![]() |
E85 Etanoli muutokseen valtion avustusta 200,-!
Haulla koitin hakea vaan ei tarjonnut edes mitään tähän viittaavaa vaikka mielestäni tästä on keskusteltu?
Modet saa siirtää jos ko. ketju löytyy. Eli. Vuoden 2018 alusta saa Trafilta anomalla 200,- avustusta kun muuttaa ja muutoskatsastaa autonsa etanoli E85 polttoaineella toimivaksi. https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/ "2018 Etanolimuutostuki, saat 200,- muutostukea kun muutoskatsastat auton. nyt saat Smart Fuel Control V5.0 etanolianturilla -20% eli 6 syl 338,- -20% =270,40 eli maksat vain 70,40 etanolimuutossarjasta Alekoodi Flex200" + muutoskatsastus n.58,- = 128,40,- Taidampas moisen omaan Jeep Libertyyn nyt sitten asentaa. t. Ismo Ämmä |
|
Lainaus:
Lainaus:
|
mut millä todistaa että on softa ajettu
ku on jo ollu käytössä piiiitkän aikaa itte muunnettu softa jos ei tarvinne mitään nii käy muutos katastaan ja nap 200 koopsahtaa tilille :D |
E85 ?
Eikö sitä pysty päästömittauksella toteamaan vai onko muutossarja valmistajien eduksi niin että pitää katsurin silmällä nähdä että on laitteet asennettu jotta voi muutoskatsastaa?
t. Ismo Ämmä |
|
Lainaus:
Ei sitä tartte silmällä todeta. |
Lainaus:
|
Tuolla lukee "Muuntotuki voidaan maksaa vain kerran samasta autosta ja samalle henkilölle enintään kerran kalenterivuodessa" ja tukea saa 2018-2021. Toisin sanoen kertovat että etanolin muuntotukea voi hakea 4x200€ ja kaasuautolle 4x1000€. Tuollahan alkaa jo tienaamaan valitsee sitten kumman tahansa 😀
|
Lainaus:
|
Lainaus:
https://lomake.fi/forms/pdf/TRAFI/D612/%20 |
Lainaus:
Ja huomatkaa että tuki maksetaan vain henkilöautosta, eli paketti- ja kuorma-autot ei saa tukea. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Onkos se sitten laitonta ajaa bensa-autolla etanolilla tai laittaa bensaa etanoliauton tankkiin?
Ite oon kuitenki sujuvasti mersulla ja camarolla ajellu ilman mitään muutoksia re85:llä... |
ei mitn
|
Kun bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttaa toimimaan kaasulla tai etanolilla, muutoksen kustannusten kattamiseksi voi saada rahallista tukea. "
Saako siis diisel autostakin 200€ jos etanolille muuttaa? :D |
...jos valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä... :D
|
Tuleeko pommi...?
Mites kestääkö ne "bensalinjat" vai onko kaikki uusittava...? :o
-Jossain mainittiin noiden linjojen kestävyydestä.... :rolleyes: |
Polttoaine linjat.
Näitä on jo vuosia asennettu ja ei ole kuulemma ko. ongelmaa ollut.
t. Ismo Ämmä |
Tässä hommassa olisi jotain järkeä, jos ajoneuvoveroon saisi alennuksen käyttövoimamuutoksen yhteydessä.
200,- kertakorvaus ihan yhtä tyhjän kanssa, poislukien virittäjät jotka muutoksen tekisivät joka tapauksessa. Heidän tuo parisataa kannattaa napata talteen... Muuten tuollaista joutavaa puuhastelua, mihin toki Suomessa on totuttu... |
Onko porukalla kokemuksia noiden kahden yllä mainitun eroista?
FuelFlexFinland Tästä jäisi maksettavaa 60e sarjasta postikuluineen + muutoskatsastus eFlexFuel/ Tästä jäisi maksettavaa 150e kuluineen + muutoskatsastus Tuossa jälkimmäisessä mainostavat oppivaa kylmäkäynnistystä? |
Lainaus:
Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä. Tuollainen mitätön kertakorvaus on ehdolla vuoden turhakkeeksi. Alennus ajoneuvoveroon ja sekin sen verran suuri että sillä on jotain merkitystä auton omistajalle. (parin kympin alennus vuositsolla ei ole vielä mikään kannustin) |
Etanoli E85
EU komissio ja Suomen hallitus ovat 2021 käsitelleet eri yhteyksissä "tulevaisuuden tilannetta" mm. liikennepäästöjen vähentämiseksi.
Jos ajatellaan että sähköautoista ei ole kaikkeen menoon, eikä niitä ole saatavillakaan kaikille lähiaikoina, niin mitäs ratkaisuja offiautoille olisi olemassa kun nuo päättäjät ketkaleet pohtii ainakin bensan ja dieselin hintojen rajua nostamista? Olisko se etanolin osalta näin: - osa autoista kulkee etanolilla ilman mitään muuntosarjoja. - etanolin hinta alas ja maasturomiehet kiinnostuvat ilmastotalkoista nopsasti. - valtio myöntää vielä 2021 loppuun saakka € 200,- hyvitystä muuntosarjan asentajille - olisiko etu saatavissa jatkossakin kun nyt ilmaa putsataan? https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/muuntotuki - siitä, että etanoli jotenkin hajottaisi bensalinjat, ei ole mitään käytännön näyttöä, enemmän tämä on pelottelua. Niinkö ? Ajankohtaista keskustelua siitä onko etanoliin siirtyminen suuri joukkoratkaisu maasturikuskeille? |
Tuskin tulee e85 hinta laskemaan, eikä edes samoissa pysymään. Kyllä hinta sojottaa samalla kuvaajalla ylöspäin kuin muissakin menovesissä.
Kohta jakelijoita on vain yksi, st1. Apsi on karsimassa viinaa pois. Pumppupaikalle tullee kai bioriiselli, jonka (ympäristöystävällinen)hinta on arvattavissakin :mad: E85 on jo noussut 30% parissa vuodessa, pelkästään kauppiaiden ja valmistajan toimista, veroon ei liene koskettu. Lisäksi sitä kuluu sen 20-30% enenmmän kun bensaa, niin rahallinen hyöty on aika olematon. Tehohyöty toki on ilmeinen :rolleyes: Uusi bioetanolitehdaskin on vastatuulessa, e85 ei ole jotain/joltainosin sopivaa (pieni vero?) menovettä päättäjien mielestä… En ole tuota huimaa tukea hakenut, vaikka konversio (Saab) on tehty. Etanoli sopii moneen peliin, mutta ei kaikkiin. On tiettyjä putkia tmv linjoissa jotka ei kestä niin hyvin viinan liuottavampaa vaikutusta. Lisäksi on huomioitavaa huohotuksen toimivuus (viinaa kertyy öljyyn) ja tiheämpi öljynvaihto/huolto. Viinalle muutetuista on syytä aika pian muutoksen jälkeen (pari tankillista) tarkistaa/siivota imusihti, em syystä. Gaggaa irtoaa ja se tukkii sihdin-> öljy ei kierrä. VAG suoraruutta (tsi) koneisiin viina ei (ainakaan vielä) sovellu, ilmeisesti ohjelma ei sovellu. Mekaanisesti varmaan toimisi? Joissain autoissa sitten konversion myötä voi ajaa vain viinalla, ei sekoituksilla-> asemia on aika harvassa… Mutta tietysti tuolanen wanha Saabin turbokone, josta saa löylyä helposti sen 300 luupäätä ulos ilman isompia muutoksia, on ehkä jopa järkeväkin vaihtoehto moottoriksi offipeliin. Mottoriaihioita riittää, on aika yksinkertaista tekniikkaa ja osat suhteellisen edullisia. Toimivan moottorin saa muutamalla satasella, mukana seuraa usein jopa ajokuntoinen auto:p |
Etanoli E85
No samaan suuntaan pohdin itsekin. Eli ensisijaisesti olisi päättäjistä kiinni alentaa etanolin vero-osuutta, jotta tätä ympäristölle parempaa menovettä käytettäisiin nykyistä enemmän. Eihän siihen hintapolitiikkaan muuta tarvita.
Uskon että autojen omistajat kyllä lähtevät tähän mukaan kun valtio vaan tekee siitä todellisen vaihtoehdon. Kyllä teknisten rajoitteiden kanssa tulee toimeen, kunhan homma muuten olisi tarjolla. Esim öljynvaihtoa voi tehdä useammin kun kerran niin vaan täytyy. Onko jotain keinoa saada päättäjiä tekemään etanoli enemmälle käytölle? Onko joku autojen liitto tms joka on tehnyt aloitetta asiassa? Nyt vasta tällaisille vaihtoehdoille olisi mielestäni oikea ajankohta kun päättäjät niin kovasti ympäristöasiasta puhuvat ja kaikki vaihtoehdot bensalle ja dieselille pitäisi huomioida. |
Lainaus:
ABC:n sivuilla näyttää E85 tankkauspisteet lisääntyvän, tosin lista ei ainakaan aiemmin ollut oikein paikkaansa pitävä. Tunnistan kyllä nykyisellä listalla ne paikat, jossa olen tankannut ympäri Suomea. |
Jos valtio oikeasti haluaa ohjata ympäristöystävällisen etanolin käyttöön ja edullisena käyttöaineena, valtio voisi perustaa oman jalostamon jolla ei ole samanlaisia voittotavoitteita kuin bensayhtiöillä.
Näin menoveden hinta saadaan niin alas kuin mahdollista ja valtio voi sanoa toteuttavansa EU laajuista ympäristöpolitiikkaa. ..... mikä tärkeintä: autoilijoiden eli kansalaisten siitä kärsimättä |
Valtio=kansalaiset. Eli ko asiaan voi vaikuttaa ”helposti” äänestämällä edustajaa joka saa puolueensa ajamaan asiaa. Puolueen tarvisi olla sitten myös riittävän iso vaikuttaakseen mitään missään ajassa eduskunnassa. Siinä sivussa tarvisi saada jokunen virkamieskin saada käännytettyä, koska hehän niitä varsinaisia hihnoja säätelee mukaillen poliittista tahtoa.
Valtiolla on oma laitos, Nesteestä on valtion omistuksessa (vielä) yli 30%. Valtionkonttoria kiinnostaa hyvin todnäk. vain paljonko tulee massia veroina, osinkoina ja arvonnousuna. Veroa vähentämällä hinta ei ilman säätelyä muutu halvemmaksi, se säätyy markkinan mukaan eli asemat luonnollisesti säätää hintaa kulutusperustaisesti. Ei liene sattumaa että hintasuhde 98:n pysyy siinä samoissa jatkuvasti, eli on senttejä edullisempaa polttaa kuin bensa. Tuskin milläkään asemalla ajatellaan ympäristö edellä markkinaa? Menekki ja tuotto ratkaisee. Kalliimmasta tulee enemmän euroja, joista aina joku rosentti jää laariin. Absi ei ole virallisesti asiaa tiedottanut, arvio on hevosmiesten tietotoimiston vahva veikkaus siitä mikä aine tippuu pois pumpulta kun biolitkulle tarvitaan tilaa. Toki se saattaa tulla ”taviksen” tilalle, mutta se ei olisi kaupallisesti kovin viisas ratkaisu ainakaan niinkauan kun muut myyvät halvempaa tavistavaraa. Valitettavasti autoilija on ja tulee aina olemaan yhteiskunnan lypsylehmä. |
Lainaus:
|
Mun mielestäni meidän pitää puhua siitä suunnasta millä tavalla asiaa haluamme (ja enemmistö suomalaisista haluaa) kehittää. Erimielisten ei ole tarvetta puhua vihreiden tavoitteista, koska he ovat poliittinen pikkupuolue, eikä ole seuraavassa hallituksessa enää mukana. Suomen taloudelliset haasteet eivät ratkea yhdelläkään vihreiden idealla ja toisekseen, me muut suomalaiset emme ole päättäneet lopettaa elämäämme ja liikkumista, vaikka vihreät lausunnot sellaista esittäisivätkin.
Suomalaiset eivät oikeesti ole niin tyhmiä että äänestävät vihreitä sellaisella voimalla että autoilu kaatuu kokonaan enemmistöllä kansalaisista. Pikkuhiljaa suomalaiset ymmärtävät varoa myös vihreiden kaveripuolueitakin. Tunnistetaan kuitenkin ympäristöhaaste ja tehdään se mitä voidaan. Järkipuolueiden soisi toimittaa halvalla kansalaisille sellaista menovettä, millä normaaali elämä sujuu. Siitä palkkioksi päättäjät saavat CO2 tilastot joka tapauksessa oikeaan ja alenevaan suuntaan. Eikös tällainen ole win-win kansalaisille ja johtaville puolueille eli Suomelle? |
Puoluesiin sen enempää kantaa ottamatta. Eikös tuo muuntosarjan asennus jo itsessään ole jo aika floppi? Kun jos ajat sillä e85 niin eihän sieltä putkesta tule päästöä juuri mitään? Mutta maksat silti bensa vehkeen mukaan veroa, varmaan ajais asiaa paljonki jos tuo päästöverotus korjattaisiin vastaamaan e85 syntyvää päästöä eikä bensiinistä syntyvää. Tietysti vanhoissahan se menee painon mukaan mutta en tiedä olisiko se huono jos valittavissa olisi muuttaa tuolle e85 käyväksi ja sen mukaan verotettavaksi? Myös toinen ihmetyttää kovasti itseä. Minkä takia smart dieseli tai my diesel maksaa enemmän kun perus öljy? Eikö tuossakin olisi järkevämpää tarjota sitä luomua halvemmalla kun tuota normaalia dieseliä? Tuolla jo itsessään saataisiin ihmiset ajamaan ekoloogisemmin.
|
Lainaus:
|
Eipä tuon muuntotuen saaminen kovin nopeaa ainakaan ole. Oon odottany jo yli 4kk ja mitään vastausta ei ole kuulunu. Kaksi kertaa soittanu tarfiin että onko se hakemus tullut sinne edes. Ekalla kertaa kun soitin niin ei voi sanoa onko sielä vai ei. Toisella kertaa kun soitin sinne niin piti jo ruveta möykkäämään niin sitte sanoi että on se täälä mutta ei ole vielä käsitelty. Varmaan meni jonon perälle takaasi sen soiton jälkeen:D. No kai se sieltä sitte joskus tulee jos tulee.
|
Lainaus:
E85 näyttää seuraavan hinnaltaan 95:sta, just ehkä himpun halvempaa kuin 1.3:lla kertoo. Ei kauheesti kannusta muuttamaan mitään. Harva auto osaa hyödyntää oktaanilisäyksen niin että käytännön kulutus jäisi edes lähelle bensalla ajoa. Teoriassa vaatii energiasisällön erona tuon 30%:n kulutuslisän. Auton omat mittarit voi näyttää ihan höpöjä, niistä ei kannata kulutusta katsoa 85:n kohdalla. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 02:26 (GMT +2). |