Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   erillisjousituksen kestävyys K-A painoissa.? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=155263)

Ahma 12.04.2018 11:00

erillisjousituksen kestävyys K-A painoissa.?
 
Eli minkälaisia kokemuksia on erillisjousitetusta etuperästä kuorma-auto painoluokassa? Vaihtoehtoja ei juur ole mutta mielellään kuuntelisin jos on kokemuksia et missä olis kestävyyttä ja varmuutta vaikka nyt mutarännissä etenemiseen? Chevyn Silverado vissii niitä harvoja vaihtoehtoja ifs perissä?

KEVYT kuorma-autosta kyse siis.

sisua45 12.04.2018 13:17

Raskaasta kalustosta löytyy retkukeuloja. MAZ-537: http://www.team-bhp.com/forum/attach...g-ma3front.jpg Tatra: http://www.tatratrucks.com/cache/ima...osna-roura.png

Ahma 12.04.2018 13:56

Juu vähä kevyempää tarkotin. Mulla on w903 sprintteri nelikkona ja sellasta kuraa tuo etuakselisto jousituksineen et ainut joka sitä pitää maailman parhaana on trafi eikä sitä muute muuhun muuteta.

wikke 12.04.2018 15:18

Hummer. :)

Bj Andy 12.04.2018 15:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1379057)
Hummer. :)

Jee. Ylijäämäkaupasta Hummerin ripustukset, ja siitä pikku swappi Spirintteriin...:D Ja renkaineen,ilmasysteemeineen päivineen...:D

jmk 12.04.2018 15:57

Jos kysytään jousitusta kuorma-autoista niin miten tuollainen Sprinteri liittyy keskusteluun? Ei taida paljoa enempää olla etuakseli massat kuin isoimmissa maastureissa. Vaikka itsellänikin on sprinteri pihassa niin kyllähän se vaan niin on että alle kymppipyörät on pullaautoja, lukekoon otteella mitä tahansa.

JiiPee 12.04.2018 17:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1379060)
alle kymppipyörät on pullaautoja, lukekoon otteella mitä tahansa.

AMV menee sitten pullaluokkaan, kevytsarjalainen ;)

wikke 12.04.2018 17:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1379059)
pikku swappi Spirintteriin...

Nooh, olisiko kannattanut tuoda asia esiin että siihen sitä halajat.

Ahma 12.04.2018 19:26

No mulle on yks hailee mitä joku on mieltä mutta otteessa lukee n2 ja se on kuorma-auto yli. 3.5t ja alle 12t. Näitä viisaita aina löytyy muttei viisaiden tietoa.

Ahma 12.04.2018 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1379060)
Jos kysytään jousitusta kuorma-autoista niin miten tuollainen Sprinteri liittyy keskusteluun? Ei taida paljoa enempää olla etuakseli massat kuin isoimmissa maastureissa. Vaikka itsellänikin on sprinteri pihassa niin kyllähän se vaan niin on että alle kymppipyörät on pullaautoja, lukekoon otteella mitä tahansa.

Rekkakuski siis .... no joo yhtä turha kommentti takas!

Ahma 12.04.2018 19:32

Onko tääkin foorumi muuttunu näiden vuosien aikana naamakirjaks? Hirvee himo alkaa hakata näppäimistöä vittuilun maximaalisella tasolla unohtaen itse asia? Pääasia et pääsee aukomaan mutta itse asiasta ei ole mitää tietoa. Kyllä täytyy myöntää et jäi sana "kevyt" välistä ja se oli virhe.

Mika_T 12.04.2018 19:33

No mikä siinä sprintterin alkuperäsessä ripustuksessa nyt niin huonoa on?

Ahma 12.04.2018 19:36

Jousituksen sisäänjousto 5cm. Etuperän hinta käytettynä Saksassa 5000€. Pyöränlaakerien kesto jotai naurettavaa. Murrokset ja niiden kesto??? Noin aluks :) niin ja se mummoankan perua oleva etujousi jos poikii ni koko keula tippuu alas kerralla kun hoitaa molemmat puolet yhtäaikaa

jmk 12.04.2018 19:41

En ole rekkakuski. En tiedä miten menee määräykset kevytkuormurin muutoksissa mut toisessa keskustelussa on juttua maasturin etuakselin muuttamisesta erillisjousituksesta jäykäksi ja taitaa olla lähes mahdoton tehtävä. 100tkm ajo kokemuksella sprinteriä arvostelen, tosin vajaa vetoista mut kuitenkin. Ei se maasturiksi muutu vaikka mitä tekisi. Enkä muuten käytä naamakirjaakaan.
Vituttaa vaan nää pullakuskit kun niiden kanssa lähes päivittäin asioidaan:) soittavat että onhan siellä tilaa että pääsee kuorma-autolla varmasti perille, ja hyvin usein tulee joku pullakoppinen paku...

Ahma 12.04.2018 19:52

Nii no elämäntyö tullu tehtyä scanian ratin takana josta olen kateellinen volvo miehille edelleen. Mutta sprintteristä voi tehdä maastokelpoisemman kunhan ois joku joka antaisi neuvoa ilman vittuilua, koska en itse tiedä. Jäykäksi etuperää ei saa kun se on maailman paras ratkaisu trafin mielestä. Silveradossa tässä uudenkarheassa mallissa on retkuperä edessä mutta yhtää mitää en siitä tiedä. Muita en tiedä olevan ku et jenkeissä tekevät dana 60 niitä ja loppuu dollarit tililtä jos sellasen sais. Myös trafi varmaan ampuis alas koko idean ku sellasta ei löydy mistää kirjasta. Eli yksinkertaisesti: onko missään kevyt k-a luokassa etuperää erillisjousitettuna muulla kuin chevyllä? Ja kestävyys tietoa myös kaipaan?

offroadjouni 12.04.2018 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379088)
Eli yksinkertaisesti: onko missään kevyt k-a luokassa etuperää erillisjousitettuna muulla kuin chevyllä? Ja kestävyys tietoa myös kaipaan?

No kelpaisko vaikka Ford Raptor? Joustoja löytyy melko hyvin ja luulisin että kestää Sprinter-käytössä.

jmk 12.04.2018 20:04

Miten muuten tuossa uudessa volkkarin crafterissa on toteutettu etupää? Jossain keskustelussa oli kuvia ja näytti että olis ajettu muuallakin kuin tiellä...eiks nää pitäis olla mersun kans samaa sukua? Saisko sieltä ideaa? Mut tuskin sitä suomessa saa leimattua

Ahma 12.04.2018 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 1379089)
No kelpaisko vaikka Ford Raptor? Joustoja löytyy melko hyvin ja luulisin että kestää Sprinter-käytössä.

Okei Pitää tutkia huomenissa tää vaihtoehto. Oli hiie hölömöö ruveta ees tekee sprintteristä maasto matkailuautoo mut tehty on ja tekniikkamurheet pitäs selättää trafin ohjeiden mukaan. Mitää suon yli/mönkimis peliä en tee mut karjalassa (venäjän puolella) pitäs pystyä kulkee kuten aikoinaan maastureilla sotatanteteita käytiin läpi.

Ahma 12.04.2018 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1379090)
Miten muuten tuossa uudessa volkkarin crafterissa on toteutettu etupää? Jossain keskustelussa oli kuvia ja näytti että olis ajettu muuallakin kuin tiellä...eiks nää pitäis olla mersun kans samaa sukua? Saisko sieltä ideaa? Mut tuskin sitä suomessa saa leimattua

Vanhaa mallia T1/TN on tehty jäykällä akselilla Saksassa ja edelleen löytyy niitä myynnissä siellä. Tässä maassa et pysty sitä tekee ku akselimassat ja akselileveys menee mehtään. Tätä ei voi käsittää et mite tää on tässä EU yhteisössä mahdollista. Joten ainut vaihtoehto on retku etuperä sprintteriin ku iglhault ja oberaigner ovat tehny vanhempaan ja uudempaan malliin vaikka ja mitä. Laitoin heillekin viestiä et oisko jonnekkin tehty jäykkä akselista ni ei oo ei. Islannin tekeleet eivät luonnollisesti käy tänne vertailukohteiksi. Trafi ei hyväksy mitää,mistää,millonkaa ni vitsit on vähissä.

Ahma 12.04.2018 20:30

Erillisjousitus se on päivän sana. En oo kattonu uusien näitten ratkaisuja mut esim. mantra 4x4 on myös sprinter ja oikein military malli. Onnee heille!

Viipo 12.04.2018 20:58

Hyvinhän nuo murrokset ja muut voimansiirron komponentit kestää esim. Ducatoissa ja Boxereissa ja Jumppereissa ym. mitä näitä etuvetosia onkaan. Meillä tais firmalla useempi iso Dukato laukata jonku 600tkm ennenku kori oli niin rapea, ettei kannattanu enää laitella leimalle. Murroksia tai vetareita en muista menneen ikinä. Pyöränlaakereita varmaan 300tkm välein. Vaihteistoihin vaihtelin uusia syncroja tasasin väliajoin...
Pitäskö semmosesta ottaa sitten etutolpat mersuun ja etuperäksi jostain joku mannelavetin takaperä ASD:llä?

tapsa4x4 12.04.2018 21:50

Chevyn suburban pick up 88-99 on ifs etuakseli. Kohtuu vankaa tekoa eikä ihan helpolla hajoa,etuperä melkein dana 60luokkaa. Voin ottaa kuvia ja mittoja joa tarviaa ku noita pihasta jokunen löytyy.

Leväinen 12.04.2018 22:10

Onko sprinterissä samanlainen jousitus nelivedossa vajaavetoisessa? Crafterissa on muutettu keulan juositusta kun se on rakennettu achleitnerillä nelivetoiseksi. Sitä en tiedä mitä on muutettu kun en ole koskaan nähnyt 2 veto crafterin jousitusta. En ymmärrä niin paljoa auton tekniikasta että pystyisin sanomaan millainen jousitus crafterissa on, mutta voin huomenna ottaa kuvan auton alta niin joku viisaampi osaa varmasti kertoa. Työmaalla kävi yksi neliveto sprintteri jokunen viikko sitten ja ohi kävellessä ainakin näytti etujousitus erinlaiselle kuin crafterissa.

-MaTTi- 12.04.2018 22:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379094)
Erillisjousitus se on päivän sana.

Näin on. Näissä vehkeissä ei oo tosin vetolaitteita keulilla, mut hienosti nielee töyssyt: https://youtu.be/8D94uZPKQcA?t=4m47s

Ja jos eniten jäykkäakselisen erillisjousituksen haluu niin jostain 80/90-luvun Fordista, guugleen: Ford Twin Traction Beam setup (TTB)
http://image.fourwheeler.com/f/17598...ction_beam.jpg

-MaTTi- 12.04.2018 23:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379091)
Okei Pitää tutkia huomenissa tää vaihtoehto.

Eihän sitä tollaseen oo tilaa tehdä oikein yhtään mitään. Koko kottero vaihtoon jos ei miellytä.

Ahma 13.04.2018 04:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1379105)
Chevyn suburban pick up 88-99 on ifs etuakseli. Kohtuu vankaa tekoa eikä ihan helpolla hajoa,etuperä melkein dana 60luokkaa. Voin ottaa kuvia ja mittoja joa tarviaa ku noita pihasta jokunen löytyy.

Jos vaan viitti ni laita vaikka viestillä sit lisätietoja.

Ahma 13.04.2018 04:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1379112)
Eihän sitä tollaseen oo tilaa tehdä oikein yhtään mitään. Koko kottero vaihtoon jos ei miellytä.

On tossa tilaa kun kone ja laatikko on runkopalkkien sisällä eikä yhtää palkkilinjan alapuolella. Hiienmoinen runkohässäkkä on vaa rakennettu kaiken sen perän ympärille. Se riittäisi jos 33" sais elämää hyvin koteloon ja kaiken muun kestämään ympärillä.

Ahma 13.04.2018 04:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Leväinen (Viesti 1379107)
Onko sprinterissä samanlainen jousitus nelivedossa vajaavetoisessa? Crafterissa on muutettu keulan juositusta kun se on rakennettu achleitnerillä nelivetoiseksi. Sitä en tiedä mitä on muutettu kun en ole koskaan nähnyt 2 veto crafterin jousitusta. En ymmärrä niin paljoa auton tekniikasta että pystyisin sanomaan millainen jousitus crafterissa on, mutta voin huomenna ottaa kuvan auton alta niin joku viisaampi osaa varmasti kertoa. Työmaalla kävi yksi neliveto sprintteri jokunen viikko sitten ja ohi kävellessä ainakin näytti etujousitus erinlaiselle kuin crafterissa.

Sama on jousitus ja kaikki muukin. Iskunvaimennin toimii ylätukivartena tässäkin joka on oikein kuningasidea.

Ahma 13.04.2018 05:05

Tää kaveri on kuulemma eka vai ainut? näitten sprinttereiden rakentaja Islannissa. http://rallypalli.is/ Siinä vähä osviittaa et dana 60 mahtuu olee ja no 44" pyörimään muokattuna. Ihmetyttää et nelikko viton automaatin laittaa alkuperäsen tilalle? Miteköhän se sit parantu? Tämä ei tietenkään riitä trafille vertailukohteeksi kun ei oo Saksassa tehty mutta sitä en saanu selville kumpi tai kuka näitä tekee mersulla ylipäätään? Iglhault ei tee w903 versioon muokkaukset ni lie sit se oberaigner mut eiks linjastosta tuu suoraan ku vajaavetosia?

Leväinen 13.04.2018 07:18

Minusta achleitner tekee nykyään myös sprittereitä.

Bj Andy 13.04.2018 08:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379119)
Tää kaveri on kuulemma eka vai ainut? näitten sprinttereiden rakentaja Islannissa. http://rallypalli.is/ Siinä vähä osviittaa et dana 60 mahtuu olee ja no 44" pyörimään muokattuna. Ihmetyttää et nelikko viton automaatin laittaa alkuperäsen tilalle? Miteköhän se sit parantu? Tämä ei tietenkään riitä trafille vertailukohteeksi kun ei oo Saksassa tehty mutta sitä en saanu selville kumpi tai kuka näitä tekee mersulla ylipäätään? Iglhault ei tee w903 versioon muokkaukset ni lie sit se oberaigner mut eiks linjastosta tuu suoraan ku vajaavetosia?

Siitä työkalut tulevaan taksisirkukseen ja heittämään tarjousta koulukyydeistä jotka kulkee myös talvella...:D:D

http://rallypalli.is/wp-content/uplo...1-1024x768.jpg

jmk 13.04.2018 19:23

Kattelin tuossa w906 korisen mersun eturipustuksia kun sitä laakerin vaihtoa suunnittelin, niin kyllä siinä aika seppä saa olla joka tuollaiseen loihtii toimivan erillisjousituksen. Tuollainen Islannin poikien tyyliin varmaan toteuttamis kelpoisin ratkaisu. Mutta miten kevyt kuormureissa meni nuo korotukset paljonko saa olla? Oliko renkailla samat kuin maastureissa? Mikä koko tuollaisessa 4wd Sprinterissä on?

Ahma 13.04.2018 19:45

Mulla on 225/75/16 alunperin et nyt on 245/75/16 antares in deep digger ja pito on varmasti liikaa voimasiirolle. Pitää vaa istua alas ja miettiä tarkkaan et lopettaako tarpeeksi ajoissa haaveilun maastokelpoisesta sprintteristä. Jännä et mersun insinöörit omaa erilaisen ajattelumaailman mut toisaalta insinöörit tiedetään.

Bj Andy 13.04.2018 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379176)
Mulla on 225/75/16 alunperin et nyt on 245/75/16 antares in deep digger ja pito on varmasti liikaa voimasiirolle. Pitää vaa istua alas ja miettiä tarkkaan et lopettaako tarpeeksi ajoissa haaveilun maastokelpoisesta sprintteristä. Jännä et mersun insinöörit omaa erilaisen ajattelumaailman mut toisaalta insinöörit tiedetään.

Ni mikä tuosa ny nii huonnoo o?

jmk 13.04.2018 20:20

Kyllä se varmaan joskun ennen olisi ol,utvarmaan helpompaa. Joskus haaveilin Dodgen ramista niin oli joku linkki muistaakseni jotain 40" oli rengaskoko ja leimattuna... ja muutenkin korkeutta oli sopivasti. Olikohan nykyään samat säännöt kuormaautoilla kuin kevyemmällä kalustolla eli paljoa suurenneta sprinterissä jos ei ole johonkin sheikeille tyypitetty jollain isommalla koolla kuin täällä. Jos ei tarvis kilpien väliin tehdä niin, Koko alusta jostain chevystä dodgesta tai foordista. Pääsis vähän Islannin poikien viitoittamalle tielle

karppinen 13.04.2018 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379117)
On tossa tilaa kun kone ja laatikko on runkopalkkien sisällä eikä yhtää palkkilinjan alapuolella. Hiienmoinen runkohässäkkä on vaa rakennettu kaiken sen perän ympärille. Se riittäisi jos 33" sais elämää hyvin koteloon ja kaiken muun kestämään ympärillä.

Mulla oli w903 nelari sprinussa 235/85r16 kumit ja kyllä se minusta vaikutti, että kun ois hieman ruosteensyömään rälläkkää näyttänyt, ois 33" kin mahtunut.
Siihen muuten käy edellisen korimallin vetonivel, aika iso hinta ero niillä

Leväinen 14.04.2018 05:16

1 Liiteet
Tollainen on nelikko crafterin etujousitus, näytti olevan achleitnerin tyyppikilpi siinä välipalkissa. Voin ottaa parempia kuvia kunhan ehdin vaihtamaan kesärenkaat.

Ahma 15.04.2018 09:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Leväinen (Viesti 1379215)
Tollainen on nelikko crafterin etujousitus, näytti olevan achleitnerin tyyppikilpi siinä välipalkissa. Voin ottaa parempia kuvia kunhan ehdin vaihtamaan kesärenkaat.

Erilainen on toi ku w903. Miusta kova luotto muutenkin ruosteen ympäröimälle autolle tehdä iskarista ylätukivarsi samalla. Mut en ookkaa insinööri ni en tajua

Ahma 15.04.2018 09:47

33" muutenkin max mitä haen ja kestävyyttä tekniikalle toimia noitten renkuloiden kaa. Kattoo nyt mitä tässä tekee ton kaa mut yritetty on.

karppinen 16.04.2018 15:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379311)
33" muutenkin max mitä haen ja kestävyyttä tekniikalle toimia noitten renkuloiden kaa. Kattoo nyt mitä tässä tekee ton kaa mut yritetty on.

Eteen uusi tupla jousi väsähtäneen tilalle ja kuraläpät sulta on jo varmaan revenneetkin irti ja siitä kohasta moskalla vähän sitä ruosteista nurkkaa sisään ja puskureitten päästä pikku siivut pois niin nehän mahtuu. Taakse mahtu ainakin mulla kun sovitin ilman sen ihmeempää, toki jos kulettas jotain oikeesti painavaa vois ahistaa sielläkin.

Onko sun sprinu alennusvaihteella?

Ahma 16.04.2018 16:07

Edessä ei oo väsähtäny jousi eikä jousen päät ole haljenneet. Eli yksinkertaisesti mummoankan perua oleva jousitus ei ole tätä päivää eikä sprintterin voimansiirto kestä 33" pyöriä millään muulla maa-aineksella kuin asfaltilla. Ei mopolla mahdottomia ja nuo 245/75/ on jo nyt liikaa karkeakuvioisena. Kuraläpät pitää kuorma-autossa olla ja nyt on jo muokattu et mahtuu nää renkaat pyörimään ni jos ja jos seuraavaksi voimansiirron päivitys ja renkaille lisää tilaa. Alennusvaihteet löytyy juu mut kyllä tuo 240mm kytkin on yks vitsi tälläsessä ja lisättynä kaksoismassakeksintöön ni paljon ois muutettava jos alkaa tapahtumaan.

Ahma 16.04.2018 16:10

Korotus jousta vaihtamalla muuttaa vetareiden kulmaa niin jyrkäksi et porsii satavarmasti eikä liikeratojenkaan tila anna tätä mahdollisuutta. Eikä ainakaa mulle ole tiedossa tai saatavilla tähän kippurampaa jousta ja jos olis ni luulis melko jäykäksi menevän etupään. Korotus-Sarja mitä jenkkilästä löytyy ni korottaa etukelkkaa kaikkine et siitä ei hyötyä ku renkaiden suhteen.

Timo_L 16.04.2018 18:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379310)
Erilainen on toi ku w903. Miusta kova luotto muutenkin ruosteen ympäröimälle autolle tehdä iskarista ylätukivarsi samalla. Mut en ookkaa insinööri ni en tajua

Niin siis eiköhän se ole ihan normaali McPherson- tyyppinen ratkaisu mikä on suurimmassa osassa erillisjousitetuissa eurovehkeissä melkein kokoluokasta riippumatta.

Osassa on päällekkäiset kolmiovarret, ja jenkkivehkeissä vähän useamminkin.. jos minulta kysytään niin on paljon parempi, mut toi mäkperssoni vaan on halpa ja yksinkertainen.. miksikhän sitä siis käytetään.

Ahma 16.04.2018 18:23

Sprinterissä on alapuolella kolmiotukivarsi ja yläpuolella iskunvaimennin hoitaa yläpuolisen tukivarsiuden. Jos metässä tulee kova isku tai iskarin ikä täyteen ja vaikka mäntäputki menee poikki yläpäästä ni kusessa ollaan. Et kova luotto iskariin sakemanni Insinöörillä. Et ei ole normaali mcpherson

jmk 16.04.2018 18:27

Sprinterissä on sentään jousi muualla ettei oo kaikki kuormat sen ruosteisen pellin ympärillä.
Joskun kävi Corollan kans, auto kävi katsastuksessa ja emäntä sanoi seuraavalla viikolla että kuulostaa kuin joku pyrkis konepellin läpi, eoi siinä muuta kuin tutkimaan niin iskaritorni oli ruostunut käytännössä poikki kokonaan ainut mistä oli kiinni oli etusiiven alta kun ruostesuojaus oli voimissaan siellä. no eihän sitä kaikkea voi huomata edes katsastuksessa. Toki kyseessä on vähän kevyempi kulkuneuvo...

Ahma 16.04.2018 18:31

1 Liiteet
Sprinter etutuennan yläratkaisu.

Ahma 16.04.2018 18:33

Sprinter etutuennan yläratkaisu. Samalla näkyykin tuo pohjauskumin raju sisäänjousto vara. Sellanen 3/5cm ku on jo kulunut viistosti iskujen voimasta.

jmk 16.04.2018 18:47

Onks tuossa ja iskarin yläpäässä kumiholkki? Kuten 906 mallissa syksyllä vaihdoin iskarit ja uudet kumit yläpäihin kattelin kun asentelin että on pikkasen erilaiset kuin vanhat, ei siinä mitään muuta kuin paikalleen vaan ja talvella ajoin johonkin monttuun ja iskari tuli läpi yläpäästä

Timo_L 16.04.2018 18:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379440)
Sprinter etutuennan yläratkaisu. Samalla näkyykin tuo pohjauskumin raju sisäänjousto vara. Sellanen 3/5cm ku on jo kulunut viistosti iskujen voimasta.

No Macpherssonilta tuo on, ihan samaa paskaa kuin hyvin monissa eurovehkeissä pikkuautoista raskaisiin pakuihin.. Ja monissa aasian- ja jenkkivehkeissäkin ainakin kun pienemmistä puhutaan.

Ahma 16.04.2018 19:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1379443)
No Macpherssonilta tuo on, ihan samaa paskaa kuin hyvin monissa eurovehkeissä pikkuautoista raskaisiin pakuihin.. Ja monissa aasian- ja jenkkivehkeissäkin ainakin kun pienemmistä puhutaan.

No kierrejousi uupuu. Ylätukivarsi uupuu. Et iskarin ulkomuoto pikkusen viittaa siihen suuntaan kyllä.

Ahma 16.04.2018 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1379442)
Onks tuossa ja iskarin yläpäässä kumiholkki? Kuten 906 mallissa syksyllä vaihdoin iskarit ja uudet kumit yläpäihin kattelin kun asentelin että on pikkasen erilaiset kuin vanhat, ei siinä mitään muuta kuin paikalleen vaan ja talvella ajoin johonkin monttuun ja iskari tuli läpi yläpäästä

Sama paska systeemi. Hei mielenkiinnosta vielä et mitä teki etupyörä sit et "taittuko" alle tai ulospäin tai mitään? Et ei sit tule kovin yllärinä jos ja kun tekee itelle saman.

Timo_L 16.04.2018 20:03

No mikäs muu toi olisi kuin Macpherson? Alatukivarsi + tolppa joka pitää olka-akselilinjan aisoissa, ja olkavarsi kääntyy iskarin (joustintuen) kanssa = Macpherson.

Yksinkertainen ja perusvarma toteutus, mut huono puoli toki on että jos iskaritolppa ruostuu puhki niin auto läsähtää kasaan. Tosin ihan sama se on vaikka olisi vieteri ja vaikka päällekkäisillä kolmiovarsilla, voihan se kolmiovarren kiinnitys tai jousitolppakin ruostua ja murtua.
En mä nyt sanoisi että tuo macpherson mikään ihan huono/ surkea ratkaisu sinällään on, sitä kuitenkin käytetty aikalailla sadoissa eri automalleissa 40- luvulta lähtien varsin hyvällä menestyksellä.
Parempiakin löytyy (ja selkeästikään ei paljoa vaadi että on parempi toteutus kuin kyseisessä Mersussa :D ), oikein toteutettuna ihan kelvollinen systeemi etenkin kevyemmissä erillisjousitetuissa autoissa etupäässä.

Monivarsituennalla (päällekkäiset kolmiovarret) saa lisää varmuuskerrointa ja joustoliikkeen aikaiset pyörän- ja ohjauskulmien asentojen muutokset paremmin hallintaan.
Se on jenkkien ja japsien maastureissa ja pickupeissa aika yleinen toteutus, ja on toki paljon fiksumpi etenkin raskaampaan käyttöön tehdyssä autossa kuin mäkperssoni:

http://image.trucktrend.com/f/248916...suspension.jpg

jmk 16.04.2018 20:49

Joo se pääs talvisessa nimismiehen kiharassa paukuttamaan iskarin yläpää tuli läpi alas ja nojasi siiven sisäpintaan rengas sisäänpäin kallellaan ihan riittästi etenkin kun yritin ajaa seuraavaan risteykseen että saa pois tieltä. Tunti pajoitusta kenttä olosuhteissa ja mersu oli taas neljällä pyörällä ja matka jatkui onneks ei ollut kotoa kun 10km

BJ-40/76 16.04.2018 20:55

Onko noita spritterin ripustuksia mennyt rikki?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1379451)
No mikäs muu toi olisi kuin Macpherson? Alatukivarsi + tolppa joka pitää olka-akselilinjan aisoissa, ja olkavarsi kääntyy iskarin (joustintuen) kanssa = Macpherson.

Yksinkertainen ja perusvarma toteutus, mut huono puoli toki on että jos iskaritolppa ruostuu puhki niin auto läsähtää kasaan. Tosin ihan sama se on vaikka olisi vieteri ja vaikka päällekkäisillä kolmiovarsilla, voihan se kolmiovarren kiinnitys tai jousitolppakin ruostua ja murtua.
En mä nyt sanoisi että tuo macpherson mikään ihan huono/ surkea ratkaisu sinällään on, sitä kuitenkin käytetty aikalailla sadoissa eri automalleissa 40- luvulta lähtien varsin hyvällä menestyksellä.
Parempiakin löytyy (ja selkeästikään ei paljoa vaadi että on parempi toteutus kuin kyseisessä Mersussa :D ), oikein toteutettuna ihan kelvollinen systeemi etenkin kevyemmissä erillisjousitetuissa autoissa etupäässä.

Monivarsituennalla (päällekkäiset kolmiovarret) saa lisää varmuuskerrointa ja joustoliikkeen aikaiset pyörän- ja ohjauskulmien asentojen muutokset paremmin hallintaan.
Se on jenkkien ja japsien maastureissa ja pickupeissa aika yleinen toteutus, ja on toki paljon fiksumpi etenkin raskaampaan käyttöön tehdyssä autossa kuin mäkperssoni:

http://image.trucktrend.com/f/248916...suspension.jpg

Aika varmatoiminen tuo mcperson- tyyppinen ratkaisu.
Ja iskarit/joustintuet on insinööri mitoittanut niin vahvaksi, että yleensä ainut ongelma mikä tulee käyttöaikana, on jousen lautasen ruostuminen, ja silloin keula laskee, ja yleensä rengas alkaa hinkkaamaan tuohon ratkenneeseen jousilautaseen, jarruttaen/ääntäen ja savuten.

Minulta autosta on pettänyt kerran alapallonivel, siis pallo muljahti pesästään ulos, eräästä suurvallan keksinnöstä, jossa juurikin jousi painoi alempaa kolmiotukivartta....
Rengas pyörähti ylätukivarren ja raidetangon varassa pyöräkotelosta ulos, lokasuoja rutussa, peukalot kipeänä ja auto halvaantuneena keskellä risteystä.
Onneksi ei ollut vauhtia kuin n. 20 km/h, niin pysy tiellä, siis kuski muuttui matkustajaksi, kun ratti pyörähti ääriasentoon.

Timo_L 16.04.2018 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1379457)
Aika varmatoiminen tuo mcperson- tyyppinen ratkaisu.
Ja iskarit/joustintuet on insinööri mitoittanut niin vahvaksi, että yleensä ainut ongelma mikä tulee käyttöaikana, on jousen lautasen ruostuminen, ja silloin keula laskee, ja yleensä rengas alkaa hinkkaamaan tuohon ratkenneeseen jousilautaseen, jarruttaen/ääntäen ja savuten.

Varmatoiminen kyllä, ja auto alkuperäiskunnossa on yleensä riittävän vahva. Mutta pyöränkulmien hallinta ei ole läheskään samaa luokkaa kuin esim. postaamani kuvan kaltaisilla päällekkäisillä tukivarsilla oleva.

McPherson on vähän kuin jakarivarsi jäykkäakselisessa, eli se kyllä pitää akselin siellä missä pitääkin, mutta on oikeasti aika surkea geometrialtaan ja muilta ominaisuuksiltaan verrattuna nelilinkkiin. Niin se on myös mcpherson verrattuna monivarsituentaan erillisjousitetuissa.. Hyvä ja halpa kompromissi ;) :D


Lainaus:

Minulta autosta on pettänyt kerran alapallonivel, siis pallo muljahti pesästään ulos, eräästä suurvallan keksinnöstä, jossa juurikin jousi painoi alempaa kolmiotukivartta...
Ihan yhtälailla voi pettää mcphersonissakin ne arat paikat, ja jos pettää niin kusessa ollaan. Päällekkäisillä tukivarsilla vikapaikkoja on enemmän, mutta toisaalta niin on myös turvaa jos esim. yksi pultti pettää.

Leväinen 16.04.2018 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1379451)

Crafterissahan on vähän samaan tapaan mutta jousi ja iskari kiinnittyvät ylempään kolmioon. Netistä kun yritin etsiä kuvien perusteella että mikä jousitusratkaisu tuo on niin ei oikein tullut vastaan tuollaista missä kiinnitys ylemmässä tukivarressa. Crafterissa on alunperin ollut ihan erillainen jousitus edessä, en tiedä tarkemmin millainen, mutta vissiin siellä on ollut ainakin lehtijousi poikittain. Jonkun lehtijutun mukaan keulan jousitus on muutettu mcpersoniksi, mutta eihän tuo minusta ole sellainen.

Mutis 16.04.2018 23:54

Ahma ei taida itsekkään tietää mitä haluaa. Macpherson tuenta varmaankin yleisin tuenta normi autoissa, joten niitä saisi jatkuvasti oĺla korjaamassa kun on ajettu routareikiin paskaksi. Ei sprintterin vääntö niitä jaksa rikkoa. Eri asia vetonivelten kulmat ja niiden kestävyys.

Ahma 17.04.2018 04:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1379480)
Ahma ei taida itsekkään tietää mitä haluaa. Macpherson tuenta varmaankin yleisin tuenta normi autoissa, joten niitä saisi jatkuvasti oĺla korjaamassa kun on ajettu routareikiin paskaksi. Ei sprintterin vääntö niitä jaksa rikkoa. Eri asia vetonivelten kulmat ja niiden kestävyys.

Sehän tässä ikävää onkin et nyt on löytynyt korimalli joka täyttää kaikki ne toiveet mitä autolta haluan. Ainut et muutoksin siitä saisi vielä luotettavamman mutta muutokset on lakipykälien mukaan mahdottomia. Vanhemman korimallin pakusta vois tehdä myös sellasen kun haluaa mutta akselistot joutuisi kaventamaan, koska ei löydy valmista akselia oikealla leveydeltä. Ja nykynen on jo varusteltu ja toimivaksi havaittu näiltä osin ni kaikkeni annan ja teen jotta mulla olisi yksi auto joka täyttäisi kaikki haluni ja himoni. Tosin se vaatii mietintää ja tyhmiä kysymyksiä joiden vastauksiin joutuu myös varautumaan vittuilun eri tasoilla mutta silti miä niin toivon et tää päättyy "fiksumpaan" vaihtoehtoon. Jos ei ni sit pitää vaa jatkaa ifs akselin suunnittelua tai unohtaa koko juttu. Mitä toho mcpherson asiaan tulee ni siinä ratkaisussa on (yleensä) 2x kolmiotukivarret ja kierrejousitus ja tässä ei mutta ei siitä (kään) toinna alkaa vänkäämään.

Ahma 17.04.2018 05:09

Kun olisin alunperin tajunnu edes tutkia 309/310 mallia ennen sprinter ostopäätöstä ni siitä oisin tehnykkin auton itelleni. Toisaalta sekään ei ole mahdoton idis vieläkään mutta yks valmis olis jo ni pitää kattoa tää kortti loppuun. Saksasta sais valmiin 4x4 309 abaut 10.000€ hintaan joka on G-akseleilla tehty mutta Suomessa tällästä ei pysty tekee niillä akseleilla. Koko tää akselien tutkinta farssi on saanu ihme piirteitä ja vastauksia eikä fakta tiedonsaanti ole helppoo. Vehokin lupas toimittaa sprinterin tekniset tiedot 2kk sitten ja otti kaiken mahdollisen tiedon multa niin miusta kuin autosta mut on sieltä stadin valtakunnasta sen verran matkaa tänne Savon korpeen ettei sähköpostikaa nyt ihan hetkessä tule. Mutta on sitä faktatietoa tullutkin ja paljon sitä "miusta tää on niin" tietoa myös et kieltämättä on menny puurot ja vellit sekasin välillä. No toivotaan parasta ja pelätään sitä pahinta :)

sisua45 17.04.2018 07:35

Kuulkaas nyt Perssonit! McPherson pyöräntuentaa käytettiin 50-80 luvulla. Jos kierrejousi siirretään pois iskarin ympäriltä ja/tai alatukivarsi muutetaan kolmiotueksi, niin se ei ole enää McPherson jousitus. Silloin on kyseessä muu joustintukijousitus. Multa löytyy kaksi Perssoni autoa, vuosimallia 1970 ja 74.

sisua45 17.04.2018 07:38

Vielä lisäyksenä, Perssonissa on siis vain poikittainen alatukivarsi, pitkittäistuki (joka on toki viistossa, että pyörä mahtuu kääntymään), ja iskari-jousi tolppa.

jmk 17.04.2018 08:27

Oisko Ahmalla heittää linkkiä näihin Saksalaisiin? Onko todella yhdistetty paku ja maasturi?

Ahma 17.04.2018 08:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1379496)
Oisko Ahmalla heittää linkkiä näihin Saksalaisiin? Onko todella yhdistetty paku ja maasturi?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_TN

Saa tuoda Suomeen ja saa kilpiin. varmaan sit pakettiautona en tiiä tarkemmin. Yks oli mobile.de myynnissä 9600€ vastaikään.

kuvia lisää: https://www.google.fi/search?biw=153....0.o2GT7nE8RWk

Ahma 17.04.2018 08:34

Kirjoitin aiemmin puutaheinää. Mcphaerson systeemi on alatukivarrella ja tolppaiskarilla jossa yhteydessä kierrejousi. Myös on olemassa siis päällekkäisillä tukivarsilla varustettu systeemi lisäksi. Eiköhä tää oo käsitelty ja googlella lisää!

Timo_L 17.04.2018 09:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379484)
Mitä toho mcpherson asiaan tulee ni siinä ratkaisussa on (yleensä) 2x kolmiotukivarret ja kierrejousitus ja tässä ei mutta ei siitä (kään) toinna alkaa vänkäämään.

No ei.

Kun Mcpherson on sellainen pyöräntuenta jossa iskaritolppa toimii osana pyöräntuentaa, ja yleensä perssoni on vain edessä ohjaavalla akselilla.
Sillä ei ole mitään väliä kyseisessä pyöräntuennan tyypissä onko jousitus poikittaisella lehdellä, vietereillä vai vääntösauvoilla.

Jos on kaksi päällekkäistä kolmivartta, se ei silloin ole mcpherson koska iskaritolppa ei ole osa pyöräntuentaa.
Englanniksi tuo on double wishbone, tai double a-arm.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1379493)
Vielä lisäyksenä, Perssonissa on siis vain poikittainen alatukivarsi, pitkittäistuki (joka on toki viistossa, että pyörä mahtuu kääntymään), ja iskari-jousi tolppa.

McPhersonia kyllä käytetään nykyisinkin hyvin laajalti, ja mcpherson voidaan toteuttaa joko yhdella alakolmiovarrella, tai poikittais- ja pitkittäis (viisto) varrella.
McPherson- tyyppi tarkoittaa nimenomaan sitä että iskaritolppa (tai joustintuki) on osa pyöräntuentaa. Olkavarsi kiinnittyy nivellettynä alatukivarteen, on se sitten kolmiovarsi tai erilliset poikittais- ja pitkittäisvarsi, ja olkavarren yläosa on kiinni iskarissa/ joustintuessa (riippuen mitä jousta käytetään).

Tossa on just se paska puoli, että perssonissa alusta- ja ohjauskulmien hallinta ei ole yhtä hyvä kuin kahdella kolmiovarrella tai monivarsituennalla. Mut perssoni on yksinkertainen, halpa ja kohtuuhyvin toimiva kompromissi.

jmk 17.04.2018 16:19

Tuli muuten tuollainen "isopyöräinen Sprinteri" Hamina-Kotka motarilla vastaan vaikutti matkailuautolta. Tai ainakin sivuikkunoissa oli viitteitä asuntoautojen ikkunoista ja sen mitä ihmetykseltä ehdin katsoa taakse niin saattoi olla 100 lätkä persauksissa

Ahma 17.04.2018 17:37

Hymer valmistaa niitä abaut 69.000€ hinnalla. Peltikoppaan tekevät ja joku rakentaa kusikopin kera myös. Siinä se menee iso raha hukkaan.

jmk 17.04.2018 18:25

Eiks ne pyydä verhoomon tekemästä retkeilyautosta saman verran? Mutta vajaavetoisella alustalla. Muistaakseni oli kerran yhden EKL vilkuttajan kans puhetta kun näkyi liikenteessä Sprinter 4wd saattoautona niin sanoi että varusteineen 85 tonnia olis maksanut

Tuomo 17.04.2018 18:29

Halpa on jos 69k € maksaa valmis 4wd Sprinter varusteltuna. Tollanen 319 automaatti alennusvaihteella maksaa tyhjänä jo 60tonnia

wikke 17.04.2018 18:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1379530)
Tuli muuten tuollainen "isopyöräinen Sprinteri" Hamina-Kotka motarilla vastaan vaikutti matkailuautolta. Tai ainakin sivuikkunoissa oli viitteitä asuntoautojen ikkunoista ja sen mitä ihmetykseltä ehdin katsoa taakse niin saattoi olla 100 lätkä persauksissa

Noita "offi" Sprinttereitä, Craftereita ja Dailyja matkailuvehkeinä purkautuu aika usein Länsisatamassa. Vanhemmista 4x4 camppereista puhumati. Ja erittelemättä ovatko kuorkkeja vai pakuja ettei tule kelleen mitään mielipahaa... :)

Ahma 17.04.2018 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo (Viesti 1379548)
Halpa on jos 69k € maksaa valmis 4wd Sprinter varusteltuna. Tollanen 319 automaatti alennusvaihteella maksaa tyhjänä jo 60tonnia

90.000 peltikuoriin tehtynä ja kusikoppi päällä 92.000 alennusvaihteet saa 800€ lisähintaan.

Tuomo 17.04.2018 20:12

Satkun verran tuli maksamaan toi työauto kaikkinensa, 319 neliveto automaatti alennusvaihteella. 2+3 retkeilyauto.

Kyllähön niihin rahaa menee. Oon kyllä tyytyväinen, tuli sellanen mitä halusin.

Leväinen 17.04.2018 22:19

55 tuhatta on crafterin muutoksen hinta lukoilla ja alennusvaihteella, siihen perusauto päälle ja mitä nyt menee sisuksen tekoon vähän toista kymppiä kun itse teen. Eli aika lähellä satkua tuonkin hinta. Mulle tulee kans 2+3 tosin kuorma-autona, mutta teen sisuksen niin että täyttää myös matkailuauton vaatimukset.

BJ-40/76 17.04.2018 22:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1379461)
Varmatoiminen kyllä, ja auto alkuperäiskunnossa on yleensä riittävän vahva. Mutta pyöränkulmien hallinta ei ole läheskään samaa luokkaa kuin esim. postaamani kuvan kaltaisilla päällekkäisillä tukivarsilla oleva.

McPherson on vähän kuin jakarivarsi jäykkäakselisessa, eli se kyllä pitää akselin siellä missä pitääkin, mutta on oikeasti aika surkea geometrialtaan ja muilta ominaisuuksiltaan verrattuna nelilinkkiin. Niin se on myös mcpherson verrattuna monivarsituentaan erillisjousitetuissa.. Hyvä ja halpa kompromissi ;) :D




Ihan yhtälailla voi pettää mcphersonissakin ne arat paikat, ja jos pettää niin kusessa ollaan. Päällekkäisillä tukivarsilla vikapaikkoja on enemmän, mutta toisaalta niin on myös turvaa jos esim. yksi pultti pettää.

Kaikki voi rikkoontua... mutta tuolla mcpersonilla tuo rikkoontuminen tapahtuu yleensä, kuten kerroin, jousen alapään lautasen ruostumisen kautta, ja sen, että jos jousi/-jousilautasen jäänteet hinkkaa renkaaseen, niin normikuski tuntee/kuulee/haistaa jonkin olevan pielessä; ja jos ei niin rengas räjähtää!
mutta vanne pysyy edelleen omalla paikallaan, siis ei lähde etsimään "uusia uria" yläpallonivelen toimiessa kiinnepisteenä, raidetanko antaa helposti sen verran periksi, mitä ohjauspyörän liikerata antaa myöten:o kuten tuossa minun kolmiotukivarsilla varustetussa valmisteessa; n. 20 km/h ja ratti lähti käsistä, kun alapallonivel petti, ja samantien nurkka putosi heti, kun rengas poistui pyöräkotelosta... yläpallonivel ja raidetanko piti renkaan "mukana"
Yhtään onnettomuuteen johtanutta tapausta en ole nähnyt, missä mcperson olisi ollut pääsyyllinen. (huonosti kirjoitettu, maallikkona jätän korjaamatta)

Nuo pyöränkulmat, mukaanluettuna auraus, on aika monimutkainen/mielenkiintoinen yhdistelmä; kun sitä vertaillaan ajo-ominaisuuksien (maastossa, kadulla, maantiellä, rallissa ja-tai F1)
suhteutettuna renkaiden kulumiseen yms/tms. niin yhtä ainoaa oikeaa kulmaa ei ole:D
Ja jos topiikin aloittajan "ongelmaa-" verrataan noihin ylläoleviin pyöränkulma- mysteereihin, niin kun ollaan miettimässä asteen (kymmenys vai satikka?) osien muutoksia normaali ajossa, niin tasonsäätö on ainut vaihtoehto, millä pyörän kulmat saadaan pidettyä minuuttien sisällä:rolleyes:

Ahma 18.04.2018 04:22

Eli siis haen toisenlaista jousitusratkaisua kevyt k-a sprinteriin kun nykyinen pohjaa rajoitinkumiin usean montun ryppässä ja pelkän siis pelkän iskunvaimentimen toimiessa ylätukivartena johon ei ole luottaminen jo auton ikääntymisenkin takia. Nyt on sanottu suburbanin etupään olevan tässä tarkoituksessa mahdollinen ja chevy Silverado mahdollisesti jollainlailla. Samalla sais parantua luotto ja huoltomasis(varaosat ja niiden hinta) ja akseliston kestävyys niin tää kaikki yhtälö aiheuttaa kasan kysymyksiä joihin en ole googlella niitä saanut. Siitä on ollut kyse ja kevyt kuorma-autosta. etuakseli massaltaan 1750kg ja 1625 raidelevydestä +-100 mm.

HeikkiH 18.04.2018 08:20

Tuosta vähän osviittaa vetarista. Vetopyörästön puoleinen laippa halkaisijaltaan 160 mm. Tää on -96 vuotisesta Suburbanista.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212187

Ahma 18.04.2018 13:42

Olihan perälumppi kuskinpuolella 🤔

HeikkiH 18.04.2018 15:40

On.

Bj Andy 21.04.2018 00:15

No Mites se Hummerin ”akseli” swappi?

Oisi ainakin erilainen. Samaan lupaprosessiin ymppäisi rengas muutokset summuut, ja johan alkaisi tommonen islantikaappi kehkeytyä...

Ahma 21.04.2018 08:29

Ei tässä mitää suureellista haeta. Kunhan sais kestävyyttä ni se olis jo voitto. Hiie hyvä kiesi meidän käyttöön mut ei liiemmin luotettava vaikka sinne mutaseen karjalan tiestöön. 33" jos sais alle ni hieno olis siis laillisesti ja tekniikan kestävästi. Kyllä oon sähköposteja vaihdellut, eri variaatioita puitu, mittoja ja malleja ettiny et nyt ootellaa vaa mikä käy tai mite asiat etenee.

-MaTTi- 21.04.2018 08:31

Mites nää Ilghautin tekeleet? http://iglhaut-allrad.de/en/all-wheel/ Tekevät takapotkustakin nelikon jakolaatikolla ja lukoilla. Onkohan näissä sama ripustus tehtaan nelivetoisen kanssa?

http://iglhaut-allrad.de/pub/pdf/pre...S32-34_Web.pdf

http://iglhaut-allrad.de/en/images/d...di_img4023.jpg

veijon-esso 21.04.2018 08:40

Hommaa unimog, vuosimalli budjetin mukaan ja kelvannee joko sellaisenaan tai sit joutuu ronkkii koneosastoon lisää taakia. Mut varmaan ois lähempänä lopputulosta kuin tollasen peltipakun tuunailu. Ja olis setäenergiaakin ihan erilailla kuin rintterissä.

:D

Ahma 21.04.2018 09:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1379853)
Mites nää Ilghautin tekeleet? http://iglhaut-allrad.de/en/all-wheel/ Tekevät takapotkustakin nelikon jakolaatikolla ja lukoilla. Onkohan näissä sama ripustus tehtaan nelivetoisen kanssa?

http://iglhaut-allrad.de/pub/pdf/pre...S32-34_Web.pdf

http://iglhaut-allrad.de/en/images/d...di_img4023.jpg

Perus rintterin nelikolla tekevät nääkin. Oberaigner myös.

Ahma 21.04.2018 09:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1379856)
Hommaa unimog, vuosimalli budjetin mukaan ja kelvannee joko sellaisenaan tai sit joutuu ronkkii koneosastoon lisää taakia. Mut varmaan ois lähempänä lopputulosta kuin tollasen peltipakun tuunailu. Ja olis setäenergiaakin ihan erilailla kuin rintterissä.

:D

Budjetti on valtaosin kii rintterissä jo. Ja on siinä se et kukaa ei oo vielä tehny näistä mitää ihmeellistä ni koetan minä sit tehdä. Jos ei muuta ni oon ainakin yrittäny kaikkeni 😂

Ahma 21.04.2018 10:08

Eilen huomasin yhtäläisyyden dodge Ramin kanssa. Jenkeissä siis löytyy Dodge sprinter nimellä ja nelikkona on 8 pulttiset navat ja paistaa keulassa jäykkä akseli. Löyty myös malliselitys ram2500 ja ram3500 versioina. Mersun 2.7 v6 pata ja automaatti. Akselivälikin passais melko hyvin keskipitkän kanssa. pitkäkoppi/lyhytlava ramin kaa eli 3550 sprinter ja 3530ram. Mistä näistä sais lisätietoa?

-MaTTi- 21.04.2018 10:19

Taitaa olla paikallista tekoo, jälkiasennettu konversio ja 906-malliin:
http://www.sprinter-rv.com/4x4-sprinters-here-at-last/
http://www.theadventureportal.com/ro...-4x4-sprinter/

http://www.sprinter-rv.com/wp-conten...umper-7_lg.jpg

HeikkiH 21.04.2018 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1379867)
Eilen huomasin yhtäläisyyden dodge Ramin kanssa. Jenkeissä siis löytyy Dodge sprinter nimellä ja nelikkona on 8 pulttiset navat ja paistaa keulassa jäykkä akseli. Löyty myös malliselitys ram2500 ja ram3500 versioina. Mersun 2.7 v6 pata ja automaatti. Akselivälikin passais melko hyvin keskipitkän kanssa. pitkäkoppi/lyhytlava ramin kaa eli 3550 sprinter ja 3530ram. Mistä näistä sais lisätietoa?

http://www.sprinter-rv.com/4x4-sprinters-here-at-last/

Ahma 21.04.2018 11:02

No niinpä olikin conversio 😐 kovin ne maailmalla muuttaa danoja alle. Toisaalta en ihmettele.

Ahma 21.04.2018 11:23

Mites se muuten menis jos tollasen tois jenkeistä tänne? Ei mitää Islannin pyöriä alla vaa ihan perus conversion? Saisko sen kilpiin? Olis erikoista jos sais kilpiin ku täällä ei saa tollasta tehtyä ja tuotuna sais liikenteeseen?

Bj Andy 21.04.2018 12:14

Mikä se orkkis ongelma olikaan? Eli olika tarkoitus vaihtaa jäykkä akseli risukeulan tilalle?

Kuorkkiahan saa muokata aika rajattomasti tarpren mukaan. Toki joutuu esittämään ehkä hieman dokumenttia että osat pelaa keskenään ja että massat ym.riittää.

Ahma 21.04.2018 12:25

Kyllä joo risukeulasta jäykkä ja olis tarkotus laittaa ramin molemmat akselit.

HeikkiH 21.04.2018 12:40

Onhan noit konversio-Vaneja täällä liikenteessä, mm. Quigleyn tekemiä, niin ei kai siinä mitään ihmeempää pitäis olla jos se on kerran on jenkeissäkin hyväksytty tieliikeenteeseen.

HeikkiH 21.04.2018 12:42

Mikä muuten on Sprintterin akselien leveys, vanteen kiinnitys pinnasta toiseen?

Ahma 21.04.2018 12:52

1652 sprinter raideleveys ja 1742 ramissa. Nyky vanteilla mitattuna renkaan keskeltä keskelle1850. Kaverin ramista sama mitattuna peltivanteilla 1850.

Ahma 21.04.2018 12:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH (Viesti 1379886)
Onhan noit konversio-Vaneja täällä liikenteessä, mm. Quigleyn tekemiä, niin ei kai siinä mitään ihmeempää pitäis olla jos se on kerran on jenkeissäkin hyväksytty tieliikeenteeseen.

No katotaa nyt kui tää.etenee. laitettu on jo aloite 😊


Sivu luotu: 15:32 (GMT +2).