kahvaventtiili lukittumaan auki, ja tarkistaa että letku on paineen kestävä. (ja miel. öljynkestävä) Hiilidioksidipullosta, missä on kierrettävä hana, tulee helposti, mutta täyttäminen ylipaineventtiiliin juotetun auton rengasventtiilin kautta on tarkkaa puuhaa; ainakin tuossa minun "öljypullossa" tuo ylipaineventtiili menee suoraan nousuputkeen; siis jos pääsee vuotamaan takaisinpäin, niin öljy lentää:mad: No, 30 vuoden aikana ei ole kusassut kuin muutaman kerran, ja pahimmillaan muutamia grammoja, piti korjata heti ensi tilassa... Tein tuon täyttölaitteen varastossa olevista romuista, kun vaihdoin nimimerkkini mukaiseen BJ:n voimansiirron öljyt. Perät ja laatikot valumassa tyhjiin viimmeistä tippaa myöten, ja Anttilan metallisella öljyruiskulla ei saanut kuin puolet öljystä laatikkoon, toinen puolikas oli valunut haalareihin... Jos/kun joskus satun löytämään halvalla autoklaavin taikka ison painekattilan, niin teen siitä öljyntäyttölaitteen: (alkuperäinen ylipaineventtiili pitää toimia) Siis painekattilan tms. pitää olla niin korkea, että sinne sopii ainakin litran pullo pystyyn: Kannesta suora letku/putki öljyn alkuperäiseen myyntipakkaukseen, ja sitten kolmitiehanan kautta nostetaan paineilmakattilaan painetta, niin öljy ajautuu ulos. Kun öljyä tarpeeksi perässä tms, niin kolmitiehana toiseen asentoon, ja paine purkaantuu ulos, ja sormilla jaksaa pidättää täyttöletkua tukossa. Tässä se hyvä puoli, että öljyyn sotkeentuu vain letkun sisäpinta, ja pikkaisen ulkopintaa, jotka Helppo puhdistaa erikoisöljyjen välillä. Ja jos tarvitsee isomman öljyerän, niin painekattilaan tms. menee helposti monta litraa öljyä. Ja vielä varoituksen sana: Paineilma, niin suurena paineena, että joku paikka pettää, tekee pahaa jälkeä; voi tappaa. -> Jos et tiedä, mitä teet, niin jätä tekemättä.... |
Ei taida noihin öljyhommiin olla mitään oikein hyvää systeemiä. Sottaista hommaa se on aina ja joka tapauksessa, jos joutuu täyttämään kannusta säiliöön ja sitten vielä ne letkut jotka valuu ja valuu vaikka homma olis jo ohi...
Semmosta porakonepumppua en ole nähnyt, joka jotakin 80w-90 öljyä viileänä pumppaisi kunnolla. Jauhesammuttimesta saa hyvän vehkeen mutta sotkuinen sekin on. Sitten on haasteena sekin, että aina joskus pitäisi pumpata useampi kymmenen litraa koneiden öljyjä suoraan tynnyristä. Veivipumppu menettelee, mutta haaveena olisi ostaa pieni hydraulipumppu + 220 v moottori. Se maksaa vähempi kuin mitääntekemättömät muka "öljypumput". Joku IKH:n tankkauspumppu esimerkiksi ei kesäkelillä hydrauliikkaöljyä jaksa pumpata. Heikkoa on. TT |
No hammaspyöräpumppu ja porakone. Joko akku tai narumalli. Tai sitten isommille määrille vaikka polttis koneikko.
Hintaa tulee väkisinkin enemmän kuin kuin olisi valmis valmiista maksamaan mutta sitten pelaa. Porakone on siitä hyvä voimakone että siinä on kaikki tarpeellinen mukana. On parit vaihteet ja nopeuden säädöt eli paksumpi kiisseli pienellä ja juoksevampi ja isot määrät isolla vaihteella. lisäksi kun homma on valmis, tai täyttö tulee jo yli, sen kun kääntää suunnan ja turauttaa ylimääräiset, ja letkut tyhjäksi sinne mistä tulikin. |
En löytänyt kuvaa omasta sovelluksesta, mutta romukasasta löytyi pieni hammaspyörä pumppu/moottori jossa oli suora kiilaura-akseli eli pora käy siihen kätevästi. Sillä on vaihdettu öljyt Eemelin lootaan ja moottoriinkin.
|
Tynnyristä pumppaamiseen tollanen kotimainen Niran 6B:
https://www.nira.fi/tuotteet/2969677...-mokkikayttoon Ei tartte sähköä ja saa varaosat, tiivisteet yms. vielä vuosienkin jälkeen ;) |
Lainaus:
|
Aika monimutkaisia systeemejä porukalla. Mä oon vaan porannu 4l ATF kannun korkkiin pari reikää ja niistä änkenyt läpinäkyvää letkua läpi. Toinen letku menee pohjalle asti ja toinen jää pintaan. Pohjalta lähtevä letku vedetään lootan öljypropun reijästä sisään ja pinnalle jäävään letkuun laitetaan varovasti paineilmaa. Ihan perus paineilmapistoolilla oon säännöstellyt ilmaa sinne öljykannuun. Hyvin on toiminut, eikä öljykannu oo haljennut. Myös peräöljyllä toimii, jos mahdollista niin öljy kannattaa lämmittää niin menee sukkelammin.
Eli pari metriä kirkasta vaikka 8 tai 10mm letkua riittää tähän projektiin. Millin pienemmällä terällä tekee ne reijät niin tulee tiiviit läpiviennit. Ja eihän se pakko oo kirkasta letkua olla, mutta se on niin makia kattella kun öljy liikkuu ihan ittekseen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
edit: laitoin just öljyt jakiksee, tallikaverit jo kysyi että nukahditko sinne auton alle kun ei kuulunut mitään vähään aikaan! |
Sivu luotu: 06:30 (GMT +2). |