![]() |
Mitä korjasit tänään 2018
Tämmöstä ei näyttänyt vielä olevankaan tällevuodelle.
Itse vaihdoin käyttöautoon VOLVO V70 Tdi 98 laturin. Että voi olla ahtaassa välissä vaikka irrottaa sen päältä ojaustehostimen ja muut ylimääräset niin ei meinaa saada laturia pois ja uutta tilalle. Lähti laturista hihnapyörän mutteri irti ja vaikka löysin sen niin ei enään pysynyt paikallaan kun akseli oli kulahtanut väljäksi ja ei muuta lukitetta ollut esim kartioo tai kiilaa. |
2 Liiteet
Valmet 700 MK2 :o
Taas iski akuutti polttoainekriisi alamäessä vaihtelun vuoksi, ei muuta kun ihmetteleen että mitä nyt taas. Ei olla ihan harvinaisen asian äärillä nytte, suotimet on täynnä mutta pumpulle asti ei menovesi vaivaudu. Aika tutun olonen diagnoosi tämä, siirtopumpun ulostulo irti ja beduiinin sandaaliki on kosteempi ilmestys. Nooh, hörppyä vähä pumpulle josko se sillä, sattumalta hytissä onneksi on (aina) nokkakannus vähä dieseliä, jostaki syystä. Hyvin tuntu hörppivän, mutta kaikki menee mitä kaataa, pumpun lutkuttimen vispaamisesta huolimatta. Siittä meniki insinööri vähä hämilleen jo että tuliko tähän ny joku vikako? Eikä muuta kun pumpusta päälimmäinen kerros auki ja sinne olikin mukavasti kertynyt polttoainetta kuljettavaa ruostemujua, toimii siis tehtävässään hyvin. (havainnekuva 1) Pieni präkleeni sessio sakalle ja lutkuttimen kimppuun uudelleen, hyvin hengitti molemmin päin. Ei muuta kun seuraava kerros pumpusta auki ja hämmennys on suuri. Alemmassa venttiilissä on neulanen välissä, ensin toki aattelin että neulanen sinne varmaan on tarkotuksella laitettu. (havainnekuva 2) Suuritehonen moottori kun vaatii vähän enemmän polttoainetta ja neulanen mahdollistaa ns. polttoaineen esivirtauksen. Aukotonta logiikkaa uhmaten otin ihan koemielessä neulasen pois ja kas kummaa, pikku hörppy ja pumppu alkokin toimia. Mun mieleen manuaalissa vois kyllä mainita ömm 5 käyttötunnin välein tapahtuva siirtopumpun putsaus. On tässä insjöörin ihmeessä alkuperänen sakkakuppi, mutta se on ns. automaattisesti tyhjentyvä. Sakkakupissa on niin iso pyörre ettei sinne mitään voi kertyä vai olisko tuo vaan semmonen mittalasi mistä näkee onko polttoainetta ollenkaan. Mutta aika vekkuli on tämä, jos polttoaine loppuu niin pyörre pysähtyy. Se on melkein hypnoottista, kun seuraa sakkakupissa polttoainetta työntävien ruostehiukkasten liikettä. Ei näissä niin ihmeellisiä juttuja ole, kun vaan tietää miten nää toimii :) |
Jarruhommia. Vaimon skodaan uudet etulevyt. Pajeroon taasen etusatulat.
|
1 Liiteet
Hojon vaiheaskin öljyt ja tässä lopputulos
|
Paloiko hihat vai mikä on tulessa:D
|
Astetta hurjemman näköistä öljynvaihtoa suoritettu :D
|
Lainaus:
|
Pajeroon vaihdoin juurikin takavakaajan kumit ja huomasin et stna pakoputkesta on puolet vaihettava ennen ku tarjoaa leimalle. Joku tohelo ajo 3pv töihi ja leima menny vanhaksi.. Eka kerta ku pääs käymää noin ikinä. Eikä tule toistuun.
|
Frouvan pitkäkattoon takapyöränlaakeri. Maailman paras auto tuo Mk1 V70 Tdi Volle, siinä on muotoilun lisäksi mietitty huolto-, ja korjaustöitäkin ainakin vähän. Laakerinvaihto "5min homma", etupäässä menee hieman enemmän aikaa mutta ei tarvi jumpata mitään.
Loistoa himmensi hieman se että ei tuo laakeri kestänyt kun karvan alle 490tkm ennenkuin rupesi jurisemaan hiljakseen. Ketjun aloittajan kirjoitukseen yhdyn, moottorin osalta kaikki ei ole mennyt ihan putkeen mutta siitä syytän valtiaskansaa. :) |
Lainaus:
|
Kaikennäköstä sitä tapahtuukin, vanhan aurinkokenno systeemin yhdestä akusta tuli suihkulähde, kun vettä lisättiin semmonen vajaa 5L :eek: Akulla ikää noin vuosi. Siirtyi Neste oy ab aurinkokenno järjestelmä romukoppaan ja korvattiin MPPT tekniikalla ja 10X kennoteholla. Josko kärsiis ny kahveet sitte keitellä edes kerran viikonlopussa :)
|
Yritin ainakin, saa nähdä kauanko toimii. Talouden pyykkikoneesta irtos valintanuppi ja tottakai se on piirilevyllä semmoisessa muovirimpsussa, kielekkeet poikki. Varaosaa ei saa, edes sitä koko piirilevyä.
Nyt on nappi hirtetty vulkanoituvalla teipillä siihen rimpsuun, ja muovinen hammastikku jouseksi painamaan nappi ulospäin ettei ole siellä naamataulussa niin syvällä. Kirsikaksi kakun päälle laitoin vähän ärtsäriä valittuihin paikkoihin tukemaan flimsyjä muovilipareita. Hirmuisen vähän motivaatiota ostaa uutta konetta kun muuten tuo pesee ja pyykkää hyvin, ja sitä valintaakin pystyi käyttämään ilman nuppia kun sormella koitteli naamataulun reiästä mikrokytkintä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nopeusenkat vesillä.
128,9 km\h gepsillä. Eli melkein 70 knots. Veneenä Argo 18 katti.
Oli vasta toinen testiveto. Rajoja täytyy hakee kelin ja kokemuksen myötä. Menee sen 80 knots. Ja hauskaa oli. |
Lainaus:
Ei ainakaa tekstistä selviä. Pitäs varmaa osata lukea rivien välistä. |
Vapaa-ajan menetys korvauksen.
|
Hyvää päivää kirvesvartta... :)
|
Seraavax tulee 75 knots.
Ja tää on Hilavitkttimelle. Ei kenellekkään muulle. Järkyttävää sen perään 80 knots. Eli solmuu. Laskeaa kilsoix jos haluutte. Ja onhan se korjausta kun enkka paranee. Aina se ei liity maallisiin romuihin. :D :D :D. Pääasia et pääsee ylittämään rajan mitä uskaltaa.... Kaikilta se ei onnistu. :D :D :D. Ja jos ei lukutaidot riitä niin sehän selvii otsikosta.
|
Pajeron pitsinen pakoputken puolikas vaihdettu ehjään. Ilman tulen liskoja tällä kertaa.
|
Lainaus:
Siksihän minä kysyin, ku en tajunnut. Oon minäkin käyny rajan toisella puolella😀😀😀 |
Jokainen kuka rajan uskaltaa ylittää...
Lainaus:
|
2 Liiteet
Nyt on komee uus jäähdytin paikallaan. Apumies vaa otti unta kupoliin.. Ei paljo ollu jakoavaimen noutajasta jeesiä.
|
Hydraulisylinterien tiivistejumppaa...
|
kolmisen vatsalihasta, vaan jäipä homma puolitiehen kun jalatkin jäi ilman
|
Ranchin siisteystasoa vähän ylöspäin. Viimeinenkin poistolista-auto lähti tänään pois. Kaks Volvon-raatoa lähti Kuusakoskelle tuossa viikolla ja juipin käynti/lootavaivainen 8-pätkäkin häipyi uudelle iloiselle omistajalle. Piti lähteä jo eilen mutta eihän se käynnistynytkään, tänään tulivat uudella innolla ja kärry lähti ominvoimin kohti uusia seikkailuja.
Nyt on taas tilaa uusille herkuille. :D |
Classic -Rangen kytkimen sain ehjättyä. Ottihan tuo muutaman viikon ennenkuin ehti edes kunnolla paneutua asiaan, pikkasen kämppärempan ja muuton kun antoi häiritä kaluston ylläpitoa. Tosiasiassa koko kesä vaan ajettu, ja tuo oli ainua vika koko kesänä ajossa olleiden kanssa...
Iloinen ylläri oli kun työsylinteriin metästin uusia kumeja, niin löytyi vanhaa varastoa Jämsän SEO:lta, tuohon tuumamitoituksella olevaan keksintöön. Kaikki opukset mitä siellä sitten selattiin, tarjosi millimitoilla olevia vaihtoehtoja, jotka kuvissa oli ihan eri näköisiä kuin paikaltaan puretut... https://www.citroenkerho.fi/citikkag...78ab92a-me.jpg Vähän oli kumi mennyt huonoksi, ja kun ei tuon vaihtamisen jälkeen lähtenyt kunnolla toimimaan, niin piti kurkistaa pääsylkkyyn, jossa oli samannäköinen samaan tapaan vikaantunut kumi. Onneksi ehjempää kumia löytyi varaosasta, joka tuli hoonattua kevyesti ja kasattua... Samalla vaivalla siirsin ilmausnipan helpompaan paikkaan, oli kyllä helppo nesteyttää ja ilmata järjestelmä kun ei tarvinnut alle enää könytä. Lopputuloksena paljon paremmin toimiva kytkin kuin mitä se on ollut tuossa ikinä miun aikana. Vissiin kuluneet urat huonojen kumien kanssa häiritsi jo aiemminkin..? P38 -Rangen koneen kanssa tuli vähän taas taisteltua viikonlopun(kin) aikaan, ja aikansa kun tuota tutki niin tuli klikattua pari kantta matkalle kotia kohti. Tykkää pukata ilmaa jäähdytysjärjestelmään, ja auton moottoria onkin jo vitsailtu kiehutusvesireaktoriksi. Päästömittausreissukin jäi alkutaipaleelle, kun muutaman sadan metrin ajon jälkeen halusi yrittää keitellä, taas ilmalukko jossainpäin järjestelmää eikä edes lisätty kiertovesipumppu auttanut. Ja kun sai sitten rauhassa pyöritellä nesteitä vain lisätyllä pumpulla, niin taas toimii kuten pitää, mutta yhtään ei tiedä kauanko. Vois yrittää mittauspaikalle ajella jonain hetkenä, ja jos sieltä saisi kelpo tulokset niin saisi leiman hakea, jäi vain "pikkasen" päästöistä kiinni kun putkistosta löytyi ison kissan kokoinen kolonen äänenvaimentimen päältä, ja toinen pakosarjakin oli hitusen halki... |
Lainaus:
Nyt Cylinda pukkasi muutaman kerran aiemminkin nähtyä vikakoodia "poistopumppuvika", eikä lähde linkoamaan. Siitä tietää, että on aika putsata vedenkorkeusanturin letkun alapäässä oleva, paisuntasäiliön kaltainen muovinen molo, josta lähtee vaakasuora putki altaan alaosaan ja päältä letku painekytkimelle. Molon altaaseen menevä nokka oli ihan tukkeessa savimaisesta lietteestä, mitä kai nämä nykyiset pesuaineet koneeseen tuottaa. Muovikammiossa oli sisällä myös samaa tavaraa vaikka kuinka. Kolmen linjan kiväärin (7.62/.308) öljyharja on hyvä rassi siihen nokkaputkeen. |
Tontin rajoja ja pinnanmuotoja:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216237 |
Kaverin Volvon vuosittainen alustakäpistely. Huollossa olivat bonganneet välyksen toisessa etupyörän laakerissa ja raidetangon sisäpäässä, tietysti eri puolilla.
No samalla tohon vaihtu alatukivarret kun toisesta oli pallon kumi ihan sproing ja toisella puolella puslat sproing. (joka tod näk hämännyt Bilia mekkiä kun raidetangosta ei välystä löydetty millään) Samalla iskulla vähän sammuneiden lamppujen sytyttelyä. Autoa oli vähän jännittänyt hullun ranchille lähtö kun virtalukko oli ollut jumissa. Puhelinneuvottelussa saatu lukko järkiinsä ohuella öljyllä, teknisellä koputtelulla ja avaimen nitkuttelulla. |
Mönkkäri skulaa taas. Oli suunnanvaihtajan sivu- eli pakkiakseli poikki...
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215728 |
Sivu luotu: 03:07 (GMT +2). |