Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Tuchuki no limits. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=158339)

turakoitsija 06.01.2019 22:32

Tuchuki no limits.
 
3 Liiteet
Laitetaas vähän tarinaa kipinästä trialin ihmeelliseen maailmaan. Pitkään palvelleen suunistus kilpurin lähdettyä uudelle omistajalle, ja vaihdossa tulleelle suzukille täytyi keksiä jotai. Kesällä 2018 kävin kattelee juhannustrialia ja iski pieni kuume lähtee koittaa trialia ja eihän sitä tavotteita kannata liika pieniksi laittaa joten em kisathan on sopivalla tasolla.
Aihiohan on jo triali ratoihin tutustunut edellisellä omistajalla.
Sitten itse autoon.
Kori vaihtunee kokonaisuudessa alkuperäiseen avomalliin tai ainakin osittain.
Alustaan laitettu jo emun jouset ja iskarit. Ne saa todennäköisesti jäädä toimittamaan jousituksen virkaa, tosin soa:sta joudutaan luopumaan.
Traktion bar:it molempiin päihin ja riipuille jotain suojausta.
Akselit vaihdettu 413:sesta.
Edessä jo arb. Taakke viel pi lukko ja joka nurkkaan chromoa. Välitykset akseleihin vitarasta 5.125.
Jakolaatikossa tietty tg6.5
Päälaatikko jimnystä jossa lyhyt ykkönen.
Moottoriksi baleno 1.6
Muuttujiahan suunitelmien suhteen voi vielä tulla rakenneltaessa mutta näillä mennään alkuun.
Rakenteluhan aloiteltiin perinteisesti intoa puhkuen purkamisella.
Koitetaan päivitellä edistymistä.

Tönssi 07.01.2019 15:00

1 Liiteet
Pientä pesua

artsi777 07.01.2019 17:04

Tutun näköinen kampe :) siinä on 410 isompi pääloota

Repro 08.01.2019 09:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 1399428)
ja joka nurkkaan chromoa.

Tuleeko nelipyöräohjaus? :eek:

turakoitsija 08.01.2019 20:39

1 Liiteet
Noku ei taita säännöt sallia tuota nelipyöräohjausta. Pikkusia ilta askareita. Jousen korvakeen särmäilin 3mm haroxista.

turakoitsija 10.01.2019 20:01

Kauanhan siin menikii ku homma rupes vähän rönsyilemää, eli mopo hävis johkii.
Nuo auton entisöinti hommat kuuluu mobilisteille joten vaihdetaan luokka modiin ni saa leikkailla edes pyöränkaarista mädät pois eikä tarvii rueta tilailee alkuperäisiä lokasuojan korjauspeltejä.
Jotenka alusta kierteille, akselit järeemmät, pyöräkoko suzukiin riittäväksi, ym.....

Juuti 11.01.2019 09:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 1399723)
Kauanhan siin menikii ku homma rupes vähän rönsyilemää, eli mopo hävis johkii.
Nuo auton entisöinti hommat kuuluu mobilisteille joten vaihdetaan luokka modiin ni saa leikkailla edes pyöränkaarista mädät pois eikä tarvii rueta tilailee alkuperäisiä lokasuojan korjauspeltejä.
Jotenka alusta kierteille, akselit järeemmät, pyöräkoko suzukiin riittäväksi, ym.....

Arvelinkin että pian lähtee mopo käsistä. :D
Pitää yrittää joku viikonloppu / ilta tulla katselemaan teidän rakenteluja kuhan saa vapaa-aikaa. Teidän vauhdilla jo valmis silloin. :)

turakoitsija 12.01.2019 22:20

5 Liiteet
Alkuperäinen tekniikka paketti tuli nosteltua rungolta ja samalla puntaroin pois lähtevät ni tietää vähän uutta tekniikkaa suuniteltaessa painon nousua. Xl7 vitaran automaatinkii puntaroin. Ideoita otetaan vastaan mistä lyhyt, kevyt, kestävä automaatti?
Rungosta siivoilin ylimääräset korvakkeet pois ni hyvä rueta suunittelee uusia.

turakoitsija 13.01.2019 21:39

1 Liiteet
Tänää putsailtu rungosta massat, en tiiä kehtaako tommosee reilu 30v vanhaa ruosteisee japsin runkoo rueta mitää tekemää. 😲

artsi777 14.01.2019 08:29

Sehän on aivan loppu niin kuin suizan rungot yleensä on :D

turakoitsija 17.01.2019 20:57

Uus tekniikka alkaa hahmottumaa. Moottoriksi volvo t4. Vaihteisto zf4hp22. Suzuki 6.5 jakolaatikko. Pajero lukolline taka-akseli 5.29 välityksellä. Lj etuakseli 5.29 välityksellä.
Volvon moottoriboksi lähetettii kalajoelle bittinikkarille joka poistaa turhia "ominaisuuksia". Samalla lastu ni saadaan teholukemat parinsadan paremmalle puole. 240hv/400nm. Eiköhän sillä rupee trebadori pyörimää...

88 19.01.2019 12:41

Onko laatikolle tulossa jotain muutoksia vai asennetaanko sellaisenaan?

turakoitsija 19.01.2019 13:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1400425)
Onko laatikolle tulossa jotain muutoksia vai asennetaanko sellaisenaan?

Tarkotus olis ihan semmosenaa. 86/1 tulee kokonais välitys ykkösellä ni eiköhän se laatikko kestä? Vai onko vinkkejä mitä kannattais lootalle tehdä, perus huollon lisäksi?

turakoitsija 20.01.2019 21:21

7 Liiteet
Jotai pientä taas tusailtu ja suuniteltu.
Motonetin hinnat alkaen akselipukkeja täyty himppu tuunailla notta saadaan akselit oikeeseen korkoon.
Pajeron taka akselia ruettii sheivailee, jarrut menee vaihtoon, jotain kevyempää tilalle. Melkonen kokoero pajeron 9" vs toyota 8".
Etuakseliksi hdj:n akseli. Lj:n takamurikalla notta saadaan raidetanko suojaan murikan yläpuolelle. Jonkuulai eroa noilla lj vs hdj murroksillakin.

turakoitsija 21.01.2019 19:02

5 Liiteet
Tuas jottai tusailtu.
Akseleista siivoiltii loput korvakkeiden jämät ja saumat pojes. Etuakselia kerettii jonkuumatkaa siivoilee ni huomattii et on 2.5cm vino/kiero toi putki. Notta uutta hdj:n putkea ettimää.
Maljaan askartelin lisää pultteja yläpuoliselle kääntövarrelle.
Eiköhän noilla rupee kestämää.

lepa77 22.01.2019 09:56

myytkö tuon bj silmälasin seinältä??

turakoitsija 29.01.2019 20:14

5 Liiteet
Oma bj myyty ni toi vähän niiku muistoesine mut ainahan siitä tarjota saa? 😉
Mutta asiaan. Akseli jumppaa tehty vielä lisää, pajeron akseli hylättiin lukon toiminta rupes arveluttamaa liikaa. Kytkentäpaine pajerossa lukolle 0,5bar.palautus jousi lukolla todella onneton.
Nurkista löyty uudemman hiluxin lukollinen akseli joka palasiks ja tutkailemaa sen lukkoa ym. Toyotan sähkölukko muutetaan paineilmalle ni saadaan lukko ajettua paineella pääle ja pois.
Vetoakselit yllätyksenä paksummat ku pajerossa ja välitys paksulla lautaspyörällä.
Akselin leveyskin sattuu paremmin hdj:n akselin kanssa. Hilux 1600mm. Hdj 1590mm.
Sitten jigiä tekemään akseleille ja rungolle.
Helpottaa tulivarsien ym asemointia huomattavasti ku akselit ja runko pysyy mitassaa kokoajan.

turakoitsija 04.02.2019 21:25

4 Liiteet
Jottai taas tusailtu. Tukivarsien hitsauksee tein tommosen pyörittimen et saapi yhdellä saumalla pyöräytettyä sauman ympäri.
Runkoon etupäähän pätkät uutta palkkia ni ei tarvinnu rueta ylimääräsiä reikiä tulppailee. Nyt on sit rungon etupääkin jigissä kiinni.
Alatukivarsien runkokiinikkeitäkin vähän rupesin suunittelee.

turakoitsija 10.02.2019 21:43

5 Liiteet
Alatukivarret askarreltu valmiiks. Niihin vähän jäykkyyttä lisää sisäputkella. Sisäputki 34x4mm ulkoputki 42x4mm. Pienempi putki ensi puslan holkkiin kii, sit isompi päälle ja sekin holkkiin hitsaten, tulppa hitsauksella vielä toisesta päästä. Luulis kestävän.
Alatukivarret asemoitu paikalleen ja akselien korvakkeet hepissään.
Seuraavaks ylätukivarsien askarteluun.
Nii vanerista piti renkaan malli tehdä et pääsee vähän mallailee kui mahtuu pyörimää, ihan täys kokosen näkönen.

turakoitsija 12.02.2019 21:16

6 Liiteet
Jepulis. Taas jottai tusailtu.
Etuakseliin kasterit käänneltii vähän rajuimmaks paremman kääntyvyyden toivossa, kääntövarsiakii vähän ruettii suunittelemaa et millä saadaan ackerman ohjaus kohallee.
Eteen ylätukivarret askarreltu ja niille kiinikkeitäkii värkkäilty. Runkokiinikkeisiin 8mm tapit rungon sisään, 3mm hardox molemmin puolin ja reiät läpi.
Melkolai ahtaallee menee kardaani tukivarren ja vaihdelaatikon väliin mut josko se siel mahtuis olemaa.
Eteen pitäs viel panhardille keksiä paikka.

turakoitsija 04.03.2019 08:41

6 Liiteet
Nonnii jottai taas koitettu tusailla.
Takapäähän ylätukivarsien korvakkeita mallailtu. Noin 3cm upotettuna runkoon. Kaik palaset heppii ja kuvaa lähettämään notta kelpaako euro sääntöihin, vastaus EEEIIIII.... Jotenka nuo purkaen ja uusia miettimään.
Jonka seurauksena täytyy jakolaatikko/vaihdelaatikkopaketti mallailla paikalleen notta nähdään mihkä saadaan rungon ulkopuoliset korvakkeet mahtumaan. Ulkopuolisessa kiinityksessä tulee se ongelma että jos ja kun tarttee ylätukivarsien rungonpäitä säätää tarttee jakolaatikko irrottaa.
Laatikkopaketti kun oli mallattu kohdilleen ni heräs mielenkiinto että mitenkähän tuolla etupäässä kaikki mahtuu olemaan. Ritijoustoissa mennään tyylillä kenkälusikalla sovitettu ja sätkäpaperilla tarkistetaan välys.
Moottorin öljypohja himppu arveluttaa notta mimmonen maahtuu vai onko kuivasumppu tässätapauksessa ainoa vaihtoehto.

turakoitsija 05.03.2019 21:02

4 Liiteet
Jottai taas tusailtu.
Taka ylätukivarsien korvakkeet rakenneltu uusiks nyt ei ole enää koloja rungossa.
Akselin päähän korvakkeet kans heppiinsä ja vahvikkeita vähän kaveriks. Vahvikkeista tuli samalla integroitu vetopiste/sidonta kombinaatio.
Koriaihiotakin mallattii rungolle notta nähdään kui vaihteisto ja tukivarret mahtuu olemaan. Hurjan korkeelta vaa tuntuu toi laitos vaikka kori vakiokorossaan runkoon nähden. Noin 60cm jää helmakorkeus.

turakoitsija 07.03.2019 21:48

5 Liiteet
Dodii sovitus moottori saatu tallille ja mallailtu paikalleen. Noin 10mm sovitelevy laatikon ja moottorin väliin. Öljypohja uusiks. Imusarja uusiks. Öljysuodattimen siirto. Notta taitaa tuo alumiinin hitsaus tulla tutuks.
Ylätukivarsien kiinikkeetkin mahtuu juur ja juur olemaa ristijoustoissa.
Moottorin kiinikekorvakkeet mahtaa tulla melko erikoisen muotoiset.
Ihan maltilliseen painoon pääsee tekniikka paketissa. Alta 250kg moottori, vaihteisto, jakovaihteisto.

lepoantti 08.03.2019 09:37

Kone ilman apulaitteita painaa siis 101kg, vai roikkuuko vaakassa jotakin muuta?

turakoitsija 08.03.2019 13:49

Pelkkä moottori vaakalla. Pakosarja oli kiini.

turakoitsija 10.03.2019 20:31

6 Liiteet
Öljypohjaa rupesin aikani kuluks näpertelemää. Alkuu meinasin vanhasta modailla mut hetken tutkittuani tulin siihi tuloksee et nopeempi/helpompi tehhä kokonaa uus.
Öljypumpun imuputki piti värkkäillä kokonaa uus.
Imusuppiloon mankeloin vanhasta pohjan ja verkon.
Kehys 8mm merialumiinia, loput 3mm vastaavasta tavarasta.

turakoitsija 13.03.2019 21:59

3 Liiteet
Lopullinen muoto alkaa öljypohjasta löytymää. Öljytilavuus noin 5 litraa+lauhdutin, letkut, suodatin, öljyakku. Et eiköhän tuo määrä luulis riittävän.
Tuo alumiinin hitsaus viel vähän hakusessa kuten koneen säätäminen/säädöt. Mutta eiköhän nekii rupee hitsaillessa löytymää.

turakoitsija 17.03.2019 10:26

5 Liiteet
Kauheesti ottaa aikaa eto öljypohjan hitsailu ja osasten värkkäily. Mut nyt se on "viimeistelyosastoa" vailla valmis.
Imuputkelle lisätukia ennen loiskelevyjen asentamista.
Öljysumpun etulaitaan lippa ettei täytä nokka alaspäin mentäessä liikaa moottorin etulaitaa jossa öljypohja matala.
Sit kun kolvi oli lämpösenä ni pikku väliprojekti suzukin jakolaatikkoon.

turakoitsija 17.03.2019 21:53

4 Liiteet
Tänää alottelin ruottalaisen ja saksalaisen yhteen naittamisen. Laatikoista kytkinkopasta siivut ja jyrsimellä pinnat suoriksi.
Tuohon kopan leikkaamiseen osottautu parhaaks yhdistelmäks puukkosaha, puuterä ja wd40.
Senverta on kokoeroa että vaatii levystä suikaleen puoliskoiden väliin.

_kekkula_ 19.03.2019 13:21

Hyvän näköistä tekemistä.

Mistä ja millaiset ovat tukivarsien päät?

Akselin päässä sorvattu holkki jossa joku kummipusla sisällä ja toisessa päässä unibaali vaiko oikein johnny joint?

turakoitsija 19.03.2019 13:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _kekkula_ (Viesti 1405493)
Hyvän näköistä tekemistä.

Mistä ja millaiset ovat tukivarsien päät?

Akselin päässä sorvattu holkki jossa joku kummipusla sisällä ja toisessa päässä unibaali vaiko oikein johnny joint?

Akselin pää juuri kuvaamallasi tavalla. Hdj:n kumipuslalla.
Etupäässä raptor 2.5" johnyjoint alhaalla ja 2" ylhäällä.

PeteTurku 19.03.2019 15:02

Jokos on koria alettu leikellä?

turakoitsija 19.03.2019 17:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PeteTurku (Viesti 1405499)
Jokos on koria alettu leikellä?

Ehei vielä. Ku sais ton tekniikan ens paikallee.
Coilitkii laiteltava ennen koria, jahka ne vaa saapuis.

turakoitsija 19.03.2019 21:53

7 Liiteet
Nonnii. Nyt olis ruottin tina yhistetty saksalaiseen.
Osasien puhastus puhaltamalla ni mukavempi hitsailla.
Turbiinista sorvilla keskiakseli mittaansa ja lämpösovitteella lisäkoolia akselille.
Kopat moottorii ja laatikkoo kiinni turbiini välii ja yhtee, avot kaik kohallaa. Tarkat merkkaukset, levystä ylimääräset pois ja sulatellen yhteen.
Mastonin 121:set pintaa ni sehän tuli valmiiks.
Seuraavaks paketti nippuu ja kiinikekorvakkeita askartelemaa.

tare 20.03.2019 08:37

Kiva seurata muillakin tämmöistä omalla mittapuulla kiireistä projektia, tulee niin mieleen vuosi 2010 kun piti saada oma auto nippuun toukokuun alun EM-karsintakisaan.

piti kaivaa kuva missä vaiheessa oma suzuki oli 11.4.2010 ja eka kisa ajettiin sillä 8.5.2010, oli pitkiä iltoja niin kuin varmasti sullakin ,jos teet työpäivien ohessa!
https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=56859

turakoitsija 20.03.2019 14:27

Ei tota nyt ihan töitten lomassa tartte kokonaa tehä. Tällei talvella työrintamalla onneks hiljasempaa,kesällä ei mitään toivoo rakennella.
Mut kyl ton kans vielä kiirus voi tulla.
Paljonko tare greenbee paino?

tare 20.03.2019 21:45

Se painoi 1840kg, V8 koneella, ei sitä muulla punnittukaan

turakoitsija 20.03.2019 22:26

Meil olis haaveissa päässä alle 1200kg.

Repro 22.03.2019 12:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 1405633)
Meil olis haaveissa päässä alle 1200kg.

Kova tavoite, Nikko painoi 16x35x15 leikatuilla Boggereilla muistaakseni 1170 kg kavennetuilla Toyotan akseleilla ja Opelin tekniikalla. Ovet, katto ja tuulilasi puuttui tuosta punnituksesta.

turakoitsija 22.03.2019 13:54

Haaveitahan täytyy olla. 🤪

turakoitsija 22.03.2019 22:48

6 Liiteet
Moottorin kiinikkeitä rupesin askartelemaa. Ens piti kumminkii ohjaustehostajan pumppu ja laturi mallailla paikallee. Kiristinrullan kiinike teetätti himppu töitä et sai linjattua mut josko se toimis.
Kuskinpuola meinaa olla melko ahasta ku kaik romut samalla puolen.
Moottorikiinikkeestä joutu tekemää melko erikoisen näkösen ku ylätukivarren pää kurkkaa melkei rungon yläpuole sisäänjoustossa.
Apparinpuola sai kiinikkeen senverra eteenpäi et toimii tollai perinteisemmin.
Rengastakii pääs mallailemaa vanteella.
Pajeron simpukka mahtuu juur ja juur olemaa.
Jostai ku löytäis fiksun simpukan missä rungon sisäpuolinen kiinitys ja pitmanarm taakseppäi.

turakoitsija 25.03.2019 20:50

6 Liiteet
Nonnii jottai taas ähräilty.
Öljypohjan pultinreiät tuli senverran lähelle saumaa et piti tuollasella specialtoolilla tehhä kannoille lisää tilaa.
Vielä täytyy öljysumpusta viistää toista reunaa, murikka ottaa ristijoustossa kiinni tällähetkellä.
Nyt kumminkii moottori/laatikkopaketti jököttää rungossa omilla kiinikkeillää. Joitain pikku vahvikelappuja täytyy vielä värkkäillä.
Seuraavaks jakolaatikon vahvistaminen ni pääsis sillekkii tekee kiinikkeet.

HAASKAlahti 26.03.2019 20:57

Mulla "on" omassa jeepin simpukka siin o varsi taakkepäi,mut siihe ei saa suaraa sektorivartta valmiina tai en ainakaa ite oo löytäny. Ja ratti akseli lähtee rungon keskellä suaraa taakse iskariputkia ajatellen ikävästi. Mut muuten ajattalisin et se vois sopii tohon.

offroadjouni 26.03.2019 21:27

Joo, piti tarjota myös Jeepin simpukkaa. Vakio pitman arm on tosiaan vähän alaspäin taitettu, mutta prässillä senkin saa suoristettua. Jos taas tarvii pidempää armia niin ostaa isommalle korotukselle suunnitellun ja prässää sen suoraksi.

turakoitsija 26.03.2019 22:30

Semmonen uudemman grandcherokeen simpukka missä on vähän "jalkaa" alaspäin olis kaikkist sattuvin.
Mut mikrometrillä ku asettelee ni pajeronkii simpukka menee rungon ulkopuolelle.

turakoitsija 27.03.2019 07:44

7 Liiteet
Jakolaatikon vahvistusta/häkitystä alottelin.
Suzukin jakolaatikon rattaissa inkenjöörille sattunu semmoin viba että kaikissa hampaat samaan suuntaan viistot jotenka akselit pyrkii laatikosta pihalle.
Joten lisätukea kaivataan "pullahtamisen" estämiseksi.
Ens panta koko laatikon ympäri johon pultaten päädyn vahvistava levy.
Etuvedon lähtöön askarrellaan paksumpi keskitumppi ja sen kotelo harustetaan "häkkiin".

antti_boy 27.03.2019 09:38

1 Liiteet
Jonku tojotan taitaa olla oikealta ajettavan hiluxin taivastaavan. Itellä siis tommonen jostain kulkeutunu, ja omassa sukissa paikallaan.

tapsa4x4 27.03.2019 14:31

Mulla olis y61 patrollin vääränkätisen ohjaus simpukka jos tarviaa. Se hommattu joskus yhteen projektiin kans ku tarvi saada rungon sisäpuolelle kiinni mut ei menny koskaan käyttöön.

turakoitsija 27.03.2019 14:56

Saakko tapsa laitettua vähän mittoja ja kuvaa simpukasta.

turakoitsija 27.03.2019 20:16

5 Liiteet
Suzuki armored transfergace. Nyt olis pommin kestävä kuori jakolaatikon ympärille. Nyt jos se ei kestä ni sit on uskottava et rattaat liika hentoset.
Tuommonen ehd etuvedon lähtökii ilmesty tallille.

Pajares 27.03.2019 22:01

Nyt on pelattu varman päälle,Hyvää tekemistä muutenkin:).

Tuleeko etuvedon lähtöön enään laakeria ollenkaan vai kokeeko pääakseli myös modausta?

turakoitsija 28.03.2019 08:09

Ei tule sitä pientä neulalaakeria enää ollenkaa. Etuakseliin tulee kiinteät vetolevyt ni pyörintänopeus eroa pääakselille ja etuvedon lähdölle tulee ainoastaan takavedolla revitellessä.

turakoitsija 28.03.2019 22:59

5 Liiteet
Nyt olis ehd jakolaatikko mallailtu paikallee. Apparinpuolen kiinikkeet meinaa teettää hankaluuksia mut eiköhän niille paikka löydy.
Puntarissa käytin laatikon, ihmetys oli suuri kun painoa ei ollut tullukkaan yhtään lisää vakioon verrattuna missä kiinikkeet jaa kardaanirumpujarru paikallaan.
Pikka välihommana näppästii jamin piluxii. Vonksvankkenin
1.9td:hen tuommonen plenumi imusarja.
Kuperaa alumiinistä päätytulppaa ei sattunu olemaa hyllyssä ni semmonenha piti sit tehä suorasta levystä.
Tuli ihan peruskoulu ajat mieleen löylykauhan vasaroin nista.

turakoitsija 01.04.2019 20:35

5 Liiteet
No joo. Jotai saatu taas askarreltua.
Voimansiirtopaketin kiinikkeet kaikki hepeissään.
Ohjaus osasia ruettiin suunittelee paikallee,melkosen tarkoille menee et varret mahtuu ohittamaa toisensa.
16" alumiinivanteen kävin romukasasta ettimässä et näkee mahtuuko raidetanngon pää sen sisään, eihän keskireikä sopinut joten sorvissa siitä ens siivu pois.
Sit testailtii special toolilla tuommosia löylykauhan kuppeja tehdä ettei tartteis vasaroida ihan niin paljoo. Saas nähdä mitä niistä keksitää.
Seuraavaks jousituksen kiinikkeiden tekoon jahka saapuis tärkeimmät osaset mille niitä kiinikkeitä tehdä.

turakoitsija 02.04.2019 19:31

2 Liiteet
Tänää kävin vähän sorvin ääressä harjottelemassa hapokkaasta tommosia kierreputkia.

turakoitsija 04.04.2019 19:31

5 Liiteet
Nonnii taas jottai tusailtu.
Samurain vetoakselista vähän siivua pois lisä notkeuden toivossa. Sit vitaran etuperän puskirattaista ylimääräset poijes. (on muuten vituksee kovaa tavaraa sorvailla).
Kahtellaa mitä näistä osasista keksitää.
Sit ilmesty tallille hirveesti uusia kiiltäviä osia.
Noissa heilahduksen vaimentimissa roikku letkun päässä tommonen turhan näkönen pönttö missä ruuvi päässä ni aateltii purkaa pois haittointa.

turakoitsija 06.04.2019 22:02

5 Liiteet
Nonnii. Nyt olis eteen jo saatu tolpille torneja jonkuulai mallillee.
Joustotestiäkii suoritettii. Standartin mukainen mittakuva todisteena.

Mickey Thompson 08.04.2019 21:23

Mitä matskua toi päälootan ja jakolootan yhteen naittamistursas on?
Komeeta työstöä!

turakoitsija 09.04.2019 05:40

Jottai valualuahan nuo on. Siivu volvon laatikosta, 6mm alulevy välissä, bmw:n loppukoppa.

antti_boy 09.04.2019 07:50

päälootan ja jakolootan? Näyttää ihan vanerilta :D

turakoitsija 09.04.2019 17:12

Nii toi. Jossain kohtaahan aina loppuu rahat kesken. Vaneriahan se.😎

turakoitsija 10.04.2019 21:07

5 Liiteet
Etu jousitornit melkolai valmiit, poikkituki puuttuu viel.
Taaksekkii mallailtu tornit. Siellä mennään millipelillä et mahtuu ristijoustossa olee tolppa rungon ja pyörän välissä. Vanteen et joudutaan kasvattamaa +30:stä nollaan.
Stratekisten mittausten mukaan ristijoustoa noin 1,2 meetriä.
Pakosarjaakii piti himppu suunitella et näkee mihkä poikkituen uskaltaa sovitella.

turakoitsija 22.04.2019 20:31

5 Liiteet
Doddii nyt on piitkä viikonloppu askarreltu rojektia etiäppäi.
Maljojen kääntövarret kun hiero luillee ni saatii viel ackerman kulmat kohallee ja mahtumaa raidetangon pää 16" alumiinivanteen sisään.
Jotenka nyt saadaan 8x16 et0 alumiinivanteet ni painoo säästyy 9kg per rengas.
Kallistulsen vakaajakin täytyi näppästä taakse. Kahtotaa toimiiko samurain vetari vakaajatankona.
Koppa asemoitii rungolle.
60mm täytyy tehdä korikorotusta et saadaa pyörät mahtumaa 100mm sääntöön.
Kaameen korkee vaa tulee väkisin ku ei saa tota lattiapeltiä muokata. Eikä pyöränkaaria avartaa riittävästi.

turakoitsija 24.04.2019 11:26

1 Liiteet
Cooleri tulla tupsahti eilen. Pikkasen sitä joutuu vissii madaltamaa tai sit olis keksittävä vaihteiston ja moottoriöljyn lauhduttimille jostai joku vaihtoehtoinen paikka.

turakoitsija 25.04.2019 20:14

2 Liiteet
Korin takapään muotokin rupee pikkusthiljaa hahmottumaa. Takakulmii pikkasen paksumpaa tavaraa et kestää peruutella pitkin puita. Takalaidan yläreunaan 30x50x3 rhs. Ei ole heti laita mutkalla jos vähän nojaa johkii.

turakoitsija 05.05.2019 20:52

5 Liiteet
Nonnii tämäkin tötterö pääs vähän jo jalottelemaa renkaillaa.
Ei se nyt tossa ulkona zuumaillessa ihan niin korkee olekkaa ku miltä tallissa näyttää.
Rockslidereista piti tehhä tuommoset himppa leveemmät et kärsii käyttää puita hyväksee käännellessä. Ilman noita pääsis puut sukeltamaa renkaan ja lokasuojan väliin.

artsi777 07.05.2019 14:39

Mitä on akseliväli nyt kun on pyörillään?

PeteTurku 08.05.2019 07:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 (Viesti 1408743)
Mitä on akseliväli nyt kun on pyörillään?

Mahtaisko säännöt vaatia alkuperäisen akselivälin?

turakoitsija 08.05.2019 08:05

Alkuperäinen akseliväli eli 203. Säännöt antais muuttaa akseliväliä 1% mut eipä tässä tapauksessa ole juuri hyötyä.

Repro 08.05.2019 09:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 1408786)
Alkuperäinen akseliväli eli 203. Säännöt antais muuttaa akseliväliä 1% mut eipä tässä tapauksessa ole juuri hyötyä.

2,03 cm johan se menee toleranssiin kun koittaa niitä akseleita asemoida alkuperäisille paikoille. :D

PeteTurku 23.05.2019 08:26

Uusia kuvia?

turakoitsija 26.05.2019 20:05

Ei ole tämä projekti juurikaan edenny. Työt haitannu melkosesti harrastamista. Mutta juhannustrialiin tullaan kyllä.
"treeniauto" on jo pihassa.

turakoitsija 17.06.2019 14:48

Nyt palo käpy noihin vitun keskieurooppalaisien hottentottien sääntötulkintoihin. Hautaan tän laitteen johkii pihanperälle maatumaa.
Kahtotaa millä ajetaan kilpaa jos ajetaan.

Heguli 17.06.2019 15:03

Olis kiva kuulla mikä säännöissä/autossa hiertää.....

turakoitsija 17.06.2019 21:44

Käytännössä tekniikan, alustan, akseliston, jousituksen saa tehdä mimmosen vaa. 1000mm isot pyörät. Siihin sit vakio kori päälle muokkaamattomana. Katon saa poistaa.

VOLIATTI 18.06.2019 08:46

Viikonlopun jälkeen innostuin että vois vaikka vähän alkuperäistää Volvoa sääntöihin sopivaksi mutta ei tule kuuloonkaan että tarttis enää rakentaa mitään kun rupesin lukemaan sääntöjä, jos modiin haluais niin Volvoon joutuis laittamaan tehostamattoman simpukan takaisin että sais ohjauksen osalta sen menemään sääntöihin mikään muu sinne ei nääs mahdu, stanuun taas joutuis soa:n poistamaan edestä ja taka akselita koropalat pois, etuakselin joutuisi vaihtamaan muokaamattomaan, syylari pois takaseinästä, lavan lattian joutuisi rakentamaan täysin uusiksi. Nyt on vähän pahamieli. Aika rajut säännöt tuntuu olevan. Stanu säännöt ymmärrän suht hyvin mutta miksi modi on niin rajusti rajoitettu, runkoa ei saa loveta että saa simpukan mahtumaan runkoon. Oispa kaljaa.

tare 18.06.2019 09:43

sehän näissä on että auton joutuu rakentaa sääntöihin sopivaksi, eikä päinvastoin.
Siksi itsekin aikoinaan rakensin auton Pro-Modiin koska sai enemmän mieleisemmän rakentaa..

Yllätyin oikeen että tän vuoden säännöissä Modiin saa muuttaa jousitustyyppiä.

mutta melkeen joka vuosi muuttui säännöissä joku kohta viimeisen 15v aikana

turakoitsija 18.06.2019 11:13

Säännöt on toki kaikille samat, autot pitää rakentaa sääntöjen mukaan mutta kun esimerkiksi sääntöjen tulkinta muuttuu jokakerta kun kysyy. Alkuun olis saanu runkoon tehdä koloja, sit kun teki ja laitto kuvan että kelpaako tuli vastaus että ei saa kolota. Pyöränkaarista kysyttiin leikkaus säännöt meille luvattiin "tulipellin" kulman avartaminen, hetkeä myöhemmin eräs samaan luokkaan rakentava kilpakumppani laittoi viestiä että kui meinasitte tehdä kun ei saa avartaa pyöränkaarta tulipellin osalta, kysyttiin uudestaan samasta asiasta tulkinta muuttui. Ei saa avartaa. Lattiapeltiä ei saa leikata yhtään etukulmista. Viimesimmän kyselyn vastaus oli että helmakotelo lasketaan lattiapeltiin joten se on oltava vakiomitoissaan. Eli käytännössä koria saa muokata leikkaamalla pelkästä pintapellistä 10cm suikaleen pyöränkaaresta pois. Että koita nyt sit tehdä näitten kans vallankumous. Jos näitten sääntöjen mukaan yrittää tehdä autoa, jokaista suomessa olevaa maastoautoa joutuu rueta entisöimään, eli mobilistiksi on vissii ruettava.

tare 18.06.2019 12:08

No juu.. jos kerran oot erikseen kysynyt niin kyllä ihmetyttää nuo tulkintojen muutokset :confused: :confused:

HannuNurminen 19.06.2019 12:58

Siihen on osa syynä se että ne ketkä teki ja mietti ton modin sääntömuutokset ei oo enää tekniikasta vastaavina komiteassa vaan 2 eri ihmistä. Muutenkin se koko modin sääntö on aika fiasko loppupelistä... Pitää varmaa leikata kaljuks ennen elokuuta ettei tuu revittyy kaikkii hiuksii ku rupee protesteja tuleen :D :D

turakoitsija 02.12.2019 21:03

Tämä projekti vaihtaa tallia.
Tälläkertaa säännöt ei tule rajoittamaa rakentamista.
Uusi omistaja jatkaa mahdollisesti kirjottelua projektin tiimoilta.

artsi777 02.12.2019 21:49

Hyvä juttu ettei ihan hunningolle joutunut :)

boystoys 02.12.2019 22:03

Elikkäs tämä Suikka vaihtoi omistajaa naapuri talliin.

Tämä ois tarkoitus rakentaa ensi kaudelle suunnistus kisoihin avoimeen luokkaan. Sekä mielessä käyny rakentaa myös trialiin promodi luokan sääntöjen mukainen.

Tekniikka alustavasti sama mitä alunperin suunniteltukkin eli Volvon T4 pikkasen piristettynä, Bemarin automaatti ja Suzukin jakolaatikko jossei muuta järkevää sen tilalle keksi. Akseleiksi hommasin Volvon porttaalit jossa perus tojotan jako ja wilwoodin jarrut. Renkaiksi hommasin myös pykälää isommat eli 40/13/17 trepadorit alumiini vanteilla.
Akseliväliä tarkoitus pidentää ~20cm ja tekniikka siirtää samalla taaksepäin 5-10cm. Orbitrooli ohjaus ja mahdollisesti trialia ajatellen kääntöjarrut sekä takavedon vapautin rakenneltava.

Projektin kulkua tullaan päivittelemään tänne ja facebookkin TemmiTiimin sivuille eli käykääs tykkäilemässä.

Pajares 03.12.2019 16:59

Hyvä että tarina jatkuu:).

Mites vanteitten suhteen esim.tälläiset?
-Omissa nanoissa luki "made in china",Mutta olivat täysin pyöreät tasapainokoneessa ja n.20g olisivat halunneen painoa ilman renkasta...
-Keskireikä voi tosin olla liian pieni...Olikohan sopivat 120cruiseriin,Mikä siinä sitten onkaan?


Kapea vanne voisi olla hyvä,Niin jää suojaan paremmin gummin sisälle,Ettei tuu vanteen reuna tyrkylle...

https://veljedeoutlet.ee/fi/shop/nan...-6x139-7-et30/

https://veljedeoutlet.ee/fi/shop/?pa...guvalem=6x1397

boystoys 03.12.2019 19:12

1 Liiteet
Vanteiksi löysin Nissan navaran orkkis vanteet. Niissä sattu et aika hyvin (et33). Ja leveyttä 7.5" jolloin vanteen reuna jää aika hyvin suojaan.

tapsa4x4 03.12.2019 23:51

1 Liiteet
Mulla samanlaiset mut 16"vanteet oli käytös portaaleilla. Istu kyllä hyvin offsetin puolesta.

boystoys 05.12.2019 20:21

Ensi viikolla ois tarkotus ottaa akselit työn alle ja kunnostaa ettei tarvia rueta heti metsässä korjaamaan. Joten porttaali gurut nyt oisin vailla vinkkejä mistä osia ja mitä muutoksia tarvii/kannattaa tehä.

boystoys 26.12.2019 23:27

5 Liiteet
Noniin tätäkin rojektia alettu rakentamaan kun armeijasta kotiuduttiin.
Uudet akselit oli kavennetut ja Rupes tuottamaan aivan liikaa ongelmia mm kardaanin linjan ja Coilover tolppien kiinnitys pisteitten kanssa. Etuakseliputkea ei tuntunut mistään löytyvän niin oli tehtävä pieni jatko väliin. Nyt akseli olisi orkkis mitassaan vailla uusia osia.
Tästä on hyvä jatkaa tukivarsien teolla😎

boystoys 27.12.2019 22:10

3 Liiteet
Tänää pääsin vähän Etuakselia mallailemaan paikalleen. Öljypohjaan joudun pientä lovea tekemään ettei mennä ihan milli pelillä

boystoys 07.01.2020 11:26

2 Liiteet
Runkoon vähän hitsailtu palkkia johon sitten saadaan alatukivarsien korvakkeet ja pohja panssari kiinnitettyä

boystoys 08.01.2020 06:03

5 Liiteet
Koppa tuli asemoitua suunnilleen paikalleen ja on nyt alkuperäiseen verrattuna noin 50mm matalemmalla. Kokonais korkeus tällä hetkellä on noin 2m. Seuraavaksi ois leikeltävä tulipelti ja kardaani tunneli auki että saadaan tekniikka mahdollisimman taakse:rolleyes:

boystoys 08.01.2020 20:57

5 Liiteet
Tekniikkakin tuli mallailtua paikalleen ja "pienellä" muokkauksella saatiin sitä jo vähäsen sinnepäin missä sen kuuluukin olla eli etu akselin takapuolella. Vielä jakolaatikko käyttää paikallaan ja tehdä uudet korvakkeet jonka jälkeen vois kardaanitunnelia tekemään uusiksi ainakin osittain pultattavaksi että pääsee käsiksi kehä pultteihin.

Taka akseliakin siirsin vähän eteenpäin kun jäi aluksi vähän liian taakse. Nyt akseliväli on noin 2300mm. Sittenkun saa tukivarret paikalleen niin pääsee vähän kattomaan mistä kohin täytyy kaaria avartamaa.

boystoys 12.01.2020 20:47

4 Liiteet
Viikonloppuna tuli sorvailtua tukivarsiin kierre holkkeja ja puslien holkkeja ensi viikolla pääsee akseliin rakentamaan tukivarren korvakkeita. Keulastakin tuli pätkästyä ylimääräinen rungon pätkä poikkeen tulevaisuus näyttää millaseks keula muokkautuu:rolleyes:

HannuNurminen 15.01.2020 11:11

Jos nää on uudemman navaran niin eikös niis oo eri jako kun perus 6 pulttinen?

boystoys 15.01.2020 11:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuNurminen (Viesti 1423373)
Jos nää on uudemman navaran niin eikös niis oo eri jako kun perus 6 pulttinen?

Vanteet jäikin hommaamatta kun ei uskaltanut lyödä lukkoon millä et:llä vanteet hommaan Kun akselit oli kavennetut. Nyt kun on normi levyset niin jollain +40et:llä olevat vanteet olisi sopivat

boystoys 22.01.2020 11:22

5 Liiteet
Etu akseliin ois korvakkeet tehty ja heppailtu paikoilleen. Ja hyvin tuntus tuo etupää toimivan 14" tolpasta tahtoo isku loppua kesken😁
Koria tuli myös tiputettua alaspäin että saataisiin mahdollisimman matalaksi tehtyä. Tällä hetkellä suunnitellussa ajo korkeudessa helma korkeus 73cm

boystoys 26.01.2020 21:30

4 Liiteet
Jahas jonkun verran on susukia rakenneltu viikolla ja viikonloppuna myös jotain saatu aikaseksi.
Akselit tukivarsineen olisi paikoillaan ja koppaa kasattu sekä leikelty tilaa renkaille. Lattiat ja takakaaret meinasin alumiinista tehdä kokonaisuudessaan. Niitä pääsee sitten rakentelemaan kun saadaan kori hitsattua runkoon kiinni.

Uudet vanteetki tuli hommattua sopivammalla et:llä. (+30) kokonaisleveyttä jäi sen 201cm

Tästä on hyvä jatkaa koritöitten ja tekniikan korvakkeitten rakentelulla😎

boystoys 02.02.2020 21:10

5 Liiteet
Vaihelaatikon korvake tuli tehtyä uusiksi ja vähän vielä kevyemmäksi. Rungostakin raapastiin ylimääräistä painoa pois reijittämällä rungon ulko kuve. Runko myös hitsattiin ja laitettiin kori heppeihin rungon päälle.

boystoys 21.02.2020 11:21

3 Liiteet
Lattian muotoa on tullu suunniteltua ja värkkäiltyä sekä turvakaarien oviputkea ja pääkaaren tukea mallailtu. Myös jakolaatikolle uudet korvakkeet tehty

V-P 22.02.2020 18:39

ihmettelen
 
Millos ajossa? Paljon kuskin jalkotila? :confused:
Kisapaino tavoite?
Lähteekö kone käyntiin?


Sivu luotu: 08:35 (GMT +2).