![]() |
PäHäMa Venäjän safari pääsiäinen 17 - 22.4.2019
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219255
PäHäMa Venäjän safari pääsiäinen 17 - 22.4.2019 Listailen tulevia safareita niin voi ruveta laittamaan autot, passit ja viisumit kuntoon. Päivämäärät on alustavia. Osa porukasta varmaan lähtee reissuun jo 15 päivä maanantaina. Minulla on lomaa tällä hetkellä vain keskiviikosta alkaen joten reissuun lähtö aikaisintaa tiistaina töiden jälkeen. Reitit yms. hakusessa. Niistä voidaan avata keskustelu nyt. Lähtijät #1 Mikjus + ? / Räkytäky #2 Tapsa4x4 + Katri4x4 / ? #3 Laalaa + JaSa / Suzuki #4 Pihlajan perhe / HZDJ80 #5 OffroadJouni + Kännirakastaja / J€€P #6 J.Väihkönen + Tero / Bertta #7 MakeO + offipoju / GR #8 Simo+Kiima / PorttoDefe |
Mukana jollain laitteella emäntä lähtee appariksi.
|
Mukana jos suinkin mahdollista, JaSa alustavasti lupautunut apparoimaan
|
Hodarilla tullaan taas
|
Mukana. Apparin paikka taitaa taas olla vapaana.
|
Lainaus:
|
Ollut kyselyitä mihin safari suuntautuu. Melko varmana sanoisin ettei Syskylle kannata lähteä koska siellä voi olla vielä lunta ja jäätä. Syskylle voisi lähteä helatorstaina. Mielipiteitä ja ehdotuksia? Faktahan on että kaikki paikat on ajettu moneen kertaan ja uusien reittien etsiminen on aina oma haasteensa ja aika voi mennä hukkaan siinä hommassa.
Lumisafarilla puhuttiin asiasta ja hieman mietittiin. Haukkavuoren suunta voisi olla taas vuorossa ja siellä voisi olla ainakin yksi uusi Ladoga 2018 Q pätkä. Se lähtee Kaarlahden sonnitilan tien varrelta, kierteleen jonkun mäen jota ei koskaan ajettu ja menee noin puoleen väliin siltareittiä josta pohjoiseen Ojajärven suuntaan. Sieltä se menee hautausmaan yli Tausjärvelle. Satellittikuvista näkyy että on olemassa jonkinlaista selvää koneuraa. Joskus käytiinkin siltareitiltä ko. mäen päällä ennen kuin se on ollut Ladoga pätkänä mutta silloin käännyttiin takaisin. Tässä reitissä hyvää olisi se että siitä pääsisi suoraan Ojajärvelle kiertäen Pitkäjärven. Laalaa on koittanut siitä yli siltareitille mutta Astan tuhoja on siellä vieläkin liikaa edessä. Safarin voisi suunnitella niin että edettäisiin Kaarlahteen jotain reittejä pitkin. Edellyttää tietysti että oltaisiin samoihin aikoihin lähdössä. itse pääsen lähtemään aikaisintaa tiistai iltapäivällä töiden jälkeen. Reitteihin voisi hakea uutuutta ajamalla niitä jotenkin erilailla. Esim. linjanaluksen voisi ajaa oikeasti linjan alla kivikosta ja niin pitkälle kuin pääsee. Samoin kalliopätkällä varsinkin lopun voisin ajaa kakkosjälkeä joka kulkee enemmän kallioiden päällä jne. Nämä ovat vain minun ajatuksiani ja jos jollain joku hyvä idea niin voidaan lähteä sen pohjalta miettimään. Harvemmin ajettuja tai jopa uusia reittejä olisi mukava etsiä mutta niissä omat haasteensa. Hiitolasta Elisenvaaraan olisi muutama pätkä jotka myös mahdollisia jos ei ihmisten ilmoilla ajelu pelota. Kuvassa pätkä on sininen viiva. Keltainen on siltareitin alku, vaalean sininen on radanvarsireitti. Violetti on Pääsiäinen 2017 reitti. Punainen linjanalus ja kalliopätkä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219231 |
Korjasin päättymispäivän 22 maanantaihin koska sekin on vapaata.
|
Mä tuun väihkösen kans bertalla ja lähdetään torstaina töiden jälkeen ajelee että ollaa illalla/yöllä sit leirissä jossaki
|
Kännirakastaja lähtee minulle appariksi, ja oletettu lähtöaika on tiistaina "töiden jälkeen" vaikka minä olenkin lomalla koko viikon. Kaarlahden ympäristö on itselle mieluisaa maastoa, joten se sopii kyllä.
|
Jos kalusto kunnossa niin offipojun kans olis tarkoitus lähteä gr.llä. sen verran vielä että en vielä tiedä minä päivänä lähdetään mutta jos kännäri on lähdössä myös tiistaina niin varmaankin sit silloin..
|
Viisumi laitettu hakuun ja vapaat järkätty ke ja to. Roopen kans porttaalidefellä näillä näkymin.
|
4 viikkoa reissuun ja puol metrii lunta metsässä. Näihköhän ehtii sulaa siihen kuntoon, ettei ajaminen ole pelkkää hangessa kahlaamista?
|
Lainaus:
Mielenkiintoista on tosiaan nähdä mikä keli on, veikkaan että lyötyy valkoista kultaakin vielä. |
Lainaus:
|
Jos Hiluxi valmistuu ajoissa, niin sillä sitten :rolleyes:
|
Vielä muistutuksena passien ja viisumien uusijoille. Pari seikkaa jotka itseltäni meni metsään uuden passin ja 3 vuoden viisumin kanssa.
- Matkavakuututodistuksessa ei voi lukea jatkuva. Pitää olla päivämäärät jotka kattaa koko viisumin + ainakin se puol vuotta päälle. IFistä sai minuutissa oikeanlaisen kun chatissa kysyin. - Jos olet hakenut uuden passin ja sinulla on voimassaoleva vanha jossa viisumi niin hakemukseen vanha passi mukaan tai vähintään siitä leikattu vanha viisumi. Muuten käsittelevät viisumin vasta kun vanha loppuu ja sitten voi olla jo liian myöhäistä. Joudun itse postittamaan vanhan tai menee liian tiukille saapuminen. |
mut voi ottaa laskuista pois ,sattu loma tuuraus ensviikolle eli vk 16. sit helana
|
Lainaus:
|
Pihlajan Kauko oli Viipurissa kysynyt virkavallan kantaa auton väliaikaisesta tuonnista Venäjälle ja kuljettajasta. Riittää kun auton tuonut on autossa kyydissä, ei tarvitse ajaa. Tästä oli juttua aikaisemmin että olisi jopa älyttömiä sakkoja kirjoitettu aiheesta.
|
|
Mun apukuski vaihtuikin ukkonen7:aan ;)
|
2 Liiteet
Sen kerran kun Hiluxi ois näyttäny valmistuvan suunnilleen ajoissa, niin duunit kaatuu niskaan .... ei hyvältä näytä
Eikä näytä hyvältä senkään puolesta, et nyt kun on uudet jouset joka kulmassa, mitkä ei makaa enää rajotinkumien varassa, ja puskin tuli vähän orkkista korkeammalle, niin rupee näyttään noi kolmevitoset aika nuukilta pyöriltä .... ;) |
5 Liiteet
Kiitos kaikille osanottajille. Reissu meni hyvin eikä kummosempia vaurioitakaan tullut.
|
Kiitos minunkin puolesta mukana ollelille ja erityiskiitos Terolle ja Jannelle kun toitte Suzukiin ehjän perän hammaspeikon järsimän vanhan tilalle. Kivaa oli taas koko rahalla ja vain tuo yksi ajamaton remonttipäivä jäi harmittamaan, varsinkin kun jäi TAAS kalliopätkä väliin.
|
Pääsiäinen 2019 venäjä
Keskiviikko aamuna liikkeelle klo 6.51. Aamu oli aika kolea, pakkasta taisi olla vielä 3 astetta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220154 Luulin että poika lähtee appariksi mutta muistin väärin, tarkistin asian viiime tingassa joten reissuun oli lähdettävä yksin. Loikotin yhtä soittoa Imatralle ja hirsibaarille rahanvaihtoon, kurssi oli 73. Tapsa ja Katri olivat jo Imatrtalla ja kalusto Arin pihassa. Olivat vielä kauppareissulla kun soittelin rahanvaihdon pihasta. Ajoin Arin pihaan odottamaan ja ehdin torkkumaan reilun vartin autossa. Olin herännyt jo joskus viiden aikaan enkä saannut enää unta. Ajomatkalla silmä luppasi rajusti. Uudet renkaat vei autoa eteenpäin niin tasaisesti. Tapsa saapui ja auton pakkaamisen jälkeen lähdettiin jonottamaaan tulliin. Kello oli noin 11 ja suoran verran jonoa edessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219940 Onneksi jono liikkui tosi ripeästi. Autokopissa pikkulapun takapuolelle piti kirjoittaa rekisterinumero jostain syystä ja isoon lappuun auton arvon kohdalle kuittaus? LA puhelin ei toiminut lähettäessä, tuli vain SWR HI varoitus. Olin ruuvaillut antennia kotona ja se pyörähti väärästä kohtaa. Pelkäsin että jotain hajonnut kelan sisältä. Jonossa purin antennin irto ja kelan lanka oli irti. Reissun Whatsapp ryhmään viestiä ja LaaLaa lupasi ottaa kolvin mukaan. Sellaista ei ollut kellään matkassa eikä svetostakaan löydetty. Jätin antennin kokonaan irti mutta kuulin ilmankin kaikkien puheet. Aseman mittarilla oltiin klo 12.22. Tullissa oli mennyt noin tunti ja vartti. Diesel maksoi nyt 49.80/L ~ 0,7€. Tankkiin, kahteen jerryyn ja muihin kanistereihin meni 111 litraa ainetta. Jouni ja MakeO olivat vielä tulossa joten syötiin huoltsikalla pizzat. Pojat saapuivatkin sopivasti kun saatiin ruuat. Mukavan miehen kauppa oli auki ja sieltä ostin kaasusytkän ja jonkun askin tupukkia. Seuraavaksi peltikauppaan juomaostoksille. Myyjä oli kovin mielissään kun teki taas hyvän tilin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219941 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219942 Roope soitteli samaan aikaan että ovat Viipurissa. Päätettiin jättää suunniteltu Lottolan alkupätkä väliin ja lähdettiin kohti Antreaa jossa tavattaisiin Roope ja Kiima huotsikalla. Matkalla pysähdyttiin 5 kauppaan josta ostin kananmunia, lättyjä ja grillatun kokonaisen kanan Antrean huoltiskalla https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219943 Jatketiin Sairalaan josta päästiin hyvin radan suuntaan. Ei ollut kopilla ketään kyttäämässä ja se näytti muutenkin olevan täynnä jotain romua. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219944 Itä ja länsi kokeneet saman kohtalon https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219945 Inkilän alapuolelta jatketiin kohti salokylää ja taksimiesten leiriä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219946 Sitten alkoikin olla aika reilusti lunta https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219947 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219948 Vähän piti jo paineitakin laskea https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219949 Lisää lunta https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219950 Mutka-akselisetkin oli pulassa ajoittain https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219951 Kivinen tie https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219952 Onneksi lumi hellitti aina välillä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219953 Taksimiesten leiriä ennen oli tukkisavottaa ja jouduttiin vähän odottamana että vetivät koneet sivuun. Taksimiesten leirin puomilta ei päästy eteenpäin koska ukko oli mökillä eikä päästänyt kulkemaan. Jatkettiin Ala-Kaukolan kautta kohti sonnitilaa. Pitäisi katsoa pääsisikö taksimiesten leirin ohi aikaisemmin Saunajärven ja seuraavan lammen välistä. Tässä todennköisin reitti ohi taksimiesten leirin takaisin pätkälle. Niitty menee joen varteen ja toisella puolella myös niitty vastassa. Luulisi että jonkinlainen ura menee niille. Sateliittikuvasta voi hahmotella jonkinlaisen sillankin joen yli mutta laadusta ei tietoa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220152 Silta? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220153 Salokylän jälkeen 90 asteen käännös kohti Sälöjärveä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219955 Lunta ja kuraa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219956 Lenkki. En tiedä mitä se kiersi. Lunta oli ainakin edessä reilusti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219957 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219958 valkoista kultaa riittää https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219959 tuttu raunio Ala-Kaukolassa, taitaa olla Lahdelma niminen tilus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219960 Tässä olisi myös uusi LT lenkki sinisellä. Menee aika mielenkiintoisen mäen yli. Jatkuu sitten siltareitin puoleenväliin ja siitä uuden mäen läpi Ojajärvelle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220155 Kaunis auringonlasku saatteli kulkijoita. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219963 Peltisillasta yli. Sillan loppuosa oli veden alla kuten saattoi arvata. Aika ikävää sillä kapea akselivälinen menee muutenkin tuosta toinen rengas puoliksi päällä. Tapsa tuli onneksi avustamaan kun ei ollut apparia joka seuraisi toista puolta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219964 Ekalta ojalta pääsi osa ajamalla yli oikean laidan helpointa reittiä. Nyt siellä vaan pyöri pohjalla jotain tukkeja. Liekö virta tuonut tai joku koittanut rakentaa siltaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219965 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219966 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219968 Niityllä oli taas lunta vastassa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219970 joka sekoittu hauskasti veteen ja kuraan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219971 Mäen päältä otettiin käsin kaadettua keloa matkaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219972 Leiri rauniolle "pähämän pystybaarin" viereen joka näyttäisi olevan Multamäki niminen tila ennen sotia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219973 |
Torstai
Yö sujui mukavasti teltassa kun planari puhalsi lämmintä. Yöllä oli varmaan ollut pientä pakkasta kun maa oli kuurassa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219974 Kortteenjärvi on vielä jäässä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219975 Jounin "teltta" https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219976 Lähdetään ajelemaan kohti kalliopätkää. Ekassa ojassa LaaLaan suzukin takaperä hajoaa. Korvaavaa osaa ei mukana joten viestiä laitetaan Suomeen Jannelle, varaperä lassen tallilta matkaan. Lasse ja Kimmo jäävät purkamaan autoa ojalle, muut jatkaa pätkälle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219977 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219979 Vettä on jonkin verran rannan läheisyydessä, lopussa syviä kuoppia jos yhtään ajaa jokeen päin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219980 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219981 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219982 Raunioleirin ohi (Salmela) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219983 Niityltä laskeudutaan märkään laaksoon ja noustaa loivaan mäkeen. Lutakossa joutuu pujottelemaan syvimpiä reikiä ja BJstä ampuu ahtoputken irti imusarjasta. Iso klemmari tietysti katoaa lumeen. Snorkkelin yläpäästä onneksi käy klemmari. Irroitetaan ahtoputki kiinnikeestä niin että se pääsee joustamaan koneen mukana. Vaihdoin koneen kumityynyt uudenlaisiin joten joku mitta hieman muuttui ja tämä johtui varmaan siitä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219984 HZJn vaihtoehtoinen reitti ei ole lupaava kun keula sukeltaa ojaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219985 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219986 Etulukottomat ei oikein nouse mäkeen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219987 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219988 Melkein nousee mutta varmistellaan vinssillä loppu https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219989 Luminen reitti tarjoaa yllätyksiä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219990 Leiristä mäkipätkän alkuun on matkaa noin kuusi kilometriä ja tässä menee melkein kuusi tuntia aikaa. Melkoisen haastavaa settiä. Paljon lunta, kaatuneita puita, syvää uraa ja alla pehmeää. Viimein päästään pätkän alkuun tai loppuun. Ajetaan nyt vastakarvaan ekaa kertaa. Alkuun on pitkä nousu pillisuonmäen päälle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219991 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219992 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219993 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219994 Lasken mäen päällä paineita. Kovin alas ei uskalla kun on aluvanteet ilman beadlockkia. 0.7 paineilla ei vielä pullota yhtään mutta ottaa jos paremmin iskuja vastaan. Seuraavana reisuun onkin dilemma. Uskallanko jatkaa aluvanteilla vai vaihdanko tilalle 8 beadlockit tai ostanko uudet 16x10 lokkivanteet? Menee niin pirun tasaseen näillä vanteilla kun ovat painotettuja kuorkin liimapainoilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219995 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219996 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219997 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219998 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219999 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220001 Sitten defe näyttää jotenkin hassulta. Takarenkaissaa aurausta. Ei hyvältä vaikuta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220003 Takanavan pyöränpultit kaikki poikki https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220004 Vielä vähän kinkkisessä paikkaa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220005 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220006 Varaosia ei mukana mutta patrolin pulteista saadaan sovitettua uudet, vaatii tosin rälläkkää. Remontissa menee varmana kolmatta tuntia. Ehditään pitää pientä nuotiota. Tarkistan samalla omasta autosta pyörän pultit sekä kaikki muutkin alustan ja pyöräntuennan paikat. Panodraamaa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220007 Hämärä on jo laskeutunut kun päästään jatkamaan. Reitin kapeimmassa kohdassa aiheuttaa pientä jännitystä kallistuskohta jossa meinaa kaatua puita vasten. Lukot pois ja nitkuttamalla eteenpäin. Auto killuu kahdella renkaalla ja just ja just riittää joustot ettei kippaa. MakeO samassa kohtaa. Ulkopuolisilla kaarilla olisin vain liuttanut puita vasten mitä taas ei voi rättikatolla tehdä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220008 Otetaan poistuminen mäeltä ennen suota alas takana kulkevalle hiekkatielle. Onneksi tämä pelastusreitti oli tiedossa ja MakeO on ajanutkin siitä mutakuun reissulla. Siitä päästää takaisin leiriin vievän uran varteen helposti. Tahkotaan sama reitti takaisin leiriin josta tultiinkin vastasuuntaan kuudetta tuntia + reitti on vielä tuplapituinen vielä ajamatonta hiekkatietä. Nyt se on helpompi mutta uusia syviä reikiä löytyy. Yhdessä kohtaa toistuu kalliopätkän kallistelu ja taas kikkaillaan nitkuttamalla eteenpäin ettei auto kaadu uraan. Matka leiriin kestää noin kolme tuntia ja olen perillä noin 00:30. MakeO jossain rännissä, puikoissa varmaan Mikko. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220009 Leiri on Lassen auton luona. Onneksi lumisen niityn reunalla on sulaa ja saa teltan kuivalle. Lassen varaosia ei ole vielä saapunut. Janne on ollut matkalla oudon kauan jo. Janne saapuu jossain vaiheessa yötä. Olen jo nukkumassa mutta kuulen kun viereisessä ojassa teutaroidaan. Teltassa on tapsan planar lämmittimenä ja olen jättänyt Jannelle toisen haaran valmiiksi että saavat lämmöt telttaan. Lasse saa Jannen kyydissä uuden avoimen takamurikan ja vaihtavat sen aamuun mennessä. |
Perjantai
Lähdetään ajamaan tukiankylän kiertoa. Se lähtee niityn itälaidasta muutaman kilometrin päästä ja palaa melkein samana paikkaan missä ollaan mutta ojan toiselle puolelle. Lassen pääsee taas ajelemaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220010 Karavaani kulkee https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220012 Ensimmäisestä ojasta päästään hyvin yli mutta seuraavasta alkaa talkoot kun ylityksessä menee hodarin kuskinpuolen murros ja seuraavana vuorossa olevan arin defestä samassa paikkaa saman puolen murros. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220014 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220015 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220016 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220017 Murros nro #1 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220018 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220019 Vetarin booritkin huonossa kunnossa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220020 Jatketaan muutamalla autolla avaamaan reittiä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220021 Jäädään kuitenkin seuraavalla niitylle pitämään taukoa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220022 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220023 Jatketaan ohi ison kiven josta pääseekin jo ajamalla yli, liekö muokkautunut vai vain paremmat renkaat. No nyt siitä menee ajamalla jo useampikin auto, https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220024 Turhaa vinssillä varmistelua kun suskakin nousee ajamalla ylös. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220025 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220026 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220027 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220028 Tulee sieltä perästä autoja https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220029 Edessä olevan mäen päällä tehdään ruokaa. Vuorossa pippuripihvi kermaperunoilla (mikroateria) ja jälkkäriksi lettuja (venäläisiä valmiita). Juhla aterian syy on syntymäpäiväni jota aika usein vietän venäjän metsissä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220030 Hiekkateiden risteys jossa olttiin yhdellä reissulla kylmässä leirissä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220031 Päästään alkupätkä läpi hiekkatielle ja kuikataan takaisin länteen kohti jatkopätkää. Lunta on niin paljon että jää jo suoralle tielle jumiin. Lunta on yli renkaiden korkeus. Tahkoa erästä uraa ykköspakilla niin kauan kuin pääsen Roopen perässä kunnes junttaa rajusti kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220032 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220033 Naru katkeaa ja joutuu korjaamaan. Sitten pylpyrällä puusta kunnes kuuluu vieno napsaus ja apparipuolen rengas putoaa kun veto vapautuu. Kirousten kirous käy mielessä. Vinssaillaan pylpyrällä toiseen sunntaan ja veto parin metrein korkeudesta. Kun apparinpuoli nousee pintaan, Tapsa tutkii vaurioita. Kääntää napalukon toiseen asentoon ja taas vetää? Aika erikoista mutta muuta ei keksi kuin että jotenkin napalukko on päässyt kääntymään auki. Saadaan vinssattua bj irti ja seuravana oleva laalaa pääsee aika pienellä yli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220034 MakeO taas samanlaisella taistelulla yli kun lumi pakkautunut kovaksi valliksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220035 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220036 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220037 Muut keksii paremman uran ohi ränni ja ajavat edessä olevalle aukealle ja reittiä eteenpäin. Edessä on lunta ja pari mäkeä joiden välissä olevasta ojasta joudutaan vinssailemaan ylös autoja. Paineilmaa karkaa jostain ja kompuraa huutaa tiuhaan. Vuotoa ei tahdo löytyä mutta onneksi murikoista se ei tule. Tutkin vedeneroitita ja lasken kosteutta pois. Ei meinaa vaan tiivistyä vaan jää hieman vuotamaan. Tämä ei kuitenkaan ole varsinainen vuoto joksi selvii hieman myöhemmin letkukela kontissa. Irroitan kelan ja vuoto lakkaa. Edessäpäin koukataan tieuralta metsään, hdj istahtaa ekaan passiin ja kuskinpuolen murros paukahtaa. Auto saadaan onneksi vinssailtua lutakosta ylös ja jonkun kymmenen metrin päähän kuivalle remomonttii. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220038 Lasse tekee hodarin kierron jotta muutama auto voi jatkaa reittiä. Ajan ahtaasta suzukin reiästä ja tuulilasin karmi lipeää puuta vasten, vinssauksessa pleissaus pettää ja vedetään Arin vinssillä pois. Yksisuuntainen pleissaus ei kestä ja seuraavaksi Jouni ohjeistaa tekemään kaksisuuntaisen pleissauksen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220039 HZJ murros #2 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220040 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220041 HZJ murros vaihtuu ja jatketaan mäen päälle jossa jäädään odottamaan loppuletkaa. Alkaa hämärtyä ja mäenpäältä on komea näkymä auringonlaskuun. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220043 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220045 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220046 Kiemurrellaan alas mäeltä ja siitä on reilu kilometri niityn kulmaan lähelle edellistä leiriä. Ajelen Jannen perässä. 12ht savuttaa aika rajusti sinistä öljykäihää ja syöttöä on noiin paljon että mustaakin riittää. Välillä näkyvyys katoaa täysin ja joudun pitämään pasikuikan ennen kuin näen mitä edessä on. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220047 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220048 Ihmettelen muutenkin bertan outoa etenemistä mutta jälkeenpäin selviää että lukot on kytkettävissä vain auton alta vasaralla joten koko pätkä on ajettu etu + takalukko päällä. No onneksi edessä on 30-boorinen lonkkarin supersetti. Täytyy hattua nostaa, itse käytän kääntyvyyden takia etulukkoa säästelleen ja ahtaissa paikoissa takanenkin kytketään pois. Leiri pystytetään heti niityn kulmaan kun päästään metsästä pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220049 Kuulen yöllä volvon pöppäämistä ja käyn samalla kusella. Kello on jotain 4. Ilkka on niityn reunassa mutta lähtee samoin tein takaisin mistä tulikin. Jälkeenpäin selviää että oli juuri hyppäämässä volvosta ulos möykkäämään muita hereille mutta sai Hämäläiseltä niin vihaisen soiton että oli pakko palata heti takaisin omaan leiriin. Muiden makuupussit oli ollut volvon kyydissä. Lisäksi pitkään vesipassiin oli tainut joku jäädä jumiin Ilen perässä. |
Lauantai
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220051 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220052 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220053 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220056 Aamulla korjataan roopen defen vuotavia renkaita. Samalla päästään vilkaisemaan uusia hipohipo napoja levyjarruilla. Nämä maksaa enemmän kuin akselipari mutta ovat varmasti hyvää tekoa ja volvon orkkis jaolla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220054 Jonkinlaista VW satulaa ja levyä käytetty. Satula kiinni suoraan navassa ja se selittää hintaa kun uusia osia on jonniin verran. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220055 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220057 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220058 Lähdetään rautasillan kautta pätkälle. Matkalla jounilta antautuu kardaanin ristikon u-pultit ja jäävät sitä korjaamaan. Muutamalla autolla jatketaan sillalle. Maisemat hieman muuttuneet kun lumet kadonneet paikoittain ja tilalla runsaasti vettä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220059 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220060 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220061 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220062 Veemäinen ajaa sillalle kun alkua ei näe. Ilman apukuljettavaa ajan liian sivusta ja apparin takarengas tippuu sillan keskiväliin. Siitä alkaakiin ainakin tunnin liftailua, vinssailu ja räikkäliina talkoot. Alumiinivanteen reunaruuvit ottavat kipeää kun hinkkautuu rautaramppia vasten mutta lopulta auto nousee ylös. Oma narukin katkeaa kun vedetään eteenpäin rampista. Aika haparaa alkaa olla kun ei antaudu edes pleissauksesta vaan sen vierestä. Hyvin tumpuloitu. Kuva by Katri. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220158 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220064 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220066 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220067 Ajetaan mäen päälle jossa vastassa pari paikallista mönkkärimiestä. Eivät usko ettei sillasta pääse ja käyvät katsomassa. Ilkka vetää kylmin ilmein lassen ohi sillan alussa ja pysyy ihmeen kaupalla rampeilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220071 Ajetaan ylös ja jonkin matkaa eteenpäin pellolle. Siinä saadaan oma ja Ilen letka kasaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220073 Mäkkälän etuvetaria tutkitaan ja päätetään korjata se kunnon työkaluilla. Vetarin päähän hitsataan rauta jolla saadaan vetari ulos. Väihköseltä löytyy vielä pitkäboorinen bj-75 etuvetari lainaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220075 Katkennut stefapinnan kohdalta https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220076 Hitsaustiimi https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220077 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220078 Uutta putkeen https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220079 Toni ottanut Volvolla puukosketuksia ja vinssikin repsottaa alaviistoon kun puskurista puuttuu pultteja. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220072 Ammatti on puuseppä... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220074 Samalla pidetään niityllä ruokatauko. Jatketaan "majavanpato" pätkälle mutta ajetaan se väärään suuntaan. Aivan alussa kierretään reitille kaatunut isoa kuusta kun gr ohjaustehostimen pumppu vetää jumiin MakeOlla. Se korjaamisessa meneekin tovi kun osat eivä ole ihan vastaavia ja vaatii extra virittelyä. Keula jatkaa pätkää avaamaan. Syvää uraa ja paljon lunta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220080 Ns. majavanpato kohta, nyt ei minkäänlainen mutta joskus vesi oli padossa konepellin korkeudella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220081 Silta reitillä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220082 Vinssi ei enää jaksanut vetää lumessa. Ratkaisu oli hiipiä vierestä uutta jälkeä kun suossa konsanaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220083 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220084 Ihmettelinkin kun vähän joku jarruttaa menoa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220085 Ajellaan melkein loppuun ja kaivelen ajankuluksi Huuhka nimisen talon raunioita. Pääsiäsiruohot on kipossa ja kahvipannukin löytyy muttei muuta mielenkiintoista. Maakellari on vielä ihan tikissään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220086 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220087 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220088 Jatketaan lammenkiertoon jossa usein vettä jopa konepellille asti. Nyt siinä on tosi vähän vettä, hyvä kun pyörän napa edes kastuu. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220089 Jäädään lammen jälkeen tien viereen hakkuuakuealle leiriin kun ei oikein parempaakaan paikkaa ole tiedossa. Teltat saadaan jotenkin soviteltua kannokkoon. |
Sunnuntai
Aamulla osa porukasta lähtee suoraan kotia kohti. Päätetään vielä neljällä autolla ajaa joku pätkä ja lähdetään vasta iltapäivällä kohti rajaa. Suunnataan Ojajärvelle ja radanvarsireitille. Samalla selviää miksi Jannella kesti tulla Haukkavuoreen niin kauan. Olivat ajaneet tähän suuntaan tunnin ja sitten kääntyneet takaisin. Navigaattorin virtalähde oli palanut jo tullissa joten muistin varassa mentiin. Täältäkin olisi päässyt oikeaan paikkaan mutta ajamatonta tietä. Kertoivat vinssailleensa eräässä mäessä jossa ei nyt ollut enää yhtään lunta. Ajetaan radanvarsi pidemmältä kuin ennen, vanhaa ojan ylitystä käydään katsomassa ja siihen on tehty sillantapaista josta ehkä pääsee yli. Reitti lähtee nyt jonkun raunion vierestä ja kiertää radanvarteen. Aika pehmeää on. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220124 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220125 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220126 Vanhan ylityspaikan kohdalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220127 Radanvartijan mökillä käydään katsomassa. Kaikki aarteet on jo sosialisoitu. Romukasoista löytyy vielä mm. IC moottoripyörän osia ja hieno vanha lyhty. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220128 Liiteri on on jo pahoin romahtanut. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220129 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220130 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220133 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220134 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220136 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220135 Yuri Gagarin https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220131 ja yks pääpiruista https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220132 Pihalla oli vielä kauniita kukkia liekö jonkun haudalla. Yriteltiin muistella milloin radanvartija on kuollut. Siitä asti ollut tyhjillään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220137 Sauna https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220138 Kaivo vaikutti toimivalta https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220139 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220140 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220141 Reittiä eteenpäin kohti Inkilää. Matkalla ihmetellään pysäkkiä radalla joka on keskellä ei mitään. Näitä vastaavia on muuallakin, paikalta ei oikein mitään järkevää reitti minnekkään paitsi 4x4 autolla eikä edes asutusta kovin lähellä. Tarkastellaan myös ylikuuniin menevää reittiä joka ajettu Riskiretki 2008, Laalaa harkitsee sitä suzuki safarille ja hyvä se olisikin tsekata koska olen sen ajamisesta monesti puhunut. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220142 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220143 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220144 Vanhalla hienolla kivisillalla pidetään ruokatauko. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220145 Makkaratauon jälkeen jatketaan Inkilään. BJ:stä kuuluu hirveä kirskunta kun pinionin pölypelti on ironnut. Matka rajalle sujuu ongelmitta. Tankit täyteen asemalla, 50 litraa yhteensä yhden jerryn kanssa. Tullissa ei onneksi jonoa. Päästää nopeasti kopeille ja ilman kummallisuuksia läpi. Kotimatka sujuu ongelmitta, mitä nyt takaperä tai joku pitää korviaraastavaa meteliä. Ei tainnut ihan shimmaus mennä kohdilleen vanhalla välityksellä, pitää tarkistaa onko siinä vika vai tuleeko meteli vain jarruista ja kardaanista. Jarrupalat on ainakin rauta rautaa vasten mallia. Matkalla whatsappiin tulee päivitystä että Kiiman defestä hajonnut etuperä säkkijärven nesteelle mittarilta lähtiessä. Loppumatka jatkuu hinausauton lavalla. Jotain videonpätkää on vielä kun saan vaan ne kasattua. |
Hieno raportti selkeästi hienosta reissusta.
Alkaa näköjään maxxis renkaat yleistymään kalustossa. Ennen kuuli aina että se on boggeri tai ei mitään! :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kiitos Mikalle taas mahtavasta reissukertomuksesta.
Pääsin ajamaan suurimman osan reissusta itse ja ohjaus tehostimen hirttämisen jälkeen vaihtui kuski. Kiitos MakeO joka antoi ajaa reissun ja Kiitos Kännärille kun menit OffroadJounille appariksi niin pääsin mukaan safarille! |
Tässä vielä editoimattomat videot koostettuna.
Laittakaa muutkin materialia esille etteivät jää taas whatsappiin jossa ne eivät säily. |
Kiitos kaikille matkaseurasta ja Mikalle kertomuksesta. Omalta osalta reissu meni hyvin. Takakardaanin u-pultit pettivät, naru meni poikki pari kertaa ja puu lävisiti takasivuikkunan rätin - Ei muita ongelmia. Minun ottamat kuvat muiden ottamia videoita löytyy Photosista -> https://photos.app.goo.gl/m8DUUVYZJD3MfWQn8 .
|
Sivu luotu: 22:08 (GMT +2). |