![]() |
|
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2018
Tämmöstä ei vielä tälle vuojelle tainnut olla.
No nyt on. |
Hiekkapuhaltajaa Kemi-Tornio (Rovaniemi) alueelta joka viitsisi ajan kanssa paneutua auton pohjan ja rungon hiekkapuhallukseen kori paikoillaan???
|
Laser/vesi/plasmaleikkausta Uudenmaan alueelta .dxf tiedoston pohjalta. Materiaalina teräs. Olisi tarvetta erinäisille kappaleille omaan pihakoneprojektiin.
|
12HT kärjet
12HT:n suutinkärki on DDLA150P24 joka on 5x0,26mm reijillä. Onko DDLA150P31 5x0,37 reijillä sopiva vaihtoehto vai millainen logiikka noissa kärkien merkinnöissä on? Onkohan noin isoja kärkiä edes järkeä laittaa vakiopumppuun isomman turbon kavereiksi? Niitä löytyisi kiinasta n. 5€kpl jonka vuoksi vähän kiinnostaa..
|
Stickyt talvikäytössä
Sticky renkaissa kun on maininta että ei suositella talvikäyttöön, niin mitä se pakkanen tekee sille kumille? Väheneekö vain elastisuus, vaiko haurastuuko se vai mitä?
|
Lainaus:
|
Pitäisi tehdä pikku kasilla olevaan henkilöautoon uusi pakoputkisto.
Ja kysymys kuuluukin että millaisella vaimennuksella saisi parhaiten esille pikku kasin mörinät? Ja miten sen pärinä resonoinnin parhaiten piilottaa? Entä tehdäkö x putki, ulostuloja 2 vai neljä? |
Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=QZicgz5XAiU Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=fCio5K0WfHU |
Lainaus:
No siinähän sitä oli jo jotain infoa ku viteot katseli. Olisi varmaan viisainta ostaa het kerralla laadukkaat vaimentimet niin jos se ääni maailma sieltä sitten. Pitää nyt rauhassa tuumailla. |
Onko enään huoltoauton ja pakettiauton veroissa eroa? Huoltoautoksi muutettu vuonna kivi. Patrolli siis kyseessä ja -82 tai -83 huoltoauto ja 87 pakettimallinen.
Onnistuuko korin vaihto kun toinen korkealla katolla? |
Pitääkö ilmanputsarin läpäsy mitata alipaineella vai paineella?
Onko mitään merkitystä kummalla mittaa |
2 Liiteet
Onkohan mistä vehkeestä oleva syöttöpumppu ja onko minkään arvonen?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Siirtolupahan pitää olla jos hinaa liikennekäytöstä poistettua autoa? Mutta saako sen luvan haettua jos auto ei ole (vielä) omissa nimissä? Eivät tänään AVK:lta antaneet papereita kun sanoin huomenna hakevani auton
|
Lainaus:
|
Runkonumerolla/rekisterillä on ainakin ennen saanut laput. Aivan sama kenen nimissä auto on.
|
Joko pelti taipuu?
|
Lainaus:
Ja useammassakin paikassa. |
Lainaus:
Faktatietoa ei kuitenkaan ole tähän heittää. |
Lainaus:
ja tuossa esimerkkejä, kun molemmat on saman viisarin "perässä": https://www.swoy.fi/tuotteet/paine/p...ine-eromittari Nesteille ja kaasuille olemassa omat... |
Joissain autoissa/koneissa on mittari mistä näkee tukkoisuuden
|
Lainaus:
Mietityttää vaan et saako tarpeeksi ilmaa sen jälkeen |
Huomenna pitäs hinata auto n. 20km ja semmonen dilemma että lasit huurtuu kun ei moottori toimi. Onko esittää ongelmaan muita ratkaisuja kuin traileri?
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuo 12v lämmitin on hyvä idea, pitäs vielä löytää jostain Oulusta.
|
Puuilo vois olla kova sana..
|
Puuilosta katsoin ensimmäisen ja ei ole varastossa, mutta tuli nyt mieleen että näkeehän tuolta vaan verkkokaupan saldon kun en nää että mistään vois muuttaa minkä liikkeen saldoa katsoo, niitähän on Oulussa kaks.
E: no joo tuli puuilosta haettua tommonen 130w lämmitin mutta ei sillä kyllä tehny yhtään mitään. Pysyi ne ikkunat päiväsaikaan ihan kohtuudella auki vaikka pakkasta oli. |
Mistä johtuu että lämmin vesi loppuu? Suihkussa tulee hetken lämmintä tai jopa kuumaa vettä mutta hiljalleen lämmin vesi loppuu. Tulee vain kylmää vettä.
-Omakotitalo -Uudet putket -Kaukolämpö -Suihkusekoitin pari päivää vanha En ole vielä kokeillut että kuinka muista hanoista tulee lämmintä silloin kun suihkusta loppuu lämminvesi. |
Lämmönvaihtimessa ei riitä tehot
|
Lainaus:
|
Onko kiertovesipumppua kuumalle vedelle? Jos se on epäkunnossa niin ei vesi kierrä, meillä oli lämmityspiirin pumppu 8v niin lopetti veden siirron... kuitenkin kesät pois käytöstä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En ole kymmeneen vuoteen ollu kaukolämpölaitteiden kans tekemisissä mut onhan niissä vissiin joku lämmönsäätö?
|
Yleensä sitä säätää ouman tai joku muu vastaava säädin ja niissä pakkaa kara jumimaan tai sitten lämpö laskettu alas säätimellä,Paha sanoa kun joka paikassa on vähän erilainen systeemi.
|
Säätääkö oumanni muuta kuin lämmityspiiriä ulkolämpötilan mukaan,
|
On niissä....
Lainaus:
Normi patterikierroissa. Ja iv:n lämmityskennossa jäätäri. Jäätäri katkaisee puhaltimen. Eli kaikki liittyy laitteen ohjelmaan mikä on konfiguroitu järjestlmän mukaan. Käyttöliittymästä pystyt panelilta katsoon mikä vikana. Voihan sulla tulla vaikka vikaantuneelta sisätermarilta +45 jolloin ei ole lämmitystarvetta. Moottoriventtiilin toiminnan tarkastat helpoiten muuttamalla lämpötilakäyrää jolloin liike pitäis näkyy venttiilin karalta. Ja mun mielestä säätää vain kaukolämmön ensiötulopiiriä vaihtimelle. Jos vaihdin on mallia ns. saman ensiön sisässä kaksi tai kolme toisioo. Käyttövedenvaihtimessa paine ja virtaus ominaan vaihtimesta luultavimmin manuaalisti tai moottoriventtilillä ohjattuna. IV lämmityspiirin vaihtimessakin oma säädin manuaalisti tai moottoriventtilillä ohjattuna. Halvimmat säätimet lähtöpuolelta ykskanavaisii. Kalliimmissa lähtöjä enemmän. Jos kaks tai kolme erillistä vaihdinta niin jokaisella omat ohjaukset. Ja kaikki nää kohde kohtaisia. Riippuu lämmönjakohuoneesta. |
Niin mutta liittyykö noista toiminnoista mikään käyttöveden lähtevään lämpötilaan? Siitähän tässä oli kysymys. Ei kait käyttöveden lämpötilaa säädellä ilman lämpötilan ym. Mukaan
|
Käyttöveden lämpötila....
Lainaus:
Sun vaihtimessa pitäis olla manuaalinen tai digitaalinen mittari ja anturi. Josta lämpötilan voit tarkastaa. |
Kannatta pyytää joku LVI ammattilainen
Tarkastaan säädöt jos itseltä ei onnistu.
Eikä vikaa maalaisjärjellä löydy. Ensiöpuolella pitäis aina kiertää vähintään yli 80 asteinen normisti yli 90 asteinen värjätty kaukolämpövoimalan piiri. Jos ensiöpuolelta ei löydy noita niin lämmöntuottajan puolellla vika. Tai eristämättömät linjat tai putkirikko. Toisiopuolelta kaikki sun lämmityspiirit automaattisesti tai manuaalisesti säädettynä. Ja vaihtimesta pitäisi löytyä merkintä kuinka monta piiriä ja kuinka tehokkaita. |
[QUOTE=uteiN_H;1372790]Pitää olla aina yli +55. Legionaalaisbakteerin välttämiseksi.
Viime torstaina kävin oumannin käyttö opastuksen läpi,siellä painotettiin ettei käyttöveden lämpö saa olla yli 52.5 astetta koska lapset ja vanhukset saa sen jälkeen palovammoja.Tämä 55 astetta ja yli pitää myös paikkansa,Normaalisti teknisessä tilassa on 3kpl vaihtimia on käyttövedelle,Ilmastoinnille sekä lämmitykselle ja näitä säätää jonkin valmistajan säädin jota voidaan säätää yksitellen.Näissä kiinteistöissä missä minä olen huoltomiehenä on oumannit säätimenä ja niillä ajetaan kaikki lämmöt linjoihin,Jos vaihtimeen tulee lämpöä niin siitä ulos lähtevässä säätimessä on joku vika.Tämä kiinteistö missä sain pika koulutuksen on puolivuotta vanha ja nyt meni ensimmäinen säätimenkara jumiin eikä mennyt lämmitykselle lämmintä vettä. |
Lainaus:
Oumanni tuolla säätelee laitteistoa. Mulla on oikein ohjeetkin suomeksi mutta ei siltikään saa sieltä mitään tarpeellista informaatiota. Paikalliseen lämpölaitokseen on otettu yhteyttä ja he seuraavat nyt tilannetta etäyhteyllä. Lupasivat tulla käymäänkin. Kyllähän tälläinen ongelma on saatanasta kun mitään ei oikein voi tehdä itse. Toisaalta taas sitten kun toimii niin onhan tuo systeemi vaivaton. |
Sitä manuskaa tavaamaan....
Lainaus:
Lämpötilakäyrää vaihtamalla radikaalisti suuntaan tai toiseen. Tän jälkeen palauta käyrä niihin arvoihin mistä lähdit. Vierestä kuulet jos moottorisäädin säätää karaa, tarkasta myös että se liikkuu. Paljonko oli lämmöntuottajan tulolämpö? Infrapunamittarilla kaukolämpötuloputken paljaasta laipasta, mekaanisesta mittarista tai sen Oumannin näytöltä oikeesta valikosta. Ja Oumannista näet myös sun käyttöveden lämpötilan. Jonka pitäisi nousta kun muutat käyttöveden lämpötilakäyrää ylöspäin jos sulla on säätö joka piiriin. Mikä on toi sun Ouman laitteen tyyppi? Manuskasta näet kuinka monella säätöpiirillä se on varustettu. 1, 2, 3, tai enemmän. Siis moottoriventtilisäätöpiirillä. Enkä tarkoita digitaalisia tulopiirejä. Tää siis vaikuttaa siihen miten säädät sun järjestelmää. Jos vain 1 niin se säätää vain kaukolämmön ensiöpiiriä ja muut manuaalisesti säädettäviä. 2 niin tulo ja lämmityspiiri tai käyttövesi. 3 niin kaikki erikseen. Ja myös sen Oumannin konfigurointiin mitä se mittaa ja säätää. Ja todellakin mitä sieltä käyttäjävälikoista löytyy. btw. Ja kannattaa myös seurata lämpölaitoksenenergiamittaria kuinka se laskuttaa sinua. Mä seuraan tätä vähintään kuukausittain, tai useammin lämpötilojen vaihdellessa. Excel taulukkoa löytyy noin 8v taaksepäin, vuosi kerrallaan. Ja taulukoista näkee kaiken historian joka auttaa muutoksien suunnittelussa. Ja ennen toteutusta. Muuta vain yhtä muuttujaa jotta tiedät todellisen vaikutuksen. Vuosien satossa olen pystynyt puolittamaan vuotuisen energiakulutuksen. Ja niinkuin tuolla aikaisemmin oli niin KV-pumppu ja kiertopiiri lämpimän käyttöveden piirissä nopeuttaa lämpimän tuloo käyttöpisteillä. Eli jos lämpimänkäyttöveden piiri on kylmä niin lämpimänveden tulo käyttöpisteelle kestää sen mitä putki lämpenee. Ja vimeiseksi. Lämminkäyttövesi taitaa olla se suurin energiasyöppö tossa energiankokonaiskulutuksessa. |
Tai energian tuottajan puolelta kuristus.....
Lainaus:
Eli ns. "pussia" muuttamalla pystyy vaihtamaan tulevaa energiamäärää. Ainakin isommilla kiinteistöillä. |
Lainaus:
pitää tarkistella ettei kara ole jämähtänyt. Kerran käytin auki koko vaihtimen ja voitelin karan molyrasvalla |
Hakkasin harjanvarrella vaihdinta ja nyt ei ole ollut lämpöisestä vedestä pulaa. :D
|
Lainaus:
|
Ja taas tuli todistettua... kun järki loppuu niin otetaan voima avuksi:):):)
|
Lainaus:
No jos totta puhutaan niin koputtelim harjanvarrella koko laitteen putket läpi. Jossain kohtaa lähti ilmeisesti joku tulppa liikenteeseen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Harja, tuo monityökalu.....
Lainaus:
-Kaivaa harjan taas esiin.... :p |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Siihen karaan kerääntyy ajan kanssa kalkkia miksi tahtoo takerrella.
Mulla ainakin kumpaankin ääriasentoon jää joskus jumiin jos lämpötilat yhtäkkiä heittelee |
olen etsinyt nokipannua kahvin keittoon nuotiolla, mutta ei tahdo mistään löytyä ja kaupassa myytävät ovat vain alumiinisia ja ne eivät kelpaa. osaako kukaan sanoa mistä mahtaisi löytää tollasen nokipannun kahvin keittoon?
|
Isommissa marketeista ainakin on löytynyt edukkaasti rosteri pannuja.
|
Minkä kokonen?
Kärkkäisellä ;) litranen https://www.karkkainen.com/verkkokau...0l-nuotiopannu Kaks litranen https://www.karkkainen.com/verkkokau...otiopannu#spca 2,7 litranen https://www.karkkainen.com/verkkokau...otiopannu#spst Ja isompiakin löytyy :D |
no hitto, täytyy tuollasta kärkkäisen mallia käydä kahtomassa. Kiitoksia paljon.
|
Tokmannilla oli kans retkivarusteosastolla pannuja, oman ostin tosin kirpparilta.
|
Eiku Hirvaskankaalle, tai sinne kulmille....
Lainaus:
|
MIkähän hiivatti on jumittanu Makitan akkuporan hiilet? Toinen lähti liikkumaan lievällä väkivallalla mutta toinen meni murusiksi...???
No uudet on tulossa jossain päin maailmaa. |
Se on nykyään se Makitan laatu:) tälläkin hetkellä kolme runkoa takuuremontissa...
|
Lainaus:
Merkki ku merkki kun käyttö on “rajua”. |
Itse asiassa vaihdoin Millwaukeet Makitaan kun ne ei oikein ollut hintaansa nähden linjassa. No eipä tuo Makitan laatukaan ole vakuuttanut...
|
No tuo setti on n.10 vuotta vanha. Voisikohan imeytyneella kosteudelta ja stydimmällä akulla olla asiaan tekemistä?
En tuota muuten käy moittimaan ja hiilien vaihdolla tulee kuntoon. Pitää myös samalla putsata ja huoltaa tuo kunnolla. On myös mieleinen siksi että siinä on 3 nopeus aluetta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kyseessä Hyundai I20 vuosimalli 2012, jossa takana levyjarrut. Mistä tuossa säädetään käsijarrua tiukemmalle ? Hemmetin hankala tuossa pihalla könytä ja tutkia. Autossa kun käyttää käsijarrua niin se jää päälle, kahva nousee vedettäessä aika pystyyn. Pikkusen peruuttamalla jarru taas aukeaa pois päältä.
Sisällä käsijarrun tyvessä ei ole säätöä, eikä oikein vastaavassa kohdassa auton allakaan. Eli takana kai pitäisi olla ? Onkos näissä nykykinnereissä pikkuset jummut tuolla takapäässä pelkästään kässäriä varten ? Eli säätö voisi olla siellä rummun sisällä ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo kokemusta on jumivista vaijereista, 1koppasessa V70 Volvossa noiden kanssa taisteltiin joka katsastukseen, käsijarru oli kertakäyttöinen ja yleensä vika oli vaijereissa
|
Avensiksessa on ainakin kenkien säätöreikä heti vanteen takana.
|
Lainaus:
|
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/ju...aastokaytossa/
Miten tuo kuorma-autoksi rekisteröinti nyt sitten vapauttaa rakentamista kun jutussa niin hehkutetaan? |
Suomessa AT35-muunnos vaatii Hiluxin rekisteröintiä maastokuorma-autoksi, mutta 33-tuumaisin renkain varustettu AT33-paketti onnistuu vielä B-luokan ajokortilla ajettavaan Toyotaan. Jos rakentelukärpänen pääsee puremaan, löytyy yhtiön sivuilta vielä AT37 ja AT38-paketitkin. Eikä kahteen akseliinkaan tarvitse välttämättä tyytyä…
ilmeisesti ainakin renkaitten osalta? |
Lainaus:
|
Vanhaa tietoa nuo rengas ja alustamuutokset. Nykyään mennään samoilla määräyksillä oli sitten M1G tai N2G. Nuohan muuttui 2016 jos en väärin muista. edit/ Väärin muistin, 1.10.2015 muuttuivat https://forums.offipalsta.com/showth...light=moottori
|
Lainaus:
Tai vaan pitää 5 paikkaisena järkiperheautona. |
Lainaus:
|
Esko Riihelät, Hannu Karpot, ja Ensio Itkoset huom. :mad::D:D
Jos kiakkopydäköinti päättyy 16.00 ja alkaa taas 8.00, max pysäköintiaika on 4h, ja parkkeerasin 15.45 niin... jatkuuko pysäköintiaika aamulla eli päättyy 11.45 ???:D |
Lainaus:
|
Mistä tän sivun värejä voi vaihtaa kun vaihtu siniseks
|
Lainaus:
|
Eikös palsta ole aina ollut tumma joten tämä nykyinen sininen on siihen paras jatkumo?
|
Kiitos nyt pystyy selaan taas ettei tuu pää kipeeks
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Uudet hiilet löytyi englannin eBaysta. Eivät olleet halvat mutta tulivat postilaatikkkoon, eikä sen takia tarvinnut ajaa kaupunkiin. |
Uuvempien kinukkimakitojen hiilipitimet muuttaa muotoonsa aika herkästi lämmöstä ja hiilet alkaa jumimaan. Laatu on selkeesti huonompaa.
Sitä en tiiä miks hiili sitten mureni. |
Lainaus:
Noissa oli joku,eli kuumaliima(?) käikäle ns.sinettinä niiden hiilien "päällä" ja se pitää myös nävertää irti ennenkuin hiilet saa vaihdettua. Ja jos se on kuumaliimaa niin sehän siitä pehmenee kuumetessaan ja liimaa ne hemmetin hiilet jumiin.:confused: Ite pidikkeet on jotain metallia. |
Lainaus:
Vika on ilmeisesti karassa. Ouman huomaa että käyttöveden lämpötila laskee ja se antaa suntille komennon aueta ja moottori alkaa heti rullaamaan. Silti käyttövesi ehtii laskea jopa 32 asteeseen ennen kun lämpötila alkaa nousemaan. |
Mitä minä sanoin että kohta jumii uudelleen,Siihen on paras vaihtaa koko kara kun niihin menee paskaa sisälle ja jumii sieltä.
|
Tuo auton omistaminen ja kaikki siinä ympärillä kun on tehty niin kovin kalliiksi niin olen ajatellut että tarvis vähentää liikennekäytössä jatkuvasti pidettävää kalustoa, tehdä kolmesta kaks tai jopa yksi mutta eihän semmosta taida olla edes olemassa, olenko liian vaativa vai köyhä?
Tällä hetkellä käyttiksen virkaa hoitaa omat kaksi autoa, caprice ja fleetside ja lisäksi tulee ajettua kaverin vanilla ja sts cadillacilla. Fleetsidessä on vaan se vika ettei siinä ole takapenkkejä, kölvin turvajakkara on enemmän kun tiellä siinä etupenkillä. Capriceen( ja caddyyn )taasen sopii se jakkara, sekä eteen että taakse mutta enhän mä voi vaaleanharmailla kangaspenkeillä olevalla autolla mitään työhommia, eikä sinne edes saa trukilla mitään kyytiin, eikä mahdu mitään kyytiin. Unelmakäyttis olis semmoinen missä on se lava tai tavaratila koska sitä tarvii päivittäin kun täytyy kuskata kaikkea, takapenkit ja mieluusti takaovetkin, nelivetoisuus ei ole välttämätön mutta bensalla vinkkelin tarvis käydä, ei taida olla diisseli mitenkäänpäin järkevä mun ajoilla. . Hinta tulee ensimmäisenä vastaan, ei pysty mitään kymmenien tuhansien autoa ostaan tohon käyttiavessaksi, kymppikin alkaa olla jo ihan liikaa, mitä vaihtoehtoja mulle jää. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Käy hakemassa tommonen jenkeistä ja tuo samalla mulle toinen E: Ja oma kysymys ois että mistä ootte tilannu kardaanin osia, pitäs takakardaani tehä tuplaristikoilla. Denny's Driveshaftilla on hyvät hinnat ja valikoima mutta nettisivuilta ei voi suoraan tilata ulkomaille ja joskus kysyin niin postikulut oli melko rouheat. 1310 sarjan CV+liuku+ristikot (putki ja pinionin pää löytyy jo) $300, Suomesta ostettuna sitten varmaan 400-600e? |
Sivu luotu: 14:51 (GMT +2). |
|