![]() |
cruiseri projekti & porkkanan ehostelua
Beejiitä rakennellessa kehkeytyi kaikenlaisia typeriä visioita millanen olis sellanen unelmien käyttismaasturi.
Oon yrittäny taistella ajatusta vastaan koska onhan se typerää ajaa maasturilla maantiellä mutta pakko se on myöntää että maasturiin kun hyppää niin heti tuntee olonsa kotoisaksi. Nyt tuli heikkona hetkenä räjäytettyä käyntiin hoojii takapihalta ja ajoin sen talliin. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1467118216 Kuvasta poiketen karjapuskuri on myyty ja sammalta vähän kasvaa päältä ja lamput ja jarrupääsylkky on lainattu beejiihin. Joitain visioita on aikojen saatossa kehkeytyny ajettavuuden parantelemiseksi ja niitä tullaan paljastelemaan rojektin edetessä. Kulutus olis haaveissa tiputtaa sinne 9-10 litran kieppeille, jotain ennennäkemättömiä edesauttavia osia on jo hankittuna mutta niistäkin lisää kun alan suunnittelemaan asennusta ;) Saa nähdä päästäänkö alaspäin vai lisääntyykö se selviää jälkeenpäin :D Pohja vaikutti yhtäkkiä ok kuntoiselta mutta mätää löytyy varmaan sieltäkin, on tuo pintapelleiltään sen verran rumassa kunnossa. Eli hitsataan ny ensin ja paljon. Aika ja raha on sellaisia käsitteitä että niiden valossa tätä rakennellaan vuosi tai kaks :) |
4 Liiteet
Tässä muiden projektien ohessa oon antanu ideoiden hautua ettei suin päin ala tekemään ja mieli muuttumaan. Joidenkin asioiden suhteen on selvät sävelet;
-turbotus jollain tavallisesta poikkeavalla tyylillä -ilmajousitus -Isot renkaat -korotus -hieno maalaus -levikkeet -korin ulkonäkömuutoksia keulan ja perän osalta. -5vaihteinen laatikko -rokkivehkeet. -harmaa sisusta joillain tukevilla penkeillä. -vaikka beejii tuli hitsailtua aika tyhjästä, niin tässä rojektissa ajattelin hemmotella itseäni hommaamalla suhkot ehjiä peltiosia, pari ovea ja lokari. Joitain osia on tullu hankittua jo valmiiksi, renkaat tuli mutikat koossa 35/12,5 17 Näihin tekis mieli hommata mustat aluvanteet sisälle mutta aivan poskettomien hintojen järkyttäessä saatan tyytyä peltivanteisiin jos käytettyjä ei tahdo löytyä. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1555199144 Turbosuunnitelmiin löytyi aivan oiva paketti, ct12 tuplat! Näillä luulis löytyvän herkästi heräävää voimaa! https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1555199144 Ovien, levikkeiden, luukkujen ja sisustan sekä laatikon hankkiminen olis tullu niin kalliiksi että budjetin pitämiseksi kurissa tuli hankittua varaosa-autoksi toinen hj josta nämä kaikki edellämainitut osat löytyy. Moottorikin kehrää niin hienosti että koko tekniikkapaketti nostetaan toiseen keulille. https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1555199144 Keulan osalta oon haabeillu pyöreistä nelivaloista, ja jotain tällästä mielipiteitä jakavaa oon pahvimallien kans kaavaillu: https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1555199674 Syöttöpumpun muuttamisesta alipaineohjatusta kaasuvivulliseksi oon täs suunnitellu, miinuksena että käyttömukavuus ois vähän ehkä huonompi mutta voiskohan moottorin hyötysuhde ja näin ollen kulutus olla parempi? Nythän kaasu säätyy myös kuorman mukaan mutta kaasuvivullinen ei paljo itse ymmärrä itseään säädellä. Tälläiset puomilaimeat visiot tällä kertaa tämän auton suhteen! :D |
pelle peloton pääsee taas vauhtiin hyvä.
|
Valomallailusta tulee heti Crown mieleen. :) Henkalla muistaakseni mallikappale hyvinkin lähellä. Sopis varmaan HooJiinki silmiks.
https://forums.offipalsta.com/attach...7&d=1398016564 |
1 Liiteet
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1555234216 |
Joskus voi käydä näinkin.
Mersu tuli myytyä, tai oikeastaan vaihdettua. Suoralla kaupalla ostajia ei kauheasti ollut, kaikki tyrkytti jotain vaihdossa. Lopuks kyllästyin ja valkkasin vaihdokeista erään kingkäpin. Yhen kuvan perusteella ilman mitään lisätietoja, ajatuksena että otan kaupoissa vähän takkiin ja heti samana iltana kingcap nettiautoon. Kun autot oli vaihdeltu niin käväisin heittämässä lenkin ja tutkimassa mihin tuli kätensä lykättyä. Yhtäkkiä yllätti miten hienosti kävi ja voimansiirto toimii, ja alusta on ryhdissään ja jämäkkä. Sisusta on suurinpiirtein ehjä ja kaikki nippelit toimii. Hyvät renkaat ja kaikki. Ajattelin että jossain täytyy olla jotain eihän ehjää kinkäppiä ole olemassakaan. Otin pesurin käteen ja pesin autosta kurakerroksen pois. Alta paljastui ehjäpeltinen auto, ei pakkelia ruostetta lommoja eikä muutakaan ihmeellistä, pieni ruostekupru kuskinpuolen kaaressa. Edes lavan pohjaa ei ole hitsattu. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220172 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220171 No auton alta täytyy paljastua pommi. Ryömin alle katsomaan ja piti oikein hieraista silmiä. Eikä siksi että olisi tippunu ruostetta silmään :D Runko ja pohja kova ku kivi ja ehjä, maalitkin vielä päällä pohjassa ja rungossa eikä edes pintaruostetta missään :confused: Parinsadan kilsan lenkki ei keitä eikä mitään muitakaan kommervenkkejä. Tarkemmin kun tutkiskelin päädyin siihen tulokseen että nyt sattui yksilö käteen, rekisteriin merkitty ulkomainen rekisteritunnus ja mittarissa 260tkm saattaa myös selittää auton kuntoa.:cool: Tässä vaiheessa alkoi lievä omistushalu heräämään. Tein päätöksen että ajelen tällä kunnes hj on valmis ja sitten vasta myyntiin. Selkeä visio arb-tyylisestä puskurista ja lavakaaresta siintää mielessä, ja tuli jo sovittua kaupat 2,8ld kutoskoneesta. Väri tulee myös muuttumaan porkkanan oranssista todennäköisesti tummanharmaaseen. Keulaa pitäis varmaan nostaa samalle tasolle perän kanssa, mutta tehtäköön se samalla kun vaihtaa isomman moottorin. Pakko se on myöntää, toyotamieskin voi tykätä datsunista :D |
Pirteenvärisen Datsunin oot saanut..:)
Kyllähän kinkkukaapilla ajelee(Tojota-mieskin), jos se kunnossa on, eikä ole kiire mihinkään.. Samaa vikaahan näissä on kuin Hiluissa: Laiskoja tehtaalta. No, tuo kutoskone tekee hyvää ajomukavuudelle. Ei tarvii koko ajan seistä jalka suorana kaasulla..:D Hytin kumit tainnu vähän painua, jos ei kerran korvakkeissakaan pehmeää ollu. Sen verran hammastaa kylkilinja. |
Lainaus:
|
Hih
Nyt on kovaa puhetta tojotistilta:D
Itse ainakin tykästynyt siihen ettei käytetyistä osista tarvitse maksaa aina toyota lisää:D Eikä sillä onhan tojjotat hyviä mutta itse huomannut ettei datsunit ole juurikaan huonompia:rolleyes: Mielenkiinnolla jäädään odottamaan mitä muodostuu... Mites jos verrokkina käyttäisi 3.0V6 bensaa niin tunkisi pellin alle 3.3SD Koneen? |
Lainaus:
Musiikkivehkeet tuli asenneltua. Wanhat dynavoxin kolmitiekajarit ja penkin taa bassokaiutin. Niitä kiusataan pioneerin ja ground zeron tuotteilla. Hifimmät vehkeet jäi vielä varastoon säästöön hoojiihin asennettavaksi :p |
;);)alkuperäinen diesel remmiahtimella.
|
Minä soittelin kingcabilla joskus ihan db kisoissa, helppo hytti saada soimaan ja luontainen taajuus on aikalailla 48hz :cool:
No, tästä on toki aikaa mutta tais huippulukema silloin olla street luokassa (30 sek musiikin keskiarvo) olla jotain 136 |
Lainaus:
|
Elävät suunnitelmat on tämän osion otsikko.
Aloin purkamaan mustaa hoojiita ja Siinätouhutessa hiukan itsekseni harmittelin koskahan elämässäni pääsisin rakentelemaan mun unelma autoa. Palataan tässä kohtaa ajassa noin 8vuotta taaksepäin. Erästä lavabeejiitä kävin koeajamassa, ja eihän mulla siihen rahaa ollut. Lähtemätön polte jäi elämään ja youtubesta piti katsoa videoita missä lavabeejiillä viiletetään pitkin poikin. Yksi video oli ylitse muiden. Juuri sellainen flatbed lavabeejii jollaisen itelleni tekisin. Ai että ois nannaa päästellä tuollaisella kauppaan ja töihin. tätä videota on tullu katottua vuosia uudestaan ja uudestaan. Silloin kun bj45 raadon hommasin haaveet heräs hetkeksi henkiin, mutta tuon toisen beejiin ollessa vielä kesken ajatus tuntui hyvin kaukaiselta, Olisi pitäny hitsata koko kori, ettiä jostain hoojiin moottori, vaihteistot, ohjausosat, jarrut, perät, kartaanit ym ym ja rahaa olisi palanut ympäriinsä. Tässä kohtaa palataan taas nykyhetkeen. Valaistuin kuin gandhi konsanaan sillä silmieni edessä pönöttää hoojii josta saan kaikki tekniset osat unelmieni autoon! Työtä tulee olemaan mutta ompahan se sitten dream car! Lavabj tuplaturbolla! AAAHHHH!!! :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220530https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220532 Hiukan kyllä tietyltä suunnalta katsottuna vähä väsyny on tuo aihio :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220533 Ennen tätä pitää tuo pirkkahj kuitenkin tehdä, näillä näkymin keula pysyy vakiona ja ilmajouset ja muut luksusjutut jää laittamatta. Aika näyttää sitten kumpi jää käyttöautoksi, kingkäppi vai hoojii, jollain joudun kuitenkin ajaa vielä useemman vuoden ennenkuin haaveiden lavabeejiillä pääsisi ajelemaan. Porkkanaan tuli moottori haettua https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220527 tämä on nyt to do listalla ensimmäisenä. Jollainhan noita moottoreita pitäis nostella, joten vanha moottorinostin lens roskiin ja aloin tekemään heavy duty mallia jolla voi nostaa hoojiin tekniikan kaikkineen päivineen. Tuli tehtyä sellanen koottava malli, lähes 2m pitkä. Pitkästä aikaa tuli kaiveltua plasmaleikkuri esiin, on helppo tehdä paksuun 6mm pelliin muotoa. Todellinen diy malli, sylinterikin tuli sorvattua itse. hydrauliikkayksikkö saa odottaa asentumista huomiseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220528https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220529 |
No nyt on mielenkiintoset suunnitelmat. 👍 Ja oot sä kyl melkonen seppä ta(i)komaan rautaa.👌
|
Tämän osion nimi on unexpected fuckups
Moottorinostin tuli valmiiksi, loppuhinta kapistukselle tuli 0€ metallifirman roskiksesta raudat ja sylinteriin löytyi varsi ja putkivärkit sorvin pöydän alta. Jopa männäntiiviste oli joku käytetty ehkä talteenotettu :D Lattialla koitin ld28 käymään, hienosti kävi ja muutamia öljyvuotoja, pari o rengasta ja kampuran etupään stefa. No minähän siinä jotta mähän äkkiä nips naps vaihdan tuohon kutoskoneen viikonloppuna. Apinan raivolla torstaina vanha motti irti... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220617 ...ja sitten uuteen koneeseen apulaitteet kiinni ja se kampuran stefa. Mutta mikäs perkele ku on vedetty siivapyörän pultti tiukkaan?tässä moottorimallissahan siivapyörän takana on syöttöpumpun jakohihnaa pyörittävä hammaspyörä, ja ihmetys oli suuri kunsiivapyörä pyörii pultin mukana vaikka moottori ei pyöri. Kun kaikki sain käteen niin selevis jotta joskus on ollu pullti löysällä, kiila oli mälvänny urat niin väljäksi jotta kiila oli päässy kaatumaan ja halkaissu sen osan ja osa pyöriny rinkiä kampuran ympärillä. Rämän jälkeen jako on laitettu kohilleen, pultti tiukkaan ja moottori eteenpäin, ja erinäisten tapahtumaketjujen kautta mun talliin. Voii perkele!! https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220612 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220611 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220610 Tässä vaiheessa oli hyvä lähteä peltohommiin ja soittelin kaikki varaosa ilmoitukset läpi joiden kautta tuo osa saattais löytyä. Eikä tärpänny. Ajattelin jo että kyllähän mä tuomlaisen toki työmaalla sorvattua saan mutta olis se silti helppoa löytää ehjä osa. Palstalta löytyvästä saman osan ostoimmoituksesta selvis että ld20 käyttää samaa osaa ja sitten tärppäsi. Osa on tulossa postissa jotta pääsee jatkamaan. Kampuran kiilauran korjauksessa jouduin hetken raapimaan päätä miten saan sen tehtyä moottoriinpäin purkamatta akselia käteen. Kupariprikkoja vasten vedin sauman, sai suoran hyvän pinnan kiilalle ja päältä vingulla https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220613 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220614 Osaa odotellessa tuli kähtettyä moottoria konehuoneessa. Öljypohjaa pitää vähän vasaroida ja pakoputken lähtö tehdä uus niin pääsee eteenpäin! |
näppärästi ehjäsit kiilauran.
|
LD-28 on aika pitkä?
Miten sopii kinkkukaappiin; Yhden LD-28 olen istuttanut veneeseen, ja verrattuna Chevyn 3 litran neloseen pituutta taisi tulla reilu 10 cm lisää?
Kummasta, cedrikistä vai laurelista? cedrikissä öljypohjassa syvennys keskellä, ja laurelissa päässä, muistaakseni etupäässä. Ja lohkon öljykanava eri kohdassa, siis imuputket ei käy ristiin:mad: (minulla yksi automaatilla oleva lD-28 odottaa sopivaa aikaa...) |
Laurelin, öljypohja putoo jus raidetankojen ja etuakselin väliin. Ja on se pitkä, kampuran siivapyörä jää lamppujen kanssa samalle tasolle :D
|
Mahtuuhan sinne Rd28:kin :D
https://www.youtube.com/watch?v=uD2N41JNzvk https://www.youtube.com/watch?v=i_WjPKXPQLM |
Tässä kohtaa helpotus oli suuri ja väsymys sitäkin suurempi.
Palataas ajassa hieman taaksepäin. Tämän osion nimi on "vastustuksista huolimatta" Palataan vielä sen verran lisää taaksepäin että olin kuullut jo vuosikaudet huhuja että tuo ld28 käy suoraan kingin lootaan, epäselvänä vain että sd vai td koneen lootaan. Netistä haeskelin tietoa ja sielä tuli vastaan monessa keskusteluissa että joo, jompaankumpaan käy. Minähän sitten katoin tuon meidän vanhan das kingkäpin laatikosta että sd koneen paikalle se ei ainakaan sovi, kaikki pultinpaikat ihan eri paikoillaan ja startti väärällä puolen jne. Sen mitä sain porkkanan konehuoneesta kurkittua niin jep ihan samalta näyttää kuin ld28 laippa eli eikun hommiin. Tässä kohtaa palataan ajassa eteenpäin, siihen kun molemmat moottorit on lattialla. Aina vaan näytti samalta, eli ei muutakun konetta konehuoneeseen. Seuraavat hetket ajoittuu 2päivän ja 3 illan ajanjaksoon: Käyttöautostahan tässä on kyse, ja totesin että voin ajella muutaman päivän crownilla että saan moottorin vaihdettua. siinä vaiheessa kun moottori oli irti ja kävin crownilla asioilla, niin oli kaivonkansi hörhöllään ja ajoin matalalla crownilla siihen. pakoputki repes pakosarjasta irti ja survoutui laatikon ja laatikkotunnelin väliin. Tällä pienellä äksidentillä saatiin kiire kingkäpin kanssa aikaiseksi ettei tartte beejiillä hinkata vesisateessa töihin. Yksin punnaan konetta paikoilleen, ja ihmettelen että miksei kohdistustapit osu millään paikoilleen, vedin väänsin ja työnsin ja vaikka mitä. asiaa vaikeutti yksin touhuaminen, piti käydä välillä kattomassa mihin suuntaan ja sitten taas keulan luo työntämään. Hetken päästä oli pakko luovuttaa ja ottaa kone tarkempaan tutkiskeluun. Ld28 taustalevy oli preciis samanmallinen kuin td25, mutta 7mm joka suuntaan pienempi! Eii perrkele!. No siinä mietin kaikki maailman vaihtoehdot, ja pakko se oli todeta että välilaipan tekoon tässä joutuu. Laipan tekoa hankaloitti että kaikki ruuvinreiät oli kiinni toisissaan. Kallistelin moottorin asentoa eri kohtiin niin kauan että löytyi paikka mihin sain pultit ja startin vielä sopimaan. Onneksi mulla oli käytettävissä molempien moottoreiden taustalevyt, niistä sai tehtyä kätevän keskitystyökalun. Ensin peltilevyyn mystisiä merkintöjä: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221018 Sitten vähän plasmaa ja porakonetta https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221019 Vauhtipyörästä otin sorvilla pois välilaipan vaatiman lisätilan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221021 Tässä kohtaa kello oli jo aika paljon ja sain koneen paikoilleen, moottorinkannakkeet tehtyä ja oli aika ottaa pikku startti että liikkuuko auto ja voiko jatkaa jäähdytysjärjestelmän ym tekoa. auto käyntiin, painoin kytkintä eikä mitään tapahtunu. En ollut huomannu että kytkimen haarukka oli päässy pois painelaakerin takaa. Ei muutakun kone pois tilastaan. Tämä oli jo viides kerta kun nostin konetta pois konehuoneesta, milloin mistäkin syystä. Siinä sitten uutta yritystä, ja taas kun yksin olin niin piti viritellä kaikkia apuvälineitä. makasin auton alla ja vedin kuormaliinalla konetta taaksepäin samalla ohjaten ja sitten kuului naps. olin vahingossa kiertäny liinan menemään termarikotelon kaulan yli ja tuossa äldeessä on niin ohkanen kaula että katkihan se meni. Tässä vaiheessa vitutus oli jo tasolla 101. Kaikki tietää tason 101, se on se taso että kun tapahtuu jotain ikävää ja vituttaa niin että et kiroile, et sano mitään, et heittele tavaroita, oot ihan hiljaa ja katot työn kohdetta sellasella tonnin seteli-ilmeellä. https://meemi.info/images/thumb/8/81...ki_tonniHQ.jpg Kotona missään autos ei ollu sinne päinkään samannäköstä osaa, niin ajoin räntsille 45km hakemaan das kingkäpin termarikoteloa jolle tein sitten adapterin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221020 Syylärin joutui laittamaan hiekkapellin etupuolelle, takapihalta tuli lainattua se volvo v70 keulilta. sähköflekti termostaatilla kaveriksi. Työmaalla tuli taivuteltua hyd putkesta käyrät kun lähdöt oli väärillä puolilla. termarikotelokin istuu kuin se kuuluisi tuohon moottoriin. pakoputki tuli tehtyä kromatusta saumattomasta ohutseinämäputkesta ja äänenvaimentaja tuli lainattua pirkkahoojiista. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221022 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221023 Sitten koeajolle. yli 70kmh vauhdeissa teki vaihdelaatikolle värinää, selvis että kaksosasen kartaanin haarukat teki tekniikan ollessa hiukan pystyssä kummallisia värinöitä kytkin pohjassa. moottori pois ja kannakkeita piti vähän madaltaa ja laatikon perää hiukan nostaa. Hiukan meinas suuttimet takeltaa kun moottori oli seissyt pitkään. Koska moottorinvaihto venähti, jäi varovaiset lähiliikenneajelut kahteen kertaan ja aiemmin sovitulle matkalle oli lähdettävä. Ei muutakun kingkäpin lava täyteen tavaraa ja nokka kohti turkua ja paluumatkalla kyläily ja kahden miehen rompetorisessiot käyntiin. Saattoi olla moottori hiukan ihmeissään, jo unohdettuna jossain puun alla ja yht'äkkiä reinkarnaatio ja heti +700km maantieta yhteen menoon :D Matkalla kaikenmoiset klapinat ja naputukset pikkuhiljaa hiljeni ja käynti tasaantui. Voin kyllä hiukan kehuskella että kyllä muuttui kinkäpissä olemus. kutosen ääni yhdistettynä vääntöön ja kiihtyvyyteen tuo tavan lava-autoon ison auton tuntua. nyt voi jopa ohittaa jonku. Vielä pitäisi turbo asennella paikoilleen ja vähän siistiä karjapuskuria sun muuta ja käydä muutoskatsastuksessa. Mutta ennen sitä on pieni tauko paikallaan. joten nyt viikon päivät aion vaan ajella. |
kova sisu sulla Henkka.mutta hyvä siitä tuli.kiitos viimeisestä
|
No onhan taas jumppa ollu. :eek: Toiset tekee, toiset (esmes minä) lähinnä vaan suunnittelee ja kuvittelee että hyvin suunniteltu on puoliks tehty. Mut eipä se sit aina valmistukkaan. :rolleyes: Sitkee on luonne Henkalla ja osaamista vaikka muille jakaa. https://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
|
Joo, näin on. Itsellä toi 101-vitutustaso tekee sen, että se projekti rupee hetken huilaamaan ja vaihdetaan toiseen välillä...niitä kun riittää vanhoja ja uudempia, ei lopu kesken :D
Ja jos autot rupee kyrsimään, löytyy sitten prätkiä ja veneitä joiden kanssa painia. |
Siis nythän on päästy tähän nissanismin syvimpään olemukseen! Itellä kans tuo projekti levällään ja moottorin vaihto menossa. Nissanin kone toiseen netistä luettuna mallia bolt on. Nyt kun samat toimenpiteet mitä sinä olet tehnyt + miljoona muuta sovitusta myöhemmin aletaan jopa nähdä sinne tunnelin päähän. Jostain syystä nissani tykkää muuttaa nuita bolt patterneja just sillä viisiin että ollaan 10 mm kaikki reiät etäämmällä taikka likempänä :mad:
|
Rd kone istuu kuitenkin suoraan bensakäpin laatikkoon, sen verran olen nähnyt ihan ite :o
Mitä laitokseen muutoin tulee, kyllä tuollainen olis pitäny olla kutoskoneella myynnissä jo alusta alkaen.. Ihan täydellinen moottori tuohon noin muutoin ominaisuuksien kannalta! |
Tänään tuli aloteltua ahdistelua. En jaksanut alata tekemään koko pakosarjaa uutta joten päädyin vähän ryssäläiseen ratkaisuun eli käyrä sarjan jälkeen ja turbo siihen. Projekti alkoi mukavasti kun otin ensimmäistä downpipen mutteria auki ja se leikkas kiinni kesken matkan. Ja tietysti se taain lohkon ja sarjan välissä. Aikani temuttua vedin vingulla peilin kautta mutterin halki. Seuraava pinnapultti katkesikin sitten suoraan. Kolmennesta tuli pinnapultti hienosti pois, jenkoineen päivineen :D
Nnooh nämä pikku esteet selätettyä pääsi tekemään käyrää. Tekaisin tuollaisen 2-1 käyrän vesijohtomutkista. Laipat syntyi rälläkällä ja rasiaporalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221091 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221092 Kyseessä on mersun 290td vakioahdin. Tässähän on alipainetoiminen hukkis joten sen sai heittää olan taa. Aiemmin tässä threadissa esiintyneistä ostamistani twinturboista oli rikki kun otin yhdistävän downpipen irti ja huomasin että pakosiivet oli lennelleet, joten otin hukkiksen kellon siitä ja modasin tähän sopivaksi. Ei hätää, twinturbot tullaan silti näkemään jossain myöhäisemmässä projektissa, sillä turbojen myyjä on reilujen kerhosta ja toimitti ehjän käytetyn tilalle. |
Sorvissa pyöräytin downpipen laipan. Pakoputki piti tietysti tehä uusiksi, downpipe muuttaa muotoaan ensin kurvissa soikeaksi ja samalla pienemmälle putkelle.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221112https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221114 Itse pakoputkesta ei tullu kuvaa mutta joustopala siihen tuli ja takarenkaan eestä ulos. Vanha rosteri valorauta tuli silputtua ahtoputkiksi https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221315 Sitten Koeajolle. Ensin titysti kilo ahtoja ja syötöt tappiin. Parin kilometrin jälkeen oli pakko palata pellin alle ja otin pari rinkiä syöttöjä pois ja laskin ahdot 0,75bar, sillä auto suti asvaltilla ykkösellä ja tälläinen lava-auto altsikoilla sutii hyppimällä. Nyt on aika sopiva, mietin jos hiukan vielä pudottais ahtoja 0,6 kieppeille. Huomenna tehonmittaus veikkaan etukäteen 115hp ja 220Nm :D |
Tehonmittaukseen pääsyä odotelles tuli otettua ahdot 0,6 ja syöttöjä vähän pois, 102hp ja 210Nm. Aivan mahtavat käyrät oli kyllä vääntö lähes sama 2600-4000 ja teho nousee alhaalta ja pysyy lähes samana 3200-4600rpm.
Mittauksen jälkeen tuli säädettyä astekaupalla ennakkoa lisää ja ahdot ja syötöt kohilleen 0,75bar Tuli kyllä ihan hauska kingkäp :D kyllä meitä nauratti ajella en tiedä paljoko nyt on mutta veikkaisin että ~130heppaa ja 270Nm mikä tuntuis olevan erittäin riittävästi tälläiseen autoon :D märällä asvaltilla sutii 1 ja 2 ja hiekkatiellä aiva holtiton kolmosellaki :D Olis kaikkee pientä yleistä fiksattavaa ja muutoskatsastus, en tiiä myyntiin varmaan joutuu laittaa vaikka tekiski mieli tää pitää mutta autoja on liikaa maksut kovia kun on neljä diisseliä ajossa. |
Nyt on muutoskatsastus tehtynä. Mittarinvaijeri katkes tohinoissa se ja jarrupalat vielä pitäis vaihtaa. Pakko myöntää että nyt on kyllä tyly kingkäp. Liikkuu mukavasti ja on ohan mukava päästellä pintakaasulla liikenteessä.
Mukavan röyhkeä saundi alakierroksilla. Jos herää omistushaluja niin ota yhteyttä alkaa vaan pihassa olla aika täyttä :D |
Siellä oli datsuni pelli pystyssä rompetorilla mutta ei myyjää mailla halmeilla, just kun olis setelit polttanu taskussa :D
ps, konepäivät on 10 kilsan päässä tiluksilta.. |
Lainaus:
|
Käyty ja mehusteltu kinkäpissä, räyheä laite on :cool:
|
Myyntiosiosta ja nettiautosta löytyy tämä kampe, hoojiihin pitäis ostaa renkaat ja beejiihin iskarit :D
|
2 Liiteet
Kinkäppi lähti savonlinnaan ja oli aika räjäyttää hoojii tulille ja ajaa talliin. Päätin aloittaa projektin siitä että sais maalauskuntoon, sen jälkeen keskittyä muuhun kunnosteluun ja turbottamiseen. Naama oli pahoon mädäntyny, se tuli hitsattua ja sisälokarit. Hemmottelin itseäni ja vaihdoin ehjät etulokarit. Helpotti osien tekoa kun oon tilannu kiinasta nakertajan jolla peltiosien leikkaaminen oli yhtä juhlaa, ja itse tehtyyn prässiin rakensin särmärin niin oli nätti muotoilla pellinpaloja.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1565926803https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1565926803 Luukut tuli purettua ja sisusta revittyä pois, hitsaamista löytyy mutta onneksi ei paljoa. Kaverilta tuli hommattua tähän 35 renkaat |
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=222809
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=222810 Takalattiasta löytyi neljä huonoa kohtaa. Aikaa tälle on vain vaikea keksiä, joten jos kiinnostaa niin voin myydä tämän myös projektina. Myyntiosioon en viitsi ilmoitusta tehdä koska hinta riippuu siitä mitä haluaa. Projektiin jo hankittuja osia. -Eli ajokuntoinen hj kone käy nätisti laatikko ja voimansiirto pelittää. -Alla ryhdikkäät takajouset. -Korin etupää hitsailtu ja vaihdettu ehjät lokasuojat. -Konepelti hyväkuntoinen, mukaan toinenkin -Pohjapellissä muutaman paikan teko. -Ehjä tuulilasi mukaan, paikallaan olevassa apparin alakulmassa pieni halkeama. -4kpl ovia, joka reikään löytyy sellainen ovi mistä selviää pikku näpräämisellä. -lasikuitu takaluukku ja 2sarjaa peltiluukkuja. -aurinkolippa -tupakkiräppänät etuikkunoihin. -Harmaa sisusta ja penkit ja kojelauta -ruskeat pahvit ja kojelauta paikoillaan. -2sarjaa naamamuoveja, ainakin yhden täysin ehjän setin saa tehtyä. -kahdet etuvilkut ja parkit, kahdet takavalot. Hienot"Crystal" etuvalot -täys sarja uusia lehtijousen puslia. -ct26 turbo -hilppeet ahdonalaisen syötön rakentamiseen sekä harjoittelupumppu. -alkuperäiset lasikuitu lokarinlevikkeet. -uusi jarrupääsylinteri. -35 bf mutikat 15x10 vanteilla. Vähiinsä kuitenkin tätä yritän rakentaa mutta ota yhteyttä jos kiinnostaa |
Harmi jos jää toteuttamatta. Mä vähän toivoin että tästä olisi saanut hyviä ideoita apinoitavaksi oman käyttö-hj:n paranteluun. :D
|
Lainaus:
|
Onko kuvia nakertajasta ja särmäristä ja muista omatekoisista vehkeistä niin varmaankin moni on kiinnostunut
|
Pitääpä ottaa kuvia työkaluista kun kerkeää ja muistaa.
Tänään tuli takanurkka liimattua kuntoon. Pehmyt korvattiin ehjällä. Kuvien lataus meni aiva pipariksi ja kuvat on kyljellään. Vaikka osaan oman perseeni pyyhkiä ja hitsauskoneen laittaa päälle niin mikään hakkeri en ole. Verrytelkää niskoja. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=222962https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=222963https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=222964https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=222965 |
Lainaus:
|
Tänään tuli taas vähän hitsailtua. En jaksanu joka paikasta kuvia ottaa mutta tuossa takakulman korjauksesta pari kuvaa. Oon sen verran surkea pakkeloimaan että piti taas yrittää hitsailla niin ettei sitä tarvittisi.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223135https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223136 |
Lainaus:
|
Helkkarin hyvän näköstä hommaa. Mistä korjauspalat, toisesta korista?
|
Lainaus:
|
Peltiä taiottu sinne ja tänne, myös helman takapään joutui askartelemaan. Lopuksi paksuakin paksumpi kerros maalia lattiaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223300 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223301 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223298 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223299 |
Ruosteita tullu tehtyä sieltä sun täältä ja sen jälkeen annnkara hiominen! Levikkeetkin tuli liimattua paikoilleen. Sitten sai telata värin pintaan. Muutama väri pyöriny pitkään mielessä, kaikissa värivaihtoehdoissa on kyljen raita eri värillä.
Vaihtoehtoina oli; Orkkis metallinhohto sininen hopealla raidalla tai metallinhohto kupari/terracotta mustalla raidalla. Molempiin väreihin olis tarvittu iso kasa pelimerkkjä joka tuntui hieman typerältä vanhaan hoojiihin joten päädyin mattaväriin. Eri mattavärejä pyörittelin päässäni ja selvää oli, että se ei ainakaan ole musta, vihreä tai harmaa niinkuin 80% suomen cruisereista. Mattaruskea tuntui mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, ei sellanen ruosteenruskia vaan pahvin ruskea ja musta raita kylkeen. Muutaman viikon asiaa maisteltuani astelin maalikauppaan ja ostin 10litraa pahvinruskeaa mattamaalia. Nauratti koko kotimatkan että kyllä, aion maalata auton vaaleanruskeaksi! Naisystävän mielestä mun pitäis ostaa reinotossut ajokengiksi :D Kun oli aika maalata niin maali oli paljon punaisempaa kuin värikartassa ja kun oli sellanen 1m x 1m pala maalattu niin oli pakko istua hetkeksi alas ja miettiä jatkaako vai hakeeko uuden erän joka olis vähemmän oranssihtavaa. En viittiny sitten lähteä leikkimään joten päätin että siitä tulee sen värinen ku tulee ja jatkettiin maalaamista. Kuivatessaan punainen sävy hieman hälveni muttra on se silti hiukan punertavan ruskea. Hienosti taittaa tuo maali valoa, näkyy kaikki muodot ja pokkaukset hienosti. Seuraavaksi olis kaikki luukut työn alla, niihin pari pikku ruostekorjausta ja väriä niskaan. semmonen siitä sitte tuli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223531 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223530https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223529 Mielipiteitä? Risut ja Ruusut sana on vapaa olkaa hyvä' |
Mun mielestä hyvä väri ja viä parempaa on ettei oo palkkihelmoja niinku melkein kaikissa muissa ruisereissa
|
Muutama viikko unohtui seurata.... ja Mitä taas on tapahtunut!
Nuo muutamat viikot menee useimmilla suunnitellessa, JOKU tekee siinä ajassa ison ruosteremontin maalauksineen.....
Lainaus: "Mielipiteitä? Risut ja Ruusut sana on vapaa olkaa hyvä" Tuo suunnittelemasi musta kylkiraita: Absoluuttista mustaa ei voi maalata, aina on jotain RGB häiriötä..... Joten mielenkiinnolla odotan tuota raitaa. Toivon, että ei yhtä neutraali/tasainen, kuin pääväri. P.S Iso peukku sinulle, että jaksat hitsailla ja hioa näitä -70--80 luvun japseja. Mielenkiinnolla odotan, mitä päivityksiä tulee tuonne konehuoneeseen huoltoina tms. |
mun mielestä myös hyvä väri. täytyy erottua joukosta yleensä kyllä henkan rakennelmat erottuu joukosta. :)hieno tulee
|
Hyvältä näyttää väri, hatun nosto rohkeudesta.
|
Tykkään, parempi väri kuin se ”pahvi”. Vähän kun syksy etenee niin näyttääpä jossain ruskamaisemassa hienolta. 🍁🍂
|
Hieno ja hyvä väri! :)
|
ihan hyvält näyttää väri
|
Oville ei tarvinnu tehä juuri mitään kuin hionta ja väriä päälle. toiseen etuoveen piti hitsata paikka siihen saranan yläpuolelle.
Ovet tuli maalattua ja asennettua, on säädettykin pelaa nyt ovet tosi hienosti. Raita tuli maalattua ja tietysti kauhealla paniikilla ikkunoita ja kaikkia osia paikoilleen! :D Keulan muovit ja vilkut ehostin ja kaveriksi crystal umpiot, ai että niinku uus! https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223951 Sitten roppakaupalla kuvia autosta. Oon värivalintaan erittäin tyytyväinen ja sopii varsinkin näin syksyiseen ilta-aurinkoon oikein mainiosti! :cool: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223955https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223954https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223952https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223953https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223957https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223956https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223958https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223959 Vanteet täytyy maalata mustaksi, vielä kun saa karjapuskurin kattotelineen ym lisälaitteet tehtyä niin alkaa näyttää hyvältä. |
perkele tulee hieno.
|
Hieno väritys! jotenkin tulee mieleen vanhat fordit tai wagonerit kun vähän silmät sirrillään kattoo ennen aamukahvia..!
|
Tuohon kromivanteet ja vinkuintiasta kromipuskurit. :rolleyes:
|
Lainaus:
|
Jotain pientä tullut taas askarreltua. Ovenkahvat ja ovien tiivisteet tuli asenneltua, ja kuskin lasinnostimen rikkoutunut mekanismi korjattua. Peilien krominen alaosa ei oikein sopinut auton muuttuneeseen ulkokuoreen joten vedin hiilikuituteipin päälle. Onnistui ensikertalaiselta ihan hyvin kun hoksas jutun juonen. Se teippi piti lämmittää niin että se on jo aivan nestemäistä niin kyllä se sitte venyy ja paukkuu.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224432 Ovipahvit ja kojelauta tuli vaihdettua kanssa vähän paremmin nykyaikaisille silmille sopiviksi. Harmaa ratti tulee postissa, ja kattoverhoilu pitäisi loihtia sekä joitain ruskeita osia on vielä vaihdettava. Lattiamatot asensin, niissä on pohjassa kalvo ja vielä sellainen vihreä näppylä joka jättää tuuletusraon pellin ja maton väliin. Hieman lunta ja asennuspupenaa matoilla, älkää antako sen jäiritä. Takimmaiset kylkipahvit pitäisi myös vielä askarrella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224425https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224426 Alkuperäiset kirkonpenkit vaihtuu kanssa sivutuellisiin puolinahkapenkkeihin käsinojalla. Penkit on ehjät mutta ne vaatii vielä pesua ja pientä ehostelua. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224424 |
Riekaleinen kattoverhoilu tuli revittyä pois ja tilalle tuli pehmoista ääntä syövää plyyssiä. Penkit tuli asenneltua, nyt pn sekä kuskille että apukuskille tarjolla sivuttaistukea ja mukavuutta. Kuskin penkissä ristiselän tuen säätö ja korkeuren säätö. Käsinoja ja keskipenkin kolmipistevyö tuo puolinahkapenkkeihin lisää luksusta. :eek:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224749https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224750https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224751 Tulevaa ajoasentoa piti vähän makustella ja vaikuttaa erityisen mukavalta. Harmaa ratti tulee vielä postissa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224752 |
Olikos penkit mistä autosta? Hyvältä näyttää, kelpais mullekin :)
|
Volvo V/S 70 mk1 penkit?
|
Lainaus:
Edit: tai taitaa olla takapenkin oikee puoli hanttarin penkkinä. |
Lainaus:
|
Tää on kyllä upea laitos, ja olen nähnyt yhden sun tekemän etupuskurin, joten paranee vaan sitä mukaa kun saat valmiimmaksi. Iso peukku!
|
Miten toi takapenkin kiinnitys tapahtuu? Noin niin kuin kääntymiset ja säädöt yms.
|
ratti on Henkka melkein jo matkalla kyllä istuu penkit hienosti
|
Vielä, ku oisit vaihtanu tuon laatikkokojelaudan uudempaan, nii sopis hyvin penkkien kans. Hyvä innovaatio nuo penkit.
|
Paljon tulee penkkien kokonaisleveydeksi? Ja kyllä on komia laitos! :cool:
|
Sanoisinko että nerokkaasti oivallettu toi penkki homma
|
Tuo apparin penkki on aika paljon leveämpi kuin hoojiin oma penkki, käsijarrua joutui muutaman sentin siirtää kuskiinpäin että pystyy käyttää. Tuon volvon penkkihän kiinnittyy volvossa suoraan koriin ja sivutuki erillisenä lokasuojaan joten rungon joutui tekemään hoojiin kiskoista ja huonekaluputkesta. Eteentaakse säätö on mutta selkänojansäätöä en alannut säveltämään. Kävin pihan jokaisesta autosta mittaamassa selkänojan kallistuksen että mikä on sellanen "vakio" hyvä ja niistä keskiarvo tuohon kiinteästi.
Kojelaudan ja ratin suhteen tykkään enemmän tästä vanhan mallin kojelaudasta, omaan silmään se uudemman mallin kojelauta on jotenki hätäisesti suunnitellun näköinen. Karjapuskurin malli on mietityttänyt pitkään. Toisaalta autoon on tulossa kattoteline vararengas jne "safarilook" joka puhuis arb-tyylisen puskurin puolesta, mutta toisaalta 60 keula on niin omanlaisensa että sitä ei haluaisi peittää. Tällä hetkellä mielessä on sellanen puolimassiivinen levypuskuri jossa on hyvin matala ylärauta. Ehkä jotain tähän suuntaan: https://i.pinimg.com/originals/af/fa...d8ee754c07.jpg |
pisteet tuolle
|
Kannatetaan, just hyvä.
|
Jotakin oon kerennyt tähänkin neppailla.
Kattoteline tuli tehtyä. Normaalin kattotelineen sijaan ajattelin jotain hiukan spesiaalimpaa mutta silti hillittyä. Tälläistä sitten syntyi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225399 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225400 Hieman koneistuspölyä auton päällä mutta ei anneta sen häiritä. Ledityövaloa taakse ja sivuille, eteen 4kpl Boschin lisäpitkää 55w xenon muutossarjoilla. Kyllästettyä rimaa pitää vielä hankkia että saa kattotelineelle pohjan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226376https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226375https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226374 Sitten takapuskuri kimppuun. Safari laiturin sijaan yritin hieman jäljitellä orkkista, sillain että tulee korin takaposkien puskurin kolot käyttöön. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226367 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226368 Sitten karjapuskurin tekoon. Haastetta toi tasapainottelu safari luukin ja station wagon-luukin välillä. Halusin jyhkeyttä joka sopii kattotelineen kanssa, mutta keula ei saisi juuri peittyä että säilyisi hoojiin orkkis naama näkyvillä. Tälläinen lopputulos tuli. Siniset valot on vain mallina, paikoille on tilattuna samankokoiset led lisäpitkät Angel eyes-päiväajovaloilla. Muiden sähköisten muutosten ohella tässä on nyt valot nyt niin että virrat päällä palaa parkit ja päivävalot viiksestä saa parkit ja ajovalot käyttöön erikseen. Omasta mielestä tasapaino säilyi aika kivasti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226370https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226369https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226373https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226371https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226372 |
Todella nätit puskurit. Huomaa heti, että on ajatuksen kans tehty.
|
Todella hyvät puskurit, ja kattotelinekin erottuu edukseen.
|
vimpan päälle
|
Lainaus:
|
:) iso peukku tälle:D
|
Erittäin hyvän näköinen kokonaisuus, iso peukku tälle :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eteen on lehtijousen puslat vaihdeltu, ja vielä olis paljon kaikkea pientä hääräämistä ennen kuin pääsee turbotuksen kimppuun. Eioo tämän rojekti kaikesta näpräämisestä tullu kirjoiteltua muutakin "kohokohdat"
|
Ct26 turbo ja kuulerin tuli äksättyä paikoilleen
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226628 Kovin oli hankala asennus ilman korin korotusta, tarkoin ku laittoi niin mahtuu laturin säätö sun muut toimimaan, ja Pelli kiinni! :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226629 Dumppi tuli säästämään syöttöpumpun kalvoa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226630 Vielä olis puuhaa pakoputken ja lämmöneristyksen parissa, ajattelin eristysnauhan lisäksi tehdä alumiinista jarrupääsylinterille lämpösuojan. Lisäks ahtopaineanturin ja huohotusletkut kattella vielä paremmin, ymmärrettävään että tuossa kohtaa tuli jo hoppu koeajolle :D |
Tyylikäs toteutus. Tuliko ahtimelle jokin tukirauta vielä lisäksi vai onko vaan tuon väliputken ja dp:n varassa? Meinaatko laittaa ahtimelle vesikierron toimimaan vai jätätkö ilman?
|
3 Liiteet
Vähän päivittely jäi, auto tuli rutisteltua loppuun ja kaikkea pientä yksityiskohtien näpräilyä tuli harrastettua. Jäi kuvien ottaminenkin siinä tohinoissa, stereot kaukolukitukset takaluukun kaukosäätöinen avaus ja valoautomatiikkaa ym juttua tuli tehtyä. Kaikki muutokset tuli otteeseen ja olihan nannaa heittää tällä pari trailerointireissuakin.
Valitettavasti "lähetään vaikka nollasta 2" odottaa starttiaan ensi talvena ja pitää kyseiseen projektiin tehdä isoja hankintoja joten tämä jatkaa udella onnellisella omistajalla kilometrien taittamista. Itse sain pienet tähtihetket tämän ratissa ja nyt on aika palata ssanqyong musson rattiin ja säästää grande finale projektiin. Kiitos taas tsempeistä yritän jatkossa kirjoitella tekemisistä taas enemmän :) |
Sivu luotu: 02:14 (GMT +2). |