Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lukot (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=159947)

Mettämie5 16.06.2019 21:37

Lukot
 
Miten saisi lukot olemassa olevaan 4x4?

Ja onko joissain autoissa vakiona?

dodge3500 17.06.2019 06:58

Hj61
Hdj 80
Ja olikos g mersussa ainakin takana?
Rahalla tietysti varmaan autoon kun autoon

Sumsar 17.06.2019 07:46

Mikä auto kyseessä?

Joihinkin saa lukkoja, joissakin kätevin vaihtaa koko akseli. Joihinkin lukkoja ei järjellisellä rahalla saa...

Mettämie5 17.06.2019 09:31

Nissan D21

Sumsar 17.06.2019 10:18

Tässä se rahaversio:

https://www.4x4parts.fi/fi/6812-nissan

Mettämie5 17.06.2019 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1410774)

Tartteeko noita hommata 1 kappale joka renkaalle?

kippo86 17.06.2019 16:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mettämie5 (Viesti 1410786)
Tartteeko noita hommata 1 kappale joka renkaalle?

1kpl/tasauspyörästö riittää

Timo_L 17.06.2019 16:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mettämie5 (Viesti 1410786)
Tartteeko noita hommata 1 kappale joka renkaalle?

Mietihän hetki nelivetoauton tekniikkaa, ja sitä mistä ja miten veto välittyy jakolaatikolta akseleille ja sieltä renkaille. Vihje: kyse on tasauspyörästön lukoista.

Topi1982 17.06.2019 18:23

Onkohan tällä Mettämiehellä ollut joskus rata-autoiluun Mersulla liittynyttä kirjoittelua?:rolleyes:

jmk 17.06.2019 19:48

Olen miettinyt ensimmäisistä kysymyksistä alkaen
A, ompa tiedon haluinen kaveri
B, onks tää joku trolli

ISE 17.06.2019 21:01

näitä tietoja maastureista löytyy offipalstalta muutenkin.mullakin lukko joka ovessa ja paineilmalukko perässä.

Micco 17.06.2019 21:44

Miksi siellä perässä on paineilma lukittuna??:D
Mä olen kuullu puhuttavan paineilmatoimisista lukoista;)

Kaitsu67 17.06.2019 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mettämie5 (Viesti 1410753)
Miten saisi lukot olemassa olevaan 4x4?

Ja onko joissain autoissa vakiona?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1410802)
Olen miettinyt ensimmäisistä kysymyksistä alkaen
A, ompa tiedon haluinen kaveri
B, onks tää joku trolli


Niin, voisi vielä lohkaista, jos vitsailemaan alkaa, että mulla on kyllä lukot 4x4 autoissa jokaisessa vakiona (ovissa).

-MaTTi- 17.06.2019 22:33

Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee. :D

Mettämie5 17.06.2019 23:32

Heh, utelias kaveri vain. Ja täysi amatööri kuten olette huomanneet.
Mutta paljon informaatiota olen tätä kautta saanut, kiitos siitä.

Mettämie5 17.06.2019 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1410796)
Onkohan tällä Mettämiehellä ollut joskus rata-autoiluun Mersulla liittynyttä kirjoittelua?:rolleyes:

Ei ole ollut :)

riude 17.06.2019 23:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1410812)
Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee. :D

entäs napalangot, miten jos on sellaiset?

Topi1982 18.06.2019 09:31

Pistähän kuva Nissanistasi!

Mettämie5 18.06.2019 09:42

Vielä en ainakaan taida kehdata kuvia laitella, vielä yksi kysymys.
Miten nuo napalukot eroavat paineilmatoimisista lukoista?
Ne löytyy minunkin kärrystäni :D

riude 18.06.2019 12:02

https://www.nelivetoa.fi/mika-neliveto/

Sumsar 18.06.2019 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mettämie5 (Viesti 1410829)
Vielä en ainakaan taida kehdata kuvia laitella, vielä yksi kysymys.
Miten nuo napalukot eroavat paineilmatoimisista lukoista?
Ne löytyy minunkin kärrystäni :D

Tasauspyörästön lukko (esim se paineilmatoiminen) sijaitsee tasauspyörästössä, joka on se murikka akselin keskellä. Tasauspyörästön lukolla pakotetaan veto molempiin pyöriin yhtäaikaa.

Napalukko sijaitsee taas kummassakin etupyörän navassa. Tällä voidaan erottaa etuvetoakseli pyörännavasta. Napalukkoa käytetään yhdessä kytkettävän nelivedon kanssa. Eli kun käännetään napalukot auki ja ja valitaan vaihdekepillä "2H" eli vain takaveto on päällä. Ajonaikana etuperä, etukardaani ja etuvetarit eivät pyöri. Vähentää vastusta, kulumista ja polttoaineen kulutusta.

Sitten kun kytkee kepistä "4H" tai "4L" niin neliveto kytkeytyy päällä. Etupään akselit alkavat pyöriä, mutta veto ei välity renkaisiin jos napalukot on auki. Eli kun kytkee nelikon päälle, niin samalla pitää käydä vääntämässä napalukot kiinni.

Napalukot saa olla vaikka aina kiinni, tosin silloin etupään romut pyörii turhaan, jos nelikko ei ole päällä.

Tiedonjano on positiivinen asia. Eihän sitä muuten opi.

riude 18.06.2019 17:54

ja lisäksi, napalukkojakin on paineilmatoimisia, jolloin ne naksahtavat kiinni automaattisesti kun nelikko laitetaan päälle

Timo_L 18.06.2019 18:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja riude (Viesti 1410847)
ja lisäksi, napalukkojakin on paineilmatoimisia, jolloin ne naksahtavat kiinni automaattisesti kun nelikko laitetaan päälle

Automaattiset napalukot tapaa lähes poikkeuksetta olla mekaanisia jousikuormitteisia. Alipaineella tai sähköllä kytkee/ katkaisee yleensä toisen vetarin, mutta niissä on sitten kiinteät navat.

Palex 18.06.2019 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1410851)
Automaattiset napalukot tapaa lähes poikkeuksetta olla mekaanisia jousikuormitteisia. Alipaineella tai sähköllä kytkee/ katkaisee yleensä toisen vetarin, mutta niissä on sitten kiinteät navat.

Jimnyissä on ainakin alipaineella toimivat napalukot.

Timo_L 18.06.2019 20:14

Juu, en minä väittänytkään etteikö niitä olisi, mutta ei ne kaikista yleisin versio ole.

2,4TD 19.06.2019 05:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mettämie5 (Viesti 1410786)
Tartteeko noita hommata 1 kappale joka renkaalle?

Aika pitkälle riittää kun etupäähän laitat p-ilmalla toimivan lukon. Noi ARB.n lukot on hyviä mitä omaa kokemusta. Ähtäristä Korjauspalvelu Koskinen saattaa myydä pikkuisen edukkaammin mitä muut.

A-P 19.06.2019 07:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1410812)
Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee. :D

Mielelläni käytän termiä vapaanapa näistä puhuttaessa, sekomielisyyttä välttääkseni. ;)

HJ60 19.06.2019 13:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 1410880)
Mielelläni käytän termiä vapaanapa näistä puhuttaessa, sekomielisyyttä välttääkseni. ;)

Tämähän se on se oikea suomennos.

angrynerd 19.06.2019 14:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 (Viesti 1410762)
Hj61
Hdj 80
Ja olikos g mersussa ainakin takana?
Rahalla tietysti varmaan autoon kun autoon

Riippuu minkä tyyppistä lukkoa tarkoitat, mutta onhan noita paljonkin esim. Mitsuissa super select.

cybress 20.06.2019 08:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1410839)
Tasauspyörästön lukko (esim se paineilmatoiminen) sijaitsee tasauspyörästössä, joka on se murikka akselin keskellä. Tasauspyörästön lukolla pakotetaan veto molempiin pyöriin yhtäaikaa.

Napalukko sijaitsee taas kummassakin etupyörän navassa. Tällä voidaan erottaa etuvetoakseli pyörännavasta. Napalukkoa käytetään yhdessä kytkettävän nelivedon kanssa. Eli kun käännetään napalukot auki ja ja valitaan vaihdekepillä "2H" eli vain takaveto on päällä. Ajonaikana etuperä, etukardaani ja etuvetarit eivät pyöri. Vähentää vastusta, kulumista ja polttoaineen kulutusta.

Sitten kun kytkee kepistä "4H" tai "4L" niin neliveto kytkeytyy päällä. Etupään akselit alkavat pyöriä, mutta veto ei välity renkaisiin jos napalukot on auki. Eli kun kytkee nelikon päälle, niin samalla pitää käydä vääntämässä napalukot kiinni.

Napalukot saa olla vaikka aina kiinni, tosin silloin etupään romut pyörii turhaan, jos nelikko ei ole päällä.

Tiedonjano on positiivinen asia. Eihän sitä muuten opi.


Kröhöm. Se murikka ei ole aina keskellä. Joissakin malleissa se on aavistuksen sivussa.

Palex 20.06.2019 14:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 1410941)
Kröhöm. Se murikka ei ole aina keskellä. Joissakin malleissa se on aavistuksen sivussa.

Kröhöm. Pilkun viilaaja...:rolleyes:

Timo_L 20.06.2019 17:58

Jos poistat navoista planeettavaihteiston ja laitat niiden tilalle?

wikke 20.06.2019 19:01

Aika moni ihan oikeasti kyselee tietämättömyyttään. Moniko meistä syntyjään nelikoiden tekniikat osannut... Varsinkin nuoremmille oikeasti tietyt asiat vähän vaikeampia hahmottaa, kun ei ole kersasta asti kaluston kanssa rupannut.

Timo_L 20.06.2019 20:17

Tottahan toki sekin, mutta vittuiluhan on välittämistä :D

Mutta eipä siinä, on tässä annettu ihan oikeitakin neuvoja. Vähän asiaan liittyen, töissä taas huomannut viime viikkoina että vaikka perusduuni meillä on sellaista minkä apinakin oppisi, niin kyllä siinä vaan ihmeen pitkään kestää että uudet tilapäiset oppii asiat - edes ne yksinkertaisimmat - niin että ei tartte joka asiaa olla kertomassa ja neuvomassa kädestä pitäen.

kesis 21.06.2019 08:35

Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?
jatkuvanelivedossa asia on eri kun kardaani pyörii koko ajan.Vaik onko mulla jääny joku seikka huomaamatta.Tosin ite oon lukinnu sen holkin ku alipaine kello oli paskana.

Timo_L 21.06.2019 10:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kesis (Viesti 1410976)
Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?

Näinhän se on, katkeavalla vetarilla olevissa ainoa mitkä ei pyöri on murikka/ lautaspyörä, pinioni, etukardaani ja jakiksen ketju. Pikkurattaat vispaa miljoonaa, koska toinen vetari pyörii ja murikka/ kardaani on paikallaan.

Siksipä tuo ei oikeasti liiemmin polttoainetta säästäkkään - eikä oikeastaan mitään muutakaan. Ihan typerä ja turha systeemi, mutta niin se vaan tuli tuo pöljä systeemi parinkymmenen vuoden jälkeen takaisin esim. uuteen Wrangleriin, koska nykyisin desilitrankin säästö pelastaa maailman tuholta.. :rolleyes:

HiluxMan 21.06.2019 11:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kesis (Viesti 1410976)
Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?
jatkuvanelivedossa asia on eri kun kardaani pyörii koko ajan.Vaik onko mulla jääny joku seikka huomaamatta.Tosin ite oon lukinnu sen holkin ku alipaine kello oli paskana.

Japanin insinöörilläkin sama idea ainakin Pajerossa ja 4Runnerissa nähty.

Rak 21.06.2019 12:27

Onhan sillä selvä ero vastuksessa pyöriikö vetarit ja pikkurattaat vai pyörittääkö tasauspyörästö korottavan välityksen kautta kardaania.

Timo_L 21.06.2019 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1410984)
Onhan sillä selvä ero vastuksessa pyöriikö vetarit ja pikkurattaat vai pyörittääkö tasauspyörästö korottavan välityksen kautta kardaania.

Juu, on siinä ihan huimaava ero. Omassa autossa ero kulutuksessa koko etuperän sisuskalut ja etukardaani irrotettuna vs. kaikki romut pyörii mukana ollut puolen litran luokkaa.

Rak 21.06.2019 18:02

Meinasin lähinnä sitä että pääosa siitä puolesta litrasta tulee siitä, että kardaania ei pyöritetä mukana.

Timo_L 23.06.2019 09:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1410995)
Meinasin lähinnä sitä että pääosa siitä puolesta litrasta tulee siitä, että kardaania ei pyöritetä mukana.

Ei tule, kardaanin jos ottaa irti niin kulutus ei muutu käytännössä yhtään mihinkään jos akselin sisuskalut pyörii mukana. Vastus tulee nimenomaan akselin sisältä ja jakiksesta.
Kardaani kyllä pyörii kevyesti, kun ei se ole kuin laakeroitua pyörivää massaa vapaassa tilassa - eikä edes kovin painava.

Banjon sisällä on öljyä joka itsessään vastustaa, siellä on hammaskosketukset mitkä vastustaa ja lisäksi itse murikka, lautaspyörä ja pinioni painaa enemmän kuin kardaani - siihen vielä vetarit päälle sekä jakolaatikossa etulähtö sekä ketju + ketjupyörät. Osin öljyssä pyörivää massaa on siis hyvinkin 3-4- kertainen määrä verrattuna pelkän kardaanin massaan.


Ja tämä ihan todellisessa elämässä testattua, Jeepistä on ollut moneen kertaan etukeppi irti ja silloin ei kulutuseroa huomaa oikeastaan ollenkaan. Varmaan labrassa tehdyssä kulutusmittauksessa kontrolloiduissa olosuhteissa jotain voisi huomata, mutta normiajossa ei.
Juuri tällä hetkellä autostani on takakardaani remontissa, ja etuvetona ajaen (taka-akselissa tietysti pyörii romut sisällä) kulutus on 100% identtinen siihen, mitä se on takakardaani paikallaankin.

Rak 23.06.2019 18:45

Nojoo, ei pitäis puhelimella kirjoittaa viestejä, kun en jaksa näytöltä tökkia tarvittavaa määrää tekstiä jotta asia olisi selkeä.

Meinasin että kyllä se katkeava vetoakseli pääosan kuormasta pudottaa pois. Pieni murhe se mukana pyörivä vetari ja osa toista on, verrattuna tasauspyörästöön ja kardaaniin.

Olisi pitänyt vähintään jaksaa kirjoittaa että kardaania ja oheisromua.

Timo_L 23.06.2019 20:20

Juu, mutta silti se ero todellisessa elämässä on alle litran luokkaa.

Vaikka edessä olisi pelkät navat ja tumppivetarit paikallaan ja kaikki muut sisuskalut esim. autotallin lattialla, niin ihan olemattoman pieni se kulutusero on. Tullut kokeiltua useaan kertaan, Dana30 on hajonnut sen verran monesti :rolleyes:

veijon-esso 23.06.2019 21:45

Nyt joku näppäinlukko tai alkolukko päälle noitten desilitrojen kanssa! :D

Timo_L 23.06.2019 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1411041)
Nyt joku näppäinlukko tai alkolukko päälle noitten desilitrojen kanssa! :D

Siksihän ne alipaineella katkeavat vetarit suoritti katoamistempun aikoja sitten, kunnes ituhipit taas valtasi maailman..

veijon-esso 23.06.2019 22:04

Olispa tänään ollu napalukot! :D

Timo_L 23.06.2019 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1411044)
Olispa tänään ollu napalukot! :D

Olis kulkenut paremmin? :D

temelexi 24.06.2019 18:14

Miten ois etu tasauspyörästöön vaan vanha kunnon Kemppilukko? Sit vaan napalukot auki ku tiellä ajelee?? ��

2,4TD 24.06.2019 19:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temelexi (Viesti 1411075)
Miten ois etu tasauspyörästöön vaan vanha kunnon Kemppilukko? Sit vaan napalukot auki ku tiellä ajelee?? ��

Josko auto on ns normiajossa niin ennemmin ihan orkkisena kuin kempillä, offipelit sitten mitä kukin haluaa.
10v tuli ajeltua Hilulla ja talvisin nelikko päällä huonommilla teillä, kykettävät lukot oli molemmilla akseleilla juurikin sen takia kun ei ollut offipeli.

-MaTTi- 24.06.2019 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1411043)
Siksihän ne alipaineella katkeavat vetarit suoritti katoamistempun aikoja sitten, kunnes ituhipit taas valtasi maailman..

Nykytoitsuissa katkee sähkömoottorilla. Olis kiva saada tollanen eteen niin sais lyhkäsen takavedon, eli automaatin etuperän ku vaihtais, tää mun keppivaihteinen ku on jatkuvalla nelikolla eikä saa ees napalukkoja. 😢😜 Kärrynvenksluussa olis mukava.

temelexi 24.06.2019 21:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1411080)
Josko auto on ns normiajossa niin ennemmin ihan orkkisena kuin kempillä, offipelit sitten mitä kukin haluaa.
10v tuli ajeltua Hilulla ja talvisin nelikko päällä huonommilla teillä, kykettävät lukot oli molemmilla akseleilla juurikin sen takia kun ei ollut offipeli.

Nojuu totta.. Ei vaa taida D21 king cabbiin löytyy kytkettävällä lukolla olevaa etuperää.. Paitsi tietenki ostaa paineilmalukko, mut meinaa olla vähä kallis... Voisikohan sinne istuttaa jostakin muusta pelistä jäykän akselin??

2,4TD 25.06.2019 05:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temelexi (Viesti 1411086)
Nojuu totta.. Ei vaa taida D21 king cabbiin löytyy kytkettävällä lukolla olevaa etuperää.. Paitsi tietenki ostaa paineilmalukko, mut meinaa olla vähä kallis... Voisikohan sinne istuttaa jostakin muusta pelistä jäykän akselin??

Hiluxiin oli vajaa 1000 euroa / akseli + kompura päälle itse laitettuna. Eikö kaikki rakentelu ole kallista?

temelexi 25.06.2019 06:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1411094)
Hiluxiin oli vajaa 1000 euroa / akseli + kompura päälle itse laitettuna. Eikö kaikki rakentelu ole kallista?

Totta...


Sivu luotu: 23:22 (GMT +2).