![]() |
Autosta muutoskatsastamalla traktori 15-vuotiaalle
Tämmöstä puuhataan Trafissa:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1516...n_kayttoon.pdf Ihan mielenkiintoinen hanke, mopoautot hautaan. |
On, taidan ostaa traktorin itellekkin jos tuo menee läpi :D
Edellyttäen tietenkin ettei siihen upoteta jotain painoveropommeja jotka menee lintströmmin ja sippelin perseisiin. |
Traktorit henkilöautot?
Kuulosta turvallisemmalta ko. kulkuneuvossa matkustaville turvavarusteiden myötä.
Pistää heti silmään miksi osikko on muodossa "Nopeusrajoitetut henkilöautot nuorten käyttöön" Saahan näillä muutkin kuin nuoret ajaa?? Oon muutamia mopoautoja korjaillut ja on ne vaan hirmu rimpuloita ja osat kalliita. Nythän kaikki normi korjaamot pystyy näitä korjaamaan. Kuulostaa hyvältä paitsi mopoauton omistajille ja kauppiaille. Eivät saa kohta yhtään enään myytyä ?;) t. Ismo Ämmä |
Uskoisin että uusien mopoautojen kauppa pysähtyi jo kuin seinään, kohta kuulee itkua iltalehdessä kun ei kauppa käy :p
|
Tätä on odotettu, saadaan ne lasikuitupulkat pois liikenteestä.
|
Lainaus:
|
Jos tätä ei pilata verotuksella niin rattorin maksut vuodessa on kymppejä, sillä saa kuuttakymppiä (rengasmuutoksia ym niin 80) kulkevan auton liikenteeseen :D
Mulla olevan tieliikennevaltran maksut vuodessa on 60€.. |
Lainaus:
Olettavat myös että uudet traktorit olisi kiinnostavia muiden kuin nuorten parissa, varsingin kaupungissa. Jos myöhemmin uskovat että näin käy, niin verottaja kyllä ottaa oman osansa, vähintään sen mitä laskee menettävänsä. Muuten kyllä jos alle kymmenvuotias pikkuauto (ehkä ilman takapenkkejä) muutaman satasen muutoksilla ja autojen katsastusaikavälillä rajoitintarkastuksineen on ihan ok, niin mikä ettei.. |
Ajoneuvoluokka on traktori, en usko että sinne keksittäis yhtäkkiä valtavia korotuksia tai se kohdistuis suureen porukkaan eli maajusseihin..
Voihan se olla että niille (traktoriautoille) keksitään lain silmissä oma nurkkaus, sitä voikin vapaasti sitten laskuttaa mielinmäärin ja sitten idea ei toimikkaan.. Tähän saakka vaikuttaa hyvältä joten eihän se tule suomessa niin menemään. |
Eikö olisi vain helpompaa ottaa 80 lätkä takaisin käyttöön ja antaa ajaa sen kanssa vaikka 17-vuotiaana jollain määrätyn tehoisella autolla, vaikka nyt sitten max. 90hv tai 1,3 litraa ja alle 1200kg. Ei tartteis maksella mitään työryhmiä miettimään kokonaan uutta ajoneuvoluokkaa sun muuta diibadaaba lainsäädäntöä siihen kylkiäisiksi. Eli B-ajokortin ikäraja tippuisi noilla ehdoilla 17 vuoteen ja sitten 18v saisi heittää sen 80-lätkän mäkeen.
Mopoauto uutena maksaa jopa ihan tasokkaankin pikkuauton verran. Vakuutukset pari tonnia vuodessa, koska noita lasikuitukippoja ei pienenkään kolarin jäljiltä kannata korjata. Ja joku ohut jarrulevy uutena maksaa satasia ja vaihto vaatii joissain jopa koko pyöränlaakerin vaihdon. Että on se kyllä aika varakkaiden pentujen touhua ajella noilla. |
Vähän arveluttaa jos noita tuliskin paljon liikenteeseen niin moni väylä pl. moottoritiet ei vedä sen jälkeen kuin sitä 45 tai 60, mitä se nyt sitten sais olla. Mopoauton ohittaminenkin on monelle haasteellinen tehtävä kantatielläkin. Hankala sieltä 10 auton takaa lähteä sitten poukkoilemaan ohitusasemiin = ei ainakaan turvallista. Raskaan kuljettajaa kyrsinee vielä enemmän.
|
Puolensa ja puolensa...
Miksi ylipäätään pitää olla mahdollista ajaa alaikäisenä nopeusrajoitetulla autolla? Koskee myös prkl mopoautoja. Mopot mopoina ja piste. Niinkuin ennenki. Vai halutaanko väkisin tehä nuorista niin fiinejä, ettei räntäsateessa pysty enää mopolla ajamaan... Maaseudulla traktorit sitten erikseen. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Maatilalle oli mahdollista mennä harrastamaan ja siellä oli oikeita traktoreita. Ohjelmassa saattoi olla lannan luomista tai heinäpaalien keräystä. |
mopot
Mun mielipite olis et mopoautot pois liikkennesta, mut samalla ei sais 15 vuotiais aja 400 hj varustetulla hirviölla ,puhelin kädessa ja subbari täysilla ,olen kyllä nähnyt semmoisia ajamassa kaasu pohjassa keskusta läpi ,toi rajoittetty pienempi auto olis paljon turvaisempi niin kuljetajalle kuin muillekin
|
|
^Kuinkahan monta kymmentä vuotta ruotsissa ovat jo ajelleet noilla Epa vehkeillä. Ei me kauheen myöhässä tulla perässä :D
|
Mikäs siinä muutes on kun tienhoitohommat ja kunnan hommat on niin vaatimattomalla hoidolla, miksei nuoriso voisi tehdä myös jotain hyödyllistä oikeilla työvälineillä ja tienata samalla ajokortti- ja autorahat?
Traktorin ei tarvisi olla mikään 10000 kiloa painava ja 300 hevosvoimainen, jotta sillä pystyisi levittää vaikka hiekoitussepeliä. |
Lainaus:
Lähtöisin jo toisen maailmansodan jälkeen kun oli niukasti saatavilla traktoreita ja rahaa niin ruvettiin rakentamaan itse . |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hämärääkin hämärämpi muistikuva, että se toppasi suomen lakiin, joka määritteli traktorin niin tarkasti, että täällä se epa traktori ei olisi enään näyttänyt autolta vaan siltä traktorilta. |
Melkoisen jonon saa yksikin mopoauto aíkaiseksi. Siihen kun osuu taakse joku ohituskyvytön henkilöautoilija, niin jonoa tulee äkkiä.
Jos mopoautot lisääntyy, niin tuo työmatkoihin käytetty valtatie lakkaa toimimasta. |
Lainaus:
..ja lisäjarrunahan toimii sääntö-suomi kaikenlaisine korttikoulutuksineen. Ja ala-ikäisten työ-aikalait... jajaja.. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Näissä nopeusrajoitetuissa vehkeissä sais olla joku lukija mihin ajokortti lykätään. Auto itte tietäis ajokorttiluokan perusteella rajoitetaanko nopeutta vai ei.
Tästä autosta maksettais tietenkin täys autovero ja käyttömaksut, vakuutuksessa mahdollisesti joku pikku korotus. Pääasia on mun mielestä että pienikin auto on huomattavasti turvallisempi kun nämä nykyiset saippuarasiat. Jos tuollainen kortinlukija asenneksineen ei nosta pikkuauton hintaa tuhansilla niin todennäköisesti saatais liikenteeseen uusia vähäpäästöisiä autoja joitakin satoja vuosittan lisää, niin tilastotkin näyttäis mukavammilta joltain kantilta tarkasteltuna. Mainioita kakkos tai kolmos autoja. Saako uuden henkilöauton alle kymppitonnilla? Halvimmat mopoautot taitaa olla hiukan alle. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kaikkea muutakin olis syytä tehdä tässä yhteiskunnassa, mutta kun ei niin ei. Moneen asiaan tuntuu olevan yksinkertainen ratkaisu, mutta byrokratia ym. estääkin ratkaisun yksinkertaisen toteuttamisen. |
Lainaus:
Mutta on iso traktori ja kyllä näkyy lumikin lähtevän. Ainut miinus tulee siitä, että meidän tie aurataan vasta koulupäivän jälkeen :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onko jossain olemassa kunta, joka ei olis voimakkaasti ulkoistanut lähes kaikkia muita hommia kuin kunnantalon sisäiset piparkakkukerhot?(Mitähän niissäkin ylipäätään tehdään, kun ei tarvi kummoista ropleemaa niin tilataan konsultti?) Saatikka hankkinut kalustoa, josta ei o muuta kuin kuluja. Koska urakoitsijalla on kalusto omasta takaa(yleensä justjust tarkoitukseen sopivaa, ellei ole mahdollisuutta maksattaa tilaajalla parempia. Se taas on ehkäisty tarjouskilpailutuksella). |
Mutta asiaan. Joko mopoautojen turvallisuuteen olis panostettava huomattavasti, on ne semmoisia rotanloukkuja. Sitten, kun se on tehty, niin ne on kai hitaasti kulkevia autoja.
Eli sama lopputulos, kun rajoitin autoon ja toria kiertämään minun puolesta.. |
Lainaus:
Voi olla niin, että kuntalaisaloite ei olisi tämän uuden idean käynnistämiseen riittävä signaali, ensin pitäisi tiet olla todella huonossa kunnossa. Jos joku taho, jolla on vajaakäytössä traktori lahjoittaisi sen uuteen käyttötarkoitukseen ja saisi muutaman hyvän veljen mukaan, voi olla mahdollista. Jokatapauksessa idean takana pitäisi olla muitakin kuin yksi kuntalaisaloitteen laatija. Tärkeäähän on, että oikeat tahot saisi patsastella julkisuudessa ja kerätä pisteet! :D Nuoret on voitu sysätä sivuraiteelle koska muut ovat porskuttaneet ja yhteiskunnan asiat eivät ole riittävän laajasti vaarantuneet. |
Tulipa mieleen kuntalaisaloitteesta.. Asumuksen lähellä taajamassa on vaarallinen risteys, josta soitin ajankulukseni teknisen puolen johtajalle kunnantalolle. Kerroin risteyksestä ja ehdotin peilin asennusta joka parantais turvallisuutta.
Johtaja kehotti tekemään "ihan vaan vapaamuotoisen kuntalais-aloitteen" asiasta, niin käsitellään sitten se. Tuumasin, että nyt olen kertonut huomaamastani epäkohdasta. Jos ei puhe kelpaa, niin odottakaa seuraavaa onnettomuutta sitten. Noo, meni pari viikkoa, ja joku typykkä ajoi skootterilla auton kylkeen ko. risteyksessä. Peili tulikin sitten parissa päivässä. Ette usko, miten kovasti teki mieli kilauttaa johtajalle uudelleen, ja kysyä että muistatko mistä asiasta soitin edellisen kerran... |
Ihan pienen hetken kuulostikin hyvältä. Sitten tarkistin maakoodin, ja jatkoin lukemista... ja sieltä se tulikin max 4 metriä pitkä, 1200-1500 kiloa painoa ja max 10 vuotta vanha, nopeuden rajoittimesta tarkastustaportti ymymymyy....
Eli ihan pienen hetken näin jo jopa ihan järkevän ajoneuvoluokan, mutta kyllä se sielllä vaan seisoo että "tällä ei sitten mihinkään sorarinkiin lähretä" ... Itelle oisi kelvannu mahis rekata Bertta päksteriksi, jolloin olisi astunut , ah, niin ihanan väljät normit voimaan...kuten 2 perävaunua, ei liikennelupaa , ym. Jutut... Mutta hyödyttömyyttähän tällä tavoitellaan, ja taas yhtä sulkaa hallituksen kateus ja kaunahattuun... |
Lainaus:
|
Ja tässä TKL vastustaa hanketta....
http://www.autotoday.fi/Teknisen+kau...sia+mopoautoja
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/...98359_oa.shtml Koska pelkää vautipahvien markkinaosuuden romahtavan..... Ja busineksensa loppuvan..... Edesvastuutonta. Ehdottomasti nuorille turvallisemmat liikennevälineet...... Ja nopeudet voi sorvata ruuhkien välttämiseksi vaikka taajamassa 60km/h ja kantateillä 80km/h. Tosin tää edellyttää elektroniikka purkkia..... Tai sit ei.....Luulis olevan uusissa malleissa GPS vakiona....Tai Älyvehkeen liitäntä. Eli ohjelmointi kysymys..... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 03:09 (GMT +2). |