![]() |
Maasturin kesärengasvalintaa
Hommasin sitten viimein Land Cruiserin, 95-sarjalaisen bensakoneella.
Mietin, että mikä rengas olisi hyvä maantiekäyttöön, jossa auto tulee 99 % ajostaan olemaan? Peruskesäkuvioiset varmaan, mutta onko suosituksia? Mitä ei ainakaan pidä ostaa/mikä hyvä. Kokona 245/70R16 tai 235/75R16 ajatellut. Orkkishan on 215/80R16 tässä laitteessa vakiovälityksillä. Ja hinta tietysti vaikuttavana tekijänä, mieluummin lähellä 400 € setti. Antaa tulla mielipiteitä kiitos. |
En oo kyllä keksiny miks ihmeessä ostais tavan kesärenkaat joissa 8 mm pintaa uutena kun samalla rahaa saa pykälää tujummat allterrain-tyyppiset kumet joissa 13-14 mm pintaa ja tolkumpi runko. Äläkä nyt ainakaan 245/75R16 pienempiä laita ton kokoiseen autoon.
|
2 Liiteet
Tuommoset laitoin viime syksynä ja nyt noin 30tkm kokemuksella on hyvä yleisrengas.
Pintaa tais olla hävinny nyt millin luokkaa. |
Kummat versiot Mikolla on, nuo LT vai kevyemmän kantavuuden? Onko se ihan höpöhöpöä että noi LT:t voi olla rungoltaan liian kovat vaikka tollaseen perus 2000kg omamassan maasturiin?
|
Lainaus:
Eli vissiin normit? Ainaki normiajoissa toimii, varsinaista maastoajoahan nuilla ei juurikaan ole tullu ajettua niin onko sillä rungon jäykkyydellä sitten edes niin merkitystä? |
Mää laitin terraanoon kun tuli yllättäen sarjan osto eteen (nokialaisesta lensi pinnat vaikka 5mm jälkellä) niin tuollaiset hätäpäissään halvalla
https://rengasjatarvike.com/tuote/24...x-4x4-111h-xl/ Ei ole kyllä ollu moittimista, tosi kivat on ollu ajella ja sarja maksoi saman kuin suunnilleen 2 kappaletta jotain nimekästä all-terrainia :D No, kyllä seuraavaksi tulee jotain vähän rupulimpaa mutta ei ole linglong vielä koskaan pettäny muissakaan rengaskoossa.. |
Samoja kokemuksia kiinalaisista, on menty kesät talvet saman merkkisillä Volvon v70 alla kuluu samalla tavalla kuin merkkirengas Hiacessa ja Sprinterissä kestäny yllättävän paljon
|
Lainaus:
ja juu, siinä on nyt 215/70R16 nastarenkaat alla, aika aneemisiltähan ne näyttää. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites kun olen noita rotiivoja suunnitellu j100:sen alle jossa ajopaino on lähempänä 3tonnia? Kannattaneeko vielä päätyä noihin "E-renkaisiin" |
Kenen tekemä AT
Jos nyt valitsisinkin sen AT-version, niin niitäkin on aika paljon. Oletan, että kannattaa pysyä jossain tunnetussa merkissä, kuten Nokian?
Muita suosituksia? |
Lainaus:
|
Bfg at ko2.
|
Lainaus:
Näistä ylimitoitetusta renkaasta mieluisin on se, joka vierii kevyiten, jos on hyvä vierimisluokka, rengas ei tunnu niin ylimitoitetulta. Jos auto tulee työntekoon vetotehtäviin, ehkä hyvä valinta, mukavaan kruisailuun parempiakin valintoja on. |
Lainaus:
|
Sattumia on hinnan suhteen.
Tutkiskelin esimerkin omaisesti yhtä rengasta jota saa sekä LI109 että 120 luokissa. Painoero on 3,0 kg, mutta mielenkiintoista on, että kevyemmän version kulutuspinta on 10,3 mm ja raskaamman 13,5 mm. Tuo houkuttelisi ostamaan painavamman, hinta on sama. Mutta täällä olen ymmärtänyt, että kevyt parempi, ei niin jäykkä. Tarkistin vielä pihassa olevan Pajeron talvirengasluokan ja siellähän on Contin 245/75R16 LI120 ja hyvin sillä on menty. On vaan sellaisella vanteella, että tulee Cruiserissa liikaa ulos, niin en viitsinyt ruuvailla alle. Toyotassa kun ei ole levikkeitä. Toyotassa on nyt 215/75R16 Michelinin talvipyörät, aika pikkuiset ovat kun vertaa Pajeron olemukseen. Mikä siitä KO2 mallista tekee niin erinomaisen? Kallishan se on ainakin. |
Lainaus:
Rengaskontissa näkyy aika hyvin noita muita merkintöjä: https://www.rengaskontti.fi/auton-re...KAPELIITTA_LT2 Pitää miettiä tekisikö tuosta kesärenkaan, en ole koskaan kaivellut nastoja pois uudenveroisesta renkaasta kulutuspinnan osalta, mutta rengas ikääntyy vaikkei kuluisikaan. |
Lainaus:
Hyvä ja halpa tarkoittaa edelleen useimmiten 2 eri tuotetta myös renkaissa... |
Itse laitoin KJ Renegadeen juuri BFG AT KO2 245/70R16, eli annan myös ääneni sille mutta mennee hinta lähemmäs 650-700€ asennettuna.
Jollen olisi raaskinut laittaa noita, olisin laittanut Falken Wildpeak AT, eli tällaset: https://www.1001renkaat.com/renkaat-...16-107t-753666 Wrangleriin laitoin aikanaan ja ajolleen oli erittäin hyvä rengas ja oli pitoja lumellakin. Ei ollu moitittavaa kun miettii renkaan hintaakin. |
Olen katsellut myös näitä kahta:
https://www.1010tires.com/Tires/Hank...apro+ATM+(RF10) https://www.1010tires.com/Tires/Yoko...andar+A-T+G015 Löytyy kohtuu hintaan. Joo en tarkoita linkin kauppaa, siellä osui vaan hyvät kuvat ekaksi vastaan. Onko näistä kokemuksia? |
Osta halvimmat mitä netistä löytyy!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Yleisrenkaana ja kadulle/ kevyeen maastoon kuivahkoissa olosuhteissa tuo BFG AT KO2 on ollut mielestäni erinomainen rengas myös itsellä. Tästä(kin) kehusta saa varmaan taas(kin) kasan paskaa niskaan joiltain joilla on henkisiä ongelmia asian suhteen, mutta paha olla kehumatta rengasta joka nyt vaan toimii hyvin siinä käytössä mihin se on tehty. On niitä muitakin hyviä AT- renkaita, mutta halvimmat skippaisin ihan suosiolla - mikä pätee oikeastaan aivan kaikkeen mitä kaupoista ikinä ostaakaan :D |
Lainaus:
Sitten niihin ihan tiekäytön renkaisiin, niin minulla oli General Grabber HTS:t, en tiedä saako sopivana kokona, mutta kulutuskestävyys todella hyvä, hiljainen rengas myös. Kuvio on kyllä ihan tiekäyttöön ja nurmipeitteiseltä pellolta, ei pihanurmikko mutta ei myöskään kynnöspellon epätasainen, piti tulla nelivedolla pois, ei takavedolla mennyt mihinkään. |
Samaa asia pohdin, eli mikä rengastus Cruiserin alle kesäksi? Oma valinta ehdottomasti allterrain tyyppinen rengastus, mutta mikä niistä? Oisko raadilla suosituksia muistakin altsikoista kuin BF.n KO2?
Cooperin Discoverer A/T3:sta ja GD:n Wrangler AT/SA+:sta kiinnostais kuulla myös kokemuksia? Jostain juutuupi- arvostelusta luin, että cooper muuten huippu rengas, mutta kuluu vauhdilla..? Mikä näistä kolmesta ois paras kompromissi maantie ja maastoajon suhteen? Itellä tulee varsinkin kesäisin paljon kilsoja maantiellä, mutta toisaalta usein tarvii myös päästä etenemään hankalammassa maastossa. -Ville |
Coopperin st maxx on myös hyvä. Se on ehkä perus mutakumin ja alterrainin välistä. L200n alla toimi ainakin moitteetta. Myös ajoltaan hyvä ja hiljanen.
|
Lainaus:
Itellä alla nyt GY Wrangler duratracit ja nuo st maxxit mun silmään aika samanmoiset. GY.t kyllä vollottaa matka-ajossa. -Ville |
Tuota Cooperin AT3 olen myös katsellut. Kannattaa huomata, että siitä on kolme versiota 245/70R16 koossa, muissakin voi olla kaksi eli heavy dury ja light duty. Noissa heavy duty malleissa on reilusti enemmän kulutuspintaa.
Heavy duty on tietysti jäykempirunkoinen, sitä taas täällä moititaan. Jos Cooper kuluu nopeasti, siinä on ehkä paremmat pito-ominaisuudet kuin 100 tuhatta mailia kestävissä ihmerenkaissa. Vaihtoehtoja on. 245/70R16 107T SL OWL 29.43" 9.8" 6.5-8" 7" 13.5/32" Standard Load 2149 lbs 44 psi (T) 118 mph 36 lbs Black/White Option? 706 245/70R16 111T XL OWL 30" 10.2" 6.5-8.5" 7.5" 14/32" Extra Load 2403 lbs 50 psi (T) 118 mph 35 lbs Black/White Option? 693 LT245/70R16 118/115R E OWL 29.53" 9.8" 6.5-8" 7" 16.5/32" E - 10 ply 2910 lbs 80 psi (R) 106 mph 43 lbs Black/White Option? 704 |
Lainaus:
Saattais olla kierros myynnissäkin 245/75/16 ;) |
On niin kuuma aihe että :cool:
|
Itse pähkäilin saman asian kanssa viime kesänä ja päädyin ostamaan Toyo Open Country A/T+. Ongelmahan näissä on aina että kun ei ole vertailukohtaa niin renkaita ei yleensä pysty kehumaan kuin fiilispohjalta. Kovempaa ääntä pitävät verrattuna edellisiin katukuviollisiin, mutta kai ihan ok renkaat.
http://www.4x4parts.fi/fi/70-80-prof...000084273.html |
Lainaus:
|
Täällä kova pähkäily tuon cityjeepin alle, valitaanko:
- Toyo Open Country AT Plus (mulle ihan vieras merkki) - Hankook Dynapro RF10 (ko merkin talvikkaista ihan ok fiiliksiä) |
Lainaus:
Heti korotuksen jälkeen käytin kulmat tarkastuttamassa ja kohdillaan olivat. Mulla toinen setti menossa kans duratraceja ja oon ollu tosi tyytyväinen. Nuo on vaan nastoitettu, eli siksi pitäs kesäksi toiset hommata. Ja siis ajomelu ei oo mulla se suurin karsiva tekijä. Kunhan löytäis sellaset sievästi rullaavat ja vetelemättömät altsikat millä viitsis käydä 1500km Norjan reissut, mutta pystyis myös riistapellolle apulannat viemään ja jahtiajot ajamaan. |
Lainaus:
Vähän tuumailin vaihtaa perävälityksiä isommille renkaille sopiviksi, sattuneista syistä löytyy lähes koko paletti erilaisia (Hilux..). |
1001renkaat.com
Onko porukka tilanu tuolta renkaita?
Ihme hintoja näyttäis olevan , ku ei saa selvää DOT luvusta ,että tulleeko sieltä viimevuosissadan renkaat vai uudet.?!:rolleyes: Mitä vois suositella ,lähinnä ulkomailta. |
2 Liiteet
No niin, renkaaksi valikoitui pitkällisen jahkaamisen jälkeen Nokian Rotiiva AT 245/75R16 111S.
Asian ratkaisi lopulta Nokian eduksi hinta, 115 € kpl + rahti 25 € + vannetyöt 50 € yht. 535 €. Toisena asiana vaakakupissa painoi keveys, 14,5 kg, verrattuna eräisiin muihin vaihtoehtoihin. Aika näyttää oliko hyvä ostos. |
Meillä ratkaistiin Jeepulan kesärenGastus Toyo Open Country AT Plus pykälää alkuperästä korkeampina, eli kokona 245/70-16 ja XL
Ensivaikutelma ajolta: moitteeton Asentaessa havainto jäykän / paksun oloisista kyljistä, ’vahvan’ oloinen Hauska ilmiö (odotetun kaltainen) on nopeusmittarin virhe nyt, GPS nopeuteen ero 0 ! |
Mulla pyöri aikoinaan jotkut Toyo h08 ensin reilut 50 tonnia 609 mersun alla ja samat 4wd Hiacen alla vielä jonkun kympin. Hiacen eturenkaat kun kului nopeassa kaarreajossa niin sit oli vielä ne kaks jäljellä ja varmaan ajo suoritetta kertyi vielä kaikkiaan jotain 30 tonniaHiacella samoille kumeille. Yritin etsiä samoja Sprinteriin mut ei ollut silloin saatavilla sopivaa kokoa.
|
Lainaus:
-Nankang FT-7 A/T 111€ -Hankook Dynapro ATM RF10 144€ -Toyo Open Country A/T+ 164€ -Continental CrossContact ATR 167€ Nankangit olis halvat verrattuna muihin, eikä henkilöauton renkaana sen merkkisestä oikein pahaa sanottavaa ole, mutta miten lie näissä isommissa renkaissa. Halpa hinta antaa anteeksi paljon... Jostain syystä tuo Continental kiinnostaisi enemmän, mutta koko sarjalle alkaa sitten tulla jo hintaa... On tämä valinta vaikeaa. Jeepissä on mullakin Wrangler Duratracit, ja olen kyllä tykännyt. Hyvin niillä on pärjännyt kesää talvea, asvaltilla ja lumessa. Etuset vain kuluivat laikulle ja ääntävät maantiellä, joten nekin pitäisi tälle kesää uusia. Ilmeisesti väljä etupyörän laakeri ehti antaa alun tuohon laikulle kulumiseen, ennenkuin vaihdoin sen. Ostan kyllä samanlaiset uudet. |
Mistä Hiluxman hommasit Rotiivat? Kysyin samaa kokoa paikallisesta Vianorista: 750€ asennettuna! Laitahan kokemuksia kun olet päässyt renkailla ajelemaan.
|
https://www.flickr.com/gp/155099153@N04/3u9580
Omat tuli goodwheel gmbh lta Hollantiasta, kannattaa GoGeltaa ;) Seittemisen kymppiä oli toimitus, ja DPD sai ne viikossa ovelle |
Vannetukussa näytti olleen Cooper discoverer at ainut vähäänkään maasturi rengasta muistuttava
|
Lainaus:
Ei ole vielä alla. Kerrotaan sitten kun on. |
Mitäs raati saboo, kun on tollanen chevyn maasturi, ja siihen kesärenkaiks 35 boggerit. Asfaltillakin tulee kuitenkin ajeltua varmaan parikolme tonnia kesässä, sulaako kuinka pahasti alle? Pitäiskö keksii toisenlaiset kumit 🤔
|
Paljonko sit tulee sellaista ajoa missä tarvitaan Boggeria? Ihan päivittäin vai harvemmin? Kyllä siihen yleis renkaaksi varmaan löytyy järkevämpää kin rengasta. Tietysti kun laitetaan joku 6" korotusta ja tuollaiset boggerit alle niin lisäähän se katu uskottavuutta kovasti jos sellaiselle on tarvetta...:)
|
Kyllä sillä rumiin paikkoihin mennään, tarvetta hyvälle maastokumille on kyllä. Mietin vaan että onko se boggeri liian pehmee, sulaako heti alle asfaltille siirryttäessä
|
Lainaus:
|
Rotiivat
1 Liiteet
Renkaat on nyt tankillisen verran pyörineet alla. Hiljaiset ovat, ainakin näin uutena. Auto tottelee edelleen ohjausta, tosin en ole sillä koskaan ajanut kuin yhden tankillisen nastarenkailla ennen näitä.
Eivät täristä, hyvin tasapainossa, kokoon nähden mielestäni ei älyttömästi tasapainoja. Tuo 245/75R16 (hyvä että MaTTi vähän potkaisi persuksille tuon koon suhteen) on ihan asiallisen näköinen kooltaan autossa kun sitä ei korotella tms, vaan pidetään peruskäyttiksenä. Jos maastoon on mentävä, avattaren laitteella sitten. Suosittelen rengasta, jos tätä tyyppiä etsii. |
| Sivu luotu: 07:37 (GMT +2). |