Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   E85 Etanoli muutokseen valtion avustusta 200,-! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153909)

ImacInnes 05.01.2018 12:44

E85 Etanoli muutokseen valtion avustusta 200,-!
 
Haulla koitin hakea vaan ei tarjonnut edes mitään tähän viittaavaa vaikka mielestäni tästä on keskusteltu?

Modet saa siirtää jos ko. ketju löytyy.

Eli.

Vuoden 2018 alusta saa Trafilta anomalla 200,- avustusta kun muuttaa ja muutoskatsastaa autonsa etanoli E85 polttoaineella toimivaksi.


https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/
"2018 Etanolimuutostuki, saat 200,- muutostukea kun muutoskatsastat auton.
nyt saat Smart Fuel Control V5.0 etanolianturilla -20% eli 6 syl 338,- -20% =270,40 eli maksat vain 70,40 etanolimuutossarjasta
Alekoodi Flex200"

+ muutoskatsastus n.58,- = 128,40,-

Taidampas moisen omaan Jeep Libertyyn nyt sitten asentaa.

t. Ismo Ämmä

Mutis 05.01.2018 13:21

https://www.trafi.fi/oleedellakavija...uto/muuntotuki

https://eflexfuel.fi/muutoskatsastus

hitsaa 05.01.2018 18:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes (Viesti 1368925)
Vuoden 2018 alusta saa Trafilta anomalla 200,- avustusta kun muuttaa ja muutoskatsastaa autonsa etanoli E85 polttoaineella toimivaksi.

Onko hajua mitä Trafin vaatimukset tälle on? Riittääkö että esim moottorinohjaussofta päivitetään ja päästöt on ok? :cool:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Trafi
Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön viimeistään 31.12.2006, jos ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Muutos ei saa
myöskään aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa


JaakkoM 05.01.2018 18:09

mut millä todistaa että on softa ajettu
ku on jo ollu käytössä piiiitkän aikaa itte muunnettu softa

jos ei tarvinne mitään nii käy muutos katastaan ja nap 200 koopsahtaa tilille :D

ImacInnes 05.01.2018 18:50

E85 ?
 
Eikö sitä pysty päästömittauksella toteamaan vai onko muutossarja valmistajien eduksi niin että pitää katsurin silmällä nähdä että on laitteet asennettu jotta voi muutoskatsastaa?


t. Ismo Ämmä

-MaTTi- 05.01.2018 19:12

https://www.trafi.fi/filebank/a/1447...ttoainetta.pdf

-MaTTi- 05.01.2018 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JaakkoM (Viesti 1368947)
mut millä todistaa että on softa ajettu
ku on jo ollu käytössä piiiitkän aikaa itte muunnettu softa

jos ei tarvinne mitään nii käy muutos katastaan ja nap 200 koopsahtaa tilille :D

Satuilet tähän ja muutoskatsastat: https://lomake.fi/b/ec/lomakepalvelu...A&type=statics
Ei sitä tartte silmällä todeta.

hitsaa 05.01.2018 19:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1368954)

No tämä taisi olla helpoin 200e (miinus kulut) kun menee pelkällä pakokaasutestillä. Kiitos taas kerran asiallisesta linkistä Matti!

Hessu888 05.01.2018 19:26

Tuolla lukee "Muuntotuki voidaan maksaa vain kerran samasta autosta ja samalle henkilölle enintään kerran kalenterivuodessa" ja tukea saa 2018-2021. Toisin sanoen kertovat että etanolin muuntotukea voi hakea 4x200€ ja kaasuautolle 4x1000€. Tuollahan alkaa jo tienaamaan valitsee sitten kumman tahansa 😀

KoniJeep 05.01.2018 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1368954)

Taitaa mennä samalla tavalla kevyt kuorki?

hitsaa 05.01.2018 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1368955)
Satuilet tähän ja muutoskatsastat: https://lomake.fi/b/ec/lomakepalvelu...A&type=statics
Ei sitä tartte silmällä todeta.

Tuo linkki ei jostain syystä toimi mutta tämä varmaan sama mitä meinasit?
https://lomake.fi/forms/pdf/TRAFI/D612/%20

baxxter 05.01.2018 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1368958)
Tuolla lukee "Muuntotuki voidaan maksaa vain kerran samasta autosta ja samalle henkilölle enintään kerran kalenterivuodessa" ja tukea saa 2018-2021. Toisin sanoen kertovat että etanolin muuntotukea voi hakea 4x200€ ja kaasuautolle 4x1000€. Tuollahan alkaa jo tienaamaan valitsee sitten kumman tahansa 😀

Muuntotuki maksetaan vain kerran per henkilöauto, tietty jos on monta autoa mihin sama sarja sopii..

Ja huomatkaa että tuki maksetaan vain henkilöautosta, eli paketti- ja kuorma-autot ei saa tukea.

HeikkiH 05.01.2018 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 1368965)
Taitaa mennä samalla tavalla kevyt kuorki?

Koskee vain henkilöautoja.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Trafi
Kun bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttaa toimimaan kaasulla tai etanolilla, muutoksen kustannusten kattamiseksi voi saada rahallista tukea.

Muunnettu auto esitetään muutoskatsastukseen, minkä jälkeen voi hakea muuntotukea Trafilta.

Muuntotuen edellytykset:

muutettava auto on henkilöauto
kaasu-tai etanolikonversio on tehty Trafin määräyksen mukaisesti
auton käyttövoimaksi merkitään kokonaan tai osittain kaasu tai ajoneuvon rekisteritietoihin tehdään merkintä sen soveltuvuudesta korkeaseosetanolille
valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä.
Muuntotuki on

1000 €, kun auto konvertoidaan kaasukäyttöiseksi
200 €, kun auto konvertoidaan etanolikäyttöiseksi.
Muuntotuki voidaan maksaa vain kerran samasta autosta ja samalle henkilölle enintään kerran kalenterivuodessa.


Viipo 05.01.2018 21:46

Onkos se sitten laitonta ajaa bensa-autolla etanolilla tai laittaa bensaa etanoliauton tankkiin?
Ite oon kuitenki sujuvasti mersulla ja camarolla ajellu ilman mitään muutoksia re85:llä...

Hessu888 05.01.2018 22:30

ei mitn

tdi 06.01.2018 00:10

Kun bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttaa toimimaan kaasulla tai etanolilla, muutoksen kustannusten kattamiseksi voi saada rahallista tukea. "

Saako siis diisel autostakin 200€ jos etanolille muuttaa? :D

JiiPee 06.01.2018 06:56

...jos valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä... :D

rane58 06.01.2018 08:11

Tuleeko pommi...?
 
Mites kestääkö ne "bensalinjat" vai onko kaikki uusittava...? :o
-Jossain mainittiin noiden linjojen kestävyydestä.... :rolleyes:

ImacInnes 06.01.2018 10:27

Polttoaine linjat.
 
Näitä on jo vuosia asennettu ja ei ole kuulemma ko. ongelmaa ollut.

t. Ismo Ämmä

patroltd 06.01.2018 11:05

Tässä hommassa olisi jotain järkeä, jos ajoneuvoveroon saisi alennuksen käyttövoimamuutoksen yhteydessä.
200,- kertakorvaus ihan yhtä tyhjän kanssa, poislukien virittäjät jotka muutoksen tekisivät joka tapauksessa. Heidän tuo parisataa kannattaa napata talteen...

Muuten tuollaista joutavaa puuhastelua, mihin toki Suomessa on totuttu...

Mr_Peace 06.01.2018 11:56

Onko porukalla kokemuksia noiden kahden yllä mainitun eroista?

FuelFlexFinland Tästä jäisi maksettavaa 60e sarjasta postikuluineen + muutoskatsastus

eFlexFuel/ Tästä jäisi maksettavaa 150e kuluineen + muutoskatsastus

Tuossa jälkimmäisessä mainostavat oppivaa kylmäkäynnistystä?

Mika_T 06.01.2018 12:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 1369028)
Tässä hommassa olisi jotain järkeä, jos ajoneuvoveroon saisi alennuksen käyttövoimamuutoksen yhteydessä.
200,- kertakorvaus ihan yhtä tyhjän kanssa,


Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä. Tuollainen mitätön kertakorvaus on ehdolla vuoden turhakkeeksi.
Alennus ajoneuvoveroon ja sekin sen verran suuri että sillä on jotain merkitystä auton omistajalle. (parin kympin alennus vuositsolla ei ole vielä mikään kannustin)

Jeeppinen 17.07.2021 20:20

Etanoli E85
 
EU komissio ja Suomen hallitus ovat 2021 käsitelleet eri yhteyksissä "tulevaisuuden tilannetta" mm. liikennepäästöjen vähentämiseksi.

Jos ajatellaan että sähköautoista ei ole kaikkeen menoon, eikä niitä ole saatavillakaan kaikille lähiaikoina, niin mitäs ratkaisuja offiautoille olisi olemassa kun nuo päättäjät ketkaleet pohtii ainakin bensan ja dieselin hintojen rajua nostamista?

Olisko se etanolin osalta näin:

- osa autoista kulkee etanolilla ilman mitään muuntosarjoja.
- etanolin hinta alas ja maasturomiehet kiinnostuvat ilmastotalkoista nopsasti.
- valtio myöntää vielä 2021 loppuun saakka € 200,- hyvitystä muuntosarjan asentajille
- olisiko etu saatavissa jatkossakin kun nyt ilmaa putsataan? https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/muuntotuki

- siitä, että etanoli jotenkin hajottaisi bensalinjat, ei ole mitään käytännön näyttöä, enemmän tämä on pelottelua. Niinkö ?

Ajankohtaista keskustelua siitä onko etanoliin siirtyminen suuri joukkoratkaisu maasturikuskeille?

Hulivili 18.07.2021 07:26

Tuskin tulee e85 hinta laskemaan, eikä edes samoissa pysymään. Kyllä hinta sojottaa samalla kuvaajalla ylöspäin kuin muissakin menovesissä.
Kohta jakelijoita on vain yksi, st1. Apsi on karsimassa viinaa pois. Pumppupaikalle tullee kai bioriiselli, jonka (ympäristöystävällinen)hinta on arvattavissakin :mad:

E85 on jo noussut 30% parissa vuodessa, pelkästään kauppiaiden ja valmistajan toimista, veroon ei liene koskettu. Lisäksi sitä kuluu sen 20-30% enenmmän kun bensaa, niin rahallinen hyöty on aika olematon. Tehohyöty toki on ilmeinen :rolleyes:

Uusi bioetanolitehdaskin on vastatuulessa, e85 ei ole jotain/joltainosin sopivaa (pieni vero?) menovettä päättäjien mielestä…

En ole tuota huimaa tukea hakenut, vaikka konversio (Saab) on tehty.

Etanoli sopii moneen peliin, mutta ei kaikkiin. On tiettyjä putkia tmv linjoissa jotka ei kestä niin hyvin viinan liuottavampaa vaikutusta. Lisäksi on huomioitavaa huohotuksen toimivuus (viinaa kertyy öljyyn) ja tiheämpi öljynvaihto/huolto. Viinalle muutetuista on syytä aika pian muutoksen jälkeen (pari tankillista) tarkistaa/siivota imusihti, em syystä. Gaggaa irtoaa ja se tukkii sihdin-> öljy ei kierrä.
VAG suoraruutta (tsi) koneisiin viina ei (ainakaan vielä) sovellu, ilmeisesti ohjelma ei sovellu. Mekaanisesti varmaan toimisi?
Joissain autoissa sitten konversion myötä voi ajaa vain viinalla, ei sekoituksilla-> asemia on aika harvassa…

Mutta tietysti tuolanen wanha Saabin turbokone, josta saa löylyä helposti sen 300 luupäätä ulos ilman isompia muutoksia, on ehkä jopa järkeväkin vaihtoehto moottoriksi offipeliin.
Mottoriaihioita riittää, on aika yksinkertaista tekniikkaa ja osat suhteellisen edullisia. Toimivan moottorin saa muutamalla satasella, mukana seuraa usein jopa ajokuntoinen auto:p

Jeeppinen 18.07.2021 08:38

Etanoli E85
 
No samaan suuntaan pohdin itsekin. Eli ensisijaisesti olisi päättäjistä kiinni alentaa etanolin vero-osuutta, jotta tätä ympäristölle parempaa menovettä käytettäisiin nykyistä enemmän. Eihän siihen hintapolitiikkaan muuta tarvita.

Uskon että autojen omistajat kyllä lähtevät tähän mukaan kun valtio vaan tekee siitä todellisen vaihtoehdon.

Kyllä teknisten rajoitteiden kanssa tulee toimeen, kunhan homma muuten olisi tarjolla. Esim öljynvaihtoa voi tehdä useammin kun kerran niin vaan täytyy.

Onko jotain keinoa saada päättäjiä tekemään etanoli enemmälle käytölle?
Onko joku autojen liitto tms joka on tehnyt aloitetta asiassa?

Nyt vasta tällaisille vaihtoehdoille olisi mielestäni oikea ajankohta kun päättäjät niin kovasti ympäristöasiasta puhuvat ja kaikki vaihtoehdot bensalle ja dieselille pitäisi huomioida.

kivinen 18.07.2021 08:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hulivili (Viesti 1448752)
Kohta jakelijoita on vain yksi, st1. Apsi on karsimassa viinaa pois. Pumppupaikalle tullee kai bioriiselli, jonka (ympäristöystävällinen)hinta on arvattavissakin :mad:

Onko tästä olemassa jotain ihan virallista tietoa jossain?

ABC:n sivuilla näyttää E85 tankkauspisteet lisääntyvän, tosin lista ei ainakaan aiemmin ollut oikein paikkaansa pitävä. Tunnistan kyllä nykyisellä listalla ne paikat, jossa olen tankannut ympäri Suomea.

Jeeppinen 18.07.2021 09:06

Jos valtio oikeasti haluaa ohjata ympäristöystävällisen etanolin käyttöön ja edullisena käyttöaineena, valtio voisi perustaa oman jalostamon jolla ei ole samanlaisia voittotavoitteita kuin bensayhtiöillä.

Näin menoveden hinta saadaan niin alas kuin mahdollista ja valtio voi sanoa toteuttavansa EU laajuista ympäristöpolitiikkaa.

..... mikä tärkeintä: autoilijoiden eli kansalaisten siitä kärsimättä

Hulivili 18.07.2021 10:25

Valtio=kansalaiset. Eli ko asiaan voi vaikuttaa ”helposti” äänestämällä edustajaa joka saa puolueensa ajamaan asiaa. Puolueen tarvisi olla sitten myös riittävän iso vaikuttaakseen mitään missään ajassa eduskunnassa. Siinä sivussa tarvisi saada jokunen virkamieskin saada käännytettyä, koska hehän niitä varsinaisia hihnoja säätelee mukaillen poliittista tahtoa.

Valtiolla on oma laitos, Nesteestä on valtion omistuksessa (vielä) yli 30%. Valtionkonttoria kiinnostaa hyvin todnäk. vain paljonko tulee massia veroina, osinkoina ja arvonnousuna.

Veroa vähentämällä hinta ei ilman säätelyä muutu halvemmaksi, se säätyy markkinan mukaan eli asemat luonnollisesti säätää hintaa kulutusperustaisesti. Ei liene sattumaa että hintasuhde 98:n pysyy siinä samoissa jatkuvasti, eli on senttejä edullisempaa polttaa kuin bensa. Tuskin milläkään asemalla ajatellaan ympäristö edellä markkinaa? Menekki ja tuotto ratkaisee. Kalliimmasta tulee enemmän euroja, joista aina joku rosentti jää laariin.

Absi ei ole virallisesti asiaa tiedottanut, arvio on hevosmiesten tietotoimiston vahva veikkaus siitä mikä aine tippuu pois pumpulta kun biolitkulle tarvitaan tilaa. Toki se saattaa tulla ”taviksen” tilalle, mutta se ei olisi kaupallisesti kovin viisas ratkaisu ainakaan niinkauan kun muut myyvät halvempaa tavistavaraa.

Valitettavasti autoilija on ja tulee aina olemaan yhteiskunnan lypsylehmä.

Luoppis 18.07.2021 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeppinen (Viesti 1448758)
Jos valtio oikeasti haluaa ohjata ympäristöystävällisen etanolin käyttöön ja edullisena käyttöaineena, valtio voisi perustaa oman jalostamon jolla ei ole samanlaisia voittotavoitteita kuin bensayhtiöillä.

Näin menoveden hinta saadaan niin alas kuin mahdollista ja valtio voi sanoa toteuttavansa EU laajuista ympäristöpolitiikkaa.

..... mikä tärkeintä: autoilijoiden eli kansalaisten siitä kärsimättä

Tuo kun ei kerta kaikkiaan sovi vihreän siirtymän ideologiaan. Työpaikat pitää saada siirtymään ulkomaille ja mikä tärkeintä yksityisautoilu on saatava kestämättömäksi kaikille, ketkä eivät halua ostaa kovalla korkorahalla sähköautoja. Ihan sama mitä järki ja faktat sanoisivat E85 vaikutuksesta päästöihin sun muihin ympäristöjuttuihin.

Jeeppinen 18.07.2021 19:59

Mun mielestäni meidän pitää puhua siitä suunnasta millä tavalla asiaa haluamme (ja enemmistö suomalaisista haluaa) kehittää. Erimielisten ei ole tarvetta puhua vihreiden tavoitteista, koska he ovat poliittinen pikkupuolue, eikä ole seuraavassa hallituksessa enää mukana. Suomen taloudelliset haasteet eivät ratkea yhdelläkään vihreiden idealla ja toisekseen, me muut suomalaiset emme ole päättäneet lopettaa elämäämme ja liikkumista, vaikka vihreät lausunnot sellaista esittäisivätkin.

Suomalaiset eivät oikeesti ole niin tyhmiä että äänestävät vihreitä sellaisella voimalla että autoilu kaatuu kokonaan enemmistöllä kansalaisista. Pikkuhiljaa suomalaiset ymmärtävät varoa myös vihreiden kaveripuolueitakin. Tunnistetaan kuitenkin ympäristöhaaste ja tehdään se mitä voidaan.

Järkipuolueiden soisi toimittaa halvalla kansalaisille sellaista menovettä, millä normaaali elämä sujuu.
Siitä palkkioksi päättäjät saavat CO2 tilastot joka tapauksessa oikeaan ja alenevaan suuntaan. Eikös tällainen ole win-win kansalaisille ja johtaville puolueille eli Suomelle?

Kettu_ 19.07.2021 13:01

Puoluesiin sen enempää kantaa ottamatta. Eikös tuo muuntosarjan asennus jo itsessään ole jo aika floppi? Kun jos ajat sillä e85 niin eihän sieltä putkesta tule päästöä juuri mitään? Mutta maksat silti bensa vehkeen mukaan veroa, varmaan ajais asiaa paljonki jos tuo päästöverotus korjattaisiin vastaamaan e85 syntyvää päästöä eikä bensiinistä syntyvää. Tietysti vanhoissahan se menee painon mukaan mutta en tiedä olisiko se huono jos valittavissa olisi muuttaa tuolle e85 käyväksi ja sen mukaan verotettavaksi? Myös toinen ihmetyttää kovasti itseä. Minkä takia smart dieseli tai my diesel maksaa enemmän kun perus öljy? Eikö tuossakin olisi järkevämpää tarjota sitä luomua halvemmalla kun tuota normaalia dieseliä? Tuolla jo itsessään saataisiin ihmiset ajamaan ekoloogisemmin.

james_III 19.07.2021 14:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ (Viesti 1448794)
Eikö tuossakin olisi järkevämpää tarjota sitä luomua halvemmalla kun tuota normaalia dieseliä? Tuolla jo itsessään saataisiin ihmiset ajamaan ekoloogisemmin.

Kyllä se on vihreensiirtymän pääidea, että rahat siirretään toisiin taskuihin. Sillain vaan veroilla ohjata, kulutushysteria pian sakkaa ja ituhipperoinen jää pian ilman sitä pakollista lentelykoneella tehtävää ulkomaan matkaa :o

gr patrol 19.07.2021 20:47

Eipä tuon muuntotuen saaminen kovin nopeaa ainakaan ole. Oon odottany jo yli 4kk ja mitään vastausta ei ole kuulunu. Kaksi kertaa soittanu tarfiin että onko se hakemus tullut sinne edes. Ekalla kertaa kun soitin niin ei voi sanoa onko sielä vai ei. Toisella kertaa kun soitin sinne niin piti jo ruveta möykkäämään niin sitte sanoi että on se täälä mutta ei ole vielä käsitelty. Varmaan meni jonon perälle takaasi sen soiton jälkeen:D. No kai se sieltä sitte joskus tulee jos tulee.

-MaTTi- 20.07.2021 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeppinen (Viesti 1448766)
Järkipuolueiden soisi toimittaa halvalla kansalaisille sellaista menovettä, millä normaaali elämä sujuu.
Siitä palkkioksi päättäjät saavat CO2 tilastot joka tapauksessa oikeaan ja alenevaan suuntaan. Eikös tällainen ole win-win kansalaisille ja johtaville puolueille eli Suomelle?

Kyllä se on jo nuijittu lukkoon että polttomoottorit ajetaan alas ja sähkö on tulevaisuus, olipa se sitten ympäristöystävällistä tai ei, paikallispäästöt saadaan ainakin isoista kaupungeista huonompiosaisten kaivospaikkojen ympäristöön toisessa muodossa. Marginaaliryhmien näpräilyä on kaikki bioaineet ja kaasut, ei EU niistä välitä. Siirtymävaiheessa ehkä vielä hitusen, mut ei oo tulevaisuutta pitkällä tähtäimellä ainakaan kevyeen kalustoon.

E85 näyttää seuraavan hinnaltaan 95:sta, just ehkä himpun halvempaa kuin 1.3:lla kertoo. Ei kauheesti kannusta muuttamaan mitään. Harva auto osaa hyödyntää oktaanilisäyksen niin että käytännön kulutus jäisi edes lähelle bensalla ajoa. Teoriassa vaatii energiasisällön erona tuon 30%:n kulutuslisän. Auton omat mittarit voi näyttää ihan höpöjä, niistä ei kannata kulutusta katsoa 85:n kohdalla.

Kettu_ 25.07.2021 16:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1448813)
Kyllä se on jo nuijittu lukkoon että polttomoottorit ajetaan alas ja sähkö on tulevaisuus, olipa se sitten ympäristöystävällistä tai ei, paikallispäästöt saadaan ainakin isoista kaupungeista huonompiosaisten kaivospaikkojen ympäristöön toisessa muodossa. Marginaaliryhmien näpräilyä on kaikki bioaineet ja kaasut, ei EU niistä välitä. Siirtymävaiheessa ehkä vielä hitusen, mut ei oo tulevaisuutta pitkällä tähtäimellä ainakaan kevyeen kalustoon.

E85 näyttää seuraavan hinnaltaan 95:sta, just ehkä himpun halvempaa kuin 1.3:lla kertoo. Ei kauheesti kannusta muuttamaan mitään. Harva auto osaa hyödyntää oktaanilisäyksen niin että käytännön kulutus jäisi edes lähelle bensalla ajoa. Teoriassa vaatii energiasisällön erona tuon 30%:n kulutuslisän. Auton omat mittarit voi näyttää ihan höpöjä, niistä ei kannata kulutusta katsoa 85:n kohdalla.

Totta. Sukulainen juurikin tuon muutos sarjan laittoi autoon ja eli siinä uskossa että verotus keventyisi sitä myötä mutta eipä keventynyt ja polttoainettakin menee nyt 11-12l 100km kohden riippuen miten ajaa, bensalla oli 9-10l välissä. Eli säästöä ei tule juuri mitään, jos positiivisesti pitää ajatella niin päästöt on aina leimalla olleet hyvät :) siinäpä olikin ainoat hyvät puolet.


Sivu luotu: 02:26 (GMT +2).