![]() |
erillisjousituksen kestävyys K-A painoissa.?
Eli minkälaisia kokemuksia on erillisjousitetusta etuperästä kuorma-auto painoluokassa? Vaihtoehtoja ei juur ole mutta mielellään kuuntelisin jos on kokemuksia et missä olis kestävyyttä ja varmuutta vaikka nyt mutarännissä etenemiseen? Chevyn Silverado vissii niitä harvoja vaihtoehtoja ifs perissä?
KEVYT kuorma-autosta kyse siis. |
Raskaasta kalustosta löytyy retkukeuloja. MAZ-537: http://www.team-bhp.com/forum/attach...g-ma3front.jpg Tatra: http://www.tatratrucks.com/cache/ima...osna-roura.png
|
Juu vähä kevyempää tarkotin. Mulla on w903 sprintteri nelikkona ja sellasta kuraa tuo etuakselisto jousituksineen et ainut joka sitä pitää maailman parhaana on trafi eikä sitä muute muuhun muuteta.
|
Hummer. :)
|
Lainaus:
|
Jos kysytään jousitusta kuorma-autoista niin miten tuollainen Sprinteri liittyy keskusteluun? Ei taida paljoa enempää olla etuakseli massat kuin isoimmissa maastureissa. Vaikka itsellänikin on sprinteri pihassa niin kyllähän se vaan niin on että alle kymppipyörät on pullaautoja, lukekoon otteella mitä tahansa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No mulle on yks hailee mitä joku on mieltä mutta otteessa lukee n2 ja se on kuorma-auto yli. 3.5t ja alle 12t. Näitä viisaita aina löytyy muttei viisaiden tietoa.
|
Lainaus:
|
Onko tääkin foorumi muuttunu näiden vuosien aikana naamakirjaks? Hirvee himo alkaa hakata näppäimistöä vittuilun maximaalisella tasolla unohtaen itse asia? Pääasia et pääsee aukomaan mutta itse asiasta ei ole mitää tietoa. Kyllä täytyy myöntää et jäi sana "kevyt" välistä ja se oli virhe.
|
No mikä siinä sprintterin alkuperäsessä ripustuksessa nyt niin huonoa on?
|
Jousituksen sisäänjousto 5cm. Etuperän hinta käytettynä Saksassa 5000€. Pyöränlaakerien kesto jotai naurettavaa. Murrokset ja niiden kesto??? Noin aluks :) niin ja se mummoankan perua oleva etujousi jos poikii ni koko keula tippuu alas kerralla kun hoitaa molemmat puolet yhtäaikaa
|
En ole rekkakuski. En tiedä miten menee määräykset kevytkuormurin muutoksissa mut toisessa keskustelussa on juttua maasturin etuakselin muuttamisesta erillisjousituksesta jäykäksi ja taitaa olla lähes mahdoton tehtävä. 100tkm ajo kokemuksella sprinteriä arvostelen, tosin vajaa vetoista mut kuitenkin. Ei se maasturiksi muutu vaikka mitä tekisi. Enkä muuten käytä naamakirjaakaan.
Vituttaa vaan nää pullakuskit kun niiden kanssa lähes päivittäin asioidaan:) soittavat että onhan siellä tilaa että pääsee kuorma-autolla varmasti perille, ja hyvin usein tulee joku pullakoppinen paku... |
Nii no elämäntyö tullu tehtyä scanian ratin takana josta olen kateellinen volvo miehille edelleen. Mutta sprintteristä voi tehdä maastokelpoisemman kunhan ois joku joka antaisi neuvoa ilman vittuilua, koska en itse tiedä. Jäykäksi etuperää ei saa kun se on maailman paras ratkaisu trafin mielestä. Silveradossa tässä uudenkarheassa mallissa on retkuperä edessä mutta yhtää mitää en siitä tiedä. Muita en tiedä olevan ku et jenkeissä tekevät dana 60 niitä ja loppuu dollarit tililtä jos sellasen sais. Myös trafi varmaan ampuis alas koko idean ku sellasta ei löydy mistää kirjasta. Eli yksinkertaisesti: onko missään kevyt k-a luokassa etuperää erillisjousitettuna muulla kuin chevyllä? Ja kestävyys tietoa myös kaipaan?
|
Lainaus:
|
Miten muuten tuossa uudessa volkkarin crafterissa on toteutettu etupää? Jossain keskustelussa oli kuvia ja näytti että olis ajettu muuallakin kuin tiellä...eiks nää pitäis olla mersun kans samaa sukua? Saisko sieltä ideaa? Mut tuskin sitä suomessa saa leimattua
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Erillisjousitus se on päivän sana. En oo kattonu uusien näitten ratkaisuja mut esim. mantra 4x4 on myös sprinter ja oikein military malli. Onnee heille!
|
Hyvinhän nuo murrokset ja muut voimansiirron komponentit kestää esim. Ducatoissa ja Boxereissa ja Jumppereissa ym. mitä näitä etuvetosia onkaan. Meillä tais firmalla useempi iso Dukato laukata jonku 600tkm ennenku kori oli niin rapea, ettei kannattanu enää laitella leimalle. Murroksia tai vetareita en muista menneen ikinä. Pyöränlaakereita varmaan 300tkm välein. Vaihteistoihin vaihtelin uusia syncroja tasasin väliajoin...
Pitäskö semmosesta ottaa sitten etutolpat mersuun ja etuperäksi jostain joku mannelavetin takaperä ASD:llä? |
Chevyn suburban pick up 88-99 on ifs etuakseli. Kohtuu vankaa tekoa eikä ihan helpolla hajoa,etuperä melkein dana 60luokkaa. Voin ottaa kuvia ja mittoja joa tarviaa ku noita pihasta jokunen löytyy.
|
Onko sprinterissä samanlainen jousitus nelivedossa vajaavetoisessa? Crafterissa on muutettu keulan juositusta kun se on rakennettu achleitnerillä nelivetoiseksi. Sitä en tiedä mitä on muutettu kun en ole koskaan nähnyt 2 veto crafterin jousitusta. En ymmärrä niin paljoa auton tekniikasta että pystyisin sanomaan millainen jousitus crafterissa on, mutta voin huomenna ottaa kuvan auton alta niin joku viisaampi osaa varmasti kertoa. Työmaalla kävi yksi neliveto sprintteri jokunen viikko sitten ja ohi kävellessä ainakin näytti etujousitus erinlaiselle kuin crafterissa.
|
Lainaus:
Ja jos eniten jäykkäakselisen erillisjousituksen haluu niin jostain 80/90-luvun Fordista, guugleen: Ford Twin Traction Beam setup (TTB) http://image.fourwheeler.com/f/17598...ction_beam.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tää kaveri on kuulemma eka vai ainut? näitten sprinttereiden rakentaja Islannissa. http://rallypalli.is/ Siinä vähä osviittaa et dana 60 mahtuu olee ja no 44" pyörimään muokattuna. Ihmetyttää et nelikko viton automaatin laittaa alkuperäsen tilalle? Miteköhän se sit parantu? Tämä ei tietenkään riitä trafille vertailukohteeksi kun ei oo Saksassa tehty mutta sitä en saanu selville kumpi tai kuka näitä tekee mersulla ylipäätään? Iglhault ei tee w903 versioon muokkaukset ni lie sit se oberaigner mut eiks linjastosta tuu suoraan ku vajaavetosia?
|
Minusta achleitner tekee nykyään myös sprittereitä.
|
Lainaus:
http://rallypalli.is/wp-content/uplo...1-1024x768.jpg |
Kattelin tuossa w906 korisen mersun eturipustuksia kun sitä laakerin vaihtoa suunnittelin, niin kyllä siinä aika seppä saa olla joka tuollaiseen loihtii toimivan erillisjousituksen. Tuollainen Islannin poikien tyyliin varmaan toteuttamis kelpoisin ratkaisu. Mutta miten kevyt kuormureissa meni nuo korotukset paljonko saa olla? Oliko renkailla samat kuin maastureissa? Mikä koko tuollaisessa 4wd Sprinterissä on?
|
Mulla on 225/75/16 alunperin et nyt on 245/75/16 antares in deep digger ja pito on varmasti liikaa voimasiirolle. Pitää vaa istua alas ja miettiä tarkkaan et lopettaako tarpeeksi ajoissa haaveilun maastokelpoisesta sprintteristä. Jännä et mersun insinöörit omaa erilaisen ajattelumaailman mut toisaalta insinöörit tiedetään.
|
Lainaus:
|
Kyllä se varmaan joskun ennen olisi ol,utvarmaan helpompaa. Joskus haaveilin Dodgen ramista niin oli joku linkki muistaakseni jotain 40" oli rengaskoko ja leimattuna... ja muutenkin korkeutta oli sopivasti. Olikohan nykyään samat säännöt kuormaautoilla kuin kevyemmällä kalustolla eli paljoa suurenneta sprinterissä jos ei ole johonkin sheikeille tyypitetty jollain isommalla koolla kuin täällä. Jos ei tarvis kilpien väliin tehdä niin, Koko alusta jostain chevystä dodgesta tai foordista. Pääsis vähän Islannin poikien viitoittamalle tielle
|
Lainaus:
Siihen muuten käy edellisen korimallin vetonivel, aika iso hinta ero niillä |
1 Liiteet
Tollainen on nelikko crafterin etujousitus, näytti olevan achleitnerin tyyppikilpi siinä välipalkissa. Voin ottaa parempia kuvia kunhan ehdin vaihtamaan kesärenkaat.
|
Lainaus:
|
33" muutenkin max mitä haen ja kestävyyttä tekniikalle toimia noitten renkuloiden kaa. Kattoo nyt mitä tässä tekee ton kaa mut yritetty on.
|
Lainaus:
Onko sun sprinu alennusvaihteella? |
Edessä ei oo väsähtäny jousi eikä jousen päät ole haljenneet. Eli yksinkertaisesti mummoankan perua oleva jousitus ei ole tätä päivää eikä sprintterin voimansiirto kestä 33" pyöriä millään muulla maa-aineksella kuin asfaltilla. Ei mopolla mahdottomia ja nuo 245/75/ on jo nyt liikaa karkeakuvioisena. Kuraläpät pitää kuorma-autossa olla ja nyt on jo muokattu et mahtuu nää renkaat pyörimään ni jos ja jos seuraavaksi voimansiirron päivitys ja renkaille lisää tilaa. Alennusvaihteet löytyy juu mut kyllä tuo 240mm kytkin on yks vitsi tälläsessä ja lisättynä kaksoismassakeksintöön ni paljon ois muutettava jos alkaa tapahtumaan.
|
Korotus jousta vaihtamalla muuttaa vetareiden kulmaa niin jyrkäksi et porsii satavarmasti eikä liikeratojenkaan tila anna tätä mahdollisuutta. Eikä ainakaa mulle ole tiedossa tai saatavilla tähän kippurampaa jousta ja jos olis ni luulis melko jäykäksi menevän etupään. Korotus-Sarja mitä jenkkilästä löytyy ni korottaa etukelkkaa kaikkine et siitä ei hyötyä ku renkaiden suhteen.
|
Lainaus:
Osassa on päällekkäiset kolmiovarret, ja jenkkivehkeissä vähän useamminkin.. jos minulta kysytään niin on paljon parempi, mut toi mäkperssoni vaan on halpa ja yksinkertainen.. miksikhän sitä siis käytetään. |
Sprinterissä on alapuolella kolmiotukivarsi ja yläpuolella iskunvaimennin hoitaa yläpuolisen tukivarsiuden. Jos metässä tulee kova isku tai iskarin ikä täyteen ja vaikka mäntäputki menee poikki yläpäästä ni kusessa ollaan. Et kova luotto iskariin sakemanni Insinöörillä. Et ei ole normaali mcpherson
|
Sprinterissä on sentään jousi muualla ettei oo kaikki kuormat sen ruosteisen pellin ympärillä.
Joskun kävi Corollan kans, auto kävi katsastuksessa ja emäntä sanoi seuraavalla viikolla että kuulostaa kuin joku pyrkis konepellin läpi, eoi siinä muuta kuin tutkimaan niin iskaritorni oli ruostunut käytännössä poikki kokonaan ainut mistä oli kiinni oli etusiiven alta kun ruostesuojaus oli voimissaan siellä. no eihän sitä kaikkea voi huomata edes katsastuksessa. Toki kyseessä on vähän kevyempi kulkuneuvo... |
1 Liiteet
Sprinter etutuennan yläratkaisu.
|
Sprinter etutuennan yläratkaisu. Samalla näkyykin tuo pohjauskumin raju sisäänjousto vara. Sellanen 3/5cm ku on jo kulunut viistosti iskujen voimasta.
|
Onks tuossa ja iskarin yläpäässä kumiholkki? Kuten 906 mallissa syksyllä vaihdoin iskarit ja uudet kumit yläpäihin kattelin kun asentelin että on pikkasen erilaiset kuin vanhat, ei siinä mitään muuta kuin paikalleen vaan ja talvella ajoin johonkin monttuun ja iskari tuli läpi yläpäästä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No mikäs muu toi olisi kuin Macpherson? Alatukivarsi + tolppa joka pitää olka-akselilinjan aisoissa, ja olkavarsi kääntyy iskarin (joustintuen) kanssa = Macpherson.
Yksinkertainen ja perusvarma toteutus, mut huono puoli toki on että jos iskaritolppa ruostuu puhki niin auto läsähtää kasaan. Tosin ihan sama se on vaikka olisi vieteri ja vaikka päällekkäisillä kolmiovarsilla, voihan se kolmiovarren kiinnitys tai jousitolppakin ruostua ja murtua. En mä nyt sanoisi että tuo macpherson mikään ihan huono/ surkea ratkaisu sinällään on, sitä kuitenkin käytetty aikalailla sadoissa eri automalleissa 40- luvulta lähtien varsin hyvällä menestyksellä. Parempiakin löytyy (ja selkeästikään ei paljoa vaadi että on parempi toteutus kuin kyseisessä Mersussa :D ), oikein toteutettuna ihan kelvollinen systeemi etenkin kevyemmissä erillisjousitetuissa autoissa etupäässä. Monivarsituennalla (päällekkäiset kolmiovarret) saa lisää varmuuskerrointa ja joustoliikkeen aikaiset pyörän- ja ohjauskulmien asentojen muutokset paremmin hallintaan. Se on jenkkien ja japsien maastureissa ja pickupeissa aika yleinen toteutus, ja on toki paljon fiksumpi etenkin raskaampaan käyttöön tehdyssä autossa kuin mäkperssoni: http://image.trucktrend.com/f/248916...suspension.jpg |
Joo se pääs talvisessa nimismiehen kiharassa paukuttamaan iskarin yläpää tuli läpi alas ja nojasi siiven sisäpintaan rengas sisäänpäin kallellaan ihan riittästi etenkin kun yritin ajaa seuraavaan risteykseen että saa pois tieltä. Tunti pajoitusta kenttä olosuhteissa ja mersu oli taas neljällä pyörällä ja matka jatkui onneks ei ollut kotoa kun 10km
|
Onko noita spritterin ripustuksia mennyt rikki?
Lainaus:
Ja iskarit/joustintuet on insinööri mitoittanut niin vahvaksi, että yleensä ainut ongelma mikä tulee käyttöaikana, on jousen lautasen ruostuminen, ja silloin keula laskee, ja yleensä rengas alkaa hinkkaamaan tuohon ratkenneeseen jousilautaseen, jarruttaen/ääntäen ja savuten. Minulta autosta on pettänyt kerran alapallonivel, siis pallo muljahti pesästään ulos, eräästä suurvallan keksinnöstä, jossa juurikin jousi painoi alempaa kolmiotukivartta.... Rengas pyörähti ylätukivarren ja raidetangon varassa pyöräkotelosta ulos, lokasuoja rutussa, peukalot kipeänä ja auto halvaantuneena keskellä risteystä. Onneksi ei ollut vauhtia kuin n. 20 km/h, niin pysy tiellä, siis kuski muuttui matkustajaksi, kun ratti pyörähti ääriasentoon. |
Lainaus:
McPherson on vähän kuin jakarivarsi jäykkäakselisessa, eli se kyllä pitää akselin siellä missä pitääkin, mutta on oikeasti aika surkea geometrialtaan ja muilta ominaisuuksiltaan verrattuna nelilinkkiin. Niin se on myös mcpherson verrattuna monivarsituentaan erillisjousitetuissa.. Hyvä ja halpa kompromissi ;) :D Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ahma ei taida itsekkään tietää mitä haluaa. Macpherson tuenta varmaankin yleisin tuenta normi autoissa, joten niitä saisi jatkuvasti oĺla korjaamassa kun on ajettu routareikiin paskaksi. Ei sprintterin vääntö niitä jaksa rikkoa. Eri asia vetonivelten kulmat ja niiden kestävyys.
|
Lainaus:
|
Kun olisin alunperin tajunnu edes tutkia 309/310 mallia ennen sprinter ostopäätöstä ni siitä oisin tehnykkin auton itelleni. Toisaalta sekään ei ole mahdoton idis vieläkään mutta yks valmis olis jo ni pitää kattoa tää kortti loppuun. Saksasta sais valmiin 4x4 309 abaut 10.000€ hintaan joka on G-akseleilla tehty mutta Suomessa tällästä ei pysty tekee niillä akseleilla. Koko tää akselien tutkinta farssi on saanu ihme piirteitä ja vastauksia eikä fakta tiedonsaanti ole helppoo. Vehokin lupas toimittaa sprinterin tekniset tiedot 2kk sitten ja otti kaiken mahdollisen tiedon multa niin miusta kuin autosta mut on sieltä stadin valtakunnasta sen verran matkaa tänne Savon korpeen ettei sähköpostikaa nyt ihan hetkessä tule. Mutta on sitä faktatietoa tullutkin ja paljon sitä "miusta tää on niin" tietoa myös et kieltämättä on menny puurot ja vellit sekasin välillä. No toivotaan parasta ja pelätään sitä pahinta :)
|
Kuulkaas nyt Perssonit! McPherson pyöräntuentaa käytettiin 50-80 luvulla. Jos kierrejousi siirretään pois iskarin ympäriltä ja/tai alatukivarsi muutetaan kolmiotueksi, niin se ei ole enää McPherson jousitus. Silloin on kyseessä muu joustintukijousitus. Multa löytyy kaksi Perssoni autoa, vuosimallia 1970 ja 74.
|
Vielä lisäyksenä, Perssonissa on siis vain poikittainen alatukivarsi, pitkittäistuki (joka on toki viistossa, että pyörä mahtuu kääntymään), ja iskari-jousi tolppa.
|
Oisko Ahmalla heittää linkkiä näihin Saksalaisiin? Onko todella yhdistetty paku ja maasturi?
|
Lainaus:
Saa tuoda Suomeen ja saa kilpiin. varmaan sit pakettiautona en tiiä tarkemmin. Yks oli mobile.de myynnissä 9600€ vastaikään. kuvia lisää: https://www.google.fi/search?biw=153....0.o2GT7nE8RWk |
Kirjoitin aiemmin puutaheinää. Mcphaerson systeemi on alatukivarrella ja tolppaiskarilla jossa yhteydessä kierrejousi. Myös on olemassa siis päällekkäisillä tukivarsilla varustettu systeemi lisäksi. Eiköhä tää oo käsitelty ja googlella lisää!
|
Lainaus:
Kun Mcpherson on sellainen pyöräntuenta jossa iskaritolppa toimii osana pyöräntuentaa, ja yleensä perssoni on vain edessä ohjaavalla akselilla. Sillä ei ole mitään väliä kyseisessä pyöräntuennan tyypissä onko jousitus poikittaisella lehdellä, vietereillä vai vääntösauvoilla. Jos on kaksi päällekkäistä kolmivartta, se ei silloin ole mcpherson koska iskaritolppa ei ole osa pyöräntuentaa. Englanniksi tuo on double wishbone, tai double a-arm. Lainaus:
McPherson- tyyppi tarkoittaa nimenomaan sitä että iskaritolppa (tai joustintuki) on osa pyöräntuentaa. Olkavarsi kiinnittyy nivellettynä alatukivarteen, on se sitten kolmiovarsi tai erilliset poikittais- ja pitkittäisvarsi, ja olkavarren yläosa on kiinni iskarissa/ joustintuessa (riippuen mitä jousta käytetään). Tossa on just se paska puoli, että perssonissa alusta- ja ohjauskulmien hallinta ei ole yhtä hyvä kuin kahdella kolmiovarrella tai monivarsituennalla. Mut perssoni on yksinkertainen, halpa ja kohtuuhyvin toimiva kompromissi. |
Tuli muuten tuollainen "isopyöräinen Sprinteri" Hamina-Kotka motarilla vastaan vaikutti matkailuautolta. Tai ainakin sivuikkunoissa oli viitteitä asuntoautojen ikkunoista ja sen mitä ihmetykseltä ehdin katsoa taakse niin saattoi olla 100 lätkä persauksissa
|
Hymer valmistaa niitä abaut 69.000€ hinnalla. Peltikoppaan tekevät ja joku rakentaa kusikopin kera myös. Siinä se menee iso raha hukkaan.
|
Eiks ne pyydä verhoomon tekemästä retkeilyautosta saman verran? Mutta vajaavetoisella alustalla. Muistaakseni oli kerran yhden EKL vilkuttajan kans puhetta kun näkyi liikenteessä Sprinter 4wd saattoautona niin sanoi että varusteineen 85 tonnia olis maksanut
|
Halpa on jos 69k € maksaa valmis 4wd Sprinter varusteltuna. Tollanen 319 automaatti alennusvaihteella maksaa tyhjänä jo 60tonnia
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Satkun verran tuli maksamaan toi työauto kaikkinensa, 319 neliveto automaatti alennusvaihteella. 2+3 retkeilyauto.
Kyllähön niihin rahaa menee. Oon kyllä tyytyväinen, tuli sellanen mitä halusin. |
55 tuhatta on crafterin muutoksen hinta lukoilla ja alennusvaihteella, siihen perusauto päälle ja mitä nyt menee sisuksen tekoon vähän toista kymppiä kun itse teen. Eli aika lähellä satkua tuonkin hinta. Mulle tulee kans 2+3 tosin kuorma-autona, mutta teen sisuksen niin että täyttää myös matkailuauton vaatimukset.
|
Lainaus:
mutta vanne pysyy edelleen omalla paikallaan, siis ei lähde etsimään "uusia uria" yläpallonivelen toimiessa kiinnepisteenä, raidetanko antaa helposti sen verran periksi, mitä ohjauspyörän liikerata antaa myöten:o kuten tuossa minun kolmiotukivarsilla varustetussa valmisteessa; n. 20 km/h ja ratti lähti käsistä, kun alapallonivel petti, ja samantien nurkka putosi heti, kun rengas poistui pyöräkotelosta... yläpallonivel ja raidetanko piti renkaan "mukana" Yhtään onnettomuuteen johtanutta tapausta en ole nähnyt, missä mcperson olisi ollut pääsyyllinen. (huonosti kirjoitettu, maallikkona jätän korjaamatta) Nuo pyöränkulmat, mukaanluettuna auraus, on aika monimutkainen/mielenkiintoinen yhdistelmä; kun sitä vertaillaan ajo-ominaisuuksien (maastossa, kadulla, maantiellä, rallissa ja-tai F1) suhteutettuna renkaiden kulumiseen yms/tms. niin yhtä ainoaa oikeaa kulmaa ei ole:D Ja jos topiikin aloittajan "ongelmaa-" verrataan noihin ylläoleviin pyöränkulma- mysteereihin, niin kun ollaan miettimässä asteen (kymmenys vai satikka?) osien muutoksia normaali ajossa, niin tasonsäätö on ainut vaihtoehto, millä pyörän kulmat saadaan pidettyä minuuttien sisällä:rolleyes: |
Eli siis haen toisenlaista jousitusratkaisua kevyt k-a sprinteriin kun nykyinen pohjaa rajoitinkumiin usean montun ryppässä ja pelkän siis pelkän iskunvaimentimen toimiessa ylätukivartena johon ei ole luottaminen jo auton ikääntymisenkin takia. Nyt on sanottu suburbanin etupään olevan tässä tarkoituksessa mahdollinen ja chevy Silverado mahdollisesti jollainlailla. Samalla sais parantua luotto ja huoltomasis(varaosat ja niiden hinta) ja akseliston kestävyys niin tää kaikki yhtälö aiheuttaa kasan kysymyksiä joihin en ole googlella niitä saanut. Siitä on ollut kyse ja kevyt kuorma-autosta. etuakseli massaltaan 1750kg ja 1625 raidelevydestä +-100 mm.
|
Tuosta vähän osviittaa vetarista. Vetopyörästön puoleinen laippa halkaisijaltaan 160 mm. Tää on -96 vuotisesta Suburbanista.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212187 |
Olihan perälumppi kuskinpuolella 🤔
|
On.
|
No Mites se Hummerin ”akseli” swappi?
Oisi ainakin erilainen. Samaan lupaprosessiin ymppäisi rengas muutokset summuut, ja johan alkaisi tommonen islantikaappi kehkeytyä... |
Ei tässä mitää suureellista haeta. Kunhan sais kestävyyttä ni se olis jo voitto. Hiie hyvä kiesi meidän käyttöön mut ei liiemmin luotettava vaikka sinne mutaseen karjalan tiestöön. 33" jos sais alle ni hieno olis siis laillisesti ja tekniikan kestävästi. Kyllä oon sähköposteja vaihdellut, eri variaatioita puitu, mittoja ja malleja ettiny et nyt ootellaa vaa mikä käy tai mite asiat etenee.
|
Mites nää Ilghautin tekeleet? http://iglhaut-allrad.de/en/all-wheel/ Tekevät takapotkustakin nelikon jakolaatikolla ja lukoilla. Onkohan näissä sama ripustus tehtaan nelivetoisen kanssa?
http://iglhaut-allrad.de/pub/pdf/pre...S32-34_Web.pdf http://iglhaut-allrad.de/en/images/d...di_img4023.jpg |
Hommaa unimog, vuosimalli budjetin mukaan ja kelvannee joko sellaisenaan tai sit joutuu ronkkii koneosastoon lisää taakia. Mut varmaan ois lähempänä lopputulosta kuin tollasen peltipakun tuunailu. Ja olis setäenergiaakin ihan erilailla kuin rintterissä.
:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eilen huomasin yhtäläisyyden dodge Ramin kanssa. Jenkeissä siis löytyy Dodge sprinter nimellä ja nelikkona on 8 pulttiset navat ja paistaa keulassa jäykkä akseli. Löyty myös malliselitys ram2500 ja ram3500 versioina. Mersun 2.7 v6 pata ja automaatti. Akselivälikin passais melko hyvin keskipitkän kanssa. pitkäkoppi/lyhytlava ramin kaa eli 3550 sprinter ja 3530ram. Mistä näistä sais lisätietoa?
|
Taitaa olla paikallista tekoo, jälkiasennettu konversio ja 906-malliin:
http://www.sprinter-rv.com/4x4-sprinters-here-at-last/ http://www.theadventureportal.com/ro...-4x4-sprinter/ http://www.sprinter-rv.com/wp-conten...umper-7_lg.jpg |
Lainaus:
|
No niinpä olikin conversio 😐 kovin ne maailmalla muuttaa danoja alle. Toisaalta en ihmettele.
|
Mites se muuten menis jos tollasen tois jenkeistä tänne? Ei mitää Islannin pyöriä alla vaa ihan perus conversion? Saisko sen kilpiin? Olis erikoista jos sais kilpiin ku täällä ei saa tollasta tehtyä ja tuotuna sais liikenteeseen?
|
Mikä se orkkis ongelma olikaan? Eli olika tarkoitus vaihtaa jäykkä akseli risukeulan tilalle?
Kuorkkiahan saa muokata aika rajattomasti tarpren mukaan. Toki joutuu esittämään ehkä hieman dokumenttia että osat pelaa keskenään ja että massat ym.riittää. |
Kyllä joo risukeulasta jäykkä ja olis tarkotus laittaa ramin molemmat akselit.
|
Onhan noit konversio-Vaneja täällä liikenteessä, mm. Quigleyn tekemiä, niin ei kai siinä mitään ihmeempää pitäis olla jos se on kerran on jenkeissäkin hyväksytty tieliikeenteeseen.
|
Mikä muuten on Sprintterin akselien leveys, vanteen kiinnitys pinnasta toiseen?
|
1652 sprinter raideleveys ja 1742 ramissa. Nyky vanteilla mitattuna renkaan keskeltä keskelle1850. Kaverin ramista sama mitattuna peltivanteilla 1850.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 15:32 (GMT +2). |