![]() |
Land Rover Series 1 107" '55
Palstalla on projekteissa dominoineet viimeaikoina Toyotat ja Jeepit ym. niin pitääpä laittaa edes yksi Land Rover -projekti tänne sotkemaan
pakkaa -vaikka omat Lantikka- ja Rangeprojektit onkin esillä Rover Ystävien palstalla kun ei oikein kahteen paikkaan jaksa päivittää (jotain kuvia toki on täälläkin albumeissa), mutta jos tämän osalta kokeilisi "tuplaa". Eli tällainen ykkössarjalainen 107" vm. '55 pick up tuli vähän mutkan kautta mulle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214968 Ja kärriltä alas https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214969 Siinä se nyt on aivan ihq :D vähän tuoreemman painoksen (200 Tdi Defe) vieressä. Tämän kaverit ovat myös tallissa projekteina (SI 86" '54 ja SII 88" '58). https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214970 Osa lattiapelleistä on irti kuten lokasuojat, mutta tulivat mukana. Kuskin puolella tulipeltiin pitää vielä hitsata uusi pala peltiä, joka sekin tuli mukana. Huomaa hieno kokolattiamatto ovissa ja kojelaudassa. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214973 Ja tämä on rekisteriin merkitty Pick Up puulavalla, ja alkuun meinasin metsästää originaalin lavan, mutta nyt mieli on muuttunut ja puulava siihen tulee...:cool: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214971 Pellin alla 2 litranen voimanpesä, ostohetkellä kiuas oli jumissa eikä käsin pyörittämällä liikkunut. Ilmanputsarikin on jälkiasennus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214972 Autossa on vähän kaikenlaista laittoa vaativaa kuten odottaa saattaa ja joitain kötöstelyjä kuten näissä yleensä tuppaa eri omistajien toimesta olemaan (niistä lisää tuonnempana), kuten ensimmäisestä kuvasta mm. heti näkee puskurin, joka ei ole orggis ja se on hitsattu runkoaisojen päähän pulttien sijaan ja galvanoitujen osien päällemaalauksen :( No, puskin lähtee ensimmäisten joukossa irti autosta. Jatkoa seuraa kun saan kuvat luurista koneelle... |
Lainaus:
Onko alkuperänen sekaventtiili moottori? |
Lainaus:
Kansi tuli irroitettua ja liottelun ja suostuttelun jälkeen pyöri käsin. Kuvia ja juttua lisää kun saan kuvekset purettua koneelle. |
Kansi tuli otettua irti, pientä liotusta, sitten puupalikalla pari napautusta mäntiin ja sitten rupesi käsin pyörittämällä liikkumaan. :) Äkkiseltään katsottuna sylinterien seinämät näytti hyvältä eikä tuntunut pykäliä. Pitää vielä tutkia tarkemmin kun putsailee tuon lohkon pinnan ja mäntien päältä karstat.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215071 Kannessa ja lohkossa oli jonkun verran syöpymää ja ruostetta noissa vesikanavissa. Kannessa pitäisi tuo toinen keskireikä olla auki ja lohkossa vastapuolella pieni reikä :eek:. kannessa se oli ruosteinen ja tukossa, rapsuttelun jälkeen aukesi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215072 Kun pesi kannen ja putsasi kannen pinnan ja paineilmalla puhaltelin vesikanavia (jäin näköjään kuva ottamatta), niin sieltä vaan tulee ja tulee ruostelastua, alkoi vähän epäilyttää sen takaisinlaitto jos sieltä vaan irtoaa koko ajan ruostelastuja ja tukkii kanavat ja mahdollisesti hajottaa vesipumpun. No, plan B, otetaan vanhemmasta 80" vm. '53 raadosta kansi irti, ja se oli ihme kyllä paremmassa kunnossa, toki paskanen ja karstanen, mutta putsaamalla kuitenkin parempi. Paitsi että ykkössylinterin tulppa oli katkennut juuresta ja reikään jäänyt kierreosa oli jumissa. Sen joutui sitten loppuviimeksi poraamaan sieltä pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215073 Tästä "vaihtokannesta" sitten avasin termostaattipesän (siinäkin oli aikamoinen jumppa kun oli ankkajumissa), ja sisältä löytyi aika mielenkiintoinen termostaatti, joka on ilmeisesti originaali. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215074 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215075 Autoa pitäisi saada liikuteltua rullaavana pihassa, mutta ohjaus oli aivan yybertiukka, ja myös raidetanko sekä ohjausvarsi olivat mutkalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215076 Öljyjen valutuskaan perästä ei onnistunut kun proppu oli kiilautunut hyvin kiinni jossain kosketuksessa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215078 Ja kääntökuulat oli sennäköiset etteivät varmasti pidä öljyjä sisällä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215077 No, siinä samassa vanhemmassa 80" raadossa josta otin kannen, oli suorat ohjausvarret ja kääntökuulatkin ihmeen hyvässä kunnossa, vaikka oli vuosikausia ollut lepikossa. Eli tästä akseli irti ja vaihtohommiin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215079 Vaihtoakselia sitten tuli pikkasen putsattua, ensin pesu https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215084 ja sitten vähän teräsharjalaikkaa, ruosteenmuunninta ja lopuksi maalia pintaan. Pinionin stefa vuoti, niin se tuli vaihdettua. Kääntökuulien stefat vaihdan sitten kun tähän sovitetaan isommat jarrut alkuperäisestä akselista. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215080 Irtiotetusta akselista sitten irroitin isommat jarrut, jotka siirretään myöhemmin tuohon vaihtoakseliin kun lyhkäsemmässä on pienemmät rummut ja yksi sylinteri, ja isommissa kaksi. Yllätys oli, että tuossa akselissa oli vetareissa trackta joint nivelet universal joint (ristinivelten) sijaan, ja tuossa olisi pitänyt olla ristikot, vaikka ne pitäisi olla vain tuossa vanhemman auton akselissa. :eek: eli akseli ilmeisesti vaihdettu joskus. U-pultitkin oli vähän sekaparia mikä kielisi vaihtohommista.:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215081 Nyt kääntyy pyörät, onneksi jumi oli akselissa eikä apu- tai ohjaussimpukassa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215082 Ainoa ongelma tässä vielä on se, että ohjausvarsi on liian lähellä jousia ja ottaa ääriasennossa kiinni lehteen, varsinkin jos akseli kallistuu jompaan kumpaan suuntaan. Jouset on joko jossain vaiheessa vaihdettu ei vakioihin tai jotain muuta omituista:confused:. Kuvasta näkee, että tuosta sidospannasta on laikattu osa pois. Mittailin toisesta 86" ja kävin Sipoossa katsomassa toista 107" ja niissä jousi on eritavalla enempi vaakasuorassa. Jousien vaihto siis vielä edessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215083 |
Onko lie ollut joskus capstan vinssi keulassa, kun on etupalkissa pultinreijät?
Löytyykö akseleista valmistenumerot? Passaako siamilaisen kansi spreadbore moottoriin, vai oliko ne kumpikin moottorit/kannet sinulla samanlaiset? Jos ylimääräinen siamilaiskansi, niin tuohon mun -53 mobile welderiin tarttis joskus moisen... |
Jos tarkoitat noita etummaisen crossmemberin reikiä, niin ei ole tietoa onko ollut Capstania vai ei, palkkien päällä taas on ei standardit reiät joista oli tuo ekoissa kuvissa ollut puskin kiinni + kemppiliimaa ja laikattu irti. Mulla on yks Capstan varastossa, mutta siitä puuttuu ne kytkinosat ja narukita. Akseleissa on sarjanumerot, en ole vielä kerennyt niitä tarkemmin tutkimaan.
Ja kansi on molemmissa sama, (varmistettu vielä Series-Gurulta eli Svantelta). Lohko on vain eri porauksella ja kannentiivisteet ovat eri. Mutta kannet siis käy ristiin ja tiivari pitää olla oikea eli lohkon mukaan. Mulla menee nyt toi vanhempi siamease kansi tohon spread boreen ainakin aluksi kun on parempikuntoinen. Ja todennäköisesti koitan saada kunnostettua tuon toisen (jos vaan mahdollista) ja jää varalle tuohon sekä S1 86" vm '54 paloautoon. |
Hieno projekti kohde!
|
Päivitetääs pikkasen tätäkin. Tässä kuvassa on menossa lohkon pinnan putsaus ja mäntien/palotilan ja venttiilien "decarbonizing", tuolla aikasemmassa
postauskuvassa näkyy hyvin lähtötilanne. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215595 Tämän jälkeen putsattu kansi imusarjoineen on jo ruuvattu kiinni paikoilleen, pakoventtiilit säädetty ja vesikanavien huuhtelua aloitettu. Lohkon kyljessä oleva poistohana oli täysin tukossa, tai lähinnä toi osa minkä päässä itse hana on. Tuossa vasta osa moskasta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215596 Sitten piti koittaa sähköpuolta pelaako mikään, et kannattaako bensapumppuakaan kytkeä ym. ja pyöriikö startti ylipäänsä. Ylimääräset roikkuvat johdonpäät tuli teipattua ja mitattua ettei mitään oikosulkua ole ja sitten akku kiinni. Voilá, kojelautaan syttyi pari merkkivaloa kun laittoi virrat päälle. Ja etuvalotkin toimii :rolleyes: Alkuperäiseen virtalukkoon ei ole avainta ja autoon on laitettu joku jälkiasennusvirtalukko tuohon alkuperäisen yläpuolelle. Alkuperäisessä kuitenkin toimii siinä ympärillä oleva ajovalokytkin https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215597 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215598 Startin nappia kun painoi, kuului vain *räts* eikä tapahtunut mitään :confused: no, startti irti https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215599 ja varastosta löytyi sattumoisin käypänen joka ruuvattu tilalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215600 Nyt pyörittää.:cool: Eli seuraavaksi pitää sitten tutkia tuleeko kipinää ja koittaa lähtiskö ihan tulille kun kaasariin ruikkii vähän bensaa. :p Konehuonetta, runkoa ja laatikoita tuli vähän myös liuottimella pestyä, aika paksut mönjät oli, et höyrypesuria olis ainakin laatikot vaatinu että olisi kunnolla lähtenyt. Pesun jälkeen laskin molemmista lodjuista öljyt pois. Ikävämpi homma oli kun vaihdelaatikon propusta löyty vähän isompia sattumia :mad: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215601 |
Land of Land Rovers
Ja kun muillakin on projektitopiceissa offtopiccia ja merkin puffausta, niin laitetaan tähänkin yksi ettei olla siinäkään huonompia :D
Land of Land Rovers |
Koneeseen tuli vaihdettua öljyt ja suodatin. Suodatinpatruunan kuoren sisällä oli tollainen ylimääräinen alumiiniholkki. Ensin ihmettelin :confused: että onko sisus jotenkin kalteva että tolla oikastaan suodatinpatruunan kiinnitys, mutta ihan tasainen se oli. Kaivoin vanhan patruunan uudestaan esiin ja kas, sehän oli pikkasen originaalikokoa pienempi, eli joku näppäräniilo oli sitten ratkaissut asian tuolla holkilla. :D
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215911 Sen jälkeen alkoi armoton kipinän etsiminen, sitä ei millään meinannut löytyä. Vaihdoin toisen puolan ja sen syöttöjohdot. Virranjakajan kannessa sitten oli vikaa. Otin sitten S1 '54 paloautosta virranjakajan kannen joka toimii, mutta ei vieläkään. Vaihdoin konkan ja putsasin kärjet uudestaan. Ei :mad: Sitten piti jo kokeilla suoraan puolalta tulppaan ja pätkiä johdolla. Kipinä! Sitten kärjillä sama. Kipinä. No, kansi paikoilleen ja johdot ja pyörittämään. Ei kipinää :mad: Samat testit alusta. Johonkin se vaan hävisi. Vaihdoin vielä sitten kärjetkin ja sen jälkeen alkoi kibunaa tulla :eek:. Samassa tuli zekattua sulakerasiakin, jossa on tietysti vain yksi sulake (35A). Mitäs sitä turhia tuhlailemaan monia. Tämä oli vielä näköjään edellisen omistajan päivitetty malli "bypass fuse" mikä kestää paremmin :D Tosin purin tuon rautalankazydeemin kyllä pois.:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215912 Sitten ruikkimaan bensaa suoraan kaasariin ja konetta käyntiin koittamaan. Bensapumppua ei vielä ollut kiinni. Ja hyvä niin, sillä parin kokeilun jälkeen kone jo hörähteli, mutta kaasarista alkoi sitten vuotaa gasot pihalle. Mutta ainakin pikkasen kone jo pyörähti. Eipä ollut nesteitäkään kyllä vielä sisällä. Tämän testin jälkeen varaosia hakemaan Sipoosta, lainakaasari, virranjakajan kansi, Motonetistä sytytyskaapeleita (kuparisydän) ja tulpanhatut. Kuvassa nyt jo se parempi kaasari. Vivustoja joutuu vähän kikkailemaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215913 Lainasin S1 paloautosta lisää osia, sähköisen bensapumpun (joka ei ole originaali mallinen) - juu, näissä on jo sähköinen bensapumppu alunperin :) - ja meinasin huoltaa ja laittaa tästä jääneen nyt puretun orggismallisen paloautoon - niin hyödynnetään tuota tässä projektissa. Siitä ei nyt ollut kuvaa. Se tuli väliaikaisesti kiinnitettyä kun ei vielä ole paikkaa, samoin väliaikaisena tankkina sinolipullo. Patkoputkeksi myös väliaikasesti vanha paloauton etupätkä haettu romukasasta ja siihen Rover 200:en pönttö suoraan ylöspäin. :p Virrat päälle ja starttaamaan Tuossa vähän pakoputki klonksottaa, samoin tuli selväksi, että useammasta kohtaa paikattu pakosarja vuotaa jostain. Öljynpaineet ainakin nousi mittarissa. Sitten vähän kaasaria kokeillen ja kierroksia. Eipä siinä sitten ku vedet sisään ja pesuaine ja kone lämpöiseksi. Imuventtiilien välysten säätö ja vesien tyhjennys. Laitoin termarinkin paikoilleen (sen omituisen näköisen mikä oli tuolla aiemmin kuvassa kun toimi ok) ja glykolit koneeseen. Sitten testikäyttöä. Pikkasen öljyä tihkui lohkon takaosassa olevasta banjoliittimestä vaikka oli uudet prikat. Kirrausta ja tais loppua. Harmittavaa oli että kun kone lämpesi alkoi kannen takaosasta myös laipan välistä, jossa on ryypyn merkkivalon anturi, vuotamaan pikkaisen nestettä. Mulla on sekin tiivari olemassa, mutta eipäs tullu irroitettua sitä laippaa ja vaihdettua kun kansi oli irti...:( Pikkaisen joku venttiili tai nostin mielestäni pitää ääntä, mutta en ole vielä päässyt jyvälle mikä ääni sen on. Mutta kone nyt ainakin näytti käyvän. :) |
Takapalkki keskeltä ja päädyt olivat vähän kiharalla ja revenneet kulmasta pitkittän kahdelta kantilta - varsinkin päädyt ja eritoten kuskin puoli.
Nyt oiottu vähän paremmiksi ja hitsailtu. Ei tartte olla niin yyberhyvät ja suorat kun jäävät kuitenkin lavan alle pimentoon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215915 |
Hieno projekti!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Mullahan on näitä vanhoja(kin) tämän lisäksi pari menossa samaan aikaan, :D muitten konsernituotteiden lisäksi - minkäs teet kun pitää olla monta projektia samaan aikaan meneillään...se on tää kaksosen (horoskooppi - jos niihin uskoo) luonne vissiin sellanen. :p Ja sitten ku rupee joku tökkimään, voi vaihtaa sujuvasti toiseen projektiin välillä :D |
Hieno peli !
Nää on kyllä semmosta terapiaa tän nykypäivän tekniikkapornon rinnalla. |
Dynamo
Syyshommat ja veneiden nostot/huollot ja pärrien talviteloille saattaminen ynnämuut hommelit hidastaneet Lantikkaprojekteja ja nyt ei taas kaikkia kuviakaan ole vielä laitella tästäkään, mutta mm. sähköpuolen tutkailuja vähän tehty ja Dynamo (Lucas C40) ei ainakaan toimi, joten sitä piti sitten irroitella ja liotella ruuveja, että pääsi kurkkaamaan sisään.
Toinen hiilen jousi on poikki eikä ehjäkään ole kovin priimakunnossa, eli jostain pitää yrittää löytää tommoset sitten. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216815 |
Lainaus:
|
Löytykin jo ja itseasiassa pistin tilatenkin samoin tein.
https://www.mc-scatter.com/autotarvi...ucas&results=9 |
Lainaus:
|
Lainaus:
onneksi hyvin vielä jäljellä. Tänään tuli jo osa matkahuollolla. |
Lainaus:
|
Pitää taas koittaa tätäkin päivitellä, Joulut ja lumityöt, lumityöt...ja lumityöt vieny aikaa ja raktorihommat ym niin tääkin ollu vähän huonolla sykkeellä, mutta näitä kuvien juttuja tuli jo tossa ennen Joulua ropailtua, ei ole vaan saanut aikaseks lisäillä tänne.
Laturista elikkäs dynamosta tuli ihan toimiva ainakin penkissä testattuna kun takalaippa ja hiilet tuli uudet. Jossain vaiheessa kun saa sen takas kiinni ja latausreleen paikoilleen jne. näkee sitten miten lataapi. Ja koneestahan rupes tallissa tiputtelemaan kiehutinnesteitä ulos myös vesipumpun juuresta. Sillon kun koekäytin tihkui pikkasen kannen takalaipasta ja se olikin jo listalla irroittaa ja uusia tiiviste. No, pumpun irrottamiseen sitten paloikin aikaa melko ruhtinaallisesti ja vähän otsasuontakin kiristi kun alin pitkä pultti oli valmiiksi katkennut ennestään joltain, eikä pumppu tule pois kun se pätkä oli siellä sisällä ja ankkajumissa. Sen lisäksi yläpuolelta napsahti yksi lyhkäsempi poikki, tuntui että kääntyi, mutta sehän kierty vaan poikki. :mad: Itse pumppukin oli melko jumissa ja sai nitkutella ja paukutella että rupes liikkumaan irti lohkosta edes vähän. Piti sitten purkaa etumaski ja syylari pois tieltä, että pääsi kunnolla kampeamaan. Pumpun hihnapyörä oli päässyt näköjään vähän klappaamaan :D, otin sitten vanhemmasta 80" raadostataas osia ja tosta putsataan parempi tilalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218701 Sitten kun aloin sitä alapulttia poraamaan, niin eikö se p*rkeleen pora katkennut sinne sisään. No se oli poraushommat sit siinä. Dremelillä sitten koitin ottaa siitä pultin ympäriltä materiaaliakin siivun pois, että sais jollain siitä edes pikkaisen kiinni ja pääsis vääntämään, mutta ei siihen saanut mitään kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218703 Liotusainetta ja lämpöä ja nitkuttelua ja välillä massavasaraa ja kyllä se sitten lopulta sieltä lähti. Hankaluus tossa oli se, että siinä on kaulus joka menee lohkon sisään ja hyvin oli hapettunut kiinni kaulus sekä pultti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218702 Siinä sitten pöydällä pumppu sekä takalaippa viimein. EDIT: pumpun kuva näköjään meni tonne alemmas, tossa on termaripesä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218706 Pientä syöpymää tullut vuosien varrella :) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218707 Siinä ne katkenneiden pulttien päät törröttää. Alempi lähti kyllä sitten irti kun siihen sai pihdeillä otteen ja lämmitti. Lyhkäsempää koitin kans lämmittää, mutta ei siitä saanu kunnolla pihdeillä otetta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218704 No eiku pulttia hitsaamaan kiinni ja liotusta ja lämpöä, mutta sitten katkesi ihan lohkon tasalta ja joutu poraamaan pois ja jenkatapilla sitten vaan putsasin kierteet, ei tarvinnu uusia laittaa. Kuvassa näkyy myös uusi pakosarja paikalleen laitettuna. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218705 Pintojen putsaus vielä. Tässä näkyy myös joku viritys tossa öljyntäyttöputkessa huohotin/korkki ei ole oikea, se menee vaihtoon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218709 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218708 Oli kyllä vaikein vesipumpun irrotus mitä koskaan tehnyt, ja vei aikaa ihan helkkaristi.:eek: Takalaippakin meni paikalleen, sekin vaati säätöä kun joku oli vetänyt aikasemmin yhden väärän kierteisen pultin ja sinne joutu vetämään uudestaan jengat pultilla leikkuuöljyn kanssa varovasti, kun tuonne väliin mikään jenkatappi mahtunut. Onnistui kun vaan alkupään kierteet oli "väärät" ja loppupäässä oli vielä oikeat tallella. Tuosta lähtee lämpöanturilta johto ryypyn merkkivalolle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218710 |
Jos toi dynamo ei toimi, tai sen tuotto rupeaa tökkimään, niin tämä http://www.accuspark.co.uk/dynamator.htm toimii.
Itse korjasin yhdestä autosta dynamon, mutta kun se ei vaan tuota tarpeeksi virtaa kaupunkiajossa. Jos pitää ajovaloja päällä niin akku vaan tyhjenee. En kuitenkaan halunnut vaihtaa siihen vaihtovirtalaturia, kun se ei "sovi" vanhaan autoon. Muutaman vuoden asiaa tuskailtuani ostin tuon dynamatorin. Nyt voi pitää valoja päällä kaupungissakin :) Ja mikä parasta niin vanhat piuhat toimii kun vaan releboxista ottaa sisäkalut pois ja yhdistelee johdot sopivasti. Eli ulospäin ei edes näe että tekniikka on vaihdettu. |
Onkos kukaan tutkinut, sopisiko esim tuo Massikan Lucas Rooveriin? Löytyisi läheltä ja nopeeta.
https://www.ikh.fi/fi/tasavirtalatur...kulucas-st0001 |
Ainakin samaa tyyppiä näkyis olevan (C40), niin miksipä ei kävis. Mutta ton moottoritestin perusteella pitäis kyllä toimia. Näitä on sitten myös C39 ja eri vuosimalleissa vähän eri tyypit / latausvirrat ja säätimet.
Toi Accuspark näyttää kans mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. |
Jotain pientä päivitystä tähänkin välillä....jostain syystä etumaskin keskimmäisen pultin kiinnityskorvake rungon etupoikkipalkista on laikattu (sama puuttui mun toisestakin Series 2:sta :confused:)
mikä on sinäänsä aika outoa, kun se kiinnistyspultti on noista 3:sta helpoiten esillä ja jos jumissa pultin pystyy kyllä laikkaamaan. Reunimmaisia oikeen ei, joten ihmetyttää miksi toi keskimmäinen on laikattu pois. :confused: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218902 Tässä jo uus väkästelty, paikalleen on myös jo menneet vesipumppu/termostaattipesä ja dynamo. Ja huohotin/öljyntäyttöputken korkkikin vaihdettu oikeanmalliseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218903 Ja vähän bensapumpun huoltoa, purettu ja putsattu, menossa kasaan uusin tiivistein. Vähän sähköäkin tökätty ja tuntuu pärisevän, alunperinhän tää oli ihan mykkä. Saa nähdä siirtyykö bensakin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218904 Asemoitu jo paikoilleen, johdot vaan kytkemättä. Viereen laitettu myös oikeanmallinen latausrele/säädin, uustuotantoa mutta kansi on vaihdettu kuitenkin vanhasta (Lucas) jotta näyttää paremmalta :D. Johdot tähänkin vielä siirtämättä. Alla näkyy autossa kiinni ollut made in Japan -säädin, sen vieressä pilkottaa polttoainepumppu, joka oli testausta varten viritelty tuohon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218905 Tähänkin pientä jarrupuolen laittoa, pääsylinterin huoltoa. Kunnostusta kannattaa yrittää, kun uusi alkuperäinen maksaa 325 puntaa + vero + rahti... vastaava tarvikekkin 169 puntaa :rolleyes: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218906 Ja paikoillaan https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218907 |
Ajatus oli että olisi taka-akselilta jo vetäny uudet jarruputket ja sitten käsitelly rungon tässä välissä, mutta sitä ennen piti hoitaa kuskin puolen vuotava takastefa kuntoon.
Tässähän oli joka nurkassa uudet jarrusylinterit ja oletettavasti piti olla kengätkin, ajattelin että zekkaan toisen puolen kengät ennen kuin puran sen selvästi vuotavan kuskin puolen...mutta :eek: apparin puolellakin oli öljyvuoto. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219092 Ja itse jarrukenkä oli niin öljyssä, että ihmetytti oliko liotettu vai miten kun auto on kuitenkin edellisessä omistuksessa seisonut. No, jarruputkethan oli myös kasattu väärillä nipoilla jotka eivät istuneet oikein t-kappaleiden jenkoihin, että jotain muutakin hässäkkää oli vähän jo eipäilty. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219091 No sitten kun tuota tarpeeksi oli ihmetellyt otin sen kuskin puolen vetoakselin irti, tässähän on "semi floating" tyyppi ja laakeri ja napa on krymppiholkilla kiinni. Stefan pystyy kyllä vaihtamaan purkamatta enempi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219090 Stefa oli vanhanmallinen "nahkastefa" metallikuorilla, eikä se lähtenyt kuin väkivalloin kappaleina. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219089 Napa tuntui melko hyvältä niin kauan kun stefa oli kiinni, mutta kun se oli pois, laakeri tuntui tosi väljältä ja karhealta. Eikun sitten prässillä krymppi ja napa irti ja laakeri. Näyttikin vähän erikoiselta :rolleyes: pikkaisen vajausta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219085 Ei brittiautoon pitäisi laittaa ruotsalaista laakeria, ainakaan harvakuulaista :D :D :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219084 Pakkohan se oli sitten tarkistaa kunnolla se apparin puolikin, no sieltä sitten seuraava ylläri :eek: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219088 Krymppi oli liimattu sähköliimalla kiinni vetariin :mad:, joten laikkakoneella piti sitten ruveta alkajaisiksi töihin. Ja taas prässiin, molemmat vaati myös lämmitystä ennen kuin lähtivät liikkeelle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219087 EDIT: eli tuossa näkyy kun krympistä on laikattu ne hitsaukset pois, prässillä on jo painettu akselikin siitä irti eli akseli napoineen on jo pudonnut tossa alas. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219086 Lopulta sitten paljastu, että vanha krymppi oli ilmeisesti käytetty uudestaan, ainakin näytti että se oli saanut sikaa ilmeisesti irroituksessa. Sen lisäksi se oli väärinpäin laitettu takaisin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219083 Nyt sitten odotellaan osia sumujen saarilta taas...piti olla nopea stefan vaihto :D mut näinhän se taas levisi käsiin :p |
Ai että nuo on sitte kivoja nuo kyläseppien järjestämät yllärit.
|
Jep, mitenköhän paljon toi hitsaus muuttanut vetarin karkaisua...:confused:
No, onneks tässä autossa ei ole mitään huipputehoja ja tuskin juurikaan offausta, ehkä se kestää. EDIT: Tässä muuten toinen "kyläsepän korjaus", tää oli eri autossa, mun '58 Series II:en etuvetari. Väkisin vaihdettu ristikko, toinen haarukka oli venytetty leveämmäksi ja sitten oli sähköliimalla turailtu ja laakerikupitkin hitsattu kiinni... ja oli ottanut osumaakin ilmeisesti vai liekö laikattu pois että mahtu pyörimään. https://lh3.googleusercontent.com/0H...c=w759-h570-no https://lh3.googleusercontent.com/-q...Y=w759-h570-no |
Hyvä hyvä
Tätä on kyllä mukava seurata kun ei näitä liikaa missään näy...
Tekniikka on yksinkertaista mutta silti on entiset omistajat tehneet omituisuuksiaan korjauksissa mitä sietää ihmetellä liekkö kalliiden osien syytä, positiivista sentään että osia löytyy ja eniten omalta tontilta :) Tsemppiä ja iloista mieltä projektiin! |
Lainaus:
Osa kötöstelystä sitten näitä tein itse ja säästin tai viedään "Pärnäsen pajalle", jossa ei tiedetä miten homma pitäisi tehdä esim. toi ristikon vaihto. Nythän Lantikoiden osia saa (vielä) edullisesti UK:sta, mutta jos ja kun Brexit iskee, niin jonkun verran ovat sitten kalliimpia jatkossa. Tosin noihin ihan alkupään autoihin joitain osia ei enää saa, tai jos niitä löytyy ovat kalliita. Jotkut osat on samoja kuin tuoreemmissa ja halpoja. Uustuotantoakin löytyy jonkun verran ja LRSOC -kerhon teettämiä osia kerhon kaupasta. |
Lainaus:
Jos jaksaisin lumipenkkaa myllätä, niin voisin näyttää miten kyläseppä jatkaa vetarin :D |
Lainaus:
EDIT: Lisäsin yhteen kuvaan vähän lisäselvennystä tosta. |
Tällekkin välillä tapahtunut jotain.
Runkopalkkia tuli parsittua takanta apparin puolelta kun siellä oli reikä bumb stopin kohdalla (vakiopaikka), itse stopperikumitkin puuttui, mutta sellaiset oli hyllyssä. Kuvaa ei tietenkään tullut otettua. Etupäässä aisoissa olis myös työsarkaa, mutta nyt pitäisi auto saada pois nosturilta toiselle puolelle tallia, kun tarttis nosturilla käyttää noita käyttiksiäkin. Ennen siirtoa meinasin kuitenkin et olisi vaihtanut etuakselin kääntökuulien stefat ja ne isommat jarrukilvet kun uudet kengätkin niihin tuli jo. Otin kuskin puolen auki, mutta taitaa tulla laakerinvaihto tässäkin eteen ja todennäköisesti koko hoito kuten paloautoon ja kakkossarjalaiseen, eli railko bush päivitys lisäksi, kääntökuulat taitaa olla ihan kelvolliset tosin. Pistin takaisin toistaiseksi et saa auton siirrettyä. Eli se homma siirtyi kun ei ihan stefan vaihto riitäkkään. Sitten tuli irroteltua myös vaihdelaatikon kaikki kiinnitykset ja kardaani pois, ajatus on myös vaihtaa laatikko, kun kytkimen joutuu myös uusimaan ja tosta lootastahan oli pari hampaanpalastakin öljyjen seassa. Kytkinpolkimen ja laatikon välinen akselin ja holkin tapit oli ankkajumissa, niiden kanssa menikin taas tovi jos toinenkin, että sai irti. Aikasemmin tuli hankittua toinen lodju, mikä pitäisi olla ihan kunnossa. Näähän otetaan yleensä yläkautta, mutta kun kepin irroitti niin tulee se tosta alakauttakin tilttaamalla. Jakiksen kepit mahtu olemaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225430 Siinähän se, moottoripyöränostin oli taas apuna. Laatikkonosturia ei voinu käyttää kun piti tiltata että tulee crossmembereiden välistä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225431 Siinä ovat vierekkäin, toisessa on kytkinakseli "väärällä" puolella, mutta tarinan mukaan irroitettu kuitenkin LHD Serieksestä. Mekanismi on kyllä erinäköinen kuin ykkösessä. EDIT: nyt on varmistettu että aski ollut alkupään SII:ssa, siksi kytkinvimpstaakit erilaiset ja eripuolella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225435 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225432 Pitää tehdä vanhasta swappi, kuten kuvasta näkyy, laakeri ja haarukka-asetelma ovat peilikuvia. Yksi noista seitsemästä kiinnityspulteista "uudessa" askissa pyöri tietenkin tyhjää, eli jengat pois :mad: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225436 Samoin ton vaihtolaatikon jakiksen keppisysteemi on joku omaviritys :confused: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225433 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225437 verrattuna alkuperäiseen https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225438 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225434 |
Irroitetun askin käsijarrurumpu, hyvin voideltu sisältä :D jarrukengän hihnaakin on vielä puolikas jäljellä
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225540 |
Innostuskohan sitä taas tuolla tallin puolella tästäkin, ollu niin paljon taas muita projekteja, että tää on nyt taas aika pitkään odotellu vuoroaan.
Jos päivittäis muutaman kuvan niin lähtisköhän siitä taas innostumaan....:rolleyes: Nääkin on viimevuoden puolelta. :o Moottorin kannakekumit oli ihan loppu, sinne piti laittaa uutta tilalle https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=239367 Rungon takaosaa tuli sudittua kans maalilla, jousetkin oikeastaan tarttis samanmoisen käsittelyn, kuten taka-akselikin vamaan. Jonkun edellisen omistajan saippaukset gummeissa on ihan pop :p https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=239368 Uudet kytkinkilkkeet ja silmälaakeri tuli kans laitettua https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=239369 Ja aski istutettua paikoilleen https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=239370 Mutta kytkimen mekaniikasa olikin sitten sanomista, onneksi Svantelta Sipoosta löyty tuollekin korvaaja. Kytkinhän on tässä mekaaninen, mutta kalikoita ei ole vielä saatu paikoilleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=239371 Eteen meni alle entratut jouset, tässähän oli jotku muut ja sen lisäksi että niissä oli vammaa, olivat otettu jostain muusta ja käännettäessä kiilasi tohon ohjausvarteen, johonka nyt tuli normaali "clearance". Alla olleistahan oli tosta pannasta laikattu osa pois ja silti otti kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=239372 Etuakselien kääntökuularemppa on alullaan jo. Napaa avatessa sieltä tirsahtikin vodaa ja tutun väristä mömmöä... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=239373 Tässähän onkin noi tracta joint - nivelet tuolla etuakselissa kuten näkyy, eikä ristikkoniveliä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=239374 Katotaan saatasko tähän sit kohtapuoleen taas jatkoa tarinaan, kun jo saatiin viimevuotisia kuviakin ladattua eikä ole vielä edes Juhannus lähellä :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En ole näköjään ainoa jolla ollu näiden projektien kanssa motivaatiopulaa ja toisaalta ihan vaan saamattomuutta / laiskuutta. Talven aikana ei saanut aikaan mitään,
paitsi pakollista käyttishuoltoa. Eli tällekään topicin pitkälle ykkössarjalaiselle ei ole tuolla isommassa tallissa tapahtunut mitään edistystä, ehkä kohta taas.... ....mutta tää toinen ykkössarjalainen vm. '54 86" paloauto, joka nyt tässä pikkutallissa ja josta on ollu projektiketju vaan tuolla Rover Ystävien palstalla (kuten omista muistakin), niin nyt ois kova yritys saada tänä kesänä ajoon kun periaatteessa ei olis paljon jäljellä. Täysentisöintiähän tähän ei tässä vaiheessa ole tarkoitusta tehdä, vaan saada leimattua rekisteriin ja ajoon. Takavalot, jarruvalot ja vilkut oli hukassa ja niitä metsästetty tässä tovi, ja alkaa selviämään pikkuhiljaa. Workshop manualin kuvia kun vertailee tähän on aikanaan tehty vetoja, jotka ei täsmää ja lisäksihän tähän on joskus tehty toi muutos Dynamosta vaihtovirtalaturiin ja napaisuus myös muutettu plussa -maasta "normaaliin" miinus maadoitukseen. Valot ja vilkut kun löytyi, hävisi jarruvalot :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=247301 Tollasessa sivubracketissä jollaisessa joissan malleissa on töötti, on jälkiasennettuna vilkkukytkin, eikä johdotus ole kovin vakuuttava, kun ne on vaan kierretty yhteen useammasta ja sitten kaventunut johtimien pää on tungettu tonne ruuvikiinnitykseen, eli toi pitää tehdä vähän fiksummin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=247304 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=247303 Pitää muutakin ylimääräistä johdotusta purkaa sitä mukaa kun niile ei ole enää mitään funktioita, mm. kuvassa tulipellin oikeassa ylänurkassa oleva härpäke, josta ei saa selvää mikä se on ollut, mutta liittynee ehkä joko sireeniin tai johonkin puhelinsysteemiin tai sinivilkkuun...:rolleyes: https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=247302 |
Sivu luotu: 09:38 (GMT +2). |