![]() |
Pähäma Helatorstain 2018 venäjän safari 7 - 13.5.2018
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211056
Tätä voitaisiin alkaa suunnittelemaan. 1# Ajankohta KE -SU 9. - 13.5.2018 vai TO - SU 10. - 13.5.2018. Itse olen tuon KE-SU kannalla ja lähteä voisi ehkä jo tiistai iltana, varsinkin jos kohde sysky. 2# Kohde? Kannas vai Sysky? KOHTEEKSI KAAVAILTU ALUSTAVASTI SYSKYÄ !!! ELLEI MYÖHÄINEN KEVÄT TEE TEMPPUJA JA SYSKYLLÄ OLISI VIELÄ LUNTA? HUOM! 28.4 - 1.5 vappuna olisi "kaivuureissu" Viteleen kylään (n. 70km linnuntietä Syskystä etelään). Mahdollisuus olisi myös scoutata samalla reissulla reittejä esim. Syskyn isontien eteläpuolella. Jos aikaa siis jää lapiohommilta. On kovin lähellä helatorstain reissua mutta itse ajattelin lähteä piipahtamaan toisella autolla. Tosin reissu toteutuu mahdollisuuksien mukaan ja jos muita lähtijöitä on. Hela Lähtijät #X kuski + appari / Auto / Renkaan koko / akseli tyyppi / Lukot / Vinssit / Kaaret / paino safarikuormassa (kuski + apparit) "noin" -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- #1 Mikjus + JonJus? / RäkytäkyBJ / Ziarelli extreme forest 37x12.5x16" BL / suorat 4x4 / 2 x ARB / 1 x Räikkä / 6-piste / 2500kg? #2 MakeO + Kännirakastaja / Patrol GR / TSL 38x12.5x15" BL / suorat 4x4 / 1 x kemppi /1 x sähkö / exo / 3000kg? #3 SamuLJ + Migu / Hilux / TSL Bogger 37x13x15" BL / suorat 4x4 / 2 x ARB / 2 x sähkö / exo / ? kg #4 Pööpöilijä + Antti / Pajatso / TSL Bogger 38.5x15x15" BL / IFS + suora 4x4 / kaiser automatic, mekaaninen kytkettävä / mekaaninen, runva high speed / EI / 2400kg #5 MankoLJ + Niko / LJ / TSL Bogger 38,5"x15x15" BL / HJ:n suorat 4x4 / HJ:n lukot / 1x Mekaaninen toyo / EI / 2500kg? #6 Rango + Pate / Tölkki / Bogger Super Swamper 39.5x18x15" / portaali 6x6 / 3 x alipaine / 2 x sähkö / EI / 3400 kg #7 Tapsa4x4 + Katri / Patrol GR / 37 x 14.5x16" CreepyCrawler BL / suorat 4x4 / 2 x ARB / mekaaninen + takana joku / EI / 3000+kg? #8 OffroadJouni + ? / Jeep / Maxxis Creepy Crawler 37x12.5x16" BL / suorat 4x4 / 2 x JK Rubicon lukot / 1 x Räikkä / 6-piste / 2500kg #9 Samppa + Mikko / TippaHJ / TSL Bogger 39x18x15" / suorat 4x4 / 2x hj lukot / mekaaninen / ? / 2800Kg #10 KooPee + Niko / Hilux / 16/35-15 Boggerit BL-vanteilla /suorat 4x4 / 2 x lukko / 2 x warn 8000 / 2200Kg? #11 LukkoAri + ? / Isokissa Defe / #12 Migu + ? / RJ / #13 Kiima + Simo / PorttoDefe / ? / Portal 4x4 / 2 x alipaine / ? / ? / ? #14 Elastinen + ? / Volvo / 38,5x14,5/16 BL creepy crawler / Portal 4x4 / 2 x alipaine / sähkö x2 / exo / 3000kg? #15 Kake + Toni / HZJ / ? / suorat 4x4 / 2 x paineilma / ? / ? / ? #16 UglyHJ + Tero / UglyHJ / TSL Bogger 39.5x18x15" BL / portal 4x4 / 2 x alipaine / ? / exo / ? #17 Hattuvesku + ? / BJ / 33" Bogger? / suorat 4x4 / ? / mekaaninen /? / ? kg #18 Roope + ? / Defe /??? #19 Toni + ? / RJ / ? / suorat 4x4 / 2xhj61 / ? / ? / ? |
MakeO & kännirakastaja
|
Mukana hiluxilla.
Itse ajattelin lähteä jo keskiviikkona, niin päivä enempi aikaa temuta. Sysky voisi kuulostaa hyvältä. Ei niin koluttua paikkaa ole vielä itselle. :D |
Mukana ja Mikko apparina. Tipalla lähdetään.
|
Mukana pajatsolla ja antti apparina.
|
Lähden ensikertalaisena Ruuhimäen Kuninkaan ja Peten Pajatson perässä mukaan. Autona LJ.
T: Janne |
2kk aikaa rakentaa, ja näkymiä valmistumisesta olisi. Joten ilmoittautuminen retkelle on tässä:
Rango + appari ja Tölkillä (6x6) siirrytään mestoille! |
Kyllä sitä on tarkoitus lähteen patrollilla.emäntä apparina.
|
syskylle ääni täältä
|
Mukana Jeepillä, appari vielä avoimena. Syskylle annan äänen kun en ole siellä ennen käynyt. Saako sieltä bensaa tuohon taloudellisuusihmeeseen vai pitääkö viritellä Muuli perään bensakannuille? Tarkoitus olla koko viikko lomalla joten lähtöaika on joustava.
|
Lainaus:
Bensa asema syskyl on aika lähellä.lähempänä mitä kannaksella yleensä. |
Viime syksynä se ihan petroskoin tien varressa oleva huoltsikka oli taas auki, mutta niistä ei aina tiedä. 12km Pitkärantaan päin on ainakin huoltsikka.
|
Hiluxilla mukana , eiköhän Niko lähe appariks
|
Lukkoari isokissalla ja migu rj.llä mukana myös.
|
Kiima + Simo mukana portto defellä
|
Mukana volvolla ehkä joku apparina
|
Mukana ollaan hzj:llä kaken kanssa
Ollaankos nyt syskylle vai kannakselle menos? |
Kohta sen 20 autokuntaa jo ainakin lähdössä niin oliskos ajatusta et ajakaannuttais ainakin 2 letkaan?
|
mukana
|
Lainaus:
|
Letkan jakoa helpottamaan laitoin lisätietoja osallistujiin seuraavasti:
#X kuski + appari / Auto / Renkaan koko / akselin tyyppi / Lukot / Vinssit / Kaaret / paino safarikuormassa (kuski + apparit) "noin" #1 Mikjus + JonJus / RäkytäkyBJ / Ziarelli extreme forest 37x"12.5" BL / suorat 4x4 / 2 x ARB / 1 X Räikkä / 6-piste / 2500kg? Rengas koko, merkki/malli jos beadlock vanteella merkintä BL akselin tyyppi - suora vai portaali, 4x4 tai 6x6 Akselistojen lukkojen määrä/tyyppi, voi myös ilmoittaa jos kemppi tyyppinen, Vinssien määrä ja tyyppi, mekaaninen, sähkö, hydraulinen Kaaret, esim. 6-piste, pelkkä pääkaari, ulkopuoliset (exo) tms. Paino safarilastissa kuskeineen ja appareineen Näitä tietoja voi laittaa mulle yv:nä niin päivittelen. Voi sitten vähän miettiä mihin kannattaa lähteä ja miten letkaa jaetaan. Välttäämättä nämäkään tiedot ei kauheasti auta jakoa mutta voi ainakin kokeilla. Syskyn jotkut proto reitit on aika haastavia ja vaarallisiakin. |
Mä hyppään uglin appariks:D
|
Rublan kurssi näyttää olevan kovasti taas heikentymään päin euroon nähden, saattaa tulla virvoitus juomat hieman halvemmaksi:D
|
Tuli näistä virvoitus juomista mieleen että onko kerholla
sauna telttaa ja jos on niin millanen operaatio se olisi raahata mukana ? |
Apparin paikka taitaisi olla minulla vapaana. Haluaako joku hypätä jousille?
|
Osa porukasta alkoi jännittämään uusien luonnonsuojelualueiden ulottuvuudesta syskylle ja ovat jo suuntaamassa kannakselle. Syitä on ilmeisesti muitakin kuten "ennenaikainen" kotiinpaluu Äitienpäivän takia. Laatokan saaristot (Laatokan luodot) niminen kansallispuisto kyseessä joka ulottuu Pitkärannan piiriin. Piiri on kuitenkin niin laaja että ulottuu Sortavalaan asti. Tämänhetkisen julkisen "tiedon" mukaan suunnitelma on tässä joten ei ulotu syskylle. Muutenkin se on enemmänkin saariston suojeluun liittyvä mutta käsittää myös hieman maa alueita. Olen tämän yrittänyt tarkistaa useammasta lähteestä, niin kotimaisesta kuin venäläisestäkin ja kaikissa kartta täsmää.
Tämmöinenkin tieto oli jossain: "EDIT 11.1.2017. Laatokan saariston kansallispuisto ei toteudu aivan alun perin esitetyn kaltaisena, vaan maatalousmaat kuten entiset niityt on poistettu kuntien vaatimuksesta." https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212133 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212136 Kysymys onkin nyt että kuinka moni on jo suuntaamassa kannakselle ja kuka haluaisi syskylle? Minulle se on aika sama, kannas on toki aina lähempänä, tuttu ja turvallinen sekä reitit safarikalustolle sopivampia. Syskyn ongelma on mitä kylmä kevät tarkoittaa. Reitit menee aika pahoiksi jos löytyy vielä lunta ja jäätä. Vesistön ylityksiä on kuitenkin useita. Kommentteja voi laittaa yksityisviesteillä tai vastaamalla tähän ketjuun. Kannaksen mahdolliset ajoalueet olisi ehkä "pamela-leirin ympäristö" jos metsästysalue ei näytä aktiiviselta, jos näyttää niin aina voi sutaista vuoksenrannan märkää reittiä luotisuoralle ja siitä perinteisille haukkavuoren reiteille. Toki väliin mahtuu kaikkea muutakin temmellettävää. On myös mahdollista vetää letka kahteen (kannas/sysky) jos innostusta on. |
Lainaus:
Mun mielestä kannattais jakaa vaikka niin että syksylle haluavat lähtee sinne ja kannakselle toiset omina letkoinaan kun autokuntia yli 20 lähdössä. On aika hidasta menoa noi isoilla letkoina. |
Kännärin kans juttelin niin ottaen huomioon myöhäinen kevät,epävarma tilanne ton syskyn kanssa ja se ettei olla nähty vielä noita Kannaksenkaan mestoja kaikkia niin päätettiin että lähdetään Kannakselle.
|
Persaukinen appari vapaana 😂 ei oo rahaa eikä aikaa laittaa omaa rotteloa kuntoon tällekään retkelle 😖
|
Meillä kans kake oli vähä sitä mieltä että kannakselle mentäis. Mutta tekee niin kuin tapsa sano et menköön ne syskylle ketkä haluu ja loput kannakselle, kieltämättä silkkaa tyhmyyttä lykkää 20 auton letkaa yhteen paikkaan
|
Kyllä syskyllä ainakin se letka äkkiä lyheni.
Sen kivikko reitin jälkeen oli aika monta sii- pirikkoa. |
Joo hyvä porukkaa olisi jakaa, se voidaan toki tehdä vaikka ollaan samassa paikassa. Itse olen kallistumassa kannaksen puoleen, uskoisin että siellä on mutasafarit kohdillaan.
|
Mä lähen kannakselle. Ilmeisesti Roopen ja Kaken kanssa.
|
No nytkö kaikki onkin Kannakselle lähdössä? Kyllä minä mieluummin lähden Syskylle jos joku letka on sinne lähdössä. Kannaskin toki kelpaa jos pohjoisemmaksi lähtijöitä ei ole.
|
Lainaus:
Joten itse otan nokan kannaksen letkaan mutta jos lähtijöitä syskylle niin voin neuvoa hyvät reitit ja reittiviivat ja pisteet löytyy myös. Sysky on muutenkin parempi kun antaa ensin Ladoga letkan vetää reitit auki kesäkuussa. |
Ok, no mennään Kannakselle. Mennäänkö yhtenä letkana vai koitetaanko jakaantua jotenkin? Miten?
|
Pakko se on mennä kahessa eri porukassa, ei mitään järkeä mennä yhdessä kun lähtijöitä on taas sen yli 20 autokuntaa. Eteneminen on helkkarin hidasta ja herättää vähän turhan paljon huomiota ton kokonen letka
|
Varmaan kun jengi muutenkin valuu omia aikojaan niin otetaan eka leiri nippuun ja sitten katsotaan miten jatketaan. Varmaan samat leirit tavoitteena? Leirit vaan tarpeeksi syrjään että varmasti saa olla rauhassa eikä häiritä ketään. Leirit pidetään siisteinä ja muutenkin järkevinä. Aamulla voi sitten vetää letkan osiin tai eri reiteille jos valinnan varaa. Pamelassa ja Haukkiksella tämä onnistuu jopa niin että leiri voi olla useamman päivän samassa paikassa jos halutaan. Näin esim. remonttia tarvitsevat voidaan toimittaa leiriin reitiltä, tavaraa voi jättää leiriin jos uskaltaa jne.
Autoja on paljon, siellä voi olla muitakin kuin Pähäman porukkaa. Viimeksi törmättiin esim. Ladogaa varten treenaaviin autokuntiin Haukkavuoren kalliopätkillä. Oliko niin että ensimmäinen leiri olisi uazinuittopaikan lähettyvillä? |
Juu se uusi Uitto paikka suunta on aika hyvä paikka ekaks leiriksi. Juu minnekkään hiekkateiden varteen ei leiriin sit jäädä ja eikä roskia levitellä mihinkään. Jokainen autokunta ottaa roskapussit matkaan ja lajittelee palavat ja ei palavat roskat suoraan ni pääsee siitäkin ongelmasta helpolla.
Isot ja painavat omaan letkaan ja pikkupyöräset samaan porukkaan eli me gr+pihlajat hzj+roope defellä+lukko Ari defellä+ hattu vessa bj nyt ainakin. Jussilainen bj+ugly monsteri hoojii+Miinalainen pajerolla+Ruuhimäki ua hoojiilla+makeo patrol+Jouni jeepillä+Rafu rytökasa 6x6+tomi töttöröö+ Samu hilux |
Lainaus:
|
Tulkaa vaan syskylle, niin voidaan tulla taas porukalla illistelemään leiriin. :)
En usko, että toukokuussa on enää lumen ja jään kanssa ongelmaa näilläkään korkeuksilla. Semmosta vauhtia lähteny nyt, että muualla ei juuri ole kuin mihin on penkkaa muodostunu talven aikaan. |
Lainaus:
|
Syskylle ääni:D
|
Ilkka lähdössä reissuun jo tiistai aamuna. On lähdössä tosin pois jo perjantaina joten suunta suoraan varmaan paikkaan eli Haukkavuorelle. Itse pääsen luultavasti aikaisintaan tiistaina töiden jälkeen. Jos kaikki menee putkeen ja auto olisi pakattuna niin voisi lähteä jyskyttäämään kohti Imatraa 16.30-17.00 välillä. Rajalla olisi ehkä ysin kantturoilla. Siitä voisi jyskyttää uazin uittopaikalle jossa pari autoo odottelis leirissä (Ilkka ja pösöToni).
Keskiviikkona nokka Haukkavuorta päin ja tavoite linjanaluspätkältä etsiä pellon ohittava ura ja/tai kalliopätkä vastapalloon ajettuna. Leiri niitylle raunion viereen kuten oli aikaisemminkin. Mahtuu ainakin paljon autoja ja on syrjässä. Siihen vois sitten loppu porukka keräytyä. Ketkä tulossa tosi aikaseen keskiviikkona voisi ehtiä pätkille kun ajaa suoraan Kaarlahteen isoja teitä. Reitti uazinuittopaikalta haukkikseen voi sekin olla yllätyksiä täynnä. Uutta puuhailtavaa: Sonnitilan jälkeen olisi mahdollista ajaa yksi "majavanpato" reitti joka tulee samaan uraan takaisin kuin lammen viertä menevä reitti "hautausmaan kierron" alkupätkä. Oli jossain välissä metsästysaitojen sisällä mutta mielestäni nyt poistunut. Hautausmaan kierrolle pitäisi keksiä järkevä läpimeno 5000 ojalle päin joko 2008 ajettua pikkusuo reittiä tai sen länsipuolella meneviä tukkiteitä pitkin. 5000 ojan jälkeen olisi myös muutama uusi lenkki vaihtoehto joita voisi ehkä pikaisesti tutkia. Muuten reitti päätty louhoksen portille ja paluu hiekkatietä pitkin Tausjärvelle. Haukkiksesta kun ajelee hyvät pätkät pois niin voi suunnata vaikka sinne Pamelan suuntaan lähemmäs rajaa. Kaarlahti - Kaukola - Räisälä (voisi käydä kaupoilla jos tarve) - Niittysuo (suursuon alalaitaa) - Vuoksenranta- Pamela noin 50km matkaa. Luotisuoran välitie - Vuoksenrannan kirkko on melkosta settiä joten vaikea arvioda kauan kestää jos siitä lähtisi luovimaan. Semmosia aika tuttuja reittejä mutta Pamelan nurkat on vähän kysymysmerkki ja ne voi olla hyvä jättää loppupäähän mieluummin. Tämä on nyt vain avaus kun ei tiedä muiden aikatauluista mutta suunnitellaan lisää kun selviää. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Toi kaks letkaa jako kuullostaa hyvälle. Lähdetään tiistaina aamulla petrin ja jannen
Kanssa jyskyttämään kohti imatraa. Eka leirin koordinaatit olisi kiva saada ni osataan vaikkei tavoitettaisi muita rajalla. |
Mä oon ke täyden päivän töis ni ollaa ke yönä leirissä matin kans
|
Minä hattuveskun apparina jos ei suuria muuttujia ilmesty
|
Homma menikin meillä taas uusiks. Migu rj.llä ja lukkoari kissalla lähtee tiistaina ajelee rajan tuntumaa josta menee keskiviikko aamuna aikasin yli, me päästään keskiviikkona puolenpäivän aikaa lähtemään johtue joonaksen ”pakottavista” tarpeista olla töissä:D (mukamas kiireitä) kohteena meilläkin kannas.
|
Me lähetää hzj:llä ajele keskiviikko aamusta vaalimaata kohti, vähä oli suunnitelmana että oltaisiin noin klo 8.00 aikoihin rajalla jo. Ja me joudutaa jo lauvantaina lähteä kotio kun joudun ite sit sunnuntai iltana lähtee yövuoroon töihin
|
Rafu uhkaili saavansa Volvon kuntoon ja Jussukka ehti jahkatessa hypätä Hattu-Veskun kyytiin. Apparin paikka on siis taas vapaana. Lähdössä tiistana illalla tai keskiviikko-aamuna.
|
Kännärin kans suunnitelma lähteä tiistai aamuna rajaa kohti ja Svetosta yli.
|
Niin ja taas: Oliko Imatran suunnalla joku paikka mihin jättää veturi ja kärry?
|
Pääsiäis safarille mennessä jätettiin Imatran a katsastuksen pihaan 120 cruiser ja kärry. Ile on ilmeisesti sopinut jo aiemmille reissuille että siihen voi jättää..
|
Tiistaina Letka #1 hahmoteltu leiripaikka "uazinuittopaikka". Tiistai aamun menijät, kannattaa olla Ilkkaan yhteydessä. Suunnitelmat saattaa muuttua lennosta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210932 Keskiviikoksi suunniteltu Letka #1 Haukkavuoren leiri. Raunio reittipiste kartalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212257 Hattuvesku ja Roope menossa pamelaan joten kannattaa olla heihin yhteyksissä ketä sinne menossa. Pamela Leiri soramonttu N 60 52,0759 E 29 22,4426 Pamela Leiri männikkö N 60 51,9069 E 29 22,2510 Haukkavuori raunio leiri "Salmela" N 61 7,9704 E 29 43,9465 Uazinuittopaikka Juoksemajärvi/Korpilahti N 60 54,6305 E 29 32,4613 |
Lainaus:
Kannattaa mieluummin soitella mykrän Arille että voiko sen pihaan jättää kun tuskin niitä kuljetus kalustoa siihen a katsastuksen pihaan kauheasti voi kerätä. |
Juu totta tämäkin. Auto tai kaks varmaan menee vielä mutta jos siellä on piha täynnä tukkimassa aseman liikennettä niin ei hjuva. Täytyy kysyä Arilta .
|
Ilkka ja Roope lähdössä uuden tiedon mukaan jo maanantaina. Mulle selviää nyt viikolla pääseekö tiistaina aamulla vai illalla, vai jopa maanantai iltana? Kun selviää niin päivittelen tilanteen että kaikki tietää minne suunnistaa. Sanoinkin että voi muuttua lennosta ja niin voi käydä vielä monta kertaa:D
Tässäpä Ilkalle mietittävää. Tein salapoliisintyötä ja hakusessa ollut ns. majavanpatoreitti olisi tod.näk tässä. Reitti ajettu Vappu 2004 ja Helatorstai 2010. Hieman eri reittiä kummallakin kertaa. Tästä siis kysymys, kuvassa Jeeper 2004 vuonna. Alimman kuvan vihreä viiva. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212391 Sama 2010 Helana ja UglyHJ padon jämien kohdilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212396 Kellot alkoi soimaan kun Ile puhui kallioleikkauksesta ja katsoppas tätä karttaa sosna les kohdalta. Punainen reittiviiva voisi olla juuri se. Kaksi huonoa uutista, joista ensimmäisenä on se että saattaa olla riista-aidan sisällä, toinen on että erään satelliittikuvan mukaan vasempaan kääntyvään haaraan asti hiekkatietä. Reittiä on kuitenkin aikanaan ajettu 3,5h, reittiviivastakin näkee ettei ole ollut ihan hiekkatie safaria silloin. Vasemman käännön jälkeen reitti tapaa pian Ladogan 2014- "D" reittiin joka on siis hautausmaankierron alku, alemman kuvan pinkki viiva. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212392 Ja tässä yleiskuva. Sonnitilalta länteen. Tien vieressä kulkee riista aita ja nyt onkin hyvä kysymys että mihin asti se jatkuu. 2010 jälkeen oli reitti tukossa koko matkan pitkäjärvelle asti mutta ei enää, en vain tiedä mihin aita loppuu. Pitkäjärven ylitys ehkä taas ajettavissa mutta ei varmuutta. Reittipiste on hahmteltu majavapadon paikka. Perustuu 2010 ajettuun reittiviivaan jossa ihme lenkki joen/ojan jälkeen. Jostain muistin syövereistä putkahti että 2010 ajoin bjllä jonkinlaisen ympyrän että pääsin paremmin kuvaamaan patoa. Tosin silloin patoa ei edes ollut. Saattoi olla että pysähdyttiin jostain muusta syystä. Jos tämä on se paikka niin ollaan ajettu viime vuonna tosta ainakin 2 kertaa ohi, eikä paikka tosiaan ole enää samanlainen. Padon jälkeen reitti nousee vähän ylämäkeen ja tarkempien karttojen korkeuskäyrät tukee tätäkin. Täytyy seuraavan kerran katsoa tarkkaan vieläkö paikkaa tunnistaa, metsäkone on kyntänyt melkoista uraa reitille ja muutamassa paikassa joutuu kiertelemään kaatuneita puita. Ehkä ens kerralla sahataan reitti auki. Hyvä uutinen on että pinkki viiva on ajettavissa eli välttämättä ei tarvii aloittaa tuolta sonnitilalta päin. Pinkki reitti voi olla muutenkin paljon parempi. Kuitenkin jos ajaa tuota alatietä sonnitilan ohi niin katsoo onko tiet auki vai portillisia. Pinkin ja vihreä viivan välissä kulkee riista aita mutta minne asti siitä ei varmuutta, senkin voisi joskus tarkistaa. Samalla selvisi mistä tämä reitti on keksitty. Se on Ladoga trophy hautausmaankierron alku vuosilta 2004-2010. Startti ollut tuosta katkoviivatieltä iknattala tekstin alta, joka nykyään aidan sisällä. Sitten 2010-2013 sitä ei ole ajettu tästä ollenkaan, riista-aidat varmaan tuli silloin. 2014 pätkä tuli takaisin D reittinä (pinkki) jota ollaan tahkottu nyt muutaman kerran. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212395 Nyt jäänkin mielenkiinnolla odottamaan jos saisi LAALAA:lta suzuki safarin tuliaisina jotain uusia viivoja. En tosin tiedä missä ovat pyörineet mutta parin kevyen auton voimin varmaan matka on taittunut vauhdilla. |
Tuossa on kuvakaappaus viime syksyn Mudventures reissulta. Perjantainahan erottiin lauantaina kotiin lähtevään porukkaan missä oltiin me grllä,Kake,Hattu,Lukkoari ,Kiima ja olikos muita? no enivei . Perjantaina lähdettiin raunioleiristä ja ajettiin sen ison ojan yli missä tekin olitte joutunu jumppaamaan Volvon kanssa. Sit ajettiin Ilmeenjoen yli Kosenmuoni ja ajettiin radan yli mutta siellä tuli niin tiheä pöpelikkö vastaan sekä tuulenkaatoja että päätettiin kääntyä takas. Kosenmuonin kartalla näkyvän K.n kohdilla käännyttiin oikealle ja ajettiin kartalla näkyvää Järvenpäätä kohdin. Muistaakseni siellä oli riista aitaa tienvarressa ja mullilaumoja jollain pellolla .Karttajäljestä päätellen käytiin tuolla pinkillä viivalla mutta jostain syystä on ilmeisesti käännytty takaisin, muistaisiko Hattu tai joku muu miksi käännyttiin takas??
Edittiä. Aidat ja mullit tais olla Piiskurisalmen kohdilla ? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212407 |
Lainaus:
Kävitte varmaan tuossa pinkin viivan alussa koska Defeen piti saada joku sähköboksi varaosa LukkoArilta? Tulitte varmaan niin pitkälle kun hiekkatietä riitti ja käännyttiin metsään. Oltiin silloin jo uitettu valkoinenvalas konepeltisyvyydessä ensimmäisen lammen kierrossa ja taisteltiin sitä käyntiin seuraavalla pellolla. Vai toiko joku varaosaa jopa vastaan? |
Ei käyty noin pitkällä suzuki-safarilla. Uusia reittejä ajelimme vain Sairalan etelä ja länsipuolella.
|
Lainaus:
|
Nyt näyttäisi vahvasti että päästään lähtemään jo tiistai aamuna. Jos vaan auto yms. on kondiksessa.
|
Minä lähden MakeO:n ja kännärin kanssa tiistaina aamulla Imatran suuntaan. Edit: Arin pihasta löytyikin vielä tilaa joten lavetin säilytys on hoidossa.
|
Hyvä että porukkaa on tiistaina lähdössä. Varmaan päästään jonku peesiin, ni
Säästytään navigointi sekoilulta. Täytyy tiistaina viestitellä vähä aikataulusta. |
Meikäläisen numero 0505634775 jos soittelet tiistaina.
|
Inteam-letkan suunnitelman ainoo varma osa on se, että keskiviikko aamuna klo 08:00 vaalimaalla. Tuskin jäädään Pamelaan ekaks yöksi, kun muut jo menee kaukana. Pidetään yhteyttä ja liput korkeella!
|
Mä lähenkin jo maanantaina heti töiden jälkeen (noin klo 14.00) ja otan keulan kii jossain, ehkä pamelan tienoilla. O5o5114767 voi kysellä sijaintii seuraavina päivinä mut haukkavuoren suuntaan varmaan nokka.
|
Kotona. Kiitokset kaikille läsnäolijoille erityisesti veskulle miellyttävästä BJ kyydistä.
|
Hyvä reissu - päästiin ajamaan aika paljon, vaikka moni joutui remonttiakin tekemään. Jeepissä lämmöt meinasi vähän nousta sen jälkeen kun ensin tukittiin autojen jäähdyttimet mudalla ja ulkolämmöt nousi hellelukemiin. Lammessa huuhtelun jälkeen lämmöt pysyi kuitenkin siedettävällä tasolla. Sähkölinjojen ympäristöt kallioineen on kyllä minun suosikkipaikkoja maastojen puolesta. Ja Hattu-Veskun telttasauna oli myös mukava yllätys. :cool:
Jeepin sisä- ja ulkopesu tuli suoritettua tänään joten se on taas melkein valmis seuraaviin ajoihin. Muutama kuvakin tuli otettua, mutta käyn ne läpi myöhemmin. |
Huippu reissu ja kiitokset sakille!
Lj kuskas kotiin asti, meillä sampan kanssa meinas lämmöt välillä nousta Puumalan reitin mäennousuissa. Kuvia ja videota tulee myöhemmin. |
5 Liiteet
Kiitos kaikille reissusta. Hauskaa oli taas kerran.
Iso kiitos kans Arille remontti paikasta ja jeesistä et päästiin lähteen rajan yli. Aika paljon tuli kyllä kalusto vaurioita tälläkin reissulla. Gr meni murros ja iso laturi pimeni. Kuvattua tuli tälläkin reissulla perinteisesti joten laitan kaikki 5 otetta näytille :D |
3 Liiteet
Kiitos mukavasta reissusta. Erityisesti kiitän varaosa toimitukseen osallistuneita tahoja. Tuli todettua uusien renkaiden raaka pito, oliskon kerran ojan ylityksestä sutinut hetken aikaa, muuten meni pidolla. Muutama kuva löytyy, ehkä paras Jannen ottama "vesihöyry ja aurinko".
|
Mika varmasti tekee Superkertomuksen mutta tässä omia otoksia, puhelin ja kamerakuvia sekaisin.
Ja eri letkassa sitä mentiin välillä. Lj pelas ihan ok, perse tontissa mentiin kokoajan vaikka takana on +20% HDJ etujouset, pari vinssinsokkaa napsahti. Startti venkoili minkätakia pamelasta lähtevä iltasafari jäi väliin, lämmöt nous syylärintukkeutumisen takia. Tyhjäkäynti nous mystisesti ja seilas yli tonnissa, en alkanu sitä enempää selvittämään reissussa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212707 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212706 Leiriaamu, sattumalta Pete huomas että onpa Tipassa auraukset kohillaan. Ohjausnivel poikki. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212705 Ladoga Trophyn pätkiä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212690 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212689 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212688 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212687 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212686 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212685 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212683 Linjanalusreittiä, nää oli mielenkiintosia pätkiä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212704 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212703 GeeÄrrästä pamahti etunivel ja ruokatauko paikallaan, remontoijalle Make pisti nuudelit https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212702 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212682 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212701 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212700 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212699 Matti herkutteli suoraan suon yli, lopussa vinssasivat 10 metrin pätkän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212681 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212680 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212678 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212677 Kallioreiteillä riitti kallistuksia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212698 Sampan murrosremontin aikana sai nauraa mahan kipeeks ja tero viihdytti värikkäillä mukeilla. Samassa paikassa Peteltä napsahti etuvetoakseli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212697 Seuraavana aamuna Pajero ja Tippa sai serviceä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212696 Ja ne lämpöongelmat.. Kaikilla nous lämmöt reippaasti ja taukoja oli pidettävä pöllyävillä teillä. Ugly tokas jo että pian alkaa tulla miesflunssa näihin busseihin ja rekkoihin mitkä nostaa pölyä :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212695 Pamela-leiri, täällä irotettiin peten kanssa syylärit ja puhdistusta, kiitokset Hattuveskulle paineilmasta! https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212692 Palouria https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212676 UglyMatti pisti porukalle vesishown pystyyn. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212675 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212674 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212672 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212671 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212668 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212667 KooPeen hilux imautui saveen ja talkoota oli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212655 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212654 Murrosremonttia pukkas tänne myös, taas oli viihdyttävä remontti ja kaikki teki osansa eikä neuvojakaan taas puuttunu :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212691 Loppuun joku kaivoslaitos tai joku. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212651 |
Hienoja kuvia , kiitoksia!
|
2018 Helatorstai venäjän safari
Maanantai 7.5.2018 Alkuperäinen lähtöpäivä keskiviikko hilautui koko ajan aikaisempaan ja lopulta ensimmäiset lähtivät jo maanantai aamuna liikkeelle. Syynä oli sekin että osa poistuisi safarilta jo perjantain aikana, osaksi Äitienpäivän vuoksi. Itse sain järkättyä töistä niin että pääsin maanantaina noin klo 14 lähtemään. Ensi vuonna otettava suoraan koko viikko lomaa niin ehtii. Auto oli pakattuna valmiiksi joten ei tarvinnut kun pompata jousille ja aloittaa matka kohti Imatraa. Matkan ainoa pysähdys oli Kausalassa jossa tankkasin sen verran että pääsee rajalle. Venäjän tulli saavutettiin, näytti aika hyvältä, jonoa vain suoran verran. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212709 Ainoa ongelma oli että ottivat pahimmillaan kolmelle neljästä kaistasta vain venäläisiä. Voiton päivä oli tulossa 9.5 joten ehkä sekin jo ajatti paikallisia kotiin päin. Ongelmia ei ollut muuta kuin että auton arvo puuttui lapuista, "Värtsilän" malli vahingossa mukana. Lopulta sain korjatut laput kouraan ja autolle odottamaan. Virkailija oli juuri katsonut kaikki muut autot ja missasin sen mahdolisuuden. Ei auttanut kun ajaa auto ekaksi portille ja luukut levälleen. Eipä tullut kukaan katsomaan ja taas odotettiin puoli tuntia että kaikki juuri tulleet oli valmiita. Onneksi eivät penkoneet konttia sen enempää ja päästiin portista ulos. Kaksi tuntia meni taas tässäkin sekoilussa. Edessä oli vielä joku auto johon lastattiin viereisestä kopista pieneläin häkkejä ja ameriikan vani jota vedettiin hinausauton lavalle, siitä onneksi pääsi nipin napin ohi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212710 Huoltsikalla tankki ja jerryt täyteen. Mukavan miehen kauppaan ostoksille, tupakkia, sikaria ja limua matkaan. Maksettuani huomasin vielä että löytyi Karjalan Kannas 1939 Historia Ja Nykyaika 2017 kartta 103 ruplan hintaa ja se oli vielä pakko napata matkaan. Seuraavaksi Sorvalin Valintaan kun siellä oli tiedon mukaan siideriä ja lonkeroa. Niin olikin ja otettiin sieltä vielä viimeiset eväät matkaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212711 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212712 Suunta oli kohti Pamela leiriä jonne ei onneksi ollut paljoa matkaa. Antrea - krasny sokoliin (sokkala) - Räikkölä - Mellitsa. Leiriin saavuttiin hyvissä ajoin ennen pimeää. Matkalla otettiin valokuvia metsästysalueen kylteistä. taulu1 zone of protection of hunting resources https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212713 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212714 non-commercial partnership for breeding in the leningrad region "eldorado". the zone of protection of hunting resources of ozersk or krasnosokoly region site. krasnosokolsky site hunting prohibited. for inquiry apply hunting cordon village ozerskoe Niissä ei itseasiassa kielletty kuin metsästys joten voitaisiin safaroida välttellen ampumatorneja. Niiden juurelle tai välittömään läheisyyteen ei kannata mennä. Pelloilla on usein elukoiden ruokintaa ja ampuvat niitä siitä "haaskalta" hienosta torneista. Männikön suojissa leirissä oli paikalla Ile, Roope ja Toni. Bonuksena myös Eastcoastilta pari Jeeppiä, Sahari ja Jallu. Leiri oli suojaisassa männikössä jossa teltta oli hyvä laittaa pehmeälle kankaalle. Vedin pakasta uuden 4-bikers 3 hengen popoup teltan. Meni nopeesti pystyyn ja vaati vain yhden lisätikun jos halusi eteisen käyttöön. Muuten ihan hyvin tilaa mutta pituus on aika nafti mulle jos oikaisee koivet kunnolla (187cm), vaikka mitat on 220x220x130 + eteinen 80cm. Eastcoastin porukalla oli hauskan näköisiä riippukeinu "telttoja". Hieman kyseenalaistin miten sinne pääsee kipuamaan makuupussin kanssa, varsinkin jos on nauttinut jotain miestä väkevämpää. Nuotion äärellä otettiin löysät pois ja se aiheuttikin muutamalle henkilöille lopulta "pitkää sylkeä". Keli oli tosi lämmin ja yöllä tarkeni hienosti vaikka teltan ovi oli suurimman osan ajasta sepposen selällään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212719 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212715 Ilkan kauhunhetket kun torahammasjänis meinasi hyökätä täälläkin kimppuun. Liikkellä on nelikorvaisia jäniksiä. Valkoinen talvikarva oli vielä korvien ympärillä ja näytti aivan että niitä olisi ollut neljä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212716 |
Tiistai 8.5.2018
Aamu toimien jälkeen saatiin Ilkka houkuteltua läheiselle pätkälle. Kyseessä oli itsenäisyyspäivänä kesken jäänyt setti niityllä jota ennen Laalaan suzukista katkesi takavetari. Nyt sitä lähdettiin ajamaan toisesta suunnasta. Pätkälle lähdettiin viiden auton voimin. Saavuttiin ensimmäiseen lutakkoon. Räikkä veti jotenkin oudon tehottomasti ja suuntakin oli hukassa. Kaukosäädin temppuili ennen kuin tajuttiin että kun niitä oli useassa autossa, taajuudet meni päällekkäin ja toiminta oli sangen epämääräistä. Sitten putkahti mieleeni että maa kaapeli oli varmaan unohtunut kun vaihdoin uuden BOW2 moottorin tilalle ja jätin nykyisen putsauksen jälkeen varalle. Näin olikin käynyt ja rapakon jälkeen ruuvasin maakaapelin kiinni. Huomattiin myös että naru oli väärin päin kelalla ja sekin korjattiin samalla. Napin johdotkin oli ristissä. Olinkin viime safarilla ihmetellyt jarrun tehottumuutta ja normaali räikän äänen puutetta. Jossain vaihdessa oli siis käynyt käpy ja naru menny väärin päin kelalle. Asennusvirheet korjattiin ja taas korviin kantautui räikän jarrun iloinen rätkätys. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212720 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212723 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212724 Saatiin kaikki autot ekan lutakon yli ja käännyttiin kohti pehmeää niittyä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212725 Välissä oli muutama oja josta joitain autoja vinssailtiin yli. Saharilla hyppi jakolaatikon ketju yli vaikka se oli juuri rempattu. Myös automaatti alkoi ottamaan lämpöjä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212726 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212728 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212730 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212732 Saavuttiin niityn laitaan ja löydettiin helposti oikea reitti. Viimeksi koko niityn reuna oli ollut veden alla. Pehmeää oli nytkin mutta tarkalla silmällä ja määrätietoisella kaasulla pääsi ajamalla läpi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212733 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212734 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212735 Täytyy joku kerta ottaa tuosta niityltä haaste hakea uusi reitti Anttila nimisen tilan kohdilta itään, Koivikko, Ahola ja Hurri nimisten tilusten läpi Virkinniemeen (Simola/Tuomala väliin). Matkaa linnuntietä 2,5km ja katkoviiva vanhassa mustavalkokartassa. Loppureitti hiekkatielle sujui melko nopeasti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212738 Seuraavaksi suunta kohti Kaarlahtea ja Haukkavuorta. Jeepit jäi pamelaan kun sinne oli tulossa lisää porukkaa, joten jatkettiin matkaa kolmen auton voimin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212740 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212741 Kaunis maisemareitti kulki Vuoksenranta - Pamppa - Hauhiala - Maslovo - Salokylä - Kirkonmaa - Tukiankylä a.k.a Haukkavuori kautta. Vanhan Hauhialanmyllyn kohdalla oli pitkä kapea silta yli leveä kuhajoen. Mestoilla oli ilmeisesti jonkinlaista majoitustoimintaa ja kylän nimi oli kyltissä ihan Suomeksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212742 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212743 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212744 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212745 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212746 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212747 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212748 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212749 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212750 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212752 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212753 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212754 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212757 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212759 Jantulan jälkeen sillan ylityksestä otettiin taas väärä suunta oikealle kun olisi pitänyt nousta suoraan jyrkkään mäkeen. Jonkin aikaa harhailtiin sivutiellä kunnes reitti meni jonkin maatilan pihaan ja käännyttiin takaisin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212760 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212761 Pian mäen nousun jälkeen oli aidatulla alueella valkoisen hangaari ja joku pieni lentokenttä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212762 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212763 Siirlahden Y-risteyksessä kummastelin taas outoa tötteröä, mikä lie rakennelma. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212764 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212765 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212766 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212767 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212768 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212769 Sitten saavuttiin pitkäjärven eteläpuolelle, sonnitilalle itään ei ollut pitkä matka mutta haluttiin ajaa jotain muuta reittiä. Erään metsästystornin kohdilta koitettiin pätkälle, muistin että siitä oli menty ennenkin, ensin eksyttiin vähän väärään suuntaan ja ajeltiin pehmeää rantaa kunnes tajuttiin että osutaan vesistöjen väliin. Rannassa oli hieno majavan pesä. Palattiin takaisin tornille ja uusi suunta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212771 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212772 Reitti löytyikin mutta käännyttiin siltä takaisin kun edessä oli jonkin verran rytöä. Jatketiin pari kilometriä itään ja tehtiin tiukka käännös takavasemmalle tielle joka vie pohjoiseen pitkäjärven itäpuolta. Noin 6 km ennen rautasiltaa alkoi Tonin RJ temppuilemaan. Se oli nakuttanut jo aikaisemmin mutta ääni oli silloin hävinnyt kun öljyä lisättiin. Nyt pysähdyttiin tutkimaan ongelmaa ja taas öljynpinta oli laskenut rajusti. Mitään vuotoa tai syytä öljyn häviämiseen ei löytynyt. Lisättiin öljyä mutta melkonen kolkotus kuului koneesta. Jatkettiin matkaa tyhjäkäynnillä. Pitkälle ei päästy kun RJ hyytyi kokonaan. Laitettiin se liinan perään ja päätettiin hinata rautasillan yli niityn laitaan ja tehdä sinne leiri vanhaa tuttuun paikkaan. RJ saatiin leiriin ja pojat päätti purkaa öljypohjan irti. Kolmosen kiertokangesta oli kadonnut liuskat kokonaan ja varaosia alettiin järjestämään Suomesta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212773 Tapsa oli tulossa huomenna joten siinä ne tulisi samalla. Tonilla oli toinen 22R kone josta ohjeisti kotiväkeä purkamaan kaikki kiertokangen liuskat matkaan. Alunperin oli tarkoitus mennä suoraan "raunioleiriin" ilmeenjoen varrelle mutta nyt ei haluttu hinata RJ:tä sinne isojen ojien yli. Viesti leirin vaihdosta ei oikein mennyt perille ja tästä syystä osa porukasta sai offailla ilmeenjoen vartta ylös rautasillan leiriin. Jossain vaiheessa iltaa saapui seuraava letka: Offroadjouni, MankoLJ, MakeO, Samppa ja pööpöilijä. Petrin uudet 38.5" boggerit oli tarjoilleet niin paljon pitoja että Pajeron kuskinpuolen takatikku oli katkennut pätkällä. Varaosaa ei tietysti ollut matkassa ja ei auttanut kun laittaa viestiä kotimaahan että perästä tulevat alkavat metsästämään osaa. Simpalta se taisi lopulta löytyä ja jollain tapaa se saatiin järkättyä Hirvensalmesta Tapsan kyytiin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212774 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212775 |
Keskiviikko 9.5.2018
Yön aikana oli valunut lisää porukkaa leiriin. Päivän pätkä olisi Hautausmaan kierto soveltaen. Leiriin jäi Pajero tiimi koska ei olluta vapaita paikkoja autossa. Lisäksi heidän piti saada vetarin tumppi pois perämurikasta. Magneetti ei riittänyt irroitukseen vaan oli joko purettava toisen puolen vetari irti ja lyötävä tumppi irti jos murikassa läpireikä, tai sitten irroitettava koko murikka. Kaiserin lukossa oli onneksi läpireikä ja olivat saaneet lyötyä katkenneen vetarin pätkän pois. Toni ja Välimaan Janne saatiin mukaan matkaa kun parista autosta puuttui appari. RJ jätettiin leiriin odottamaan varaosia. Koska Pajero tiimi jäi sinne myös, voitiin jättää teltat ja osa kamoista pois kyydistä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212776 Lähdettiin etenemään Ladoga D-startista joka lähtee riista aidan reunustamalta hiekkatieltä kortelammen rantaa pitkin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212778 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212779 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212780 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212781 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212782 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212783 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212784 Tämä reitti on myös ns. majavanpato reitti jota etsiskeltiin. Patoa ei vain enää ollut joten paikka oli kovin erilainen kun vesi oli metrin tai pari matalammalla. Reitillä oli syvää koneuraa ja Ilkka koitti ajaa uazilla toinen rengas reunavallilla, seuraksella että kuskin rengas sukelsi syvään uraan ja auto kaatui silmänräpäyksessä kyljelleen veden täyttämään uraan. UAZ vinssattiin renkaillen ja saatiin käymään ilman sen kummempia talkoita. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212785 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212786 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212787 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212788 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212792 MakeO vielä koitti patrolia samaan uraan mutta jäi akseleista kiinni ja vinssattiin irti taakseppäin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212793 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212789 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212791 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212794 Kierrettiin lopulta lutakko oikealta kuivemman kautta. Reitti saavutti hiekkatien josta yleensä lähdetty oikeaalle ja ajeltu hiekkatietä joko hautausmaan itäpuolen joelle tai ylemmäs WD-40 reittipisteelle. Nyt haaveissa oli tarkistaa länsipuolen reitti joka sateliittikuvien perusteella vaikutti ajettavalta ja osittain tukkitieltä. Hiekkatie jatkui muutaman kilometri kunnes alkoi nousemaan mäkeen, hetki arvottiin oikeaa suuntaa ja näytin reittiä sateliittikartasta Ilkalle. Mäen reunaa laskeuduttiin alas kun huomattiin puussa keltaista trophy raid nauhaa, oltiin siis oikealla reitillä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212795 Oltiin itseasiassa jollain Ladoga reitillä tai ainakin jollain se osalla, TR-1/2? Nauhoilta eteenpäin reitti oli selkeä ja kulki kiertäen mäkeä jonkinlaiselle pienelle ojalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212796 Sen jälkeen alkoi pian taas tukkitie johtaen "WD-40" pisteelle josta päästiin 5000 ojan suuntaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212797 Ennen ojaa pehmeällä niityllä oli jostain syystä vedetty kaivonrenkaita ylös. Liekö joku lopulta tippunut kaivoon ja vittuuntunut. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212798 5000 ojalla oli normi ylitykset kynnetty niin pahoiksi että autot meinasi olla kyljellään jo sitä lähestyttäessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212799 Löydettiin uutta parempaa ylitystä enemmän vasemmalta. Siitä tuli jotain autoja ihan ajamalla yli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212800 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212801 Loppureitti seuraavalle Kosenmuonin ilmeenjoen ylitykselle vievälle poikkitielle oli pehmeää ja siinä vielä vinssailtiin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212802 Päätettiin jatkaa reittiä pohjoiseen pitkälle niitylle jotka johtaa pätkän maaliin louhoksen portille. Tarkoitus olisi etsiä uusi reitti takaisin, sateliittikuvien mukaan se olisi olemassa. Matkan varrella oli tuttu oja jossa niin jyrkkä vastapenkka ettei autoja saisi yli edes vinssillä. Lyhyellä etuylityksellä olevat pääsi ojasta ylös vinssillä, pohjalla oli vielä tukkeja joihin istahti kiinni. Saatiin Roopen defe ja räkytäky yli ankkureiksi mutta esim. KooPeen hiluksia ei saatuu vinssattua suoraa yli kun keula puri niin pahasti penkkaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212803 Ojasta koitettiin useasta eri kohdasta. Ilkka ja Jouni lähti etsimään kauempaa ylitystä, paikasta josta aikaisemminkin oltiin menty. Jounille kävi taas sama kun viimeksi ja eturengas sukelsi syvälle ojaan. LA puhelimesta alkoi kuulumaan avun pyyntöjä. Ongelmana vain että siinä vaiheessa ojan "oikealla" puolella oli enää vain yksi auto. Lopulta kuitenkin Jouni kuittasi ettei apua enää tarvittu ja Jeep oli saatu Uazin avulla ylös ojasta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212805 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212806 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212807 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212808 Jatkettiin matkaa pitkälle niitylle jonka isoilta tukkipinoilta haettiin reittiä oikella mäen päälle. Samalla tippaHJsta nousi savua ja vesiletku oli niin haperoitunut että se jouduttiin vaihtamaan. Ilkka teutaroi Uazin ojaan tukkien päälle jumiin ja sitä vinssailtiin tovi. Lopuilla autoilla ajettiin 100 metriä taakseppäin ja ojien risteykseen josta koitettiin yli. Penkka oli jyrkkä mutta varpit riitti metsän laidan puihin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212809 Lopulta viimeiset autot löysi ihan ajettavankin reitin. Hetki arvottiin miten jatketaan, reitti oli tuntematon mutta kello ei vielä ollut paljon. Lopulta kaikki lähti uudelle pätkälle. Alkuun mentiin selvää pehmeää uraa mäen päälle josta reitti kääntyi etelään kohti isoa hakkuuaukeaa. Aukea alkoikin paljon aikaisemmin kun satelliittikuvissa ja jouduttiin puikkelehtimaan kantohelvetin läpi. Loppupelissä maasto oli kuitenkin aika helppoa edetä kun vaan oli tarkkana. Ilkkaa kävi ilettämään ja lopulta kääntyi hakkuuaukealta MakeO:n kanssa takaisin, tarkoituksena kiertää takaisin poikkitielle ja mennä ilmeenjoesta ylityksestä takaisin leirin suuntaan. Loppu letka oli kovin varma että tästä päästään läpi. Mäen päällä pujoteltiin hetki ja sitten nähtiinkin jo isompaa korjuukoneen jälkeä rinteessä. Pian ura alkoi muuttumaan paremmaksi ja pintalautaakin oli vedetty uraan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212810 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212811 Lopulta pätkä laskeutui Sunikka nimisen talon rauniolle mäen alle. Tästä eteenpäin jatkui hiekkatietä. Jatkettiin hetki eteenpäin ja huomattiin että tultiin samalle hiekkatielle jos oli aikaisemmin käännytty pitkän niityn suuntaan. Otettiin hieman poikkeava reitti metsän läpi, pienen ojan yli rauniolle hiekkatien varteen josta oli jo menty kerran ohi. Ilkkaa ei näkynyt vielä, jatkettiin eteenpäin ilmeenjoen ylitykselle. Hetken päästä Ilkka ja MakeO saivat letkan kiinni. Ylityksessä oli normaalisti vettä ja siitä pääsi helposti yli. MakeO herkutteli ja pakitteli ylitystä edes takaisin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212813 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212815 Oltiin kuultu jo pitkin päivää Kakea laa puhelimesta, he olivat vieläkin matkalla leiriin. Jatkettiin ilmeenjoen itäpuolta alas takaisin leiriin. Siellä ei ollut vielä ketään, joka hieman ihmetytti mutta tyytyväisenä alettiin iltapuuhin ja fiilisteltiin nuotiolla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212816 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212817 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212818 Illan mittaan saapui lisää porukkaa, Kake, Hattuvesku, kiima, LukkoAri, Miku, Samu, tapsa, elastinen jne. Tapsan kyydissä tuli pajeroon takavetareita, RJ:n liuskoja ja tipparelluun iskarit. Toni oli melkoisessa asennuskunnossa mutta liuskat livahti paikalleen. Tosin koneen pyörittely startilla aiheutti sen että kiertokanki jäi kampuran ja lohkon väliin ja oli pyöritettävä konetta väärin päin. Pojat päätti jättää tässä vaiheessa jatkoremontin aamuun. |
Helatorstai 10.5.2018
Yö oli melkoisen viileä ja teltassa tuli jopa hieman vilu hetkittäin. Vanha intin carinthia makuupussi alkaa ilmeisesti olla jo ehtoopuolella. Pitäisi keksiä tilalle joku laadukas lämmin pussi. Aamulla taas kun aurinko alkoi paistamaan telttaan, tilanne oli päinvastainen ja olo oli kuin saunassa. Toni laitteli liuskoja paikoilleen mutta samalla löytyi lohkon kyljestä reikä. Oliko jo ollut vai tullut yön starttauksista? Reikää paikattiin plastic paddingilla ja jollain pellin palalla. Kone ei kuitenkaan suostunut pyörimään ja pojat päätti jäädä leiriin purkamaan vielä kerran alakerran. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212819 Hattu-Veskulta sain hauskan lahjan. Harmi vaan että klappimies puuttui joten käyttö jäi vähemmälle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212820 Koitettiin saada letka pikkuhiljaa liikkeelle muuta alaniitylle ajaessani huomattiin että tipparellusta oli vetotangon nivel katkennut ja uusi remontti alkoi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212821 Osa porukasta lähti jo etenemään ilmeenjoen vartta, tarkoitus oli myös siirtää leiri toiseen päähän raunioille. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212823 Osa noin 20 auton letkasta lähti hattu-veskun/tukiankylän kierrolle. Kun tippa saatiin nippuu loppu letka 11 autoa lähti kohti linjanaluspätkää. Ensimmäisestä isosta ojasta löytyi ihan ajettava kohta. Uittopaikan kiertävä mäki oli melko hauskassa kunnossa kun noin puolessa välissä oli sellaista kuraränniä että oli mahdollista jäädä ylämäkeen jumiin. Toinen iso oja ajettiin oikealta rannan kautta yli ja osa vinssaili vasemman kautta. Matkaa leiristä linjanaluspätkälle on noin 10 kilometriä. Saavuttiin linjan alle ja lähdettiin ajamaan kallion reunaa kiertäen. Päälläkin olisi mennyt reitti mutta ei lähdetty pusikkoon seikkailemaan. Vähän pehmeää, hieman kalliota ja reitti tapasi hiekkatien. Jatkettiin peltosaroille josta piti päästä isosta ojasta yli. Osa autoista saatiin ajamalla yli ja loput vinssailtiin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212824 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212825 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212826 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212827 Reitti jatkui metsään pehmeää uraa pitkin. Saavuttiin ensimmäiseen ojan ylitykseen josta pääsi nipin napin ajamalla kun löysi oikean kohdan. Osa veti perus uraan ja jäivät jumiin ojan pohjalle kertyneeseen mutaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212828 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212829 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212831 Vihreä GR tahkosi hetken ylitystä ja sitten napsahti edestä murros. Osa letkasta oli jo kaukana mutta ilmoitettiin eteenpäin että nyt tuli ruoka ja remonttitauko. Patrolin nivel vaihdettiin sillä aikaan kun muut kokkasi. Kännäri vaihtoi niveltä ja Make syötti samaan aikaan nuudelia kattilasta. Tehokasta työskentelyä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212835 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212833 Saatiin syötyä ja remontti valmiiksi. Matka jatkui ja edellä mennyt Tapsa neuvoi laa puhelimessa että eka lutakko kannattaa ajaa oikeaa laitaa. Tähän jäynään meni MankoLJ ja LJ oli pian ajovalosyvyydessä rännissä. Muut kierteli kuoppaa vasemman kautta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212836 Saavuttiin takaisin hiekkatielle ja jatkettiin hetken matkaa takaisin kohti leiriä. Kalliopätkä (pillisuonmäki) lähti hiekkatieltä vasemmalle. Alkuun ajeltiin pehmeää uraaa metsässä ja saatiin keula kiinni ensimmäisessä jyrkässä kallion nousussa. Lyhyelle autolle nousu on täysin painajainen koska auto on alussa noin 45 asteen kulmassa ja siitä pitäisi rykäistä liikkeelle kaltolle kalliolle. BJssä ei tuntunut olevan kunnon jarruja kuin kolmannella polkaisulla joten vinssillä ylös ilman kikkailuita kuten melkein kaikki muutkin. Samu hiluksilla oli ainoa joka pääsi ajamalla ylös. Taisi olla ensi kerta kun näin jonkun ajavan kohdan ylös. llkka saattoi paloautovolvolla päästä ajamalla joku vuosi takaperin? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212837 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212839 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212842 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212843 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212845 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212846 Ajeltiin eteenpäin ja reitti lähti laskeutumaan mäen keskellä olevalle suolle jota ollaan kierrelty oikeaa laitaa pitkin. Suon reuna meni läpi parilla vinssauksella mutta lopussa oli kaltto ränni jossa auto menisi melko kallelleen. Katselin reittiä hetken ja otin hurjan reitin vinssaten ylös 3-4 metriä korkeaa kallioporrasta. Näin pääsi kiertämään rännin. Jouni vinssaili kallion reunalle ja kikkaili ajamalla ylös varsinaista reittiä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212848 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212850 Patrolista napsahti kuskin puolen etumurros vinssauksessa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212853 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212854 Perältä kuului huonoja uutisia. Samulilta oli tipasta takavetari poikki. Myös lukkoholkin hampaat oli karanneet. Keula vinssaili suosta ylös ja tapsalta napsahti siinä leikissä murros kuskin puolelta. Auto vinssailtiin kuiville ja tasaiselle jossa vaihto suoritettiin. Muutaman auto jatkoi matkaa mutta Samun hiluksita loppui ekaan lutakkoon virrat. Se saatiin kaapeleilla käyntiin ja liikkeelle mutta pian kuului että joku vesiletku oli rikki tai auto muuten nosti lämpöjä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212856 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212857 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212858 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212861 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212862 Jäin tapsan luo odottelemaan että kaikki pääsisivät suon yli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212865 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212866 UglyHJ perinteisesti ajoi keskeltä suota yli ja joutui vinssailemaan vain viimeiset 10 metriä. Suolta menee läpi puita kasvava kaistale ja joskus voisi sitä koittaa muillakin autoilla. Toinen vaihtoehto on keskellä olevan lammen laitaa menevä kannas, siinäkin näyttäisi olevan kitukasvuista mäntyä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212867 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212868 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212872 Patrol remontin jälkeen päästiin jatkamaan eteenpäin pitkin kalliota. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212873 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212874 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212875 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212876 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212877 Jossain vaiheessa kuultiin RJ tiimiltä uutisia että kone oli saatu nippuun ja kävi niin nätisti että jatkoiva kohti raunioleiriä. Mäen ylityksen jälkeen oli matka loppunut kun kone kilahti taas jumiin. Pojat lasketteli hetken matkaa alamäkeen ja vinssailivat eteenpäin. Lopulta jääden johonkin kohtaan alamäkeen ennen panoniittyä. Toni ja Janne vietti siellä koko päivän ja Ilkka tuli ensimmäisenä hinaamaan varmaan noin klo 22 illalla. Päivä oli kuulemma sujunut leppoisasti Captain Morganin seurassa nuotion ääressä. Kalliopätkä jatku osaltamme ja puikkelehdittiin läpi ahtaan kohdan jossa lopussa tiukka kallistus vasemmalle puuta vasten. Rättikatto otti melkoisen hitin ja piti vinssata ettei tule vaurioita. Hetken matkaa päästiin eteenpäin kun kuultiin että taas iski jotain remonttia ja Maken GR:stä oli ilmeisesti takavetari poikki ja tipasta murros. Tiedusteltiin osaako kukaan ajaa reittiä läpi ja takaisin leiriin. Vastaus oli että suunta oli eteenpäin ja osaavat leiriin, päätettiin ajaa reitti loppuun Tapsan kanssa. Hieman jäi epäilys loppuletkan vastauksesta mutta päätettiin kuitenkin jatkaa ja tulla tarpeen mukaan pelastamaan eksyneet lampaat. Päästiin juuri pois pätkältä kun pimeä alkoi laskeutumaan. Reitti takaisin leiriin oli selkeää pitkin mutaista tietä. Matka varrelta nuiityltä bongattiin KiimaTapsa joka oli tullut hatunkierrolta etuajassa, muut olivat jääneet pitkäksi venyneelle ruokatauolle lähistölle, vaikka leiriin olisi ollut vain "muutaman minuutin" matka. Lisäksi heillä oli ollut ongelmia kun isosta kissasta oli hajonnut murros. Päästiin leiriin ja nuotiolle. Oli aika viileä ilta ja tulet alkuun melko nihkeät. Arvuuteltiin kuinka kauan loppu porukalla menee pätkällä pimeässä. En muista milloin saapuivat mutta kuitenkin suhteellisen järkevissä ajassa. |
Perjantai 11.5.2018
Aamulla oli tiedossa lisää remonttia. GR:n takatikku oli poikki ja varaosa valitettavasti väärä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212878 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212880 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212881 Katkennut tikku laitettiin paikalleen ja ideana ottaa nokka kotia kohti. Ilkka uazilla oli lähdössä myös ja Mäkkylä volvolla. Tomin viisauden hammas oli alkanut vihoittelemaan sen verran pahasti että lekuriin oli päästävä. Ei kuulemma auttanut särkylääkkeet eikä viinakaan. Lukkoari otti RJ:n hinaukseen ja piti vetää ainakin Räisälään asti josta loppumatka jatkuisi Volvon perässä rajalle. Ilmeisesti Volvo otti jo aikaisemmin RJ:n hinaukseen ja ehjien letka pääsi jatkamaan. Pajerosta oli myös etutikku poikki ja sen onkiminen IFS etuperästä vaati että tumpin pätkään hitsattiin harjateräs puikolla ja akkukaapeleilla kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212883 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212884 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212886 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212890 Samaan aikaan tippaHJsta korjattiin olkalaakeri joka oli myös antautunut. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212889 Pajero miehistö kertoi että remppa kestää vielä ainakin tunnin joten keula voisi lähteä jo Räisälään kaupoille. Tarkoitus oli vaihtaa mestoja ja palata Pamela leiriin. Hattuveskun letka otti oman reitin kohti Pamelaa. Matkalla olivat jäähdytelleet Kaken HZJ:ta lammessa ja keula olikin hulahtanut vähän liian syvälle. Seuraus oli vesipuristus ja kammet solmuun. Vakio ilmanputsarin kansi oli jostain syystä vuotanut. Loppumatka Pamelaan ison kissan perässä. Saatiin meidän letkan etuporukka liikkeelle ja ajettiin Kaukolan kautta Räisälään. Räisälässä käytiin kaupoilla ja odoteltiin loppuletkaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212891 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212892 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212893 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212894 Ei kuulunut ketään ja lopulta lähdettiin kohti Niittysuota josta oli tarkotus yrittää Vuoksenrantaa kohti. Matkalla jäähdyteltiin Jeepiä ja Patrolia teiden risteyksessä jossa sai ajettua autot jokeen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212897 Ajeltiin luotisuorien väliin ja pidettiin ruokatauko. Silläkään aikaa ei perä saanut meitä kiinni. Ruuan jälkeen jatkettiin eteenpäin ja pian saavuttiin ekaan vesistön ylitykseen johon Asko suzuki joskus tippu sillalta alas kyljelleen. Vettä oli aika reilusti. Sillan tukeista ei ollut vedenpintaan pitkälti joten sillan vieressä oleva ylitys ei houkuttanut. Roope ajoi sillasta defellä yli ja huomattiin tukkien hieman liikkuvat. Vahvistettiin siltaa vetämällä tukit nippuun parilla kuormaliinalla. Päästiin hienosti yli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212899 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212900 Saatiin jotain kautta viestiä että Pajerosta oli lauennut takaperä ennen Räisälää ja tipassa oli myös jonkinlainen reikä takaperän kuorissa. Muita ei tulisi tälle pätkälle joten voitiin jatkaa. Edessä oli muutama haastava paikka joista ensimmäisenä pehmeä koivikko josta oli ränniä joka suuntaa. Oli yllätävänkin kuivaa ja tästä ei oltu vuosiin kynnetty läpi joten läpi päästiin vasenta laitaa kiertäen melko helposti parilla vinssauksella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212901 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212902 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212903 Seuraava jännitys tuli lampien välissä menevästä tiestä joka oli matalammalla kuin veden pinta ympärillä. Tämäkin paikka oli melkosen helppo ja vesi matalalla. Läpi päästiin heittämällä, muistan että joskus ihan uraan on jo jääty 37 boggereilla kiinni niin että kaikki kamat kontissa kastuuneet takaluukun rajaa myöden. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212904 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212905 Tero soitteli puhelimella ja kyseli missä mennään jos tulisivat vastaan. Kerrottiin että koitetaan Pamelaan pohjoisreittiä joka lähtee asfalttitien toisen kaiteen vierestä. Radan varressa oli iso louhimo jossa tehtiin mursketta jonnekkin. Hiekkatiekin oli plaanattu aika tasaiseksi, tosin hiekka oli paikoin petollisen pehmeää. Koukattiin asfaltilta metsään mutta ei päästy pitkällekkään kun eräässä alamäessä räkytäky jäi kiven nokkaan ja etulukon kytkentä tuotti epämiellyttävän metelin. Jotain antautui edestä. Tunkattiin keula ilmaan mutta vaikutti että kaikki ok. Tunkilta alas ja seuraavaan lutakkoon kun taas joku löi yli. Vinssaus lutakosta kuiville ja keula ilmaan. Napa auki mutta murros vaikutti ehjältä. Ulos nykiessä murros irtosi vetarista ja näki että boorit oli aivan sileinä. Tikku taas yllättäen näytti virheettömältä. Tähti varmaan haljennut ja vedon alla antoi periksi, murros on vieläkin putsaamatta ja tarkistamatta. Kyseessä TG Longfield. Ei muuta kun uutta putkeen ja matka jatkui. Samalla huomasin että etupanhard on aivan mutkalla mutta päätin ettei sitä käydä suurempien tuhojen pelossa oikomaan. Siinä on nimittäin seinämää varmaan sen 6mm kun kaksi putkea on päällekkäin. Jatkettiin eteenpäin ja länkystä kuului että muutama auto ajeli meitä vastaan ja koitettiin opastaa heitä reitille. Reitti oli osittain muistissa mutta etään lutakon jälkeen ajettiin parisataa metriä suoraan harhaan kun olisi pitänyt kääntyä tiukasti oikealle. Lopulta jouduttiin palaaman samoja jälkiä takaisin. Reitti löytyi ja se vei soiseen metsään jonka muistan joskus olleen melkoista puuroa. Ainakin reissulla jossa musta GR meni melkoisen huonoon kuntoon ja lopulta hylättiin yöksi metsään. Sitten päästiin jo selvemmille vesille Anttila nimisen talon raunion vieresta Joussuon korven niitylle jossa tovi harhailtiin kunnes oikea reitti löydettiin Niityn reunasta Joussuo nimisen talon kohdilta. Pian vastaan tuli suhteellisen tuoretta metsäkoneen uraa josta noustiin isolle hiekkatielle joka vei aina Pamelan montulle asti. Tämä oli täysin uusi tie ja vielä käyttämätön. Isot hakkuut tulossa alueelle joten montun läpi voi olla melkoinen rekkaralli jossain vaiheessa. Ilmakos jätkät ei löytäneet reitille kun hiekkatie oli muuttanut reitin tyystin. Saavuttiin pamelan montulle johon leiri oli pystytetty. Telttasauna oli tulilla ja Kauko sedän paljas perse toivotti meidät tervetulleiksi. Katrin mielestä se oli sellaista silmäkarkkia että saattaa vielä "täysikuu" vainota unissakin. Hauskinta oli että Samu ja Ugly olivat lähteneet meitä vastaan mutta olivat eksyneet jonnekkin aivan muualle mihin piti. Maxxiksen jäljistä nähtii että olivat käyneet ihan oikeilla jäljillä mutta sitten kääntyneet pois ja teille tietämättömille. Nyt Laa puhelimesta kuului uutisia että samulta on revennyt tukivarren korvake ja tarvitaan hitsauskonetta joka oli Tapsalla. Tapsa lupasi lähteä jonkun kyydillä hätiin kunhan käy ensin saunassa. Lopulta Jouni ja Ugly lähti viemään hitsaus laitteita Samulle. Auton piti olla aika lähellä mutta Matka Hiluxille oli kaikkine harhailuineen kestänyt kaksi tuntia. Sillä aikaa leirissä nautin telttasaunan löylyistä. Harmi kun ei tullut crocsit mukaan, muuten olisi voinut käydä Kuurlammessa uimassa. Nyt ei uskaltanut kun pelkäsin että pohjassa voi olla lasinsirua tai muuta skeidaa. Peseytymiseen oli onneksi hyvä konsti. Nuotiolla oli aina pari sinkkiämpäriä lämpiämäsä ja Vesku laimenteli sitä sopivaksi pesukäyttöön. Lukkoarilla nimittäin oli bilteman akkusuihku jonka pumppu vaan tiputettiin ämpäriin ja laitettiin päälle. Veden kulutus oli niin pieni että täyden peseytymisen suoritti noin puolella ämpärillä. Aivan mainoa laitois ja ehdoton hankinta pitkille reissuille kesäaikaan. Jonkin aikaa tuli istuttua nuotiolla odottaen että kaikki saapuisi leiriin. Ei vaan kuulunut mitään tuntehin ja lopulta uni voitti. Remonttiryhmä oli päässyt leiriin ilmeisesti noin klo 5 aamulla. Nuotiolla oli silloin vielä ollut osa porukasta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212906 |
Lauantai 12.5.2018
Aamulla hahmottelin päivän reittejä ja tulin siihen tulokseen että siirrytään pikkuhiljaa lähemmäs rajaa, kaukana ei tosin oltu nytkään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212907 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212911 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212913 Ensimmäinen reitti olisi Pamelan mäkipätkä joka lähtee niityltä, kiertäen ison mäen päältä alas pienelle suolle ja palo-ojaa pitkin Joussuon korven ojalle. Nyt vain ajettaisiin palo-ojille asti ja siitä pohjoiseen isolle hiekkatielle. Reitti oli ihan hyvä aamun avaus. Ennen mäkeä putsailtiin Tapsan patrolin syyläriä ja tutkittiin latausongelmaa. Toinen laturi vaikutti olevan jotenkin oikarissa ja se poistettiin käytöstä. Samulilla oli syylärin pesuun hyvä kikka. HJ pissapojan säiliöstä pitkä letku ja kanisteri syöttämään vettä pesurinsäiliöön. Sitten vaan pissapoika huutamaan ja pesemään, kädellä puristaa letkua lyttyyn niin saa lisää painetta. Sen verran saatiin putsattua että matka jatkui taas yli mäen ja suon laitoja kierrellen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212914 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212916 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212919 Palo ojilta lähdettiin pohjoisen suuntaan ja ennen isoa tietä pysähdyttiin isolle sorakuopalle jonka vesimontuissa sai pestyä autoa. Samalla hakattiin Koopeen hiluksin kuormalatijousi paikalleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212921 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212922 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212927 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212928 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212929 Otetiin noin 20 km tiesiirtymä maamieskoululle Jääsken ja Antrean puoleen väliin. Sovittin että pidetään raunioilla ruokatauko. Raunion vieressä oli parikissa pari paikallista henkilöautoa joten ajettiin vähän eteenpäin ja tehtiin ruoka niityllä radan varressa. Ruuan jälkeen vahdit radalle ja kiskojen yli vastapuolen niitylle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212930 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212931 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212932 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212933 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212934 Ensimmäisessä ojassa oli tukeista tehty silta joka näytti melko vanhalta. Tapsan GR tipahti siitä heti läpi. Laalaa ja Ukkonen oli vappuna mennyt samaa reittiä mutta suzukin painon oli näköjään kestänyt. GR saatiin vinssattua yli mutta muut auto vedettiin mieluummin ojasta yli oikealta puolelta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212935 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212936 Päästiin hetken matkaan eteenpäin kun reitti laskeutui kanjoniin jossa oli iso oja. Tapsa vinssaili GR:n ylös ja BJ nousi myös vinssillä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212938 Perästä tullut Koopee taas istahti penkkaa ja kovaan. Vedettii kahdella vinssillä Hiluksia ylös. Ensin petti BJ:n jarrut kun joku putki hajosin mutta vedettiin vaan auto Tapsan takavinssillä kiinni ja jatkettiin. Seuraavaksi räikän 12mm naru katkesi. Ajettiin BJ sivuun ja aloitettiin remontti. Jarruputki oli hinkkautunut jotain kaapelia vasten vuosien saatossa puhki. Tulppasin etujarrujen lähdön ja ajattelin korjata putken vasta leirissä. Narun sai pleissattua nopeasti kuntoon. Sillä välin muut ajoivat ojasta yli vasemman puolen penkan päältä. Hiluksia ruvettiin nostamaan ylös vinssaamalla suoraan vanteesta niin että naru kulki pystyyn laitetun pöllin yli nostattaen autoa ylös. Samalla lyötiin pölliä auton alle ja lopulta Samuli veti mekaanisella vinssillä pylpyrän kanssa hiluksin ylös. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212939 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212942 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212944 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212945 Jatkettiin reittiä eteenpäin ylämäkeen ja tullen jo kovin puskittuneelle hakkuaukealle. Ihmeteltiin paikallista metsänhoitoa. Metsän laidasta oli kaadettu kymmeniä keloja suoraan reitille. Ilmeisesti koneella tehty ja katkottu noin 3m pätkiin. Lasse ja Kimmo oli osan reitillä olevista jo katkonut vapun safarilla. Jostain syystä puut oli kuitenkin jääneet metsään. Ura oli ajoittain pehmeä ja tukkien yli piti vielä kikkailla. Pian huomattiin että vasemmalla puolella näkyy uusi tuntematon hiekkatie ja kääntöpaikka. Välissä oli vaan iso oja ja pehmeää. Sitten Samun hiluksista petti taas tukivarren korvake ja se hitsattiin kuntoon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212946 Paikallinen kalastajakin tuli jalan vastaan. Yksi autoista maamieskoulun rauniolla oli varmaan hänen. Ihmeteltiin vähän miksi näin kun tempokeskuksen suunnasta pääsee hiekkatietä autolla monen lammen rantaa. Remonti jälkeen jouduttiin ajamaan vielä vähän eteenpäin kunnes löydettiin ojan ylityspaikka josta koukattiin takaisin kääntöpaikalle. Perältä kuului uutisiä että Koopeen hiluksin oli hajonnut murros ja alkoivat vaihtamaan sitä. Parkkeerattiin autot kääntöpaikalle ja otettiin retkituolit kontista. Saattaisi taas tovi vierähtää. Itikoitakin oli alkanut pörrötä ympärillä mutta ne eivät onneksi olleet vielä kovin aggreessivisesti kimpussa. Ikuisuudelta tuntuvan ajan kuluttua alkoi vihdoin koneiden ääni kuulumaan puskikosta ja loppuletka saapui kääntöpaikalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212947 Vielä oli vähän matkaa tempon leirin tienoille. Reitti jatkui hyvän näköistä hiekkatietä. Se oli vaan tehty ilmeisesti talvella lumen päälle ja oli melkoista lentohiekkaa. Matkan varrella ollut pieni ojan tai joen ylitys oli myös tungettu soraa täyteen mutta onneksi ilmeisesti tulva vienyt sillan tai ainakin oja oli välissä josta vesi virtasi läpi. Reitti päättyi hirsimökin jämälle jonka viereen oli juuri laitettu perunamaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212948 Rytkytettiin hiekkatietä perusleiriin ja ajettiin lopulta läheisen harjun taakse piiloon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212949 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212950 |
Sunnuntai 13.5.2018
Oltiin vain noin 30km rajasta joten aamulla ei ollut mitään kiirettä. Osa lähti noin kuuden aikaan aamulla muutta minä heräisin vasta joskus 10:30 teltasta kun alkoi tulla kuuma. Samu ja Joonas oli myös vielä unten mailla. Kamat kasaan, leirin siivous ja matkaan. Svetossa tankkaus ja tulliin jonottamaan. Päästiin melkein suoraan ajamaan katoksen alle ja koko tulli oli läpi noin 15 minuutissa. Tax freestä tuliaisia ja Suomen tulliin. Siitä vielä syömään Viipurin porttiin ja kotia kohti. Matkalla meinasi tulla tilanteita kun nousin uudenkylän rampista ylös. Painoin jarrua mutta mitään ei tapahtunut. Onneksi ei ollut ketään edessä eikä vasemmalta tulijoita. En muistanut korjata etujarruputkea ja nyt petti takajarrutkin. Palat aivan loppu. Loppumatka meni varovasti vaihteella ja käsijarrulla hidastelleen. Kotipihassa ihmeteltiin kun takarengas linkottaa. Perhana se oli ilmeisesti matkalla löystynyt ja hakannut vanteen, speiserit ja navan aivan paskaksi. Pultit oli tulleet uudehkosta jarrulevystä läpi. En oikein ole varma mitä on tapahtunut mutta voi olla että ollut vaan löysällä. Joni katsoi jossain vaiheessa loppumatkaa että takarengas vatkaa mutta luultiin se olevan "normaalia". https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212951 Todella hauska miltei viikon mittainen reissu. Ensi vuonna otan suoraan koko viikon vapaaksi että voi lähteä ajoissa. Ajamista riittää kyllä jos vaihtaa aluetta välillä ja autot vaan pysyy nipussa. Kilometrejä tuli rajan takana noin 364, ainostaan yhdeltä aamulta puuttuu jostain syystä pätkä reittiviivaa. Seuraavassa kuvassa karkeasti ajetut reitit. Paljon oli remonttia mutta reitit oli pääsääntätöisesti hyviä. Pari uuttakin pätkää ajettiin sateliittikuvista ja kartoista piirrettyjen suunnitelmien mukaan ja näitä vastaavia on vielä paljon lisää. Joskun vaan otettava asiaksi etsiä ne. Joskus niistä löytyy tosi hyviä settejä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212952 Sen kummemmin editoimaton video -> https://youtu.be/HB54m_gLcgg Reissun vauriot kuvaa hyvin miten paljon taas tehtiin remonttia: RJ moottori, kiertokangen laakerit, reikä lohkon kyljessä Pajero takatikku, etuvetari, takaperä Vihree GR murros, takatikku Tapsan GR murros, laturi Isokissa murros KooPee murros Tippa murros, takatikku, takalukkoholkki, raidetangonpää, olkalaakeri Samu Hilux 2 x repes takatukivarsien korvakkeet, pyörän laakeri, etuiskari poikki Kake HZJ moottori Räkytäky BJ murros, panhard solmuun, jarruputki puhki ja kotimatkalla hävis takajarrutkin, vanne löysällä ja paskaksi kaikki napaa myöten, invertteri. Kattoon pari reikää lisää. |
Hyvää settiä taas. :) Koitan saada omat kuvat jakon viikonlopun aikana.
Lainaus:
|
Hauskaahan teillä on näköjään taas ollu :D
|
Hieno tarinaa taas kerran, puuhaakin on reissulla riittänyt :)
|
Jaaha huomen aamulla ottaa iso kuppi kahvia+nauttia kuvista ja loistavasta tarinan kerronnasta:).
|
muutamat kuvat mitä tarttu puhelimeen :)
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212992 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212993 pamelan leiri https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212994 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212995 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212996 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212997 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212998 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=212999 murrosremonttia https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213000 lisää remonttia https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213001 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213002 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213003 uazi nurin https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213004 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213005 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213006 vinssin toiminnan ihmettelyä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213007 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213008 |
Yritys oli kova saada oma auto reissukuntoon, mutta se ei ihan onnistunut:(
Harmittavan lähelle kuitenkin pääsin, joten Jussilaisen tarina kuvineen on ainut mikä pelastaa tästä harmituksesta😃 Kiitos, hieno tarina!!!! |
Lainaus:
Kyllä sua kuule kaivattiin sun töräys Volvon kanssa tuolla. Oltais voitu nauraa porukalla että miks sä noin teit |
Vähän oli keskitähti huonona. Siinä meni vika aito chromo longfield joka on kyllä hyvin palvellut. Tällä on katkakaistu yksi chromo tikkukin viime talvena.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213047 Alkujaan täysin suora panhard tanko oli hieman mutkalla mutta hyvin sillä safaroitiin vielä pari päivää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213046 |
nii oliko tuo aito kromolonkkari, mulla on yks ehjä keskitähti vastaavaan lonkkariin , siitä murroksesta mikä hajos silloin joskus 2010:D syskyllä, saat sen jos haluat ton kasata , siitähän tulis käytännössä vahvin mahollinen, koska tuo malja kesti mutta tähti hajos ja tossa mikä mulla on niin päinvastoin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Moovie reissusta:
https://youtu.be/6_8hfVhNdA8 Ja Kiitti Mikjussille hienosta tarinasta! Ainut juttu mikä harmitti reissussa oli että tuo Heikkala oli liian totinen miäs :D :D |
Tässä reissukertomuksessa ei ole muuta vikaa kuin se että se oli niin mielenkiintoinen että unohdin ruokkia koiran kun syvennyin lukemaan sitä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Iso kiitos omasta ja lajin edistämisen puolesta teille jotka jaksatte näitä reissukertomuksia tehdä! |
Sivu luotu: 08:18 (GMT +2). |