![]() |
Retkeilyvaunu projekti
Viime syksynä aloitin pienen vaunuprojektin joka edelleen kesken. Jokunen reissu kuitenkin jo vaunulla tullu tehtyä vaikka hieman kesken onkin.
Vaunun idea on toimia tukikohtana kaikelle harrastukselle kuten kalastus, retkeily, maastopyöräily yms... Tärkiää oli että koppiin tuloo sähköt ja lämmitys. Tilaa piti olla kaharelle aikuuselle ja aurinkopaneelit hoitaa sähköntuoton. https://youtu.be/P2RfyUJIDh4 Videolla timelapse mihin asti vaunu syksyllä valmistui. |
Komee peli !
|
Jumpu.mä haluun kans.
|
Lainaus:
|
|
Yx, mitä kannattais testata, niin wallas. Saa termarin ohjaamaan lämpöä ja akku kestää lämmittää reilummankin nokkaunen verran. Selkeänä plussana vielä kun lämmittää ulkoa tulevaa ilmaa, niin pysyy kuivana sisätila. Ja kuivaa sinne viedyt kamppeetkin..
|
Lainaus:
Mitäs muita vaihtoehtoja olis? Tarkootushan ei oo käyttää eres talaviaikana, mutta tuo se lisämukavuutta keväisin ja syksyisin kun saa vähän lämmintä ilimaa koppiin. |
Eiköhän purettuja tai mätiä asuntovaunuja ole maailma pullollaan, varmaan löytyy nettikaravaanista eri vaihtoehtoja
|
Käy tutustumassa minun "retkivaunuun"
https://karavaanari.org/index.php/topic,19732.0.html Jostain sivulta 16 alkaa venäläisen planar lämmittimen asentelua. Olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen laitteeseen, toimintavarma ja löpönkulutus tosi pientä vaikka koppi onkin suuri. Viimeisillä sivuilla pakkastestiäkin mihin asennus ei ole oikein tarkoitettu (lämmitysilma otetaan ulkoa, ei kierrätetä). |
Onhan noita käytettynä wallaksia. Ja joku mainitsi purettavat a-vaunut..
Virrankulutus erittäin pieni sekä hyvinkin hiljainen käyttää. Molemmat hyveet huomattavasti parempia verrattuna oikeastaan mihin vaan ilmalämmittimeen. Sekä palokaasut ulos, lämpö sisään... Hmm.... Pitääkin kilauttaa kaverille, vieläkö sillä on kaupan yx hintaan 200€. Jos itselle tekis kanssa vaunun. Ilkeetä esitellä tuollaisia julkisesti... |
Mulla olis valmis 2 akselinen manu koppikärry 450e. Torista löytyy, tietysti fiksausta jos majoituskäyttöä ajattelee.
|
Lainaus:
|
Lämmitintä haettiin...
|
...niinpä tais olla. Mut jos joku alkaa ettimään muulia tai kafin raatoa aihioks niin on muitakin vaihtoehtoja.
|
Tosi mielenkiintonen retkeilykärry. Rupes itteeki himottaa tommosen rakentelu.
|
Ei välttis huono idea rakentaa alustasta lähtien kokonaan uutta. Kun kuitenkin pitää päälliset purkaa pois ja loppu korjata..Tahi sitten olemassa olevan kärryn päälle "retkimoduulia", jonka tarvittaessa nostaa jousille..
|
Lainaus:
|
Mielenkiintoinen idea. Amerikan mantereellahan näitä porukka paljonkin tekee, ku RV aiheisia tubevideoita tsekkailee.
Itse olen ajatuksen tasolla miettiny flatbed lavaa pickupiin ja sen päälle matkailukoppia. Laki ei taida sallia lavan vaihtamista matkailukoriin ilman veroseuraamuksia, niin tuolla kiertäisi säännöksiä. Rakenteesta johtuen hyttiä vasten kun jää "hukkatilaa" lavan alle niin siellähän voisi olla vesisäiliöt tai ainakin paikata niille yms. kiinteänä kuitenkin... |
Miten tuo perän aurinkopaneeli toimii? Pystyasennossa se ei varmaan aivan valtavasti lataile? Jos itse lähtisi jotain tuollaista rakentamaan niin ottaisin kyllä suoraan valmiin asuntovaunun, missä keskittyisin sen alustan korotukseen ja vahvistukseen. Koska ainakaan itseä ei kiinnosta pätkääkään missään ulkona kokkailla kun ötökkä armeija on kimpussa. Samaten normi vaunussa voi olla myös suihku ihan sisätiloissa. Näkisin tuon enemmän korvikkeena teltalle. Telttailu se vasta synkkää touhua on. Vettä sataa ja vituttaa pykää jotain telttaa pystyyn tai sit se pitää purkaa sateessa.. Yyhhh..
|
Oiskohan ratkaiseva se että mitä haluaa perässään pitkin lepikoita vedellä. Vetele sitten perinteistä karvanaaari pömpeliä mukavuuksineen tuolla "jossain". Ja kyllä retkitraikku aina teltan hakkaa. Maasta irti, ei tarvitse pystyttää ja mikä ennen kaikkea, sitä ei tarvitse märkänä pakata. Vastaavaan markiisi seinineen kylkeen huoltoa varten (kokkailu ajanvietto), niin melkoisesti miellyttävämpi vedeltävä kuin jokin varsinainen karvanaamaripömpeli. Toiset miettivät kestävyyden lisäksi myös painoa. Kakkalaa ja suihkuahan ei saa, mutta aina on jostan tingittävä kompromisseissa.
|
Kyllähän sitä Soliferia pikkasen sais korottaa jotta kulkis perässä soratietä pienemmällä polulla, ja ei taida edes jarrullisiin oikein paljoa rengasta suurentaa. Toki on sit ne munakopit jarruttomina mutta ei niissä kuitenkaan kaikkia mukavuuksia ole
|
Vaunun modissa suurinpana ongelmana näen itse sen vaunun korin. Ulkona ohut pelti, runko tulitikun ja koolausrimojen välimaastosta. Eriste riippuvainen iästä ja valmistajasta, sisällä vaneri. Kalusteet sisällä onnettoman köykäsesti tehty. Siksi itselläkin pyöriny mielenpäällä retkivaunun rakennus. Oma ryskäkäyttö on kesäisin kalareissuilla, ja sielläkin sen verran runtua tullu perus vaunuihin että kerran särky jääkaapinovesta saranat, toisella kertaa meinasi yläkaapit tippua, sama vaunu eikä mikään laho, mutta rimarunkoiset kalusteet muovisilla kulmaosilla kiinni jne.
|
^ Joo, ei kestä rytyyttää kyl missään, jää vain runko jäljelle. Mallia miten nää saa ajamalla rikki: https://youtu.be/kNTnrpL1Uw0
|
Omaan käyttöön on nuo lessuvaunut himpun kömpelöitä. Ei mitään järkeä lähtee asuntovaunua vetämään niille kinttupoluille, missä on tarkoitus jotakin harrastustani suorittaa. Siellä riittää, että voi muutaman tunnin nukahtaa, kun on väsy.
Ja jos haluan yöpyä hyvissä olosuhteissa, niin menen kesämökille. Ylipäätään pitäis nuo lasikuitulaatikot kieltää lailla yleisessä liikenteessä. Prkleen tientukkeet... |
Olen omistanut joskus asuntovaunun ja ei vaan ollu mun juttu. Jos jokin kaupan vempele pitäisi ostaa niin se olisi tuollainen nykyaikainen retkeilyauto.
Tämän projektin tarkoitus on olla: 1 tukikohta kaikelle ulkoharrastamiselle 2 tavallaan teltan korvike 3 tukikohta jonka pystyy vetämään melekeen mihin vaan Harrastan paljon kalastusta, vaellusta, metsästystä, maastopyöräilyä yms.. Ja tämä retkeilyvaunu on loistava tukikohta varsinkin sellaisille retkille jossa ollaan se 1-2 yötä. Ei tarvi varailla mökkiä ja kuitenkin kaikki tarpeellinen kulkee mukana. Vaunua ei eres huamaa auton perässä mikä luo myös mukavuuden tunnetta siirtymätaipaleilla. |
Nykyaikainen retkeilyauto 4-vetona sen 100tonnia, aika monta tuollaista saa tehtyä ja ajettua romuks jos huonommalle polulle menee.
|
Lainaus:
Perävaunuista on epätasaisessa maastossa miellyttänyt keinuteli lehtijousin. Sellaisessa kärryssä voisi olla aika luxus sisustus ja ei hajoisi heti. Mielenkiintoisia nämä laajentuvat pickupin takaosat: https://youtu.be/RodgkONM1ug Itsellä positiivinen kokemus pickupin ohjaamon päälle jatkuvasta lavakatteesta koska se tuo pituutta vaikka puutavaran hakuun. Toin viimeksi yli 5 metrisiä joskin oli punainen muovipussi takana merkkinä. |
Miten poliisi suhtautuu tienpäällä tuollaiseen peräkärryyn tehtyyn "asuntovaunuun"?
Tuo voisi olla ihan kiva majotus kala ja vaellusreissuilla. Ei tuotakaan toki tuhansia kilometrejä viitti kesässä perässä vetää. Lapin ja norjan "roadtripeille" pitää silti joku iso maasturi varustaa majoittumisvaihtoehdolla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jerry-kannun kiinnitys vaneriin osui silmään. Suosittelen kiinnittämistä vaunun runkoon. Painaahan se kuitenkin, varsinkin täytenä. Lämppäreistä: http://safire.fi/index.php Pienintä mallia olen miettinyt pakun lämmittämiseen. Kehuvat nukuttavan hiljaiseksi. |
Lainaus:
|
Oliks vielä laki niin, et jos tommosella komootilla korvais vaikka Hiluxin läpimädän lavan - niin ei onnistu kun ei oo pakettiautoa hyväksytty siihen käytöön tai jotain sellaista ?? Ois tossa toimiva Hiluxi vasemman käden ulottuvilla erittäin halvalla, mut lava on .... noh, siis normi Hiluxin lava..:rolleyes:
|
Lainaus:
Tai saahan sitä nyt pakussakin yöpyä, eli voihan siihen tehdä 3 m3 kokoisen pömpelin lavan tilalle ja pitää pakuna. |
metriyheksänkyt on ehkä aika tekemätön paikka - mut, tulis kyl reteen kokonen pömpeli :D
3:n kuution vaatimus ois lähempänä realismia... täytyy siinä kumminkin olla 2m pituutta (et pystyy nukkumaan koivet suorana) ja hiluxi on reilu 1,5m levee, eli reilu metri kun on kopinkorkeutta, niin lain kirjain täyttyy. Ja lattiaosa täytyis kait tehdä sen verran tukeva, että teoriassa vois kuvitella kestävän kantavuuden salliman kuorman ? -hitto. täähän meni mielenkiintoseks ;) |
Tuonne aiemmin jo kirjoitinki niin pykälänikkareitahan vois hämätä flatbed lavalla ja siihen tulevalla kopilla. Kuorma ois siis vain hieman pidempiaikaista sorttia. Itsekkin ajatusta pyöritellyt mielessä.
|
Ketä se nyt kiinnostaa minkänäköinen peräkärry ite kelläkin on ?
|
Lainaus:
Itekki laitoit omasta pömpelistäs kuvan tai linkin siihen, hyvä niin. :) |
En tarkoittanu harrastajia vaan esim poliisia tienpäällä.. Jos vehkeessä on kilpi ja "kuorma" säällinen niin hanaa vaan. Se että onko sisällä patja tai muuta ei pitäis vaivata ketään.. (nuita pykälänikkareita siis lähinnä)
|
Eiks nuissa kopeissa oo jotka on laitettu lavalle tai lavantilalle nii ovesta menee niin siinä on se 190 korkee kohta ja 40cm levee vähän niinkuin eteinen niin se jo riittää siihen pykälään siks vissiin tulee pikkasen perästä yli ne kopit ja helpottaa nousua varmasti..
|
Runkopalkkien väliinkin sais upotettua sitä lattiaa, 40% asunto-osan pituudesta 40 cm leveältä alueelta pitää löytyä toi 190 cm vanhemmasta autoverovapaasta matkailuautosta jos ei nykyehtoja täytä.
|
Tuolla olis potentiaalinen yksilö myös, kun vaihtaa vetokidan aisaan tai koukkuun nato hitch:in Luukkuja esim agregaatille/kaasulle ym.
https://huutokaupat.com/1262004 Ei ihan Corollan perään :D |
Niin ja jos vaunuttaa niin pörssi täyteen raheja ja tampereelle keväällä :D
https://huutokaupat.com/1147637 Seuraan tuota ihan mielenkiinnolla kuinka paljon kalliimmaksi vaunut tulee Tampereella, se on kuulemma sellainen rahamiesten elvistelytapahtuma :D |
|
|
|
Laitetaas vähän suoraakin linkkiä tähän, niin ei näytä topikki liian tylsältä!:) Hieno projekti kyllä.
|
Viikon reissu YKSIN (iliman perhettä) alakaa. Katotaan mitä kaikkea sitä tuloo tehtyä. Päivittelen videoita reissun aikana.
https://youtu.be/xZQS7GSm5tE Ps. En mä osaa videota laittaa niinku Pauli. |
Lainaus:
Näyttää olevan paljon tavaraa tossa aisan puolella et paino jakaantuis aika paljon tohon aisalle akselin sijaan ja auton peräkin melko alhaalla. |
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=222319 |
Kokeellaan...
Vattu mähän osasin |
Lainaus:
Alustaksi tuommoinen valmis jarrullinen puolialusta, johon saa myyjältä dokumentit akseleita, jarruista ja aisasta. 230v sähköistä vissiin jotain dokumenttia. Asennukset tekevä sähkäri varmaan voi kirjoittaa nämä? Jos niitä ylipäänsä laittaa. Kaasu laitteista? Luvanvaraisia toki. Tarviiko jotain dokumenttia? Valoista ainakin on jotain säädöksiä. Mistä nämä löytää? Onko itse vaunun rakenteelle jotain säädöksiä mitkä pitäisi täyttyä. |
Olikos kellään tietoa.
Minkäs levyinen kärry saa olla. 250cm leveitä taitaa olla tehdasvalmisteisia ainakin. |
Oisko 260cm maksimi? Ainakin raskaammalla kalustolla jos ei ole liian pitkä ... mut se ei liity tähän
|
Tämä kärry olisi nyt sitten raskain syrämin myynnissä seuraavan vaunun tieltä. Hintaa kaikkinensa olisi kärryllä 2500euroa. Kaksi vuotta kärry on vasta palvellut käyttäjäänsä ja soveltuu hyvin kaksin reissaamiseen. O0
Vaunun vaiheita voi myös käyrä kattomas mun juutuupi kanavalta https://www.youtube.com/user/mrLeskela Jos kiinnostuit niin parhaiten tavoittaa mailista leskela.ville(ät) gmail.com |
Retkeilyvaunukaupat herättivät kusettajat talviuniltaan. Verätin vähän kusettajaa 😂😂😂
https://youtu.be/WbWVDBEW2LM Vähä kannattaa olla aina varovaanen näiren kans. |
Aika hyvä! :D Saattaa hahmo kirota... :)
Asian sivusta, onko Moran "kuksanäverrin" ajanut asiansa? |
Lainaus:
Kuksaterä on ollu aika vähällä käytöllä, mutta kyllähän se asiansa ajaa 👍 |
Lainaus:
Pidähän ajan tasalla niin Terjen riivaamisesta, kuin sen uuden projektin kehittymisestä! ;) |
Pakkohan se oli viärä loppuun asti ja nyt FBI on mun perässä 😅
https://youtu.be/ttMTHU5lfnI |
Höhöö! :D
Samperi kun kasari - ysäri kusettajia olisi saanut nykyajan lailla dokumentoiduksi... :) |
Joku selvitti mulle city pankin kuva arvootuksen.
https://talkingbiznews.com/they-talk...ditor-resigns/ Rebekkahan se oli |
|
|
|
Tirehtoori......
Lainaus:
Noi sun löytämäs uistimet tai vaaput jos ne on kelluvii...... Niin ne ei todellakaan oo pohjaan jääneit...... Ne on kalojen syömii....Siimat katkoneit...... ja niist irti päässeit. Ne pääsee niist ennemin tai myöhemmin..... Tuules rantaan ajautuneit....Otti pelei kaikki....... Että näin. Kevät jäil....Rantoi kiertelemällä saimaksel oikeil rannoil 100m voi olla 100€...... Et silleen......ei millään pahalla vetouistelijoit kohtaan..... Kaikilla on tullu jotain, ne ei voi olla huonoi..... Ja aina paremmin kun osaat naittaa yhteen vuodenajan, värin ja lämpötilan....:D Tän kyl kaikki pervokalastajat tietää.....:D :D :D |
Lainaus:
|
ttps://youtu.be/9HC2Vue53Ak
Viimeenen uistimien ettintäreissu ikinä. Apuna sot kajakki |
|
Lainaus:
" Mikko arvioi, että hän on kerännyt yhteensä noin 10 000 uistinta. " " Luonnonvesistä uistimia löytyy useimmiten kiven koloihin ja uppotukkeihin kiinnittyneinä, kun taas urbaaneissa ympäristöissä koukut tarttuvat ostoskärryihin ja polkupyöriin. " https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset...c-041f54a961d0 Hyvähän että niitäkin joku kerää pois, ja boonusta että menevät ainakin osa uudestaan käyttöön. Itsellä kun oli vähän köyhempi lapsuus (rahallisesti siis) niin tuli käytyä snorklaamassa parin kaverin kanssa kesäisin ympäriinsä noita ulkoilualueiden lutakoita pihtien ja verkkopussin kanssa. Välillä suosituimmissa paikoissa viikossa yhden ja saman tulistelupaikan/laiturin muutamaan uppotukkiin saattoi kertyä kymmeniä vieheitä. Huonompi kuntoisia sitten talvisin tuli fiksailtua ja tarvittaessa vaihdeltua koukkuja, ja kas! Perseaukisimpien perheiden kakaroilla niitä vieheitä riittikin seuraavana keväänä vaihdettavaksi vaikka pienoismallien rakennussarjoihin. :) (Terveiset Esa H:lle ja Panu R:lle mikäli luette :) ) Eikä vituttanut juurikaan että viehe jäi pohjaan kun siitä ei ollut kymmentä markkaa maksanut. Koomista että noilla pikku lutakoilla tukeista löytyi välillä reilusti yli 20cm vaappuja ja liki puolen kilon turskapilkkejä! :D No, ovatpahan ainakin lentäneet... Vaikka asian sivusta puolella onkin, niin kärreihin: Tuossa eilen kun katseli "Aila myrskyn" puuskissa että kuinka hyvin tuuli nappaa matalaankin, ja sangen aerodynaamiseen kuomukärryyn, niin väistämättä tuli mieleen retkikärryn tuuliherkkyys. :? Tuo mitä itse aiheesta tuossa jo jonkun aikaa mehitellyt, olisi tarkoituksena pitää mahdollisimman keveänä. Paino toki aina rauhoittaa, mutta kun alustaan haluaisi ilmavuutta ja mahdollisimman pienen jättökulman (tai siis suuren). Kenkku yhtälö... |
Älä jätä vikaks.
Lainaus:
ja vesi alaal. Kaikki ne on rannoil.... Vaatii tosin pikkasen jäillä liikkumis taitoi, urheilumieltä, ja kuivapukuu :D :D :D. Kaikki kannattaa ottaa talteen ja huonoimmat voi heittää roskikseen....:D :D :D. Ja sult tosiaan opin sen et on viisaampi laittaa kiertoon se mitä et enää itse tai omat nuoremmat jantterit tarvii. Tol pystyny tekeen hyvää mielt itselle ja muille. Peukku, näin vanhanaikaisesti.....Kuva tai sana, ihansama. ps. Tost keskirivist ja alimmast löytyy muotonsa myötä noin 8kpl jalokaloille kelpaavaa, väreihin, kokoon, vuodenaikaan, uintiin enkä turpalevyyn en ota kantaa.... Riippuu muikun koosta..... Ne haluu solakkaa, helposti syötävää.... Ja raksi toimii myös, salakalla tai muikulla. Mut täytyy saada uimaan oikein. |
Sivu luotu: 11:09 (GMT +2). |