Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   PLS Racing ry:n kilpuri (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153999)

mparty 11.01.2018 09:10

PLS Racing ry:n kilpuri
 
2 Liiteet
Pistetään tänne eka tiiseri, pikku hiljaa valmistuu suunnistus cuppiin uus kilpuri isopyöräisiin:

Liite 83113Liite 83114

Aikataulu: eka kisa Elebet 2018.

Jatkoa seuraa...

RR82 11.01.2018 10:32

Oijoi...Rovereita ei ole koskaan liikaa!! Komeeta jälkeä. onko takaluukusta tulossa kaksiosainen? Eiku tsemppiä ja paljon kuvia tänne vain.

mparty 11.01.2018 10:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1369694)
Oijoi...Rovereita ei ole koskaan liikaa!! Komeeta jälkeä. onko takaluukusta tulossa kaksiosainen? Eiku tsemppiä ja paljon kuvia tänne vain.

Luukun kuskinpuoli tulee kinteästi paikoilleen, vänkärinpuoli avautuu portaiksi.

mparty 21.01.2018 11:00

5 Liiteet
Etenee tasaisesti koko ajan, renkaille tilaa konttiin

Liite 83272Liite 83273

Jaappanialaiselle simpukalle vahvistuksia runkoon ja panhardille paikka

Liite 83275

Alusta olis aikalailla valmis, odottelee enää uusia tankoja ja pump stoppeja.

Tärkeitä yksityiskohtia :D

Liite 83274

Kone purkautuu huoltoa ja pikku muutoksia varten

Liite 83277

Vanteet teon alla ja kumit pitäs tulla maaliskuun alussa. Korimuutoksia tulee täytetöinä aina kun ei muuta ole tekeillä.

mparty 21.01.2018 19:37

1 Liiteet
Siitä nyt sitte takas kasaanpäin uusilla osilla, perushuolto :D

Liite 83305

mparty 12.03.2018 14:33

2 Liiteet
Nyt rupeaa paikoilleen pultatut osat pysymäänkin paikoillaan, tällä viikolla jos sais tuon kopan rungon päälle, jne. Lainarenkaat ja vanteet vielä alla, kisakumit pitäs tulla huhtikuussa.

Liite 84063Liite 84064

Etuvinssi saattas ehtiä tulemaan loppuviikosta tai ens viikon alusta niin pääsee sitäkin ihastelemaan :D

Rak 12.03.2018 17:12

Onko jäähdytin jo hakenu paikkasa? :D

mparty 12.03.2018 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1376205)
Onko jäähdytin jo hakenu paikkasa? :D

Tottahan se tuo meidän jäähdytinasentaja sen siihen sivuikkunaan taikoo niinku aikoikin :)

Sumsar 14.03.2018 09:30

Kevät lähestyy vaikka ei se tänään sille taaskaan näyttänyt. Vieläkö aikataulu pitää?

Mikäs vinssi siihen tulee?

mparty 14.03.2018 09:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1376365)
Kevät lähestyy vaikka ei se tänään sille taaskaan näyttänyt. Vieläkö aikataulu pitää?

Mikäs vinssi siihen tulee?

Kyllä sillä Kajaanissa kisataan (jos kisat järjestetään) :) Luokka on joko isopyöräiset tai avoin riippuen miten ehditään käyttämään konttorilla käyttämään ennen kisoja.

Keulalle tulee Red Winchin Cobra XL:
http://www.red-winches.com/products/cobra/107/

Sumsar 14.03.2018 14:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1376366)
Kyllä sillä Kajaanissa kisataan (jos kisat järjestetään) :) Luokka on joko isopyöräiset tai avoin riippuen miten ehditään käyttämään konttorilla käyttämään ennen kisoja.

Keulalle tulee Red Winchin Cobra XL:
http://www.red-winches.com/products/cobra/107/

Taisin tulla. Sen verran kyrväkäs vinssi...

mparty 18.03.2018 14:36

1 Liiteet
Kori takas rungolla, sitä ennen tekastu mm. jarruputket, huohotukset joka paikkaan, lukkojen alipaineletkut, polttoaine meno ja paluu, pakoputkusto, pohjapanssari, akseleiden bump stopit, jne.

Liite 84174

Pikku hiljaa...

mparty 18.03.2018 14:43

4 Liiteet
Liite 84175

Liite 84176

Liite 84177

Liite 84178

RR82 18.03.2018 17:42

komeeta jälkee, ei ole tainnu runkoa hitsailla kovinkaan paljoa? onkos moottoria piristetty ja onko 3,5 vai 3,9?

mparty 18.03.2018 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1376761)
komeeta jälkee, ei ole tainnu runkoa hitsailla kovinkaan paljoa? onkos moottoria piristetty ja onko 3,5 vai 3,9?

Ei taidettu runkoon muualle laittaa paikkoja kuin takaosaan aisojen alapuolelle ja taka-akselin bump stoppien alle.

Moottoriksi vaihtui 3.9 ruisku tuon 3.5 kaasarikoneen tilalle. 3.9 saa nykyaikaiset monipisteruiskut ja megaruutan.

turakoitsija 18.03.2018 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1376745)

Kai linjaat noi kardaanin ristikot viel ennen ajoja,saattaa himppu ravistella tollai?

mparty 18.03.2018 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 1376780)
Kai linjaat noi kardaanin ristikot viel ennen ajoja,saattaa himppu ravistella tollai?

Jos tarkoitat etukardaania niin nuo ristikot on rangen vakio vaiheissa ja pinioni samassa kulmassa kuin rangen akselissakin. Samoten jakiksen etulähtö on samassa kulmassa kuin vakiossakin.

turakoitsija 19.03.2018 08:00

Juu tota etukardaania ihmettelin. Miten voi olla mahollista et toi toimii jos kerta vakiona jo ristikot tollai?

mparty 19.03.2018 08:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija (Viesti 1376817)
Juu tota etukardaania ihmettelin. Miten voi olla mahollista et toi toimii jos kerta vakiona jo ristikot tollai?

Rangessa on vakiona etuakselin pinioni ylöspäin ja laatikon pää myös ylöspäin. Tuon takia siihen kardaaniin on britti-insinöörit laittaneet vaiheistuksen.

turakoitsija 19.03.2018 08:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1376818)
Rangessa on vakiona etuakselin pinioni ylöspäin ja laatikon pää myös ylöspäin. Tuon takia siihen kardaaniin on britti-insinöörit laittaneet vaiheistuksen.

Aivan, laippojen kulmat ns perseellää ni kardaanikin yhtälai persiillee ni ne kompensoi toistensa aiheuttamat värinät? On se britti insinööri fiksu. Jos joku asia menee vituillee ni tehhää seuraavakin... 🤣

Timo_L 19.03.2018 20:32

..minä olen luullut että vain Jeepin insinöörit on tehneet aivan käsittämättömiä ratkaisuja, mutta näköjään muutkin osaa :D

Rak 19.03.2018 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1376818)
Rangessa on vakiona etuakselin pinioni ylöspäin ja laatikon pää myös ylöspäin. Tuon takia siihen kardaaniin on britti-insinöörit laittaneet vaiheistuksen.

Suzukissa etukardaanin kulmat on vakiona samalla tavalla mutta japanialainen on osannut tehä sen silleen että ristikot on linjassa ;)

Arppa 19.03.2018 22:40

Jeps, rangen kardaaneissa on jopa kohdistus merkit. Takana normi linjassa ja edessä silleen jotenkin

mparty 20.03.2018 07:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1376900)
Suzukissa etukardaanin kulmat on vakiona samalla tavalla mutta japanialainen on osannut tehä sen silleen että ristikot on linjassa ;)

Eiköhän sekin ratkaisu ole jostain kopioitu peri japanilaiseen tyyliin ;)

mparty 23.03.2018 15:03

6 Liiteet
On tuo vinssi vain aika miehekkään kokoinen :D

Liite 84324

Liite 84325

Liite 84326

Liite 84327

Liite 84328

Vähän uutta alumiinia lattiaan ennen raptoria:

Liite 84329

jonjus 23.03.2018 15:56

asiallisen kokoinen on kyllä vinssi:cool:

Timo_L 23.03.2018 16:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1377256)
On tuo vinssi vain aika miehekkään kokoinen

Isompi kuin Suzukin moottori :D

Tollukka 31.03.2018 07:44

Vintturille sähköt ja videoo kuinka ärhäkästi vetelee!

ZeiZei 31.03.2018 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1376745)

Tuon äänenvaimentajan kääntäisin kyljelleen, olisi hieman pienempi taso mudalle kärytä. Samoin välttäisin tuota tuplaputkea samasta syystä.

Kuka sisustussuunnittelija teillä on suunnitellut tuon värimaailman, kun on niin sävy sävyyn (peukku) :)

mparty 31.03.2018 21:24

5 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1377980)
Tuon äänenvaimentajan kääntäisin kyljelleen, olisi hieman pienempi taso mudalle kärytä. Samoin välttäisin tuota tuplaputkea samasta syystä.

Kuka sisustussuunnittelija teillä on suunnitellut tuon värimaailman, kun on niin sävy sävyyn (peukku) :)

Pakari tulee ainakin aluksi noin jotta saadaan panssari rungon alapinnan tasolle.

Värimaailma muuttuu koko ajan :D Tässä jotain sneak peakia ennen kuin päästään tuo tässä lähipäivinä taas kasaamaan noilla maalatuilla osilla.

Liite 84514Liite 84515Liite 84516Liite 84517Liite 84518

mparty 01.04.2018 20:51

1 Liiteet
Pikaista sovitusta ennen asennusta, tällasta värimailmaa tulee.

Liite 84561

RR82 02.04.2018 18:09

tulee mielee se amppari jätski :D vai onko tuo camel trophy keltainen? mut komeeta jälkeä tulloopi. Onko tuota keulaa kavennettu vai heittääkö silmät?

mparty 02.04.2018 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1378196)
tulee mielee se amppari jätski :D vai onko tuo camel trophy keltainen? mut komeeta jälkeä tulloopi. Onko tuota keulaa kavennettu vai heittääkö silmät?

Camel trophy keltainen :) Juu, kyllä sitä on kavennettu jonkun verran. Nyt levensin vähän takaisin että mahtuu tuo vinssi kunnolla paikoilleen.

mparty 07.04.2018 13:33

5 Liiteet
Keulan muodot alkaa oleen selvät, sisälokasuojat tuli alumiinista joihin pultataan kumia sivuiksi, perä alkaa kasautua pikku hiljaa.

Liite 84666 Liite 84667 Liite 84668Liite 84669Liite 84671

tapsa4x4 07.04.2018 20:48

Jääkö noi renkaat noin ulos? Saataa olla aaviskusen kovilla kääntöpäät ja varsinkin raidetangon nivelet🤔 mul oli joskus ihan hetken volvolaisissa max ulos levittävät vanteen 2 raidetangon niveltä väänty ihan hetkessä.

mparty 07.04.2018 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1378611)
Jääkö noi renkaat noin ulos? Saataa olla aaviskusen kovilla kääntöpäät ja varsinkin raidetangon nivelet🤔 mul oli joskus ihan hetken volvolaisissa max ulos levittävät vanteen 2 raidetangon niveltä väänty ihan hetkessä.

Sekä kumit että vanteet vaihtuu lähiaikoina toisiin. Alle tulee starkin blackburnit 39.5x16.5-16 ja sisäänpäin levitetyt vanteet. Vanteet viedään niin sisälle kuin onnistuu.

tapsa4x4 08.04.2018 08:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1378614)
Sekä kumit että vanteet vaihtuu lähiaikoina toisiin. Alle tulee starkin blackburnit 39.5x16.5-16 ja sisäänpäin levitetyt vanteet. Vanteet viedään niin sisälle kuin onnistuu.

No juu näin vähän aattekinkin että tulee tapahtumaan. Hienon näköinen peli tulee.

turo1987 14.04.2018 11:55

Mikä hirviö tuo vinssi on? Linkkiä ostopaikkaan tai mistä specsejä pääsee lukemaan?

mparty 14.04.2018 17:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turo1987 (Viesti 1379232)
Mikä hirviö tuo vinssi on? Linkkiä ostopaikkaan tai mistä specsejä pääsee lukemaan?

Red Winchin Cobra XL:

http://www.red-winches.com/products/cobra/107/

mparty 21.04.2018 19:52

4 Liiteet
Pikku hiljaa... mutta kiire tulee ennen kisoja :D

Tankki tekastiin, kumit ja vanteet on nyt ekaan kisaan alla. Vanteet saattaa sen jälkeen vielä vaihtua tai ainakin siirtyy vielä sisemmäs 50-60mm.

Moottorin puolella apulaitteet on paikoillaan, sähköt ja polttoainepuoli megaruutan kera vielä asentamatta.

Takavalot tuli tehtyä myös, mallia putkea, peltiä ja defenderin valot :D

Sisustaankin alkaa eksymään osia, huomenna jatkuu penkkien laittelulla ja muulla.

Liite 85004 Liite 85005 Liite 85006 Liite 85007


Ens viikonloppuna olis turvakaarten ja ehkä puskurien teko kalenterissa kaiken muun näpertämisen lisäksi.

jakenbj 21.04.2018 21:49

Paljonko mahtaa olla et noilla vanteilla?

mparty 22.04.2018 07:19

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jakenbj (Viesti 1379949)
Paljonko mahtaa olla et noilla vanteilla?

Vanne alunperin 10" leveä et-44 jota levitetty 60mm sisäänpäin eli et nyt +16?

Ne toiset vanteet on enemmän plussalla, noita pitää sovittaa jossain vaiheessa ja jos ne istuu paremmin niin hitsata beadlockit ja vaihtaa niihin:

Liite 85009

JV73 22.04.2018 07:59

Siistin näköinen peli tulossa.

Arska 22.04.2018 09:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1379959)
Vanne alunperin 10" leveä et-44 jota levitetty 60mm sisäänpäin eli et nyt +16?

Eikun -14

mparty 22.04.2018 09:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 1379973)
Eikun -14

Aivan, puolet levityksestä :)

Pajares 22.04.2018 09:46

Ilmankos on vinssiin panostettu,kun alle on eksynyt suzzuki kokoluokan virsut:D.

mparty 22.04.2018 09:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1379977)
Ilmankos on vinssiin panostettu,kun alle on eksynyt suzzuki kokoluokan virsut:D.

:D ei sitä isopyöräisten luokkaan paljoa isompia mahuteta :D

Pajares 22.04.2018 11:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1379978)
:D ei sitä isopyöräisten luokkaan paljoa isompia mahuteta :D

Ei niin,Mutta jotkut touhu renkaat vois olla kilpailuiden ulkopuoliseen hupiin?:)

Kummiskin oot kaariin jättänyt vähän pelivaraa...

mparty 22.04.2018 11:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1379985)
Ei niin,Mutta jotkut touhu renkaat vois olla kilpailuiden ulkopuoliseen hupiin?:)

Kummiskin oot kaariin jättänyt vähän pelivaraa...

Ei oo tällä hetkellä kaarissa pelivaraa, noilla joustoilla menee jo nyt tiukassa paikassa iholle :) Tietenki jos leikkoo lisää :D

Arppa 22.04.2018 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 1379973)
Eikun -14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1379974)
Aivan, puolet levityksestä :)

Eikun +16 ;)

mparty 23.04.2018 05:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arppa (Viesti 1380026)
Eikun +16 ;)

:D no alla ne on nyt kuitteski :)

mparty 23.04.2018 05:35

4 Liiteet
Eilen raptoroitiin konepelti, tuulilasin etupelti ja sisäkattoa hieman. Samoten etupenkkien telineet on nyt suunniteltu ja kuskinpenkin teline tehtykkin.

Liite 85025 Liite 85026 Liite 85027 Liite 85028

sampolaattori 23.04.2018 07:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1379978)
:D ei sitä isopyöräisten luokkaan paljoa isompia mahuteta :D

Saako tämän auton vielä leimattua :rolleyes:

mparty 23.04.2018 08:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sampolaattori (Viesti 1380061)
Saako tämän auton vielä leimattua :rolleyes:

Helposti, miksi ei?

sampolaattori 23.04.2018 10:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1380062)
Helposti, miksi ei?


Nii mikspä ei...

mparty 23.04.2018 10:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sampolaattori (Viesti 1380075)
Nii mikspä ei...

Nythän tuo olis hyvä ymmärtää jos on jotain mikä ei tule toimimaan konttorilla.

- akselit jarruineen on samat mitä laitettu rangeihin jo vuosia
- moottori on saman mallisarjan moottori, vain ruiskut ja ohjaus vaihdettu
- alusta vakio paitsi edessä pitemmät iskunvaimentimet
- laatikot, kardaanit, jne. tehdastekoiset
- ohjaukseen tulee viralliset osat ja hydroassari saa olla asennettuna minun tiedon mukaan?
- valot, hallintalaitteet, jne. joko rangen tai jonkun toisen land roverin e-hyväksytyt
- renkaat nyt tietenkin vaihtuu leimarenkaisiin
- tankki sisällä -> on jo muutoskatsastettu ja lukee otteessa
- korinkannakkeita orkkismäärä eikä koria korotettu vaan pikemminkin madallettu aiempaan
- korin leveneminen parlokkien takia pitää vielä mitata ja tehdän tarpeen mukaan säädettävä
- muuta?

mparty 23.04.2018 10:53

Stonehilliin ei varmaan ehditä leimata mutta siellä ajetaan sitten avoimessa luokassa viat ulos :)

sampolaattori 23.04.2018 11:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1380078)
Stonehilliin ei varmaan ehditä leimata mutta siellä ajetaan sitten avoimessa luokassa viat ulos :)

:D

eipä siinä sit ole kuin ajaa oikeelle konttorille ja ottaa leima lappuun :cool:
Ja pakko on sanua et hieno on ja ootan et nähään se tositoimissa Stonehillissä kuukauden päästä

Sumsar 30.04.2018 06:47

Tapahtuiko viikonloppuna mainittavaa edistystä vai menikö aika suunnitellessa?

mparty 30.04.2018 07:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1380547)
Tapahtuiko viikonloppuna mainittavaa edistystä vai menikö aika suunnitellessa?

Etenee etenee:
- polttoainepuoli alkaa oleen nipussa, ruiskut paikoillaan, kerääjäsäiliö, pumput pultattiin kiinni, jne.
- etupenkit on paikoillaan
- katto pultattu paikoilleen
- takalokasuojat ja parlokit on kiinni
- ovet paikoillaan ja ovissa alumiinista ovipahvit
- viimeiset pellit on maalissa eli keulaosa korista ja ovien karmit
- paljon mitottiin ja suunniteltiin asioita valmiiksi, osien tilausta, jne.

Kaariputket ei ehtineet perjantaille, katotaan joskos tulis tänään niin pääsis nekin taivuttelemaan, asentamaan syylärin paisareineen katolle ja suunnitelemaan puskurit.

Johtoja, jne. tuli viikonloppuna eli sähköjen teko alkaa tänään tai huomenna.

Snorkkeli pitäs tekasta, lämppäri tuli tilattua joten kun se tulee pääsee tekemään kojelaudan tyngän, jne.

Paljon tarttee vielä tapahtua ennen kisoja mutta ei tuo nyt enää toivottomalta näytä :)

mparty 30.04.2018 20:25

13 Liiteet
Vähän lisää kuvia tilanteesta:
Liite 85174

Liite 85175

Liite 85176

Liite 85177

Liite 85178

Liite 85179

Liite 85180

Liite 85181

Liite 85182

Liite 85183

Liite 85184


Kaari ainekset ja taivutin odottelee jo, jos huomenna sais alotettua taivuttelun.

Liite 85185

Liite 85186

RR82 01.05.2018 07:55

meinasitko ulko vai sisäpuoliset kaaret väkästellä? kaarista sit paljon kuvia, itsellä kanssa jossain vaihees tollane lyhkäne rankku rakenteilla.

mparty 01.05.2018 08:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1380615)
meinasitko ulko vai sisäpuoliset kaaret väkästellä? kaarista sit paljon kuvia, itsellä kanssa jossain vaihees tollane lyhkäne rankku rakenteilla.

Kyllä me ulkopuoliset kaaret tehdään.

Sumsar 10.05.2018 15:34

Joko on koekäytetty?

Timo_L 10.05.2018 18:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arppa (Viesti 1380026)
Eikun +16 ;)

Jos tuota vannetta on levitetty 10" leveästä 60mm sisäänpäin, niin ei et ole +16, vaan just ton -14.
Jos olisi siirretty keskiötä 60mm vanteen ulkoreunaa kohti ja vanteen leveys pidetty samana niin sit olisi +16 :)

..sikäli kun ymmärsin oikein että toi on nyt siis 60mm leveämpi vanne kuin alkuperäinen 10" leveä.

mparty 10.05.2018 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1381258)
Joko on koekäytetty?

Lauantaina laitetaan kone käyntiin.

Mitä sitä on saatu aikaan:
- turvakaaret valmistuu huomenna aamusta kun tekasen viimiset 2kpl lyhyitä suoria tukia
- takavinssipeti on tehty
- takapuskuri on tehty
- jarrut odottelee enää ilmausta
- moottorin polttoainepuoli tehty

Työn alla moottorin sähköt, snorkkeli. Huomenna pitää jatkaa sähköjen tekoa ja asentaa syyläri, paisari ja flekti katolle. Ovet vois samoten kasata ja ehkä katella pääsähköt eli akut ja virtakaapelit asentaa.

Hieman näyttää epävarmalta kisoihin ehtiminen, mutta katotaan :)

Arppa 10.05.2018 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1381268)
Jos tuota vannetta on levitetty 10" leveästä 60mm sisäänpäin, niin ei et ole +16, vaan just ton -14.
Jos olisi siirretty keskiötä 60mm vanteen ulkoreunaa kohti ja vanteen leveys pidetty samana niin sit olisi +16 :)

..sikäli kun ymmärsin oikein että toi on nyt siis 60mm leveämpi vanne kuin alkuperäinen 10" leveä.

Se on juuri näin ja olette aivan oikeassa sir. Itse ajattelin asian jotenkin pieleen mutta kyllä mä nyt ymmärsin kun ehdin asiaa pohtimaan :) Mut me vielä jossain aikataulussa laitellaan tähän enemmän sisäänpäin levittävät vanteet. Ensin tosin pitää rappasta koneeseen sähköt ja pari muuta juttua

sampolaattori 10.05.2018 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1381273)
Lauantaina laitetaan kone käyntiin.



Hieman näyttää epävarmalta kisoihin ehtiminen, mutta katotaan :)


Ehtii ehtii :D

Timo_L 10.05.2018 22:04

Hyvännäköistä rakentamista kyllä on :) Tuossa kun vaan kuvksta silmäilee, niin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta kokeillaxenemmän sisäänpäin tuovia vanteita.

Jos ei ole tullut käytettyä tota iso quick bendiä aiemmin, niin suosittelen ensin vähän treenaamaan. Tuolla saa ihan kelpo mutkia vaikka aavistuksen litistääkin sisäsäteeltä. Ryppyä saa tehtyä jos sählää.. Itse olen käyttänyt ko. taivuttimen kanssa saumattomana sekä vesijohtoputkea että hydrauliikan johdeputkea, ja jälkimmäisellä tuntuu tulevan kivemmin mutkat. Varmaan materiaalin laatu on se mikä vaikuttaa, hydrauliikkaputki on sentään ihan oikeaa terästä..

~43mm putki 2,6mm seinämällä taipuu helposti ja siististi, 48mm putki samalla 2,6mm seinämällä vaatii jo vähän uskoa, hikoilua - ja helvetin tukevan kiinnityspaikan :D Ajan saatossa taivutus"kangen" nivelien tapit & reiät alkaa väljistyä, samoin tappia varten olevat reiät menee soikeiksi.

mparty 11.05.2018 07:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sampolaattori (Viesti 1381298)
Ehtii ehtii :D

Tavote edelleen päästä kisoihin :)

Osallistuminen maksetaan joka tapauksessa vaikka päädyttäisiin kisaturisteiksi, ei näitä kisojen järjestäjiä liiaksi asti ole.

mparty 12.05.2018 21:29

5 Liiteet
Kyllä se vain niin kävi ettei ehitty saada kilpuria valmiiks Stonehilliin :(

Kovasti Arpan kanssa hommaa painettiin kasaan mutta ei vain ehdi tekemään puuttuvia juttuja pe mennessä kun töissäkin pitää käydä.

Tämän hetken tilanne:
Liite 85362

Liite 85363

Liite 85364

Liite 85365

Liite 85366

Koneen käynnistyksestä ei puutu kuin:
- paisarin letkut
- megan päähän kolvata liittimeen piuhat kiinni
- yhden anturin piuhat vedettävä
- akut paikolleen eli päävirrat

Sitten nesteet ja öljyt koneeseen, bensaa tankkiin ja alkaa moottorin/boksin säätäminen.

RR82 13.05.2018 21:18

mitenkähä onko lämpöongelmia ku syyläri katolla? eikö keulille mahtunut? meinasitteko lisä vesipumppua viritellä vai riittääkö omassa potku kierrättää?

Nuhapumppu 13.05.2018 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1381508)
mitenkähä onko lämpöongelmia ku syyläri katolla? eikö keulille mahtunut? meinasitteko lisä vesipumppua viritellä vai riittääkö omassa potku kierrättää?

Olen aina miettinyt tätä, että miksi suljetussa järjestelmässä pitäisi olla joku lisäpumppu ettei oma jaksaisi kierrättää. Syyläri pitäisi nostaa melkoisen korkealle suhteessa moottoriin että pumppu ei jaksaisi enää nostaa nestettä, mitä tilavuuden kasvuun tulee, ei sillä ole merkitystä. Itse kysymykseen vastaten,keulaan ei sovi ja saapahan työntää huoletta kuraojaan eikä tarvitse pelätä syylärin tukkeutumista.

Rak 14.05.2018 09:12

Teoriassahan painovoimainen kierto tulee avuksi kun korkeusero kasvaa, nostovoimastai sinällään ole kyse koska suljettu kierto.

Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.

Arppa 14.05.2018 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1381541)
Teoriassahan painovoimainen kierto tulee avuksi kun korkeusero kasvaa, nostovoimastai sinällään ole kyse koska suljettu kierto.

Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.

Ei oo kylläkään mitään hajua millaisen paineen rangen vesipumppu saa aikaan. Rangessa on vesipumpussa kyllä siipikokoa joten uskoisin nesteen liikkuvan jos saadan vaan ilmat pois järjestelmästä. Eiks se siipipyörän koko vaikuta siihen kuinka paljon tuotettu paine saa nostoa aikaan?

Rak 14.05.2018 21:15

Kaikkihan siihen pumpun nostotehoon vaikuttaa, mutta suljetussa kierrossa se ei varsinaisesti nosta mitään kun siellä on se toinen letku jossa neste kulkee toiseen suuntaan.
Eli se vaan kierrättää nestettä.

Sumsar 15.05.2018 17:24

Kaikki varmaan jossain vaiheessa imenee letkulla bensaa jostakin tankista pönttöön. Ja kun systeemistä on saatu ilmat pois niin tulee se lappoefekti. Alaspäin virtaava neste imee toisella puolella nestettä ylämäkeen, koska tyhjiötä ei voi syntyä.

Sama juttu suljetussa kierrossa. Siinä on yhtä paljon ylä- ja alamäkeä. Eli pumpun ei tarvitse nostaa mitään kun toisella puolen on vastaava alamäki joka imee nestettä ylämäkeen.
Lämpöongelmat tulevat juurikin virtausvastuksen hidastamasta kiertonopeudesta. Eli kannattaa välttää liian pientä putkea / jyrkkiä mutkia ja turhaa pituutta.

kivinen 16.05.2018 07:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1381541)
Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.

Viisaus ei asu offipalstalla, mutta:
40,8 mm sisähalkaisija, 1 bar paine, 50l/min virtaus, matka 10m, laskennallinen painehäviö 0,13bar


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arppa (Viesti 1381587)
vaikuta siihen kuinka paljon tuotettu paine saa nostoa aikaan?

Haluaisit ehkä miettiä painetta ja virtausta?

Paine ja nosto on sama asia. 1 bar on 10 m nostokorkeus, tarkkuus on riittävä muuten paitsi tietenkin täällä.

Arppa 16.05.2018 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1381683)
Viisaus ei asu offipalstalla, mutta:
40,8 mm sisähalkaisija, 1 bar paine, 50l/min virtaus, matka 10m, laskennallinen painehäviö 0,13bar




Haluaisit ehkä miettiä painetta ja virtausta?

Paine ja nosto on sama asia. 1 bar on 10 m nostokorkeus, tarkkuus on riittävä muuten paitsi tietenkin täällä.

Kyl tuo tarkkuus on mulle riittävä ja joo kyllä haluan miettiä painetta ja virtausta mutten liikaa :) Miten tuo painehäviö lasketaan? Voiko tässä pelata järjestelmän paineella? Paisarissa on nyt muistaakseni 110kpa korkki.

kivinen 17.05.2018 16:46

Varmaan on oikeasti riittävä tarkkuus, mutta odottelen taas paremmin tietävien kommentteja.

Osuu tuo korkin arvokin riittävän lähelle esimerkkiä, 110kPa on 1,1 Bar.

Tuo korkki pitää järjestelmän paineellisena, veden ja muidenkin nesteiden kiehumispiste nousee paineen myötä. Ei sillä korkilla oikein pumpun tuottamaan paineeseen voi vaikuttaa.

Painehäviön laskemista voi katella vaikka tuolta: http://www.tekniikka.oamk.fi/~mohame...t%20kaikki.htm
mutta kannattaiskohan kuitenkin keskittyä auton rakentamiseen, eikä virtausteoriaan? Tämäkään kommentti auttanut taas ketään. ;)

Arppa 17.05.2018 19:12

Kaikki kommentointi auttaa. Oikeesti tuli mieleen, että ku järjestelmän nestetilavuus kasvaa niin suunnilleen ku osaisi mitoittaa paisarin niin kaikki hyvin. Oliko se nyrkkisääntö 1l paisuntatilavuus /15l nestettä? Vai oliko se 1l paisari /20l nestettä. Nesteenä siis vesi-glykoli tietenkin. Ny on osatkin jo asennettu :)

SeppoHovi 18.05.2018 18:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1381783)
Varmaan on oikeasti riittävä tarkkuus, mutta odottelen taas paremmin tietävien kommentteja.

Osuu tuo korkin arvokin riittävän lähelle esimerkkiä, 110kPa on 1,1 Bar.

Tuo korkki pitää järjestelmän paineellisena, veden ja muidenkin nesteiden kiehumispiste nousee paineen myötä. Ei sillä korkilla oikein pumpun tuottamaan paineeseen voi vaikuttaa.

Painehäviön laskemista voi katella vaikka tuolta: http://www.tekniikka.oamk.fi/~mohame...t%20kaikki.htm
mutta kannattaiskohan kuitenkin keskittyä auton rakentamiseen, eikä virtausteoriaan? Tämäkään kommentti auttanut taas ketään. ;)

Eikös se pumppu tuota pelkän tilavuusvirran ja kuorma/vastus paineen? 😬

kivinen 19.05.2018 07:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SeppoHovi (Viesti 1381853)
Eikös se pumppu tuota pelkän tilavuusvirran ja kuorma/vastus paineen? 😬

Noinhan se menee, jos se pumppu sylkee vedet ilmaan, niin ei siinä mitään painetta synny.

mparty 29.05.2018 19:54

https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir+Ha.../_bigthumb.jpg

https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir+Ha.../_bigthumb.jpg

Rak 29.05.2018 20:58

Kuulostaa bensalta, mutta savua tulee ku Rainerin entisestä taksimersusta :D

mparty 01.07.2018 09:10

3 Liiteet
Jos jotain tännekkin laittas pitkästä aikaa.

Ulkopuolelta ei puutu kuin etupuskuri, rampeille ja tunkille paikat, vetopisteet ja etuakselin panssari.

Liite 86283

Välillä pientä sekamelskaa kun pajotetaan mutta etenee etenee :)

Liite 86282

Tässä jo leimarenkaat alla, ajetaan isoimpia vikoja ulos ja moottorin säätöä.

Liite 86284

Tekemistä riittää vielä ihan helvetisti, seuraava etappi olis yrittää saada auto leimaan ja Lapland Trophyyn viikon testiajoon, viikko aikaa pajottaa ja leimata.

Sitten alkaa kisavarustelun loppuun hierominen ja ehkä vanteiden vaihto, on sen verran parempi et noissa uusissa. Oulun kisoissa sitten tositoimissa :cool:

mparty 01.07.2018 09:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 1384793)
Ulkopuolelta ei puutu kuin etupuskuri, rampeille ja tunkille paikat, vetopisteet ja etuakselin panssari.

Niin no etuparlokit vielä tietenkin :D

RR82 01.07.2018 13:06

Komee peli. mut olisitte muokanneet alkuperäisen etusäleikön, olisi sopinut paremmin rangen ylvääseen ulkomuotoon kuin tuollainen reikäjuusto(vain oma mielipiteeni, ei herneitä) :). mut komea peli tuo on.

Samsonite 01.07.2018 14:18

X2

mparty 01.07.2018 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1384810)
Komee peli. mut olisitte muokanneet alkuperäisen etusäleikön, olisi sopinut paremmin rangen ylvääseen ulkomuotoon kuin tuollainen reikäjuusto(vain oma mielipiteeni, ei herneitä) :). mut komea peli tuo on.

:D edellinen omistaja oli jo 'muokannut' etusäleikön vanhalle vinssille sopivaksi :D ei kehdannu laittaa paikoilleen :D

RR82 01.07.2018 19:43

Harmi jos ovat menneet alkuperäisen särkemään. ei niitä pitäis silppuamaan mennä. :D

mparty 09.07.2018 20:41

1 Liiteet
Kilpuri muutoskatsastettu ja leimattu huomautuksitta :) Katsuri jopa kehui uusia jarruja ja työnjälkeä :)

Liite 86394

Etuvinssiäkin päästiin testaamaan pikasesti, vaikuttaa hyvältä:

https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir%20...p4/_medium.jpg

Huomenna starkit alle ja muuta pientä ja Lapland Trophyä kohti Raajärvelle.

mparty 12.07.2018 09:09

1 Liiteet
Siinä pari videota menossa olevasta Lapland Trophystä kun ajetaan kilpurista vikoja ulos:


https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018...p4/_medium.jpg


https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018...p4/_medium.jpg


https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018...p4/_medium.jpg


Kaikkia pikku juttuja löytynyt muutoslistalle ennen Oulun kisoja, mm. tuliterät kumipuslat kesti vajaan päivän :)


Liite 86454


Testit jatkuu koko loppu viikon, katsotaan miten menee :)

mparty 12.07.2018 09:13

Vinssi vaikuttaa todella hyvältä, katsotaan nyt vielä miten kauan kestää. Pikkupuolella ei voi ajaa esim ykkönen silmässä kun vinssaa, vaatii isomman pykälän koska renkaat muuten jarruttaa nopeata vinssiä.

mparty 20.07.2018 08:11

7 Liiteet
Eihän se vinssin moottori loppuun asti kestänyt vaan kyrvähti viimisenä päivänä helppoon vetoon. Alla kuvia sisukaluista, oma veikkaus että moottori niputettu väärin jo tehtalla koska tuo yks hiili hieman väärässä paikassa ja kaikki virta työnnetty vastakkaisesta hiilestä läpi jolloin jopa hiilen kotelon niitit sulaneet irti?
Katsotaan mitä valmistaja sanoo.

Liite 86560Liite 86561Liite 86562

Kovasti autoa kiusattiin ja löydettiin vikoja sopivasti:

Liite 86563Liite 86564Liite 86565Liite 86566

- puslat vaihtuu SuperPro:n uretaanipusliin, kumiset revittiin riekaleiksi eka päivänä jo ennen iltapäivää
- vinssille 12v/24v valinta, kaikissa paikoissa ei voi käyttää 24v, sen verran raju ja tunnoton on tuo varsinkin alun repaisu 24 voltilla ajettaessa
- kompuraan sopiva painekytkin, vinssin jarru vaatii min 5bar ja solenoidi kestää 8bar niin laitoimma 6 - ON, 8 - OFF, kytkimen. Nyt pitäs pelata
- hydroassari takas paikoilleen. Tämä jätettiin testiin pois koska vuoti varren juuresta. Nyt tiivisteen vaihdettu eikä näyttäs vuotavan. Pumppu pitää vaihtaa mekaaniseen, sähköinen ei vain riitä.
- takavinssin sähköt, toisiin vanteisiin beadlockit niin saadaan et kohilleen, pari panssaria, suunnistusvehkeille telineet konttoriin, jne. jne.

Lista vähän pitkä mutta Oulun kisoihin osallistutaan oli kaikki tehtynä tai ei.
http://ilmoittautuminen.mimmottis.ne..._kilpailukutsu

RR82 20.07.2018 14:09

mitkäs jouset teillä on tässä vehkeessä? näyttää joustojakin olevan ihan kohtalaisesti.

mparty 20.07.2018 14:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1386230)
mitkäs jouset teillä on tässä vehkeessä? näyttää joustojakin olevan ihan kohtalaisesti.

Vakio mittaiset, pari 16mm langalla ja pari 17mm langalla.

mparty 29.07.2018 09:06

4 Liiteet
Pikku hiljaa valmis ens viikonlopun Ouluzonen kisaan, katotaan miten siellä käy :)

Liite 86652Liite 86653Liite 86654Liite 86655

Letkuja vielä vähän kiinni, ohjaustehostimen säiliölle paikka, telineet tableteille, etc. eli hienosäätöä enää :)

VOLIATTI 06.08.2018 08:54

onko käyty puntarilla? mitä mahtaa painaa???

mparty 06.08.2018 08:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VOLIATTI (Viesti 1387313)
onko käyty puntarilla? mitä mahtaa painaa???


Liikaa :D Aikalailla pari tonnia vaakan mukaan mikä minusta tuntuu paljolta.


Sivu luotu: 07:51 (GMT +2).