![]() |
Isuzu D-Max 2012-> keskustelua
Mikähän mahtaa olla suurin rengaskoko mikä tommoseen uuteen d-maxiin mahtuu ilman korotuksia pyörimään. Vakio koko siinä on 245/70/16. Ajattelin jos mahtuis 265/70/17 tai sit 65 profiililla.
|
No jos vaan laskuri pitää kutinsa niin tuo on juur 749 korkea ja siihen 77 mm päälle, ja sehän tekisi .... tattadataa.... 826 mm, jonka jokainen offipalstalainen tietää tarkoittavan 33":maa...:D:D:D
Go for it !!!:D:D:D |
Lainaus:
Tossa kuvassa on 20" vanne, mutta vaikeeta sanoo onko korotettu. Ps. Onko hajua mistä löytäis ton malliset vanteet? En tiedä miks en muka löydä oikein mitään hyvää kauppaa missä myytäis maasturin vanteita. :/ |
Hmm. Ookko nä pistännää tommosen?
Kerrohan lisää kokemuksia, eli miten jaksaa mennä kuormalla ym. Juttuja Esim. 285/65r17 on rapiat 80 cm korkea eli siinä voisi olla yksi koko. |
Lainaus:
|
Onnea uudelle hankinnalle!:D
Tosiaan kokemukset kiinnostaa jahka saat laitteen kotia. Tomaatti vai manuaali? |
Mulla on tekeillä 2014 mallinen D-Max. Laitoin siihen EMU:a alle ja 235/85-16 kummit. Välitykset menee pieleen isommilla sen verran että huomaisi aika varmuudella kärryn vedossa. 235:set laitettiin orkkis aluvanteille. Ilman korotusta olisivat aika varmuudella raapineet lokasuojiin. Uskon että 2017 malliset menee saman kaavan mukaan.
Marko |
Lainaus:
Manuaali, pihi kun on... Menee varmaan maaliskuulle luovutus... =f |
Lainaus:
|
Mulla 2011 mallinen 40 mm korotettu ja siinä pyörii nuo 235/85R16 ihan kevyesti. Ilman korotusta ei taida mahtua.
Isommat pyörylät tuntuu alakierroksilla kun turbo ei vielä puhalla lisäpotkua. Toisaalta taas 120km/h ei oo mitenkään kummallinen vauhti. Maavaraa noilla renkuloilla saa lisää mutta silti pitää muistaa että alustan alla on dieselsuodatin, jota ei kannata jättää kannonnokkaan roikkumaan. Sille voi olla hyvä tehdä peltipanssari tai sitten siirtää se konehuoneeseen, jos tykkää askarrella dieselputkien kanssa. Minä en uskalla kun riskinä on, että menee potaskaa commonrail-pumpulle. Isoilla renkailla pakki on myös hiukan vauhdikkaampi eli jos vaikka aurailee, niin sujuu peruuttelu kuin amerikkalaisessa takaa-ajoleffassa. Peruutuskameraa kyllä suosittelen; on sen verran korkealla perä ettei helposti näe pygmikokoisia liikkujia. Kuormaa kantaa ihan älyttömästi. Työautona hyvä. Antsalle vielä: menee kuormattuna kärrynkin kanssa noilla isommilla renkailla. Tää on kokeiltu siten, että oli lavalla 800kg ja kärryssä ehkä 700kg+omapaino. Ei oo raketti mutta ei mikään tientukekaan |
Lainaus:
Jos oikein olen ymmärtänyt niin tuossa pikkukoneisessa versiossa pitäisi olla tiheämpi ykkönen? |
Lainaus:
Joo toi 1.9 tuli kai loppuvuodesta 2016 ja siinä on kyllä aika lyhyt ykkönen. Mikseivät sitten samalla pienentäneet pakkiakin?! 2011 on vielä vanhempaa korimallia, näissä uusissa näytti olevan joku pömpeli ainakin heti pakosarjan jälkeen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Niin ja joku kun jutteli alustan panssareista niin poistin orkkispeltiset ja laitoin tilalle ARB:n hieman jykevämpää rautaa olevat. Arctic Trucksin AT33 muunoksessa päivitetään vain alusta varmaan tuolla EMU luokkaa olevalla korotuksella ja sitten 35:lle nostavat koriakin. Marko |
Lainaus:
|
Lainaus:
Marko |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mulla on tuo 2.5 litranen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Marko |
Vois muuten kerätä vähän kuvia minkälaisia pirssejä muilla on. Ihan mielenkiinnosta haluisin nähdä :)
|
Lainaus:
Kovasti kun kiihdyttelee, joka muuten onnistuu helposti kun vääntöä on n.400Nm, saa lukeman toki muuttumaan. Eipä ole tarvetta, pelkkä mukava matkanteko riittää. |
Ei kellään oo vielä tullu tietoon optimointiohjelmaa tohon 1.9:iin?
|
Lainaus:
Marko |
Lainaus:
|
Onks noi isuzut nykyään mopon moottorilla? Kyllä tuon kokoisen ymmärtää jossain octaviassa mut työkäyttöön tehdyssä lavaautossa reiluilla koukkupainoilla:D ei saatana. Mut ihan järki kulutuksia kuitenkin
|
Lainaus:
Että onhan tossa uudessa moottorissa saman verran tehoo kun vanhassa kolmelitrasessa ja vääntöö 360nm. Mutta katotaan nyt että miten jaksaa mennä kuorman kanssa. |
Lainaus:
Ehdottomasti kannattaa vielä nostaa ahtoja, pääsee takuista samalla kätevästi eroon. |
Näin maallikkona oon minäki aina aatellu että iso kone ja vähempi tehoja saattaa jopa kestääkki..mutta aika näyttää.
|
Lainaus:
Marko |
Lainaus:
|
Lainaus:
Marko |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Lainaus:
Marko |
Lainaus:
Mulla on suodatin kuljettajan puolella vaihteiston kohdalla ja se tarttee jonkun suojauksen. Siihen ei tuo keskipanssari yllä. Lisäksi on joku jäähdytinelementti, josta en tiedä mikä lienee. Se on kuin pieni välijäähdytin. |
Lainaus:
|
Lavakaari
Joskus tulee tarve kuljettaa pitkää tavaraa autossa. Aiemmin olen tehnyt niin, että laittanut lankun toisen pään lavan ja kopin välissä olleen tukikaaren päälle ja toisen pään lavanluukun reunan päälle. Onnistuu autossa jossa on tuo lavakaari.
Nyt tekisi mieli asentaa/rakentaa vastaava kaari Isuzuun. Mitenköhän lait ja asetukset menee? Saako tuollaisen kolvata itse vai pitää olla leimattuja papereita nipullinen jos meinaa saada katsastettua? Sellaista mahtisonnipaksurosterimallista ei tee mieli, ihan kun vaan olisi mustaa rautaa ja kestäisi pari sataa kiloa painoa päällä. Ei siis tarvitse olla ”roll over cage” Valmiita näyttäisi olevan jonkinlaisia, mutta ne on jostain syystä kuljetettu väärälle mantereelle:rolleyes: |
Tee pois vaan minkälaisen tykkäät, kunhan ei koria leveemmälle tuu.
|
Cwhgq
Lainaus:
Ja hyvää uutta vuotta |
Lastauksessa tarvittavat valot
Niin, oikeastaan vielä jatkokysymys: tuohon lavakaareenhan saa asentaa ajoneuvon lastauksessa tarvittavat valot eli lavavalot erillisellä merkkivalollisella kytkimellä ?
|
Prototyyppi
1 Liiteet
Ei ihan valmis vielä, ja tässä vaiheessa voi esittää erilaisia parannusvaihtoehtoja :D
|
Ja kuva on väärinpäin, mutta ehkä siitä ymmärtää. Näin nyybinä ei ole vielä muokkausominaisuuksia ja täytyy siksi kommentoida erikseen.
|
Lainaus:
|
Olisko tuosta autosta sivukuvaa? kiinnostais nähdä miltä näyttää korotuksen ja isompien renkaiden kera.
|
No nyt ei oo sivukuvaa ja kun on musta auto mustassa yössä niin ei siitä mitään näkyis. Ehkä ehtii kuvaamaan lähipäivinä.
|
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203556
Tuossa oma isutsu, justiin autoliikkeestä haettuna. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=203562 Tässä jo automaattilaatikkoo tesmitellään palstalla... Lie muuten Ebaysta tai jostain sais nuita pohjapanssareita ja onkohan manuaalilaatikolla ja automaatilla varustettuun autoon samat panssarit käypäsiä? Rautapuskuriahan tuo huutas, muttaku täällä suomaliassa ei sua nuin uuteen autoon laittaa tavan puskuria. |
Lainaus:
Ainakin ARB:llä on manuaalille ja automaatille omat panssarit. ARB:llä on hyväksyttyjä puskureita käsittääkseni ainakin Hiluxiin ja muistaisin nähneeni jonkun kuvan jossa Rangerissäkin on sellainen. Isuzuun ei hyväksyttyä saanut ainakaan kesällä. Marko |
Minkälainen homma on vaihtaa tohon uudempaan ajovalon polttimo? Mahtuuko sinne mikään led/xenon sarja?
|
Millaisia renkaita te nyt olette näihin 2012 ja uudempii laittaneet?
Maanantaina ostin 265/70R17 BF:n AT:eet 8" leveille ja ET20 vanteille ja tietenkin heti piti kokeilla miltä ne tuntuu, no ei tuntunu hyvältä. -13 mallin manuaali kun mulla on niin renkaat kyllä mahtuu ongelmitta pyörimään korotuksen kanssa mutta välitykset menee ihan persiilleen etenkin 60 ja 80 vauhdissa. Lievästi sanottuna vähä nyt %#&?ttaa. No eilen laitoin renkaat myyntiin noin 100km ajon jälkeen ja nyt sitten katsellaan samanlaiset tilalle mutta 65 profiililla. Edelliset kesä kummitkin oli 65 profiililla ja niillä välitykset osu paljo paremmin kohdalleen. |
2 Liiteet
Pari kuvaa
|
Mikä näissä on vakio koko? Jos toiset on laittanu 235/85-16 niin sehän on lähes sama koko kuin tuo sun rengas
|
Vakio on 255/65R17 ja 16" koossa 245/70. Automaatissa varmaan meniskin hyvin mutta manuaalilla meno melko tahmeeta kun 60 vauhdissa nelosella 1500 kierrosta ja kolmosella taas huutaa jo yli kahta tonnia. En olis kyllä uskonu että noilla mun renkailla meno muuttuu noin paljon takkusemmaksi verraten muutaman kilon kevyempiin vanhoihin kesä kummeihin jotka siis kokoa 265/65-17.
|
Lainaus:
Mä ostin omaani just tommoset BFG at:t 265/65/17 koossa. Paljonko tota on korotettu? 50mm? |
Lainaus:
Eikö toi kakspuolikas sit jaksa vielä vääntää 1500rpm? |
Kyllä se 1500 vääntää mutta on melko jyristin ja kutonen on myös tooodella pitkä vaki renkaillakin. Kutosta tosin en juuri ole käyttänytkään. 1400-2000 kiekkaa niin pitäs olla se max 400nm vääntöö.
Korotusta on sarjan valmistajan (olikohan SuperPro) papereiden mukaan 40-50mm mutta todellinen korotus on aika tarkka 60mm. Eli eteen tuli tolpan ja rungon väliin 30mm alumiini limput ja taakse 40mm palikat jotka sitten vaihdoin viellä 10mm vahvempiin että ei ihan rukkasia kuskatessa näyttäis perä sukeltavan. Yllätti kyllä totaalisesti tuo rengaskoon kasvun vaikutus meno haluihin vaikka kaikissa edellisissä autoissanikin olen tehnyt saman suuruisia rengas koon kasvatuksia. No, nyt on jo noi renkaat myynnissä niin ostan tilalle noi pykälää matalemmat. |
Ei kait sitä noin tarkalle ole mitoitettu alkujaan, ei isuzusta mitään kokemusta mut kun hj.n alkuperäisen 205/16 renkaan korvaa 35" niin sit voi sanoa et menee välitykset pikkasen pitkäks :)
|
Voi ne olla. Kutonen ei oo ajovaihde talvella ollenkaan monessa nykytötterössä. Ihme aavikkovälityksiä muka kulutusta pienentämään.
|
Vaihteisto on tosiaan tässä mallissa aivan liian pitkillä välityksillä. Ei sitä 6-vaihdetta oikein alta 120km/h vauhdissa tarvi käyttää. Automaatti on paljon fiksumpi tältä osin.
Uudessa mallissa on jo tämä välitys asia korjattu uusien vaihteistojen myötä. |
Miren tuollaisella onnistuu kärrin veto, jos pieni rengaskoon muutos ahdistaa noin? Eiks näihin mainosteta 3500kg vetokoukkua?
|
265/70 17 menee n. 7% kovempaa kun originaali 245/70 16 eli vaikuttaahan se jonkun verran.
1995 mallin Hiluxiin nähden Isuzun vaihdekeppiin ei tartte juurikaan koskea alueella 70...120 eli vitosella mennään jos ei ole kuormaa päällä paljoa. Vääntöä tuntuu olevan sen verran. Kiihtyvyys toki paranee kun vaihtaa neloselle vauhdin hiipuessa seitsemäänkymppiin. 60 ja alle on sitten joko nelonen tai kolmonen. Nelonen on oikein mukava ajovaihde kun mennään 60...90 välillä teillä jossa tarttee hidastaa 60 alueille usein. Renkaat on 235/85R16 eli tuon 265/70R17 luokkaa, ihan pikkusen pienemmät laskurin mukaan. Minua ei haittaa vaikka kierrokset on luokkaa 2200...2400, konemelu ei siitä juurikaan kasva. Mun 2011 mallissa ei ole kuin 5 vaihdetta ja jos olisi kuutonen niin tuskinpa sitä tarvitsisi. |
Ei niitä kierroksia tarvi jännittää. Ja tuo ny on vaan se isompien renkaiden hinta.
Eikä todellisuudessa välttis muutu mikään muu kuin se että pitää ajaa pykälää pienemmällä vaihteella hiljaisemmissa vauhdeissa. Tai sitten laitat vielä korkeemnat kumit...:D |
1 Liiteet
Nyt sain lopultakin Isuzun liikenteeseen. Muutokset ei mielestäni vaikuttanut ajo-ominaisuuksiin mitenkään. Ihan yhtä hyvä ajostaan kuin ennenkin. 235/85-16 kummeilla menee ihan kivasti mutta jos joku tarvii niin voin myydä vähän käytetyn kutosvaihteen tarpeettomana.
Marko |
Lainaus:
|
Lainaus:
Omaa joutuu odottaan vielä kuukauden :( |
Posted via Mobile Device
|
Taidan ottaa toisen lähestymistavan ja pitäytyä jo olemassa olevissa renkaissa ja ohjelmoida auton. Ohjelmia vaan tuntuisi olevan aika vähän tarjolla näihin tupla turbo vehkeisiin. Kotimaisilla ohjelmoittijoilla ei tunnu olevan ohjelmia valmiina ja osa tarjoaa ilmeisesti jotain britti tekoista ohjelmointia ja maailmalta saa näitä bokseja esim. Steinbauer ja vastaavia. Missä muut on ohjelmoinu autonsa jos sellasta on tehty? Kaikki kokemuksen on tervetulleita.
Posted via Mobile Device |
Jos on oma auto ja aikoo pitää pitkään niin ehdottomasti kunnon ohjelmointi. Vaikka maksaa enemmän niin se on vähän kokonaisvaltaisempi ja fiksumpi koneen toiminnan osalta. Samalla voi tehdä myös omia toiveita...pakokaasun takaisinkierrätyksen poisto/vähentäminen, nopeusrajoittimien poisto, väännön lisäys johonkin tiettyyn kohtaan erityisesti (esim. jos on taipumusta stumpata/sammua liikkeellelähdössä jos nostaa kytkimen huolimattomasti niin sitäkin voi vähän parantaa) kierroslukurajoittimen nosto jne.
T:P |
Ootko kysyny audiclubillakin vaikuttavalta Porkkikselta (erikoismoottori.fi) saisiko tehtyä tuohonkin ohjelman?
|
Porkkikselle laitoin viestiä mutta ei ole vielä vastannut, täytyy odotella hetki. Findieselin Arttu vastas että ei ole aikaisemmin ropannut tuplaturboja ja vaatisi vähän syventymistä ja toivoi että auto olisi mielellään Kuopion seudulta ja mullahan ei ole aikaa luovuttaa autoa pidemmäksi aikaa tutkimuksiin ja koekäyttöön. Kaikki loput mitä kyselin niin tuntuvat laittavan ilmeisesti brittien jotain bulkkiohjelmaa jota voi sitten tarvittaessa vähän muokata vähän toiveitten mukaan. Nää boksit ja bulkkiohjelmat on aika samoissa hinnoissa, boksit vähä halvempia mutta arvostukseni kumpaakin kohtaan yhtä suurta.
|
Lainaus:
http://www.sercap.fi/ https://www.facebook.com/Sercap.fi/p...88518921369917 Reilu parivuotta ollut ohjelma, ei moittimista. JP kävi ohikulkumatkalla kotonani suorittamassa ohjelmoinnin. EGR:ää en poistattanut käytöstä. |
Lainaus:
Marko |
Noilla sun renkailla täytyy lisätä tripin lukemaan noin 5% niin alkaa olemaan kilometrit kohdallaan. Kulutukseen vaikuttaa myös renkaan painon nousu, 245/70R16 hakkapeliitta orkkis alulla painaa noin 24 kg ja nämä minun AT:t 265/70R17 peltivanteilla noin 40kg.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Porkkiskin vastaili softauksesta ettei onnistu. Tarttis kuulemma olla VF2 Flasheri ja sellaista ei ole. Eli johonkin ulkomaiseen softaan joutuu tyytymään, keksis vaan mihin. Osa softaajista ei kerro mitä laittaa ja osa taas kertoo mutta loppujen lopuksi onko niissä sitten millaisia eroja. Kaikki lupaa ~200hp/~470nm. Quantumin softan sais tosta läheltä Turbotehoa nimiseltä firmalta. Kaikilta onnistuisi myös dpf ja egr hommatkin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuli muistaessa katottua kutosella satkun vauhdissa kierrokset eli 235/85-16 100km/h - 1500rpm.
Marko |
Mitenkäs muilla näin pakkasilla isutsun käyntiinsaattaminen? onko ollu ongelmia vain tuon yhden akun takia? itsellä webaston asentamisen jälkeen alkuperäinen akku kuoli kerrasta webaston ensimmäisen käyttökerran jälkeen, sit ostin 75amppeerisen Optiman yellowtopin, nyt vajaa kaks päivää käyttämättömänä ollessaan laitoin webaston pöhisemään 40minuutiksi ja sen jälestä kokeilemaan käyntiin niin eipä isutsu ehkiis kehannu yrittää... muutaman kerran pyöritti ja sitten hyyty.... noh nyt on lohkolämppäri ja c-tekin laturi piuhanpäässä jos se nyt lähtee, mut kun palstalle suonlaitaan pitäis jättää ni varmaan jätettävä käyntiin kolkattammaan iltatuurin ajaksi
|
Onkohan webaston kytkennässä mennyt kaikki oikein? Eihän webasto montaa kymmentä wattia virtaa vie
|
Melko pitkällä lämmitysajalla, kun 20min pitäisi riittää hyvin. Lämmitylaitteen puhallin tietysti 1 asennossa? Uusissa autoissa on aika paljon virrankulutusta muutenkin, niin suosittelisin lyhentämään lämmitysaikaa.
|
Joo ei se tarvi noin pitkään pöhistä.
toki mukava se on mennä kun komentosillalla on se 20c lämmintä ja akku tyhjä =) 15-20min riittä ihan hyvin siihen että koneen voi vääntää huoletta käyntiin. Öljy ei kuitenkaan lämpene siellä öljypohjassa vaikka se lämmitin tohisisi tunnin. |
Riippuu tietenkin vähän webaston kytkennästä, mutta omassa käyttiksessä kyllä tyhjentää aika tehokkaasti puolessa tunnissa jo akun, jos unohtuu puhallin täysille... Muutaman unohduksen jälkeen oppii laittamaan pienimmälle teholle kun poistuu autosta...
|
Ei ole isuzusta kokemysra mut volkkarrin piti ainakin kytkeä siten että puhallin pyörii vaa ykkösellä. Ja samalla tavalla on sprinterissä tehdasasenteinen lämppäri. Kyllähän se virtaavie jos puhallin on täysillä
|
Laittelin omaani toisen akun ja lähtee kyllä ihan hyvin käyntiin kun on ollut hetken nestekiertoletkulämmittin päällä. Lähtisi kyllä ihan ilmankin.
Hehkut kannattaa tarkistaa että ovat kunnossa; voipi miuten olla vaikeaa starttaus. |
Diesel-suodattimelle panssari
Ootteko laitelleet diesel-suodattimelle panssarointia?
Se on sellaisesaa paikassa, ettö maastoon mennessä pitää olla suojattuna. Saksasta näkyy löytyvän valmis osa, mutta Suomeen raahattuna maksaa 150€:eek: |
Eli nyt ainakin tuli vähennettyä lämmitysaikaa ja tarkastettava että puhallin on vuan ykkösasennossa. Edellisessä kingissä oli kaks akkua ja vepasto tohis aina 40min ja puhallin 2asennossa eikä ollu ongelmia.
Posted via Mobile Device |
Lainaus:
Isoimmal vaihteelhan ei ole pakko ajaa joka tilanteessa. Olen ruvennut kiinnittää myös huomiota renkaan pyörimisherkkyyteen kun silläkin on oma vaikutuksensa varsinkin oikein kylmällä ilmalla. |
Tarkemmin ajateltuna ei mitään mutta kun ottaa laskuihin mukaan pirusti painavemman renkaan niin johan on mahoton. Renkaan paino siis nousi 24kg:sta 40kiloon, todennäköisesti tuo vaikuttaa enempi tuohon takkuseen kulkuun vaikka ajais pienemmälläkin vaihteella. Pienellä moottorin optimoinnilla tuon saa varmasti taas mukavaksi ajaa.
Ite käytän webastoo kelien mukaan 30-60min ja puhallus ykkösellä parikertaa päivään ja vastapainoksi defan laturilla sit parikertaa viikkoon akun lataus yöllä. Akkuna on joku foordin tarroilla oleva ehkä 80Ah ja jaksaa hyvin. Webasto kun sijaitsee ihan vasemmassa etunurkassa niin lämpöhäviöt on aika kovia. Jostain 15min lämmöstä ei tunnu olevan mitään hyötyä 25 asteen pakkasessa käyniin lähtöön verrattuna aivan raakaan starttiin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Apuvirtaa on saanut antaa aika usein aamuisin kun ei ole ollut laturissa. Meinasin että akku on ottanut nokkiinsa kun rakennusvaiheessa oli useamman päivän niin tyhjänä ettei edes varoitusvaloja syttynyt. Tuota 75ah keltaista Optimaa olen miettinyt mutta ei sekään näköjään ihan autuaaksi tee. Kaksi akkua olisi varmasti toimiva mutta vaatii vaan hieman töitä enemmän. Nyt menee aamuisin akkulaturi samaan aikaan päälle kun menee letkulämppärikin. Vanhalla HDJ Cruiserilla ei tarvinnut miettiä pakkasia. Avaimesta vaan käytiin ilman lohkolämppäriä -30c pakkasestakin vaikka oli yli 500 000km mittarissa. Marko |
Mutta HDJ:llä ajaa joku viellä tyytyväisenä auringonlaskuun kun näitä paalataan ensimmäsiä valtion 1500€ kannustepalkkion saattelema.
Mulla ei tule kyllä jarru letkuja taikka putkia lehtipakkaan kiinni vaan ovat akselin päällä jossain latassa kliinni. Onkohan noissa letkuissa/putkissa liitospään malli kartio vai pallopää? Helpostihan noihin jatkot tekis tai vaikka uudet letkut mutta ei viittisi vaan sen takia avata liitosta että näkisi kummalla tapaa liitos on tehty. |
Sekoitin letkut käsijarruvaijereihin jotka oli pakassa kiinni. En tehnyt muistaakseni jarruletkuille mitään. Katoin kyllä että olivat suorana mutta ei muistaakseni sitä vertaa että sillä olisi merkitystä. Ton mun jousi- ja iskarisetin ei pitänyt vaikuttaa korkeuteen kuin joku reilu 3cm niin ehkä sun 2cm jälkeenon sitten jo turhan hilkulla.
Marko |
Mikä noissa voi viedä tai vaatia niin paljon virtaa ettei omineen jaksa käynnistyä?
Ei pitäisi olla merkitystä onko vebasto 20 tai 40 minuuttia päällä. Nopealla kuukkelilla esim.thermo top c ottaa virtaa 3,8 amppeeria, puhallin vienee täysillä jonkun 100 wattia? Eli ykkösellä 30w ? Noilla kulutuksilla pitäisi pamahtaa vielä 3-5 tunnin jälkeen tulille?? Toki jos sitä puhallinta ei ole erotettu niin voiko sitä kautta karata virrat muuallekiinnnnggghhhä.???:eek: Miten iso akku tuonne mahtuu ? 75 A kuulostaa melko pieneltä diisselin aluksi, oli optima tai mikä tahtojaan.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Illalla asensin rattiin vakkarin ohjaimen kaveriksi toiseen puolaan radion ohjaimen. Taimaasta tuli osat eli se nappipaketti ja johto. Sinänsä ihan suoraviivainen juttu kun eka keksi miten bägi lähtee pois ja sit lopuksi joudu vielä modaan vähä vakkarin ja radion ohjaimen johtosarjoja. Keskiössä on vaan yks liitin ja siihen piti kummatkin liittimet asentaa eli joutu toisen liittimen poistaa ja pari pinniä asentaa jäljelle jäävän liittimeen ja kaks johtoon (maa ja näppäin valo) kolvasin toiseen johto sarjaan ja liitin kiinni. Kaikki tuntuisi pelaan niin kuin pitääkin |
Lainaus:
Lainaus:
Mulla on kahdessa autossa ollu webasto ja molemmissa oli kytkettynä siten, että piti itse muistaa laittaa puhaltimen tehot kohdilleen. Puhaltimen ollessa pienellä olen kyllä käyttänyt tunninkin ilman ongelmia. Eikä ole ollut tarvetta kyllä pitempään käyttöön kun puolessa tunnissa lämpenee riittävästi kovallakin pakkasella... Tuossa nykyisessä on 90Ah:akku ja aikaisemmassa taisi olla 70... |
Tuttu huoltoukkokin sano ettei noissa commonrail konneissa hehkutkaan ole kun päästöarvoja varten, periaatteessa pitäs lähtee käyntiin kunhan vaan saa painetta tarpeeksi suuttimille, onkohan tämä talvilaadun löpö niin jäykkää ettei kunnolla saa palamiseen tarpeeks hienoo sumua pumppu tehtyä kylmällä koneella, kun koneen saa kerran käyntiin niin senjälkeen ei tarvi ku hipasta avainta ni tärähtää tulille. Plus nuo hiukkassuotimet ja egr:t on ihan pirun keksintöjä.... Saiskohan näistä pois egrrät?
|
Yhden kerran viime viikolla jouduin laittamaan raakana käymään kun pakkasta oli -22. Izu:han tärähti hienosti tulille mutta jotain kankeutta oli kun ei käynyt kun 500 kierrosta tyhjäkäyntiä ja ei vastannut kaasuun laisinkaan. Ehkä vartin annoin käydä tyhjää webasto päällä niin sillä aikaa se oli jo heränny normaali käyntiin ja moottorissa oli jo lämpöäkin. Tiedä sitten mistä johtui mutta tänään vaihdan uudet öljyt pikkasen notkeempiin. Nyt on huoltokirjan mukaan 10W40 ja kohta laitan 5W40.
|
Sivu luotu: 18:19 (GMT +2). |