Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Aggregaatti mökille (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153402)

tjl 28.11.2017 22:15

Aggregaatti mökille
 
Eli kokemuksia porukalta.
Tällähetkellä mökillä aurinkosähkö yhdellä paneelilla.tänä kesänä uusin akun.ja ei lataannu täytee.piyää tutkailla mikä vikana.
Mutta kuitenkin on ollu suunitelmissa että hankitaan aggregaatti, ja sillä sitte tarvittaessa ladataa akut, ja mahdollisesti laitetaa ilmalämpöpumppu millä voi lämmittää aggregaatin avulla.

Ja olishan se kätevää että sillä sit pyöris sirkkelit yms.

Käyttöö ei käytännössä paljoa tulu vuodessa
Puhutaan kymmenistä tunneista.
Polttoaineen kulutuksella ei siis käytännön merkitystä.
Lähinnä se että lähtee käymään kuukausien seisonnan jälkeen.

Tavallaan sähköstartti olis kätevä,kun sais etäkäynystyksen.mutta pärjää sitä narumallillakin.

Noita diesel kiporeita näyttää olevan monessa paikassa, ja päälisin puolin vaikuttaa laadukkaalta.

Esim
https://www.karkkainen.com/verkkokau...eraattori#spca

Toki jos laittaa kolminkertasen hinnan ja ostaa hondan niin olishan sekin vaihtoehto.mutta kokemuksia kaipaan.

uteiN_H 29.11.2017 00:18

Päätä ensin tarviitko 1- vai 3-vaihe sähköö.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1364767)
Eli kokemuksia porukalta.
Tällähetkellä mökillä aurinkosähkö yhdellä paneelilla.tänä kesänä uusin akun.ja ei lataannu täytee.piyää tutkailla mikä vikana.
Mutta kuitenkin on ollu suunitelmissa että hankitaan aggregaatti, ja sillä sitte tarvittaessa ladataa akut, ja mahdollisesti laitetaa ilmalämpöpumppu millä voi lämmittää aggregaatin avulla.

Ja olishan se kätevää että sillä sit pyöris sirkkelit yms.

Käyttöö ei käytännössä paljoa tulu vuodessa
Puhutaan kymmenistä tunneista.
Polttoaineen kulutuksella ei siis käytännön merkitystä.
Lähinnä se että lähtee käymään kuukausien seisonnan jälkeen.

Tavallaan sähköstartti olis kätevä,kun sais etäkäynystyksen.mutta pärjää sitä narumallillakin.

Noita diesel kiporeita näyttää olevan monessa paikassa, ja päälisin puolin vaikuttaa laadukkaalta.

Esim
https://www.karkkainen.com/verkkokau...eraattori#spca

Toki jos laittaa kolminkertasen hinnan ja ostaa hondan niin olishan sekin vaihtoehto.mutta kokemuksia kaipaan.

1-vaiheisesta irtoo enemmän tehoo/vaihe. 3- vaiheisesta saman verran mutta / vaihe.
Ja noista Kiporeista.....Nekin vaatii huoltoo vähintään kerran kaudessa.
Mulla poiki Kipor 75003E diesel 3v genun kone useamman vuoden käytön jälkeen nokka-akselin pienemmän pään neulalaakeroinnista. Eli uusi nokka-axula ja laakeri, uudet tönärit ja säätöpultit. Hintaa rojuille tuli kiinasta noin 100€. Vaihto-operaatioon sai purkaa koko rekkulan pipareix.

Ja tosta 7500 3E diesel koneesta lähtee tehdas setupilla vain 7500w. Eli/vaihe noin 240vac 10A= 7500w/3.
Ja tällä ei kaikki pöytäsirkkelit pyöri. Ja sittenkin niihin pienempiin vaatii invertterin jolla käynnistysvirta pudotetaan 1,5x nominaaliin tai pehmyt käynnistimen(tähti/kolmio) kun oikosulkumoottrissa se on x5.

Jos oot 3-vaiheista konetta hankkimassa niin osta riittävän suuri eli noin 11-12kw kone jolloin saat voin 16A/vaihe, jolloin pyörii kaikki shuko vehkeet.

Ja hätätapaukessa pystyy noi 3-vaihe genut muutteleen käämityksestä 1- tai 3-vaiheisiksi. Mut vaatii aina genun pään avaamista kytkennän muuttamisex.

Kiinalainen bulkkituote on aina KIINALAINEN. Eli hyvää ja halpaa ei ole olemassa.

tekniikkamies 29.11.2017 00:30

Kaverin systeemiin tuli Victron MPPT lataussäädin.

https://www.aurinkopaneelit.info/lat...lataussaatimet

Huomasin tuollaisenkin näkökulman, että jos käytössä olisi malli, joka tykkää ottaa sisään riittävän korkeita jännitteitä, siihen voi yhdistää paneelia tuuraamaan vaikka sähköpyörän litiumioni 48 voltin akun jos on tarvis mennä mökille ja paneeli ei saa tarpeeksi aurinkoa.

Tuossa lataussäätimessä on aika paljon säätöjä ja siitä saa näkyviin lokin miten on lataus sujunut.

Idea ilmalämpöpumpun pyörittelystä on kiinnostava. Onko muuten niin, että agregaatit tekee tarpeeksi hyvää virtaa, ettei ilmalämpöpumppu ota itseensä?

Jos agregaatti olisi nestejäädytteinen, niin silloin saisi helposti lämmitystä.

uteiN_H 29.11.2017 00:46

Mäkin meen möksällä auriko ja tuuli sähköllä..
 
Ei tarvii maksella sähköyhtiöille siirtoja ja energioita.
Toimii.....Mulla MTTP hybridi ja ropelin dumpilla. Paneelit, omina yksikköina jolloin minkään varjostus ei vaikuta toisiin, 3x140w. Ropelli 800w. Akusto 480Ah. Dumppi kytketty talvi aikaan sähkölämmittimeen. Kesäaikaan ulkoiseen kiukaan vastukseen joka menee harakoille....tulevaisuudessa lämmittää vettä.
Ja hitsuuttelut ja muut enemmän vaativat pitkäaikaset sähköö vaativat genulla. Järjestelmässä 3kpl invertereitä. 300w valaistus, 1500w tavan pr:t, ja 3500w keittiön teho pr:t. Hyvin on kipinä riittäny kesällä ja talvella.

ps.
Ropellin maadoitukset PITÄÄ olla kunnossa riittävän paksulla johtimilla kosteeseen paikkaan ja järjestelmään jotta sen laakerit pysyy toimivina.
Jos ei niin pimeellä voit mennä kuvaamaan kuinka kipinöi laakereissa.......samoin kuin maadottamattomien invertterisäätöjen kanssa.

tjl 29.11.2017 12:11

No en nää tarvetta 3-vaiheelle.
Mites ne kenellä ollu tommonen sähköatartilla oleva, kuten niedulla toi kipori,lähteeks aina pakkasella käynään?
Onks näissä yleensä myös narukäynnistys?

tekniikkamies 29.11.2017 13:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1364800)
No en nää tarvetta 3-vaiheelle.
Mites ne kenellä ollu tommonen sähköatartilla oleva, kuten niedulla toi kipori,lähteeks aina pakkasella käynään?
Onks näissä yleensä myös narukäynnistys?

Jos harkitset 1 pyttyisellä dieselillä olevaa, niin kannattaa huomioida äänimaailma, joskin jossain koteloiduissa malleissa sitä on pienennetty.

Itsellä Yanmar kopio 1 pyttyinen on painepesurissa ja pesuria on haastava käyttää omakotitaloalueella vaikka olen jonkin verta yrittänyt vehjettä hiljentää koteloinnilla.

Koteloimattomana aika karu vehe:
https://youtu.be/Gv1EY7pKIlA

Samsonite 29.11.2017 18:56

3 vaihe kenuista vielä, Hondan 8kw on on just 3x10A, mutta 1 vaiheen rasiasta 16A. Pitää puikkoinvertterille vetää aina oma kaapeli kun ei kestä turata 3 vaihejakajan perästä....
Kiinalaisiin en puuttuis.

Ippe69 29.11.2017 21:41

Edellisessä työpaikassa oli hondan salkkuagregaatti jolla ladattiin kuuden eri rakennuksen valaistukseen käytettävät akut. Ja samaan aikaan kesti käyttää imuria. Samalla aggregaatilla pystyi myös tekemään pieniä hitsauksia, kunhan muita sähkölaitteita ei ollu käytössä, tosin siinä touhussa tuli usein raja vastaan. Meinaan, että kannattaa miettiä tarvitsetko todella noin isoa aggregaattia mökkikäyttöön. Tuollaisen hondan saa suunnilleen samalla rahalla kuin tuo linkkaamasi kipor, mutta honda toimii vuodesta toiseen ja kelistä riippumatta. On lisäksi hiljainen ja kevyt. Ja sähkön laadussa on sitten myös eroja, esimerkiksi kempin hitsi ei alkanu millekkään joillain halvemmilla aggregaateilla.

tekniikkamies 29.11.2017 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1364840)
Edellisessä työpaikassa oli hondan salkkuagregaatti jolla ladattiin kuuden eri rakennuksen valaistukseen käytettävät akut.

Tuollastakin tullut harrastettua kun autossa on invertteri, siihen jatkojohto, johonka CTEK kiinni. Voi ladata sellaisten vehkeiden akut, jotka on pienempiä virran tarpeeltaan kuin mitä autossa on tarjolla. Autossa päälle 300 ampeerituntia. Hyvä ettei tarvi mitään vehjettä pitää käynnissä ja auton akut latautuu taas kun ajaa.

Mika_T 29.11.2017 21:51

Pikkusen Pelle Peloton meininkiä ja vanha ruohonleikkurin moottori johon hihnapyörä ja kylkeen 100Ampeerinen auton laturi.
Latailee isotkin akut aika äkkiä. :D

jmk 29.11.2017 21:56

Kannattaa ostaa 1-vaihe kone, jos käyttö on vähäistä niin pieni Kipor tai kopio Timco:) itse ostin hallityömaalle hölmyyttäni tuollaisen 3-vaiheisen kiinalaisen dieselin Kiporin näköisen, myyjä sai vakuutettua että hyvä ostos, ei sillä nyt mitään ihmeellistä tehnyt kun kompuran pyöritykseen piti kantaa joku 70-lukuinen agrikaatti kun ei vaan jaksanu lähteä käyntiin.
Tosin mökillä ei varmaan tarvi normaali käytössä mitään isoja määriä sähköä jos tähän asti on aurinkopaneeleilla menty.

tekniikkamies 29.11.2017 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1364844)
Pikkusen Pelle Peloton meininkiä ja vanha ruohonleikkurin moottori johon hihnapyörä ja kylkeen 100Ampeerinen auton laturi.
Latailee isotkin akut aika äkkiä. :D

Jossain 2000 luvun alun Ducatossa tai Jumperissa tms. on kohtuu tehokas laturi, sen perään mahtuu akkuja perkuleesti, samalla se voi toimia puuliiterinä ja vakiona olevalla Webastolla saa mökkiin sivistyneen keskuslämmityksen kun laittaa letkut sinnekin...

Ääni moisessa vehkeessä ei ole ruma ja noita saa sopuhintaan. Katolle voi kiinnittää aurinkopaneelin.

Samsonite 29.11.2017 22:41

Miulla on pikalatausta varten 6,5 hp kinukkiin naitettu 140 a laturi.

james_III 29.11.2017 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1364850)
Miulla on pikalatausta varten 6,5 hp kinukkiin naitettu 140 a laturi.

Perässäraahattava :eek:


Lerssinen 30.11.2017 06:51

no hitto, mulla olis tommonen vaaka-akselimoottori ihan joutilaana :rolleyes:
Miten tommosen normi autolaturin saa lataamaan tossa sovelluksessa, eikö se vaadi herättisähköä ?

hiluvitkutin 30.11.2017 07:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1364862)
no hitto, mulla olis tommonen vaaka-akselimoottori ihan joutilaana :rolleyes:
Miten tommosen normi autolaturin saa lataamaan tossa sovelluksessa, eikö se vaadi herättisähköä ?

Eikös sitä tuu akusta mitä rupee lataamaan?

Lerssinen 30.11.2017 17:22

Niinno totta, mulla oli ideana käyttää tuota ihan virtalähteenäki mutta eihän tuo konsti oo semmosta pikkuakkua ympätä rakennelmaan.. :o

Mika_T 30.11.2017 18:57

Tuollainen normaali MB/VW bosch tarvii herätenapaan (D+) jännite liipaisun että herää.
Siinä ei siis kokoaikaa tarvi olla jännitettä.

Muutenkin helppo kytkeä kun ei tarvi kuin plussan ja miinuksen + heräte.

Yllä olevalla videolla laturi on välitetty hieman turhan nopeaksi?

hami 30.11.2017 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1364862)
no hitto, mulla olis tommonen vaaka-akselimoottori ihan joutilaana :rolleyes:
Miten tommosen normi autolaturin saa lataamaan tossa sovelluksessa, eikö se vaadi herättisähköä ?

Mullon samantapanen viritys mökilä, tarpeeksi ko käyttää kierroksia niin laturi alakaa lataahan. Sitte ko on heränny niin saa laittaa tyhjäkäynnile

Samsonite 30.11.2017 19:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja james_III (Viesti 1364855)
Perässäraahattava :eek:


No just tuommonen Deuzeri miulla on, tosin riski sälli kantaa kantokahvalla...129 € maksoi ovelle tuotuna. Joku ameriikan laturi, hyvin lattaa, katkasija vaan herätteen välissä.

tekniikkamies 30.11.2017 19:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1364923)
No just tuommonen Deuzeri miulla on, tosin riski sälli kantaa kantokahvalla...129 € maksoi ovelle tuotuna. Joku ameriikan laturi, hyvin lattaa, katkasija vaan herätteen välissä.

Tais olla kun oli omatekemä laturin kytkentä autos, siinä oli heräte painonapilla ja piuhas oli diodi ettei virta rupea menee väärää reittiä.

Harriko 30.11.2017 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1364924)
Tais olla kun oli omatekemä laturin kytkentä autos, siinä oli heräte painonapilla ja piuhas oli diodi ettei virta rupea menee väärää reittiä.

Laitat siihen akulle menevään johtoon johdonpätkän johon kolmen watin lamppu väliin ja toinen pää laturin D+napaan. Valo palaa, ja antaa laturille herätteen. Kun laturi alkaa pyöriä, valo sammuu. Ei tarvi diodeja eikä nappeja. Näin se on tehty yksinkertaisimmillaan autoissakin. Ja nämä ohjeet sisäisellä lataussäätimellä varustetuille latureille.:)

tekniikkamies 30.11.2017 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1364942)
Laitat siihen akulle menevään johtoon johdonpätkän johon kolmen watin lamppu väliin ja toinen pää laturin D+napaan. Valo palaa, ja antaa laturille herätteen. Kun laturi alkaa pyöriä, valo sammuu. Ei tarvi diodeja eikä nappeja. Näin se on tehty yksinkertaisimmillaan autoissakin. Ja nämä ohjeet sisäisellä lataussäätimellä varustetuille latureille.:)

Oliko se jotenkin niin, että Iskra laturin diodit sai kyrvähtämään jos ei ollut latauspiuha jostain syystä kiinni, vaan oli irronnut tms. niin sitten tuli painonappi diodi kytkentä. En ihan kunnolla muista mistä tilanne johtu.

Lamppu on varmaan siitä hyvä, ettei hirveitä virtoja pääse menemään.

MOGGI 30.11.2017 21:38

Tälläinen honda
https://www.hondapower.fi/mallisto/h...i-generaattori
Toimii normi sirkelit mitä rakennus mies tarvii , on hiljainen
Isot dieselit on mökillä turhia.
Yamahan 3000 huonoja kokemuksia.

Harriko 30.11.2017 21:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1364944)
Oliko se jotenkin niin, että Iskra laturin diodit sai kyrvähtämään jos ei ollut latauspiuha jostain syystä kiinni, vaan oli irronnut tms. niin sitten tuli painonappi diodi kytkentä. En ihan kunnolla muista mistä tilanne johtu.

Lamppu on varmaan siitä hyvä, ettei hirveitä virtoja pääse menemään.

Se lamppu simuloi sitä auton latausvaloa😀 vieläkö maalaa sen punaseks:)
Tää on ihan peruskytkentä mitä käytettiin autoissa vielä jokinaika sitten, nykyäänhän siihenkin väliin on pitäny survoo semmonen määrä elektroniikkaa ettei kukaan enää tiedä mitä kaikkee siellä tapahtuu.:)

Kartse1 30.11.2017 21:51

Tuo em. merkkilamppukytkentä on se varmin ja automaattisin toiminto saada laturi heräämään.
Plussa akulta polttimon kantaan ja polttimon rungosta johto laturin herätteen nastaan (kytkin/virtalukko johdon väliin, niin ei akku purkaudu suotta).
Tämän nastan nimi/numero riippuu ihan laturin valmistajasta/-maasta. Kvg... :o
Polttimo pitää olla n. 2-5W, jotta laturi herää.
Joissakin jännitteensäätäjissä on sisäänrakennettuna vastus tuon merkkilamppupiirin rinnalle. Jos vastusta ei ole,niin sellaisen voi itse lisätä.
Vastus voi korvata tuon merkkilampun ihan kokonaan. Vastusarvon voi laskea ihan ohmin lain mukaan.
Tuo laturin diodien tuhoutuminen johtuu yleisimmin siitä, ettå laturin - akun välinen kaapelointi on viallinen tai liian ohutta johdinta.
Sulaketta ei saa olla tämän johdon välissä (tai jos on, niin sulakkeen pitää kestää väh. laturin tuottama max. virta x varmuuskerroin). Ite käytän väh. 6mm2 johdinta. Joskus jopa tuplana.

Jos laturia pyörittää ilman akkua, niin silloin pitää laturin + napa maadoittaa laturin runkoon ja lisäksi irroittaa tuo herätteen johto.
Muuten laturi kehittää ilman akun kuormaa/tasaamaa jännitettä sellaisen jännitepiikin,
että laturin diodisilta/&/ jännitteensäätäjä kärähtää.

Samsonite 01.12.2017 15:40

Joo merkkilamppu ja kytkin miulla on siinä + ja olikohan d+ välissä. Jännitemittari kylessä. Alkuun oli kaks laturia yht .200 A, ylämäki oli aika vahva ja hihna ei kestäny kuin 5 minuuttia....:D

lacrits68 07.12.2017 09:57

moi!

tollasia oli 18 000rub hintaan Aunuksessa :D

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209059

kätevän kokoinen ja pyörillä!

Lyhyesti tuotteesta

bensiinin voimalaitos
yksivaiheinen (220 voltti)
teho 1,80 kW, korkeintaan 2,10 kW
2 pistorasiaa 220V
käynnistyskäsikirja
paino 37 kg
Kaikki ominaisuudet


//Janne

tjl 15.12.2017 17:50

tänään tilattu atlas copco QEP R5 aggregaatti.
hondan moottorilla niin uskon että mun käyttöön riittävä, ja viellä sähköstartti niin saa kaukokäynnistyksen.

tjl 16.12.2017 19:49

Niin onkos mielipiteitä tost aggrista? Ostinko riittävän suuren,kesällä sirkkelii aattelin pyörittää.
Muuten vaan latailla akkui ja valaista.
Ehkä se ilmalämpöpumppu...

https://www.talhu.fi/tuotteet/energi...ep-r-65-14-kw/

Harriko 16.12.2017 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1366728)
Niin onkos mielipiteitä tost aggrista? Ostinko riittävän suuren,kesällä sirkkelii aattelin pyörittää.
Muuten vaan latailla akkui ja valaista.
Ehkä se ilmalämpöpumppu...

https://www.talhu.fi/tuotteet/energi...ep-r-65-14-kw/

Onhan siihen valmistaja nimensä kehdannut laittaa, niin tuskinpa tuo kovin huono on. Kyllä tuolla kaikki valovirtalaitteet pyörii, ei tosin yhtäaikaa:)

jmk 16.12.2017 21:11

Ei ole kyseisen merkkisistä agrekaateista kokemusta, olen ollut siinä luulossa että kompressori valmistaja olis kyseessä mutnäköjään tekevät muutakin

tjl 16.12.2017 21:26

Niin mietin vaan että olisko kuitenki pitäny maksaa vähä lisaa ja ostaa toi QEP R7.5 malli.
Viel pystyy vaihtaa.

jmk 16.12.2017 21:34

Mielestäni kannattaa ottaa isompi jos jotain rakennushommaa meinaa tehdä, joskus agrekaatin perästä töitä tehneenä niin voin sanoa et sähköä tuskin on liikaa tarjolla...sen huomaa kun varttuu et kompura sammuu niin pääsee tekemään jotain muuta ja jos vielä kaveri on mukana niin menee todella sekavaksi kun pitää jakaa vuoroja milloin voi käyttää koneita

Mika_T 16.12.2017 21:56

No kyllä tuo ainakin minusta mökkikäyttöön riittää.

4800W jatkuvaa. Jos pitää paikkaansa niin se tekee reilu 20Ampeeria.
vs. normaali valovirta pistorasia kotioloissa on 10A (2300W) tai 16A (3680W)

Onkohan tuo lähtö jaettu useampaan pistokkeeseen, vai voiko yhtäkin kuormittaa vaikka 16A verran

Ippe69 16.12.2017 22:46

Virran tarve on täysin omista työkaluista kiinni. Mitä nyt itse olen viimeaikoina rakentanut, niin yleensä sirkkeli ja kompura on ainoat työkalut, mitkä edes käyttää verkkovirtaa. Ja kompuraakin käytän ainoastaan naulaimiin, joille riittää hyvin makitan ~1kW kompura. Normaali jiirisaha ottaa n. 2kW, toki molemmat käynnistyessään enemmän mutta vaikka kävisivät yhtäaikaa niin ollaan kaukana tuon aggregaatin maksimitehosta.

tjl 17.12.2017 06:14

tuossa käsittääkseni se teho mitä voi ottaa pihalle tuntitolkulla on oikeesti 3,9Kw.
tuo 4,8Kw lyhyemmän aikaa, sit hetkellisesti reilu 5Kw.

vähä tässä arvon otanko viellä tuon isomman.
sirkkeli ja betonimylly on varmaa ainoot mitä tulee käytettyy, hetkittäin puikkokonetta, mutta sekin toimii mulla akulla.

ja kyllä tosta saa 16A ulos.

500e lisää niin saa tuon isomman, kuulostaa vähältä.
mutta alunperin olis ostamassa 500E kiinalaista salkkuagria, sitten päädyin hondan salkkumalliin, sitten hondan 2,5Kw narumalliin, sitten hondan 5Kw narumalliin, sitten tähän copcon sähköstarttimalliin :D eli hinta on jo moninkertaistunut, mutta tiedostan kuitenkin että sitte se vasta kallis on jos vuoden päästä ostan taas uuden...

ja mun raksahommat mökillä taitaa olla kaljan juontii ja rauhaksii väsäilyä, jos joutuu oottaa ni sillonhan saa juoda kaljan, tämähän löytyy suoraan mökkirankentajan TES:ssistä :)

toki, onhan se raivostuttavaa jos joutuu venttaileen.

Mika_T 17.12.2017 11:07

Sirkkelistä riippuen moottoriteho ~1500W, joten sen käynnistysvirta on luokkaa 3000W piikkinä. Eikä se ole milläänsäkään jos jännite startissa kyykkää.
Betonkimyllyssä ei ole isoa moottoria. ~300-500W

Lerssinen 17.12.2017 11:22

Katkaisussa se kyllä pelaa vajaatehollakin, halkaisussa sitten kysytään sähköä :D

Olen itekki taas sellaisella työmaalla missä ollaan generaattorin varassa (kuvanki laitin projektitopiksiin), tullu taas "kikat" tutuiksi kun päässyt autuaasti ne unohtamaan sähköverkon äärellä työskennellessä :o

Pertsi 17.12.2017 13:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1366741)
Ei ole kyseisen merkkisistä agrekaateista kokemusta, olen ollut siinä luulossa että kompressori valmistaja olis kyseessä mutnäköjään tekevät muutakin

Vanhassa bossin lentävässä lukee valmistekyltissä valmistajana atlascopco...

tekniikkamies 17.12.2017 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1366768)
ja mun raksahommat mökillä taitaa olla kaljan juontii ja rauhaksii väsäilyä, jos joutuu oottaa ni sillonhan saa juoda kaljan, tämähän löytyy suoraan mökkirankentajan TES:ssistä :)

Jos käytössä on lisäksi aurinkopaneelisysteemi, invertteri ja sillä pystyy lataamaan akkutyökalujen akkuja, niin voi joutua pyytämään avuksi naapurit ja sukulaiset, jotta TES:in mukaiset kaljat kerkiää juomaan!

JiiPee 17.12.2017 17:00

Noita sirkkeleitä kun mainittiin, niin niissä on aggregaattikäyttöä ajatellen olennainen merkitys sillä, onko niissä moottorin tyyppi ns. kommutaattorisarjamoottori ("hiilimoottori", kuten rälläkässä) vai käynnistyskondensaattorilla herätetty oikosulkumoottori, kuten mm. "valovirta" 230VAC kompressoreissa yleensä on.

Oikosulkumoottori vaatii paljon enemmän virtaa käynnistysvaiheessa kuin sarjamoottori. Omalla 5000VA 1-vaiheaggregaatilla käynnistää 2.2kW leimatun 1-vaiheisen oikosulkumoottorin, mutta aika täyttä pyydetään käynnistystilanteessa. Lähdön automaattisulake on 19A. Oikosulkumoottorisia 2.2kW sirkkeliä ja 2.2kW kompressoria on ajettu sillä ja homma toimii, kun eivät yhtä aikaa ole käynnissä. Aggregaatilla ei saa olla paljonkaan muuta kuormaa noiden käynnistyessä.

Sarjamoottorisia 2kW rälläköitä saa kyseisellä aggregaatilla olla kaksi yhtä aikaa kuormana tai vaikka käynnistää toinen toisen jo käydessä. Tällaisen moottorin käynnistyskiihdytys ei mene sekaisin pienestä jännitteen notkahduksesta. En muista, jaksoiko aggregaatti syöttää ne samanaikaisessa käynnistyksessä, mutta toisen käydessä toinen käynnistyy lisäkuormaksi ongelmitta ja laikkaaminen samaan aikaan sujuu.

tjl 17.12.2017 17:36

Mä soitan aamul ja vaihdan sen isompaa ni loppuu empiminen💪

Seuraava ongelma, omistaako kukaa palstalaine traktoria ja viel asuis lammilla? Tars saada agri vietyy mökille, ei wj nouse kärry perässä mäen päälle.

tjl 19.12.2017 22:32

Tämä atlas copco paljastu että on honda ja tekee niitä atlakselle ja chicaco pneumaticsille.
On vaan vanhempaa mallia, eli edellinen sukupolvi kun vertaa hondan nykyseen malliin.
Ja eivät hondan tehtaalla takaa tiettyä generaattorimerkkiä kun näitä tekee.
Ainakin tässä mitä oon ostamassa on ihan käsittääkseni laatu generaattori,ainakin kun nettisivuja tutkin.
Tonnin hintaero vastaavaan hondaan.

hami 19.12.2017 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1367091)
Tämä atlas copco paljastu että on honda ja tekee niitä atlakselle ja chicaco pneumaticsille.
On vaan vanhempaa mallia, eli edellinen sukupolvi kun vertaa hondan nykyseen malliin.
Ja eivät hondan tehtaalla takaa tiettyä generaattorimerkkiä kun näitä tekee.
Ainakin tässä mitä oon ostamassa on ihan käsittääkseni laatu generaattori,ainakin kun nettisivuja tutkin.
Tonnin hintaero vastaavaan hondaan.

Mieti sitä hilijasuuttaki ko mökile agrea hommaat, salakkuhonta on mukavan hiljanen, ei tarvi 6mm2 kaapelia jatkoroikhan...

H&K 19.12.2017 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hami (Viesti 1367094)
Mieti sitä hilijasuuttaki ko mökile agrea hommaat, salakkuhonta on mukavan hiljanen, ei tarvi 6mm2 kaapelia jatkoroikhan...

Salkkuhonda ei vaan pyöritä juurikaan mitään työkaluja, nimimerkki porakoneella koitettu porata 20mm reikiä hirsiin niin että porakone nauraa agrekaatille.

hami 19.12.2017 23:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1367098)
Salkkuhonda ei vaan pyöritä juurikaan mitään työkaluja, nimimerkki porakoneella koitettu porata 20mm reikiä hirsiin niin että porakone nauraa agrekaatille.

2 kw salkkuhontala pyörii mulla kompura että saa runkonaulaimella naulata ja katkasusirkkelillä lankkua sahata ja sillä aikaa lattautuu makitan akkukonneelle akut että saa hirsiin reikiä porata. Ps. 32mm reikää poratessa piti jäähytellä välissä... tv. terota terät oikein jos porakonhessa nuin tehoja on että naurahan alakaa

H&K 19.12.2017 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hami (Viesti 1367101)
tv. terota terät oikein jos porakonhessa nuin tehoja on että naurahan alakaa

Oli uudet laatuterät.

hami 20.12.2017 00:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1367102)
Oli uudet laatuterät.

Joopa joo, esim.tuommonen https://www.makita.fi/tool/15243/DS4012.html pyörii SALKKUaggrila ja tullee 32 hirsireikää heleposti vaikka olis terä vähä huonommassaki hapessa. Ja saa siinä samala vaikka pikku kompuraaki pyörittää..

hami 20.12.2017 00:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1367098)
Salkkuhonda ei vaan pyöritä juurikaan mitään työkaluja, nimimerkki porakoneella koitettu porata 20mm reikiä hirsiin niin että porakone nauraa agrekaatille.

Mikäs teilä oli se porakone joka alako naurahan?

H&K 20.12.2017 00:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hami (Viesti 1367103)
Joopa joo, esim.tuommonen https://www.makita.fi/tool/15243/DS4012.html pyörii SALKKUaggrila ja tullee 32 hirsireikää heleposti vaikka olis terä vähä huonommassaki hapessa. Ja saa siinä samala vaikka pikku kompuraaki pyörittää..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hami (Viesti 1367104)
Mikäs teilä oli se porakone joka alako naurahan?

En muista, kysäsen kaverilta kun olen seuraavaksi yhteyksissä. Saattaa olla että meitin käytössä ollut salkkuagrekaatti oli pienempi kun sulla.

jmk 20.12.2017 05:31

No eipä tuollainen 750w porakone kummoista agrekaattia tarvi toimiakseen

Ippe69 20.12.2017 10:51

Makitalla isoinki porakone on ~1000w luokkaa, ja semmosta pyörittää salkkuaggre helposti. Vähän epäilen, että H&K:n kaverin koneessa on jotain vikaa jos ei sähkö riitä.

Harriko 20.12.2017 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1367118)
Makitalla isoinki porakone on ~1000w luokkaa, ja semmosta pyörittää salkkuaggre helposti. Vähän epäilen, että H&K:n kaverin koneessa on jotain vikaa jos ei sähkö riitä.

Se pienin Honda on 700-800 w jatkuvaa 1000w hetkellistä, kyllähän se vähän tiukilla on järeen poran kanssa. Tota pikkusta Hondaa myydään kai aika vähän. Se kaksi kilowattinen on huomattavasti yleisempi, ja sillähän kyllä pyörii jo kaikki normi käsiporat.

tjl 30.12.2017 18:35

eilen hain kotii kuitenkin sen pienemmän kun myyjä vakuutti et en isompaa tartte.

vaikuttaa tuo copco laadukkaalta,selvittelin asiaa ja se on hondan valmistama, mutta vuotta vanhempaa mallia.

hienosti lähti käymään ja on hiljanen. isoa 2,3Kw rälläkkää sillä kokeilin käytellä, hädintuskin ees kierrokset muuttuu.

ens viikolla tulee kaukokynistys hilppeet.

siinnä on 12V lähtö voiskos sillä lataa aurinkokennon akkua?tulee muistaakseni 12A niin latautus aika nopeesti
http://www.motonet.fi/fi/tuote/90010...50xL175xK190--

JiiPee 31.12.2017 20:21

12V tasavirta (DC) lähdöllä voi ladata akkua, mutta lataamisen onnistumisesta ei voi sanoa tarkemmin tietämättä latausjännitettä ja tarjolla olevaa virtaa. Jos on pidempi matka (yli 10 metriä?) aggregaatilta akulle, eikä ole jotakin hitsauskaapelin luokkaa olevaa johtoa siinä välissä, niin on parempi ladata 230V verkkovirtaan kytkettävällä laturilla. Siirtohäviö 230V jännitteellä on selvästi pienempi kuin 12V systeemissä.

Silloin kun aggregaatti on lataamisessa tarpeen, niin lataan vähän vajaan 200Ah akkua 550VA maksimissa antavalla Hondalla ja 15A akkulaturilla. Nykyisin pienin Honda-aggregaatti taitaa olla luokkaa noin 1000VA, mutta ennen oli tätä pienempää 550/650VA (50/60Hz) mallia EM650.

Juha Vuorinen 31.12.2017 20:42

copco vai atlas copco
 
Maxpo näyttelyssä oli tarjouksessa atlas copco agrekaattia, kiinan kone ja atlas copcon merkeillä ja pitkän piinaamisen jälkeen myyjäkin tunnusti asian.

tjl 01.01.2018 06:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juha Vuorinen (Viesti 1368354)
Maxpo näyttelyssä oli tarjouksessa atlas copco agrekaattia, kiinan kone ja atlas copcon merkeillä ja pitkän piinaamisen jälkeen myyjäkin tunnusti asian.

Joo näin mäkin päättelin noista salkkumalleista et kiinalaisia.pakko olla kun niin halpoja.

tjl 05.02.2018 17:16

Mulla nyt tuo copco käytössä.
1.5Kw ku laittaa kuomaa niin kokoajan kaasu humppaa edes takasin, onks normaalia?
Jos vähentää kuormaa tai lisää niin ei ongelmaa, myöskin jos painaa ryyppy nappia niin humppaaminen loppuu.
Ihan kun automaattisäädössä olis jotai


Sivu luotu: 11:48 (GMT +2).