![]() |
Pajero 4 Fun
Jeepistä on nyt harhauduttu Nissanin kautta kokeilemaan kakkoskoppaista pätkä Pajeroa.
Tarkoituksena tehdä aavistuksen miedompi menopeli laavuhommiin, onkireissuille ja perus safariajeluihin. Noin kuukauden metsästyksellä löytyi Pomarkusta sopivalta vaikuttanut yksilö, suurimpana miinuksena 4,625 aavikkoperät. Muuten suht mieleinen, 2.5 TDI, 5 hengen henkilöauto eikä pilattu huoltoautohommilla, leimaa ens syksyyn ja mittarissa jotain 350tkm nurkilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210006 Tossa elettiin jotain marraskuun alkupäätä. Viikon verran testiajoa ja seisontaan odottamaan motivaatiota. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210008 Välipäinä uudet 4x4 Partsilta tulleet leimakokoiset makkaranpaistorenkaat 255/85R16 koossa alle. Renkaat liimattiin vanteille ja sisään tasapainokuulat. Ei käänny eikä oikein pyörikään ilman muutoksia. Todellinen koko noin 34/11. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210009 Pientä pellin silppuamista joutui suorittamaan että sai vekslattua takaisin katokseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210007 Vielä pientä kokovertailua, 255/85R16 Mountain Devils, 33x12,5 Insa Special Track ja viimeisenä 33x13,5 Tsl Ltb |
Seuraavaksi saapui makkaranpaistovinssi CF Lineltä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210012 Vinssille petiä, valmiiden petien sovittelun sijaan olen suosinut käsityötä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210011 Kelaksi valikoitui Warrior Samurai 9500 high speed joka on toivottavasti riittävän nopea ja tehokas makkaranpaistoajeluun. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210010 Upposi pienellä vaivalla kohtuu syvälle. Ja mahdollisimman matalalle että veto olisi nostavaa eikä painaisi keulaa lisää turpeeseen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210079 Vähän putkea suojaamaan keulaa pieniltä kopsuilta. Putki oli helpompi taivuttaa ylipitkänä ja tähdätä sitten sopivaan mittaan. Kiinnitys 4xM10 per puoli. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210046 Päädyt pätkittynä mittaan ja rullakidan kiinnitys perinteistä poiketen alta ja päältä pultaten. Keulaa sai noin 12mm lyhyemmäksi tällä konstilla eli täysin turha toimenpide mutta näyttää tekniseltä. |
Muovisten sisälokasuojien irroituksen jälkeen totuus alkoi paljastua. Perinteistä napanian sillipurkkipeltiä, eli mätähommia tiedossa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210117 Kaikki isommat pellinpalat olinkin paistanu edelliseen supertrulliin. Muutenkaan pläkkärin hommat ei oikein innosta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210131 Samalla oli näppärää sovitella 3" pakoputkesta tehtyä makkaranpaistosnorkkelia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210142 M6 niittimutterit koppaan ja vanhojen työvalojen jalkoja hyödyntäen kiinnitys. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210455 Alkuperäiseen putsaripömpeliin 3" lähtö ja puruputkella välit kotelon ja putkien välillä. Tehostajan säiliölle uusi jalka sivummalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210457 Alapuoli suojattu 3mm kangasvahvisteisella kumilevyllä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210458 Kiinnitys lokasuojaan niiteillä ja koriin ruuveilla, eli jos lokari pitää jostain syystä irroittaa ei kumia tarvi irroittaa kuin korin puolelta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210456 Valmis tuote. Halusin koko snorkkelin kylkilinjan sisäpuolelle kun ajotapa on sellainen että kaikki kyljen ulkopuolella oleva hajoaa. |
Lainaus:
Minkälainen on noin karheella/korkeella/kapeella kumilla ajaa? Ei oo ainakaan kuvio tukkeentumassa, mut miten kulkee maantietä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ajometrejä tiellä noilla renkailla ei käytännössä ole että ei siitä vielä sen enempää. Voiman puutteestahan tommonen vakiona kärsii, siihen olis hyvä jotain keksiä ettei jää ihan jalkoihin. Onneksi tämä ei mikään käyttöpeli ole kuitenkaan. Ensin muita muutoksia tiedossa. |
Etulokasuojan jälkeen oli luonnollista siirtyä mätien helmojen uusintaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210194 Tähän ei mitään suurempaa visiota ollut, tommoset perustylsät 100x50x3 palkit ja kylkeen 42,6 putkea. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210196 Noin se alkaa istumaan paikalleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210491 Helma hitsattu loppuun ja takakaaren suurentamista ja mädänpoistoa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210459 Hantin kylki alkaa hahmottumaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210493 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210492 Norsunkorvat tehty ja muuten hantin puoli "valmiina". |
Samat peltihommat kuskinpuolellakin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210518 Helmaa jo soviteltu ja etusisälokarin mätiä leikelty. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210832 Täyttöputken kiinnityspeltikin oli mädäntynyt puhki. Pyöränaukko suurennettu ja takakulmaa korjattu myös. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210833 Kumi väliin vähentämään maalin pois hinkkautumista ja toivottavasti sitä myöden ruosteen muodostumista. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210898 Paikkapigmenttiä ruostesuojaksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210899 Norsunkorvat paikalleen ja ulkoilemaan. |
Kai suojasit kotelot sisäpuolelta? Mä just korjailen edellisen jäljiltä helmakoteloita kun palkkihelmat tehty eikä oo mitään ruostesuojausta vedetty koteloihin ni nyt saa jo tehä uusiksi.
Rupee tekeen mieli ostaa kans tommonen pajero |
Lainaus:
|
Keulalle piti lisätä vielä parit raudanpalaset.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210900 Lampun kannakkeet. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210901 Puskuriin ylimääräinen putki että valolla olisi edes joku mahdollisuus säilyä ehjänä ja vetopisteet runkoon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210937 Saranoitu kilpiteline on ehdoton makkaranpaistokäytössä. |
"Saranoitu kilpiteline on ehdoton makkaranpaistokäytössä." Käytkö väärissä paikoissa möyrimässä ja grillaamassa? :)
Kannattaa pähkiä miten yläasennossa kiinni/eristetty, nuo saranat nimittäin resonoi sitten aika perkeleesti... |
Lainaus:
|
Tuleeko elebettiin makkaranpaistoon?
|
Mä laitoin etukilven killumaan ihan vaan parilla jakohihnan pätkällä,lenkit putken ympäri ja läpipultilla kilpeen. Mut mulla se onkin alhaalla sivussa ja tiedän mitä jujua tässä haetaan.. ;)
Hyvä projekti,on tullu seurattua |
Tälläinen lyhyt gen2 pajero on kyllä jotenkin pirun sopusuhtaisen näköinen, hieno tulee.
Ja suorat muovisoirolevikkeen istuu kuin näppylähanska käteen:D |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Keulaa kasaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210936 Petiin pigmenttiä, keskellä näkyy rullakidan alakiinnike. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210939 Koukkua vaille valmis. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210938 Ja lisää, pikatestissä en huomannut minkäänlaista resonointia kilvestä ja sen saranoista. |
hyvännäkönen puskuri tuli:)
|
Kätsy toi kilpiteline ku ajaa kameratolppaan ni ilmavirta pitää kilven ylhäällä :D
|
Lainaus:
|
Ei muuta ku kohti vänäjää sen verra hyvin varustettu että pääsee venäjän mettässä helposti
|
Lainaus:
|
Kaverin Range-projektiin välihommana uutta polttoainepurkkia.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211565 Päällä anturin paikka ja etuseinässä varttituuman nipat putkien lähdöille. Korvat ja täyttöputki puuttuu kun ei tiennyt mihin tulee. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211566 Sisälle parit loiskelevyt ja lähdöistä rautaputkella imu/paluu pohjalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211567 Paino on kohtuullinen. |
Makkaranpaistopanssarin tekoa
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211564 Edestä päin näyttää aika jouheelta, toivottavasti tukivarren korvien suojat ohjaa kamaa keskemmälle ettei kaikki osuisi suoraan tukivarsiin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211563 Järjettömän kokoinen turpeenkeruukaukalo siitä tuli. Materiaalina 3mm 400 hardox https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211562 Ja sama yläpuolelta. Panssari nojaa kaikkiin kolmeen poikkipalkkiin ja reunoista muutamasta paikasta runkopalkkeihin. Toivottavasti on riittävän jäykkä näin ettei tarvisi hitsata lisäpainoa pohjaan. |
Mahdollisimman vähän laittasin reunoilla tukia. Kerää kaiken panssarin päälle eikä valu edes kahlatessa pois. Ite tein 4mm hardoksista, niin se taipuu jonkin verran ku auton paino on panssarin päällä mut ei haittaa ku tuo hardoks aika hyvin palautuu muotoonsa. Kiinnitystä helpottaa myös, jos sellaaset kiinnikkeet ettei tarvii ku toinen pää kerralla nostaa ylös ku pultaa kii.
|
Lainaus:
Tossa takapäässä näkyy tommonen "koukku" joka nostetaan ensin viimesen poikkipalkin reunalle ja sitten pääsee junkaamaan etupäästä pultit paikalleen. Tän jälkeen väliltä loput, ainakin toivon että se toimii noin, eihän toi tallin lattialla oo kummonen laittaa mutta jos jonkin katastrofin takia täytyy metässä irrotella niin hieman työllistää.:D |
Panssari tuli valmiiksi ja sai perinteiset hammerit niskaansa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211900 Näkymä edestä https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211899 Sivulta etuviistoon https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211898 Ja sivulta takaviistoon. Tukivarren korviin tuli myös tuollaiset väistöt ettei töki menoa. |
Koneen puolelle imusarjan ylipaineventtiilin poisto, hukkaporttia tiukalle ja syöttöä sen verran että tyhjäkäynti pysyy juuri hallinnassa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211901 Konepeltiin vähän tuuletusaukkoja kuuman ilman poistumista varten. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211897 Välijäähdyttimelle skuuppi kun jostain syystä pellistä sellainen puuttuu. Jos edes vähän auttaisi jäähtymiseen. |
Alustaan pientä päivitystä
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211894 Takaiskareiksi XJ+2" pumput muutetulla yläpäällä. Kasaan painettuna saman mittaiset. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211907 Jossain vaiheessa migiin tuli omituinen kaasunsyöttöhäiriö joka ei ole vielä selvinnyt. Vanha rouva tylarc pelastaa tilanteen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211906 3" jatkettu ja vahvistettu panhardin korva. Pohjaanlyöntikumeille tein tötsät akseliin. Runkoakin joutui paikkaamaan jonkin verran samalla... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211896 Omen pumppujen kaveriksi gr patrollin takajouset. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211895 Ja toiselta laidalta. Jossain välissä pakoputkea tuli muutettua 2,5" https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211905 Edestä kiristin sauvoja sen verran että jäi vielä ulosjoustoakin. Melkoinen etukeno patrollin jousilla, vaatinee vielä perehtymistä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211903 Koeajolla muutokset todettu toimiviksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211902 Renkaat todettu ensi ajoilla erittäin toimiviksi, pitoa 0,3bar riittävästi. Maantieominaisuudetkin siedettävät kuvioon nähden. |
Eihän runkonumero hävinny?
|
Lainaus:
|
Onhan tällekin jotain viime päivityksen jälkeen tehty.
Uuden polttoainepurkin tekoa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216874 Sovittelua paikoilleen https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216875 Väriä päälle https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216876 Runko oli perinteisessä kunnossa ja katkesi parista kohtaa crossiajoissa joten korjauspalaa tilalle https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216877 Polttoainelinjojen ja huohotusten tekoa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216878 Tankkiin Bilteman mittari ja paineilmakamoista liittimet https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216879 Tavarat kasattuna paikalleen https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216980 Ulosjoustolle rajoitusketjut iskarien säästämiseksi ja varmistamaan jousien paikallaan pysyminen https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216981 Vakio takajouset takaisin paikalleen, yläjousipedit hitsattu noin 5cm alkuperäisiä alemmas https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216982 Koeajolla muutokset todettiin toimiviksi https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216880 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223724 |
Eilen tuli taas kaiveltua auto pihalle kontista puolen vuoden tauon jälkeen. Startti vouvaa todella huonosti vaikka kokeiltu uudella akulla ja myös lisävirralla. Onkos näissä jotain muuta paikkaa joka vittuuntuu pidemmästä seisonnasta vai kaivanko ensimmäisenä startin pöydälle?
|
Starttimoottoriin tuli uudet laakerit ja hiilet. Ei kylläkään auttanut starttausongelmaan millään lailla.
Seuraavaksi sitten kaikki konehuonehuoneen isot piuhat plussa ja miinuspuolelta uusiksi jonka jälkeen auto lähti taas käyntiin. Samalla muutin auton yks-akku järjestelmään ja uus virranjakokisko vei ilmanputsarin paikan. Avoimien kuparien päälle tuli vielä kuminen suoja. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223947 Valtatien ojasta pelastettu Volvon putsari löysi sitten paikan katolta. Samoin aiemmin etupuskurissa ollut ledivalo. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223948 Huonosti toimiva alkuperäinen lukon kompura aiheutti päänvaivaa ja ratkaisin sen risteyttämällä vanhan 230v kompuran sekä uuden tyrexin renkaantäyttökompuran. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223950 Lukolle laitoin mahdollisimman yksinkertaisen venttiilin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=223949 |
Akseliston vaihtoa valmisteltu takapään osalta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226407 Puhallus+maalaus, jarrujen kunnostus, pientä panssarointia jne. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226408 Otin lattiamatot pois kun auto alkoi kerätä lievää ummehtuneen hajua, luonnollisesti korroosiovaurioita löytyi riittävästi. Sisustaan jätin toistaiseksi keskikonsoli ja kojelaudan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226706 Uusia linjauksia alettu hakemaan. 5-paikkainen tulossa edelleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226707 Saa nähdä mitä tästä muotoutuu :D |
Jossain välissä keulaan tuli pyykkinaru ja rullakita vaihtui hitsattuun liukukitaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=226708 |
Mikä ilmanputsarikotelo katolla? Joku yleismalli?
|
Lainaus:
https://www.osamies.fi/varaosa/ilman...3214-263906875 |
M
Lainaus:
Pyöräkoneen putsari ja ei niin kovin pienen semmosen . Volvo L150F mallissa muistaakseni tuommonen on laturin ilman suodattimena. |
Jotain kerinnyt taas tuhraamaan.
Jalkatiloja museoitu, keskelle tuli oikein alkuperäistä lähentelevä vahvikekotelo. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227068 Takapää hahmottuu pikkuhiljaa, käytännössä kaikki matskut pelastettu romuläjästä tai ollu jo muuten olemassa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227069 Pääkaaren tein mallia ulkoa sisään. Yläpään muotoilusta tulossa "hylkivä". https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227070 Takasivuikkunoiden paikalle olis mukava saada irrotettavat rätit ikkunoilla, mutta sopivaa aihoita ei ole vielä pälkähtänyt mieleen. Olisiko kellään hyviä (tai huonoja) ehdotuksia? |
Lainaus:
Hieno projekti! Millaisella välityksellä tämä uusi taka-akselisto on? Onko tuo ns iso vai pieni peräinen. Asiaa sivuten: Itsellä myös pätkä 2gen ja 4,625 akselit ja pitäisi saada päivitettyä lukollisiin . Itseltä Löytyisi varastosta iso paineilmalukollinen 4,875 välitteinen taka-akseli ilman vetareita ja jarruosia, mutta mahtaakohan pienen perän/akselin vetarit ja jarruosat sopia siihen suoraan? |
Lainaus:
|
Loppuvaiheen päivitykset jäikin vähän unholaan, auto tuli vapuksi ajoon.
Takaluukku tuli alumiinista ja takalamput kiinni kumilevyyn. Josko vähän joustavat risukkoon pakitellessa niin eivät hajoa helposti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228072 Kompura siirtyi kattoon, säiliö vanhalla paikalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228073 Sisälle 4 metriä ledinauhaa sisävaloksi ja eteen muovikuppijakkarat. Takalasit 1mm polykarbonaattia ja etulasit 2mm. Ovien sisästä siivosin turhat rojut pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228074 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228077 Ulkokuoreen tuli perinteinen puolen päivän pihamaavärjäys. Konepelti tuli vaihdettua reiättömään versioon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228076 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228075 Ja vielä loppuposeeraus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=228071 Kuvat eivät ole kronologisessa järjestyksessä. Jos joku yksityiskohta kiinnostaa niin räpsitään lisää kuvia. |
Miten välijäähdytin saa kylmää ilmaa kun konepellissä ei ole reikää. Mulla olisi kanssa välijäähdyttimen asennus edessä enkä haluaisi tehdä konepeltiin reikiä.
|
alkuperäisessä konepellissä on ilmakanava joka ottaa ilman maskista.
|
Hyvännäköinen tuli pallerosta👍
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 00:08 (GMT +2). |