![]() |
Freelander käynnistysongelma
Täällä varmaan joku on näiden land roverien kanssa paininut joten ajattelin kysyä hieman neuvoa kun omat konstit aikalailla kokeiltu.
Autona siis aika vastikään hankittu -99 freelander 1.8 bensakoneella. Auto alkoi vikomaan miltei heti starttimoottorin osalta. Välillä ei meinannut startata mutta kopauttamalla harjalla startin kylkeen auto lähti starttaamaan. Tilasin uuden starttimoottorin ja sitä odotellessa kopauttamalla aina käyntiin. Ei ehtinyt uusi startti edes saapua ennenkuin seuraava vika ilmeni. Auto starttaa iloisesti muttei käynnisty. Bensapumpun rele käytettiin irti, ei vikaa havaittavissa, rele pitää äänen kun avaimesta kääntää, pumppu ei. Tämä rele moni osainen, olikohan 4 relepiiriä muistaakseni samassa releessä. Tankin pumpulle mitattiin 12v kun virrat laittaa päälle ja toiseen napaan 6v. Tässä välissä saapuikin startti mikä asennettiin ja pari päivää myöhemmin uusi tarvike pumppu mikä myös paikoilleen. Edelleen pumpulle tulee virta avaimesta käännettäessä, mutta pumppu ei pidä minkäänlaista ääntä. Konehuoneessa oleva ns kolarikytkin on kokeiltu ottaa pois, ja myös jompata liittimestä pinnit yhteen, ei muuta vaikutusta kuin että ovet aukeaa kun jompattu. Releen tilasin jo purkaamolta varmuuden vuoksi, vaikka se ei nyt vaikuttaisi maalaisjärjellä olevan viallinen, ellei se sitten ohjaa myös pumpun maata. Pumpun maa menee muiden johtojen kanssa isompaan johtosarjaan ja katoaa sen syövereihin. Olisiko siis kenelläkään antaa vinkkiä miten edetä? |
Mulla oli samanlainen homma, lopulta ei starttiin kopautuskaan auttanut. Kun rupesin irroittamaan starttia ja otin siitä piuhat irti ja vielä zekkasin laittamalla suoraan akulta herätteen, niin startti pyöri. Herätteen liitin oli vain jotenkin hapettunut, kunnon putsaus ja paikalleen ja toimi taas. Jossain toisessa autossa on saattanut olla johdin poikki siitä liittimen juuresta. Näin siis ainakin mulla selvis.
Bensapumppu hajosi itseltä pari vuotta sitten ja jouduin vaihtamaan uuden. Mulla tosin poltti aina sulakkeen. Siellä oleva suodatin oli ihan tukossa. Melkeinpä veikkasin, että uutta pumppua vaan tilaamaan...... https://www.island-4x4.co.uk/advance...000130&x=0&y=0 Voi olla tietysti myös kampiakselin asentotunnistin. Tuolla esim. vastaavasta juttua: http://roverfriends.fi/forum/viewtopic.php?t=3153 |
Pumppu on jo uusittu, ja silti mykkänä. Sehän tässä hieman nyt harmittaakin. Epäilys että rele ohjaisi myös maata pumpulle koska sinne pumpulle asti menee virta kuten pitääkin. Tai sitten uusi pumppu on myös sökö jo valmiiksi mikä ei toki olisi sekään ihme kun minun tuuri on mikä on. Mutta varmaa on että pumppu ei ainakaan ääntä pidä. Tankin suojakansi oli irti ja olin aivan pumpun yläpuolella kuuntelemassa mutta ei niin yhtikäs mitään ääntä tule.
|
Jos sieltä liittimeltä mitatessa pumpulle tulee kerta 12V, niin kyllä se silloin johonkin ongelmaan siellä pumpun päässä viittaisi. Voihan siellä olla pumpun painesäädin sökö, kuvittelee että painetta on, vaikka sitä ei ole ja siksi ei käynnistä pumppua. Ootko zekannu tuleeko/onko PA-linjassa painetta vai ei?
Kytkentäkaavion mukaan pumpun ohjaus tulee relemoduulilta (144) sulakkeelle F19 josta ohjausjännite pumpun 1-nastaan. (Valkoinen/purppura värinen johdin). Maajohto nastassa 2 (musta) pitäisi mennä suoraan runkoon maadoituspisteeseen E3, eli ei relettä miinusjohtimen välissä. Onhan myös mahdollista, että maakosketus on huono ja antaa mitatessa pienellä virralla 12V mutta sitten kun ruvetaan ottamaan enempi virtaa, ei tapahdukkaan mitään. E3: Behind RH rear trim panel, eli takana oikealla puolella trimmipaneelin alla. Ainahan voi pelata varman päälle ja koittaa myös toisella releellä ja sulakkeellakin, jos ei vielä ole testattu. |
Niin,
ja mulla ton pumpun ilmeisesti alunperin rikkoi tankissa ollut kondenssivesi, koska kun alkoi oireilemaan, oli talvi ja pakkasella pumppu oli aina jumissa, eikä käynnistynyt. Sitten kun tuli kevät ja kesä, ei mennyt kauaakaan kun se sanoi kaput kesken ajon. |
Kiitos Kaitsu neuvoista. Maapistekin löytyi ja siinä samassa oli kiinni kaikki takapään maajohdot. Piippasin yleismittarilla molemmat pumpun maajohdot samaan tuohon pisteeseen ja ne on kunnossa.
Nyt tuo jää ja vesi alkoi mietityttämään. Laitoin sisätilalämmittimen konehuoneeseen puhaltamaan. Siellä on pönttö mihin bensaletku menee ja siihen menee myös paluulinja, sillä tankillehan se ei palaudu ainakaan pumpulle. Oletan että tuossa on myös polttoainesuodatin vai löytyykö se bensalinjasta auton alta? Entäs mistä löytyisi se paineensäädin? Tulpat on kuivat, ne katsoin juuri, ja vanha pumppu toimi kun akusta otti suoraan sille virran. Edit: Filtteri löytyykin tankista, ja on uusi koska koko tankinpumppu on uusittu. |
Lainaus:
|
Eipä ole ollut koskaan kyllä bensa autossa jää ongelmia, tottahan tuo. Mistäs sitä sitten alkaisi vikaa etsiä? Alkaa olla harvinaisen loppu jo tämän auton kanssa vaikka yhteistä taivalta vasta 1000km verran takana. :D
Mites esimerkiksi nokka-akselin asentotunnistin mitataan jos kokeilis vaikka sitä? |
Lainaus:
Lainaus:
Ja painesäädin on käsittääkseni siellä pumpun ja suodattimen paketissa tankissa. |
Lainaus:
|
Täytyy kai alkaa purkamaan sekin pois. Niin pieni toi liitin ettei siihen saa virtaa syötettyä ilman että savu nousisi. Brittifoorumilla vihjasi että pitäisi myös kokeilla jonku hehkun kanssa että tuleeko sinne pumpun johtoon tarpeeksi virtaa syöttämään pumppua. Akku nyt ainakin täysi on kun on ollut kaksi päivää putkeen laturissa.
|
Mitäs vaihtoehtoja on että pumppu tai auto katkaisisi bensan tulon? Eikös se nimenomaan katkaisisi virran pumpulta vai onko joku muu tapa miten se sen tekee?
|
Laita siihen pumpun virtajohdon väliin pumpun liittimen juureen 21w 12 voltin hehkulankapolttimo niin näet onko virtajohto varmasti kunnossa. Joskus on tullut vastaan huonoja johtoja joista mitatessa yleismittarilla kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta kun johtimeen lisätään kuormaa niin jännite tippuu.
|
Pistetään huomenna kokeillen. Onkohan tuossa missä kohtaa bensakiskoa kohta mistä varmistaa tuleeko sitä bensaa vaiko ei? Bemareissa on venttiili ollut mutta tuosta en ole varma.
|
No siinä fuel rail:in päästä jos ottaa sen tuloletkun irti niin siitä ainakin näkee. En muista ulkoa oliko freekussa vähän ennen sitä joku kohta mistä olis helppo kans nyppästä irti.
|
Ei tule bensaa päälinjasta. Tuossa uudessa pumppuyksikössä on paluulinjassa tulppa, mitä ei ole vanhassa. Otin pois tulpan ja heti alkoi imeä siitä ilmaa tankkiin eli tankissa alipaine. Jätin tulpan pois mutta siltikään ei starttaa vaikka akun tyhjäksi starttaillut ja antanut aina olla 5sec ennen starttaamista.
|
Käytin suoraan akulta pumpulle sen verran virtaa että tiesi pumpun pelaavan. Laitoin takaisin auton oman pistokkeen ja auto toimii ja pumppu pumppaa. Jäi mysteeriksi mikä oli vikana mutta nyt se on elossa ainakin toistaiseksi. Kiitokset ja palaan asiaan mikäli sama jatkuu.
|
Hyvä homma että alko pelaamaan. Kuulostas vähän et tankin huohotin olis (ollut) tukossa. Paluulinjaahan tossa ei ole.
|
Voi olla. En ole huomannut että olisi alipainessa kun on tankilla käynyt ja nytkin tulppa on takaisin paikoillaan ja auto pelaa. Jahka pääsen nosturille öljynvaihtoon niin tarkistan huohotin putken.
|
Sivusta seuranneena perus pessimistinä, tulee mieleen että kannattaisikohan sopivassa raossa käydä kuitenkin kaikki uudestaan läpi ettei vaikkapa vain nirhauma/hapettuma piuhassa/liittimessä uusia ennen kuin taasen vituttaa urakalla? Toisinaan aikansa rupatessa esitetyn kaltaiset taasen hetken toimii kun kaikkea vähän ravisteltu, oireillakseen sitten kohta uudestaan.
|
Olet ihan oikeassa ja kyllä tuo pitoauto on eli siitä fiksataan kunnolla kaikki mikä vikaantuu.
|
Varsinkin se alkupäässä ketjua mainitsemani maapiste E3, ottaa siitä kaikki siihen tulevat irti ja putsaa hyvin ne liittimet sekä korista sen itse maapisteen ja akunnaparasvan kanssa sitten kasaan - jollei jo tehty.
|
Kaikki liittimet mitkä on sattunut silmiin on kontaktisprayllä suhuuteltu ja tarkistettu pintapuolisesti johdot niiltä. Ei ole yhtään haperoa johtoa tai hapettunutta kosketuspintaa löytynyt, oikeastaan auton sisällä kaikki on kuin tehtaan jäljiltä mutta konehuoneessa toki hieman likaista, mutta ehjää. Ajattelin vetää uuden virtapiuhan pumpulle jos saan sitä seurattua koko matkan. Kaitsulla ilmeisesti on jotain kaaviota ollut niin onko sulla heittää kuvaa että miten tuo johto kulkee ja vaihtuuko värit missään?
|
1 Liiteet
Lainaus:
Pelkät sähkökaaviokuvat oli Haynesin opuksessa värikoodeineen, mutta sen tarkempaa reitityskuvaa mulla ei ole. Kaaviossa on värikoodi valkoinen/purppura releeltä 144 (nasta 157) sulakkeelle F19 (10A) ja sieltä pumpulle, eli väri ei vaihdu. Klikkaa kuvaa suuremmaksi. |
Toi tieto riittää niin tiedän seurata oikeaa, kiitos. Mulla oli yllättävän hyvässä kunnossa kyllä kaikki ja takakyljen maapiste oli nätti. Käytin sitä irti kyllä ja katsoin kunnolla mutta ei sille ihmeitä voinut tehdä mitä nyt liittimeen sprayta. Ainoa että tankin päällä toki paskaa ja ruostettakin löytyy. Silti liitin ja johdot oli yllättävän hyvin säilyneet. Koskemattomia tähän asti varmasti olleet. Konehuoneessa asiat sitten hieman erilailla, mutta tähän projektiin liittyen kaikki tuntui olevan kunnossa johtojen osalta sielläkin. Täytyy varmuuden vuoksi tehdä piuha silti uusiksi.
|
Maadoitusongelma, jos pumpun toisessa navassa 12v ja toisessa 6v
Lainaus:
(Minusta ainakaan 90 luvun englantilaisessa perheautossa ei pitäisi olla bensapumpun älykästä ohjausta, esim pulssimoduloitua) Siis noista Englanti- laisista on paljonkin kokemusta: Kaikki sähköt pois starttimoottoria lukuunottamatta, ja uudet akunkaapelit käännetään ns. toisin päin: miinus napa runkoon.... (Muutaman -50 ja -60 luvun Fordson Majorin ja Dextan.. siis traktoreita.) Ja sähkötekniikasta sen verran kokemusta, että olisin uskonut Kaitsu67 neuvoilla löytyneen ongelman? Siis jos saat sen feelanderin käyntiin, niin etsi se huono liitos.... yleensä nämä ei kuulu "Aika parantaa" osioon? (Ainakin noissa japseissa, saksalaisissa ja jenkeissä, millä liikun, vika on helpompi korjata tms. silloin kun ei ole minnekkään kiire, ja työkalut samassa pihassa:rolleyes:) -> minä kävisin kaikki maajohdot läpi (käydessä), ja minulla on yleismittarissa terävä piikki, millä pääsee mittaamaan jännitettä myös liittimen sisältä/johdosta.... |
No niin ensimmäinen työpäivä vapaiden jälkeen tänään ja aamulla sai varastaa avovaimolta auton. Sama vika tuli takaisin kahden päivän ajeluiden jälkeen noin vain ja liekö syynä pakkanen. Pumppu taas hiljaa. Rele tulee huomenna joten ensimmäisenä se vaihtoon.
|
BJ:lle vielä sen verran että kyllä niitä johtoja, maapaikkaa, liittimiä ja relettä kaikkia on käyty läpi, mitattu, putsattu yms jopa yhdessä autosähkö asentajan kanssa ensimmäisinä päivinä kun vika ilmeni. Johtoa tulee uutta jahka taas alkaisi vapaat ja uusi rele menee paikoilleen heti kun saapuu. Kaitsulta saanu hyvät neuvot ja niillä mennään.
Yllättävän auton toimimisen takia jäi mainittematta että tein myös sen testin hehkun kanssa niihin pumpun johtoihin. En saanut 21w vilkkuhehkua syttymään vaikka laitoin vielä 2kpl lisämaatakin eli jossain virtajohdon välillä se vika on oltava. Suora virta herätti pumpun ja se jäi toimimaan myös auton omalla virtajohdolla mikä oli hieman ihme. Herättikö se sitten rikkinäisen releen vai mitä niin se jäi vielä mystiseksi. |
Eihän sieltä oikeaa relettä tullut ja alkaa jo hermo mennä. Kysynkin että mitäpä haittoja on jos laitan bensapumpun napin taakse hetkellisesti? Uusi johto akulta konttiin, sulake ja katkaisija väliin. Eikös pumppu hoida kaiken tarvittavan itse eli pitää vain sopivaa painetta linjassa ja siinä se vai ohjaako ecu bensansaantia? Tarkoitus siis ei ole tehdä pysyvää ratkaisua, vaan viikon ajaksi että saa ajettua kauppaan ja töihin.
Edit: taidapas muuten kokeilla hehkulampulla sulakkeelle tulevan virran, sitä en hoksannut vielä kokeilla, vain pumpulle tulevan. Edit: Nyt vasta BJ huomasin tuon sinun otsikon: maadoitusongelma 6/12v. Syy siihen että toinen on 6v on se että sillä kulkee vain signaali bensamittarille, ja sen kuuluukin olla 6v. 4 napaa, 12v, 6v ja 2x maa. |
Laita vaan katkaisijalla. Tässäkin on varmasti ihan perinteinen mekaaninen paineensäädin, eli pumppu tuottaa mitä tuottaa ja säädin päästää liian paineen takaisin tankkiin.
|
Tankin pumppuyksikössä on sisällään sellainen mekaaninen kello, joten se on luultavasti paineensäädin enkä muuta ole autosta löytänyt. Pitääpä huomenna laittaa suoralla virralla niin saa auton kulkemaan.
|
Positiivisenä yllätyksenä rele tulikin jo tänään vaikka yleensä ei lauantaina ole postipaketit tällä perällä kulkeneet. Siihen se positiivisuus loppuukin sillä bensa ei kulje vaikka releen näppäsin paikoilleen. Täytyy nyt sitten alkaa tarkemmin mittailemaan että mihin se virran tulo katkeaa.
|
Vihdoin auto toimii ja vika oli pumpun virtajohdossa jossain sulakkeen ja pumpun välillä. Vedin uuden piuhan tälle välille ja kävin ajamassa 50km testilenkin hymy huulilla. Sitä en tiedä että missä kohtaa vika oli ja mikä heittää seuraavana toimimasta mutta se on sitten sen ajan murhe se.
|
Hyvä että vika löyty! :)
Ei muuta ku kovaa ajoa! :cool: |
Kovaa ajoa kohti uusia haasteita. Toivottavasti freelander vie vielä syksyllä metsälle. Kiitokset avuista tänne!
|
| Sivu luotu: 06:07 (GMT +2). |