Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   mutarenkaat talvella (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152947)

Offijepe 29.10.2017 21:42

mutarenkaat talvella
 
Mitenkä mahtaa toimia tuommoiset alterrainit hangessa arkiajossa? Toinen mieöeen juolahtanut asia on lainvalvojien kanta kyseiseen asiaan/ saako laiölisesri ajaa/ mahdollisen kolarin sattuessa vastuu, onko vakuutusyhtiö velvollinen korvaamaan mahdollisesti öailliset maastorenkaat talvella, joissa ei ole silti nastoja? Maalaisjärjen mukaan åitäis tuommosilla tiellä pysyä pahemmassakin hangessa/ sohjossa. Aika 100 varmasti myös vahongon sattuessa pääsee sieltä hangesta tielle. Ainakin jos kuskilla vähänkään älliä siellä pääkopassa. Eli lähinnä tuo pykäläviidakko tässä asiassa on se joka kiinnostaa näin talven tultua tänne Kylmään Suomen maahan.

Kertokaa kokemuksia, thanks ! ;)

tdi 29.10.2017 21:49

Mutarenkaat on parhaat talvella.
M+S merkki jos löytyy, ni eiku liukastelemaan laillisesti.

Viipo 30.10.2017 07:37

Ei ollu oikein tarjolla itellekkään talvirenkaita sopivassa kokoluokassa, niin ostin kiinalaiset mutakumit, missä oli M+S ja tökitytin rengasliikkeessä linja-auton piikit niihin.
Eilen kun tuli 10cm sohjoa, niin oli melko liukasta, ja piti nykiä nelikkoa päälle. Yhen talven olen liukastellu jopa bokkereilla. Et kyllä niillä pärjää, mutta tosiaan sitä ennakointia pitää sitten olla enempi kuin tavallisella autolla ja talvirenkailla.
Jos löytää vaan sopivan kokoisia oikeita talvirenkaita, niin suosittelen sijoittamaan.

Hcet 30.10.2017 07:52

Laillinenhan se taitaa olla jos on M+s merkintä ja/tai lumihiutale.

Itse olen yhden talven ajanut mutiaisilla ja kyllä joutu monet liikennevalot laskeen läpi ja toivomaan että ei tule yllätyksiä. Vetopitoa oli hyvin ja ohjattavuuskin säilyi jotenkin, mutta auto ei pysähtynyt millään jos oli vähänkin liukkaampaa ja/tai keli lähempänä nollaa.
En kyllä itse suosittele jos ajaa vähänkään muun liikenteen joukossa. Kyllä niillä pärjää mutta jos tulee yllätyksiä niin on keinot vähissä.

tekniikkamies 30.10.2017 10:35

Tänävuonna ensilumilla testi mitä sanoo Insa Sahara, joka syksyisellä nurmella ja upottavissa kohdissa oli hyvä - sai peräkärryn helposti vedettyä hiukan mutaisista paikoista. Mutta lumen tultua se oli surkea, joskin olen nähnyt, että kun rengas oli vähän uudempi, edellinen omistaja ajoi talvella.

Itse en näe nelivetoautossa paljon ideaa talvella jos se on surkeampi ja vaarallisempi kuin perus kaksivetoinen henkilöauto tai paku.

En tiedä onko markkinoilla off road nastatalvirengasta, jossa olisi panostettu puhdistuvuuteen tavallista enemmän.

Offijepe 30.10.2017 12:00

Nonih, tulipahan selväks tämäkin asia. Välillä niin ristiriitaista juttua kuulee tästä.

tekniikkamies 30.10.2017 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offijepe (Viesti 1361677)
Nonih, tulipahan selväks tämäkin asia. Välillä niin ristiriitaista juttua kuulee tästä.

Allterrainit, joista myös aloitusviestissä puhetta, on sitten vähän eri juttu kun mutarenkaat.

Näissä käsittääkseni aika paljon ratkaisee myös kumiseos ja onko lamelleja.

Jos haluaa varmalla pohjalla olla tavanoaisella tiellä ajamisessa, niin varmaan talveksi kannattaa miettiä jotain muita ratkaisuja.

patrik 30.10.2017 18:48

Mutarenkaat täälläkin alla. Jos liikkeelle pääsee niin ei pysähy. Joku aika sitten testasin niin 60vauhtia ja jarrut pohjaan niin 10sek huilas ja vauhti laski jonneki 25paikkeille. Sekin kun meinas ojaan mennä ja tuli soraa vastaan.

Nastat olis mutta jos joulukuuhun pärjäis..

Offijepe 30.10.2017 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1361681)
Allterrainit, joista myös aloitusviestissä puhetta, on sitten vähän eri juttu kun mutarenkaat.

Näissä käsittääkseni aika paljon ratkaisee myös kumiseos ja onko lamelleja.

Jos haluaa varmalla pohjalla olla tavanoaisella tiellä ajamisessa, niin varmaan talveksi kannattaa miettiä jotain muita ratkaisuja.

Eipä ole viellä omalla kohdalla käyny penkassa. No joo, eihän noi alterrainit sinällään mitkään mutarenkaat ole. Vähän riippuu, keneltä kysytään. Jos olis himo offarri ja paljon kokemusta lajista nii varmaan aikas eri käsitys itelläkin noissa rengasasioissa. Siksipä kyselen alan harrastajilta näistä.

Viipo 30.10.2017 20:21

altsikat on sitten vähä altsikat, ei ne oo hyvät missään. Ja ite lasken altsikaksi kyllä kaikki noi verkkokaupassa/rengasliikkeissä myytävät M/T -vyörenkaat. Joo, omat linglongit ei oo myöskään mutakumia nähneetkään. Tai ovat, tuossa volvon alla vieressään.
Jos MUTAkumista puhutaan, niin ne on yleensä rättirungolla, mut joitakin löytyy ihan vyörenkaana. Niinkun Boggerit, irokit, TSL:t mudsillat, ja sitten liuta pinnattuja, niinku amazzoniat sekä karkeakuvioiset fedimat/insat/keksitähänmerkki.

Vormula77 03.11.2017 02:34

Mä en edes harkinnut muita kun m/t renkaita talveksi. Oikeasti pakollista ajoa on niin vähän että ei järkeä ostaa 2 sarjaa renkaita ja vaihdella sitten niitä. Märkä kestopäälyste on yleisin alusta ja ton 50km viikossa ajelee kivasti mutiaisilla.

Jussi69 03.11.2017 11:34

Mulla on uudet malatesta cobrat wj jeepin alla ja pitää talvikelillä hyvin ,mutta yleensä on muta kumit olleet aika liukkaita varmaan painavassa autossa pelaavat paremmin

hiluvitkutin 03.11.2017 22:19

Riippuu varmaan kuka käyttää, missä ajaa, millä ajaa, mitkä renkaat jne...
Kaikki varmaan aika samaa mieltä, ettei boggerilla ainakaan koko talvee "käyttis käytössä" paras. Mut jos talvelle iskee joku venäjän safari niin varmaan alle voi pistää.
Jonkun mielestä joku rengas aivan paska, toinen taas päästelee ilman mitään ongelmaa.

tekniikkamies 04.11.2017 09:26

Saman kokoisten Insa Saharoiden tilalla nyt LT2:set ja niissä on vierimisluokka C:
https://www.rengaskontti.fi/auton-re...OMA91903611345

Tuntuu kuin joku olisi ruuvannut auton keulalle coolerin kun näillä kulkee kevyemmin.

Danlig 04.11.2017 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1362177)
Riippuu varmaan kuka käyttää, missä ajaa, millä ajaa, mitkä renkaat jne...
Kaikki varmaan aika samaa mieltä, ettei boggerilla ainakaan koko talvee "käyttis käytössä" paras. Mut jos talvelle iskee joku venäjän safari niin varmaan alle voi pistää.
Jonkun mielestä joku rengas aivan paska, toinen taas päästelee ilman mitään ongelmaa.

Näinpä, ajoin ihan kusiuusilla bfg mutiaisilla ja totesin että itsemurha hommia. Appiukko taas ajeli talven moisilla ja nyt laitto nastat niihin ja sano että on hyvät. :confused:

Huonot kokemukset myös vanhan mallin allterraineista king cabin alla. Just ja just nelivedolla liikkeelle märällä lumella, sen jälkeen kyllä pääs eteenpäin muttei pysähtyminen onnistunu oikein mitenkään

veijon-esso 05.11.2017 00:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Danlig (Viesti 1362281)
Näinpä, ajoin ihan kusiuusilla bfg mutiaisilla ja totesin että itsemurha hommia. Appiukko taas ajeli talven moisilla ja nyt laitto nastat niihin ja sano että on hyvät. :confused:

Huonot kokemukset myös vanhan mallin allterraineista king cabin alla. Just ja just nelivedolla liikkeelle märällä lumella, sen jälkeen kyllä pääs eteenpäin muttei pysähtyminen onnistunu oikein mitenkään

Paska auto ei tarkota paskoja renkaita! :D:D

BJ-40/76 05.11.2017 01:44

Kaikki on suhteellista.
 
Vuosikymmeniä sitten oli nimimerkin mukaisessa BJ:ssä alla kuorma-auton rungolle nauhapinnatut (ei vetopinta) renkaat, ja renkaan rungossa oli M+S

Pintaa renkaissa oli varmaan 10mm, mutta lähes suorat, kapeat urat kulutuspinnassa.
Oli talvi-/nollakelillä niin liukkaat, että takavedolla ei päässyt liikenteeseen, jos yhtään oli nousua tms.

Ja nollakelillä, kun tie oli jäässä, niin ei voinut ajella kaupungissa ruuhka-aikaan, kun ei oikein voinut pitää taajamassa turvaväliä muutamaan kymmentä metriä; joku aina "kiilasi-" eteen, ja sitten taas meinasi loppua pito...

Sitten laitoin "Lapikkaat-" 280/85-16, ikää varmaan yli 20v ja rätti rengas.
Metsäpaineilla 0,6 kg pito oli todella hyvä, ja vielä 1,5-2 kg paineilla monta kertaa parempi, kuin noilla nauhapinnatuilla.
-> tuo wanha ruotsin armeijan "Lapikas" on niin liukas jäällä, että varmaan paljon liukkaampi kuin esim. bfg mutterrain?

Sitten (-90 luvulla?) BJ:ssä oli kumho:n MT 33x12,5-15, ilman nastoja:
Ja se oli sikäli erikoinen rengas, että se oli liukas myös pakkasella?
Siis silloin ei ollut ohjaustehostinta, ja kun pakkasta oli esim. 25 astetta, niin nuo Kumhon "muovirenkaat" oli niin liukkaat, että pari kertaa säikäytti kunnolla; ei kerinnyt/jaksanut kääntää rattia (simpukassa 80w-90 öljyt) niin nopeaa, kuin olisi ollut tarve.

Nyt HDJ-80 on talvirenkaana Goodyear duratrack 265/75-16, jotka on nastoitettu alkuperäisiin nastanreikiin pakettiauton nastoilla? siis silloin en löytänyt/saanut ostettua paria milliä paksumpia, ja 2-4 milliä pitempä nastoja.
Pito on niin hyvä, että ajelen hodarilla takavedolla (eturenkaat ei vedä) tiellä käytännössä aina, ja kun max 2000kg kärry perässä, niin yli puolet takavedolla.
Isolla kärryllä (yli 2000kg) on yleensä käytössä jatkuva neliveto, sillä muutenkin tuo ajaminen ja kelin "lukeminen" tulee tehtyä huomattavasti suuremmalla tarkuudella.
Noilla pärjää, vaikka tuosta puuttuu kaikki Bittien tuoma apu... (ei ole ABS tms.)

Tuossa Citymaasturissa (Audi A3 PD quattro) on abs+eps? siis tietokoneet ohjaa jarruja ja moottoritehoa, niin kesärenkailla märällä jäällä todella vaarallinen: jos et huomaa tuota vilkkuvaa keltaista symboolia mittaristossa (siis kertoo että: vaikka neliveto kytketty, niin joku rengas yrittää pyöriä sutia, taikka että kun rattia on käännetty noin paljon, niin auto ei käänny samaa tahtia nopeuden suhteen, siis järjestelmä alkaa jarruttamaan jotain/joitain renkaita, ja rajoittaa moottoritehoa.)
Jarrutuksessa toimii täsmälleen samoin, kuin esim. samanikäinen vw Golf:
siis jarrutusmatka on sama... wokkelossa tunteen tuon liukkaan kelin, ei saa k.o katiskaan nopeutta, kun liukasta....

Tuon romutusikäisen (vm. 2001) Audin eps:n kanssa piti opetella ajamaan; siis se että itse korjaat luistoa ennakoimalla tms, esim. puoli kierrosta ratista kääntämällä.... sai tietokoneen sekaisin; siis pudotti nopeuden todella alas.

Onneksi tuossa citymaasturissa on koelaudassa EPS? poisto nappi.
Jos tuo luistonesto?/ajonhallinta? on käytössä, niin esim. 20 cm lumessa pääsee huonommin kuin samanikäinen etuveto wv golf. siis audi sammuu, kun tuo tietokone huomaa, että joku/jotkin renkaat ei pyöri tasaisesti....

Danlig 05.11.2017 12:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1362331)
Vuosikymmeniä sitten oli nimimerkin mukaisessa BJ:ssä alla kuorma-auton rungolle nauhapinnatut (ei vetopinta) renkaat, ja renkaan rungossa oli M+S

Pintaa renkaissa oli varmaan 10mm, mutta lähes suorat, kapeat urat kulutuspinnassa.
Oli talvi-/nollakelillä niin liukkaat, että takavedolla ei päässyt liikenteeseen, jos yhtään oli nousua tms.

Ja nollakelillä, kun tie oli jäässä, niin ei voinut ajella kaupungissa ruuhka-aikaan, kun ei oikein voinut pitää taajamassa turvaväliä muutamaan kymmentä metriä; joku aina "kiilasi-" eteen, ja sitten taas meinasi loppua pito...

Sitten laitoin "Lapikkaat-" 280/85-16, ikää varmaan yli 20v ja rätti rengas.
Metsäpaineilla 0,6 kg pito oli todella hyvä, ja vielä 1,5-2 kg paineilla monta kertaa parempi, kuin noilla nauhapinnatuilla.
-> tuo wanha ruotsin armeijan "Lapikas" on niin liukas jäällä, että varmaan paljon liukkaampi kuin esim. bfg mutterrain?

Sitten (-90 luvulla?) BJ:ssä oli kumho:n MT 33x12,5-15, ilman nastoja:
Ja se oli sikäli erikoinen rengas, että se oli liukas myös pakkasella?
Siis silloin ei ollut ohjaustehostinta, ja kun pakkasta oli esim. 25 astetta, niin nuo Kumhon "muovirenkaat" oli niin liukkaat, että pari kertaa säikäytti kunnolla; ei kerinnyt/jaksanut kääntää rattia (simpukassa 80w-90 öljyt) niin nopeaa, kuin olisi ollut tarve.

Nyt HDJ-80 on talvirenkaana Goodyear duratrack 265/75-16, jotka on nastoitettu alkuperäisiin nastanreikiin pakettiauton nastoilla? siis silloin en löytänyt/saanut ostettua paria milliä paksumpia, ja 2-4 milliä pitempä nastoja.
Pito on niin hyvä, että ajelen hodarilla takavedolla (eturenkaat ei vedä) tiellä käytännössä aina, ja kun max 2000kg kärry perässä, niin yli puolet takavedolla.
Isolla kärryllä (yli 2000kg) on yleensä käytössä jatkuva neliveto, sillä muutenkin tuo ajaminen ja kelin "lukeminen" tulee tehtyä huomattavasti suuremmalla tarkuudella.
Noilla pärjää, vaikka tuosta puuttuu kaikki Bittien tuoma apu... (ei ole ABS tms.)

Tuossa Citymaasturissa (Audi A3 PD quattro) on abs+eps? siis tietokoneet ohjaa jarruja ja moottoritehoa, niin kesärenkailla märällä jäällä todella vaarallinen: jos et huomaa tuota vilkkuvaa keltaista symboolia mittaristossa (siis kertoo että: vaikka neliveto kytketty, niin joku rengas yrittää pyöriä sutia, taikka että kun rattia on käännetty noin paljon, niin auto ei käänny samaa tahtia nopeuden suhteen, siis järjestelmä alkaa jarruttamaan jotain/joitain renkaita, ja rajoittaa moottoritehoa.)
Jarrutuksessa toimii täsmälleen samoin, kuin esim. samanikäinen vw Golf:
siis jarrutusmatka on sama... wokkelossa tunteen tuon liukkaan kelin, ei saa k.o katiskaan nopeutta, kun liukasta....

Tuon romutusikäisen (vm. 2001) Audin eps:n kanssa piti opetella ajamaan; siis se että itse korjaat luistoa ennakoimalla tms, esim. puoli kierrosta ratista kääntämällä.... sai tietokoneen sekaisin; siis pudotti nopeuden todella alas.

Onneksi tuossa citymaasturissa on koelaudassa EPS? poisto nappi.
Jos tuo luistonesto?/ajonhallinta? on käytössä, niin esim. 20 cm lumessa pääsee huonommin kuin samanikäinen etuveto wv golf. siis audi sammuu, kun tuo tietokone huomaa, että joku/jotkin renkaat ei pyöri tasaisesti....

Mulla oli kans lapikkaat yhen talven alla, kuorkin nastoilla ja matalilla paineilla meni hyvin painavassa maasturissa.

Ja kun nyt ottaa tietenkin autot huomioon, niin mudterrainit mulla oli 2 eri pajerossa(-89) ja 4runnerissa (-94) ja kaikissa oon ollu sitä mieltä ettei niillä voi ajaa nastoitta talvella.

thx 1138 04.11.2019 10:38

Ajattelin hieman laittaa omia ajatuksiani kun ajelen nyt toista talvea mutarenkailla. Nyt on tosin erimerkkiset kuin viimetalvella. Eli viime talvi meni periaatteessa ilman ongelmia mutarenkailla. Tietenkin ajoin varovasti kun on peloteltu onneksi että ne eivät pidä. Tietenkihän ne eivät jäällä pidä yhtähyvin kuin nastat mutta lumella ei kyllä huomannut ongelmia ja ajan aina periaatteen vuoksi talvella maksimissaan 80 kymppiä jos tie ei ole täysin sula. Mutkaiset tiet sitten mutkissa jopa 60 tai hiljempaakin kun on peloteltu että ne eivät pidä. Viime talvena oli muutama paha onnettomuus päivä. Esim oulun moottoritiellä ajoin yksi lauantai klo 9.00 jälkeen ja oli hirveä lumipyry. Ei minulla muuten mitään ongelmia ollut olisin itse asiassa nauttinut ajamisesta suuresti jos kaikki eivät olisi painaneet ainakin 100 kilometriä tunnissa ohi. Minulle iski paniikki että kohta tapahtuu vakava onnettomuus ja tältä tieltä pitää päästä äkkiä pois. Muutaman tunnin päästä kun katsoi uutiset niin sillä paikalla mistä olin juuri ajanut oli tapahtunut massiiviset ketjukolarit. Voin sanoa kun olin ollut itse hetkeä ennen paikalla että varmasti suurin osa sai ansionsa mukaan niin hullua se ajaminen oli ja varmasti kaikilla oli nastarenkaat.

Toinen keli viime talvena oli kun tienpinnat jäätyivät erittäin liukkaiksi ja autot vain mäessä saattoivat valuaa ojaan. Silloin tapahtui ainakin kymmeniä onnettomuuksia ja varmasti kaikilla melkein oli silloinkin ollut nasta renkaat. Itse tosin sinä päivänä luulen että olin just ajanut kotiin ennen kuin se todella liukaskeli alkoi ja sekin voi olla osasyy että en joutunut onnettomuuteen koska jäähän se on varmaan suurin ongelma nastattomissa renkaissa. Mutta paremmin on nuo mutiaiset pitäneet mitä pitivät 18 vuotta vanhat nokian hakkapeliitat ajoin niillä 5 vuotta ja ostin nuo mutiaiset kun niille tuli ikää 18 vuotta.

veijon-esso 04.11.2019 14:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 (Viesti 1418525)
Voin sanoa kun olin ollut itse hetkeä ennen paikalla että varmasti suurin osa sai ansionsa mukaan niin hullua se ajaminen oli ja varmasti kaikilla oli nastarenkaat.

Kaveri oli lahdenväylän kolarisumassa muutama vuosi sitten mukana, ei osunut mihinkään vaan onnistui väistämään pientareelle, mutta samaa se kertoi että aivan järjetöntä oli ollut se ajaminen lähes nolla näkyvyydessä. Ei ne renkaat auta tossa vaiheessa mitään.

thx 1138 05.11.2019 00:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1418546)
Kaveri oli lahdenväylän kolarisumassa muutama vuosi sitten mukana, ei osunut mihinkään vaan onnistui väistämään pientareelle, mutta samaa se kertoi että aivan järjetöntä oli ollut se ajaminen lähes nolla näkyvyydessä. Ei ne renkaat auta tossa vaiheessa mitään.

Voisikohan kunnolliset talvirenkaat antaa joillekin ihmisille tunteen että nyt voi ajaa kuin kesällä ja sitten tapahtuu vakavia onnettomuuksia.

Hcet 05.11.2019 07:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 (Viesti 1418597)
Voisikohan kunnolliset talvirenkaat antaa joillekin ihmisille tunteen että nyt voi ajaa kuin kesällä ja sitten tapahtuu vakavia onnettomuuksia.

Ei niinkään renkaat vaan autot. Nykyautoissa on ajonvaukautus yms. jo sillä tasolla että jos et itse tiedosta keliä et tajua asiaa.
Palaute mitä ratin kautta tulee kuskinpenkille on todella vähäistä.

veijon-esso 05.11.2019 07:29

Mä ajoin kerran kohti tamperetta ja heti Helsingistä lähdetyttyä huomasin että on todella liukasta. Buickissa oli uudet kitkarenkaat ja painavana pitkänä autona se oli oikeasti todella vakaa menijä, niin sekin alkoi ottamaan sivutuulesta uutta suuntaa ja ratti vinossa sai ajaa suoralla tiellä, eturenkaat luistivat siis kokoajan. Yleensä auto hakeutui reunaan asti missä oli lumipintaa tarjolla sen kiilloittuneen ajouran lisäksi. Vauhdin kun tiputteli jonnekkin alle 80 niin just pystyi jatkamaan. Sanomattakin lienee selvää että uudet citymaasturit ja muut sukkulat painoi ohi kuin kesäkelissä.

Sitten tuntui että nyt riittää ja ekalle huoltikselle pitämään kunnon kahvitauko.
Tunnin aikana keli vähän parani, suola-auto oli mennyt ja ei ollut mitään ongelmaa jatkaa. Ja aika helvetin monta autoa oli motarin penkoilla suistuneina, just niitä uusia hienoja citymaastureita. Varmaan joku niistä oli painanut meikäläisestäkin ohi kun köröttelin sitä 80kmh vauhtia..

JasuT 05.11.2019 09:04

Pari talvea on tullut ajeltua Ziarellin BFC -kopioilla Classic Rangella. Kaikessa muussa kelissä ihan toimivat, paitsi jäällä ja kiillotetulla lumella eli kaupungissa risteyksissä. Piikkejä kaipaisivat, reiätkin olisi valmiina mutta ei tullut nastoitettua niitä...

Kumpanakin talvena yksi punaisten valojen läpiajo, muuten ongelmitta. Lumella tällaisen amatöörin kokemana huikea etenemiskyky, toimivat oikeastaan paljon paremmin mitä odotin. Eikä jääkelit olleet ongelma, kun vierestä voi ottaa nastarenkailla varustetun ajopelin. Jos olisi ollut ainoa liikkuva, niin kyllä siihen sitten olisi nastoja katseltu alle...

Nyt tuli alle laiteltua Avon Rangemasterit, saas nähdä pysyvätkö alla vai vaihtuuko kuitenkin Ziarellit vielä takaisin? Hätäisen koeajon perusteella ihan toimivan oloiset, liukkaat ja lumet sitten totuuden paljastaa...

Eihän nuo mutarenkaat mitkään kunnon talvirenkaat ole sellaisiin verrattuna, mutta ihan yleispätevät tuntui olevan, mitä tässä niillä on nyt sen vajaan kolme vuotta satunnaisia ajoja suorittanut. Oikeastaan kaikissa kuviteltavissa olevissa keleissä on kokeiltu. Jatkuva neliveto toki tekee sitä kuvitteellista pidontunnetta, kun lähtee aina liikkeelle eikä mutkissa vetele mihinkään, jarrutustilanteet sitten on ne missä pitoa joskus olisi vähän lisää kaivannut. Siitäkin selviää yleensä ennakoimalla, täällä näyttävät osaavan jättää tilaa kun ajopelin ulkoasu on mikä on, ei tungeta ihan väkisin joka väliin. Hieman toinen meininkin kuin jo kuvatulla Lahdenväylällä, onneksi sellainen kulttuurikaan ei ole tänne vielä ehtinyt...

Voisin siis suositella, jos on ajoa jos-vaikka-missä, ja on myös se toinen millä voi sitten niihin tiedettävissä oleviin ongelmakeleihin mahdollista lähteä soveliailla renkailla. Jos taas on vain kyseinen keksintö liikenteessä, ja joutuu sinne jäiseen kiillotettuihin risteyksiin ajelemaan, ja muutenkin pääasiassa kaupunkipyöritystä, niin sellaiseen en menisi suosittelemaan. Aina kun on niitä muitakin muuttujia mukana, kuin ne mihin pystyy vaikuttamaan...

Monenlaista rengasta on kyllä tullut koettua sitten muissa, suht heikkokuntoisillakin on monia talvia tullut ajeltua Rättärillä, ja ainoat avustimet tähän mennessä mitä on talvikeliin ollut omissa, ovat olleet ABS-jarrut, eikä niitäkään kovin monessa. Nyt, kunhan saa tuon perhekuljettimen kasaan, niin siinä on sitten ABS:in lisäksi ESP, ja uudet nastarenkaat niistä huolimatta. Jotenkin sitä vaan on alkanut panostaa parempiin renkaisiin kun noita kyytiläisiä on siunaantunut mukaan, itekseen liikkuessa jotenkin sen asian mielsi toisin...

Catrik 05.11.2019 19:53

Mulla on Ziarelli Mountain Devileistä aika samat kokemukset kuin JasuT:llä.
https://www.4x4parts.fi/fi/mountain-...000077343.html

2018 tammikuussa ostettu eli nyt lähtee kolmas talvi. Viime talvella leikkasin katkoteräveitsellä lisää lamelleja, mutta en huomannut perstuntumalta mitään eroa.
Keulapainoinen Chevy menee takavedolla (lukon kanssa) lähes jokaisesta katutilanteesta ongelmitta, toki kiihtyminen on välillä hidasta.

Niin ja näissähän on ihan oikea talvirenkaan 3PMSF merkintäkin https://www.pirelli.com/tyre/ww/en/n...er-excellence/

ViKatila 09.11.2019 10:11

3PMSF-leima jos löytyy niin talviajelu on täysin laillista, eikä vakuutusyhtiölläkään pitäis olla nokankoputtamista.
Hyvyys tai huonous riippuu tosi paljon siitä mihin vertaa ja missä olosuhteissa.
Boggeri tms harvakuvioinen on hangessa hyvä, jäisellä maantiellä venäläistä rulettia. Altsikat voittaa ainakin huonot kitkat ja vaihtokuntoiset nastarenkaat tiellä, mutta hieman liukkaat ne on nekin. Mutikat sun muut sijoittuu sitten satunnaisessa järjestyksessä tähän väliin.

wikke 09.11.2019 10:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ViKatila (Viesti 1418903)
Altsikat voittaa ainakin huonot kitkat ja vaihtokuntoiset nastarenkaat tiellä, mutta hieman liukkaat ne on nekin.

Juuh, uutena.

veijon-esso 09.11.2019 10:54

Altsikoiden ongelma talvikäyttöspekuloinnissa on että niitä on sen kymmenen valmistajaa ja niiden kopiot. Ja niitä on tehty satavuotta ja ne kestää liiankin hyvin kulutusta, joten jengi kokeilee jotain enon pajeroo missä ne 30v renkaat tuntui liukkailta ja oli siis ihan paskat.

Joten kaikki altsikat on paskoja. :D

Mä oon muuten ajanu paskoilla nastarenkailla. Nastarenkaat on siis paskat. :D

Ippe69 09.11.2019 11:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ViKatila (Viesti 1418903)
3PMSF-leima jos löytyy niin talviajelu on täysin laillista, eikä vakuutusyhtiölläkään pitäis olla nokankoputtamista.
Hyvyys tai huonous riippuu tosi paljon siitä mihin vertaa ja missä olosuhteissa.

Tuota hiutaleleimaa ei saisi renkaaseen laittaa, jos se ei läpäise ks. merkinnän edellyttämiä testejä. Eikä sitä taida ollakaan kuin "oikeissa" talvirenkaissa.
Mutta laki ei tuota merkintää vaadi. M+S riittää lain mukaan ja sitähän löytyy vaikka minkänäköisistä renkaista.

thx 1138 09.11.2019 13:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1418912)
Tuota hiutaleleimaa ei saisi renkaaseen laittaa, jos se ei läpäise ks. merkinnän edellyttämiä testejä. Eikä sitä taida ollakaan kuin "oikeissa" talvirenkaissa.
Mutta laki ei tuota merkintää vaadi. M+S riittää lain mukaan ja sitähän löytyy vaikka minkänäköisistä renkaista.

bf goodrich all terrainissa on hiutale merkintä eli sen perusteella sen pitäisi olla oikea talvirengas?

-MaTTi- 09.11.2019 13:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 (Viesti 1418920)
bf goodrich all terrainissa on hiutale merkintä eli sen perusteella sen pitäisi olla oikea talvirengas?

Joo, nykyinen KO2-versio täyttää oikealle talvirenkaalle asetetut vaatimukset. Vanhempi ei.

Täällä hyvää juttua tuosta vuori-lumihiutale-merkistä eli 3PMSF:stä: https://www.ammattiautot.fi/uutiset/...ja-euroopassa/

Suomessa vaaditaan pelkästään kiinalaisista kesärenkaistakin löytyvä M+S.

wikke 09.11.2019 15:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 (Viesti 1418920)
bf goodrich all terrainissa on hiutale merkintä eli sen perusteella sen pitäisi olla oikea talvirengas?


Niin. Oikea ja oikea...

Technics 09.11.2019 19:01

Just tulin tallilta. Mennessä oli alla allterrainit ja takas tullessa hankook i pike nastat. Olihan nuissa vähä eroa kuten olettaa sopii. Varsinki jarrutusmatka on varmaan puolet lyhkäsempi.

Ajoin tässä syksyllä jonkin verran allterrainilla lumella ja kyllä silläki pärjää kun ei hankkiudu äkkitilanteisiin, toki nuo on vasta muutaman kuukauden vanhat, jollain 10 vuotta rullatuilla tuskin viittisin ajella.

Jam0 10.11.2019 22:46

Nokian Rotiivassa on myös lumihuippu-merkintä ja oikeasti jopa talvipitoa

Uazmies 11.11.2019 01:46

Kesäkelillä ajetaan kesärenkaalla, mudassa mutarenkaalla ja talvikelissä talvirenkaalla, valitettavasti kompromissia talveksi ei ole.

Hengellä (omalla ja muiden) leikkii kun mutapyörällä talvikelissä ajaa.

Timo_L 11.11.2019 09:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Technics (Viesti 1418937)
Ajoin tässä syksyllä jonkin verran allterrainilla lumella ja kyllä silläki pärjää kun ei hankkiudu äkkitilanteisiin, toki nuo on vasta muutaman kuukauden vanhat, jollain 10 vuotta rullatuilla tuskin viittisin ajella.

Tuskin viitsisit ajaa 10 vuotta vanhoila nasta- tai kitkarenkaillakaan, aivan paskat nekin olisi. 4-5 vuotta vanhat "oikeat" talvirenkaat on käyttöikänsä päässä talvirenkaana, joten ihan turha odottaa tai olettaa että mikään muukaan rengas toimisi talvella kunnolla vastaavan iän jälkeen.


Oli muuten jännä homma viime viikolla kun aamulla oli Kehä I, Lahdenväylä ja Porvoonväylä täysin peilijäässä. Normaalisti siellä mennään kuuden jälkeen aamulla mittarin mukaan 70-85km/h nopeutta ja motarilla 90-110km/h. Täysin peilijäässä olevilla teillä mentiin - kuinkas muuten - aivan samaa nopeutta. Menneinä talvina olen todistanut useaakin tilannetta missä edessäoleva on pyörähtänyt motarin rampissa kaiteeseen tai penkkaan, kun urpot ajaa talvirenkailla ihan älyttömiä nopeuksia uusilla autoilla. Kummasti ne samat mutkat on päässyt ehjin nahoin all-terraineilla autolla missä ei ole mitään ajonvakautuksia. Peilijää ja kiillottunut nuoskalumi on "ei-talvirenkaiden" pahimmat ongelmapaikat, ja esim. sohjokelillä tai kaistojen väliin kasautuneita lumivalleja ylittäessä taas ovat kuvioltaan avoimempana usein parempia ja suuntavakaampia kuin vastaavankokoinen kitka tai nasta.
Mutta hyvät renkaat ei auta mitään, jos kuski on täysi idiootti. Niitä idiootteja tuntuu riittävän ihan poskettoman paljon.

veijon-esso 11.11.2019 11:03

Ja eniten täällä pelti paukkuu sisääntuloväylillä, kun maalaiset tulee stadiin! :D

hiluvitkutin 11.11.2019 12:48

Nyt höpö höpö soo soo.

veijon-esso 11.11.2019 12:50

Mut niil on varmaan kaikilla passateissaan mutikat, tai vähintään altsikat. Ei ne muuten törmäilis! :D:D:D:D:D

wikke 11.11.2019 15:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1419045)
Nyt höpö höpö soo soo.

Totuus sattuu?

VeeWee 11.11.2019 15:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419040)
Ja eniten täällä pelti paukkuu sisääntuloväylillä, kun maalaiset tulee stadiin! :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1419045)
Nyt höpö höpö soo soo.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419046)
Mut niil on varmaan kaikilla passateissaan mutikat, tai vähintään altsikat. Ei ne muuten törmäilis! :D:D:D:D:D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1419050)
Totuus sattuu?

Ne samat maalaiset vantaalta ja lohjalta ja nummelasta ja tuusulasta jotka joka aamu rynnistävät liian myöhään töihin

Technics 11.11.2019 17:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1419036)
Tuskin viitsisit ajaa 10 vuotta vanhoila nasta- tai kitkarenkaillakaan, aivan paskat nekin olisi. 4-5 vuotta vanhat "oikeat" talvirenkaat on käyttöikänsä päässä talvirenkaana, joten ihan turha odottaa tai olettaa että mikään muukaan rengas toimisi talvella kunnolla vastaavan iän jälkeen.

Totta, en viitsisi. Tähän vielä voi lisätä renkaan säilytystavan vaikutuksen, jos talvirenkaat viskaa keväällä pihanurmelle ja kaivelee ne siitä syksyllä ensilumen tultua auton alle niin ei säily hyvänä tuotakaan 4-5 vuotta.

Tämän maalaisen passatissa on 6 vuotta vanhat nastat jotka kieltämättä on jo uutuudenkarheutensa menettäneet. Mutta ei pelkoa, en oo tulossa etelään sekoilemaan jos ei ole aivan pakko :D:D

JasuT 11.11.2019 19:09

On kyllä vähän kelistäkin kiinni, mikä rengas toimii. Tätä tuli kummasteltua lauantaina, nelostiellä lähellä Pihtipudasta, vesisateen pehmentämää lunta ohituskaistalla, sinne tottakai piti lähteä kokeilemaan miten "oikea" talvirengas toimii... Ja joo, palattiin takaisin sen seittemääkymppiä ajelevan taakse, kun ei vaan saanut yhtään lisää vauhtia siellä sohjossa, verrattuna enemmän ajettuun kaistaan missä taasen kulki hyvinkin kevyesti...

Tosiaan, kulkupeli oli semmoinen mistä puuttuu kaikki maasto-ominaisuudet, Sitikan C8, alle tuhat kilometriä ajetuilla nastarenkailla. Potku ei olisi loppunut koneesta, ellei ESP olisi sitä vähentänyt. Vähänkin kun yritti lisätä kaasua, niin merkkivalo tauluun ja tehot pois, ei vaan toimi tuommoinen talvirengas semmoisessa pöperössä. Aivan toista oli Rangella niillä Ziarellin BFG-kopioilla, kuten myös P38:n alla olevilla "oikeilla" kitkarenkailla joilla samaisessa paikassa ohittaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia harmaita hiuksia 15 senttiseen lumeen painaessa. Pöllysi vaan kivasti perässä se...

Se mitä on tullut sohjopöperössä ajeltua "mutiaisilla" niin paremmin ne tuntuu siinä toimivan mitä oikeammat talvirenkaat. Muutamia eri renkaita on tullut eri ajopeleissä koettua, mutta ei mikään ole ollenkaan niin pätevä tuommoisessa sohjossa mikä ei mahdu renkaan urista pakenemaan...

Muutenkin kyllä tuota tila-autoa tuli sitten pohdittua, että minkälaiseen keliin se on tarkoitettu. Ja minkälaiselle tielle. Kyllä se menee asvaltilla, ilman lunta tahi jäätä, vallan kivasti, oli se sitten kuivaa tai sateesta märkää. Ei mitään ongelmia. Liukkaalla sitten en tykkää ollenkaan, ESP tekee omia ylläreitään, sen sielunelämästä en vielä saanut kiinni. Ehkä keväällä, kun pääsee taas liukastelemaan radalle eli jäälle, saa sen toiminnasta jotain tolkkua? Missään kun ei aiemmin ole ollut tuommoista avustinta, niin jotenkin tulee selkärangasta ohjauskomennot, kaasunkevennykset yms, joihin taas tämmöinen avustettu keksintö reagoi aivan toisin. Hiekkatiellä ei isommin viitsi ajaa, täristää ilman nimismiehen kiharoitakin, josta niska ei vaan tykkää. Joustot loppu kesken, ja kun on yritetty tehdä mukavaksi, niin loppuu sitten joustovarat varsin pikaseen, suuntaan ja toiseen...

Kävi kyllä mielessä hukata tuo, ja haalia vaikka seitenpaikkainen Disco perhekuljettimeksi... Vähän karkasi aiheesta, mutta taisi olla vähän aihetta sivuavaakin seassa..?

hiluvitkutin 11.11.2019 20:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1419050)
Totuus sattuu?

Ei satu.
Kyllä mä pärjään, täällä ja siellä.

wikke 12.11.2019 06:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1419074)
Ei satu.
Kyllä mä pärjään, täällä ja siellä.

Ei se ollutkaan mitenkään henkilökohtaista.

tekniikkamies 12.11.2019 08:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Technics (Viesti 1419059)
Totta, en viitsisi. Tähän vielä voi lisätä renkaan säilytystavan vaikutuksen, jos talvirenkaat viskaa keväällä pihanurmelle ja kaivelee ne siitä syksyllä ensilumen tultua auton alle niin ei säily hyvänä tuotakaan 4-5 vuotta.

Tämän maalaisen passatissa on 6 vuotta vanhat nastat jotka kieltämättä on jo uutuudenkarheutensa menettäneet. Mutta ei pelkoa, en oo tulossa etelään sekoilemaan jos ei ole aivan pakko :D:D

Mä on tehny Hakkapeliitta LT:stä aikaisessa vaiheessa kesärenkaita poistamalla nastar ja saanut pidettyä ne tällä tavoin uutena. Jos haluaisin kokeilla, vanhemman Hiluxin mukana tuli BFG all terrainit uudempi versio. Tykkäsin niistä yleisrenkaana, mutta kyseessä on leveämpi rengas kuin minun pizzaleikkuri nasta, jonka kokeeksi kavensin 215/85/16 kokoiseen kun ennen oli 235/85/16.

Karvapöpö 13.11.2019 14:41

Itse heitin kuukausi sitten alle omat nastoitetut M/T -renkaat (ikää varmasti yli 10v) ja jo pelkästään vesisateella hiljaa jarruttaessa meni risteyksessä pitkäksi ja ABS teki töitä käskettyä. Totesin että näillä ei kyllä talvikäytössä tee enää yhtään mitään. Tuskin on koskaan tehnytkään, nimittäin elämäni ainoan kolarin olen näillä ko. renkailla ajanut talvella kun ei pysähtynyt riittävän nopeasti...

Päätin että pienempi paha on heittää omat BFG A/T KO2:t alle, kun niistä tosiaan löytyy se 3PMSF- merkintä. Vaikka nekään ei kunnolliset talvirenkaat olekaan, mutta kyllä varmasti nuo toiset voittaa. :D Tänä keväänä olen ne itselleni uutena hankkinut.

HiluxMan 13.11.2019 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JasuT (Viesti 1419066)
On kyllä vähän kelistäkin kiinni, mikä rengas toimii. Tätä tuli kummasteltua lauantaina, nelostiellä lähellä Pihtipudasta, vesisateen pehmentämää lunta ohituskaistalla, sinne tottakai piti lähteä kokeilemaan miten "oikea" talvirengas toimii... Ja joo, palattiin takaisin sen seittemääkymppiä ajelevan taakse, kun ei vaan saanut yhtään lisää vauhtia siellä sohjossa, verrattuna enemmän ajettuun kaistaan missä taasen kulki hyvinkin kevyesti...

Tosiaan, kulkupeli oli semmoinen mistä puuttuu kaikki maasto-ominaisuudet, Sitikan C8, alle tuhat kilometriä ajetuilla nastarenkailla. Potku ei olisi loppunut koneesta, ellei ESP olisi sitä vähentänyt. Vähänkin kun yritti lisätä kaasua, niin merkkivalo tauluun ja tehot pois, ei vaan toimi tuommoinen talvirengas semmoisessa pöperössä. Aivan toista oli Rangella niillä Ziarellin BFG-kopioilla, kuten myös P38:n alla olevilla "oikeilla" kitkarenkailla joilla samaisessa paikassa ohittaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia harmaita hiuksia 15 senttiseen lumeen painaessa. Pöllysi vaan kivasti perässä se...

Se mitä on tullut sohjopöperössä ajeltua "mutiaisilla" niin paremmin ne tuntuu siinä toimivan mitä oikeammat talvirenkaat. Muutamia eri renkaita on tullut eri ajopeleissä koettua, mutta ei mikään ole ollenkaan niin pätevä tuommoisessa sohjossa mikä ei mahdu renkaan urista pakenemaan...

Muutenkin kyllä tuota tila-autoa tuli sitten pohdittua, että minkälaiseen keliin se on tarkoitettu. Ja minkälaiselle tielle. Kyllä se menee asvaltilla, ilman lunta tahi jäätä, vallan kivasti, oli se sitten kuivaa tai sateesta märkää. Ei mitään ongelmia. Liukkaalla sitten en tykkää ollenkaan, ESP tekee omia ylläreitään, sen sielunelämästä en vielä saanut kiinni. Ehkä keväällä, kun pääsee taas liukastelemaan radalle eli jäälle, saa sen toiminnasta jotain tolkkua? Missään kun ei aiemmin ole ollut tuommoista avustinta, niin jotenkin tulee selkärangasta ohjauskomennot, kaasunkevennykset yms, joihin taas tämmöinen avustettu keksintö reagoi aivan toisin. Hiekkatiellä ei isommin viitsi ajaa, täristää ilman nimismiehen kiharoitakin, josta niska ei vaan tykkää. Joustot loppu kesken, ja kun on yritetty tehdä mukavaksi, niin loppuu sitten joustovarat varsin pikaseen, suuntaan ja toiseen...

Kävi kyllä mielessä hukata tuo, ja haalia vaikka seitenpaikkainen Disco perhekuljettimeksi... Vähän karkasi aiheesta, mutta taisi olla vähän aihetta sivuavaakin seassa..?

Kait sen ESP:n saa pois päältä? Subaru Outback kanssa kerran ohituskaistalla ylämäkeen meinasi että ei mennä, mutta mentiin sitten jotenkin. No seuraavaksi selvittämään miten sen ESPin saa pois, tässä vuosimallissa kun ei ollut nappulaa. No nyt on ja etenee pöpperössä hyvin kun nappaa "avustimen" pois siksi aikaa kun tarvii.

Topi1982 13.11.2019 18:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419040)
Ja eniten täällä pelti paukkuu sisääntuloväylillä, kun maalaiset tulee stadiin! :D

Onko Vantaa stadia?

wikke 13.11.2019 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419194)
Onko Vantaa stadia?


Ei. Vaan Stadi on vain pieni osa Helsinkiä. Oletko aina elänyt tässä uskossa että Vantaakin olisi Stadia?

Eli kuulunet heihin jotka tutustuvat Stadin yöelämään jo Riihimäkeläisellä nakkikioskilla iltapäivästä... :)

Topi1982 13.11.2019 19:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1419195)
Ei. Vaan Stadi on vain pieni osa Helsinkiä. Oletko aina elänyt tässä uskossa että Vantaakin olisi Stadia?

Eli kuulunet heihin jotka tutustuvat Stadin yöelämään jo Riihimäkeläisellä nakkikioskilla iltapäivästä... :)

Kuulun just niihin ja Riihimäki on mulle jo ihan liian iso metropoli.
PS. Veijon Esson kotipaikka näyttäs olevan Vantaa, siksi utelin.

JasuT 13.11.2019 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 1419188)
Kait sen ESP:n saa pois päältä? Subaru Outback kanssa kerran ohituskaistalla ylämäkeen meinasi että ei mennä, mutta mentiin sitten jotenkin. No seuraavaksi selvittämään miten sen ESPin saa pois, tässä vuosimallissa kun ei ollut nappulaa. No nyt on ja etenee pöpperössä hyvin kun nappaa "avustimen" pois siksi aikaa kun tarvii.

Saa, mutta alle 50km/h nopeudessa, ja tuon nopeuden ylittyessä ESP kytkeytyy takaisin päälle...

veijon-esso 13.11.2019 20:20

Voisin kait mä asua vaikka Joensuussa ja silti Stadi on stadissa!

Topi1982 13.11.2019 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419200)
Voisin kait mä asua vaikka Joensuussa ja silti Stadi on stadissa!

Tulisko siusta sitten maalainen?
Onko vantaalaiset stadilaisten mielestä maalaisia?

wikke 13.11.2019 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419196)
Kuulun just niihin ja Riihimäki on mulle jo ihan liian iso metropoli.

Wiki tietää kertoa että Jns. asukasluku 76 491 ja Riksun taasen 28 806.

sisua45 13.11.2019 21:19

Tämä "mutarenkaat talvella"-juttu alkaa kääntyä "stadi vastaan lande"-kisaksi.

Tämä minun viestini ei tosin yhtään auta asiaa, mutta kirjoitan sen silti...

Tälläisen keskustelun kuulin armeija-aikanani, vuosi silloin 1993 tai 94.

- Mistääs sää oot kotoosin?
- Stadist.
- Jaa niinkun Helsinkistä?
- Eiku Riksust.
- Noo, mikääs vittu se o?
- Riihimäki.
- Ho ho hoo, eihän siellä oo ku rautatieasema..!

Terveisin sisua45, maalaispoika Treen kupeesta.

veijon-esso 13.11.2019 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419207)
Tulisko siusta sitten maalainen?
Onko vantaalaiset stadilaisten mielestä maalaisia?

En tiedä, kumpaakaan.

Jussi Heinonen 14.11.2019 06:36

On tullut ajettua erinäisillä mutarenkailla aika monta talvea. Omia huomioita: Vanhimman mallin BFG:n mutikat on jo sen verran vanhoja, että ERITTÄIN liukkaat talvella, ei voi suositella. En tiedä millaisia ovat uutena olleet. Insa saharat oli mun mielestä ihan hyvät, oli kemppilukollisessa Suzukissa eikä ollut mitään ongelmia koko talvena. Cooper discoverer stt:t, uutena varsinkin todella hyvät, yli viisi vuotta vanhoinakin vielä ok. BFG:n km2 mutikat ovat ihan ok, näitä mulla ei oo ollut ihan uutena, mutta ainakin pari vuotta vanhat ovat vielä ihan ok.

Mutikoilla pärjää talven, kunhan muistaa millä ajelee. Ei niistä mikään ole oikean talvirenkaan veroinen. Siihen lisättynä se, että moni meistä ajelee sen ikäisillä raadoilla ettei niissä ole edes ABS jarruja (yours truly included). Ennakoinnilla pärjää, paitsi vesijääkelillä. Silloin on kyllä sitten vaikeaa, mutta silloin on vaikeaa nastarenkaillakin.

Heguli 14.11.2019 10:13

Ennakointi ja oikea tilannenopeus on tietty aina paikallaan, oli alla mitkä tahansa talvirenkaat. Ongelma vaan on siinä, että kaikkea ei voi ennakoida ja niissä tilanteissa renkaiden oikeesti pitäisi toimia hyvin. Viimeksi tänään aamuhämärissä noin kymmenvuotias poika pomppasi kadun varteen pysäköidyn pakun takaa mun eteen. Onneksi ei ollut lunta maassa eikä tie jäässä, eli ehdin hyvin pysähtyä.

tekniikkamies 14.11.2019 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Heinonen (Viesti 1419225)
On tullut ajettua erinäisillä mutarenkailla aika monta talvea. Omia huomioita: Vanhimman mallin BFG:n mutikat on jo sen verran vanhoja, että ERITTÄIN liukkaat talvella, ei voi suositella. En tiedä millaisia ovat uutena olleet. Insa saharat oli mun mielestä ihan hyvät, oli kemppilukollisessa Suzukissa eikä ollut mitään ongelmia koko talvena. Cooper discoverer stt:t, uutena varsinkin todella hyvät, yli viisi vuotta vanhoinakin vielä ok. BFG:n km2 mutikat ovat ihan ok, näitä mulla ei oo ollut ihan uutena, mutta ainakin pari vuotta vanhat ovat vielä ihan ok.

Itsellä oli toisten vanteiden mukana tulleet Insa Saharat enkä ole varma minkä ikäiset ne on kun aluksi pintaa oli kuitenkin aika hyvin. Ne oli surkeat talvella, eikä kuvio auttanut Hakkapeliitta LT:hen verrattuna. Ääni oli karmea, oli raskaat ja huonot rullaamaan. Yhden renkaan runko hajosi pidemmällä maantiematkalla.

Ne oli kuitenkin paljon paremmat maastossa kuin muut renkaani silloin kun oli sulaa.

Kettu_ 15.11.2019 03:40

Ite olen ajanut täällä vartti stadissa vaan ceerpyillä, bf at, bf trial? Insoilla ja bg desert duellereilla ja ainut noista joissa oli edes jotenki siedettävät ominaisuude ilman saippaamisia tai muitakaan vilunki juttuja niin oli bg desert duellereissa sj:iin alla, king cabissa oli insat joilla ei tehny mitään kun oltiin 0 tuntumassa ja lunta sateli, 35 creepyt oli ihan ok jos oli suojalunta mutta pakkasella meni mun mielestä enemmän muoviseksi se rengas kun kumiseksi. Suikalla vetelin viime talven aikasemmin mainituilla desert duellereilla niin ei ollut mitään ongelmaa pysähtyä tai liikkelle lähteä noilla, aurankin kanssa pitoja oli se mitä voi olla lumella. Vaimokin suhaili viime talven suikalla ja hänen sanojaan käyttäen "ei ongelmaa kuha muistaa että on talvi eikä kesä" :D

Tilley 15.11.2019 10:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jam0 (Viesti 1419020)
Nokian Rotiivassa on myös lumihuippu-merkintä ja oikeasti jopa talvipitoa

Komppaan tätä. Tarkennuksena, siis nimenomaan Rotiiva AT -versiosta puhutaan. Vianor myy tätä kesärengas-kategoriassa, mutta tosiaan lumihuippu löytyy ja kuvio on lähempänä kitkarengasta kuin kesärengasta. Ei aivan niin paljon lamelleja kuin "aidoissa" kitkoissa tosin. Kumiseos kuitenkin todella hyvä talvella, lumipinnalla pitää loistavasti. Peilijäällä ei tietenkään niin hyvin kuin nastarengas.

Tosin tämähän on offtopic, sillä mitkään mutarenkaathan nämä ei ole, kuvio on niin pieni.

veikkaaja 17.11.2019 16:59

En ymmärrä, jos on rahaa autoa rakennella, mutta pitää miettiä voiko mutarenkailla ajaa talvella?
Vaikka niillä pärjäisi, niin pitää muistaa, ettet ole yksin liikenteessä. Osaat kyllä ennakoida jarruttamalla aikaisin niihin tuttuihin liikennevaloihin, mutta entäs yllättävässä tilanteessa, pysähtyykö se ruosteen raiskaama tojota hyvin niillä boggereilla? Tuskin.

Nykyaikana kun on hyvät akkupulttipyssyt yms(ja tietenkin jokasella palkkihelmat josta voi autoa hiliftillä nostaa) niin miksei voi niitä mutarenkaita laittaa alle silloin kun on edessä ajopäivä tms.?

Itsellä jeepissä nokian hakkapeliitat talvella ja ketjut, jotka saa sillon alle kun tarve vaatii. Ja ketjuilla kyllä kulkee siellä talvisessa metsässä paremmin, kuin mudterraineilla.. Ja auttavat kesälläkin.

dodge3500 17.11.2019 19:56

Mites toi ruoste vaikuttaa pysähtymiseen/renkaisiin:rolleyes:

veijon-esso 17.11.2019 19:58

Se ruoste varisee kivasti renkaiden alle ja toimii kuin hiekoitus tuollaisessa paniikkijarrutuksessa. :D

dodge3500 17.11.2019 20:26

En tullut tuota ajatelleeks. Eli vähän sama kun kuorma-autoissa ne hiekottimet:D

rane58 18.11.2019 03:52

Liikenteessä on muitakin....
 
Sitten kun niillä mutarenkailla on luistellut jonkun/jotkut liikentessä kuoliaaksi, tulkaa sitten kysymään ja kertomaan omaisille, miten ja miksi....? :mad:

petroman 18.11.2019 09:52

Pari vuotta uskottelin itselleni, että koska mutakumit on lailliset talvella, ne on täten riittävän hyvät talvella. No, ei todellakaan ole. Karmeeta urheilua..

veijon-esso 18.11.2019 10:06

Tulihan se sieltä. Tappajarenkaat. Kerroppas rane nyt montako sivullista on suomessa tapettu laillisilla m+s "mutarenkailla" talvioloissa ja niin että tilanne olisi ollut vältettävissä niillä ihanilla nastarenkailla. Montako menee vuodessa, kymmenessä tai vaikka kautta aikojen jos ei meinaa tilastoa muuten muodostua.

tekniikkamies 18.11.2019 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419515)
Tulihan se sieltä. Tappajarenkaat. Kerroppas rane nyt montako sivullista on suomessa tapettu laillisilla m+s "mutarenkailla" talvioloissa ja niin että tilanne olisi ollut vältettävissä niillä ihanilla nastarenkailla. Montako menee vuodessa, kymmenessä tai vaikka kautta aikojen jos ei meinaa tilastoa muuten muodostua.

Mitä järkeä autossa, joka ulkoisesti näyttää, että siihen on panostettu, mutta on huononpi talvella kuin perusauto.

Maajusseilla on traktoreissa aika karkea lapakuvio käytössä, mutta sille on syynä, että se on pellolla hyvä ja on muita rengasvaihtoehtoja jos ajetaan paljon tiellä.

Mud terrainiin voisi kiinnittää aikamoisia nastoja, mutta sekään ei hyvä vaihtoehto yleiseen liikenteeseen.

Itse en pitäisi huonona vaihtoehtona kehittää puhdistuvampaa rengasta, joka enempi talvelle ja saa nastoilla. Omista renkaista Insa Saharassa oli maastosudittelu ominaisuuksia, mutta sillä pääsi huomattavasti tavallista talvirengasta huonommin talvisissa olosuhteissa.

Ehkä niissä Duratrackeissä on vähän sensuuntaista näköä, että voisi nastoitettuna toimia.

veijon-esso 18.11.2019 11:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1419517)
Mitä järkeä autossa, joka ulkoisesti näyttää, että siihen on panostettu, mutta on huononpi talvella kuin perusauto.

En tiedä, minulla ei ole sellaista.

Mun mielestä jokaisella pitää olla lakipykälät täyttävät renkaat ja sitten pitäis vielä ajella kelin ja renkaiden asettamien rajojen puitteissa niin että itellä ja muilla henki säilyy. Näin ei kuitenkaan näytä olevan, edes kuivalla kesäkelillä.

dodge3500 18.11.2019 14:42

Mä nastotutin viime talvena mutikat kuorma-auton nastoilla ja piti tosi hyvin, mut nyt nastat painunu kuvion sisään ja aivan paska pito

Hulivili 18.11.2019 15:41

Hyvin on mutiaisilla pärjännyt. Km3 nyt alla. Talveksi pudotan paineita reilusti. Kovaahan tuolla Jeepinrutkulla ei etes pääse ja jarrut on talveen optimoitu, ei mene lukkoon. Kesällä pitää enempi varoa, kun jarrutusmatka on (vähintään) yhtäpitkä kun talvella :eek:

Vuosittain ihmettelen, kun insinööris kehuu että hyvin pelaa jarrut. Siihen olen luottant.

Topi1982 18.11.2019 16:39

Mulla on tuommoset naurettavat nastarenkaat, verrattuina mutiaisiin ja muihin miehekkäisiin rajun näköisiin.
Jos tuohon miun autoon laitetaan mitkä tahansa laillisesti nastoitetut muta tai loka rinkulat ja verrataan nykyisiin surkimuksiin, niin kaikki jäävät toiseksi.
1. kiihdytyksessä 2. jarrutuksessa 3. sivuttaispidossa. Pois lukien ns. umpihanki!
Kuka on eri mieltä voi näyttää paremmuutensa miun autolla ihan milloin ja missä vaan.
https://up.picr.de/37248718ro.jpg

https://up.picr.de/37248720hg.jpg

JasuT 18.11.2019 16:52

Tässä keskustelussa taitaa hienosti unohtua muutama seikka...

-mitkään renkaat eivät ole parhaat kaikissa keleissä
-renkaista riippumatta täytyy pitää silmiään ja muitakin hoksottimia käytössä
-kelissä kelin mukaan. Tämä tuntuu unohtuvan parhaiten siellä kehäteiden onnelassa (ja sohaisun jälkeistä sotaa odotellessa, popparit paukkuu)
-yhdet, TM-testin parhaat, eivät sovellu tosiaankaan kaikkiin autoihin -joihinkin ei edes saa testivoittajia kun tarvittavaa kokoa ei valmisteta
-järkeä saa käyttää

Oma valinta on, että on erilaisia renkaita eri autoissa. Voi vaikka kelin mukaan valita millä lähtee. Tälläkin hetkellä on katsastettujen alla nastallisia ja nastattomia talvirenkaita, kesärengasta (M+S -tekstillä lumihiutaleen kanssa), mutarenkaat löytyy heti käyttöön. Täällä pikkasen syrjemmässä kun on onneksi mahdollista pitää useampaa kuin yhtä autoa lähtövalmiudessa...

Topi1982 18.11.2019 17:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JasuT (Viesti 1419538)
Tässä keskustelussa taitaa hienosti unohtua muutama seikka...

-mitkään renkaat eivät ole parhaat kaikissa keleissä
-renkaista riippumatta täytyy pitää silmiään ja muitakin hoksottimia käytössä
-kelissä kelin mukaan. Tämä tuntuu unohtuvan parhaiten siellä kehäteiden onnelassa (ja sohaisun jälkeistä sotaa odotellessa, popparit paukkuu)
-yhdet, TM-testin parhaat, eivät sovellu tosiaankaan kaikkiin autoihin -joihinkin ei edes saa testivoittajia kun tarvittavaa kokoa ei valmisteta
-järkeä saa käyttää

Oma valinta on, että on erilaisia renkaita eri autoissa. Voi vaikka kelin mukaan valita millä lähtee. Tälläkin hetkellä on katsastettujen alla nastallisia ja nastattomia talvirenkaita, kesärengasta (M+S -tekstillä lumihiutaleen kanssa), mutarenkaat löytyy heti käyttöön. Täällä pikkasen syrjemmässä kun on onneksi mahdollista pitää useampaa kuin yhtä autoa lähtövalmiudessa...

Siehän sälli oot!

jmk 18.11.2019 17:40

Kumpa olisikin varaa pitää jokakelille sopivaa autoa pihassa lähtövalmiina, taitaa tulla halvemmaksi ostaa oikeat talvirenkaat maasturiin...

Topi1982 18.11.2019 17:44

Neljä tai viisi ajoneuvoa on hänellä käytössä.
Mitenkähän tuohon "tietoon" suhtautuis?
Oisko rekisterinumerot mittään?

tekniikkamies 18.11.2019 17:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1419543)
Kumpa olisikin varaa pitää jokakelille sopivaa autoa pihassa lähtövalmiina, taitaa tulla halvemmaksi ostaa oikeat talvirenkaat maasturiin...

https://youtu.be/qaYV1hJv_xk

Mulla on videossa näkyvään tapaan perus pizzaleikkurit 215/85/16 Hakkapeliitta LT2 ja 235/85/16 renkaita kaksi kierrosta, jotka siirsin kesäkäyttöön.

JasuT 18.11.2019 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419544)
Neljä tai viisi ajoneuvoa on hänellä käytössä.
Mitenkähän tuohon "tietoon" suhtautuis?
Oisko rekisterinumerot mittään?

Viisi katsastettua omistuksessa, neljällä pääsee heti kaahailemaan, joista kaksi liikennekäytössä tällä hetkellä. Liikennekäytössä Classic Range ja Sitikan C8, liikennekäytöstä poistettuna P38 Range ja Sitikan Dyane 4x4, tallissa piilossa Sm. On noista kaikista tainnut kuvaakin täällä olla, joista kilvet näkyy..?

Lisäksi sitten samassa talossa asuvan kaverin kalusto, katsastettuina kakkos-Disco ja Sitikalta Cx ja Xm, katsastus vanhana muutama lisää, jokaista noita mallia...

Hankintahinnaltaan varsin maltillisia, Sm:ää lukuunottamatta. Satasia, P38 alta puoltoista tonnia. Eikä nuo liikennekäytöstä poistettuna maksuja tee...

Eipähän kyllästy yhdellä kurvailuun, ja jos (siis kun) vikaantuu niin ei liikkuminen halvaannu kerrasta. Yhden jopa menin kesällä myymään, silloin oli 6 katsastettua hallussa. Ja tähän mennessä reilusti alta kymppitonni yhteensä kertynyt noihin, välillä menee viikko ettei millään lähde pihaa kauemmaksi...

HJ60 18.11.2019 20:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419544)
Neljä tai viisi ajoneuvoa on hänellä käytössä.
Mitenkähän tuohon "tietoon" suhtautuis?
Oisko rekisterinumerot mittään?

Meinaatko, ettei kaikki ois katastettuja, tai niissä ois laittomia muutoksia, vai miksi?

JasuT 18.11.2019 21:16

Yhtä lukuunottamatta, kaikissa on muutoksia. Vähiten P38:ssa ja C8:ssa. Laittomia ei tällä hetkellä yhdessäkään, viimeksi semmonen oli 4x4 Dyanessa, kun tuli leikittyä remmiahtimen kanssa. Jostain syystä ei tuppaa ihan vakioina pysymään mikään kulkupeli...

Muutoksista yleensä, toinen Dyaneni joka on nyt jokusen vuoden ollut katsastamatta, sitä on muokattu aika rankalla kädellä siitä kun sen -94 hankin. Sen muutoksista keskusteltiin erään kerran katsastuksen yhteydessä, kun kyseisen konttorin katsastuksia oli valvomassa neljä Trafin väijyä. Vähän suikkapiä kyseli jo keksintöä kohti kävellessä, kun jo ulkoasusta näki ettei ole aivan tehtaan jäljiltä se. Mm. radio-ohjattua keskuslukkoa ei noissa ollut, joka herätti hilpeyttä kovasti. Sisälle päästyämme, kyseli ryypyn tarpeesta, johon totesin ettei tämä yksilö sitä tarvitse. Asia selvisi kun laittoi virrat päälle, jokunen ledi vilahteli kojelaudassa, ja bensapumpun surina kertoi oman tarinansa. Pakin sijaintia kysyessä kommentoin senkin olevan enempi normiauton tapaan, tosin mahdollisen vitosen paikalla, omassa askissaan olisi ns. normiykkösen paikalla. Syytä kysyi moiseen askinvaihtoon, kerroin pitemmistä välityksistä, isommista jarruista, synkronoidusta ykkösestä, pakkivalokatkaisijasta yms, niin tässä kohtaa laski mitä kaikkea olisi pitänyt muutoskatsastaa, jarrut, vaihteisto, isompi moottori, ruiskumuutos, tavaratilan jatke yms, ja kysäisi tosiaan etteikö muutoksia olisi koskaan kirjattu. Kerroin kyllä sitä toisinaan kysyneeni, ja kukaan ei ollut nähnyt sitä tarpeelliseksi, tämä taas tuntui sen olevan tarpeellista etenkin kun ne Trafin kaverit oli syynäämässä. Kysyi vielä yhden kysymyksen aiheesta, eli "missäs tämä on edellisen kerran katsastettu, kun on noiden muutosten kanssa leimattu", niin yhden sanan vastaus riitti: "teillä", eikä muutoksista tahi katsastuksen tarpeesta keskusteltu enää sanallakaan... Eikä ne Trafin kaveritkaan mitään kysyneet, vaikka heistä kolme olikin yhdessä vaiheessa laitetta ihmettelemässä, yhden heistä keskittyessä kuuntelemaan kysymyksiäni...

Että tämmöstä. Onneksi tässä maassa saa vielä rakentaa, ja tehdä muutoksia, ja myös leimattua muutoksia. Sekä käyttää tervettä järkeä leimaamossa. Tuokin ajoneuvo, se ei ole tainnut kahta kertaa olla katsastuksessa samalla kokoonpanolla, sitä kun on rakennettu jatkuvasti sen liikenteessä ollessa, enimmäkseen ihan vain mielenkiinnosta, joskus vikaantumisen aiheuttamasta tarpeesta...

Topi1982 18.11.2019 21:31

Tosi mielenkiintoista ja fiksua kieltämättä!
Anteeksi epäluuloni tosi harrastajaa kohtaan.

Topi1982 18.11.2019 21:52

Kun on noin hyvät mahdollisuudet ottaa kelin vaihtelut huomioon renkaiden suhteen, niin varmaan joskus joudut jo ruokatunnin aikana vaihtamaan ja ottamaan liikennekäyttöön paremmilla renkailla varustetun ajokin? Jos on katsastettu?

JasuT 18.11.2019 22:24

Tähän mennessä onnistunut valitsemaan kulkupelin siten, ettei ole keskenkaiken tullut tarvetta toisenlaisille renkaille. Ehkä syy siihen on siinä, ettei ole mitään kovinkaan pakollisia tarpeita lähteä oikein mihinkään, paitsi kuntoutukseen kerran viikossa...

Joskus entisessä elämässä tuli ajettua paljon, useampia kymppitonneja vuoteen, eräänä vuonna kertyi Dyaneen 80000 km. Osa kilometrikorvauksilla, osa nuoruuden huumassa, osa harrastetapahtumissa käynteihin liittyen. Eikä bensa tuntunut maksavan silloin oikein mitään, jota kului suhteellisen vähän keskimääräisiin kulutuksiin verrattuna...

Elämässä on valintoja, osa omia, osa jonkun muun tekemiä. Oliko se sitten kenen tekemä valinta, kun työkunto karkasi kolarin yhteydessä? Vai monen tekijän summa, jossa omakin valinta näytteli omaa osaansa..? Renkaisiin liittyy sekin, että mikroauton renkaat jäähtyneenä eivät pitäneetkään siten miten niiden kuvitteli pitävän, kolme varttia aiemmassa ajossa lämmitelleenä... Kuiva asvaltti, sileät ratarenkaat, amatööri kuskina...

Toyonder 18.11.2019 22:34

Perheellisellä pitää maaseudulla olla vähintään kaksi lähtövalmista autoa pihassa.
Käytännössä niitä on enemmän, koska jälkikasvukin niitä käyttää ja offitarpeisiin metsälle,
rannoille ja pelloille pitää olla sinne optimoituja kulkuvälineitä.
Lisäksi kun tilaa yleensä on, niin liikenteestä väliaikaisesti poistettuja ja
projekteja tai varaosa-autoja tuppaa kertymään.

Aiheeseen liittyen.
Kaksi talvea pidin käyttis-LJ:ssä mutikoita, uutena ostin ja luulin, että niillä selviää liukkailla.
Ei selviä. LJ on käynyt kaksi kertaa ojassa kyljellään ja muitakin jänniä tilanteita on ollut.
Vesiliukkailla lähti omista käsistä pienehköstä vauhdista. Lasten kanssa oltiin syvällä lumessa
ojan pohjalla vöistä roikkumassa. Poistuttiin takaovesta ja ylemmän etuoven ikkunasta.
Toisella kerralla vaimolta lähti käsistä aamun yllätysliukkailla ja piruettien jälkeen
iskut oli sen verran kovia, että sairaslomaa tuli.

Kun isoja nastarenkaita ei ole kunnolla kaupan, niin viime talvi LJ:llä ajeltiin naurettavan näköisillä
katumaasturien nastarenkailla. Pysyy tiellä, mutta ei oikein sovi auton tyyliin.
Täksi talveksi hankittiin sitten LJ:n korvaajaksi uudehko V70, jossa on nastarenkaat sekä
kaikki modernit turvallisuustekijät. Se on nyt toinen talvikäyttiksistä.
LJ lähtee liikkeelle vain kun on pitävät pakkaskelit tai muuten riittävästi pitoa.
Kun rengasmääräykset ensi vuonna muuttuu, niin LJ saa alleen 35" All terrainit ja
niillä sitten ajellaan kun kelit sallii.

tekniikkamies 18.11.2019 23:16

https://www.nokianrenkaat.fi/nastare...apeliitta-lt3/

Kyllä Nokian LT:tä on aika monipuolinen valikoima ja useimpaan kulkupeliin 315/70/17 on turhankin iso.

rane58 19.11.2019 01:20

Kalahtiko kalikka....?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419515)
Tulihan se sieltä. Tappajarenkaat. Kerroppas rane nyt montako sivullista on suomessa tapettu laillisilla m+s "mutarenkailla" talvioloissa ja niin että tilanne olisi ollut vältettävissä niillä ihanilla nastarenkailla. Montako menee vuodessa, kymmenessä tai vaikka kautta aikojen jos ei meinaa tilastoa muuten muodostua.

Kirjoitukseni oli että kun tietää että renkaat ovat "hiihto- ja luisteluliiton hyväksymät) eli talvella ei mitään pitoa ja pitää ehdointahdoin ajaa niillä ja jos tulee kolari tms. ja ruumita niin varmasti nukkuu yönsä hyvin, varsinkin kun tiesi ettei niillä renkailla tee talven liukkailla mitään.... :(
-Ei ole tietoa montako on tapettu mutta se yksikin on liikaa renkaissa säästämisestä, välinpitämättömyydestä muita tiellä liikkujia kohtaan....:mad:
-Uhrit voivat olla läheisiämme, jopa sen ajajan... :rolleyes:

dodge3500 19.11.2019 07:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1419570)
https://www.nokianrenkaat.fi/nastare...apeliitta-lt3/

Kyllä Nokian LT:tä on aika monipuolinen valikoima ja useimpaan kulkupeliin 315/70/17 on turhankin iso.

Juu tälle talvelle ostin emännän hodariin tommoset koossa 285/75/16 eikä ne niin pahalta näytä verrattuna 35/12,5/15 muttereihin. Vähän pienemmät mut ei pahat omaan silmään. Ainoa huono puoli on se että, kun sain ne alle niin lumet ja jäät lähti, mutta eiköhän sitä vielä tule.

veijon-esso 19.11.2019 09:01

Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti! :D

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.

tekniikkamies 19.11.2019 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419580)
Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti! :D

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.

Mä olen nuorempana kaksi kertaa ajanut auton ojaan huonojen renkaiden takia ja ensimmäinen kera katolleen.

Konstiksi olen keksinyt, että katsastetussa autossa oltava hyvät talvirenkaat ja kun pito hivenen huononee, ottaa nastat pois ja tekee niistä kuin all terraineja. Hakkapeliitta LT ollut ok rengas muihinkin vuodenaikoihin nastat poistettuna.

Nyt se vanhempi kierros on vanhemmassa Hiluxissa, johon suunnittelen lumiauraa omaan pihaan.

Vuelä vanhempi on puuliiteri Jumperissa. Siinä samalla kokeilin onko pakutyylin autoon hyvät 235/85/16 renkaat.

Heguli 19.11.2019 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419580)
Ei kalahtanut kalikka mutta kovia on sedät jossittelemaan. Ja ajotyylillä ja ennakoinnilla kun ei ole mitään väliä näissä keskusteluissa, lapset hyppivät katveesta suoraan eteen… Niin mites esim tollanen kuuskytluvun olssi pysähtyy hätäjarrussa kun se lapsi on hypännyt eteen, vaikka sitten kesäkelissä. Nukutko yösi sen jälkeen hyvin vaikka hyvin tiedät että uudella autolla olisi automaattinen hätäjarrutoiminto ja parempi jalankulkijaturvallisuus ehkä pelastanut sen lapsen? Ehdointahdoin pitää vanhalla, vaarallisella, saastuttavalla autolla ajella oman egonsa pönkittämiseksi, vaikka turvallisempia ja puhtaampia vaihtoehtoja olisi. How Dare You sanoisi Greettatäti! :D

Eihän tolla logiikalla voi ajaa muulla kuin uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla ja läpsiä uutta rengasta alle joka talveksi? Ei ne uutena hyvin pitävät nastarenkaat enää samalla lailla pidä toisena talvena, ne vanhenee vaikkei kilometrejä paljoa tulisikaan. Et kait SINÄ aja vanhoilla renkailla?

Mul oli joskus aikanaan nelisen vuotta työsuhdeauto käytössä ja joka vuosi vaihtui auto, vuodenvaihteen nurkilla. Renkaiden eron huomas selvästi kun sai tuliterät renkaat tammikuussa noin 20tkm ajettujen tilalle. Varmaan ekat 5tkm ne hienot kumit oli parhaimmillaan. Ja silti niitä autoja näkyy ojissa pitkin ja poikin, vaikka olis mitkä renkaat.

Kysymys oli siitä ajaako talvella paskoilla vai hyvillä renkailla. Se on jokaisen oma valinta ja jokainen vastaa tekemänsä valinnan seurauksista. Auton vaihto on ihan toinen juttu, ei sotketa sitä tähän.

Tuolla esimerkillä elävästä elämästä halusin muistuttaa vain siitä, että liikenteessä ei voi varautua kaikkeen. Sinun kaltainen mestarikuski tietty selviää vaikka slikseillä napajäätiköllä, minä en selviä.

veijon-esso 19.11.2019 11:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1419586)
Kysymys oli siitä ajaako talvella paskoilla vai hyvillä renkailla. Se on jokaisen oma valinta ja jokainen vastaa tekemänsä valinnan seurauksista. Auton vaihto on ihan toinen juttu, ei sotketa sitä tähän.

Tuolla esimerkillä elävästä elämästä halusin muistuttaa vain siitä, että liikenteessä ei voi varautua kaikkeen. Sinun kaltainen mestarikuski tietty selviää vaikka slikseillä napajäätiköllä, minä en selviä.


Miksi auton valinta on ihan toinen juttu jos se samalla tavalla vaikuttaa ajelun seurauksena tulevien ruumiiden määrään? Ja jos kerran jokainen vastaa valintojensa seurauksista, niin miksi sitten vaahtoatte niistä renkaista. Jos renkaat on lailliset, niin mitä niitä vatuloimaan.

En ole väittänyt olevani mestarikuski enkä selviäväni slikseillä napajäätiköllä. Mutarenkailla olen pärjännyt ne ajot mitä olen talvella niillä harrasteautolla ajellut, käyttöautossa ei oo mutarenkaita vaan altsikat mitkä toimii täysin riittävän hyvin tänne etelän talveen, minun ajoreiteille ja käyttötarpeeseen.

Jossain iisalmen takana kun kävin työreissussa talvella, niin siellä kyllä kannattais olla hyvät nastapyörät.Se riippuu aika paljon missä ja milloin pitää ajaa, vaikka puhutaankin talvesta ja suomesta, niin vaihtelua on.

Topi1982 19.11.2019 12:46

Paloautoni on epävirallinen testauslaite renkaille.
Edessä on nastarenkaat ja takana M+S talvisellaiset.
Kävin testailemassa jäisillä sivuteillä ja keula meni melkein minne ohjailin, mutta peräpää liiruili ja laaruili puolelta toiselle. Tosin saattoi johtua myös paripyörien sopimattomuudesta tien uriin?
Land Cruiserissa kiinalaiset "maastorenkaat" vs nastoitetut Continentalit = 100, nolla nastoitetuille.
En kuulu huippukuljettajien joukkoon!

turakki 19.11.2019 14:10

Monenlaisilla renkailla on tullut ajettua omia ja vieraita autoja. Usein on perillekin päästy. Nykyään on kai ikää jo sen verran, että osaa arvostaa vähemmän stressaavaa matkantekoa, siksi talvella on alla kohtuullisen hyvät nastarenkaat. Toisaalta pari talvea olen pitänyt Bj:n pois liikennekäytöstä, kun ei ole siihen varaa ostaa riittävän hyviä renkaita.

Tienpito on meillä varsin vaatimatonta. Tuollainen tavallinen syrjäseudun nelinumeroinen asvalttikihara aurataan heti, tai parin päivän päästä lumisateesta. Kovimpiin mäkiin saatetaan tuoda hiekkaa, eikä suola-autoista tarvitse välittää. Lumitalvena oikein kiva, jäätalvena ei niinkään. Muutama vuosi sitten oli märkää peilijäätä kuudetta viikkoa putkeen.

tekniikkamies 19.11.2019 15:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1419591)
Paloautoni on epävirallinen testauslaite renkaille.
Edessä on nastarenkaat ja takana M+S talvisellaiset.
Kävin testailemassa jäisillä sivuteillä ja keula meni melkein minne ohjailin, mutta peräpää liiruili ja laaruili puolelta toiselle. Tosin saattoi johtua myös paripyörien sopimattomuudesta tien uriin?
Land Cruiserissa kiinalaiset "maastorenkaat" vs nastoitetut Continentalit = 100, nolla nastoitetuille.
En kuulu huippukuljettajien joukkoon!

Siirsin keväällä puuliiteri Jumperin eri paikkaan ja se oli ihan paska vanhoilla Hakkapeliitta LT:llä nastat poistettuna. Voisko toistakymmentä vuotta olla eroa iässä uusimpiin ja ero hitonmoinen.

Pari talvea takaperin ei olisi huvittanut lähteä kaupunkiin ajaa koska arvelutti, että muut aiheuttaa vaaraa niin huonolla kelillä. Mäkeä alas hiljaa liikennevaloihin hiljentäen viereisellä kaistalla ei saanut pysähtymään ja ajoi viereisen auton päälle. Itsellä oli ok renkaat ja varovainen asenne koska keli oli vaikea.

Fruehauf-CJ 19.11.2019 16:36

Minun mielestä henkilöauton renkaat eli alle 35" saa vaihdettua aika kiireettömästi alle puoleen tuntiin vaikka pitäisi hieman kahvitaukoakin.

Suosin useampaa rengas sarjaa autoa kohti. Valinta kelin ja käyttötarkoituksen mukaan.

Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!

wikke 19.11.2019 17:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ (Viesti 1419602)
Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!

Ovatko muut osapuolet olleet aina samaa mieltä?

Heguli 19.11.2019 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1419588)
Miksi auton valinta on ihan toinen juttu jos se samalla tavalla vaikuttaa ajelun seurauksena tulevien ruumiiden määrään? Ja jos kerran jokainen vastaa valintojensa seurauksista, niin miksi sitten vaahtoatte niistä renkaista. Jos renkaat on lailliset, niin mitä niitä vatuloimaan.

En ole väittänyt olevani mestarikuski enkä selviäväni slikseillä napajäätiköllä. Mutarenkailla olen pärjännyt ne ajot mitä olen talvella niillä harrasteautolla ajellut, käyttöautossa ei oo mutarenkaita vaan altsikat mitkä toimii täysin riittävän hyvin tänne etelän talveen, minun ajoreiteille ja käyttötarpeeseen.

Jossain iisalmen takana kun kävin työreissussa talvella, niin siellä kyllä kannattais olla hyvät nastapyörät.Se riippuu aika paljon missä ja milloin pitää ajaa, vaikka puhutaankin talvesta ja suomesta, niin vaihtelua on.

Siinä vaan käy silleen, että joku muu saattaa kuolla niiden paskojen renkaiden takia. Ei se hirveästi lohduta, vaikka renkaat olivat "lailliset".

Toki autolla on merkitystä ajamiseen mutta ei voi vaatia, että kaikki ostaisi uuden turvallisen auton, tai parikin. Pakko sitä on ajella sellasilla autoilla, johon pankkitili antaa luvan. Renkaat on aika paljon halvemmat hankkia, niissä ei saa säästää.

Tämä tästä, ajellaan turvallisesti siellä liikenteessä.

Heguli 19.11.2019 18:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ (Viesti 1419602)
Kolareissa mitä omalle kohdalle on sattunut ei renkailla ole ollut osaa eikä arpaa. Edes tilanne nopeus ei ole ollut poikkeava. Syyllinen on AINA löytynyt penkin ja ratin välistä.

Jarrutus on yksinkertaisesti aloitettu liian myöhään tai ei ollenkaan!

Mielenkiintoinen havainto. Mikset ole aloittanut jarrutusta ajoissa, eli miksi et ole keskittynyt liikenteeseen ? Ja on tämäkin itse asiassa liian suuri tilannenopeus, hiljempaa ajamalla olisit ehtinyt pysähtyä ajoissa :D


Sivu luotu: 15:56 (GMT +2).