![]() |
Jeep xj kevyeen safarointii. + Ln110 käyttis
1 Liiteet
Moro. Tehdään tänne jotain tarinaa.
Ostin jeepin 4l bensakoneella ja manuaali laatikolla joskus 2017 talvella. Auto oli minulla reilun vuoden. Paljoa ei tullut muuta tehtyä kun ajettua. Sen verran kuitenkin, että tein kylkiputket ja vaihdoin jonku vanhan vähä korottavan alustan ja tein tommosen karjapuskimen ja laitoin ikivanhat 31 insa saharat alle. |
1 Liiteet
Auto tuli jostain syystä myytyä kaverille joskus tammi/Helmi vaihteessa 2019. Olin ajellut kevyitä safareita ja saanut jonkun kolhunkin aikaiseksi. Nikon kyytiin pääsin viimmekesänä pähäman saunasafarille!
|
5 Liiteet
Ostin auton takaisin syksyllä ja aloin vähän varustelemaan maastokelpoisemmaksi.
Vinssin sain joskus joulun aikoihin. |
2 Liiteet
Holkitin rungon reijät ja hitsasin lisäksi panhardin korvakkoon ja toiselta puolen pienen sauman runkoon.
Siirsin releboxin suosiolla konehuoneeseen, jos vaikka pysyisi paremmin kunnossa. Ohjaussimpukan ja rungon välissä oli aika rimpulan näköinen alumiini käikäle. Sen tein raudasta uuden. |
1 Liiteet
Vähä puntarointia. Autosta lähti 21kg ja puskuri+vinssi 72kg
Eli 51kg tuli vinssipuskurista lisää. |
5 Liiteet
Pari viikkoa sitten tein kattoverhoilun uusiksi. Alkoi menemään hermot kun vanha repaleinen pappakalsari kangas irtosi aina liimauksesta ja roikkuvat repaleet hinkkasi päätä kun ajeli. Liimasin nahan kolmella eri liimalla kattoon. Ajatuksena että joku toimisi. Hyvältä näytti kun sain nahan liimattua. Kävin kahvilla ja tulin takaisin talliin ni nahka oli, kuin perunapelto. Epätoivoisena kokeilin muovisia sisustustulppia, mutta ne ei vakuuttanut. No ei auttanut ku tehdä neula rautanaulasta ja tallista löytyi keltaista linjalankaa.
Ompelu kurssista olisi ollut hyötyä, mutta niillä taidoilla mennään mitä on :) |
5 Liiteet
Kuplat hävisi melkein kaikki parissa päivässä. Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen, vaikka aluksi pahalta näytti.
Siittä innostuneena aloin sovittamaan bmw e39 mustia nahkapenkkejä autoon. Aika naftiksi meni. Ovitaskun ja penkin väliin jäi n.1 cm tilaa. Toki ovitaskun irrottamalla olisi pari senttiä saanut lisää. Muuten penkit istui kohtuudella, mutta takapenkin istuinosa ei mahtunut huonostikkaan. Purin molemmat istuimet ja sain niistä kasaamalla ihan hyvän joskaan ei näyttelykelpoista istuinosan. Takapenkin selkänojan saa kaadettua, niin että kontissa pystyy hyvin nukkumaan. N180cm jää tilaa. 2m passi ei ihan mahtunut. |
2 Liiteet
Ratti pitäisi vielä vaihtaa ehjään. Muuten sisusta on kunnossa. Sisävalot tuli kanssa tehtyä kunnolliset ledi listoilla. Samalla tein konepeltiin valot ledinauhasta pissapojan täyttämistä varten.
|
2 Liiteet
Vielä valokuvia :)
|
2 Liiteet
Seuraavaksi olisi edessä akselipäivitystä. Sain kaverilta muutamalla kympillä 160 patrollin etuakselin, johon olisi tarkoitus laittaa king capin 4.875 välillä oleva murikka ja siirtää murikka apparin puolelta kuskin puolelle. Olen jo projektia aloittanut purkamalla akselin ja miettimällä kuumeisesti miten osaan asemoida kääntökuulat oikein. Siihen keksinkin jo ratkaisun. Siittä kuvia kun homma etenee.
Taakse ostin pajeron lukkoakselin samalla välityksellä, mutta haku sovittu vasta 12 viikolle. Samoin turvakaari putket hommattu ja pohjapanssarointia/takapuskuria alettu suunnittelemaan. |
1 Liiteet
Noiden tulppahitsien irroitukseen jos jollain on hyvä vinkki ni otetaan ilolla vastaan.
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Tommosilla wurtin myymillä yrittänyt, ni hajoo vaan terät ja juurikaan naarmua saa aikaiseksi.
|
Jatketaas vielä kun alkuun päästiin. Tekniikan kanssakin on pieniä murheita ollut.
Valokytkimen uusin pari vuotta sitten. No nyt alkoi taas valot sammuilemaan kesken ajon. Tällä kertaa oli liitin sulanut. Tein valoille releohjauksen bilteman lisävalo releillä. Sitten alkoi hylkimään nelivetoa pois päältä kesken ajon. Tätä tehnyt jo jonkin aikaa. No uusin kepin vivuston, muttei auttanut, seuraavaksi tukin lukuisia alipainevuotoja. Ei auttanut sekään. Se saa nyt olla noin. Kulkee kapeilla nastapyörillä hyvin takavedollakin ja keskitytään tohon patrollin akseliin. Ilmeisesti katkeavan vetarin alipainekello kaput. Sitten oli öljyvuotoa. Vaihdoin venttiilikopan tiivisteen. Niagaran putous konen kupeesta loppui, mutta vielä vuoti jostain. Säikähdin jo että kampuran stefa, mutta onneksi syyksi osoittautui öljynsuodattimen jalka. Tiivisteet hyllyssä odottamassa öljynvaihtoa, ni laittaa sitten samalla. |
Lainaus:
|
Hienoa...
-Tämä seurantaan.... :D
|
4 Liiteet
Ei oo astemittaa ni hitsasin latat kääntökuuliin niin että murikka ja latat on kaikki passissa. Saa tollai asemoitua niinkun Japanin inssi aikanaan suunnitellut. Murikan asento on muistissa passin ja mauserin avulla ja huipputeknisten merkkausten. Kuula lähti hyvin leikkurilla. Aina aikaisemmin irroittanut rälläkällä. Noin on hiukan mukavampi turata takaisin kiinni.
|
2 Liiteet
Nyt olis palikat erillään. Meni repullinen iskukoneen teriä,rasiaporia,laattateriä ja vähä piti polttoleikatakkin.
Seuraava probleema oli ettei ollut murikan sisään mahtuvaa pullotunkkia, kierretävissä ei riittänyt voima. Onneksi susukimieheltä löytyi 30t tunkki ni sai putket irti. Seuraavaksi pääsee kasaamaan! |
2 Liiteet
Kävin revittelemässä tossa lähi metsässä. Enää ei potki nelivetoa pois. Laitoin 6mm läpipultin katkeavan vetarin holkinkäpälästä tohon kuoreen ja peltikattoruuvista tiiviste ni pysyy öljyt sisässä.
|
1 Liiteet
Nyt olis banjo valmiina. Saa jäädä nyt tohon odottelemaan sisuksia ja tukivarren korvakkoja.
|
2 Liiteet
Eilen tuli mukavia yllätys vieraita! Valkoinen l200 kurvasi pihaan ja toi pyytämättä kotiinkuljetuksella taka-akselin!
Mukaan tuli vielä lukon kompura ja takakartaani. Sen verran tutkittu, että lukko kytkeytyy ja välitys on oikea. Kiitokset Markus ja Mikko! Akseli l200 vm 2001. Takapuskuriakin alettu suunnittelemaan. |
Wau,yritystä ainakin on! Seurantaan! -99 Cherokee myös..
|
2 Liiteet
Jotain pientä taas tehty. Hitsasin kulmaraudat takarungon vahvikkeeksi ja tein laput niin että vetokoukun viimmeinen pultti sitoo kuokun kulmarautaan. Taka puskuriakin aloitettu. Tulee orkkis kiinnityksiin ja koukun palkkiin kiinni. Tarkoitus on tehdä tankille panssari joka sitoo vielä runkoaisat ja koukun palkin yhteen.
|
4 Liiteet
Puskuri valmiina. Pääsee vääntämään kaaria.
Nissanin taka akseli hommattu. Kiitokset fordistille. Sen verran purin akselia, että sisuskalut näyttäisi istuvan hyvin Patrollin banjoon ja vetaritkin tuntuu sopivan. |
1 Liiteet
Kaaria alettu hahmoittelemaan.
|
Hyvältä näyttää!
|
Juu hyvä peli tulossa. Se on harmi ettei valmiina löydy täydellistä pakettia ja aina joutuu säveltämään. Täytyy itsellekkin ruveta hdj etuakseli swappia/palapeliä suunnittelemaan kun saa bertan nippuun.
|
5 Liiteet
Kiitoksia!
Taas jotain yritetty tehdä. Kaaret melkein valmiina. Vähä loppui putki kesken. Tulee vielä koriin kiinni sieltä täältä ja muutamaan kulmaan vinotuki. Etuakseli odottaa vetarin stefoja 33x66x13mm jotka joutui tilaamaan maailmalta, kun Suomesta ei löytynyt. Sitten pääsee sitä tutkimaan lisää. |
9 Liiteet
Nyt on lähinnä ajeltu pari vko.n loppua. Jeepillä ja hj.lla. eikä voi nyt ottaa jeeppiä pukeille, ennekuin tiet kuivaa. Pettää niin pahasti nuo hiekkatiet.
Pinjonin stefa oli väärä, ni taas tökkäsi etuakselin kasaus viikoksi. Tosi huonosti löytyy laakereita ja stefoja tohon patrollin etuakseliin. Uudet laakerit kuitenkin jo tontilla. |
Etumurikka kasattu. Sain mielestäni shimmattua hyväksi, vaikkei ollut montaa eri kokoa shimmejä. Hammaskosketus on ok. Laitoin nyt paikoilleen king kapin kitkalukollisen, vaikka patrollin oma olisi varmaan kestävämpi.
Välitys kait sopii pikku viilaamisella patrollinkin murikkaan. Osia taas tilattu. Kääntöpallon tiivisteitä, jarrupaloja, kenkiä, sylintereitä ja uudet rummut. |
5 Liiteet
Osia odotellessa. Vaihdoin öljyt ja suodattimen jalan tiivisteet. Vanhat olikin ihan koppurat ja yksi katkesi irrottaessa. Nyt ei ainakaan heti vuotanut, kun käytin lämpimäksi.
|
2 Liiteet
Pitäis tota alipainehelvettiä alkaa setvimään.
Osaisiko joku kertoa mitä kuvissa olevat kikkareet tekee ja voiko edes osan heittää lepikkoon? Jatkojakin on letkuissa tehtaan toimesta 10cm välein. |
Toi toinen on egr. Se poistuu käytöstä, mutta mikä ton huohotinputken hässäkkä on?
|
2 Liiteet
Tulpattu
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo. Paineilmalla toimii. Oon miettinyt että käytänkö mitsun omaa kompuraa.
Vaikuttaa kyllä aika hengettömältä muovi kikkareelta. On kyllä tarkoitus hommata autoon kunnon kompura. Joutuu vaan just jonku paineen alentimen virittelemään. |
2 Liiteet
Ei ole osat vielä saapunut. Alipainehässäkkän sain siivottua ja taka-akselin fiksausta aloittanut. Jousipedit hitsailin valmiiksi. Mietin miten saisin estettyä vetarin stefojen palamisen. Käänsin akselin pystyyn ja hitsasin niin että öljy makaa stefaa vasten ja annoin välillä jäähtyä ja pyörittelin
Vielä vetaria välillä. Ainakaan absin anturin reiistä kun katsoin ei ollut öljyä vuotanut läpi. |
Olisit tehnyt pidemmät pedit, noi ainakin kuvissa näyttää lyhyiltä - ja sitä ne onkin jos on orkkismittaiset tai lyhyemmät.
Tein itselle aikanaan XJ:hin viitisen senttiä orkkista pidemmät, auttoi osaltaan pitämään akselin kiertymistä kurissa eikä siitä ollut mitään haittaa miltään osin. |
2cm orkkiksia pidemmät. Tai oikeastaan enemmänkin, kun orkkikset on kaarevat päädyistä. Teen kyllä traction barin. Ostin jo volkkarin puslia pari akselin päähän ja rasvattava unipalli tulee riipakkeen päähän.
|
1 Liiteet
Alipainehärveleitä voi ton verran poistaa, eikä mikään muu kuin egr, katkeava vetari ja nelivedon merkkivalo lakkaa toimimasta.
|
5 Liiteet
Takajousia hakattu ryhtiin ja kuormajouset korvattu parilla hj.n lyhyellä lehdellä.
|
3 Liiteet
Jarruosia tilasin autodocilta. Väärät rummut tuli. Tilasin 272mm jotku blue jotain merkkiset. Tuli stark merkkiset pajeron liian pienet rummut. En ottanut eri vaiheista screenshottia ja liike sanoo mun tilanteen noi pienemmät. En jaksa palauttaa posteineen maksoi 90e. Kaks tilausta tein samalla. Ekan ja vikan. Rummut myynnissä 70e/2kpl.
Kääntöpään tiivisteet tuli vihdoin. Tilasin 24.4. Ja tuli 13.5. |
2 Liiteet
Autotallin oven eteen oli ilmestynyt Kiasma tyyppistä mopopoikien taidetta Takatalven viimme lumiin. Helppo se on nuorten miesten piirrellä, kun pisto on terävä, kuin laserilla vetäisi.Toista se on vanhemmilla, kun on kuin kastelukannulla kaataisi :) auton laitoin liikennekäytöstä pois ja irroitin taka akselin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Aika paljon renixissä toki on alipaineiletkuja, etenkin jos on 231 jakiksella. Onneksi itsellä oli molemmissa 242, niin etuakseliki oli oikeilla vetareilla ilman alipainehässäkkää :) Oliko sulla jo poistettu se systeemi missä imuilma imetään pakosarjan kupeesta, ja vaihtuu sitten valon vierestä imettäväksi kun kone on tarpeeksi lämmin? |
Lainaus:
Kaikki alipaine tulee nyt suoraan imusarjasta. |
4 Liiteet
Jotain taas turattu. Panssari on 14 ruuvilla kiinni, jos nyt vähä samalla tukisi perän rakennetta.
|
Tuosta kyl tulee hyvä safari peli kun nuo akselit vaihtuu ja muut pikku paranukset valmistuu :)
|
3 Liiteet
Jotain pientä taas saanut tehtyä. Taka akseli löysi paikkansa. On se dana leveä 154cm toi mitsun jää vielä 3cm kapeammaksi, kun on 151cm vanteen kiinnityspinnasta mitattuja lukemia siis. Toivottavasti ei tartte speisereitä laittaa.
Iskarin kiinnitykset tein ja traction barin. Käsijarru kans pelaa. Nyt kaikki romut banjon alapinnan yläpuolella, ainoastaan u pultit käy alla. U putltin langan paksuus vähä huolettaa kun on kovin ohut. Olisko 11-12 mm. Tais olla vielä joku outo mitta. |
3 Liiteet
Tossa vielä jousen asennuksen vaiheista kuva. Pelotti.
Ja kaarien hahmottelua/ suunnittelua |
Jeepin orkkis u-pultit muistaakseni 14mm. Riipukkeet taitaa olla ihan vääränmittaiset jos tuollaista kikkailua piti tehdä jousien kanssa?
Googleta "xj rear cut 'n fold", mahtuu vaikka 35" pyörimään varsin hyvin. |
Lainaus:
Taoin jousia vähä liikaa. Näkee sitten kun saa auton painon päälle miten riiput asettuu ja pitääkö muuttaa. Voi olla että traction barin riipakkeenkin joutuu vielä tekemään uusiksi. Vähä hankala tossa nostimella kokeilla auto niin etupainoisesti siinä että Perää jaksaa nostaa käsin. |
On se orkkis pultti ainakin kauppojen sivuilla tuumakoko, reilut 11mm.
|
3 Liiteet
Taka kaaret leikkelin ja vähä jo pellitinkin. Sitten soi puhelin ja Viron mies kertoi, että tilaamasi renkaat on kohta Shellillä.
Hymyssä suin ampaisin Shellille hakemaan elämäni ensimmäisiä uusia maastorenkaita. 35x12,5x17 tredapor radialit. Toisessa kuvassa 37x12,5x15 wrangleri verrokkina. |
Kertooko toi viimmeinen kuva jotain kyljen kestävyydestä?
Voiko näillä tieltä poistua? |
Lainaus:
|
Vanteiksi oon hommannut 120 land cruiserin aluvanteet.
Sovitin niitä takaa-akselille ja hoksasin että vaatii erikois mutterit. Mutterit löytyi, nepä ei sovikkaan kun taakse. Patrollissa eri kierre pyöränpulteissa, kun mitsussa ja toyotassa. Onneks Toyotan pultit sopii patrollin napaan. |
5 Liiteet
Taka kaaret sain valmiiksi. Tankin täyttöputken vierestä hitsasin, ni syttyi massa tuleen, vaikka kaveri sumutti vettä takavalon aukosta koko ajan kun hitsasin. Palo ei sammunut vedellä. Yltyi vain. Pakko oli vähä sammuttimella tuhauttaa. Siittä alkoikin aika moinen imurointi/pesu.
Täytyy kyllä hommata hiilari sammutin. Etuakselin purin tallinlattialle. Saa alkaa sovittamaan uutta tilalle. |
4 Liiteet
Kartaani jumppaa kanssa ollut. Löytyi l200 kartaanin sisältä tommonen mystinen pahvikäärö?
|
erikoisvahva😁
|
Se pahvi on äänenvaimennus tai tärinänvaimennus. En ole tollaseen koskaan törmännyt mutta nopealla googletuksella löytyi juttua.
|
10 Liiteet
Etuakselia aloitettu. Kyllä on hankalaa yrittää säilyttää orkkis geometria, kun ei mistään oikein saa järkeviä mittoja ja ei oo kyseisestä hommasta mitään osaamista.
Kyllä lehtijousellisia on tullut värkättyä. Jotku moittii lehtijousisysteemin painoa, ni kyllä sitä kertyy ihan riittävästi kierteilläkin. |
Täytyy vielä sitoa toi murikan päällä oleva kiinnike jousipetiin, kun saa ne valmiiksi.
Ei oikein osaa luottaa tohon murikan kuoreen, kun ei tiedä kuinka hyvin hitsi tarttuu ja se on tosi ohut tolta kohtaa. Hitsasin kyllä tommoset latat ympäri ton puslan lenkin, ni se on sidottu murikan reunaan jossa on paksulti tavaraa. |
1 Liiteet
Tommoset jousi/iskari pedit. Täytyy vielä joku latta hitsata tohon jousen sisään tulevaan putkeen "hyllyksi" jousen alkukierrokselle ja joku kiinnitys systeemi jouselle.
|
4 Liiteet
Jousipedit valmiit ja hitsattu kiinni.
Pääsi vihdoin akselia sovittamaan paikoilleen! Ruuvit meni paikoilleen ilman isompaa väkivaltaa. Takajarrukilvestä Mittasin etuakseliin ni ei hirveää heittoa ollut. Sitte saakin alkaa panhardia värkkäämään. Renkaatkin on nyt vanteilla. Pieneltä näyttää 35" 17" vanteella. |
1 Liiteet
Murrosjumppaa juhannuksen kunniaksi.
Kääntöpäät meni hienosti paikoilleen, ainut ettei ollut shimmejä ni joutui pellistä leikkaan lisää. Kauhea työmaa tehdä eri paksuisia, kun iso reikä ja neljä pientä tehtävä. Ei edes ollut 50mm rasiaporaa, ni joutui kuviosahalla tekeen. Jarrusatulat liuottelin ja nuorrutin. Liukutapit puuttui toisesta satulasta. Ne tein. Banjo pultit oli jeepissä pienemmät. kun patrollin satulassa. Joutui poraamaan letkun liittimiin vajaan millin isomman reijän. Orkkis letkut riitti pituudelta, kun väänteli putket suoriksi ja teki uudet kiinnikkeet. |
5 Liiteet
Sain auton ajokuntoon.
Napalukkoja ei vielä ole, ni nelivetoa ei pääse testaamaan, tai yhdet osittain puretut automaattiset on. Aloin tutkimaan miten ne kasataan, mutta oli pariton määrä osia, ni otin sisuskalut pois ja laitoin vain kuoret pölysuojiksi. Panhardin jätin toistaiseksi orkkiksen ja monta muuta pikku hommaa vielä tekemättä. Välillä pitää kuitenkin vähä päästä koeajolle! Ajoltaan muuten hyvä, mutta kartaani pitää kauheeta mekkalaa. Alkaa 70km/h vauhdissa tuntumaan 90 km/h on nyt maksimi marssivauhti, niin että meno on vielä miellyttävää. Täytyy käydä tasapainottamassa kun kerkiää. Annoin ensiapua putkiklemmareilla joita siirtelin muutaman kerran kunnes tärinä rauhoittui. Ei voblaa tai täristä/vetele rattiin eikä Muutenkaan. Renkaatkin aika hiljaiset. Vanhat kuivat 31"insat Piti pahempaa ääntä. Ohjauksessa on outo ilmiö kun ajaa jyrkässä mutkassa niin , että ulkokaarteen rengas käy kuopassa. Täytyy sitä vielä tutkia ,kun on uusi panhardi. Toden näköisesti johtuu siittä. Semmoinen outo heilauhdus ratissa . Väläyksiä ei kuitenkaan ole ja muuten ihan tarkka ohjata. Yksi yökin kokeiltu leireillä. Aika täyteen tulee 5hlö reissukamoista. |
Millaiset etu- ja takakardaanikulmat sinulla on, ja onko takakardanissa/ jakiksen lähdössä slip yoke (eli kardaani yhtä puuta ja liuku on jakiksen takalähdössä).
Etukardaanissa pinionin pitäisi osoittaa suoraan kohti jakista ja pinionin ja kardaanin välinen kulma olla jotakuinkin nolla. Takana jakiksen takalähtö ja pinionikulma pitää olla samat; jos ristikoiden kulma alkaa mennä jonnekin 10° hujakoille niin tahtoo täristää vaikka olisi kardaani täysin ehjä. Silloin jakikseen slip yoke eliminator, ja pinionikulman kääntö.. pelkkä pinionikulman kääntö ei auta, koska se aiheuttaa tärinöitä. Itse laittaisin huomattavasti levittävämmät vanteet/ lisää raideleveyttä, nythän renkaat on kilometrin verran orkkiselokareidenkin sisällä? Ohjauksen outous kuulostaa kyllä bumpseeriltä, onko panhardi ja välivarsi samassa kulmassa ja suunnilleen yhtä pitkät? Sitten semmoinen huomio, että tuo orkkistyyppinen panhardi jos/ kun sulla on vielä se Jeepin alkuperäinen kiinni ei kestä kovin isoja kulmia. Pallonivel hajoaa aika helposti ainkakin jos metsässä rymyää vakaaja avattuna. |
Ei oo mitään slippejä eikä yokkeja. Tuskin väärä kulma korjaantuu/paranee putkiklemmarilla. Ihan normaalit kartaanit. 2 kpl niveliä, ja kaikki haarukoissa. Kts. Aikaisempia juttuja. Pinjoneissa laipat ja kartaanit laipallisia.
Kait se väärä kulma ilmoittelisi jo pienemmässäkin vauhdissa? Renkaat on ulkoreunalta nyt edessä muovilevikkeen reunan tasalla. Takana on kaaret ja putki oli orkkis levikkeestä 1,5 cm irti. On joo sisempänä rengas ja sais olla et.ä enemmän. Oli siinä mielessä huono vanne valinta. Ja kääntöäkin joutuu rajoittamaan. Halusin kuitenki mahd. "Normaalin" näköisen mutta kuitenkin maastossa pystyvän kamppeen. Kaaret ja tuleva snorkkeli tuo jo ihan tarpeeksi katu-uskottavuutta. Aika näyttää tekeekö maastossa mitään? Ainakin jo 31" oli ihan ok kulkine. Mulla on kuitenkin jo rymy ryhmään vuosia kovassa käytössä ollut uskollinen joskin usein hellyyttä(murroksia) vaativa kampe. Tällä on kuitenkin tarkoitus ajaa myös vähä hyöty ajoakin. |
Siis niitä 6mm pulteilla olevia 1,5mm vahvoja peltiliipottimia ei ole enää missään.
|
Lainaus:
Etukardaani on alunperin tuplaristikolla jakiksen päässä, eikä sitä kannata ainakaan muuttaa normaaliksi jos meinaa että se toimii kunnolla. Ilmeisesti on edelleen? Takakardaani on jakiksen päässä auton iästä riippuen joko slip yokella (eli kardaanissa ei ole liukua), ja vanhemmissa on jakiksen perässä voiman ulosotto jolloin kiinnitys on laipalla ja liuku normaaliin tapaan kardaanissa. Samoin jakis on laipalla tai kiinteällä yokella jos jakikseen on asennettu slip yoke eliminator. Nämä on siinä mielessä merkityksellisiä, että vaikuttaa kardaani- ja pinionikulmiin ja miksi saattaa täristää tai ei täristä. Lainaus:
Jossain välissä oli tasapainotetuilla ehjillä kardaaneilla mutta hieman väärällä pinionikulmalla käytännössä värinätön ~100m/h asti, sen jälkeen oli aivan mahdoton ajettava. Nyt oli jotain muuta hassua (veikkaan jakiksen takalaakeria), niin 75-80km/h asti oli hyvä, sen jälkeen alkoi ihan posketon värinä. Tietysti kiero tai epätasapainossa oleva kardaanikin täristää melkolailla, mutta tullut vuosien saatossa huomattua että ainakin XJ ja ZJ on melko tarkkoja kardaanikulmista ja kardaanien ristikoiden kunnosta jos haluaa ettei ne täristä maantienopeuksissa. Lainaus:
Omat XJ:t ja ZJ on olleet renkaan kyljen reunasta-reunaan reilu 190cm leveitä, kaikki kulkeneet kadulla suoraan ja nätisti. Nykyisellä kokeillut 200km/h eikä siinä mitään ongelmaa ollut :D |
Kiitos tiedoista. Tutkitaan lisää, kun kerkiää.
|
Viimme yönä kotiuduimme koeajolta.
Reitti oli ruuhimäki- Lapinlahti (yö puskaparkissa) - kuusamo yö kaverin mökillä- Posio/puskaparkissa - rovaniemi yö kaverin luona- sevettijärvi/puskaparkissa- kaamanen puskaparkki - Ivalo kylpylähotelli- kotiin. Kilsoja tuli kaikkiaan 2885km. Ongelmia ei paljoa ollut. Kerran kiristin etupyörien laakerit. Ja jarrusatula vuoti, juurikin siltä puolelta johon vaihdoin uuden o renkaan. Kaksi kertaa lisäsin nestettä. Isompi ongelma oli kun jarrusatulan toinen liukutapin pultti irtosi ja ei löytynyt. Mulla ei ollut yhtään varaosaa, ei edes nippusiteitä/rautalankaa tai teippiä, ni piti autosta irrotella ruuveja, kunnes totesin ettei oikeanlaista löydy. Niin otin ylemmän olkalaakerin laipasta yhden ja tein venäläisen kierteen liukutappiin. Sovimme olkalaakerin laipan kanssa että pysyy kolmella kotiin. Viimme yönä vielä Jyväskylässä 25km ennen kotia katkesi samalta puolelta oma tekemä tappi. No nyt oli varaosia kontti täynnä, kun Ivalon Jounilta kävin ostamassa manuaaliset napalukot, vetarit, murrokset ja koko pyörän navat jarrusatuloineen. Kiitokset Jounille! Ja pertrille vinkistä. |
5 Liiteet
Kuvia reissusta. Pari kertaa joutui yöleiriä etsiessä jo ottamaa ykköspakkia, kun ei ollut nelivetoa. Toinen sudittelu oli sevettijärvellä, kun ajoin pätkän kelkkauraa kahden lammen väliin yöksi ja toinen kun seurattiin kaamasessa katkoviivaa joka päättyi lammelle. Jouduin kääntymään reitti muuttui ihan offireitiksi.
|
Paljo ilmeni koeajolla työlistaa, mitä pitää vielä tehdä.
Toi pykeija Norjassa oli kyllä yksi hienoimmista paikoista, mitä oon ikinä nähnyt!! Vaikka monessa maassa tullut käytyä. |
Kyllä norja on hienoa seutua, ittekki tullu ajeltua Kirkkoniemestä Mo i Ranaan asti rannikoa kierrellen. Ja vähän vaikka missä pohjois norjassa. Autona korotettu audi a4 quattro, että ei ihan offia mutta kuiten myös pikitien ulkopuolella. Ja pääasiassa teltassa yövytty. Kova suositus myös täältä
|
Tänään kävin ajelemassa Laukaassa. Ei tullut otettua kuvia.
Eilen illalla laitoin eteen pohjaanlyöntikumit ja jousien päälle kumi lätkät. Rajoitin ohjausta ja aamulla vielä taakse pohjaanlyötikumit. Asensin manuaaliset napalukot. Niitä laittaessa huomasin ettei toinen toiminut kunnolla vaan hyppi yli. Laitoin 2mm shimmin murroksen tulevaan kruunuun, ni alkoi pitämään. Havaintoja tuli että vanteen et. Haittasi, kun kääntöä piti rajoittaa , ni ei saanut otettua aina ajolinja jota yritti. Pohjaanlyöntikumit vaati lisä tarkastelua. Edestä kuskin puolelta kuului outo pauke. Ei oikein selvinnyt hyppikö nappis yli vai oliko murros joka paukkasi. Renkaat oli kovalla hyvät. Vaikka painetta oli 1bar,.kun ei ole bed lockeja. Mudassa auttamatta liian kapeat. Takalukon kun saa peliltään, ni helpottuu kivikossa ajaminen huomattavasti. Varmaan auttaa pehmosessakin vähä. Kyllä täällä nyt voi pikku parannuksilla safaria ajaa. Kilpuria ei pitänyt koskaan tullakkaan. Tiellä kuitenkin mukava, ni voi käydä ajamassa vaikka jossain kauempanakin safarilla. Akku täytyy kans toinen laittaa. Vinssatessa meinasi sammua. |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Jotain pientä taas puuhattu. Etu kartaanin lähdön irroitin, kun oli vähä klappia. Kaks kartaanin ruuveista oli nylpätty ja pihtilöillä ei mahtunut avaamaan. Hitsasin lenkkiavaimen pulttiin ja kun sai löysättyä, ni käänsin pihdeillä auki. 2 kpl meni lenkkiavaimia :) keski ruuvi oli aika löysällä. Kiristin kunnolla, ni jäi sopivan tiukaksi.
|
3 Liiteet
Ajeltu on kovasti.
|
3 Liiteet
Talalukon sain toimimaan. Laitoin bilteman pilipalikompuran
Ja danfossin painesäätimen joka starttaa 1,2bar ja katkaisee 2bar, sekä varmuudeksi paineenalentimen 2,2bar. Olis kannattanut ton alentimen sijaan laittaa 2,5bar varoventtiili. Painesäiliöksi tuli tommonen joku vanha öljy/vedeneroitin. Sitte tuli mankku joka tyhjää linjan kun lukko pois päältä. Käyttö on 1-0-2 kytkimellä. Kasasin romut hienosti nippusiteillä verkkolevyyn. Aikani rakennelmaa autoon sovitettuani katkoin nipparit ja sulloin vehkeet takakontin verhoilun taakse piiloon. |
2 Liiteet
Kiinteää renkaantäyttö kompuraa en asenna.
Oli kyllä tarkoitus, mutta savonkeisari hiluksimikko tuli käymään ja toi kotiin toimitettuna hienoon salkkuun pakatun kompuran. Jätän irralleen, niin voin käyttää muissakin autoissa. |
1 Liiteet
Janoinen apukuski on aina ollut pelottava ajatus.
Taas biltema pelasti! Pysyy apukuskin verensokerit kunnossa. Kuski sai samanlaisen. |
5 Liiteet
Tositoimiin pääsi takalukkoa testaamaan viimme lauantaina, kun Lassi järjesti ystävällisesti ajot Korpilahdella. Mukavasti toi lukko lisää kulkua, vaikka vieläkin sai vinssailla. Akku kyykkäsi edelleen vinssatessa. En ole siihen kerinnyt puuttumaan. Oli hyvät ajot ja uuttakin reittiä tehtiin.
|
5 Liiteet
Peilit karsiutui taas. Oon jo hommannut hj.n peilit, mutta vielä asentamatta.
Leimakin loppui. Laitoin auton seisontaan. Nyt ei ole käyttöä. Retroon lähden hj.lla. Saa vihdoin takajortaanin painotukseen ja taas voi jotain pientä rakennella. |
5 Liiteet
Lisää
|
4 Liiteet
Ihmettelin että korpiahon safarilta kotiin ajaessa ohjaus tuntui vähä omituiselta. Tänään huomasin että ohjausvarsi oli vääntynyt ja kierteen halkaistun osan panta otti kiinni panhardin kiinnikkeeseen.
Suoristin ohjausvarren ja samalla vaihdoin peilit. Nyt näkee. Vanhat olikin jo moneen kertaan rikottu ja korjattu ja toisessa lasikin halki. Aika hyvin jää peilit kaariputken taakse. Katsotaan miten pitkään pysyy ehjänä. |
Mulla jää kanssa hodarissa peilit just hyvin kaaren taakse käännettyinä. Muuten varmaan sais vaihdella aika usein.
Minkälainen paineenalennin sulla on tossa paineilma systeemissä. Voisin kanssa harkita laittavani sellasen hodarin takalukkoon. Bjssäkään ei ole mitään mutta ARBin suositus onkin 6-10 bar joten ei tarvitsekkaan. |
1 Liiteet
Tommonen samanlainen jostain kompurassa otettu letkupaineen säädin.
|
4 Liiteet
Piti katsastusremppaa aloittaa. Leima jo tosi pitkä.
Eipä isoja olisi, mutta nekin jäi aloittamatta. No tuli kuitenkin testattua 39x18x15 bokkereita. Kohtuu pienellä sais nuo sopimaan. Pystyi kuitenkin testaamaan välitystä. Aika hiljaa sillä pääsee noilla 39". Madallettu jeeppi :) |
Lainaus:
Tietysti jos ei tarvitse enempää kuin 5cm sisäänjoustoa niin sitten kai nuo isommat boggeritkin menee helposti. Paljonko akseleissa on välitys? 5.13 tai 5.38 (tai mikä siihen liki osuukaan noissa japsiakseleissa) olisi aika hyvä 39" renkaalle että menisi siedettävän hiljaa pikkupuolella. Mielummin tosin vielä joko 4:1 jakiksen välitys tai tuplajakis. Hyvältähän nuo isot boggerit näyttää XJ:n alla :) |
Välitys 4,88 etuakselia siirretty eteenpäin 5cm ja takaakselia jotain 1,5-2cm taaksepäin en muista nyt. Voi olla tuolla jossain aikaisemmissa jorinoissa.
Joo ihan huvikseni kokeilin. Vaatishan se vähä puuhastelua ja sisäänjoustoa ei saa. |
2 Liiteet
Nyt on retron jälkeen ollut vähä hiljaista. Työlista vain kasvaa koko ajan.
Retrossa hajosi hj.n kytkimen pääsylinteri ja auto Hyökki välillä puita päin kytkin pohjassa. Vapaalle ei jaksanut kepistä vetää, kun oli veto päällä. Piti sammuttaa auto että sai vapaalle ja lisää nestettä säiliöön. Keulan kulmat sai vähä siipeensä ja karjapuskuri meni rikki. Ei ole nyt löytynyt intoa sitä parsia. Rcv.n vetarit ja murrokset tilattu, ni katotaan kun ne tulee jos sitten ottaisi sen tarkempaan tutkiskeluun. |
1 Liiteet
39" Jumalrenkaita tuli tontille lisää. Uudessa sarjassa 2 suht.hyvää ja vanhassa myös. "Uudet" vaan 16,5" reijällä
Ja väärällä jaolla. Jos jollain 16,5" japsijakovanteet, ni olen kiinnostunut ei tarvisi noista mukana tulleista alkaa askartelemaan. Kiitokset ugly hj.lle! Nää siis tulossa hj.seen |
3 Liiteet
Vähä jeepin katsastushommiakin tehty.
Ohjausiskari ja kallistuksen vakaaja löysi paikkansa. |
2 Liiteet
Yks tukivarsikin tuli uusittua. Vanha oli jo vähä huono. Uusi tuli nopeasti 4x4partsilta. En viittinyt ostaa varalle asti. Vähä mietinnässä ne vahvistetut.
|
1 Liiteet
Kuinka paljon mahtuu paskaa jarrurumpuihin....?
No ton verran. Ei saisi kyllä mitenkään itse tungettua noin paljoa vaikka yrittäisi. |
Valoja testatessa huomasin että rekkarivalo sammuu kun jarruvalot syttyy. Onkohan vika vai ominaisuus?
En ole aikaisemmin huomannut? |
Kuulostaa maadoitusvaivalta.
|
Sivu luotu: 20:00 (GMT +2). |