![]() |
PLS Racing ry:n kilpuri
2 Liiteet
Pistetään tänne eka tiiseri, pikku hiljaa valmistuu suunnistus cuppiin uus kilpuri isopyöräisiin:
Liite 83113Liite 83114 Aikataulu: eka kisa Elebet 2018. Jatkoa seuraa... |
Oijoi...Rovereita ei ole koskaan liikaa!! Komeeta jälkeä. onko takaluukusta tulossa kaksiosainen? Eiku tsemppiä ja paljon kuvia tänne vain.
|
Lainaus:
|
5 Liiteet
Etenee tasaisesti koko ajan, renkaille tilaa konttiin
Liite 83272Liite 83273 Jaappanialaiselle simpukalle vahvistuksia runkoon ja panhardille paikka Liite 83275 Alusta olis aikalailla valmis, odottelee enää uusia tankoja ja pump stoppeja. Tärkeitä yksityiskohtia :D Liite 83274 Kone purkautuu huoltoa ja pikku muutoksia varten Liite 83277 Vanteet teon alla ja kumit pitäs tulla maaliskuun alussa. Korimuutoksia tulee täytetöinä aina kun ei muuta ole tekeillä. |
1 Liiteet
|
2 Liiteet
Nyt rupeaa paikoilleen pultatut osat pysymäänkin paikoillaan, tällä viikolla jos sais tuon kopan rungon päälle, jne. Lainarenkaat ja vanteet vielä alla, kisakumit pitäs tulla huhtikuussa.
Liite 84063Liite 84064 Etuvinssi saattas ehtiä tulemaan loppuviikosta tai ens viikon alusta niin pääsee sitäkin ihastelemaan :D |
Onko jäähdytin jo hakenu paikkasa? :D
|
Lainaus:
|
Kevät lähestyy vaikka ei se tänään sille taaskaan näyttänyt. Vieläkö aikataulu pitää?
Mikäs vinssi siihen tulee? |
Lainaus:
Keulalle tulee Red Winchin Cobra XL: http://www.red-winches.com/products/cobra/107/ |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Kori takas rungolla, sitä ennen tekastu mm. jarruputket, huohotukset joka paikkaan, lukkojen alipaineletkut, polttoaine meno ja paluu, pakoputkusto, pohjapanssari, akseleiden bump stopit, jne.
Liite 84174 Pikku hiljaa... |
4 Liiteet
|
komeeta jälkee, ei ole tainnu runkoa hitsailla kovinkaan paljoa? onkos moottoria piristetty ja onko 3,5 vai 3,9?
|
Lainaus:
Moottoriksi vaihtui 3.9 ruisku tuon 3.5 kaasarikoneen tilalle. 3.9 saa nykyaikaiset monipisteruiskut ja megaruutan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Juu tota etukardaania ihmettelin. Miten voi olla mahollista et toi toimii jos kerta vakiona jo ristikot tollai?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
..minä olen luullut että vain Jeepin insinöörit on tehneet aivan käsittämättömiä ratkaisuja, mutta näköjään muutkin osaa :D
|
Lainaus:
|
Jeps, rangen kardaaneissa on jopa kohdistus merkit. Takana normi linjassa ja edessä silleen jotenkin
|
Lainaus:
|
6 Liiteet
On tuo vinssi vain aika miehekkään kokoinen :D
Liite 84324 Liite 84325 Liite 84326 Liite 84327 Liite 84328 Vähän uutta alumiinia lattiaan ennen raptoria: Liite 84329 |
asiallisen kokoinen on kyllä vinssi:cool:
|
Lainaus:
|
Vintturille sähköt ja videoo kuinka ärhäkästi vetelee!
|
Lainaus:
Kuka sisustussuunnittelija teillä on suunnitellut tuon värimaailman, kun on niin sävy sävyyn (peukku) :) |
5 Liiteet
Lainaus:
Värimaailma muuttuu koko ajan :D Tässä jotain sneak peakia ennen kuin päästään tuo tässä lähipäivinä taas kasaamaan noilla maalatuilla osilla. Liite 84514Liite 84515Liite 84516Liite 84517Liite 84518 |
1 Liiteet
|
tulee mielee se amppari jätski :D vai onko tuo camel trophy keltainen? mut komeeta jälkeä tulloopi. Onko tuota keulaa kavennettu vai heittääkö silmät?
|
Lainaus:
|
5 Liiteet
Keulan muodot alkaa oleen selvät, sisälokasuojat tuli alumiinista joihin pultataan kumia sivuiksi, perä alkaa kasautua pikku hiljaa.
Liite 84666 Liite 84667 Liite 84668Liite 84669Liite 84671 |
Jääkö noi renkaat noin ulos? Saataa olla aaviskusen kovilla kääntöpäät ja varsinkin raidetangon nivelet🤔 mul oli joskus ihan hetken volvolaisissa max ulos levittävät vanteen 2 raidetangon niveltä väänty ihan hetkessä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mikä hirviö tuo vinssi on? Linkkiä ostopaikkaan tai mistä specsejä pääsee lukemaan?
|
Lainaus:
http://www.red-winches.com/products/cobra/107/ |
4 Liiteet
Pikku hiljaa... mutta kiire tulee ennen kisoja :D
Tankki tekastiin, kumit ja vanteet on nyt ekaan kisaan alla. Vanteet saattaa sen jälkeen vielä vaihtua tai ainakin siirtyy vielä sisemmäs 50-60mm. Moottorin puolella apulaitteet on paikoillaan, sähköt ja polttoainepuoli megaruutan kera vielä asentamatta. Takavalot tuli tehtyä myös, mallia putkea, peltiä ja defenderin valot :D Sisustaankin alkaa eksymään osia, huomenna jatkuu penkkien laittelulla ja muulla. Liite 85004 Liite 85005 Liite 85006 Liite 85007 Ens viikonloppuna olis turvakaarten ja ehkä puskurien teko kalenterissa kaiken muun näpertämisen lisäksi. |
Paljonko mahtaa olla et noilla vanteilla?
|
1 Liiteet
Lainaus:
Ne toiset vanteet on enemmän plussalla, noita pitää sovittaa jossain vaiheessa ja jos ne istuu paremmin niin hitsata beadlockit ja vaihtaa niihin: Liite 85009 |
Siistin näköinen peli tulossa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ilmankos on vinssiin panostettu,kun alle on eksynyt suzzuki kokoluokan virsut:D.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kummiskin oot kaariin jättänyt vähän pelivaraa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
4 Liiteet
Eilen raptoroitiin konepelti, tuulilasin etupelti ja sisäkattoa hieman. Samoten etupenkkien telineet on nyt suunniteltu ja kuskinpenkin teline tehtykkin.
Liite 85025 Liite 85026 Liite 85027 Liite 85028 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Nii mikspä ei... |
Lainaus:
- akselit jarruineen on samat mitä laitettu rangeihin jo vuosia - moottori on saman mallisarjan moottori, vain ruiskut ja ohjaus vaihdettu - alusta vakio paitsi edessä pitemmät iskunvaimentimet - laatikot, kardaanit, jne. tehdastekoiset - ohjaukseen tulee viralliset osat ja hydroassari saa olla asennettuna minun tiedon mukaan? - valot, hallintalaitteet, jne. joko rangen tai jonkun toisen land roverin e-hyväksytyt - renkaat nyt tietenkin vaihtuu leimarenkaisiin - tankki sisällä -> on jo muutoskatsastettu ja lukee otteessa - korinkannakkeita orkkismäärä eikä koria korotettu vaan pikemminkin madallettu aiempaan - korin leveneminen parlokkien takia pitää vielä mitata ja tehdän tarpeen mukaan säädettävä - muuta? |
Stonehilliin ei varmaan ehditä leimata mutta siellä ajetaan sitten avoimessa luokassa viat ulos :)
|
Lainaus:
eipä siinä sit ole kuin ajaa oikeelle konttorille ja ottaa leima lappuun :cool: Ja pakko on sanua et hieno on ja ootan et nähään se tositoimissa Stonehillissä kuukauden päästä |
Tapahtuiko viikonloppuna mainittavaa edistystä vai menikö aika suunnitellessa?
|
Lainaus:
- polttoainepuoli alkaa oleen nipussa, ruiskut paikoillaan, kerääjäsäiliö, pumput pultattiin kiinni, jne. - etupenkit on paikoillaan - katto pultattu paikoilleen - takalokasuojat ja parlokit on kiinni - ovet paikoillaan ja ovissa alumiinista ovipahvit - viimeiset pellit on maalissa eli keulaosa korista ja ovien karmit - paljon mitottiin ja suunniteltiin asioita valmiiksi, osien tilausta, jne. Kaariputket ei ehtineet perjantaille, katotaan joskos tulis tänään niin pääsis nekin taivuttelemaan, asentamaan syylärin paisareineen katolle ja suunnitelemaan puskurit. Johtoja, jne. tuli viikonloppuna eli sähköjen teko alkaa tänään tai huomenna. Snorkkeli pitäs tekasta, lämppäri tuli tilattua joten kun se tulee pääsee tekemään kojelaudan tyngän, jne. Paljon tarttee vielä tapahtua ennen kisoja mutta ei tuo nyt enää toivottomalta näytä :) |
13 Liiteet
Vähän lisää kuvia tilanteesta:
Liite 85174 Liite 85175 Liite 85176 Liite 85177 Liite 85178 Liite 85179 Liite 85180 Liite 85181 Liite 85182 Liite 85183 Liite 85184 Kaari ainekset ja taivutin odottelee jo, jos huomenna sais alotettua taivuttelun. Liite 85185 Liite 85186 |
meinasitko ulko vai sisäpuoliset kaaret väkästellä? kaarista sit paljon kuvia, itsellä kanssa jossain vaihees tollane lyhkäne rankku rakenteilla.
|
Lainaus:
|
Joko on koekäytetty?
|
Lainaus:
Jos olisi siirretty keskiötä 60mm vanteen ulkoreunaa kohti ja vanteen leveys pidetty samana niin sit olisi +16 :) ..sikäli kun ymmärsin oikein että toi on nyt siis 60mm leveämpi vanne kuin alkuperäinen 10" leveä. |
Lainaus:
Mitä sitä on saatu aikaan: - turvakaaret valmistuu huomenna aamusta kun tekasen viimiset 2kpl lyhyitä suoria tukia - takavinssipeti on tehty - takapuskuri on tehty - jarrut odottelee enää ilmausta - moottorin polttoainepuoli tehty Työn alla moottorin sähköt, snorkkeli. Huomenna pitää jatkaa sähköjen tekoa ja asentaa syyläri, paisari ja flekti katolle. Ovet vois samoten kasata ja ehkä katella pääsähköt eli akut ja virtakaapelit asentaa. Hieman näyttää epävarmalta kisoihin ehtiminen, mutta katotaan :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ehtii ehtii :D |
Hyvännäköistä rakentamista kyllä on :) Tuossa kun vaan kuvksta silmäilee, niin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta kokeillaxenemmän sisäänpäin tuovia vanteita.
Jos ei ole tullut käytettyä tota iso quick bendiä aiemmin, niin suosittelen ensin vähän treenaamaan. Tuolla saa ihan kelpo mutkia vaikka aavistuksen litistääkin sisäsäteeltä. Ryppyä saa tehtyä jos sählää.. Itse olen käyttänyt ko. taivuttimen kanssa saumattomana sekä vesijohtoputkea että hydrauliikan johdeputkea, ja jälkimmäisellä tuntuu tulevan kivemmin mutkat. Varmaan materiaalin laatu on se mikä vaikuttaa, hydrauliikkaputki on sentään ihan oikeaa terästä.. ~43mm putki 2,6mm seinämällä taipuu helposti ja siististi, 48mm putki samalla 2,6mm seinämällä vaatii jo vähän uskoa, hikoilua - ja helvetin tukevan kiinnityspaikan :D Ajan saatossa taivutus"kangen" nivelien tapit & reiät alkaa väljistyä, samoin tappia varten olevat reiät menee soikeiksi. |
Lainaus:
Osallistuminen maksetaan joka tapauksessa vaikka päädyttäisiin kisaturisteiksi, ei näitä kisojen järjestäjiä liiaksi asti ole. |
5 Liiteet
Kyllä se vain niin kävi ettei ehitty saada kilpuria valmiiks Stonehilliin :(
Kovasti Arpan kanssa hommaa painettiin kasaan mutta ei vain ehdi tekemään puuttuvia juttuja pe mennessä kun töissäkin pitää käydä. Tämän hetken tilanne: Liite 85362 Liite 85363 Liite 85364 Liite 85365 Liite 85366 Koneen käynnistyksestä ei puutu kuin: - paisarin letkut - megan päähän kolvata liittimeen piuhat kiinni - yhden anturin piuhat vedettävä - akut paikolleen eli päävirrat Sitten nesteet ja öljyt koneeseen, bensaa tankkiin ja alkaa moottorin/boksin säätäminen. |
mitenkähä onko lämpöongelmia ku syyläri katolla? eikö keulille mahtunut? meinasitteko lisä vesipumppua viritellä vai riittääkö omassa potku kierrättää?
|
Lainaus:
|
Teoriassahan painovoimainen kierto tulee avuksi kun korkeusero kasvaa, nostovoimastai sinällään ole kyse koska suljettu kierto.
Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä. |
Lainaus:
|
Kaikkihan siihen pumpun nostotehoon vaikuttaa, mutta suljetussa kierrossa se ei varsinaisesti nosta mitään kun siellä on se toinen letku jossa neste kulkee toiseen suuntaan.
Eli se vaan kierrättää nestettä. |
Kaikki varmaan jossain vaiheessa imenee letkulla bensaa jostakin tankista pönttöön. Ja kun systeemistä on saatu ilmat pois niin tulee se lappoefekti. Alaspäin virtaava neste imee toisella puolella nestettä ylämäkeen, koska tyhjiötä ei voi syntyä.
Sama juttu suljetussa kierrossa. Siinä on yhtä paljon ylä- ja alamäkeä. Eli pumpun ei tarvitse nostaa mitään kun toisella puolen on vastaava alamäki joka imee nestettä ylämäkeen. Lämpöongelmat tulevat juurikin virtausvastuksen hidastamasta kiertonopeudesta. Eli kannattaa välttää liian pientä putkea / jyrkkiä mutkia ja turhaa pituutta. |
Lainaus:
40,8 mm sisähalkaisija, 1 bar paine, 50l/min virtaus, matka 10m, laskennallinen painehäviö 0,13bar Lainaus:
Paine ja nosto on sama asia. 1 bar on 10 m nostokorkeus, tarkkuus on riittävä muuten paitsi tietenkin täällä. |
Lainaus:
|
Varmaan on oikeasti riittävä tarkkuus, mutta odottelen taas paremmin tietävien kommentteja.
Osuu tuo korkin arvokin riittävän lähelle esimerkkiä, 110kPa on 1,1 Bar. Tuo korkki pitää järjestelmän paineellisena, veden ja muidenkin nesteiden kiehumispiste nousee paineen myötä. Ei sillä korkilla oikein pumpun tuottamaan paineeseen voi vaikuttaa. Painehäviön laskemista voi katella vaikka tuolta: http://www.tekniikka.oamk.fi/~mohame...t%20kaikki.htm mutta kannattaiskohan kuitenkin keskittyä auton rakentamiseen, eikä virtausteoriaan? Tämäkään kommentti auttanut taas ketään. ;) |
Kaikki kommentointi auttaa. Oikeesti tuli mieleen, että ku järjestelmän nestetilavuus kasvaa niin suunnilleen ku osaisi mitoittaa paisarin niin kaikki hyvin. Oliko se nyrkkisääntö 1l paisuntatilavuus /15l nestettä? Vai oliko se 1l paisari /20l nestettä. Nesteenä siis vesi-glykoli tietenkin. Ny on osatkin jo asennettu :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
|
Kuulostaa bensalta, mutta savua tulee ku Rainerin entisestä taksimersusta :D
|
3 Liiteet
Jos jotain tännekkin laittas pitkästä aikaa.
Ulkopuolelta ei puutu kuin etupuskuri, rampeille ja tunkille paikat, vetopisteet ja etuakselin panssari. Liite 86283 Välillä pientä sekamelskaa kun pajotetaan mutta etenee etenee :) Liite 86282 Tässä jo leimarenkaat alla, ajetaan isoimpia vikoja ulos ja moottorin säätöä. Liite 86284 Tekemistä riittää vielä ihan helvetisti, seuraava etappi olis yrittää saada auto leimaan ja Lapland Trophyyn viikon testiajoon, viikko aikaa pajottaa ja leimata. Sitten alkaa kisavarustelun loppuun hierominen ja ehkä vanteiden vaihto, on sen verran parempi et noissa uusissa. Oulun kisoissa sitten tositoimissa :cool: |
Lainaus:
|
Komee peli. mut olisitte muokanneet alkuperäisen etusäleikön, olisi sopinut paremmin rangen ylvääseen ulkomuotoon kuin tuollainen reikäjuusto(vain oma mielipiteeni, ei herneitä) :). mut komea peli tuo on.
|
X2
|
Lainaus:
|
Harmi jos ovat menneet alkuperäisen särkemään. ei niitä pitäis silppuamaan mennä. :D
|
1 Liiteet
Kilpuri muutoskatsastettu ja leimattu huomautuksitta :) Katsuri jopa kehui uusia jarruja ja työnjälkeä :)
Liite 86394 Etuvinssiäkin päästiin testaamaan pikasesti, vaikuttaa hyvältä: https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir%20...p4/_medium.jpg Huomenna starkit alle ja muuta pientä ja Lapland Trophyä kohti Raajärvelle. |
1 Liiteet
Siinä pari videota menossa olevasta Lapland Trophystä kun ajetaan kilpurista vikoja ulos:
https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018...p4/_medium.jpg https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018...p4/_medium.jpg https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018...p4/_medium.jpg Kaikkia pikku juttuja löytynyt muutoslistalle ennen Oulun kisoja, mm. tuliterät kumipuslat kesti vajaan päivän :) Liite 86454 Testit jatkuu koko loppu viikon, katsotaan miten menee :) |
Vinssi vaikuttaa todella hyvältä, katsotaan nyt vielä miten kauan kestää. Pikkupuolella ei voi ajaa esim ykkönen silmässä kun vinssaa, vaatii isomman pykälän koska renkaat muuten jarruttaa nopeata vinssiä.
|
7 Liiteet
Eihän se vinssin moottori loppuun asti kestänyt vaan kyrvähti viimisenä päivänä helppoon vetoon. Alla kuvia sisukaluista, oma veikkaus että moottori niputettu väärin jo tehtalla koska tuo yks hiili hieman väärässä paikassa ja kaikki virta työnnetty vastakkaisesta hiilestä läpi jolloin jopa hiilen kotelon niitit sulaneet irti?
Katsotaan mitä valmistaja sanoo. Liite 86560Liite 86561Liite 86562 Kovasti autoa kiusattiin ja löydettiin vikoja sopivasti: Liite 86563Liite 86564Liite 86565Liite 86566 - puslat vaihtuu SuperPro:n uretaanipusliin, kumiset revittiin riekaleiksi eka päivänä jo ennen iltapäivää - vinssille 12v/24v valinta, kaikissa paikoissa ei voi käyttää 24v, sen verran raju ja tunnoton on tuo varsinkin alun repaisu 24 voltilla ajettaessa - kompuraan sopiva painekytkin, vinssin jarru vaatii min 5bar ja solenoidi kestää 8bar niin laitoimma 6 - ON, 8 - OFF, kytkimen. Nyt pitäs pelata - hydroassari takas paikoilleen. Tämä jätettiin testiin pois koska vuoti varren juuresta. Nyt tiivisteen vaihdettu eikä näyttäs vuotavan. Pumppu pitää vaihtaa mekaaniseen, sähköinen ei vain riitä. - takavinssin sähköt, toisiin vanteisiin beadlockit niin saadaan et kohilleen, pari panssaria, suunnistusvehkeille telineet konttoriin, jne. jne. Lista vähän pitkä mutta Oulun kisoihin osallistutaan oli kaikki tehtynä tai ei. http://ilmoittautuminen.mimmottis.ne..._kilpailukutsu |
mitkäs jouset teillä on tässä vehkeessä? näyttää joustojakin olevan ihan kohtalaisesti.
|
Lainaus:
|
4 Liiteet
Pikku hiljaa valmis ens viikonlopun Ouluzonen kisaan, katotaan miten siellä käy :)
Liite 86652Liite 86653Liite 86654Liite 86655 Letkuja vielä vähän kiinni, ohjaustehostimen säiliölle paikka, telineet tableteille, etc. eli hienosäätöä enää :) |
onko käyty puntarilla? mitä mahtaa painaa???
|
Lainaus:
Liikaa :D Aikalailla pari tonnia vaakan mukaan mikä minusta tuntuu paljolta. |
Sivu luotu: 07:51 (GMT +2). |