![]() |
Uusi tieliikennelaki
Itelle tämä kohta on mennyt aivan ohitte mutta: Ylen uutinen
Ilmeisesti halutaan puuttua kortteliralliin, mutta miten tämä tulee vaikuttamaan eri autoharrastuksiin? |
Lainaus:
Edit: "Sähkö- ja hybridiajoneuvojen riemuksi joutokäyntiin on tulossa lakimuutos myöhemmin tänä vuonna. Tätä koskeva lakimuutos on tällä hetkellä eduskunnassa käsittelyssä. Sen mukaan joutokäyntiä koskevia säännöksiä eli 2 ja 4 minuutin sääntöjä ei sovelleta tällaisiin ajoneuvoihin." Öö... Sanni varmaan kyselisi että mitähän vittua? Sähköautojen joutokäynti? :D |
Lainaus:
|
80-luvun lopulla allekirjoittanut sai korttelirallista sakon.
Sakkolapussa luki että "Tarpeeton ajo taajama-alueella,ohitti poliisin tarkastuspisteen 3 kertaa 10 minuutin aikana". Ainoa pieni lohtu asiasta oli se että poliisi-Saabin takapenkiltä poistuessa huomasin että olin istunut poliisin koppalakin päällä :D |
Lainaus:
|
Lukiko ketään tuota Pafon linkkiä tahi itse lakia tarkemmin?
Saattaa olla moni motoristi (sunnuntai lenkki johonkin mutka teille) ja karavaanarikin (lähetään kiertelemään jonnekkin ympärimaata pariksi viikoksi) kummissaan kun tuota sitten ruvetaan tulkitsemaan! Vaan, kummissaan saattaa olla lastaan hoitoon polkupyörällä, kuten aina aiemminkin, vievä vanhempikin 1.6.2020! Ai miksikö? Siksi että: "Polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla saa kuljettaa matkustajia kuljettajan ja matkustajan iästä riippumatta. Matkustajia ei kuitenkaan saa kuljettaa useampaa kuin mille määrälle polkupyörä tai kevyt sähköajoneuvo on rakennettu." Sekä: " Matkustajan kuljettaminen on sallittu vain, jos polkupyörässä tai kevyessä sähköajoneuvossa on matkustajalle sopiva istuin. Polkupyörässä pitää matkustajia kuljetettaessa olla kaksi erillistä jarrua." Eli ajatellaanpa perus Jopo. Juuh, oikeasti tukeva tarakka ja siinä "pultattuna" laadukas CE turvaistuin jälkikasvulle. Noup. Sitä tokkopa on kahdelle rakennettu, ja eikä sitä etujarruakaan vakiona löydy. Mitkä ovat kahdelle rakennetut fillarit? No niinpä, tandemit. Tuo uusi tieliikennelaki on niin täynnä kaikkea hölmöyttä ja aivopieruja kuin vain voi olla. Tämä myös aika jännä: "Pysäköinti ja pysäyttäminen on kielletty mm. liikenneympyrässä, pyöräkaistalla ja linja-autokaistalla. Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.". :) Edit: Vittu mitä peetä ja vääntöä (toivottavasti ei raatoa) tuosta uudistuksesta on vielä tulossa! Ja pahin että sanktiot harkinnanvaraista (lue: mielivallan). |
Siihen tämä maailma tai ainakin suomi on menossa et ihmisen ei tarvii eikä saa tehdä muuta kuin käydä töissä ja maata kotona ikänsä ja maksaa veroja.
Kielletään nyt ajelutkin vaikka siitä maksetaan ihan v******set maksut kuitenkin. Ja nuorisoltakin otetaan tämäkin huvi pois, ajetaan turhautumisen partaalle ja pahan tekoon. |
Hienoa suomi!! Ei vi**u mitä touhua
|
Lainaus:
Laissa ei myöskään varmaan ole tarkoitettu että lasta ei saisi kuljettaa lastenistuimessa. Jos laitat siihen Jopoos etujarrun ja turvallisen istuimen lapselle niin sittenhän se on rakennettu. Lainaus:
|
Tosiaan ihmetyttää jyrkkä suhtautuminen, hupilenkit moottoriajoneuvoilla edelleen sallittuja(häiritsevä kortteliralli ei), pyörällä saa kyydittää jos lastenistuin jne. Ei noissa mitään mullistavaa.
|
Vaikeaa lie: "Matkustajia ei kuitenkaan saa kuljettaa useampaa KUIN MILLE MÄÄRÄLLE POLKUPYÖRÄ tai kevyt sähköajoneuvo on RAKENNETTU." ;) Montako polkupyrää tiedät että on rakennettu useammalle henkilölle kuin ne mainitsemani tandemit? Ja tämä uusi kun ei nyt vain erottele mitään kersoja ja heidän istuimiaan. Tuo sitten hän se on sitä varten rakennettu pitäisi siis mennä katsurillekkin läpi "rakennelluissa" eikö?
Ketä olet velvollinen väistämään liikenneympyrässä (kiertoliittymässä) pyöriessäsi? Mikäli ajat laillisesti bussikaistalla, ketä olet velvollinen väistämään? |
Jo lain muotoilu paljastaa että polkupyörällä voi yleensä liikkua yksi matkustaja ja ajaja, laissahan puhutaan vain matkustajien määrästä määrittelemättä erikseen ajajaa. Jos ymmärsit mitä tarkoitan.
|
Lainaus:
Oli muuten eilen Skoda poikittain kiertoliittymässä. Muiden mielestä se oli liikenne-este, minun mielestä ei ja ajoin kanttarin yli liittymän keskeltä. Kuka rikkoi lakia? :confused: Sakkoja ei saanut kukaan. |
Ei kai tuossa ole mitään uutta. Jos on niin pönttö ettei keksi asiaa kysyttäessä, niin sitten sakkoa. Eikä poliiseja edelleenkään riitä katuvaloverkon ulkopuolelle sen enempää kuin aiemminkaan.
Mitä joutokäyntiin tulee, niin ei sähköauto eikä hybridi sähköllä ollessaan semmoista tietenkään käy... :confused: ne O seis ku ne ei liiku... |
ilmalämpöpumpulla lämmön tahi viileän tekeminen parkissa sähkärillä vois olla lainsäätäjän teknisellä ymmärryksellä tyhjäkäyntiä.
Parkissa olevat polttomoottoriautot sen sijaan saastuttavat, koska ne on aina käynnissä..! :D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...5-d5379a439255
Ja varsinkin tämä kohta sieltä lopusta: – Olennaisinta asian kannalta on se, että ajoneuvolla liikkuminen on säädeltyä myös niiltä osin, mitä tulee sen liikkumisen tarkoitukseen. Liikenne ei ole huviajelua varten. Eli sunnuntailenkki harrasteautolla/moottoripyörällä saattaa maksaa satasen jos sattuu kohdalle pykälän virkaintoisempi miekkahattu jonka elämänarvot mitataan iduissa ja ekologisuudessa. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Tullaan elämään jänniä aikoja. Jos oikeasti alkaa valvonnassa näkymisen laskeminen, niin kumma on jos ei silmätikuksi joudu ne kenellä on siitä harmaasta massasta poikkeavat ajoneuvot. Kuten omat oikeastaan kaikki... Tosin omat näkymiset, ja uudelleen ajelut voi laittaa muistamattomuuden piikkiin, lähimuisti kun on hävinnyt... |
Niinpä...
Tällä suunnalla on muutama koppalakki millä on isoja ongelmia amerikkalaisia moottoripyöriä kohtaan. Melko varma pysäytys jos sattuu tulemaan vastaan ja aina kytätään kaikki läpi jos vaikka löytyisi tällä kertaa jotain mistä rangaista. Koskaan ei kyllä ole löytynyt. Kauhulla odotan mitä mahdollisuuksia tämä avaa niille. |
Lainaus:
En kyllä usko, että poliisilla on resursseja ruveta jokaiselta kyselemään ajon tarkoitusta, mutta varmaan jos huomaavat, että sama auto ajaa stereot täysillä luu ulkona korttelia tai toria ympäri useamman kerran, katsovat, että kyseessä on turhaa ajoa. Ennenhän sitä kutsuttiin p*lluralliksi, ainakin 80-luvulla. |
^ Etäisesti aiheeseen liittyen: "Vesille tulee liikennevirhemaksu lievemmille rikkeille – veneelle on myös nimettävä vastedes päällikkö".
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006495174.html Dokumentoi toki jos reissun toteutat. Varsinkin paluun, jos ei traikulla. :) |
Lainaus:
Jos ollaan ihmisiksi niin tuskin sen kummempia jatkossakaan, mutta jos jonkun silmätikuksi joutaa niin... Lainaus:
|
Mitenkäs tämä; joko uskaltaa ostaa ebaysta kopan pick-upin lavalle? Näistähän on vuosien mittaan ollut vaikka minkälaista tulkintaa, mutta nyt ei enää jäisi epäselvää?
Paketti- ja kuorma-auton avonaisella lavalla voi kuljettaa irrotettavaa matkailukoria, vaikka sen leveys olisi auton leveyttä suurempi. Matkailukorissa ei kuitenkaan saa oleskella matkan aikana eikä matkailukorin leveys saa ylittää kyseiselle ajoneuvolle tiellä yleisesti sallittua leveyttä. |
|
Lainaus:
Mikäs on tukiessa, jos ei tarvitse omia rahojaan käyttää ja pätevöityy tukiprojektissa vielä jonkun ison firman hallituksen jäseneksi. |
Eikös nyt saa ajaa 100km/h kevytperävaunu perässä? Mutta jos se onkin 825kg niin onko se sillon 80km/h?
|
Lainaus:
|
Kyllä juurikin näin, kokonaispaino 750kg+ aisalle sallitaan 10% lisää
|
3+3 pakujen suurin sallittu nopeus?
Mites nää 3+3 paikkaset ANA TPP 57§ mukaiset pakut. Säilyykö niiden nopeusrajoitus 80 km/h ja 80-lätkä? Siihen lopputulokseen päädyin. Olis ne saanut vapauttaa nyt kun mitään verohyötyjäkään ei juuri ole... Tuntuu ettei tuo Cruiseri nyt ainakaan suurempi liikenteen vaarantaja ole kuin naapurin mummo peräkärry täys kukkamultaa ja sata lasissa :eek: :D
|
Lainaus:
|
Niin, mistähän tuohonkin saisi oikeasti varmuuden? Lähi katsastuskonttori ilmoitti kolleegan tiedusteluun: "Emme ota kantaa..."
Laanilla kun olisi kaksi (40) 2+4 Berttaa 80 lätkät perseessään. Ei sillä että niillä lujempaa viitsisi siltikään pyyhkiä menemään, mutta punaisessa se tarra vain ei rumentaisi niin noita sulokkaita muotoja... :) Viime leimalla ei kelvannut että lätkä hantin puolen ikkunassa, vaan pellissä. Suoralla osuudella... :D Kuormittaako peukun kynttä vaiko noup? |
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...en-muutoksista
Tuosta päätellen ajellaan tikkarirajoitusten mukaan kaikilla alle 3500kg peleillä. Jos otteeseen on merkitty ajoneuvokohtainen rajoitus, niin sitten sen mukaan. Omasta pakusta (Amarok) tutkailin otteesta rajoitusmerkintää (max 100kmh), sellainen on ihan varmasti ennen sielä ollut, mutta ei tässä uusimmassa ole enää... Missähän vaiheessa se on sieltä haihtunut? Lakihan on vuodelta 2018, voimassa vasta nyt, eli on senjälkeen voinut jäädä otemerkintä pois, koska vanhassa laissa oli erikseen maininta pakettiautojen maksiminopeudesta. Eikös nämä 80-lätkäiset ole lähinnä näitä pakuja ja huoltoautoja? Olen käsityksessä, että ajoneuvolle voidaan asettaa ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus; traktori 40, liikennetraktori 50/60. Sinänsä aika erikoista, ettei tästä muutoksesta ole paljoa(yhtään) mainittu esim ylen propagandassa, ja vaikuttaa liikenteesäkin ettei moni pakettiautokuski tätä uutta sääntöä tiedä, ajetaan edelleen motarilla 100 tai hiukan yli. |
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysy...ukset#513e67a8
Tuonne voi näköjään näppäillä kysymyksiä. Mulle tuli vastaus liittyen just 750kg vs. 750+75kg nopeuksista spostiin alle vuorokaudessa. (Molempia saa vetää 100km/h). |
Taitaa saada ajaa Veturin mukaan max 100 km/h
Lainaus:
Lainaus:
Mutta riittääkö kortti? VANHASSA ajokorttilainsäädännössä noita KOKONAISPAINOLTAAN max. 750kg kärryjä sai vetää "vetäjän" kortilla. -> siis on kortti sitten B C tms niin käsittääkseni saa ottaa perään maksimissaan 750kg kokonaispainoisen O1 perävaunun. Mutta JOS 01 luokan perävaunun kokonaismassa on 825kg, ja useimmilla normaalikokoisilla Maastureilla ja Pakettiautoilla kokonaismassa on n. 2700 kg? Siis kokonaispainot menee yli 3500 kg, siis pitää olla kortissa ABCD: lisäksi jotain, siis ns pikku e. |
Lainaus:
https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa Edit. Tuolla linkin tiedoissa taitaa olla virhe. Traficomin mukaan asia on kuten BJ yllä kirjoittaa https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...en-saantelysta Onkohan lainsäätäjä ajatellut, että ennen tätä muutosta nuo pykälät oli liian selkeitä |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
En enää...olen sitä pari päivää etsinyt :D Turhaa... Jostain vaan on jäänyt sellainen mielikuva, että maininta tai viittaus on jossain papereissa. Ulkomailla suhatessa on aina hiukan arveluttanut, että miten der sheriff suhtautuu reippaaseen 100- ylitykseen Suomalaisella pakulla. Tuleeko (vielä)isompi lasku jos kolahtaa tmv... No rajoitusten mukaan olen mennyt Euroopassa, ilman ongelmia ja jatkossa ei tarvii tästä ”erityisestä Suomi-ilmiöstä” enää murehtia. Greencardissa on (oli) muuten maininta että ajenuvoryhmä C; kuorma-auto tai traktori. Olenkohan tuosta juontanut että joku voisi äkätä että rajoitus <3500kg? |
Ennen
Huvittavaa murros vaihetta. Ajoin suoraan kortit ABC silloin sai tyhjänä ajaa laillisesti yhdistelmiäkin ja linja-autoa. (Jota hyödynsinkin) Ja perässä sai vetää henkilöautolla 750kg kärryä 3500kg+750kg=4250kg sitten tuli lisäksi 850kg kärryt eli 3500kg+850kg=4325kg Ja Sitten nyt kun nupin kokonaispituus saa olla kuorma-autossa 12m ja kokonaispaino 42tn niin saankohan vetää sillä 825kg kärryä ollenkaan:D
Edelleen huvittavinta on että Jos on esim. Otan pienen henkilöauton saan vetää sillä kohtuu isoa kärryä. Mutta lainsäädäntö kieltää kuorma-autolla vaikka 3550kg+1000kg. Ja juu on vedetty "kortitta" useita kertoja ihmetellen miten vanhemmalla siskollakin Be kortti kun maksoi lisämaksua niin sai kaupan päälle. (Eikä ole ikinä vetänyt kärryä) Ja juu syy miksi ei ole tullut päivitettyä ABECE kortiksi on että joutuisi sen jälkeen viiden vuoden välein uusimaan. Ja vielä kun tähän lisätään D kortti niin senkin ammattipätevyysvaatimuksiin pitäisi käydä täydet tunnit vaikka kouluttajakin naureskeli että eihän tämä näin voi mennä. Eli CE korotus taisi olla 2500€ ja D+koulutus 6000€:D (Tarkistin nyt kun ammattipätevyys voimassa niin CE olisi C pohjalta 1500€ Niin ja toki liikennetraktoria saan ajaa ja niillä vetää vaikka ydinvoimalaa eikä ketään kiinnosta (palstalta poimittu jonkun hyvä termi) :D |
Lainaus:
Kysyin asiaa liikenneturvalta, alla suora lainaus: "Kiitos hyvästä kysymyksestäsi. Kyllä saa. B-kortillisen ajoneuvon perään saa ajokorttilain puitteissa aina liittää O1-luokan kevytperäkärryn. Eli vaikka vetoauton kokonaismassa olisi tasan 3500kg, siihen saa liittää luokittelumassaltaan 750kg (825kg) peräkärryn. Tässä tilanteessa yhdistelmän kokonaismassa saa olla B-kortilla yhteensä 4250kg" Nyt siis trafi ja liikenneturva antaa keskenään ristiriitaista tietoa. Taas lisäystä. Kysyin vielä liikenneturvasta, että miksi vastaus on ristiriidassa trafin kanssa. Sanoi, että trafi on oikeassa tässä asiassa. |
Lainaus:
|
Niin tuliko siinä joku vetoaisa vahvuus, ettei taitu alle... sama kun vetokuulissa on sallittu veturin massa
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
|
Lainaus:
|
Kiitokset Matti, onneksi Olin väärässä :) Jatkossa voi siis päästellä Cruiseriulla hieman reippaammin :D
Tälläisen vastauksen sain Liikenneturvalta: Hei jos ajoneuvo on rekisteröity erikoisautoksi, niin silloin nopeusrajoitus säilyy (80 tai 100 km/h). Mutta, jos se on henkilö-, paketti- tai huoltoauto, niin silloin nopeusrajoitus poistuu. Liitän tähän vielä hallituksen esityksen yksityiskohtaisista perusteluista kyseisen kohdan: Paketti-, ruumis-, huolto- ja matkailuautolle ei enää säädettäisi muita ajoneuvoja alempaa suurinta sallittua nopeutta, koska kyseisentyyppisten yleisesti käytössä olevien autojen rakenne ja turvallisuusvarusteet ovat viime aikoina kehittyneet eikä ajoneuvojen käyttöön liikennemerkeillä rajoitetuilla nopeuksilla liity tavanomaisesta poikkeavaa riskiä. Tällaisista ajoneuvoista saisi poistaa niihin aiemmin edellytetyt keltapohjaiset nopeuskilvet. Nopeuskilpien poistamista ei säädettäisi pakolliseksi, mutta erityisesti ulkomailla liikuttaessa niiden poistaminen selkeyttäisi tulkintaa ajoneuvolle sallitusta suurimmasta nopeudesta. Ajoneuvojen rekisteritiedoissa olevat merkinnät yleisesti säädetystä poikkeavista nopeuksista poistettaisiin ja ajoneuvojen omistajat voisivat halutessaan pyytää uuden rekisteröintitodistuksen tulostamista esimerkiksi määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Uudelle tulosteelle voi olla tarvetta esimerkiksi ulkomaanmatkoilla. Matkailuautoon, jonka suurin teknisesti sallittu massa on yli 3500 kg, sovellettaisiin kuitenkin linja-autolle säädettyjä suurimpia sallittuja nopeuksia 80 ja 100 kilometriä tunnissa. Raskaimpien matkailuautojen suurin sallittu nopeus olisi siten jatkossakin muita henkilöautoja alempi, koska tällaiset matkailuautot valmistetaan useimmiten käytettyä linja-autoa muuttamalla tai ne muuten perustuvat raskaammissa ajoneuvoissa käytettyyn tekniikkaan. Erikoisautoilla säilytettäisiin nykyiset, muita ajoneuvoja alemmat nopeusrajoitukset, koskakyseistä luokitusta ei ole enää vuoden 1992 jälkeen käytetty uusille autoille. Käytössä olevat erikoisautot ovat siten selvästi keskimääräistä iäkkäämpiä eivätkä niiden turvallisuusominaisuudet ole nykyautojen tasolla. Erikoisautojen sallittua nopeutta koskevaa säännöstä kuitenkinyksinkertaistettaisiin poistamalla käyttöönottoajankohtaan sidotut rajaukset, joilla ei ole nykyisinkään käytännössä vaikutusta ajoneuvon suurimpaan sallittuun nopeuteen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ikäviä vaikutuksia moisella 825 kg kärryllä on, jos hinaava ajoneuvo on C1/C/D1/D-luokan ja kuskilla on vain noiden luokkien ajokortti ilman E-lisää - penaltia pukkaa, vaikka vain terveisiä ajetaan. |
Tuota olen yrittänyt sisäistää, mutta ei tyhmä tajua... kun kaikissa on max.750kg tai jarrullista mikä on niin täytyy kysyä omaan 3000kg kärryyn 10% lisäpainoja kun käytän katsastuksessa...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Isommista kärryistä löytyi sama tieto, eli 3500kg kärry saa painaa aisapainon verran yli 3500kg kunhan kärryn suurin tekninen kokonaismassa sallii sen. |
JOS tuo IKH:n kuomukärry on 825 kg kokonaismassaltaan oleva O1 kärry
Niin pitääkö yhdistelmän kuskilla olla ns. pikku e (Be) kortti, jos
kärry on isohkon henkilö- tai pakettiauton perässä? Siis em. henkilöauton tai pakettiauton (siis myös maasturit) kokonaismassa on yli 2650kg,(xxx korj.pitäisi olla 2675kg xxx) ja perässä em. 825 kg kokonaismassalla oleva O1 luokan peräkärry tyhjänä. -> pitääkö olla Be- kortti? -> siis vetoauto B kortilla ajettava, ja saa olla kokonaispainoltaan 750kg O1 kärry painojen puolesta perässä. MUTTA kärryn kokonaismassa on 825kg? Siis kysymyshän ei ole ""sen suurempi"" kysymys, kun Ajokorttiluokan ylitys: Siis pitääkö tarkistaa jarruttoman kärryn rekisteriotteesta, että onko kokonaispaino 750kg vai enemmän? Ja jos siellä rekisterissä on 825 kg, niin tulee rangaistuksia? Kortti pois ja.... Onko palstalla jäsentä, joka vois selvittää tämän 01- luokan peräkärryjen 750kg kokonaispainon ja 825kg kokonaispainon vaatiman mahdollisen ajokortti eron? |
O1 luokan kärryn kans et tarvi ku b kortin... Tai c1 rintterin perässä sen c1 kortin..
|
En nyt varmaan oikein ymmärtänyt, mitä ajat takaa, mutta...
Ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteissa näkyvistä kokonaismassoista, eli hinaava + kärry. Jos ne pysyvät B-kortille sallitun rajan sisällä, ei tarvita BE-korttia. Esimerkkisi massoilla 2650+825 tulee 3 475, eli on alle BE-rajan. Hinaavan ajoneuvon otteeseen merkittyjä sallittuja kytkentämassoja jarruin/jarruitta ei liikenteessä saa kuitenkaan ylittää. Tämä tulkitaan tarvittaessa kärryn akselipaino punnitsemalla. |
Lainaus:
|
Eikös juuri kärryn painosta laskennallisesti 75 kg mene autolle, eli kärry on 750 kg paperilla? Silloin 825 kg kärryä kohdellaan, kuten 750-kiloista lainsäädännössä?
Onko jollain jotain konkreettista, toteutunutta tapausta jossa tien päällä 825-kiloista jarrutonta kärryä kohdeltaisiin jotenkin eri tavalla kuin 750-kiloista? |
Niin mutta kun tien päällä pelataan kokonainpainojen mukaan vaikka olisi tyhjä kärri ja jos otteessa lukee 825kg niin se on silloin yli 750kg ja todennäköisesti kortitta ajo. Ainakin jarrullisilla on käynyt näin henkilöauto ja kärri b- kortilla 3510kg kokonaispainot... autossa kuski ja traileri tyhjänä.
Ja ei tuo 10% aisalle mikään yleispätevä ole ainakin Teohydraulin jarrullisilla alusta paketeilla 2100kg/100kg 3500kg/150kg kokonais/ aisapainot |
Jos viitsisitte lukea aiemmat postaukset, niin huomaisitte että kysyin jo asiaa liikenneturvalta.
Ja vastaus oli, että niitä kohdellaan eritavalla. B-kortilla vetoauto saa olla 3500kg ja sen perään voi laittaa 750kg kärryn, eli yhdistelmän massa 4250kg. Mutta 825kg kärryssä ei päde tuo sääntö, sellaisen kärryn kanssa suurin sallittu yhdistelmämassa on 3500kg. C-kortilla noita ei myöskään vedetä kuorma-auton perässä. Se miten noita tienpäällä kohdellaan on arvoitus, kun aluksi liikenneturvastakin tuli väärää tietoa. |
Laitoin tuonne Akuvaunulle tiedustelua että miksi heidän sivuillaan ja trafin sivuilla annetaan eri tietoa, eli siis näissä linkeissä
https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...en-saantelysta Ehkä heillä on tarkemmin tullut tiirattua noita pykäliä kun on vähän niinku leipäkin asiassa kiinni. Kuulostaa niin täysin järjen vastaiselta että 750 ja 825kg kärryä kohdeltaisiin noin eri tavalla jos kummantkin samassa O1-luokassa. Toivon että tuon Trafin UKK sivun on tehnyt joku kesähessu joka on ajatellut että 825kg kärry kuuluu O2-luokkaan (jolloin tietenkin pätisi se, että B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500kg). Ja sitten siellä liikenneturvan hessut vastailisi tuon UKK sivun perusteella. |
Lainaus:
"Terve! Juu aivan oikein tuolla traficomin sivuilla. Eli jos 825kg kok. Massan kevytperäkärry, se kannattaa muutoskatsastaa 750kg kokonaismassalle ajokorttilain täyttymiseksi." Ajokrttilaissa on mainittu 750kg O1 peräkärry. Ongelma kai on juuri siinä, että tuo kilomäärä on mainittu, ehkä selkeyden vuoksi, eikä sitä lakia tehdessä ole ollut 825kg O1 kärryjä. Mitään järkeähän tässä ei ole, kuten ei monessa muussakaan ajoneuvoja koskevassa laissa. |
Lainaus:
Tai tarvittaessa ajokorttilakia on muutettava. En ole kyllä kuullut, että keneltäkään olisi koskaan kortti lähtenyt tyhjän "825 kg" kärryn vetämisestä. Jos niitä oikeasti aletaan valvoa, nousee kyllä sellainen meteli jota ei ole hetkeen nähty. |
Mistähän tämä selvää asiaa sotkeva 825 kg merkintätapa on tullut meille - onko se joku kotimaisten kärryvalmistajien lobbaama muutos vai joku uusi eurokoukku, johon virkamiehet on haukanneet ahneesti kiinni kuin hauki uistimeen?
|
Jossain vaiheessa oli iltalehdessä ainakin juttua että joku EU-juttu oli kyseessä. Oli vielä että tiesithän että saat kuormata näin paljon kun aisalle saa 75kg lisäkuormaa... ja siinä puhuttiin o1 luokasta,
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Selkee asia (siis kärryn kokonaismassan määrittely) sotkettu ihan taas vissiin tekemisen puutteessa jossain päin direktiivejä laativien salaseurassa. :mad: |
Ahaa
Lainaus:
Kyllä sai mielestäni sai mutta voihan tarkistaa vielä asian:rolleyes: Tarkistin asian ajoin siis c-kortin vuonna 2002 ja silloin sain tyhjänä laillisesti tai tilapäisesti siirtää lain mukaan CE-kortin vaatimia yhdistelmiä tai tilapäisesti D kortin vaatimia ajoneuvoja pelkällä C-kortilla. Vuonna 2008 tuli lakiin muutos ja enää en näin saa menetellä. Tuli jopa töissä silloin kortin ajettua vastaan tilanne missä ajoin CE yhdistelmää C kortilla ja poliisit toivottivat hyvää matkaa. Ja nykyäänkin tosiaan saan kuorma-auton perässä vetää 825kg jarrutonta peräkärryä jos ei akselimassat ylity minkään akselin kohdalla. Ja juu C1E Sen verran kallis nykyään "korottaa" että sama ajaa se CE kun kumminkin sen jälkeen ajokortin uusiminen viiden vuoden välein. Ja BE taas rajoittaa vain henkiöautolla vetämään. Joten toistaiseksi mennään tällä ABC:llä ja vuokrataan seuraavan kerran taas kuorma-auto jos isompaa siirtelytarvetta ilmenee rojuille. |
Kompastun omaan matematiikkaan/varmisteluun, Sorry.
Lainaus:
Olisi pitänyt olla "Yli 2675 kg" Siis 2680 kg tai yli, kokonaispainoltaan olevalla pelkällä B-kortilla henkilö- tai pakettiauton perään ei KÄSITTÄÄKSENI saa ottaa O1 luokan peräkärryä, jonka kokonaismassa on 825 kg. Ja jos kärry on O1 luokan 750 kg kokonaispainoltaan, niin em. vetoauto saa olla 3500 kg kokonaismassaltaan. Ja jos vetoautona on, esim. 8 (tai 30+) tonnin kokonaispainolla oleva kuorma-auto, joka vetää 750 kg kokonaispainoltaan olevaa O1 luokan peräkärryä, riittää C- kortti. Mutta jos tuon em. O1 luokan jarruttoman kärryn kokonaispaino on 825 kg, niin em. kuorma-auton ja kärryn kuljettamiseen pitää olla CE- kortti. Ja vielä kerran: Jos jollain on TÄSMÄTIETOA 750kg vs. 825kg O1 Luokan perävaunun Vaikutuksesta ajokorttiin, niin kertokoon linkin... |
Linkki
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...udellisesti%3F
Sitten lähde finlex: 5) B, johon kuuluvat: a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä; b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg; c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg; 6) BE, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg; Itse käsittäisin että aisapaino ei sitten ole hinattavan ajoneuvon kokonaismassaa vaan hinaavan ajoneuvon kuormittavaa akselimassaa. |
Laajennusta
Tulipa samalla kun näitä selvitteli niin haettua laajennusta yritystoimintaan eli tehtyä vaan ilmoitus entisten lupien lisäksi:D
☒Rekisteröityminen tavaraliikenteen harjoittajaksi yli 2 000, mutta enintään 3 500 kg:n ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä Mutta tässäkin kummittelee nyt ettö ajoneuvo yhdistelmä saisi olla vaan max 3500kg:rolleyes: Mutta minun tapauksessa yhdistelmä 2805kg tai 3155kg niin menee reilusti alle rajan:D |
Lainaus:
|
"korotus"
Kun ammattipätevyys nyt kerran voimassa niin hinnat olisi
C-kortin pohjalta C1E noin 700€ C-kortin pohjalta CE 1500€ |
Lainaus:
|
Muistutetaanpa vielä että tulkintaa laillisuudesta/laittomuudesta ei tee Liikenneturha RY tai Traficomiikka vaan oikeuslaitos:syyttäjä, käräjäoikeus, hovioikeus ja korkeinoikeus....
Hyvää matkaa!!! |
Lainaus:
Eli koska 825 kg O1-luokan peräkärryn kokonaismassa on yli 750 kg (vaikka luokittelumassa onkin 750 kg), mielestäni tarvitaan C1e tai CE-korttia riippuen veturista. |
Linkki
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli mikään laki tai pykälä ei kiellä vetämästä 825kg O1- luokan perävaunua. Sen sijaan yhdistelmää kuljettavan henkilön ajokorttiluokka, sekä vetoauton kytkentämassat voivat rajoittaa tätä. B- kortilla ei saa vetää yhdistelmää jonka kokonaismassa ylittää 3500kg, jos perävaunun kokokonaismassa ylittää 750kg. 3500kg:n kokonaismassaisella vetoautolla saa siis vetää 750kg kokonaismassaista perävaunua. Kuten se jo tuolla aiemmin mainittiin, 825kg:n O1- kärryä saa vetää B- kortilla maksimissaan 3500kg-825kg = 2675kg kokonaismassaisella vetoautolla. B96- kortilla saa vetää 4250kg asti, jossa on B- luokan vetoauto ja kärryn kokonaismassa ylittää 750kg ja yhdistelmän kokonaismassa 3500kg (ts. esim. se 3500kg vetoauto + 825kg O1- kärry). BE- kortilla saa vetää ihan rauhassa ajokorttiluokan mukaisesti (ts. max. 3500kg + 3500kg). C1/ C- kortilla saa vetää maksimissaan 750kg kokonaismassan O1- luokan vaunua yli 3500kg kokonaismassaisella vetoautolla (huomioiden sitten muut kohdat laista massojen osalta) C1E/ CE- kortilla saa kiskoa 825kg O2- kärryä lain sallimien C1-/C- ajokorttiluokan vetoauton- ja kokonaismassojen puitteissa. Ajokorttilakia ja näitä perävaunujen massajuttuja pitäisi kyllä uudistaa ja selkiyttää, tällä hetkellä tilanne on varsin sekava. |
Lainaus:
|
Jatketaan
4 Liiteet
Aion ainakin itse jatkaa 750kg/825kg vetämistä kaikilla muilla paitsi linja-autoilla
|
Lainaus:
"Perävaunua hinattaessa ajokorttivaatimukset perustuvat kuitenkin suurimpiin teknisesti sallittuihin kokonaismassoihin eli siihen massaan, joka on merkitty perävaunun rekisteritietoihin." |
Sattuisiko kellään olemaan
Tälläistä O2 luokan 825kg kärryä ja rekisteri otetta. Eikö nämä kuulu O1 luokkaan?
|
Ei sillä O1/O2 erolla ole merkitystä ajokortin riittävyyteen, vaan rekisteritietoihin merkityllä kokonaismassalla.
|
Okei
1 Liiteet
Eli B-kortti oikeuttaa 3500kg henkilö/pakettiauto ja 750kg peräkärry yhteensä 4250kg ja mikäli se jarruton on 825kg niin silloin tuo jää vetoauto maksimi 2675kg eihän tässä ole järjen hiventäkään. Joku firma ajaa pakulla ja ostaa uuden peräkärryn niin menee heti laittomaksi B-kortilla:D
|
Lainaus:
Yksinkertaisinta olisi että B- kortilla saa ajaa maksimissaan 3500kg ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää, ja BE- kortilla max. 3500kg + 3500kg. Tuo välimallin B/96 on vähän diipadaapakortti muutenkin, aiheuttaa helposti vain sekaannusta. BE- kortin hankinnan ainoa huono puoli on, että sen ajaakseen täytyy löytyä riittävän raskas vetoauto sekä O2- luokan perävaunu jotta ajokoe on suoritettavissa hyväksytysti. Itse kortti ja ajokoe on halpa, ja ajokoe todella helppo jos on yhtään kärryn peruutuksesta kokemusta. Siinä en näe järkeä että pelkällä B- kortilla saisi vetää mitä vain 3500kg+3500kg asti, koska jo kevytperävaunuilla näkee sellaisia kuningassuorituksia ettei mitään järkeä. Minulla on pari vuotta vanha 825kg kokonaismassainen O1- perävaunu, ote nyt vaan ei ole käsillä niin en muista miten merkitty. Muistikuva että kokonaismassana kuitenkin on se 825kg, ja maininta 750kg akselille ja 75kg aisalle. Pitää tarkistaa jos muistan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tiedustelin tosiaan Akuvaunulta miksi heidän sivuillaan lukee että 3500kg auton perään saisi laittaa kokonaismassaltaan 825kg kärryn, pelkällä B-kortilla. Höpöttivät että menisi perävaunuluokan (eli O1) eikä kokonaismassan mukaan. Tiedustelin mihin tulkinta perustuu, ei osannut kertoa. Kuulemma Jussi Pohjonen/Traficom osaisi selvittää asian minulle. Kysyin asiaa Jussilta, eikä hänkään osannut muuta sanoa kuin
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuten mainitsitkin, BE-kortin ajaminen on halpaa sinänsä. Emännällä on nyt työn alla se ja isoin ongelma on löytää sopivan kokoinen veturi manuaalina! Nykyään meinaa sen kokoluokan autot olla kaikki automaatteja. Sinänsä tuntuu hullulta kuinka noiden kärryjen vetämisestä on tehty vaikeaa kun BECE-kortin voi saada vetämättä metriäkään täysperää! |
Miksi veturin pitää olla manuaali, eikai tämä(kin) asia voi olla niin järjeton että jos ajat BE-kokeen automaatilla niin et saa vetää kärryä kuin automaatilla?
|
Lainaus:
|
Mikä siinä on veturin vaatimus sitten?
|
Yhdistelmän kokonaismassa vähintään 3500kg, perävaunun kokonaismassa vähintään 1000kg ja todellinen massa vähintään 800kg. Ja umpikoppi.
Veturilla ei muuta vaatimusta, mutta käytännössä pitää olla kohtalaisen painava henkilöauto että saa tuon yhdistelmämassan täyteen. Pakulla tuo täyttyy helposti ja sellaisella on tarkoituskin suorittaa. |
Lainaus:
Suomi todellakin on byrokraattien luvattu maa :D:rolleyes: |
Kelpais esim vene myös.. Kunhan se on vähintään auton levynen eikä näe yli. Tai on ainakin kelvannut.
Ite peruuttelin kortin hiluxilla, koppikärry perässä mönkijä painona. Eikä ole edes peruutuskameraa kielletty. Apuhan siitäki ku kärryä koukkuun tähtää. Sehän tosiaanki myös automaatilla jos ajaa b-korttiaki, niin käsittääkseni siitäki tulee merkintä automaatista, sama be kortin kans. Ja on tuo be kyllä niin halpa, etten ite jaksais enään miettiä kärryjä ja arpoa.. N. 170 euroahan se kustantaa.. |
Silloin kun itse suoritin kyseisen toimituksen niin otteella olevat painot riitti. Kuormaa piti olla sen verran että ei nähnyt yli. Oli muutama styrox paketti keskellälavaa. Hj.lla peruteltiin pikkuperällä... ei ollu kiire mihinkään:)
|
Kolme vuotta sitten BE:n suoritin, ja tuli vähän liian iso kuorma otettua kokeeseen.. Ei ollut vielä omaa kärryä (miten olisikaan, eihän sitä olisi saanut vetää edes kaupasta kotiin), niin vuokrasin paikallisesta hinausyrityksestä autotrailerin pariksi tunniksi ja sanoin että laittakaa siihen kyytiin vaikka joku auto niin täyttyy se kuorman näkemäestevaatimus. No, laittoivat sitten firman VW Caddyn kyytiin, sehän painaa joku 1700 kg ja traileri oli järeä 3500 kg kokonaismassalla, en muista omapainoa mutta varmaan lähempänä tuhattahan se noissa on? Oman -04 Rangerin vetomassa 2800 kg, joten ei teoriassa ongelmaa, mutta kyllähän alkoi olla jo ongelmia liikkeellelähdössä. Sitten kun sai kierroksia ja turbon heräämään niin kyllähän sillä eteenpäin jotenkin pääsi.
Vielä peruutuskokeessa ongelmia tuotti trailerin suuri pituus, en tiedä oliko katsastusäijä mitannut keilaradan ihan oikein, sillä kyllä se aika kapealta tuntui tuolle yhdistelmälle, kun kärry oli leveä ja pitkä. No, tosiaan pikkunelikko päällä siinä venkslasin ja kävin pari kertaa autosta ulkona katsomassa, ettei äärimmäiset taka- tai etunurkka mene yli rajoista. Ihan hyvinhän se sinänsä meni, aikaa jäi reilusti ja katsastusmieskin kehui. Peruutuskoetta ja kärryn irroittamista/kiinnittämistä olin harjoitellut puoli tuntia siinä hinausfirman viereisellä kauppakeskuksen parkkipaikalla ennen inssiin menoa (teoriassa kai laitonta oli se). |
Sivu luotu: 17:57 (GMT +2). |