![]() |
Kytkin vai Vaihdelaatikko vika
Missä vika kun veto loppu kokonaan kun vaihto 1seltä 2 selle ilman mitään rutinoita ja kolinoita ja moottori pyörii mutta ei kardaani joka on ehjä.
|
Mistä autosta on kyse ? Eli vaihteet menee päälle mutta auto ei liiku ? Onko vaihdekeppi normaalin oloinen vaiko lerppu ?
|
kytkin vai vaidelaatikko
Lainaus:
|
Vetarit?
|
kytkin vai vaidelaatikko
Lainaus:
|
kytkin vai vaidelaatikko
Lainaus:
|
No siellähän on sitten kytkin auki koko ajan.
Ettei olis kytkin akseli poikki tai sitten asetelmassa jotain Häikkää että kytkin on irrottaneena koko ajan. |
kytkin vai vaidelaatikko
Lainaus:
|
Siskon golffista irtos kytkimestä toiselta puolelta pinta. Tuli kotiin ei mitään ja kun meinasi lähteä töihin niin ei mitään tapahtunut. Ei varottanut mitenkään etukäteen. Oli kaavelissa vähän kytkin pölyä kun remontin siihen tein. Laatikon joudut kuitenkin ottaa pois niin eiköhän se vika sieltä löydy
|
Kytkinlevyn keskiöitä on joskus repeytynyt irti.
Ainakin toyotista. Eiköhän niitä samoja tuotoksia ole muissakin merkeissä. |
kävi aikoinaan yhdessä autossa juuri noin keskiö irti.
|
Ihtellä myös keskiö kerran irronnu. Luisti kyllä muutan kilometrin ennen ku loppu vedot kokonaan. Ei muutako auki niin selviää
. |
Onko jakolaatikon kepissä vapaa-asentoa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Oletettavasti vanhempi nissani, jossa manuaalilaatikko? ja kytkettävä neliveto? Toki pakki synkronoimattoman rutisisi vastaan varmaan huomattavasti, mutta sekin menee "päälle" ainakin määrätietoisella asenteella. Joissakin japseissa näkee kytkinhaarukan kumin irroittamalla, että pyöriikö siellä kytkimen lautasjousen alla mitään, kun kone on sammuksissa, ja kaveri pyörittää kardaanista takarenkaat ilmassa nopealla nelivedolla ja vaihteella 4. (silloin voima menee vaihteiston pääakselia pitkin kytkimelle, sivuakselin viat ei vaikuta kuin jumimisina tms.) Jos vika on (laurelin ld28?) vaihteistossa, pistä yv |
kytkin vai laatikko
:(
Lainaus:
|
Lainaus:
Laatikko vapaalla, kytkin ylhäällä päälaatikon sisääntulo pyörii ja muut osat on paikallaan on se jakis vapaalla tai ei. Eli kytkintä tarvitaan että vaihde menee silmään. |
Lainaus:
|
Pääakseli poikki ? Eihän sieltä ääntä kuulu kun loota ei pyöri ja vaihteetkin menee :D
|
Miksi ei menisi?
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
(tuo synkronointi nimenomaan tasoittaa akselien välisen pyörintä eron, toki jos siellä pyörii jakis mukana, niin vaatii synkronoinnilta enemmän. synkronointi = "vaihteen oma kytkin") |
Tunnoton saa olla käsi jos ei huomaa kun synkronointi jarruttaa.
|
Pitipä ihan täräyttää hiluxi tulille ja testata.
Juuri käynnistetty joten öljytkin jäykät. En nuista meikäläisen käsistä tiijä mitkä on, saatikka sormesta. https://youtu.be/-USw-CWCq5w Ja vielä selvennyksenä. Kytkimeen ei koskettu kertaakaan. Seisoin auton vieressä ulkona ja toisessa kädessä oli puhelin. |
Menee se tuossa työpaikan 2000- luvun taitteen hiluxissakin, mutta huomaa kyllä ainakin lämpimänä.
Toki menee sitten takaveto- hiaceissa pakki ilman kytkintä kun runttaa vaan :D |
Lainaus:
Lainaus:
Ensi ei mene, mut sitte oot jo sitä mieltä että meneekin. |
Lainaus:
Ja meneehän se synkronoitu vaihdekin silmään vaikka sitten se jakis vaihteellakin, kun vaan aikansa jauhaa väkisin synkronointia vastaan ja saa auton sillä vähitellen liikkeelle. Vittu teillä on taas vaikeeta :D |
Meillä on niin vaikeeta myöntää olleensa väärässä.
|
Hilukiin tuossa youtuubissaan väkisin sormillaan noita vaihteita runnoo, pientä rajaa demonstraatioihin!:rolleyes:
|
Lainaus:
Lainaus:
Ja ei, minulla ei todellakaan ole vaikeaa myöntää jos olen väärässä. Jotta siis kyllähän se vaihde silmään menee, fakta kuitenkin on että jos jakis on vapaalla ja auto paikallaan, niin kytkin ylhäällä päälaatikon väliakseli/ ulostulopuoli ja jakiksen sisääntulopuoli ja siihen liittyvät romut pitää saada pyörimään samaa tahtia kuin päälaatikon sisääntulo/ pääakseli. Se, saako jakiksen ollessa vapaalla kyseessä olevat romut pyörimään kepistä yhdellä sormella höyhenenvastuksella tökäten tai vähän isommalla voimalla on sitten ihan tapauskohtaista. Toyotassa näköjään menee ainakin kohtuu kevyesti. Vastaavasti jos tuon saman tekisi synkronoimattomalla, niin kuuluisi/ tuntuisi pikku krunks ja vaihde olisi silmässä. |
No oletko väärässä vai et?
Vähä hankala kyllä sanoa, ku olet kumpaakin mieltä. Mutta jakis vapaalla, pykälä menee päälle samalla lailla, painoi kytkintä eli ei. |
Miepä veikkaan, tai oikeastaan olen melko varma :D että sivuakseli ja muutkin romut siellä laatikossa pyörii vaikkakin vaihde olisi vapaalla, siis jos jakolaatikkokin vapaalla ja tämä mahdollistaa sen että kytkin ylhäällä menee herkästi pykälä päälle :rolleyes:
|
Lainaus:
Lainaus:
Jos kytkin on pohjassa ja pääakseli ei pyöri, ei pyörintänopeuseroja tarvitse tasata. Vaihde ei siis mene samalla tavalla päälle, vaikka se sitten kytkin ylhäällä sattuisi kytkeytymään kevyesti. Näissä pikkuautoissa tyhjäkäynnillä homma vielä menee kytkin ylhäällä ja jakis vapaalla pääosin kivuttomasti, mutta enemmän kierroksia ja/ tai raskaammat pyörivät massat laatikoissa niin eroakin alkaa tulla. Ja joo, ette vielä jää epäselväksi: kirjoitin aiemmin väärin kun totesin ykskantaan että vaihde ei mene päälle. Kyllä se menee, koska synkrot hidastaa jakiksen ollessa vapaalla. Ja saa ne sitten jakis vaihteellakin väkisin runnottua jos,oikein yrittää. Mutta kuten myös jo todettua, ainakin sen mitä kokeilin työpaikan hiluxissa, niin eron kyllä huomaa kytkin pohjassa ja kytkin ylhäällä. Täytyy joku päivä koittaa vaikka uudella Valtran traktorilla mitä se tekee, kunhan osuu sopiva masiina kohdalle.. |
Miulla männöö Toyotassa kaikki kepin vaihteet piälle iliman kytkimen polokemista. Olipa jakis hittaalla, vappaalla tai noppeella. Niin ja moottori käymässä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos auto on paikallaan, niin aika nihkeästi yleensä tahtoo mennä vaihde vapaalta pykälälle ilman kytkintä silloin kun kone käy..
Laatikko vapaalla, kytkin ylhäällä päälaatikon sisääntulo pyörii ja muut osat on paikallaan on se jakis vapaalla tai ei. Eli kytkintä tarvitaan että vaihde menee silmään. Mitenkä tämän voi väärin ymmärtää? Jos tuon tekstin kirjoittaa väärin, niin kellähän tässä luetun ymmärtämisessä vikaa? Mitenkä haluat että tuota valmettia testailen huomenna? Milläs vaihteistolla pitäs olla? |
Minä kyllä ymmärrän luetun, mutta oman kirjoitetun ymmärtämisessä on vaikeuksia.
|
Tilannetta tuskin pelastaa muu kuin fulleri...ja sitä eitaida olla valmettiin sovitettu
|
Kokeilin tänään omaa hj61:stä, niin että jakis vapaalla ja kone käy 1, 2, 3 ,4 rusahtaa ja 5 et pakki ei mene ollenkaan. Kytkintä käyttäessä menee kaikki hienosti.
|
Lainaus:
|
Mut joo.
Löytykö vikaa siihen alkuperäseen kysymykseen? Kiinnostus heräs jos sattuu omalle kohdalle. |
Niin. Siihen alkuperäiseen vikaan: laatikko irti, niin vika on esillä.
Lootan kun joutuu joka tapauksessa irrottamaan, mitä siitä arpoo? |
Nyt ei auennu mikä se vika oli
|
Ei sitä käsittääkseni ole vielä raportoitu ainakaan alkuperäisen kysymyksen esittäjän toimesta.
|
Alkuperäisestä viasta ei tietoa.
Lainaus:
Lainaus:
Ja seuraavana vastaus..... Nuo puoli miljoonaa ajetut japsilaatikot vissiin rikki, kun toimivat vielä... |
Lainaus:
Mutta jos nyt jo annetaan tämän asian olla, koska selkeästi tässä ketjussa on useampikin ihminen joille ei yksinkertaiset asiat aukene vaan jumitetaan omassa päähänpinttymässä ymmärtämättä mistä nyt ihan oikeasti pohjimmillaan edes puhutaan :rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Toivoisin, että tämä luetun/kirjoitetun/peilikuvan/yms. ymmärtämisestä vänkääminen jo loppuisi ja keskityttäisiin siihen alkuperäiseen ongelmaan. Kiitos ja anteeksi.
|
Nosti kingkaapin ilmaan ja latoin vaihteen päälle ei tule vetoa kun pyörittää vasenta etupyörää niin kaikki muut renkaat pyörivät paitsi oikea etupyörä ja myös kardaanit pyörivät mutta oikean puolen vetoakseli on irti muista .
|
Mitä ois tapahtunu jos ois sitä oikeaa rengasta pyörittäny. Onko napalukko jumissa?
|
Lainaus:
Siis neliveto toimii, kun takaset pyörii. -> vika vaihelaatikossa taikka kytkimessä? |
Sivu luotu: 15:59 (GMT +2). |