![]() |
Terrano 2.7TD ei ota kierroksia ja savuttaa
Mikähän mahtaa olla syynä:
Aiemmin havaitsin, että ei ota täysiä kierroksia, jää johonkin vajaaseen 4k. Nyt kun tänään käynnistelin kylmänä, niin ei meinannut ottaa 1,5k enempää, ja savutti harmaata savua. Kun kone lämpes, niin uudelleen käynnistyksen jälkeen otti yllättäen 4.5k eikä juurikaan savua. Ajoin lenkin ja ei sen jälkeen ottanut 3k enempää ja taas savua. Sammutus ja uudelleen käynnistys ja taas otti 4.5k. Viimeviikola huomasin, että normiajossa vähän nyppytteli kun yritti kiihdytellä. Olisko EGR?? Voiko EGR:n jotenkin ohittaa? Imusarjassa olevasta "alipanekellosta" joka googlen kuvahaun mukaan olis EGR, nyppäsin alipaineletkun pois, mutta eipä sekään tuota 3k- kierrosrajoitusta ja sen häviämistä uudelleen käynnistämisen jälkeen poistanut. Mikähän muu vois tuon aiheuttaa? |
milloin lie polttoainesuodatinta vaihtettu ?
|
Ei mitään tietoa, mutta konehuoneen paskaisuuden huomioon ottaen kyseinen suodatin näyttää viihtyneen siellä varsin lyhyen aikaa. Pitääpä kuitenkin vaihtaa se.
Lämpösenä max kierrokset hiipuu alaspäin sitä mukaa mitä pidempään sillä ajaa. Kovin kuitenkin ihmetyttää että miksi se koneen sammuttaminen ja välittömästi uudelleen käynnistäminen palauttaa kierrokset... |
Minkäikäinen se on ? Eli onko siinä jo se alkupään sähkösäätöinen kaasupoljin :confused:
|
Oisko mahdollisesti tankin huohotus tukkeessa? Ei jaksa imeä kun taas samuttaa niin ehtii palautua. Joskus oli hiacessa tuon tyylistä ongelmaa jokunen eri merkkinen putsari vaihdettiin ja ei korjaantunut mutta kun avasi tankin korkkia niin ei meinannu lähteä auki kun oli imenyniin tiiviisti kiinni. Sit ajeltiin korkki raollaan sen aikaa et pääsi korjaamolle
|
Lainaus:
|
Oletettavasti syöttöpumpussa sihti tukossa sijaitsee pumpun etupäässä olevan polttoaineputken banjoliittimen alla (jousi,ym pientä Banjon alla)
|
1 Liiteet
Autodata ehdottelee tämmöistä
|
Siinähän noita debuggauskohteita tulikin. Aloitetaan helpoimmasta päästä, eli polttoainelinjasta. Eli uutta polttoainesuodatinta ja sihdin puhdistus nyt alkuun. Jos ei auta, täytyy ryhtyä tutkimaan moottorinohjausta.
Jäänestoa laitoin eilen tankkiin ja ajelin jonkin aikaa. Nyt aamulla ei tullut eilisen kaltaista savutusongelmaa, ja kone otti heti "normaalit" kierrokset. Oiskohan lauhasta säästä yli kymmenen asteen pakkaseen siirtymä jäätänyt jotain. Niin ja auto on vuodelta -95. |
Polttoainejuttuja en oo vielä kerenny setvimään, mutta sen verran mielenkiinnosta kurkkasin konehuoneeseen, että totesin auton olevan sen verran vanhaa mallia, ettei siinä mitään ilmamassasensoria ole. Herää kysymys, että liekkö tuolta muutakaan elektronista ohjausta syötölle löytyy? Sen verran tavaraa on pumpun päällä, että ei ihan heti näe onko siellä jotain sähköisiä ohjauksia.
Alipaineella toimiva läppä löytyy ahtoputkesta, joka näyttää aktivoituvan kaasua vapautettaessa. Mikähän tuon tarkoitus on? Toimia dumpin tavoin, vai osallistua EGN:toimintaan? Sitten tommonen EGR:n?? ohajusboxi löytyy: https://forums.offipalsta.com/data:i...NTtakKFCgj/9k=https://forums.offipalsta.com/data:i...NTtakKFCgj/9k=https://forums.offipalsta.com/data:i...NTtakKFCgj/9k=https://shop.euroimpex.lt/product_im...7220.jpg?big=1 Kellään tietoa mitä tuo tekee? Epäilykset EGR-systeemiä kohtaan kuitenkin voimistuu. Moottorissa näyttää olevan kaksi lämpötila-anturia, yksi lämpötilamittarille, ja sen vieressä toinen johonkin muuhun tarkoitukseen. Se näytti olevan 4-napainen. Ohjaakohan tuo EGR:ää, hehkuja vai molempia? Googlettamalla tuo anturi löytyi vaikeasti (OE numero 22630-G2410) näyttäis olevan saatavuus kiven alla. Sen muovinen liitinosa pyöri runkoon nähden, joten tuskin on kunnossa. |
Kato tosiaa onko siellä banjon alla sitä sihtii, viskaat sen mäkee ja tulppaat egr sen jälkee:)
|
EGR tulpattu, ei toivottua vaikutusta. Lyhyen ajon jälkeen max kierrokset 3.5k, sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä ne nousee yli 4.5k. Psykologista tai ei, mutta tuntui että tehoa tuli hieman lisää.
Huomenna pääsen hakeen uuden polttoainesuodattimen ja käyn sen sihdin läpi. Näemmä ohjaustehostimen pumppu pitää ottaa tieltä pois, jotta pääsee banjopulttiin käsikis (tai ainakin niin että mahdolliset jouset yms pienet osat edes näkee vilaukselta, kun ne pirskahtaa lumihankeen.) |
Niinkin huvittavista syistä, kuin tukossa oleva pakoputki johtuen esmes äänenvaimentimen irronneista sisuksista tai katti tukkeessa on ollut voiman/kierroksien puutostautia...
Yx bensa-corolla parannettiin rautakanki tyrkäten takavaimentimen läpi... |
Mulla teki sunny samaa. Takimmainen vaimennin meni tukkoon. Lämmöt kyllä nousi kun vika iski päälle
|
Samoin risalla änärillä eräs pensselinpesuvesi kosla itselläkin oireili, ja toisinaan sammuttamalla/starttaamalla hetkeksi jeesi, muuta kyseessä nyt kiisseli.
|
No nyt on polttoaineensuodatin vaihdettu. Eikä siellä banjon alla ollu sihtiä. Nyt sitten ei meinaa ottaa ollenkaan kierroksia. Aluksi jäi johonkin 1.5k luokkaa. Kun lämpesi, niin sitten satunnaisesti sammuttamalla ja starttaamalla sai nousemaan täysille. Ainoo mitä tulee mieleen mikä muutti tilannetta huonommaksi oli että johtoniput liikahteli kun ähväsin sitä banjopulttia auki. Suodattimen vaihdon jälkeen kävi suht samalla tavalla kun ennenkin, mutta sen banjopultin avaamisen jälkeen ei meinannu ottaa ollenkaan kierroksia.
Pumpulle ei tule kummoisia sähköjä. Sammuttimelle menee kaksi johtoa, ja sitten siinä on potikka tunnistamassa kaasuvivun asentoa. Sitten on kierroslukumittari / kampiakselin asentotunnistin? Onkohan tuohon sammuttimeen liitetty joku sähköinen kierrosrajoitin? Ainakaan ei lähde käyntiin ollenkaan, jos tuon sammuttimen liittimen irrottaa. Onkohan ne molemmat piuhat +napaisia? Jos vetäis akulta suoraan sähköt siihen… hitto jos se on joku PWM-ohjattu tai jotain, menisköhän jotain paskaks? Täytyy vähän mittailla. Uudet pakoputket oottaa peräkontissa, ne täytyy vaihtaa myös. Sitten voi prkleen prkl, peruutin koeajolla pihaa kohti vähän sokkona huurteisten lasien läpi ja auto luiskahti ojan puolelle, eikä noussu edes BJ:n vetämänä ylös. Senkin akkuja piti latailla, jotta sai sen käyntiin. Siellä lepää nyt Terttu ojan pohjalla. Täytyy pyytää naapuria hinaamaan se traktorilla ylös. |
Kirkas letku suodattimelta moottorille ja katso kulkeeko ilmakuplia.
|
Jos ottaa sen sammuttajan mangneetti venttiilin pois ja tulppa tilalle, tai sit jos siitä venttiilistä saa sisuskalut pois niin sit pelkkä runko tulpaksi ja koittaa miten sit pelaa. Pari kertaa toitsussa purkanu tien päällä venttiilistä sisukset pois kun on venttiili väsähtäny ja matkan teko keskeytynyt.
|
Lainaus:
Tuo pätkä antaa viitteitä että tästä ilmiöstä voisi olla kyse: https://www.youtube.com/watch?v=U7KPi_weXyM Vähän off-topic mutta vianmääritys osuu, sinne päin. Mutta eikös tuo magneettiventtiili ole vähän on/off, voiko se jäädä johonkin puolitiehen, eli avautuu vain osittain? |
Mul teki sellaista et pääsi ajamaan kilometrin ja sit sammu, hetken oltuaan sammuksissa pääsi taas kilometrin. Eli vissiin lämmetessään väsähti ja sulkeutui ja jäähdyttyään jaksoi pysyä auki taas tovin.
Kaipa se jossain tapauksessa voi takerrellakin. Ellei ole pahassa paikassa niin sit ainakin olis helppo eliminoida sekin mahdollisuus kun poistaa sisuskalut tai koko venttiilin koeajon ajaksi. |
Ilmamassamittari.
|
Millainen suodatinjalka on? Onko sellaista nissan mallia jossa paluulinja kulkee jalan kautta ja siinä on sellainen kalvoventtiili jalan päällä?
Jos on, ohita paluulinja suoraan tankkiin, kirkasta putkea väliin, ja tulppaa suodatinjalasta paluulinjan liittimet. 2,2td kanssa painittiin ilmaongelmien kanssa, ja operaation jälkeen auto toimi kuin junan vessa. |
Noniin,
Naapurin traktorilla saatiin Terttu ylös ojasta ja tutkimukset pääsivät jatkumaan. Pakoputki irti: Ei mitään vaikutusta. Sitten johtonippujen liittimiä auki ja kontaktiputsia väliin. Ei mitään vaikutusta Pumpulle menevät johdot: - Toinen menee magneettiventtiilille, joka on ilmeisesti vaakatasossa pumpun päässä -> Edit: paluulinjan vena - Toinen taas mene pysytysuorassa pumpun moottorin puoleisella kyljellä olevalle jutulle, jonka tarkoitus ei ole vielä selvinnyt -> Edit: sammutin Pystäyttimen johto kytkettynä, ja se toinen johto katkaistuna, ei mitään vaikutusta. Sitten johdon välissä olevat räpellykset pois ja johdot kunnolla yhteen: ei mitään vaikutusta. Sitten hivelsin sitä pystysuoran jutun johtoa, kun etsin mihin se menee. Ja sitten vielä irrotin EGR:n kontrolliyksikön (kuva ylempänä) => Ongelma hävisi!! Laiton kontrolliyksikön takaisin, ei muuttanut tilannetta. Vian kuvaus vielä tarkemmin - Käynnistettäessä ottaa täydet kierrokset - Yhtäjaksoisesti kierroksia pitämällä yllä, kierrokset putoavat äkisti, ja moottori rupeaa röpötämään ja savuttamaan. - Röpötys, savutus ja kierrosten hiipuminen kasvaa sitä mukaa kun kaasua pitää pohjassa - Röpötysvaiheessa kierrokset heiluvat varsin nopealla tahdilla ylös ja alas - Moottorin sammuttamalla kierrosaluetta saadaan nostettua ylöspäin, joskus täysin joskus vain osittain. Johtopäätökset: - Vaikuttaa sähkövialta - Se pystysuora juttu pumpun kyljessä aiheuttanee ilmiön? -> Edit: Ei vaan se paluulinjan venttiili. > Tämän komponentin tarkoitus olisi kiva tietää -> Voisikohan se olla joku rikastin / kierrosten rajoitin? -> Edit: sammutin -Varsinainen vika jäi vielä hämärän peittoon. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tää nyt on taas tosi kaukaa haettu, mut kaverin saabissa oli samantyppistä onkelmaa kun coolerin putki oli irti.
|
Teinpä sen kalvohässäkän ohituksen varmuudenvuoksi. Samalla tutkin vielä uudemman kerran niitä pumpulle meneviä johtoja, ja tulin seuraaviin johtopäätöksiin:
- Pystysuora komponentti on se sammutin - Vaakasuora komponentti on polttoaineen paluulinjassa. Ilmeisesti sulkee tuon paluun, kun moottori sammutetaan. Spekuloidaanpa: Paluulinjan venttiilin johdon ollessa rikki, polttoaineen paluu estyy. Kyseisen johdon katkaiseminen ei aiheuttanut mitään muutosta oireeseen, joten tämä tilanne on johdonmukainen. Venttiilin toimimattomuus aiheuttanee pumpun sisälle ylimääräistä painetta. Oletetaan että tämä ylipaine aiheuttaa ylimääräistä syöttöä / sekoittaa syötön. Kun moottorin sammuttaa, niin silloin ylimääräinen paine pääsee purkautumaan tulolinjaan. Tällöin uudelleen käynnistettäessä ylimääräistä painetta ei ole, ja kone kiertää normaalisti. Kun kone käy, painetta kertyy uudelleen, ja ilmiö toistuu. Mikäli tämä venttiili on ollut pitkään kiinni ja jumiutunut, voi olla, että johdon korjaaminen ei tämän vuoksi heti vaikuttanut. Lisähuomiona mainittakoon, että pelkkä virtojen pois päältä käyttäminen ei auttanut, vaan moottorin piti seisahtua kokonaan, jotta kierrokset palautui. Edellisessä tekstissä mainitut toimenpiteet ”johdon hiveltäminen” ja ”EGR-kontrolliyksikön poistaminen”, eivät välttämättä liity tilanteeseen ollenkaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
https://www.tiede.fi/keskustelu/4265...inejarjestelma Tuon perusteella johtopäätös on, että jos nimenomaan suuttimilta tuleva paluu estyy, sekoittaa se suutinten toimintaa. Tarkistin autosta, ja tässä sekä pumpun, että suutinten paluu tulee saman banjoon, josta polttoaine sitten virtaa takasin. Tässä banjossa on sitten se magneettiventtiili, jonka johto oli viallinen. Vika oli siis todennäköisesti seuraava: Polttoaineen paluuvirtaus suuttimilta oli estynyt viallisen magneettiventtiilin johdon vuoksi. Estynyt paluuvirtaus häiritsi suuttimien toimintaa korkeilla kierroksilla. Suuret kiitokset vielä kaikille vastanneille monista hyvistä vinkeistä. Näistä kaikista on varmasti apua, jos jollakin muulla tulee vastaava ongelma joskus eteen. |
Siis TD. Eli polttoainetta ja happea sopivassa suhteessa.
Ei ältsisti pitäis olla sähköä häiriköimässä tuossa maschiinassa..? Savun sävystä vihjeitä, kumpaa ei riittävästi, niinku karkeesti. |
Selvisikö nyt lopullinen vika itselleni vasta terranon ostin ja tuota savutus vikaa ja kierroksen häviämistä on minunkin kamppeessa.
|
Kyllä se mielestäni siitä paluuvirtauksen estymisestä viallisen magneettiventtiilin johdon vuoksi johtui...
|
Lainaus:
Kokeilepa irrottaa tuo 1. sivulla kuvassa oleva ohjainyksikkö. Löytyy vänkärin etujalkatilasta oikean sivupaneelin alta. Se ohjaa mm hehkuja yms. Mulla savutus loppu kun irrotin sen, mutta vika ei palannut kun laitoin sen takaisin... Pidin tuota toimenpidettä epätodennäköisenä vian korjauksena. Olin juuri sitä ennen korjannut sen magneettiventtiilin johdon, joka oli mun tapauksessa todennäköisin syy. Jäi kuitenkin tykyttään takaraivoon, josko boxissa ois softan joku bitti jääny vinoon, joka korjaantui irroittamalla boxi. Toki jos tuo ohjaa lähinnä hehkuja yms, niin mitää järkevää selitystä oireille tuo boxi ei anna. Uskottavin selitys on nimenomaan paluulinjan tukkeutumisen aiheuttama suutinten toimintahäiriö. |
Savutus hommat selvisi mutta kierrokset välillä täysin hukassa. Täytyy vikakoodien kaa koittaa selviä asiaa ja tosiaan 2000 vuorinen minun kampe
|
No joko siinä on sähköinen kaasupedaali ? Ei olis eka joka katkoo, jonkunmallinen varaosa on mullakin varastossa..
|
Lainaus:
|
Noniin kierrokset oli hukassa koska johtosarjassa oli kosteutta kaikki liittimet auki käytettynä putsattuna ja yö lämpimässä tallissa auttoi niihin omassa autossa. Savutus hommat johtuivat omassa autossa harvasta koneesta ja nyt on remontoituna kone takaisin paikallaan. rengastus ja laakerointi riitti omassani. Pahin kierrosten hävittäjä vissii näissä on immi sieltä lähtisin itse tutkimaan aluksi näistä jos kierroksia hukkaa ja sieltä puolelta häiriöt tuli omaanikin.
|
Sivu luotu: 14:44 (GMT +2). |