![]() |
Pick-Up Suzuki
1 Liiteet
Keväällä tuli yksi haaveista täytettyä, kun hain itselleni K-sarjalaisen Suzukin.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1562495850 Autolla on sikäli kiinnostava historia, että siihen on jokus 90-luvun alkupuolella muutosteltu Samurain tekniikka kokonaisuudessaan ja tämähän tekee siitä mainion lähtökohdan seikkailuauton rakentelulle. Siitä on jo se melkein kymmenen vuotta, kun ensimmäisen kerran iskin silmäni tähän nimenomaiseen yksilöön, ei vain silloin ollut mahdollisuutta ostaa pois. Nyt vajaa 10v myöhemmin sattuipa asia puheeksi Suzuki Safarilla LaaLaan kanssa, jolle auto oli vuosien varrella palautunut. Safarin jälkeen kävin vielä katsomassa autoa ennen ostopäätöksen tekemistä ja paiskattiin kättä päälle. Hieman on ulkonäkö muuttunut vuosien varrella ja varmaan tulee muuttumaan vielä enemmän tulevina vuosina:D Alla alkuperäinen myyntikuva vuodelta 2011 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78851 Kaikenlaista pientä autoon on ilmestynyt. Ostohetkellä jakolaatikossa oli välitykset (taitaa olla 6.5), pokspoks (LockRight) lukko taka-akselilla, OME:n lehdet ja Raptorin iskarit, Opelin tehostin, Tankilla ja jakolaatikolla panssari, palkkihelmat sekä vinssi keulalla. Renkaita en ostanut mukaan, sillä mulla oli varastossa 33" MudTerrainit tätä varten jo aikaisemmin hankittuna. Vikalistaa leimaa ajatelellen on ainakin seuraavasti: -Taka- ja etujarrut herkistely/putsaus/uusiminen -Takavaloissa on joku mystinen kontaktihäirö -Takana toisen rekisterikilven valon kuuppa puuttuu -Toyotan? kaasarin säätö -Konepellin lukko puuttuu -Taustapeili -Äänimerkki Muuta korjattavaa/parannettavaa: -Startti kliksuttaa -kesäakku pitää vaihtaa kunnolliseen -Kytkin on vaihtokunnossa -jakolaatikon tuenta (nyt POM-kangesta pötköt, joista kaikki eri mittaisia ja yksi jopa kahdesta palasta) -Jarruletkut lyhyenlaiset, vaihto ja kiinnikkeiden parantelu -Etukardaanssa liuku väljä ja ristikot vaihtokunnosa -Takakardaanissa liuku väljä ja akselin puolen laipassa ristikon pesät väljät -410 jäähdyttimen vaihto -Lämppärijärjestelmän toimintakuntoon saattaminen -Ohjauspylvään sähköt vedetty sokeripaloilla:eek: -Alumiinilavan korvaaminen alkuperäisellä lavalla -Sisustan siistiminen (nyt on epämääräisiä reikiä melkein jokaisella pinnalla) (Maasto)varustelua -Perien panssarointi -Stereot ja subbari -LA puhelin -Kompura/onboard air -Etulukko sekä Raptor HD tikut ja murrokset -Jytkympi laturi -Paremmat penkit -Ruisku -Remmiahdin? -Kaatokaaret -Valoja! |
Jarrujen ihmettelyä
5 Liiteet
Takajarruja availlessa oli vähän erikoinen näky edessä
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1562500778 Jarrut on muhinu vaseliinissa, jarrunesteessä ja kuravellissä https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1562500772 Tämän rasvanipan lisääminen on varmasti ollut ihan hyvä idea tekohetkellä, mutta ihan loppuun asti sitä ei ole mietitty. Ylimääräinen vaseliini kuitenkin tursuaa jarrukilven ja akselin välistä jarruun sisälle:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1562500772 U-pultit tarvii lyhentää, riippuihin voisi lisätä poikkituen (tai vaihtaa orkkismittaisiksi) ja pohjaanlyöntikumitkin puuttuu:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1562500772 Kadonneen lämmityslaitteen hanan metsästystä:confused: https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1562500772 |
Lainaus:
Muuten on kyllä herkku peli. Mä ostin tuon 1. kerran Artjärveltä yhdeltä papparaiselta, joka oli tuon teknnikanvaihdon aikoinaan suorittanut. Auto oli silloin leimakunnossa ja hainkin siihen silloin kertaalleen leiman. Silloin tuo lähti minulta Valu-nimimerkille, jonka jälkeen kierteli leimaamattomana ainakin pohjanmaalla ja kävipä Maajussi:llakin Kärkölässä. 2. kerran se tuli -17 vuonna minulle Klaukkalasta. Ja kolmatta kertaa tuskin tulee ;) |
Vähän on tämäkin saanu ilmettä sitten keväästä kun laalaan pihalla tätä katselin/katseltiin :D
|
Mainion näköinen kampe! tuosta ei varmaan auton hytti paljoa pienene! :D
|
Lainaus:
|
5 Liiteet
En oo timangilla ajanut, mutta tämä ohjaamo on varsin klaustrofobinen:D
Etsiskelty kadonneita ilmanvaihtolaitteen säätöjä. Melkeen jokainen lanka oli enempi tai vähempi mutkalla tai jumissa. Hana pitäisi taikoa jostain, niin saisi myös lämpötilan säädön toimimaan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1562883183 Startin maajohto oli vähän väljästi kiinni, tämä lähti ihan vetämällä irti. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1562883183 Laitoin myös kiinalaisen 16€ autoradion kiinni. Katsotaan, onko akku tyhjä aamulla:D https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1562883178 Akun puolella sähköjen parantelu toistaiseksi valmis, nyt jopa starttaa suht iloisesti:D https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1562883178 Valmiina huomiseen koitokseen, eli ensimmäiseen katsastus yritykseen:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1562883183 |
5 Liiteet
Vaikeuksien kautta voittoon, leima tuli toisella yrittämällä.
Ensimmäinen yritys kaatui muutamaankin juttuun; -Päästöihin -Ruosteeseen -Huonoihin renkaisiin -Voimansiirrosta kuuluvaan ääneen (korjauskehotus) -Puuttuvaan puskuriin (korjauskehotus) Päästöt oli loppujen lopuksi ihan helppo juttu, ei vain taas tullut mieleen tarkistaa PCV-venttiilin toimimattomuutta, jonka toimintahäiriö nostaa HC:n tappiin. Venttiilin tulppaus ja taas rokkaa, päästöt putosi ~1000 --> ~200 Ruostehommista toinen oli ihan aiheesta ja toinen ehkäpä vähemmän aiheesta, ensimmäinen oli taka-akselin etummaisen jousenkorvan ruostevaurio. Oli pikkurillin mentävä reikä yhdellä sivulla. Toinen taas oli lavan tukirakenteessa. Pystypalkin alareunassa oli vaus veden poistoa varten ja tämä tulkittiin ruostevaurioksi. No vähän putsausta ja laput molempiin. Takarenkaiksi oli ensimmäisellä yrittämällä jäänyt renkaat, jotka LaaLaa oli katsonut kasoistaan keväällä, jotta sain ajettua auton kotiin. Eturenkaat olin vaihtanut, mutta taakse jätin ne, joita ei voinut enää kutsua mustiksi ja pyöreiksi. Oma vika siis:rolleyes: Leimapäiväna sain siirtoaikaa sen verran, että kävin hakemassa puuhamaasta lain kirjaimen täyttävät alle. Voimansiirrosta kuuluvaan ääneen ei voi muuta sanoa kuin, ohhoh. Koitin kyllä selittää, miten Spartan-palalukko toimii, mutta ei se auttanut... Jälkinäytöllä toinen katsuri katsoi ja tämä poistui listalta. Puskuri puuttuu, no puuttuu se vieläkin:D Uusintanäytön jälkeen sovittelin noita 33" mutikoita alle. Ei mahtunut ihan riittävän hyvin, joten laitoin alle sitten valkuaisen 31" STT PROt https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1563866264 Vähäsen tarvitsee kyllä hieroa kaaria auki, että mahtuu. Helmapalkin kohdalta kaikkein ahtain https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1563866264 Tuli vasta leimatulle autolle hyvä paikka koeponnistaa etenemiskykyä. Käytiin Jeeppikerhon kesätreffeillä broidin ja kaverin kanssa:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1563866264 Vähän epäilin tuon vinssin iskukykyä, mutta pääsi sitäkin sitten toden teolla testaamaan, kun lauantain ajopätkällä löytyi apua kaipaavia. Maasto oli melko kuivaa, mutta kummasti kovan oloinen ojanpohja tuon JK:n alla muuttuu pehmeäksi. https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1563866264 Ja se lavasuzukin etenemiskyky tuli ponnistettua viimeistään tässä mäessä. Olisi kyllä ollut tekemätön paikka lyhyellä akselivälillä. Toki etulukko olisi helpottanut, mutta nousi se lopulta näinkin. Nousu tuntui sen verta hurjalta, että hetken aikaa tärräsi adrenaliinipiikin jälkeen. Tapahtuneesta videotodisteet nähtäville, kunhan saan materiaalin kuvausryhmältä... https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1563866507 Meinasi vaan piru puutua tuossa mäessä. Jos siihenkin keksisi lääkkeet... |
Lainaus:
https://pic.useful.fi/RKx8nm10M.jpg |
Oliko tuossa karjapuskuri hommassa joku vuosi raja? Muistelen joskus lukeneeni että jonkun ikäisiin sais laittaa minkä vaan ja uudempiin hyväksytty?
|
Laittaa lisävalot niin menee valotelineestä, näin katsuri sanoi kouvolassa kaverille kun kysyi karjaraudasta suzukissa.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
5 Liiteet
Tätäkin tuli taas tauon jälkeen rassattua. Olin jo rälläköimässä rumia vanhan lavan tukihässäköitä irti, kun irroitettavaa pätkää miti vähän vääntää ja RÄPS!
Käteenhän se jäi :D https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1573590649 Oli kiinni pyhällä hengellä https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1573590649 Ajovalojen vaihdosta haaveilin, kutta tätä on sepitetty niin mahdottomasti, ettei edes valoja saa ilman ähräämistä vaihdettua. Onneksi on näitä ledivalojen asennuskehyksiä:D https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1573590649 Jos joku mietti, miten nämä toimii ja saako lamput näillä kiinni, niin kyllä saa! https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1573590649 Sähköjä vaille:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1573590649 |
4 Liiteet
Pyöräytin nahkat vanteelle, melko sopusuhtaisen näköinen tuli, vaikka 8.5 leveä vanne ja 10.5 leveä rengas
https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1574023886 Vähän reuna tosin pullottaa, mutta onpahan materiaalia, mitä hieroa kiviin:D https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1574023886 Lavan kiinnitystä aloin askartelemaan, vanhat kiinnikepultit oli kaikki poikki. https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1574023886 Vähän löytyi paikattavaa, olisi varmaan pari kohtaa vielä lisäksi, mitä pitäisi hieroa... https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1574023886 |
Ihmeen paljon vanteen reuna näyttää pullottavan, vai ehkä osittain kuvaustekninen harha? onko rengas noussut kuitenkin kunnolla vanteelle?
|
2 Liiteet
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1574107816 Eiliseen paikkaan vielä vahvike tehtaan mallin mukaan ja uudet pultit https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1574107816 Tähän pitäisi varmaan uusi vaneri taikoa, vanha aika rapsakka. |
4 Liiteet
Tänään asentui auton tärkein lisävaruste:cool: Tämä oli myös autoon oikein sopivan hintainen, 6 kaliaa maksoin tästä ja sai vielä autoradion kaupan päälle:D
https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1574365094 Hytti oli myös vähän pimeä, joten Swiftistä tai Vitarasta talteen otettu sisävalo löysi uuden pakan https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1574365094 Lavan lukot oli vähän yäks-kunnossa, niin puhalsin ja maalasin ne. Niin ja renkaat on vielä lavalla, kun ei mulla ollutkaan oikeanlaisia muttereita. Laitoin Vannetukkuun tilauksen, kun siellä M12x1,25 laippamutteria oli tyrkyllä hintaan 2€/kpl https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1574365094 Piti myös läpiporatut hitsimutterit riipiä pois ja puristaa niittimutterit tilalle https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1574365094 |
6 Liiteet
Meinasi vähän ihmetyttää, kun ei sopineetkaan mutterit vanteisiin
https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1575069806 Onneksi IKH valikoimasta löytyi sopivan kokoinen teräapu https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1575069806 Meinasi vaan tuosta Hiltusesta loppua vääntö tämän terän kanssa:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1575069806 Lopputulos on käyttäjää tyydyttävä, kyl ne renkaat tekee auton:D https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1575069930 Takarenkaat tarttee vähän lokaria https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1575069930 Seuraavaksi tuolle alumiinipalkille tarvii varmaan tehdä jotain... https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1575069930 |
Tämän tarinan lukeminen ei helpota autokuumetta laisinkaan, päin vastoin :D
Tollanen lavasutsuki olisi kyllä aika siisti. |
4 Liiteet
Eilen tuli vietettyä ystävänpäivää oman mussukan kanssa:D
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1581755568 Niin monen kuusen alla tämä oli ehtinyt istua, etten varsinaisesti ollut yllättynyt, että lämppärin kenno on tukossa. Siltikin kun avasin, niin pääsi yllättämään:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1581755568 Tuli paikallistettua, mistä puhaltaa kylmää munille, kun ajaa. Tätä nyt ei voi suoraan vaitaa ehjään, kun reikä on tehty/syntynyt kun autoon on vaihtettu Samurain polkimet ja ohjauspylväs. Kytkinpolkimen käpälä ottaa tilansa tuon aukon kohdalla... https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1581755568 Taittelin alumiinista sopivan peitelevyn ja tuuttasin silikoonilla kiinni (sikaa olisin halunnut, mutta muuta nyt ei siinä vaiheessa iltaa ollut) https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1581755568 No, hyvä siitä tuli:) |
3 Liiteet
Koronteenista huolimatta uskaltauduin autokerholle pajaamaan lavitsaa.
Takapyöränlaakerit ohjelmassa Isolla lentävällä irtoaa sutjakasti, viimeistely taltalla https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1586623732 Edellisten jälkiä on aina ilo ihailla. Kivoja ylläreitä nämä:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1586623732 Uudet rojut kiinni. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1586623732 Siinä kun tuikkailin nämä takaisin auton alle, huomasin, että takana käkkärinrumpu on löysällä. Syylliseksi päljastui jälleen erinomainen turak patent, nimittäin Ruttumutterista oli rälläköity kaulus pois, eikä sitä saa mitenkään siis lukittua akseliin. No ei ollu mutteria just käsillä, koten laitoin to-do listalle... |
Tuli noista rälläkän jäljistä mieleen, kun neuvoin kaverille viime syksynä miten laakerin sisäkooli leikataan rälläkällä irti vetarista/ navasta. Koitin sanoa että hiljaa ja rauhassa, katso miten sininen leviää kun alkaa olla lähellä mennä läpi, lopeta ja tuurnalla/ taltalla loput.
Ei se uskonut, veti parin millin railon :D Onneksi siihen kulkineeseen uusi osa maksoi muutaman kympin, ei ollut katastrofi. Toinen sitten meni jo ihan kuten pitääkin.. |
Mukitelineet
3 Liiteet
Päivän suuri saavutus, ruuvasin kuskille ja apukuskille limpparitölkkejä/pulloja varten tellinkit. Jos vastaavanlainen on ollut mielessä, niin Bilteman polkupyörän juomapulloteline 27-754 on täydellisesti SJ410 kojelaudan muotoja nuoleva:cool:
Asentaminen melko suoraviivainen prosessi, raksitaan fillaritankoon tuleva kiinnike irti ja porataan pari reikää rankaan. sitten vaan tiltataan kiinni:eek: Viimeisessä kuvassa kylmäsovitus tyhjällä leikkuunesteastialla:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1588440208 https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1588440208 https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1588440208 |
Tämähän on henkilöauto? Eikö tuohon kannattais tehä jatko ohjaamo. Lavaa saa vissiin typistää...
|
Lainaus:
|
Joo, paku on.
Hauska vaan ettei lavan mittoja ole otteessa, eli kai sitä voisi lyhentää :D |
6 Liiteet
Viikonloppu menikin oikein rattoisasti tämän kanssa. Tuo liian pitkälle tuleva helmapalkki ja lokasuojissa kummittelevat terävät reunat nyt ei vaan sovi tähän, joten jotain oli tehtävä.
Porailin alkuun Samurain orkkis levikkeen kiinnikkeet irti, näähän on ihan ruosteettomat ja siistit, kun joskus on laitettu ihan uudet etukulmat tähän. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1589750134 Sitten suihkuttelin plasmalla menemään, tavaraa kolisi peltiroskikseen jonkin verran:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1589749596 Helmapalkki lyheni 50mm:eek: Samalla tein viisteen kuskin ja apparin jalkatilaan https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1589749422 Otin alkuun vähän turhan ujosti siivua lokarista, toisella kerralla alkoi olemaan sopiva roilo https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1589749422 Etukulmasta reilu kolmio kans, tää tuli aikanaan valkuaiseen tehtyä liian varovasti ja sen huomaa, että rengas on hieronut tässäkin tuohon kohtaan https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1589749422 Kohtalokkaan FJDC Helatorstain Viron safarin jälkeen Bushwhackerit eläköityi valkuaisen pelleistä. Kaksi levikettä pilkoin niin pahasti, että olisi uudet pitänyt ostaa, mutta jotenkin perse ei sitten kestänyt sitä 350€+rahti+tulli+alv:o No tähän värkkiin riittää kaksi ehjää ja taakse on suunnitelmat olemassa, josko pilkotut saisi hyödynnettyä siellä. https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1589749422 |
5 Liiteet
Tähän vähän sekalaista updatea:confused::eek:
Selvisi, miksi mittariston takapuolella oli jesaria:D No samalla nää paikkailin, kun vetelin hyppylangat Check Engine -valolle ja VSS-anturille https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1590351329 Asensin Swiftin mittaristosta reed-kytkimen Samurain mittariin, niin saa VSS-signaalin moottoriohjaimelle https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1590351329 Kävin hakemassa voimaa:D Mulle tulee nyt varmaan ainakin suomen, jos ei maailman ainoa Suzuki, jossa moottorilla on lennetty. Tää oli entisessä elämässä lentokoneessa:cool: Myyjän mukaan oli 4 tuntia lennetty edellisen avaamisen jälkeen, eli kaikkinensa tarkoittaisi sitä, että autoon kiinni ja kovaa ajoa https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1590351329 Hytin kulmat paikkailin eilen, avarsin kyllä hieman lisää vielä ensin:o https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1590351329 Pitäisi olla aika jeti. Nää paikkalaput on Kastenin hyllylevystä, eli normipellistä hieman kovempaa ja luultavasti kestää paremmin kulutustakin;) https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1590351329 |
Operaatio etuakseli
5 Liiteet
Tänään aloitin etuakselin vuosi(kymmen)huollon
Potilas kuljettimelle ja siirto ylätallilta alatallille https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1590351977 Toiselta puoleta tuli paljon vetistä lirua ja toinen puoli ihan rutikuiva https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1590351977 Paljon laakereita romuun. Kääntöpäät takelsi ja pyöränlaakerit oli tiukkaamalla pilattu pari kehää jopa vähän kellersi, eli lämpöisenä on käynyt:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1590351977 Oikaisin vähän lommoja, oli ihan hammaskosketustakin:D https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1590351977 Amerikanfoorumilta bongattu idea, testaan nyt tässä. Eli homman nimi on kääntöpäiden ylempien laakereiden rasvaaminen nipan kautta. Pieni on läpireikä ja sivussa pohjakierrereikä, johon nippa. Tappi laippoineen tulppaa tuon yläpinnan, jolloin rasva hakeutuu suoraan laakeriin. Ylälaakerithan ne on ne mitkä on aina kuivat ja taitaa monesti ensimmäisenä narahtaa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590351977 |
Lainaus:
|
5 Liiteet
Hain vauhtipyörän plaanauksest, viimein taidan tuon kymmenkunta vuotta hyllyssä parantuneen Centerforcen raapaista paikalleen tähän kikottimeen:cool:
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590442829 Boksasin jousipedit https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1590442822 Maavara pieneni 5mm, kun liimasin hardoxia banjon pohjaan https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1590442822 Askartelin perälle hämähäkin https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1590442822 Istuu kuin hanska https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1590442822 |
5 Liiteet
Eilen askartelin murikkaan lukon.
Päivän ohjelmassa siis:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590612706 Putsailua alkuun ja sitten paineilmaputkelle kierrereikä https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590612706 Kasaanpuristuvan krympin mittailua https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590612706 Kova krymppi. Mitoitushan toimii suunnilleen siten, että tuohon mittaan lisätään shimmejä, että ollaan vanhan krympin mitassa. Aika hyvin toimi, vaihdoin kyllä vielä muutaman sarkun ohuemmaksi ensimmäisen koekasauksen jälkeen, kun jäi omaan käsituntumaan turhan tiukaksi. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590612706 Potilas valmis asennettavaksi https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590612706 |
6 Liiteet
Tänään ohjelmassa olikin maalailua ja kasailua
Ostin kokeeksi Mastonin 1k happopohjaa, ainakin oli hapokas aromi. Puhalsin kääntöpäät vielä ulkopinnoilta ennen maalin suihkimista. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590613210 Hytinkulmiin sama käsittely https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590613210 Pintaväriksi valikoitui Mastonin tuoteperheestä sudittava mattamusta. Samapa kai tuo on mitä tuohon sutii, kunhan on jotain:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590613210 Säästin väriä kun edelliset paikat on sinkittyä:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590613210 Akselin kasaus keskeytyi, kun murros/vetarisetistä puuttui c-renkaat, joilla tikku lukittuu murrokseen. Ei ollut omassa varastossa b-osiakaan, joten päätin purkaa energiaa kiinalaiseen alumiinijäähyyn. Tässä jokaisessa kiinnikkeiden kulmassa oli jonkinlaista murtumaa jo pakasta vedettynä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590613210 En ollut tigillä aikaisemmin oikeastaan mitään turannut, alumiinista puhumattakaan. Sain vähän neuvoja paremmin asiasta tietäviltä ja kyllä se sula rupesi tottelemaan. Ei ehkä kaunein, mutta jos se ei noista kohdista pettäisi... https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590613210 |
Miksi et hitsannu perän pään vetariin siihen boorille nöllejä ni ei tarvi olla murroksessa sokkia.
https://forum.ih8mud.com/threads/mar...series.473637/ |
10 Liiteet
Lainaus:
Kävin torstaina aamulla hyvin palvelevasta 4x4 Partsista hakemassa puuttuvat lukkorenkaat, mysteeriksi jää, miksi eivät olleet murrosten mukana paketissa.:confused: Siinä ne nyt on. Jännä silleen, että se pieninkin palanen voi lyödä koko operaation seis:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590701538 Herutuskuva. Onhan noi tikut nyt aivan helvetin jöötiä kamaa:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590701353 Tilailin tämmöset tiivisteet etuvetareille. Olevinaan jotenkin parempi, tuplahuulella ja kaikkee. Iso laippakin, ettei voi lyödä liian syvälle tai vinoon:D https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1590701353 Tää on toimivaksi todettua tavaraa erilaisten asioiden tiivistämiseen. Jää vähän tahmeaksi, joten voi avata kerran-kaksi ilman, että tarvii lisää mälvätä. https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1590701353 Murroksen malja on sen verta isompi, että ei voi työntää kääntöpään läpi ja muutenkin asentaessa joutuu kääntämään linkkuun, että menee kääntöpään alalaakerin ohi. https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1590701353 Päivitin pyöränlaakerin mutterin Vitarasta purettuun malliin. Onko tää oikeasti parempi, ei osaa sanoa. Kokeillaan nyt näin. https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1590701492 Annoin napalukoille rakkautta. Purin atomeiksi ja pesin ensin liuotin pesulla puhtaaksi ja suihkin soodalla loput. Napalukkojen rungoissa kiiltokromi on vähän alkanut muuttumaan norjankromiksi, mutta muuten siistit. https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1590701492 Aikanaan kun Jare askarteli ja hieroi Suzukia, niin ajattelin että mäkin joskus hinkkaan sievät napalukot. Värimaailma sattui kyllä ihan vahingossa samaksi:cool: Ensin Happopohjaa ja sitten pirkkakilikolia pintaan. https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1590701492 Ihan viimeisiä vaille, että voi lykkää takas auton alle https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1590701492 Niin, olisihan noi pultitkin voinut vielä hieroa:o https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1590701492 |
Hienoa pajottamista, iso peukku täältä.
|
5 Liiteet
Perjantain askareita:
Tein jousipetiin liukupanssarit hardoxista. Jos nyt ei tökkäisikannon päälle niin kerkästi jumiin:D Aihiona omat jousipedit https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878600 Kasassa. Maalasin mustaksi https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878600 Vanha moottori nousi pois keulalta https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878600 Mitähän sitä sitten keksisi? :confused: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878600 Pesin vaihdelaatikon remonttia varten https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878600 |
5 Liiteet
Lauantai oli vähän sekalainen päivä.
Tuikkasin perjantaina askartelemani jousipedit paikalleen, istuu hineosti. Sitten laitoin Valkuaiseen uuden rätin. Loota levälleen ja tutkimaan mitä on syönyt. Laakerit ei ajossa pahemmin rallatellu eikä oikeastaan missään näkynyt hurjaa kulumaa tai tuntunut isoja välyksiä, joten päätin lyödä kasaan samoilla rojuilla. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878984 Pikku fiksailuja joutui tosin harrastamaan... Joku kuupo tehnyt pultilla temput:rolleyes: Onneksi on recoil. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878984 Orkkis huohotintingeli vex ja kunnon nippa tilalle. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878984 Tää pahuksen kumitutti lentää kuuseen. Tilalle 1/4" tulppa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878984 Tää Lavizzan hytin peltityöt edeltäjien toimesta hivelee silmiä:D Jotain tällekkin tarttis tehdä:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1590878984 |
4 Liiteet
Sunnuntaina puuhastelin lähinnä pikkujuttuja.
Askartelin vanhasta sammuttimesta paineilmapytyn kompuralle. Hyvä malli tämä, kun pienellä modaamisella tuo alkuperäinen korkki toimii paineanturin paikkana ja jakotukkina samalla! https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591126771 Ajattelin kokeilla, miten alkuperäinen teline toimisi tässä. Tein tuommoisen pannan, joka kiristyy ruuvilla. Pytty vielä maaliin, ettei ole sammuttimen näköinen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591126771 Maanantaina tutkailin konetta. Tähän onkin joku jo laittanu 8v swiftin termarikotelon. 323gtx virranjakajan kansi meni tilaukseen. Kokeillaan nyt alkuun omalla ruutalla. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591126771 Perkasin johtosarjan liittimet. Aika monta karvaa joutuu jatkamaan, jotka ilmeisesti lentskarissa ollu turhia. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591126771 |
Päivän puuhat
7 Liiteet
Kevyttä pikkuhommaa työpäivän jälkeen.
Sopivassa paikassa Flinda on yhä kovaa valuuttaa:cool: Toki olisi voinyt tarkistaa, että netistä kaivettu dxf on 100% ennen leikkauttamista. Nyt tarttee yhtä pultin reikää suurentaa:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591305066 Laikkasin Samuraihin tarkoitetusta kiinanpakosarjasta laipan irti. Nyt on helppo sitten vetää heftiin kunhan saa motin pannuhuoneeseen https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591305066 Alvadista tuli nopsaan Mazda 323 GTX turbon jakajanhattu. Tässä projektina naittaa MKII/MKIII GTI Swiftin jakajaan ko. hattu. Kulmavaihdetta ei voi tehdä, kun on ihan erilaiset sisusteet jakajassa. Jonkun amerikanjoefoorumitarinan mukaan jossain Viturassa olis samannäköisellä sisuksella pystyjakaja. Kuulostaa yhtä yleiseltä kuin yksisarvisen kakka:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591305066 Askartelutuokion keskiössä siis 323 hatun kiinteän hiilen vaihtaminen GTI:n jousitettuun. Toinen vaihtoehto olisi ollut 323 pyörijän parittaminen, mutta jotenkin halusin kuitenkin jättää puörivät modaamatta ja keskittyä paikallaan pysyviin asioihin https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591305066 GTX hatun juuri on monikulmio, joten pikkuisen piti Dremeliä näyttää, että istuu GTI jakajan rungon päälle https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591305066 Operatsiooni valmis. Piti vielä poraa jatun kiinnikeruuvien reiät 4mm-->5mm, kun GTI jakajassa kiinnikkeet on 1mm pienemmällä halkaisijalla, kuin GTX jakajassa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591305066 Pyörijä ottaa hattuun kiinni ilman shimmiä. Tässä on nyt katun ja jakajan rungon välissä 1mm prikat, riittänee hyvin. Pitää vielä paksumpi o-rengas taikoa tuohon, kun nyt tuulee hatun ja jakajan rungon välistä:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591305066 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
https://www.ebay.co.uk/itm/323830234899 Toimii aika paljon paremmin kuin tuurna:D Gookeliin vaan hakusanaksi Suzuki Jimny wheel bearing tool |
Lainaus:
Joo, siis pytty on nykyään musta:cool: Pitää vielä keksiä mihin tuon sitten taikoo kiinni... |
Moottorin varustelua
8 Liiteet
Tänään pakosarjan laippa liimautui pakosarjaan ja Samurain öljypohja löysi paikkansa pienen sovittelun jälkeen:cool:
Samurain öljynimuputki osuu GTI koneessa kampuran vastapainoon https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1591732559 Pieni leikkaa- liimaa operaatio ja problem solved https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1591732559 Jakajan hattuun leikkasin ja liimasin myöskin. Löytyi landelta jotain vanhoja öljyfiltterinstefoja, lyhensin sopivan mittaiseksi ja päät liimalla kiinni https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1591732559 Tätä jännitin etukäteen melkoisesti, eli laipan hitsaamista kiinanpakosarjaan. Ensin heftiin ja tarkistus. https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1591732559 Sit sauma kiinni ja pieni kevyt harjaus. Tää olikin sit kolmas kerta kun TIGillä hitsaan, vähän tarttis vielä reenata:o https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1591732559 Vauhtipyörä kävi sorvilla, että sai hyvän pinnan uudelle kytkyttimelle https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1591732674 Tää Centerforcen kytkin on parantunut hyllyssä jo vähän päälle 10v. Ostin Valkuaiseen aikanaan, mutta jäänyt laittamatta syystä X. En itsekään ymmärrä miksi. No, nyt menee käyttöön ja tähän kippoon on varmasti passeli:D https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1591732674 Näitä konepokia on tullut tehtyä sen verta tiheästi uosien varrella, että viime kerralla, kun Valkuaisen konetta hipsuttelin, sorvasin tämmöisen keskitystyökalun. Motonetin yleistyökalun voi heittää helvettiin, kun siitä ei Suzukiin sopivan kokoisia pulikoita löytynyt... https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1591732674 |
Onko tuo keskitystappi muuten samoilla mitoilla kuin jimnyn M-koneille, muistaakseni 14,9/20mm?
|
Lainaus:
Ei taitaisi pöllömpi idea että kun tappien tarkkoja mittoja löytyy enemmän, niin niitä vaikka jossain oppilailla tahi harjoittelijoilla sorvauttaisi edukkaasti? Kaikkiaan kiva ja hyvin kuvitettu projekti seurata. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kyllä nuo keskipakopainot toimivat. Kytkintä jos tarvii luistattaa niin kierroksia nostamalla kytkin alkaa puremaan kiinni eikä luistamaan lisää.
|
Lainaus:
Niin hämyn oloinen vipuamishomma tuo keskipakoklöntin käpälänvääntö että tuntui enemmän riskiltä kuin mahdollisuudelta. Mut kai sillä joku patenttikin on. https://www.centerforce.com/files/bl...ts_340x170.jpg En tiedä olisko vielä huonompi irrottamaan tuon kanssa kun ilman, ei nimittäin aina meinaa kokonaan höllätä tuo Dual Friction levy vaikka sinänsä oikealla kohtaa ottaa sitten kiinni ja periaatteessa vapauttaa. Käytännössä vaan jää hipsumaan. |
Onhan niitä erilaisia keskipakokytkimiä ollu mailman sivu ja tommosia keskipakolimppuihin perustuvia kytkimen puristusvoiman lisääjiä. Itelläkin on juuri tommonen centerforcen kytkinpaketti volvossa. Toimii.
Eli hyvä kytkin tulossa suzukiin! |
Mullakin on Chevyn koneen takana tuollainen Centerforce. 12 vuotta takana ja vielä pitää.
Jotenkin mittakaava noille keskipakopainoille tai oikeastaan koko asetelmalle on erilainen kuin Johanneksen kuvassa. |
5 Liiteet
Loppuviikon tuherrukset vielä:D
Oma ymmärryskyky loppuu, miksi jakolaatikko on pitänyt tällätä kolmella erikorkuisella POM palikalla:rolleyes: Toisaalta miksipä ei, tämähän on auton teemaan täydellisesti sopiva. Jokainen osa, johon olen tähän mennessä koskenut on täytynyt joko korjata tai vaihtaa (nämä meni vaihtoon:D) https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1592248953 Tilalle meni ihan kumityynyt. Nämä oli edulliset ja näissä on Suzukin alkuperäisiin verrattuna reilusti kumia. LaaLaa on menestyksekkäästi ajellut tämmöisillä tuetun jakolaatikon kanssa, joten uskallan minäkin näihin luottaa:cool: Bilteman Tuotenro. 63-106 Kierre: M10 Korkeus: 36 mm Ulko-Ø: 56 https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1592248953 Koneen istumisessa konehuoneeseen lieviä haasteita. Virranjakaja ottaa lämppärin putkiin rumasti. Tässä kone edempänä. https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1592248953 Syyllinen, korkeat kumikakut. Riipaisin nämä helvettiin, niin asettui putket paremmalle korkeudelle https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1592248953 Ihan vitullinen ährääminen oli itsekseen sovitella konetta pannuhuoneeseen, mutta siinä se nyt on. Laittelin lokaritkin fiilistelyä varten paikalleen. https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1592248953 |
5 Liiteet
Torstaina sitten askartelinkin vaihdelaatikon alle tukiraudan. Edellisen päivän ähertäminen kone-laatikkopaketin kanssa kirkasti vision, että ei tästä kikottimesta kannata molempia riipiä kerrallaan ulos, vaan pelkkä kone tai laatikko yksistään.
Oli Misoni loppu, joten vaihdoin varalla olleeseen hiilariin. Roiski ja käyttäytyi muutenkin vähän jännästi. En aikaisemmin ole hiilaria käyttänyt hitsatessa. Huonosti putsattu rungon puoli ennen hitsausta, roiski ja kasvatti jännästi tuommosia palloja. https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1592249841 Eli hitsatessa ihmettelin kun alkoi kuulumaan sihinää ja semmonen VUH -ääni. Tiiätte kyllä, leimaduksessa sellainen humahdus. Käännyin auton alla katsomaan mistä kuului, niin helvetti bensaa tihkui ja maassa paloi lammikko. Sain taputeltua liekit sammuksiin ja tutkailin vuotopaikka. Äkkiseltään vaikutti siltä, että olisiko hapan putki alkanut vuotamaan huonoon aikaan. Puhaltelinkin sitten linjat tyhjäksi ennen kuin jatkoin hitsuuttelua:rolleyes: Ei heti ollut syy-yhteys ilmeinen, mutta bensalinjoja perjantaina repiessäni huomasin mitä oli tapahtunut. No oli sinne lentänyt sulaa rautaa ja sulattanut reiän bensalinjaan, metrin verran etäämmällä kohdasta, jota hitsailin:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1592249841 Oli romulaatikossa Vitaran vaihdelaatikon tukikumi, ajatelin, että tämä voisi olla passeli tämän kone-laatikkopaketin perään:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592249841 Otin valkuaisesta mittoja, miten laatikko asemoituu siinä. Piti hieman nostaa peräpäätä korkeammalle, ettei virranjakaja ota tulipeltiin kiinni. Nyt on sentin korkeammalla. Hämää tuo laatikon kannakkeen paikka suhteessa laatikkoon ja koriin. Runkopalkin sisäreunoista mitattuna laatikko on 5mm tarkkuudella oikeassa paikassa, jos olettaa, että valkuaisessa on loota oikeassa paikassa:D Kiinnikkeestä ei tullut nätti, mutta jospa tuo kestäisi:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1592249841 Pitää ottaa kone irti, jos haluaa virranjakajaa räplätä:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1592249841 |
8 Liiteet
Perjantaina sit vielä viimeiset jutut ennen kuin talliaika loppuu toistaiseksi.
Alottelin flektin kiinnityksen/tuulitunnelin askartelua Bilteman puhaltimelle https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592251080 Kuva voi hämätä, mutta puhallin on noin 10mm irti syylarista. Aattelin jättää toistaiseksi tähän. Pitää joko tehdä loppuun tai etsiä joku valmis puhallin, jossa olisi sopivan mallinen kehys (ja ehkä Bilteman puhallinta enemmän tehoa) https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592251080 Syylari istahti paikalleen. Toiseen laitaan uusiökäytin edellisen tekemää kiinnikettä, joka asentuu simpukkaan, toiseen laitaan kantattu rauta hitsaten runkoon ja romulaatikostä kaivettu pilkottu syylarin kannake pulteilla kiinni siihen. Melko eteenhän tuon joutui laittamaan. Pitää maskista hukata konepellin lukko ja vinsspetiäkin joutuu pari senttiä siirtämään eteenpäin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592251080 Mallailin TRW pumppua ihan tuohon, tuntuisi sopivan hyvin https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592251080 Asentuu kolmella kumitatilla. Ehkä jonkun lämpösuojan voisi tuusata pakosarjan ja tämän väliin https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592251080 Oli muutenkin tarkoitus vedellä uudet bensalinjat. Laitoin 8/6 Pa putkesta koko matkalta imu- ja paluulinjan. Tulee pannuhuoneeseen keruusäiliö, joten ihansama:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592251080 Vähän stylinkiä. Fiksasin tuon perseelleen rälläköidyn vaihdekepin reiän, että sai haitarikumin siististi paikalleen. Kepin päähän tuikkasin maskotin:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592251080 Tähän tilaan se nyt jäi, sähköt vielä tekemättä, vähän vesi- ja polttoaineletkutusta. Sit kaikenlaista sipistelyä, kuten lokarit ja sivuvilkiut ja mittaria ym kabiinin varustelua vielä. Jaa-a saas nähdä onko tällä asiaa syksyllä Suzuki-safarille:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592251075 |
Niin joo! Olihan tässä jarruputketkin ihan päin helvettiä:mad:
Hyvä tuuri, ettei ole kuskin puolen etujarruputki lävähtänyt ajossa, koskin putkeen, niin se alkoi vittu sekin vuotamaan:rolleyes: Eli jarruputketkin täytyy osin tehdä uusiksi... |
Sähköistumistä
5 Liiteet
Pienen pähkimisen ja mallailun jälkeen tulin siihen päätelmään, ettei samurain ilmanputsarikotelolla ole tulevaisuutta tässä kulkineessa. Aloin mallailemaan alumiinilevylle bensan keruusäiliötä ja siirtopumppua. Viime syksynä puretusta Swiftistä pääsulake/releboxi pääsee uusiokäyttöön, tulee ripauksen enemmän OEM-look. Keruusäiliö on vielä sisustamatta, mutta ajatuksena on, että imulle tulee vielä mutka pytyn pohjaa kohti ja tankin paluulinjalle tulee pytyn sisään "snorkkeli", että saa bensan pinnan tason pidettyä mahdollosomman korkealla.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592941608 Ecusta oli lenstkarimies leikellyt korvat pois, joten heftasin kiinnitystä varten kantatun pellin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592941608 Asentui aika mageasti, yks ruuvi hanskalokeron pohjasta kierreinserttiin, joka ecuboxin pellissä ja kaksi kiinnitysruuvia tulipellissä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592941608 Samalla tuli määriteltyä maksimi kahluusyvyys, jossa auton voi pysäyttää jorpakkoon. Toki syvemmälläkin voi mennä, mutta auton pitää pysyää liikkeessä, ettei kabiiniin vedenpinta pääse liian korkeaksi:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592941608 TPS anturin puolelta puuttui liitin ja piti laittaa uusi. Ei vaan ollut värimaailma kovin intuitiivinen. Onneksi sain apuja eräältä GTI-harrastajalta ja sain liittimen kuvan perusteella pinnit kohtaamaan:eek: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1592941608 |
Onko sulla kumityynyt korin ja rungon välissäkin?
|
On kumityynyt, ne on vaan orkkismitoilla.
Eka koekäyttö lämmittää mieltä:) Teippailin johtosarjaa jo vähän enempi nippuun, hytin puolella pitää vielä mittariston suunnalta tulevat karvat vetää jotain järkevää reittiä eculle. Tein uuden jarruputken kuskin puolen katkenneen tilalle. Seuraavaksi pitäisi pakoputkea askarrella, nyt tuo 2m pätkä 2" suoraa putkea on vähän turhan raju:D |
Lainaus:
|
Pitäsköhän siellä olla ihan läpipultit.
Tolla moottorilla ku hyppyytät, voi koppa pompata rungon viereen. |
On läpipultilla nuo kumit. Ihan alkuperäistä vaastaavaan tyyliin.
Menopuoli toivon mukaan vastaa nyt enemmän odotusarvoa, että jotain myös tapahtuu konehuoneen puolella, kun pedaalista antaa käskyjä . En usko, että ajaminen muuten kauhiasti muuttuu, peruskaasulla eteenpäin kuten tähänkin asti:D |
4 Liiteet
Viimeksi kun olin siirtämässä lavizzaa tallista, hävisi yhtäkkiä sähköt ja auto sammui kun saunalyhty. Pikainen diagnoosi osoitti sulakkeen palaneen. Sen kummemmin ihmettelemättä tuikkasin uuden tilalle. No auto starttasi ja kävikin hetken kunnes sammui uudestaan. Siinä kun laitoin vielä yhden sulakkeen paikalleen, nenään kävi vieno toimintasavun aromi. Hetken nuuskittuani havaitsin laturin puskevan em. kiehkuraa. No otin kaikki piuhat laturista irti ja löin tulille ja siirsin auton pihaparkkiin.
Tässä muutama päivä kului ja tuli välillä funtsailtua mitä tuossa juuri tapahtui. No hoksasin sitten, että se sulake oli toinen korvatuista fusible linkeistä ja oli oikein 35A lattasulake vielä. Eli näitä edellisten turak-pro virityksiä, jotka ei vielä ole haaviin jäänyt:rolleyes: No onneksi noita Swiftin latureita on joitain kappaleita varaosiksi. Valkkasin niistä sopivan ja löin tänään kiinni. Toki varaosasta puuttui hihnapyörän mutteri, mutta sen otin hengettömäksi menneestä laturista. Hyödynsin Swiftin sulakerasiasta löytyvän virtapiuhan, jonka toisessa päässä on 80A sulake. Nyt vaikuttaisi toimivan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1594151536 Vaihdossa ei kauaa nokka tuhissut https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1594151536 Laittelin myös sivuvilkkujen piuhat. Nää on ilmeisesti ihan leimoissa olevat ledivilkut. Taisi olla luokkaa kympin laaki. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1594151536 Omaan silmään sopivat. Ehkä jossain vaiheessa tuon lapun voisi maalata korin väriseksi. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1594151536 |
näyttääkö vain vai onko laturin hihnassa yksi ura liian vähän?
|
Lainaus:
|
Joo, neliriviset pyörät, mutta kolmirivinen hihna.
Tuo piisaa tuolle 45A teholaturille hyvin. Laturia ajattelin vaihtaa joka tapauksessa isompaan, jahka tän saa muuten kiekumaan kuten pitää. Vaidellaan sit hihnaa:D |
Siinä on moniurahihna nimitys jo vähä rajoilla…! :D Asiallista puuhastelua, 45A laturi kuulostaa vähä pieneltä, mut ehkä se on just mittakaavassa.
|
100e makso bolt on mallin 85A laturi autodocista.
https://www.autodoc.fi/as-pl/10592100 Hinta näyttää nousseen 123€uroon |
4 Liiteet
Muutama juttu taas edistynyt:
Ilmamäärämittari ja filtteri kiinnittyi tuohon. Tää on ihan väliaikainen vain, mulla on V6 Vitaran ilmanputsarikotelo odottamassa snorkkelia ja lopullista paikkaansa. Nyt mennään tällä siihen asti:o https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1594589315 Pakoputkesta sain omasta mielestä ihan kelvollisen. Pakosarjan jälkeen heti jousto ja pikkupönttö jakolaatikon viereen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1594589315 Takapönttö tankin viereen ja ulos repsikan puolelta heti jousen riipun jälkeen. Tuentakin vaikuttaisi onnistuneen, kun ei putki kolisen mihinkään :)(vielä) https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1594589315 Eka pidempi ajosuoritus, ajelin kotiin tänään autokerholta. On kyllä metka ajaa, kun vetoja löytyy riippumatta nopeudesta. Eikä tartte pudottaa neloselle tai kolmoselle ylämäkeen:D Tältäkö se tuntuu teistä jota ajatte "Oikealla autolla"? Kardaanit menee kyllä vaihtoon, etu- ja takakardaanissa on liuku kulunut ihan väljäksi ja aiheuttaa vispaamista siirtymävauhdissa. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1594589315 |
Hui noilla renkailla tollanen mittarivauhti :eek:
Katsoitko GPS:sällä paljonko mittari näyttää pieleen? Onko VSS anturi jo kiinni? Jos ei niin miten käyttäytyy kun vauhdissa laskee kaasun ja painaa kytkimen alas. |
Leimarenkaat alla, mutta silti.:D
VSS on kiinni, joten sen puuttumisen vaikutusta ei nyt pääse arvioimaan. |
5000rpm siirtymänopeudessa on ihan kunnioitettava suoritus, vaikka olis vähän pienemmätkin renkaat! :D
|
Tossahan twin cam Suzuki on parhaalla vetoalueella. Kun polkee lisää niin rääkäisee vielä.
Missä kierrosluvussa tuossa aivolaatikossa on rajoitin? |
Olisko tossa punaviiva 8500 rpm, pätkii syttyä siinä.
5krpm on suunnilleen maksimivääntö 6,5krpm huipputeho Eli kyllä tuossa just ollaan parhaalla vetoalueella:cool: |
7 Liiteet
Jaa, mikäs se oli edellisen päivityksen punainen lanka.
No Kävin katsastamassa tässä päivänä eräänä ja ihan huomautuksitta en selvinnyt. Takapäästä puuttui heijastimet (En edes tiennyt että ne puuttuu, taisi lähteä alumiinilavan mukana:confused:) Noi toimii muutenkin huonosti, että ovat vaihtotuomionsa saaneet. Noi hienot ledivilkuiksi ajattelemani tuikut ei nyt sitten olleetkaan sivuVILKUIKSI hyväksytyt vaan sivuvaloksi. Pitää myös siirtää paikkaa kun levike peittää liikaa. Takaa puuttuu myös pohjaanlyöntikummit ja jarruputket on aika huonosti siinä linjalla. Nämä ja muutama muu pikkujuttu fixattavana. Eli pientä remonttia tiedossa. Isompi rempntti oli sitten raakasti rallattava laatikko. Ei pitänyt pahaa ääntä ennen avaamista, avaamisen jälkeen oli kauhia. No hommahan lähtee tän tekniikkapaketin kanssa varsin suoraviivaisesti liikenteeseen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1597177528 Purin laatikon sisukset päätyyn asti ja tarkistin silmämääräisesti synkrot ja siirtäjän renkaat. Uudet laakerit sisuksiin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1597177924 Kone-laatikkopaketti on muuten paljon paremmin tasapainossa, kun käyttää sitä laatikossa olevaa korvallista toisena ripustuspisteenä. Olen itse yleensä roikottanut vain koneesta, mutta tuli nyt tämäkin kokeiltua. Ei mikään turha koukku:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1597178961 Maskin askartelin paikalleen. Piti deletoida konepellin lukon patti, että mahtui jäähdyttimen kanssa paikalleen. https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1597177472 Halusin tähän vähän paremmat penkit kuin nuo Samuraista laitetut. Tilanahtaus on vain lavaSuzzukin hytissä aivan järkyttävä. Mikään pikkuauton penkkikään ei helpolla sovi, kun turvavöiden kelat on pinta-asenteiset, eikä B-pilarin sisässä kuten umpikopissa ja avossa on. No naamakirjassa muutamassa rosvosektoriryhmässä mukana ja päivän ideabingo kilahtaa saapasmaahan, eli Italiaan. Siellä on Luigi ja Marco keksineeet, että Smartin penkkejä voi laittaa Suzukiin ja melkeinpä viikoittain joku penkkiparia ko. palstalla kaupittelee. Itse en toki Italiasta hankkinut penkkejä, vaan ihan Härmästä. Mageat jakkarat, kun on sysävedetty teräspellistä selkänoja:cool: Asentaminenhan alkaa aina kiinnikkeiden tekemisellä. https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1597177472 Lopputulos on omaa silmää miellyttävä ja penkit on jopa mukavat istua. Toi 20x20 kalusteputki korottaa penkkiä vieläpä sen verta sopivasti, että Bilteman littusubbari mahtuu edelleen olemaan kuskin penkin alla:cool: Penkinlämmittimet voisi vielä kytkeä ja sivubägit tekisi mieli kaivaa kuuseen näistä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1597177525 No sitten niitä pienelle piirille kerrottavia juttuja:o:D Neitsyt(työ)matkalla tässä toissapäivänä auto vastustelikin kunnolla. Aamulla sai pienen adrenaliinipaukunpiristämään termoskukista hörppimääni kahvia, kun motarin rampissa konepelti rävähti pystyyn. Nuo tilapäiseen käyttöön asentamani kumikoukut ei sitten pitäneet peltiä kiinni.:rolleyes: Onneksi vauhtia ei ollut vielä niin paljoa, että isompaa vahinkoa olisi käynyt. Pieni ruttu konepeltiin tuli. Kotimatkalla sitten olikin jännempää. Fiilistelin kadonnutta vaihdelaatikon rallattelua, kun meno alkoi sakkaamaan. Auto puutui ja lopulta hyytyi tietysti pahimpaan mahdolliseen paikakan, eli motarin rampille:D No siinä sitten hetken tien poskessa kelailin vaihtoehtoja kunnes muistin, että en ollut sitä muutamaa kymppiä säästänyt liikennevakuutuksessa ja mullahan on hinausturva! Ei muuta kun soittelemaan vakuutusyhtiön palvelunumeroon ja hinuria tilaamaan. Siinä sitten sain reilu puoli tuntia istuskella autossa ja pohtia syntyjä syviä (kuten miksi sitä jerrykannua ei tullut nakattua lavalle kyytiin ja missä helvetissä kaikki työkalut on:eek:) https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1597177525 No kyydit sain hovikorjaamon pihaan, jossa oli kaikki tarvittava auton käyntihäiriön poistamiseksi. (Jerrykannu ja suppilo) Tarttis varmaan ottaa tavaksi tankata autoja useammin, eikä arvata trippimittarin perusteella, kuinka pitkälle tällä kertaa päästään:rolleyes: |
5 Liiteet
Taas jotain pientä päivitystä.
Räpistelin taakse jotain pohjaanlyöntikumin tapaista ja siirtelin jarruputket pois iskualueelta. https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1600894304 Hitsasin akseliputkeen vasteen, että kartion muotoinen kumi vastaa johonkin tasaiseen pintaan. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1600894343 Tämän askartelusession jännittävin vaihe oli kotimatkalla... Pääsin muutaman kilometrin tallilta kotiinpäin, kun kojelauta lävähti niin joulukuuseksi kuin tuommoinen Samurain mittaristo nyt vaan voi. Melkein heti perään alkoi kuulumaan ihme vinkunaa tai vihellystä. Otin ensimmäiselle bussipysäkille sivuun ja konepeltiä nostaessa se alkoikin sitten selvitä. https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1600894304 Apulaitehihna poikki ja kone alkoi siis keittää. Annoin tovin jäähtyä ennen kuin avasin korkkia, mutta purskautti silti kunnolla lientä geysirin lailla. Liekkö painetasku ollut jossain. Koitin vielä toisen kerran ajaa autoa eteenpäin, kun porukoille ei olisi ollut montaa kilometria, mutta ei tuolla kärsinyt kuin muutama sata metriä edetä ja alkoi viheltää taas. Seuraavan jäähdyttelyn yhteydessä vihellyksen syykin selvisi, joku letkuklemmareista sen verran löysällä, että pitä vettä, mutta paineen alla ei sitten enään. Olin niin myöhään liikkeellä, ettei kenestäkään ollut apua. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1600894461 Varhainen aamuyö päättyi takaisin lähtöpisteeseen ja allekirjoittanut matkasi taksilla kotiin:o https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1600894461 |
Räpistelyä osa 2
5 Liiteet
Muutamaa päivää myöhemmin, kun maanantaisen pajailusession kotimatkalla silmille tulleet glykolit ei enään silmissä kirvellyt, palasin rikospaikalle jatkamaan tutkintaa.
Tai en varsinaisesti tutkinut sen kummemmin, ruuvasin uuden 70A laturin kiinni ja suoritin hihnaistamisen tällä kertaa 4-rivisellä moniurahihnalla kuten kuuluu. Lisäksi hanskalokerossa on nyt toinen hihna varalla. Oppiva otus tämä Suzukisti, eikö?:D https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1600895181 GTI:n villihevoset ovat arvaamattomia ja kaikkeen on varauduttava. Suzuki-tapahtumassa suoritetun teollisuusvakoilun perusteella sammuttimelle toimivan oloinen paikka on kuljettajan penkin etureunan kohdalla. Penkki pääsee hyvin liikkumaan tämän ohi. https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1600895181 Kumiset konepellin kiinniripustimet sai väistyä, kun täysamuliinista kiinalaisten muotoilemat käikäleet löysivät paikkansa. https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1600895181 Joku Jeep-bolt-on osa tämä oli, mutta näytti riittävän sinneppäin sopivalta, että tilasin parin. Aika se näyttää näidenkin kestävyyden. Eipähän pelti pompi silmille enään... https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1600895181 Ajatuksena on, että tälläkin joskus uskaltaisi jollekin reissulle lähteä, niin pitäähän sitä länkky saada kiinni. Vääntelin asennuspellin 3mm levystä ja ihan hyvin se sinne näyttäisi istuvan:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1600895181 |
3 Liiteet
Duunikaveri osti kans tämmöisen maailman mahtavimman monikäyttöauton ja siinä sattuikin olemaan pidemmän aikaa haeskelemani helmi. Haistoin tilaisuuteni tulleen ja iskin ennen kuin uuden auton omistajalle oli moiseen ehtinyt kiintymysside muodostua. Tämä helmi on nimittäin Mk1 GTi ratti:cool:
Aika tuhruisen näköinenhän se oli, mutta nuhruinen ulkonäkö ei minua haitannut. Vaihtokaupat saatiin hierottua. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1600895885 Kiikutin ratin kotiin rouvan iloksi, niin kuin kaikki parhaat aarteet. Purin ruuveiksi ja tiskasin keittiössä jokaisen osan. Vielä muutamaan nököseen jäi vähän savea, mutta sanoisin, että tää on maasturiin tulevaana riittävän hyvä. Edestä ja takaa olkaa hyvät:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1600895885 https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1600895885 |
Viimeistelyyn kannattaa kyllä käyttää jotain muuta kuin oliiviöljyä. :D
|
Suosittelen jotain suojaa jakohihnalle. Ettei käy niinkuin yhdelle automerkin konelle,moniurahihna poikki,ja katkennut hihna pääsi jakohihnan väliin...
|
4 Liiteet
Hieman taas paranneltu
Ratti löysi paikalleen tuossa taannoin https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1603653944 Jakopääremonttia. Huomaa asialliset puukiilat, jotka ovat ihan service manuaalin ohjeistuksen mukaiset:D https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1603653944 Siistiytyi huimasti, kun sai Japanista kopan hihnan päälle:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1603653944 Ohjaustehostinkin alkaa olemaan sähköjä vaille, kun sain öljyjäähdytysputken virkattua paikalleen. https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1603653944 |
5 Liiteet
Vähän paranneltu taas.
Tilasin Tuontitukusta kompaktin 600A releen vinssille, kun vinssin alkuperäinen relepoksi oli turhan kookas konehuoneeseen soviteltavaksi. Kaapelointia piti säätää sopivampaan mittaan. Pisti hampaita taas hymyilyttään kun tämä paljastui kutistesukan alta (Lähti tämäkin vetämällä irti) Jos näkee sen vaivan, että tekee kaapelit ja käyttää liimallista sukkaakin, niin voisihan sen liitoksen tehdä kelvollisen? Ihan hyvä liitos tulee alle 15€ työkalullakin, jos satunnaisesti puristelee eikä halua panostaa työkaluihin. esim tämmöisellä Bilteman lyöntityökalulla https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1605727524 Rele löysi varsin vakioituneeseen paikkaan, tuo tuntuu olevan aika hyvä mesta tuolle klunssille. https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1605727023 Sitten säätäjä_sedän kanssa viriteltiin laalaapuhelimen antennia kohdilleen. Nyt tuossa oli katossa valmiina reikä katon takareunassa, niin LA antennin olen toistaiseksi laittanut siihen. Maataso on kuitenkin virityksen näkökulmasta perseellään, jos antennin laittaa pystyyn. Tämä näkyy korkeampana SWR:nä sekä Smithin kartassa impedanssisovituksen siirtymisessä sivuun. Ehkä joskus siirrän antennin parempaan paikkaan, nyt saa olla tuossa. https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1605727023 Antenni etuviistoon, niin sovitus on suunnilleen niin hyvä, kuin tämän asennuksen kanssa on mahdollista saada. SWR tippui myös. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1605727023 Antenni parhaassa virityksessä. Tuo myös suuntaa keilaa ja paras kantama on tuon kanssa auton perää kohti. https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1605727023 No itsekään ihan mahdottomasti antennimagiasta ymmärrä, mutta homman pihvinä on se, että antennien paikan valinnassakin pätee tietyt perusperiaatteet ja jos haluaa parasta suorituskykyä laitteistolta, ei fysiikkaa pääse pakoon. Eli hetki kannattaa tuumata ja itseään viisaampia ei kannata jättää konsultoimatta, jos sellaiseen on mahdollisuus. |
Kardan twönk, riippu twönk, benzinpumpe twönk
7 Liiteet
Masinmäessä tuli mätettyä tätä antaumuksella ja täytyy todeta, että raikkaasti kulkee:D
Vikoja tuli ajettua muutama ulos ja tiedossa olevat jutut ei varsinaisesti päässeet yllättämään. Pitkä akseliväli ja kevyt perä vaativat totuttelua, kun tähänastisen offailuelämän tullut oikeastaan valkuaisella ajeltua. Mageesti kyllä etenee:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1606247120 Siitä, miten tämä tapahtui, saattaa olla video tai ei. Niin tai näin, kiivetessä pitojen sijaan otin sen toisen ajolinjan ja kolmen pompun kautta kiipesi ylös. Taisi vain käydä niin ,että yksi pompuista koitui Intiankardaanin kohtaloksi. No kyllä tuosta vielä putkea vaihamalla kalu tulee. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1606247120 Sama vielä toisesta kuvakulmasta https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1606247120 Vesiputousmäessä vekslatessa joku tökkäsi riipun ympäri. En sitä siinä kiipeillessä huomannut, mutta LaaLaa huusi sivusta seuranneena, että nyt on riippu ympäri! No onneksi LaaLaa lainasi vääntörautoja ja lihasvoimaa, että kahteen mieheen saatiin oikenemaan. https://forums.offipalsta.com/attach...0&d=1606247120 Repron kuvaamaa videomateriaalia tapahtumapaikalta, riipun vahingoittaminen 6:24 eteenpäin Makkaranpaistelun jälkeen lähdettiin vielä muutaman auton voimin jatkamaan. Oma eteneminen loppui prötäämiseen ja totaaliseen hyytymiseen. Syylliseksi paljastui tuo keväällä ostamani Huco pumppu! Onneksi paikallisella harrastajalla oli ajopaikan vieressä talli, josta löytyi varaosapumppu lainaan ja saatiin lavizza taas liikkumaan. No reitti rupesi menemään aikamoiseksi rypemiseksi ja ajattelin passata, kun pannuhuone oli vielä toistaiseksi suht siisti. Muut jäi vinssilemaan ja palasin samoja jälkiä nuotiopaikalle irroittelemaan mutkalle mennyttä takakardaania kotimatkaa ajatellen. https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1606247120 Sunnuntaina kävin reklamoimassa Hucon pumpun Moronetissa ja sain siitä hyvityksen, kun ei toista ollut hyllyssä. Ajattelin kuitenkin, että luottamus kun meni, niin en toista samanlaista ainakaan nyt olisi muutenkaan ottanut. Hucon hinnalla sai kaksi Facetin muovikuorista tykytykypumppua, joten pistin sellaiset tilaukseen. Yksi autoon ja toinen varalle, kuinkas muutenkaan:D https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1606247155 Mulla ei miljoonalaatikossa ollutkaan 90 asteen letkukaroja, joten pitää vielä semmoiset käydä hakemassa, että tuon saa lopullisesti kiinni. Nyt sen verta letkuissa ja sähköissä, että auto liikkuu ja lainapumpun saa takaisin omistajalleen. https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1606247155 |
Itseltä hajosi pari vastaavaa pumppua melko vähäisen käytön jälkeen, ei laatu oikein vakuuttanut.
|
Eli sulla on tuo tykytyky pumppu imevänä ja sitte 044 tyylinen tekee paineen.
Yleensä imevänä varsinkin noin pitkällä vedolla ei oikeen pumput tykkää. |
Lainaus:
Tai sitten pitää vaihtaa semmoseen malliin, jossa nostikorkeutta olisi reilusti enemmän facetilla tykytykyjä näköjään 96" nostokorkeudelle asti (40185). |
jos siirrät pumpun tankin viereen niin vielä parempi?
|
Kiitos omastakin puolestani järjestäjille ja osallistujille. Todella mukavaa oli ajella Suzuki-letkassa, reitit olivat erittäin hyvät tuollaiselle vähän rakennetulle suzukille, vakiommille tuntui haastetta riittävän yllin kyllin joskin esteitä ei kierrelty, vaikka siihenkin oli mahdollisuus.
Näitä on järjestettävä mahdollisimman paljon lisää ympäri Suomen :D Tässä pari kuvaa ja videot, mitä tarttui puhelimeen. Ajaessa ei mahdottomia ehdi kuvailemaan. Laittakaas muutkin kuvia ja videoita rohkeasti vaan näkyville Vähän oli luntakin maassa, kun aamulla alkoi kalustoa kerääntymään lähtöpaikalle https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234001 Minun ex-pickup on saanut rakastavan kodin Johanneksen tallissa, vain vähän harmittaa, että tuli myytyä;) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234002 Aasikatto saa Pippurin käsittelyssä kyytiä, vahvoja pelejä noi Suzukit https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234005 Pajareksen monsteri on kyllä aina yhtä vakuuttava https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234004 Joonaksen piiiitkä projekti alkaa olemaan valmis ja neitsyt matka sujuin hienosti takavetarin antautumiseen asti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234003 Toinen takavetarivauriosta kärsinyt oli make-lj:n ARB-lukollinen Samurai https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234006 Ennen kotiin lähtöä kävimme vielä puunaamassa autot lammenkierrolla https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234000 |
Mulla kesti Huco ainakin kymmenen vuotta. Sitten avasin letkujen lähdön ruuvia, käänsin lähtöjä, ja kiristettäessä muovista lähti "kierre" mukana.
Tilalle tuli peltikuorinen Facet. Huco oli paljon hiljaisempi, kuin mitä Facet on. Pumppu on henkilöauton tulipellissä, niin äänet tulevat sisälle. Hucosta saisi vielä käyvän peli, jos siihen katselisi hieman paksumman ruuvin? |
2 Liiteet
Lämppärin ilmanotolle tein scoopin. Tällä nyt lähinnä haen vielä muotoa. Lopulliseen sitten joki verkko vielä naamatauluun. Väri tulee sitten valitun maalin mukaan, tai ei:D
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1606676428 Kiinnittelin tuon kiinakompuran nyt kiskin penkin alle kunnolla. Pohjalevy veks, kiinnikekulmarautoja vähän modaten ja uudelleen kiinnittäen. Tuo väistää penkkiä just eikä melkein:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1606676428 |
6 Liiteet
Eilen sai taas rakkautta
Tulpanjohdot vaihtelin uusiin, kun tuli tuossa huomattua, että yhdestä oli jakajan päästä hattu halki. https://forums.offipalsta.com/attach...5&d=1607859974 Uusissa johdoissa vielä 45 asteen kulmat jakajan päässä, joten johdot saa vähän nätimmin reititettyä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1607863175 Tulpat vaihtui Iridiumeihin. Vanhat oli ihan siistit kaikissa. https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1607859974 Black Friday ostos, Febestin dampperihihnapyörä. Tän asentamisessa meinasi olla vähän tenkkapoo, kun ei vanhat ruuvit käyneetkään. Vanha mahtuu kuusuoruuveilla kun on periaarteessa kaks hihnapyörää päällekkäin ja ison pultin laippa väistää. Tuossa uudessa vähempi materiaalia ja siksipä ison pultin laippa estää pikkupulttien kiristämisen pohjaan. Ongelma siis, ettei 10mm hylsy mahdu. Tämä ratkesi sillä, että vaihdoin kuusiokoloruuveihin, joita löytyi sitten pienen etsimisen jälkeen omasta ruuvilaatikosta. https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1607859974 Uutta kosketuspintaa pedaaleihin. Vanhoista en tykännyt, kun uritettu alumiini puri kengänpohjaan väärällä tavalla omaan mieltymykseen nähden. Nyt pystyy paremmin käyttämään polkimia niin, ettei aina jalka irtoa lattiasta. https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1607859974 Pieni mainos. Tilasin halvan pihtivirtamittarin autojuttuja varten. Maksoi noin 30€. Eilen labrattiin Säätäjä_setä:n kanssa tätä ja todettiin varsin tarkaksi ja monipuoliseksi laitteeksi. Tuohan mittaa AC ja DC virtaa 600A asti, mutta on myös erittäin monipuolinen yleismittari. löytyy jännite-, vastus-, diodi- ja kapasitanssimittaus. Lisäksi mukana tulee termopari lämpötilanmittausta varten. Kirsikkana kakun päällä on taajuus ja pulssisuhdemittaus! Eli kaikenmaailman pwm ohjatut toimilaitteet saa mittailtua tällä myös! https://forums.offipalsta.com/attach...8&d=1607859974 |
9 Liiteet
Viikonloppu menikin sitten perää raapiessa:D
Spartani vaihtuu kytkettävään lukkoon https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Rojut ulos kopasta https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Meinasi ARBin kyljestä poskilaakerin irroittaminen aiheuttaa päänvaivaa, kun on vain vähän rikkinäisiä työkaluja käytössä:rolleyes: No tämän oli vielä yllärinä joku epeli mennyt laittamaan lukitteella kiinni:confused: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Onneksi apua saa kun kysyy ja sain lainattua Jykiltä kunnon välineen. Laakerit lupsahteli mukavasti irti, kun niille näytti Kukkoa:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Toinen vittumainen, näin tiukassa ollutta pinjonin pulttia en ole vielä kohdannut https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Kävin säätäjä_sedältä lainaamassa pultinhehkutinta, mutta siitäkään ei ollut apua, kun en koneessa kiinni olleella silmukalla päässyt koko mutteria kuumentamaan. Muut silmukat eri paikassa tallessa ja niistä ei nyt tällä haavaa ollut apua. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Tallilta löytyi jonkun pöydälle lojumaan jättämä järeä butaanitohotin, lämmittelin mutteria sillä ja suihkin irroitusöljyä. No sitten pukku jatko tuumaseen räukkään ja kovin pehmeästi se aukesi kun tuolta varren päästä väänsi:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Uudet X-tiivisteet. Tähänkin oli joku tavallisen o-tenkaan laittanut. Tuo nyt kuitenkin toivottavasti pitää paremmin https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Oli liukupintaa suudeltu, annoin vähän viilaa ja vesihiomapaperia. Käsittelyn jälkeen ei kynnellä kokeillen ollut enää paha. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609707879 Seuraavaksi pientä rengasjumppaa... |
Black round Cooper?
3 Liiteet
Varovainen siirtyminen isompikenkäisten joukkoon aloitettu! Nämä 32x11.5 STT PROt löytyi torista ja pintaa näytti olevan varsin hyvin.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965152 Oli tasapainotettu hiekalla. Jätin nuo renkaisiin, jos sillä saa tasaista kyytia:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965152 Itselle muistiin, että STT Pro jalkaosa on 18mm paksu https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965152 |
6 Liiteet
Piti vähän kattoa paikkailla, kun siinä oli alumiinilavan kanssa kiinnitetty putkikaari vähintään kyseenalaisesti kattoon ja reikiä oli.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965502 Repsikan puolella ei riittänyt reikien räkiminen umpeen vaan piti ihan lappu tehdä. Teräsharjalaikkaa kun näytti, niin pitsi vain aukesi entisestään https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965502 Jos se vesi pysyisi nyt hytistä pois:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965502 Sikanautapäivä kun oli, niin laittelin lukoille venttiilit. Nyt ploksuu edessä ja takana https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965502 Takana ainakin toistaiseksi paineletku menee perän kuohotuksen kanssa samaa reittiä tankin taakse ja sieltä jatkaa bensalinjojen kanssa konehuoneeseen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965919 Nyt pitäisi olla sivuVILKKU, paikka ei kyllä taida vieläkään kelpaa leimalla tuon lokarin peittäessä näkyvyyttä. Siirretään kun visio kirkastuu miten tuo keula hahmottuu tulevaisuudessa... https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1609965502 |
Lainaus:
|
5 Liiteet
Taas pari pikku juttua fiksattu
Oli yhdessä lavankannakkeessa pientä hapettumaa, joten paikkailin sen. Samalla laitoin muutaman sidontapisteen lavalle, joten lavavanerikin on nyt ihan kiinni, toisin kuin aiemmin :o https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1610302694 Nyt kun kaikki auton vilkut on mallia led, hain Motonetistä siihen sopivan avun. + ja - karva toki piti vaihtaa ristiin releen kannsata ja napsaista pienet palat muovia pois, mutta nyt on taas rauhallinen vilkuttelu. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1610302694 Kiinalainen mittaripatteristo asentui paikalleen, veden lämpötilalle löytyi kyvä paikka termarikotelon takaa, öljynpaineanturi merkkivalon anturin tilalle ja öljyn lämpöanturille hitsasin lappua öljypohjaan, johon sitten tein kierteen. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1610303099 Anturin asentelun jälkeen kaadoin koneeseen race-öljyt. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1610303099 Pyörittelin konetta puola pimeenä sen verran, että paineet lähti nousemaan. ainakin yksi kolmesta toimii:D https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1610303099 |
4 Liiteet
Italian joulupukki kävi ja toi ennen joulua mutkalle vääntyneen kardaanin korviketta:D
Uusi takakardaani vedetty ihan huulille ja vertailuna alkuperäinen huulilla, intiankardaani samaan mittaan vedetty, kuin uusi. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1610919980 Taakse asentui ilman sen suurempaa draamaa https://forums.offipalsta.com/attach...2&d=1610919980 Eteen meinaa käydä ahtaaksi. Uusi on ehkä sentin verran pidempi, kuin alkuperäinen, pitänee siirtää jakolaatikkoa taaksepäin, tai hiipisikö etuakseli sentin-kaksi eteenpäin. Ehkä pitänee tutkia, saisiko tuosta liukua lyhennettyä:confused: https://forums.offipalsta.com/attach...3&d=1610919980 No valmiina seuraavaan seikkailuun, taas vähän paremmalla valmiudella kuin eilen:cool: https://forums.offipalsta.com/attach...4&d=1610919980 |
tätä topikkia on ilo ollut lukea. Lavurisuikka alkaa näyttää todella hyvältä ja ilmeisemmin melko menijä maastossa.
Kiinnostuin noista kardaaneista, mistä ja mihin hintaan tommoset saa? Isäukon sj410 kaipailis kyllä myös tasaisempaa kyytiä.. melko vatkulit nykyiset. :o |
Nämä tuli Italiasta, HM4x4
Nuo omat on HD malliset, oli 300€ pintaan/kpl. Vahvistetut olisi olleet likemmäs 200€/kpl, mutta pitkää takakardaania näytti olevan vain HD mallina, niin otin sitten eteen samanlaisen. Merkittävimmät silminnähden havaittavat erot noiden välillä on, että HD mallissa on ilmeisesti vielä vahvistetusta mallista paksumpi ja vähän pidempi liuku sekä liukua suojaamaan on lisätty putki, joka tiivistyy huulitiivisteellä. Molemmissa on vakiota isommat ristikot. |
Sivu luotu: 19:17 (GMT +2). |