![]() |
Tullaus?
Palstalla varmaan Jenkeistä tavaraa tilanneita niin mites tuo tullaus ja verojen maksu kun tavara on vähäarvoista? Lähettäjän seurantakoodilla tavara on nyt jossain Tullipostin paikkeilla Hki. Sijainti Postin sivuilta katottuna. Tullin laskurilla katoin ni ei pitäisi mitään maksuja mennä ollenkaan. Mutta arvo ei varmaan näy paketin ulkopuolelle?
|
Tullaus.
Hienosti kaikki pystyy netissä nykyjään hoitamaan.
Annat pyydetyt tiedot ja kone laskee maksut jotka voit heti nettipankissa maksaa. Pikku tavarat joista ei mitään maksuja mene pitäis tulla automaattisesti postilootaan tai lähimpään postin toimipisteeseen- Ite haen mielummin tavaran tullista itse kun voi kestää viikonkin jotta se löytää Vantaan lentokentältä Hesan malmille? Jos ei muuten selvii niin soitto ko. tulliin selventää varmasti. t. Ismo Ämmä |
Jos jää tulliin, niin sieltä tulee kyllä tullaus ohjeet.
|
Joo, pari rockauton pakettia on jääny tulliin vaikka arvo on ollu alle 20e. Siitä tuli sitten aikanaan saapumisilmoitus kirjeenä kotiin ja sitten kun tullasin netissä, niin se tullaus jäi vielä arkipäivään roikkumaan, koska siitä ei menny maksuja. Sitten tuli tullista sähköpostiin pyyntö siitä tilausvahvistuksesta, niin laitoin vaan käsittelynumero otsikkona paluupostina koko sähköpostin tilausvahvistuksesta. Sen jälkeen paketti jatkoi matkaansa postiin.
|
Lainaus:
|
Pienistä paketeista arvo alle 22 euro ei mene ALV:tä, sitä isommista menee se ja ehkä tullikin. ALV on yleensä 24% ja tulli yleensä ykkösprosentteja. Huom valuutat käännetään tullin toisesta todellisuudesta olevilla kursseilla :eek:
Jos seurantakoodi on kajahtanut tulliin kannattaa hoitaa netissä itse. Siis jos on postilla, kuriirifirmain kanssa voi tulla ylimäärisiä kuluja vaikka tekis itse. Kuriirifirmoilta tarvitsee myös lisätietoja tullivarastosta yms koodeista jotka saa soittamalla tai sähköpostilla heiltä. Kaikki nämä tiedot löytyy netistä ja myös tullin puhelinpalvelusta kysymällä. |
Lainaus:
No eihän tuo pienissä summissa paljon merkitse. Eli saapumistunnus on sama asia kuin lähetystunnus. Ainakin nyt tässä tapauksessa, eilen tuli Postilta tullausohjeet. |
Lainaus:
|
Kyllä toi on ihan totta et tulli muuttaa noiden omien kurssiensa mukaan. Kerran kuussa tarkistavat ne ja sit mennään taas kuukausi sillä mikä päätetään.
Ja se kannattaa huomioida et tohon alviin lasketaan tavaran arvon lisäksi myös rahti/postikulut. Eli jos kokonaissumma menee yli 22 ni maksuun napsahtaa. |
Lainaus:
Ennen tavaran ostoa tarkistin tullin laskurilla meneekö mitään maksuja. Syötin kenttiin tuotteen hinnan sekä rahdin ni laskuri näytti ettei mene alvia eikä tullimaksuja. |
Lainaus:
|
?
Ai on vai? No sitten viimen hausta on yli 2 vuotta. ;)
t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ja siihen alvi päälle? |
Tuossa tullin sivulta kopioituna...
"Arvonlisäveroa kannetaan yleensä 24 prosenttia Tavaran maahantuonnista maksettavan arvonlisäveron veroperusteena on yleensä tullausarvo + kuljetus- ym. maahantuontiin liittyvät kustannukset kuljetussopimuksen mukaiseen ensimmäiseen Suomessa olevaan määräpaikkaan saakka tai, jos tullaushetkellä on tiedossa, että tavara kuljetetaan toiseen EU:ssa sijaitsevaan määräpaikkaan saakka, kustannukset ko. paikkaan saakka + maahantuonnista tullauksen yhteydessä valtiolle tai EU:lle kannettavat verot, tullit ym. maksut. Myös Suomen ulkopuolella maksettavat verot ja muut maksut sisällytetään veron perusteeseen." Eli kyllä se yksinkertaisesti niin on et alviin lasketaan kaikki. Jos yhteishinta ylittää ton 22€ ni maksuun menee. Otetaas sen verran edittiä et sieltä tosiaan löyty tälläinen: Lähetys on arvonlisäveroton, jos sen sisältämien tavaroiden yhteisarvo ilman kuljetuskustannuksia on enintään 22 euroa. Tätä verottomuuden arvorajaa ei kuitenkaan sovelleta tupakkatuotteisiin, alkoholiin, alkoholijuomiin eikä hajuvesiin. Ei mitään hajua milloin tuo on tullut mut omalla kohdalla ei ole koskaan toteutunut. Viimeksi marraskuussa joutu maksaa alvit jenkkipaketista jossa tavaraa 17 dollarin arvosta ja postit 20 luokkaa. Ja molemmat summat tuli syötettyä laskuriin erikseen. |
No niin pikakirje saapui kotiovelle posteljoonin toimesta. Lähettäjähän oli liimannut laskun kirjeen päälle niin että tavaran hinta näkyi. Tullissa ei osata lukea? Vai onko käytäntö että aina on tehtävä tullaus? Eli alvin peruste oli 33€ eli tavaran arvo plus rahti jolloin alvin määrä oli 8€ ja rapiat. Mutta lisä huomautus oli että vähäarvoinen tuonti ja laskun loppusumma 0€.
Onko nää tuurista kiinni vai johtuiko tuo tulliin jäänti just siitä kun se lasku oli näkyvissä? |
Lainaus:
|
En tiedä miten tullaussysteemit käytännössä toimivat, mutta parisen kertaa on tullut paketti suoraan kotiin ilman että on mennyt tullin kautta. Lähettäjä on ollut firma ja paketin arvo parisen sataa, laput paketin päällä ja aiemmin saman lähettäjän paketti jäänyt kuitenkin tulliin.
|
Muistelin jostain lukeneeni että pyritään ottamaan joka kymmenes paketti syyniin, tai jos sattuu näyttämään epäilyttävältä niin sitten tutkitaan tarkemmin
|
No niin. Eihän tämä tarina loppunutkaan vielä. Ensimmäinen tuote oli viallinen ja myyjä lähetti uuden ehjän ilmaiseksi. Tästä täytyy tehdä tullaus niin kuin siitä olisi maksettu täysi hinta koska rikkinäistä tuotetta ei ole palautettu!
Paketit ilmeisesti epäilyttäviä koska nyt kaksi kertaa tullut paketti Jenkeistä, molemmat jääneet tulliin ja tullausilmoitus tehtävä? Eikä v***ta vaikka pitäis se muutaman euron alvi maksaakin vaan tämä järjestelmä. Tavara ollut jo monta päivää lojumassa tullipostissa ennen kuin sai tämän tiedon miten täytyy toimia. |
Joo sama käyny mullekin, että pitäny maksaa maksut myös korvaavasta tuotteesta.
Järjestelmä sinäänsä järkeen käypä että pitää ilmottaa tullauksessa mitä kamaa sieltä on tullu. Mutta noitten jaottelu esim. auton osissa on niin omituinen, että sitä en käsitä mistä hatusta ja millä vuosikymmenellä ne on laadittu. |
Nyt en kyllä tajua. Tästä takuuna tulleesta ,ilmaisesta, piti nyt maksaa alvi, reilun 8e. Mutta siitä aikaisemmasta ei tarvinnut, koska oli vähäarvoinen.
Meneekö nää tullivirkailijan harkinnan vai kuun asennon mukaan vai miten? Ai outoa toimintaa kun ei ole yhtenevää linjausta. Taitaa tulli lukea tätäkin viestiketjua... |
Nehän laski perittävän Alvin rajan 10€->5€ joitain vuosia sitten. Sitä en tiedä miksi eivät sitä tuosta ensimmäisestä perineet.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
No joskus vielä osaan toimia kerralla oikein. |
Tuli muuten tuosta tullinumerosta mieleen, että ootteko joskus oikeesti löytäny niille autonosille jostain niitä tullinumeroita kohilleen, vai naputellu vaan sieltä tullin valmiista listasta "lähimmäksi sattuvan" ja menny sillä?
Ite joskus koitin niitä ettiä ja metsästellä, mutta ei niistä meinannu ottaa selvää, niin nykysin oon aina esim. rockauton paketeissa ruksinu sen "prepay taxes" kohdan, nii ei tarvii kytätä. Samoin ebayn kohalla pyrkiny käyttämään sitä global shipping programmia, kun on toi tullaaminen tehty sen verran hankalaksi. |
Lainaus:
Jos oikein virallisesti haluaa mennä, niin sitten soitto tulliin, niin täti kattoo kirjasta sen ihan oikeen numeron, mutta harva taitaa jaksaa vaivautua... Tuo ebayn global shipping program on tosiaan helppo vaihtoehto, vaikka siitä hiukan joutuukin maksamaan ylimääräistä, mutta homma toimii. Ja ilmeisesti alvit menee vain tavarasta, eikä myös rahdista, kuten täällä kotimaassa tullatessa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Yleensä laitan sen mikä lähimmäksi osuu ja sillä selvä. Se mitä omissa paketeissa seurannut niin ei se tullin määrä kauheasti ole vaihtunut, jossain 4,5-5,5% välillä pyörii yleensä. http://ec.europa.eu/taxation_customs...on.jsp?Lang=fi Ei tuo itse tehty tullaus sinänsä kovin vaikea ole kun sen on muutaman kerran tehnyt, mutta aina jotenkin yhtä ärsyttävää silti. Onneksi ei ole tarvinnut tehdä tuotepalautuksia, se sitten onkin jo kokonaan toinen juttu.. takuuna saatu uusi tuote tai viallisen palautus, niin pitäisi ensin fyysisesti tuhota tullivirkailijan silmien alla vanha, saada siitä lappu ja sitten saat hommata korvaavan tuotteen. Jos taas lähtisi takuukorjaukseen, niin tullilta täytyy ensin hommata lippulaput siitä että tavara lähtee EU- alueen ulkopuolelle korjattavaksi, ja kun se tulee takaisin niin sitten ei tartte maksaa tulleja. Mullehan tuossa selvisi vähän aikaa sitten, että myös alkuperämaan erillisistä sisäisistä kuljetuksista maksetaan tulli & alv. Eli tilasin kahteen uuteen akseliin osia, jotka maksoi yhteensä n.720$. Jenkkien sisäiset postit valmistajalta freight forwarderin varastolle oli n.50$. Sen jälkeen lähetyskulut freight forwarderilta Suomeen oli 20$. Ymmärrän vielä juuri ja juuri sen (tai no en ymmärrä, mutta sen kanssa on elettävä :rolleyes: ) että ulkomaille maksetusta kuljetuspalvelusta peritään Suomessa tullia jos lähetys tulee suoraan Suomeen. Mutta jos tilaat tavaran jolle tilaat ERIKSEEN kuljetuspalvelun alkuperämaan sisällä, ja sen jälken erillisen kuljetuksen Suomeen, niin mulle ei vaan mitenkään aukea toi ääliöbyrokraattien ajattelumalli että miten helvetissä se alkuperämaan sisäinen kuljetuspalvelu sisältyy tuotteen kokonaishintaan. Suomen tulli on perseestä, mut kuuleman mukaan ei se ole ihan helppoa monessa muussakaan maassa.. |
Mullekin tuli just jenkeistä -29 malliseen autoon nahasta valmistettu lattamallinen tuulettajanhihna. 29$ osa, shipping 40$ ja alvia tullinlaskurin mukaan 14.89€. Osa koodina moottorin ja perämoottorin osat :):), et ei läheskään aina löydy sopivaa ...
|
Lainaus:
Ja jos uusi kerran pelaa niin siitähän ne verot kuuluukin maksaa...:D:D |
Lainaus:
Saiskohan sieltä myös oikeat lottonumerot? :) Mutta en oo vielä päässyt sitä uutta testaamaan kun tuli tää vkl tähän sotkemaan eikä postinkari ole saanut vielä pikakirjettä käsiinsä. |
Lainaus:
Eli tämäkin tuli rikkinäisenä perille mutta Amerikan Joe palautti rahat heti reklamoinnin jälkeen. |
Sivu luotu: 05:03 (GMT +2). |