![]() |
Lukot
Miten saisi lukot olemassa olevaan 4x4?
Ja onko joissain autoissa vakiona? |
Hj61
Hdj 80 Ja olikos g mersussa ainakin takana? Rahalla tietysti varmaan autoon kun autoon |
Mikä auto kyseessä?
Joihinkin saa lukkoja, joissakin kätevin vaihtaa koko akseli. Joihinkin lukkoja ei järjellisellä rahalla saa... |
Nissan D21
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onkohan tällä Mettämiehellä ollut joskus rata-autoiluun Mersulla liittynyttä kirjoittelua?:rolleyes:
|
Olen miettinyt ensimmäisistä kysymyksistä alkaen
A, ompa tiedon haluinen kaveri B, onks tää joku trolli |
näitä tietoja maastureista löytyy offipalstalta muutenkin.mullakin lukko joka ovessa ja paineilmalukko perässä.
|
Miksi siellä perässä on paineilma lukittuna??:D
Mä olen kuullu puhuttavan paineilmatoimisista lukoista;) |
Lainaus:
Lainaus:
Niin, voisi vielä lohkaista, jos vitsailemaan alkaa, että mulla on kyllä lukot 4x4 autoissa jokaisessa vakiona (ovissa). |
Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee. :D
|
Heh, utelias kaveri vain. Ja täysi amatööri kuten olette huomanneet.
Mutta paljon informaatiota olen tätä kautta saanut, kiitos siitä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pistähän kuva Nissanistasi!
|
Vielä en ainakaan taida kehdata kuvia laitella, vielä yksi kysymys.
Miten nuo napalukot eroavat paineilmatoimisista lukoista? Ne löytyy minunkin kärrystäni :D |
|
Lainaus:
Napalukko sijaitsee taas kummassakin etupyörän navassa. Tällä voidaan erottaa etuvetoakseli pyörännavasta. Napalukkoa käytetään yhdessä kytkettävän nelivedon kanssa. Eli kun käännetään napalukot auki ja ja valitaan vaihdekepillä "2H" eli vain takaveto on päällä. Ajonaikana etuperä, etukardaani ja etuvetarit eivät pyöri. Vähentää vastusta, kulumista ja polttoaineen kulutusta. Sitten kun kytkee kepistä "4H" tai "4L" niin neliveto kytkeytyy päällä. Etupään akselit alkavat pyöriä, mutta veto ei välity renkaisiin jos napalukot on auki. Eli kun kytkee nelikon päälle, niin samalla pitää käydä vääntämässä napalukot kiinni. Napalukot saa olla vaikka aina kiinni, tosin silloin etupään romut pyörii turhaan, jos nelikko ei ole päällä. Tiedonjano on positiivinen asia. Eihän sitä muuten opi. |
ja lisäksi, napalukkojakin on paineilmatoimisia, jolloin ne naksahtavat kiinni automaattisesti kun nelikko laitetaan päälle
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Juu, en minä väittänytkään etteikö niitä olisi, mutta ei ne kaikista yleisin versio ole.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kröhöm. Se murikka ei ole aina keskellä. Joissakin malleissa se on aavistuksen sivussa. |
Lainaus:
|
Jos poistat navoista planeettavaihteiston ja laitat niiden tilalle?
|
Aika moni ihan oikeasti kyselee tietämättömyyttään. Moniko meistä syntyjään nelikoiden tekniikat osannut... Varsinkin nuoremmille oikeasti tietyt asiat vähän vaikeampia hahmottaa, kun ei ole kersasta asti kaluston kanssa rupannut.
|
Tottahan toki sekin, mutta vittuiluhan on välittämistä :D
Mutta eipä siinä, on tässä annettu ihan oikeitakin neuvoja. Vähän asiaan liittyen, töissä taas huomannut viime viikkoina että vaikka perusduuni meillä on sellaista minkä apinakin oppisi, niin kyllä siinä vaan ihmeen pitkään kestää että uudet tilapäiset oppii asiat - edes ne yksinkertaisimmat - niin että ei tartte joka asiaa olla kertomassa ja neuvomassa kädestä pitäen. |
Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri? jatkuvanelivedossa asia on eri kun kardaani pyörii koko ajan.Vaik onko mulla jääny joku seikka huomaamatta.Tosin ite oon lukinnu sen holkin ku alipaine kello oli paskana. |
Lainaus:
Siksipä tuo ei oikeasti liiemmin polttoainetta säästäkkään - eikä oikeastaan mitään muutakaan. Ihan typerä ja turha systeemi, mutta niin se vaan tuli tuo pöljä systeemi parinkymmenen vuoden jälkeen takaisin esim. uuteen Wrangleriin, koska nykyisin desilitrankin säästö pelastaa maailman tuholta.. :rolleyes: |
Lainaus:
|
Onhan sillä selvä ero vastuksessa pyöriikö vetarit ja pikkurattaat vai pyörittääkö tasauspyörästö korottavan välityksen kautta kardaania.
|
Lainaus:
|
Meinasin lähinnä sitä että pääosa siitä puolesta litrasta tulee siitä, että kardaania ei pyöritetä mukana.
|
Lainaus:
Kardaani kyllä pyörii kevyesti, kun ei se ole kuin laakeroitua pyörivää massaa vapaassa tilassa - eikä edes kovin painava. Banjon sisällä on öljyä joka itsessään vastustaa, siellä on hammaskosketukset mitkä vastustaa ja lisäksi itse murikka, lautaspyörä ja pinioni painaa enemmän kuin kardaani - siihen vielä vetarit päälle sekä jakolaatikossa etulähtö sekä ketju + ketjupyörät. Osin öljyssä pyörivää massaa on siis hyvinkin 3-4- kertainen määrä verrattuna pelkän kardaanin massaan. Ja tämä ihan todellisessa elämässä testattua, Jeepistä on ollut moneen kertaan etukeppi irti ja silloin ei kulutuseroa huomaa oikeastaan ollenkaan. Varmaan labrassa tehdyssä kulutusmittauksessa kontrolloiduissa olosuhteissa jotain voisi huomata, mutta normiajossa ei. Juuri tällä hetkellä autostani on takakardaani remontissa, ja etuvetona ajaen (taka-akselissa tietysti pyörii romut sisällä) kulutus on 100% identtinen siihen, mitä se on takakardaani paikallaankin. |
Nojoo, ei pitäis puhelimella kirjoittaa viestejä, kun en jaksa näytöltä tökkia tarvittavaa määrää tekstiä jotta asia olisi selkeä.
Meinasin että kyllä se katkeava vetoakseli pääosan kuormasta pudottaa pois. Pieni murhe se mukana pyörivä vetari ja osa toista on, verrattuna tasauspyörästöön ja kardaaniin. Olisi pitänyt vähintään jaksaa kirjoittaa että kardaania ja oheisromua. |
Juu, mutta silti se ero todellisessa elämässä on alle litran luokkaa.
Vaikka edessä olisi pelkät navat ja tumppivetarit paikallaan ja kaikki muut sisuskalut esim. autotallin lattialla, niin ihan olemattoman pieni se kulutusero on. Tullut kokeiltua useaan kertaan, Dana30 on hajonnut sen verran monesti :rolleyes: |
Nyt joku näppäinlukko tai alkolukko päälle noitten desilitrojen kanssa! :D
|
Lainaus:
|
Olispa tänään ollu napalukot! :D
|
Lainaus:
|
Miten ois etu tasauspyörästöön vaan vanha kunnon Kemppilukko? Sit vaan napalukot auki ku tiellä ajelee?? ��
|
Lainaus:
10v tuli ajeltua Hilulla ja talvisin nelikko päällä huonommilla teillä, kykettävät lukot oli molemmilla akseleilla juurikin sen takia kun ei ollut offipeli. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 23:22 (GMT +2). |