![]() |
Willys CJ5 -57 + Overland trailer
Mikähän prkl siinä on kun näitä tulee aina haettua? Noh edellinen kun alkaa olla valmis niin uudesta oletaan haaveilemaan. :D No nyt oli vähän tietoinen haku mikä kohdistui Willys CJ5 kohtaan. Lähinnä jos rakentelu alkaa taas kerran karata käsistä niin vertailu moottori on 304cid. Mahdollisuuksia siis riittää koneen osalta.
No kesällä jo tuli juteltua herrasmiehen kanssa Turun suunnalta ja hänellä semmoinen oli ylimääräisenä. Ei se vielä silloin ollut ajankohtainen, mutta kun auto oli vielä vapaana niin ei muuta kun retki Turun suuntaan. Auto osoittautui todella hyvässä kunnossa olevaksi, seuraavaksi tulikin pakottava tarve se hommata. Ainainen tilan puute tallissa vaan vähän vaivasi. Avoja kun ei oikein viitsi pressutalliin työntää tai ajaa. Noh pieni järjestely ja kyllähän siihen yksi Willys mahtuu lisää... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208947 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208948 Koppaa ei mahdu nostamaan erikseen, mutta tarkastuskäynti vahvisti ettei siihen olekaan tarvetta. Ei muuta kun traikku skeidan perään ja matkaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208949 Vinssillä joutui hinaamaan kyytiin kun kone ei muutamaan kymmeneen vuoteen ole ollut tulilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208950 Matka tultiin ilman yllätyksiä ja hyvältähän se näyttää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208951 Oli niin paksu kerros pölyä latovuosien aikana kertynyt, että pikku pesu oli paikallaan. Näyttää vieläkin paremmalta. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208953 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208954 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208955 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208956 Osissa oli pieniä puutteita ja niitä on nyt laitettua Saksasta ja Jenkkilästä tilaukseen. Ensimmäiset osat tulikin jo tilattua ennen kun autoa oli edes ehtinyt hakea. :D Alusyylarin piti olla taas ihan bolt on, mutta kaikki kiinnikkeet sai vaihteeksi tehdä uusiksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208957 Onkin jonkin aikaa kun viimeksi hitsivehkeitä käyttänyt. Onneksi se vielä kuitenkin luonnistuu. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208959 Näillä palikoilla pitäisi saada 12v laturi kiinni 6v paikalle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208960 Sinne se sujahti syylärin kanssa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208961 Korotusjouset oli mietinnässä, mutta ajttelin, että kokeillaan nyt ensin noilla CJ3B kumeillä mimmonen sinne mahtuu. Eipä ole tarvetta korotusjousia siis hommata. Tuo on aikalailla 32" kokoinen kumi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208962 Mitäs tälle sitten olisi tarkoitus tehdä. Katsotaan nyt alkuun ,että miten tuo orkkiskone puhisee vai puhiseeko ollenkaan. Se määrittää aika pitkälti lähdetäänkö etsimään kasia keulille. Hommahan näissä on, että oman Hurricane koneen tehoillakin pärjää hyvin, mutta eihän sitä liikaa voi olla, vai voiko? Eteen tulee levyjarrut ja taakse jätetään vielä toistaiseksi 9" rummut. Toisaalta olisi tähän passeli lukkoakseli taakse 11" rummuilla. Päivitellään kun jotain tapahtuu. |
Intoa on taas kuin pienessä kylässä näin alkutaipaleella. Saksasta tuli vähän joulupakettia etuajassa. Näillä olisi tarkoitus yrittää käyntiin kyseistä laitasta.
Penkkeihin tuli väkästeltyä kiinnikkeet ja nehän sujahti paikalleen. Kyllä on herra Willys suunnitellut kuskin jakkaran solakalle sotapojalle. Jäisikö tuossa noin 5cm ratin ja masun väliin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209035 Uudet nappisilmät tuli myös kehyksineen. Sähköjen väkästely aloitettu myös samalla. Kyllähän tämä menisi noilla orkkiskumeillakin. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209036 Carteriin piti samalla vaihdella tiivisteet ja kiihdytyspumppu, ei muuta kun ruokapöydälle vaimon iloksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209039 Stratilla tuli jo konetta vähän pyöriteltyä. Pitää tänään hakea bensaletkua lisää niin saa käyntiin yrittää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209040 Siitä sitten taas jatkellaan kun talliaikaa siunaantuu seuraavan kerran. |
Pidellään peukkuja että hörähtää.
Älä nyt kuitenkaan liiaksi kaunotarta raiskaa, vaikka museo vehkeeksi et aikoisikaan... |
Lainaus:
|
On se kylä hiano! Kellä vaan on lato missä säilyttää, niin ihmeen hyvänä pysyy pitkänkin seisonnan jälkeen.
Vaikka toi Extreme Simexin kuvio (onko Kaimanit, Siroccot, vai mitkä?) ei palvele orkkista, niin sillä pääsee ihan mihin vaan. |
Lainaus:
|
Vieläkin odotellaan jarruosia. Ne pitäisi tosin tulla tammikuun loppupuolella niin pääsee niitä niputtamaan. Päädyin nyt sitten ratkaisuun mihin tulee 7" tehostin kaksipiirisellä pääsylkyllä. Nostetaan siis sylkky tuolta runkopalkista tulipeltiin.
Sähköjä sitten aloitin tekemään kun jotain muutakin tallissa pitää tehdä kuin juoda kaljaa. Mittari meni ensin niputukseen, kaikki merkkivalot piti muokata parkeista kun ei noita kantoja ollut kuin yksi jäljellä. Ajattelin kokeilla, että jos mittarit toimisi ihan 12V vaikka ovatkin 6V. Kyllähän ne toimi, mutta polttoaine ja lämpömittari näytti mitä sattuu. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209771 Tuli siis tilattua Jukan neuvosta regulaattori millä saankin helposti muutettua tuon syötön 12V --> 6V. Toivotaan, että vielä pelittää vaikka tuonne tulikin syötettyä tuota 12V. Lämpömittarin halusin mahdollisimman luotettavaksi, eli tilalle siis täysin mekaaninen keksintö. Tuli kyllä manattua kyseisen supparin suunnittelija alimpaan helvettiin. Ei tosissaan ole suunniteltu irrotettavaksi kannesta... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209781 No sieltä se kuitenkin rautasahalla lähti pikkuhiljaa kitkuttaen. Tilalle mekaaninen mittari ja sai mielenrauhan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209780 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209782 Jarruja kun ei ole niin ei oikein koeajollekaan pääse. Noh tuli sitten käsijarru laitettua paikalleen jos paihalla innostuu kikkailemaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209783 Riippujen kun oli hyvä, mutta tulipahan nekin samalla vaihdettua kaikki uusiin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209779 Rock slideritkin tuli mallailtua. Vielä pitää hitsuutella kiinnikkeet runkoon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209778 Sitten vaan jarruja ja kesää odottelemaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209773 Kone muuten hörähti nätisti käyntiin ja käy hyvin. Tuolla mennään siis toistaiseksi. |
Tuota kun nyt tarkemmin katselee, niin onkohan tämä Jeeppi ollut Hämeenkyrö-Viljakkala seudulla 2000-luvun alussa? Silloin se maalattiin peltikattomaalilla, Kirjolla? vihreäksi.
|
Lainaus:
|
Legendaa! Tulee heti vanhat kunnon jenkkisotaleffat mieleen. Thumps up!
|
Puoliovia jumpattu ja nyt pitäisi vain miettiä millä nuo päällystäisi kivan näköiseksi.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210272 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210273 Jarruosiakin alkui tippumaan talliin. Lisää tulossa, mutta pulttaillaan näitä bolt on osia ensin kiinni. Taas olis perus bolt on. (Cut, Weld, Bolt on) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210274 Rattiakseli vähän edessä niin pakko tehdä mutka polkimeen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210276 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210277 Vähän lisätukea koelautaan, jarruvalokytkin ja muuta hipistelyä. Maalit vielä päälle ja voi asennella paikalleen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210278 |
Tulihan niitä osia Jenkkilästä.
Kiinnike on Jeep CJ5/7/8 ne tuli Ebayn kautta Muut tavarat tuli Summit Racingin kautta Etusatulat ADO-18FR583 Disc Brake Caliper, OEM Replacement, Natural Finish, Checker, Chevy, GMC, Jeep, Pontiac, Passenger Side Front (Mfr. #: 19140848) ADO-18FR584 Disc Brake Caliper, OEM Replacement, Natural Finish, Checker, Chevy, GMC, Jeep, Pontiac, Driver Side Front (Mfr. #: 19140849) Palat BEN-SBC52 Brake Pads, CT, Ceramic, Buick, Cadillac, Checker, Chevy, GMC, Jeep, Oldsmobile, Pontiac, Front, Set (Mfr. #: SBC52) Levyt BEN-PRT1155 Brake Rotor, Cast Iron, Solid, Front, International, Jeep, Each (Mfr. #: PRT1155) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210692 Nämä nyt vain muistutuksena jos joku alkaa samaan projektiin. Valmiit sarjat ovat jossain 600-1000 dollarin puitteissa. Nämä rojut oli sen 223 dollaria. Akseli siis pukeille, navat pois ja rumpujen jarrukilvet mäkeen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210693 Säätämistä helpottamiseksi hommasin takapiirille (sinne jää rummut) säätimen ja etulevypiirille vastaventtiilin 2psi jousella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210696 Navasta painoin vanhat pyörän pultit mäkeen. Huom jos rumpu on prässätty kiinni napaan pultit pitäisi porata ettei pääse reikä liian väljäksi. Tässä riitti prässillä painelu. Levyt tulee navan taakse kiinni ja pinta oli kyllä koneistetun näköinen, mutta kun töissä on nykyään sorvi niin pyöräytin vielä pinnat puhtaaksi ennen levyn asentelua. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210700 Pyörän pulteiksi tuli tilattua väärät, mutta ne sai onneksi helposti ja nopeasti nippeli.fi kautta. Tähän siis kannattaa käyttää CJ5/CJ7 levyjarrullisen pyörän pultteja. Ne keskittää levyn keskellä. Hyvin nuo näytti natsaavan toisiinsa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210699 Tuohan menee ihan bolt on noilla osilla. Kääntöpäästä pitää vähän ottaa rälläkällä, että satula mahtuu liikkumaan. Lisäksi rasvan täyttötulppa pitää vaihtaa matala asenteiseen (1/2 bspp näytti sopivan). Nyt vaan odotellaan uusia laakereita postilta niin pääsee niputtamaan navan kasaan. Sähköjä myös tullut vähän tehtyä kun osia odottelin. Volttimittari ja pari USB-latauspaikkaa tuli samalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210694 Taakse tuli hommattua Intian pojilta takavalot. Kyllä taas tuli raavittua päätä, että onko pakko metsästää netin halvimmat osat. Meni siis lampuista kaikki piuhat ja valojen poterot uusiksi, ei siis ihan halvimmat ollut enään... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210695 Taas hommat jatkuu kun pääsee talliin. Takajarrujen nauhatkin tuli niitattua ensimmäistä kertaa kenkien päälle, hyvin onnistui. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210698 |
On se perkele kun pitää aina metsästää se netin halvin osa. Näiden Intiasta tulleiden takavalojen kanssa on jo painittu nyt kymmeniä tunteja yhteensä. Tämä kaikki huomatakseni, että nämä on ihan hanurista... Sen verran meni hermo, että nämä on nyt tallin nurkassa ja unohdettu kokonaisvaltaisesti.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210964 Siirryttiin takaisin orkkikseen ja hyvä niin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210969 Nyt on leimalle vaadittavat valot jiirissä eikä muitakaan sähkötöitä ole. Toki jos halajaa lisävaloja niin ne pitää katsoa vielä erikseen. Jarrut on nyt kaikki asennettu ja ilmattu alipaineella. Alkoihan se poljintuntuma sieltä löytymään. Vielä tarvitaan säätö takarummuille ja loppuilmaus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210966 Samalla tuli soviteltua CJ3B:n kumeja alle ja ihan hyvin ne sinne mahtuu. (vapaavirtaussuodatin on nyt vain tuossa kun ei ollut orkkispurkkia mukana, katsotaan jos siihen keksii jotain fiksumpaa) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210967 Tätä kuvaa katsellessa tuli mieleen, että tuo puskuri lähtee kun saan vinssin päätettyä. No vinssiksi päätetty 13000lbs naruvinssi. Nämä niitä kiinalaisia, mutta katsellaan miten kestää. Onhan tuossa voimassa vähän laskettu varaakin reilun tonnin pulkkaa varten. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=210970 Auto siis alkaisi olla leimakunnossa, mutta nyt onkin kevät aikaa varustella ja hipelöidä kaikkea kivempaa. |
Eipä ole tänne tullut niin paljoa päiviteltyä, mutta auto on aikalailla valmis. Jos nyt nämä ovat ikinä valmiita.
Vinssipuskuri ja vinssi tuli asemoitua keulille. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213051 Pelkääjälle kauhukahva, huomaa naamari koeajoa varten ilman kilpiä. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213052 Sitten alkoi kahistuttamaan katon puute jos vähän jossain kokeilee rajoja, family häkki siis taakse. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213053 Taistolta tuli joskus projektikuntoinen sotawillyksen takapenkki ostettua. se pääsi nyt tehtäväänsä. Lentokonevyötkin tuli paitettua kaikille penkeille. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213063 Sitten ei jäänytkään muuta kuin käyttää leimalle katista. Aika varaukseen Tattarisuolta Matilta. Kaikki oli reilassa, vaikkakin oli vähän käyntiongelmia väärien tulppien takia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213055 Leima siis tuli ja ei muuta kun nauttimaan kesäkelistä niin ja toki Willyksestä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213057 Huomaa poistettava raitisilmasuodatin. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213064 Lapsia kyytiin ja montulle testailemaan vanhusta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213058 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213059 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213060 Insat kun olivat lainassa CJ3B:stä niin pitihän CJ5 saada omat kumit. Setti siis 31X10,5X15 mutikoita alle. Vähän on kokoeroa pinnatuilla 31¨ insoilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213065 Olipa iso ero ajettavuudessa pinnatut vs ei pinnatut, vaikea arvata kumpaan suuntaan... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213050 Nyt on molemmilla vehkeillä sitten maastukumit alla. CJ3B muuten leimattu myös ja kaupan. ;) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213062 |
Sun projekteja on ilo seurata :cool:
|
HIENO! Itsekkin sain oman willyksen tänäkeväänä vappuajoille. Vuosimallia 55
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=213067 |
Lainaus:
...mitä helv...iä??? ...näkyykö hanskakotelosta hevosenpää:eek:?... sen olisin halunnut olla kuulemassa, kun kyttäpoliisit kuuluttavat lälläriinsä: "Kuuleeko keskus...partio nano-nano lähtenyt takaa-ajoon...kohteena kilvetön KariGrandin menopeli...kuskina hevoselta näyttävä tunnistamaton henkilö:D! |
Ai tämä olikin sinun autosi joka meni Hyvinkään Motonetin suuntaan viikko sitten. Hienossa kunnossa on!
|
Lainaus:
|
Ollutkin vähän hiljaiseloa palstalle kirjoittelun suhteen. Tullut vaan lähinnä lueskeltua Mörön autosta ja repeiltyä Pillimehun LC kirjoittelulle. Hyvää kamaa molemmat topicit!
Kesä menikin kivasti ajellen ja nautiskellen willyksen kanssa. Oikeastaan mitään rempattavaa ei tullut eteen. Noh pitkä kaamos edessä milloin noilla vehkeillä ei oikein ajamaan pääse niin jotain piti keksiä... Ei muuta kun keula ja lokarit varastoon odottelemaan ja kone pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216765 Laatikko helpoin tiputtaa on nostamalla kevyttä autoa. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216766 Tässä vaiheessa voisi vähän valottaa suunnitelmia. Suunnitelmat olivat siis laittaa konehuoneeseen 4.3 V6 Chevyn tuote. Kasikin kävi mielessä, mutta järki vei tämän pelin. Laatikoksi puntanoin oman laatikon laittamista, mutta nettiä selatessa keikki hehkuttivat Chevyn SM465 kestävyyden ja kivan 1 vaihteen takia. Sehän onkin helpompi naittaa Chevyn moottorin kanssa ja Novak tekee kaikkea kivaa Willyksen ja Chevyn yhteisen elämän suhteen. Novakilta siis adapteri tilaukseen millä SM465 perään saa Willyksen oman jakiksen. Noh jenkkipoljilta oli 6 spooriset SM465 pääakselit ihan loppu niin joutuu tovin virpomaan. Hyllyssä kun oli tiiviste ja master overhaul kitti Willyksen 90 päälaatikkoon ja 18 jakikseen niin ei muuta kun se operointipöydälle. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216772 Oon jollain perverssillä tavalla alkanut nauttimaan noista neulalaakereista. Toistasataa neulaa upotettu pääakselin sisään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216792 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216793 Synkrot mitä tässä laatikossa on kuitenkin jopa kahdella vaihteella tuli samalla vaihdettua. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216775 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216776 Jakiksesta kun poistaa kuulan kahden kepin välistä niin saa hitaan takavedon myös erikseen päälle. Tämä operaatio toki helppo tässä vaiheessa toteuttaa. Jakiksen kepit ei meinannut lähteä irti tai sitten mennä paikalleen oikein millään, mutta tallipullo pelasti ja laatikko kasassa. Ammulla oli pakko testata ja kaikki vaihteetkin jopa löytyi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216777 Laatikko nyt jäi naftaliiniin odottamaan asennuskohdetta. Tähän CJ5 sitä ei kuitenkaan asennella. Tuossa olisi paketti mitä Willykseen olisi tarkoitus sovittaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216787 Koneeseen tuli vaihdettua laakerit ja kaikki tiivisteet. TPI kaksipiste kaasariruisku sai lähteä horon kaasarin ja puuttuvien antureiden/ohjausyksiköiden takia. Tilalle tuli Mercruisen kaksi kurkkuinen imari ja kaasari. Samalla toki piti laittaa tietokoneohjattu virranjakaja uusiksi, tilalle tuli HEI jakaja. Laatikosta kun pitää vaihtaa pääakseli 10 splinestä 6 splineksi niin samahan se on tehdä täysi laatikkoremppa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216789 Hyvän näköistä on sisällä, mutta jumpataan nyt kaikki uutta samalla. On muuten ihan pikkuisen jytkympi kun Willyksen oma laatikko. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216790 Pikkujuttuja helppo tehdä samalla, huohotus uusiksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216791 Noh tuossa aikaisemmin sanoinkin, että jenkkipojilla alkoi kestää laatikon adapterin ja pääakselin kanssa niin oli pakko laittaa laatikko sivuun odottelmaan osia. Noh tyhjä laatikko oli helppo maalailla samalla ennen varastointia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216771 Novak on kyllä kiva firma. Sieltä löytyy moottorin kannakkeet juuri tuohon koneeseen ja juuri tuohon runkoon. Helppoa... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216794 Ensimmäinen koeistutus kertoikin, että mekaanisen tuulihuiskan voikin unohtaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216778 Laatikko osuu aika kivasti omalle paikalleen, toki tuon peltipäällisen saa tehdä kokonaan uusiksi laatikon isomman koon takia. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216781 Kytkin piti myös saada samalla siirtämään voimansa nesteellä. Tarkkaa mittailua ja kopan pulttien hyväksi käyttöä niin kyllähän sen sinne saa. Tämä kaikki hierominen vain todetakseni lopuksi, että eihän se sinne mahdu kun ohjaus tulee juuri tuohon kohtaan. :D Noh nettiä selaamaan ja kuvassa näkyykin tuo ulosoton kansi mihin tulee tehtyä laippa mihin tulee vetävä orjasylinteri. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216788 Noh seuraava homma olikin sitten syylarin siirto eteenpäin. Willyksen maskissahan mahtuisi asumaan pienehkö perhekin, noh siitä otettiin sitten alkuun reilu 10cm lisätilaan. Nyt mahtuu siis kone paikalleen pituuden osalta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216782 Tilaa jäi sen verran, että yli sentti jäi hihnapyörän ja sähkötuulettimen väliin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216783 Päätin sitten kuitenkin laittaa puhaltimen maskin sisään, jääpähän vähän puuhatilaa konehuoneeseen enemmän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216784 Kone on nyt paikallaan ja omalla painolla kiinnikkeiden varassa. Ahtaat paikat olivat ohjausvarsi vs moottorin kannake, öljynsuodatin vs ohjaussimpukka ja toki pakoputkien kanssa joutuu aikalailla jumppaamaan vielä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216785 Laatikko tulee kivasti ohjaamaan, mutta aika hyvällä paikalla on kepin ja kaiken muunkin osalta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=216795 Tässä nyt sitten odotellaan laatikon adapteria niin pääsee naittamaan sen paketin kasaan ja sovittamaan paikalleen. Nyt laatikko tyhjänä paikallaan, painaa muuten niin perkeesti ihan noi pelkät kuoretkin. Tässä samalla tulee pohdittua ylivaihteen hommaamista. Saisi neljännen kepin ohjaamoon, mikä jo sinäänsä on kiva hämmentävä tekijä ulkopuolisille, mutta pääasia on laskennallinen 80 km/h ja koneen kierrokset 3000 rpm. Pikkupuolelle saakin sitten 1:86 välitykset... Pitää vähän useammin koettaa tätä päivitellä niin säilyy itselläkin joku jälki rakentelusta bittiavaruudessa. |
Lainaus:
koetappa pitää sanasi Jeeppeilyn päivitysfrekvenssin tihentämisestä...muutoinhan me vääräuskoiset saatamme erehtyä luulemaan että se on ainoastaan Toyota jossa tapahtuu jotakin (katsastusinsinöörien:rolleyes:kehoittamaa...) kehitysevoluutiota:D:D:D! |
Mulla oli 50 Jeepsterissä ohjaussimpukan puolella mahdottoman hankalaa Letukan vee6:n pakosasarjan kanssa. Tuossa 60 asteisessa lohkossa pystyi vaihtamaan oikean ja vasemman sarjan paikkaa keskenään. Ja kas, tilaa tuli...
|
Paljonko jää takakardaanille mittaa tällä yhdistelmällä? Itse mietinnän alla minkä tekniikan laittaisi omaa cj-5. Kasia ja automaattia tekisi mieli mutta pituus...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pillimehulle tiedoksi nyt löytyi mätää!!! Ei nyt ihan tulitikkuaskin kokoinen läikkä missä keskellä jopa pintaruostetta!!! :D Noh pitää putsailla ja sutasta polyuretaania päälle.
Tullut lähinnä voimailtua ja prässäiltyä auton suhteen. Postipate vihdoin kiikutti adapteripaketin Jokelaan. Hommahan meni taas tuttua peruskaavaa, kolmessa päivässä jenkeistä Vantaalle tulliin ja reilussa viikossa siitä Jokelaan. :D Koneistuspornoa https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217228 Aikamoinen mötkäle tuo pääakseli mikä pitää vaihtaa, että saa kymmene rihlaa vaihdettua 6 rihlaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217229 Noh ei muuta kuin prässäilemaan vanhasta pääakselista kaikki vaihteet, puslat ja synkrot mäkeen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217230 Sitten takaisinpäin uuteen akseliin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217221 Paketti kasassa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217222 Laatikko kasaan uusilla laakereilla ja adapteri kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217231 Tällähän saa sitten tuon oman jakiksen kiinni SM465 perään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217224 Ei näköjään ole tarpeeksi tullut voimailtua kun ei tuo paketti noussut yksin pöydältä alas. Piti kaveri pyytää apuun nostaessa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217225 Matille kiitoksia tähtäysavusta laatikkoa koneeseen sovittaessa. Olisi yksin ollut aika kova säätäminen... Keppikin tulee hyvin tuohon ratin hollille. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217226 Koko paketti meni samaan paikkaan mistä lähtikin +-10mm. Taitaa siis mennä samoilla jordaaneilla tämä vaihto. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217232 |
[QUOTE=SeppoHovi;1395048]Pillimehulle tiedoksi nyt löytyi mätää!!! Ei nyt ihan tulitikkuaskin kokoinen läikkä missä keskellä jopa pintaruostetta!!! :D Noh pitää putsailla ja sutasta polyuretaania päälle.
Dodii! mätähavainnon myötä alkoi SeppoHovin projektikin näyttämään pykälää:rolleyes:uskottavammalta jopa meidän onnellisten Toyota-omistajien keskuudessa! Aikamoinen mötkäle tuo pääakseli mikä pitää vaihtaa, että saa kymmene rihlaa vaihdettua 6 rihlaan. Noh ei muuta kuin prässäilemaan vanhasta pääakselista kaikki vaihteet, puslat ja synkrot mäkeen. no huhhuh! ...pelkkä ajatuskin irrallaan heiluvista hammaspyöristä nostattaa kylmää:confused:hikeä pintaan!...onneksi meillä onnellisilla Toyota -omistajilla ei ole vastaavia voimansiirrollisia haasteita koska meidän merkissähän tekniikka on tunnetusti ikuista:) ...voimme siis käyttää hammaspyöriin hupenevan ajan hyödyllisemmin korroosiokorjausten parissa:D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217224 ...tilannekuvasta voi havannoida että nyt ovat todelliset Puuha-Petet asialla...työkalusalkkuja kannettu tupaan kaksinkäsin...sekä Bahcoa että A.LeCogia:D ps.lisäkreditit tyylikkäästä ruutulippu-tallinlattiasta! |
Hienoja Willyksiä ja hyvin näyttää projekti etenevän. CJ3B taitaa olla noista lähempänä omaa mieltymystäni, isällä on tuollainen liiterin takana katon alla pitkäaikaisprojektina.
|
Lainaus:
|
[QUOTE=pillimehu;1395082]
Lainaus:
|
Jotain näperretty, lähinnä pieniä juttuja mitkä vie aikaa muttei mitään valmista tunnu näkyvän.
Akkutelineen joutui suolistamaan samalla kun kone vaihtui. Paikkaa piti siirtää rungon päältä, tulipeltiin missä se on CJ7:kin kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217401 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217404 Kytkinhän piti samalla muuttaa öljyllä voimaa siirtäväksi. Vähän alkaa tuolla puolella olla ahdasta... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217403 Ainut orjasylkky mikä sopi paikalleen oli tommoinen kisainen vetävä sylinteri. Kiinnitys piti askarrella laatikon ulosoton luukkuun. Pillimehu ei sitten kommentoi tyttömäistä väriä! ;) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217402 Kardaanitkin sopi kivasti paikalleen kun laatikot sattui samoille paikoille kun vanhat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217405 Sitten tulikin episodi mistä myönsin itselleni papukaijamerkin ja oikeuden ostaa projektimopon jossain vaiheessa. Koneestahan uupuu ilmastoinnin kompura (en nyt nähnyt sitä kovinkaan pakollisena tämän tyyppisessä autossa) ja tehostajan pumppu. No tehostaja voi joskus tullakin, mutta tässä tilanteessa moniurahihna tuppasi olemaan vähän pitkä ja mahdoton pujotella ilman näitä puuttuvia pyöriviä renkuloita. Noh ennakkoon olinkin ollut fiksu ja tilannut pari ylimääräistä siivapyörää millä tämä tulisi toteuttaa. Siivapyörässä oli laakeri 17mm sisämitalla, ei ongelma ollenkaan henkilöille sorvin kanssa, no minulle pieni ongelma kun ei ollut oikein 17mm akselia saatika pulttia millä sen olin suunnitellut toteuttavani. No agressiivisen googlettelun jälkeen selvisi, että Suzuki PV:ssä on samat laakerit taka-akselilla. Ei muuta kun moposporttiin hakemaan taka-akselin holkkia. Sehän on kun nenä päähän. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217406 Tästä intoa puhkuen talliin tekemään tellinkejä mihin tuon holkin voi hitsata. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=217407 Sehän tuntuisi rokkaavan. Nyt vielä hommattava lyhyempi hihna ja pitäisi toimia. Kohta voikin suunnitella koneen starttailua. |
Lainaus:
|
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218149 |
Noh tosissaan siis tuossa edellisessä kytkinsylinterissä ei riittänyt liike, siinä siis suurempi syy päivittää se Wilwoodin versioon.
Noh samalla kun se tuli päivitettyä niin loppui tuotto pääsylinteristä. Se meni siis myös päivitykseen ja otin samalla kivan poljinpaketin Wilwoodina sekin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218150 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218151 Takapuskuri meni samalla myös päivitykseen. Palkki ja rälläkkä on tutut työkalut tähän hommaan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218152 Tässä kun on talvi päässyt yllättämään avoautoilijan niin piti sitten viimeistellä nuo ovet valmiiksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218153 Nyt voi surutta painaa pakkasessa ja viimassa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218154 Menin tuon CJ3B myymään niin nyt mahtuu pyöriäkin paremmin talliin. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=218155 |
Jousijumpan jälkeen ollut vähän hiljaista. Kesää odoteltu ja pmuutaman kerran käyty testailemassa uutta konetta ja laatikkoa. Pienoisia lämpöongelmia havaittu, mutta tutkitaan lisää mistä johtuu.
Tuossa alkoi vähän pää jäätymään taisi olla -20 kuitenkin ulkona asteita. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219532 Sekoitetaan mukaan tämmöinen kärryprojekti Ollut pitempään ajatuksena tehdä tommoinen ns. expedition traileri kattoteltalla. Pohjaksi uumoilin Willys mbt kärryä, mutta niiden harvinaisuus ja hinnakkuus kun oli selvitetty niistä luovuttiin. Löysin kuitenkin mbt akselin ja jouset, tai oikeestaan Jeeper löysi. Ei muuta kun intopiukeana hakemaan akselia Mikkelistä, https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219533 Pillumehu, huomaa heterolla tavalla miehekäs lippis. ;) Akselin putsailu, putku ja maalaus. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219534 Jarrut laitoin tyhjänä sisään, tässä kärryssä riittää kiilat seisontajarruksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219535 Kärryn rengastus olikin jo päätetty, tärkeimmät asiat ensin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219536 No juu renkaat lainattiin CJ5, mutta samanmoiset lähti tilaukseen. Kärrynhän ei tarvitse iso olla, eli tuolla mitalla mennään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219537 Juu ei ole tukkikärryn pienoismalli vaikka tässä siltä näyttääkin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219538 Sitten ilmoitettiinkin, että renkaat valmiit. Nyt tuli oikein KM3 mutikat. Vähän helmiä sioille tuossa kärryssä, mutta on kuulemma hyvät. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219539 Lisää putkea, vielä saa ainakin kolmannen putkenhakukeikan tehdä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219540 Kaasujousi helpottamaan kannen nostoa. Saapi nähä jaksaako pitää auki kun teltta katolla... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219541 Ledvalot oli jäänyt yli edellisistä projekteistä ja ihmeen kaupalla ne asettui kivasti tuohon kärryn perään. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219542 Tuossahan tuo kaksi viikkoa on hurahtanut kun akselin haettiin. Nyt ollaan tässä vaiheessa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219543 Muut pellit tilailin valmiiksi leikattuna ja kyljet pokattuna noihin kahteen 45 asteiseen kulmaan. Ne kun saapuu niin voipi alkaa miettiä ruosteenestohommia. |
Lainaus:
|
Tainnut näppishärö tulla, vai olisiko siitä puhe, mistä puute? ;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Upea kärryprokkis! Mikä tällaisen laillisuus on tieliikennekäytössä? Ei ole oikein peräkärrysäädökset hallussa...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
ai ettien että kun tulee komee kärry.
|
Hyvä että teet kärrin nin saat sitten tuoda mulle tojotan osia mettään kärrytolkulla
|
Peltejä vieläkin odotellaan...
Vaihdoin Willyksen toiselle puolelle niin on paremmin tilaa tusailla kärryä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219596 Aisan kiinnitys olisi seuraavana mielessä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219597 800mm aisaa riittäisi, että kärry mahtuu linttaan Willyksen kanssa. Pitäisi siis päättää paljon tuosta pätkäisee. Pitkä on pitkä, mutta lyhyen voi aina jatkaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219598 Aisaahan ei saa hitsillä koskea. Tulee tommoisilla kulmilla 7 kohdasta runkoon kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219599 Peltejä kun joutuu odottelmaan niin rupesin jumppaamaan ilma-alustaa käyrryyn. Tämä toteutetaan ihan perus autonventtiileillä ja 12v kompuralla, ei siis mitään hienoja venttiilihässäköitä ainakaan toistaiseksi. Lähinnä oli mielessä, että parkissa saa vaateriin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219600 4 bar ilmaa ja hyppäsi maksimikorkeuteen. Kantoa näillä oli muistaakseni reilu 300kg per pussi, eli aika hyvä mitoitus tähän. Liike on 2.4"-8.6". https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219601 Heijastimet piti olla 400mm reunasta maks niin oli pakko laittaa ne tuohon lokariin. On kyllä julmetun kokoinen tuo kolmioheijastin. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219603 |
Paljonkohan toi kärri tulee painamaan?
|
Lainaus:
|
Hienoa työtä....!
Tulee luxus kärry....! :cool:
|
Vihdoin ilmestyi peltejä kärryprojektiin.
Kyljet tulivat kokonaisina siivuina, mutta vaikka olikin kirurgisen tarkat toimet kylkitukien tekovaiheessa millin ja kahden heitot pakottivat pilkkomaan kylkipalat "lohkoiksi". https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220505 Ulospäin nuo saumat ei näy kun tulevat keskelle tukirautaa. Pistehitseillä kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220506 Prkl muutamat reijät saanu porata näiden kiinnitysten kanssa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220507 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220508 Pellit olisi kiinni ja pääsi kärry uloskin kun piti vähän siivoilla rälläkkäpölyä kärryn alta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220509 Ei pitäs saakeli tehä näitä mittaushommia ale kokki päissään. :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220510 Katto muuttuikin juuri filmivanerista valmistettavaksi. Tässä vähän puntaroin painoeroa 1,25mm pelti vs 6,5mm filmivaneri. Täydellä levyllä tämä menee 14,4kg vs 32kg filmivanerin hyväksi keveydessä. Lattia tulee 12mm filmivanerista myös samalla. Iso ero painossa kyllä yllätti. Seuraavaksi olisikin kärryn kääntö kyljelleen ja pohjasaumojen hitsaus. Sitten olisikin valmista maalia varten... |
Rupesiko epäilyttämään tuo 200-300 kg? :) Painoa rupeaa kertymään yllättävän pikaisesti, vaikka yksittäiset osaset eivät hirveästi painaisikaan. Saakelin komea kärry kyllä tulossa.
|
Lainaus:
Kärry tuli riisuttua maalaussuunnitelmia varten. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220576 Tuttuun tapaan epoksia pohjille ja polyuretaania sitten tuon päälle kun kuivahtaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220577 Pintavärin kanssa pitääkin vähän rakennella suojia maalipölyn varalle. |
Kestääkö maastokäyttöä kuinka hyvin.
Lainaus:
Ja jos todella tarkoitus, että vedetään maastossa, niin tuo 50x50x2? on aika pehmyttä noin järeiden akseleiden ja renkaiden kanssa... minä laittasin pari ristikkäistä jäykkäriä.... |
Lainaus:
Runko on tosissaan 50x50x2 ja sen kestävyys jää nähtäväksi. Kovinkaan kovia vääntöjä tuohon ei tule jos ei nyt tosissaan ihan villiinny maastossa. Paino kun piti pitää "aisoissa" niin tuohon materiaaliin tuli päädyttyä. Jenkkilässä nämä tehdään todella paksusta tavarasta, mutta siellä ei ole ihan samat säännöt leimahommien suhteen. Kovasti on siis kestävyys tuosta kärryyn lastattavasta painosta myös kiinni. Vetokita tähän oli tulossa pyörivänä niin se ottaa kivasti vastaan kallistelut rasittamatta runkorakennetta. Runko jos antaa periksi niin sitten paukkuu pellit ja lattia irti. Milli lisää seinämää ja runkorakenteen paino nousee 40%. Testaillaan miten kestää kun saa valmiiksi. |
Ei se paksuus sitä kestäväksi tee vaan rakenne... Kärryhän on todella pieni ja hitsattu järkevästi niin ihmettelen jos ei kestä. Toki kaikenhan saa rikki liiallisella kuormalla.
|
Onks tuo kuvassa oleva runkoputki mikamas 2mm seinämällä? Näyttää vaan paksummalta ja kulmien pyöristykset...
|
Tarkotit varmaan aisaa
|
Aisa on 3-4mm paksua...
|
Saattaa olla... mut en usko että lavarunkoa ajamalla hajalleen saa jos tuo aisa tulee läpi kärrin taakse asti. Eihän Muulissakaan ole kuin 2mm pokattua peltiä runkona
|
Aisa on tosissaan 50x50x4. Tulee koko kärryn perään saakka ja seitsemällä M10 läpipultilla kiinni. Kiinnikkeet on tehty tuosta samasta 4mm tavarasta.
Hommat vähän etenee, pohjat sai maalailtua loppuun. Biltema tarjosi hyvän maalaamon tuollaisella 2,6m korkealla teippisuojalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220620 Pinnatkin sai sudittua ja oli aika siirrellä kärry pressutalliin kun luukkuja piti maalailla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=220621 |
Päivittelyt jäänyt taas taka-alalle. Kärry saatu valmiiksi ja leimattu. Kärrylle tuli painoa 330kg ilman telttaa ja teltan painaessa 70kg niin kantavuutta reissukamoille jäi 350kg. Riittää siis hyvin ainakin omiin tarpeisiin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221756 Testiyöpyminen kotipihassa lasten kanssa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221757 Pitää joku reissu suunnitella mihin lähtisi Willyksen ja kärryn kanssa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221758 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221759 Sisälle tuli väännettyä ulos vedettävä laatikosto. Siihen nyt mahtuu hyvin jääkaappi ja tavarat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221761 Akku on kärryn eruosassa niin siirsin "navat" tuohon eteen helpottomaan latausta. Aurinkokenno on matkalla Suomeen, mutta pitää siitä sitten testin jälkeen kirjoitella lisää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221760 Nyt vaan niitä testiretkiä lisää kun tuntuu lapsetkin tykkäävän tuolla nukkua. Niin ja tuossa tuli VW:llä vedeltyä kärryä muutama sata kilometriä ja tosi tasaisesti tulee maantiellä. Willyksen perässä se ei ole ollut vasta kuin muutaman kilometrin. |
Aivan loistavan näköinen yhdistelmä! Tuon kun ajaa parkkiin mihin vain missä ihmisiä niin ei ole juttukavereista ja ihmettelijöistä pulaa😄
|
voi ettien että on komea.
|
puolan pojat toimitti 50W kennon ja säätimen. Ensi testin perusteella lataa kyllä hyvin ja nyt pitäisi riittää virta vaikka kuinka pitkään reissuun...
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=221903 Annetaan nyt olla tuossa muutamia reissuja ja katsotaan miten pelittää. Kiinassahan nämä kaikki nykyään tehdään. :D |
Lainaus:
|
Eiks tää oo ollu jo heinäkuusta leimattuna, saattaa olla turhaa sinkitys tässä vaiheessa
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 01:15 (GMT +2). |