![]() |
maastomatkailuauto Sprinter 4x4
Eli pitkäaikainen haave nytkähti liikkeelle ja aloin tekemään yhdistettyä matkailu,huolto,kuljetus autoa. 2000 vuoden keskipitkä, korkea 4x4 sprinterin versio kyseessä ja 130hv moottorilla. puolisenvuotta meni aktiiviseen etsintään, että löytyi alennusvaihteilla oleva versio. Eihän tämä nyt varsinainen maastoauto ole ja mutamöngintään tätä ei tehdäkkään vaan perus karjalan seikkailuihin sotatanner/hubiajeluun ja et sisällä olisi omaan makuun olevat varusteet pitkän viikonlopun ratoksi. Wc ja suihku tietty + 120x180 sänky ja ainakin yksi lisävuode mahdollisuus elikkäs peltikuorinen matkailuauton tyypillinen sisusta siis. Hymer tekee uusikoppaisista märssyistä vastaavaa markkinoille vain 89k€ hintaan niin just nyt ei ollu moista tilillä joten tehdään itse halvemmalla:) Ulkoakin meinaan tehdä "asiaankuuluvat" muutokset ja nekin vähän matkien maailmalta kuvia katsellessa ja omiin tarpeisiin havaittuihin ratkaisuihin. Renkaat tulee olemaan 265/75/16 Hankook Dynapro MT ja nastoilla talvella samanlaiset. Viimesimmän Patrolin rakentamisen jälkeen päätin et seuraavassa autossa paskon sisällä ja pystyn seisomaan suorassa myös sisällä ja siitä se sit idis lähti. laittelen jotain kuvatuksia ja jorinaa alle projektin edetessä. :D
(pääasiassa seikkailen netissä kännykällä joten koetan pitää täällä edes jotenkin "päiväkirjaa" jotta jäis itellekkin muisteloita mitä sitä taas tuli tehtyä) |
Tähän mennessä tehtyä
3 Liiteet
Taakse tuli tehtyä vararenkaalle teline ja kanisterille löyty paikka myös jottei tarvii sisällä haistella lörkkiksen ihanaa tuoksua. Vinssi myös keulille ja se uppos aika nätisti sinne.
|
Kiinnostuksella seurataan rakentelua, ei muuta kuin kuvaa tulemaan! Sisäosien rakentelu kiinnostaa kovasti, itsellä Defenderin rakentelu kun on alla.
Ennenkaikkea etukäteen myhäilyttää lainopillinen kimittäminen mikä aina seuraa näitä ketjuja! :D #koskaautovero23§ |
Se ja sama mulle laista ja sen tulkitsijoista. Kahdelta eri konttorilta haettu selvyyttä ja lakia tän suhteen jotta senpuoleen ei kannata pähkäillä. Sisältä alkaa tekeminen enskuussa ja ulkoa jatkuvasti sieltä ja täältä. Yllättäen kylkien hiekkapuhallus ku norjankromia pukkaa :D Aenii tää on kuorma-auto ja pysyy sellasena!
|
Ei taida mikään rajoittaa rakentamista kuorma-autona, mielenkiinnolla seuraan:):):) mulla on täyspitkä vajaavetoinen ja sitäkin pitäisi sisustaa...
|
Lainaus:
Hieno rojekti. Aihiokin vielä kohtuullinen, itse olisin ehkä hakenut 316:sen aihioksi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vieläköhän tavaratilan pituus minimi 50cm ja kiinnityspisteet 25cm takaa sekä edestäja 3 kpl per puoli joskus 609 mersua sisustaessa katsastusmies luki kirjasta kyseiset mitat ja totesi jotta kaikki täytyy laittaa saman pultin alle jos minimi tavaratilan tekee.
Kyllä mullakin kuorma-autona, eikä oikein houkuta muuttaa retkeilyautoksi vaikka sais ilman korimuutoksia vai onkohan laki muuttunut? Mutta jos kuorkin verot n.80€ ja retkeilyautossa jotain 750€ vaikka saa ajaa satasta niin en ole vielä kokenut tarvetta muutokselle |
Tää kuormatila juttu vähä vaihtelee konttorikohtaisesti ja kyllä totta tää on kuten muutama muukin lakipykälä. 45-50cm ja ne 6 kiinnityspistettä nyt ainakin. Mutta joo lakia tulkitaan erilailla eri konttoreilla ja jopa eri katsurien välillä samassa konttorissa ja ite oon vähä hölömö ku kaikki yksityiskohdat oon selvittänyt tarkkaan etukäteen ennenku oli edes autoa pihassa. Tarkoitus on ajaa autolla vaikka jokapäivä konttorille ja kaikki on aina kunnossa niin tällä metodilla mennään. Mutta itse aiheeseen takas -> nastoitus kiinnostaisi tietää et kokemuksia aiheesta kuinka se auttaa vaiko auttaako edes? Tässäkin rintterissä perse on niin kevyt et varmasti tulee hubaa talvella ja se aika on menny jo ohi 😎
|
Mä ennemmin hommaisin tossa koossa oikeet nastarenkaat koska niitä on vielä tarjolla. Itsellä oli nastotetut mutikat (ka-nastoilla). Onhan niissä parempi pito muttei silti oikeen talvirenkaan veroset. Toisekseen 315/75-16 nastarenkaita ei oikeen ole tarjolla :)
|
Lainaus:
|
Okei tää siis on totta mitä oon kuullu ja pitänee siis ettiä "oikeet" talvirenkaat alle. Pitänee laittaa noi nykyiset 225 kesä ja talvivirsut myyntiin.
|
Mielenkiintoinen prokkis! laitahan paljon kuvia ennen ja jälkeen :cool:
|
1 Liiteet
Vähä tässä ollu seesteinen hetki ku eihä sitä aina kehtaa rakennellakkaan. Vänkärin penkki vaihtui sähkö recaroon kääntöalustalla.... vaa liian pieni kääntöalusta ni vaihtoon menee ku jakkara kiikkuu liikaa. Kuskinpenkin vaihto siirtyy just ton takia 😐 eilen vähä viimestelin äärivaloja ja kerran se elämä on parempaa tähden läpi katsottuna vaihdoin keulamerkin oikein led versioon. Varoitusvilkkujakin viljelty pitkin autoa jos joskus joutuu jelppailee tienpäällä tai ite sinne vallan jää 😂 josko tänää sais irti sen verran et alkais tekee katolle putkihässäkän.
|
2 Liiteet
Kattohässäkkä alkaa hahmottua ja ledi tangon paikka myös. Sivuille vielä oranssia vilkkua ja led työvaloja. Ulkoapäin pitää rakennella nyt kaikki hurjat visiot altapois ja sit sisälle purkamaan.
|
1 Liiteet
Kattoputki olis nyt valmis ja hiottu + happomaalattu. Mitää erikoista ei katolle tule laitettua mut moisen nyt väkersin. Aurinkopaneelille tein kiinnikkeet et se nyt ainakin. Farmitunkki pitäs johonkin varmaa laittaa mutta minne 🤔
|
1 Liiteet
Sellanen kattohässäkkä ja parit ledpaneelit löyti paikkansa. Samalla sivuledit ja oranssit led vilkut kylkiin ylös. Kylkien ruosteiden hiekkapuhallus alkais olee seuraavana kohteena.
|
3 Liiteet
Pikkuhiljaa se siitä edistyy. Nukkumatilan kimpussa on tullu oltua ja jotai eristettä laitettua. Alkaa hahmottuu kokonaisuus kun tekee. Suihkuallas vähä teettää töitä mutta pyöränkotelon muokkaus auttaa asiaan ja ei vie sisään jousto tilaa yhtään.
|
Minkälainen etenijä 4x4 Sprintteri on? Onko / tuleeko panssareita, korotusta ja onko lukkoloita muualla kuin ovissa? Toimintasäde?
Mielenkiintoista ja mukavaa seurattavaa!:) |
Jos kuskinpenkki menee vaihtoon,täällä olisi kiinostusta sille vanhalle penkille.
040 6729788/Kaitsu |
1 Liiteet
tuosta inspiraatiota! ;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Pari kuvaa sisähommista.
|
1 Liiteet
Kattokonsolin väkerrystä. Vähä oli huono vaneri mistä tein ku näkyy kuhmut vaikka mite hio sitä tasaseks ja tuo nahka ei meinannu oikein totella muotoilua mutta kyllä se asiansa ajaa. pakko oli vähä kaventaa syvyyttä kun eka malli otti osumaa päälakeen noustessa autoon ja nyt näkyy noi aurinkolipan syvennykset sit.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
https://sprinter-camper.com/rear-doo...-tire-carrier/ |
2 Liiteet
Makuukammarin verhoilua. Purin sisustan osia vanhasta pikkubussista jotta vähä nuo kaikki muodot helpottais kankaan laittoa. Sini/harmaan meinasin väkertää vaikka salamavalo vääristää hieman värejä.
|
1 Liiteet
Makuukammarista uupuu enää parit säilytys tilat seiniltä ja huomenna niitä alan väsämään. Tänää käytiin vähä reenailee autoetsintää ja sivu työvalot totaalisesti paskat. Sopinee polkupyörän etuvaloksi lähinnä. Meni pitkien tankoledien ostoksi.
|
1 Liiteet
Tässä oli melkoinen työmaa mutta jospa se ottais ja onnistuis. Märssymiehen pöytä matkikseen 😎
|
2 Liiteet
Keittöntynkää pukkaa. Vähä on haasteellista tehdä ilman pöytäsirkkeliä mutta kyllä siinä ruokaa passaa tehdä 😁 vielä pitäs sipistellä ja pintaa ruveta laittaa. Varmaa menee dc-fix linjalle ku sitä löytyy vähä hiieviissii jemmasta.
|
4 Liiteet
Pientä väkertelyä tullu tehtyä ja täytyy myöntää et isoa pöytäsirkkeliä, valmista melamiini levyä ja ylipäätään valmiita komponentteja on ikävä. Kaikki saa tehä ite ja mitata ja purkaa ja kasata ja menettää hermonsa ku ei asetu mittojen sisälle osat sitte millää. Keittiön vetolaatikoiden kanssa sai viettää aikaa jonniiverran ennenku ne asettu paikoilleen ilman vinksinvonksin olevia välejä kuten kuvastakin näkyy ettei iha aina loppoutulos silmää hivelly. Lopputulos on toimiva mutta mitää asiaa ei oo kyllä jonkun Verhoomo Sorsan kanssa alkaa kilpailee dc-fixiä näyttää olevan erilaisia myös läpikuultavuudeltaan ja sekin on tullu tässä nähtyä ja koettua. Esim. Nyt jo tietää et keittiönkaappien ovet menee uudelleen päällystettäviks mutta nyt olkoot noin. Kyl tää kevääksi silti valmistuu ja reissut taas kutsuu.
|
Ite tarttin tossa justiinsa ja vähän mittatarkkaa puutavaraa, ainoa helppo konsti oli jämävaneri tms tallin nurkasta ja pistosaha mutta kokemuksesta tiesin että laatu ei tule olemaan hääppöistä. Sitten keksin asioida eräässä 'keittiötehtaassa', ja sainkin sieltä 5kpl mittatarkkoja kalikoita 15 eurolla.
Seuraavaan rojektiin en aijo ees funtsia muita vaihtoehtoja. |
Mulla kans pistosaha joka sahaa 15 asteen vinkkelistä aina suoraan kulmaan ja kaikkea saa käyttää suorakulmana mitä vaan keksii jotta sais edes siedettävän näköistä jälkeä. Idea oli ettei sisusta olikaan massatuotannon tapaista mut ei myöskään iha itte tein ja säästin. Pahvista pitää vääntää muotteja ja joka hiien paikan saa tehä ite ni mietin et jos seuraavaan tälläseen lähen ni sit kyllä käytän valmiita komponentteja. Tosin valmiita tälläsiä saa uuskoppasena 89.000€ ni paras vaan jatkaa omaa tekoa loppuun asti. Tosin itelleni tätä teen ni sit pitää vaa hyväksyä teko,purku, mittaus, kalja, mittaus ja lopputulos 😆
|
1 Liiteet
Vielä sellanen 220ah hupiakku paketti perään ni lie sillä taas Laatokan rannalla lohen savustaa pöntössä.
|
1 Liiteet
Vihdoin sais ton toisenkin sähkörecaron asennettua paikalleen. Oli sen verran tyyris Mersun oma kääntölevy et traktori version vaikka väkertää mieluummin paikalleen iha ite.
|
Ei taida traktori versiossa riittää massat insinöörille
|
Lainaus:
|
Kerran kysyin ja todistus kiinnityspisteistä kun muuttuu alkuperäisiin nähden ja sit joku arvo piti löytyä kääntölevystä että on hyväksytty auto käyttöön. Tällaiset ohjeet sain kun kysyi viime keväänä sprinterin -07 katsastuksen yhteydessä. Ja yks kaveri laittoi Ducatoon tuollaisen Ikh.n myymän kääntölevyn niin piti poistaa kun ei löytynyt dokumentteja... tiedä sit mitä haetaan...
|
Lainaus:
|
Jaaha Jaaha vai sellasta. No kiinnityspisteet ovat alkuperäiset ja alkuperäisillä pulteilla. Mitä itse alustaan tulee niin tuo pesee 100-0 markkinoilla olevat jo painonsa puolesta ja toimivuudesta. Myös vyöt ovat alkuperäisellä paikallaan alkuperäisillä pulteillaan alkuperäisellä alustalla jota ei ole irrotettu vaikka sillä nyt ei ole väliä et eiköhän tästä (kin) selvitä lakien mukaan.
|
Tulee vielä monenmonta vääntöä rakennellessa jos kansa alkaa mulle lakia lukemaan. Mutta älkää huoliko sillä nyt mennään lakien ja säädöksien ja Trafin ohjeiden mukaan, koska en todellakaan jaksa taistella niin konttorilla kuin tienpäällä kenenkään kanssa. Ps. Traktoreita on muuten tieliikenteeseen rakennettu ja jopa niiden työntövarsista on tehty lain täyttäviä nelilinkkejä joten nou hätä. Lisätään vielä pss. Helevetin raastavaa muute selvittää joskus pikkuasoitakin mutta luojankiitos on katsastushenkilöt auttavaisia ja neuvovia vaan konttorikohtaisia eriäväisyyksiä löytyy myös liikaa.
|
Tää tuli eilen vastaan, komias peli täytyi ihan taustapeiliin katsoa🤣
|
Lainaus:
Edellisreissu ei menny ihan putkeen ja vasen etupyörä otti osuman kiveen ja olka-akseli meni uusiksi raidetangon revettyä siitä irti. Uusi tuli tehdastilauksena Saksasta ja oli kultaakin kalliimpi :o Noo kokemus oli sekin kuinka tullaan Venäjältä pois paikallisen hinurin kyydissä. Nyt taas auto rokkaa! |
Ei muuta kuin rojektia esille!
Anna valittajien valittaa ja tee niinkuin itse parhaaksi näet. Kuitenkin vaikuttaa siltä että sprintterin rakennelmat on kysytty konttorilta laillisiksi vaikka täällä väki muuta sanoo. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikun rojektitopikkia pystyyn vaan, kyllä näitä mielellään aina seurailee vaikkei tule joutavia täällä höpöteltyäkään :D Ja itellehän näitä rakennellaan, eli antaa jonkun vetää ne viherkasvit sieraimiin juurineen jos siltä tuntuu. |
Kuka täällä nyt ees on mitään mieltään pahoittanut mitä nyt jmk saanut väärää infoa konttorilta mitä täällä kertoili. Ei kannata ihan ensimmäistä vastausta konttorilta ottaa ainoana totena, ikävä kyllä. Ahmakin varmasti monenlaista versiota kuullut eri asioihin liittyen. Ja nämäkin sävelet muuttuu Trafin suunnasta aika ajoin, viimeksi 1.7.2018.
|
Se on muute erittäin arka-aihe rakentaa (kevyt) kuorma-autosta mitää. Ensimmäinen setti soittaa poskeaan ku niitä vituttaa ja toinen setti kertoo kuinka kävi hänen kaverilleen ja lopuksi kolmas kertoo kuulleensa. Tuo on totta jota en siis itekkään oikein uskonu et kannattaa käydä kiertää eri konttoreita läpi kyselyrumballa ja sit tehdä omat johtopäätökset. Paperille ylös mieltä askarruttavat kysymykset ja eiku ettepäe. Trafin teknisen palvelun kanssa on menetetty peli eikä sieltä saa mitää järkeenkäypää vastausta tahi neuvoa sillä ne on lähes yhtä tyhmiä ku ministerit. Ne vaa ei oo julkisuudessa nii paljoa ja siinä ero 😂. Mutta joo sprinter on toiminu hyvin ja nii on testattu suihku kuin huomattu vessan tuoma luxus metässä. Airtop lämmittää myös hyvin nukkuessa vaikka on tehty lämpökanaali myös taakse jossa parisänky siis. Viime reissulla tosiaa etupalkki otti välillä kii kärrypolulla ja aattelin pikkusen ottaa vasemmalle urista ja sit pamahti kovaa. Kivihän se sieltä löyty ja raidetanko repes irti olka-akselista tuhoten olka-akselin. Siinä sitä sit 5km pakilla takaspäin ja hinuria tilaamaan kotia kohti. Se oli tasan 1000€ saksasta uus osa ja oppirahat maksettu 😂. Nyt tosiaan tuli kesällä hommattua uus projekti ja 308 mersusta pitäs tehdä ei ehkä maastomönkijä mutta paljon parempi maastokyvyiltään kuin sprinter. Defender voimansiirrolla ja jollai kivalla 🙄 turbo moottorilla. Sähköleluja ei ole eikä tule mutta perinteisesti suihkut ja kasettivessa, keittiö jnejne. Semmonen 10cm joutunee korottaa kattoa niin katolle myös tollanen putkihässäkkä piilottamaan se korotus osio.
|
Bongattu
Bongattu tämä tänään Jämsän kohdilla ennen seiskaa
|
Hittolainen...
Tämmönen se aina vaan häirittee takaraivossa. Näkeekö tuota alennusvaihteellista jakotoosaa mistään selvästi päällepäin? Vain joku oma nappinsa kojelaudassa jota ei myyntikuvista erota millään? |
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225351
Tuo vasemmanpuoleisin katkaisija on alennusvaihteelle |
Sivu luotu: 20:13 (GMT +2). |