![]() |
Faraday cage
5 Liiteet
Mikähä lie päähänpisto oli ku piti alottaa putkirunkohärpättimen teko..
Oikeestaa se lähti siitä ku työmaalle ilmesty pari vuotta sitten ajokuntone gaz 66.. Eli akselit, renkaat ja jakoloota irti ja siihe sitte putkea ympärille suunnittelemaan. Melko alkuun kävi selväks et kokoa tällä tulee olemaan ja jos oikee innostuu putkea taivuttelemaan, ni koitetaan vääntää hieman ulkonäköäkin.. |
5 Liiteet
Yks ilta siemailin sivistyneesti kolme neljä lasia punkkua ja hep.. maailma kirkastu kerrasta.
Keulaha näyttää iha joltai vi..n vesinokkaeläimeltä:D No nyt se sit näyttää joltai??:D |
5 Liiteet
Etuakselin mallailua..
|
5 Liiteet
Taka-akselin mallailua + vinssipetien suunnittelua taakse(tämänhetkinen tilanne)..
|
Onhan makeen näköinen laite tulossa.
Saako noihin G-66 akseleihin jotain lukkoja? Mikä tuollainen moottori on, ei näytä yhtään tutulta? |
Mikäs turbokasi sinne on nokalle tuikattu?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
https://www.google.com/search?q=pred...w=1366&bih=625 |
Moottorina leksuksesta irrotettu tojotan kone 1uz-fe. Tarkoitus oli alun perin ottaa enemmänkin voimaa, mut taitaa tän virittely olla aika tyyristä puuhaa, jos siis oikeasti meinaa tätä härveliä vauhilla kulettaa. Eli jää viritysaste vähä matalammaks.. Pääasia et sais tällä koneella testattua miten auto maastossa käyttäytyy ja sit ajastaa ku kerääntyy pelimerkkejä, ni hommataa vähä isompi mylly.
Akselit ainaki vaikuttas olevan avoimilla perillä, ellei veli venäläine oo kehittäny näihi jotai tosi hienoo lukitusta. Taakse tulee ajastaa myös kääntyvä akseli. Mokkilaiset ois unelmat :p Ja juu.. predaattoriltaha tuo kieltämättä vähä vaikuttaa.. vähä taivuttelee putkista lisää hampaita naamaan ni avot :D bumpstoppien korvakoista vois sellaset tehä :rolleyes: |
Kitkalukolla ei tee maastossa mitään, eli ei ole lukkoja.
Laita kemppilukko ainakin taakse, niin pääset vähän näkemään miten tuo menee. Jos koneessa on vakiona 256hp ja turbo siihen päälle, niin varmaan vähän aikaa saa opetella auton ominaisuuksia, ennenkuin loppuu kesken. Kuitenkin vähän erilaista kuin ajaa jollain maasturilla.;) |
Lainaus:
Voi tosiaa olla kingkäpin jälkee uuenlaine kokemus, mut kömpelö se on tääki :D Tuo lukitus ei ongelma.. hitsiä tulee jos ei muuta järkevämpää löydy, koska kaikkien pyörien pitää nelivedossa pyöriä..Piste. Heikoimpia lenkkejä kuskin lisäks taitaa olla automaagiloota. Toisaalta jakolootia mahtuu helposti 2 peräkkäin.. |
1 Liiteet
Mielenkiintoinen laite kyllä tulossa, muistuttaa vähän latvialaisten rakentamaa crossiautoa joka viron kisoissa näkynyt.
Tuo sähkövirveli näyttää kyllä hieman kesyltä. |
Lainaus:
Vähän samaa tyyliä kyllä. Tästä saattaa vaa tulla aika paljon raskaampi, ku en nähtävästi kevyttä ja vahvaa osaa rakentaa:o Tätä runvan sähkövintturia on kevyempi suunnitella paikoillee, ku tuota samaa merkkiä olevaa 12000lbs hydraulivinssiä, mikä on palvellu kingkäpin keulalla. Näissä kuitenkin sama pulttijako.. hytikassa vaa 12mm pultit ja sähköses 10mm. Ei kuitekaa 100% varmuutta oo et tuleeko hytikkavinsssiä, vai iso sähköne. Varmaa on et kumpikin vinssi (etu/taka)tulee penkkien taakse. |
Noniin!
Nyt tulloo kyllä erikoisempi laite :cool: Tämän kun jumittaa johonkin niin voi olla tiukassa:D
|
Totta:rolleyes: Ehkä mie sittekii asennan hytraulisen vinssin:D:D
|
5 Liiteet
Pienen pähkäilyn ja turailun jälkee vinssit löys paikkasa.
|
5 Liiteet
Eipä näy juur missään, vaik 23 uutta putkea hitsailtu:rolleyes:
Iski tilan ahtaus ja joutuu tekemään uusiksi pari putkea selkäpuolelle.. Saa syylärin 15cm ylöspäin ja tankille lisää tilavuutta. Vinssien pedeille laitoin kans tukea pukkien kulmiin, ni ompahan jatkossa helpompi laittaa vinssit paikoillee.. |
No on sulla ainakin piippua liimattu vähintään riittävästi! Kuopiossako sulla on liiteri missä turroot tätä? Oton kans ollut juttua että pitäis käydä Huovisen rojektia kahtelemassa, olis kyllä mielenkiintoista nähdä tämäkin livenä..
Minkälainen putkentuivutin sulla on, asiallisen oloista jälkeä! |
Kuvista ei saa oikein selkoa minkä kokoinen tästä tulee, oisko heittää suunnilleen mittoja pituus leveys korkeus? :d:cool:
Isohttps://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif |
4 Liiteet
Lainaus:
Siilinjärvellä tätä työstetää.. Huovisen tallilta joku reilu 20km. Paksulla seinämällä olevat putket(5mm) oon väännelly bilteman rypyttimellä. Sitäkii piti parannella jot sai kuvallista jälkeä. Sit nuo 2.7mm seinämällä on otettu aikoinaa työmaalta. Oli valmiita mutkia ni ei jääny ku soveltamise vaiva:p Osa putkista 3.2mm riippuen putken tehtävästä kehikossa.. Katotaa joku sopiva hetki ni tulkaa vaa käymää.. nyt oon yrittäny olla vähä niiku karanteenissa. Naapurissa nääs riskiryhmäläisiä:D Ja tuliha sitä muutama putkikii taas asemoitua..ei kalaha enää nii kovasti silmään tuo porras selkäpuolella mitä alkuun näytti. |
Lainaus:
Kehikon pituus nenästä persiisee 390 Leveys kylkiputkesta kylkiputkee 176 Kattokorkeus ajoasennossa(matalimmillaa) 215 Pohjan alla 62 Tukivarsien silmäväli 117 lyhimmillää Akseliväli ajoasennossa(matalimmillaa) 340 Raideleveys tällä offsetilla 228 siis kumin ulkopinnasta ulkopintaan Paino varmaa jotai iha ääretöntä:D:D |
Millä konstilla sait paranneltua Bilteman rypytintä?
|
2 Liiteet
Lainaus:
Nää bilteman taivuttimen lestien leveydet tuntus heittävän sen 15mm ilmoitetusta, joten pienellä mielikuvituksella saa ihmeitä aikaan.. Noitte rullien pitäs teoriassa vissii pyöriä putken kylkeä myöten taivutettaessa.. eivät pyöri. Varmaa epäkeskoja tai jotai:D Hitsasin putkesta puolikkaat palaset rulliin kiinni mitä myöden taivutettava putki liukuu hyvin, rullat ihessää jätti muistaakseen lommot ohutseinäseen putkeen. 63mm putki ei menny riittävän syvälle lestiin, eli lytisti putken. Tein reunoihin korotusta hitsaamalla lisää rautaa.. ihme kyllä ei oo vielä hajonnut. Putken muoto pysyy nyt melko hyvänä. 42mm putkelle tein pellistä tuollasen "shimmaus" lirpakkeen mikä tulee putken ja lestin väliin.. tuntus sekii toimivan ihan ok, eikä pahemmin lytisty. 44x5mm putki käy just sopivasti 42 lestiin. Muutenkin taipuu nätisti, johtuen siitä et on höyryputkea.. Joskus tuli testattua ohutseinäsen putken täyttöä hiekalla, mut se on kyl nii hidasta et miu hermot ei siihe riitä. |
5 Liiteet
Mie melkei toivon jot miu putkivarasto loppuu kohta:D
|
Kyl toi putki määrä jo riittää eihä tuo mini versio Auton moottorista jaksa alle 2bar ajoilla siirtää ees liiteristä ulos tuota
|
Lainaus:
Ei tuu tästä kevyttä peliä.. 3t painaa varmasti ku pelkät akselit näillä renkailla painaa sen 1300kg. Tuskin keveneekää ku laittaa jotkut 130cm traktorin kumit:rolleyes: Eikä oo tarkotuskaa tehä kevyttä, vaa "vähä" normaalii putkikikotinta isompi. Ajatuksella.. painaa minkä painaa.. moottoreita on monee lähtöö. Tän tojotan vimputtimen voi sit ajastaa asentaa vaik ajettavaa ruohonleikkurii:D:D Tällä videolla sellasii laitoksii mitkä inspiroi minuu:p https://youtu.be/jSCWnBeeQeQ?t=88 |
kehikko on kyllä niin jäykkä että kun kuskin vyöttää kiinni niin ei tarvitse jännittää suuremmin! kyllä painon kassa varmaan toimeen tulee, painaahan Janin vähän modattu bj varmaan lähemmäksi 3 kuin 2.5t, ja sekin etenee lajinsa...
|
Lainaus:
Joo turvallisuuesta en lähe tinkimää. Oon varsin tietoinen et kehikko on ehkä turhankii vahvasti jäykistelty, mut miul monesti lähtee nää hommat lapasesta(ei pitäs suunnitella nii pitkälle):D Päälle tulee myös tukea sivuille jottei pääse niskat retkahtamaa.. tiijä jos sitä innostuu pedaalia tyrkkäämää syvemmälle jossai crossityyppisessä ajossa. Janin bj kyl etenee komeesti.. voi olla myös kuskilla vaikutusta:rolleyes: Ja painaaha se kingkäppikii 2650kg vararenkaalla ja puolel tankil, eikä se ny kovin monesti uran tukkeena ollu:confused: |
Lainaus:
GAZ-66 Moottori apulaitteineen + kytkin 280 kg Vaihteisto 55 kg Jakovaihteisto 53 kg Etuakseli 340 kg Taka-akseli 260 kg Rengas 12.00-18 72 kg Rengas + vanne jne 106 kg Oletko punninnut osat, USSR-tietojen mukaan pyörät ja akselit pitäisi painaa hiukan yli tonnin? |
Lainaus:
Muutaman kaverin kaa puntaroitii samalla ku moottorilootapaketti tuli ja muistelen etuakselille painoks 650 ja taka-akselille 600kg renkainee. Rengas/vanne näytti 121kg. Vaa`an omistaja ei ollu sitä tarkemmi kalibroinu. Eli vähän on nähtävästi heittäny:rolleyes: Mut nää oli hyviä tietoja. Kiitän.. voi ehkä just ja just päässä alle 3 tonnin kokonaismassan:D Tojon moottorille/lootalle vaaka näytti 320kg |
4 Liiteet
Meinaa unehtuu tän päivittely..
Ny ois kuitekii syylärin suojaluukku valmis. Kaikkee muutakii tullu näperreltyy, mut niistä otan kuvia myöhemmin.. On ollu vähän tuota motivaation hakemista. Kesä tulee ja muut "harrastukset":rolleyes: |
9 Liiteet
Peräosaston räpläystä..
|
4 Liiteet
Kone"peltiä" seuraavaksi... Matalampi tulee mitä oli alunperin tarkotus tehä, mut eipähä häirihe jo valmiiks heikkoo näkyvyyttä.
Sarvikii sai lähtee silmien välistä.. helpottaa moottorin poisnostelua. |
Pitäs vissii tätäkii ruveta pikkuhiljaa värkkäämää et saa autotallin vapaaks ens kesäks..
Ja sit heti alkuu kysymys. Eli mistä ilmatikuille täyttölaite/puteli. Kalleinta ei tartte ehottaa.. kuitekii sellane jot täyttö onnistuu ilman suurempia perkeleitä. Vinkkejä täytöstä, öljyistä yms. saa antaa. Ihellä ei kokemusta :confused: Tikkuina Profender 2.5" / 18" |
Budjettimallina, renkaantäyttöpistooli letkulla ja klemmareilla ja paikalliselta autokorjaamolta ilmastoinnin koeponnistus typpipullo.
Albeelta typpipullo tais olla jotain 350e + maailmalta täyttövehkeet joku 100e |
Tilanne selkiyty parin puhelinsoiton jälkeen. Läheiseltä sammutinhuollolta vajaa puteli typpeä 5l.. 80€ ja kaverilta täyttövehkeet + vajaa 11l puteli. ==> pitäs kuulemma saaha pullo tyhjäks, jot voi palauttaa...
Pääsee mahollisesti ens viikol testaamaan akseleitten liikkuvuutta pihalla :rolleyes: |
Ainakaan Albeen Argon pullo ei anna kovinkaan suurta painetta ulos, ei onnistu sillä täyttö.
Typpeä en ole kokeillut, ehkä siinä on erilainen paineen alennin? |
2 Liiteet
Rupesin purkamaa taka-akselin renkaista halkastavia vanteita, mut eipähä irtoo puolikkaat kumista ees hiiapilla painamalla.. eturenkaista lähti käsinee pienel kampeemisel:confused::confused:
Oisko mahollista et ois liimattu kii?? Ja onko ylipäätä mahollista saaha irti liimoista ilman et vanteet solmus, tahi kumit riekaleina?? Pitäs nimittäi järjestellä vanteen palikat uutee järjestyksee et saa offsetin mieleiseks. Ja siis gaz 66 renkaat kysees….. Eturenkaitte vanteet purkautu nätisti kuten kuvista näkee.. |
2 Liiteet
Joskus sitä vaa on pakko käyttää väkivaltaa..
Lähti kevyen rutinan säestyksellä:D |
Voi ne pirut kyll välillä jämähtää yllättävän kovin kiinni vanteeseen, mutta onneksi väkivalta on keksitty :D
|
1 Liiteet
Lainaus:
Ja näis on nähtävästi eri mallisia "sisäkuminsuojia". Eturenkais oli muoviset rinkulat, tää on rautane ja saranalla. Vois olla ikävä ottaa pois kumin sisältä ilman tota saranaa. Teknik sano itänaapuri:D |
1 Liiteet
Joskus taistelin ZIL-131 pyörien kanssa. ZILin halkaistavassa vanteessa on neljä osaa: Varsinainen vanne, ulkokehä, vanteen ja renkaan väliin menevä kiristysrengas, ja tuo sisäpuolinen bedlock mallia saranoitu renkula.
Vein pyörät ulkokehä irroitettuna paikalliselle kummisuutarille. Pari hän sai raskaan kaluston rengaskoneella irti, mutta yhtä ei. Ei kuulemma uskaltanut painaa kovempaa, kun käytössä oleva kone oli jo myyty eteenpäin... Aloin sitten itse tussaroimaan viimeistä rengasta irti. Työ vaati verta, hikeä ja keskikaljaa. Kiristysrengas, ihan niinkuin lattaraudasta pyöräytetty, oli todella kireässä. Annoin kosanilla lämpöäkin, niin paljon kuin pysty, ettei rengas ala palamaan. Oheisessa kuvassa kaivelen sitä pois. Kiristysrenkaassa on yläreunassa koloja, joista pystyy vääntämään sitä ylöspäin. Yhdessä pyörässä se oli laitettu väärinpäin, ei muutakuin hitsaamaan kaikenlaista koukkua kiinni... GAZin pyörää en ole purkanut, onko siinä samanlaiset osaset? |
2 Liiteet
Lainaus:
Tälläkertaa ei veri lentäny, mut hiki ja kalja senkii eestä:D Tänää purin vararenkaan mallia lukko.. aikasa ku lotras wd-40:sen kaa ja anto moskaa ja hiiopin tukkikouraa yms. ni irtos lukkorengas kehinee, vaa kovempi operaattio oli kumin saamine vanteelta. kyllä siinä naapurin ukon kaa hetki ihmeteltii ja kirottii:D Kaikki irtos loppuusa toisistaa ilman et kukaa kuol ni täähä luetaa sillo voitoks.. Täs lukkovantees oli kumine vannenauha ja nois perus halkastavis on muoviset tahi tuo metalline saranoitu sisäpuoline petlokki.. Tästä juolahti mielee, et onkoha suurempaa harmia vaik jättäs ton metallisen petlokin, tai kumisen "nauhan" kokonaa pois?? Ei kait sisuskumi sitä tartte ku laittaa venttiilin ympärille jonkun kumisen lätkän suojaks. "hätä"päissää roiskasin vähä maaliaki halkastavien vanteitte pintaan. Kelpaa siihe sisuskumin sit ihtiää hangata. Ja vastaus kysymykseen.. Kuvista ja tarinoista päätellen ei oo samanlaiset vanteet. |
Sisäpuolinen bedlock pitää renkaan vanteella, vaikka unohtaa pyöristä hanat auki, ja seisottaa painavaa kuorma-autoa liian pitkään...
Ilman noita edellisiä asioita sitä ei tarvitse. |
Lainaus:
Meinasin jättää renkaantäyttösysteemin kokonaa pois. Tällä laitoksella ku ei soille oo mitää asiaa näil renkail:D Tänää purin taas yhen renkaa ja siel ei ollu muuta ku sisuskumi.. aika vaihtelevasti kaikkee yhes autos ollu renkaitte sisäl:rolleyes: Tää oli taas sellane vanne mikä purkautu oikeestaa iha iheksee:D |
5 Liiteet
Ei sitte millää meinaa saaha motivaatiota tän rakenteluu.... MUTTA.. jotai sentää saanu aikaseks.
Takapään pomppukeppien korvakkeet heppailtu paikoillee ja koukkuvaaka tuli kotiovelle. Nii ja teinhä mie vanhasta lukkovantee keskiöstä tollase nostimen.. helppo viskata navan ympärille ku ruvetaa ristijoustoja mittailee.. Tää mittailu taas tapahtuu maanantaina jos kelit suosii.. myös puntarointi:D |
5 Liiteet
Tänää pääs putkihäkkyrä ekaa kertaa ulos. Olo on nyt varsin tyytyväinen kaikin puolin:)
|
5 Liiteet
...
|
5 Liiteet
Keulan joustoja...
|
5 Liiteet
Takapään venytystä...
|
Noin kevyt!!! Paljonko kiloja puuttuu ajovalmiudesta? Vaan alusta vaikuttaa melko notkealta😜
|
Lainaus:
Sit panssaria pohjaan + miljoonia pikkujuttuja.. koitan tehä loput mahollisimman kevyesti et pääsis alle kolmen tonnin. Painoa en oo vielä iha sisäistäny ku luulin sitä olevan ainakii 500kg enemmän:D |
Vaaka kyllä yllätti! :)
|
Lainaus:
Kyllä todella ja positiivisesti:) On kuitekii aika paksuseinämäistä putkea tuossa kehikossa.. Kolmesti puntaroin ja kilon sisään meni kaikki.. Ja ku en uskonu lukemaa ni puntaroin patrollin takapään(780kg) ja Pienehkön tukkikouran kääntäjinee(127kg). Eli ei kai tuo kummemmin heitä ja pakasta vejetty vielläpä.. |
4 Liiteet
Eipä oo taaskaa projekti edistyny, mut jotai pientä sentääsä..
Bumpstopeille paikka.. omituisen näköseks muuttu keula:D Tikkuja siirsin yläpäästä 10cm pystymmäks ja etutukivarsien ylemmät akselin puoleiset korvakot himmailin tarkemmi kohillee.. |
3 Liiteet
Moottori/lootaasuojaa alottelin kans. Loput putkenpätkät lisätää het ku innostun joskus nostamaa moottorin poijes..
|
4 Liiteet
Tänää innostuin irrottamaa moottorin ja punnihtemaa mitä mikäkii painaa..
|
2 Liiteet
Yks putki rälläkällä poikkee ja mahtu nostamaa suoraa koko paketin ylös..
|
Minkä jakis tässä on?
|
Lainaus:
|
3 Liiteet
Moottori/lootasuoja ois muutamaa saumaa vaille valmis..
|
2 Liiteet
Jonkinlainen lukko akseleissa on varaosakirjan mukaan, toisessa kuvassa irtonainen perämurikka.
|
Lainaus:
Kopioin :D |
Tasauspyörästö puuttu, siis yhden sortin "eväsrasia"/"Lunchbox"
Lainaus:
Toiminnaltaa (Käsittääkseni) samanlainen, kuin nuo "Lunchbox-" lukot: Molemmat puolet vetävät aina, mutta "lukko" päästää toisen vetoakselin pyörimään nopeampaa, kuin vetävä pyörä; toki toimii myös päinvastoin; jos molemmat vetoakselit haluaa pyöriä nopeammin, kuin iso lautaspyörä, niin lukitsee molemmat vetarit kiinni lautaspyörään/tasauspyörästön runkoon. -> etuperässä varsinkin aiheuttaa puskemista, kun jäykällä nelivedolla käännyttäessä molemmat eturenkaat pyrkii pyörimään nopeammin, kuin tasauspyrästön kuoret: siis etuperä on silloin "Lukossa" ja puskeminen pahempaa, kun avoimella tasauspyörastöllä, koska avoimella jompi kumpi pyörähtää sutia, ja toinen ohjaa silloin... (siis myös takarengas/-renkaat voi lipsua) Tuota "Lunchbox-" lukkoa käytetään mm. traktorin etuperässä vakiona: mm. Zetor 7745, ja kuulemma tuo "automaatti" lukko toimii ilman ongelmia P.S voikohan tämä putkirunkoinen olla noin kevyt? itsekkin alussa mietin, että paljonkohan painoa tulee, sillä nuo akselit eivät varmaan ole ainakaan kevyemmät, kuin esim. toyota HJ-61 lukkoakselit. Ja Lopuksi vielä: Iso Peukku! |
10 Liiteet
Mitää muuta ei oo tapahtunu ku tullu hommattuu bumpstopit ja niitä rupesin nyt mallailemaa.
Huijaus jousto tuo 150cm. Oli toine takane pikkuse lutussa :rolleyes: :D Ja sorry kuvista.. puhelimella räpsitty ja ovat siten miten sattuu Sen 2200 painaa täl hetkel moottorilla ja lootalla... Kiitokset muuten lukituksen selvennyksistä kommentoijille. |
Nyt kun tuo on tuollainen joustomonsteri niin kannattaisikohan akseleihinkin hitsata jonkinlainen hinauspiste, saattaa helpottaa jostain jumituksesta pois pääsemistä. :p
|
Lainaus:
Taitaa nois jonniinlaiset nykimispisteet olla:) Uskaltaa ottaa suitsalla vaik vähä vauhtia pomppuliinan kaa:D:D |
itse varmaan virittelisin jonkinlaisen systeemin jolla ulosjouston saa rajattua vinssausta ajatellen. akseli sukeltaa kahteen metriin suon uumeniin ja muu putkihökötys pyrkii pinnalle, välissä mahtuu asumaan 14 ziljoonaa kuutiota turvetta ja kaikkia dinozauruksia ja mitä ihmeellisempiä asioita.
|
Lainaus:
Mut et dinoja tarttus suosta:D:D:D |
2 Liiteet
No niin.. pari lasia punkkua ja rupes ajatus juoksemaan jäähdytysjärjestelmän osalta.
Eli onko kellään kokemuksia putkirunkoisesta härpättimestä missä neste kulkee itse rungossa?? Vaikuttaa varmaankin positiivisesti jäähdytykseen, mutta tuleekohan kabiinissa liian kuuma kesähelteillä?? Kiertosuunta tulee (suunnitellusti) pelkääjän puolelta, joten kuski kärsii vähemmän lattia ja selkälämmityksestä:D:D Rautaahan tässä nesteputkessa on hitsattuna varmasti se pari sataa kiloa joten lämpöä haihduttavaa pintaa on.. Ei mitenkään tärkeää, mutta pitää koittaa herätellä rakennusintoa jollain tavalla:D |
Mietiskelin kans jokin aikaa sitten et jos turvakaarissa pyöräyttäs glykolit, mut sit havahduin siihen mielikuvaan ku tarraat kabiiniin mennessä kunnolla siitä 95 asteisesta putkesta kiinni ja päädyt pooriin pötkölleen :o . Siirsin idean hylkylaatikkoon muiden yhtä hyvien seuraksi :D
Mut ei kai siinä mitään jos ei niihin kierrossa oleviin ihan vahingossa käsiksi pääse ja kestää kesällä lämpöä :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Turvakehikon alta: Lainaus:
Lainaus:
|
olen rakentannu muutaman putkirunko auton jossa jähy nesteet kulkee lattia putkia pitkin.,
kaikissa toiminnu erittäin hyvin ja säästää tilaa huomattavasti. omassa on lattia alumiinit pukien päällä. ei ole polttavan kuumiin putkiin suoraa pääsyä. omassa viellä kulkee pakoputket 5cm päästä lattia pelleistä ja 100 asteinen automaagi on viellä vieressä tuomassa lämpöä ni jäähdytys putkia ei edes huomaa.........mutta ei mitään suurta jalka lämpö ongelmaa ole ollut. |
Noinhan se on kuten Mylppy kirjoittaa, mutta onhan suomennetuissa säännöissä tällainenkin kohta, joka löytyy otsikolla:
2.2.14.10 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyö- tärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita. Kaa- ria vaihdettaessa tulee liitoskohdan sisällä olla vähin- tään 10 cm vahvikeputki (seinämävahvuus vähintään 2,5 mm), joka sopii tiiviisti alkuperäisen kaariputken sisälle ja se tulee tulppahitsata kumpaankin kaariput- keen kahdesta vastakkaisesta kohdasta. Tuo kohta pitäisi myös täyttyä: Putkirunkoisissa autoissa tulee oviputkien olla kaksiputkisia ja oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa. Helmapalkki, joka on vähintään oviputken materiaalin kokoista, lasketaan kuvan 253-11 alemmaksi putkeksi (Liite J, kuvat 253-9-11). Mikä nyt sitten on helpompaa, hitsata toinen oviputki vai vetää jäähdytykselle oma putkensa? Tässä kyseisessä autossa näyttää olevan useampikin putki mistä valita sopiva jäähdytysnesteelle. Ja todetaan vielä loppuun, että joku muu varmaan kommentoi virallisesti tätä asiaa. |
Lainaus:
|
3 Liiteet
Jos säännöt vaatii ja kisaintoa löytyy niin sitten tehdään kisaa varten oma putkisto jäähdytysnesteelle, jos nämä ei kelpaa.
Suunnittelin putket kulkemaan alimmaisina, niin että vesi kaikissa olomuodoissa mahdollisesti jäähdyttää nesteputkea. Ajatuksella että joskus voimaa enempikin ja rääkki kovaa.. Alumiinilevystä tulee lattia ja penkkien taakse seinä, eli höyryn ei pitäis päästä hytin puolelle vaikka putki repeäisi. Saumaton 5mm seinämällä oleva höyryputki.. |
1 Liiteet
Tuli tässä mieleen nuo pääkaaren vaatimukset trial kilpailussa.
Jostai olin lukevinani että ei saa olla yli 10 astetta pystykulmasta.. No tässä tuo lukema on 35 astetta. Eli eihä tätä saa tuon säännön osilta mitenkään kilpailuun mukaan:confused::rolleyes: Kuva hiukan havainnoillistaa pääkaaren asentoa:D |
ilmottautuu trialissa HS luokkaan jossa ei vaadita edes kaaria niin onnistuu
|
5 Liiteet
Tuli hommattua Wametan 250 pro lähinnä tän putkikasan hitsailuun(motivaation nostatusta). Aikamoista säätämistä että tällane oman elämän seppä saa tuon kunnolla säätöihin..
Nyt alkaa sauma kuitekii jotenkuten tarttumaa. Hiilarilla oon tähän päivään mennessä hitsaillu ja nähtävästi myös jatkossa, sillä hommasin 100% argon putelin ajatuksella.. kohta tulee huippu saumaa. Vaa eipä tullu:D Jätetää tuo kaasu tuleviin rst ja aluhitsaus harjotuksiin.. Ja taas kuvat miten sattuu:D:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Olin nimittäi siinä tiedossa et onnistuu:D |
Mison 2 olis oikea kaasu kirkkaiden hitsaukseen umpilangalla. Mison 18 onnistuu myös ainakin rutiilitäytteisellä lisäaineella.
|
Lainaus:
Olin tosiaa siinä luulossa et migillä sais hitsattuu kirkkaitaki argonilla, mut oppia ikä kaikki.. Alu kait onnistuu?? Miul ois kempin 150 minarc mihi sais raapasu tigin.. sillä varmaa pystyy sulattamaa rosteria argonilla. Ei oo nää hommat viel kovin hallussa:D |
Kyllä mä oon ainaki onnistunu hitsaan mig/argon/rst lanka yhdistelmällä rosteria.mutta kyllä tigillä nätimpää tulee
|
Argonia + rosterilankaa suositeltiin mullekin rosterin polttoon kun omaa MAG hitsiä ostelin. Internetistä kaivelin että toimii Mison 18 kaasullakin -> mulla Woikosken vastaava SK-18 kaasu ja hyvin on palanu rosteri ja hapis kun on vaan langan vaihtanu koneeseen. Ei siitä TIG jälkeä irtoa mutta useamman pakoputkiston esimerkiksi kolvannut kasaan eikä ole itkua tarttenut vääntää hitsatessa eikä jälkeenkään. Koneena Esabin CaddyMig C200i
|
Kyllä sillä argonilla saa osat tarttumaan, mutta aika harvoille teräslaaduille tuota suositellaan. Itse koitin rosteripakoputkea hitsata niin tunnelmat oli aika sama mitä tässä testissä: https://www.youtube.com/watch?v=060NbYoOAio&t=665s . Aga kertoo että täysin austeniittisille ja super duplexille "voidaan suositella joissakin tapauksissa": https://www.linde-gas.fi/fi/images/A...634-122435.pdf. En ole asiantuntija, joten saa korjata jos on parempaa faktaa.
Edit: Pakoputken hitsaaminen onnistui huomattavasti paremmin kun vaihdoin takaisin normaaliin "Mison 18" -seoskaasuun millä mustatkin hitsaan: https://www.motonet.fi/fi/tuote/789819 |
Menee jo offtopikiksi mutta Agan suojakaasukäsikirja on aika kattava näissä asioissa: http://viewer.webproof.com/pageflip/...tection-FI.pdf
Sieltä lainattua tekstiä: ”Puhdas argon ei sovellu terästen MAG-hitsaukseen, koska kaaresta tulee liian epävakaa. Suojakaasuun tarvitaan hapettava komponentti vakauttamaan kaari ja varmistamaan tasainen aineensiirtyminen hitsauksen aikana. Tällaisena hapettajana toimii joko hiilidioksidi (CO2), happi (O2) tai niiden seos. Yksi perusasioista ruostumattomien terästen kohdalla on ymmärtää hitsausprosessin vaikutus korroosionkestävyyteen. Jos suojakaasun hiilidioksidipitoisuus MAG-hitsauksessa umpi- ja metallitäytelangoilla ylittää 3 %, seurauksena voi olla hitsiaineen vahingollista hiilettymistä. Hiili reagoi teräksessä olevan kromin kanssa muodostaen raerajoille kromikarbideja. Ruostumattomien terästen MAG-hitsauksessa argonpohjaiseen suojakaasuun on lisättävä pieni määrä hapettavaa komponenttia (1–2 % CO2), jotta valokaaresta tulee vakaa ja vähäroiskeinen. Joidenkin runsasseosteisten ruostumattomien terästen, kuten superduplexien ja austeniittisten runsasseosteisten ruostumattomien terästen hitsaukseen tulisi kuitenkin valita inertti suojakaasu, mikäli halutaan hyödyntää näiden teräslaatujen korroosio-ominaisuudet täysimääräisesti. Puhtaan argonin asemesta (valokaaresta tulee epävakaa ja roiskeita muodostuu paljon) suositellaan käytettäväksi suojakaasua MISON® Ar. Se sisältää argonin lisäksi 0,03 % typpimonoksidia, joka riittää vakauttamaan kaaren ilman mainittavaa oksidinmuodostusta. Jälkikäsittelyn tarve vähenee, mikä puolestaan parantaa hitsauksen tuottavuutta. MISON® suojakaasuihin lisätty typpimonoksidi (NO) vähentää hitsauksessa syntyvän otsonin määrää. Tämä parantaa hitsaajan työympäristöä ja vähentää otsonin aiheuttamaa limakalvojen ärsytystä. Työympäristössä tapahtuvat parannukset parantavat myös hitsaajan keskittymiskykyä, työn tuottavuutta ja hitsauksen laatua. MISON® suojakaasujen typpimonoksidilla on myös kaarta vakauttava vaikutus ruostumattomien terästen ja alumiinin MIG-hitsauksessa sekä -juotossa.” Eli Mison Argonilla ruostumattomien terästen MIG-hitsaus onnistuu paremmin kuin esimerkiksi AirLiquiden tai Woikosken puhtaalla Argonilla joissa ei ole typpimonoksidia. Ja Argon +18-25% CO2 onnistuu umpilangallakin mutta korroosio-ominaisuudet kärsii. Se ei ehkä ole jossain pakoputkessa tai savustuspöntössä kovin oleellista. |
Hyvin pysyy keskustelu aiheessa.
Nyt kun tuli täytettyä 40l hiilaripullo ja hommattua puhdasta argonia, ni ei millään kehtais enää hommata kolmatta kaasupulloa. Eivät ole ihan ilmaisia.. Pitäs löytää suht järkevä ja "halpa" konsti alu:n/rst:n hitsaamiseen. Kaikkee pientä joutuu niistäkin rakentelemaa. Esim tankki projektiin.. Alle 200€ taitaa olla tigpistoolin hinta minarckiin ja siihen langat päälle. Sauman ei tarvia olla parasta mahollista pinnallisesti, mut tiivis sais olla.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lisätään nyt vielä se että voihan tolla 100% CO2 myös hitsata ruostumattomia kun on oikea lisäaine eli vaikka tämä: https://www.esab.fi/fi/fi/products/f...right-316l.cfm
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tietty voihan sillä koittaa puikolla hitsata alumiinia, mutta taitaa sekin olla aika turaamista. |
Lainaus:
|
No niin.. Tilanteet muuttuu.
Eli tarkotus jättää tuo tojotan kasivimputin syrjään(ostaja on jo löytynyt) ja hommata joku "oikee" kasi mikä kestää epänormaalia käyttöä.. chevyn 454 tjsp. Sit kysymys lootasta. Th400 vai joku muu?? Pitäis kestää yli 600hv tehot painavassa laitteessa ja isoilla renkailla. Sen oon käsittäny et Th350/700 ei niin vahvoja mitä tuo 400. Ihellä ei sit mitään kokemuksia näistä, eikä jenkkivehkeistä muutenkaa.. Tarjotakkin saa laatikkoa.. |
Letukan isolohko on varmasti hyvä noille tehotavotteille. Tai sitten modernimpi ”ls” kone ja ahdin. Th400 noilla tehoilla järkevin. Th350 saa kestämään myös, mutta ei se 400 mikään kallis aihio ole, joten ei syytä käyttää Th350 kun semmoista ei valmiina ole. Th700 unohda suosiolla. Jokainen lootavaihtoehto vaatii kunnollisen turbiinin ja ison jäähyn öljyille.
|
Miks pitää hyvä kone vaihtaa pois?:confused:
|
Lainaus:
Soitin yhelle näihin jenkkilootiin perehtyneelle.. Eli heti kun löydän tuon th400:sen, niin se lähtee kunnostettavaks ja vahvistettavaks. Turbiinin vahvistelee myös.. Se vielä epäselvää mille stallille tuo tulee. Ehkä joku 2500 kantturoissa.. Sellasen järkevän ajettavan ku sais. Jäähyttimelle on paikka jo valmiina, puuttuu enää se jäähytin:D Suosituksia?? |
Sivu luotu: 12:43 (GMT +2). |