Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   BeeJay42 projekti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153458)

-MaTTi- 02.12.2017 22:41

BeeJay42 projekti
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1365095)
Ja MaTTi tekköö berttelistä rakentelu topikin! Eiks je?

Okei sitten. Saattaa olla aika verkkainen topikki, mut aloitetaan.
Tänään hiissasin ko. kamppeen kotio, tai paremminki työpaikalle kuivumaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208972
Kyseessä siis Land Cruiser BJ42 vm. -81. 4-v. ja semi-floater akselilla vielä. Mittarissa 176 tkm. Seissyt viimeiset 15 vuotta, josta 12 vuotta ladossa. Mielestäni hyvä aihio, koppa ja runko hyvät, lukuunottamatta takapyöränkoteloiden liitoskohtia ja rungon vasenta takakulmaa. On siellä varmaan jotain pientä muuallakin, mut mitään ei oo aiemmin hitsattu, paklattu vaan lasikuitukitillä takasivuja ja oven nurkkia.

Muuta vikaa mm. jousipakasta lati poikki vasemmalta takaa, pakoputki laho, käsijarru jumissa, ym. pientä. Kone rokkaa hienosti, hipasemalla käyntiin kuten kuuluu. Jotenkin niin mukavaa vastapainoa nykyautoille tämmönen, hehkutusta saa tihrustella pienestä reiästä ritilän takaa kojetaulusta ja moottori käy vaikka ilman akkuja kunhan saa ekaks tulille.

Tässä vielä muutama aiemmin otettu kuva:
https://forums.offipalsta.com/attach...9&d=1511631374
https://forums.offipalsta.com/attach...6&d=1512154149
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208973
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208974

Katotaan mitä tästä saa kehiteltyä, suunnitelmissa tällä hetkellä koppa/runko moitteettomaan kuntoon, uus väri pintaan, 3” korotus, 35” kumit ja pientä levikettä. Vanhemman mallin naama pitäis myös saaha ja pyöreet vilkut eteen. Lähinnä kesä-/hupi-/jätskikiska-auto, tuskin tällä(kään) mitään kunnon offia tullaan ajamaan.

POHTO 02.12.2017 23:21

Jeesusteippiä kyljissä. 🤗
Hienoa kun löytyy tommonen räpeltämätön ja ryhdikäs aihio. 👍

Bj Andy 03.12.2017 00:34

https://m.youtube.com/watch?v=PRyJBFqDYG4

On kyllä hiivatin hieno aihio. Ite antaisin olla tuolla naamalla kun ei näitäkään ruuhkaksi asti enää vastaan tule...

Hieno.

Eti kierros lukkovanteita ja väännä lapikkaat alle. Oisi vähän orkkis kehitysmaa meininkiä.

lepa77 03.12.2017 08:33

on kyllä vähän ajettu.onko tämä sama bj mikä oli myynnissä saksalaisella sivustolla?
hieno on.

jmk 03.12.2017 08:50

Taitaa olla sama yksilö, SLCK sivuillahan tää oli myynnissä jonkun aikaa ja muistaakseni oli maininta että oli laitettu johonkin ulkomaiselle sivustolle

PH75 03.12.2017 09:26

Hieno peli.Tuo on kyllä jo niin hyvä aihio, että kannattais jo harkita museokilpiin laittoa?Ja halpa olisi ajella :) Tai ainakin niin rakentaa, että helppo myöhemmin muuttaa moiseksi. Harvassa edes tuonkuntoiset "räpeltämättömät" BJ:t suomessa ja maailmalla. Arvokaan ei ainakaaan laskussa ole suht alkuperäiseksi rakennetuillakaan. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...d=C&usage=USED

BENJAMIN 03.12.2017 10:03

Hieno ostos . Tästä tulee varmaan hieno projekti seurata .

Täällä jämt samanlainen työn alla .Onko tässäkin hehku vielä avaimesta taaksepäin ilman jälkihehkua ?

-MaTTi- 03.12.2017 10:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1365215)
Eti kierros lukkovanteita ja väännä lapikkaat alle. Oisi vähän orkkis kehitysmaa meininkiä.

Lukkovanteet tuli kaupassa, lapikkaatkin olis löytyny, mut ei oikein sytytä.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1365230)
Taitaa olla sama yksilö, SLCK sivuillahan tää oli myynnissä jonkun aikaa ja muistaakseni oli maininta että oli laitettu johonkin ulkomaiselle sivustolle

Sama. Mobilessa tosiaan myös. Ei nettiautossa.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PH75 (Viesti 1365234)
Hieno peli.Tuo on kyllä jo niin hyvä aihio, että kannattais jo harkita museokilpiin laittoa?Ja halpa olisi ajella :) Tai ainakin niin rakentaa, että helppo myöhemmin muuttaa moiseksi. Harvassa edes tuonkuntoiset "räpeltämättömät" BJ:t suomessa ja maailmalla

Joo, mielessä käyny, mut sitoo käsiä niin paljon. Mut onneks nää on purettavissa osiin niin helposti, tarkoitus tehdä niin että on helposti palautettavissa.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN (Viesti 1365239)
Täällä jämt samanlainen työn alla .Onko tässäkin hehku vielä avaimesta taaksepäin ilman jälkihehkua ?

Sama homma, takaperin. Ai jälkihehku puuttuu, eli hehkuttamiseen saa keskittyä vähän tarkemmin. Hyvä tietää tämäkin.

Bj Andy 03.12.2017 11:55

Orkkis hehkusysteemillä hehkuttaa myös startatessa. Eli jos unohtui niin sen kun sahaa käyntiin.

Se suolasirotin on esivastus ja startatessa menee suoraan alentamaton, tai siis se jännite mitä startin jälkeen on enää tarjolla.

artsi777 03.12.2017 16:47

Onneksi jäi suomeen ja hyviin käsiin :)
Itellä kanssa samanikäinen 42 prokkiksena

-MaTTi- 04.02.2018 21:10

Tämä projekti ei ole edennyt vielä fiilistelyasteelta mihinkään, mitä nyt Kovilin kyntöauran päästelin irti ja varapyörätelineen siinä samalla että sai halliin paremmin parkkiin.

Muutama pisteosa on tosin tullut hankittua, vanhempi naama ja ratti:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209909
... ja leveämmät lasikuituloksut. Sattui olemaan leveys just halutunlainen +5 cm (monet +7 cm = mun makuun liikaa) ja värikin sattumoisin hyvin liki haettua niin pakkohan nämä oli lunastaa talteen:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210293
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210294

Värin oon tosiaan päättänyt mielessäni jo vuosia sitten, eli 621 Rustic Green joka oli näihin saatavana -72-79.
https://assets.fj.co/fj/images/inter...ort-rustic.png

poiu 04.02.2018 21:20

Hyvä tulee :)
Itellä projektijonossa -68 fj40, jossain vaiheessa sbc-moottorin avulla liikenteessä. Mitä noi full- ja semi-akseleiden termit tarkottaa...nim.merkki epätietoinen kyselee��

Repro 05.02.2018 10:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja poiu (Viesti 1372631)
Hyvä tulee :)
Itellä projektijonossa -68 fj40, jossain vaiheessa sbc-moottorin avulla liikenteessä. Mitä noi full- ja semi-akseleiden termit tarkottaa...nim.merkki epätietoinen kyselee��

Puoli- ja täysikevennetty taka-akseli.
Täyskevennetyn erottaa parhaiten siitä että siinä "napalukon näköinen ja kokoinen" laakeripesä vetoakselille.
Käytännön ero on siinä että jos puolikevennetystä akselista menee vetari poikki niin 99% todennäköisyydellä vetari tulee kaikkine pyörineen taka-akselista pihalle, täyskevennetyssä voi vetarin vetää pihalle mutta pyörä pysyy paikoillaan.

141 05.02.2018 11:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja poiu (Viesti 1372631)
Hyvä tulee :)
Itellä projektijonossa -68 fj40, jossain vaiheessa sbc-moottorin avulla liikenteessä.

:(

poiu 05.02.2018 13:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1372689)
:(

Mitä, mitä. Ei saa tekniikkaa vaihtaa :D

lepa77 05.02.2018 13:48

tarkassa seurannassa tämä projekti.:)

141 05.02.2018 14:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja poiu (Viesti 1372694)
Mitä, mitä. Ei saa tekniikkaa vaihtaa :D

Saahan omalleen tehä mitä haluaa, sitä minä vaan että ei nuita bensakoneellisia nelikymppejä taia suomesta kovin montaa enää löytyä. :rolleyes: ;)

No, ei sotketa Matin mainiota BJn rakentelu threadia tämän enempää. :cool:

poiu 05.02.2018 15:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 141 (Viesti 1372699)
Saahan omalleen tehä mitä haluaa, sitä minä vaan että ei nuita bensakoneellisia nelikymppejä taia suomesta kovin montaa enää löytyä. :rolleyes: ;)

No, ei sotketa Matin mainiota BJn rakentelu threadia tämän enempää. :cool:


No eihän sitä tiedä, millainen pussihousu-innostus iskee......mutta MaTTille tosiaan peukku :cool:

Radis 05.02.2018 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1372684)
Puoli- ja täysikevennetty taka-akseli.
Täyskevennetyn erottaa parhaiten siitä että siinä "napalukon näköinen ja kokoinen" laakeripesä vetoakselille.
Käytännön ero on siinä että jos puolikevennetystä akselista menee vetari poikki niin 99% todennäköisyydellä vetari tulee kaikkine pyörineen taka-akselista pihalle, täyskevennetyssä voi vetarin vetää pihalle mutta pyörä pysyy paikoillaan.



Tämän lisäksi täyskevennetyssä vetoakseliin kohdistuu vain vetopyörästön välittämää vetoakselia kiertävää voimaa, pyörän navan laakereiden kantaen koko sille renkaalle auton massasta johtuvan kuorman (navassa on itsessään kaksi tukipistettä = laakeria). Puolikevennetyssä taasen vetoakseli kantaa osan tuosta kuormasta (navassa on vain yksi tukipiste, tasauspyörästön toimiessa toisena tukipisteenä). Tämän vuoksi puolikevennetyn vetarit on paksumpia.

ipancruiser 18.02.2018 16:36

Hieno projekti MaTTi
 
Älä tuunaa liikaa. Tuo on noin räpeltämättömänä aihiona hieno mahdollisimman orggis asussaan.

Ismo

-MaTTi- 15.03.2018 11:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ipancruiser (Viesti 1373973)
Älä tuunaa liikaa. Tuo on noin räpeltämättömänä aihiona hieno mahdollisimman orggis asussaan.

Ei tehdä mitään peruuttamatonta. Mun suunnitellut muutokset saa purettua pois, poislukien tämä viimeisin tilaus Ranskasta:
https://pic.useful.fi/SJLEIhwKf.jpg

Takapulkkaan kun paistaa sen verran monesta kohtaa valoa läpi ettei mulla riitä aika sitä hitsata niin pieetillä läpi orkkisasuun kun haluaisin ja valmiit korjauspalat maksais melkein yhtä paljon kuin koko puolikori.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211247

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=211246

Muuten kyllä positiivisen terveen oloinen koppa, mm. yleensä ajat sitten mädäntyneet etujalkatilat on ehjät. Ehkä pärjää yhdellä postimerkin kokoisella paikalla tuon takapulkan sauman etupuoliselta osin. Ja tähän mennessä tähän autoon ei oo hitsattu yhtään mitään koskaan minnekkään. :)

Gary Grand 15.03.2018 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1376458)
Muuten kyllä positiivisen terveen oloinen koppa, mm. yleensä ajat sitten mädäntyneet etujalkatilat on ehjät. Ehkä pärjää yhdellä postimerkin kokoisella paikalla tuon takapulkan sauman etupuoliselta osin. Ja tähän mennessä tähän autoon ei oo hitsattu yhtään mitään koskaan minnekkään. :)

:cool:
Hyvä lähtökohta. Aiemmin paikkailematonta on aina mukavampi alkaa tekemään.
Vanhoja paikkauksia, kolmekin paikkaa päällekkäin kun laikkailee/talttailee irti, niin palaa hermot ja terveys.:mad:

-MaTTi- 09.06.2018 12:21

Päivitetääs tämän projektin tilanne. Vapun kieppeillä väsäsin pihan perälle betonilaatoista lattian ja sen päälle 6.5x3.4m pressutallin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213414

Tässä siis lähtökohta viimeistä päivää kokonaisena:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213420

Tuonne siis tarkoitus purkaa. Talven aikana ajatus pyöritellä kopan osia tuolla varsinaisessa ”tallissa” talon kellarissa, sinne ei koko auto sovi mitenkään päin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213417

Katon, ovet ja seinät sain purettua.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213416

Tuulilasin kehys osoittautui oikeinkin hyväks. :)
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213415

Talven mittaan tuli hommattua seuraavanlainen osakasa:
• 4” jouset (modataan 3”:aan) ja iskarit
• rasvattavat riipukkeet ja uretaanipuslat
• 8.5x15” vanteet (5 kpl)
• 35x12.50R15 kumit (5 kpl)
• lasikuituloksut +50 mm
• lasikuitulevikkeet taakse +55 mm
• HJ:n tehostinsetti (saa nähä laitanko tän vai sähköisen)
• rungon korjauspalat taakse
• pyöree maski ja naamapelti
• pyöreet etuvilkut
• vanhempi pyöreekeskiöinen ratti
• takavalot
• käsijarruvaijeri ja rummun sisäiset pätkät
• akut (2x100Ah)
• oven pohja korjauspalaks
• takapulkka (tulee joskus tässä kesä-heinäkuussa)
+ jotain pienempää nippeliä

Vielä puuttuu ainakin:
• umpiot
• korin ja rungon väliset puslat/pultit
• ovien tiivisteet
• lattiamatto
• etupenkit tai niitten verhoilu
• kattoverhoilu
• jarruosia (katotaan mitä etujarruihin tarvii)
• kääntöpallojen tiivistesarja
• etukardaanin ristikko
• turvakaari
• jenkkimallinen vetokoukku (2” neliö)
+ aikaa, aikaa ja aikaa

Vielä loppuun tiiseriks kuva Trepadorista, melkein vain ylikokoinen Hakkis 10 :D
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213418

Bj Andy 09.06.2018 15:37

Laitoin viestiä. Mutta mitä tommonen pulkka kustansi? Alkaa oma olla jo niin loppuun korjattu että seuraavaan remppaan ei oisi huono vaihtoehto etsiä jo uusiakin osia...

-MaTTi- 09.06.2018 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1383371)
Mutta mitä tommonen pulkka kustansi?

1500€ +200€ lisäoptio ”ambulanssioville” (eli nuo tän ikäsen pystymalliset pariovet eli käytännössä tiivisteura ja pyöristetyt alanurkat) +vajaa 400€ rahti.

Erikseen ostettuna kaikki pellit taakse tekis enemmän, mut toisaalta kaikkee ei tarttis vaihtaa ja suorastakin vois tehä kyljet. Mut aika on rahaa. Ja tulee muutenkin parempi kun pitäis olla 1.5 mm sähkösinkitystä pellistä tehty.

tdi 10.06.2018 19:57

Kiinnostava projekti, ihmeen hyvässä kunnossa tuo tuulilasin kehys.
Siisti tuo pressutalli, paljonko tuollainen kustanti? Totta ettei tuossa paljoa hitsata, tai rälläköidä. :)

-MaTTi- 10.06.2018 20:45

Joo, pitää viritellä sammutuspeite seinäputkeen roikkumaan, auki levälleen siis, tai vaikka parikin. Eihän siellä tietenkää sais laikata eikä hitsata.

Tollanen: https://www.tavaratalohurrikaani.fi/...m-norfolk.html

Tuli tehtyä pikku parvikin ja ujutettua sinne ovet säilöön pois tieltä. Pitää vielä pulttailla pari ristitukea kehikkoon ettei pääse paino lenuttamaan runkoa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213445

-MaTTi- 21.06.2018 21:50

Keula purettu.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213659

Pitää vissiin tehä tehostin tässä vaiheessa (jos ehtii ja saa aikaseks) jahka saa syylärin vielä pois haitoilta. Helpompi mallailla rattiakselia kun on koppa päällä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213661

Taidan yrittää asemoida sen tohon syylärin taakse enkä loveis sen kehikkoo niinkuin yleensä näyttää olevan tapana. Pitäis just just sopia, sektorivarsikaan ei jäis jouseen ottavalle kohdalle. Iskaritorni saa luvan lähteä, pitää kehitellä joku uus tuenta akkutelineestä, vahvistella sitä ja ottaa tukea simpukalta jonku pultinkannan alta kun ei tohon mitään sovi ennen lokarin kannatinrautaa.

Radis 22.06.2018 21:57

Kannattaa asemoidessa kattoo että akseliputki pääsee joustossa ohittaan sektorivarren akselin. Mulla BJ45ssä osuu typerästi kohdakkain, ja jouduin rajottaan sisäänjoustoa paksummalla pohjaanlyöntikumilla...

-MaTTi- 23.06.2018 10:22

Tossa kohtaa jää just etupuolelle, mutta aika liki pohjaanlyöntikumin alatasoa tulee tosiaan sektorivarren akselin alamutteri. Taaempana ei enää sektorivarsi yltäis tarpeeks eteen muutenkaan, menis ohjausvarsi raidetangon päälle linkkuun käännettäessä.

Satuitko Radis ottamaan kuvia kun omaas laitoit vai oliko jo aiemman omistajan tekosia? Iskarin tuenta kiinnostais.

-MaTTi- 23.06.2018 14:04

Eiköhän se tuossa oo hyvä, ei tartte syyläriin kajota ja saa kaikista ylimmäks = sektorivarren muoto passaa parhaiten.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213690

Renkaat linkussa:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213691

Just ohittaa rungon alapuolelta:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213692

Radis 23.06.2018 17:22

Kannattaa kuitenkin vielä kokeilla tunkilla nostamalla millanen välys jää tuohon isoon mutteriin. Jälkikäteen voi harmittaa jos hipsii ja kolisee....

Koitan vaikka huomenna ottaa kuvan siitä iskarista.

Radis 24.06.2018 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1384257)
Kannattaa kuitenkin vielä kokeilla tunkilla nostamalla millanen välys jää tuohon isoon mutteriin. Jälkikäteen voi harmittaa jos hipsii ja kolisee....

Koitan vaikka huomenna ottaa kuvan siitä iskarista.

No tuota, kuva jäi ottamatta, mutta mulla on sellaset U-pulttien aluslevyt, jossa on iskarin alakiinnikkeet. Siis se levy joka puristaa jousipakan akselia vasten. Iskari on siis akselin takana, alhaalta kiinni siinä aluslevyssä. Rungossa on taasen omatekoinen yläkiinnike. Iskarin yläpään korkeus niin ettei iskari lyö pohjaan sisäänjoustossa.

-MaTTi- 24.06.2018 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1384257)
Kannattaa kuitenkin vielä kokeilla tunkilla nostamalla millanen välys jää tuohon isoon mutteriin. Jälkikäteen voi harmittaa jos hipsii ja kolisee....

Ei se yllä, jää ylemmäks kun pohjaanlyöntikumi, ohittaa akselin etupuoleltakin just. Tunkkasinkin, mut on niin tönkkö alusta ettei saa juuri enempää sisäänpäin vaikka tunkkaa miten. Huimat 7 cm väliä pohjaanlyöntikumiin kun renkaat roikkuu ilmassa, 2 cm pyörillään silloin kun oli kaikki osat kiinni. :o
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213703

Radis 25.06.2018 18:12

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1384332)
Ei se yllä, jää ylemmäks kun pohjaanlyöntikumi, ohittaa akselin etupuoleltakin just.

No sittehän se on hyvä.

Tuossapa kuvatuksia. Yläkiinnike kuskin, ja alakiinnike vänkärin puolelta. Oli renkaat sillee linkussa että kuvaaminen onnistu tollee parhaiten.

Iskarin joutuu ottaan irti jos haluaa irrottaa / kiinnittää lokasuojan, menee rungon ja tuon yläkiinnikkeen "akselin" väliin.

-MaTTi- 26.06.2018 10:39

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1384371)
No sittehän se on hyvä.

Tuossapa kuvatuksia. Yläkiinnike kuskin, ja alakiinnike vänkärin puolelta. Oli renkaat sillee linkussa että kuvaaminen onnistu tollee parhaiten.

Iskarin joutuu ottaan irti jos haluaa irrottaa / kiinnittää lokasuojan, menee rungon ja tuon yläkiinnikkeen "akselin" väliin.

Aika fiksu noin, mut vähän epäsymmetrinen toiseen puoleen nähden. Teknisesti toimiva ja vastaava tietysti kuitenkin, visuaalinen haitta vain. :)

Meinasin jotain tämmöstä väkertää (iskari olis pystysuorassa kuten alunperinkin alatappi vaan toiselle puolelle keskipistettä, tuenta akkutelineeseen lisätuella ja iskarin ylähatun pulttien alle):

Bj Andy 26.06.2018 20:56

Mie voisin räppäystä huomenna kuvan omasta versiosta... orkkis torni siirrettynä hieman eteenpäin ja hitsillä kiinni runkoon...

Radis 27.06.2018 06:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1384411)
mut vähän epäsymmetrinen toiseen puoleen nähden.:


No molemmilla puolilla tuo on toteutettu samalla tavalla juurikin symmetrisyyden vuoksi.

mikjus 27.06.2018 07:59

Tossa on edellisen omistajan toimesta asennettu simpukka syylärin taakse ja sen takia iskaritornia viety taakseppäin. Iskari on siis vinossa verrattuna toiseen puoleen. En vaan mistään löydä kuvaa miten akut oli alkuperin. Vanhoja projektikuvia on yli 5000kpl ja suurin osa ei missään järjestyksessä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213713

lepa77 27.06.2018 09:15

2 Liiteet
paljoa ei akkutelineestä jäänyt jäljelle mutta on se siellä.
mulla on matti sulle ikkuna salvat ja pissa pojan säiliö yritinkin soittaa eilen sulle niistä.

-MaTTi- 27.06.2018 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1384472)
paljoa ei akkutelineestä jäänyt jäljelle mutta on se siellä.
mulla on matti sulle ikkuna salvat ja pissa pojan säiliö yritinkin soittaa eilen sulle niistä.

Kiitos, kusijussinpotta on jo uus ja salvatkin tulossa. Sori, menny näköjään kiireessä puhelu ohi ja huomaamatta, mut näköjään ...7575 soitellu.

Kiitoksia kuvista jokaiselle, pitää mallailla korvakkeita jahka saa holkit hitsattua runkoon ja simpukan kunnolla kii. Ei sovi enää orkkistolppa oikein silvottunakaan ja tulis väärään kohtaan.

-MaTTi- 27.06.2018 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1384466)
No molemmilla puolilla tuo on toteutettu samalla tavalla juurikin symmetrisyyden vuoksi.

Hmm... tää vois olla aika hyvä ja helppo. Mullakin olis yhet tollaset HJ:n alalautaset tapilla yhessä romulootassa.

Simpukalle tilasin ARPin 3.5” pitkät pinnapultit ettei tartte kairata piloille akkutelinettä. Pulttien katkominen ja hitsaaminen vastapuolelta suoraan runkoon arveluttaa niin ei tehä niin.

-MaTTi- 10.08.2018 20:28

Eipä oo paljoo tapahtunu viime viikkoina. Parin viikon loma meni tien päällä FJ:llä vaunu perässä Saksassa.

Lämmintä riittänyt tänä kesänä, joten kannoin joutavana lojuneen kylmäkoneen pressutalliin. Hyvin istuu ratapölkyn ja pihan puolelle jääneen kivenmorkulan päällä. :D Äkkiä mukavan viileetä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214383

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214384

Simpukkaa vähän mallailtu jo paikoilleen. Rungosta reikä umpeen kun sattui pultit reiän reunalle.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214385

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214386
Toiselta puolen hitsattu 4 mm seinämällä olevat holkit kiinni.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214569

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214570

Pultit on tämmöset hifimallit kun ei muita tarpeeks pitkiä pinnapultteja löytyny enkä isokantaisia tavan pultteja haluu akkutelineen kiusaks.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214387

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214572

Akkutelinettä silvottu lisää kuvanoton jälkeen:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214568

BJ75 ohjausvarsi 40-sarjalaisen raidetangonpäällä ja joku Monroen ohjausiskari, bolt on:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214667

-MaTTi- 26.08.2018 21:02

Renkaat kääntyy taas ratista:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214810

HooJiin rattiakselin alapään putkesta pätkä laakerille tueks omaan läpivientilätkään:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214945

Oma rattiakseli poikki/rättinivelen lätkä veke ja jyrsien (kiitos Rafu) HooJiin naaraskappaleeseen käypäseks:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214947

Ei tosta omasta iskarinkorvakkeesta enää jäänyt paljoo jäljelle ja keikkui silti. Luonnostelin omaa, kyl se tästä tulee:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214944

Akkutelineeseen tulossa vielä vähän lisätukee ja meinasin iskarin yläpään pultille tehä siihen vielä lisätuennan eli lappu kylkeen.

Radis 27.08.2018 18:24

Kerta ite tekee, niin mahtaisko toimia jos ton iskarin kiinikkeen jatkais simpukan alle? Siis tekis riittävän ison laipan, joka jatkuis rungon ja simpukan välissä niin, että se kattais koko simpukan alan, ja kiinnittyis osittain kaikilla neljällä simpukan pultilla. Tai vaihtoehtoisesti tekis pienemmän laipan, joka olis osittain simpukan päällä, ja kiinnittyis osittain noilla kuvassasi hyvin näkyvillä kahdella taaimmaisella simpukan pultilla? Tarkotan, että nällä molemmilla vaihtoehdolla saisi lisäkiinnitystä heiluntaa vastaan.

Akkutelineeseenkin tukeminen varmasti toimii tuossa tarkoituksessa. Kannattanee varmuudeksi tarkastella miten pitkä ketju siinä on erilsisia kiinnityksiä rungon ja iskarin välillä, ja minkälaisia voimia iskari kohdistaa telineeseen ja sen kiinnityksiin.

-MaTTi- 27.08.2018 20:28

Äkkiseltään tuntuis tulevan varmasti riittävän jämy kun 2x5 mm latasta pystyn tekee ja kolmeen suuntaan 5 mm latasta tuentaa. Runko on 4 mm tavaraa, päältä osittain limittäin. Eli runkokiinnityksestä lähinnä kestävyys kiinni. Haluaisin tuon korvakkeen muistuttavan alkuperäistä edes etäisesti, joten en kovin monimutkaista hässäkkää haluais.

Akkutelineen etureunan meinasin kuitenkin kiinnittää simpukan hatun pulttien alle kun se on just lohdalla eikä muutakaan järkevää kohtaa ole.

Edit: vaihtuikin 8 mm lattaan vielä nuo runkokiinnityksen laput.

HannuN 27.08.2018 20:43

Omassa bj:ssä akut takalattian alle rakennetussa laatikossa ja alkuperäiset akkutelineet romiksella :D

hemmobj40 28.08.2018 15:50

Iskarin tuki
 
Muistaakseni omassa mä käänsin sen iskarin yläpään pultin toiselle puolelle ja siirsin mittansa verran taaksepäin. Silloin riitti, että teki pienen kolon ohjausakselille.

HSV 28.08.2018 19:18

Samoin minulla tehtyy yläpään pultti toisinpäin ja iskarijalka sijansa taaksepäin.

-MaTTi- 29.08.2018 01:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hemmobj40 (Viesti 1389095)
Muistaakseni omassa mä käänsin sen iskarin yläpään pultin toiselle puolelle ja siirsin mittansa verran taaksepäin. Silloin riitti, että teki pienen kolon ohjausakselille.

Tuossahan tuo muutama kuva ylempänä oli mullakin mallailussa. Paljon laikkasin, mut en saanu ihan just oikeelle paikalle (iskari täysin suoraan) ja joutus laittamaan fylliä väliin. Ei siis hyvä, pitää olla just. :rolleyes:

-MaTTi- 23.09.2018 20:55

No nyt olis vihdoin korvake suunnilleen valmis, reiät vielä pulteille. Tällä käikäleellä on nyt yläpään kiinnityspultti millilleen samassa kohtaa kuin alunperin, paitsi 6 cm taaempana. Alapään tapin kun kääntää toisinpäin niin sillä siirtyy iskari ton 6 cm taaksepäin.
https://pic.useful.fi/Sy7WJwrYX.jpg

Etujouset kans vaihtelin niin näkee mitä ongelmia luvassa. Tässä orkkisiskari oikeella vielä kiinni, jää viimeset 4 cm ulosjoustosta pois.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215592

Nämä siis Rough Countryn 4” setistä, riipukkeet Australian tuotantoo. Saattaa ehkä olla hyvä näin, takaa pitää suosiolla ottaa latit pois ettei oo liian korkee. Liian jäykkä tulee muutenkin kuulemma, vaikka on näissä noi kitkanpiennenysnappulatkin latien välissä kuten tonnia kalliimmassa OME:n sarjassa.

Tässä tunkkailtu vähän länään, just just yltänee riippu jos jousi pääsis suoraks asti:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215593

-MaTTi- 09.10.2018 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1376458)
Ei tehdä mitään peruuttamatonta. Mun suunnitellut muutokset saa purettua pois, poislukien tämä viimeisin tilaus Ranskasta:
https://pic.useful.fi/SJLEIhwKf.jpg

Takapulkka vihdoin valmis, eihän siinä mennytkään kuin vajaa 7 kk, vielä kun saisivat rahdattia tänne. :)
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216157

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216156

pillimehu 09.10.2018 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1392177)
Takapulkka vihdoin valmis, eihän siinä mennytkään kuin vajaa 7 kk, vielä kun saisivat rahdattia tänne. :)

ööö...:confused:...pitänee varmistua sisälukutaidostani ja esittää täsmentävä kysymys?...kuva ei siis taida olla -MaTTi-:n garagesta vaan jostain Patonkimaan pajalta?...ehdinkin jo hetken ajatella että ompas se Matti ollut ahkerana kun on kerennyt samoilla lämpimillä savustamaan toisenkin (taustalla näkyvän..) alapulkan puolikkaan:D...

-MaTTi- 18.10.2018 20:20

Joo, pajalta nuo kuvat, mutta nää on meijän kuistilta. :D
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216371

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216370

Ja mun ”garage”han on pressutalli, katotaan ny minne tän talven mittaan levittelee. Etuosa pulkasta varmaan tonne talon kellariin, mut loppuruho jää tonne pressutalliin. Runko/akselit pitää käyttää puhalluksessa, pitää miettiä jos sitä maalailis joku talvinen viikonloppu työpaikalla hallissa ja kantelis sinne korin osia maalausta varten aina kun ehtis, kai ne jonnekki nurkkiin saa jemmattua. Saattaa kyllä olla että talvi hujahtaa liian nopeasti tässä mielessä.

Juzzi91 19.10.2018 04:53

Mitä kautta takapulkka tuli? Ja minkä hintainen oli rahdin kanssa? Kyselen ihan vaan sillä että kaveri tarvis samanlaisen. :D

-MaTTi- 19.10.2018 07:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juzzi91 (Viesti 1392945)
Mitä kautta takapulkka tuli? Ja minkä hintainen oli rahdin kanssa? Kyselen ihan vaan sillä että kaveri tarvis samanlaisen. :D

Kelaa alkuun, eka sivun lopussa mainittu. Teseveniltä Ranskasta tilasin, rahti heidän kautta suoraan kotipihalle.

tare 19.10.2018 08:10

toi korjauspala näyttää huomattavasti vähempi töiseltä autonkunnostajaa kohtaan, kun tää minkä mä tein joskus aikoinaan...

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216374https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216375

Radis 19.10.2018 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 1392960)
toi korjauspala näyttää huomattavasti vähempi töiseltä autonkunnostajaa kohtaan, kun tää minkä mä tein joskus aikoinaan...

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216374

Mahtaakohan nuo takayläkyljet olla ne jotka aikoinaan lahjoitit mulle? Nehän minä absorboin osaksi bj45:n takakylkiä...

tare 21.10.2018 13:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1393005)
Mahtaakohan nuo takayläkyljet olla ne jotka aikoinaan lahjoitit mulle? Nehän minä absorboin osaksi bj45:n takakylkiä...

Joo, kyllähän ne samat on

Fruehauf-CJ 21.10.2018 14:06

https://pic.useful.fi/Sy7WJwrYX.jpg

Näyttäisi olevan paljon saumaa iskarin kiinnikkeessä. Kannattaa tehdä välillä särötarkastuksia. Etenkin pakkasajojen jälkeen.

-MaTTi- 21.10.2018 16:19

Säröjä? :confused: Tuohan siis kokonaan lattaraudasta omasta päästä tehty.

-MaTTi- 24.10.2018 21:29

Sain tämän katkaistua palstan huoltopaussin aikana.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216409

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216410

Vähän eri tyylillä näyttäis olevan ajatus tuo kiinnittää B-pilareihin, alunperinhän toi kylkipelti on suora ja pistehitseillä kiinni, uuden pulkan kiinnityskohdassa on 90° kanttaus. Saanee nätimmin kiinni jahka hioo B-pilarin sileeks, hitsaa sen umpeen ja siihen sitten. Tässä kuskin puolen B-pilarista tilannekuvaa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216411

pillimehu 24.10.2018 23:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1393312)
Sain tämän katkaistua palstan huoltopaussin aikana.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216409

harittavatko:eek:silmäni vai onko tosiaankin näinettä orggis pakoputkisto kulkee jousilatien ja rungon välistä!?!

-MaTTi- 24.10.2018 23:15

Sieltä se kiemurteli orkkiksen näköisillä kannakkeilla. Heivasin tosin eilen pihalle koko kuppasen torven. Ei tuu enää tonne asti jatkossa, eikä etenkään keskeltä vasenta takakuraläppää pihalle. :eek:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=214740

-MaTTi- 10.11.2018 18:25

Iskarin korvakkeelle kiinnitystä, 10.9 mutterit 1.25 nousulla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217039

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217057

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217063

6 cm taaempana kuin alkuperäinen, muuten samalla korkeudella/syvyydellä, se tuossa niitinjämissä vielä mallina.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217064

Ja 2H:n hihnapyörää silpomaan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217042

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217043

Keskelle 68 mm reikä rasiaporalla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217044

Siitäpä se kehkeyty:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217045

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217156

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217155

Suoruus tsekattu vähemmän hifistyneellä tavalla, mut oletan ja luulen että n. 0.2-0.3 mm tarkkuudella suora.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217153

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217154

Kiristinrullan korvakkeesta silpasin siivun pois eli tein kolon hihnalle.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217150

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217151

Sit oliskaan enää letkujen teko ja sopivan mittaisen hihnan etsiminen niin olis tää tehostimen asennus valmiin puolella.

Timo_L 10.11.2018 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1393325)
Ei tuu enää tonne asti jatkossa, eikä etenkään keskeltä vasenta takakuraläppää pihalle. :eek:

Jotain Toyota on tehnyt samoin myöhemminkin, alkupään Rav4:ssä putki tuli samalla tavalla vasemman roiskeläpän läpi :D

-MaTTi- 18.11.2018 21:37

Tommonen tuli tosta pumpun korvakkeesta:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217295

Ja iskarin tappi vaihtoi puolta akselin päällä, nyt on pumppu linjassa ja pois simpukan tieltä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217297

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217298

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217301

-MaTTi- 08.12.2018 21:58

Nyt saatu jotain näkyvämpää aikaan vaikka ei sinänsä kummonen homma ollut. Etupulkka kannettu kellarin talliin jatkotoimenpiteitä varten, kiitos Juholle kantoavusta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217659

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217660

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217661

Eipä paljoo tilanpaljoudella hurrata, mut jospa sitä tuossa sopis hitsailemaan. Ei sinänsä paljookaan tekemistä, yllättävän hyvä tämä suhteessa takalistoon.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217657

Etukulmiin tuulilasin karmin saranan reikiin vanerinpalat ettei ryystä koppa maahan.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217658

-MaTTi- 26.12.2018 22:11

Pikkusen ehti tutkia ruostevammoja. Helma vääntynyt ja sauma turvoksissa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218071

Pistehitsit irti, pitäis osua just kohalleen tai sit menee talttaamiseks.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218072

Siinäpä mädät tältä nurkalta veke.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218070

JERKKU 01.01.2019 11:31

Asiallinen projekti.

-MaTTi- 06.01.2019 23:55

Nyt olis tuo nurkka kohta valmis.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218196

Piti tehä tommonen syvennys että sopii tää uus pulkka paikoilleen, mieluummin tuota mätää silpoo kun uutta tukilappua lähtee leikkaamaan pois.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218108

-MaTTi- 20.02.2019 00:50

Ja ruostepäivitystä. https://www.tacomaworld.com/styles/d...ies/welder.gif
Oikean puolen helma valmis. Noin puolet kantista tein uutta 1.5 mm pellistä, kuten itse helmakin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218480

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218481

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218482

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218483

Kuskin lattiaan sain tökittyä ruuvarilla reikää:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218869

Luukku auki:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218870

Vähän häiritsee kun noissa suht terveen näköisissäkin saumoissa muhii ruoste. :( Ei pysty/riitä aika/viiti kaikkee aukoo ja tehä uusiks. Niiku tän näköistä tossaki toisella puolen, täysin kova kuitenkin, mut jos sauman aukasis niin ruskee olis:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218871
Pitää luottaa että epoksi ja kotelonsuoja tekee tehtävänsä.

Vähän aikaa pellin pieksämistä ja paikka löysi muotonsa, samasta 1.5 mm arkista näitä oon väännelly:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218872

Ja ummessa (ketä kiinnostaa?, mut kuvat on kivoja):
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218873

Kuskin puolen helmakin asettui paikoilleen:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218874

Tämähän tuli aiemmin silpaistua aika isolla kädellä pois kun oli kantti vähän pehmennyt:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218884
...eikä helmakaan enää ihan muodossaan:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218882

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218109

Pystysaumassahan oli alunperin reikä, se piti taivutella uusiks. Koriliima väliin niin pysyy.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218880

Ja sitten vielä B-pilarin huulen kimppuun, tämä sai luvan lähteä kun uusi takapulkka tulee L-mallisesti tuohon eikä kyljen suuntaisella limisaumalla kuten alunperin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218878

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218877

Eli nyt alkais oleen koppa valmis puhallukseen. Vielä jos tekis tuet lattiaan noille helmapelleille kuten alunperinkin oli.

pillimehu 21.02.2019 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1403265)
Ja ruostepäivitystä. https://www.tacomaworld.com/styles/d...ies/welder.gif

Vähän aikaa pellin pieksämistä ja paikka löysi muotonsa, samasta 1.5 mm arkista näitä oon väännelly:

Ja ummessa (ketä kiinnostaa?, mut kuvat on kivoja):
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218873

nohnoh -MaTTi-....äläpäs nyt ole liian vaatimaton:rolleyes:...TOTTAKAI! meitä kaikkia kiinnostaa kuvilla höystetyt ruostepäivitykset...ainakin omalla Puuha:)Pete -arvostusasteikollani korroosiokorjaukset pojottavat piikkipaikalla...

Radis 22.02.2019 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu (Viesti 1403345)
nohnoh -MaTTi-....äläpäs nyt ole liian vaatimaton:rolleyes:...TOTTAKAI! meitä kaikkia kiinnostaa kuvilla höystetyt ruostepäivitykset...ainakin omalla Puuha:)Pete -arvostusasteikollani korroosiokorjaukset pojottavat piikkipaikalla...

Samaa mieltä. Vaikka itse en vakavasta pokkausfetissistä kärsikään, tuon pokkauksen säästäminen nostattaa hattua. Monella laiskuus iskee ja tuollaiset kohdat oiotaan suoralla palalla...

ugly_hj 26.02.2019 11:30

Kiinnostaa, Hieno projekti ja asiallista ruostekorjaamista sekä myöskin osien itse tekemistä jos valmiita ei ole saatavilla, mukava seurata ja auttaa keräämään oman hiipuneen motivaation rippeet :)

romunkerays 26.02.2019 13:40

mielenkiintoista seurata tuota projektia ja muitakin täl sivulla. tsempit

ajelija 28.02.2019 07:01

Hyvältä näyttää
 
Ruostekorjauksia on aina mukava katsella täällä kun tapojakin on monia niin aina tulee ahaa elämyksiä itsellekin että ei aina se oma visio ole välttämättä se ainut ja oikea:rolleyes:

-MaTTi- 28.02.2019 08:23

Nyt on aika autio kajuutta:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218937

Asentelin jalakset alle niin saa tukevammin kärryn laitojen päälle (kun ei ihan sovi sisään) sit kun tulee lähtö:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218936

veijon-esso 28.02.2019 12:12

On siinä Matti saanu peltiä rapsutella, isosti tsemppiä projektiin!

lepa77 28.02.2019 14:46

täytyy ottaa lakki pois päästä kun tätä seuraa.tsemppiä myös

-MaTTi- 28.04.2019 21:10

Jäänyt näköjään päivitykset vähemmälle, laitetaas nyt sitten kunnon kuvakollaasi parilta viime kuulta.

Takajousia taas paukutettu pitkään turhaan, loppu pikkupilleistä kaasu niin ei saanut kunnolla lämmitettyä. No, rälläkällähän ne lähtee.

Uutta takapakkaa mallailtu:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219202

Ja sitten sain vihdoin putsattua rungon sisältä hiekat veke. Rutikuivahan se oli, mut kappas kun oli sisemmän C-palkin alareuna hävinnyt tosta oikean palkin takajousen korvakkeen etupuolelta:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219199

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219200

Vasen puoli ok, sinne oli vuotanut jotain (jarrunestettä vai diisseliä?):
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219201

Eli auki otettava. Pihalla pätkitty varaosarunko mut onpa siinäki just toi kohta jo joskus vedetty migillä kiinni. Mut jospa ottais vasemman puolen yläreunasta palan, peilikuva kun on. No, niitit auki ja laikka käteen, katotaan keväämmällä.

Rungon takanurkathan on oikeesti ruosteessa. :eek: Tämä vasen takanen sisäpuolelta, jousenkorvakkeen kolmio tuossa pohjalla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219203

Onneks on hyvät korjauspalat:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219204

Ja ei muuta kuin viiva:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219205

... ja poikki:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219206

Takapuskurin alareuna pömpöttää ja palkkien päiden kohdalta näytti puoliks hävinneen, otin laikalla kiertäen niiltä kohdin irti. Noihin kohtiin pitää tehdä slaissi 50x3mm latasta.

Ja sitten hiukka uudelleenjärjestelyä ja just sopi pannun lootineen nostelemaan irti (panoraamaefektillä tilantuntua lisää):
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219387

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219388

Seuraavaks jotain tukia koneelle että kestää retuuttaa lootan irti. Uus kytkin ja kampiakselin stefa väliin ja sit kiinni.

Mut ekaks pesua:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220238

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220239

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220240

Rungonkin pesasin sisältä siinä samalla kun piti kantaa ulos pois tieltä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220241

Koppaakin piti vielä korjata, vaikka ei päällepäin isompaa vikaa, alta:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220230

Sisältä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220231

Vähäsen ruosteessa välistä, pömpötti pistehitsien välistä lievästi:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220232

Uutta tilalle:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220233

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220234

Oikean puolen lattian ja sisähelman sauman sain tökittyä puhki, oli pelkästään sisäpuolelta ruostunut/syöpynyt. Hankala paikka avata ku ei meinaa laikka sopia:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220235

Nyt on sekin kohta uutta 1.5 mm peltiä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220236

Ja lopuksi vielä helman ja lattian väliset tuet uusiks. Entiset oli hapertuneet lähes pois ja toinen oli solmussakin:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220237

Nyt olis koppa valmis puhallukseen. ��

Ja sitten taas rungon pariin, tuo aiemmin todettu sisäpuolen hapan oli taas yllättäen ensisilmäystä laajemmalle levinnyt.

Työskentelyasentoa haettu:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219872

Päällepäin ok:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219873

Mut eihän siellä paljon mitään ollut jäljellä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219874

Läpi näkyy:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219875

Tohon nyt 4 mm latasta mallailtu korviketta, tommosta soiroo:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220224

Ja huoltoluukku ekaks kiinni:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220225

Ja sit virtaa koneeseen ja kantin sulatukseen:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220226

Ja laikkaa perään niin on nätimpi:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220308

Täyttä tuolla mun pressutallissa, mut mukava nyt hitsailla kun pääsee käryt heti pihalle. Kesä tuli joutuin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220228

pee 28.04.2019 22:57

Kyllä MaTTi llakin taitaa vähän rautapöly nenässä maistua, kun noita kuvia kattelee ...

(Jos tarviit norsua tai moottoripukkia lainaks tuu hakemaan, omat rojektit ei just niitä nyt kaipaa)

veijon-esso 30.04.2019 08:30

Jossain allekirjoituksessa tais lukee että osta Toyota ja opit hitsaamaan! :D kyllä tollasessa ainakin treenaamaan pääsee!

pillimehu 03.05.2019 20:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1408264)
Tohon nyt 4 mm latasta mallailtu korviketta, tommosta soiroo:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220224

...soiroratkaisusta -MaTTi-:lle täydet pimp-my-ride -pisteet:cool:! ...itsellä ei aikoinaan pokka pitänyt tehdä AfrikanTähdelle vastaavaa vaikka havaintoja sisärungon oireista olikin...jotenkin ne japanialaiset OEM-niittaukset tuntuivat niin pyhiltä ettei niitä uskaltanut mennä makitoimaan:eek:!

-MaTTi- 03.05.2019 20:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu (Viesti 1408535)
jotenkin ne japanialaiset OEM-niittaukset tuntuivat niin pyhiltä ettei niitä uskaltanut mennä makitoimaan:eek:!

On muuten sitkeitä pirulaisia vaikka olis kannan hionu pois, saa tosissaan pieksää paineilmataltalla ja/tai isolla moskalla, isommat porattava keskeltä ontoks ennenkun antautuvat.

Koppaa ajelutin vappuna:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220316

Ja mallailin vähän uutta takalistoo paikoilleen:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220314

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220315

Tänään kiikutin puhallusjätkälle, katotaan ens viikolla mitä on saanut aikaiseksi.

vellihousu 07.05.2019 21:10

Menit käyttää konttorilla, saitko leiman?:D

-MaTTi- 07.05.2019 23:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vellihousu (Viesti 1408770)
Menit käyttää konttorilla, saitko leiman?:D

Ei onnistu tuolla. :) Hitsin jääviyspykälät...

Jospa vuoden päästä naapurilta irtois kilvet. Aika pitkä matka vielä, vuosi mennyt mut abaut kuopan pohjalla ollaan nyt, eli niin muttereina kun tarvis. Kohta alkais se kivempi osuus kun saa alkaa niputtamaan osia kiinnipäin. Monella tonnilla uutta osaa jo ventalla.

-MaTTi- 19.05.2019 21:28

Etupulkka on saatu puhallettua vapun jälkeen.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220423

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220424

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220425

Takaovet vein kans, oikeanpuoleinen osottautui ihan priimaksi. ��
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220427

Toisessa pientä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220428

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220429

Oli tämmönen alkuun:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220433

Maski ja sen valokuupat ja ritilä myös puhallettu, astinlaudat kävi myös. Tämä meni yllättävän harsoks, oli kuitenkin ehjä maali päällä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220426

Irrottelin alkuun ton sisäpuolen tuen pistehitseistään ennen puhallusta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220435

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220434

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220431

Ja takapuskuri:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220430

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220432

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Värin oon tosiaan päättänyt mielessäni jo vuosia sitten, eli 621 Rustic Green joka oli näihin saatavana -72-79.
https://assets.fj.co/fj/images/inter...ort-rustic.png

5 vai 6 purkkia Miranolia sävytetty että löytyis haluttu (kuvan mukainen) väri. Toitsun omalla koodilla on vähän vihreempi eikä se kävis muutenkaan kun Temadurilla haluan maalata (ei voi sävyttää automaalien koodeilla), RAL, BS ja NCS-kartoista ei löytyny ihan passelia. Mut nyt tais tärpätä kun blandas NCS S 5030 ja 6030-B50G:tä 50/50-suhteessa. Kiitos vaan Hyvinkään RTV:n tyttöselle joka jaksoi selvitellä ja laskea pastamääristä keskiarvot. :D
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220486

Ei ollu mitenkään simppeli homma vaikka on värikartat ja luiskat, RGB-väriarvot ynnä muut värikylläisyydetkin suunnilleen tiedossa ja netissäkin monenlaista apukättä. Ruudulla, liuskalla ja livenä on aina 3 eri väriä, vaikka kuin olis olevinaan samasta kyse.

Ja nyt olis viime viikonlopulla epoksit suihkittu etupätkään. Ekakertalainen asialla, sai hetken hakee sopivaa/tarpeeks ohutta viskositeettia pahvilaatikkoon ennen kuin alkoi sujumaan. Ruiskuna Bilteman 19.90€ versio 2.0 mm suuttimella. Ihan jees, ei räkiny, enkä saanu valumaankaan. 1.5 kiloo meni enkä kunnolla kahteen kertaan vielä ehtinyt. Trotonin tökötti kyseessä.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220502

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220503

Maalaamona Hurrikaanien neljänkympin ”3x3m katos puutarhaan”. :) Lähtee välittömästi roskikseen kun osat on värissä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220504

Oli aika haasteellista saada kojetaulun sisäpuoliset kulmantakuset maalattua, mut kyl sitä nyt pitäis olla kojetaulun sisässäkin, ainakin kaikkialla siellä minne on puhallussuutinkin yltänyt.

Hommasin nyt viikonlopuksi Temacoat GPL-S:ää sävytettynä, ei oo sit niin nöpönuukaa jos ei sit pintaväriä osu ihan joka katvekohtaan. Tää nyt inan tummempi sävy mitä lopullinen kun värinumeroo sille lopulliselle ei ole.

Helpottaa katvekohtien ruiskuttelua kun saa pelaa puolikkaalla kopalla, saa käänneltyä joka asentoon.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220599

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220600

Melkein pari litraa sitä taas menikin (ohennettuna n. 30 %). Ei ihan optimi maalausaika vaikka lämpötila olikin kohallaan kun siitepöly kuorruttaa pinnan hetkessä. Äkkiä kyl kuivui, ei tainnut haitata. Pintamaalin kans sit tarkempana pölyn ja roskien kanssa.

Pitää tuoda pihaan se takapulkkakin niin saa senkin värjättyä.

-MaTTi- 27.05.2019 21:50

Runkoon hitsuuttelin korjauspalat kiinni tässä hiljattain:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220354

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220355

Joutu voitelemaan päälle vähän lisuketta kun aika ohueks oli päässyt tuosta katkaisukohdasta:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220357

Oli iso apu tosta varaosarungosta, josta sai otettua tarkat mitat ja suunnat rungon pienistä sivurei’istä. Hitsasin rungon keskiosaan tollasen putken mittailua varten, mut sen verran vipatti ja väpätti pitkä putki että eipä olis pelkästään sen perusteella onnistunut.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220361

Pitää vielä keikata runko katolleen niin saa paremmin hitsattua nuo ylösalaisin olevat paikat, näissähän oli tollaset lisälärpäkkeet sisäpuolelle:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220359

Vinotuetkin ja puskurikin passas paikoilleen:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220358

Takapuskuria ehjätty puhalluksen jälkeen, nyt ei lähetä korvaamaan suoralla palkilla puskureita niin kuin niin monesti näkee :):
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220685

Keskelle tuli myös puolisen metriä uutta alahelmaa:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220686

Etupuskuri oli myös päistään hapan/kupan syömä, mutta kaverilta sain taannoin mutkille ajetun vähemmän ruostuneen. Meinasin jo tilata uuden, mut arvelin kokeilla josko tosta sais kun ajatus olis kuitenkin pulverimaaluuttaa puskuri, vanteet ja takapuskurin lenkurat samalla värillä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215846

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215849

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215847

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=215850

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220687

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220688

Seuraavaksi jousipedit paikoilleen ja riipukkeiden korvakkeet kiinni. Otan varaosarungosta eturiippujen korvat, ne saa vähän edemmäs kiinni modaamatta. Sen verran käppyrät nuo jouset että riiput turhan pystyssä muuten.
Tollaset comfort-shacklet olis tulossa taakse, eihän nää nyt käy oikein huonostikaan vielä, mut palotellaan ja hitsuutellaan mieleiseks.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220689

-MaTTi- 03.07.2019 13:06

Etumaskin elvytys
 
”Uusi” vanhemman mallin maskihan osottautui puhalluksen jälkeen kuitenkin korjauksen tarpeessa olevaksi. Sitä korjaten sitten.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220886

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220887

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220888

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220889

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220890

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220891

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220892

Maskin alareunan vahvikkeen vedin Sialla kiinni, muutama tulppahitsi kaveriks. Eipähän pääse väliin enää muhimaan kun vedin lastalla mämmit molempiin pintoihin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220920

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220921

Ja pohjaväriepoksit pintaan:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220931

-MaTTi- 03.07.2019 13:34

Runko
 
Takajousien korvakkeet on nyt pari senttiä edempänä kuin alunperin, saa riipukkeet parempaan kulmaan noitten sateenkaarijousien kanssa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220899

Avitin vähän puhallusukkoo ja läträsin runkoa maalinpoistoaineella, sisäpuolen koteloja kun se ei kuitenkaan saa kulman takaa puhallettua.
Tämmöstä, pillin kans sisäpuolet: https://overpaint.fi/epages/overpain...3&Locale=fi_FI
Ja painepesurilla perään.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221154

Hyvin läks sisäpuoletki, tämä yläpuolta (runko katollaan) jossa oli vielä ehjää maalia:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221075

Ja sit puhallettuna:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221658

Hiekkapuhalluksen jälkeen sisäpuolelta:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221696
Nättiä pultata puhdasta palikkaa kiinni:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221659

Rungon takaylityksen laputhan mureni käsiin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221693

Vararungonkin laput oli reikäiset, paitsi yks onneks melko hyvä. Siitä malli ja uus setti 60x5mm latasta.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221654

Piti laikalla ajaa uraa että sai taivutettua tarpeeks tiukalla ärrällä. Hitsillä ura sit kiinni.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221655

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221656

Eilen kuskasin sinkkipajan pihalle odottamaan vuoroansa. :cool:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221657

-MaTTi- 03.07.2019 13:41

Paklasin helmat ja vetäsin samalla takapulkkaan epoksit.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221377

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221378

Kurkkasin männän allekkin, priiman näköistä, hoonausjälkiäkin näkyy vielä männän alla sylinterissä. Eipä tällä pitäis olla kuin 176tkm ajettu.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221376

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221375

Seuraavaks akselien kimppuun. Sais oikeesti projektin pohjan saavutettua ja pääsis aloittamaan kasaamista just sinkitylle rungolle. :):):)

pee 03.07.2019 14:14

Pohjalta on hyvä taas ponnistaa ����


Onpa muuten puhtaan näkönen kone, oleksä sen jollain sisäpessy ?

-MaTTi- 03.07.2019 14:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1411537)
Onpa muuten puhtaan näkönen kone, oleksä sen jollain sisäpessy ?

En oo. Edellinen omistaja vaihdellu seisomisen aikana pariin kertaan öljyt. Sai valutella kirkkaat pois.

offroadjouni 04.07.2019 07:41

Hyvältä näyttää! :)

-MaTTi- 17.07.2019 22:02

Runko sinkitty. :cool:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221905

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221906

Eihän nää mitään näyttelyjuttuja ole, jotain röppöjä kai lähmitty pois. Mut hiotaan vähän ja mustakshan tää pitää maalata kuitenkin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221907

Konetta jynssäsin brakecleanerillä ja hammasharjalla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221908

Ja kilikalipullosta semikiiltävää pintaan. Kampuran stefat ja sivuluukun korkkitiivisteen vaihdoin myös. Öljypohja odottelee vielä maalaajaa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221909

Akselista purin kääntöpallot viime viikolla. Taka-akseli vielä kuntoon ja sit puhallukseen.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221910

Ja pintavärin haussa menikin taas pitkään. Lyhyt versio: 50/50 blandis Miranolista ei ole sama kuin samat värikoodit 50/50 blandis Temaduria (eri sävytyskone). Vähän pastoja lisää ja haluttu sävy löytyi taas (kännykän ruudulla näyttää nyt ainaki itellä vähän todellista vaaleemmalta ja sinisemmältä). Kokeilin vanhan pulkan nurkkaan:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221911

jmk 18.07.2019 19:24

Missä hinnoissa on sinkitys?

-MaTTi- 18.07.2019 19:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1412295)
Missä hinnoissa on sinkitys?

244.53€

pee 18.07.2019 22:13

Komeaa.


Vaan oudotpa jäljet on rungon kyljes ... millähän sitä on nosteltu paljuun ja pois

-MaTTi- 22.07.2019 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1412308)
Vaan oudotpa jäljet on rungon kyljes ... millähän sitä on nosteltu paljuun ja pois

Luultavasti jotain paakkuja jollain tönitty pois... en tiijjä minkälaista hommaa se on. Juutubessa yks video kylläkin, jollain kepillä ne sohii:


Rungon pahimpia röppöjä hioin lamellilaikalla ja sipasin pikkusen alumiinikittiä pahimpiin koloihin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221986

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221987

Ja sit läträsin alkuun Panssaripesulla kun sitä suositeltiin sinkkipinnalle jos hiekkapuhallus ei mahdollista. Sattu löytymään tonkka vuosien takaa nurkista niin sillä sitten. Tujua kamaa sekin, mut ei se pinta siitä sen sameemmaks muuttunu.

Sit pyöri käsissä POR15 Metal Ready litkupullo, sitä suositeltiin galvanoinnin päälle. Aika pliisua = ei näkyvää tulosta. Guuglettelun perusteella selvis että se sisältää fosforihappoa, sitähän mulla onkin liki täys pullo. Lantrasimpa sit tukun blandiksen sitä ja se pintaan. Pitäis syövyttää tehokkaasti sinkkiä. Johan vaahtos välittömästi. �� Nopsaa painepesurilla perään ja hämmästelemään tulosta. Nyt olis himppa hapettuneen näköinen ja sormella tunnustellen karhentunut pinta. Yön yli kuivatus ja sit maalaamaan (RM40 epoksi):
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221985

Öljypohja oli tän näkönen jahka sai eka mämmit pinnasta pestyä.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221984

Kokeilin IKH:n 85% fosforihappoa pintaan semmosenaan ilman hiomista. Pintaruosteet lähtee heti, mut syvemmälle menneet ei jaksa, tökötti kuivuu ennen sitä. No pari rundia ja väliputsaus rälläkän teräsharjalla niin lopputulos pesun jälkeen tämä:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221983

Ja sit sama Tiksin RM40 epoksi pintaan, samalla värjäsin valokuuppia:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221982


Sivu luotu: 08:35 (GMT +2).