![]() |
|
Traktorikaivurit kokemuksia kaivataan
1 Liiteet
Moro
44v vanha MF50B mikä mulla on ollu 25v "mökkikoneena" toimii edelleen hyvin. Takavetoisuus ja teleskooppijalat on ruvennu rassaamaan kun ei tällä yhdistelmällä oikein pehmeessä etene. Koneen päivitys 4-vetoiseksi ja "normaali" tassuilla varustetuksi tullut ajankohtaiseksi. Kokemuksia eri merkeistä ja malleista on vähän. Täällä on kuitenkin runsaasti oikeita asiantuntijoita ketä kuuntelen herkällä korvalla. Hintaluokassa haaveilen jotain 15.000 vehjettä mikä rajaa valikoiman vanhahkoon kalustoon. Painoluokka 6-9t ja ei linkku on mielessä. Nyt toivon mielipiteitä: - mitä koneita kannattaa kattella, hyviä ominaisuuksia - mitä kannattaa väistellä, mitkä on varmoja pommeja - mistä foorumeilta / liikkeistä kannattaa tällaisia vanhempia haeskella - mihin saa osia ja mihin ei ja tietysti mihin hintaan. |
jos sais keskustelun jostain alkuun:
- onko Länkkärit todella niin huonoja mitä puhutaan - Ford 655:sta kuullut pelkkää hyvää, mutta tuntuu olevan harvinainen. Tuoreemmat NewHollandit menee budjetista ulos. - "pieni etupyöräiset" JCB koneet. Tuntuu tassumallisena olevan harvinaisia. - minkälainen peli on James 52:n ? |
Noo, isäukolla ollu uudesta(1989) c20:nen länkkäri, Valpurin moottorihan tuossa on, viat tai viattomuus sen mukaan.
Voimansiirrosta en muista muuta vikaa kuin taka-akselilta on katkennut pari vetarinnatsaa pyörännänavan tietämiltä ja jarruissa ilmeisesti männän tiivisteistä mennyt. Runkoa ja kuormaajaa en muista hitsatun, kaivulaitteen käännön nivelen, nostosylinterin ja tassujen seudussa on ollut hitsattavaa. Ensimmäiset toistakymmentä vuotta siirretty ajamalla työmaalta toiselle, sitten toinen mokoma urakointia autosiirroilla. Teloillakin ajettu metsäojien kaivussa ekan kymmenen vuoden aikana. Vasaraa on myös käytetty. Viimevuodet ollut eläkepäivillä pääosin sahalla puiden siirtelyssä. Kuormaajan nostokyky tuli testattua kesällä, 2791kg nousi huulilevyllä kun jyrsimen nostin kärrystä pois. |
Ei kait länkkäreissä ole muita huonoja yksilöitä kuin c100 linkku jonka heikko lenkki oli alimittainen voimansiirto.
Hintahaarukan yläpäässä oli nettikoneessa 9000 linkku valmetti/hymas. Siinä oisi konetta vaikka millä mitalla. |
9000 ja siitä se paree malli on vielä nykypäivänäkin kova peli.
Siinä on vain se että se vaatii melkein 2x kokoisen kulkureiät mettässä :D |
Ja ysitonnisesta S malli alkujaan punainen. Siinä on voimansiirrossa jotain paremmin kuin edeltäjässään keltaisessa. Jos metsässä täytyy ajella niin mielummin isopyöräinen linkku kuin joku pienillä etupyörillä varustettu James. Muutaman vuoden ysitonnisen omistaneena ja töitä tehneenä, ei siitä mitään pahaa sanottavaa ole. Kaivuupuomisto on sen verran rankkaa tekoa ja voimaa on että sen rikkominen on helppoa
|
James 52D 4
Kiitos vinkeistä. Pienempää kuitenkin haen. Juuri nyt mietin tollasta James 52-D 4 peliä mikä painonsa puolesta on sekin jo ylärajoilla (9.5t). Käsittääkseni tämä malli on vielä Syväsen Konepajan valmistama MF/Perkins tekniikalla. Jos tällaisesta on kokemuksia niin kuuntelen.
|
C20:n on yheksän tonnin kieppeillä ja siitä muuten oli rinnakkaismalli jameksena.
|
Noita 9000 valmetteja ja muita ihmetellessä kuulin niillä ammatikseen töitä tehneiltä varaosien saatavuuden olevan liki nolla, ja jos jotain löytyy, niin hinnat on tähtitieteellisiä.
Kannattaa varmaan katella jotain isoille markkinoille tehtyjä malleja, joihin saa vielä edullisesti varaosia jälkituotantona. |
Ootko tuolta katsonut?
Www.kaivinkoneet.com |
Kiitos linkistä. Satunnaisia topikkeja tullut eteen, mutta en ole tolla saitilla enempää vielä surffaillut.
"Tyhmyyskin on tullut tehtyä" ja ostettua James 52-D 4 kone. Alkavalla viikolla pitäisi saada kuljetettua puuhamaahan. |
James 54-D4 projekti
4 Liiteet
Kokemustopikki muuttui omakohtaisiksi kokemuksiksi. :eek:
Tollanen James 52D-4 tuli hommattua. Saapui taloon näyttävästi vähän niinku isommatkin poijaat! Kaivurijutuille olisi tietysti omatkin fooruminsa, mutta jatkan tätä topikkia remontti sun muilla kokemuksilla kun tämä offipalsta on se "kotifoorumi". |
Siistikuntoisen yksilön olet näiden kuvien perusteella löytänyt.
|
James 52D-4 vaikeudet alkoivat heti
1 Liiteet
Ostaessa oli tiedossa, että kone on käytännössä jarruton. Mikä ei ollut tiedossa oli sen hyytyminen ajossa kun pidempää koeajoa ei tehty. Hyyty heti ensimmäisen mäen jälkeen eikä jaksanu kulkea kun ykkösellä ja silläkin aika rauhallisesti. Lumikuuppa piti hakea purkupaikalta vanhalla Sarah rouvalle (MF50B).
Vähän "paska löysty" kun olin foorumeilta lukenut muunnin- ja kytkinongelmista. Vaihdelootan painemittari kuitenkin näytti kaikenaikaa 20bar ja ylikin lukemia. :confused: |
James 52D4 ensimmäinen vika löytyi
4 Liiteet
Huonosti nukutun yön jälkeen aivot oli kuitenkin jotenkin jäsentäneet ajossa tehdyt havainnot:
- kierrokset ei karannu, ei vaan jaksanu mennä - ei lykänny mustaa vaikka kuinka polki - osakaasulla tuntui ihan terveeltä, osakaasulla ei tietenkään mennä isommilla vaihteilla eikä mäkiä ylös. Eli ei oikein vaikuttanu luistavilta kytkimiltä tai väsähtäneeltä muuntimelta. Perkins piru ei vaan saanu soppaa. Siirtopumppu ja filtteri auki ja syytä ei tarvinnu enää hakea. En ole ennen nähny noin tukossa olevaa suodatinta. Tossa kun tankit on runkopalkeissa niin ruosteslagista ei näytä olevan puutetta. Toi musta mönjä sisältää kyllä muutakin tuntematonta ainetta. Pumpun putsaus ja uusi filtteri paikalleen ja voima palasi. :) Tässä koneessa jokainen huolto-operaatio tuntuu olevan "umpisuolen leikkaus persläven kautta". Suodatintakaan ei saanu paikalleen ennenkuin sen teippas yhdeksi paketiksi jotta pystyi tunkemaan paikalleen. Ollu näköjään "minimi huoltosopimus" tässä koneessa! |
James 52D-4 jarrut hakusassa / toinen vika
6 Liiteet
Polkimet paukahtaa velttona pohjaan, käsijarru veltto ja kaivinpuolen jarru ei liku. Koneen mukana tuli manuaalit mitkä ei kuitenkaan ole ihan tästä mallista. Rakenteet ja toimintaperiaatteet kuitenkin samat. Manuaaleista selvisi, että tässä on nestevälitteiset märkälevy jarrut. Ensimmäinen tarkistus kun jarrunestesäiliö löytyi. Onko nestettä. :eek: Ei ollu oli vaan kuivia lehtiä säiliön pohjalla! :eek: Rohkeesti nestettä pönttöön ja ilmaamaan.
Ensimmäinen havainto: Säiliö/lähtö vuotaa kuin seula. Minimi huoltosopimus ollu tässäkin. Toinen havainto: Lattian purku ei ole oikein loppuun asti mietitty. Tasauspyörästön lukon spaagi pitää irroittaa lattian alta! Jarrupolkimet pitää purkaa jotta lattialevyn saa pois. No tein tohon heti sellasen modiksen, että polkimet saa olla paikallaan. Pääsylinterin ilmauksen jälkeen polkimissa alkoi olla jotain tuntoa eikä neste valunu mistään solkenaan ulos paitsi tietenkin tankin juuresta vuoti. Työsylintereiden ilmaus mikä taas oli tyo "umpisuolen leikkaus perslävestä" ja vehkeessä oli jarrut. :) Huojentava havainto, että jarrulevyissä/kytkimissä tuntuu olevan pintaa jäljellä eli koko konetta ei tarvitse purkaa. Seuraavana päivänä säiliön kimppuun. Sopiva pytty löytyi yllättävästä paikasta. Lisäksi murto-osalla originaalin hinnasta. https://www.autoracing.fi/catalogsea...t/?q=ralrd3648 Ja sitten taas se outo juttu. :eek: Kaivinkone ukot tehneet jarrunestesäiliön ja pääsylinterin välisen linjan varman päälle hydrauliletkusta mikä tietenkin tuntuu over killiltä tuohon paikkaan, mutta kun kaikki muutkin letkut on hydrauliletkua niin miksi ei. Letkua pois kiskoessa se osoittautui hauraaksi kuin kuiva oksa. Meni tosta vaan taittamalla poikki verkkoineen päivineen!?. Empä ole taas tollastalaan nähny. Yleensä jää ainakin osalla säikeitä kiinni. Tollasella terveellä letkulla vois hinata vaikka autoa. Ei jarrunesteen pitäisi syödä kumia eikä ainakaan teräsverkkoa tuolla tavalla. Uusi tankki paikoillaan ja jarrut toimii. Jäljellä on muun lattian purku ja käsi/kaivinjarrun toiminnan selvittäninen/palauttaminen. Nämä ovat mekaanisia, mutta kirjasta ei selviä tarkkaan mitä rojua systeemiin kuuluu. Sitten vielä kysymys jos joku sattuu tietämään vastauksen. Kirjoista ja kyselemällä ei ole löytyny. Pääsylinteri kuvassa näkyy sylintereitä yhdistävä putki. Tämän merkitys ja toiminta ei ole selvinnyt. |
käsijarru
1 Liiteet
Jäi edellisestä.
Jos jollain on kokemuksia/tietoa tuon käsi/kaivinjarru mekanismin remontista niin #kuuntelen". |
Sylintereitä yhdistävä putki voisi olla jarrujen tasaaja, molempia polkimia poljettaessa molemmin puolin sama paine vaikka vähä eri säädöissä olisikin. Valmetissa jotaki saman tapasta, mutta kuitenki eri ja tää vähä niinku veikkaus.
|
James 52D-4 rundimittari
13 Liiteet
Ostohetkellä oli myös tiedossa, että rundimittari on mykkä. Kun jarrut ja vetoja oli löytynyt niin paneuduin tähän ongelmaan. Mittari irti niin selvisi, että on sähköinen. Sain hankittua (tilasin valmistajalta, kopionippu 45,- !) suunnilleen paikkansa pitävän sähkökuvan mistä selvisi, että on yleisesti dieseleissä käytetty laturista mittaava systeemi. Yksi johto oli poikki, mutta ei liittynyt tähän mitenkään. Oli vilkun merkkivalo. Mittari pajalle ja atomeiksi. Kytkentä selvisi tehty vanhalla Texasin SN29736-piirillä. Sisältä löytyi myös pieni lappu missä oli kalibrointitaajuus 693Hz mikä lienee Perkinsin maksimit 2500-2600rpm. Tuntimittari (kello) näytti myös terveeltä keränny 11968 tuntia ja jatkoi hommiaan. Mittari näytti terveeltä siis laturin kimppuun.
Ensimmäinen havainto oli, että laturi oli Range-miehille tuttu Lucas NAB900 tarvikelaturi. Rundimittarin johto oli kytketty AUX-napaan mikä on rinnan "päävirta pultin" kanssa. Eihän mittari tosta tasajännitteestä mitään näytä. :( Rundimittari kytketään yleensä ja papereiden mukaan myös tässä W eli waveform napaan. No ei tossa NAB900 laturissa sellasta ollu. Laturi kyytiin ja Labraan tutkimaan asenteella jos ei siinä sitä ole niin rakennetaan. W-liitäntä kun ei ole sen kommallisempi kuin tähtigeneraattorin yksi vaihe ulos. Päävirtapultin (+) lisäksi vehkeessä on toinen pultti mikä on hämärästi merkitty 6/7V. Mittaamalla selvisi, että se on kytketty samalla tavalla kuin W-signaali. Vähän testikytkentää ja testiveto porakoneella osoitti, että näin on. Laturi kiinni koneseen ja A4 236 kolkottamaan. Tyhjäkäynnillä 190-200Hz ja mittari näyttää noin 700rpm, rajoittimella noin 2600rpm mikä lienee Perkinsin maksimit. Taas tuli voitto kotiin. Mittarin lasissa (muovia) sisäpinnalla oli outo huuru. Saman oloista tavaraa kuin pikaliimahöyry muodostaa pintoihin, mutta pikaliimasta ei tässä ollut kyse. Joku muovien kemian mysteeri. Kokeilluista kikoista muovinkiiloitusaine puri parhaiden. Sain linssin läpinäkyväksi. Saa nähdä kuinka pitkäksi aikaa. Sitten vielä kysymys jos joku sattuisi tietämään. Mikä laturi tossa koneessa elunperin on ja minkä kokoinen remmipyörä siinä on? Tuo NAB900 remmipyörä on 66mm halkaisijaltaan. Mittari kyllä näyttää perstuntumalta oikeita suuruusluokkia, mutta vois se "samaan rahaan" olla just kohdallaankin. :rolleyes: |
Pääsylinterit
2 Liiteet
Lainaus:
Sylintereitä kun tutkii ulkoa päin niin muutenkin vaikea hahmottaa mitä rojua siellä on ja miten kanavat menee. Säiliöstä tuleva putki (oikealla) kun on sylinterin päässä. Työsylinterille lähtee keskeltä ja tasausputki on siellä mistä yleensä neste tulee sisään. PS jarrunesteissä näyttää olevan myös tällainen musta laatu. :eek: |
Mikä vipu
1 Liiteet
Lisää vastausta vailla olevia kysymyksiä. Penkin takana on tollanen vipu mitä ei selitetä missään kirjoissa. Olen myös kysellyt ns asiantuntijoilta saamatta mitään vastausta. Mikä tuo spaagi on? :confused:
|
Öljyhuoltoa
3 Liiteet
Nyt päästään lähemmäksi offimiehen ongelmia. :eek:
Vasen kääntöpää "hikoilee" vähän. Kattelin planeettavaihteiden oljyt mitkä olivat ok. Sitten itse etuakseli. Oho siellähän on vettä enemmän kuin öljyä. :confused: Pitää vaihtaa ja seurata "kastuuko" uudetkin öljyt. Kävin tänään ostamassa kun ei ollu hyllyssä tarpeeksi. Tohon murikkaan menee 4-litraa. Vaihdelootassa onkin sitten 50-litraa tavaraa kun aika koittaa sen vaihtoon. |
kaivinkaasu
2 Liiteet
Pikku korjaus oli kaivinkaasupolkimen kunnostus. Akseli on ollu laippaan hitsattu 12mm pultti mikä menny jotenkin poikki. M12 pultti tarttee aika paljon kenkää jotta murtuu vaikka olis huonommankin hitsarin jäljiltä. Jotain outoa tossa hitsissä kyllä oli rikoin nimittäin kolme poranterää jämiä purkaessa. Murtuivat palasiksi ihan kuin porattava aine olisi ollu karkaistua tavaraa. Lopulta otin jämät pois hiomalla ja lyömällä reijän auki.
Samalla muuta pientä kaivinvipujen voitelua ja löysien pulttien kiristelyä. |
Koekaivuu
4 Liiteet
Vanhan monivipuisen MF50B:n jälkeen tällanen "moderni" kone tietenkin tuntuu oudolta. Vanhaan rouvaan verrattuna tässä on muitakin herkkuja. Kiertyvä puomi ja tilttikauha. Yö muuttuu päiväksi kunhan noita oppii oikein käyttämään. Kauha on jonkun omavalmiste, mutta tuntuu toimivan ihan hyvin. Letkut vaan pitää reitittää ja kiinnittää paremmin.
|
PÖ filtteri jatkoa
4 Liiteet
Kyseltiin privaatti viestillä tosta filtteristä ja mustasta jöjöstä. Aine on kummallista. Ei ole pikeä vaikka näyttää siltä, ei ole pelkästään hienojakoista ruostettakaan. Samaa smäidää oli pumpun sihdissä, mutta se ei ollu kokonaan tukossa. Suodattimen virtaus-suunnasta. Nyt on jo tötterö paikallaan etten voi varmistaa. Näytti kuitenkin siltä, että tavara tulee siirtopumpulla suodattimen päälle, valuu filtterin läpi vesi/sakkakuppiin ja nousee sieltä keskireikää pitkin ruiskupumpulle. Filtteripati on yleisesti käytössä oleva 796-tyyppinen.
Imuputkikin oli irti hanasta ja tuli kokeiltua, että tankista tulee "vapaasti" tavaraa. Koevalutuksessa ei myöskään tullu mitään outoa kamaa. Kattellaan kauanko seuraava pati pysyy käyttökunnossa. Voihan olla, että joskus koneen tankkiin on kaadettu jotain skeidaa. Korkki näyttäs jotenkin omavalmiste lukkokorkilta. |
Jos kone seisonut pitempiä oikoja,(esim.talven) dieselistä erottunut tankin pohjalle lietettä. Sitä sitten imassut.
Tai tankattu jotain säiliön pohjia tms. |
Näytti toi musta lieju ihan dieselilevältä tai mikä lie dieselbakteeri, joka viihtyy pimeässä. Mulla on kerran kanssa ollu traktorin tankki täynnä tuommosta mustaa/tumman vihreetä liejua. Pari tankillista venäläistä dieseliä autto, eikä sitä enää tullu sinne lisää.
|
Lainaus:
Mömmö lisääntyi omia aikojaan tankissa ja tukki aina suodattimet. Tuollasella sai sen sitten hengiltä: http://www.starbrite.com/item/star-tron-diesel-additive :D |
Lainaus:
|
Diesel jöjö
2 Liiteet
Kiitos vastauksista. Hah, Biolan ja Biodiesel taitavat kohta olla synonyymejä. Molemmat hyviä kasvualustoja mikrobeille. Otin tänään vielä pari kuvaa filtteristä/jöjöstä. Näyttäs olevan just sitä mitä ehdotettiin. Tarkkaan kun katsoo niin on kehittänyt vielä ohuen muovimaisen kalvon mikä on reunoilta läpinäkyvä siis kaupan päälle vielä biomuovia. :eek: Nyt pitää vaan löytää konstit millä ton tankissa asustavan porukan saa hengiltä. Kuten ehdotettiin rikkipitoinen neukku diesel olisi hyvää tavaraa jos jostain saisi. Ehkä pitää kollata venefoorumeita siellä varmaan on jokapäiväinen ongelma.
|
Mysteerivipu
1 Liiteet
Lainaus:
|
Etuakselin öljyt
3 Liiteet
Näköjään tämän vehkeen huollossa joka homma on hankala. Etuakselin öljyproppu pitää kirjaimellisesti avata persläven kautta (pohjapanssarissa oleva 50mm reikä). Ohjausvarsi estää helpon pääsyn proppuun missä on 10mm sisäkuusio hole. No proppu aukes lopulta ja 4l vetoisesta akselista tuli 5l tollasta emulsiota. Tämähän on ihan offroad vehkeen huoltoa. :rolleyes:
|
James52D-4 0-hommia
6 Liiteet
Välillä pitää tehdä terapiahommiakin. Tässä pari projektia.
Jonkun sattuman kautta koneen hytistä lodjun pohjalta löytyi puuttuva ratin keskiö. Ollu alunperin kiinni jonkunlaisella sovitteella. Kotimatkalla käväisi "3-D ukon" juttusilla ja tämä ongelma ratkesi siinä. Koneessa on hieno ;) radio, mutta antennipiiska puuttui. Edellinen omistaja oli jo aikonut korjata asian kun hytin lodjusta löytyi pussissa oleva uusi Biltema antennspröt. Oli vaan M6 kierteellä kun vanhassa istukassa paljon suurempi joku tuuma-kierre. Reikä, kierteet, M6ruuvin pätkä ja adapteri valmis. Nyt vanha Philips taas laulaa. Välillä kivoja tällaset sisähommat. |
Sillä ymmärtääkseni vain rajoitetaan öljyn virtausta eli liikkeet hidastuu tai rauhoittuu. Miten haluaa ajatella. Tosin tällöin myös öljyt lämpiää tehokkaasti. Ite olen pitänyt aina auki asennossa. Tasauspyörästönlukon kanssa ole varovainen. Kerran itse polkaisin lukon päälle ja sitten se olikin lukossa n. puolivuotta kunnes purin taka-akselia niin paljon, että sain lukon sitä kautta kytkettyä pois.
|
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215497
Tässä oma kone. Ollut nyt 8-vuotta. Jarrut pitäisi tähän kanssa tehdä nyt jarruton. |
Painaako tommonen tosiaan yli 9 tonnia? On c20 länkkäriin verrattuna söpömmän näkönen ja sen pitäs olla 9 tonnin kantturoissa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Diesel pöpö
pitää hommata koneelle antibiotteja. :rolleyes:
|
Yllätysvika
5 Liiteet
:confused: Yhtäkkiä startti mykkä, mutta muuten sähköt ok. Pikadiaknostiikkaa meisselillä virtaa solenoidiin ja Perkinsin leka-ukot heräs heti takomaan. Sitten järjestelmällisempää vianhakua. Starttirelekin löytyi (jarrunestesäiliön vieressä, piirikaaviossa K1). Rele toimii hyvin, mutta virtalukolta ei tullu signaalia. Hytissä pellit auki ja mittaamaan lisää. Virtalukko ehjä ja toimii oikein. Startti signaali kiertää kahden estokytkimen kautta. Oheisessa sähkökuvassa S9 ja S2. Selitykset ei vaan kerro mitä ovat. Sanotaan vaan: ohjaamon alla, no siellä on aika paljon rojua! Toinen kytkimistä täytyy olla vaihteen vapaa asento. Mutta mikä toinen on. Kirjat ei anna mitään vihjettä mikä muu ehto starttiin liittyisi kuin vaihde vapaalla. Sattusko taas joku tietämään mikä on toinen kytkin.
Lattian alunen jäi tänään perkaamatta kun toinen puoli lattiaa on vielä avaamatta. Pikafiksinä ohitin koko interlock piirin. Lisäparannuksena laitoin sulakkeen starttireleelle menevään johtoon, niin kone ei pala nnin helposti. Tässä piirissä alunperin ei ole mitään suojausta. |
Letkua
4 Liiteet
Päivän homma piti olla tilttikauhan letkujen laitto, mutta jäi vähän vaiheeseen yllätysvian takia. UUdet letkut tuli kuitenkin laitettua kiinni ja vähän käänneltyä kauhaa jotta saisi jonkunlaisen vision minkälaiset kiinnikkeet ja ohjaimet noille laittas. Alkuperäiset ei ollu mitenkään kiinni ja olivat myös sen kuntoiset. Ihme, että ovat pysyneet liittimissä kiinni ja nipat ei ole katkenneet. Jos jollain on hyviä ideoita ja kuvia miten ton tilttisylinterin letkut pitäisi laittaa niin tänne vaan jonon jatkoksi. :rolleyes:
|
Tässä oma kone. Ollut nyt 8-vuotta. Jarrut pitäisi tähän kanssa tehdä nyt jarruton.[/QUOTE]
Meneekö polkimet pohjaan ja jarrunestetankki tyhjä vai onko muu vika? Näköjää 5-vaihteinen tuo sinun peli. Jaksaako vitosella nousta minkäänlaista mäkeä? |
Lainaus:
p.s tuo kloori ei tee hyvää dsl pumpulle, eikä suuttimille.... tuota klooria ei kannata päästää tankkiin tms. JOS ei pese sitä kunnolla; en muista, kuinka tuo kloori saatiin pois.... Oli jotain huuhteluja; |
Lainaus:
Näköjää 5-vaihteinen tuo sinun peli. Jaksaako vitosella nousta minkäänlaista mäkeä?[/QUOTE] Juuri nou ominaisuudet säiliö tyhjä ja polkimet täysin veltot. 5-vaihde ainoastaan alamäkeen. Voimaa koneeseen tuli reilusti kun vaihdoin ruiskupumpun uuteen. Kansipahvi täytyisi tarkistaa kun siirto ajossa tahtoo lämmöt nousta. Työkierroksilla voi kaivaa vaikka kokopäivän ilman ongelmia mutta tiellä lämpenee todella nopeasti. Oma veikkaukseni painosta on n.8,5t. |
1 Liiteet
Koita kaataa nestettä ja katso tuleeko suoraan läpi. Kerro jos säiliö-sylinteri letku on sullakin hydrauliletkua ja menny yhtä rapeeksi kuin mun koneessa.
Pystytkö katsomaan mikä laturi sun vehkeessä on ja mittaamaan remmipyörän ulkohalkaisijan. Ota vaikka kuva. |
Lääkkeet
1 Liiteet
Käyty hakemassa lääkkeet pienelle sairaalle kaivinkoneelle.:rolleyes: Ehkä selviää vasta ensi kesäna auttaako antibiotit tähön tautiin.;)
|
Yritän muistaa viikonlopun aikana katsoa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
terve poika
Lainaus:
|
https://www.bellperformance.com/fuel...marine-dee-zol
Tuollaista antibioottia olen käyttänyt dodgessa satunnaisesti tankkausten yhteydessä. Liuta tuttuja käyttänyt vuosia työkoneissa eikä ole pienellä otannalla havaittu aineesta johtuvia suutin tai pumppu murheita eikä ole ollut ongelmaa levänkään kanssa. |
Kiitos vihjeistä. Tuli jo hommattua tuo Motonetin Red Line pullo. Syötetään nyt aluksi sitä.
|
Öljyt
Isommat öljynvaihdot hydrauliikka ja vaihteisto ovat vielä edessä. Tässä ollaan taas sellaisen asian äärellä, että mitä enempi tietää sitä enempi tietää asioita mistä ei tiedä vielä mitään.
Hydrauliikka tuoreempi kirja sanoo vanhan CC luokituksen 10W-30. Vanhemmassa kirjassa iso taulukko missä on tämä ja toisessa päässä hydrauliöljy. Kumpaa tyyppiä olette omissa koneissanne käyttäneet ja jos hydrauli öljy niin VG32 vai muu viskositeetti? Myös vihjeitä merkeistä ja ostopaikoista kun tätä menee toistasataa litraa. Muunninvaihteisto / ajohydrauliikka suunnilleen sama juttu kuin yllä. Lisäksi valmistajat esim Shell tyrkyttävät juuri tähän käyttöön Spirax S3 TLV ja vastaavia nykyajan erikois-sooseja. Onko tässä vanhassa koneessa tollasesta mitään hyötyä. Moottori Kirjassa vanha CD luokitus. Lienee sama mitä nykyluokitusten heavy duty öljyä laittaa esim Mobil Delvac tai Shell Rimula? Onko muita näkemyksiä tai kokemuksia. Talvikäyttöä tällä koneella ei ole. |
Vanhassa koneessa laittaisin 46 hytikkaöljyn etenkin jos ei talvikäyttöä.
Oma kirja sanoo muistaakseni 10w-30 moottoriin ja vaihteistoon. |
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215547
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215546 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215545 Tollanen laturi. Mallimekintää ei näkynyt. Hihnapyörä n.68mm |
öljyhuoltoa
5 Liiteet
Kiitos vastauksista.
Laturin hihnapyörä näyttäisi samalta mittaustarkkuuden rajoissa ja kun vielä rundimittari tuntuu näyttävän ainakin oikeaa suuruusluokkaa niin eiköhän tämä ole ratkaistu. Tänään tein kokeen miten muunnin pitää. Nelosella jarrulla paikallaan ja lappu lattiaan. Kiertää noin 2000 ja rajoitin tässä vehkeessä jossain 2500-2600 seutuvilla. Mulla on kaksi kirjaa 8899861 ja 8630320. 8899861 taulukko näyttää samalta kuin sinun laittama kuva. 8630320 vastaa paremmin omaa konettani. Moottoriin meni tänään Shell Agro oil 10W-30 kun sattu löytymään vanha pytty tota tavaraa, Hommattu aikanaan MF50:stä varten. Muunninvaihteisto ja hydrauliikka on vielä mietintämyssyssä mitä kannattaisi laittaa. Hyvä tuuri, että sattu apulainen paikalle. Etupanssari ei ollu kun kahdella pultilla kiinni. Tuli samalla putsattua ja korjattua öljypropun tiiviste. Omintakeinen ratkaisu, tehty suunnattavasta hydrauliliittimestä. Periaatteessa helpottaa vähän öljyn laskemista jos ei irroita panssaria. |
Mikä osa
2 Liiteet
Etupanssarin muhjun seasta löytyi tällainen osa mikä värin perusteella on joku koneen osa, mutta en keksi mikä. Tunnistaako joku mihin liittyy? :confused:
|
Hydrauliikkatestejä
2 Liiteet
FC-kytkin eli vapaakierto tuntuu toimivan. Kun aktivoitu niin paineet häviävät.
Myös nelivedon kytkin toimii. Onhan sekin hydrauliikkaa tosin ajo hydrauliikan puolella. Penkin takana oleva mysteerivipu mikä vaikuttaa kahteen venttiiliin lattian alla ei suostu kääntymään enkä ruvennu murjomaan ettei tule lisää vaikeuksia. Onko muissa 52:sissa samassa asennossa normaali käytössä? |
Lainaus:
https://www.ikh.fi/fi/siirtopumppu-v544 |
mikä osa
1 Liiteet
Hyvä veikkaus, mutta ei tainnu osua. Tuo mysteeriosa on vähän liian pieni kanneksi. Ei tullu mitattua, mutta hihasta noin 30mm halkaisija.
Ei sattunu hyvää kuvaa koneessa olevasta pumpusta, mutta tässä pumppu kuitenkin pilkistää. Halkaisija tolla on 50..60mm luokkaa. Lisäksi toinen vihje on kansikuvussa oleva keltaisen maalin jämät. Todennäköisesti alkuperäinen pumppu. Lisää veikkauksia. |
Lainaus:
|
Hieno Fluke sulla ja kovasti saman näkönen hapantuneine kalibrointimerkintöineen, kun mimmosia saatiin tässä taannoin Helsinki Hacklabille. Tiiä vaikka ois samasta lähteestä.
|
Lainaus:
|
letkua
4 Liiteet
Tänään oli ohjelmassa vaihtaa pari isompa puomin letkua. Vähän taas paska löysty kun vertasin uusien ja vanhojen letkujen liittimiä. Vanhassa koneessa olevan putki/helmi liittimen putken pää mahtunu hyvin liittimen sisään. Uudessa mahtuminen näytti täpärältä. Mittailua, tuumailua ja kokeilu tiivistyykö. Näytti kuitenkin toimivan. Venttiilin puolella onkin sitten O-renkailla tiivistyvät liittimet. Mikä lienee nimi kun en ole hydrauliliitin guru. No tämä osa projektia meni hyvin.
Vanhat letkut olivat jo viimeisillään. Teräskudokset umpiruosteessa. |
Piti olla terapiahommia, puktken kiinnikkeiden vaihtoa.
7 Liiteet
Kun oli kiva aurinkoinen syyspäivä niin ajattelin terapiahommana vaihtaa pari paskana olevaa hydrauliputken kiinnikettä. No terapiahommat muuttukin paskahommiksi saman tien. Kaikki ruuvit katkesivat sijoilleen. Ei auttanu muu kuin tasoitella päät, porata reijät ja vetää uudet kierteet kiinnikkeisiin. Onneksi ei ollu kovaa tavaraa.
|
Terapiahommia, puomin sähköjen siivous
8 Liiteet
Kun oli aurinkoinen lämmin ilta niin ajattelin vielä siivota puomin sähköt. Puomissa on tuo tilttikauhan vaihtoventtiili ja pari työvaloa. Pirusti johtoa ja teippiä!
Letkuissa oli teipillä kiinni rele minkä aavistin liittyvän tilttiventtiilin ohjaukseen. Sille oli tiedossa parempikin paikka taka kojelaudan sisältä. Taas löyty teippiä, rosvoliittimiä ja "sähkömiehen kytkentöjä". Kauhan kääntävipuun on laitettu mikrokytkin millä venttiiliä ohjataan. Kytkentä vaan osoittautui sellaiseksi, että magneettiventtiilin virta menee mikrokytkimen kautta ja rele vetää siinä "kaverina" :eek: No vaikeudet jatku heti. Magneettiventtiilin liittimestä ruuvi poikki eikä stumppia saanu ainakaan vielä ulos. Muutenkin liittimestä oli jäljellä pelkkä kotelo. Venttiilin kelan irroittaminen vaatisi putkien purkamisen ja koko venttiilin irroittamisen. Tuloksena luultavasti lisää katkenneita ruuvveja. Pitää miettiä joku fiksi tohon. Voisi olla apua jos joku tunnistaisi venttiilin merkin ja mallin. Tyyppikilpi muuttunut lukukelvottomaksi. Pieni lisähaaste oli, että joku seppä oli tehnyt venttiilin kiinnikkeet mihin porasin reijät kytkentärasialle Hardoxista. Yön laskeuduttua tyämaalle sähkösiivous alko olla valmis. Venttiilin solenoidin kelan liitin vaatii vielä ratkaisun. |
Tuo venttiilihän on ihan perus 6/2 oletettavasti puolen tuuman lähdöillä. Merkillä ei pitäis olla väliä. Tarvikekaupassa hyllytavaraa kuten nuo liittimet ym.
|
poranterät
1 Liiteet
Niissä on eroja. :)
Unohtui mainita aikaisemmin. Katkenneita pultteja poratessa pilottiporaksi sattui joskus ostettu Irwin 4mm terä. Leikkaa ihan toisella tavalla kun pajan muut "bulkkiterät". Koko pultin syvyydeltä sai tasaisen spiraali-lastun. Näitä myy ainakin Honkkari. Kävin tänään ostamassa muitakin kokoja. Vitoset oli vaan paikallisesta loppu. Kannattaa ainakin kokeilla ja havaita ero. |
Lainaus:
https://www.ikh.fi/fi/solenoidi-12v-3-8-fm2520 IKH venttiilit (nykyiset mallit) ovat hieman eri näköisiä, mutta kela näyttää just samalta. Voi olla, että tuo koneessa kiinni oleva venttiili on joku vanhempi IKH-malli. Tyyppikilpi on vaan muutunut blankoksi. |
Kannattaa katsoa myös sellainen kauppa kun hydrauliikka kauppa.fi sieltä itsellekkin tullut joskus tilailtua.
|
bye bye Sarah
2 Liiteet
Vanha kone Sarah eli MF50B lähti tänään uuteen kotiin. Ei ollu ihan yhtä näyttävä kuljetus kuin Jamesilla, mutta pääsi kuitenkin matkaan.
|
tilttikauhan letkut
3 Liiteet
Letkujen uusimisesta lähtien olen miettinyt miten ja mihin ne pitäisi kiinnittää niin, että eivät jää väliin ja mene heti paskaksi. Idea kiinikkeestä syntyi pienen funtsailun jälkeen. Pari sakkelia ja pultti eikä muuta. Koiranluun laakeripisteeseen M8 jatkomutteri kiinnitystä varten. Käyttö näyttää miten tulee kestämään. Paikallaan taivuttelu ja keikuttelu näytti kuitenkin hyvält.
|
venttiili ja Seppä
3 Liiteet
Supivassa valaistuksessa tyyppikilvestä alkoi saamaan selvää. Venttiili on italialainen LC Hydraulics värkki. Netistä tosin tyyppinumerolla ei löytyny mitääm datoja.
Kiinnikeet on tehnyt tosi seppä. Tuon kiinnityslevyn alla on irtomutterit. :eek: Ensin pultattu venttiili levyyn kiinni ja sitten hitsattu puomiin. :confused: Kela kun ei lähde pois irroitamatta koko venttiiliä. |
päivän 0-homma latausliitin
1 Liiteet
Jameksessa akku on sellasessa paikassa, että tarvittaessa laturin kytkeminen ei ole ihan helppo homma. Koneen sivupeitteet on rakenteeltaan sellaiset, että eivät lähde pois ainakaan helposti kun etukauha on alhaalla. Ennakoiden näitä vaikeuksia mietin mihin ja minkälainen liitin olisi hyvä laturin nopeaa kytkentää varten. Pari kaljaa ja idea oli taas valmis. Perävaunupistoke on riittävän robusti ja sääsuojattu tähän tarkoitukseen. Paikaksi valikoitui akun tarkistusluukku. Tässä on turvassa ja hyvin esillä myös kaapelointi helppo.
|
Olisiko kuitenkin joku trukkiliitin parempi vaihtoehto? Meinaan vaan jos tarvii virtaa antaa enemmän kuin jollain Cetekillä?
|
Startin päähän saanee buusterin kiinni tarvittaessa ?
|
LC 6/2 venttiilin kela
4 Liiteet
James päästetty jo talviunille, mutta pieniä nippelikorjauksia tehdään vielä. LC Oleodinamica 6/2 venttiilin kelan löytäminen osoittautunut hankalaksi. Venttiilissä olevan numeron mukaan netistä ei löydy mitään. Syy voi olla, että Bosh Rexroth on ostanu ton lafkan ja vanhat kamat lakastu historian laariin. Venttiilin kela on aika iso: Leveys 65mm, korkeus 70mm ja pituus 75mm. Karan reikää en ole päässyt mittaamaan kun koko paska pitää ensin rälläkällä irroittaa puomista (katso aikaisempi viesti). Reikä lienee tuuman luokkaa. Kela tietenkin 12V ja jostain sivutietona tarttunut, että teho olisi 44W eli noin 3.6A.
Onko hyviä vihjeitä kuka näitä LC venttiilejä on myynyt tai mistä löytys noilla mitoilla ja spekseillä venttiilin solenoidi? |
|
venttiilin kela
Kiitos vastauksesta.
Tuo IKH:n venttiilin kela on kuvassa saman näköinen, mutta liian pieni. Olen jo aikaisemmin käynyt IKH:n tiskillä pitelemässa sellaista kädessäni. Samoin nuo muut vaihtoehdot näyttävät pieniltä. Tarttis olla. Leveys 65mm, korkeus 70mm ja pituus 75mm, 12V 3.6A eli 44W. Tietysti viimeinen vaihtoehto on vaihtaa koko venttiili jos ei muu auta. |
Tiijäthän sä, että ei sen kelan muodolla ole väliä.
Kuhan se siihen karalle istuu, ja jaksaa vetää. En kyllä minä mittoja hirveesti katsellut. Mutta jospa jotain apua... Eihän se koko venttiilikään kauheen kallis, äkkiähän se itsensä maksaa |
Veryttelyä
3 Liiteet
Viikonloppuna tehtiin vähän remonttia, mutta ennen suoritusta pitää tietenkin vähän verytellä. :eek:
|
Karkkipäivä
2 Liiteet
Lisäksi koneelle pitää tarjoilla karkkleja ettei tulis paha mieli. :rolleyes:
No vähän asiaakin. Uudessa korkissa (ostettu oikein varaosakaupasta) sihdissä säästetty vähän materiaalia. Sen näkee sitten paljonko vituttaa kun tulee hydrauliöljyn vaihdon aika. Voi olla, että joutuu kaatamaan aika hissukseen (tilavuus 130l) |
käsijarru / kaivinjarru remontti
13 Liiteet
Varsinainen homma oli kiinni ruostuneen käsi/kaivinjarruvaijerin vaihto.
Homma alko tuolin irroituksella ja hytin tyhjennyksellä. Kun lattialevyjä sai auki niin sieltähän paljastui linnunpesä. Remontti viivästynyt siksi, että varaosakauppias toimitti ensin väärän vaijerin. No ei tämä oikeakaan ollut ihan 1:1 käypänen. Piti purkaa osia pois ja vähän säveltää jotta sopi ja sisukset liikkui oikein. Uudessa vaijerissa alapään kierre näytti tuntemattomalta (muttereita ei ollu mukana). Osoittautui 12X1.5 kierteeksi. Ei auttanu muuta kun vääntää hätäpaska eli normaali 1.75 nousun mutteriin raakasti uudet kierteet ja rock&roll jatku. Tämäkin kuten kaikki muutkin hommat tässä koneessa tapahtuu persläven kautta. Kädessä pitäisi olla pari niveltä lisää jotta homma sujuisi. No lopulta koneessa käsijarru ja lattia kasassa. Huommiseksi jää vielä hytin muu kasaus. |
Keppien kumit
2 Liiteet
Keppien läpivienti/suojakumit oli aika lailla finaalissa. Alan varaosakauppias sanoi, että ei noita enää mistään saa.:eek:
Vastoin asiantuntijan lausuntoa keskustelin hetken googlen kanssa. Tiesi paremmin :D Saattaa olla tuttu lafka, mutta jos ei ole niin Korja-Kumi Tampereella myy kaikenlaista teknistä kumiosaa. Lisäksi hyvät luettelot, hinnat kohtuulliset ja asakaspalvelu toimi. https://www.korjakumi.fi/tuoteryhmat Nämä kortsut löytyivät tuoteryhmästä 1051. Hinta oli 6,85/kpl. Vielä tosta hinnasta. Tohon tulee tietenkin suomen verot päälle ja postikulut oli 13,71 mihin niihinkin lisätään verot. Lopulta 5kpl maksoikin 59,47. Sitten uutisissa ihmetellään miksi jengi tilaa nyssäköitä kiinasta :confused: Politikkojen ja virkamiesten korjausehdotukset tuntuvat lähtevän siitä miten saataisiin nostettua tuonnin kuluja eikä siitä miten saataisi kotimaiset kauppiaat kilpailukykyisemmäksi. :eek: |
James laturin hihna
Terve! Oma James 52d on vm. 1987. Laturin hihnan vaihdoin viime viikolla. Hihnan pituus on 13x1245 (ostokuitin mukaan) laturin hihna pyörä oli ulkohalkaisijaltaan 82mm. Laturi jossain vaiheessa vaihdettu bosch merkkiseen eli ei ollut alkuperäinen. Hihnan vaihto tapahtui tyhjentämällä hydrauliöljyt. Sen jälkeen kampiakselillta hydrauli pumpun akselin laippa irti (neljä pulttia kanta 14mm) näiden irrottamisen jälkeen väliä tuli 2mm kampiakselin ja hydrauli pumpun väliin. Lisä tilan saamiseksi irrotin pumpun etuakselin valu keinu rungosta hydrauli pumpun kiinnityspultit (2kpl hydraulipumpusta pultinkanta 19mm). Lisä tilaa ei tullut tarpeeksi joten jouduin irrottamaan hydraulipumpusta pumpun alapuolelle tulevan metallisen hydrauliputken (4kpl pultteja joiden kanta 14mm). Seuraavaksi jouduin siirtämään hiukan hydrauliikka säiliötä jäähdyttäjästä poispäin ( säiliö on kiinni jamesin rungossa 6kpl pultteja kanta 19mm muistaakseni). Seuraavaksi asensin pienet kiilat hydrauliikka pumpun kiinnitys pulttien (2kpl) ja etuakselin valu rungon väliin. Näillä toimenpiteillä sain kampiakselin ja hydraulipumpun akselin laipan väliin 10mm raon hihnan vaihtoa varten. Jäähdyttäjän tuulitunneliin on laturin puoleiselle sivulle varattu aukko mistä sai hihnan pyöritettyä paikalleen tuulettaja propellin ollessa paikallaan.
|
Haasteita
3 Liiteet
Se on opittu jo, että alle päivän hommia ei olekkaan. Tätä tukee myös koneen mukana tullut vanha huoltokuitti (ei oo kovin tiuhaan huollettu!). Siinäkin hihnan vaihto on ollut 8h työ. :eek::confused::eek:
Sulla varmaan rundimittari näyttää liian vähän. Remmipyörien koon suhteessa näyttämän pitäisi olla noin 0,8*oikea kierrosluku. Paljonko tyhjäkäynti? Paljonko rajoittimella? Mun vehkeessä näyttäs olevan 1325mm pitkä remmi. |
5 Liiteet
Olet varmasti oikeassa ettei näytä oikeaa kierroslukua. Tarkistan mitä lukuja se kierrosmittari näyttää tyhjäkäynnillä ja rajoittimessa kunhan saan ensiksi vaihteistoon öljyt ja uudenpaine suodattimen asennettua. lisäksi ohjauksen hydrauliikan imusuodattimen paikalleen ja imuputkeen kumiset imua kestävät uudet letkun pätkät joka tulee vaihteiston kupeesta ja menee imusuodattimelle joka sijaitsee polttoaineen siirtopumpun vieressä (imusuodatin on pestävä mutta itse etsin tilalle vastaavan, koska entinen oli hiukan vauriotunut. sopivuudesta en ole täysin varma). Tässä koneessa ennestään käytetty 10w-30 stou monikäyttööljyä vaihteistossa ja hydrauliikassa.
Ei tätäkään liikaa ole huollettu ennen tätä. Tosin ollut viimeiset 10 erittäin vähällä käytöllä. Kone ollut 94 vuodesta lähtein edesmennen ukkini omistuksessa ja viimeiset kolmevuotta minun omistuksessa. Tällä urakoitu 2000 luvun alkuun asti. Laturi kuuleman mukaan vaihtunut tänä aikana kahdesti ja takakuokka melkein kerran tapitettu uudestaan, koska oli ukilleni tullessa jo väljä ja huonosti pidetty kone Sekä joitakin puomistojen ratkeamia hitsattu niin edestä kuin takaakin. Oli kuulemma silloinen myyntiliike piiloittanut ratkeamia maalaamalla koneen. Viime syksynä tuli pestyä james huolella niin että irroitin kaikki panssarit yms. Pikkuisia ratkeamia löytyi puomistosta rasvan ja lian alta. Aikomus on tässä pikkuhiljaa korjailla ratkeeman yms. pois ja kunnostaa pikkuhiljaa jamesia. Nyt tarkoitus saada ensitalveksi pihalumi koneeksi ja irroittaa takakuokka korjauksia varten. Onneksi tähän on tehty varsin helpoksi takakuokan irroitus. |
Järjestä sit takakuokan verran painoa perään jos meinaat lumitöitä tehdä,
|
james 52d suodattimet
6 Liiteet
Itse huomasin täällä tuppukylässä (savonlinna) suodattimien löytyminen olevan aika vaikeaa (ehkä enemmän nettiä selaamalla ja netistä tilaamalla olisi suodattimien löytyminen ollut hepompaa). Koneen tyyppihän tässä on Perkins A4.248 ( ohjekirjan teknisen erittelyn mukaan ). Moottoriin löysin suodattimet erittäin helposti massey fergusonin varaosa edustuksen kautta. (Tosin nämä suodattimet löytyi omasta hyllystä jo edellisen omistajan hankkimina). Vaihteiston painesuodattimen löysin löysin massey fergusonin varaosamyyjältä (ID 501046, W.NRO 904655). Ongelmalliseksi muodostui löytää ohjauksen hydrauliikan imusiivilä ja melkein samallaisen löysinkin IKH tosin toisella päässä suodatinta on isompi reikä kuin alkuperäisessä ja joudunkin miettimään seuraavaksi miten saan sen tiivistiin käymään entisen tilalle sen varaosa numero on ( MF0506 ) TÄMÄN SOPIVUUDESTA EN ANNA MITÄÄN TAKUITA!. Polttoaine suodatin täällä olikin jo aijemmin mainuttu ja se oli (796). Ohjaamon raitisilma suodattimen löysin myös massey fergussonin varaosa myyjän kautta, jokai sanoi suodattimen olevan kobelcosta (AFA-699). Työhydraliikalle keulasäiliöön tulevaa hydrauliikka suodatimen merkki tai malli ei ole tiedossani, koska löytyi hyllystä edellisen omistajan toimesta ja tietoni mukaan se oli tilattu lännen koneelta jo markka aikaan ollen silloin erittäin kallis. Tätä suodatinta vaihtaessa täytyy muistaa puhdistaa mangneetti sauva jotka on suodattimen sisällä sitä irroittaessa.
|
Lainaus:
|
Jos sitä remmiä tarvii päivä vaihtaa, niin mites esim tämmönen http://www.kentso.fi/fi/product/powe...r%20twist%20GR
|
Remmi
Kiitos vinkistä. Pitää pitää mielessä kun hihna seuraavan kerran tulee tiensä päähän. Ei toi ihan ilmaiselta näytä, mutta jotainhan se paska päivän duunikin maksaa. :rolleyes:
Onko kellään sattumalta kokemusta tollasen remmin kestosta? |
Pientä huoltoa, etukeppien kumit
4 Liiteet
Viikonloppuna terapiahommina korjasin valoreleen kärähtäneet liittimet ja laitoin pojalle keppeihin uudet kumit. Sivukippikepistä lähtee nuppi irti eli helppo homma. Nosto/kippi kepissä on taas kohtuu kokoinen kiinteä molo päässä. CRC:n kanssa meni yli. Hämmästyttävän paljon noi kumit kestää venytysta repeämättä.
|
3 Liiteet
Tuli todettua ettei ikh:n myymä suodatin ( MF0506 ) "ohjauksen imusiivilä" ei sopinut paikalleen, mutta ratkaisin ongelman sorvaamalla sovitteen jolla sain uuden "ei sopivan" suodattimen sopimaan vanhan tilalle. Jamesin entisen omistajan jemmaama 50mm alumiini pyörötanko kävi hyvin sorvaus aihioksi. Sorvia ei valitettavasti itsellä ole, mutta pientä rahallista korvausta sain lainattua paikallisen ammattikoulun metalliosaston sorvia, jolla itse sorvasin sovitteen.
|
James 52d vaihteistoöljyn tyhjennystulpat
4 Liiteet
Tuli tänään huomattua ohjauksen hydrauliikan imuputkiston kumiletkuja sekä klemmareita uusiessani Jamesin vaihteistossa olevan kaksi vaihteistoöljyn tyhjennustulppaa. Huomaamani tulppa on pohjapanssarin alla näkymättömissä, mutta omassa koneessani on tällä hetkellä panssari irti. Päiviä aijemmin valutin jo vaihteistoöljyt pois pohjapanssariin "varatusta tyhjennystulpasta" luultavasti noin 50L... Tänään "uudesta" huomaamastani tyhjennystulpasta valutin vaihteistoöljyä noin 4L joka näytti likaiselta ja veden sekaiselta. Liitän muutaman kuvan paikasta jossa huomasin tulpan olevan.
|
filtterit
1 Liiteet
Hyödyllistä tietoa. Piirtelitkö "tupakkiaskin kanteen" sovitinholkin mitat. Mitat ja O-renkaiden koot olisi hyödyllistä tietoa jos joskus joutuu itse tekemään vastaavan sovitteen.
O-renkaista "asiantuntijakauppijas" keneltä ostin filtterisetin väitti, että vaihdelootan imu- ja painesuodattimen tiivisteet ei tule suodattimen mukana. Ei myöskään kyennyt kertomaan niiden mittoja. Toliko tiivisteet sun filttereiden mukana? Satutko tietämään niiden mittoja? Nyt on vielä aikaa hommata nippeleitä kun mulla isommat öljynvaihdot jäi ensi kesäksi. |
Käsijarruvaijeri
5 Liiteet
Tässä vielä PM keskustelun jatkoksi muutama kuva originaali vaijerista ja päistä.
|
2 Liiteet
Lainaus:
O-renkaat: 119,3 x 5,7 84,2 x 5,7 54,5 x 3,0 34,0 x 3,0 31,34 x 3,53 (2kpl) 20,0 x 2,0 13,0 x 2,0 9,92 x 2,62 Liitän kuvan sorvaamani sovitteen mitoista. Ohjauksen imusiivilä on pestävä, mutta omassani oli hiukan vaurioitunut, joten oli pakko uusia (syy rikkoontumiseen oli epänormaali raudan palasten määrä siivilässä) Aikoinaan jamesista on katkennut sulake akseli joka sijaitsee "kuljettjan istuimen alla vaihdelaatikon sisällä" ja tämä oli kiertynyt poikki. Ja kuulemma jouduttiin sahaamaan sulake akseli vaihteen ollessa päällä ja kone käynnissä rautasahan terällä, muuten ei ollut tilaa saada vaurioitunutta akselia irti. Sulake akselin katkettua takapyörät eivät vetäneet, mutta etupyörät vetivät nelivedon ollessa kytkettynä ( etuveto toimii hydraulisesti mekaanisella akselilla ) Uuden sulake akselin hinta ollut noin 700mk |
Taka-akseli planeettavaihteiden öljyt
Jääny kysymättä onko kellään käytännön tietoa kun kirjat ovat epäselvät tässä asiassa. Taka-akselissa on planeettavaihteet päissä. Yksi kirja "väittää", että ovat vaihteiston kanssa samaa öljytilaa. Murikoissa on kuitenkin selvät tyhjennys- ja täyttönipat. En ole päässyt vielä omasta katsomaan mitä öljyä murikoista löytyy kun takapyörät eivät ole olleet irti.
Onko planeettamurikat oma öljytila? |
Sivu luotu: 23:37 (GMT +2). |
|