![]() |
Jeep #11: WJ-99, 4,7L V8 Selec-Trac
Kyllästyttyäni puolitoista vuotta sitten Jeeppeihin - tulihan niitä kuuden vuoden aikana jo kymmenen ropattuakin - kokeilin rakennella välillä paria turbo-Japsia. Ensin oli eksoottinen +500hp compound(tupla)turbo 4WD-Impreza ja sitten ihan perinteinen iäkkäämpi vakio takapotku MK3-Supra. Jatkuvaan kireän turbokoneen laukeamisen pelkoon, iäkkään auton osien saannin vaikeuteen, poikamiesmäisen ahtaisiin kinnereihin ja ennen kaikkea täydelliseen harrasteautottomuuteen kyllästyneenä päätin palata takaisin isojen karvanaamaäijien ja -autojen pariin. :cool:
Tuli sitten hankittua tommonen V8-WJ, jossa on tuttuun tyyliin "pientä laittoa". Ekaksi meni lerppu kuskin penkki remonttiin, kun kotiajomatkalla iski noidannuoli; ei sentään ihan yhtä paha kuin Imprezan ekoista kuppi-istuimista. Korkeussäädön yksi nivel oli ruostunut kiinni ja säätömoottori repinyt penkin rungon jo toistamiseen hajalle. Penkin runkoa oli nääs hitsailtu ennenkin, mutta kolarivaurion pelko osoittautui turhaksi nivelrikon paljastuttua. Lämpöä ja CRC:tä, niin vot olipa pian vetreä säätö. Nähtävästi vielä avauttaa hitsin, kun se ei osunut kaikesta tähtäilystä huolimatta ihan suoraan ja kiskot jäi vinoon. Nyt ei kuitenkaan enää heilu. Autosta tulee tuonnempana myyntiin erinäisiä mulle turhia osia, kuten kuvassa nyt alla olevat 275/40-20 kesägumit. Näistä ja projektin etenemisestä myöhemmin lisää. Mutta mitä siis Jeeppeihin ja maastureihin tulee, niin I'm back! :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207417 |
En ole ihan varma pitäisikö päätöksestä onnitella, vai esittää surunvalittelut :D
Mutta on se kuitenkin Jeep ja bensakasilla :cool: |
Hienoa!
Hyvä että harharetki vai mikä mielenhäiriö on ohi....! :D
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Ompa mahtavaa nähdä WinChester taas kirjoittelemassa Jeeppi-juttuja täällä. On tullut seurattua vuosikaudet näitä edellisiä projektikertomuksia ja osaltaan nämä jutut on olleet syyllisiä siihen, että tuossa pihalla Jeeppi möllöttää. Monet vinkit ja ideat on niistä saatu.
Kiitos ja onnea uuteen projetktiin! |
Lainaus:
Tähän autoon kieltämättä on ajatus lähteä rakentamaan entisen tyylistä vakiosta vähän erikoisempaa tekniikkaa - ei tosin enää umpimetsään menoa silmälläpitäen - mutta tuumitaan nyt ensin vaihtoehtoja. *********************************************** Kotimatkalla noidannuolen aikaansaanut rikkinäinen penkki tuli oikaistua ja sisustaan tein normiputsauksen vanhojen hajujen karkottamiseksi. En jaksanut enää ruveta ottamaan mattoja irti pesua varten, mutta laitoin muoveihin kiilloketta, tiivisteisiin silikonia ja nahkoihin hoitoainetta, kun olivat kipeästi sen tarpeessa. Korvia kiusannut jurina oli tutkinnan tuloksena peräisin vasemmasta etunavasta, jossa laakeri on tiensä päässä, semmosta siis seuraavaksi tilaukseen... |
"En mää kö vähän vaan korotan"
Tähän autoon kieltämättä on ajatus lähteä rakentamaan entisen tyylistä vakiosta vähän erikoisempaa tekniikkaa - ei tosin enää umpimetsään menoa silmälläpitäen - mutta tuumitaan nyt ensin vaihtoehtoja.
*********************************************** saapas nähdä miten käy :D |
Lainaus:
|
Etunapaa irrottaessa tietysti hankalimmassa paikassa olleen pultin 12-kulmanen kanta korkkas ja piti hitsata hylsy kiinni että sai irti. :mad: Ensin piti tuokin hitsata vahingossa pikku täpällä kiinni kääntöpäähän, jollon hylsystä irtos kaksi palaa eikä pultti inahtanutkaan. :mad::mad: Ellei tallista löydy edellisten autojen ylimääräseksi jääneitä pultteja joutuu nähtävästi hitsaamaan tohon tilalle mutterin, että saa takasin kiinni. Jos se sitten edes mahtuu kääntymään ja ellei niin sitten uutta. Sitä kuvitteli että tämä projekti lähtis helposti mutta vielä mitä! No, saapahan ainakin taas harrastaa. :D
Projekti lähti himmailuaikeista huolimatta vauhdilla muutenkin eteenpäin. Tilasin Backfältiltä rikkonaisen 247:n tilalle WJ:n 242-askin vaihdekeppeineen ja perään kuutoskoneisen takakardaanin, joihin tulee etupään inputakseli ja takayoke nykyisestä; eli ihan niin kuin Ameriikan ihmemaan pojat netissä neuvoivat. Samalla purkaamosta on tulossa myös tuplaristinivelinen etukardaani. Sille tarttis vielä keksiä jotain sopivaa käyttötarkoitusta... :D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207443 |
Noita pultteja olis kyllä hyllyssä...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Se kanta ruostuessaan käytännössä ohenee, jolloin käy niin että 13mm hylsy sutasee tyhjää, se 1/2" (12.7mm) on tiukempi silloin siihen ja aukeaa sillä, mutta seuraavalla kerralla se 1/2" myös sutasee ja avaaminen haastavampaa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vetarin mutteri oli niin tiukassa, että piti käyttää se amiksella ja ampua isolla pulttipyssyllä irti. Muutenkin levyn, navan ja vetarin irroittaminen oli melkoista ähellystä katkenneinen pultteineen, moskalla hakkaamisineen yms. lämpötyökalujen käyttämisineen. Tässä jo vetarin paikalleen asetusta edellisistä asennuksista säilyneen muovisen asennustyökalun kanssa. ;)
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207482 Uusi napa paikallaan ja koska yksi pultinkanta korkkasi, ostin uuden 12.9 kuusiokolopultin joka tässä kuparirasvalla terästettynä. Sittenpä ne muutkin korkkasi kiristäessä, joten ei kun kaupasta pussillinen uusia... Kumpiakohan tuonne kannattaisi muuten laittaa, 10.9 vai 12.9 ja lieneekö edes väliä kun ovat kovia? Molempia on prikkoineen nyt varalla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207483 Matkahuollosta tuli kauppareissulla mukaan tälläinen WJ:ssä kohtuullisen harvinainen omituisuus. :D Kardaanit ja 242WJ-jakolaatikko on vielä purkamatta... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207484 |
Tuo edellisten kuvien napa onkin todellisuudessa XJ/ZJ:n napa. Lienee ollut auton mukana virheellisesti jo jonkin aikaa ja jäänyt huomaamatta, kun ei ole koitettu vaihtaa. Nyt poikkeuksellisesti otti sen verta päähän, että kävin South West Tradesta kovalla hinnalla uuden ja tyrkkäsin paikalleen. Samalla laitoin 10.9 kovuuksiset normaalikantaiset pultit kuparirasvan kanssa, niin saa seuraava vaihtaja ne irti helpommin.
Ymmärrettävästi orkkispulteissa on sellaiset kannat, että tumpelot ei pääse niitä vahingossa aukomaan esim. jarruremppaa tehdessään ja saa aikaiseksi vaaraa navan irtoamiselle vauhdissa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207491 |
Tänään pääsin kunnolla koeajolle ja hyvinhän tämä pelittää. Laakeri lakkasi vollaamasta, vaikka etuperän ilmeinen aiempi virheshimmaus pitää pientä ääntä moottorijarrutuksessa. Mukamas viallinen NP247-jakolaatikkokin tuntuu toimivan oikein, eikä jäpitä edes hiekalla, joten vain pikkupuolen potkiminen pois päältä on vikana; sitä missään tiellä tartte.
Kuskin blend door ongelma ratkesi myös. Purin simahtaneen säätömoottorikotelon, pyöräytin moottoria ja annoin sille virtaa suoraan akkulaturilla, niin sehän heräsi toimimaan! Ei kun kasaan ja paikalleen, niin nyt tulee lämmintä ilmaa kuskille ja läppä reagoi asetusarvoon kuten pitää. :D Samalla selvisi että recirc-door toimii, vaikka sekä siihen että kuskin lämppäriin tulee edelleen vikakoodi liian suuresta liikeradasta yms. :confused: No, ihan sama, kunhan toimii. :) Tiedossa on pientä huoltohommaa suodattimien, nesteiden ym. pikkuosien vaihdossa ja vaikka tuo jakoaski onkin sellaisenaan nyt toimiva, niin ajatus on kyllä laittaa NP242WJ-loota tuonne tilalle jossain sopivassa välissä. |
Seuraavaksi ruvetaan tekemään 247 => 242 swappia ottamalla viallinen 247 irti ja laittamalla tilalle tämä 242 varustettuna edellisen sisäänmenoakselilla.
"Uudessa" 242-jakiksessa kaikki paikat on kuivia eli ei ole vuotanut mistään. Ketju ja vaihdevipu on kummatkin tiukat, sanosko jopa uuden tuntuiset, joten tähän tarttee vain laittaa uudet öljyt kun sisäänmenoakseli on vaihdettu. :) Tuo takakardaanin lähdön haitarikumi on ollut hyllyssä melkosen monta vuotta ja löysi nyt paikkansa uudelleen. Jäi varmaan ZJ:n vastaavasta remontista yli, kun ei jostain syystä sopinut paikalleen. Takakardaanit on kokonaisena melko samanpituisia, oikealla kuutoskoneisen ja vasemmalla V8:n. Molemmat yoket siis irrotetaan, vaihdetaan keskenään ja paikalleen laitetaan kasin yoke kuutosen kardaanilla että mahtuu 242:n ja perän väliin. Kunhan saan 247:n irti niin selviää paremmin, missä laatikoiden pituusero ilmenee. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207578 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207579 |
Oliko sulla jotain erikoisempaakin ajatusta kun tohon select-traciin päädyit vai sattuiko se vaan kohdalle?
|
Lainaus:
|
Monipuolisempi....
Lainaus:
Kuin pelkät nopea- ja hidas 4-veto. :p http://i9.aijaa.com/t/00792/9495971.t.jpg |
247 jakolaatikko heilahti pois paikoiltaan. Tai no ei se nyt ihan kyllä niin mennyt, kun neljä tuntia vierähti ennen kuin loota oli lattialla. Ainakin se päälle kaksi tuntia meni ennekuin ensimmäinenkään kehämutteri oli irti, kun joutui purkamaan tavaraa edestä, kuten jakotason (kuvassa rako lootien välissä) etupuolella kolmella pultilla kiinnitetty vaihdevaijerin korvake. Viimeinen ylämutteri irtosi vain piiitkällä räikkävarrella, jossa oli kaksi niveltä, kaksi pientä ja kaksi pitkää jatkovartta; oli sen verta ahdasta ja ylin mutteri pahassa paikassa, koska...
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207590 ... toisin kuin ZJ:ssä on WJ:ssä jakolaatikko käännetty hieman vinoon, kuten vaihdelaatikon päästä näkyy. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207591 Laatikoiden pituuseroa on jotain 3cm, mutta en taida irrotella yokeja ennen kuin saan lootan paikalleen, niin saa tarkan sovitteen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207592 Etupäissä ei sitten eroa olekaan kuin inputakselien pituus ja vaihdekaavion anturi, jota 247:ssa ei ole ollenkaan. Ja mihinkä sitä tartteekaan, kun lattiakaavio ne kuitenkin kertoo. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207593 |
Lainaus:
Liukkailla saa olla tarkkana jos jää 2wd päälle, sen verran poweria ja kevyt perä että on herkästi koppi käsiä täynnä. |
Lainaus:
Liukasta on kaikilla muilla alustoilla paitsi kuivalla ja sulalla asfaltilla. Pyöräytin XJ:n kerran melkein ympäri asfaltilla, kun jalka vähän varomattomasti kaasulla läksin kääntämään liikennevaloristeyksestä vesisateella. Ennen jakiksen irtiottoa testasin tätä WJ:llä hiekalla, jollon lyhyellä pätkällä ei etupää kerennyt ollenkaan mukaan takapään sutiessa. Ei tuo ihmevisko taida olla kyllä kunnossakaan, kun laatikosta tuli metallihiluista ruskeaa öljyä pihalle. Lootalla on nähtävästi ajettu viimeset kilsat ennen mulle tuloa kuivana. |
Tommonen ikävyys on irrotettava sisäänmenoakselista, eikä oikein onnistu tavallisilla pihdeillä reikien puuttuessa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207778 Mutta kun niitä muokkaa vähän rälläkällä, niin nuo pari pykälää helpottaa elämää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207779 Kun on saatu etupään ulostuloyoken mutteri irti - siinä tarvitsi aimo annoksen mielikuvitusta, kun yoke on paitsi pyöreä niin myös kartio - niin ulosvetäjän jäädessä pieneksi tarvitaan yoken irrottamiseksi edelleenkin pientä mielikuvitusta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207780 Tässä pientä huuhtelua tuoreella talliin jääneellä Dexron II -öljypullon lopulla ja akkukoneella pyörittämällä, video. Ja sama pelkkänä kuvana. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207781 |
Rikkoutunut 247-aski aukesi lopulta vasta takapään purkamisen jälkeen. Niinhän se ohjeessa kerrotaan, mutta edellinen vastaava 249-loota purkautui kyllä etukautta.
Vaihteensiirrin oli jauhautunut puruksi, jota imusihti oli täynnä. Tästä tarvitaan 242:sta varten sisäänmenoakseli, joten otetaan se pois paikaltaan ja ruvetaan purkamaan 242:sta. 247:n vian selvittelyt ja mahdolliset korjaukset kerkee tekemään myöhemmin. Ketju on ainakin tiukka ja muita vaurioita ei toistaiseksi näy. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207783 |
Ja sitten 242:n purkuun. Ensin lohko halki ja se lähtee helposti ilman mitään kummallisuuksia toisin kuin viallinen 247.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207836 Öljysihdissä on vain yksi metallihile, tämä on hyvä alku. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207837 Myös ketju on hyvässä kunnossa... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207838 ...eikä sisuskaluissa muutenkaan ole mitään omituista. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207839 Seuravaksi sokkatappi on saatava pois ja se onnistuu esim. 3.5-4mm poralla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207840 Jos hyvin käy, niin sokka lähtee melkein ehjänä irti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207841 Ja sitten vaihdeakseli (vai mikä tuo nyt on nimeltään) lähtee irti kaikkine hiluineen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207842 Jälkimmäinen siirtäjä irti. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207843 Tässä 242n lyhyt kuutoskoneen vaihdelaatikkoon sopiva sisäänmenoakseli ja planeetta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207844 Etulohko puhtaaksi porauslastuista yms. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207845 Vasemmalla 242:n lyhyt kuutoskoneen perään tuleva sisäänmenoakseli ja oikealla 247:n vastaava, joka siis laitetaan edellisen paikalle. Pientä hiontaa 1000:lla paperilla, jotta pienet skraadet saa pois koneistetusta pinnasta, eikä jää vuotamaan etupään stefasta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207846 Sokkatappi meni sen verta ohkaseksi poratessa, että piti tehdä uusi hiomalla ø5mm putkisokasta sopivan paksuinen ja pituinen, että varmasti kestää. Sokka vain akkuporakoneeseen ja rälläkkään lamellilaikka. Oikealla alkuperäinen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207847 Siellä lepää. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207848 Sitten loput osat paikalleen tai siis ne pitää laittaa jo ennen sokkatappia. Nuo pienet muovihilut on muuten melkosen herkkiä tippumaan mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Lopuksi tiivistepintaan massat ja puoliskot kiinni. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207849 Kaikki paikat on esikiristetty ja silikonit saa nyt kuivua huomiseen ennen viimeiseen momenttiin vetämistä. Sen jälkeen loota on valmis paikalleen asennettavaksi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207850 |
Lainaus:
Mut onhan se sitten taas vastaavasti 242:ssa mukava, kun saa pelkän takavedon, ja kiinteän nopean nelikon. |
Lainaus:
Toinen vielä olennaisempi juttu on kulutuskestävyys. Visko / gerotor -lootissa on sikakallis, ennen pitkää varmuudella hajoava ja kokonaisena pakettina vaihdettava kitkalukko, jota ei 242:ssa ole ollenkaan. 247:ssa on tehtaalta lähtiessään ollut väärät öljyt (ATF +4 MS-9602) ja niitä ei ole vaihdettu huonoimmin huolletuissa ehkä jopa koskaan saati riittävän usein oikeisiin. 249:n viskon särkee öljynvaihtohuollosta täysin riippumatta nopeasti väärällä rengastuksella eikä sitä oikeallakaan saa kestämään kuin ehkä 200-250tkm. Sen sijaan 242:n on noihin verrattuna normaalia huonommallakin saati oikealla huollolla "ikuinen"; varsinkin jos ajelee pelkällä takavedolla. Liukkaalla jos tarttee raskasta kärriä vetää, niin 247/249 sutii takapäällään ja etupään kiinni ottaessaankin takapää sutii edelleen. 242 vetää joka nurkasta heti, jos niin haluaa. No joo, tulihan taas vuodatusta. :D:p:o |
En sillä heikkoudella niinkään tarkoittanut väännön kestoa, vaan sitä rakenteen momimutkaisuutta, mikä tuo lisää liikkuvia osa ja sitä kautta heikompi/ herkemmin hajoava rakenne.
Mutta siitäkin huolimatta 242:tkin on hämmästyttävän hyviä kestämään. Tahtovat vaan olla vittumaisia vaihtaa moodista toiseen, paitsi WJ:ssä tai kaapelikäyttöön muutettuna XJ/ZJ:ssä. XJ/ZJ nivelistöllä ihan perseestä vaihtaa :D |
Joo ekan WJ:n ku hommasin niin ihmettelin miten helposti alueet vaihtuu XJ/ZJ:hin verrattuna. :eek: Tosin 247:n vipuvarsi on tuplasti pidempi (enemmän momenttivartta) kuin 242:n, jossa on vielä kaksi asentoa/aluetta enemmän.
Katotaan nyt miten swappi toimii. Loota on jo paikallaan, mutta vaijerin kiinnike sopii vain 247:aan, joten nyt joutuu joko metsästämään 242:lle käypäisen tai modaamaan vanhasta, jossa vaijerin reikä on parisen tuumaa pielessä. Vipuvarsihässäkkä olisi mennyt pelkällä säädöllä. :mad: Muutamat viimeset hilut alle, takakardaanin yoken ja vaihdekepin vaihto niin sit pääsee jo kojiksille! :D |
Mulla on ZJ:ssä nyt vaijerikäyttö, ja se on noin mljoona kertaa parempi kuin se jonkun juutanan insinöörin idea kehittää se maailman monimutkaisin nivelistö jakiksen moodeja vaihtamaan :D
Edit: Kuinka pitkä muuten on 247:n input gear kasikoneen perässä? Ja onko hakua onko sama 23-spoorinen jako kuin XJ/ZJ/TJ- 23-spoorinen? Tietäisi taas vähän miettiä tulevaisuuden optioita Muutamassa jutussa.. :p |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Vaijerikäyttö on kaikista järkevin, tajusivat sentään WJ:hin tehdä oikein :cool: |
Lainaus:
|
Kyllä se jos kunnossa on niin toimii sen mitä tarvii. Vivut taipuu ja liitokset kuluu paljolla ja/tai väärällä käytöllä ja huonolla rasvauksella herkästi, joten huonon yksilön löydettyään joutuu vaihtamaan kaikki uusiksi ja vaijerihan on silloin varma ratkaisu. Jos harvoin tarvii muuta kuin esim 4WD asentoa, niin kyllä se 4LO tipahtaa päälle helposti.
|
Lainaus:
Lainaus:
Toi systeemi nyt vaan on paska, kääntää sitä asiaa miten päin tahansa.. :D Kyllä sillä toki saa kunnossa ollessaan useimmiten kaikki moodit päälle ja pois kun vähän kikkailee (mm. ihan normaalia että jo uutena piti painaa jarrua/ kaasua, tai ottaa pakkia että suostui tippumaan nelivedolta takavedolle), mutta ihan vain yksinkertaisellakin nivelistöllä homma toimii paljon paremmin ja tarkemmin. Kun tuohon monivartiseen nivelistöön lisää vielä 242:n luontaisen ominaisuuden moodien välisten vaihtojen jumimisesta ihan uudesta asti, niin vaihtotapahtuma on kaikkea muuta kuin se mitä sen pitäisi olla.. Jos välttämättä haluaa mekaanisen nivelen eikä vaijeria, niin Jeep olisi voinut hoitaa asian vaikka näin. Vaijerikäyttö vielä parempi. https://www.cherokeeforum.com/attach...115_122506.jpg |
Äläs ny hermostu. ;) Vipuongelma johtuu siitä, että vipuvoimanvälitys toisin kuin vaijeri kärsii voimansiirtolinjan elämisestä koriin nähden - samoin kun tekee Jenkkien manuaalivaihteet ja siitä jälkiarkkina mm. Hurstille - ja juuri siitä syystä joutuu kikkailemaan; sitä tarkoitin osata käyttää sitä "oikein". Mulla on ollu kaheksan ajokuntoista Jeeppiä vipuvarsilla, niistä neljä 242:lla, ja kaikista on menny alueet suht helposti päälle. WJ on sitten omaa luokkaansa.
Odotan kovasti että pääsen ajaan 242:lla WJ:llä paitsi tästä niin siitäkin syystä, että ei tule montaa vastaan V8:lla. :D Saan vielä 242:n oman vaijerikorvakon Backfältiltä, niin tulee vaijeri varmasti oikeaan kulmaan. Mutta eiköhän tää vipu/vaijeri problematiikka ja mielipide-ero tullut jo käsiteltyä. ;) |
Takakardaanin yoke vaihtui ja 247:n vaihdevaijerin korvakkoon piti porata sopiva toinen reikä 242:ta varten, kun jälkikäteen purkaamosta kysytty pelti (kuvan ylempi) ei käynytkään. Mahtaa olla jostain KJ:stä tms.
Vaihdekeppi pitää vielä vaihtaa mutta ensituntuman perusteella kaikki jakiksen pykälät menee hyvin päälle auton ollessa paikallaan myös 247:n vaihdekepillä. Voimaa vain joutuu käyttämään reippaasti enemmän kuin 247:ssa. Eikä tuo ole mikään ihme, kun lootassa oleva vipu on n. puolet lyhyempi (2 1/8" vs. 4 1/8"), jotta kaikki 242:n viisi pykälää toimii samalla vaihdekepin liikevaralla kuin 247:n kolme. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207911 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207928 |
Seuraavaksi vaihdekepin kimppuun ja ensin vanhaa pois.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207937 Keppi irti ja paikat puhdistettu. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207940 Valmista tuli ja koeajo meni kuten piti. Saattaa olla Suomen ainoa V8 WJ Selec-Trackilla, mutta varmuudella ainakin tuorein valmistunut. :) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207942 |
On vain tuorein valmistunut...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Ei tuossa ole sen kummempia käyttökokemuksia tiedossa kuin mitä vastaava XJ/ZJ. Ainoastaan pykälien päällemeno on helpompaa, kun korin ja voimansiirron keskinäinen vääntely ei vaikuta vaihtotapahtumaan. Se mitä lootan sisällä tapahtuu tai ei tapahdu pysyy ennallaan. Jos on liikaa vetoa tai jarrutusta, niin kuvassa näkyvän taemman (planeetasta kauimman) siirtohaarukan varressa olevat kaksi jousta ampuvat rattaat päälle sitten, kun sopivan pieni veto/pyörintäero saavutetaan, vaikka keppi olisikin jo kohdallaan. Kun rikkonaisella 247:lla ei etupäähän saanut eloa hiekalla, niin nyt sutii heti joka nurkasta, kun laittaa paikaltaan lapun lattiaan 4 Full Timella. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=207842 |
Öljynpainemittari näytti varsin levottomia lukemia, ihan kuin teki edellisessäkin WJ:ssä, eli virta päällä motti sammuksissa oli jo melkein 3bar ja käynnissä sitten vähän enemmän. Kun näissä 4,7L moteissa on ollu laakerivaurioita, niin pitihän se oikea öljynpaine sitten selvittää hetimiten. Ohjearvot lämpimänä on 4PSI/0,3bar tyhjäkäynnillä ja 25-80PSI/1,7-5,5bar @ 3000RPM.
Ensialkuun jo tuo paineanturi oli NIIN hankalassa paikassa (moottorin etupäässä suodattimen yläpuolella), että piti kaivaa laatikoista vuosia sitten tehty oma irrotustyökalu ja tehdä siihen pieni modaus että sen sai paikalleen. Nyt viimestään ristin käteni etten hävittäny hitsauskonetta pulloineen, kun möin viime kesänä kaiken autokaluston pois ja hävitin muutenkin autotallista mm. ison pylväsporan. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208018 Sitten Mätätenistä mekaaninen painemittari, jonka liitin edellytti pitkää 11mm hylsyä ja siihen reilua modausta, että saattoi kuvitella saavansa sen paikalleen. No, eipä se sinne tietenkään sitten mennyt, kun jäykkä muoviputki ei mahdu pyörimään. Ei kun uutta ideaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208146 Rasvarässin metalliputkesta rälläköity 85mm pätkä, siihen ja mekaanisen mittarin liittimeen R1/8 kierre NPT 1/8-27:n tilalle, väliin 90° mutka hytikkaliikkeestä sekä kierreliimaa ja putkiteippiä niin VOT! Osien ja hyvävelikoneistustyön hinta koneistamossa oli yhteensä 6.5€! :eek: Ai mitenniin kitupiikki! :p:D https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208147 Siellä on murkula paikallaan anturin lähdössä ja mittari konehuoneessa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208164 Tässä video lopputuloksesta (valitettavasti en saa käännettyä sitä Tuubissa oikein päin), jossa mittari ampui tappiin jo tyhjäkäynnillä eli kylmänä on painetta ihan kunnioitettava 5,6bar/80PSI ja orkkis paineanturi on siis sökö. Ei kun uutta tilaukseen. :D |
Ja suosittelen laittamaan heti orkkis anturin, tarvikeantureita saat laittaa kolme ennenkuin alkaa toimimaan... Vink vink, löytyy orkkiksia hyllystä...
Tuossa: http://jamant.fi/fi/tuote/2468551-ol...-cro56028807ab |
Joo kieltämättä netissä on stooria noista tarvikeantureista ettei ne toimi kunnolla ja että vain Mopen oma toimii ... :confused:
No, tarttee kuitenkin vaihtaa lootaan öljyt ja suotimet sun muuta jobia ensin, kun toi auto tosta mihinkään vielä liiku. Jos se yks tyyppivikanen venakoneiston levy on sieltä sökönä, niin hommaa samalla sit vaikka jonkun miedon shift-kitin, kun se tulee melkein samalla hintaa. |
Jäi vaivaamaan tuo puuttumaton tyhjäkäynti ja mahdollisesti "väärä" öljynpainelukema; minä kun en usko mitään varmaksi ennen kun näen. Otin uusintamittauksen sähköinen anturi kiinnitettynä, jolloin ECU piti koneen normaalisti käynnissä. Turha huoli, paineet 5,6bar/80PSI@600RPM, joten sepä se sitten siitä. Uusintavideo.
Sitten lootaöljynvaihtoon. |
Kokemuksia 45RFE:n shift kiteistä?
Vaihteiston venttiilikoneisto irti. Tämän piti olla kevyt osa, mutta suoralla kädellä auton alla ahtaassa irtiottaessa saa olla tukeva ote ja puhdas alusta ettei putoa likaiselle lattialle viimestä pulttia irrottaessa. Liekö voimat huvennu mutta painaa rutosti enemmän kuin esim. ZJn 42REn vastaava. :eek:
Tyyppivikainen etualalla näkyvä venttiililevy on ehjä ja ruuvit kireellä eli toistaiseksi ei ole ongelmia tiedossa. Katellaan josko tähän laittas jonkun Trans Go:n sarjan, joko SK 45RFE tai 45RFE-HD2 kun niissä on tuon levyn paksumpi versio valmiina. Pelkkä paksu levy maksaa melkein saman kuin miedompi SK, joten hintsusti ripeemmät vaihdot ja vaihteistoon lisää elinaikaa saisi samalla hintaa. Oiskohan kellään kokemuksia noista satseista? Ameriikan saiteilla puhutaan pelkästään HD2:sta mutta vähän vierastan ajatusta juottaa lootan ulkopuolelle mitään irtonaisia vastuksia... https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208225 |
Tilasin varmuudeksi miedomman SK 45RFE satsin, kun on vähän edullisempi ja tulee kaikki hilut laatikon sisään. Olkoon kyse kuinka tahansa simppelistä vastuksesta, niin Suomen tiesuola sun muu moska hapettamassa tekniikkaan vaikuttavia suojaamattomia sähkölaitteita ei ole luotettavuutta lisäävä tekijä. Venttiililevy (vai mikä accumulator plate se onkaan) tulee vahvemmaksi, joten riski sen rikkoutumisesta poistuu kokonaan ja vaihteiden vaihdoista tulee vähän ripeemmät eli loota lämpenee ja kuluu vähemmän.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Miten noista muuten hajoo se accumulator plate? Kuulemma on liian lyhyet kierteet ruuveissa => ei pysy kiinni => pelti löystyy => tulee halkeemat ruuvien kohdalle kun on liian ohut se pelti => jouset pomppaa irti ja loota sekoo, vai miten? |
Lainaus:
En muista nyt, joku juttu siinäkin oli, mutta ei ole mulla koskaan tullut vastaan moinen... |
Lainaus:
Paa googleen tuo "accumulator plate jeep" niin antaa kuvia miten ne saattaa vääntyillä. Ei oo ainoastaan wjn ongelma |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Tommoinen löyty. Ei wjstä mutta samanlaista jälkeä.
Transgon sarjalla korjasin, samaan tyyliin kuin itsekin oot tekemässä. Mallia en muista mutta on se useamman vuoden kestänyt. |
No johan pomppas....?
^-Siis tuo jousi/mäntäsydeemi vai miksikä sitä kutsutaan....? :p
|
Lainaus:
Lainaus:
Jos ruuvit irtoo tolleen reunalta, niin eihän se orkkispaksuinen levy kestä. Liimaa ruuveihin tms. olisi ratkaisu varsinaiseen ongelmaan, mutta saahan sillä paksummalla levyllä enemmän myyntiä ja pakko vaihtaa, jos/kun vanha on vääntynyt sököksi. :D Samalla menee shif-kit. Kyllä USAn poika osaa suunnitella ja kasata vehkeet niin, että tulee lisää takuuajan jälkeistä aftermarkettia! :D |
Lainaus:
Tää päivityssatsi oli mulla enempi viankorjaus joten vertailu ennen ja jälkeen on vähän puutteelista mutta kuvailisin sitä sanalla jouhevampi eli vaihtaa paremmin ja varsinkin lämä tiskiin tilanteissa ei ole semmoisen kaoottisen kierroskoneen tuntuinen enää. Eroa ei ole kuin yöllä ja päivällä mutta parempaan suuntaan. Lainaus:
|
Lainaus:
Sun satsin täytynee sitten olla toi sama kun mikä mulle tulossa. HD2-versio lootan ulkopuolelle juotettavine vastuksineen mahtoi tulla myöhemmin ja olisi varmaan jäänyt mieleen erikoisena myös vakiota ilmeisen paljon terhakkaampana toimintana. |
Ainakin ZJ:ssä ja WJ:ssä pelkkä "shift correction kit"- tyyppinen ratkaisu noissa 4xRE- sarjan laatikoissa parantaa toimintaa oleellisesti. Luulisin, että niin käy myös 545RFE:ssä :)
Aika jännä, että 545:ssä joutuu juottelemaan HD- kiteissä jotain vastuksiakin johtosarjaan.. ilmeisesti siellä joudutaan jotenkin huijaamaan älyä että laatikko saadaan tekemään mitä pitää mekaanisten muutosten jälkeen tai niiden lisäksi? Tuo homma tosin voitaisiin varmaan tehdä myös softamuutoksella, mutta siinä toki on ongelma että custom- softa + ohjelmointilaite maksaa useita satasia, vastus maksaa 20 senttiä ja vähän omaa työaikaa :D Jos toimii vastuksella, niin mikäpä siinä :cool: |
Lainaus:
Fits 1999-2011 3.7L - 4.7L - 5.7L . 45RFE, 545RFE and 68RFE Myyntipuheet toiminnan muutoksesta / parantumisesta on tämmöset... Addresses 2-3 Neutral, Drainback, Limp mode, Torque Converter Clutch slide bang and TCC slip codes. NOTE: SK 45RFE and 45RFE-HD2 do not make firm or performance type shifts. Both kits produce a "quicker shift" which is the transition time from the release and or apply of the present gear to the next gear. ...ja HD-satsissa tämä lisäys: NOTICE: This kit contains an electrical part "Resistor" which is not compatible with aftermarket engine programmers that modify the transmission hydraulic pressure. This Resistor cannot be utilized in 2005 and up vehicles either. |
Transgon miedoin shift kit SK 45RFE. Ei tartte vaihtaa kaikkia, vaan pelkän venakoneiston osat riittää eli levy, prikka, tiivisteet jousineen ja venttiili + plugi.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208605 Näistäkin jokunen ruuvi kaipasi pientä kiristystä. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208607 Koneisto ja osien vaihto-ohje valmiina. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208612 Parempien tiivisteiden lisäksi vain näillä kahdella osalla (pussissa) on merkitystä vaihtotapahtuman paranemiseen. Uusi venttiili (oikealla) on hieman vanhaa pidempi ja sen kiinnitysplugissa (vasemmalla) oleva ura on leveämpi. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208613 Kaikkien mäntien tiivisteet on jo vaihdettuna ja vasemmanpuoleisimman jousen oikealla puolella uusi switch valve plugeineen paikallaan. Vanhan venttiilin irrottaminen oli pienimuotoinen operaatio, kun ei lähtenyt kovin helposti; oli melko syvällä. Kun kiinnityslevyn laittoi kiinni kahdella ruuvilla löysästi niin että jouset ei tippuneet paikoiltaan ja koputti koko koneistoa pöytää vasten jotain parikymmentä kertaa, niin sitten pulpahti ulos etutasosta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208626 Kierteistä öljyt pois jarruputsilla ja sitten tippa kierreliimaa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208627 Lopuksi ruuvit hurjaan 4,5Nm momenttiin :eek:, niin se vähäinenkin riski ruuvien irtoamiseen ja levyn vääntymiseen on estetty. Koneisto on nyt valmis asennettavaksi takaisin laatikkoon. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208628 |
Laatikon öljypohjaan tuli kaikkien edellistenkin Jeeppien tapaan roppu, jolloin seuraavat öljynvaihdot ei ole niin sottaisia.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208636 |
Mehut meni lootaan, kaikkiaan 8L, ja jäi vielä vajaaksi. Laitan täydennyksenä Mag1:n Chrysler-version PSF:ää, kun datasheetin mukaan se käy myös ATF+4 (MS-9606):n jatkoksi. :eek: Säästyy turhan pullon ostolta. :D
Öljynpaineanturin hommasin laiskuuttani paikallisesta putiikista (SWT) ja kyllähän se vähän pieleen näyttää, kun jotain 55-60PSI vain on 80:n sijaan kylmänä. Oikea paine kuitenkin on tiedossa, joten eipä haittaa, ja lämpimänä näyttää kuitenkin reilusti eli 3bar/40PSI@idle. Samalla selvisi, mistä moottorin alakerran nakutukseksi ensin epäilty kalkatus tuli. Kuskin puolen lokarin vierestä yksi saastemokkula-letkuhässäkkäpurkki säksätti samaan tahtiin moottorin kanssa ja syke tuntuu selvästi sormilla kiinni pitäessä. Käyttöautossa sama ääni on enempi kellon tikitys, mutta V8:n tyhjäkäynti on hitaampi. Shift kitin toimivuutta ei ehtinyt vielä kunnon liikenteessä tsekkaamaan, kun auto on seisonnassa. Kannattaa muuten homman tehtyään varmistaa että laatikon sähköt on takaisin kiinni. Muuten ei starttia vääntäessä tapahdu sitten ihan mitään, ei edes sitä tympeää naksahdusta. ;) |
Nyt on hommattu 245/75-16 General Grabber AT2 gummit, joten matkanteko onnistuu vähän huonommallakin alustalla ja kelillä. Eihän tämä mikään offari ole eikä siitä sellaista tule mutta vanteet ja auto muutenkin on jo sen verran karun näköiset että vandaalit kiertää kaukaa. Samalla meni isot 20" alut myyntiin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=208909 |
|
Lainaus:
|
Lähinnä sen oman ajomukavuuden takia pisti silmään.
|
Lainaus:
Nyt kun kaikki isoimmat alakautta tehtävät hommat on valmiita, niin rupeen seuraavaksi suojaamaan koteloita ja pohjaa. Pysyy vaatteet puhtaampana. :D |
Lainaus:
Taatusti kestävämpi lopputulos, ja todettu toimivaksi. Kumpikin keino on tullut käytännössä kokeiltua. Ajomukavuuden lisäksi myös auton yleisilme kohenee. |
Itse vedin Phillipsin ajovalojen kirkastussarjalla pari vuotta sitten wj:n valot ja alkavat vasta nyt sumentua. Sitä ennen olis kans tosi karmeat!
|
Lainaus:
Meneekö 2-komponenttilakan suutin jo ekasta käytöstä tukkoon, vai voiko sen putsata niin, että saa käytettyä purkin loppuun pätkissä, kuten 1-komponenttistakin? |
Lainaus:
"Car-Rep 2K -maali on aina käyttövalmis, niin monta kertaa kuin on tarpeen ja sen säilyvyysaika on useita vuosia." |
Riittää yks arkki per karkeus. Minä vedin hiomatahnalla lopuksi.
Edit. Tuossapa linkki aiheesta: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=136560 |
Lainaus:
Lainaus:
|
Ei ollu mattana, mutta syvää kiveniskemää oli pinta täynnä
|
Ei saanu vielä massoja pohjiin, kun piti yllättäen ruveta hitsailuhommiin. :eek: Helmakoteloiden muovien alla olevat takanurkat oli hapertunu puhki. Uutta peltiä ja kotelomassat päälle kuivumaan. Huomenna sitten pintaan mustaa kiveniskumassaa.
|
Massat on laitettu pohjaan ja koteloihin. Kun Motonetistä ei enää saa Tectylin koteloainetta ja vanha Tectylin letku ei käy Dinitrolin purkkiin, porasin Dinitrolin suuttimeen sopivan reiän, johon Tectylin letku menee ja saa aineet koteloihin. Outoa ettei letkua saa Motonetistä, joten laitoin sinne kyselyä.
Sitten etulamppujen kimppuun. Aluksi kokeiltu 600 karkeus oli aivan liian hienoa, joten 400:sta ostamaan. Käytetyt karkeudet oli 400-600-1000-1500-2000. Alkutilanne. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209044 Karkeus 400. Isommat kolhut pois. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209045 Karkeus 600 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209046 Karkeus 1000. Pientä vaikutelmaa kirkastumisesta jo havaittavissa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209047 Karkeus 1500. Paranee. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209052 Karkeus 2000. Onhan tossa vielä sameutta. Jaksas enää hommata hiontalaikkaa ja tahnaa, kun käsihiontaan meni jo 2h. Pitää putsata toi vielä hyvin ja laittaa johonkin kohtaan koepala lakkaa päälle; jos se sillä kirkastuis. Jos ei niin sit kai pakko laittaa tahnat. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209053 Alkuhan oli tällänen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209044 |
Hiontatahnalla loput. Pinnasta tulee ihan uutta vastaava.
|
Ja koneella niin ei tarvi tyhjää leikkiä.
|
Kunnollinen 2k kirkaslakka pintaan. Älä mainosta katsastuksessa! :D
Muovia saa hioa aika syvälle, että ajovalon paljastamat halkeamat saisi poistettua kokonaan eli tulisi uuden veroinen. Lakka kestää saman kuin maalipinta. Ei sumene. Kirkasteesta ei käyttö kokemusta. |
Joo tossa yks kaveri oli jo tulossa hiomatahnan kanssa kylään, kun kehui tehneensä homman ennenkin. Löysin myös vuosia käyttämättömänä tallissa maanneen lampaankarvalaikan, niin ei tarvii kun tahnaa. Meneekö yhdellä karkeudella (millä), vai useammalla?
Miksi siitä ei pidä / saa sanoa leimalla? Toi Mätänetin 2k-lakka on vain aika hidasta kuivumaan. Pintakuivuus tulee +20°C:ssa vasta tunnissa! :eek: Mulla on tallissa +5°C ja pölyä roikkuu ilmassa heti, kun avaa nosto-oven, joten taitaa jäädä ens kesään lakkaukset... |
Mielestäni ajovalojen pinnoitus on kielletty. Lakkaus on kuulemma pinnoitusta kun taas vahailut ei ole.
|
Niin, siis tämä kiilloitus on sallittua vaikka ei ehkä tuo pitkä aikaista ratkaisua.
|
Kuka niistä tietää, pääasia että on kirkas. Nythän nuo on ihan sameet vieläkin. Ei muuta kuin konetta kehiin. Ite vetäsin Neonin umpiot taannoin, vaahtomuovilaikka myllytyskoneeseen ja siihen Autoglymin Paint Renovatoria, parin minuutin hiomisella tuli ihan paskoista ihan hyvät. Tai no hyvät valot ne ei oo ollu ees uutena. 😝
|
Komppaan MaTTia, hyvä vaha riittää pinnaks, ja helpompi uusia kuin lakka.
|
No niin, tässä jälki 2500 hiomatahnalla kiillotuksen jälkeen. :D Kokeilin tota ennen ihan pelkällä kuivalla lampaankarvalaikalla ja melkein tuli puhtaaksi jo sillä. Nähtävästi hiontapölyä 2000:lla hionnan jälkeen oli vielä pinnassa. Ei toi nyt ihan priima ole, mutta on paljon lähtökohtaa parempi.
Lakkaa näihin ei sitten ainakaan uskalla laittaa, kun Hämeenlinnan tunnetusti tiukat katsurit sen kuitenkin huomaa tunnetuin seurauksin. Laitan katsurin kiusaksi kirkasta kenkälankkia, niin voi sanoo ettei varmaan ole lakattu! :p https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209060 |
Liikkuuhan se maastossakin ja kuraantuu kuten kuuluu. :) Nyt kun shift kitti on paikallaan, niin pääsi vähän koittamaan toimintaa. Koneessa on ruutia liikuttaa sitä ripeästi ja reippaanpuoleisella kaasulla ainakin kakkonen vaihtuu tömäkästi. Tämä tietysti mikään drag race ole, mutta RST-putkien soundi on semmonen kun pitää. :D
Tässä pikku videopätkä Punkalta: https://youtu.be/yTs8El3jjuA |
Paljos muuten jouduit kärsimään tuosta uudesta jakolaatikosta?
Kun mulla on visko jumissa tuossa omassa ZJ:n 249:ssä niin mietin tilalle 231:stä. Joutuukohan siinäkin tuon inputin vaihtamaan? |
Lainaus:
Timo_L osaisi sanoa tarkemmin, mitä akseleita 231ssä on, mutta jos sulla on viskoa lukuunottamatta ehjät lootat, niin ei tuo ole kummanen homma vaihtaa. |
Lainaus:
Kyllä mä tuon 249 kanssa pärjään jos se visko vaan toimis. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikös näihin ole ihan olemassa olevaa muovin kirkastukseen tarkoitettua ainetta joka ei ole lakkaa eikä vahaa. |
Lainaus:
|
Onkos sulla vielä tuo kutoskoneisen sisäänmenoakseli jäljellä?
Mulla ois yks 249 jakis palasina mistä rosvosin alkuperäisen sisäänmenoakselin 242 jakolaatikkoswappiin. Kävisköhän tuo sun akseli ZJ:n lootien perään, jos innoistuisin kasaamaan tuon ylimääräisen laatikon. 242 loota tuli XJ:stä ja siinä oli tuo AW4 perässä ollut lyhyttä lyhyempi sisäänmenoakseli, mikä ei minun tietämyksen mukaan ole tarpeeksi pitkä esim 42RE lootan perseeseen? https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=209979 Lisää kuvia: https://forums.offipalsta.com/album....ctureid=209980 |
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153005 |
Sivu luotu: 03:01 (GMT +2). |