![]() |
Ohjaustehostin ja hydraulipumppu
Onko kukaan koskaan ikinä laittanu hydraulipumppua esim toyotan simpukan kaveriksi?
Jos on, niin mitä pitää ottaa huomioon? Uudessa hankinnassa näin on joku joskus tehny ja se ei jostainsyystä toimi... Apuva kaipaa hän. |
Jopalla on hiluxsissa aurahydraulliikan pumppu ollu vuosia hiluxsissa ja hyvin on pelannut.
Mulla oli joskus kans joku pieni hytikka pumppu tehostimessa, muuten pelas ihan ok mutta kun kierrätti pidempää ni pumppu rupes pitää meteliä ja kuumenemaan kun sen max kierrokset tai olla reilusti alta 3000rmp. Mitä se tekee/ei tee? |
Mulla oli gazissa mitsun ohjaustehostajan pumppu orbitroolissa niinpäin ainakin toimi,
|
Tehostin on tehoton.
Joskus liikkeellä ollessa tehostaa ihan kohtalaisesti, paikallaan ei käytännössä yhtään. Kierroksilla ei ole vaikutusta. Voiko olla simpukka rikki? |
Ootko mitannut/todennut että pumppu tekee minkäänsortin painetta. Mulla kun simpukka vuoti läpi ni rupes ln65 hiluxsi kääntämään itekseen toiseen suuntaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
.jos laitta hyde pumpun ilman paineventtiiliä siihen jotain hajoo tai hihnat rupee luistaa kun kääntää linkkuun. itsellä on hammas pumppu ollu maasturissa 10 vuosia ensin oli 1:1 välityksellä ja sitte laitoin sen pyörii kovempaa kuin kone. pyörii +7000rpm kaasu pohjassa |
Olisko mahollista että olis ilmaa painepuolella?
|
Siivilä tukossa, jos on ylipäätään?
|
Ei liity tähän,mutta yleisesti pumpun imupuolella ei kannata käyttää teräviä mutkia...Yleensä pari peräkkäistä 90-kulmalla olevaa liitintä saa aikaan kaiken maailman ääniä pumpusta/kavitointia/painemittarin neula hakkaa...Pienellä virtauksella/kierrosluvulla voi toimia.
Sitten kun se vaahdottaa öljyä tipankin,Niin kestää tosipitkään että rauhoittuu.Vaatii monesti pienen seisokin että ilmakuplat nousee ylös öljystä. -Toki tähän vaikuttaa öljysäiliön koko ja kerkeääkö öljy rauhoittumaan ennen,kuin menee pumpun imuun. -Eli imu ja paluu mahdollisimman kauas toisistaan tankissa. -Pumpun imu mahdollisimman isoilla liittimillä/letkulla/putkella. -Pumpun imupuolella jouheva 90asteen letkukara ennenmmin kuin porattu terävä 90asteen nippa,Siis jos ei pysty käyttämään suoria. -Painepuolella ei ole niin nöpönuukaa Paineenrajoitus venttiilin ulostulon voi vetää simpukan paluulinjaan tai suoraan pyttyyn,miten nyt on helpompi, mutta sen se vaatii niinkuin TIMJUS totesikin.Muuten tapahtuu jotain hassua:D. -Tämä siis oletuksena että pumpussa itsessään ei ole paineenrajoitusta ja joudutaan käyttämään erillistä painelinjaan tulevaa venttiiliä. |
Suoraan pumpusta mitattuna paine tyhjäkäynnillä 50bar, kierroksilla nousee 70bariin.
Paljonko paine pitäisi olla? Taas ajoittain toimi ajaessa ihan ok, paikallaan ei yhtään... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Siis mittari oli kiinni pumpussa, ei kiertoa simpulalle tms. Eikö niin nää mitä pumppu työntää? |
Lainaus:
Kun on nuo paineet "ratti levossa", niin simpukka rikki. Oliko tuossa paineenrajoitusta? Jos ei, niin olisko hajottanut simpukasta venttiilit? Taikka jopa vääntänyt joitain mutkalle.... Normaalisti nuo hammaspyöräpumput toimii 130-180 bar työpaineilla, ja ilman painerajaa voi tehdä yli tuplat painetta... joka on simpukalle todella paljon, siis en ihmettelisi, vaikka hajoais mistä vaan. JOS siellä on paineenrajoitus-venttiili, niin voi olla että painepuoli tukossa, esim. letkusta irronnut sisimmäinen kumikerros, joka tukkinut kuristimen tms. |
Jollei se toimi yhtään, niin jotain sieltä on mennyt tukkoon, ihan toimiva on ollut kun 38.5 lla ajeltiin monesti, ei höyhenen kevyt mutta tehostin.
Ja se paineen (virtauksen säädin) tarkasteluun, ei tainnut vaikuttaa kun pihassa väänneltiin ? Junkkarin Mika sen on sinne aikanaan toteuttanut, jos kaipaa tekijältä neuvoja, voin laittaa numeron kun löydän. Lepposa ja mukava kaveri ... p.s. Tulihan se extra simpukka mukaan .. ? |
Lainaus:
Siis mittari pumpussa, ei kiertoa simpukalle. Periaatteessa pitäis tulla ihan karmeet paineet. |
Kyllähän sen aika horo täytyy olla ettei paine nouse enempää. kevyt oletus että perus hammaspyöräpumpusta kyse.
Jos se olikin ehjä ennen testiä niin ei ole enää ;D Kyllähän siellä aika rapea paine pitäs olla tai käydä, jos öljyllä ei ole muuta tietä ulos pumpusta kuin metallin läpi. Käytännossa taitas remmi sulaa, ja pumppu lakkais pyörimästä. Jos olisi kunnossa siis. Edit: Ruuvasitko mittarin öljyllä täytettyyn järjestelmään, eli että pumppu ja imupuoli oli täynnä öljyä testin alkaessa? |
Lainaus:
Virtauksen rajoitinta säätämällä huomasi pientä eroa liikkeessä. Sen otin pois välistä. Varasimpukka tuli mukana, täytyy se vaihtaa. Nyt tosin on jo etuakseli irti, niin ei hetkeen pääse kokeilemaan. Voiko pumpussa olla oma säätö, joka ei nosta painetta tuon enempää? Linja varmasti täysi, koska pumpun läpi tulee öljy lattialle kun paineletkun irroittaa. Normaalia? Hihna ei silminnähden luista. |
Kaverilla oli samat paineet valmet 502 ja ohjaus sekä tukkinosturi takkuili, kun vaihto uuden pumpun niin paineet nousi 147bar ja rupes ohjaus ja muut hydrauli laitteet toimiin kunnolla
|
Lainaus:
|
Luin viestit läpi vielä kerran....
Et kertonut, minkä tojotan simpukka siellä on ongelmana....
Mutta, jos siellä on "lepopaineena n. 50 bar," (painehäviö? joka muuttuu käytännössä lämmöksi), niin aika äkkiä öljyt on niin kuumia, että kaikki osaset paistuu/polttaa.... Lainaus:
|
Lainaus:
|
Semmoinen huomio paineista, että esim chevroletissa käytetty saginaw ohjaussimpukka paineistaa molemmat puolet jonkinlaiseen paineeseen vaikka rattiin ei koske. Varmaan paineet tietty nousee kun systeemi alkaa tehostamaan ( ja ehkä ”toisen puolen” paine menee lähelle nollaa paine-eron kasvattamiseksi).
Mutta tosiaan se simpukka suorastaan lukitsee ittensä keskiasentoon kun auton käynnistää, kun sammuksissa sitä pystyy käsin kääntämään sektorivarresta. Siihen kait se perustuu muissakin ettei ratti hakkaa käsille eikä tehostuksessa ole viivettä. En koittais löytää siis nollapaineita systeemistä jos pumppu pyörii. Edit: Lisätään vielä semmonen kommentti, että jos painemittari käyttäytyy kaasua poljettaessa kuin kierroslukumittari, sekin viittaa pumpun kulahtamiseen. Ihan tyhjäkäynnillä voi paineet tippua, mutta sanotaanko välillä 1000rpm - maksimit, ei pitäis olla väliä paljonko on rundia. Tuotto muuttuu tietysti mutta pitäis kyetä tekemään painetta. Painetta testataan esim renkaat tappiinsa käännettynä ja systeemistä pitää löytyä paineenrajoitusventtiili, ettei paikat halkea. |
HDJ-80 Ohjaustehostimen vianetsinnästä muutama lainaus...
Lainaus:
Suurin päällepäin näkyvä ero on se, ettei HDJ-80 ole ohjaustehostimen pumpun hihnaa, siis se ei voi luistaa. (Ohjaustehostimenpumppu ja alipainepumppu on jakopäässä hammaspyörillä, samoin kuin syöttöpumppu) Vanhemmassa hdj-80:ssä, jossa ei ole sähköisesti ohjattua ohjaustehostinta: (Manuskassa kerrotaan että irroita liitin erikoistyökalulla SST 09631-22020 jne...) Yritän TULKITA noita ohjeita, kuvia ja erikoistyökaluja yms. paremmin ymmärrettävään muotoon, varsinkin kun ei ole kyse HDJ-80:stä. Öljyt ATF Dexron II, ja lämpötila vähintään 80 C astetta:confused: (aika kuumaa... käännösvirhe? minä käyttäsin +20..40 astetta?) (JOS minun hdj-80 ohjaustehostimen öljyt pitää saada nousemaan +80c nollakelillä, niin pitää kyllä todella yrittää "ratittaa":eek: ) Sitten tyhjäkäynnillä max paine (erikoistyökalulla virtausta kuristamalla kiinni mitattuna, ymmärtääkseni vastaava tilanne, kuin ratti käännetään rajoitinta vasten) min 85 bar ja varoitetaan, että saa testata 10 sekunttia, ja pitää vahtia öljyn lämpötilaa.... Ja sitten "lepopaineen" mittaus: siis mitataan paine "ratti vapaana" 1000 rpm, ja sitten mitataan paine 3000 rpm, ja ero saa olla max 5 bar. Jos ero on suurempi, niin pitää säätää/vaihtaa öljypumpun virtaamasäätöventtiili. -> Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Hyvä kysymys: esim. yksi selitys VOISI olla se, että lamellipumpun (sekä HJ,- että HDJ:n ohjaustehostimen pumppu) tuottoa?-painetta? voi säätää sillä, että kuinka lamelleja painetaan epäkesko-kehää vasten. Tuo "ratti vapaa-" paine pumpulla vois varmaan olla tyhjäkäynnilla muutama kilo/bar? (arvaus) Mutta topiikin aloittajalla "kippo86" on Hammaspyöräpumppu... Löytyykö "kippo86" auton pumpusta mitään merkintöjä? Ja jos paikallaan paine on n.50 bar, niin kuinka kuumat öljyt on esim. 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen? ja paljonko paineet on, kun käännät ratin tappiin tyhjäkäynnillä? entä paljonko 3000-6000 rpm? p.s Löytykö sieltä paineenrajoitusventtiiliä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nyt on simpukan vaihto menossa, katsotaan muuttuuko sillä. Ilmeisesti ei ole ainakaan erillistä paineenrajoitusventtiiliä, ellei pumpussa itsessään ole sisäänrakennettua. Ainoa venttiili joka löytyy, on virtauksen šäätöventtiili. |
Lainaus:
|
Simpukka vaihdettu, nyt toimii.
Sais toki olla vielä kevyempi... :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Empäs tajunnu kokeilla kierroksilla |
No jos siellä ei ole paineenrajoitusventtiiliä, niin paineiden pitäisi nousta ihan hulluiksi. Ja mä ymmärsin noista teksteistä ettei siellä ole..? Ja paineet on matalat..
No kun paineet ei näytä nousevan, pumppu lienee kulahtanut. Kierroksilla saa yleensä paineet nousemaan ja todennäköisesti toimii kylmänä paremmin kuin kuumana kun ohivuodot kasvaa. Siksi kierrosten antaminen on hyvä testi. Ja ei tuohon paineiden vähyyteen sitte auta kuin uus pumppu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ja jos ei oo painerajoitin venttiiliä missään välissä, niin tuo ehjä simpukkakin antautuu jossain vaiheessa...
|
Lainaus:
|
Piikkinä kestää yli 300bar, pidemmällä käytöllä vääntää sektoriakselin jo 200:lla barilla ratti linkussa, sitä ennen pitää runkoa vahvistaa.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 09:40 (GMT +2). |