Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   katsastuksen jälkitarkastus,vikalista hukassa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152945)

select 29.10.2017 18:06

katsastuksen jälkitarkastus,vikalista hukassa
 
Tällänen murhe päällä.ostin siis auton joka hylätty ja pitäis näyttää uudestaan.viat tiedossa ja korjattukin melkein,mutten saanut vikalistaa mukaan.trafin ajoneuvotiedoissa on kohta viat jossa näkyy mistä hylätty.onnistuuko jälkitarkastus ilman vikalappua?

JAMANT 29.10.2017 18:09

Onnistuu, ne on niillä koneella...

select 29.10.2017 18:14

kiitos vastauksesta/tiedosta Jamantille:)

ImacInnes 29.10.2017 18:22

Ei välttämäti onnistu.
 
Juuri kyselin asiaa konttorilla ja kertoivat minulle että.

Voi onnistua ainoastaan sillä konttorilla mistä on lista on annettu ei muilla.
Muilla konttoreilla kokonaan uusi katsastus ilman vikalistaa.

Mattihan tuon osaisi kertoa?

t. Ismo Ämmä

Tate 29.10.2017 18:32

Juurikin noin eli katsastustodistuksen tarviit aina kun viet auton jälkitarkastukseen. Jotkut konttorit perii katsastustodistuksen uudelleentulostamisesta käsittelykorvauksen. Voit toki käydä jälkitarkastuksessa ihan missä tahansa asemalla, mutta ensin sun pitää käydä tulostuttamassa se katsastustodistus siellä missä se auto on alunperin hylätty.

JAMANT 29.10.2017 18:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tate (Viesti 1361585)
Juurikin noin eli katsastustodistuksen tarviit aina kun viet auton jälkitarkastukseen. Jotkut konttorit perii katsastustodistuksen uudelleentulostamisesta käsittelykorvauksen. Voit toki käydä jälkitarkastuksessa ihan missä tahansa asemalla, mutta ensin sun pitää käydä tulostuttamassa se katsastustodistus siellä missä se auto on alunperin hylätty.

Aijaa, kumminkin ne on koneella ja näkyy kaikille!! Ihan uutta tietoo mulle!! Taas on asiat sitten muuttuneet (muuttuuhan ne koko ajan)!!

-MaTTi- 29.10.2017 18:47

Joo, viat näkyy koneella joka konttorilla, mut tarttet ”vikalistan” eli katsastustodistuksen siltä konttorilta jossa se on hylätty. Helpoimmillaan saat sähköpostiin kopion pyytämällä tai sit tää konttori mille meet voi pyytää sen sähköpostilla tai faksilla halutessaan. Voi toki olla ettei tähän jälkimmäiseen riitä kiinnostus tai ei oo vain aikaa semmosen selvittelyyn, ei siis kuulu normaaliin palveluun.

select 29.10.2017 18:55

Eläköön digitalisaatio! täytyy sitten yrittää selvittää ex-omistajalta missä yrittäny leimata ja rukoilla sieltä konttorilta se lista.Tämä siksi että on sitte paperi mukana jälkitarkastukseen jossa näkyy ne viat jotka näkyy myös niillä koneella!!! vi*t* kun ois Karpo vielä hommissa niin sais tästäkin viihdettä ihmisille ainakin puoli jaksoa!

-MaTTi- 29.10.2017 19:11

Täältä toi tieto ja muutakin ”yleissivistävää”: https://www.trafi.fi/filebank/a/1427...nen_versio.pdf

H&K 29.10.2017 19:15

No jos viat korjattu ni mikä siitä tekee karpoa tartteevan ongelman? Jos vaikka kävisi kokonaan uudelleenkatsastamassa ilman ongelmia jälkitarkastuslapun puuttumisesta?

JAMANT 29.10.2017 19:29

Jotenkin konttorikohtaista nää jutut, toiselle ei kelpaa se OBD-liite korjaamoille, toiselle kelpaa. Vi**u kun olis samat säännöt kaikilla!

baxxter 29.10.2017 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1361603)
Jotenkin konttorikohtaista nää jutut, toiselle ei kelpaa se OBD-liite korjaamoille, toiselle kelpaa. Vi**u kun olis samat säännöt kaikilla!

Jossain on voitu jälkitarkastus tehdä vaikkei ole lappua, koska ne tiedot näkyvät koneella. Jossain on voitu hyväksyä obd-liite (testeristä ei saa riittävää tietoa ulos?) Molemmat on väärin, kummassakaan tapauksessa tuskin mitään vahinkoa ja vilppiä syntyy. Paitsi sitä mielipahaa kun oletetaan että jos joku vähän oikaisee niin kaikkien pitäisi niin tehdä.

JAMANT 29.10.2017 19:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1361604)
Jossain on voitu jälkitarkastus tehdä vaikkei ole lappua, koska ne tiedot näkyvät koneella. Jossain on voitu hyväksyä obd-liite (testeristä ei saa riittävää tietoa ulos?) Molemmat on väärin, kummassakaan tapauksessa tuskin mitään vahinkoa ja vilppiä syntyy. Paitsi sitä mielipahaa kun oletetaan että jos joku vähän oikaisee niin kaikkien pitäisi niin tehdä.

Miksi se on väärin, jos OBD-liite kelpaa, ko katsastuskonttorin päällikkö itse ilmoitti että heillä kelpaa edelleen.... Onhan se silloin tarkistettu ihan kuten vaatimukset sanoo, OBD-testeri ei vain löydä moottorinohjausta, toissa viikolla tein peräkkäin kolme KJ-Cherokeeta, kaikissa 2.4 DOHC-kone ja kahdesta löysi moottorinohjaimen ja kolmannesta ei ja kukaan ei osaa sanoa, miksi ei löydä.

baxxter 29.10.2017 20:38

Mihin sitä liitelappua tarvitsee, jos tulosteesta löytyy kaikki tiedot?

JAMANT 29.10.2017 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1361615)
Mihin sitä liitelappua tarvitsee, jos tulosteesta löytyy kaikki tiedot?

No kun ei löydä testeri sitä moottorinohjainta, niin ei ole ne vaadittavat tiedot, mutta liitepaperiin ne tarvittavat lisätään...

baxxter 29.10.2017 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1361616)
No kun ei löydä testeri sitä moottorinohjainta, niin ei ole ne vaadittavat tiedot, mutta liitepaperiin ne tarvittavat lisätään...

Eli obd-testi ilman mitään tulostetta? Minkä voimassaolevan ohjeen mukainen tarkastus tuo on?

-MaTTi- 30.10.2017 00:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1361616)
No kun ei löydä testeri sitä moottorinohjainta, niin ei ole ne vaadittavat tiedot, mutta liitepaperiin ne tarvittavat lisätään...

Jos ei löydy moottoriohjainta niin ethän sä saa testiä tehtyä ollenkaan. Jos yhteyttä ei ole niin auto hylätään, on hylätty jo viimeiset pari(?) vuotta.

Ei tunne liitepaperia nykyohje: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467..._tarkastus.pdf
Tietysti voit tuon 5.3 kohdan 4. rivin tiedon kirjata sille liitelomakkeellekkin, mutta ei sen siinä tarvitse olla, riittää kun on kirjattu siihen varsinaiseen tulosteeseen.

JAMANT 30.10.2017 09:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1361618)
Eli obd-testi ilman mitään tulostetta? Minkä voimassaolevan ohjeen mukainen tarkastus tuo on?

Tulee se tuloste kun mitataan tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, mutta ei löydä moottorinohjainta ja silloin ei tule minkäänlaista OBD-testitulosta, kun OBD-testattavat mitataan vaij kierroksilla ja OBD-tuloste. Mutta kun ei löydä moottosin ohjainta ja siinä tyhjäkänti/kierroslapussa ei ole kaikkia tietoja, siksi AKE/Trafi on tehnyt sen OBD-liitteen korjaamoille...

Jos joskus kävis tuuri ja olis joku katsastusmies paikalla kun teen mittausta ja vois kertoa, miten sen moottoinohjaimen sille lukijalle löytäis, kun ei se niitä löydä aina ja kumminkin yritetään asiakasta palvella. Mutta aina vaan mutistaan niistä ohjeistuksista joista ei ole muuta hyötyä, kuin kipeä pää. Kun ei niitä kukaan osaa tulkita samalla lailla,toiselle konttorille liite kelpaa ja toinen tulkitsee että ei kelpaa...

JAMANT 30.10.2017 09:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1361647)
Jos ei löydy moottoriohjainta niin ethän sä saa testiä tehtyä ollenkaan. Jos yhteyttä ei ole niin auto hylätään, on hylätty jo viimeiset pari(?) vuotta.

Ei tunne liitepaperia nykyohje: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467..._tarkastus.pdf
Tietysti voit tuon 5.3 kohdan 4. rivin tiedon kirjata sille liitelomakkeellekkin, mutta ei sen siinä tarvitse olla, riittää kun on kirjattu siihen varsinaiseen tulosteeseen.

Viimeks kun tarkistin, siihen lappuun saa tehdä ylimääräisiä merkintöjä vain allekirjoituksen osalta, vai onko sekin taas muuttunut. Mistäs nää muutokset sais lukea, kun ei Trafi niitä ilmoittele, puhunmattakaan tulkinnoista, kun joka konttori tulkitsee ohjeita eri lailla.... Kuminkin Trafille maksetaan siitä, että meidän laput kelpaa katsastuksessa ja tietoa ei saa, ja jos saa, se on tulkittavissa joka konttorilla erilailla, ota näistä nyt sitten selvää...

baxxter 30.10.2017 13:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1361662)
siksi AKE/Trafi on tehnyt sen OBD-liitteen korjaamoille...

Liitelomake oli käsittääkseni niille merkkikohtaisille testereille, joiden tuloste oli vaikeaselkoinen eikä välttämättä tulkittavissa ilman testeriä. Lisäksi on ollut merkkikohtaisia poikkeuksia, että on voitu erillinen lomake täyttää myös käsin. Mutta molemmat tavat ovat jo historiaa, eikä siinä juuri tulkittavaa ole?
Lainaus:

Jos joskus kävis tuuri ja olis joku katsastusmies paikalla kun teen mittausta ja vois kertoa, miten sen moottoinohjaimen sille lukijalle löytäis, kun ei se niitä löydä aina ja kumminkin yritetään asiakasta palvella. Mutta aina vaan mutistaan niistä ohjeistuksista joista ei ole muuta hyötyä, kuin kipeä pää. Kun ei niitä kukaan osaa tulkita samalla lailla,toiselle konttorille liite kelpaa ja toinen tulkitsee että ei kelpaa...
Voisko olla vaan niin, että pitää vaan testata jollain toisella testerillä? Ei aina konttorillakaan löydy yhteydet ekalla koneella, yleensä sitte toisella löytyy ja melkeen aina viimeistään kolmannella. Ja onko kyse edes tulkinnasta, jos yksi tekee väärin ja toinen ei?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1361663)
Viimeks kun tarkistin, siihen lappuun saa tehdä ylimääräisiä merkintöjä vain allekirjoituksen osalta, vai onko sekin taas muuttunut. Mistäs nää muutokset sais lukea, kun ei Trafi niitä ilmoittele, puhunmattakaan tulkinnoista, kun joka konttori tulkitsee ohjeita eri lailla.... Kuminkin Trafille maksetaan siitä, että meidän laput kelpaa katsastuksessa ja tietoa ei saa, ja jos saa, se on tulkittavissa joka konttorilla erilailla, ota näistä nyt sitten selvää...

Tämä viimeisin ohje kertoo melko suoraan, mitä pitää tulla tulostettuna mittalaitteesta ja mitä ei.

JAMANT 30.10.2017 14:04

Mutta ne muut mun viidestä testeristä ei kerro sille katsastusmiehelle että kaikki on ok. Sillä liitteellä allekirjoituksella vakuutan ja vannon että on se kunnossa. Kaikki mun testerit ei osaa edes yhdistää itseään tulostimeen, joten sen toisen testerin käyttö on ok mulle, mutta se ei kelpaa katsastuksessa!

Mutta ei tää liity alkuperäiseen kysymykseen enää mitenkään, eiköhän nää selviä, kunhan päästään taas kymmenen vuotta eteenpäin ja testerikanta uusiutuu ja noi ongelma-autot on jo paalattu....

ITP 30.10.2017 14:17

Löyhästi aiheeseen liittyen. Kaverini osti tutultaan auton johon oli vikalista haettu. Korjasin kyseiset puutteet kaverini autosta. Autoa näytettiin eri konttorilla missä se oli alunperin katsastettu. No, ei riittänyt että vikalista oli kunnossa, olivat löytäneet lisää korjattavaa. Eihän jälkinäytössä enää pitäisi uusia vikoja ilmetä?

baxxter 30.10.2017 14:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ITP (Viesti 1361694)
Löyhästi aiheeseen liittyen. Kaverini osti tutultaan auton johon oli vikalista haettu. Korjasin kyseiset puutteet kaverini autosta. Autoa näytettiin eri konttorilla missä se oli alunperin katsastettu. No, ei riittänyt että vikalista oli kunnossa, olivat löytäneet lisää korjattavaa. Eihän jälkinäytössä enää pitäisi uusia vikoja ilmetä?

Oliko oikeasti jälkitarkastus, eli mitä lukee jälkimmäisessä lapussa suoritteena?
Mitkä oli alkuperäiset viat ja mitkä uudet? Tuolla Matin linkittämässä ohjeessa on selvennetty mitä kuuluisi tarkastaa.

select 30.10.2017 19:40

keskustelu jatkuu...
 
Alkuperäinen ongelma edenny niin että ystävällisellä asemalla etsivät tiedon missä käyty vikalista hakemassa.nyt vielä pitäis saada yhteys sinne,sp,soittopyyntö ja puhelut ei oo vielä saanu vastausta.saishan tuon sieltä haettuakin,100km suuntaansa vaan matkaa...
Tuohon jälkitarkastuksessa ilmenneisiin lisävikoihin sain joskus selityksen että esim. ruostevauriot alusta käsittää kaiken mitä alla on.Oli runnerista paikattu osoitetut helma ja jousen yläpään vieressä ollut reikä,jälkitarkastuksessa näversi vielä lisäksi iskarin yläpään korjattavaksi josta ei ollut merkintää hylätyssä katsastuksessa.Aika hiljainen piha on tuolla konttorilla missä tämä tapahtui kun ohi ajelen.

-MaTTi- 30.10.2017 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1361663)
Viimeks kun tarkistin, siihen lappuun saa tehdä ylimääräisiä merkintöjä vain allekirjoituksen osalta, vai onko sekin taas muuttunut. Mistäs nää muutokset sais lukea, kun ei Trafi niitä ilmoittele, puhunmattakaan tulkinnoista, kun joka konttori tulkitsee ohjeita eri lailla.... Kuminkin Trafille maksetaan siitä, että meidän laput kelpaa katsastuksessa ja tietoa ei saa, ja jos saa, se on tulkittavissa joka konttorilla erilailla, ota näistä nyt sitten selvää...

Täältä, kohta 14: https://www.trafi.fi/tieliikenne/kat...stuksen_ohjeet

Ja tässä jo valmiiksi 20.5.2018 voimaantuleva määräys hämmästeltäväksi: https://www.trafi.fi/filebank/a/1509...s_27102017.pdf

JAMANT 30.10.2017 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1361732)
Täältä, kohta 14: https://www.trafi.fi/tieliikenne/kat...stuksen_ohjeet

Ja tässä jo valmiiksi 20.5.2018 voimaantuleva määräys hämmästeltäväksi: https://www.trafi.fi/filebank/a/1509...s_27102017.pdf

Eli etsi itse, Trafi ei vaivaudu lähettämään, vaikka sähköpostit on tiedossa!!

ITP 30.10.2017 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1361696)
Oliko oikeasti jälkitarkastus, eli mitä lukee jälkimmäisessä lapussa suoritteena?
Mitkä oli alkuperäiset viat ja mitkä uudet? Tuolla Matin linkittämässä ohjeessa on selvennetty mitä kuuluisi tarkastaa.

Oikeasti jälkitarkastus. Vasemmanpuoleisessa runkopalkissa hitsattaavaa tietyssä kohdassa. Eli viat korjattiin mitä lapussa luki, ja niistä kohdista mistä maininta oli. Kaveri meni näyttämään ja viat todettiin korjatuiksi, mutta, sieltä tuli sanomista oikeanpuoleisesta runkopalkista jossa oli jotain pientä reiän alkua. Auto meni katsastuksesta läpi mutta merkintä runkopalkista, tosin ei lue että kummalta puolelta tahi mistä kohtaa korjattava.

baxxter 30.10.2017 22:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ITP (Viesti 1361760)
Oikeasti jälkitarkastus. Vasemmanpuoleisessa runkopalkissa hitsattaavaa tietyssä kohdassa. Eli viat korjattiin mitä lapussa luki, ja niistä kohdista mistä maininta oli. Kaveri meni näyttämään ja viat todettiin korjatuiksi, mutta, sieltä tuli sanomista oikeanpuoleisesta runkopalkista jossa oli jotain pientä reiän alkua. Auto meni katsastuksesta läpi mutta merkintä runkopalkista, tosin ei lue että kummalta puolelta tahi mistä kohtaa korjattava.

Samassa kohteessa vika oli molemmilla kerroilla, eli rungossa. Ohjeessa puhutaan "korjauksen ympäristöstä", joka kuuluu tarkastaa. Mikä sitten sitä ympäristöä onkaan.

ITP 30.10.2017 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1361769)
Samassa kohteessa vika oli molemmilla kerroilla, eli rungossa. Ohjeessa puhutaan "korjauksen ympäristöstä", joka kuuluu tarkastaa. Mikä sitten sitä ympäristöä onkaan.

Vika oli rungossa mutta maininta oli vain toiselta puolelta alunperin, ja se korjattiin.

Jos olisi ollut merkintä oikeasta ja vasemmasta puolesta, niin molemmat puolet olisi korjattu. :)

Ainahan tuolaiseen vanhaan kunkkukopin runkoon reikiä saa jos vähän koputtaa..

liero 30.10.2017 23:25

Miksi tyrkyttää mätää autoa leimalle ylipäätään?
Miksi sitä ei voi hitsata ennen sitä?

ITP 31.10.2017 00:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja liero (Viesti 1361772)
Miksi tyrkyttää mätää autoa leimalle ylipäätään?
Miksi sitä ei voi hitsata ennen sitä?

Tokkopa myyjä tiesi mitä hitsaaminen edes on.

Kaikki omat katiskani olen hitsannut etukäteen jos niissä hitsattavaa on ollut.

JuKu 02.11.2017 08:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1361732)
Ja tässä jo valmiiksi 20.5.2018 voimaantuleva määräys hämmästeltäväksi: https://www.trafi.fi/filebank/a/1509...s_27102017.pdf

Onko saatavilla diesel moottoria koskevaa 20.5.2018 voimaan astuvaa määräystä?

baxxter 02.11.2017 09:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuKu (Viesti 1362002)
Onko saatavilla diesel moottoria koskevaa 20.5.2018 voimaan astuvaa määräystä?

Tuolla määräyksessä kohta 3.4.2 ??

G13b 02.11.2017 11:59

Jatkossakin >10v. autolle tulee "vain" korjauskehoitus jos vikavalo palaa tai OBD:stä löytyy bugeja? Ei siis hylkyä?

""
Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen – hylky ja ajokielto napsahtavat jatkossa entistä herkemmin






Katsastus Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on antanut lukuisia uusia ohjeita ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista.



Uuden määräyksen suurin periaatteellinen muutos koskee päästöjen mittaamista, jonka lisäksi myös hylkäys- ja ajokieltovikojen perusteita tarkennetaan.

Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.



Hylkäysviaksi päästömittauksessa määritellään tällöin merkkivalon virheellinen toiminta sekä osa auton vikamuistissa olevista vikakoodeista.

Sama menettelymuutos koskee 1.9.2016 jälkeen käyttöön otettuja dieselautoja, joiden osalta Trafi arvioi päästövikahavaintojen kasvavan.

""

select 02.11.2017 19:15

loppu hyvin
 
alkuperäinen ongelma ratkesi yställisen kirjain+numero katsastusketjun henkilökunnan avulla.lähettivät hävinneen todistuksen kopion lähikonttorille ja leima tuli.

-MaTTi- 04.11.2017 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G13b (Viesti 1362021)
Jatkossakin >10v. autolle tulee "vain" korjauskehoitus jos vikavalo palaa tai OBD:stä löytyy bugeja? Ei siis hylkyä?

Ei, miten niin? Tottakai hylätään, niinkuin nytkin. Lue toi Trafin määräys.

G13b 04.11.2017 20:00

^Eikö hylkäys koske vain alle 10v. autoja, ei vanhempia?

lainaus,

""
Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.

Hylkäysviaksi päästömittauksessa määritellään tällöin merkkivalon virheellinen toiminta sekä osa auton vikamuistissa olevista vikakoodeista.

""

-Captain- 05.11.2017 08:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G13b (Viesti 1362278)
^Eikö hylkäys koske vain alle 10v. autoja, ei vanhempia?

lainaus,

""
Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.

Hylkäysviaksi päästömittauksessa määritellään tällöin merkkivalon virheellinen toiminta sekä osa auton vikamuistissa olevista vikakoodeista.

""

Eikös tuo tarkoita sitä et alle 10v ikäisiä autoja ei mitata enää, eli pelkkä obd-luenta. Vanhemmat sitten joko pelkkä päästömittaus tai päästömittaus+obd luenta.


Sivu luotu: 01:37 (GMT +2).